23-05-2024 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Agenda, welkom en mededelingen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 1 Veiligheidsregio Fryslân: Jaarstukken 2023 en begroting 2025
Veiligheidsregio Fryslân: Gemeenteraad Achtkarspelen Debatteert over Begroting en Mobiliteit
De gemeenteraad van Achtkarspelen boog zich recent over de begroting 2025 en de jaarstukken 2023 van de Veiligheidsregio Fryslân. Hoewel de jaarstukken een positief resultaat van €562.000 laten zien, zijn er zorgen over de rechtmatigheidsverantwoording en de aanpassing van de bestemmingsreserve. Daarnaast kwam het mobiliteitsbeleid uitgebreid aan bod, met een focus op duurzaamheid en infrastructuur.
Samenvatting
Op 23 mei 2024 wordt in een informatiesessie de begroting 2025 en de jaarstukken 2023 van Veiligheidsregio Fryslân besproken. De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd om uiterlijk 13 juni 2024 een zienswijze in te dienen. De jaarstukken 2023 tonen een positief financieel resultaat van €562.000, dat wordt voorgesteld te reserveren voor functiewaardering. Er zijn geen nieuwe beleidsontwikkelingen in de begroting 2025, en de toename van de bijdrage aan de Veiligheidsregio wordt ten laste gebracht van de post loon- en prijsontwikkeling. De raad wordt geadviseerd om geen zienswijze in te dienen op de begroting 2025, maar wel op de aanpassing van de bestemmingsreserve en het ontbreken van de rechtmatigheidsverantwoording in de jaarstukken 2023. Het definitieve besluit over deze stukken vindt plaats op 10 juli 2024.
Feiligheidsregio Fryslân: Gemeenteried Achtkarspelen Debattearret oer Begroting en Mobiliteit
De gemeenteried fan Achtkarspelen bûgde har koartlyn oer de begroting 2025 en de jierstikken 2023 fan de Feiligensregio Fryslân. Alhoewol't de jierstikken in posityf resultaat fan €562.000 sjen litte, binne der soargen oer de rjochtmatigensferantwurding en de oanpassing fan de bestimmingsreserve. Dêrneist kaam it mobiliteitsbelied útwreid oan bar, mei in fokus op duorsumens en ynfrastruktuer.
Samenvatting
Op 23 maaie 2024 wurdt yn in ynformatsjesessje de begrutting 2025 en de jierstikken 2023 fan Feiligensregio Fryslân besprutsen. De gemeenteried fan Achtkarspelen wurdt frege om foar 13 juny 2024 in sicht op de saak yn te tsjinjen. De jierstikken 2023 litte in posityf finansjeel resultaat sjen fan €562.000, dat foarsteld wurdt om te reservearjen foar funksjewaardering. Der binne gjin nije beliedsûntwikkelingen yn de begrutting 2025, en de taname fan de bydrage oan de Feiligensregio wurdt ôfskreaun fan 'e post loon- en priisûntwikkeling. De ried wurdt oanrieden om gjin sicht op de saak yn te tsjinjen op de begrutting 2025, mar wol op de oanpassing fan 'e bestimmingsreserve en it ûntbrekken fan de rjochtmjittichferantwurding yn de jierstikken 2023. It definityf beslút oer dizze stikken fynt plak op 10 july 2024.
-
01 - Raadsvoorstel - Veiligheidsregio Fryslân, Jaarstukken 2023 en begroting 2025.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Veiligheidsregio Fryslân: Jaarstukken 2023 en begroting 2025". Het document bespreekt de financiële resultaten van 2023 en de begroting voor 2025 van de Veiligheidsregio Fryslân. De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd om geen zienswijze in te dienen op de begroting 2025, maar wel op de aanpassing van de bestemmingsreserve zoals verwoord in de jaarrekening 2023. Daarnaast moet de raad aangeven dat de rechtmatigheidsverantwoording ontbreekt in de jaarstukken 2023. De toename van de bijdrage aan de Veiligheidsregio voor autonome ontwikkelingen moet worden opgenomen in de begroting 2025.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er ontbreekt een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarstukken 2023, wat een belangrijk aspect is dat nog moet worden aangevuld.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze in te dienen op de financiële stukken van de Veiligheidsregio en om te beslissen over de voorgestelde aanpassingen in de bestemmingsreserves.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het niet indienen van een zienswijze op de begroting 2025, het indienen van een zienswijze op de aanpassing van de bestemmingsreserve, en het opnemen van de toename van de bijdrage aan de Veiligheidsregio in de begroting 2025.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Echter, de afwezigheid van de rechtmatigheidsverantwoording is een inconsequentie die moet worden aangepakt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen op de begroting 2025, wel een zienswijze in te dienen op de aanpassing van de bestemmingsreserve, en de toename van de bijdrage aan de Veiligheidsregio op te nemen in de begroting 2025.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een risico in de risico-inventarisatie, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een kostenverhoging voor de gemeente Achtkarspelen van € 388.835 in 2025. Deze verhoging wordt gedekt door compensatie vanuit het gemeentefonds voor autonome ontwikkelingen en wordt ten laste gebracht van de post loon- en prijsontwikkeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Jaarstukken 2023 Begroting 2025 Functiewaardering (FUWA) Bestemmingsreserve Rechtmatigheidsverantwoording Autonome ontwikkelingen Financiële verordening Consumentenprijsindex (CPI) Loon- en prijsontwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 2 Gemeentelijk Mobiliteitsplan Achtkarspelen
Nieuw Mobiliteitsplan Achtkarspelen: Veiligheid en Duurzaamheid Centraal
Op 23 mei 2024 presenteert de gemeente Achtkarspelen haar nieuwe mobiliteitsplan, dat aansluit bij landelijke en regionale beleidskaders. Het plan, met een investering van 1,4 miljoen euro, richt zich op verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid, met speciale aandacht voor fietsveiligheid.
Samenvatting
Het voorstel betreft het nieuwe Gemeentelijk Mobiliteitsplan voor Achtkarspelen, dat op 23 mei 2024 wordt besproken in een informatiesessie en op 30 mei 2024 ter besluitvorming voorligt. Het huidige beleid is verouderd, en er is een nieuw plan ontwikkeld dat aansluit bij landelijke, provinciale en regionale beleidskaders. Het plan richt zich op verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid, met specifieke aandacht voor fietsveiligheid en infrastructuurverbeteringen. Er zijn 29 maatregelen voorgesteld met een geschatte investering van 1,4 miljoen euro. Het plan zal na goedkeuring zes weken ter inzage liggen voor inspraak. De gemeenteraad beslist uiteindelijk over de vaststelling en uitvoering van het plan.
Nij Mobiliteitsplan Achtkarspelen: Feiligens en Duorsumens Sintraal
Op 23 maaie 2024 presintearret de gemeente Achtkarspelen har nije mobiliteitsplan, dat oanslút by lanlike en regionale beliedskaders. It plan, mei in ynfestearring fan 1,4 miljoen euro, rjochtet him op ferkearsfeiligens, berikberens, leefberens en duorsumens, mei spesjale omtinken foar fytsfeiligens.
Samenvatting
It foarstel befettet it nije Gemeentlik Mobiliteitsplan foar Achtkarspelen, dat op 23 maaie 2024 besprutsen wurdt yn in ynformatsjesessje en op 30 maaie 2024 foar beslútvorming leit. It hjoeddeiske belied is ferâldere, en der is in nij plan ûntwikkele dat oanslút by lanlik, provinsjaal en regionaal beliedskaders. It plan rjochtet him op ferkearsfeiligens, berikberens, libbenskwaliteit en duorsumens, mei spesifike omtinken foar fytsfeiligens en infrastruktuerferbetterings. Der binne 29 maatregels foarsteld mei in skatte ynfestearring fan 1,4 miljoen euro. It plan sil nei goedkarring seis wiken ter ynseage lizze foar ynspraak. De gemeenteried beslút úteinlik oer de fêststelling en útfiering fan it plan.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Gemeentelijk Mobiliteitsplan Achtkarspelen". Het plan is ontwikkeld om het verouderde gemeentelijke verkeer- en vervoerbeleid te actualiseren. Het richt zich op het verbeteren van verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid. Het plan is gebaseerd op landelijke, provinciale en regionale beleidskaders en sluit aan bij het bestuursakkoord 2022-2026 en de ANNO Mobiliteitsvisie. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met het ontwerp en het plan gedurende zes weken ter inzage te leggen voor inspraak van belanghebbenden.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de doelen, maatregelen en financiële implicaties. Echter, de exacte dekking van de kosten is nog niet volledig uitgewerkt en zal bij de definitieve besluitvorming worden gepresenteerd.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om het definitieve mobiliteitsplan vast te stellen. In deze fase moet de raad beslissen of het ontwerpplan rijp is voor inspraak.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van maatregelen, de fasering en het ambitieniveau van het mobiliteitsplan. Daarnaast moet de raad beslissen over de mate van participatie en inspraak van belanghebbenden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART. Het bevat specifieke en meetbare doelen, maar de tijdsgebonden aspecten zijn minder concreet, vooral wat betreft de uitvoeringstermijnen van de maatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële dekking is nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het ontwerp mobiliteitsplan en het plan ter inzage te leggen voor inspraak.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het uitzetten van een enquête onder inwoners en belanghebbenden. De resultaten zijn verwerkt in het plan en er is ruimte voor inspraak tijdens de tervisielegging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. Het plan streeft naar een duurzaam verkeers- en vervoersysteem en bevat maatregelen die bijdragen aan milieuvriendelijke mobiliteit.
Financiële gevolgen:
Het plan omvat 29 maatregelen met een geschatte investering van 1,4 miljoen euro. De dekking van deze kosten is nog niet volledig uitgewerkt en zal bij de definitieve besluitvorming worden gepresenteerd. Er wordt gezocht naar cofinanciering en aansluiting bij andere projecten om de kosten te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteitsplan Verkeersveiligheid Bereikbaarheid Duurzaamheid Leefbaarheid Uitvoeringsprogramma Inspraak Fietsveiligheid Oplaadpunten CofinancieringVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
00:27:41 - 00:33:37 - 00:34:11 - 00:34:49 - 00:34:52 - 00:34:55 - 00:35:35 - 00:36:12 - 00:36:46 - 00:38:38 - 00:38:53 - 00:39:51 - 00:40:24 - 00:40:46 - 00:41:33 - 00:45:07 - 00:46:31 - 00:46:34 - 00:47:01 - 00:47:41 - 00:48:02 - 00:50:13 - 00:50:14 - 00:50:50 - 00:51:19 - 00:51:44 - 00:52:06 - 00:53:24 - 00:54:05 - 00:55:15 - 00:55:21 - 00:55:36 - 00:55:41 - 00:56:01 - 00:58:08 - 00:58:24 - 00:59:45 - 00:59:59 - 01:01:29
Agendapunt 3 Sportterreinen: Renovatiekosten en subsidiëring twee padelbanen en één kunstgrasbaan
Gemeenteraad Achtkarspelen Debatteert over Sportterreinen: "Investeren in Toekomstbestendigheid"
De gemeenteraad van Achtkarspelen staat voor een belangrijke beslissing: het al dan niet toekennen van financiële middelen voor de renovatie van diverse sportterreinen in 2024. Het voorstel omvat onder andere de renovatie van het hoofdveld van v.v. Drogeham, het kaatsveld in Buitenpost, en de vervanging van lichtmasten op sportparken in Twijzelerheide en Kootstertille. Daarnaast wordt een eenmalige bijdrage van € 134.000 uit de Algemene Reserve voorgesteld voor de aanleg van padelbanen en een kunstgrasbaan bij de tennisvereniging in Buitenpost.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd om financiële middelen beschikbaar te stellen voor de renovatie van diverse sportterreinen in 2024. Dit omvat onder andere de renovatie van het hoofdveld van v.v. Drogeham, het kaatsveld in Buitenpost, en de vervanging van lichtmasten op sportparken in Twijzelerheide en Kootstertille. Daarnaast wordt voorgesteld om een eenmalige bijdrage van € 134.000 uit de Algemene Reserve te gebruiken voor de aanleg van twee padelbanen en een kunstgrasbaan bij de tennisvereniging in Buitenpost. Deze investeringen zijn nodig om de veiligheid en toekomstbestendigheid van de sportterreinen te waarborgen. De gemeenteraad moet op 30 mei 2024 beslissen over het beschikbaar stellen van de benodigde kredieten en de onttrekking uit de Algemene Reserve.
Gemeenteried Achtkarspelen Debattearret oer Sportfjilden: "Ynvestearje yn Takomstbestindigens"
De gemeenteried fan Achtkarspelen stiet foar in wichtige beslissing: it wol of net taheakjen fan finansjele middels foar de renovaasje fan ferskate sportterreinen yn 2024. It foarstel behellet ûnder oaren de renovaasje fan it haadfjild fan v.v. Drogeham, it keatsfjild yn Bûtenpost, en de ferfangende fan ljochtpeallen op sportparken yn Twizelerheide en Kootstertille. Dêrneist wurdt in ienmalige bydrage fan € 134.000 út de Algemiene Reserve foarsteld foar de oanlis fan padelbanen en in keunstgersfjild by de tennisferiening yn Bûtenpost.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen wurdt frege om finansjele middels beskikber te stellen foar de renovaasje fan ferskate sportterreinen yn 2024. Dit behellet ûnder oaren de renovaasje fan it haadfjild fan v.v. Drogeham, it keatsfjild yn Bûtenpost, en de ferfangende fan ljochtmasinen op sportparken yn Twizelerheide en Kootstertille. Dêrneist wurdt foarsteld om in ienmalige bydrage fan € 134.000 út de Algemiene Reserve te brûken foar de oanlis fan twa padelbanen en in keunstgersbaan by de tennisferiening yn Bûtenpost. Dizze ynfestearringen binne needsaaklik om de feiligens en takomstbestindigens fan de sportterreinen te garandearjen. De gemeenteried moat op 30 maaie 2024 beslute oer it beskikber stellen fan de nedige kredyten en de ûntrekking út de Algemiene Reserve.
-
03 - Raadsvoorstel - Sportterreinen - Renovatiekosten en subsidiëring twee padelbanen en één kunstgrasbaan.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Renovatiekosten en subsidiëring twee padelbanen en één kunstgrasbaan". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om financiële middelen beschikbaar te stellen voor de renovatie van diverse sportterreinen, waaronder een hoofdveld, een kaatsveld, en de vervanging van lichtmasten. Daarnaast wordt een eenmalige subsidie van € 134.000 voorgesteld voor de aanleg van twee padelbanen en een kunstgrasbaan in Buitenpost, ten laste van de Algemene Reserve. Het voorstel beoogt de sportterreinen toekomstbestendig te maken en de veiligheid voor gebruikers te waarborgen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële overzichten en een duidelijke uitleg van de noodzaak van de renovaties. Het bevat echter geen uitgebreide risicoanalyse of alternatieve scenario's.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van extra investeringskredieten en de onttrekking van middelen uit de Algemene Reserve. De raad heeft de bevoegdheid om financiële investeringsbijdragen goed te keuren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde investeringen en subsidies willen goedkeuren, rekening houdend met de financiële impact en de prioriteit van sportvoorzieningen binnen de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en meetbaar in termen van financiële bedragen en doelen. Echter, de tijdsplanning en specifieke verantwoordelijkheden voor de uitvoering zijn minder duidelijk. Er zijn geen grote inconsequenties, maar de afhankelijkheid van externe bijdragen en subsidies kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde investeringskredieten en de eenmalige subsidie goed te keuren, inclusief de onttrekking van € 134.000 uit de Algemene Reserve.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met diverse verenigingen, maar er is weinig detail over bredere inwonersparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral bij de vervanging van lichtmasten met energiezuinige led-armaturen. Het voorstel benadrukt echter niet expliciet duurzaamheid als een kernonderwerp.
Financiële gevolgen:
De totale netto-investeringen bedragen € 122.000, met extra kapitaallasten van € 2.992 vanaf 2025. De subsidie van € 134.000 voor de padelbanen wordt gedekt door de Algemene Reserve. Het voorstel geeft een gedetailleerd overzicht van de financiële dekking en de impact op de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Renovatiekosten Padelbanen Kunstgrasbaan Investeringskrediet Algemene Reserve Buitenpost SPUK-sportregeling Lichtmasten Veiligheid SubsidieVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 4 Presentatie (jeugd)boa's
Jeugdboa's en Verkeersveiligheid: Heet Hangijzer in Achtkarspelen
Op 23 mei 2024 staat een informatiesessie gepland over de rol van jeugdboa's in Achtkarspelen. Deze sessie, aangevraagd door Dhr. Van Kammen van de FNP, maakt deel uit van Programma 1 – Veiligheid. De jeugdboa's zullen zichtbaar aanwezig zijn in het publieke domein en samenwerken met diverse instanties om overlast aan te pakken.
Samenvatting
Op 23 mei 2024 staat een informatiesessie gepland over (jeugd)boa's, als onderdeel van Programma 1 – Veiligheid. De presentatie is aangevraagd door Dhr. Van Kammen van de FNP en goedgekeurd door het presidium op 18 april 2024. Het onderwerp van de presentatie is de rol van de jeugdboa, zoals afgesproken in het coalitieakkoord van 2022-2026. De jeugdboa zal zichtbaar aanwezig zijn in het publieke domein van Achtkarspelen en heeft als doel om contact te leggen met de jeugd. Daarnaast zal de jeugdboa samenwerken met de dorpencoördinator, jongerenwerkers, gebiedsteams en politie om overlast integraal aan te pakken.
Jeugdboa's en Ferkearsfeiligens: Hite Hangijzer yn Achtkarspelen
Op 23 maaie 2024 is informaasjesessje oer de rol fan jeugdboa's yn Achtkarspelen pland. Dizze sessje, oanfrege troch Dhr. Van Kammen fan de FNP, makket diel út fan Programma 1 - Feiligens. De jeugdboa's sille sichtber oanwêzich wêze yn it publike domein en gearwurkje mei ferskate ynstânsjes om oerlêst oan te pakken.
Samenvatting
Op 23 maaie 2024 is informaasjesessje pland oer (jeugd)boa's, as part fan Programma 1 - Feiligens. De presintaasje is oanfrege troch Dhr. Van Kammen fan de FNP en goedkard troch it presidium op 18 april 2024. It ûnderwerp fan de presintaasje is de rol fan de jeugdboa, sa't ôfsprutsen yn it koalysjeakkoart fan 2022-2026. De jeugdboa sil sichtber oanwêzich wêze yn it publike domein fan Achtkarspelen en hat as doel om kontakt te meitsjen mei de jeugd. Dêrneist sil de jeugdboa gearwurkje mei de doarpskoördinator, jongere-wurkers, gebiets-teams en plysje om oerlêst yntegraal oan te pakken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Presentatie (Jeugd)boa’s". Het voorstel betreft een presentatie over de rol en inzet van jeugd-BOA's (Buitengewoon Opsporingsambtenaren) in de gemeente Achtkarspelen. Deze BOA's zijn aangesteld volgens afspraken in het coalitieakkoord 2022-2026 en zijn bedoeld om zichtbaar aanwezig te zijn in het publieke domein. Hun taken omvatten het leggen van contacten met de jeugd, samenwerking met lokale instanties zoals dorpencoördinatoren en jongerenwerkers, en betrokkenheid bij de aanpak van overlast.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is informatief en biedt een duidelijk overzicht van de rol en doelstellingen van de jeugd-BOA's. Echter, het mist specifieke details over de uitvoering en resultaten van de huidige inzet van de BOA's.
Rol van de raad:
De rol van de raad is voornamelijk informerend. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de presentatie en de informatie te gebruiken voor toekomstige besluitvorming.
Politieke keuzes:
De raad moet overwegen of de inzet van jeugd-BOA's effectief is en of er aanvullende maatregelen nodig zijn om de doelstellingen te bereiken. Er kunnen keuzes gemaakt worden over de prioritering van middelen en samenwerking met andere instanties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken meetbare doelen en tijdslijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de BOA's wordt niet geëvalueerd.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen direct besluit te nemen, aangezien het een informerend stuk betreft. Echter, de informatie kan leiden tot toekomstige beleidsbeslissingen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de samenwerking van de jeugd-BOA's met lokale instanties en de jeugd, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op veiligheid en sociale cohesie.
Financiële gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of er extra middelen nodig zijn voor de inzet van de jeugd-BOA's.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
(Jeugd)boa’s Presentatie Coalitieakkoord 2022-2026 Publiek domein Jeugd Overlast Samenwerking Dorpencoördinator Jongerenwerkers GebiedsteamsVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 5 Illegaal ontgassen aan de lucht - Waarschuwing werkgroep Juridisch Ontgassen
Samenvatting
Op 23 mei 2024 staat op de agenda van de informatiesessie een agendapunt over illegaal ontgassen aan de lucht. Dit onderwerp valt onder Programma 7 – Volksgezondheid en Milieu en wordt behandeld door portefeuillehouder Dhr. O.F. Brouwer en ambtenaar Dhr. P. van der Ven. Er is een brief van de werkgroep ‘Juridisch Ontgassen’ toegevoegd, waarin alle gemeenten worden gewaarschuwd voor de illegale praktijk van ontgassen aan de lucht. De fractie PvdA/GroenLinks heeft gevraagd om een korte toelichting op de relevantie en mogelijke gevolgen van deze problematiek. De brief van de werkgroep is op 16 april 2024 op de Lijst Ingekomen Stukken (LIS) voor de gemeenteraad geplaatst.
Samenvatting
Op 23 maaie 2024 stiet op 'e aginda fan 'e ynformatsjesessje in agendapunt oer ilegaal ûntgassen oan 'e loft. Dit ûnderwerp falt ûnder Programma 7 - Folkssûnens en Miljeu en wurdt behannele troch portefúljehâlder Dhr. O.F. Brouwer en amtner Dhr. P. van der Ven. Der is in brief fan 'e wurkgroep 'Juridysk ûntgassen' tafoege, dêr't alle gemeenten waarskôge wurde foar 'e ilegale praktyk fan ûntgassen oan 'e loft. De fraksje PvdA/GroenLinks hat frege om in koarte taheakking oer de relevânsje en mooglike gefolgen fan dizze problematyk. De brief fan 'e wurkgroep is op 16 april 2024 op 'e List Ynkommende Stikken (LIS) foar de gemeenteried pleatst.
-
05 - Raadsvoorstel - Illegaal ontgassen aan de lucht - Waarschuwing werkgroep Juridisch Ontgassen (LIS-stuk 24-83).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een informerend stuk met de titel "Illegaal ontgassen aan de lucht - Waarschuwing werkgroep ‘Juridisch Ontgassen’". Het document informeert de gemeenteraad over de problematiek van illegaal ontgassen, waarbij schadelijke stoffen ongecontroleerd in de lucht worden vrijgelaten. De werkgroep ‘Juridisch Ontgassen’ heeft een waarschuwing gestuurd aan de burgemeesters en wethouders van alle gemeenten om aandacht te vragen voor deze milieuschadelijke praktijk. De fractie PvdA/GroenLinks heeft verzocht om een korte toelichting op de relevantie en mogelijke gevolgen van deze kwestie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van een informerend stuk. Het biedt een basisuitleg over de problematiek en verwijst naar de bijgevoegde brief van de werkgroep voor verdere details.
Rol van de raad:
De rol van de raad is momenteel informerend. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de problematiek en de inhoud van de brief van de werkgroep.
Politieke keuzes:
De raad moet overwegen of zij verdere actie willen ondernemen, zoals het opstellen van beleid of het aansporen van handhaving tegen illegaal ontgassen. Er kan ook worden overwogen om samen te werken met andere gemeenten of instanties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het enkel een informerend karakter heeft zonder concrete doelen of tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere specificatie zou nuttig zijn voor vervolgstappen.
Besluit van de raad:
De raad hoeft op dit moment geen besluit te nemen, aangezien het een informerend stuk betreft. Mogelijk kan de raad besluiten om het onderwerp verder te agenderen voor discussie of actie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders. Het is voornamelijk gericht op het informeren van de gemeenteraad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien illegaal ontgassen negatieve gevolgen heeft voor het milieu en de volksgezondheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden. Eventuele kosten zouden kunnen voortvloeien uit handhavingsmaatregelen of beleidsontwikkeling, maar dit wordt niet gespecificeerd in het informerende stuk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Illegaal ontgassen Werkgroep ‘Juridisch Ontgassen’ Volksgezondheid Milieu Waarschuwing Informatiecarrousel PvdA/GroenLinks Consequenties Brief Lijst Ingekomen Stukken (LIS)Verfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 6 Presentatie verkeersveiligheid Kûkhernsterpaed
Samenvatting
Op 23 mei 2024 staat tijdens het informatiesessie een agendapunt over de verkeersveiligheid van het Kûkhernsterpaad op de planning. Dit onderwerp is naar voren gebracht door de FNP-fractie, naar aanleiding van een brief van een inwoner van de gemeente. De brief, die op 13 mei 2024 op de Lijst Ingekomen Stukken is geplaatst, bevat zorgen over de verkeersveiligheid en is vergezeld van zes foto's. De presentatie zal worden verzorgd door de portefeuillehouder Dhr. J.E. Boerema en ambtenaar Dhr. E.J. de Boer. Het doel is om de raadsleden te informeren over de huidige situatie en eventuele maatregelen die genomen kunnen worden.
Samenvatting
Op 23 maaie 2024 stiet der in agindapunt oer de ferkearsfeiligens fan it Kûkhernsterpaad op 'e planning tiidens de ynformaasjesessje. Dit ûnderwerp is nei foaren brocht troch de FNP-fraksje, nei oanlieding fan in brief fan in ynwenners fan de gemeente. De brief, dy't op 13 maaie 2024 op de List Ynkommende Stikken pleatst is, befettet soargen oer de ferkearsfeiligens en is fersege fan seis foto's. De presintaasje sil fersoarge wurde troch de portefúljehâlder Dhr. J.E. Boerema en amtner Dhr. E.J. de Boer. It doel is om de riedsleden te ynformearjen oer de hjoeddeistige situaasje en eventuele maatregels dy't nommen wurde kinne.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Presentatie verkeersveiligheid Kûkhernsterpaad". Het betreft een informerend stuk waarin de gemeenteraad wordt voorgesteld kennis te nemen van een presentatie over de verkeersveiligheid van het Kûkhernsterpaad. Deze presentatie is aangevraagd door de FNP-fractie naar aanleiding van een ingekomen brief van een inwoner die zorgen uit over de verkeersveiligheid op deze weg. De brief en bijbehorende foto's zijn toegevoegd aan de stukken voor de raadsvergadering.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de aanleiding (de brief van een inwoner) en de context (verkeersveiligheid op het Kûkhernsterpaad) duidelijk beschrijft. Echter, het biedt geen concrete oplossingen of aanbevelingen, aangezien het enkel een informerend karakter heeft.
Rol van de raad:
De rol van de raad is in dit geval om kennis te nemen van de presentatie en de zorgen van de inwoner te overwegen. Het is een informerend agendapunt, dus er wordt geen besluitvorming verwacht tijdens deze bijeenkomst.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, betreffen het al dan niet prioriteren van verkeersveiligheidsmaatregelen op het Kûkhernsterpaad. De raad kan besluiten om verder onderzoek te laten doen of om specifieke maatregelen te overwegen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het enkel een informerende presentatie betreft zonder concrete doelstellingen of tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van concrete vervolgstappen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen formeel besluit te nemen, aangezien het een informerend stuk betreft. Echter, de raad kan besluiten om het onderwerp verder te agenderen voor een besluitvormende vergadering indien nodig.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de presentatie is aangevraagd naar aanleiding van een brief van een inwoner, wat wijst op enige mate van burgerparticipatie. Er wordt echter niet gedetailleerd ingegaan op verdere participatiemogelijkheden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het onderwerp lijkt niet direct relevant, tenzij verkeersveiligheidsmaatregelen ook milieueffecten zouden hebben.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel, aangezien het enkel om een informerende presentatie gaat. Eventuele financiële implicaties zouden pas aan de orde komen bij concrete maatregelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkeersveiligheid Kûkhernsterpaad Presentatie Ingekomen brief FNP-fractie Inwoner Lijst Ingekomen Stukken (LIS) Foto’s Buitenpost InformasjekarrûselVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 7 Benoeming J.E. Boerema in AB Gemeenschappelijke Regeling Afvalverwijdering Friesland
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de benoeming van wethouder J.E. Boerema in het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Afvalverwijdering Friesland. Deze benoeming is noodzakelijk vanwege het aftreden van wethouder S.W. Vegelin. Het voorstel wordt besproken tijdens een informatiesessie op 23 mei 2024 en zal ter besluitvorming voorgelegd worden aan de gemeenteraad van Achtkarspelen op 30 mei 2024. De gemeenteraad is het bevoegde orgaan om deze benoeming te doen. Het college van burgemeester en wethouders heeft het voorstel op 7 mei 2024 ingediend. De benoeming zorgt ervoor dat de gemeente Achtkarspelen op de juiste wijze vertegenwoordigd blijft in het bestuur van de afvalverwijderingsregeling.
Samenvatting
De tekst hat te krijen mei in foarstel foar de beneaming fan wethâlder J.E. Boerema yn it Algemiene Bestjoer fan de gemeenschappelijke regeling Openbier Lichem ôffalferwidering Fryslân. Dizze beneaming is needsaaklik fanwegen it ôftreden fan wethâlder S.W. Vegelin. It foarstel wurdt besprutsen tidens in ynformatsjesessje op 23 maaie 2024 en sil ter beslútfoarming foarlein wurde oan de gemeenteried fan Achtkarspelen op 30 maaie 2024. De gemeenteried is it befoegde orgaan om dizze beneaming te dwaan. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat it foarstel op 7 maaie 2024 yntsjinne. De beneaming soarget derfoar dat de gemeente Achtkarspelen op de rjochte wize fertegenwurdige bliuwt yn it bestjoer fan de ôffalferwideringsregeling.
-
07 - Raadsvoorstel - Benoeming J.E. Boerema in AB Gemeenschappelijke Regeling Afvalverwijdering Friesland.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Benoeming J.E. Boerema in AB Gemeenschappelijke Regeling Afvalverwijdering Friesland
Samenvatting: Het voorstel betreft de benoeming van wethouder J.E. Boerema in het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Afvalverwijdering Friesland. Deze benoeming is noodzakelijk vanwege het aftreden van de huidige vertegenwoordiger, wethouder S.W. Vegelin. De gemeenteraad van Achtkarspelen is het bevoegde orgaan om deze benoeming te doen. Het voorstel is geagendeerd als informerend stuk, zodat inwoners de mogelijkheid hebben om in te spreken. De benoeming zorgt ervoor dat de gemeente Achtkarspelen op de juiste wijze vertegenwoordigd blijft in het bestuur van de afvalverwijderingsregeling.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en procedure voor de benoeming beschrijft. Er zijn geen alternatieven of risico's genoemd, wat suggereert dat het een standaardprocedure betreft zonder complicaties.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om een lid aan te wijzen in het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling. Dit is een formele rol waarbij de raad het besluit neemt over de benoeming.
Politieke Keuzes
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele benoeming betreft. De keuze ligt voornamelijk in het al dan niet benoemen van de voorgestelde kandidaat, J.E. Boerema.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, aangezien het een benoeming betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om wethouder J.E. Boerema te benoemen in het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het onderwerp niet door de raad is geagendeerd, maar wel onder 'overige stukken' staat, zodat inwoners kunnen inspreken. Dit biedt een vorm van participatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel afvalverwijdering inherent aan duurzaamheid gerelateerd is.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel, wat suggereert dat de benoeming geen directe financiële impact heeft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming J.E. Boerema Algemeen Bestuur Gemeenschappelijke Regeling Openbaar Lichaam Afvalverwijdering Friesland Wethouder Vertegenwoordiging Portefeuille Afvalverwijdering MilieuVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 8 Veiligheidsregio Fryslân: Wijziging Gemeenschappelijke Regeling
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Fryslân, naar aanleiding van een wetswijziging in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) per 1 juli 2022. De wijziging moet voor 1 juli 2024 zijn doorgevoerd. Het voorstel is besproken in eerdere raadsvergaderingen en er zijn zienswijzen ingediend, wat heeft geleid tot aanpassingen in het wijzigingsbesluit. Belangrijke wijzigingen betreffen de verwijdering van de 'kan-bepaling' uit artikel 9a, de toevoeging van een participatiebepaling, en de verplichting om schriftelijk te reageren op zienswijzen. Ook zijn er bepalingen toegevoegd over de voorwaarden en gevolgen van uittreding en is een evaluatiebepaling opgenomen. Het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen vraagt de gemeenteraad om toestemming voor deze wijzigingen. Er zijn geen financiële gevolgen of specifieke risico's verbonden aan de wijziging. Na goedkeuring door de raad kan het wijzigingsbesluit worden ondertekend en gepubliceerd.
Samenvatting
De tekst hat te krijen mei in foarstel foar de oanpassing fan de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Fryslân, nei oanlieding fan in wetsferoaring yn de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) fan 1 july 2022. De oanpassing moat foar 1 july 2024 trochfierd wêze. It foarstel is besprutsen yn eardere riedsfergaderingen en der binne sichtwizen yntsjinne, wat ta oanpassingen yn it oanpassingsbeslút leide hat. Belangrike oanpassingen binne it fuortheljen fan de 'kin-bepaling' út artikel 9a, de tafoeging fan in partisipaasjebepaling, en de ferplichting om skriftlik te reagearjen op sichtwizen. Ek binne der bepalingen tafoege oer de foarwiers en gefolgen fan úttreding en is in evaluasjebepaling opnommen. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Achtkarspelen freget de gemeenteried om tastimming foar dizze oanpassingen. Der binne gjin finansjele gefolgen of spesifike risiko's ferbûn oan de oanpassing. Nei goedkarring troch de ried kin it oanpassingsbeslút ûndertekene en publisearre wurde.
-
08 - Raadsvoorstel - Veiligheidsregio Fryslân, Wijziging Gemeenschappelijke Regeling.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Fryslân". Het doel is om de gemeenschappelijke regeling van de Veiligheidsregio Fryslân aan te passen aan de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) van 1 juli 2022. De wijzigingen omvatten onder andere de verwijdering van de 'kan-bepaling' in artikel 9a, aanpassingen in terminologie, en de toevoeging van bepalingen over participatie, zienswijzen, en evaluatie. De wijzigingen moeten voor 1 juli 2024 zijn doorgevoerd. De raad moet toestemming geven voor deze wijzigingen, die geen financiële gevolgen hebben.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een uitgebreide toelichting op de voorgestelde wijzigingen en de noodzaak ervan, evenals de procedurele stappen die zijn gevolgd.
Rol van de Raad:
De raad moet toestemming geven aan het college om de gemeenschappelijke regeling te wijzigen. Deze toestemming kan alleen worden onthouden als er strijd is met het recht of het algemeen belang.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen in lijn zijn met de belangen van de gemeente en of ze voldoen aan de wettelijke vereisten. Er zijn geen specifieke politieke keuzes, aangezien de wijzigingen voornamelijk technisch en wettelijk van aard zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college toestemming te verlenen om de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Fryslân te wijzigen conform het wijzigingsbesluit.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie van ingezetenen en belanghebbenden is opgenomen in artikel 9b van de regeling, waarbij betrokkenheid wordt gewaarborgd bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om juridische en procedurele aanpassingen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het wijzigen van de gemeenschappelijke regeling, zoals aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Gemeenschappelijke Regeling Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Zienswijze Wijzigingsbesluit Participatie Evaluatie Uittreding Kaderbrief AdviescommissieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Gedempte Vaart Surhuisterveen: Definitief besluit onttrekkingsverzoek
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen bespreekt een onttrekkingsverzoek voor een parkeerterrein aan de Gedempte Vaart 80 in Surhuisterveen. Het pand, oorspronkelijk met een horecabestemming, is omgebouwd tot woning, waardoor het parkeerterrein niet langer nodig is voor horecadoeleinden. De eigenaar wil het terrein omvormen tot een tuin. Er is een omgevingsvergunning verleend en een handtekeningenlijst toont aan dat omwonenden geen bezwaar hebben. Tijdens de uniforme openbare voorbereidingsprocedure zijn geen zienswijzen ingediend. Het definitieve besluit om het terrein aan de openbaarheid te onttrekken wordt op 30 mei 2024 genomen. Het besluit wordt vervolgens gepubliceerd in de Staatscourant en De Feanster.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen besprekt in ûntrekkingsoerke foar in parkearterrein oan de Gedempte Vaart 80 yn Surhústerfean. It gebou, oarspronklik mei in horekabestimming, is omboeid ta wenning, wêrtroch it parkearterrein net mear nedich is foar horekadoeleinden. De eigenaar wol it terrein feroarje yn in tún. Der is in omjouwingsfergunning ferliend en in hantekeningelist toant oan dat omwenners gjin beswier hawwe. Tidens de uniforme iepenbiere foarbereidingsproseduere binne gjin sjenings yntsjinne. It definityf beslút om it terrein ûntrekke oan de iepenbiere romte wurdt nommen op 30 maaie 2024. It beslút wurdt dêrnei publisearre yn de Staatscourant en De Feanster.
-
09 - Raadsvoorstel - Gedempte Vaart Surhuisterveen, Definitief besluit onttrekkingsverzoek.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Gedempte Vaart Surhuisterveen: Definitief besluit onttrekkingsverzoek
Samenvatting: Het voorstel betreft het definitieve besluit over het onttrekkingsverzoek van een openbaar parkeerterrein aan de Gedempte Vaart 80 in Surhuisterveen. Het pand, oorspronkelijk met een horecabestemming, is omgebouwd tot woning, waardoor de parkeerbehoefte is vervallen. De eigenaar wil het parkeerterrein omvormen tot een tuin. Na een openbare voorbereidingsprocedure zijn er geen zienswijzen ingediend. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met het onttrekkingsverzoek, aangezien het terrein niet actief wordt gebruikt door omwonenden en er geen bezwaren zijn.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie, inclusief de juridische context, de procedurele stappen die zijn doorlopen, en de betrokkenheid van omwonenden.
Rol van de raad
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om te beslissen over het onttrekkingsverzoek. De raad moet het definitieve besluit nemen na de doorlopen voorbereidingsprocedure.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen instemmen met het onttrekkingsverzoek of het handhaven van de huidige situatie, waarbij het parkeerterrein openbaar blijft.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met het onttrekkingsverzoek, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie
Er is sprake van participatie door middel van een handtekeningenlijst van omwonenden en de mogelijkheid voor belanghebbenden om zienswijzen in te dienen. Er zijn geen zienswijzen ingediend.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, maar de omvorming van een parkeerterrein naar een tuin kan indirect bijdragen aan een groenere omgeving.
Financiële gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen vermeld in het voorstel. Het voorstel geeft aan dat er geen financiële aspecten van toepassing zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onttrekkingsverzoek Gedempte Vaart Surhuisterveen Openbaar parkeerterrein Omgevingsvergunning Horecabestemming Handtekeningenlijst Uniforme openbare voorbereidingsprocedure Bestemmingswijziging Zienswijzen TuinVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 FUMO: Wijziging Gemeenschappelijke Regeling 2024
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om de Gemeenschappelijke Regeling FUMO aan te passen aan de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Deze wetswijziging, die op 1 juli 2022 in werking trad, versterkt de rol van volksvertegenwoordigers in gemeenschappelijke regelingen en vergroot de democratische legitimatie. De aanpassingen in de regeling moeten voor 1 juli 2024 worden doorgevoerd en omvatten onder andere procedures voor zienswijzen, regels bij uittreding, en de mogelijkheid tot het instellen van een adviescommissie. Het college van burgemeester en wethouders stelt voor om kennis te nemen van het Ontwerpbesluit voor de regeling en geen zienswijze in te dienen. Tijdens de raadsvergadering van 30 mei 2024 zal hierover een besluit worden genomen. Een eerder aangenomen motie vraagt om een inventarisatie onder deelnemers van de FUMO over de behoefte aan een adviescommissie.
Samenvatting
It foarstel oan de ried fan Achtkarspelen is om de Gemeenschappelijke Regeling FUMO oan te passen oan de feroare Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Dizze wetswiziging, dy't op 1 july 2022 yn wurking is gien, fersterket de rol fan folkfertegenwurdigers yn gemeenschappelijke regelingen en fergruttet de demokratyske legitimaasje. De oanpassingen yn de regeling moatte foar 1 july 2024 trochfiert wurde en behelje ûnder oaren prosedueres foar beswieren, regels by úttreding, en de mooglikheid ta it ynstellen fan in advyskommisje. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders stelt foar om kennis te nimmen fan it ûntwerpbeslút foar de regeling en gjin beswier yn te tsjinjen. Tidens de riedsfergadering fan 30 maaie 2024 sil hjir in beslút oer nommen wurde. In earder oannommen motyf freget om in ynfentarisearring ûnder dielnimmers fan de FUMO oer de behoefte oan in advyskommisje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijziging Gemeenschappelijke Regeling FUMO 2024
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling FUMO in lijn met de wetswijziging van de Wet gemeenschappelijke regeling (Wgr) per 1 juli 2022. Deze aanpassing beoogt de invloed van volksvertegenwoordigers te vergroten door extra mogelijkheden te bieden voor inspraak en advies. Belangrijke wijzigingen omvatten de mogelijkheid voor het Algemeen Bestuur (AB) om extra zienswijzemogelijkheden en adviescommissies te creëren. Het voorstel vraagt de raad om kennis te nemen van het ontwerpbesluit en geen zienswijze in te dienen, zodat de regeling tijdig kan worden aangepast voor 1 juli 2024.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft die nodig zijn om te voldoen aan de wetswijziging van de Wgr. Het biedt een duidelijk overzicht van de veranderingen en de redenen daarvoor.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om kennis te nemen van het ontwerpbesluit en te besluiten geen zienswijze in te dienen. Dit stelt de raad in staat om de wijzigingen te accepteren zonder verdere aanpassingen.
Politieke Keuzes
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen zonder aanvullende zienswijzen. Dit impliceert vertrouwen in de voorgestelde aanpassingen en de wens om de invloed van volksvertegenwoordigers te vergroten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke deadline heeft (1 juli 2024) voor de implementatie van de wijzigingen. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, omdat het succes afhangt van de daadwerkelijke uitvoering en participatie van de betrokken partijen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het ontwerpbesluit en geen zienswijze in te dienen, zoals voorgesteld door het college.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat participatie een onderdeel is van de wijzigingen, maar er zijn geen specifieke details over hoe participatie van inwoners of andere belanghebbenden wordt vormgegeven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Het lijkt erop dat de wijzigingen binnen de bestaande financiële kaders kunnen worden uitgevoerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
FUMO Gemeenschappelijke Regeling Wetswijziging Zienswijzeprocedure Adviescommissie Volksvertegenwoordigers Invloed Evaluatie Participatie Actieve informatieplichtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Hûs en hiem: Ontwerpbegroting 2025 en conceptjaarverslag 2023
Samenvatting
De tekst betreft een informerend vergaderstuk over de ontwerpbegroting 2025 en het conceptjaarverslag 2023 van "hûs en hiem", een adviesorgaan voor omgevingskwaliteit. Het voorstel is om op 30 mei 2024 te besluiten in te stemmen met de begroting 2025 zonder zienswijze in te dienen en kennis te nemen van het jaarverslag 2023. De begroting 2025 sluit aan bij de verwachtingen van 2024 en houdt rekening met de inwerkingtreding van de Omgevingswet en wijzigingen in de Wet Gemeenschappelijke Regeling. Er wordt een tariefsverhoging voorgesteld om een sluitende begroting te realiseren. Het jaarverslag 2023 toont een afname van adviesaanvragen en een financieel tekort, dat ten laste van de algemene reserve komt. De gemeente Achtkarspelen stemt in met de begroting en neemt kennis van het jaarverslag.
Samenvatting
De tekst befettet in ynformaasjeferslach oer it ûntwerp fan de begroting 2025 en it konseptjierferslach 2023 fan "hûs en hiem", in advisearjend orgaan foar omjouwingskwaliteit. It foarstel is om op 30 maaie 2024 te beslute yn te stimmen mei de begroting 2025 sûnder in miening yn te tsjinjen en kennis te nimmen fan it jierferslach 2023. De begroting 2025 slút oan by de ferwachtingen fan 2024 en hâldt rekken mei de yngong fan de Omjouwingswet en feroaringen yn de Wet Gemeenschappelijke Regeling. Der wurdt in tariefsferheging foarsteld om in slútende begroting te realisearjen. It jierferslach 2023 toant in ôfname fan advysoanfragen en in finansjeel tekoart, dat te koste giet fan de algemiene reserve. De gemeente Achtkarspelen stimt yn mei de begroting en nimt kennis fan it jierferslach.
-
12 - Raadsvoorstel - Hûs en hiem, Ontwerpbegroting 2025 en conceptjaarverslag 2023.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwerpbegroting 2025 en conceptjaarverslag 2023" van hûs en hiem. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met de begroting voor 2025 zonder een zienswijze in te dienen en om kennis te nemen van het jaarverslag 2023. De begroting is gebaseerd op een ongewijzigde voortzetting van de huidige adviespraktijk en houdt rekening met de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Er wordt een tariefsverhoging voorgesteld om een sluitende begroting te realiseren. Het jaarverslag toont een afname in adviesaanvragen en een financieel tekort in 2023, dat ten laste van de algemene reserve komt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke informatie over de financiële situatie, de impact van de Omgevingswet, en de voorgestelde tariefsverhoging. Echter, er is enige onduidelijkheid over de dekking van extra communicatiekosten.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de begroting goed te keuren en kan een zienswijze indienen. In dit geval wordt voorgesteld geen zienswijze in te dienen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde begroting en de tariefsverhoging, en of zij akkoord gaat met het niet indienen van een zienswijze ondanks de financiële verliezen.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en beleidsaanpassingen. Het is echter minder specifiek over hoe de extra communicatiekosten gedekt zullen worden. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar er is wel onzekerheid over toekomstige inkomsten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de begroting 2025 en geen zienswijze in te dienen, en om kennis te nemen van het jaarverslag 2023.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inwoners kunnen inspreken, hoewel het onderwerp niet door de raad is geagendeerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de hogere kapitaalslasten door verduurzaming van het pand van hûs en hiem.
Financiële gevolgen:
De begroting is sluitend, maar er zijn verliezen in 2022 en 2023. De tariefsverhoging moet bijdragen aan een sluitende begroting voor 2025. De kosten worden doorberekend aan aanvragers via bouwleges. Er is onzekerheid over de dekking van extra communicatiekosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hûs en hiem Ontwerpbegroting 2025 Conceptjaarverslag 2023 Omgevingswet Gemeenschappelijke Regeling Tariefsverhoging Adviesaanvragen Algemene reserve Kostendekkende exploitatie CommunicatiekostenVerfijning van de zoekopdracht: