17-11-2022 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Onttrekkingsverzoek parkeerterrein Voorstraat 39 te Buitenpost
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen overweegt een besluit om maximaal de helft van het parkeerterrein bij Voorstraat 39 in Buitenpost aan de openbaarheid te onttrekken. Dit terrein, dat sinds 1969 openbaar is, wordt momenteel gebruikt door bewoners van zes appartementen, buurtbewoners en bezoekers van nabijgelegen voorzieningen. De eigenaar van het pand heeft de huurovereenkomst met de gemeente opgezegd en verzoekt om volledige controle over het terrein. Juridisch advies en een beoordeling door het college ondersteunen het voorstel om 11 parkeerplaatsen aan de zijde van de appartementen te onttrekken aan de openbaarheid, terwijl de overige 11 plaatsen openbaar blijven. Dit voorstel houdt rekening met de verkeersveiligheid en het parkeerverbod op de nabijgelegen Stationsstraat. Alternatieven zoals volledige onttrekking of geen onttrekking worden overwogen, maar hebben nadelen voor de buurt en de eigenaar. Na een voorgenomen besluit kunnen zienswijzen worden ingediend, waarna de raad een definitief besluit neemt.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen oerwaget in beslút om maksimaal de helte fan it parkearterrein by Foarstrjitte 39 yn Bûtenpost oan de iepenbierheid ûntrekke te litten. Dit terrein, dat sûnt 1969 iepenbier is, wurdt op it stuit brûkt troch bewenners fan seis apparteminten, buertbewenners en besikers fan neilizzende foarsjennings. De eigenaar fan it gebou hat de hieroerienkomst mei de gemeente opsizze en freget om folledige kontrolearje oer it terrein. Juridysk advys en in beoardieling troch it kolleezje stypje it foarstel om 11 parkearplakken oan de kant fan de apparteminten ûntrekke te litten oan de iepenbierheid, wylst de oare 11 plakken iepenbier bliuwe. Dit foarstel hâldt rekken mei de ferkearsfeiligens en it parkearferbod op de neilizzende Stationsstrjitte. Alternativen lykas folledige ûntrekking of gjin ûntrekking wurde oerwage, mar hawwe neidielen foar de buert en de eigenaar. Nei in foarnommen beslút kinne sichtwizen yntsjinne wurde, wêrnei de ried in definityf beslút nimt.
-
01 - Raadsvoorstel - Onttrekkingsverzoek parkeerterrein Voorstraat 39 te Buitenpost.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Onttrekkingsverzoek parkeerterrein Voorstraat 39 te Buitenpost". Het voorstel beoogt een besluit te nemen over het onttrekken van maximaal de helft van het parkeerterrein bij Voorstraat 39 aan de openbaarheid. Het terrein is sinds 1969 openbaar en wordt gebruikt door bewoners, bezoekers en buurtbewoners. De eigenaar van het pand wil het terrein in eigen beheer nemen. Het voorstel houdt rekening met de parkeernormen voor de appartementen en de verkeerssituatie in de buurt, waarbij een deel van het terrein openbaar blijft om verkeersveiligheid te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en bevat juridische onderbouwing, alternatieven, en de gevolgen van de beslissing. Er is juridisch advies ingewonnen en de betrokken partijen zijn geïnformeerd.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om te beslissen over de onttrekking aan de openbaarheid van het parkeerterrein.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volledig of gedeeltelijk onttrekken van het parkeerterrein aan de openbaarheid, of het handhaven van de huidige situatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal parkeerplaatsen dat wordt onttrokken. Het is realistisch en tijdgebonden met een duidelijk vervolgtraject. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorgenomen besluit om maximaal de helft van het parkeerterrein aan de openbaarheid te onttrekken.
Participatie:
Er is ruimte voor participatie door het indienen van zienswijzen. Betrokkenen zijn geïnformeerd en kunnen hun mening geven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen vermeld in het voorstel. Het voorstel geeft aan dat financiën niet van toepassing zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onttrekkingsverzoek Parkeerterrein Voorstraat 39 Buitenpost Openbaarheid Juridisch advies Stationsstraat Parkeervakken Verkeersveiligheid ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1.a Brief zorgboerderij de Witrik, dagbesteding de Wurkmakker en dagopvang Ot en Sien over aanpassingen inkoopprocedure Wmo 2024
Samenvatting
Op 17 november 2022 staat een informatiestuk op de agenda van de informatiecarrousel van de gemeente Achtkarspelen. Het betreft een toelichting van zorgaanbieders op een brief over aanpassingen in de inkoopprocedure van de Wmo 2024. De brief is afkomstig van zorgboerderij de Witrik, dagbesteding de Wurkmakker en dagopvang Ot en Sien. Inwoners en belanghebbende organisaties kunnen onderwerpen voor de informatiecarrousel aandragen, waarna het presidium beslist over de agendering. Op 1 november 2022 is de brief op de Lijst Ingekomen Stukken geplaatst. Mevrouw Van der Veen, de heer Holtewes en mevrouw Pitstra hebben namens de zorgaanbieders een verzoek ingediend om dit onderwerp te bespreken, wat op 14 november 2022 is goedgekeurd door het presidium.
Samenvatting
Op 17 novimber 2022 stiet in ynformaasjestik op 'e aginda fan 'e ynformaasjekarousel fan 'e gemeente Achtkarspelen. It giet om in tastean fan soarchoanbieders oer in brief oer oanpassings yn 'e ynkopproseduere fan 'e Wmo 2024. De brief komt fan soarchboerderij de Witrik, deistigeisting de Wurkmakker en deistigeisting Ot en Sien. Ynwenners en belanghawwende organisaasjes kinne ûnderwerpen foar 'e ynformaasjekarousel oandrage, wêrnei it presidium beslút oer de aginda. Op 1 novimber 2022 is de brief op 'e List Ynkommende Stikken pleatst. Frou Van der Veen, de hear Holtewes en frou Pitstra hawwe namens de soarchoanbieders in fersyk yntsjinne om dit ûnderwerp te besprekken, wat op 14 novimber 2022 goedkard is troch it presidium.
-
01a - Raadsvoorstel - Brief zorgboerderij de Witrik, dagbesteding de Wurkmakker en dagopvang Ot en Sien over aanpassingen inkoopprocedure Wmo 2024.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een brief van zorgboerderij de Witrik, dagbesteding de Wurkmakker en dagopvang Ot en Sien over aanpassingen in de inkoopprocedure Wmo 2024. De zorgaanbieders willen de gemeenteraad informeren over hun zorgen en suggesties met betrekking tot de geplande wijzigingen in de inkoopprocedure voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in 2024. Ze hebben een verzoek ingediend om dit onderwerp te agenderen voor de informatiecarrousel, zodat de raad op de hoogte is van hun standpunten en eventuele gevolgen voor de zorgverlening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van een informatiestuk. Het bevat de nodige achtergrondinformatie en de intentie van de zorgaanbieders om de raad te informeren. Echter, details over de specifieke aanpassingen in de inkoopprocedure en de inhoud van de zorgen worden niet genoemd.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de toelichting van de zorgaanbieders en om te overwegen of verdere actie of besluitvorming nodig is op basis van de verstrekte informatie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de zorgen van de zorgaanbieders serieus nemen en of er aanpassingen nodig zijn in de inkoopprocedure. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten in zorgverlening en budgetallocatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) geformuleerd, omdat het voornamelijk een informatief karakter heeft. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen aangegeven.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij verdere stappen willen ondernemen naar aanleiding van de informatie die tijdens de informatiecarrousel wordt gepresenteerd.
Participatie:
Het voorstel toont aan dat er participatie is van lokale zorgaanbieders die hun zorgen willen delen met de gemeenteraad. Dit geeft aan dat er een vorm van betrokkenheid en inspraak is vanuit de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op de inkoopprocedure van zorgdiensten.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het is mogelijk dat deze aspecten tijdens de informatiecarrousel verder worden besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inkoopprocedure Wmo 2024 Zorgboerderij de Witrik Dagbesteding de Wurkmakker Dagopvang Ot en Sien Informatiecarrousel Zorgaanbieders Presidium Lijst Ingekomen Stukken (LIS) Agendering ToelichtingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2 Lelylijn-Deltaplan
Lelylijn en Deltaplan: Een Stap Dichterbij of Een Brug te Ver?
Op 17 november 2022 stond de Lelylijn en het Deltaplan opnieuw op de agenda van de informatiecarrousel. Dit onderwerp, dat eerder van de raadsagenda was verwijderd, werd nu opnieuw besproken op verzoek van het presidium. Het doel was om de raad te informeren over de voortgang en de implicaties van dit ambitieuze project.
Samenvatting
Op 17 november 2022 staat het agendapunt over de Lelylijn en het Deltaplan op de agenda van de informatiecarrousel. Dit onderwerp, dat eerder op 13 oktober meningvormend op de raadsagenda stond maar toen werd verwijderd, wordt nu opnieuw besproken op verzoek van het presidium. Het betreft een informatiestuk binnen Programma 3 - Economie, onder de verantwoordelijkheid van portefeuillehouder de heer S.W. Vegelin en ambtenaar de heer J. Sijtsma. Er zijn verschillende bijlagen toegevoegd, waaronder een raadsinformatiebrief, presentaties en analyses over het Deltaplan en de Lelylijn, evenals een perspectief van Friese inwoners op het Deltaplan. De raad wordt voorgesteld om kennis te nemen van de presentatie over de Lelylijn en het Deltaplan.
Lelyline en Deltaplan: Ien Stap Tichterby of Ien Brêge te Fer?
Op 17 novimber 2022 stie de Lelyline en it Deltaplan opnij op 'e aginda fan 'e ynformaasjekarousel. Dit ûnderwerp, dat earder fan 'e riedsaginda fuorthelle wie, waard no opnij besprutsen op fersyk fan it presidium. It doel wie om de ried te ynformearjen oer de foarútgong en de ymplikaasjes fan dit ambisjeuze projekt.
Samenvatting
Op 17 novimber 2022 stiet it agindapunt oer de Lelyline en it Deltaplan op 'e aginda fan 'e ynformaasjekarousel. Dit ûnderwerp, dat earder op 13 oktober mieningsfoarmjend op 'e riedsaginda stie mar doe ferwiderd waard, wurdt no opnij besprutsen op fersyk fan it presidium. It giet om in ynformaasjestik binnen Programma 3 - Ekonomy, ûnder de ferantwurdlikheid fan portefúljehâlder de hear S.W. Vegelin en amtner de hear J. Sijtsma. Der binne ferskillende bylagen tafoege, wêrûnder in riedsinformaasjebrief, presintaasjes en analizen oer it Deltaplan en de Lelyline, en ek in perspektyf fan Fryske ynwenners op it Deltaplan. De ried wurdt foarsteld om kennis te nimmen fan de presintaasje oer de Lelyline en it Deltaplan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Lelylijn-Deltaplan", een informatiestuk dat de raad informeert over de ontwikkelingen rondom de Lelylijn en het Deltaplan voor de Noordelijke Nederlanden. Het document bevat presentaties en analyses die de economische en sociale impact van deze infrastructuurprojecten belichten. De Lelylijn is een voorgestelde spoorlijn die de bereikbaarheid van het noorden van Nederland moet verbeteren, terwijl het Deltaplan zich richt op bredere regionale ontwikkeling. Het doel is om de raad te informeren en te betrekken bij de besluitvorming over deze projecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van informatievoorziening, met diverse bijlagen die gedetailleerde analyses en perspectieven bieden. Er is echter geen concreet besluitvormingsvoorstel opgenomen, wat de volledigheid in termen van besluitvorming beperkt.
Rol van de raad:
De rol van de raad is voornamelijk informatief en meningvormend. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de informatie en zich voor te bereiden op toekomstige besluitvorming.
Politieke keuzes:
De raad moet politieke keuzes maken over de prioritering van infrastructuurprojecten, de verdeling van middelen en de balans tussen economische ontwikkeling en sociale impact.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het voornamelijk informatief is en geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van concrete doelstellingen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad hoeft op dit moment geen formeel besluit te nemen, maar moet zich voorbereiden op toekomstige besluitvorming door kennis te nemen van de verstrekte informatie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie in de vorm van een Friese inwonersperspectief, wat aangeeft dat er enige mate van burgerparticipatie is geweest in de vorm van input van het Fries Sociaal Planbureau.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in de context van infrastructuurontwikkeling en regionale planning. Het voorstel zelf gaat hier niet diep op in, maar het is een belangrijk aspect voor toekomstige discussies.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet in het voorstel besproken. Er is geen informatie over hoe eventuele kosten gedekt zullen worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor toekomstige besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lelylijn Deltaplan Informatiecarrousel Presentatie Friese Inwonersperspectief Provincie Bouwstenen Analyse Economie Programma 3Verfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
00:46:38 - 00:47:16 - 00:47:18 - 00:47:22 - 00:47:23 - 00:59:24 - 00:59:26 - 01:00:24 - 01:01:25 - 01:01:26 - 01:02:00 - 01:02:19 - 01:07:26 - 01:07:27 - 01:07:29 - 01:07:43 - 01:08:27 - 01:08:29 - 01:09:25 - 01:09:31 - 01:09:37 - 01:12:26 - 01:12:27 - 01:12:28 - 01:12:33 - 01:12:34 - 01:14:03 - 01:15:12 - 01:15:14 - 01:15:22 - 01:15:23 - 01:16:58 - 01:17:10 - 01:17:36 - 01:17:37 - 01:17:38 - 01:18:32 - 01:18:57 - 01:18:59 - 01:19:29 - 01:19:39 - 01:19:41 - 01:19:42 - 01:20:02 - 01:20:31 - 01:20:36 - 01:20:42
Agendapunt 3 Normenkader 2022-2023 en Jaarplan VIC 2022
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om het normenkader 2022-2023 vast te stellen en kennis te nemen van het Jaarplan VIC 2022 en de Samenvatting van de Kadernota Rechtmatigheid. Het normenkader is een jaarlijks geactualiseerd overzicht van relevante wet- en regelgeving dat dient als basis voor de rechtmatigheidsverantwoording van de gemeente. Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de naleving van deze regelgeving en legt het normenkader ter vaststelling voor aan de raad. Het normenkader en het jaarplan zijn essentieel voor interne controles en de uitvoering van gemeentelijke taken. Eventuele wijzigingen in de regelgeving worden gedurende het jaar aan het college en de raad voorgelegd. Het voorstel werd besproken in de vergadering van 17 november 2022 en zal verder behandeld worden in de raadsvergadering van 24 november 2022.
Samenvatting
De tekst befettet in foarstel foar de gemeenteried fan Achtkarspelen om it normenkader 2022-2023 fêst te stellen en kennis te nimmen fan it Jierplan VIC 2022 en de Gearfetting fan de Kadernota Rjochtmatigens. It normenkader is in jierliks aktualisearre oersjoch fan relevante wet- en regeljouwing dat tsjinst docht as basis foar de rjochtmatigensferantwurding fan de gemeente. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders is ferantwurdlik foar de neikomst fan dizze regeljouwing en leit it normenkader ter fêststelling foar oan de ried. It normenkader en it jierplan binne essensjeel foar ynterne kontroless en de útfiering fan gemeentlike taken. Eventuele feroaringen yn de regeljouwing wurde geduerande it jier oan it kolleezje en de ried foarlein. It foarstel waard besprutsen yn de gearkomste fan 17 novimber 2022 en sil fierder behannele wurde yn de raadsfergadering fan 24 novimber 2022.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Normenkader 2022-2023 en Jaarplan VIC 2022
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Normenkader 2022-2023 en Jaarplan VIC 2022". Het doel is om het normenkader, een overzicht van relevante wet- en regelgeving, vast te stellen als basis voor de rechtmatigheidsverantwoording van de gemeente. Het normenkader wordt jaarlijks geactualiseerd en vastgesteld door de raad. Het jaarplan VIC 2022 biedt een nadere uitwerking van het meerjarenbeleidsplan VIC 2021-2024. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een actueel normenkader voor interne controles en rechtmatigheidsonderzoeken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over het normenkader en het jaarplan. Het biedt een duidelijke uitleg over de noodzaak en de procedure van vaststelling.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het normenkader vast te stellen. Dit is een verschuiving van de verantwoordelijkheid, aangezien tot en met 2022 het college dit deed. De raad moet ook kennisnemen van het Jaarplan VIC 2022 en de Samenvatting van de Kadernota Rechtmatigheid.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het vaststellen van het normenkader een wettelijke verplichting is. De raad moet echter wel beslissen over de vaststelling ervan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het blijft een momentopname en kan veranderen met nieuwe wetgeving.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het normenkader 2022-2023 vast te stellen en kennis te nemen van de bijbehorende documenten.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig. Het betreft voornamelijk administratieve en procedurele aspecten.
In conclusie, het voorstel is een noodzakelijke administratieve stap voor de gemeente om te voldoen aan wettelijke verplichtingen en om de basis te leggen voor interne controles en rechtmatigheidsverantwoording.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Normenkader Rechtmatigheidsverantwoording Jaarplan VIC 2022 Wet- en regelgeving College Raad Interne controles Beleidsmedewerkers Risicomanagement Fraude en Misbruik & Oneigenlijk GebruikVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4 Concept jaarstukken 2021, concept begrotingswijziging 2022 en concept begroting 2023 Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA)
Samenvatting
Het voorstel betreft de goedkeuring van de concept jaarstukken 2021, de concept begrotingswijziging 2022 en de concept begroting 2023 van de Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA). De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd deze stukken goed te keuren zonder zienswijze. De MOA legt verantwoording af over de sociale en financiële resultaten van 2021, met een hoger dan verwacht exploitatieresultaat van € 164.000. Voor 2022 zijn er meer personeels- en overheadkosten dan begroot, wat leidt tot een aanvullende gemeentelijke bijdrage van € 263.000. De concept begroting 2023 toont een nulresultaat, maar er zijn onzekerheden door de verhoging van het minimumloon. De Raad van Advies adviseert de MOA om reserves op te bouwen, maar dit past niet binnen het gemeentelijk beleid. Na goedkeuring door de raad worden de stukken definitief vastgesteld.
Samenvatting
It foarstel befettet de goedkarring fan de konsept jierstikken 2021, de konsept begrotingswiziging 2022 en de konsept begroting 2023 fan de Stichting Maatskiplike Ondernimming Achtkarspelen (MOA). De gemeenteried fan Achtkarspelen wurdt frege dizze stikken goed te keuren sûnder besjoch. De MOA leit ferantwurding ôf oer de sosjale en finansjele resultaten fan 2021, mei in heger as ferwachte eksploitaasjeresultaat fan € 164.000. Foar 2022 binne der mear personiels- en oerhaadkosten as begroate, wat liede ta in oanfoljende gemeentlike bydrage fan € 263.000. De konsept begroting 2023 toant in nulresultaat, mar der binne ûnsekerheden troch de ferheging fan it minimumloon. De Ried fan Advys advisearret de MOA om reserfes op te bouwen, mar dit past net binnen it gemeentlik belied. Nei goedkarring troch de ried wurde de stikken definityf fêststeld.
-
04 - Raadsvoorstel - Concept jaarstukken 2021, concept begrotingswijziging 2022 en concept begroting 2023 Stichting MOA.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Concept jaarstukken 2021, concept begrotingswijziging 2022 en concept begroting 2023 Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA)
Samenvatting: Het voorstel betreft de goedkeuring van de concept jaarstukken 2021, de concept begrotingswijziging 2022 en de concept begroting 2023 van de Stichting MOA. De MOA legt hiermee verantwoording af over de sociale en financiële resultaten van 2021 en presenteert de financiële plannen voor 2022 en 2023. De gemeenteraad wordt gevraagd deze stukken goed te keuren zonder zienswijze en een aanvullend voorschot van € 263.000 goed te keuren op basis van de geactualiseerde begroting 2022. De gemeentelijke begroting moet worden aangepast om deze financiële mutaties te dekken.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke uitleg van de noodzaak voor de begrotingswijzigingen. Er is echter geen diepgaande analyse van de risico's of alternatieve scenario's.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de conceptstukken goed te keuren en kan een zienswijze geven. De raad moet ook beslissen over de financiële bijdrage aan de MOA en de aanpassing van de gemeentelijke begroting.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde financiële steun aan de MOA goedkeuren en of ze instemmen met het niet opbouwen van reserves door de MOA, zoals geadviseerd door de Raad van Advies.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist concrete tijdsgebonden doelen en specifieke acties voor verbetering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een accountantscontrole kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de concept jaarstukken, begrotingswijziging en begroting goed te keuren en de financiële bijdrage van € 263.000 aan de MOA te autoriseren.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een extra bijdrage van € 263.000 aan de MOA en een aanpassing van de gemeentelijke begroting. Het voorstel geeft aan dat deze kosten ten laste komen van het begrotingssaldo, maar biedt geen gedetailleerde dekking voor de lange termijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA) Concept jaarstukken 2021 Concept begrotingswijziging 2022 Concept begroting 2023 Sociale Werkvoorziening (SW) Exploitatieresultaat Gemeentelijke bijdrage Overheadkosten Reserve opbouwen Minimumloon verhogingVerfijning van de zoekopdracht: