19-09-2024 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 2 Mededelingen
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 4 Vragenhalfuur
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Wopke Veenstra - FNP
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5 Toezeggingen
Gemeenteraad Achtkarspelen: Toezeggingen Afgedaan, Discussie Blijft
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 19 september 2024 besloten om twee toezeggingen als afgedaan te beschouwen. Ondanks de goedkeuring, zorgde het debat voor de nodige discussie onder de raadsleden.
Samenvatting
Op 19 september 2024 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om twee toezeggingen als afgedaan te beschouwen. De eerste toezegging (ID-nr. 121) betrof een idee om een goot naast de weg op het Kûkhernsterpaed in asfalt uit te voeren, wat uiteindelijk niet uitvoerbaar bleek. De tweede toezegging (ID-nr. 129) ging over het versturen van een brief van mevrouw Vellema-Plazier (CU) naar het Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân, waarin zij haar zorgen uitte over de uitbreiding van vervoersvormen door Jobinder. Beide toezeggingen zijn door het college van burgemeester en wethouders afgehandeld en de raad heeft dit besluit in de vergadering bekrachtigd.
Gemeenteried Achtkarspelen: Tegearkomsten Ofhannele, Diskusje Giet Troch
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 19 septimber 2024 besletten om twa toezeggingen as ôfhannele te beskôgjen. Ûndanks de goedkar, soarge it debat foar de nedige diskusje ûnder de riedsleden.
Samenvatting
Op 19 septimber 2024 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om twa toezeggingen as ôfhannele te beskôgjen. De earste toezegging (ID-nr. 121) gie oer in idee om in goate neist de wei op it Kûkhernsterpaed yn asfalt út te fieren, wat úteinlik net útfierber bleek. De twadde toezegging (ID-nr. 129) hie te krijen mei it ferstjoeren fan in brief fan frou Vellema-Plazier (CU) nei it Mobiliteitsbureau Noardeast Fryslân, dêr't se har soargen útspruts oer de útwreiding fan ferfierfoarmen troch Jobinder. Beide toezeggingen binne troch it kolleezje fan boargemaster en wethâlders ôfhannele en de ried hat dit beslút yn de gearkomste bekrêftige.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de afhandeling van toezeggingen door het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen. Het college stelt voor om twee specifieke toezeggingen als afgedaan te beschouwen: de eerste betreft een verkeersveiligheidsidee voor het Kûkhernsterpaed, en de tweede betreft het doorsturen van een bijdrage van een raadslid naar het mobiliteitsbureau. Beide toezeggingen zijn volgens het college uitgevoerd en gedocumenteerd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke toezeggingen als afgedaan worden beschouwd en waarom. Er is een toelichting gegeven over de uitvoering van beide toezeggingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te besluiten over de afhandeling van toezeggingen. In dit geval moet de raad beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel van het college om de genoemde toezeggingen als afgedaan te beschouwen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het eens is met de afhandeling van de toezeggingen zoals voorgesteld door het college. Dit kan afhangen van de tevredenheid van de raad over de uitvoering en communicatie van de toezeggingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de afhandeling van de toezeggingen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel, aangezien het zich richt op de afhandeling van specifieke toezeggingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om de genoemde toezeggingen als afgedaan te beschouwen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het zich richt op interne toezeggingen binnen de gemeenteraad en het college.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de administratieve afhandeling van toezeggingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat logisch is gezien de aard van de toezeggingen die voornamelijk administratief van aard zijn. Er is geen sprake van financiële dekking omdat er geen kosten worden genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toezeggingen Afgehandeld Kûkhernsterpaed Mobiliteitsbureau Vellema-Plazier Verkeersveiligheid Informatiecarrousel Raadsvergadering Griffie VoortgangsrapportageVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 6 Moties
Gemeenteraad Achtkarspelen: Historische Wandel- en Fietspaden Officieel Afgedaan
Na jaren van overleg en planning heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om de motie over de 'Histoaryske kuier- en fytspaden' als afgedaan te beschouwen. Dit besluit markeert het einde van een langdurig proces dat in 2021 begon.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 19 september 2024 besloten om de motie met ID-nr. 349, betreffende de 'Histoaryske kuier- en fytspaden', als afgedaan te beschouwen. Deze motie, aangenomen op 8 juli 2021, riep het college op om overleg te hervatten met lokale belanghebbenden en de haalbaarheid van bestaande plannen te toetsen, evenals het onderzoeken van subsidiemogelijkheden. De afhandeling van de motie heeft vertraging opgelopen, maar vanaf januari 2024 is er gewerkt aan een projectvoorstel en planning. De raad is op 9 juli 2024 geïnformeerd over de voortgang en de status van de paden. Het college heeft nu voorgesteld de motie als afgedaan te beschouwen, wat door de raad is goedgekeurd.
Gemeenteried Achtkarspelen: Histoaryske Wandel- en Fytspeaden Offisjeel ôfhannele
Nei jierren fan oerlis en planning hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om de motie oer de 'Histoaryske kuier- en fytsweinen' as ôfhannele te beskôgjen. Dit beslút makket it ein fan in langduorjend proses dat yn 2021 begûn is.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 19 septimber 2024 besletten om de motie mei ID-nr. 349, oangeande de 'Histoaryske kuier- en fytsweinen', as ôfhannele te beskôgjen. Dizze motie, oannommen op 8 july 2021, ropt it kolleezje op om oerlis te hjerheljen mei lokale belanghawwenden en de haalberens fan besteande plannen te toetsen, lykas it ûndersykjen fan subsydzjemogelijkheden. De ôfhanling fan de motie hat fertraging oprûn, mar fanôf jannewaris 2024 is der wurke oan in projektfoarstel en planning. De ried is op 9 july 2024 ynformaasje jûn oer de foartgong en de status fan de weinen. It kolleezje hat no foarsteld om de motie as ôfhannele te beskôgjen, wat troch de ried goedkard is.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Motie met ID-nr. 349 - Histoaryske kuier- en fytspaden." Het voorstel betreft de afhandeling van een motie die de raad op 8 juli 2021 heeft aangenomen. De motie riep het college op om overleg te hervatten met lokale belanghebbenden en de werkgroep Histoaryske kuier- en fytspaden, de haalbaarheid van bestaande plannen te toetsen en te onderzoeken of er subsidiemogelijkheden zijn. Na vertragingen is er vanaf januari 2024 gewerkt aan een projectvoorstel en planning. De raad is op de hoogte gehouden van de voortgang en de status van de paden.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een overzicht biedt van de stappen die zijn ondernomen om de motie af te handelen, inclusief de vertragingen en de communicatie met de raad.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te besluiten over de afhandeling van moties. In dit geval moet de raad beslissen of de motie als afgedaan kan worden beschouwd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de afhandeling van de motie door het college. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als de raad van mening is dat de motie niet adequaat is uitgevoerd.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat er geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen zijn genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de motie met ID-nr. 349 als afgedaan kan worden beschouwd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met lokale belanghebbenden en de werkgroep, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is onduidelijk of er kosten zijn verbonden aan de uitvoering van de motie en hoe deze eventueel gefinancierd worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Moties Histoaryske kuier- en fytspaden College van burgemeester en wethouders Afhandeling Voortgangsrapportage Raadsvergadering Projectvoorstel Planning Subsidiemogelijkheden Politieke gevolgenVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 7 Besluitenlijst raadsvergadering
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anne Douwe Bouma - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 8 Controlecommissie: Ontslag en benoeming lid
GroenLinks Vult Leegte in Controlecommissie Achtkarspelen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 19 september 2024 ingestemd met het eervol ontslag van de heer R. Weggen uit de controlecommissie. Mevrouw M. Miedema, voorgedragen door GroenLinks, neemt zijn plaats in. Dit besluit zorgt ervoor dat de controlecommissie weer compleet is en dat alle fracties in de raad vertegenwoordigd blijven. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en zal op de gebruikelijke wijze worden gepubliceerd.
Samenvatting
Op 19 september 2024 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om de heer R. Weggen op zijn verzoek eervol ontslag te verlenen als lid van de controlecommissie. De fractie van GroenLinks heeft mevrouw M. Miedema voorgedragen als zijn opvolger, en zij is benoemd als nieuw lid van de controlecommissie. Dit besluit zorgt ervoor dat de controlecommissie weer volledig is en dat elke fractie in de raad vertegenwoordigd blijft. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en zal op de gebruikelijke wijze worden gepubliceerd.
GrienLinks Fult Leechte yn Kontrôlekommissje Achtkarspelen
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 19 septimber 2024 ynstimd mei it earfol ôfskied fan de hear R. Weggen út de kontrolekommisje. Frou M. Miedema, nominearre troch GroenLinks, nimt syn plak yn. Dit beslút soarget derfoar dat de kontrolekommisje wer kompleet is en dat alle fraksjes yn de ried fertegenwurdige bliuwe. It foarstel hat gjin finansjele gefolgen en sil op de gebrûklike wize publisearre wurde.
Samenvatting
Op 19 septimber 2024 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om de hear R. Weggen op syn fersyk earefol ûntslach te ferlienen as lid fan de kontrolekommisje. De fraksje fan GroenLinks hat frou M. Miedema foardroegen as syn opfolger, en sy is beneamd as nij lid fan de kontrolekommisje. Dit beslút soarget derfoar dat de kontrolekommisje wer kompleet is en dat elke fraksje yn de ried ferfettige bliuwt. It foarstel hat gjin finansjele gefolgen en sil op de gebrûkelike wize publisearre wurde.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ontslag en benoeming lid controlecommissie". Het voorstel houdt in dat de heer R. Weggen, op zijn verzoek, eervol ontslag krijgt als lid van de controlecommissie. De fractie van GroenLinks stelt voor om mevrouw M. Miedema als zijn vervanger te benoemen. Dit zorgt ervoor dat de controlecommissie weer compleet is en alle fracties vertegenwoordigd zijn.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en duidelijk. Het bevat alle benodigde informatie over de reden van het ontslag en de voorgestelde benoeming, evenals de juridische basis voor de besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over het ontslag en de benoeming van leden van de controlecommissie, zoals vastgelegd in de verordening.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een procedurele wijziging betreft. De raad moet echter wel instemmen met de voorgestelde benoeming.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de heer R. Weggen eervol ontslag te verlenen en mevrouw M. Miedema te benoemen als lid van de controlecommissie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de interne aard van de benoeming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een interne personele wijziging betreft.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, wat expliciet in het document wordt vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controlecommissie Ontslag Benoeming GroenLinks R. Weggen M. Miedema Fractie Verordening Steunfractielid VoltalligVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 9 Verordening gegevens verstrekking 2024
Achtkarspelen vernieuwt verordening gegevensverstrekking: "Een noodzakelijke stap vooruit"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem ingestemd met de vervanging van de verouderde Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen uit 2014. De nieuwe verordening, die in lijn is met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), zal in 2024 van kracht gaan.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 19 september 2024 werd het voorstel om de verordening te vernieuwen met enthousiasme ontvangen. De oude verordening voldeed niet meer aan de huidige wet- en regelgeving, met name door de invoering van de AVG in 2018. De nieuwe verordening bevat tekstuele aanpassingen en verduidelijkingen en integreert de AVG. Ook het bijbehorende reglement is aangepast om te specificeren aan welke derden, met maatschappelijk belang, gegevens verstrekt mogen worden.Hoewel het voorstel zonder tegenstemmen werd aangenomen, leidde het debat tot een levendige discussie over de bredere context van gemeentelijk beleid. Een van de raadsleden merkte op: "Het is belangrijk dat we niet alleen naar de verordening zelf kijken, maar ook naar hoe we als gemeente een sterke regierol kunnen nemen in andere projecten, zoals de bouw van flexwoningen."
De discussie over flexwoningen, die parallel aan de verordening werd gevoerd, bracht verschillende vragen naar voren over de rol van de gemeente in het faciliteren van dergelijke projecten. "Waarom lukt het in andere gemeenten wel en hier niet?" vroeg een raadslid zich af. Er werd gewezen op succesverhalen uit andere gemeenten, waar de gemeente een actieve rol speelde in het grondbeheer en de coördinatie van projecten.
Een ander raadslid benadrukte het belang van zowel structurele als flexibele woningbouw: "De woningbehoefte is hier zo groot dat we op beide moeten inzetten. Elke woning is welkom." Er werd ook kritiek geuit op de snelheid en kosten van het onderzoek naar flexwoningen, waarbij werd opgemerkt dat de proceduretijd slechts marginaal verschilt van reguliere woningbouw.
Ondanks de zorgen over de flexwoningen, was er brede steun voor de nieuwe verordening. "Dit is een noodzakelijke stap vooruit," aldus een raadslid. De verordening zal na publicatie in werking treden en de gemeentelijke medewerkers zullen worden geïnformeerd over de wijzigingen.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen heeft besloten om de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen uit 2014 te vervangen door een nieuwe verordening in 2024. De oude verordening is verouderd en sluit niet meer aan bij de huidige wet- en regelgeving, waaronder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) die in 2018 is ingevoerd. De nieuwe verordening bevat tekstuele aanpassingen en verduidelijkingen en integreert de AVG. Het bijbehorende reglement is ook aangepast om te specificeren aan welke derden, met maatschappelijk belang, gegevens verstrekt mogen worden. Het vaststellen van de nieuwe verordening brengt geen risico's met zich mee en zodra deze is vastgesteld, zal deze gepubliceerd worden en worden collega's geïnformeerd over de wijzigingen. Het voorstel is goedgekeurd door de raad van de gemeente Achtkarspelen op 19 september 2024.
Achtkarspelen fernijt feroardening gegevensferstrekking: "In needsaaklike stap foarút"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienstemmich ynstimd mei de ferfangings fan de âldwurde Ferordening gegevensferstrekking basisregistratie personen út 2014. De nije ferordening, dy't yn oerienstimming is mei de Algemene ferordening gegevensbeskerming (AVG), sil yn 2024 fan krêft wurde.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 19 septimber 2024 waard it foarstel om de feroardening te fernije mei entûsjasme ûntfongen. De âlde feroardening foldie net mear oan de hjoeddeiske wet- en regeljouwing, benammen troch de ynfiering fan de AVG yn 2018. De nije feroardening befettet tekstuele oanpassingen en ferdúdlikingen en yntegrearret de AVG. Ek it byhearrende reglemint is oanpast om te spesifisearjen oan hokker tredde partijen, mei maatskiplik belang, gegevens ferstrekt wurde meie.Alhoewol it foarstel sûnder tsjinstimmen oannommen waard, liede it debat ta in libbige diskusje oer de breedere kontekst fan gemeentlik belied. Ien fan de riedsleden makke op: "It is wichtich dat we net allinnich nei de feroardening sels sjogge, mar ek nei hoe't we as gemeente in sterke regjearrol nimme kinne yn oare projekten, lykas de bou fan fleksibele wenningen."
De diskusje oer fleksibele wenningen, dy't parallel oan de feroardening fierd waard, brocht ferskate fragen nei foaren oer de rol fan de gemeente yn it fasilitearjen fan sokke projekten. "Wêrom slagget it yn oare gemeenten wol en hjir net?" frege in riedslid him ôf. Der waard wiisd op suksesferhalen út oare gemeenten, dêr't de gemeente in aktyf rol spile yn it grûnbehear en de koördinaasje fan projekten.
In oar riedslid benadrukte it belang fan sawol strukturele as fleksibele wenningbou: "De wenningneed is hjir sa grut dat we op beide ynsette moatte. Elke wenning is wolkom." Der waard ek krityk út op de snelheid en kosten fan it ûndersyk nei fleksibele wenningen, dêr't opmurken waard dat de proseduretiid mar minimaal ferskilt fan reguliere wenningbou.
Nettsjinsteande de soargen oer de fleksibele wenningen, wie der brede stipe foar de nije feroardening. "Dit is in needsaaklike stap foarút," sa in riedslid. De feroardening sil nei publisearring yn wurking gean en de gemeentlike meiwurkers sille ynformearre wurde oer de feroaringen.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen hat besletten om de Ferordening gegevensferstrekking basisregistratie personen út 2014 te ferfangen troch in nije ferordening yn 2024. De âlde ferordening is ferâldere en slút net mear oan by de hjoeddeistige wet- en regeljouwing, ûnder oaren de Algemene ferordening gegevensbeskerming (AVG) dy't yn 2018 ynfierd is. De nije ferordening befettet tekstuele oanpassingen en ferduidelikingen en yntegrearret de AVG. It byhearrende reglemint is ek oanpast om te spesifisearjen oan wa't, mei maatskiplik belang, gegevens ferstrekt wurde meie. It fêststellen fan de nije ferordening bringt gjin riziko's mei him mei en as dy fêststeld is, sil dy publisearre wurde en sille kollega's ynformearre wurde oer de feroaringen. It foarstel is goedkard troch de ried fan de gemeente Achtkarspelen op 19 septimber 2024.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Achtkarspelen 2024
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen in Achtkarspelen. De huidige verordening uit 2014 is verouderd, vooral door de invoering van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in 2018. De nieuwe verordening bevat tekstuele aanpassingen en verduidelijkingen, en integreert de AVG. Het bijbehorende reglement specificeert aan welke derden, met maatschappelijk belang, gegevens verstrekt mogen worden. Het doel is om de verordening in lijn te brengen met de huidige wet- en regelgeving en om de gegevensverstrekking efficiënter en veiliger te maken.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak van de nieuwe verordening duidelijk uitlegt, de wijzigingen ten opzichte van de oude verordening beschrijft, en de juridische context en implicaties van de AVG behandelt. Er zijn geen significante lacunes in de informatie.
Rol van de Raad
De raad heeft de beslissingsbevoegdheid om de nieuwe verordening vast te stellen. Het is de taak van de raad om te zorgen dat de verordening in overeenstemming is met de huidige wetgeving en dat deze effectief kan worden geïmplementeerd.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze betreft de goedkeuring van de nieuwe verordening die de AVG integreert en de verouderde regelgeving vervangt. De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen voldoende zijn om de gegevensbescherming en -verstrekking te waarborgen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen die het wil bereiken (bijv. naleving van de AVG). Het is haalbaar en relevant, gezien de noodzaak om de verordening te actualiseren. De tijdsgebondenheid is impliciet, aangezien de nieuwe verordening onmiddellijk na goedkeuring in werking treedt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude verordening uit 2014 in te trekken.
Participatie
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in het voorstel. Het betreft voornamelijk een juridische en administratieve aanpassing.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en administratieve aspecten van gegevensverstrekking.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals aangegeven in het document. De implementatie van de nieuwe verordening vereist geen extra middelen of budgetaanpassingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening gegevensverstrekking Basisregistratie personen Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) Wet- en regelgeving Reglement gegevensverstrekking Derden Maatschappelijk belang Zelfevaluatie BRP Juridische zaken Tekstuele aanpassingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Achtkarspelen 2024". Het voorstel beoogt de verordening uit 2014 te vervangen om te voldoen aan de huidige wet- en regelgeving, inclusief de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Het nieuwe voorstel bevat tekstuele aanpassingen en verduidelijkingen, en specificeert de voorwaarden voor gegevensverstrekking aan derden met maatschappelijk belang.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzaak van de vernieuwing uitlegt, de juridische basis beschrijft en de betrokken partijen benoemt. Er zijn geen risico's of financiële gevolgen gemeld, wat de eenvoud van de aanpassing benadrukt.
Rol van de raad:
De raad heeft de beslissingsbevoegdheid om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude in te trekken. Dit is een standaardprocedure voor het vaststellen van gemeentelijke verordeningen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet vaststellen van de nieuwe verordening. Er is weinig ruimte voor discussie, gezien de noodzaak om te voldoen aan de huidige wetgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het een duidelijke doelstelling heeft: het actualiseren van de verordening. Er zijn geen inconsistente elementen geïdentificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude in te trekken.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel, aangezien het een technische aanpassing betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en administratieve aanpassingen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen gemeld, wat suggereert dat de aanpassing binnen de bestaande budgetten kan worden uitgevoerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening gegevensverstrekking Basisregistratie personen Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) Reglement gegevensverstrekking Wet- en regelgeving Derden Maatschappelijk belang Zelfevaluatie BRP Juridische zaken Gemeente TytsjerksteradielVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anne Douwe Bouma - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 10 Bommenregeling: Aanvraag suppletie-uitkering
Gemeente Achtkarspelen Vraagt Rijk om Bijdrage voor Opsporing Oorlogsresten
De gemeente Achtkarspelen heeft kosten gemaakt voor het opsporen van een vermiste vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog. Hoewel de bom niet werd gevonden, wil de gemeente een deel van de kosten terugvorderen via de 'bommenregeling' van het Gemeentefonds. Het voorstel werd op 19 september 2024 door de gemeenteraad goedgekeurd.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Achtkarspelen werd er flink gedebatteerd over het voorstel om een suppletie-uitkering aan te vragen bij het Rijk. De gemeente heeft €19.550 uitgegeven aan het opsporen van een vliegtuigbom tussen Surhuizum en Harkema, en hoopt nu 68% van deze kosten, oftewel €13.294, terug te krijgen.Het debat kende verschillende invalshoeken. Een van de raadsleden merkte op dat het onderzoek naar de bom beperkt was en dat er sprake was van "een beetje tunnelvisie" tussen de gemeente en het SWA. "Het is een onderwerp dat ons allemaal raakt," aldus het raadslid. Er werd ook gesproken over de noodzaak van flexibele woningbouw als tijdelijke oplossing voor de woningnood, waarbij werd benadrukt dat dergelijke projecten vaak sneller gerealiseerd kunnen worden dan reguliere woningbouw.
Een ander raadslid stelde vragen over de efficiëntie van het onderzoek en de rol van de gemeente in het proces. "Waarom zijn die succesverhalen er niet?" vroeg hij zich af, doelend op andere gemeenten die mogelijk betere resultaten hebben geboekt met vergelijkbare projecten.
Ondanks de kritische noten, stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. De gemeente kan nu de aanvraag indienen bij het Rijk om een deel van de gemaakte kosten terug te vorderen. Het besluit markeert een stap vooruit in het financiële beheer van de gemeente, terwijl het ook de deur opent voor verdere discussie over de aanpak van vergelijkbare projecten in de toekomst.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen heeft kosten gemaakt voor het opsporen van ontplofbare oorlogsresten uit de Tweede Wereldoorlog tussen Surhuizum en Harkema. Er is een onderzoek uitgevoerd naar een vermiste vliegtuigbom, maar deze is niet gevonden. De gemeente wil nu een suppletie-uitkering aanvragen bij het Rijk voor 68% van de gemaakte kosten via de 'bommenregeling' van het Gemeentefonds. Hiervoor is een raadsbesluit nodig waarin de kosten exclusief btw worden vermeld. De totale kosten bedragen €19.550, waarvan €13.294 kan worden teruggevraagd. Het raadsbesluit is op 19 september 2024 vastgesteld.
Gemeente Achtkarspelen freget it Ryk om in bydrage foar it ûndersykjen fan oarlochsoerbleaunen.
De gemeente Achtkarspelen hat kosten makke foar it opspoaren fan in fermissen fleantúchbom út de Twadde Wrâldoarloch. Al wie de bom net fûn, wol de gemeente in part fan de kosten weromhelje troch de 'bommenregeling' fan it Gemeentefûns. It foarstel waard op 19 septimber 2024 troch de gemeenteried goedkard.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering fan de gemeente Achtkarspelen waard der flink debattearre oer it foarstel om in oanfollende útkearing oan te freegjen by it Ryk. De gemeente hat €19.550 útjûn oan it opspoaren fan in fleanmasinebom tusken Surhuzum en Harkema, en hopet no 68% fan dizze kosten, oftewol €13.294, werom te krijen.It debat hie ferskillende yngongen. Ien fan de riedsleden makke op dat it ûndersyk nei de bom beheind wie en dat der sprake wie fan "in bytsje tunnelvisy" tusken de gemeente en it SWA. "It is in ûnderwerp dat ús allegearre oangiet," sa sei it riedslid. Der waard ek praat oer de needsaak fan fleksibele wenningbou as tydlike oplossing foar de wenningnood, dêr't benadrukt waard dat sokssoarte projekten faak flugger realisearre wurde kinne as reguliere wenningbou.
In oar riedslid stelde fragen oer de effisjinsje fan it ûndersyk en de rol fan de gemeente yn it proses. "Wêrom binne dy suksesferhalen der net?" frege er him ôf, wylst er doelde op oare gemeenten dy't mooglik bettere resultaten helle hawwe mei fergelykbere projekten.
Nettsjinsteande de krityske noaten, stimde de mearderheid fan de ried yn mei it foarstel. De gemeente kin no de oanfraach yntsjinje by it Ryk om in part fan de makke kosten werom te freegjen. It beslút makket in stap foarút yn it finansjeel behear fan de gemeente, wylst it ek de doar iepenet foar fierdere diskusje oer de oanpak fan fergelykbere projekten yn de takomst.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen hat kosten makke foar it opspoaren fan ûntplofber oarlochsresten út de Twadde Wrâldoarloch tusken Surhuzum en Harkema. Der is in ûndersyk útfierd nei in fermissing fleanbom, mar dy is net fûn. De gemeente wol no in oanfraach dwaan foar in oanfollingsútkearing by it Ryk foar 68% fan de makke kosten troch de 'bommenregeling' fan it Gemeentefûns. Hjirfoar is in riedsbeslút nedich dêr't de kosten eksklusyf btw fermeld wurde. De totale kosten binne €19.550, wêrfan €13.294 weromfrege wurde kin. It riedsbeslút is fêststeld op 19 septimber 2024.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bommenregeling: Aanvraag suppletie-uitkering". Het voorstel betreft het aanvragen van een suppletie-uitkering vanuit het gemeentefonds voor 68% van de kosten die zijn gemaakt voor het opsporen en ruimen van ontplofbare oorlogsresten uit de Tweede Wereldoorlog in de gemeente Achtkarspelen. Deze kosten zijn gemaakt naar aanleiding van een onderzoek naar een vermiste vliegtuigbom. De gemeente wil deze kosten deels terugvorderen via de zogeheten ‘bommenregeling’ van het Rijk.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de gemaakte kosten en het proces voor het aanvragen van de suppletie-uitkering beschrijft. Het bevat de benodigde financiële details en de stappen die moeten worden ondernomen om de uitkering te verkrijgen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het overzicht van de gemaakte kosten en het besluit nemen om de suppletie-uitkering aan te vragen. Dit is een formele stap die nodig is om de aanvraag bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in te dienen.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad akkoord gaat met het aanvragen van de suppletie-uitkering. Dit kan afhangen van prioriteiten binnen de gemeentelijke financiën en de wens om kosten te dekken die al zijn gemaakt.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de kosten en het percentage dat wordt teruggevraagd. Het is haalbaar en relevant, gezien de mogelijkheid om een aanzienlijk deel van de kosten te recupereren. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het overzicht van de gemaakte kosten en om de suppletie-uitkering aan te vragen voor 68% van deze kosten.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel. Het betreft een administratieve en financiële aangelegenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op het opsporen en ruimen van historische oorlogsresten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn dat de gemeente een deel van de reeds gemaakte kosten kan terugvorderen. De kosten zijn geboekt op crisisbeheersing en hebben geleid tot een budgetoverschrijding in 2022 en 2023. Het voorstel geeft aan dat 68% van de kosten kan worden teruggevraagd, wat een positieve impact zou hebben op de gemeentelijke financiën.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontplofbare oorlogsresten Suppletie-uitkering Tweede Wereldoorlog Gemeentefonds Vliegtuigbom Onderzoekskosten Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Getuigenverslagen Crisisbeheersing MeicirculaireVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Thea Kuipers-Jorna - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 11 Haalbaarheidsonderzoek Flexwonen
Flexwonen in Achtkarspelen: Raad verdeeld over haalbaarheid en aanpak
De gemeenteraad van Achtkarspelen debatteerde op 19 september 2024 over de haalbaarheid van flexwonen in de gemeente. Het rapport van adviesbureau KAW, dat als basis diende voor de discussie, riep meer vragen op dan het antwoorden gaf. De raad is verdeeld over de aanpak en de haalbaarheid van het project.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het rapport van KAW, dat op 12 juni 2024 was gepubliceerd, uitvoerig besproken. Het rapport concludeert dat de bouw van flexwoningen veel tijd in beslag neemt en dat het financieel niet haalbaar is zonder subsidies. Dit leidde tot kritische vragen vanuit de raad. "Hoe serieus moeten we dit rapport nemen als er bedrijven zijn die binnen vier weken een woning kunnen bouwen?" vroeg een raadslid zich af.De FNP-fractie uitte haar zorgen over de lange termijnvisie van het rapport. "Wat is dan een lange termijn en wat is een korte termijn?" vroeg een FNP-raadslid. De fractie pleit voor meer initiatief vanuit het college en vraagt zich af wat het college met de uitkomsten van het onderzoek wil doen.
De CDA-fractie benadrukte het belang van creativiteit en oplossingsgerichtheid. "Het rapport biedt een eenzijdig beeld en mist creativiteit om flexwonen mogelijk te maken," aldus een CDA-raadslid. De fractie pleit voor het verkennen van alternatieve bouwmethoden en het benutten van subsidies om de financiële haalbaarheid te vergroten.
De discussie werd verder aangezwengeld door de vraag hoe de gemeente omgaat met de omgevingswet en de bouwtijd van flexwoningen. "Bij flexwoningen gaat het om prefabwoningen die modulair gebouwd worden, dus dat zou je veel sneller kunnen realiseren," merkte een raadslid op.
Het college van burgemeester en wethouders gaf aan dat het rapport niet het einde van het verhaal is. "We moeten met andere partijen om tafel en kijken naar creatieve oplossingen," aldus de portefeuillehouder. Het college wil per 1 januari 2025 met een nieuwe aanpak komen.
De raad lijkt het erover eens dat er actie ondernomen moet worden, maar de meningen verschillen over de manier waarop. "We moeten verder kijken naar nieuwe partners en andere manieren om flexwoningen te realiseren," aldus een CDA-raadslid. De bal ligt nu bij het college om met concrete stappen te komen.
De discussie over flexwonen in Achtkarspelen is nog lang niet voorbij. De raad wacht op een vervolg van het college en hoopt dat er snel duidelijkheid komt over de haalbaarheid en de aanpak van het project.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een meningvormende behandeling van het haalbaarheidsonderzoek naar Flexwonen in de gemeente Achtkarspelen. Dit onderwerp is geagendeerd voor de raadsvergadering op 19 september 2024. Het eindrapport van adviesbureau KAW, dat op 12 juni 2024 op de Lijst Ingekomen Stukken is geplaatst, vormt de basis voor deze bespreking. Tijdens de informatiecarrousel op 12 september 2024 heeft KAW het rapport gepresenteerd en konden raadsleden technische vragen stellen. Het doel is om de inhoud en conclusies van het onderzoek te bespreken en te beoordelen.
Flexwenjen yn Achtkarspelen: Ried ferdield oer haalberens en oanpak.
De gemeenteried fan Achtkarspelen debattearre op 19 septimber 2024 oer de haalberens fan fleksibel wenjen yn de gemeente. It rapport fan advysburo KAW, dat as basis tsjinstie foar de diskusje, roan mear fragen op as dat it antwurden joech. De ried is ferdield oer de oanpak en de haalberens fan it projekt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard it rapport fan KAW, dat op 12 juny 2024 publisearre wie, út en trochsprutsen. It rapport konkludearret dat de bou fan fleksible wenningen in soad tiid fergje en dat it finansjeel net haalber is sûnder subsydzjes. Dit liede ta krityske fragen fanút de ried. "Hoe serieus moatte wy dit rapport nimme as der bedriuwen binne dy't binnen fjouwer wiken in wenning bouwe kinne?" frege in riedslid.De FNP-fraksje útte har soargen oer de lange termynvisy fan it rapport. "Wat is dan in lange termyn en wat is in koarte termyn?" frege in FNP-riedslid. De fraksje pleitet foar mear ynisjatyf fanút it kolleezje en freget har ôf wat it kolleezje mei de útkomsten fan it ûndersyk dwaan wol.
De CDA-fraksje benadrukte it belang fan kreativiteit en oplossingsgerjochtheid. "It rapport biedt in iensidich byld en mist kreativiteit om fleksibel wenjen mooglik te meitsjen," sa sei in CDA-riedslid. De fraksje pleitet foar it ûndersykjen fan alternative boumetoaden en it benutten fan subsydzjes om de finansjele haalberens te fergrutsjen.
De diskusje waard fierder oanwakkerd troch de fraach hoe't de gemeente omgiet mei de omjouwingswet en de bouwtiid fan fleksible wenningen. "By fleksible wenningen giet it om prefabwenningen dy't modulêr boud wurde, dus dat soe men folle flugger realisearje kinne," merke in riedslid op.
It kolleezje fan boargemaster en wethâlders joech oan dat it rapport net it ein fan it ferhaal is. "Wy moatte mei oare partijen om tafel en sjen nei kreative oplossingen," sa sei de portefúljehâlder. It kolleezje wol per 1 jannewaris 2025 mei in nije oanpak komme.
De ried liket it dermei iens te wêzen dat der aksje ûndernommen wurde moat, mar de mienings ferskille oer de manier wêrop. "Wy moatte fierder sjen nei nije partners en oare manieren om fleksible wenningen te realisearjen," sa sei in CDA-riedslid. De bal leit no by it kolleezje om mei konkrete stappen te kommen.
De diskusje oer fleksibel wenjen yn Achtkarspelen is noch lang net foarby. De ried wachtet op in ferfolch fan it kolleezje en hopet dat der gau dúdlikheid komt oer de haalberens en de oanpak fan it projekt.
Samenvatting
It riedsfoarstel befettet in mieningfoarmjende behanneling fan it haalberheidsonderzoek nei Flexwonen yn de gemeente Achtkarspelen. Dit ûnderwerp is agindearre foar de riedsfergadering op 19 septimber 2024. It einrapport fan advysburo KAW, dat op 12 juny 2024 op de List Ynkommende Stikken is pleatst, foarmet de basis foar dizze besprekking. Tidens de ynformaasjekarousel op 12 septimber 2024 hat KAW it rapport presintearre en koenen riedsleden technyske fragen stelle. It doel is om de ynhâld en konklúzjes fan it ûndersyk te besprekken en te beoardieljen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Haalbaarheidsonderzoek Flexwonen" in de gemeente Achtkarspelen. Het doel van het voorstel is om de raad te informeren over de bevindingen van het haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd door adviesbureau KAW. Het onderzoek richt zich op de mogelijkheden en uitdagingen van flexwonen als oplossing voor de woningnood in de regio. Flexwonen biedt tijdelijke huisvesting voor verschillende doelgroepen, zoals starters, arbeidsmigranten en spoedzoekers. Het rapport presenteert de haalbaarheid, potentiële locaties, en financiële implicaties van flexwonen in Achtkarspelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de inhoud als de conclusies van het haalbaarheidsonderzoek omvat. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de mogelijkheden en uitdagingen van flexwonen.
Rol van de raad:
De raad heeft een meningvormende rol in dit stadium. Ze moeten de inhoud en conclusies van het haalbaarheidsonderzoek bespreken en overwegen hoe ze verder willen gaan met de aanbevelingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze flexwonen als een geschikte oplossing voor de woningnood zien en of ze de aanbevelingen van het rapport willen volgen. Dit kan ook inhouden dat ze prioriteiten moeten stellen tussen verschillende doelgroepen en locaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het zich richt op het presenteren van onderzoeksresultaten in plaats van concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de aanbevelingen van het haalbaarheidsonderzoek willen overnemen en welke vervolgstappen ze willen ondernemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in het onderzoek of hoe het in de toekomst zal worden bevorderd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid kan een relevant onderwerp zijn, vooral als het gaat om de bouwmaterialen en energie-efficiëntie van flexwoningen, maar het wordt niet expliciet genoemd in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er financiële implicaties zijn, maar het is onduidelijk hoe deze worden gedekt. De raad moet overwegen hoe de kosten van flexwonen worden gefinancierd en of er budget beschikbaar is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Haalbaarheidsonderzoek Flexwonen KAW Eindrapport Informatiecarrousel Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening Stedelijke Vernieuwing Werkgroep Omgeving Technische VragenVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Hink Speulman - PvdA
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
Hink Speulman - PvdA
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
Hink Speulman - PvdA
Jacob Hooghiemstra - GBA
Hink Speulman - PvdA
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
Hink Speulman - PvdA
Klaas Sietse van der Wal - CU
Hink Speulman - PvdA
Klaas Sietse van der Wal - CU
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
Jeffrey Graansma - PVV
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
Hink Speulman - PvdA
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
Klaas Sietse van der Wal - CU
Klaas Sietse van der Wal - CU
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
Klaas Sietse van der Wal - CU
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
Klaas Sietse van der Wal - CU
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Klaas Sietse van der Wal - CU
Jeffrey Graansma - PVV
Klaas Sietse van der Wal - CU
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
Lea van der Tuin - Wethâlder
Rienk Schootstra - CDA
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
O.F. Brouwer - Burgemeester
01:00:29 - 01:04:49 - 01:07:30 - 01:09:35 - 01:11:13 - 01:14:28 - 01:15:24 - 01:15:52 - 01:16:50 - 01:17:12 - 01:20:59 - 01:23:09 - 01:26:27 - 01:30:54 - 01:32:26 - 01:32:42 - 01:32:48 - 01:34:05 - 01:34:57 - 01:35:07 - 01:40:04 - 01:45:09 - 01:46:20 - 01:46:29 - 01:46:54 - 01:49:02 - 01:50:05 - 01:50:23
Onbekende spreker -
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Agendapunt 12 Motie vreemd aan de orde van de dag PVV en zelfstandig raadslid De Vries - Terugdraaien gedoogbesluit Optwizel 55 te Twijzel
Gemeenteraad Achtkarspelen verwerpt motie tegen opvang Oekraïners
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een motie verworpen die de intrekking van de gedoogbeslissing voor de tijdelijke opvang van Oekraïense vluchtelingen in Twijzel eiste. Ondanks bezwaren van omwonenden en enkele raadsleden, stemde de meerderheid tegen het voorstel.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een bewogen raadsvergadering op 19 september 2024 werd een motie van de PVV en raadslid De Vries besproken en uiteindelijk verworpen. De motie riep op tot het intrekken van de gedoogbeslissing voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen op het perceel Optwizel 55 in Twijzel. De indieners van de motie voerden aan dat de opvang in strijd was met het bestemmingsplan, financiële schade voor omwonenden kon veroorzaken, het landelijke karakter van de omgeving verstoorde en dat omwonenden als kwetsbare doelgroep geen inspraak hadden gehad.Tijdens het debat benadrukte de portefeuillehouder de noodzaak van de opvang. "We staan voor onze verantwoordelijkheid, net als alle andere Europese landen," verklaarde hij. Hij wees erop dat de huidige opvanglocaties, zoals kerken, niet langer geschikt zijn vanwege het gebrek aan privacy en ruimte voor de vluchtelingen. "Dit is een situatie die moet veranderen," voegde hij toe.
De discussie over de procedurele gang van zaken was fel. Enkele raadsleden uitten hun zorgen over het gebrek aan inspraak en informatievoorziening aan de omwonenden. "Het proces had anders moeten verlopen," stelde een raadslid. De portefeuillehouder verdedigde het besluit door te benadrukken dat het binnen de bevoegdheid van het college viel en dat de raad en omwonenden vooraf waren geïnformeerd.
Ondanks de kritiek op de procedure, sprak de meerderheid van de raad zijn steun uit voor de opvangplannen. "We moeten deze mensen een goed onderkomen bieden," aldus een raadslid. De motie werd uiteindelijk met achttien stemmen tegen en drie voor verworpen.
De vergadering eindigde met een oproep tot samenwerking en begrip. "Dit is een uitdaging voor ons allemaal," concludeerde de portefeuillehouder. De gemeenteraad zal zich blijven inzetten voor een humane opvang van vluchtelingen, ondanks de uitdagingen die dit met zich meebrengt.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 19 september 2024 een motie verworpen die was ingediend door de PVV en raadslid De Vries. De motie verzocht het college om de gedoogbeslissing voor de tijdelijke opvang van Oekraïense vluchtelingen op het perceel Optwizel 55 in Twijzel in te trekken. De indieners van de motie voerden verschillende redenen aan, waaronder inbreuk op het bestemmingsplan, mogelijke financiële schade voor omwonenden, verstoring van het landelijke karakter van de omgeving, en het feit dat omwonenden als kwetsbare doelgroep worden gezien. Daarnaast werd kritiek geuit op de moreel en democratisch onjuiste procedure, waarbij omwonenden geen inspraak hadden. De motie werd gesteund door drie raadsleden, maar verworpen door achttien anderen. De directe omwonenden van Optwizel 55 hebben ook hun bezwaren geuit tegen de opvangplannen, met name vanwege het gebrek aan democratische inspraak en inadequate informatievoorziening door de gemeente.
Gemeenteried Achtkarspelen ferwerpt moty tsjin opfang fan Oekraïners.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in motie ôfwizen dy't de yntrekking fan de gedoogbeslissing foar de tydlike opfang fan Oekraïense flechtlingen yn Twizel easke. Ûndanks beswieren fan omwenners en in pear riedsleden, stimde de mearderheid tsjin it foarstel.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in bewegene riedsfergadering op 19 septimber 2024 waard in motie fan de PVV en riedslid De Vries besprutsen en úteinlik ferworpen. De motie ropt op ta it yntrekken fan de gedoachbeslissing foar de opfang fan Oekraïense flechtlingen op it perceel Optwizel 55 yn Twizel. De yndieners fan de motie fieren oan dat de opfang yn striid wie mei it bestimmingsplan, finansjele skade foar omwenners feroarsaakje koe, it lânlige karakter fan de omjouwing fersteurde en dat omwenners as kwetsbere doelgroep gjin ynspraak hân hiene.Tidens it debat benadrukke de portefúljehâlder de needsaak fan de opfang. "Wy steane foar ús ferantwurdlikheid, krekt as alle oare Europese lannen," ferklearre er. Hy wiisde derop dat de hjoeddeistige opfanglokaasjes, lykas tsjerken, net langer geskikt binne fanwegen it gebrek oan privacy en romte foar de flechtlingen. "Dit is in situaasje dy't feroarje moat," foegde er ta.
De diskusje oer de prosedurele gong fan saken wie fel. In pear riedsleden útten har soargen oer it gebrek oan ynspraak en ynformaasjeferstrekking oan de omwenners. "It proses hie oars ferlûpe moatten," stelde in riedslid. De portefúljehâlder ferdigene it beslút troch te benadrukken dat it binnen de befoegdheid fan it kolleezje foel en dat de ried en omwenners foarôf ynfarmeard wiene.
Nettsjinsteande de krityk op de proseduere, spruts de mearderheid fan de ried syn stipe út foar de opfangplannen. "Wy moatte dizze minsken in goed ûnderkommen biede," sa in riedslid. De motie waard úteinlik mei achttjin stimmen tsjin en trije foar ferworpen.
De fergadering einige mei in oprop ta gearwurking en begryp. "Dit is in útdaging foar ús allegear," konkludearre de portefúljehâlder. De gemeenteried sil him bliuwe ynsette foar in humane opfang fan flechtlingen, nettsjinsteande de útdagings dy't dit meibringt.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 19 septimber 2024 in motie ferworpen dy't yntsjinne wie troch de PVV en riedslid De Vries. De motie frege it kolleezje om de gedoachbeslissing foar de tydlike opfang fan Oekraïense flechtlingen op it perceel Optwizel 55 yn Twizel yn te lûken. De yntsjinners fan de motie brochten ferskillende redenen nei foaren, lykas ynbrutsen op it bestimmingsplan, mooglike finansjele skade foar omwenners, fersteuring fan it lânlige karakter fan de omjouwing, en it feit dat omwenners as kwetsbere doelgroep sjoen wurde. Dêrneist waard krityk út op de moreel en demokratysk ûnkorrekte proseduere, wêrby omwenners gjin ynspraak hiene. De motie waard stipe troch trije riedsleden, mar ferworpen troch achttjin oaren. De direkte omwenners fan Optwizel 55 hawwe ek harren bezwieren útsprutsen tsjin de opfangplannen, benammen fanwegen it ûntbrekken fan demokratyske ynspraak en ûnadekwate ynformaasjeferstrekking troch de gemeente.
-
12 - Motie vreemd PVV en EdV - Terugdraaien gedoogbesluit Optwizel 55 te Twijzel.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van de Motie: Terugdraaien gedoogbesluit Optwizel 55 te Twijzel
Titel en Samenvatting:
De motie, ingediend door de PVV en raadslid De Vries, verzoekt het college van de gemeente Achtkarspelen om de gedoogbeslissing voor de tijdelijke opvang van Oekraïense vluchtelingen op het perceel Optwizel 55 te Twijzel in te trekken. De indieners stellen dat de opvang in strijd is met het bestemmingsplan, financiële schade kan veroorzaken voor omwonenden, de rust van de landelijke omgeving verstoort, en dat de procedure moreel en democratisch onjuist is verlopen. De motie is verworpen met 3 stemmen voor en 18 tegen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
De motie is redelijk volledig in het benoemen van de bezwaren tegen de gedoogbeslissing, zoals inbreuk op het bestemmingsplan, financiële gevolgen, en procedurele tekortkomingen. Echter, het biedt geen alternatieve oplossingen of suggesties voor de opvang van vluchtelingen.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de rol om te beslissen over de motie en daarmee indirect over de gedoogbeslissing. De raad heeft de motie verworpen, wat betekent dat de gedoogbeslissing blijft staan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de opvang van vluchtelingen, ondanks mogelijke lokale bezwaren, of het beschermen van de belangen van de omwonenden en het bestemmingsplan. Dit is een afweging tussen humanitaire hulp en lokale belangen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de motie biedt geen alternatieven of oplossingen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen en de gedoogbeslissing willen intrekken. In dit geval is de motie verworpen.
Participatie:
De motie bekritiseert het gebrek aan participatie en inspraak van omwonenden in de besluitvorming. Er wordt gesteld dat de procedure democratisch onjuist is verlopen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar het behoud van het landelijke karakter kan als een indirect duurzaamheidsaspect worden gezien.
Financiële gevolgen:
De motie stelt dat er financiële schade kan ontstaan voor omwonenden door waardevermindering van hun woningen. Er wordt echter niet aangegeven hoe deze schade gedekt zou kunnen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gedoogbesluit Optwizel 55 Oekraïense vluchtelingen Bestemmingsplan Financiële schade Landelijk karakter Kwetsbare doelgroep Democratische procedure Vertrouwen in de overheid OmwonendenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van de Motie: Terugdraaien gedoogbesluit Optwizel 55 te Twijzel
Titel en Samenvatting:
De motie, ingediend door de PVV en raadslid De Vries, verzoekt het college van de gemeente Achtkarspelen om de gedoogbeslissing voor de tijdelijke opvang van Oekraïense vluchtelingen op het perceel Optwizel 55 te Twijzel in te trekken. De indieners stellen dat de opvang in strijd is met het bestemmingsplan, financiële schade kan veroorzaken voor omwonenden, de rust van de landelijke omgeving verstoort, en dat de procedure moreel en democratisch onjuist is verlopen. De motie is verworpen met 3 stemmen voor en 18 tegen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
De motie is redelijk volledig in het benoemen van de bezwaren tegen de gedoogbeslissing, zoals inbreuk op het bestemmingsplan, financiële gevolgen, en procedurele tekortkomingen. Echter, het biedt geen alternatieve oplossingen of suggesties voor de opvang van vluchtelingen.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de rol om te beslissen over de motie en daarmee indirect over de gedoogbeslissing. De raad heeft de motie verworpen, wat betekent dat de gedoogbeslissing blijft staan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de opvang van vluchtelingen, ondanks mogelijke lokale bezwaren, of het beschermen van de belangen van de omwonenden en het bestemmingsplan. Dit is een afweging tussen humanitaire hulp en lokale belangen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de motie biedt geen alternatieven of oplossingen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen en de gedoogbeslissing willen intrekken. In dit geval is de motie verworpen.
Participatie:
De motie bekritiseert het gebrek aan participatie en inspraak van omwonenden in de besluitvorming. Er wordt gesteld dat de procedure democratisch onjuist is verlopen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar het behoud van het landelijke karakter kan als een indirect duurzaamheidsaspect worden gezien.
Financiële gevolgen:
De motie stelt dat er financiële schade kan ontstaan voor omwonenden door waardevermindering van hun woningen. Er wordt echter niet aangegeven hoe deze schade gedekt zou kunnen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gedoogbesluit Optwizel 55 Oekraïense vluchtelingen Bestemmingsplan Financiële schade Landelijk karakter Kwetsbare doelgroep Democratische procedure Vertrouwen in de overheid OmwonendenVerfijning van de zoekopdracht:
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Plakferfangend Foarsitter
Klaas Sietse van der Wal - CU
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Klaas Sietse van der Wal - CU
Plakferfangend Foarsitter
Klaas Sietse van der Wal - CU
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Klaas Sietse van der Wal - CU
Plakferfangend Foarsitter
Klaas Sietse van der Wal - CU
Jeffrey Graansma - PVV
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Plakferfangend Foarsitter
Klaas Sietse van der Wal - CU
Plakferfangend Foarsitter
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Plakferfangend Foarsitter
Thea Kuipers-Jorna - CDA
Plakferfangend Foarsitter
Thea Kuipers-Jorna - CDA
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Plakferfangend Foarsitter
Onbekende spreker
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
O.F. Brouwer - Burgemeester
Plakferfangend Foarsitter
O.F. Brouwer - Burgemeester
Plakferfangend Foarsitter
Thea Kuipers-Jorna - CDA
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
O.F. Brouwer - Burgemeester
Plakferfangend Foarsitter
O.F. Brouwer - Burgemeester
Plakferfangend Foarsitter
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Plakferfangend Foarsitter
IJde van Kammen - FNP
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
IJde van Kammen - FNP
Plakferfangend Foarsitter
O.F. Brouwer - Burgemeester
Plakferfangend Foarsitter -
01:51:23 - 01:57:29 - 01:59:36 - 02:00:30 - 02:01:12 - 02:01:54 - 02:04:36 - 02:05:31 - 02:05:38 - 02:05:44 - 02:06:06 - 02:06:22 - 02:06:36 - 02:07:35 - 02:09:22 - 02:10:16 - 02:13:52 - 02:14:19 - 02:16:12 - 02:17:40 - 02:28:19 - 02:28:39 - 02:37:20 - 02:37:57 - 02:38:26 - 02:40:32 - 02:40:38 - 02:40:48 - 02:41:11 - 02:42:31 - 02:43:48 - 02:44:54 - 02:45:32 - 02:46:01