20-03-2025 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Test beeld en geluid
Onbekende spreker
Onbekende spreker
IJde van Kammen - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 01 Opening
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 02 Mededelingen
J.D. De Vries - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
J.D. De Vries - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
Jacob Zwaagstra - CDA
Jelle Boerema - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Harjan Bruining - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 03 Vaststellen agenda
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 04 Vragenhalfuur
J.D. De Vries - Burgemeester
Harjan Bruining - Wethâlder
Harjan Bruining - Wethâlder
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
J.D. De Vries - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
J.D. De Vries - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
J.D. De Vries - Burgemeester
Harjan Bruining - Wethâlder
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Harjan Bruining - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
J.D. De Vries - Burgemeester
Onbekende spreker
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
J.D. De Vries - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Harjan Bruining - Wethâlder
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
J.D. De Vries - Burgemeester
Onbekende spreker -
Agendapunt 05 Toezeggingen
Gemeenteraad Achtkarspelen: Vier Toezeggingen Afgedaan
In de raadsvergadering van 20 maart 2025 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om vier toezeggingen als afgedaan te beschouwen. Het college van burgemeester en wethouders had eerder aangegeven dat aan deze toezeggingen is voldaan, en de raad heeft dit voorstel goedgekeurd.
Samenvatting
Op 20 maart 2025 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om vier toezeggingen als afgedaan te beschouwen. Deze toezeggingen omvatten: het schriftelijk terugkomen op het verschil in kosten tussen de controlenormen van 10% en 50%, het toetsen van de bekendheid van de Marktverordening, het schriftelijk beantwoorden van een vraag van de FNP door de afdeling Ruimtelijke Ordening, en het beschikbaar stellen van een verweerschrift aan raadsleden. Het college van burgemeester en wethouders had eerder aangegeven dat aan deze toezeggingen is voldaan, en de raad heeft dit voorstel goedgekeurd. De afhandeling van deze toezeggingen is vastgelegd in de raadsvergadering van 20 maart 2025.
Gemeenteried Achtkarspelen: Fjouwer Toezeggingen ôfhannele
Yn de riedsfergadering fan 20 maart 2025 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om fjouwer toezeggingen te beskôgjen as ôfhannele. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hie earder oanjûn dat oan dizze toezeggingen foldien is, en de ried hat dit foarstel goedkard.
Samenvatting
Op 20 maart 2025 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om fjouwer toezeggingen as ôfhannele te beskôgjen. Dizze toezeggingen behelje: it skriftlik weromkomme op it ferskil yn kosten tusken de kontrolenormen fan 10% en 50%, it toetsen fan de bekendheid fan de Merkferoardening, it skriftlik beäntwurdzjen fan in fraach fan de FNP troch de ôfdieling Romtlike Yndieling, en it beskikber stelle fan in ferwierskrift oan riedsleden. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hie earder oanjûn dat oan dizze toezeggingen foldien is, en de ried hat dit foarstel goedkard. De ôfhanling fan dizze toezeggingen is fêstlein yn de riedsfergadering fan 20 maart 2025.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toezeggingen". Het voorstel betreft de afhandeling van vier toezeggingen die tijdens eerdere raadsvergaderingen en informatiecarrousels zijn gedaan. Deze toezeggingen omvatten het schriftelijk terugkomen op een vraag over kostenverschillen bij controlenormen, het toetsen van de bekendheid van een nieuwe marktverordening, het beantwoorden van een vraag over parkeerplekken bij een bouwproject, en het beschikbaar stellen van een verweerschrift aan raadsleden. Het college stelt voor om deze toezeggingen als afgedaan te beschouwen, aangezien de benodigde acties zijn uitgevoerd en de informatie is verstrekt.
Oordeel over volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het duidelijk de toezeggingen beschrijft, de acties die zijn ondernomen om deze af te handelen, en de resultaten daarvan. Er is ook een toelichting gegeven over de context en de betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te besluiten over de afhandeling van de toezeggingen. Het is aan de raad om te beoordelen of de acties van het college voldoende zijn om de toezeggingen als afgedaan te beschouwen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel van het college om de toezeggingen als afgedaan te beschouwen. Dit kan afhangen van de tevredenheid van de raadsleden met de verstrekte informatie en de uitgevoerde acties.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, aangezien het duidelijk omschrijft welke toezeggingen zijn gedaan en welke acties zijn ondernomen. Er lijken geen inconsequenties te zijn in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel van het college om de genoemde toezeggingen als afgedaan te beschouwen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet participatie van burgers of andere externe partijen, aangezien het voornamelijk gaat om interne toezeggingen en communicatie binnen de gemeenteraad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve en procedurele afhandelingen van toezeggingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen, aangezien het gaat om de afhandeling van toezeggingen en niet om nieuwe beleidsmaatregelen of projecten die financiële middelen vereisen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toezeggingen Afgehandeld Controlenorm Marktverordening Ruimtelijke Ordening Verweerschrift Informatiecarrousel Voortgangsrapportage Raadsvergadering GriffieVerfijning van de zoekopdracht:
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 06 Moties
Gemeente Achtkarspelen: Moties Niet Langer Afgedaan Verklaard
In een recente raadsvergadering heeft de gemeente Achtkarspelen besloten om aangenomen moties niet langer als afgedaan te beschouwen. Dit besluit, dat op 20 maart 2025 werd vastgesteld, moet zorgen voor meer transparantie en betrokkenheid van de gemeenteraad bij de uitvoering van moties.
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel van de gemeente Achtkarspelen, gedateerd 20 maart 2025, met betrekking tot de behandeling van moties. Het voorstel is om geen moties als afgedaan te beschouwen. Alle aangenomen moties worden opgenomen in een motielijst, en als het college van mening is dat een motie is uitgevoerd, wordt dit vermeld met een toelichting. De raad heeft de bevoegdheid om te besluiten over de afhandeling van moties. Een motie is een verklaring van raadsleden die vaak om actie van het college vraagt, maar schept geen juridische verplichtingen. Niet-uitvoering kan politieke gevolgen hebben. Er zijn recent geen moties afgehandeld. Het besluit is vastgesteld in de raadsvergadering van 20 maart 2025.
Gemeente Achtkarspelen: Moties Net Langer ôfhannele Ferklearre
Yn in resinte riedsfergadering hat de gemeente Achtkarspelen besletten om oannommen moties net langer as ôfhannele te beskôgjen. Dit beslút, dat op 20 maart 2025 fêststeld is, moat soargje foar mear trochsicht en belutsenens fan de ried by de útfiering fan moties.
Samenvatting
It ried fan de gemeente Achtkarspelen, dat datearre is op 20 maart 2025, giet oer de behanneling fan moties. It foarstel is om gjin moties as ôfhannele te beskôgjen. Alle oannommen moties wurde opnommen yn in motielyst, en as it kolleezje fan miening is dat in motie útfierd is, wurdt dat neamd mei in taheakking. De ried hat it rjocht om te beslute oer de ôfhanling fan moties. In motie is in ferklearring fan riedsleden dy't faak freget om aksje fan it kolleezje, mar skept gjin juridyske ferplichtingen. Net-útfiering kin politike gefolgen hawwe. Der binne koartlyn gjin moties ôfhannele. It beslút is fêststeld yn de riedsfergadering fan 20 maart 2025.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel heeft geen specifieke titel, maar het onderwerp betreft de afhandeling van moties. Het voorstel houdt in dat de raad besluit om geen moties als afgedaan te beschouwen. Alle aangenomen moties worden op een motielijst geplaatst. Het college kan aangeven of een motie is uitgevoerd en voorstellen deze als afgedaan te beschouwen. De raad heeft de bevoegdheid om hierover te beslissen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de procedure beschrijft voor het afhandelen van moties en de rol van de raad hierin. Er is echter geen gedetailleerde informatie over specifieke moties of de redenen waarom ze niet als afgedaan worden beschouwd.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over de afhandeling van moties. Dit betekent dat de raad kan bepalen of een motie als afgedaan wordt beschouwd, afhankelijk van de uitvoering door het college.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel van het college om geen moties als afgedaan te beschouwen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er moties zijn die volgens de raad wel uitgevoerd hadden moeten worden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen concrete doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar het ontbreken van specifieke details over de moties kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om geen moties als afgedaan te beschouwen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van motieafhandeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het betreft voornamelijk een procedurele kwestie zonder directe financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Moties College Griffie Raadsleden Voortgangsrapportage Raadsvergadering Afhandeling Verantwoording Raadsinformatiesysteem (iBabs) Politieke gevolgenVerfijning van de zoekopdracht:
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 07 Besluitenlijst raadsvergadering 27 februari 2025
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 07.a Informatie over gemeenteraad toegankelijk maken voor inwoners en raadsleden
Achtkarspelen Overweegt Innovatieve Stappen met Debatrijk
De gemeenteraad van Achtkarspelen staat op het punt een belangrijke beslissing te nemen over de aanschaf van Debatrijk, een geavanceerde applicatie die raadsinformatie toegankelijker maakt voor zowel inwoners als raadsleden. Met behulp van kunstmatige intelligentie belooft Debatrijk het raadswerk efficiënter en aantrekkelijker te maken.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen overweegt de aanschaf van een licentie voor Debatrijk, een applicatie die informatie over de gemeenteraad toegankelijker maakt voor inwoners en raadsleden. Debatrijk gebruikt kunstmatige intelligentie om raadsinformatie overzichtelijk en leesbaar te maken, wat tijd bespaart en het raadswerk aantrekkelijker maakt. De raad moet beslissen over de aanschaf omdat er een begrotingswijziging nodig is. De applicatie biedt diverse functies, zoals samenvattingen van raadsbesluiten, een virtuele krant en een zoekmachine voor historische gegevens. Hoewel er geen directe privacybezwaren zijn, wordt een DPIA uitgevoerd om risico's te beheersen. Het voorstel is om de kosten in eerste instantie uit de reserve te dekken en na evaluatie te beslissen over voortzetting. De implementatie van Debatrijk wordt verwacht binnen zes weken na goedkeuring.
Achtkarspelen Oerwaget Ynnovative Stappen mei Debatrijk
De ried fan Achtkarspelen stiet op it punt in wichtige beslissing te nimmen oer de oanskaf fan Debatrijk, in foartstjoeringsapplikaasje dy't riedsûnderfining tagonkliker makket foar sawol ynwenners as riedsleden. Mei help fan keunstmjittige yntelliginsje belooft Debatrijk it riedswurk effisjinter en oantrekliker te meitsjen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen oerwaget de oanskaf fan in lisinsje foar Debatrijk, in applikaasje dy't ynformaasje oer de gemeenteried tagonkliker makket foar ynwenners en riedsleden. Debatrijk makket gebrûk fan keunstkeapne intelliginsje om riedsynformaasje oersichtlik en lêsber te meitsjen, wat tiid besparret en it riedswurk oantrekliker makket. De ried moat beslisse oer de oanskaf om't der in begrotingswiziging nedich is. De applikaasje biedt ferskate funksjes, lykas gearfettings fan riedsbesluten, in firtuele krante en in sykmasine foar histoaryske gegevens. Al is der gjin direkte privacybezwaren, wurdt in DPIA útfierd om riziko's te behearskjen. It foarstel is om de kosten earst út de reserve te dekken en nei evaluasje te beslissen oer fuortsetting. De ymplemintearring fan Debatrijk wurdt ferwachte binnen seis wiken nei goedkarring.
-
07a - Raadsvoorstel - Informatie over gemeenteraad toegankelijk maken voor inwoners en raadsleden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Informatie over gemeenteraad toegankelijk maken voor inwoners en raadsleden". Het voorstel beoogt de aanschaf van een licentie voor Debatrijk, een applicatie die met behulp van kunstmatige intelligentie informatie over de gemeenteraad toegankelijk en leesbaar maakt voor zowel inwoners als raadsleden. Dit moet leiden tot betere informatievoorziening, efficiëntere tijdsbesteding van raadsleden en een versterkte informatiepositie van de gemeenteraad.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de functionaliteiten van Debatrijk, de voordelen voor de raad en inwoners, en de financiële implicaties. Er zijn echter vertrouwelijke bijlagen die niet openbaar zijn, wat de transparantie enigszins beperkt.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol, aangezien zij moet beslissen over de aanschaf van de licentie en de bijbehorende begrotingswijziging. De raad is bevoegd omdat de aanschaf niet volledig uit reguliere middelen kan worden betaald.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de investering in Debatrijk gerechtvaardigd vindt, gezien de voordelen voor de informatievoorziening en de tijdsbesparing voor raadsleden. Ook moet de raad kiezen hoe de financiële dekking wordt geregeld.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van de aanschaf van de licentie en de beoogde effecten. Het is echter minder specifiek over de exacte kosten en de evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de vertrouwelijkheid van financiële gegevens kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de aanschaf van de licentie voor Debatrijk en de voorgestelde begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat Debatrijk de informatie voor inwoners toegankelijker maakt, wat participatie kan bevorderen. Er is echter geen specifieke participatie van inwoners in het besluitvormingsproces zelf beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op informatievoorziening en efficiëntie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten eenmalige en structurele kosten voor de licentie. De dekking komt deels uit bestaande middelen en deels uit een begrotingswijziging. De exacte bedragen zijn vertrouwelijk, maar er is een voorstel voor dekking uit de algemene reserve en een evaluatie na een jaar om de structurele kosten te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Debatrijk Informatie toegankelijkheid Kunstmatige intelligentie Inwoners Raadsleden Efficiëntie Tijdsbesteding Begrotingswijziging Privacy EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 08 Vaststellen bestemmingsplan ‘Augustinusga – De Wilgenhoeve’
Gemeenteraad Achtkarspelen Stemt in met Bestemmingsplan 'De Wilgenhoeve'
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem ingestemd met het bestemmingsplan 'Augustinusga – De Wilgenhoeve'. Het plan omvat de bestaande agrarische activiteiten en introduceert een kleinschalig kampeerterrein. Ondanks een zienswijze van de provincie over stikstofonderbouwing, blijft het plan ongewijzigd.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een voorstel ontvangen om het bestemmingsplan 'Augustinusga – De Wilgenhoeve' vast te stellen. Het plan omvat de bestaande functies en activiteiten van een agrarisch bedrijf met recreatieve nevenactiviteiten, en stelt een kleinschalig kampeerterrein voor. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er is één zienswijze ingediend door de provincie, met betrekking tot stikstofonderbouwing. Na overleg is het stikstofonderzoek aangepast, maar dit leidde niet tot wijzigingen in het bestemmingsplan. De gemeenteraad wordt gevraagd om het plan ongewijzigd vast te stellen, zonder exploitatieplan, en het besluit ter inzage te leggen voor beroep. Het plan is in lijn met gemeentelijk, provinciaal en rijksbeleid en er zijn geen milieukundige belemmeringen. Het bestemmingsplan wordt op kosten van de initiatiefnemer opgesteld en er is voldoende draagvlak onder de omwonenden.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei Bestimmingsplan 'De Wilgenhoeve'
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich ynstimd mei it bestimmingsplan 'Augustinusga - De Wilgenhoeve'. It plan befettet de besteande agraryske aktiviteiten en yntrodusearret in lytskealich kampeerterrein. Ûndanks in sicht fan de provinsje oer stikstofûnderbouwing, bliuwt it plan ûnferoare.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in foarstel ûntfongen om it bestimmingsplan 'Augustinusga - De Wilgenhoeve' fêst te stellen. It plan befettet de besteande funksjes en aktiviteiten fan in agrarysk bedriuw mei rekreatyf nevenaktiviteiten, en stelt in lyts skala kampeerterrein foar. It ûntwerpbestimmingsplan hat ter ynseage lein en der is ien sichtwize yntsjinne troch de provinsje, mei betrekking ta stikstofûnderbouwing. Nei oerlis is it stikstofûndersyk oanpast, mar dit liede net ta feroaringen yn it bestimmingsplan. De gemeenteried wurdt frege om it plan ûnwizige fêst te stellen, sûnder exploitatieplan, en it beslút ter ynseage te lizzen foar berop. It plan is yn line mei gemeentlik, provinsjaal en ryksbelied en der binne gjin miljeukundige belemmeringen. It bestimmingsplan wurdt op kosten fan de ynitiatyfnimmer opsteld en der is genôch draachflak ûnder de omwenners.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen bestemmingsplan ‘Augustinusga – De Wilgenhoeve’". Het voorstel betreft het vaststellen van een bestemmingsplan voor De Wilgenhoeve in Augustinusga. Het plan biedt een juridisch kader voor bestaande functies zoals een kwekerij, manege en recreatieappartementen, en maakt nieuwe recreatieve ontwikkelingen mogelijk, zoals een kleinschalig kampeerterrein. Er is één zienswijze ingediend door de provincie, die heeft geleid tot een aanpassing van het stikstofonderzoek. De gemeenteraad wordt gevraagd het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke documenten en bijlagen, zoals de bestemmingsplanregels, verbeelding en een reactie op de zienswijze. Het biedt een uitgebreide onderbouwing van de planologische en milieutechnische aspecten.
Rol van de raad bij het voorstel:
De gemeenteraad heeft de wettelijke bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit volgt uit de Wet ruimtelijke ordening. De raad moet beslissen over het al dan niet vaststellen van het plan en het beantwoorden van de zienswijze.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde ontwikkelingen en de beantwoording van de zienswijze. Er moet worden afgewogen of de voorgestelde recreatieve uitbreidingen in lijn zijn met gemeentelijk beleid en of de belangen van omwonenden voldoende zijn gewaarborgd.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel. Het plan is goed onderbouwd en voldoet aan de wettelijke eisen.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan ‘Augustinusga – De Wilgenhoeve’ ongewijzigd vast te stellen en het vaststellingsbesluit ter inzage te leggen voor beroep.
Participatie:
Er is sprake van participatie met direct omwonenden, die op de hoogte zijn gebracht van de plannen via een bijeenkomst. Er is voldoende draagvlak gebleken uit de participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de betrokkenheid van milieuaspecten zoals stikstofuitstoot. Er is overleg geweest met relevante partijen om de milieueffecten te beoordelen.
Financiële gevolgen:
Het bestemmingsplan is op kosten van de initiatiefnemer opgesteld. Er zijn leges in rekening gebracht voor de procedure. Er is een planschadeovereenkomst gesloten om eventuele waardevermindering te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Augustinusga – De Wilgenhoeve Recreatieve ontwikkelingen Kleinschalig kampeerterrein Zienswijze Stikstofonderzoek Planologische kader Ruimtelijke ordening Omgevingswet PlanschadeovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 09 Ontwerp Centrumgemeenteregeling samenwerking inzake Huisvestingsverordening urgent woningzoekenden Fryslân (urgentieverordening)
Gemeenteraad Achtkarspelen Debatteert over Urgentie Huisvestingsverordening
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten geen zienswijze af te geven op de ontwerp Centrumgemeenteregeling voor de Huisvestingsverordening urgent woningzoekenden Fryslân. Dit besluit kwam na een intens debat waarin zorgen over lokale autonomie en financiële lasten centraal stonden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadsvergadering van 20 maart 2025 stond de ontwerp Centrumgemeenteregeling voor de Huisvestingsverordening urgent woningzoekenden Fryslân op de agenda. Deze verordening is een reactie op de Wet versterking regie volkshuisvesting, die gemeenten verplicht binnen twee jaar een urgentieverordening in te voeren. De Friese gemeenten werken samen aan een regionale urgentieregeling om kwetsbare groepen voorrang te geven bij het toewijzen van sociale huurwoningen. De gemeente Leeuwarden speelt hierin een centrale rol.Het debat werd geopend door de heer Van Dijk, die een amendement had ingediend om wel een zienswijze in te dienen. "We willen graag samenwerken, maar op een manier die eerlijk, doeltreffend en uitvoerbaar is," benadrukte Van Dijk. Hij uitte zorgen over de lokale autonomie en de financiële lasten die de regeling met zich mee zou brengen. "Achtkarspelen moet genoeg ruimte in het beleid houden om in te spelen op onze eigen woningmarkt," aldus Van Dijk.
De heer Zwaagstra van de CDA-fractie stelde kritische vragen over de toegevoegde waarde van het amendement. "Is dit niet al geregeld in de huidige stukken?" vroeg hij zich af. Ook de heer Speelman van de Partij van de Arbeid uitte zijn zorgen over de financiële aspecten en pleitte voor een pas op de plaats. "Geen knaken, geen taken," stelde hij resoluut.
Wethouder Brinkman erkende de zorgen van de raad en stelde voor om de zienswijze gezamenlijk verder uit te werken. "We willen jullie graag ondersteunen bij het opstellen van een zienswijze," bood hij aan. Dit voorstel werd positief ontvangen door de raad, die besloot het agendapunt door te schuiven naar de volgende vergadering op 10 april.
De discussie toonde aan dat de gemeenteraad van Achtkarspelen kritisch staat tegenover de regionale urgentieregeling, vooral wat betreft de impact op de lokale woningmarkt en de financiële consequenties. Het debat zal in april worden voortgezet, waarbij de raad hoopt tot een gezamenlijke zienswijze te komen die recht doet aan de lokale belangen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 20 maart 2025 besloten geen zienswijze af te geven op de ontwerp Centrumgemeenteregeling voor de Huisvestingsverordening urgent woningzoekenden Fryslân. Deze verordening is een reactie op de Wet versterking regie volkshuisvesting, die gemeenten verplicht binnen twee jaar een urgentieverordening in te voeren. De Friese gemeenten werken samen aan een regionale urgentieregeling om transparantie en rechtszekerheid voor woningzoekenden te waarborgen. De verordening biedt voorrang aan kwetsbare groepen bij het toewijzen van sociale huurwoningen. De uitvoering van de verordening wordt ondergebracht bij een nieuwe centrumgemeenteregeling, waarbij de gemeente Leeuwarden de centrale rol speelt. De verordening is flexibel opgezet om aanpassingen mogelijk te maken op basis van praktijkervaringen. De kosten voor de implementatie en uitvoering worden gedeeld door de Friese gemeenten, met een bijdrage van het Rijk. De verordening treedt naar verwachting op 1 januari 2026 in werking, met een evaluatie gepland halverwege 2027.
Gemeenteried Achtkarspelen Debattearret oer Urginsje Hûsfeestingsferoardening
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten gjin miening te jaan oer it ûntwerp Sintrumgemeenteregeling foar de Hûsfeestingsferoardening foar urgint wenjend sykjenden Fryslân. Dit beslút kaam nei in yntins debat dêr't soargen oer lokale autonomie en finansjele lêsten sintraal stienen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de riedsfergadering fan 20 maart 2025 stie it ûntwerp Sintrumgemeenteregeling foar de Hûsningsferoardening foar urgintsoekenden yn Fryslân op 'e aginda. Dizze feroardening is in reaksje op de Wet fersterking regy folkshûsfeesting, dy't gemeenten ferplichtet om binnen twa jier in urgintefoarskrift yn te fieren. De Fryske gemeenten wurkje gear oan in regionale urgenteregeling om kwetsbere groepen foarrang te jaan by it taheakjen fan sosjale hierwenningen. De gemeente Ljouwert spilet hjirby in sintrale rol.It debat waard iepene troch de hear Van Dijk, dy't in amendemint yntsjinne hie om dochs in sichtwize yn te tsjinjen. "Wy wolle graach gearwurkje, mar op in manier dy't earlik, doeltraffen en útfierber is," benadrukke Van Dijk. Hy útsoe syn soargen oer de lokale autonomie en de finansjele lêsten dy't de regeling meibringe soe. "Achtkarspelen moat genôch romte yn it belied hâlde om yn te spyljen op ús eigen wenmerk," sa sei Van Dijk.
De hear Zwaagstra fan de CDA-fraksje stelde krityske fragen oer de taheakde wearde fan it amendemint. "Is dit net al regeld yn de hjoeddeistige stikken?" frege er him ôf. Ek de hear Speelman fan de Partij fan de Arbeid útsoe syn soargen oer de finansjele aspekten en pleite foar in pas op 'e plak. "Gjin knaken, gjin taken," stelde er resoluut.
Wethâlder Brinkman erkende de soargen fan de ried en stelde foar om de sichtwize gesamelik fierder út te wurkjen. "Wy wolle jim graach stypje by it opstelle fan in sichtwize," bied er oan. Dit foarstel waard posityf ûntfongen troch de ried, dy't besleat it agindapunt troch te skowen nei de folgjende fergadering op 10 april.
De diskusje toande oan dat de gemeenteried fan Achtkarspelen kritysk stiet tsjinoer de regionale urgenteregeling, benammen wat betreft de ynfloed op de lokale wenmerk en de finansjele gefolgen. It debat sil yn april fuortset wurde, wêrby't de ried hoopet ta in gesamelike sichtwize te kommen dy't rjocht docht oan de lokale belangen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 20 maart 2025 besletten gjin besjoch te jaan op it ûntwerp Sintrumgemeenteregeling foar de Hûsfeestingsferoardening foar urgint wenjend sykjenden Fryslân. Dizze feroardening is in reaksje op de Wet fersterking regy folkshûsfeesting, dy't gemeenten ferplichtet om binnen twa jier in urginsjeveroardening yn te fieren. De Fryske gemeenten wurkje gear oan in regionale urginsjeregeling om trochsicht en rjochtsekerens foar wenjend sykjenden te wierborkjen. De feroardening jout foarrang oan kwetsbere groepen by it ta wizingen fan sosjale hierwenningen. De útfiering fan de feroardening wurdt ûnderbrocht by in nije sintrumgemeenteregeling, dêr't de gemeente Ljouwert de sintrale rol spilet. De feroardening is fleksibel opset om oanpassings mooglik te meitsjen op basis fan praktykûnderfiningen. De kosten foar de ymplemintearring en útfiering wurde dielt troch de Fryske gemeenten, mei in bydrage fan it Ryk. De feroardening sil nei ferwachting op 1 jannewaris 2026 yn wurking trede, mei in evaluaasje pland healwei 2027.
-
09 - Amendement AvD - Zienswijze indienen op ontwerp Centrumgemeenteregeling urgentieverordening.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Amendement
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Zienswijze op de Ontwerp Centrumgemeenteregeling Huisvestingsverordening Urgent Woningzoekenden Fryslân". Het amendement pleit voor het indienen van een zienswijze op de ontwerp Centrumgemeenteregeling, met nadruk op behoud van lokale zeggenschap, duidelijke financiële garanties, een balans tussen urgente en reguliere woningzoekenden, en tijdige evaluatie en bijsturing. De regeling heeft aanzienlijke impact op woningtoewijzing, lokale autonomie en gemeentelijke financiën. Het amendement benadrukt de noodzaak van voorwaarden om de belangen van alle woningzoekenden te beschermen en de financiële risico's te beperken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en behandelt diverse aspecten zoals lokale zeggenschap, financiële stabiliteit, en evenwichtige woningverdeling. Het biedt een gedetailleerde analyse en concrete voorstellen, maar kan verder worden versterkt door specifieke voorbeelden of casestudies toe te voegen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de zienswijze indient en welke voorwaarden zij essentieel acht voor deelname aan de regeling. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen van lokale belangen en het bewaken van de financiële en sociale impact van de regeling.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen regionale samenwerking en behoud van lokale autonomie. Er moeten beslissingen worden genomen over financiële bijdragen, beleidsvrijheid en de balans tussen urgente en reguliere woningzoekenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van doelen zoals lokale zeggenschap en financiële stabiliteit. Echter, de tijdsgebondenheid en specifieke meetcriteria voor succes zijn minder duidelijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere specificatie van evaluatiecriteria zou nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de zienswijze indient en welke voorwaarden zij als essentieel beschouwt voor deelname aan de regeling.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de noodzaak van lokale zeggenschap en participatie van gemeenten in besluitvorming, maar er is weinig detail over directe participatie van burgers of woningzoekenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de focus op een evenwichtige woningverdeling en sociale cohesie impliceert een indirecte aandacht voor duurzame gemeenschappen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn onduidelijk en afhankelijk van rijksfinanciering. Het amendement pleit voor financiële garanties en proportionele kostenverdeling, maar biedt geen specifieke dekking voor eventuele tekorten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Urgentieverordening Huisvestingsverordening Lokale zeggenschap Financiële garanties Woningtoewijzing Regionale samenwerking Evaluatie en bijsturing Beleidsvrijheid Sociale huurwoningen WoningmarktstrategieVerfijning van de zoekopdracht:
-
09 - Raadsvoorstel - Ontwerp Centrumgemeentereg. samenw. inz. Huisvestingsverordening urgent woningzoekenden Fryslân (urgentieverordening).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerp Centrumgemeenteregeling samenwerking inzake Huisvestingsverordening urgent woningzoekenden Fryslân (urgentieverordening)." Het voorstel vraagt de gemeenteraad om geen zienswijze af te geven op de ontwerp Centrumgemeenteregeling voor de Huisvestingsverordening urgent woningzoekenden in Fryslân. Deze regeling is een stap in de richting van een uniforme verordening die urgent woningzoekenden voorrang geeft bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Het doel is om kwetsbare groepen sneller aan woonruimte te helpen en de doorstroom in zorginstellingen te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de achtergrond, doelstellingen en financiële implicaties. Het bevat ook een planning en een evaluatieproces, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze in te dienen over de centrumregeling en zal later de verordening moeten vaststellen. In dit stadium wordt gevraagd geen zienswijze af te geven.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemt met de voorgestelde aanpak zonder zienswijze, wat betekent dat ze vertrouwen hebben in de voorgestelde regionale samenwerking en de uniforme aanpak.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke doelen en een evaluatieproces. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van de goedkeuring van de wet door de Tweede Kamer kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze af te geven op de ontwerp Centrumgemeenteregeling.
Participatie:
Er is sprake van participatie van verschillende belanghebbenden, waaronder huurdersorganisaties en gemeenten, wat bijdraagt aan een breed gedragen aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten implementatiekosten en structurele kosten, met een verdeling van kosten op basis van inwoneraantal. Er wordt gezocht naar externe financiering om de kosten te dekken, en er is een rijksbijdrage voorzien, hoewel deze nog niet is vastgelegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Urgentieverordening Huisvestingsverordening Urgent woningzoekenden Fryslân Woningcorporaties Sociale huurwoningen Waddeneilanden Centrumgemeenteregeling Wet versterking regie volkshuisvesting (Wvrv) UitgangspuntennotitieVerfijning van de zoekopdracht:
J.D. De Vries - Burgemeester
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
Jacob Zwaagstra - CDA
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
J.D. De Vries - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
J.D. De Vries - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
J.D. De Vries - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
Jacob Zwaagstra - CDA
Jacob Hooghiemstra - GBA
J.D. De Vries - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
J.D. De Vries - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Jacob Hooghiemstra - GBA
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Hink Speulman - PvdA
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Hink Speulman - PvdA
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Hink Speulman - PvdA
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Jacob Zwaagstra - CDA
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Onbekende spreker
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Onbekende spreker
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Agendapunt 09.1 Amendement AvD - Zienswijze indienen op ontwerp Centrumgemeenteregeling urgentieverordening
-
09 - Amendement AvD - Zienswijze indienen op ontwerp Centrumgemeenteregeling urgentieverordening.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Amendement
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Zienswijze op de Ontwerp Centrumgemeenteregeling Huisvestingsverordening Urgent Woningzoekenden Fryslân". Het amendement pleit voor het indienen van een zienswijze op de ontwerp Centrumgemeenteregeling, met nadruk op behoud van lokale zeggenschap, duidelijke financiële garanties, een balans tussen urgente en reguliere woningzoekenden, en tijdige evaluatie en bijsturing. De regeling heeft aanzienlijke impact op woningtoewijzing, lokale autonomie en gemeentelijke financiën. Het amendement benadrukt de noodzaak van voorwaarden om de belangen van alle woningzoekenden te beschermen en de financiële risico's te beperken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en behandelt diverse aspecten zoals lokale zeggenschap, financiële stabiliteit, en evenwichtige woningverdeling. Het biedt een gedetailleerde analyse en concrete voorstellen, maar kan verder worden versterkt door specifieke voorbeelden of casestudies toe te voegen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de zienswijze indient en welke voorwaarden zij essentieel acht voor deelname aan de regeling. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen van lokale belangen en het bewaken van de financiële en sociale impact van de regeling.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen regionale samenwerking en behoud van lokale autonomie. Er moeten beslissingen worden genomen over financiële bijdragen, beleidsvrijheid en de balans tussen urgente en reguliere woningzoekenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van doelen zoals lokale zeggenschap en financiële stabiliteit. Echter, de tijdsgebondenheid en specifieke meetcriteria voor succes zijn minder duidelijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere specificatie van evaluatiecriteria zou nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de zienswijze indient en welke voorwaarden zij als essentieel beschouwt voor deelname aan de regeling.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de noodzaak van lokale zeggenschap en participatie van gemeenten in besluitvorming, maar er is weinig detail over directe participatie van burgers of woningzoekenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de focus op een evenwichtige woningverdeling en sociale cohesie impliceert een indirecte aandacht voor duurzame gemeenschappen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn onduidelijk en afhankelijk van rijksfinanciering. Het amendement pleit voor financiële garanties en proportionele kostenverdeling, maar biedt geen specifieke dekking voor eventuele tekorten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Urgentieverordening Huisvestingsverordening Lokale zeggenschap Financiële garanties Woningtoewijzing Regionale samenwerking Evaluatie en bijsturing Beleidsvrijheid Sociale huurwoningen WoningmarktstrategieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Actualisatie financiële verordening gemeente Achtkarspelen 2023
Gemeente Achtkarspelen past financiële verordening aan: "Meer transparantie en duidelijkheid"
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met een wijziging van de 'Financiële verordening gemeente Achtkarspelen 2023'. Deze aanpassing is noodzakelijk vanwege nieuwe regelgeving omtrent financiële rechtmatigheid. Het college van burgemeester en wethouders wordt nu verantwoordelijk voor het afgeven van een verklaring, die vervolgens door de accountant op getrouwheid wordt gecontroleerd. De wijziging moet zorgen voor meer duidelijkheid en een betere controle op financiële afwijkingen.Tijdens de raadsvergadering op 20 maart 2025 werd het voorstel uitgebreid besproken. De voorzitter van de controlecommissie, de heer Termstra, opende het debat: "Vandaag bespreken we belangrijke wijzigingen in de financiële regels van onze gemeente. Het gaat om hoe we omgaan met financiële afwijkingen en vooral wanneer de raad hierover geïnformeerd wordt."
De aanleiding voor de wijziging was de onduidelijkheid die ontstond tijdens de controle van de jaarrekening 2023. Door late wetswijzigingen werden overschrijdingen van uitgaven of onderschrijvingen van inkomsten automatisch als fout gezien, wat een vertekend beeld gaf van de financiële situatie van de gemeente. "Met de aanpassing in de financiële verordening wordt hier nu een duidelijke lijn in gebracht," aldus Termstra. "Overschrijdingen en onderschrijvingen zijn niet per definitie onrechtmatig. Ze worden pas als zodanig beschouwd als ze niet tijdig aan de raad zijn gemeld."
De controlecommissie benadrukte het belang van tijdige informatievoorziening aan de raad over grote afwijkingen. "Grote afwijkingen moeten in de tussentijdse rapportage aan de raad worden gemeld," stelde Termstra. "Als dat niet mogelijk is, moet het college de controlecommissie actief informeren."
Tijdens het debat werd ook een amendement ingediend om deze afspraken scherper vast te leggen. Het amendement regelt dat kleine afwijkingen in de jaarrekening worden opgenomen, terwijl grote afwijkingen tijdig moeten worden gemeld. "Met dit amendement wordt vastgelegd dat afwijkingen nooit meer zomaar achteraf in de jaarrekening belanden zonder dat de raad op de hoogte was," aldus Termstra.
Wethouder Bruning reageerde positief op het amendement: "Prachtig amendement. Kort maar krachtig." Het amendement werd raadsbreed ingediend en unaniem aangenomen. Hiermee is de weg vrij voor een transparanter en eerlijker financieel beheer binnen de gemeente Achtkarspelen.
Na de stemming over het amendement en het gewijzigde voorstel, ging de raad verder met de laatste agendapunten van de vergadering. De wijziging van de financiële verordening zal binnenkort worden gepubliceerd volgens de Wet Elektronische Publicaties.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 20 maart 2025 besloten om de 'Financiële verordening gemeente Achtkarspelen 2023' te wijzigen. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege aanpassingen in de regelgeving omtrent financiële rechtmatigheid, waarbij het college nu verantwoordelijk is voor het afgeven van een verklaring in plaats van de accountant. De accountant controleert vervolgens deze verklaring op getrouwheid. Tijdens de controle van de jaarrekening 2023 ontstonden er onduidelijkheden door late wetswijzigingen, maar met de opgedane ervaring wil de gemeente de verordening nu aanpassen. De nieuwe verordening maakt onderscheid tussen verschillende soorten financiële afwijkingen en bepaalt wanneer deze als onrechtmatig worden beschouwd. Het doel is een actuele en werkbare financiële verordening te creëren. Na vaststelling zal de gewijzigde verordening worden gepubliceerd volgens de Wet Elektronische Publicaties.
Gemeente Achtkarspelen past finansjele feroardening oan: "Mear trochsichtichheid en dúdlikheid"
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei in feroaring fan de 'Finansjele feroardening gemeente Achtkarspelen 2023'. Dizze oanpassing is needsaaklik fanwege nije regeljouwing oangeande finansjele rjochtmatigens. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders wurdt no ferantwurdlik foar it ôfjaan fan in ferklearring, dy't ferfolgens troch de akkountant op trouwheid kontrolearre wurdt. De feroaring moat soargje foar mear dúdlikheid en in bettere kontroale op finansjele ôfwikingen.Tidens de riedsfergadering op 20 maart 2025 waard it foarstel útwreid besprutsen. De foarsitter fan de kontroalekommisje, de hear Termstra, iepene it debat: "Hjoed besprekke wy wichtige feroaringen yn de finansjele regels fan ús gemeente. It giet om hoe't wy omgeane mei finansjele ôfwikingen en benammen wannear't de ried hjir oer ynformaasje krijt."
De oanlieding foar de feroaring wie de ûndúdlikheid dy't ûntstie tidens de kontroale fan de jierrekken 2023. Troch lette wetwizigingen waarden oerskrijdingen fan útjouwerijen of ûnderskriuwingen fan ynkommsten automatysk as flatte sjoen, wat in ferdûn byld joech fan de finansjele situaasje fan de gemeente. "Mei de oanpassing yn de finansjele feroardening wurdt hjir no in dúdlike line yn brocht," sa sei Termstra. "Oerskrijdingen en ûnderskriuwingen binne net per definysje ûnrjochtmatich. Se wurde pas sa beskôge as se net tiidich oan de ried melde binne."
De kontroalekommisje benadrukte it belang fan tiidige ynformaasjeferstrekking oan de ried oer grutte ôfwikingen. "Grutte ôfwikingen moatte yn de tuskenrapportaazje oan de ried melde wurde," stelde Termstra. "As dat net mooglik is, moat it kolleezje de kontroalekommisje aktief ynformearje."
Tidens it debat waard ek in amendemint yntsjinne om dizze ôfspraken skerper fêst te lizzen. It amendemint regelt dat lytse ôfwikingen yn de jierrekken opnommen wurde, wylst grutte ôfwikingen tiidich melde wurde moatte. "Mei dit amendemint wurdt fêstlein dat ôfwikingen nea mear samar efterôf yn de jierrekken belâne sûnder dat de ried op 'e hichte wie," sa sei Termstra.
Wethâlder Bruning reagearre posityf op it amendemint: "Prachtich amendemint. Koart mar krêftich." It amendemint waard riedsbreed yntsjinne en ienstemmich oannommen. Hjirmei is de wei frij foar in transparanter en earliker finansjeel behear binnen de gemeente Achtkarspelen.
Nei de stimming oer it amendemint en it feroare foarstel, gie de ried fierder mei de lêste agindapunten fan de fergadering. De feroaring fan de finansjele feroardening sil binnenkoart publisearre wurde neffens de Wet Elektronyske Publikaasjes.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 20 maart 2025 besletten om de 'Finansjele feroardening gemeente Achtkarspelen 2023' te feroarjen. Dizze feroaring is needsaaklik fanwegen oanpassingen yn de regeljouwing oangeande finansjele regelmatigens, wêrby't it kolleezje no ferantwurdlik is foar it ôfjaan fan in ferklearring yn plak fan de akkountant. De akkountant kontrolearret dêrnei dizze ferklearring op trouheid. Tidens de kontrole fan de jierrekken 2023 ûntstienen der ûndúdlikheden troch lette wetwizigingen, mar mei de opdien erfaring wol de gemeente de ferordening no oanpasse. De nije ferordening makket ûnderskied tusken ferskillende soarten finansjele ôfwikingen en bepaalt wannear't dizze as ûnregelmjittich beskôge wurde. It doel is in aktuele en wurkbere finansjele ferordening te skeppen. Nei fêststelling sil de feroare ferordening publisearre wurde neffens de Wet Elektronyske Publikaasjes.
-
10 - Amendement raadsbreed - Overschrijdingen baten eo onderschrijdingen lasten tijdig melden aan raad.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Actualisatie financiële verordening gemeente Achtkarspelen 2023" en richt zich op het tijdig melden van overschrijdingen van baten en/of onderschrijdingen van lasten aan de raad. Het amendement voegt een beslispunt toe aan het besluit, waarbij artikel 12, lid 5 wordt aangepast. Het stelt dat afwijkingen alleen onrechtmatig zijn als ze niet tijdig aan de raad zijn gemeld. Het biedt richtlijnen voor het melden van deze afwijkingen via tussentijdse rapportages of jaarstukken, afhankelijk van de omvang van de bedragen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is volledig in de zin dat het duidelijk de wijzigingen en aanvullingen op de bestaande financiële verordening specificeert. Het biedt een heldere structuur voor het melden van financiële afwijkingen en verwijst naar relevante pagina's van het controleprotocol voor verdere details.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het beoordelen en goedkeuren van het amendement. Het is hun verantwoordelijkheid om te zorgen dat de financiële rapportage en verantwoording transparant en tijdig zijn, zodat ze effectief toezicht kunnen houden op de gemeentelijke financiën.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen in de financiële verordening. Dit omvat het afwegen van de noodzaak voor transparantie en tijdige rapportage tegen de administratieve lasten die dit met zich mee kan brengen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de rapportagevereisten. Het is haalbaar en relevant voor het verbeteren van de financiële transparantie. De tijdigheid is gewaarborgd door de vereisten voor rapportage in tussentijdse rapportages of jaarstukken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het amendement goed te keuren, waarmee de voorgestelde wijzigingen in de financiële verordening worden doorgevoerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op interne gemeentelijke processen en rapportage.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit amendement, aangezien het zich richt op financiële rapportage en verantwoording.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het kan indirect bijdragen aan een betere financiële controle en verantwoording. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe eventuele kosten voor de implementatie van deze rapportagevereisten worden gedekt, maar het lijkt erop dat de focus ligt op het verbeteren van bestaande processen zonder significante extra kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Financiële verordening Overschrijdingen Onderschrijdingen Controleprotocol Rapportage Jaarstukken Begroting Rechtmatig Tussentijdse rapportageVerfijning van de zoekopdracht:
-
10 - Raadsvoorstel - Actualisatie financiële verordening gemeente Achtkarspelen 2023.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Actualisatie financiële verordening gemeente Achtkarspelen 2023". Het voorstel betreft een wijziging in de financiële verordening van de gemeente Achtkarspelen, waarbij de verantwoordelijkheid voor de verklaring van financiële rechtmatigheid verschuift van de accountant naar het college. Het college moet nu een onderbouwing geven voor de afgegeven verklaring, die vervolgens door de accountant wordt gecontroleerd. Deze wijziging is voor het eerst toegepast bij de jaarrekening van 2023. De aanpassing is bedoeld om onduidelijkheden te verminderen en een meer genuanceerde benadering van financiële afwijkingen te bieden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de achtergrond, noodzaak en de specifieke wijzigingen in de verordening duidelijk uiteenzet. Het biedt ook een overzicht van de gevolgen van de wijzigingen en de context waarin deze plaatsvinden.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde wijzigingen in de financiële verordening vast te stellen. Dit is een besluitvormende taak waarbij de raad de uiteindelijke goedkeuring verleent.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet accepteren van de verschuiving van verantwoordelijkheid voor de financiële rechtmatigheidsverklaring naar het college en de bijbehorende wijzigingen in de verordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de gewijzigde ‘Financiële verordening gemeente Achtkarspelen 2023’ vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële rechtmatigheid en verordening.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op de procedurele aspecten van financiële rechtmatigheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële verordening Rechtmatigheid Accountant College Controle Afwijking Overschrijding Onderschrijding Kadernota GetrouwheidVerfijning van de zoekopdracht:
J.D. De Vries - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
J.D. De Vries - Burgemeester
Harjan Bruining - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 10.1 Amendement raadsbreed - Overschrijdingen baten en/of onderschrijdingen lasten tijdig melden aan raad
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 20 maart 2025 besloten om de 'Financiële verordening gemeente Achtkarspelen 2023' te actualiseren. De belangrijkste wijziging betreft de manier waarop financiële afwijkingen worden behandeld. Overschrijdingen van baten en onderschrijdingen van lasten worden niet langer automatisch als onrechtmatig beschouwd, mits deze tijdig aan de raad worden gemeld. Dit kan via tussentijdse rapportages of in de jaarstukken, afhankelijk van de omvang van de bedragen. Deze aanpassing volgt op veranderingen in de regelgeving omtrent financiële rechtmatigheid, waarbij het college nu verantwoordelijk is voor de onderbouwing van de rechtmatigheidsverklaring, die vervolgens door de accountant wordt gecontroleerd. Het doel van de wijziging is om te komen tot een meer praktische en werkbare financiële verordening.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 20 maart 2025 besletten om de 'Financiële feroardening gemeente Achtkarspelen 2023' te aktualisearjen. De belangrykste feroaring befettet de manier wêrop finansjele ôfwikingen behannele wurde. Oerskrijdingen fan baten en ûnderskriuwingen fan kosten wurde net langer automatysk as ûnrechtmatich beskôge, as dizze tiidich oan de ried melde wurde. Dit kin troch tuskenrapportages of yn de jierstikken, ôfhinklik fan de omfang fan de bedragen. Dizze oanpassing folget op feroaringen yn de regeljouwing oangeande finansjele rjochtmjittichheid, wêrby't it kolleezje no ferantwurdlik is foar de ûnderbouwing fan de rjochtmjittichferklearring, dy't dêrnei troch de akkountant kontrolearre wurdt. It doel fan de feroaring is om te kommen ta in mear praktyske en wurkbere finansjele feroardening.
-
10 - Amendement raadsbreed - Overschrijdingen baten eo onderschrijdingen lasten tijdig melden aan raad.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Actualisatie financiële verordening gemeente Achtkarspelen 2023" en richt zich op het tijdig melden van overschrijdingen van baten en/of onderschrijdingen van lasten aan de raad. Het amendement voegt een beslispunt toe aan het besluit, waarbij artikel 12, lid 5 wordt aangepast. Het stelt dat afwijkingen alleen onrechtmatig zijn als ze niet tijdig aan de raad zijn gemeld. Het biedt richtlijnen voor het melden van deze afwijkingen via tussentijdse rapportages of jaarstukken, afhankelijk van de omvang van de bedragen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is volledig in de zin dat het duidelijk de wijzigingen en aanvullingen op de bestaande financiële verordening specificeert. Het biedt een heldere structuur voor het melden van financiële afwijkingen en verwijst naar relevante pagina's van het controleprotocol voor verdere details.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het beoordelen en goedkeuren van het amendement. Het is hun verantwoordelijkheid om te zorgen dat de financiële rapportage en verantwoording transparant en tijdig zijn, zodat ze effectief toezicht kunnen houden op de gemeentelijke financiën.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen in de financiële verordening. Dit omvat het afwegen van de noodzaak voor transparantie en tijdige rapportage tegen de administratieve lasten die dit met zich mee kan brengen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de rapportagevereisten. Het is haalbaar en relevant voor het verbeteren van de financiële transparantie. De tijdigheid is gewaarborgd door de vereisten voor rapportage in tussentijdse rapportages of jaarstukken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het amendement goed te keuren, waarmee de voorgestelde wijzigingen in de financiële verordening worden doorgevoerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op interne gemeentelijke processen en rapportage.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit amendement, aangezien het zich richt op financiële rapportage en verantwoording.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het kan indirect bijdragen aan een betere financiële controle en verantwoording. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe eventuele kosten voor de implementatie van deze rapportagevereisten worden gedekt, maar het lijkt erop dat de focus ligt op het verbeteren van bestaande processen zonder significante extra kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Financiële verordening Overschrijdingen Onderschrijdingen Controleprotocol Rapportage Jaarstukken Begroting Rechtmatig Tussentijdse rapportageVerfijning van de zoekopdracht:
-
10 - Geamendeerd raadsvoorstel - Actualisatie financiële verordening gemeente Achtkarspelen 2023.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Actualisatie financiële verordening gemeente Achtkarspelen 2023". Het voorstel beoogt de financiële verordening van de gemeente Achtkarspelen te actualiseren naar aanleiding van wijzigingen in de regelgeving omtrent financiële rechtmatigheid. Vanaf 2023 is het college verantwoordelijk voor de rechtmatigheidsverklaring, die door de accountant wordt gecontroleerd. De wijzigingen zijn bedoeld om onduidelijkheden te verminderen en een meer genuanceerde benadering van financiële afwijkingen te bieden. Het voorstel stelt dat overschrijdingen van baten en onderschrijdingen van lasten niet automatisch onrechtmatig zijn, mits tijdig gemeld aan de raad.
Oordeel over volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en de context daarvan duidelijk beschrijft. Het biedt een overzicht van de achtergrond, de noodzaak van de wijzigingen en de specifieke aanpassingen die worden voorgesteld.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde wijzigingen in de financiële verordening vast te stellen. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de uiteindelijke goedkeuring geeft aan de aanpassingen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet accepteren van de voorgestelde wijzigingen in de financiële verordening. Dit omvat de beslissing om afwijkingen van baten en lasten niet automatisch als onrechtmatig te beschouwen, mits tijdig gemeld.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen en de voorwaarden voor rechtmatigheid. Het is tijdgebonden met betrekking tot de implementatie vanaf het boekjaar 2023. Er lijken geen duidelijke inconsequenties te zijn in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de financiële verordening vast te stellen, inclusief de specifieke aanpassing van artikel 12, lid 5.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op interne gemeentelijke processen en verantwoording.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële rechtmatigheid en verordening.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het richt zich op de procedurele aspecten van financiële rechtmatigheid en verantwoording.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële verordening Rechtmatigheid Accountant Overschrijdingen Onderschrijdingen College Controle Wijziging Kadernota Rechtmatigheid JaarrekeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Motie van wantrouwen GroenLinks, PvdA en CU - Gang van zaken Eettuin
Wethouder Van der Tuin onder vuur: Motie van wantrouwen in Achtkarspelen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 20 maart 2025 een motie van wantrouwen tegen wethouder Van der Tuin besproken. Hoewel er ongenoegen bestaat over zijn functioneren, vooral betreffende de situatie rond de Eettuin, werd de motie niet aangenomen. Eerdere zorgen hadden al geleid tot een motie van afkeuring en een motie van treurnis.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat de onvrede over wethouder Van der Tuin al langer speelt. "Onze primaire taak als raadsleden is het controleren van het college van B en W," benadrukte Tjitske Veenstra van GroenLinks, een van de indieners van de motie. "We zien geen andere optie meer dan deze motie in te dienen."De kritiek op Van der Tuin richt zich vooral op zijn gebrek aan communicatie en samenwerking met de raad over de Eettuin. Ondanks eerdere toezeggingen om de raad te betrekken bij vervolgstappen, bleef de raad in het ongewisse over de ontwikkelingen. "De huidige situatie draagt niet bij aan een effectieve en stabiele beleidsvoering," aldus Veenstra.
Wethouder Van der Tuin was niet aanwezig tijdens de vergadering vanwege ziekte. Dit leidde tot gemengde reacties binnen de raad. Wethouder Bruning nam het op voor zijn collega: "Het is bijzonder dat deze motie wordt ingediend terwijl mevrouw Van der Tuin zich niet kan verdedigen."
De discussie over de motie was fel. Sommige raadsleden, zoals de heer Graansma, uitten hun zorgen over het feit dat Van der Tuin zich niet kon verdedigen. "Het is lastig om hierover te stemmen als de wethouder er niet is," gaf hij aan. Anderen, zoals Veenstra, benadrukten dat de raad haar controlerende taak serieus moet nemen, ongeacht de persoonlijke omstandigheden van de wethouder.
Uiteindelijk werd de motie van wantrouwen niet aangenomen. De fracties van CDA, FNP en GBA stemden tegen, met als voornaamste argument dat de wethouder zich niet kon verdedigen. "We vinden het tenenkrullend dat deze motie op deze manier wordt ingediend," aldus een woordvoerder van het CDA.
De toekomst van de Eettuin blijft een punt van zorg. Een nieuwe motie, ingediend door GroenLinks, PvdA, ChristenUnie en raadslid De Vries, roept het college op om binnen drie maanden met een plan van aanpak te komen voor een toekomstbestendige exploitatie van de Eettuin. Wethouder Bruning gaf aan dat het college deze motie ontraadt, maar dat er wel gekeken wordt naar de contractuele mogelijkheden.
De situatie rond wethouder Van der Tuin en de Eettuin blijft de gemoederen in Achtkarspelen bezighouden. De komende maanden zullen uitwijzen hoe het college en de raad verder gaan met deze kwestie.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft tijdens een vergadering op 20 maart 2025 een motie van wantrouwen uitgesproken tegen wethouder Van der Tuin. De raad heeft onvoldoende vertrouwen in zijn vermogen om zijn functie adequaat te vervullen, met name vanwege zijn aanpak van de situatie rond de Eettuin. Eerdere zorgen over zijn functioneren leidden al tot een motie van afkeuring en een motie van treurnis. Ondanks toezeggingen om de raad te betrekken bij vervolgstappen voor de Eettuin, is er geen effectieve samenwerking geweest. De raad is niet op de hoogte gehouden van ontwikkelingen, en er zijn geen veranderingen doorgevoerd in de situatie van de Eettuin. Dit gebrek aan samenwerking en communicatie belemmert effectief bestuur en schaadt het vertrouwen van de inwoners in het gemeentebestuur. De motie is ingediend door Tjitske Veenstra (GroenLinks), Hink Speulman (PvdA), en Anita Vellema-Plazier (CU).
Wethâlder Van der Tuin ûnder fjoer: Moty fan wantrouwen yn Achtkarspelen
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 20 maart 2025 in moasje fan wantrouwen tsjin wethâlder Van der Tuin besocht. Hoewol't der ûnfrede bestiet oer syn funksjonearjen, foaral oangeande de situaasje rûn de Ietertún, waard de moasje net oannommen. Eardere soargen hiene al laat ta in moasje fan ôfkeuring en in moasje fan treurnis.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard dúdlik dat de ûnfrede oer wethâlder Van der Tuin al langer spilet. "Us primêre taak as riedsleden is it kontrolearjen fan it kolleezje fan B en W," beklamme Tjitske Veenstra fan GrienLinks, ien fan 'e yntsjinners fan de moasje. "Wy sjogge gjin oare opsje mear as dizze moasje yn te tsjinjen."De krityk op Van der Tuin rjochtet him foaral op syn gebrek oan kommunikaasje en gearwurking mei de ried oer de Ietertún. Nettsjinsteande eardere tasizzings om de ried te belûken by de folgjende stappen, bleau de ried yn it ûngewisse oer de ûntwikkelings. "De hjoeddeiske situaasje draacht net by oan in effektive en stabile beleidsfiering," sa sei Veenstra.
Wethâlder Van der Tuin wie net oanwêzich tidens de gearkomste fanwegen siikens. Dit late ta mingde reaksjes binnen de ried. Wethâlder Bruning naam it op foar syn kollega: "It is bysûnder dat dizze moasje yntsjinne wurdt wylst frou Van der Tuin har net ferdigenje kin."
De diskusje oer de moasje wie fel. Guon riedsleden, lykas de hear Graansma, uteren harren soargen oer it feit dat Van der Tuin har net ferdigenje koe. "It is dreech om hjir oer te stimmen as de wethâlder der net is," joech er oan. Oaren, lykas Veenstra, beklammen dat de ried har kontrôlefunksje serieus nimme moat, nettsjinsteande de persoanlike omstannichheden fan de wethâlder.
Uteinlik waard de moasje fan wantrouwen net oannommen. De fakjes fan CDA, FNP en GBA stimden tsjin, mei as wichtichste argumint dat de wethâlder har net ferdigenje koe. "Wy fine it krúplende teannen dat dizze moasje op dizze wize yntsjinne wurdt," sa sei in wurdfierder fan it CDA.
De takomst fan de Ietertún bliuwt in punt fan soarch. In nije moasje, yntsjinne troch GrienLinks, PvdA, ChristenUnie en riedslid De Vries, ropt it kolleezje op om binnen trije moannen mei in plan fan oanpak te kommen foar in takomstbestindige eksploitaasje fan de Ietertún. Wethâlder Bruning joech oan dat it kolleezje dizze moasje ôfret, mar dat der wol sjoen wurdt nei de kontraktuele mooglikheden.
De situaasje rûn wethâlder Van der Tuin en de Ietertún hâldt de gemoederen yn Achtkarspelen dwaande. De kommende moannen sille útwize hoe’t it kolleezje en de ried fierdergean mei dizze kwestje.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat tiidens in gearkomste op 20 maart 2025 in motie fan wantrouwen útsprutsen tsjin wethâlder Van der Tuin. De ried hat net genôch fertrouwen yn syn kwaliteiten om syn funksje adekwaat te ferfoljen, benammen fanwegen syn oanpak fan de situaasje rûn de Eettuin. Eardere soargen oer syn funksjoneren hawwe al earder liede ta in motie fan ôfkeuring en in motie fan betreuring. Ûndanks tafersizzings om de ried te belûken by ferfolgstappen foar de Eettuin, is der gjin effektive gearwurking west. De ried is net op 'e hichte hâlden fan ûntwikkelingen, en der binne gjin feroaringen trochfierd yn de situaasje fan de Eettuin. Dit ûntbrek oan gearwurking en kommunikaasje belemmert effektive bestjoering en skealet it fertrouwen fan de ynwenners yn it gemeentebestjoer. De motie is yntsjinne troch Tjitske Veenstra (GroenLinks), Hink Speulman (PvdA), en Anita Vellema-Plazier (CU).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Motie van Wantrouwen" en betreft het functioneren van wethouder Van der Tuin in de gemeente Achtkarspelen. De motie, ingediend door CU, GroenLinks en PvdA, stelt dat er onvoldoende vertrouwen is in de wethouder om zijn functie adequaat te vervullen, met name in relatie tot de gang van zaken rond de Eettuin. Eerdere moties van afkeuring en treurnis hebben niet geleid tot verbetering. De indieners benadrukken het belang van goed bestuur en samenwerking, maar constateren dat de raad niet betrokken is geweest bij de ontwikkelingen rond de Eettuin, wat leidt tot instabiliteit in het beleid.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is duidelijk in haar doelstelling en onderbouwing. Het geeft een overzicht van de voorgeschiedenis en de redenen voor het wantrouwen. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor de opvolging of verbetering van de situatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om toezicht te houden op het functioneren van het college van burgemeester en wethouders. In dit geval moet de raad beoordelen of het vertrouwen in de wethouder gerechtvaardigd is en of er actie moet worden ondernomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de motie van wantrouwen steunt, wat kan leiden tot het aftreden van de wethouder. Dit vraagt om een afweging tussen politieke stabiliteit en de noodzaak om verantwoordelijkheid te nemen voor gebrekkig bestuur.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke stappen of criteria voor verbetering opgenomen, wat een inconsistentie kan zijn in termen van opvolging.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie van wantrouwen steunt. In dit geval is de motie verworpen, wat betekent dat de wethouder aanblijft.
Participatie:
De motie geeft aan dat er een gebrek aan participatie en communicatie is geweest tussen de wethouder en de raad, wat een kernpunt van kritiek is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, en lijkt geen direct relevant onderwerp in deze context.
Financiële gevolgen:
De motie zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Echter, de implicaties van een gebrek aan effectief bestuur kunnen indirect financiële gevolgen hebben voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wethouder Van der Tuin Eettuin Motie van wantrouwen Samenwerking Goed bestuur Constructieve samenwerking Beleidsvoering Inwoners Motie van afkeuring Motie van treurnisVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Motie van Wantrouwen" en betreft agendapunt 11, een motie vreemd aan de orde van de dag over de gang van zaken rond de Eettuin. De gemeenteraad van Achtkarspelen spreekt uit dat er onvoldoende vertrouwen is in wethouder Van der Tuin om zijn functie adequaat te vervullen. De motie volgt op eerdere zorgen en moties van afkeuring en treurnis. De raad is niet meegenomen in de ontwikkelingen rond de Eettuin, ondanks toezeggingen van de wethouder. Dit gebrek aan samenwerking en communicatie heeft geleid tot een situatie die niet bijdraagt aan effectief bestuur.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is duidelijk in haar doelstelling en onderbouwing. Het geeft een beknopte maar voldoende uitleg over de aanleiding en de redenen voor het wantrouwen. Echter, het biedt geen gedetailleerde beschrijving van de specifieke tekortkomingen van de wethouder of concrete voorbeelden van de problemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om toezicht te houden op het college van burgemeester en wethouders en om in te grijpen wanneer er sprake is van disfunctioneren. In dit geval is de raad verantwoordelijk voor het beoordelen van het vertrouwen in de wethouder en het nemen van een besluit over de motie van wantrouwen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de motie van wantrouwen steunt, wat kan leiden tot het aftreden van de wethouder. Dit is een belangrijke politieke keuze die invloed heeft op de samenstelling en het functioneren van het college.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of criteria voor verbetering genoemd. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de motie zou sterker zijn met concrete voorbeelden en verwachtingen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie van wantrouwen aanneemt. Dit besluit heeft directe gevolgen voor de positie van de wethouder en de samenstelling van het college.
Participatie:
De motie vermeldt dat de raad niet is meegenomen in de situatie rond de Eettuin, wat wijst op een gebrek aan participatie en communicatie vanuit de wethouder.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp in deze context.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het richt zich voornamelijk op het functioneren en de communicatie van de wethouder.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wethouder Van der Tuin Eettuin Motie van wantrouwen Motie van afkeuring Motie van treurnis Samenwerking Goed bestuur Beleidsvoering Inwoners VervolgstappenVerfijning van de zoekopdracht:
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
J.D. De Vries - Burgemeester
Harjan Bruining - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Anita Vellema - CU
Jeffrey Graansma - PVV
Tjitske Veenstra - GroenLinks
J.D. De Vries - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
J.D. De Vries - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
J.D. De Vries - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
J.D. De Vries - Burgemeester
Doethyna Vriesema - CDA
J.D. De Vries - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Dineke Terpstra - GBA
J.D. De Vries - Burgemeester
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Tjitske Veenstra - GroenLinks
J.D. De Vries - Burgemeester
Harjan Bruining - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Onbekende spreker
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Anita Vellema - CU
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Doethyna Vriesema - CDA
IJde van Kammen - FNP
Dineke Terpstra - GBA
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
Wopke Veenstra - FNP
Onbekende spreker -
Agendapunt 12 Motie vreemd aan de orde van de dag GroenLinks, PvdA, CU en EdV - Toekomst Eettuin
Gemeenteraad Achtkarspelen Debatteert Heftig over Toekomst Eettuin
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een motie ingediend om de toekomst van de Eettuin veilig te stellen. Het voorstel vraagt om een plan van aanpak voor een duurzame exploitatie, maar het debat hierover verliep allesbehalve soepel.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een verhitte raadsvergadering op 20 maart 2025 stond de toekomst van de Eettuin centraal. De gemeenteraad van Achtkarspelen diende een motie in die het college opdraagt om binnen drie maanden een plan van aanpak te presenteren voor een duurzame en rendabele exploitatie van de Eettuin. De motie, ondertekend door raadsleden van GroenLinks, PvdA, ChristenUnie en een zelfstandig raadslid, benadrukt de noodzaak van snelle actie, hoewel zorgvuldigheid essentieel blijft.Tijdens het debat werd duidelijk dat er verdeeldheid heerst over de aanpak. "We moeten de nieuwe uitbater de kans geven om te slagen," stelde wethouder Bruining. Hij benadrukte dat de gemeente geen ondernemer is en dat de uitbater, een familiebedrijf, al plannen heeft voor verbeteringen. "Hoe kunnen wij dan een plan van aanpak maken voor hoe zij hun bedrijf moeten runnen?"
Raadslid Vellema vroeg zich af waarom eerdere toezeggingen niet zijn nagekomen. "Dit is een kans om dingen recht te zetten," zei ze. Ze benadrukte dat het plan van aanpak niet alleen over de exploitatie van de uitbater moet gaan, maar ook over de rol van de gemeente in het proces.
De discussie werd verder bemoeilijkt door zorgen over de haalbaarheid van de tijdlijn. Raadslid Veenstra uitte haar bezorgdheid: "December is te laat. We hebben drie maanden nodig om zorgvuldig te handelen en niet opnieuw ingehaald te worden door de tijd."
De motie riep ook vragen op over de kerntaken van de gemeente. Raadslid Van Kammen vroeg zich af of de exploitatie van de Eettuin nog wel een kerntaak van de gemeente is. "Dit gaat wel heel ver," merkte hij op.
Ondanks de toezeggingen van de wethouder om tussentijds te evalueren en in december met een evaluatie te komen, bleef de raad verdeeld. De motie werd uiteindelijk verworpen, mede door de stemverklaring van het CDA. "We willen het bestaande proces en deze concessie niet dwarsbomen," verklaarde raadslid Friesema.
Het debat over de Eettuin laat zien dat de gemeenteraad van Achtkarspelen voor een uitdaging staat. De toekomst van de Eettuin blijft onzeker, maar de discussie heeft duidelijk gemaakt dat er behoefte is aan een zorgvuldige en doordachte aanpak.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 20 maart 2025 een motie ingediend met betrekking tot de toekomst van de Eettuin. De raad verzoekt het college om binnen drie maanden een plan van aanpak te presenteren voor een duurzame en rendabele exploitatie van de Eettuin. Dit plan moet ook ruimte bieden voor de nieuwe uitbater en waar mogelijk acties integreren in de huidige concessie. Daarnaast moet het college het proces van de afgelopen zes maanden evalueren en deze evaluatie samen met het plan van aanpak aan de raad voorleggen. De motie benadrukt dat eerdere toezeggingen voor een toekomstbestendige exploitatie niet zijn nagekomen en dat er nu snel gehandeld moet worden, hoewel zorgvuldigheid essentieel blijft gezien de geschiedenis van de Eettuin. De motie is ondertekend door raadsleden van GroenLinks, PvdA, ChristenUnie en een zelfstandig raadslid.
Gemeenteried Achtkarspelen Debattearret Krêftich oer Takomst Eettún
De ried fan de gemeente Achtkarspelen hat in motie yntsjinne om de takomst fan de Eettún feilich te stellen. It foarstel freget om in oanpakplan foar in duorsume eksploitaasje, mar it debat hjir oer ferrûn allesbehalve flot.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in ferhitte riedsfergadering op 20 maart 2025 stie de takomst fan de Eettún sintraal. De gemeenteried fan Achtkarspelen diene in motie yn dy't it kolleezje opdracht jout om binnen trije moannen in oanpakplan te presintearjen foar in duorsume en rendabele eksploitaasje fan de Eettún. De motie, ûndertekene troch riedsleden fan GroenLinks, PvdA, ChristenUnie en in selsstannich riedslid, benadrukt de needsaak fan fluch handeljen, alhoewol soarchfâldigens essensjeel bliuwt.Tidens it debat waard dúdlik dat der ferdieldheid is oer de oanpak. "Wy moatte de nije útbaatster de kâns jaan om te slagjen," stelde wethâlder Bruining. Hy benadrukte dat de gemeente gjin ûndernimmer is en dat de útbaatster, in famyljebedriuw, al plannen hat foar ferbetterings. "Hoe kinne wy dan in oanpakplan meitsje foar hoe't sy har bedriuw ride moatte?"
Riedslid Vellema frege har ôf wêrom eardere tastimmingen net neikommen binne. "Dit is in kâns om dingen rjocht te setten," sei se. Se benadrukte dat it oanpakplan net allinnich oer de eksploitaasje fan de útbaatster gean moat, mar ek oer de rol fan de gemeente yn it proses.
De diskusje waard fierder bemoeilike troch soargen oer de haalberens fan de tiidline. Riedslid Veenstra út har bekuolking: "Desimber is te let. Wy hawwe trije moannen nedich om soarchfâldich te hanneljen en net opnij ynhelle te wurden troch de tiid."
De motie rôp ek fragen op oer de kearnfunksjes fan de gemeente. Riedslid Van Kammen frege him ôf oft de eksploitaasje fan de Eettún noch wol in kearnfunksje fan de gemeente is. "Dit giet wol hiel fier," merkte er op.
Nettsjinsteande de tastimmingen fan de wethâlder om tusken troch te evalueren en yn desimber mei in evaluasje te kommen, bleau de ried ferdield. De motie waard úteinlik ferworpen, ûnder oare troch de stimferklearring fan it CDA. "Wy wolle it besteande proses en dizze konsesje net tsjinhâlde," ferklearre riedslid Friesema.
It debat oer de Eettún lit sjen dat de gemeenteried fan Achtkarspelen foar in útdaging stiet. De takomst fan de Eettún bliuwt ûnseker, mar de diskusje hat dúdlik makke dat der behoefte is oan in soarchfâldige en trochtochte oanpak.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 20 maart 2025 in motie yntsjinne mei betrekking ta de takomst fan de Eettuin. De ried freget it kolleezje om binnen trije moannen in oanpakplan te presintearjen foar in duorsume en rendabele eksploitaasje fan de Eettuin. Dit plan moat ek romte biede foar de nije útsetter en wêr mooglik aksjes yntegrearje yn de hjoeddeistige konsesje. Dêrneist moat it kolleezje it proses fan de ôfrûne seis moannen evaluerje en dizze evaluasje tegearre mei it oanpakplan oan de ried foarlizze. De motie benadrukt dat eardere tastimmingen foar in takomstbestindige eksploitaasje net neikommen binne en dat der no gau hâneld wurde moat, al is soarchfâldichheid essensjeel sjoen de skiednis fan de Eettuin. De motie is ûndertekene troch riedsleden fan GroenLinks, PvdA, ChristenUnie en in selsstannich riedslid.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Toekomst Eettuin" en is ingediend door CU, GroenLinks, PvdA en raadslid De Vries. De motie verzoekt het college om binnen drie maanden een plan van aanpak te presenteren voor een toekomstbestendige en rendabele exploitatie van de Eettuin. Dit plan moet ook ruimte bieden voor de nieuwe uitbater en waar mogelijk acties implementeren in de huidige concessie. Daarnaast vraagt de motie om een evaluatie van het proces van het afgelopen half jaar en om terugkoppeling naar de raad met de bevindingen en het plan van aanpak.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in termen van wat er gevraagd wordt van het college. Het bevat specifieke verzoeken zoals het opstellen van een plan van aanpak en het uitvoeren van een evaluatie. Echter, het mist gedetailleerde richtlijnen over hoe de rendabiliteit en toekomstbestendigheid bereikt moeten worden.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het college te verzoeken actie te ondernemen en om toezicht te houden op de uitvoering van de motie. De raad moet ook de resultaten van het plan van aanpak en de evaluatie beoordelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan snelheid of zorgvuldigheid in het proces van het herstructureren van de Eettuin. Er moet ook een keuze gemaakt worden over de mate van betrokkenheid van de nieuwe uitbater in het proces.
SMART en Inconsistenties:
De motie is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is tijdgebonden met een termijn van drie maanden, maar mist specifieke meetbare doelen en criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de tijdlijn kan in twijfel worden getrokken.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen of verwerpen. In dit geval is de motie verworpen.
Participatie:
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden, zoals de gemeenschap of de nieuwe uitbater, wordt meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan impliciet relevant zijn bij het streven naar een toekomstbestendige exploitatie.
Financiële Gevolgen:
De motie geeft geen specifieke details over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het ontbreken van een financieel plan kan een reden zijn voor de verwerping van de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Eettuin Toekomstbestendige exploitatie Plan van aanpak Rendabele constructie Uitbater Concessie Evaluatie Ambtelijke organisatie Snelheid boven zorgvuldigheid GeschiedenisVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Toekomst Eettuin" en is ingediend tijdens de raadsvergadering van de gemeente Achtkarspelen op 20 maart 2025. De motie verzoekt het college om binnen drie maanden een plan van aanpak te presenteren voor een toekomstbestendige en rendabele exploitatie van de Eettuin. Dit plan moet ook ruimte bieden voor de nieuwe uitbater en waar mogelijk acties implementeren in de huidige concessie. Daarnaast vraagt de motie om een evaluatie van het proces van het afgelopen half jaar en om terugkoppeling naar de raad met de bevindingen en het plan van aanpak.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in termen van de gestelde eisen en tijdslijnen. Het vraagt om een concreet plan van aanpak en een evaluatie, maar mist specifieke details over de inhoudelijke criteria waaraan het plan moet voldoen.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college te verzoeken om actie te ondernemen en later terug te koppelen met een plan en evaluatie. De raad moet het college controleren en beoordelen of de voorgestelde acties voldoen aan de verwachtingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het college willen verplichten tot het opstellen van een plan en evaluatie binnen de gestelde termijn. Er moet ook worden overwogen hoe belangrijk snelheid versus zorgvuldigheid is in dit proces.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (binnen drie maanden), en tijdgebonden. Echter, het is minder specifiek over de criteria voor een "toekomstbestendige en rendabele constructie," wat de haalbaarheid en relevantie kan beïnvloeden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter zijn over de gewenste uitkomsten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om het gevraagde plan en evaluatie op te stellen.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van belanghebbenden, zoals de huidige uitbater of de gemeenschap, in het proces van het opstellen van het plan van aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan een impliciet onderdeel zijn van een "toekomstbestendige" exploitatie.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het vraagt om een rendabele constructie, wat impliceert dat financiële haalbaarheid een belangrijk aspect is, maar verdere details ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Eettuin Toekomstbestendig Rendabele constructie Plan van aanpak Beoogde uitbater Concessie Evaluatie Exploitatie Ambtelijke organisatie ZorgvuldigheidVerfijning van de zoekopdracht: