24-10-2024 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Agenda, welkom en mededelingen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 2 Programmabegroting 2025-2028
Gemeente Achtkarspelen worstelt met begroting: "Geen knaken, geen taken"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft de programmabegroting voor 2025-2028 besproken. Hoewel er voor 2025 een positief saldo is, tonen de jaren daarna negatieve cijfers. De raad moet op 7 november 2024 beslissen over de begroting, die voor 15 november naar de provincie gaat. Een projectgroep is gestart om de negatieve saldi vanaf 2026 aan te pakken.
Samenvatting
De programmabegroting 2025-2028 van de gemeente Achtkarspelen wordt besproken, met een positief saldo voor 2025 en negatieve saldi voor de jaren daarna. De raad wordt gevraagd om op 7 november 2024 de begroting vast te stellen, inclusief de voorgestelde financiële transacties en beleidsuitgangspunten. Er is een projectgroep gestart om de negatieve saldi vanaf 2026 aan te pakken. De begroting voldoet aan het provinciaal toezichtkader. De raad kan technische vragen indienen en vervolgvragen stellen tijdens de informatiecarrousel op 24 oktober 2024. De begroting wordt voor 15 november 2024 naar de provincie gestuurd. De samenwerking met de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel in de BVO-ICT wordt voortgezet. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met diverse financiële en beleidsmatige voorstellen, waaronder het grondprijzenbeleid en de lokale heffingen.
Gemeente Achtkarspelen strúkelt mei begroting: "Gjin sinten, gjin taken"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat de programbegroting foar 2025-2028 besprutsen. Al is der foar 2025 in posityf saldo, de jierren dêrnei litte negatieve sifers sjen. De ried moat op 7 novimber 2024 beslute oer de begroting, dy't foar 15 novimber nei de provinsje giet. In projektgroep is begûn om de negatieve saldo's fanôf 2026 oan te pakken.
Samenvatting
De programmabegroting 2025-2028 fan de gemeente Achtkarspelen wurdt besprutsen, mei in posityf saldo foar 2025 en negatieve saldo's foar de jierren dêrnei. De ried wurdt frege om op 7 novimber 2024 de begroting fêst te stellen, ynklusyf de foarstelde finansjele transaksjes en beliedsútgongspunten. Der is in projektgroep oprjochte om de negatieve saldo's fanôf 2026 oan te pakken. De begroting foldocht oan it provinsjaal tastekkader. De ried kin technyske fragen yntsjinje en ferfolgfragen stelle tiidens de ynformaasjekarousel op 24 oktober 2024. De begroting wurdt foar 15 novimber 2024 nei de provinsje stjoerd. De gearwurking mei de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel yn de BVO-ICT wurdt fuortset. De ried wurdt frege akkoart te gean mei ferskate finansjele en beliedsmjittige foarstellen, ûnder oaren it grûnpriisbelied en de lokale heffingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Programmabegroting 2025-2028". Het voorstel betreft de vaststelling van de gemeentelijke begroting voor 2025 en de meerjarenraming tot 2028. De begroting toont een positief saldo voor 2025, maar negatieve saldi voor de daaropvolgende jaren. Het voorstel omvat ook de financiële positie van de gemeente, de lastenontwikkeling voor burgers, en het grondprijzenbeleid. Er wordt samengewerkt met de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel binnen de werkmaatschappij 8KTD. De raad wordt gevraagd de begroting vast te stellen en akkoord te gaan met de financiële uitgangspunten en risico's.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke financiële gegevens en beleidsuitgangspunten bevat. Het biedt een gedetailleerde weergave van de financiële positie en de verwachte ontwikkelingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de programmabegroting vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde financiële en beleidsmatige uitgangspunten. De raad moet ook de risico's bevestigen en de geldigheid van de nota grondbeleid verlengen.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de goedkeuring van de begroting en de bijbehorende beleidsuitgangspunten, zoals de lastenontwikkeling voor burgers en het grondprijzenbeleid. Er moeten ook beslissingen worden genomen over de samenwerking binnen de werkmaatschappij 8KTD.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke financiële doelen en tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de negatieve saldi na 2025 vragen om aandacht en actie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de begroting voor 2025 en de meerjarenraming tot 2028 vast te stellen, inclusief de financiële uitgangspunten en risico's.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van burgerparticipatie bij het bepalen van de maatschappelijke effecten van het gemeentelijk beleid. Er is echter geen gedetailleerd plan voor participatie opgenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet aanwezig zijn in beleidskeuzes.
Financiële Gevolgen:
De begroting laat een positief saldo voor 2025 zien (€129.000), maar negatieve saldi voor de jaren daarna (2026: €3.277.000 N, 2027: €4.978.000 N, 2028: €4.258.000 N). Er is een projectgroep gestart om deze tekorten aan te pakken. Het voorstel geeft geen specifieke dekking voor de negatieve saldi, maar er wordt gewerkt aan oplossingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2025-2028 Meerjarenraming Financiële positie Lokale heffingen Grondprijzenbeleid Weerstandsvermogen Risicobeheersing Provinciaal toezichtkader WM8KTD/BVO-ICT BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
00:30:26 - 00:30:32 - 00:40:56 - 00:41:45 - 01:07:44 - 01:07:48 - 01:09:55 - 01:10:52 - 01:10:56 - 01:10:58 - 01:10:59 - 01:11:17 - 01:11:52 - 01:11:56 - 01:12:27 - 01:16:28 - 01:16:31 - 01:16:34 - 01:16:38 - 01:16:49 - 01:17:24 - 01:17:42 - 01:20:13 - 01:20:23 - 01:23:12 - 01:23:16 - 01:23:20 - 01:24:04 - 01:24:20 - 01:26:10 - 01:26:35 - 01:26:37 - 01:27:18 - 01:27:19 - 01:27:20 - 01:27:21 - 01:27:57 - 01:29:32 - 01:29:33 - 01:29:34 - 01:30:02 - 01:31:04 - 01:31:21 - 01:31:49 - 01:36:32 - 01:37:20 - 01:39:12 - 01:39:27 - 01:40:55 - 01:41:02 - 01:41:38 - 01:41:41 - 01:41:42 - 01:42:24 - 01:43:11 - 01:43:15 - 01:43:16 - 01:44:27 - 01:44:28 - 01:44:44 - 01:47:10 - 01:47:21 - 01:48:09 - 01:53:06 - 01:53:16 - 01:53:23 - 01:54:00 - 01:54:18 - 01:54:38 - 01:54:43 - 01:55:09
Agendapunt 3 Belastingverordeningen en tarieven 2025
Samenvatting
Op 24 oktober 2024 wordt tijdens een informatiesessie besproken dat de gemeenteraad van Achtkarspelen op 7 november 2024 zal beslissen over het intrekken van de belastingverordeningen van 2024 en het vaststellen van nieuwe verordeningen en tarieven voor 2025. Deze verordeningen betreffen de onroerendezaakbelastingen, afvalstoffenheffing en reinigingsrechten, rioolheffing, en leges. De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege veranderingen in gemeentelijk beleid en regelgeving. Voor 2025 is er een verhoging van de onroerendezaakbelasting met 4,5%, een daling van de afvalstoffenheffing met bijna 3%, en een verhoging van de rioolheffing met €15,36. De legesverordening wordt aangepast met een inflatiecorrectie van 2%. De nieuwe tarieven worden gepubliceerd via 'Mijn Overheid'.
Samenvatting
Op 24 oktober 2024 wurdt tiidens in ynformaasjesessje besprutsen dat de gemeenteried fan Achtkarspelen op 7 novimber 2024 beslute sil oer it yntrekken fan de belêstingferoardeningen fan 2024 en it fêststellen fan nije ferordeningen en tariven foar 2025. Dizze ferordeningen geane oer de ûnroerende saakbelêstingen, ôffalstoffenheffing en reinigingsrjochten, rioelbelêsting, en leechjes. De feroarings binne needsaaklik fanwege feroaringen yn gemeentlik belied en regeljouwing. Foar 2025 is der in ferheging fan de ûnroerende saakbelêsting mei 4,5%, in daling fan de ôffalstoffenheffing mei hast 3%, en in ferheging fan de rioelbelêsting mei €15,36. De leechjesferoardening wurdt oanpast mei in ynfloaasjeferbetering fan 2%. De nije tariven wurde publisearre fia 'Mijn Overheid'.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Belastingverordeningen en tarieven 2025". Het doel is om de belastingverordeningen van 2024 in te trekken en nieuwe verordeningen en tarieven voor 2025 vast te stellen. Dit omvat de onroerendezaakbelastingen, afvalstoffenheffing, rioolheffing en leges. De wijzigingen zijn gebaseerd op de Kadernota 2025-2028 en andere beleidsaanpassingen. De tarieven zijn aangepast voor inflatie en andere economische factoren. Er is een daling in de afvalstoffenheffing en een verhoging in de rioolheffing, waarbij de stijging deels wordt gecompenseerd door een egalisatievoorziening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met duidelijke toelichting per verordening en de bijbehorende wijzigingen. Het bevat ook de juridische basis en de financiële implicaties.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de voorgestelde belastingverordeningen en tarieven vast te stellen of in te trekken, zoals bepaald in artikel 216 van de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen het genereren van inkomsten voor de gemeente en het beperken van de lastendruk voor inwoners en bedrijven. Er moet ook worden overwogen hoe de kosten van noodzakelijke investeringen, zoals in het rioleringsstelsel, worden gedekt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen significante inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe belastingverordeningen en tarieven voor 2025 vast te stellen en de verordeningen van 2024 in te trekken.
Participatie:
Het voorstel is niet direct geagendeerd door de raad, maar inwoners kunnen inspreken, wat enige mate van participatie mogelijk maakt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in de context van het rioleringsplan dat gericht is op klimaatrobuustheid en regenwaterbeheer.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de OZB-opbrengst en rioolheffing, en een daling van de afvalstoffenheffing. De dekking komt deels uit egalisatievoorzieningen en tariefskortingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen 2025 Tarieventabellen Onroerendezaakbelastingen Afvalstoffenheffing Rioolheffing Leges Gemeentewet artikel 216 Kadernota 2025 - 2028 Omgevingswet TariefskortingVerfijning van de zoekopdracht: