25-05-2023 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5 Besluitenlijsten raadsvergaderingen 13 en 20 april 2023
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 6 Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Achtkarspelen 2023
Gemeenteraad Achtkarspelen Stemt in met Nieuwe Verordening: "Een Stap Vooruit in Duidelijkheid en Ondersteuning"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem ingestemd met de nieuwe "Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2023". Deze verordening, gebaseerd op een model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), biedt meer duidelijkheid over de rollen en verantwoordelijkheden bij het verlenen van ambtelijke bijstand aan raadsleden en de besteding van fractievergoedingen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 25 mei 2023 de "Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2023" vastgesteld. Deze nieuwe verordening, gebaseerd op een model van de VNG, biedt meer duidelijkheid over de rollen en verantwoordelijkheden bij het verlenen van ambtelijke bijstand aan raadsleden en de besteding van fractievergoedingen. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere een bemiddelende rol voor de burgemeester bij geschillen over ambtelijke bijstand en een betere bescherming van ambtenaren die raadsleden ondersteunen. Daarnaast is de jaarlijkse fractievergoeding verhoogd van € 1.050 naar € 1.250 om prijsstijgingen te compenseren. De vaststelling van de verordening heeft geen financiële gevolgen en zal op de gebruikelijke wijze worden gecommuniceerd.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei Nije Ferordening: "In Stap Foarút yn Dúdlikheid en Stipe"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich ynstimd mei de nije "Ferordening ambtelike bystân en fraksjeûndersteuning 2023". Dizze ferordening, basearre op in model fan de Feriening fan Nederlânske Gemeenten (VNG), biedt mear dúdlikheid oer de rollen en ferantwurdlikheden by it ferlienen fan ambtelike bystân oan riedsleden en de besteging fan fraksjefergoedingen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 25 maaie 2023 de "Ferordening ambtelike bystân en fraksjeûndersteuning 2023" fêststeld. Dizze nije ferordening, basearre op in model fan de VNG, biedt mear dúdlikheid oer de rollen en ferantwurdlikheden by it ferlienen fan ambtelike bystân oan riedsleden en de besteging fan fraksjefergoedingen. Belangrike feroaringen binne ûnder oare in bemiddeljende rol foar de boargemaster by skilings oer ambtelike bystân en in bettere beskerming fan amtneren dy't riedsleden ûndersteune. Dêrneist is de jierlikse fraksjefergoeding ferhege fan € 1.050 nei € 1.250 om priisstigingen te kompensearjen. De fêststelling fan de ferordening hat gjin finansjele gefolgen en sil op de gebrûklike wize kommunisearre wurde.
-
06 - Raadsvoorstel - Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Achtkarspelen 2023.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Achtkarspelen 2023". Het voorstel introduceert een nieuwe verordening die de regels en werkwijzen voor ambtelijke bijstand aan raadsleden en de besteding van fractievergoedingen aanpast. De wijzigingen zijn bedoeld om meer duidelijkheid te bieden over de rollen en verantwoordelijkheden van betrokkenen en om de positie van ambtenaren die raadsleden ondersteunen te verduidelijken. Daarnaast wordt de jaarlijkse fractievergoeding verhoogd van € 1.050 naar € 1.250 om prijsstijgingen te compenseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de belangrijkste wijzigingen en hun redenen duidelijk uiteenzet. Het biedt inzicht in de gevolgen voor de betrokken partijen en de financiële aspecten.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen, zoals vereist door artikel 33, lid 3 van de Gemeentewet. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde wijzigingen en het nemen van een besluit over de vaststelling ervan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen in de verordening acceptabel zijn en of de verhoging van de fractievergoeding gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen en de verhoging van de fractievergoeding. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de "Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2023" vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel stelt dat het vaststellen van de verordening geen financiële consequenties heeft, afgezien van de kleine verhoging van de fractievergoeding, die wordt gezien als een compensatie voor eerdere prijsstijgingen. Er wordt geen specifieke dekking voor deze verhoging genoemd, wat impliceert dat het binnen de bestaande budgetten past.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Ambtelijke bijstand Fractieondersteuning Fractievergoeding Raadslid Ambtenaar Burgemeester Wijzigingen Duidelijkheid VerantwoordenVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 7 Conceptjaarrekening 2022 Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD)
Gemeenteraad Achtkarspelen: Geen Zienswijze op Jaarstukken Werkmaatschappij
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de conceptjaarstukken 2022 van de Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel. Dit besluit, dat volgt op een voorstel van het college van burgemeester en wethouders, werd met een meerderheid van stemmen aangenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 25 mei 2023 werd het voorstel om geen zienswijze in te dienen op de conceptjaarstukken van de Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD) uitvoerig besproken. De stukken, die de financiële verantwoording van de werkmaatschappij weergeven, waren eerder al onderwerp van gesprek in de controlecommissie op 17 mei.De bijdragen van de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel aan de werkmaatschappij zijn respectievelijk € 20.607.000 en € 21.461.000, wat hoger is dan de gewijzigde begroting. Dit verschil werd onder andere toegeschreven aan hogere personeelskosten door ziekteverzuim en de krappe arbeidsmarkt. "Het grootste deel van de nadelige uitkomst komt door personeelskosten," aldus de voorzitter van de controlecommissie.
Tijdens het debat uitten enkele raadsleden hun zorgen over de financiële situatie. Een kritisch lid merkte op dat "het organisatieplan niet volledig in orde lijkt te zijn." Desondanks adviseerde de controlecommissie om in te stemmen met de jaarstukken, gezien de huidige afspraken en de noodzaak om tijdig te handelen om provinciaal toezicht te vermijden.
De discussie leidde uiteindelijk tot een stemming, waarbij de meerderheid van de raad instemde met het voorstel om geen zienswijze in te dienen. "Het democratisch proces is belangrijker dan wat dan ook," benadrukte een raadslid, waarmee hij de noodzaak van een zorgvuldige besluitvorming onderstreepte.
Met de goedkeuring van het voorstel wordt de weg vrijgemaakt voor de verdere behandeling van de jaarstukken in beide gemeenten. De stukken zijn integraal opgesteld en zullen in de komende tijd verder worden geagendeerd.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 25 mei 2023 besloten geen zienswijze in te dienen op de conceptjaarstukken 2022 van de Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD). Dit besluit volgt op een voorstel van het college van burgemeester en wethouders, dat op 11 april 2023 werd gepresenteerd. De conceptjaarstukken, die de financiële verantwoording van de werkmaatschappij weergeven, werden eerder besproken in de controlecommissie op 17 mei 2023. De bijdragen van de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel aan de werkmaatschappij zijn respectievelijk € 20.607.000 en € 21.461.000 op rekeningbasis, wat hoger is dan de gewijzigde begroting. Het niet tijdig indienen van de jaarstukken kan gevolgen hebben voor het toezicht door de provincie. De stukken zijn integraal opgesteld en worden in beide gemeenten geagendeerd.
Gemeenteried Achtkarspelen: Gjin Miening oer Jierstikken Wurkmaatskippij
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten gjin besjoch yn te tsjinjen op de konseptjierstikken 2022 fan de Wurkmienskip Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel. Dit beslút, dat folget op in foarstel fan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders, waard mei in mearderheid fan stimmen oannommen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering op 25 maaie 2023 waard it foarstel om gjin sicht op de konseptjierstikken fan de Wurkmaatskippij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD) yn te tsjinjen, út en troch besprutsen. De stikken, dy't de finansjele ferantwurding fan de wurkmaatskippij werjouwe, wiene earder al ûnderwerp fan petear yn de kontrolearkommisje op 17 maaie.De bydragen fan de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel oan de wurkmaatskippij binne respektivelik € 20.607.000 en € 21.461.000, wat heger is as de feroare begroting. Dit ferskil waard ûnder oaren ta skreaun oan hegere personielkosten troch sykteferzuim en de krappe arbeidsmerk. "It grutste part fan it negatyf resultaat komt troch personielkosten," sa sei de foarsitter fan de kontrolearkommisje.
Tiidens it debat útten in pear riedsleden har soargen oer de finansjele situaasje. In kritysk lid makke op dat "it organisaasjeplan net hielendal yn oarder liket te wêzen." Netteminst advisearre de kontrolearkommisje om yn te stimmen mei de jierstikken, sjoen de hjoeddeistige ôfspraken en de needsaak om tiidich te hanneljen om provinsjaal tastân te fermeitsjen.
De diskusje liede úteinlik ta in stimming, dêr't de mearderheid fan de ried ynstimde mei it foarstel om gjin sicht op te tsjinjen. "It demokratysk proses is wichtiger as wat dan ek," benadrukke in riedslid, wêrmei't er de needsaak fan in soarchfâldige beslútfoarming ûnderstreek.
Mei de goedkarring fan it foarstel wurdt de wei frij makke foar de fierdere behanneling fan de jierstikken yn beide gemeenten. De stikken binne yntegraal opsteld en sille yn de kommende tiid fierder agindearre wurde.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 25 maaie 2023 besletten gjin besjoch yn te tsjinjen op de konseptjierstikken 2022 fan de Wurkmaatskippij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD). Dit beslút folget op in foarstel fan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders, dat op 11 april 2023 presintearre waard. De konseptjierstikken, dy't de finansjele ferantwurding fan de wurkmaatskippij werjouwe, waarden earder besprutsen yn de kontrôlekommisje op 17 maaie 2023. De bydragen fan de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel oan de wurkmaatskippij binne respektivelik € 20.607.000 en € 21.461.000 op rekkenbasis, wat heger is as de feroare begroting. It net tiidich yntsjinjen fan de jierstikken kin gefolgen hawwe foar it tafersjocht troch de provinsje. De stikken binne yntegraal opsteld en wurde yn beide gemeenten agindearre.
-
07 - Raadsvoorstel - Conceptjaarrekening 2022 Werkmaatschappij Achtkarspelen-Tytsjerksteradiel (WM8KTD).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Conceptjaarrekening 2022 Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD)." Het voorstel houdt in dat de gemeenteraad en het college de mogelijkheid hebben om een zienswijze te geven op de conceptjaarstukken van 2022 van de WM8KTD. De jaarstukken geven een financiële verantwoording van de opdracht van de beide dragende organisaties aan de werkmaatschappij. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen, zodat de jaarstukken tijdig kunnen worden vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de WM8KTD.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de procedure en de rol van de raad beschrijft. Het bevat de benodigde financiële gegevens en verwijst naar de bijlagen voor verdere details.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze in te dienen op de jaarstukken van de werkmaatschappij. Dit kan zowel mondeling tijdens de vergadering als schriftelijk.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad wel of geen zienswijze wil indienen op de conceptjaarstukken. Dit kan invloed hebben op de controle en het toezicht op de werkmaatschappij.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het gaat om de jaarstukken van 2022 en de deadline voor indiening. Het is echter niet meetbaar of haalbaar in termen van specifieke doelstellingen, aangezien het vooral een procedurele stap betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen op de conceptjaarstukken 2022 van de WM8KTD of niet.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van inwoners- of overheidsparticipatie in het voorstel. De communicatie lijkt vooral intern gericht te zijn binnen de gemeentelijke structuren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden duidelijk uiteengezet. Er is een verschil van € 227.000 op rekeningbasis ten opzichte van de gewijzigde begroting. De dekking vindt plaats door bijdragen van de deelnemende gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Verdere details zijn te vinden in de jaarstukken zelf.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Conceptjaarstukken 2022 Werkmaatschappij 8KTD Zienswijze Financiële verantwoording Gemeenschappelijke Regeling Provinciaal toezicht Bijdragen gemeenten Samenwerkingsorganisatie Integrale opstelling Tijdige vaststellingVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
IJde van Kammen - FNP
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 8 Conceptbegroting 2024-2027 Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD)
Gemeenteraad Achtkarspelen Ziet Af van Zienswijze op Begroting WM8KTD
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de conceptbegroting 2024-2027 van de Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD). Deze beslissing werd genomen tijdens een debat op 25 mei 2023. De begroting, die gefinancierd wordt door bijdragen van beide gemeenten, zal op 20 juni 2023 definitief worden vastgesteld.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 25 mei 2023 besloten geen zienswijze in te dienen op de conceptbegroting 2024-2027 van de Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD). Deze werkmaatschappij voert taken uit voor beide gemeenten, met uitzondering van de afdelingen Beheer. De begroting wordt gefinancierd door bijdragen van beide gemeenten, respectievelijk € 21.165.000 en € 21.193.000. Het Algemeen Bestuur van de WM8KTD zal de definitieve begroting vaststellen op 20 juni 2023, waarbij eventuele zienswijzen worden meegenomen. De begroting moet uiterlijk 15 juli 2023 naar de Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân worden verzonden.
Gemeenteried Achtkarspelen Sjocht ôf fan Miening oer Begroting WM8KTD
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten gjin besjoch yn te tsjinjen op de konseptbegroting 2024-2027 fan de Wurkmienskip Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD). Dizze beslissing is nommen yn in debat op 25 maaie 2023. De begroting, dy't finansierd wurdt troch bydragen fan beide gemeenten, sil op 20 juny 2023 definityf fêststeld wurde.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 25 maaie 2023 besletten gjin beskôging yn te tsjinjen op de konseptbegroting 2024-2027 fan de Wurkmaatskippij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD). Dizze wurkmaatskippij ferset taken út foar beide gemeenten, mei útsûndering fan de ôfdielingen Behear. De begroting wurdt finansierd troch bydragen fan beide gemeenten, respektivelik € 21.165.000 en € 21.193.000. It Algemiene Bestjoer fan de WM8KTD sil de definityf begroting fêststelle op 20 juny 2023, wêrby eventuele beskôgingen meinaam wurde. De begroting moat foar 15 july 2023 nei de Gedepeteerde Steaten fan de provinsje Fryslân wurde ferstjoerd.
-
08 - Raadsvoorstel - Conceptbegroting 2024-2027 Werkmaatschappij Achtkarspelen-Tytsjerksteradiel (WM8KTD).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Conceptbegroting 2024-2027 Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD)." Het voorstel betreft de conceptbegroting van de werkmaatschappij 8KTD voor de jaren 2024-2027. De gemeenteraad en het college van Achtkarspelen worden uitgenodigd om een zienswijze te geven op deze begroting. De werkmaatschappij voert taken uit voor de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel, en de begroting vertaalt deze taken in financiële termen. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen, zodat het Algemeen Bestuur van de werkmaatschappij de begroting kan vaststellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de relevante informatie bevat over de begroting, de rol van de raad, en de financiële bijdragen van de gemeenten. Het biedt ook inzicht in de procedurele stappen en deadlines.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze in te dienen op de conceptbegroting. Dit kan zowel mondeling tijdens de vergadering als schriftelijk gebeuren.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad wel of geen zienswijze wil indienen op de conceptbegroting. Dit kan invloed hebben op de uiteindelijke vaststelling van de begroting door het Algemeen Bestuur.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen om al dan niet een zienswijze in te dienen op de conceptbegroting. Het huidige voorstel is om geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van inwoners- of overheidsparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met specifieke bedragen voor de bijdragen van de gemeenten Achtkarspelen (€ 21.165.000) en Tytsjerksteradiel (€ 21.193.000). Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien de begroting binnen de bestaande financiële kaders valt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Conceptbegroting 2024-2027 Werkmaatschappij 8KTD Tytsjerksteradiel Zienswijze Algemeen Bestuur Begroting Samenwerkingsorganisatie Provincie Fryslân Bijdragen Grondslagen BBVVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 9 Ontheffing van vereiste ingezetenschap wethouder
Wethouder Van der Tuin-Kuipers mag blijven: Gemeenteraad Achtkarspelen verleent ontheffing ingezetenschap
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om wethouder L. van der Tuin-Kuipers een ontheffing te verlenen van het vereiste van ingezetenschap. Dit besluit stelt haar in staat om haar functie te blijven vervullen, ondanks dat ze buiten de gemeentegrenzen woont.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 25 mei 2023 besloten om mevrouw L. van der Tuin-Kuipers ontheffing te verlenen van het vereiste van ingezetenschap als wethouder voor een periode van één jaar, tot 9 juni 2024. Dit besluit is genomen op basis van artikel 36a, lid 2 van de Gemeentewet. Mevrouw Van der Tuin-Kuipers woont op 14 km van het gemeentehuis en is ingezetene van de gemeente Westerkwartier. De ontheffing is nodig om haar functie als wethouder te kunnen blijven vervullen en het college van burgemeester en wethouders voltallig te houden. Het presidium van de raad had dit voorstel eerder op 20 april 2023 besproken en goedgekeurd.
Wethâlder Van der Tuin-Kuipers mei bliuwe: Gemeenteried Achtkarspelen ferlient ûnthefing yngesetenskip
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om wethâlder L. van der Tuin-Kuipers in ûnthef te ferlienen fan it ferplichte yngesetwêzen. Dit beslút jout har de mooglikheid om har funksje te bliuwen ferfolje, ûndanks dat se bûten de gemeentegrenzen wennet.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 25 maaie 2023 besletten om frou L. van der Tuin-Kuipers ûntslach te ferlienen fan it ferplichte yngesetwêzen as wethâlder foar in perioade fan ien jier, oant 9 juny 2024. Dit beslút is nommen op basis fan artikel 36a, lid 2 fan de Gemeentewet. Frou Van der Tuin-Kuipers wennet op 14 km fan it gemeentehûs en is ynwennere fan de gemeente Westerkwartier. De ûntslach is needsaaklik om har funksje as wethâlder te bliuwen ferfolje en it kolleezje fan boargemaster en wethâlders foltallich te hâlden. It presidium fan de ried hie dit foarstel earder op 20 april 2023 besprutsen en goedkard.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontheffing van vereiste ingezetenschap wethouder". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om mevrouw L. van der Tuin-Kuipers ontheffing te verlenen van het vereiste van ingezetenschap voor een jaar, tot 9 juni 2024. Mevrouw Van der Tuin-Kuipers is benoemd tot wethouder en woont op 14 km van het gemeentehuis, buiten de gemeentegrenzen. De ontheffing is nodig om haar functie te kunnen blijven vervullen en het college voltallig te houden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden en noodzaak van de ontheffing uiteenzet. Het bevat relevante wettelijke verwijzingen en een duidelijke tijdsduur voor de ontheffing.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de ontheffing te verlenen volgens artikel 36a, lid 2 van de Gemeentewet. De raad moet beslissen of zij instemt met de verlenging van de ontheffing.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de ontheffing verleent, rekening houdend met het belang van lokale betrokkenheid van wethouders versus praktische overwegingen zoals de continuïteit van het college.
SMART en Inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (één jaar). Het is haalbaar en relevant voor het functioneren van het college. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de ontheffing al dan niet te verlenen aan mevrouw Van der Tuin-Kuipers.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de aard van het besluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve aangelegenheid betreft.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen, wat passend is gezien de aard van de ontheffing. Eventuele indirecte kosten, zoals reiskosten, worden niet besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontheffing Ingezetenschap Wethouder Gemeentewet L. van der Tuin-Kuipers Westerkwartier College van burgemeester en wethouders Voltallig Benoeming Lokale gemeenschapVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 10 Begroting 2024, jaarstukken 2022, eerste begrotingswijziging 2023 Veiligheidsregio Fryslân en Stichting Waarborgfonds Veiligheidsregio’s
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 25 mei 2023 besloten geen zienswijze in te dienen op de jaarstukken 2022 en de eerste begrotingswijziging 2023 van de Veiligheidsregio Fryslân, maar wel op de programmabegroting 2024. De raad stemde in met een toename van de bijdrage aan de veiligheidsregio voor autonome ontwikkelingen, tot een maximum van € 150.000 tot 2026, ten laste van de behoedzaamheidsbuffer. Voor nieuwe beleidsontwikkelingen wordt 10% ten laste van het begrotingssaldo gebracht. Er worden geen wensen en bedenkingen ingediend over de oprichting van en deelname aan de Stichting Waarborgfonds Veiligheidsregio’s. De financiële stukken en de oprichting van de stichting worden verder besproken en definitief besloten op 13 juli 2023.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 25 maaie 2023 besletten gjin beskôging yn te tsjinjen op de jierstikken 2022 en de earste begrotingswiziging 2023 fan de Feiligensregio Fryslân, mar wol op de programmabegroting 2024. De ried stimde yn mei in ferheging fan de bydrage oan de feiligensregio foar autonome ûntwikkelingen, oant in maksimum fan € 150.000 oant 2026, te kearen út de foarsichtichheidsbuffer. Foar nije beliedsûntwikkelingen wurdt 10% te kearen út it begrotingssaldo. Der wurde gjin winsken en betinkingen yntsjinne oer de oprjochting fan en dielnimming oan de Stichting Waarborgfonds Veiligheidsregio’s. De finansjele stikken en de oprjochting fan de stichting wurde fierder besprutsen en definityf besletten op 13 july 2023.
-
10 - Raadsvoorstel - Begroting 2024, jaarstukken 2022, 1e begrotingswijziging 2023 VRF en Stichting Waarborgfonds Veiligheidsregios.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2024, jaarstukken 2022, eerste begrotingswijziging 2023 Veiligheidsregio Fryslân en Stichting Waarborgfonds Veiligheidsregio’s". Het richt zich op de financiële stukken van de Veiligheidsregio Fryslân, waaronder de jaarstukken van 2022, de eerste begrotingswijziging van 2023 en de programmabegroting van 2024. De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd om een zienswijze in te dienen op de programmabegroting 2024, geen zienswijze op de jaarstukken 2022 en de eerste begrotingswijziging 2023, en geen wensen of bedenkingen ten aanzien van de oprichting van de Stichting Waarborgfonds Veiligheidsregio’s.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke uitleg van de context en achtergrond. Echter, er zijn enkele onzekerheden, zoals de nog niet verwerkte cao-akkoorden, die later moeten worden aangepakt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze in te dienen op de programmabegroting 2024 en te beslissen over de financiële bijdragen en deelname aan de Stichting Waarborgfonds Veiligheidsregio’s.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde financiële bijdragen en de deelname aan de stichting. Ze moeten ook bepalen of ze een zienswijze willen indienen op de programmabegroting 2024.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat sommige financiële aspecten, zoals de cao-akkoorden, nog niet zijn verwerkt. Er zijn geen grote inconsequenties, maar er zijn wel onzekerheden die later moeten worden aangepakt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen op de jaarstukken 2022 en de eerste begrotingswijziging 2023, wel een zienswijze in te dienen op de programmabegroting 2024, en geen wensen of bedenkingen in te dienen over de stichting.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een risico in verband met de verduurzaming van gebouwen en materieel, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een toename van de bijdrage aan de veiligheidsregio, met een maximum van € 150.000 tot 2026. Deze kosten worden gedekt door de behoedzaamheidsbuffer en het begrotingssaldo. De exacte financiële impact is gedetailleerd beschreven voor de jaren 2024-2027.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Programmabegroting 2024 Jaarstukken 2022 Eerste Begrotingswijziging 2023 Stichting Waarborgfonds Zienswijze Behoedzaamheidsbuffer Egalisatiereserve Crisisbeheersing BrandweerVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 11 Ontwerpbegroting 2024, meerjarenraming, begrotingswijziging 2023 en jaarrekening 2022 Marrekrite
Gemeenteraad Achtkarspelen Stemmen In Met Begroting: "Een Stap Vooruit Voor De Recreatie"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de ontwerpbegroting 2024 en de meerjarenraming van de Marrekrite. Ondanks stijgende loonkosten en een noodzakelijke indexverhoging, blijft de begroting structureel sluitend.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 25 mei 2023 besloten om in te stemmen met de ontwerpbegroting 2024 en de meerjarenraming van de Marrekrite. Er wordt geen zienswijze ingediend over de begroting. De begrotingswijziging voor 2023 zal in juni worden verwerkt in de gemeentebegroting en ten laste worden gebracht van het begrotingsresultaat. Daarnaast wordt de gemeentebegroting 2024 aangepast door een structurele indexverhoging van 1% (van 2% naar 3%), die ten laste komt van de behoedzaamheidsbuffer. De raad heeft ook kennisgenomen van de jaarrekening 2022. De Marrekrite, die verantwoordelijk is voor het onderhoud van recreatieve infrastructuur in Friesland, vraagt om een verhoging van de bijdrage vanwege stijgende loonkosten. De raad heeft besloten geen zienswijze in te dienen, mede omdat de begroting structureel sluitend is en voldoet aan de wettelijke eisen.
Gemeenteried Achtkarspelen Stimme Yn mei Begroting: "In Stap Foarút Foar De Rekreaasje"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de ûntwerpberetting 2024 en de mearjierrenramming fan de Marrekrite. Ûndanks stigende loonkosten en in needsaaklike yndeksferheging, bliuwt de beretting struktuerel slútend.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 25 maaie 2023 besletten yn te stimmen mei de ûntwerpbegroting 2024 en de mearjierrenraming fan de Marrekrite. Der wurdt gjin beswier yntsjinne oer de begroting. De begrotingswiziging foar 2023 sil yn juny ferwurke wurde yn de gemeentebegroting en te koste komme fan it begrotingsresultaat. Dêrneist wurdt de gemeentebegroting 2024 oanpast troch in struktuerle yndeksferheging fan 1% (fan 2% nei 3%), dy't te koste giet fan de foarsichtichheidsbuffer. De ried hat ek kennis nommen fan de jierrekken 2022. De Marrekrite, dy't ferantwurdlik is foar it ûnderhâld fan rekreatyf ynfrastruktuer yn Fryslân, freget om in ferheging fan de bydrage fanwege stiigjende loonkosten. De ried hat besletten gjin beswier yntsjinje, ûnder oare om't de begroting struktuerel slútend is en foldocht oan de wetlike easken.
-
11 - Raadsvoorstel - Ontwerpbegroting 2024 en meerjarenraming, begrotingswijziging 2023 en jaarrekening 2022 Marrekrite.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerpbegroting 2024 en meerjarenraming, begrotingswijziging 2023 en jaarrekening 2022 Marrekrite." Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met de ontwerpbegroting 2024 en de meerjarenraming van de Marrekrite, zonder een zienswijze in te dienen. De Marrekrite vraagt om een structurele indexverhoging van 1% vanaf 2024 vanwege stijgende loonkosten. Daarnaast wordt voorgesteld om de gemeentelijke begroting aan te passen om deze kostenstijging te dekken. De raad moet ook kennisnemen van de jaarrekening 2022.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en argumenten voor de voorgestelde indexverhoging. Echter, er zijn enkele onduidelijkheden over de lange termijn gevolgen van het aangaan van leningen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze in te dienen over de ontwerpbegroting en meerjarenraming van de Marrekrite. De raad moet ook besluiten over de aanpassing van de gemeentelijke begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde indexverhoging en of zij een zienswijze willen indienen. Daarnaast moeten ze beslissen over de aanpassing van de gemeentelijke begroting.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële cijfers en de voorgestelde indexverhoging. Het is echter minder specifiek over de lange termijn gevolgen van het aangaan van leningen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar er is wel onzekerheid over de toekomstige financiële impact.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de ontwerpbegroting en meerjarenraming, geen zienswijze in te dienen, en de gemeentelijke begroting aan te passen.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van het gebruik van duurzame materialen, wat op lange termijn de onderhoudskosten kan verlagen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een structurele indexverhoging van 1% en de noodzaak om vreemd vermogen aan te trekken. De verhoging van de bijdrage wordt gedekt door de behoedzaamheidsreserve. De exacte impact van het aangaan van leningen is nog onduidelijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Marrekrite Ontwerpbegroting 2024 Meerjarenraming Begrotingswijziging 2023 Jaarrekening 2022 Indexverhoging Vreemd vermogen Teruggave vermogen Voorzichtigheidsbeginsel LoonkostenVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 12 Concept jaarrekening 2022 en concept begroting 2024 Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân)
Gemeente Achtkarspelen Neemt Jaarstukken en Begroting SW Fryslân Voor Kennisgeving Aan
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om geen zienswijze in te dienen op de concept jaarstukken 2022 en de conceptbegroting 2024 van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân). Dit besluit werd genomen tijdens een raadsvergadering op 25 mei 2023.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 25 mei 2023 besloten om de concept jaarstukken 2022 en de conceptbegroting 2024 van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân) voor kennisgeving aan te nemen en geen zienswijze in te dienen. De GR SW Fryslân is verantwoordelijk voor de sociale werkvoorziening in de regio, waarbij Caparis de uitvoering verzorgt. In 2022 was er een daling van het aantal SW-medewerkers, en de kosten per gemeente waren lager dan begroot. Voor 2024 wordt een hogere bijdrage per gemeente verwacht. De accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven voor de jaarstukken van 2022. Het definitieve besluit over de jaarstukken en begroting wordt op 13 juni 2023 door het Algemeen Bestuur van de GR SW Fryslân genomen.
Gemeente Achtkarspelen Nimt Jierstikken en Begroting SW Fryslân Foar Kennisname Oan
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten gjin sicht op de konseptjierstikken 2022 en de konseptbegroting 2024 fan de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân) yn te tsjinjen. Dit beslút is nommen yn in riedsfergadering op 25 maaie 2023.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 25 maaie 2023 besletten om de konsept jierstikken 2022 en de konseptbegroting 2024 fan de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân) foar kennisname oan te nimmen en gjin beswierskrift yn te tsjinjen. De GR SW Fryslân is ferantwurdlik foar de sosjale wurkfoarsjenning yn de regio, dêr't Caparis de útfiering fersoarget. Yn 2022 wie der in daling fan it oantal SW-mitwurkers, en de kosten per gemeente wiene leger as begroot. Foar 2024 wurdt in hegere bydrage per gemeente ferwachte. De akkountant hat in goedkarjende ferklearring ôfjûn foar de jierstikken fan 2022. It definityf beslút oer de jierstikken en begroting wurdt op 13 juny 2023 troch it Algemien Bestjoer fan de GR SW Fryslân nommen.
-
12 - Raadsvoorstel - Concept jaarrekening 2022 en concept begroting 2024 GR SW Fryslân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Concept jaarrekening 2022 en concept begroting 2024 Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân)." Het college stelt de raad voor om de concept jaarstukken 2022 en de concept begroting 2024 van de GR SW Fryslân ter kennisname aan te nemen en geen zienswijze in te dienen. De GR SW Fryslân is verantwoordelijk voor de sociale werkvoorziening in de regio, en de stukken geven inzicht in de financiële resultaten van 2022 en de verwachtingen voor 2024.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met bijlagen zoals de concept jaarstukken, accountantsverklaring en concept begroting. Het biedt voldoende informatie over de financiële situatie en de personele bezetting.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de jaarstukken en begroting ter kennisname aan te nemen en kan ervoor kiezen om een zienswijze in te dienen, hoewel het college adviseert dit niet te doen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om geen zienswijze in te dienen. Dit is een politieke keuze die kan afhangen van de tevredenheid over de financiële resultaten en de toekomstplannen van de GR SW Fryslân.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en personele bezetting. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de concept jaarstukken 2022 en de concept begroting 2024 voor kennisgeving aan te nemen en geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De kosten voor 2022 waren lager dan begroot, wat resulteert in een terugbetaling aan de gemeenten. Voor 2024 is een hogere bijdrage per gemeente begroot, die wordt meegenomen in de gemeentelijke begroting. De dekking lijkt te zijn geregeld via de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GR SW Fryslân Sociale Werkvoorziening Caparis Concept jaarstukken 2022 Concept begroting 2024 Financieel resultaat Personele bezetting Accountantsverklaring Zienswijze DienstverleningsovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 13 Voorlopige resultaten 2022 en Programmaplan en begroting 2023-2024 GR Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân
Raad Achtkarspelen Steunt Voorstel Mobiliteitsbureau: Positieve Jaarcijfers en Inflatieverhoging Begroting 2024
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 25 mei 2023 betreft de voorlopige resultaten van 2022 en de geactualiseerde begrotingen voor 2023 en 2024 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân. De raad van Achtkarspelen wordt gevraagd om kennis te nemen van deze financiële documenten en om wijzigingen in de gemeentelijke begroting door te voeren. Het voorstel benadrukt de controlerende rol van de raad en biedt inzicht in de financiële prestaties en kostenontwikkelingen. De raad kan een zienswijze indienen over de begroting van 2024. De voorlopige jaarcijfers van 2022 tonen een positief resultaat, en de begroting voor 2024 stijgt voornamelijk door inflatie. Het voorstel is afgestemd met de financieel adviseur en wordt ook voorgelegd aan de raden van andere deelnemende gemeenten.
Ried Achtkarspelen Stipe Foarstel Mobiliteitsburo: Posityf Jiertal en Ynflaasjeferrizing Begroting 2024
Samenvatting
It riedsfoarstel fan 25 maaie 2023 hat betrekking op de foarlopige resultaten fan 2022 en de aktualisearre begrotingen foar 2023 en 2024 fan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Mobiliteitsbureau Noardeast Fryslân. De ried fan Achtkarspelen wurdt frege om kennis te nimmen fan dizze finansjele dokuminten en om feroaringen troch te fieren yn de gemeentlike begroting. It foarstel benadrukt de kontrolearjende rol fan de ried en biedt ynsjoch yn de finansjele prestaasjes en kostenûntwikkelingen. De ried kin in beskôging yntsjinje oer de begroting fan 2024. De foarlopige jiertallen fan 2022 litte in posityf resultaat sjen, en de begroting foar 2024 stiet foaral ûnder ynfloed fan ynfloasje. It foarstel is ôfstimd mei de finansjeel adviseur en wurdt ek foarlein oan de raden fan oare dielnimmende gemeenten.
-
13 - Raadsvoorstel - Voorlopige resultaten 2022 en Programmaplan en begroting 2023-2024 GR Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Voorlopige resultaten 2022, Programmaplan en begroting 2023-2024 GR Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân." Het raadsvoorstel vraagt de raad om kennis te nemen van de voorlopige jaarcijfers 2022, de geactualiseerde begroting 2023 en de begroting 2024 van de GR Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân. Daarnaast worden wijzigingen in de gemeentelijke begroting van 2023 en 2024 behandeld. De raad heeft de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen over de begroting 2024. Het voorstel legt verantwoording af over de financiële resultaten en biedt inzicht in de kostenontwikkeling.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle relevante financiële documenten en resultaten bevat die nodig zijn voor de raad om een geïnformeerde beslissing te nemen. Het biedt inzicht in de financiële prestaties en toekomstige begrotingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft een controlerende rol en moet beslissen over het al dan niet indienen van een zienswijze over de begroting 2024. De raad moet ook de wijzigingen in de gemeentelijke begroting goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen over de begroting 2024, met name gericht op het beheersen van de kosten. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de prioriteiten van de raad.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en begrotingen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de financiële documenten en om de gemeentebegroting aan te passen. Daarnaast moet de raad beslissen of zij een zienswijze willen indienen over de begroting 2024.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen voor de gemeentebegroting van 2023 en 2024. Er is een positief resultaat in 2022 dat ten gunste van het begrotingssaldo komt. De stijging in de begroting 2024 wordt voornamelijk veroorzaakt door inflatie. De dekking van deze kosten wordt meegenomen in het meerjarenperspectief.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GR Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân Voorlopige resultaten 2022 Geactualiseerde begroting 2023 Begroting 2024 Zienswijze Gemeentebegroting Financiële resultaten Kostenontwikkeling Jobinder InflatieVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 14 Vaststellen bestemmingsplan 'Blauforlaet 2 Augustinusga'
Nieuwe Woning in Voormalige Kroeg: Gemeenteraad Achtkarspelen Stemt In met Bestemmingsplan
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft groen licht gegeven voor de transformatie van een voormalig horecapand in Augustinusga naar een woonbestemming. Het plan, dat de toevoeging van een extra woning mogelijk maakt, stuitte op weinig weerstand en werd met een meerderheid aangenomen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 25 mei 2023 besloten om het bestemmingsplan ‘Augustinusga - Blauforlaet 2’ vast te stellen. Dit plan wijzigt de bestemming van horeca naar wonen en maakt het mogelijk een extra woning toe te voegen op het perceel binnen de bestaande bebouwing. Het ontwerpbestemmingsplan heeft zes weken ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ingediend. Er is besloten geen milieueffectrapportage (planMER) uit te voeren en geen exploitatieplan op te stellen, aangezien er geen planologische belemmeringen zijn en er een planschadeovereenkomst is gesloten. De communicatie over het plan is via diverse kanalen verlopen en omwonenden zijn door de verzoeker geïnformeerd. Tegen de vaststelling van het bestemmingsplan kan beroep worden aangetekend bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Nije Wenning yn Foarmalige Kroech: Gemeenteried Achtkarspelen Stiet Yn mei Bestimmingsplan
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat grien ljocht jûn foar de transformaasje fan in earder horekapân yn Augustinusga nei in wenbestimming. It plan, dat de tafoeging fan in ekstra wenning mooglik makket, stjitte op min werstân en waard mei in mearderheid oannommen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 25 maaie 2023 besletten om it bestimmingsplan 'Augustinusga - Blauforlaet 2' fêst te stellen. Dit plan feroaret de bestimming fan horeca nei wenjen en makket it mooglik om in ekstra wenning ta te foegjen op it perceel binnen de besteande bebouwing. It ûntwerpbestimmingsplan hat seis wiken ter ynseach lein sûnder dat der beswieren yntsjinne binne. Der is besletten gjin miljeueffektûndersyk (planMER) út te fieren en gjin exploitatieplan op te stellen, om't der gjin planologyske belemmeringen binne en der in planskadeoerienkomst is sleaten. De kommunikaasje oer it plan is fia ferskate kanalen ferrûn en omwenners binne troch de oanfreegjende partij ynformaasje jûn. Tsjin de fêststelling fan it bestimmingsplan kin berop oantekene wurde by de ôfdieling Bestjoersrjochtsspraak fan de Ried fan Steat.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan ‘Augustinusga - Blauforlaet 2’. Het plan beoogt de bestemming van een perceel te wijzigen van horeca naar wonen en maakt het mogelijk een extra woning toe te voegen binnen de bestaande bebouwing. Het ontwerp heeft zes weken ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ingediend. De gemeenteraad wordt geadviseerd het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen, geen milieueffectrapportage (planMER) uit te voeren en geen exploitatieplan op te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en goed onderbouwd. Het bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de juridische en planologische aspecten, en er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Het college heeft het plan voorbereid en legt het nu ter besluitvorming voor aan de raad.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van de bestemming van horeca naar wonen en de toevoeging van een extra woning. Dit kan invloed hebben op de ruimtelijke ordening en de leefomgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen, geen planMER uit te voeren en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest; de verzoeker heeft zelf de omwonenden geïnformeerd. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat kan duiden op een gebrek aan bezwaren of betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp, maar de wijziging naar een minder milieubelastende bestemming (van horeca naar wonen) kan als duurzaam worden beschouwd.
Financiële gevolgen:
Er zijn leges verschuldigd voor de bestemmingsplanprocedure, die bij de initiatiefnemer in rekening worden gebracht. Er is geen exploitatieplan nodig, wat mogelijke kosten beperkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Augustinusga Blauforlaet 2 Wonen Horeca Herziening PlanMER Exploitatieplan Ruimtelijke ordening PlanschadeovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 15 Afgifte definitieve verklaring van geen bedenkingen Blauwhuisterweg 25a te Surhuisterveen
Gemeenteraad Achtkarspelen stemt in met bouw overdekte uitlopen bij pluimveehouderij
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft groen licht gegeven voor de bouw van overdekte uitlopen bij een pluimveehouderij aan de Blauwhuisterweg in Surhuisterveen. Het besluit volgde na een intens debat en enkele aanpassingen op verzoek van de provincie Fryslân.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 25 mei 2023 besloten om een definitieve verklaring van geen bedenkingen (Vvgb) af te geven voor de bouw van overdekte uitlopen bij een pluimveehouderij aan de Blauwhuisterweg 25a in Surhuisterveen. Dit besluit volgt op een eerdere ontwerp-Vvgb van 30 juni 2022. Tijdens de inzageperiode werd een zienswijze ingediend door de provincie Fryslân, wat leidde tot enkele kleine wijzigingen in de omgevingsvergunning. Deze wijzigingen betroffen voornamelijk de ruimtelijke onderbouwing en landschappelijke inpassing. De provincie heeft na deze aanpassingen ingestemd met het plan. De zienswijzen gaven geen aanleiding om de vergunning te weigeren, waardoor de raad besloot de ontwerp-Vvgb ongewijzigd als definitief te verlenen. De indieners van de zienswijzen worden per brief geïnformeerd en de besluiten worden openbaar gepubliceerd.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei bou fan oerwâlden by pluzmefokkerij.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat grien ljocht jûn foar de bou fan oerdekke útlopen by in pluimfeehâlderij oan de Blauwhuisterwei yn Surhústerfean. It beslút kaam nei in yntins debat en in pear oanpassingen op fersyk fan de provinsje Fryslân.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 25 maaie 2023 besletten om in definitive ferklearring fan gjin betingsten (Vvgb) ôf te jaan foar de bou fan oerdekte útlopen by in pluimfeehâlderij oan de Blauwhuisterwei 25a yn Surhústerfean. Dit beslút folget op in eardere ûntwerp-Vvgb fan 30 juny 2022. Tidens de ynsjochperioade waard in sichtwize yntsjinne troch de provinsje Fryslân, wat liede ta in pear lytse feroaringen yn de omjouwingsfergunning. Dizze feroaringen gongen benammen oer de romtelike ûnderbouwing en lânskiplike ynpassing. De provinsje hat nei dizze oanpassingen ynstimd mei it plan. De sichtwizen joegen gjin oanlieding om de fergunning te wegerjen, wêrtroch de ried besleat it ûntwerp-Vvgb ûnferoare as definitive te ferlienen. De yntsjinners fan de sichtwizen wurde per brief ynformaasje jûn en de besluten wurde iepenbier publisearre.
-
15 - Raadsvoorstel - Afgifte definitieve VVGB overdekte uitlopen Blauwhuisterweg 25a te Surhuisterveen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Afgifte definitieve verklaring van geen bedenkingen overdekte uitlopen Blauwhuisterweg 25a te Surhuisterveen." Het voorstel betreft een omgevingsvergunning voor het bouwen van overdekte uitlopen bij een pluimveehouderij in Surhuisterveen. Deze uitlopen zijn bedoeld om te voldoen aan dierenwelzijnseisen. Na een eerdere ontwerpverklaring van geen bedenkingen (Vvgb) en een zienswijze van de provincie Fryslân, wordt voorgesteld om de Vvgb definitief te verlenen. De zienswijze leidde tot enkele kleine wijzigingen, maar geen fundamentele bezwaren. De raad moet nu beslissen over de definitieve afgifte van de Vvgb.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de nodige achtergrondinformatie, de zienswijze van de provincie en de reactie daarop. Er zijn echter geen uitgebreide details over de financiële implicaties of participatieprocessen.
Rol van de Raad:
De raad is het bevoegd gezag voor het afgeven van de verklaring van geen bedenkingen (Vvgb) en moet beslissen over de definitieve afgifte ervan.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en de definitieve Vvgb verleent, of dat zij verdere aanpassingen of afwijzing overweegt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële en participatieaspecten zijn onderbelicht.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de ontwerp-Vvgb ongewijzigd als definitieve Vvgb te verlenen.
Participatie:
Er is beperkte informatie over participatie. De zienswijze van de provincie is behandeld, maar er is weinig vermeld over bredere inwonersparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Overdekte uitlopen Zienswijze Pluimveehouderijbedrijf Blauwhuisterweg 25a Provincie Fryslân Ruimtelijke onderbouwing Bestemmingsplan Buitenplanse afwijkingsprocedure DierenwelzijnseisenVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 16 Organisatieplan Ruimte
Gemeenteraad Achtkarspelen Debatteert over Toekomstbestendig Organisatieplan Ruimte
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft gedebatteerd over het organisatieplan Ruimte, dat is goedgekeurd door het Dagelijks Bestuur van de Werkmaatschappij 8KTD. Het plan is ontworpen om het cluster Ruimte toekomstbestendig te maken in lijn met de Omgevingswet en andere ontwikkelingen. De raad werd gevraagd om € 390.757 beschikbaar te stellen voor de implementatie van het plan.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het organisatieplan Ruimte uitvoerig besproken. Het plan, dat organisatorische aanpassingen omvat die per 1 januari 2023 voorlopig worden doorgevoerd, heeft als doel de professionalisering en strategische versterking van het cluster Ruimte. De definitieve keuzes worden in 2024 gemaakt. De dekking van de kosten is deels onzeker, wat toekomstige heroverweging vraagt.De heer Van der Wal van de ChristenUnie benadrukte het belang van woningbouw en de bestuurlijke ambities die daarmee gepaard gaan. "De jongeren in onze gemeente hebben behoefte aan woningen," zei hij. Hij wees op de vertragingen in bouwplannen en het gebrek aan medewerking van de gemeente als knelpunten.
De heer Schootstra van GroenLinks uitte zijn verbazing over de timing van het plan. "Het is frappant dat de harmonisatie nu wel mogelijk is op het gebied van het cluster Ruimte, maar niet op andere clusters," merkte hij op. Hij benadrukte het belang van een gemotiveerd en effectief team voor de vooruitgang van de gemeente.
Financiële zorgen werden ook geuit door de heer Spulman van de PvdA. Hij vroeg zich af of de investering wel het gewenste resultaat zou opleveren, gezien de onzekerheden in de financiering na 2026. "We financieren nu iets, maar willen graag resultaat of rendement zien," aldus Spulman.
Wethouder Fiddler reageerde op de zorgen door te benadrukken dat het plan noodzakelijk is voor de continuering van de werkzaamheden van het cluster Ruimte. "We werken met man en macht om aan de vraag te voldoen," verzekerde hij de raad. Hij erkende de uitdagingen op de arbeidsmarkt en de noodzaak om de organisatie toekomstbestendig te maken.
Na een uitgebreide discussie stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel, hoewel er enkele kritische kanttekeningen werden geplaatst. De wethouder beloofde de raad op de hoogte te houden van de voortgang en eventuele financiële heroverwegingen in de toekomst.
Met de goedkeuring van het plan zet Achtkarspelen een stap richting een toekomstbestendige organisatie die klaar is voor de uitdagingen van de Omgevingswet en de groeiende vraag naar woningbouw.
Samenvatting
Het organisatieplan Ruimte, goedgekeurd door het Dagelijks Bestuur van de Werkmaatschappij 8KTD, is ontwikkeld om het cluster Ruimte toekomstbestendig te maken in lijn met de Omgevingswet en andere ontwikkelingen. Het plan omvat organisatorische aanpassingen die per 1 januari 2023 voorlopig worden doorgevoerd, met definitieve keuzes in 2024. De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd om de benodigde middelen van € 390.757 beschikbaar te stellen, gefinancierd door incidentele middelen voor woningbouw, verwachte middelen voor de Omgevingswet en optimalisering van kostentoerekening. Het plan richt zich op professionalisering, strategische versterking, kleinere teams en harmonisatie binnen de samenwerking met Tytsjerksteradiel. Het heeft een voorlopig karakter vanwege onzekerheden in de markt en financiële perspectieven. De dekking van de kosten is deels onzeker en vraagt om toekomstige heroverweging.
Gemeenteried Achtkarspelen Debattearret oer Takomstbestindich Organisaasjeplan Romte
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat debattearre oer it organisaasjeplan Ruimte, dat is goedkard troch it Deistich Bestjoer fan de Wurkmaatskippij 8KTD. It plan is ûntwurpen om it kluster Ruimte takomstbestindich te meitsjen yn oerienstimming mei de Omjouwingswet en oare ûntwikkelingen. De ried waard frege om € 390.757 beskikber te stellen foar de ymplemintearring fan it plan.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering waard it organisaasjeplan Romte út en trochdacht besprutsen. It plan, dat organisaasjearige oanpassings befettet dy't per 1 jannewaris 2023 foarlopich trochfierd wurde sille, hat as doel de profesjonalisearring en strategyske fersterking fan it kluster Romte. De definityf karren wurde yn 2024 makke. De dekking fan de kosten is diels ûnwis, wat takomstige heroerweging freget.De hear Van der Wal fan de ChristenUnie benadrukte it belang fan wenningbou en de bestjoerlike ambysjes dy't dêrmei gearhingje. "De jongerein yn ús gemeente hawwe behoefte oan wenningen," sa sei er. Hy wiisde op de fertragingen yn bouplannen en it gebrek oan meiwurking fan de gemeente as knelpunten.
De hear Schootstra fan GroenLinks út syn ferbazing oer de timing fan it plan. "It is opfallend dat de harmonisaasje no wol mooglik is op it mêd fan it kluster Romte, mar net op oare klusters," neamde er. Hy benadrukte it belang fan in motivearre en effektyf team foar de foarútgong fan de gemeente.
Finansjele soargen waarden ek útsprutsen troch de hear Spulman fan de PvdA. Hy frege him ôf oft de ynfestearring wol it winske resultaat opleverje soe, sjoen de ûnwisens yn de finansiering nei 2026. "Wy finansierje no wat, mar wolle graach resultaat of rendemint sjen," sa Spulman.
Wethâlder Fiddler reagearre op de soargen troch te benadrukken dat it plan needsaaklik is foar de kontinuïteit fan de wurksumheden fan it kluster Romte. "Wy wurkje mei man en macht om oan de fraach te foldwaan," fersekere er de ried. Hy erkende de útdagings op de arbeidsmerk en de needsaak om de organisaasje takomstbestindich te meitsjen.
Nei in útwreide diskusje stimde de mearderheid fan de ried yn mei it foarstel, al waarden der in pear krityske kanttekeningen pleatst. De wethâlder beloofde de ried op 'e hichte te hâlden fan de foarútgong en eventuele finansjele heroerwegingen yn de takomst.
Mei de goedkarring fan it plan set Achtkarspelen in stap rjochting in takomstbestindige organisaasje dy't klear is foar de útdagings fan de Omjouwingswet en de groeiende fraach nei wenningbou.
Samenvatting
It organisaasjeplan Romte, goedkard troch it Deistich Bestjoer fan de Wurkmienskip 8KTD, is ûntwikkele om it kluster Romte takomstbestindich te meitsjen yn line mei de Omjouwingswet en oare ûntwikkelingen. It plan befettet organisatoaryske oanpassingen dy't per 1 jannewaris 2023 foarlopich trochfierd wurde, mei definityf karren yn 2024. De gemeenteried fan Achtkarspelen wurdt frege om de needsaaklike middels fan € 390.757 beskikber te stellen, finansjeare troch ynsidintele middels foar wenningbou, ferwachte middels foar de Omjouwingswet en optimalisearring fan kostentoerekkening. It plan rjochtet him op profesjonalisearring, strategyske fersterking, lytsere teams en harmonisaasje binnen de gearwurking mei Tytsjerksteradiel. It hat in foarlopich karakter fanwege ûnsekerheden yn de merk en finansjele perspektyven. De dekking fan de kosten is diels ûnseker en freget om takomstige heroerwaging.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Organisatieplan Ruimte
Samenvatting: Het organisatieplan Ruimte is ontwikkeld om het cluster Ruimte toekomstbestendig te maken in lijn met de Omgevingswet en andere ontwikkelingen. Het plan beoogt organisatorische aanpassingen door te voeren per 1 januari 2023, met definitieve keuzes in 2024. Het plan vraagt om een structurele financiële uitzetting van €390.757, te dekken door incidentele middelen en toekomstige inkomsten. De gemeenteraad wordt gevraagd om de benodigde middelen beschikbaar te stellen. Het plan richt zich op professionalisering, strategische versterking en efficiëntere uitvoering van taken, met aandacht voor medewerkers en harmonisatie binnen de samenwerking van de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële onderbouwing en een overzicht van de organisatorische veranderingen. Echter, er zijn onzekerheden over toekomstige inkomsten en de exacte impact van de Omgevingswet, wat enige flexibiliteit in de uitvoering vereist.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft het budgetrecht en moet beslissen of de benodigde middelen voor het organisatieplan beschikbaar worden gesteld.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de financiering van het plan, rekening houdend met de onzekerheden in toekomstige inkomsten en de impact op het begrotingsresultaat.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk door de onzekerheden in financiering en marktontwikkelingen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de voorlopige aard van het plan kan tot aanpassingen leiden.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het besluit van het DB en in te stemmen met de structurele uitzetting van €390.757, met de voorgestelde financieringsbronnen.
Participatie
Participatie is intern gericht, met betrokkenheid van medewerkers en overlegorganen. Er is geen externe participatie van inwoners of andere belanghebbenden vermeld.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een structurele uitzetting van €390.757. De dekking komt deels uit incidentele middelen en verwachte toekomstige inkomsten, maar er zijn onzekerheden over de exacte bedragen en timing van deze inkomsten. Het voorstel voorziet in dekking voor 2023, maar voor 2024 en 2025 is er een verwacht tekort dat uit het begrotingsresultaat moet worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Organisatieplan Ruimte Werkmaatschappij 8KTD Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (WKB) Strategische kwaliteit Harmonisatie Flexwonen Kostentoerekening Fumo Bestuurlijke ambitiesVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Klaas Sietse van der Wal - CU
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Klaas Sietse van der Wal - CU
Lea van der Tuin - Wethâlder
Klaas Sietse van der Wal - CU
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Rienk Schootstra - CDA
Lea van der Tuin - Wethâlder
Rienk Schootstra - CDA
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
Lea van der Tuin - Wethâlder
Rienk Schootstra - CDA
Lea van der Tuin - Wethâlder
Rienk Schootstra - CDA
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Hink Speulman - PvdA
Lea van der Tuin - Wethâlder
Hink Speulman - PvdA
Lea van der Tuin - Wethâlder
Hink Speulman - PvdA
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
00:07:41 - 00:11:53 - 00:15:51 - 00:23:03 - 00:24:42 - 00:28:59 - 00:30:26 - 00:33:42 - 00:34:11 - 00:34:51 - 00:36:15 - 00:37:09 - 00:37:57 - 00:39:22 - 00:41:24 - 00:43:30 - 00:46:16 - 00:46:37 - 00:48:40 - 00:49:42 - 00:51:46 - 00:52:20 - 00:52:56 - 00:53:44 - 00:54:03 - 00:54:59
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Agendapunt 17 Motie vreemd aan de orde van de dag CDA, FNP, GBA - Veilige verkeerssituatie, tractorpasseerstrook, Uterwei Surhuizum
Achtkarspelen dringt aan op verbeterde verkeersveiligheid Uterwei
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem een motie aangenomen die het college oproept om de provincie Fryslân te overtuigen van de noodzaak om de verkeersveiligheid bij de tractorpasseerstrook op de Uterwei in Surhuizum te verbeteren. De motie, gesteund door CDA, FNP, GBA en PVV, vraagt om een dringende brief aan de Gedeputeerde Staten van Fryslân.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 25 mei 2023 werd de motie besproken die het college van Achtkarspelen oproept om vóór de zomervakantie een brief te sturen naar de provincie. De brief moet duidelijk maken dat de huidige plannen voor de passeerstrook, die langs woningen en uitritten loopt, onveilig zijn. "We moeten alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat de provincie de veiligheid waarborgt," aldus een raadslid.De discussie in de raad was levendig. Er werd benadrukt dat eerdere inspanningen van de gemeente richting de provincie nog niet tot het gewenste resultaat hebben geleid. "Dit is een laatste poging om een veilige verkeerssituatie te realiseren," klonk het vastberaden.
De wethouder erkende de zorgen van de raad en benadrukte dat de verkeersveiligheid een provinciale verantwoordelijkheid is. "Het is aan de provincie om te oordelen hoe veilig of onveilig de situatie is," zei hij. Toch werd de motie aangenomen met de toevoeging dat de brief eerst ter goedkeuring aan de fractievoorzitters wordt voorgelegd.
Niet alle partijen waren het eens met de noodzaak van de motie. De PvdA gaf aan dat het voorleggen van de brief aan de fractievoorzitters overbodig is. "We moeten vertrouwen hebben in het college dat zij de motie correct uitvoeren," aldus een PvdA-raadslid.
Ondanks de kritische noten stemde de meerderheid van de raad voor de motie. De wethouder kreeg de opdracht om de zorgen van de raad over te brengen aan de provincie. "We hopen dat deze ultieme poging leidt tot een veilige oplossing voor de omwonenden," concludeerde de voorzitter van de raad.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 25 mei 2023 een motie aangenomen die het college oproept om de provincie te overtuigen van de noodzaak om de verkeersveiligheid bij de tractorpasseerstrook op de Uterwei in Surhuizum te verbeteren. De motie, gesteund door CDA, FNP, GBA en PVV, vraagt het college om vóór de zomervakantie een brief te sturen naar de Gedeputeerde Staten van Fryslân. In deze brief moet duidelijk worden gemaakt dat de huidige plannen voor de passeerstrook, die langs woningen en uitritten loopt, onveilig zijn. De brief moet eerst ter goedkeuring aan de fractievoorzitters worden voorgelegd. Eerdere inspanningen van de gemeente richting de provincie hebben nog niet tot het gewenste resultaat geleid, en deze motie is bedoeld als een laatste poging om een veilige verkeerssituatie te realiseren.
Achtkarspelen docht in berop op ferbettere ferkearsfeiligens Uterwei.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienstemmich in motie oannommen dy't it kolleezje opropt om de provinsje Fryslân te oertsjûgjen fan de needsaak om de ferkearsfeiligens by de trekkerpassearstreek op 'e Uterwei yn Surhuzum te ferbetterjen. De motie, stipe troch CDA, FNP, GBA en PVV, freget om in dringende brief oan de Gedeputeerde Steaten fan Fryslân.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 25 maaie 2023 waard de motie besprutsen dy't it kolleezje fan Achtkarspelen opropt om foar de simmerfakânsje in brief te stjoeren nei de provinsje. De brief moat dúdlik meitsje dat de hjoeddeistige plannen foar de passeerstrook, dy't langs wenningen en útritten rint, ûnfeilich binne. "Wy moatte alles yn it wurk stelle om derfoar te soargjen dat de provinsje de feiligens warberget," sa in riedslid.De diskusje yn de ried wie libbenich. Der waard benadrukt dat eardere ynspanningen fan de gemeente nei de provinsje ta noch net ta it wûne resultaat lieden hawwe. "Dit is in lêste poging om in feilige ferkearssituaasje te realisearjen," klonk it fêstberaden.
De wethâlder erkende de soargen fan de ried en benadrukte dat de ferkearsfeiligens in provinsjale ferantwurdlikheid is. "It is oan de provinsje om te oardieljen hoe feilich of ûnfeilich de situaasje is," sa sei er. Doch waard de motie oannommen mei de tafoeging dat de brief earst ter goedkarre oan de fraksjefoarsitters wurdt foarlein.
Net alle partijen wiene it iens mei de needsaak fan de motie. De PvdA joech oan dat it foarlizzen fan de brief oan de fraksjefoarsitters oerflakkich is. "Wy moatte fertrouwe hawwe yn it kolleezje dat sy de motie korrekt útfiere," sa in PvdA-riedslid.
Nettsjinsteande de krityske noaten stimde de mearderheid fan de ried foar de motie. De wethâlder krige de opdracht om de soargen fan de ried oer te bringen oan de provinsje. "Wy hoopje dat dizze ultieme poging liedt ta in feilige oplossing foar de omwenners," konkludearre de foarsitter fan de ried.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 25 maaie 2023 in motie oannommen dy't it kolleezje opropt om de provinsje te oertsjûgjen fan de needsaak om de ferkearsfeiligens by de trekkerpassearstreek op de Uterwei yn Surhuzum te ferbetterjen. De motie, stipe troch CDA, FNP, GBA en PVV, freget it kolleezje om foar de simmerfakânsje in brief te stjoeren nei de Gedepiteerde Steaten fan Fryslân. Yn dizze brief moat dúdlik makke wurde dat de hjoeddeistige plannen foar de passearstreek, dy't langs wenningen en útritten rint, ûnfeilich binne. De brief moat earst ter goedkarre wurde oan de fraksjefoarsitters. Eardere ynspanningen fan de gemeente nei de provinsje ta hawwe noch net ta it winske resultaat lieden, en dizze motie is bedoeld as in lêste poging om in feilige ferkearssituaasje te realisearjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Riedsútstel Lijst Ingekomen Stukken (LIS): 8 februari 2024 - N358 Uterwei: Tractorpasseerstrook Surhuizum". Het voorstel informeert de gemeenteraad over de reactie van de Provincie Fryslân op een eerder verzonden brief betreffende de aanleg van een tractorpasseerstrook op de N358 ter hoogte van Koartwâld 30/32. De provincie heeft drie voorstellen gedaan om de verkeerssituatie te verbeteren, maar deze zijn door de bewoners afgewezen. De bewoners hebben beroep aangetekend tegen het besluit van de Gedeputeerde Staten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is informatief en bevat de nodige achtergrondinformatie over de situatie, de betrokken partijen, en de voorgestelde oplossingen door de provincie. Het biedt echter geen diepgaande analyse van de mogelijke gevolgen of alternatieven.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is voornamelijk informerend. De raad wordt op de hoogte gesteld van de ontwikkelingen en de reactie van de provincie. Er wordt geen directe actie van de raad verwacht op basis van dit voorstel.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen directe politieke keuzes die gemaakt moeten worden op basis van dit voorstel, aangezien het voornamelijk informatief is. Echter, de raad kan overwegen om verdere stappen te ondernemen als de situatie escaleert of als er nieuwe informatie beschikbaar komt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk een informatieve mededeling betreft. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen opgenomen. Er zijn geen evidente inconsistenties in de informatie.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen op basis van dit voorstel, aangezien het enkel ter kennisgeving is.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er gesprekken zijn geweest met de bewoners en dat hun feedback is meegenomen in de voorstellen van de provincie. Echter, de bewoners zijn niet tevreden met de voorgestelde oplossingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op verkeersveiligheid en infrastructuur.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen besproken in het voorstel. Het is puur informatief en gaat niet in op de kosten of financiering van de voorgestelde maatregelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tractorpasseerstrook Surhuizum Provincie Fryslân Uterwei (N358) Koartwâld 30/32 Motie Verkeerssituatie Bewoners Voorstellen RechtszaakVerfijning van de zoekopdracht:
-
Motie vreemd CDA, FNP, GBA - Veilige verkeerssituatie, tractorpasseerstrook, Uterwei Surhuizum.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Veilige verkeerssituatie, tractorpasseerstrook, Uterwei Surhuizum." De motie roept het college van de gemeente Achtkarspelen op om de provincie Fryslân te overtuigen om de veiligheid van de tractorpasseerstrook bij Uterwei Surhuizum te waarborgen. De motie benadrukt dat de huidige plannen voor de reconstructie van de Uterwei onveilig zijn voor omwonenden, vooral omdat de passeerstrook voor de uitritten van woningen komt te liggen. De raad wil dat het college nog voor de zomervakantie een brief stuurt naar de provincie met deze zorgen en dat deze brief eerst ter goedkeuring aan de fractievoorzitters wordt voorgelegd.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de zorgen en de gewenste actie. Het geeft duidelijk aan wat de problemen zijn en welke stappen het college moet ondernemen. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of alternatieven voor de huidige situatie.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het college aan te sporen actie te ondernemen richting de provincie en om toezicht te houden op de voortgang van deze actie. De raad fungeert als vertegenwoordiger van de belangen van de omwonenden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de motie steunen en daarmee druk uitoefenen op de provincie om de plannen te herzien. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral in de relatie met de provincie en de betrokken partijen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden (brief voor de zomervakantie), maar mist meetbare en haalbare criteria voor wat een "veilige" oplossing inhoudt. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes gedefinieerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en daarmee het college de opdracht geven om de genoemde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie van de omwonenden in het proces, behalve dat hun veiligheid een centrale zorg is. Er wordt geen directe betrokkenheid van de bewoners in de besluitvorming genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie. De focus ligt voornamelijk op verkeersveiligheid.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het richt zich op het beïnvloeden van de provincie om de plannen te herzien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veilige verkeerssituatie Tractorpasseerstrook Uterwei Surhuizum Provincie Omwonenden Onveilige situaties Fietsers Reconstructie Informatiecarrousel Uitritten woningenVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Wopke Veenstra - FNP
Jacob Zwaagstra - CDA
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Sierd Vegelin
Jeffrey Graansma - PVV
Sierd Vegelin
Jeffrey Graansma - PVV
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Klaas Sietse van der Wal - CU
Jacob Zwaagstra - CDA
Klaas Sietse van der Wal - CU
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Sierd Vegelin
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
01:11:07 - 01:13:30 - 01:16:59 - 01:18:02 - 01:18:38 - 01:18:40 - 01:18:56 - 01:19:52 - 01:20:33 - 01:20:44 - 01:22:30 - 01:22:53 - 01:24:29 - 01:25:14 - 01:26:21 - 01:26:49 - 01:27:18 - 01:27:24 - 01:34:55 - 01:36:39 - 01:36:51 - 01:37:19 - 01:38:52 - 01:39:47 - 01:40:22 - 01:53:26 - 02:01:47 - 02:02:09 - 02:02:18 - 02:02:30 - 02:03:16 - 02:04:24 - 02:04:32 - 02:04:54 - 02:05:25 - 02:05:45 - 02:07:29 - 02:08:44 - 02:09:02 - 02:09:51