13-06-2024 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Welkom, agenda en mededelingen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 1 Energievisie Fryslân: Consultatie concept
Samenvatting
Het raadsvoorstel informeert over de conceptversie van de Friese Energievisie, opgesteld door de Friese Energietafel, een samenwerkingsverband van de Provincie Fryslân, Friese gemeenten, netbeheerders en maatschappelijke partners. De visie schetst een toekomstbeeld van een CO2-neutraal energiesysteem in 2050 en formuleert vijf leidende principes, waaronder energiebesparing en het stimuleren van energie voor en door de gemeenschap. Het college van Achtkarspelen wil een reactie geven op de conceptvisie, met opmerkingen over onder andere de terughoudendheid ten aanzien van grootschalige zon- en windparken op agrarische grond. De gemeenteraad krijgt de mogelijkheid om wensen en bedenkingen toe te voegen aan de conceptreactie. De uiteindelijke Energievisie zal dienen als bouwsteen voor de herijking van de Provinciale Omgevingsvisie.
Samenvatting
It riedsfoarstel ynformeart oer de konseptfersy fan de Fryske Enerzjyfisy, opsteld troch de Fryske Enerzjytafel, in gearwurkingsferbân fan de Provinsje Fryslân, Fryske gemeenten, netbehearders en maatskiplike partners. De fisy sketst in takomstbyld fan in CO2-neutraal enerzjesysteem yn 2050 en formulearret fiif liidende prinsipes, wêrûnder enerzjybesparring en it stimulearjen fan enerzjy foar en troch de mienskip. It kolleezje fan Achtkarspelen wol in reaksje jaan op de konseptfisy, mei opmerkings oer ûnder oaren de terughâldendens wat betreft grutskalige sinne- en wynparken op agraryske grûn. De gemeenteried krijt de mooglikheid om winsken en betinkings ta te foegjen oan de konseptreaksje. De úteinlike Enerzjyfisy sil tsjinst dwaan as boustien foar de herjefte fan de Provinsjale Omjouwingsfisy.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Friese Energievisie: Consultatie concept". Het voorstel informeert de gemeenteraad over de conceptversie van de Friese Energievisie, opgesteld door de Friese Energietafel (FET). Deze visie schetst een toekomstbeeld voor een CO2-neutraal energiesysteem in Fryslân tegen 2050. Het document bevat een gezamenlijke ambitie en vijf leidende principes voor de energietransitie. De raad wordt gevraagd om eventuele wensen en bedenkingen toe te voegen aan de concept-reactiebrief van het college, die opmerkingen en aanbevelingen bevat over de visie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de context, de inhoud van de Friese Energievisie, en de rol van de gemeenteraad. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en participatie van inwoners.
Rol van de raad:
De raad heeft een adviserende rol en kan wensen en bedenkingen kenbaar maken die worden meegenomen in de definitieve reactiebrief op de Friese Energievisie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde concept-reactie en of zij aanvullende wensen of bedenkingen heeft, met name over de schaal van energieproductie en -opslag en de integratie in het landschap.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de praktische uitvoerbaarheid van de leidende principes kan een uitdaging vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij wensen, bedenkingen en opmerkingen willen toevoegen aan de voorgestelde concept-reactie.
Participatie:
Er is geen specifieke informatie over inwonersparticipatie in het voorstel. Het lijkt voornamelijk gericht op consultatie van bestuurlijke en maatschappelijke partners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, gezien de focus op een CO2-neutraal energiesysteem en de transitie naar duurzame energiebronnen.
Financiële gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Dit is een gemis, aangezien de energietransitie aanzienlijke investeringen vereist.
In conclusie, het voorstel biedt een goed overzicht van de Friese Energievisie en de rol van de raad, maar mist details over financiële implicaties en participatie van inwoners. De raad moet zorgvuldig overwegen welke wensen en bedenkingen zij willen toevoegen om de visie te versterken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Friese Energievisie Integraal programmeren Friese Energietafel (FET) Netcongestie Duurzame energie Energie-infrastructuur Energietransitie Provinciale Omgevingsvisie (POVI) Energiebesparing Energieproductie en -opslagVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2 Windmolenbeleid: Vaststellen verruiming welstandsbeleid
Windturbines in Achtkarspelen: Gemeenteraad Verdeeld over Welstandskaders
De gemeenteraad van Achtkarspelen debatteert over een voorstel om nieuwe welstandskaders voor windturbines tot 15 meter ashoogte vast te stellen. Deze kaders zijn bedoeld om duidelijkheid te bieden aan initiatiefnemers en te voldoen aan provinciale richtlijnen. Het debat toont een verdeeldheid binnen de raad over de impact en uitvoering van het voorstel.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen bespreekt een notitie over windturbines tot 15 meter ashoogte, voortkomend uit een motie van 22 juni 2023. Deze notitie stelt nieuwe welstandskaders voor, specifiek gericht op windturbines, als aanvulling op de bestaande welstandsnota. De notitie is ontwikkeld om te voldoen aan de provinciale richtlijnen van Fryslân en biedt duidelijkheid voor initiatiefnemers over de plaatsing en grootte van windturbines. De gemeenteraad wordt gevraagd om op 20 juni 2024 in te stemmen met deze notitie en de daarin genoemde principes vast te stellen. Dit moet leiden tot een consistent beleid en duidelijkheid voor toekomstige aanvragen. De kosten voor welstandsadviezen worden via leges verrekend, zonder extra kosten voor de gemeente.
Wynmûnen yn Achtkarspelen: Gemeenteried Ferdielt oer Wolstânskaders
De gemeenteried fan Achtkarspelen debattearret oer in foarstel om nije wolstânskaders foar wynmûnen oant 15 meter ashechte fêst te stellen. Dizze kaders binne bedoeld om dúdlikheid te bieden oan ynitiatyfnimmers en te foldwaan oan provinsjale rjochtljinen. It debat toant in ferdieldheid binnen de ried oer de ympakt en útfiering fan it foarstel.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen besprekt in notysje oer wynmûnen oant 15 meter ashechte, ûntstien út in motie fan 22 juny 2023. Dizze notysje stelt nije wolstânskaders foar, spesifiek rjochte op wynmûnen, as oanfolling op de besteande wolstânsnota. De notysje is ûntwikkele om te foldwaan oan de provinsjale rjochlinen fan Fryslân en biedt dúdlikheid foar ynitiatyfnimmers oer de plak en grutte fan wynmûnen. De gemeenteried wurdt frege om op 20 juny 2024 yn te stimmen mei dizze notysje en de dêryn neamde prinsipes fêst te stellen. Dit moat liede ta in konsistent belied en dúdlikheid foar takomstige oanfraach. De kosten foar wolstânsadvizen wurde fia leechjes ferrekene, sûnder ekstra kosten foar de gemeente.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Windmolenbeleid: Vaststellen verruiming welstandsbeleid". Het voorstel betreft een notitie over windturbines tot 15 meter ashoogte in Achtkarspelen, voortkomend uit een motie van 22 juni 2023. De notitie introduceert specifieke welstandskaders voor windturbines, die de Adviescommissie Omgevingskwaliteit hûs en hiem moet gebruiken voor de welstandstoets. Dit biedt initiatiefnemers duidelijkheid en sluit aan bij provinciaal beleid. De gemeenteraad wordt gevraagd om de notitie en de daarin genoemde objectgerichte principes als aanvulling op de welstandsnota vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de achtergrond, de noodzaak van de notitie, en de gevolgen voor het beleid. Het bevat ook argumenten die de relevantie en de voordelen van de notitie onderbouwen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft een controlerende en kaderstellende rol. Ze moeten beslissen over de vaststelling van de notitie en de daarin opgenomen principes als aanvulling op de welstandsnota.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze instemmen met de verruiming van het windmolenbeleid en de vaststelling van nieuwe welstandskaders, wat invloed heeft op de ruimtelijke ordening en de energietransitie in de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde kaders en principes. Het is relevant en tijdgebonden met een duidelijke besluitvormingsdatum. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de notitie en de objectgerichte principes als aanvulling op de welstandsnota vast te stellen.
Participatie:
De notitie is een reactie op signalen uit de gemeenschap over de beperkingen van het huidige beleid, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het voorstel betrekking heeft op windenergie, een hernieuwbare energiebron.
Financiële gevolgen:
De kosten voor welstandsadviezen worden via de legesverordening verrekend en brengen geen extra kosten met zich mee voor de gemeente. De legeskosten worden bij de initiatiefnemer in rekening gebracht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Windturbines Welstandsbeleid Notitie Ashoogte Adviescommissie Omgevingskwaliteit Provinciaal beleid Ontwerpprincipes Ruimtelijke impact Initiatiefnemers OmgevingsvergunningenVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
00:26:56 - 00:27:57 - 00:49:11 - 00:49:17 - 00:49:39 - 00:49:57 - 00:53:43 - 00:54:06 - 00:54:46 - 00:55:08 - 00:55:09 - 00:55:57 - 00:56:00 - 00:59:05 - 00:59:09 - 01:01:11 - 01:02:17 - 01:03:35 - 01:03:36 - 01:03:47 - 01:04:12 - 01:05:07 - 01:05:18 - 01:05:26 - 01:05:38 - 01:06:02 - 01:06:47 - 01:07:27 - 01:07:30 - 01:08:18 - 01:08:52 - 01:09:32 - 01:09:40 - 01:10:25 - 01:10:26 - 01:10:33 - 01:10:36 - 01:10:46 - 01:11:02 - 01:11:26 - 01:11:35 - 01:12:06 - 01:13:41 - 01:13:45 - 01:14:16 - 01:15:08 - 01:15:09 - 01:15:18 - 01:16:07 - 01:16:11 - 01:16:21 - 01:17:08 - 01:17:21 - 01:17:48 - 01:18:24 - 01:18:48 - 01:19:45 - 01:19:49 - 01:20:29 - 01:20:47 - 01:20:53 - 01:20:54 - 01:21:12 - 01:21:32 - 01:21:51 - 01:23:48 - 01:23:59 - 01:24:00 - 01:24:26 - 01:24:46 - 01:25:07 - 01:25:08 - 01:25:48 - 01:26:10 - 01:26:33 - 01:26:40 - 01:26:55 - 01:27:03 - 01:27:20 - 01:27:34 - 01:27:35 - 01:27:36 - 01:28:42 - 01:28:43 - 01:29:06 - 01:29:36 - 01:30:25 - 01:30:27 - 01:30:47 - 01:30:49 - 01:30:52 - 01:30:54 - 01:31:46 - 01:32:20 - 01:32:32 - 01:32:33 - 01:32:52 - 01:33:11 - 01:33:57 - 01:33:59 - 01:34:00 - 01:35:02 - 01:35:19 - 01:35:43 - 01:38:19 - 01:39:02 - 01:39:31 - 01:40:39 - 01:41:14 - 01:42:17 - 01:42:20 - 01:43:49 - 01:43:55
Agendapunt 3 Quakkenburg Harkema: Vaststellen bestemmingsplan uitbreiding bedrijventerrein
Uitbreiding bedrijventerrein Quakkenburg: Gemeenteraad Achtkarspelen voor cruciale beslissing
De gemeenteraad van Achtkarspelen staat voor een belangrijke beslissing: de uitbreiding van het bedrijventerrein Quakkenburg in Harkema. Het voorstel, dat op 20 juni 2024 in stemming komt, omvat de ontwikkeling van 11 nieuwe bedrijfskavels. Ondanks ontvangen zienswijzen blijft het plan ongewijzigd. De grondprijs stijgt naar € 60/m² om de financiële haalbaarheid te waarborgen.
Samenvatting
Het voorstel betreft de uitbreiding van het bedrijventerrein Quakkenburg in Harkema. De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd om op 20 juni 2024 het bestemmingsplan vast te stellen. Het plan voorziet in de realisatie van circa 11 bedrijfskavels met bijbehorende infrastructuur en groenvoorzieningen. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er zijn twee zienswijzen ontvangen, die niet tot wijzigingen hebben geleid. De welstandsnota wordt aangepast zodat het gebied als bedrijventerrein wordt aangemerkt. De grondprijs wordt verhoogd naar € 60/m² om de exploitatie financieel haalbaar te maken. Er zijn risico's verbonden aan procedurele aspecten, prijsstijgingen en mogelijke stagnatie in de verkoop van kavels. De gemeente draagt de kosten en risico's van het plan. Na vaststelling kan beroep worden ingesteld bij de Raad van State.
Utwreiding bedriuweterrein Quakkenburg: Gemeenteried Achtkarspelen foar krityske beslúting.
De gemeenteried fan Achtkarspelen stiet foar in wichtige beslissing: de útwreiding fan it bedriuwsterrein Quakkenburg yn Harkema. It foarstel, dat op 20 juny 2024 yn stimming komt, behellet de ûntwikkeling fan 11 nije bedriuwsparcele. Ûndanks ûntfongen sichtwizen bliuwt it plan ûnferoare. De grûnpriis stiet op € 60/m² om de finansjele haalberens te garandearjen.
Samenvatting
It foarstel behellet de útwreiding fan it bedriuweterrein Quakkenburg yn Harkema. De gemeenteried fan Achtkarspelen wurdt frege om op 20 juny 2024 it bestimmingsplan fêst te stellen. It plan foarsjocht yn de realisaasje fan sa'n 11 bedriuwsparcele mei byhearrende ynfrastruktuer en grienfoarsjennings. It ûntwerpbestimmingsplan hat ter ynseach lein en der binne twa sjenings ûntfongen, dy't net ta feroaringen lieden hawwe. De welstânsnota wurdt oanpast sadat it gebiet as bedriuweterrein oantsjut wurdt. De grûnpriis wurdt ferhege nei € 60/m² om de eksploitaasje finansjeel haalber te meitsjen. Der binne risiko's ferbûn oan prosedurele aspekten, priisstigingen en mooglike stagnering yn de ferkeap fan parcele. De gemeente draacht de kosten en risiko's fan it plan. Nei fêststelling kin berop ynsteld wurde by de Ried fan Steat.
-
03 - Raadsvoorstel - Quakkenburg Harkema, Vaststellen bestemmingsplan uitbreiding bedrijventerrein.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitbreiding bedrijventerrein Quakkenburg Harkema: vaststellen bestemmingsplan". Het voorstel betreft de vaststelling van een bestemmingsplan voor de uitbreiding van het bedrijventerrein Quakkenburg in Harkema. Het plan voorziet in de realisatie van circa 11 bedrijfskavels met bijbehorende infrastructuur en groenvoorzieningen. Het bestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er zijn twee zienswijzen ontvangen, die niet tot wijzigingen hebben geleid. De gemeenteraad wordt gevraagd om in te stemmen met de beantwoording van de zienswijzen, het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en de welstandsnota aan te passen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke documenten, zoals het bestemmingsplan, de zienswijzen en de reactie- en antwoordnota. Er is ook een uitgebreide onderbouwing van de voorgenomen ontwikkeling en de financiële aspecten.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. De raad moet ook instemmen met de beantwoording van de zienswijzen en de wijziging van de welstandsnota.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de uitbreiding van het bedrijventerrein en de bijbehorende wijzigingen in het bestemmingsplan en de welstandsnota. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de grondprijs van de kavels.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn duidelijke doelen en tijdlijnen, zoals de vaststelling van het bestemmingsplan op 20 juni 2024. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de beantwoording van de zienswijzen, het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en de welstandsnota te wijzigen.
Participatie:
Er is een inloopavond georganiseerd voor belanghebbenden en geïnteresseerden, wat wijst op enige mate van participatie. Er is echter geen uitgebreide participatie beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op de economische ontwikkeling en de vraag naar bedrijfskavels.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk beschreven. De grondprijs wordt verhoogd naar €60/m² om een positief resultaat te behalen. De totale kosten voor het bouwrijp maken van het gebied zijn geraamd op €1,1 miljoen. De gemeente draagt de kosten en risico's, en de grondexploitatie wordt jaarlijks herzien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitbreiding bedrijventerrein Quakkenburg Bestemmingsplan Harkema Bedrijfskavels Zienswijzen Welstandsnota Grondprijs Infrastructuur Groenvoorzieningen Raad van StateVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 3.a Renovatie tennisbanen Drogeham
Tennisclub De Delte pleit voor renovatie: "We willen niet langer wachten"
Tijdens een informatiesessie op 13 juni 2024 presenteerde tennisclub De Delte hun zorgen aan de gemeenteraad van Drogeham. De renovatie van de tennisbanen, die oorspronkelijk in 2023 gepland stond, is nog steeds niet uitgevoerd. De club benadrukt de noodzaak van de renovatie en vraagt om steun van de gemeente.
Samenvatting
Op 13 juni 2024 staat tijdens het informatiesessie-agendapunt 3.a een presentatie gepland over de renovatie van de tennisbanen in Drogeham. Deze presentatie wordt gegeven door tennisclub De Delte en valt onder Programma 5 - Sport, recreatie & cultuur. De tennisclub wil de gemeenteraad informeren over het feit dat de geplande renovatie van de tennisbanen in 2023 niet heeft plaatsgevonden. Het presidium heeft op 10 juni 2024 ingestemd met het verzoek van de tennisclub om dit onderwerp tijdens de informatiesessie te presenteren.
Tennisklup De Delte pleitet foar renovaasje: "Wy wolle net langer wachtsje"
Tidens in ynformaasjesessje op 13 juny 2024 presintearre tennisclub De Delte har soargen oan de gemeenteried fan Droegeham. De renovaasje fan de tennisbanen, dy't oarspronklik yn 2023 pland stie, is noch net útfierd. De klub benadrukt de needsaak fan de renovaasje en freget om stipe fan de gemeente.
Samenvatting
Op 13 juny 2024 stiet by it ynformaasjesessje-agindpunt 3.a in presintaasje oer de renovaasje fan de tennisbanen yn Droegeham op 'e planning. Dizze presintaasje wurdt fersoarge troch tennisferiening De Delte en falt ûnder Programma 5 - Sport, rekreaasje & kultuer. De tennisferiening wol de gemeenteried ynformearje oer it feit dat de plande renovaasje fan de tennisbanen yn 2023 net trochgien is. It presidium hat op 10 juny 2024 ynstimd mei it fersyk fan de tennisferiening om dit ûnderwerp te presintearjen tiidens de ynformaasjesessje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een presentatie van tennisclub De Delte over de renovatie van de tennisbanen in Drogeham. De tennisclub wil de gemeenteraad informeren over het uitblijven van de geplande renovatie van de tennisbanen in 2023. De presentatie is bedoeld om de raad op de hoogte te brengen van de huidige situatie en mogelijke vervolgstappen te bespreken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is informatief van aard en lijkt volledig in de context van het informeren van de raad over de situatie. Er worden echter geen concrete oplossingen of vervolgstappen gepresenteerd.
Rol van de raad:
De rol van de raad is voornamelijk om kennis te nemen van de presentatie en de situatie rondom de renovatie van de tennisbanen. Er wordt geen besluitvorming gevraagd op dit moment.
Politieke keuzes:
De raad moet overwegen of en hoe zij de tennisclub kan ondersteunen in het realiseren van de renovatie. Dit kan bijvoorbeeld door het beschikbaar stellen van middelen of het faciliteren van gesprekken met betrokken partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het enkel een informatieve presentatie betreft zonder concrete doelstellingen of tijdlijnen.
Besluit van de raad:
Er hoeft geen besluit te worden genomen, aangezien het een informerend agendapunt betreft. De raad kan echter besluiten om het onderwerp verder te agenderen voor een toekomstige vergadering.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de tennisclub zelf het initiatief heeft genomen om de raad te informeren, wat wijst op actieve participatie van de club. Er is echter geen verdere participatie van andere belanghebbenden genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het kan echter relevant zijn als de renovatieplannen duurzame materialen of technieken omvatten.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het informatieve stuk. Dit kan een aandachtspunt zijn voor toekomstige besluitvorming als de renovatie verder wordt besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Renovatie Tennisbanen Drogeham Tennisclub De Delte Presentatie Ynformaasjekarrûsel Presidium 2023 Buitenpost 10 juni 2024Verfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
01:43:56 - 01:49:08 - 01:49:27 - 01:49:28 - 01:49:40 - 01:49:42 - 01:49:54 - 01:50:00 - 01:50:04 - 01:50:05 - 02:00:38 - 02:00:39 - 02:01:06 - 02:01:07 - 02:01:43 - 02:02:04 - 02:02:12 - 02:02:13 - 02:03:26 - 02:04:08 - 02:04:25 - 02:05:02 - 02:05:18 - 02:05:59 - 02:06:12 - 02:06:19 - 02:06:36 - 02:06:51 - 02:07:00 - 02:07:43 - 02:08:09 - 02:08:32 - 02:08:35 - 02:08:54 - 02:08:55 - 02:08:56 - 02:09:02 - 02:09:48 - 02:09:52 - 02:09:56 - 02:09:57 - 02:10:10 - 02:10:54 - 02:11:01 - 02:11:28 - 02:13:02 - 02:13:18 - 02:14:43 - 02:14:45 - 02:14:46 - 02:19:19 - 02:19:20 - 02:20:07 - 02:20:34 - 02:20:52
Agendapunt 4 Begrotingswijzigingen juni 2024
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om op 20 juni 2024 te beslissen over een aantal begrotingswijzigingen voor het jaar 2024. Deze wijzigingen hebben een positief netto effect van € 603.000 op het begrotingssaldo, voornamelijk door een actualisatie van de kapitaallasten. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze wijzigingen en kennis te nemen van de effecten op de bijdrage aan de WM8KTD, zonder een zienswijze in te dienen. De wijzigingen zijn onderdeel van een periodieke informatievoorziening aan de raad over de begroting. Het doel is om gelijktijdige en eenduidige informatie te bieden aan de betrokken gemeenten en organisaties, wat bijdraagt aan efficiëntie en het verkleinen van de kans op fouten.
Samenvatting
It foarstel oan de ried fan Achtkarspelen is om op 20 juny 2024 te beslissen oer in tal begrotingswizigingen foar it jier 2024. Dizze wizigingen hawwe in posityf nett effekt fan € 603.000 op it begrotingssaldo, benammen troch in aktualisaasje fan de kapitaallasten. De ried wurdt frege akkoart te gean mei dizze wizigingen en kennis te nimmen fan de effekten op de bydrage oan de WM8KTD, sûnder in miening yn te tsjinjen. De wizigingen binne ûnderdiel fan in periodike ynformaasjefoarsjenning oan de ried oer de begroting. It doel is om tagelyk en iendúdige ynformaasje te bieden oan de belutsen gemeenten en organisaasjes, wat bydraacht oan effisjinsje en it ferlytsjen fan de kâns op flaters.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijzigingen juni 2024". Het voorstel presenteert een reeks wijzigingen in de begroting van 2024, met een positief netto-effect van € 603.000. Deze wijzigingen zijn voornamelijk het gevolg van een actualisatie van de kapitaallasten. De raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met deze wijzigingen en kennis te nemen van de effecten op de bijdrage aan de WM8KTD, zonder een zienswijze in te dienen. Het doel is om de raad periodiek te informeren over de financiële ontwikkelingen en om de begrotingskaders bij te stellen indien nodig.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële details en de gevolgen van de wijzigingen. Het biedt echter weinig informatie over de bredere context of de strategische implicaties van de wijzigingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de beslissingsbevoegdheid om de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren en de kaders van de begroting bij te stellen. Daarnaast moet de raad kennisnemen van de effecten op de bijdrage aan de WM8KTD.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen en of zij de financiële kaders wil aanpassen. Er is ook een keuze om al dan niet een zienswijze in te dienen op de wijzigingen van de WM8KTD-begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist specifieke tijdsgebonden doelen en actieplannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel zou baat hebben bij meer contextuele informatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de voorgestelde begrotingswijzigingen en kennis te nemen van de effecten op de WM8KTD-bijdrage zonder een zienswijze in te dienen.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel. Het onderwerp staat onder 'overige stukken' zodat inwoners kunnen inspreken, maar er is geen actieve participatie beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel resulteert in een positief effect van € 603.000 op het begrotingssaldo. De financiële gevolgen worden gedetailleerd beschreven, inclusief de wijzigingen die zowel positief als negatief bijdragen aan het saldo. Er is geen specifieke dekking nodig omdat het saldo positief is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen WM8KTD Kapitaallasten Begrotingssaldo Harmonisatie Efficiency Informatievoorziening Ontwikkelingen Kaderstelling ActualisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Financiële vertaling inrichtingsplan Achtkarspelen
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd om in te stemmen met de financiële gevolgen van het inrichtingsplan 'De basis staat', dat de nieuwe organisatiestructuur van de gemeente beschrijft. Dit plan is een vervolg op de koersbepaling die eerder is vastgesteld en voorziet in een platte organisatie met twee divisies: Bedrijfsvoering & Sturing en Uitvoering & Beleid. De raad moet beslissen over de structurele financiële effecten van € 1.184.000 en het behoud van incidentele middelen van € 1.608.000 voor 2025. Deze middelen zijn nodig voor de formatie en om kwetsbaarheden op te vangen. Het plan beoogt een efficiënte en zelfstandige uitvoering van gemeentelijke taken vanaf 2025, na de ontvlechting van de samenwerking met Tytsjerksteradiel. De nieuwe structuur vraagt om een uitbreiding van 13,84 FTE, wat voornamelijk invloed heeft op de salariskosten. De raad wordt ook gevraagd om het college mandaat te geven voor de besteding van de bestemmingsreserve. Het besluit is cruciaal om de geplande veranderingen tijdig door te voeren en de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen.
Samenvatting
De ried fan Achtkarspelen wurdt frege om yn te stimmen mei de finansjele gefolgen fan it ynrjochtingsplan 'De basis stiet', dat de nije organisaasjestruktuer fan de gemeente beskriuwt. Dit plan is in ferfolch op it koersbepaling dy't earder fêststeld is en foarsjocht yn in platte organisaasje mei twa divisjes: Bedriuwsfoering & Stjoering en Utfiering & Belied. De ried moat beslisse oer de strukturele finansjele effekten fan € 1.184.000 en it behâld fan ynsidintele middels fan € 1.608.000 foar 2025. Dizze middels binne nedich foar de formatie en om kwetsberheden op te fangen. It plan hat as doel in effisjinte en selsstannige útfiering fan gemeentlike taken fanôf 2025, nei de ûntflechting fan de gearwurking mei Tytsjerksteradiel. De nije struktuer freget om in útwreiding fan 13,84 FTE, wat foaral ynfloed hat op de sâlârkosten. De ried wurdt ek frege om it kolleezje mandaat te jaan foar de besteging fan de bestimmingsreserve. It beslút is kritysk om de plande feroaringen tiidich troch te fieren en de kontinuïteit fan de tsjinstferliening te warberjen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Financiële vertaling inrichtingsplan Achtkarspelen". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Achtkarspelen om in te stemmen met de financiële gevolgen van het koersvertalingsdocument "De basis staat". Dit document vormt de basis voor de nieuwe ambtelijke organisatie van de gemeente, die vanaf 2025 zelfstandig zal opereren. Het voorstel omvat een structurele financiële uitzetting van € 1.184.000 en het behoud van incidentele middelen van € 1.608.000 voor kwetsbaarheden en formatie. Het college vraagt de raad om akkoord te gaan met deze financiële vertaling en het mandaat voor besteding bij het college te leggen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de financiële implicaties, de structuur van de nieuwe organisatie en de historische context. Er zijn echter enkele risico's en kanttekeningen benoemd die verdere verduidelijking kunnen vereisen.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de rol om de financiële vertaling van het inrichtingsplan goed te keuren. Dit omvat het vaststellen van de benodigde financiële middelen en het mandaat voor de besteding ervan.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële middelen en de structurele veranderingen in de organisatie. Dit omvat het afwegen van de risico's van kwetsbaarheid en de impact op het begrotingssaldo.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en organisatorische structuur. Het is tijdgebonden met een duidelijke implementatiedatum. Er zijn echter enkele risico's en onzekerheden, zoals de kwetsbaarheid van de organisatie en de negatieve impact op het begrotingssaldo, die verdere aandacht vereisen.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het koersvertalingsdocument en akkoord te gaan met de financiële gevolgen en de voorgestelde mandaten.
Participatie:
Er is geen directe participatie van inwoners vermeld, maar er is wel interne participatie van medewerkers geweest bij het opstellen van het inrichtingsplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen omvatten een structurele uitzetting van € 1.184.000 en incidentele middelen van € 1.608.000. Het voorstel geeft aan dat een deel van de kosten gedekt kan worden door taakmutaties in het gemeentefonds, maar het begrotingssaldo blijft negatief, wat een uitdaging vormt voor een sluitende begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Koersvertalingsdocument Inrichtingsplan Financiële middelen Uitvoeringsgemeente Divisiestructuur Werkmaatschappij 8KTD Formatie Kwetsbaarheid Begrotingssaldo BestemmingsreserveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Rekenkamer: Onderzoek naar armoedebeleid
Samenvatting
De rekenkamer van de gemeente Achtkarspelen heeft een onderzoek uitgevoerd naar het armoedebeleid van de gemeente. Het onderzoek richtte zich op de doeltreffendheid en doelmatigheid van het huidige beleid en de voorbereiding op een mogelijke toename van armoede. De rekenkamer concludeert dat de gemeente niet klaar is voor een toename van armoede en dat er een gebrek is aan concrete en meetbare doelen binnen het armoedebeleid. Aanbevelingen zijn onder andere het opstellen van specifiek armoedebeleid met duidelijke doelen, het vereenvoudigen van aanvraagprocedures voor regelingen, en het vergroten van de bekendheid van beschikbare regelingen. Het college van B&W heeft aangegeven zich te kunnen vinden in de aanbevelingen, maar heeft kanttekeningen geplaatst bij enkele punten. De controlecommissie adviseert de raad om de aanbevelingen over te nemen en het college opdracht te geven deze uit te voeren. De uitvoering van de aanbevelingen zal medio 2025 geëvalueerd worden.
Samenvatting
De rekkenkeamer fan de gemeente Achtkarspelen hat in ûndersyk útfierd nei it earmoedbelied fan de gemeente. It ûndersyk rjochte him op de doeltreffenens en doelmatigens fan it hjoeddeiske belied en de foarbereiding op in mooglike taname fan earmoed. De rekkenkeamer konkludearret dat de gemeente net klear is foar in taname fan earmoed en dat der in gebrek is oan konkreet en meetbere doelen binnen it earmoedbelied. Oanbefellings binne ûnder oaren it opstelle fan spesifyk earmoedbelied mei dúdlike doelen, it fereenvâldigjen fan oanfraachproseduers foar regelingen, en it fergrutsjen fan de bekendheid fan beskikbere regelingen. It kolleezje fan B&W hat oanjûn him fine te kinnen yn de oanbefellings, mar hat kanttekenings pleatst by inkele punten. De kontrolemisje advisearret de ried om de oanbefellings oer te nimmen en it kolleezje opdracht te jaan dizze út te fieren. De útfiering fan de oanbefellings sil medio 2025 evaluearre wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Onderzoek naar armoedebeleid
Samenvatting: Het voorstel betreft de evaluatie van het armoedebeleid in de gemeente Achtkarspelen, uitgevoerd door de rekenkamer. Het rapport concludeert dat het huidige beleid niet klaar is voor een toename van armoede en doet aanbevelingen voor verbetering. De raad wordt gevraagd om het college opdracht te geven een specifiek armoedebeleid te ontwikkelen met concrete en meetbare doelen, de aanvraagprocedures te vereenvoudigen, en de bekendheid en samenwerking met het maatschappelijk middenveld te vergroten. De uitvoering van deze aanbevelingen moet medio 2025 worden geëvalueerd.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke aanbevelingen en een plan voor evaluatie. Echter, er zijn kanttekeningen van het college bij enkele aanbevelingen, wat kan wijzen op mogelijke onvolledigheden of onduidelijkheden in de uitvoering.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de aanbevelingen van de rekenkamer over te nemen en het college opdracht te geven deze uit te voeren. De raad moet ook beslissen over de richting van het armoedebeleid en de mate van maatwerk die wordt toegepast.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen een mensgericht beleid of een financieel gedreven beleid. Daarnaast moet de raad beslissen over de mate van maatwerk in de regelingen en de rol van de gemeente in het versterken van het maatschappelijk middenveld.
SMART en Inconsistenties
De aanbevelingen zijn deels SMART, met concrete acties zoals het opstellen van meetbare doelen en het vereenvoudigen van processen. Er zijn echter inconsistenties in de uitvoering, zoals de kanttekeningen van het college bij bepaalde aanbevelingen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de aanbevelingen van de rekenkamer over te nemen en het college opdracht te geven deze uit te voeren, met inachtneming van de kanttekeningen van het college.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door het vergroten van de bekendheid van regelingen en het versterken van de samenwerking met het maatschappelijk middenveld.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Armoedebeleid Aanbevelingen Onderzoeksrapport Rekenkamer Doelgroepenanalyse Aanvraagprocessen Gemeentelijke regie Maatschappelijk middenveld Preventie SchuldenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 GR Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân: Programmaplan, begroting 2024-2025 en voorlopige resultaten
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het GR Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân en omvat de voorlopige jaarcijfers van 2023, de geactualiseerde begroting voor 2024 en de begroting voor 2025. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van deze documenten en te besluiten over wijzigingen in de begroting van 2024, die voortkomen uit de actualisatie van de begroting en de mutaties voor 2025. Er wordt geen zienswijze ingediend op de begroting van 2025, aangezien deze in lijn ligt met de verwachtingen. De financiële resultaten van 2023 tonen een voordeel ten opzichte van de begroting, en de kostenontwikkelingen voor 2024 en 2025 worden inzichtelijk gemaakt. De raad heeft de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen, maar dit wordt niet noodzakelijk geacht. Het voorstel is afgestemd met de financieel adviseur en wordt ook voorgelegd aan de raden van de andere deelnemende gemeenten.
Samenvatting
It riedsfoarstel hat betrekking op it GR Mobiliteitsbureau Noardeast Fryslân en befettet de foarlopige jiertallen fan 2023, de aktualisearre begrutting foar 2024 en de begrutting foar 2025. De ried wurdt frege kennis te nimmen fan dizze dokuminten en te beslute oer feroaringen yn de begrutting fan 2024, dy't fuortkomme út de aktualisaasje fan de begrutting en de mutaasjes foar 2025. Der wurdt gjin sicht op de begrutting fan 2025 yntsjinne, om't dy yn line leit mei de ferwachtingen. De finansjele resultaten fan 2023 litte in foardiel sjen yn ferliking mei de begrutting, en de kostûntwikkelingen foar 2024 en 2025 wurde ynsjochlik makke. De ried hat de mooglikheid om in sicht yntsjinje, mar dit wurdt net nedich achte. It foarstel is ôfstimd mei de finansjeel adviseur en wurdt ek foarlein oan de rieden fan de oare dielnimmende gemeenten.
-
07 - Raadsvoorstel - GR Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân, programmaplan, begr. 24-25 en voorl. resultaten.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: GR Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân: Programmaplan, begroting 2024-2025 en voorlopige resultaten
Samenvatting: Het voorstel betreft het kennisnemen van de voorlopige jaarcijfers 2023, de geactualiseerde begroting 2024 en de begroting 2025 van de GR Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân. Het voorstel behandelt ook wijzigingen in de gemeentelijke begroting voor 2024 en 2025. De raad heeft een controlerende rol en kan besluiten om de begroting 2024 te wijzigen en de mutaties voor 2025 en de volgende jaren mee te nemen in het meerjarenperspectief. Er wordt geen zienswijze ingediend op de begroting van 2025. Het voorstel is informerend en biedt inzicht in de financiële resultaten en verwachtingen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de relevante financiële gegevens en verwachtingen voor de komende jaren presenteert. Het biedt inzicht in de prestaties en kostenontwikkelingen, maar mist gedetailleerde informatie over de impact van deze cijfers op specifieke beleidsdoelen.
Rol van de Raad
De raad heeft een controlerende rol en kan besluiten om de begroting 2024 te wijzigen. De raad kan ook besluiten om geen zienswijze in te dienen op de begroting van 2025.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde wijzigingen in de begroting 2024 accepteert en of zij een zienswijze wil indienen op de begroting van 2025. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de structureel hogere kosten door inflatie, vergrijzing en verduurzaming.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen aangegeven. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de impact van de financiële cijfers op beleidsdoelen is niet duidelijk.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de financiële stukken en de voorgestelde wijzigingen in de begroting 2024 goed te keuren. Daarnaast moet de raad besluiten geen zienswijze in te dienen op de begroting van 2025.
Participatie
Er is geen specifieke vermelding van participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt genoemd als een factor die bijdraagt aan structureel hogere kosten, maar er is geen gedetailleerd plan of doelstelling opgenomen in het voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel geeft inzicht in de financiële resultaten en verwachtingen, inclusief een voordeel in 2023 en de effecten van indexeringen in 2024 en 2025. De dekking van de wijzigingen in de begroting 2024 komt uit de stelpost Lonen en Prijzen. Er is geen egalisatiereserve ingesteld vanwege gebrek aan uniforme besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GR Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân Voorlopige jaarcijfers 2023 Geactualiseerde begroting 2024 Begroting 2025 Jobinder Kostenontwikkeling Verduurzaming Egalisatiereserve Inflatie VoorElkaarPasVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 GR Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân: Ontwerp wijzigingsbesluit
Samenvatting
Op 13 juni 2024 wordt een informatiesessie gehouden over de voorgestelde wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling van de Bedrijfsvoeringsorganisatie Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), die de democratische legitimatie van dergelijke regelingen willen versterken. De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd om op 20 juni 2024 te besluiten geen zienswijze in te dienen tegen het ontwerp wijzigingsbesluit en om het college toestemming te geven in te stemmen met de wijzigingen, mits er geen veranderingen worden aangebracht door zienswijzen van andere gemeenten. De wijzigingen betreffen onder andere participatie, informatieplicht, begrotings- en jaarrekeningprocedures, en uittredingsvoorwaarden. Er zijn geen financiële gevolgen voor de begroting van 2024 en communicatie over de wijzigingen zal plaatsvinden na het definitieve besluit.
Samenvatting
Op 13 juny 2024 wurdt in ynformaasjesessje hâlden oer de foarstelde feroaringen yn de Gemeenschappelijke Regeling fan de Bedriuwsfoeringorganisaasje Mobiliteitsbureau Noardeast Fryslân. Dizze feroaringen binne needsaaklik fanwege oanpassingen yn de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), dy't de demokratyske legitimaasje fan sokke regelingen fersterkje wolle. De gemeenteried fan Achtkarspelen wurdt frege om op 20 juny 2024 te besluten gjin sicht op te jaan tsjin it ûntwerp feroaringsbeslút en om it kolleezje tastimming te jaan om yn te stimmen mei de feroaringen, ûnder foarbehâld dat der gjin feroaringen oanbrocht wurde troch sichten fan oare gemeenten. De feroaringen hawwe ûnder oaren betrekking op partisipaasje, ynformaasjeplicht, begrotings- en jierrekkenproseduers, en útstapfoarwaarden. Der binne gjin finansjele gefolgen foar de begroting fan 2024 en kommunikaasje oer de feroaringen sil plakfine nei it definitive beslút.
-
08 - Raadsvoorstel - GR Bedrijfsvoeringsorganisatie Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân - ontwerp wijzigingsbesluit.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ontwerp wijzigingsbesluit van de Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân". Het doel is om de gemeenschappelijke regeling aan te passen aan de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), die de democratische legitimatie van dergelijke regelingen wil versterken. De wijzigingen betreffen onder andere participatie, informatieplicht, begroting, jaarrekening, uittreding en evaluatie. Het voorstel vraagt de raad om geen zienswijze in te dienen en alvast toestemming te verlenen aan het college om in te stemmen met de wijziging, mits er geen wijzigingen door andere gemeenten worden voorgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde toelichting op de voorgestelde wijzigingen en de redenen daarvoor. Er zijn echter enkele punten, zoals participatie en evaluatie, die verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze in te dienen over het ontwerp wijzigingsbesluit. Daarnaast moet de raad toestemming verlenen aan het college om in te stemmen met de wijziging van de regeling.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen en of zij het college toestemming geven om in te stemmen met de wijziging. Dit vraagt om een afweging van de noodzaak en de impact van de voorgestelde wijzigingen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral in termen van tijdgebondenheid vanwege de deadline van 1 juli 2024. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de participatie en evaluatie kunnen specifieker worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen en toestemming te verlenen aan het college om in te stemmen met de wijziging, onder voorbehoud van wijzigingen door andere gemeenten.
Participatie:
Het voorstel stelt dat er geen aparte vorm van participatie wordt toegevoegd, omdat er al participatie is via gemeentelijke participatieraden en de Stichting ROCOV Fryslân.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de begroting van 2024 van de gemeente Achtkarspelen. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, omdat er geen financiële impact is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Wijzigingsbesluit Democratische legitimatie Overheidsparticipatie Begrotingscyclus Jaarrekening Uittredingsbepaling EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 GR Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân): Conceptjaarrekening 2023 en conceptbegroting 2025
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen heeft de raad geïnformeerd over de conceptjaarstukken 2023 en de conceptbegroting 2025 van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân). De raad wordt voorgesteld om een zienswijze op de begroting te geven. De GR SW Fryslân is verantwoordelijk voor de sociale werkvoorziening in de regio, uitgevoerd door Caparis. In 2023 waren er minder medewerkers in dienst dan in 2022, wat te wijten is aan de uitstroom zonder nieuwe instroom. De kosten voor lonen en sociale lasten waren hoger dan begroot door een gewijzigde cao. Voor 2025 wordt een daling van het aantal medewerkers verwacht, maar de kosten stijgen door cao-afspraken. Er is een extra fte voor financiële controle toegevoegd aan de begroting, wat vragen oproept over de kostenverdeling. De raad wordt gevraagd om hierover een zienswijze in te dienen. Het bestuur van de GR heeft ook geactualiseerde verordeningen en een normenkader vastgesteld. De definitieve besluitvorming door het Algemeen Bestuur van de GR vindt plaats op 28 juni 2024.
Samenvatting
It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Achtkarspelen hat de ried ynformearre oer de konseptjierstikken 2023 en de konseptbegroting 2025 fan de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân). De ried wurdt foarsteld om in beskôging op de begroting te jaan. De GR SW Fryslân is ferantwurdlik foar de sosjale wurkfoarsjenning yn de regio, útfierd troch Caparis. Yn 2023 wiene der minder meiwurkers yn tsjinst as yn 2022, wat te witen is oan de útstream sûnder nije ynstroom. De kosten foar lonen en sosjale lêsten wiene heger as begroot troch in feroare cao. Foar 2025 wurdt in daling fan it oantal meiwurkers ferwachte, mar de kosten stige troch cao-ôfspraken. Der is in ekstra fte foar finansjele kontrolearring tafoege oan de begroting, wat fragen opropt oer de kostenferdieling. De ried wurdt frege om hjir in beskôging oer yn te tsjinjen. It bestjoer fan de GR hat ek aktualisearre feroardeningen en in normenkader fêststeld. De definityf beslútvorming troch it Algemien Bestjoer fan de GR fynt plak op 28 juny 2024.
-
09 - Raadsvoorstel - GR Soc. Werkvoorz. Fryslân (GR SW Fryslân), Conceptjaarrek. 23 en conceptbegr. 25.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Conceptjaarstukken 2023 en conceptbegroting 2025 van de GR Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân)." Het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen biedt de raad de conceptjaarstukken 2023 en de conceptbegroting 2025 van de GR SW Fryslân ter kennisname aan. De raad wordt voorgesteld om een zienswijze op de begroting te geven. De stukken bevatten financiële resultaten en verwachtingen, en er wordt een zienswijze voorgesteld over de inzet van 1 fte financiële ondersteuning door Caparis.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de benodigde financiële gegevens, een accountantsverklaring, en een rechtmatigheidsverklaring. Er is ook een toelichting op de personele bezetting en de financiële gevolgen voor de gemeenten.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om kennis te nemen van de stukken en een zienswijze in te dienen. Dit is een belangrijke stap in het besluitvormingsproces, aangezien de zienswijze wordt meegenomen bij de definitieve besluitvorming door het Algemeen Bestuur van de GR SW Fryslân.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijze, met name over de inzet van 1 fte financiële ondersteuning. Dit heeft invloed op de kostenverdeling en de begroting van de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er zijn geen directe inconsequenties, maar de noodzaak van de extra financiële ondersteuning roept vragen op.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de stukken en een zienswijze in te dienen middels de conceptbrief.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het voorstel. Het onderwerp staat echter onder 'overige stukken' op de agenda, zodat inwoners erover kunnen inspreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de kosten per gemeente van € 2.750 naar € 15.625, voornamelijk door de toevoeging van 1 fte financiële ondersteuning. Deze kosten worden meegenomen in de gemeentelijke begroting 2025. Er is geen specifieke dekking aangegeven, maar de kosten worden doorbelast aan de gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GR SW Fryslân Conceptjaarstukken 2023 Conceptbegroting 2025 Sociale werkvoorziening Caparis Financiële verordening Rechtmatigheidsverklaring Zienswijze Cao Wsw NormenkaderVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Sociaal Domein Fryslân (SDF): Toestemming wijziging Centrumregeling samenwerking
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om in te stemmen met een wijziging van de centrumregeling voor de samenwerking binnen het Sociaal Domein Fryslân. Deze wijziging is noodzakelijk om te voldoen aan de eisen van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), die sinds 1 juli 2022 van kracht is. De wetswijziging heeft als doel de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken. Hoewel de impact op centrumregelingen beperkt is, zijn er enkele aanpassingen vereist. De wijziging moet voor 1 juli 2024 zijn doorgevoerd. De gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te verlenen, zodat het college van B&W de wijziging kan doorvoeren. De wijziging versterkt de positie van de gemeenteraad en de gemeente binnen de regeling en bevordert burgerparticipatie. De centrumregeling wordt in 2025 geëvalueerd.
Samenvatting
De tekst hat in foarstel foar de gemeenteried fan Achtkarspelen om yn te stimmen mei in feroaring fan de sintrumregeling foar de gearwurking binnen it Maatskiplik Domein Fryslân. Dizze feroaring is needsaaklik om te foldwaan oan de easken fan de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), dy't sûnt 1 july 2022 fan krêft is. De wetswiziging hat as doel de demokratyske legitimaasje fan gemeenschappelijke regelingen te fersterkjen. Al is de ynfloed op sintrumregelingen beheind, binne der in pear oanpassingen nedich. De feroaring moat foar 1 july 2024 trochfierd wurde. De gemeenteried wurdt frege om goedkarring te jaan, sadat it kolleezje fan B&W de feroaring trochfiere kin. De feroaring fersterket de posysje fan de gemeenteried en de gemeente binnen de regeling en befoarderet boargerpartisipaasje. De sintrumregeling wurdt yn 2025 evaluearre.
-
10 - Raadsvoorstel - Sociaal Domein Fryslân (SDF), Toestemming wijziging Centrumregeling samenwerking.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging Centrumregeling samenwerking Sociaal Domein Fryslân". Het doel is om de centrumregeling aan te passen aan de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) die sinds 1 juli 2022 van kracht is. Deze wet beoogt de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken. De wijziging moet voor 1 juli 2024 zijn doorgevoerd. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om goedkeuring te verlenen aan het college van B&W om in te stemmen met de wijziging. De aanpassing versterkt de positie van de gemeenteraad en de gemeente binnen de centrumregeling.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de wetswijziging, de impact op de centrumregeling, en de procedurele stappen die zijn genomen, inclusief de zienswijzen van verschillende gemeenten.
Rol van de Raad:
De raad moet goedkeuring verlenen aan het college van B&W om in te stemmen met de wijziging van de centrumregeling. Dit is een vereiste voordat het college van deze bevoegdheid gebruik kan maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van de centrumregeling. Dit omvat het overwegen van de versterking van de gemeentelijke positie en de mogelijke gevolgen van een hechtere regionale samenwerking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline van 1 juli 2024. Het is meetbaar in termen van wettelijke naleving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het wijzigingsbesluit en het college toestemming te verlenen om in te stemmen met de wijziging.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat de wijziging meer ruimte biedt voor burgerparticipatie door de versterking van de controlerende rol van de gemeenteraad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen vermeld in het voorstel. Het voorstel geeft aan dat financiën niet van toepassing zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociaal Domein Fryslân Centrumregeling Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Wijzigingsregeling Zienswijzen Gemeente Tytsjerksteradiel Gemeente Terschelling Gemeente Fryske Marren Democratische legitimatie BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Jeltingalaan 75 Buitenpost: Vaststellen bestemmingsplan
Samenvatting
Op 13 juni 2024 wordt tijdens een informatiesessie het bestemmingsplan voor Jeltingalaan 75 in Buitenpost besproken. Het plan betreft de herziening van de bestemming van een voormalig kassencomplex van 'Agrarisch' naar 'Wonen', waardoor de bouw van 32 woningen mogelijk wordt. Er zijn twee zienswijzen ontvangen, waarvan één leidt tot een kleine aanpassing. De gemeenteraad van Achtkarspelen zal op 20 juni 2024 besluiten over de vaststelling van het aangepaste bestemmingsplan en de bijbehorende welstandscriteria. Na vaststelling ligt het plan zes weken ter inzage, waarbij beroep kan worden aangetekend bij de Raad van State. De financiële aspecten worden gedekt via een anterieure overeenkomst met de ontwikkelaar.
Samenvatting
Op 13 juny 2024 wurdt tiidens in ynformatsjesessje it bestimmingsplan foar Jeltingalaan 75 yn Bûtenpost besprutsen. It plan behellet de oanpassing fan de bestimming fan in foarhinne kassenkompleks fan 'Agrarysk' nei 'Wenjen', wêrtroch de bou fan 32 wenningen mooglik wurdt. Der binne twa sichtswizen ûntfongen, wêrfan ien leidt ta in lyts oanpassing. De gemeenteried fan Achtkarspelen sil op 20 juny 2024 beslute oer de fêststelling fan it oanpaste bestimmingsplan en de byhearrende wolstânskriteria. Nei fêststelling leit it plan seis wiken ter ynseach, wêrby berop yntekenje wurde kin by de Ried fan Steat. De finansjele aspekten wurde dekt troch in anterieure oerienkomst mei de ûntwikkelder.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen bestemmingsplan Jeltingalaan 75 Buitenpost
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een bestemmingsplan voor Jeltingalaan 75 in Buitenpost, waar een voormalig kassencomplex plaatsmaakt voor woningbouw. Het plan voorziet in de bouw van 32 woningen, waaronder rijwoningen, tweekappers en vrijstaande huizen. Het bestemmingsplan wijzigt de bestemming van 'Agrarisch' naar 'Wonen'. Tijdens de inzageperiode zijn twee zienswijzen ontvangen, waarvan één leidde tot een kleine aanpassing. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de beantwoording van de zienswijzen, het gewijzigde bestemmingsplan vast te stellen en de welstandscriteria goed te keuren.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke omschrijving van de voorgestelde wijzigingen, de ontvangen zienswijzen en de daaropvolgende aanpassingen. Er zijn bijlagen toegevoegd die de onderbouwing en criteria verder toelichten.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. De raad moet beslissen over de beantwoording van de zienswijzen, de vaststelling van het bestemmingsplan en de welstandscriteria.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en de beantwoording van de zienswijzen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de vaststelling van de welstandscriteria.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen en het aantal woningen. Het is tijdgebonden met een duidelijke besluitvormingsdatum. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met de beantwoording van de zienswijzen, het gewijzigde bestemmingsplan vast te stellen en de welstandscriteria goed te keuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de initiatiefnemer de omgeving heeft betrokken bij de plannen. Er is een inspraakmogelijkheid geweest tijdens de inzageperiode.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk in hoeverre duurzaamheidsoverwegingen zijn meegenomen in de planvorming.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden gedekt via een anterieure overeenkomst met de ontwikkelaar. In plaats van leges wordt een exploitatiebijdrage van €66.000,- in rekening gebracht. Eventuele planschade is voor risico van de ontwikkelaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Jeltingalaan 75 Buitenpost Woningbouw Zienswijzen Welstandscriteria Herziening Ontwerpbestemmingsplan Anterieure overeenkomst PlanschadeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Wide Pet Zuid Fase 2 Harkema: Vaststellen bestemmingsplan
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan 'Wide Pet Zuid Fase 2 te Harkema', dat de bouw van zeven vrijstaande woningen aan de zuidwestelijke rand van Harkema mogelijk maakt. Het plan is een vervolg op eerdere uitbreidingen in het gebied en vereist een herziening van de huidige beheersverordening, die de gronden als 'Agrarische doeleinden' bestempelt. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er zijn vier zienswijzen ontvangen, die echter niet tot wijzigingen hebben geleid. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de beantwoording van de zienswijzen en het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen. Daarnaast wordt voorgesteld de welstandsnota aan te passen, zodat het plangebied onder het welstandsgebied 'Woongebieden' valt. Er zijn procedurele en financiële risico's verbonden aan het plan, maar deze zijn afgedekt door een anterieure overeenkomst met de ontwikkelaars. Het vastgestelde bestemmingsplan wordt gepubliceerd en ligt zes weken ter inzage, waarin beroep kan worden aangetekend bij de Raad van State.
Samenvatting
It foarstel befettet de fêststelling fan it bestimmingsplan 'Wide Pet Zuid Fase 2 te Harkema', dat de bou fan sân frijsteande wenningen oan de súdwestlike râne fan Harkema mooglik makket. It plan is in ferfolch op eardere útwreidings yn it gebiet en freget in oanpassing fan de hjoeddeistige behearferoardening, dy't de grûnen as 'Agraryske doeleinden' bestimpelet. It ûntwerpbestimmingsplan hat ter ynseage lein en der binne fjouwer beswieren ûntfongen, mar dy hawwe net ta feroaringen liede. De gemeenteried wurdt frege yn te stimmen mei de beäntwurding fan de beswieren en it bestemmingsplan ûnwizige fêst te stellen. Dêrneist wurdt foarsteld de welstânsnota oan te passen, sadat it plangebiet ûnder it welstânsgebiet 'Wenplakken' falt. Der binne prosedurele en finansjele risiko's ferbûn oan it plan, mar dizze binne ôfdekt troch in anterieure oerienkomst mei de ûntwikkelders. It fêststelde bestemmingsplan wurdt publisearre en leit seis wiken ter ynseage, dêr't berop yntekenje wurde kin by de Ried fan Steat.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan ‘Wide Pet Zuid Fase 2 te Harkema’. Het plan maakt de bouw van zeven vrijstaande woningen aan de zuidwestelijke rand van Harkema mogelijk. Het bestemmingsplan is een vervolg op eerdere uitbreidingen in het gebied en is noodzakelijk omdat de huidige bestemming ‘Agrarische doeleinden’ niet toestaat dat er woningen worden gebouwd. Er zijn vier zienswijzen ingediend, maar deze hebben niet geleid tot wijzigingen in het plan. De welstandsnota wordt aangepast zodat het gebied als ‘Woongebieden’ wordt aangemerkt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een uitgebreide toelichting op de noodzaak van het bestemmingsplan, de ingediende zienswijzen en de financiële afspraken met de ontwikkelaar.
Rol van de raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan. Dit is een belangrijke stap in de procedure, aangezien het de juridische basis biedt voor de voorgenomen bouwactiviteiten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de beantwoording van de zienswijzen en de vaststelling van het bestemmingsplan. Dit omvat ook de keuze om de welstandsnota te wijzigen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de beantwoording van de zienswijzen, het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en de welstandsnota te wijzigen.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie, waarbij omwonenden zijn geïnformeerd en in gesprek zijn gegaan met de initiatiefnemer. Ondanks de gesprekken is er geen overeenstemming bereikt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt via een exploitatiebijdrage, zoals vastgelegd in een anterieure overeenkomst. Er is een verschil van € 9.100 dat ten laste van het begrotingsresultaat wordt gebracht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Wide Pet Zuid Fase 2 Harkema Zienswijzen Welstandsnota Woningbouw Anterieure overeenkomst Burgerparticipatie Omwonenden Raad van StateVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Hûs en hiem: Wijziging Gemeenschappelijke Regeling
Samenvatting
Op 13 juni 2024 wordt een informatiesessie gehouden over de voorgestelde wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling (GR) "hûs en hiem". Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege de aanpassing van de Wet gemeenschappelijke regelingen per 1 juli 2022, die de democratische legitimatie en de rol van gemeenteraden in samenwerkingsverbanden wil versterken. De wijzigingen betreffen onder andere de artikelen 38, 38a en 39 van de GR. De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een zienswijze ingediend, wat heeft geleid tot aanpassingen in de artikelen 38 en 38a, maar niet in artikel 39. De wijzigingen moeten voor 1 juli 2024 worden doorgevoerd. Het voorstel is kostenneutraal en de wijzigingen zijn afgestemd met juridische zaken. De gemeenteraad van Achtkarspelen zal op 20 juni 2024 beslissen over de instemming met de voorgestelde wijzigingen.
Samenvatting
Op 13 juny 2024 wurdt in ynformaasjesessje hâlden oer de foarstelde feroaringen yn de Gemeenschappelijke Regeling (GR) "hûs en hiem". Dizze feroaringen binne needsaaklik fanwege de oanpassing fan de Wet gemeenschappelijke regelingen per 1 july 2022, dy't de demokratyske legitimaasje en de rol fan gemeenterieden yn gearwurkingsferbannen fersterkje wol. De feroaringen behelje ûnder oaren de artikels 38, 38a en 39 fan de GR. De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in beskôging yntsjinne, wat ta oanpassingen yn de artikels 38 en 38a leid hat, mar net yn artikel 39. De feroaringen moatte foar 1 july 2024 trochfierd wurde. It foarstel is kosteneutraal en de feroaringen binne ôfstimd mei juridyske saken. De gemeenteried fan Achtkarspelen sil op 20 juny 2024 beslute oer de ynstimming mei de foarstelde feroaringen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Hûs en hiem: Wijziging Gemeenschappelijke Regeling
Samenvatting: Het voorstel betreft de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) hûs en hiem, naar aanleiding van de wetswijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen per 1 juli 2022. Deze wijziging beoogt de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken en de rol van gemeenteraden te verduidelijken. De wijzigingen omvatten onder andere aanpassingen in artikelen 38 en 38a, terwijl artikel 39 ongewijzigd blijft. De wijzigingen zijn deels gebaseerd op zienswijzen van de gemeente Achtkarspelen. Het doel is om de GR hûs en hiem aan te passen aan de nieuwe wettelijke eisen en enkele technische verbeteringen door te voeren.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft die voortkomen uit de wetswijziging en de zienswijzen van de gemeente Achtkarspelen. Het bevat ook technische verbeteringen en verduidelijkingen. Echter, er is beperkte informatie over de praktische implicaties van de wijzigingen voor de betrokken gemeenten.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft een controlerende en kaderstellende rol. De raad moet instemmen met de voorgestelde wijzigingen van de GR hûs en hiem en heeft de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen. Dit omvat het afwegen van de versterking van de democratische legitimatie tegen de flexibiliteit en wendbaarheid van de regeling.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden (vóór 1 juli 2024). Het is echter minder meetbaar en realistisch, omdat de praktische effecten van de wijzigingen niet volledig zijn uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de wijzigingen op de gemeentelijke autonomie is niet volledig belicht.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de wijzigingen in artikelen 38 en 38a en in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen van de GR hûs en hiem.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de concept-wijziging is aangeboden aan alle deelnemers van de GR en dat er zienswijzen zijn ingediend door de gemeente Achtkarspelen en De Fryske Marren. Er is echter weinig informatie over bredere burgerparticipatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op juridische en bestuurlijke aanpassingen.
Financiële Gevolgen
De wijziging van de GR is kostenneutraal ten opzichte van de huidige situatie. Er zijn financiële gevolgen voor gemeenten die willen uittreden, zoals beschreven in artikelen 38 en 38a, maar deze zijn niet het onderwerp van de huidige raadsbehandeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling Hûs en hiem Wijziging Zienswijze Wet gemeenschappelijke regelingen Democratische legitimatie Artikel 38 & 38a Wet elektronische publicaties Externe jurist BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht: