07-11-2024 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 4 Besluitenlijst raadsvergadering 17 oktober 2024
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5 Programmabegroting 2025-2028
Gemeenteraad Achtkarspelen Stemt In met Programmabegroting: Positief 2025, Uitdagingen voor de Jaren Erna
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 7 november 2024 de programmabegroting voor 2025-2028 vastgesteld. De begroting voor 2025 toont een positief saldo, terwijl de jaren 2026-2028 negatieve saldi laten zien. Er is een projectgroep gestart om de tekorten vanaf 2026 aan te pakken. De begroting voldoet aan het provinciaal toezichtkader. De raad heeft ingestemd met de financiële positie van de gemeente, de lastenontwikkeling voor burgers, het tarievenbeleid, en het grondprijzenbeleid voor 2025. Ook zijn de risico's en het weerstandsvermogen bevestigd. De geldigheid van de nota grondbeleid is met een jaar verlengd. De begroting wordt voor 15 november naar de provincie gestuurd voor toezicht.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei Programbegroting: Posityf 2025, Utsettingen foar de Jierren Dêrnei
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 7 novimber 2024 de programmabegroting foar 2025-2028 fêststeld. De begroting foar 2025 toant in posityf saldo, wylst de jierren 2026-2028 negatieve saldo's sjen litte. Der is in projektgroep oprjochte om de tekorten fanôf 2026 oan te pakken. De begroting foldocht oan it provinsjaal tastekkader. De ried hat ynstimd mei de finansjele posysje fan de gemeente, de lêstenûntwikkeling foar boargers, it tarivenbelied, en it grûnpriisbelied foar 2025. Ek binne de riziko's en it werstânfermogen befestige. De jildigens fan de nota grûnbelied is mei in jier ferlinge. De begroting wurdt foar 15 novimber nei de provinsje stjoerd foar tastek.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Programmabegroting 2025-2028". Het voorstel betreft de vaststelling van de gemeentelijke begroting voor 2025 en de meerjarenraming voor 2026-2028. De begroting laat een positief saldo zien voor 2025, maar negatieve saldi voor de daaropvolgende jaren. Er is een projectgroep gestart om deze tekorten aan te pakken. De begroting voldoet aan het provinciaal toezichtkader. Het voorstel omvat ook de financiële positie van de gemeente, lastenontwikkeling voor burgers, en grondprijzenbeleid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke financiële aspecten en beleidsuitgangspunten voor de komende jaren behandelt. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de financiële situatie en de te nemen stappen om de begroting sluitend te maken.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om de programmabegroting vast te stellen. Dit omvat het goedkeuren van de financiële plannen en beleidsuitgangspunten zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de begroting, inclusief de voorgestelde onttrekkingen aan en stortingen in reserves, en de lastenontwikkeling voor burgers. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe de negatieve saldi in de toekomst worden aangepakt.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en beleidsdoelen. Het is tijdgebonden met duidelijke jaartallen. Echter, de aanpak voor het oplossen van de negatieve saldi in de toekomst is minder concreet, wat een mogelijke inconsequentie is.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de begroting voor 2025 en de meerjarenraming 2026-2028 vast te stellen, en akkoord te gaan met de financiële en beleidsmatige uitgangspunten zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van burgerparticipatie bij het bepalen van de maatschappelijke effecten van het gemeentelijk beleid. Er is echter weinig detail over hoe deze participatie concreet vorm krijgt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële aspecten.
Financiële gevolgen:
De begroting laat een positief saldo zien voor 2025 (€ 129.000), maar negatieve saldi voor 2026-2028. Er is geen specifieke dekking voor de negatieve saldi genoemd, maar er is een projectgroep die voorstellen zal doen om deze tekorten aan te pakken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2025-2028 Meerjarenraming Financiële positie Lokale heffingen Grondprijzenbeleid Weerstandsvermogen Risicobeheersing Provinciaal toezichtkader WM8KTD/BVO-ICT Structureel materieel evenwichtVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.1 Algemene opmerkingen over de begroting
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Thea Kuipers-Jorna - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Thea Kuipers-Jorna - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Dineke Terpstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
O.F. Brouwer - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
O.F. Brouwer - Burgemeester
Harjan Bruining - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
Dineke Terpstra - GBA
Hink Speulman - PvdA
Jeffrey Graansma - PVV
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Harjan Bruining - Wethâlder
Agendapunt 5.2 Programma 0 - Bestuur en ondersteuning
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
Jacob Hooghiemstra - GBA
Onbekende spreker -
Jacob Zwaagstra - CDA
Anita Vellema - CU
Agendapunt 5.2.1 P0-A1 - Amendement CU - Herinrichting raadszaal en Brassery
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het amendement betreft de "Herinrichting raadszaal en Brassery" en is onderdeel van de programmabegroting 2025-2028 van de gemeente Achtkarspelen. Het amendement stelt voor om de investeringen in de herinrichting van de raadszaal en de Brassery te beperken tot strikt noodzakelijke aanpassingen, met een maximum van €20.000 en een kapitaallast van €2.000. Dit is een reductie van het oorspronkelijke voorstel van €54.000. De motivatie voor deze beperking is de noodzaak tot bezuinigingen vanwege de financiële situatie van de gemeente en de wens om een ongepaste beeldvorming te vermijden, vooral gezien de stijgende OZB voor inwoners.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn argumentatie en financiële onderbouwing. Het biedt een duidelijke motivatie voor de voorgestelde bezuiniging en geeft een concreet financieel kader.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde beperking van de uitgaven voor de herinrichting wordt aangenomen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de begroting en het maken van keuzes die de financiële gezondheid van de gemeente beïnvloeden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het oorspronkelijke voorstel van het college en het amendement dat bezuinigingen voorstelt. Dit vraagt om een afweging tussen financiële prudentie en de noodzaak van representatieve en functionele gemeentelijke faciliteiten.
SMART en inconsequenties:
Het amendement is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist wellicht enige details over de exacte noodzakelijke aanpassingen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de definitie van "strikt noodzakelijk" kan voor interpretatie vatbaar zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met het amendement om de uitgaven te beperken tot €20.000 voor de herinrichting.
Participatie:
Het amendement vermeldt geen directe participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een argument voor het uitstellen van nieuwe aankopen, wat impliceert dat het behoud van bestaande middelen als duurzamer wordt gezien.
Financiële gevolgen:
Het amendement vermindert de voorgestelde uitgaven van €54.000 naar €20.000, wat een besparing van €34.000 oplevert. De kapitaallast wordt daarmee ook verlaagd van €5.400 naar €2.000. Het amendement geeft aan dat deze besparing noodzakelijk is gezien de financiële situatie van de gemeente, maar specificeert niet hoe de resterende kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Brassery Programmabegroting 2025-2028 Investeringen Financiële situatie Bezuinigingen Duurzaamheid OZB Gebruikssporen VeiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het amendement betreft de "Herinrichting raadszaal en Brassery" en is onderdeel van de programmabegroting 2025-2028 van de gemeente Achtkarspelen. Het amendement stelt voor om de investeringen in de herinrichting van de raadszaal en de Brassery te beperken tot strikt noodzakelijke aanpassingen, met een maximum van €20.000 en een kapitaallast van €2.000. Dit is een reductie van het oorspronkelijke voorstel van €54.000. De motivatie voor deze beperking is de noodzaak tot bezuinigingen vanwege de financiële situatie van de gemeente en de wens om een ongepaste beeldvorming te vermijden, vooral gezien de stijgende OZB voor inwoners.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn argumentatie en financiële onderbouwing. Het biedt een duidelijke motivatie voor de voorgestelde bezuiniging en geeft een concreet financieel kader.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde beperking van de uitgaven voor de herinrichting wordt aangenomen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de begroting en het maken van keuzes die de financiële gezondheid van de gemeente beïnvloeden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het oorspronkelijke voorstel van het college en het amendement dat bezuinigingen voorstelt. Dit vraagt om een afweging tussen financiële prudentie en de noodzaak van representatieve en functionele gemeentelijke faciliteiten.
SMART en inconsequenties:
Het amendement is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist wellicht enige details over de exacte noodzakelijke aanpassingen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de definitie van "strikt noodzakelijk" kan voor interpretatie vatbaar zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met het amendement om de uitgaven te beperken tot €20.000 voor de herinrichting.
Participatie:
Het amendement vermeldt geen directe participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een argument voor het uitstellen van nieuwe aankopen, wat impliceert dat het behoud van bestaande middelen als duurzamer wordt gezien.
Financiële gevolgen:
Het amendement vermindert de voorgestelde uitgaven van €54.000 naar €20.000, wat een besparing van €34.000 oplevert. De kapitaallast wordt daarmee ook verlaagd van €5.400 naar €2.000. Het amendement geeft aan dat deze besparing noodzakelijk is gezien de financiële situatie van de gemeente, maar specificeert niet hoe de resterende kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Brassery Programmabegroting 2025-2028 Investeringen Financiële situatie Bezuinigingen Duurzaamheid OZB Gebruikssporen VeiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.2.2 P0-M1 – Motie GBA, CDA en FNP – Meer taken? Meer knaken!
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 7 november 2024 een motie aangenomen met de titel "Meer taken? Meer knaken!" tijdens de vergadering over de programmabegroting 2025-2028. De motie benadrukt dat gemeenten steeds meer verantwoordelijkheden van de Rijksoverheid overnemen zonder voldoende financiële middelen, wat leidt tot tekorten en bezuinigingen die de kwaliteit van lokale voorzieningen en zorg onder druk zetten. De raad spreekt uit dat gemeenten voldoende middelen moeten krijgen om hun taken verantwoord uit te voeren. De motie verzoekt de griffie om deze boodschap over te brengen aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, het kabinet, de Tweede Kamer en alle gemeenteraden in Nederland, om zo te pleiten voor eerlijke financiering van lokaal bestuur. De motie werd aangenomen met 17 stemmen voor en 4 tegen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 7 novimber 2024 in motie oannommen mei de titel "Mear taken? Mear sinten!" tiidens de gearkomste oer it programma-begroting 2025-2028. De motie benadrukt dat gemeenten hieltyd mear ferantwurdlikheden fan de Ryksoerheid oernimme sûnder genôch finansjele middels, wat liedt ta tekoarten en besunigingen dy't de kwaliteit fan lokale foarsjennings en soarch ûnder druk sette. De ried sprekt út dat gemeenten genôch middels krije moatte om har taken ferantwurd út te fieren. De motie freget de griffy om dizze boadskip oer te bringen oan de Feriening fan Nederlânske Gemeenten, it kabinet, de Twadde Keamer en alle gemeenterieden yn Nederlân, om sa te pleitsjen foar earlike finansiering fan lokaal bestjoer. De motie waard oannommen mei 17 stimmen foar en 4 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Meer taken? Meer knaken!" Het betreft een oproep aan de Rijksoverheid om gemeenten voldoende financiële middelen te verschaffen voor de extra verantwoordelijkheden die zij overnemen. De motie benadrukt dat gemeenten, zoals Achtkarspelen, geconfronteerd worden met tekorten door de toename van taken zonder passende financiering, wat leidt tot bezuinigingen die de kwaliteit van lokale voorzieningen en zorg onder druk zetten. De motie roept op tot eerlijke financiering en vraagt de griffie om deze boodschap te communiceren naar de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), het kabinet, de Tweede Kamer en andere gemeenteraden.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de problemen schetst waarmee gemeenten worden geconfronteerd en een concrete actie voorstelt om deze problemen aan te pakken. Het biedt echter geen gedetailleerde oplossingen of alternatieven voor de financieringskwestie.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de motie te bespreken, te stemmen en, indien aangenomen, de uitvoering ervan te ondersteunen door de communicatie naar de genoemde instanties te faciliteren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de motie steunen, wat impliceert dat zij de druk op de Rijksoverheid willen verhogen voor meer financiële middelen. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de relatie met de landelijke partijen en de prioriteiten van de raad.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden in termen van de actie (het versturen van de motie), maar mist meetbare en haalbare doelen met betrekking tot de uiteindelijke uitkomst (meer financiering). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie biedt geen concrete stappen voor wat te doen als de oproep niet wordt gehonoreerd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie aannemen en de voorgestelde acties uitvoeren. In dit geval is de motie aangenomen.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie van burgers, maar benadrukt het belang van lokaal bestuur en maatwerk, wat indirect participatie kan bevorderen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een belangrijk aspect van het effectief uitvoeren van maatschappelijke taken, maar het is niet het centrale thema van de motie.
Financiële gevolgen:
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het beoogt om de financiële situatie van de gemeente te verbeteren door meer middelen van het Rijk te verkrijgen. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, omdat de motie zich richt op het verkrijgen van extra financiering van de Rijksoverheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2025-2028 Rijksoverheid Financiële middelen Autonomie Lokaal maatwerk Maatschappelijke taken Jeugdzorg Bezuinigingen Voorzieningen Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Meer taken? Meer knaken" en is aangenomen door de gemeenteraad van Achtkarspelen op 7 november 2024. De motie roept op tot een herziening van de financiële verhoudingen tussen de centrale overheid en decentrale overheden. Het stelt dat wanneer gemeenten meer taken krijgen toebedeeld, zij ook over voldoende financiële middelen moeten beschikken om deze taken adequaat uit te voeren. De motie benadrukt de noodzaak van een eerlijke en evenwichtige financiering om de kwaliteit van de dienstverlening aan burgers te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de zorgen van de gemeenteraad over de financiering van extra taken uiteenzet. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan of specifieke voorstellen voor hoe de financiële herziening zou moeten plaatsvinden.
Rol van de raad:
De rol van de gemeenteraad is om de belangen van de gemeente te behartigen door deze motie aan te nemen en te communiceren met hogere overheden. De raad fungeert als vertegenwoordiger van de lokale gemeenschap en drukt de noodzaak uit voor adequate financiering.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de prioritering van gemeentelijke taken en de vraag of en hoe de gemeente moet lobbyen voor meer financiële middelen. Er moet ook worden besloten hoe de gemeente omgaat met eventuele tekorten als gevolg van onvoldoende financiering.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken concrete doelen, meetbare resultaten en een tijdspad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist gedetailleerde actiepunten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij verdere stappen wil ondernemen om de motie kracht bij te zetten, zoals het voeren van gesprekken met relevante ministeries of het opstellen van een gedetailleerder plan.
Participatie:
De motie zelf zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de relatie tussen de gemeente en de centrale overheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn als de extra taken betrekking hebben op milieubeleid of andere duurzame initiatieven.
Financiële gevolgen:
De motie wijst op de noodzaak van extra financiële middelen, maar specificeert niet de exacte financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden moeten worden. Het benadrukt de behoefte aan eerlijke financiering, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Motie 'Meer taken? Meer knaken' Commissie BiZa Financiën decentrale overheden Commissiedebat Plenair debat Kamerleden Informatie Openbaar Live volgen Debat DirectVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Meer taken? Meer knaken!" en is aangenomen door de gemeenteraad van Achtkarspelen op 7 november 2024. De motie benadrukt dat gemeenten steeds meer verantwoordelijkheden van de Rijksoverheid overnemen zonder voldoende financiële middelen. Dit leidt tot een situatie waarin gemeenten mogelijk alleen als uitvoeringsorganen fungeren zonder ruimte voor lokaal maatwerk. De motie roept het kabinet en de Tweede Kamer op om gemeenten eerlijk te financieren, zodat zij hun maatschappelijke taken effectief en duurzaam kunnen uitvoeren. De motie wordt ook naar andere gemeenteraden gestuurd om steun te vergaren.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de problemen schetst waarmee gemeenten worden geconfronteerd en een specifieke oproep doet aan het Rijk voor eerlijke financiering. Het bevat echter geen gedetailleerd plan over hoe de financiering moet worden aangepast.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de motie aan te nemen en deze door te sturen naar relevante instanties zoals het kabinet, de Tweede Kamer en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De raad fungeert als vertegenwoordiger van de lokale belangen en drukt zijn zorgen uit over de financiële situatie van gemeenten.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet steunen van de motie, wat neerkomt op het kiezen voor of tegen een actievere rol van het Rijk in de financiering van gemeentelijke taken. De raad moet ook beslissen of ze andere gemeenteraden willen oproepen om hetzelfde te doen.
SMART Analyse en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden in zijn oproep aan het Rijk, maar mist meetbare en haalbare elementen, zoals concrete financiële cijfers of een tijdlijn voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de motie is meer een oproep dan een actieplan.
Besluit van de Raad:
De raad heeft besloten de motie aan te nemen en deze door te sturen naar de relevante instanties en andere gemeenteraden.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie van burgers, maar benadrukt wel de noodzaak van lokaal maatwerk, wat impliceert dat gemeenten dichter bij de burgers staan en hun behoeften beter kunnen inschatten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een belangrijk aspect van het effectief uitvoeren van maatschappelijke taken, maar het is niet het centrale thema van de motie.
Financiële Gevolgen:
De motie wijst op de financiële tekorten waarmee gemeenten worden geconfronteerd, maar specificeert niet de exacte financiële gevolgen of hoe deze gedekt moeten worden. Het vraagt om een algemene verhoging van de financiering door het Rijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Motie Financiering Gemeenten Taken Rijksoverheid Verantwoordelijkheden Tekorten Jeugdzorg Bezuinigingen Lokale autonomieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Meer taken? Meer knaken!" Het betreft een oproep aan de Rijksoverheid om gemeenten voldoende financiële middelen te verschaffen voor de extra verantwoordelijkheden die zij overnemen. De motie benadrukt dat gemeenten, zoals Achtkarspelen, geconfronteerd worden met tekorten door de toename van taken zonder passende financiering, wat leidt tot bezuinigingen die de kwaliteit van lokale voorzieningen en zorg onder druk zetten. De motie roept op tot eerlijke financiering en vraagt de griffie om deze boodschap te communiceren naar de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), het kabinet, de Tweede Kamer en andere gemeenteraden.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de problemen schetst waarmee gemeenten worden geconfronteerd en een concrete actie voorstelt om deze problemen aan te pakken. Het biedt echter geen gedetailleerde oplossingen of alternatieven voor de financieringskwestie.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de motie te bespreken, te stemmen en, indien aangenomen, de uitvoering ervan te ondersteunen door de communicatie naar de genoemde instanties te faciliteren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de motie steunen, wat impliceert dat zij de druk op de Rijksoverheid willen verhogen voor meer financiële middelen. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de relatie met de landelijke partijen en de prioriteiten van de raad.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden in termen van de actie (het versturen van de motie), maar mist meetbare en haalbare doelen met betrekking tot de uiteindelijke uitkomst (meer financiering). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie biedt geen concrete stappen voor wat te doen als de oproep niet wordt gehonoreerd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie aannemen en de voorgestelde acties uitvoeren. In dit geval is de motie aangenomen.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie van burgers, maar benadrukt het belang van lokaal bestuur en maatwerk, wat indirect participatie kan bevorderen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een belangrijk aspect van het effectief uitvoeren van maatschappelijke taken, maar het is niet het centrale thema van de motie.
Financiële gevolgen:
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het beoogt om de financiële situatie van de gemeente te verbeteren door meer middelen van het Rijk te verkrijgen. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, omdat de motie zich richt op het verkrijgen van extra financiering van de Rijksoverheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2025-2028 Rijksoverheid Financiële middelen Autonomie Lokaal maatwerk Maatschappelijke taken Jeugdzorg Bezuinigingen Voorzieningen Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.3 Programma 1 - Veiligheid
O.F. Brouwer - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.4 Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Jelle Boerema - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
Agendapunt 5.5 Programma 3 - Economie
Jelle Boerema - Wethâlder
Jelle Boerema - Wethâlder
Agendapunt 5.6 Programma 4 - Onderwijs
Jelle Boerema - Wethâlder
Anne Douwe Bouma - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anne Douwe Bouma - FNP
Jelle Boerema - Wethâlder
Anne Douwe Bouma - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anne Douwe Bouma - FNP
Anne Douwe Bouma - FNP
Agendapunt 5.7 Programma 5 - Sport, cultuur en recreatie
Anne Douwe Bouma - FNP
Jelle Boerema - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anne Douwe Bouma - FNP
Jelle Boerema - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anne Douwe Bouma - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anne Douwe Bouma - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anne Douwe Bouma - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
Anne Douwe Bouma - FNP
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Doethyna Vriesema - CDA
Anne Douwe Bouma - FNP
Anne Douwe Bouma - FNP
Doethyna Vriesema - CDA
Agendapunt 5.7.1 P5-A1 - Amendemint FNP, GBA en selsstannich riedslid De Vries - Tapasse ynflaasjekorreksje subsydzje Wâldsang
-
1 - P5-A1 - Amendemint FNP, GBA en Edwin de Vries- Tapasse ynflaasjekorreksje subsydzje Wâldsang.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Tapasse ynflaasjekorreksje subsydzje Wâldsang" en stelt voor om de subsidie voor het cultuurcentrum De Wâldsang in Achtkarspelen met 4% te verhogen voor 2025 en jaarlijks te indexeren met een inflatiecorrectie. Dit is bedoeld om de continuïteit van de diensten van De Wâldsang te waarborgen, die een belangrijke rol speelt in het onderwijs en de gemeenschap. Het amendement werd ingediend door FNP, GBA en een zelfstandig raadslid, maar werd verworpen met 7 stemmen voor en 14 tegen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft wat de wijziging inhoudt en waarom deze noodzakelijk wordt geacht. Echter, het mist gedetailleerde financiële onderbouwing en een uitgebreide impactanalyse.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de toekenning van de inflatiecorrectie op de subsidie voor De Wâldsang. Dit omvat het beoordelen van de noodzaak en de financiële haalbaarheid van de voorgestelde wijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van culturele instellingen door middel van inflatiecorrectie op subsidies of het behouden van de huidige begrotingsplannen zonder aanpassingen. Dit kan invloed hebben op de prioritering van culturele versus andere gemeentelijke uitgaven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke haalbaarheidsanalyse. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de inflatiecorrectie op de subsidie voor De Wâldsang willen goedkeuren of niet. In dit geval is het amendement verworpen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel impliceert een verhoging van de subsidie met 4% voor 2025, maar geeft geen gedetailleerde informatie over hoe deze verhoging binnen de begroting gedekt zal worden. Dit kan een punt van zorg zijn voor de financiële haalbaarheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wâldsang Inflatietoeslag Subsidie Cultuurcentrum Muziekonderwijs Programmabegroting 2025-2028 Evaluatie Onderwijs Gemeenschap Regio-invloedVerfijning van de zoekopdracht:
-
P5-A1 - Amendemint FNP, GBA en Edwin de Vries- Tapasse ynflaasjekorreksje subsydzje Wâldsang.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Tapasse ynflaasjekorreksje subsydzje Wâldsang" en stelt voor om de subsidie voor het cultuurcentrum De Wâldsang in Achtkarspelen met 4% te verhogen voor 2025 en jaarlijks te indexeren met een inflatiecorrectie. Dit is bedoeld om de continuïteit van de diensten van De Wâldsang te waarborgen, die een belangrijke rol speelt in het onderwijs en de gemeenschap. Het amendement werd ingediend door FNP, GBA en een zelfstandig raadslid, maar werd verworpen met 7 stemmen voor en 14 tegen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft wat de wijziging inhoudt en waarom deze noodzakelijk wordt geacht. Echter, het mist gedetailleerde financiële onderbouwing en een uitgebreide impactanalyse.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de toekenning van de inflatiecorrectie op de subsidie voor De Wâldsang. Dit omvat het beoordelen van de noodzaak en de financiële haalbaarheid van de voorgestelde wijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van culturele instellingen door middel van inflatiecorrectie op subsidies of het behouden van de huidige begrotingsplannen zonder aanpassingen. Dit kan invloed hebben op de prioritering van culturele versus andere gemeentelijke uitgaven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke haalbaarheidsanalyse. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de inflatiecorrectie op de subsidie voor De Wâldsang willen goedkeuren of niet. In dit geval is het amendement verworpen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel impliceert een verhoging van de subsidie met 4% voor 2025, maar geeft geen gedetailleerde informatie over hoe deze verhoging binnen de begroting gedekt zal worden. Dit kan een punt van zorg zijn voor de financiële haalbaarheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wâldsang Inflatietoeslag Subsidie Cultuurcentrum Muziekonderwijs Programmabegroting 2025-2028 Evaluatie Onderwijs Gemeenschap Regio-invloedVerfijning van de zoekopdracht:
Anne Douwe Bouma - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Doethyna Vriesema - CDA
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.8 Programma 6 - Sociaal domein
O.F. Brouwer - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.9 Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.10 Programma 8 - Volkshuisvesting, RO en stedelijke vernieuwing
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Lea van der Tuin - Wethâlder
Klaas Sietse van der Wal - CU
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Agendapunt 5.12 Paragrafen
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.13 Financiële begroting
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
Jelle Boerema - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.14 Stemmingen
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Doethyna Vriesema - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Doethyna Vriesema - CDA
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Gert Terpstra - CDA
Anita Vellema - CU
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
Agendapunt 6 Belastingverordeningen en tarieven 2025
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 7 november 2024 besloten om de belastingverordeningen en bijbehorende tarieventabellen voor 2025 vast te stellen en de verordeningen van 2024 in te trekken. Dit besluit omvat de verordeningen voor onroerendezaakbelastingen, afvalstoffenheffing en reinigingsrechten, rioolheffing, en leges. De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege aanpassingen in gemeentelijk beleid en regelgeving. Voor 2025 zijn er enkele specifieke aanpassingen: de OZB-opbrengst stijgt met 4,5%, de afvalstoffenheffing daalt met bijna 3%, en de rioolheffing stijgt netto met €15,36. De legesverordening is aangepast met een inflatiecorrectie van 2% en enkele redactionele wijzigingen. De nieuwe tarieven worden gepubliceerd via 'Mijn Overheid'.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 7 novimber 2024 besletten om de belêstingferoardeningen en byhearrende tarieftabellen foar 2025 fêst te stellen en de ferordeningen fan 2024 yn te lûken. Dit beslút befettet de ferordeningen foar ûnroerendezaakbelêstingen, ôffalstoffenheffing en reinigingsrjochten, rioelheffing, en leechjes. De feroaringen binne needsaaklik fanwege oanpassings yn gemeentlik belied en regeljouwing. Foar 2025 binne der in pear spesifike oanpassings: de OZB-opbringst stiet mei 4,5% omheech, de ôffalstoffenheffing daalt mei hast 3%, en de rioelheffing stiet netto mei €15,36 omheech. De leechjesferoardening is oanpast mei in ynfloaasjeferbetering fan 2% en in pear redaksjonele feroaringen. De nije tariven wurde publisearre fia 'Mijn Overheid'.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Belastingverordeningen en tarieven 2025". Het doel is om de belastingverordeningen van 2024 in te trekken en nieuwe verordeningen en tarieven voor 2025 vast te stellen. Dit omvat de onroerendezaakbelastingen, afvalstoffenheffing, rioolheffing en leges. De wijzigingen zijn gebaseerd op de Kadernota 2025-2028 en andere beleidswijzigingen. Er zijn specifieke aanpassingen per verordening, zoals een verhoging van de OZB-opbrengst en een daling van de afvalstoffenheffing. De rioolheffing stijgt om investeringen in klimaatrobuuste structuren te financieren, maar wordt deels gecompenseerd door een egalisatievoorziening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle relevante verordeningen en bijbehorende tarieventabellen voor 2025 omvat. Het biedt gedetailleerde toelichting per verordening en de redenen voor de wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de voorgestelde belastingverordeningen en tarieven vast te stellen of in te trekken, zoals bepaald in artikel 216 van de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen het genereren van inkomsten voor de gemeente en het beperken van de lastendruk voor inwoners en bedrijven. Dit omvat keuzes over de hoogte van de tarieven en de mate van compensatie voor stijgende kosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde tarieven en wijzigingen. Het is tijdgebonden met een duidelijk implementatiejaar (2025). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige rijkstarieven kan enige onzekerheid met zich meebrengen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde belastingverordeningen en tarieven voor 2025 vast te stellen en de verordeningen van 2024 in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of bedrijven in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de context van de rioolheffing, waar investeringen in klimaatrobuuste structuren worden genoemd.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de OZB-opbrengst en rioolheffing, en een daling van de afvalstoffenheffing. De rioolheffing wordt deels gecompenseerd door een onttrekking uit de egalisatievoorziening. De dekking van de financiële gevolgen wordt deels gerealiseerd door deze compensaties en tariefaanpassingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Tarieven Onroerendezaakbelastingen (OZB) Afvalstoffenheffing Rioolheffing Leges Tarieventabellen Gemeentewet Omgevingswet KadernotaVerfijning van de zoekopdracht: