20-04-2023 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 2 Mededelingen
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5 Besluitenlijst raadsvergadering 23 maart 2023
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 6 Begrotingswijzingen april 2023
Gemeenteraad Achtkarspelen stemt in met begrotingswijzigingen 2023
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 20 april 2023 ingestemd met de voorgestelde wijzigingen in de begroting voor 2023. Het voorstel, dat onder meer voorziet in een voordelig financieel saldo van € 668.000, werd zonder tegenstemmen aangenomen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 20 april 2023 vergaderd over de begrotingswijzigingen voor 2023. Het voorstel van het college van burgemeester en wethouders, gedateerd 28 maart 2023, werd besproken. De raad besloot akkoord te gaan met de voorgestelde wijzigingen in de begroting zoals beschreven in paragraaf 1.4. Daarnaast werd kennisgenomen van de effecten op de bijdrage aan de WM8KTD, zoals vermeld in paragraaf 1.5, en werd besloten geen zienswijze in te dienen op de wijzigingen van de WM8KTD-begroting. Ook werden de ontwikkelingen in paragrafen 1.2 en 1.3 besproken. Het doel van deze wijzigingen is om de raad periodiek te informeren over de financiële ontwikkelingen en om de informatievoorziening richting de raad te harmoniseren en efficiënter te maken. Het financiële saldo na de wijzigingen komt uit op € 668.000 voordelig.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei begrotingswizigingen 2023.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 20 april 2023 ynstimd mei de foarstelde feroaringen yn de begroting foar 2023. It foarstel, dat ûnder oaren foarsjocht yn in foardielich finansjeel saldo fan € 668.000, waard sûnder tsjinstimmen oannommen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 20 april 2023 fergaderje oer de begrotingswizigingen foar 2023. It foarstel fan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders, datere 28 maart 2023, waard besprutsen. De ried besleat akkoart te gean mei de foarstelde wizigingen yn de begroting sa't beskreaun yn paragraaf 1.4. Dêrneist waard kennisnommen fan de effekten op de bydrage oan de WM8KTD, sa't neamd yn paragraaf 1.5, en waard besletten gjin sicht op te jaan op de wizigingen fan de WM8KTD-begroting. Ek waarden de ûntwikkelingen yn paragrafen 1.2 en 1.3 besprutsen. It doel fan dizze wizigingen is om de ried periodyk te ynformearjen oer de finansjele ûntwikkelingen en om de ynformaasjeferstrekking nei de ried te harmonisearjen en effisjinter te meitsjen. It finansjele saldo nei de wizigingen komt út op € 668.000 foardielich.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijzigingen april 2023". Het voorstel betreft een reeks wijzigingen in de begroting van 2023 voor de gemeente Achtkarspelen. Het doel is om de raad te informeren over recente ontwikkelingen en de financiële effecten daarvan. De wijzigingen hebben ook invloed op de bijdrage aan de WM8KTD. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de voorgestelde wijzigingen, kennis te nemen van de effecten op de WM8KTD en geen zienswijze in te dienen op de wijzigingen van de WM8KTD-begroting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het gedetailleerde informatie biedt over de wijzigingen, de financiële effecten en de betrokken partijen. Het bevat ook een historisch overzicht en een toelichting op de procedure.
Rol van de raad:
De raad heeft de beslissingsbevoegdheid om de voorgestelde wijzigingen in de begroting goed te keuren en de kaders bij te stellen. Daarnaast moet de raad besluiten of er een zienswijze wordt ingediend met betrekking tot de WM8KTD-begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begrotingswijzigingen en of zij al dan niet een zienswijze indient op de WM8KTD-begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, aangezien het duidelijke financiële cijfers en doelen bevat. Het is ook tijdgebonden, gezien de vastgestelde vergaderdata. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de begrotingswijzigingen en kennis te nemen van de effecten op de WM8KTD zonder een zienswijze in te dienen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke vormen van inwoners- of overheidsparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn een positief effect op het begrotingssaldo van €7.000, waardoor het totale saldo op €668.000 voordelig uitkomt. Er zijn ook bedragen ten laste van de behoedzaamheidsbuffer en de Algemene reserve gebracht. De dekking van deze wijzigingen lijkt adequaat te zijn geregeld binnen de bestaande financiële kaders.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen WM8KTD Informatievoorziening Efficiency Financiële effecten Behoedzaamheidsbuffer Algemene reserve Harmonisatie Ontwikkelingen TytsjerksteradielVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 7 Concept begrotingswijziging 2023 Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA)
Gemeenteraad Achtkarspelen keurt begrotingswijziging goed: "Een noodzakelijke stap"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de begrotingswijziging van de Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA) voor 2023. De wijziging, die een kostenstijging van € 105.353 met zich meebrengt, is noodzakelijk vanwege hogere salariskosten voor sociale werkvoorziening medewerkers.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 20 april 2023 besloten om de concept begrotingswijziging 2023 van de Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA) goed te keuren. Deze wijziging is nodig vanwege een stijging van de salariskosten voor sociale werkvoorziening (SW) medewerkers, als gevolg van een verhoging van het minimumloon en de overname van een medewerker van Caparis. De totale kostenstijging bedraagt € 105.353, waarvan € 88.744 voor SW-salarissen en € 16.609 voor overheadkosten. Deze kosten worden gedekt uit het gemeentelijk begrotingsresultaat van 2023. De wijziging is afgestemd met financieel adviseurs en heeft geen effect op de uitgaven van de MOA zelf, aangezien de gemeente formeel de werkgever is van de SW-medewerkers.
Gemeenteried Achtkarspelen keurt begrotingswiziging goed: "In needsaaklike stap"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de begrotingswiziging fan de Stichting Maatskiplike Ûndernimming Achtkarspelen (MOA) foar 2023. De wiziging, dy't in kostenferheging fan € 105.353 meibringt, is needsaaklik fanwege hegere salariskosten foar meiwurkers fan de sosjale wurkfoarsjenning.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 20 april 2023 besletten om de konsept begrotingswiziging 2023 fan de Stichting Maatskiplike Ondernimming Achtkarspelen (MOA) goed te keuren. Dizze wiziging is nedich fanwege in stiging fan de salariskosten foar sosjale wurkfoarsjenning (SW) meiwurkers, as gefolch fan in ferheging fan it minimumloon en de oernamme fan in meiwurker fan Caparis. De totale kostenstiging is € 105.353, dêrfan is € 88.744 foar SW-salaries en € 16.609 foar oerhaadkosten. Dizze kosten wurde dekt út it gemeentlik begrotingsresultaat fan 2023. De wiziging is ôfstimd mei finansjele adviseurs en hat gjin effekt op de útjouw fan de MOA sels, om't de gemeente offisjeel de wurkjouwer is fan de SW-meiwurkers.
-
07 - Raadsvoorstel - Concept begrotingswijziging 2023 Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Concept begrotingswijziging 2023 Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA)." Het voorstel betreft een aanpassing van de begroting 2023 van de MOA vanwege een stijging van het minimumloon met 10% per 1 januari 2023, wat doorwerkt in de salarissen van de sociale werkvoorziening (SW). De totale kostenstijging bedraagt € 105.353, waarvan € 88.744 voor SW-salarissen en € 16.609 voor overheadkosten. De gemeenteraad wordt gevraagd deze begrotingswijziging goed te keuren en de kosten ten laste te laten komen van het gemeentelijk begrotingsresultaat 2023.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de aanleiding voor de begrotingswijziging, de financiële consequenties en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde analyse van de mogelijke lange termijn effecten van deze wijziging.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de voorgestelde begrotingswijziging goed te keuren. Dit is een formele stap die nodig is om de wijziging definitief te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het dekken van de extra kosten uit het gemeentelijk begrotingsresultaat, in plaats van andere reserves zoals de behoedzaamheidsbuffer te gebruiken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële cijfers die worden gepresenteerd. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten, zoals de lange termijn impact. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de concept begrotingswijziging 2023 van de MOA goed te keuren en de kosten ten laste te laten komen van het gemeentelijk begrotingsresultaat 2023.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een stijging van de kosten met € 105.353, die ten laste komen van het gemeentelijk begrotingsresultaat 2023. Er wordt aangegeven dat deze kosten niet uit de behoedzaamheidsbuffer worden gedekt, omdat deze voor andere doeleinden is bedoeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Concept begrotingswijziging 2023 Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA) SW-salarissen Overheadkosten Minimumloon Behoedzaamheidsbuffer Loonstijging Caparis Financieel adviseurs DienstverleningsovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 8 Begrotingswijziging 2023 en ontwerpbegroting 2024 FUMO
Achtkarspelen in de knel door stijgende FUMO-kosten
De gemeenteraad van Achtkarspelen debatteerde fel over de stijgende kosten van de FUMO, de organisatie die milieutaken uitvoert voor Friese gemeenten. De voorgestelde verhoging van de deelnemersbijdrage met 18% voor 2024 valt niet goed bij de raad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een langdurig debat op 20 april 2023 uitten verschillende partijen hun zorgen over de financiële druk die de stijgende kosten van de FUMO met zich meebrengen. De ChristenUnie sprak van een "onredelijke stijging" en benadrukte dat de gemeente niet als "pinautomaat" moet fungeren. "We worden niet in staat gesteld om keuzes te maken over het kwaliteitsniveau van de milieutaken," aldus een raadslid van de ChristenUnie.Het college stelde voor om een zienswijze in te dienen waarin de FUMO wordt gevraagd om de processen te stroomlijnen en de kostenstijgingen binnen de eigen begroting op te vangen. De raad kan hiermee invloed uitoefenen op de definitieve begroting, die in juni 2023 door het Algemeen Bestuur van de FUMO wordt vastgesteld.
Het CDA toonde zich kritisch over de begrotingsstijgingen en vroeg zich af of de taken van de FUMO efficiënter uitgevoerd kunnen worden. "Er moeten mogelijkheden zijn om de kosten te drukken, want ook de gemeente stormt af op een financieel ravijn vanaf 2026," waarschuwde een CDA-raadslid.
De discussie werd verder bemoeilijkt door de vraag of de gemeente verplicht is om taken over te hevelen naar de FUMO, en welke financiële gevolgen dit met zich meebrengt. De wethouder gaf aan dat de gemeente nog niet precies weet hoeveel besparing dit kan opleveren.
Uiteindelijk stemde de raad in met het voorstel van het college, maar niet zonder de nodige discussie en amendementen. Het amendement van de ChristenUnie en GBA, dat een strenger signaal naar de FUMO wilde sturen, werd verworpen. Het amendement van het CDA, dat opriep tot meer inzicht in de mogelijkheden voor kostenbesparing, werd aangenomen.
De stemming over het voorstel van het college verliep zonder verdere incidenten, maar de zorgen over de financiële toekomst van de gemeente blijven bestaan. De raad hoopt dat de FUMO serieus werk maakt van de oproep om efficiënter te werken en de kostenstijgingen binnen de perken te houden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 20 april 2023 besloten om kennis te nemen van de begrotingswijziging 2023 en de ontwerpbegroting 2024 van de FUMO. De FUMO is een gemeenschappelijke regeling die milieutaken uitvoert voor Friese gemeenten. De deelnemersbijdrage voor Achtkarspelen in 2024 bedraagt € 480.142, wat niet binnen de meerjarige gemeentebegroting past. Het college stelt voor om een zienswijze in te dienen waarin wordt gevraagd om de processen binnen de FUMO te stroomlijnen, loon- en prijsstijgingen binnen de eigen begroting op te vangen, en de incidentele kosten van € 885.000 te verlagen. De raad kan invloed uitoefenen op de definitieve begroting door deze zienswijze in te dienen. Het Algemeen Bestuur van de FUMO zal in juni 2023 de begroting vaststellen, rekening houdend met de zienswijzen van de deelnemers.
Achtkarspelen yn 'e knyp troch stigende FUMO-kosten
De gemeenteried fan Achtkarspelen debattearre fel oer de stigende kosten fan de FUMO, de organisaasje dy't miljeutaken útfiert foar Fryske gemeenten. De foarstelde ferheging fan de dielnimmersbydrage mei 18% foar 2024 falt net goed by de ried.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in langduorjend debat op 20 april 2023 útten ferskate partijen har soargen oer de finansjele druk dy't de stigende kosten fan de FUMO meibringe. De ChristenUnie spruts fan in "ûnredlike stiging" en benadrukke dat de gemeente net as "pinautomaat" funksjonearje moat. "Wy wurde net yn steat steld om karren te meitsjen oer it kwaliteitsnivo fan de miljeutaken," sa in riedslid fan de ChristenUnie.It kolleezje stelde foar om in sichtwize yn te tsjinjen dêr't de FUMO frege wurdt om de prosessen te stroomlinen en de kostenstigingen binnen de eigen begroting op te fangen. De ried kin hjirmei ynfloed útoefenje op de definityf begroting, dy't yn juny 2023 troch it Algemien Bestjoer fan de FUMO fêststeld wurdt.
It CDA toande har kritysk oer de begrotingsstigingen en frege har ôf oft de taken fan de FUMO effisjinter útfierd wurde kinne. "Der moatte mooglikheden wêze om de kosten te drukken, want ek de gemeente stjert ôf op in finansjeel ravyn fanôf 2026," warskôge in CDA-riedslid.
De diskusje waard fierder bemoeilike troch de fraach oft de gemeente ferplicht is om taken oer te heljen nei de FUMO, en wat foar finansjele gefolgen dit meibringt. De wethâlder joech oan dat de gemeente noch net krekt wit hoe't folle besparring dit opleverje kin.
Uteinlik stimde de ried yn mei it foarstel fan it kolleezje, mar net sûnder de nedige diskusje en amendeminten. It amendemint fan de ChristenUnie en GBA, dat in strenger signaal nei de FUMO stjoere woe, waard ferwurpen. It amendemint fan it CDA, dat oprope ta mear ynsjoch yn de mooglikheden foar kostenbesparring, waard oannommen.
De stimming oer it foarstel fan it kolleezje ferrûn sûnder fierdere ynsidinten, mar de soargen oer de finansjele takomst fan de gemeente bliuwe bestean. De ried hoopet dat de FUMO serieus wurk makket fan de oprop om effisjinter te wurkjen en de kostenstigingen binnen de perken te hâlden.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 20 april 2023 besletten om kennis te nimmen fan de begrotingswiziging 2023 en de ûntwerpbegroting 2024 fan de FUMO. De FUMO is in gemeenschappelijke regeling dy't miljeutaken útfiert foar Fryske gemeenten. De dielnimmersbydrage foar Achtkarspelen yn 2024 is € 480.142, wat net yn 'e mearjierige gemeentebegroting past. It kolleezje stelt foar om in beskôging yn te tsjinjen dêr't frege wurdt om de prosessen binnen de FUMO te stroomlinen, loon- en priisstigingen binnen de eigen begroting op te fangen, en de iensidige kosten fan € 885.000 te ferleegjen. De ried kin ynfloed útoefenje op de definityf begroting troch dizze beskôging yn te tsjinjen. It Algemien Bestjoer fan de FUMO sil yn juny 2023 de begroting fêststelle, rekken hâldend mei de beskôgingen fan de dielnimmers.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begrotingswijziging 2023 en ontwerpbegroting 2024 FUMO". Het college van Achtkarspelen stelt de gemeenteraad voor om kennis te nemen van de begrotingswijziging 2023 en de ontwerpbegroting 2024 van de FUMO. De raad wordt gevraagd een zienswijze in te dienen over deze begrotingen. De FUMO, verantwoordelijk voor milieutaken in Friesland, heeft een stijging in de deelnemersbijdrage voorgesteld die niet binnen de meerjarige gemeentebegroting past. De raad kan via een zienswijze invloed uitoefenen op de uiteindelijke begroting.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke uitleg van de wijzigingen. Echter, er ontbreekt een diepgaande analyse van de impact op lange termijn en mogelijke alternatieven.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de begrotingswijziging en ontwerpbegroting te beoordelen en een zienswijze in te dienen. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de uiteindelijke besluitvorming door het Algemeen Bestuur van de FUMO.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde verhogingen en of zij de voorgestelde zienswijze willen indienen. Dit omvat keuzes over financiële prioriteiten en de mate van invloed die zij willen uitoefenen op de FUMO.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er zijn geen directe inconsequenties, maar de financiële impact is niet volledig gedekt binnen de huidige begroting.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de begrotingswijziging en ontwerpbegroting en om een zienswijze in te dienen volgens de conceptbrief.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een stijging van de deelnemersbijdrage die niet binnen de huidige meerjarenbegroting past. Er wordt geen specifieke dekking voor deze stijging aangegeven, behalve dat het in de eerstvolgende begrotingswijziging moet worden verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
FUMO Begrotingswijziging 2023 Ontwerpbegroting 2024 Zienswijze Deelnemersbijdrage Gemeenschappelijke Regeling Omgevingswet Indexering Personeelskosten Financiële gevolgenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Aanpassing zienswijze" op de begrotingswijziging 2023 en ontwerpbegroting 2024 van de FUMO. Het voorstel roept op tot efficiëntere processen en kostenbeheersing binnen de FUMO, met specifieke aandacht voor het opvangen van loon- en prijsstijgingen binnen de bestaande begroting. Het vraagt om een verlaging van incidentele kosten en het uitwerken van opties voor lagere uitvoeringsniveaus van taken. Indien de zienswijze niet voldoende wordt overgenomen, moet de portefeuillehouder tegen de begrotingswijzigingen stemmen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke richtlijnen voor kostenbeheersing en efficiëntie. Echter, het mist specifieke details over hoe de voorgestelde efficiëntieverbeteringen gerealiseerd moeten worden.
Rol van de Raad:
De raad moet de zienswijze goedkeuren en de portefeuillehouder instrueren om tegen de begrotingswijzigingen te stemmen als de zienswijze niet wordt overgenomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan kostenbeheersing en efficiëntie binnen de FUMO, en of ze bereid zijn om tegen de begrotingswijzigingen te stemmen als hun zienswijze niet wordt overgenomen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde efficiëntieverbeteringen is onduidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement steunen en de portefeuillehouder instrueren om tegen de begrotingswijzigingen te stemmen indien de zienswijze niet wordt overgenomen.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie, behalve dat het de raad in staat stelt prioriteiten te stellen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële implicaties door te streven naar kostenbeheersing en verlaging van incidentele kosten. Het geeft echter geen gedetailleerde dekking voor deze kostenverlagingen, behalve dat ze binnen de bestaande begroting moeten worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Begrotingswijziging Ontwerpbegroting FUMO Loon- en prijsstijgingen Efficiëntie Uitvoeringsniveau Omgevingswet Incidentele kosten BestuursakkoordVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het amendement betreft de "Aanpassing zienswijze" met betrekking tot de begrotingswijziging 2023 en de ontwerpbegroting 2024 van de FUMO. Het amendement stelt voor om een zienswijze in te dienen die alleen instemt met kostenstijgingen door loon- en prijsstijgingen en roept de FUMO op om opties uit te werken voor lagere uitvoeringsniveaus. Daarnaast wordt de portefeuillehouder opgeroepen om tegen de begrotingen te stemmen als de zienswijze niet wordt overgenomen.
Oordeel over volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet, omdat het specifieke wijzigingen en aanvullingen voorstelt en een duidelijke toelichting geeft op de redenen achter de wijzigingen. Echter, het biedt geen gedetailleerde financiële analyse of alternatieve scenario's.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het indienen van de voorgestelde zienswijze en de instructies aan de portefeuillehouder. De raad speelt een cruciale rol in het bepalen van de financiële koers en prioriteiten van de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze akkoord gaan met de voorgestelde zienswijze die zich beperkt tot instemming met kostenstijgingen door loon- en prijsstijgingen en of ze de FUMO willen aanmoedigen om lagere uitvoeringsniveaus te onderzoeken.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de haalbaarheid van het opvangen van kostenstijgingen binnen de FUMO-begroting wordt in twijfel getrokken.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde zienswijze willen indienen en of ze de portefeuillehouder willen instrueren om tegen de begrotingen te stemmen als de zienswijze niet wordt overgenomen.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de interne besluitvorming en samenwerking tussen gemeenten en de FUMO.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op financiële en operationele aspecten.
Financiële gevolgen:
Het amendement erkent de financiële druk door loon- en prijsstijgingen, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking. Het roept op tot meer inzicht in kostenbesparende opties, maar geeft geen concrete financiële oplossingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Begrotingswijziging Ontwerpbegroting FUMO Loon- en prijsstijgingen Uitvoeringsniveau Portefeuillehouder VTH-beleid Toezichtfrequentie Financiële situatieVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Albert Van Dijk
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
Rienk Schootstra - CDA
Klaas Sietse van der Wal - CU
Rienk Schootstra - CDA
Klaas Sietse van der Wal - CU
Rienk Schootstra - CDA
Klaas Sietse van der Wal - CU
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wietske Poelman
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wietske Poelman
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wietske Poelman
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Rienk Schootstra - CDA
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wietske Poelman
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Rienk Schootstra - CDA
Wietske Poelman
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wietske Poelman
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wietske Poelman
O.F. Brouwer - Burgemeester
Albert Van Dijk
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Jeffrey Graansma - PVV
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
00:10:42 - 00:17:31 - 00:18:46 - 00:24:55 - 00:30:41 - 00:31:48 - 00:32:41 - 00:36:19 - 00:37:18 - 00:38:52 - 00:44:58 - 00:48:22 - 00:48:32 - 00:52:34 - 00:53:40 - 00:55:04 - 00:56:07 - 00:57:43 - 00:58:26 - 00:59:01 - 01:02:30 - 01:03:02 - 01:03:28 - 01:05:06 - 01:06:00 - 01:14:53 - 01:15:52 - 01:16:24 - 01:17:14 - 01:17:51 - 01:18:46 - 01:19:39 - 01:19:48 - 01:20:33 - 01:20:44 - 01:21:41 - 01:22:26 - 01:22:48 - 01:23:30
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Hink Speulman - PvdA
Agendapunt 8.1 Amendement CU en GBA - Aanpassing zienswijze
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het amendement betreft de "Aanpassing zienswijze" met betrekking tot de begrotingswijziging 2023 en de ontwerpbegroting 2024 van de FUMO. Het voorstel beoogt de raad van Achtkarspelen een zienswijze te laten indienen die alleen instemt met kostenstijgingen door loon- en prijsstijgingen. Daarnaast wordt de FUMO gevraagd opties uit te werken voor lagere uitvoeringsniveaus, zodat gemeenten keuzes kunnen maken. Indien de zienswijze niet wordt overgenomen, moet de portefeuillehouder tegen de begrotingen stemmen.
Oordeel over volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde financiële analyses en concrete alternatieven voor lagere uitvoeringsniveaus.
Rol van de raad:
De raad moet een zienswijze indienen en besluiten of de portefeuillehouder tegen de begrotingen moet stemmen als de zienswijze niet wordt overgenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen instemmen met de huidige begrotingswijzigingen of aandringen op alternatieven die mogelijk tot lagere kosten leiden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde opties is onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde zienswijze willen indienen en of de portefeuillehouder tegen de begrotingen moet stemmen als de zienswijze niet wordt overgenomen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent de financiële druk door loon- en prijsstijgingen, maar biedt geen gedetailleerde financiële dekking of alternatieven. Het vraagt om inzicht in kostenbesparende opties, maar biedt geen concrete oplossingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze FUMO Begrotingswijziging Ontwerpbegroting Loon- en prijsstijgingen Uitvoeringsniveau Portefeuillehouder VTH-beleid Toezichtfrequentie Financiële situatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.2 Amendement CDA - Aanpassing zienswijze
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: AMENDEMENT op Begrotingswijziging 2023 en Ontwerpbegroting 2024 FUMO
Samenvatting: Het amendement, ingediend door de CDA-fractie van Achtkarspelen, beoogt wijzigingen in de zienswijze op de begrotingswijziging 2023 en de ontwerpbegroting 2024 van de FUMO. Het stelt voor om processen te stroomlijnen, kosten te verlagen en opties te onderzoeken voor het uitvoeren van taken op een lager niveau. Daarnaast wordt de portefeuillehouder opgeroepen tegen de begrotingen te stemmen als de zienswijze niet voldoende wordt overgenomen. Het amendement is verworpen met 10 stemmen voor en 11 tegen.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de voorgestelde wijzigingen en de onderbouwing daarvan. Het biedt concrete suggesties voor kostenbesparing en efficiëntieverbetering. Echter, het mist gedetailleerde uitwerking van hoe deze doelen precies bereikt kunnen worden.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen en goedkeuren van de begrotingswijzigingen en de ontwerpbegroting. Het amendement vraagt de raad om prioriteiten te stellen en keuzes te maken over de uitvoering van taken.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde kostenbesparingen en efficiëntieverbeteringen willen ondersteunen. Daarnaast moeten ze bepalen of ze de portefeuillehouder willen instrueren om tegen de begrotingen te stemmen als de zienswijze niet wordt overgenomen.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke benchmarks of tijdlijnen voor de voorgestelde efficiëntieverbeteringen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde maatregelen is niet volledig onderbouwd.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het amendement willen aannemen of verwerpen. Aangezien het amendement al is verworpen, is verdere actie mogelijk niet nodig, tenzij er een heroverweging plaatsvindt.
Participatie
Het voorstel zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. Het richt zich voornamelijk op interne processen en besluitvorming binnen de gemeenteraad en de FUMO.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op kostenbesparing en efficiëntie.
Financiële Gevolgen
Het amendement beoogt financiële besparingen door processen te stroomlijnen en kosten te verlagen. Er wordt echter niet gedetailleerd aangegeven hoe deze besparingen precies gerealiseerd worden of hoe eventuele kosten gedekt worden. De financiële implicaties zijn dus niet volledig uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Begrotingswijziging Ontwerpbegroting FUMO Loon- en prijsstijgingen Efficiëntie Uitvoeringsniveau Omgevingswet Incidentele kosten BestuursakkoordVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 (Ontwerp)verklaring van geen bedenkingen omgevingsvergunning Regelstation, Lândyk 2B te Drogeham
Groen licht voor nieuw regelstation in Drogeham
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft groen licht gegeven voor de bouw van een nieuw regelstation in Drogeham. Ondanks dat het plan in strijd is met het huidige bestemmingsplan, ziet de raad het als een noodzakelijke stap in de energietransitie.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 20 april 2023 besloten om een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven voor de bouw van een nieuw regelstation op het perceel Lândyk 2B te Drogeham. Dit regelstation is noodzakelijk vanwege de toenemende vraag naar energie en de energietransitie. Het plan is in strijd met het huidige bestemmingsplan, dat de locatie als agrarisch gebied aanduidt. Echter, het college van burgemeester en wethouders heeft vastgesteld dat de locatie geschikt is vanwege de goede ruimtelijke onderbouwing en de ligging aan bestaande infrastructuur. Er is overleg geweest met de provincie en het waterschap, die beide instemmen met het plan. Als er geen zienswijzen worden ingediend tijdens de inzageperiode, wordt de ontwerpverklaring automatisch definitief. Eventuele kosten voor planschade zijn voor rekening van de initiatiefnemer.
Grien ljocht foar nij regelstasjon yn Droegeham
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat grien ljocht jûn foar de bou fan in nij regelstasjon yn Drogeham. Ûndanks dat it plan yn striid is mei it hjoeddeiske bestimmingsplan, sjocht de ried it as in needsaaklike stap yn de enerzjytransysje.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 20 april 2023 besletten om in ûntwerpferklearring fan gjin betinken ôf te jaan foar de bou fan in nij regelstasjon op it perceel Lândyk 2B te Drogeham. Dit regelstasjon is needsaaklik fanwegen de tanimmende fraach nei enerzjy en de enerzjytransysje. It plan is yn striid mei it hjoeddeiske bestimmingsplan, dat de lokaasje as agrarysk gebiet oandúdt. Lykwols hat it kolleezje fan boargemaster en wethâlders fêststeld dat de lokaasje geskikt is fanwegen de goede romtelike ûnderbouwing en de lizzing oan besteande ynfrastruktuer. Der is oerlis west mei de provinsje en it wetterskip, dy't beide ynstimme mei it plan. As der gjin beswieren yntsjinne wurde tiidens de ynseageperioade, wurdt de ûntwerpferklearring automatysk definityf. Eventuele kosten foar plannenij binne foar rekken fan de ynitiatyfnimmer.
-
09 - Raadsvoorstel - (Ontwerp)verklaring van geen bedenkingen omgevingsvergunning Regelstation.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "(Ontwerp)verklaring van geen bedenkingen omgevingsvergunning Regelstation, Lândyk 2B te Drogeham." Het voorstel betreft de aanvraag van een omgevingsvergunning voor de bouw van een regelstation voor energiedistributie op een perceel dat momenteel een agrarische bestemming heeft. Het plan is in strijd met het bestemmingsplan, maar er is een goede ruimtelijke onderbouwing. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven, die definitief wordt als er geen zienswijzen worden ingediend.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle benodigde informatie bevat, zoals de ruimtelijke onderbouwing, overleg met de provincie en het waterschap, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd.
Rol van de Raad:
De raad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven. Als er geen zienswijzen worden ingediend, wordt deze automatisch definitief.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het afwijken van het bestemmingsplan om de bouw van het regelstation mogelijk te maken, gezien de noodzaak voor energiedistributie en de energietransitie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van het ontbreken van zienswijzen kan als een risico worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven en deze als definitief aan te merken als er geen zienswijzen zijn.
Participatie:
Er is geen uitgebreid burgerparticipatietraject, maar de procedure biedt ruimte voor zienswijzen van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het regelstation bijdraagt aan de energietransitie en een robuuster elektriciteitsnetwerk.
Financiële Gevolgen:
De kosten van de procedure zijn gedekt door leges. Eventuele planschade komt voor rekening van de initiatiefnemer via een planschadeovereenkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Regelstation Drogeham Bestemmingsplan Energiedistributie Liander Energietransitie Ruimtelijke ordening Zienswijzen TransformatorstationsVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 10 Ter inzagelegging ontwerpbestemmingsplan ‘Drogeham – Boskwei 8 en ten zuiden van 2’
Verplaatsing woning in Drogeham krijgt groen licht
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan voor de verplaatsing van een woning in Drogeham. Het plan, dat geen planologische belemmeringen kent, kan nu ter inzage worden gelegd.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 20 april 2023 besloten om het ontwerpbestemmingsplan voor 'Drogeham – Boskwei 8 en ten zuiden van Boskwei 2' vrij te geven voor ter inzagelegging. Dit plan maakt de verplaatsing van een woning van Boskwei 8 naar een perceel ten zuiden van Boskwei 2 mogelijk. De oude woning op Boskwei 8 zal worden gesloopt en de bestemming van dat perceel wordt gewijzigd naar 'Agrarisch met waarden'. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat er geen planologische belemmeringen zijn voor deze ontwikkeling. De verplaatsing is in lijn met de provinciale verordening 'Romte', die toestaat dat een woning wordt verplaatst zolang het aantal woningen in het landelijk gebied niet toeneemt. De kosten voor de procedure worden verhaald op de initiatiefnemer en er wordt een planschadeovereenkomst afgesloten. Na instemming van het college start de inspraakprocedure.
Ferpleatsing fan wenning yn Droegeham krijt grien ljocht
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei it ûntwerpbestimmingsplan foar de ferpleatsing fan in wenning yn Drogeham. It plan, dat gjin planologyske belemmeringen hat, kin no ter ynseage lein wurde.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 20 april 2023 besletten om it ûntwerpbestimmingsplan foar 'Drogeham - Boskwei 8 en ten súden fan Boskwei 2' frij te jaan foar ter ynseaglechting. Dit plan makket de ferskowing fan in wenning fan Boskwei 8 nei in perceel ten súden fan Boskwei 2 mooglik. De âlde wenning op Boskwei 8 sil sloopt wurde en de bestimming fan dat perceel wurdt feroare nei 'Agrarysk mei wearden'. Ferskate ûndersiken hawwe oantoand dat der gjin planologyske belemmeringen binne foar dizze ûntwikkeling. De ferskowing is yn line mei de provinsjale feroardening 'Romte', dy't tastiet dat in wenning ferskood wurde kin as it oantal wenningen yn it lânskipsgebiet net ta nimt. De kosten foar de proseduere wurde ferhaald op de ynitiatyfnimmer en der wurdt in planskade-oerienkomst ôfsletten. Nei ynstimming fan it kolleezje begjint de ynspraakproseduere.
-
10 - Raadsvoorstel - Ter inzagelegging ontwerpbestemmingsplan Drogeham - Boskwei 8 en ten zuiden van 2.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ontwerpbestemmingsplan ‘Drogeham – Boskwei 8 en ten zuiden van Boskwei 2’
Samenvatting: Het voorstel betreft het vrijgeven van het ontwerpbestemmingsplan voor ter inzagelegging, dat de verplaatsing van een woning in Drogeham mogelijk maakt. De huidige woning aan de Boskwei 8 wordt gesloopt en de bestemming wordt gewijzigd naar agrarisch gebied. De nieuwe woning wordt ten zuiden van Boskwei 2 gerealiseerd, waarvoor de bestemming van agrarisch naar wonen wordt gewijzigd. Dit gebeurt onder de saldoregeling van de provincie, die toestaat dat het aantal woningen per saldo niet toeneemt. Diverse onderzoeken bevestigen dat er geen planologische belemmeringen zijn.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de planologische wijzigingen, de onderbouwing met onderzoeken, en de juridische kaders zoals de saldoregeling. Het biedt een duidelijke uitleg van de stappen die zijn genomen en de redenen daarvoor.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. In dit geval moet de raad beslissen over het vrijgeven van het ontwerpbestemmingsplan voor ter inzagelegging.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijziging van het bestemmingsplan, rekening houdend met de belangen van de betrokkenen en de impact op de omgeving.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de planologische wijzigingen en de voorwaarden waaronder deze plaatsvinden. Het is tijdgebonden met een duidelijk vervolgtraject. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het ontwerpbestemmingsplan vrij te geven voor ter inzagelegging.
Participatie
De initiatiefnemer heeft de buurtbewoners geïnformeerd, wat een basisniveau van participatie aangeeft. Verdere inspraak vindt plaats tijdens de terinzagelegging.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op planologische en juridische aspecten.
Financiële Gevolgen
De gemeente gaat geen financiële verplichtingen aan. De kosten worden gedekt via leges en een planschadeovereenkomst voor eventuele vergoedingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbestemmingsplan Drogeham Boskwei 8 Boskwei 2 Woningverplaatsing Bestemmingsplanwijziging Planologische regeling Provinciale verordening ‘Romte’ Saldoregeling PlanschadeovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 11 Vaststellen bestemmingsplan ‘Surhuisterveen, Groningerstraat 6’ (uitrit Jumbo)
Gemeenteraad Achtkarspelen stemt in met nieuwe uitrit voor Jumbo Surhuisterveen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 20 april 2023 ingestemd met een bestemmingsplanwijziging voor Groningerstraat 6 in Surhuisterveen. Deze wijziging maakt de aanleg van een extra uitrit voor het parkeerterrein van de Jumbo mogelijk, wat de verkeersdoorstroming en veiligheid in de straat moet verbeteren.
Samenvatting
Op 20 april 2023 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om het bestemmingsplan voor Groningerstraat 6 in Surhuisterveen vast te stellen. Dit plan maakt het mogelijk om een extra uitrit te realiseren voor het parkeerterrein van de Jumbo, door de bestemming van het perceel te wijzigen van 'Centrumdoeleinden' naar 'Verkeers- en verblijfsdoeleinden'. Het voorontwerp van het bestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er zijn enkele inspraakreacties ontvangen, wat heeft geleid tot aanpassingen in het ontwerp. Het definitieve ontwerp heeft vervolgens opnieuw ter inzage gelegen, maar er zijn geen zienswijzen ingediend. Het bestemmingsplan is daarom ongewijzigd vastgesteld. Er is geen exploitatieplan of plan-MER nodig. De initiatiefnemer heeft een overeenkomst gesloten om eventuele planschade te compenseren. Het plan draagt bij aan de verbetering van de verkeersdoorstroming en veiligheid in de Groningerstraat.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei nije útgong foar Jumbo Surhústerfean.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 20 april 2023 ynstimd mei in bestimmingsplanwiziging foar Groningerstrjitte 6 yn Surhústerfean. Dizze wiziging makket de oanlis fan in ekstra útgong foar it parkearterrein fan de Jumbo mooglik, wat de ferkearsstream en feiligens yn de strjitte ferbetterje moat.
Samenvatting
Op 20 april 2023 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om it bestimmingsplan foar Groningerstrjitte 6 yn Surhústerfean fêst te stellen. Dit plan makket it mooglik om in ekstra útgong te realisearjen foar it parkearterrein fan de Jumbo, troch de bestimming fan it perceel te feroarjen fan 'Sintrumdoelen' nei 'Ferkears- en ferbliuwsdoelen'. It foaroarstel fan it bestimmingsplan hat ter ynseage lein en der binne in pear ynspraakreaksjes ûntfongen, wat ta oanpassingen yn it ûntwerp leide hat. It definityf ûntwerp hat dêrnei opnij ter ynseage lein, mar der binne gjin beswierskriften yntsjinne. It bestimmingsplan is dêrom ûnwizige fêststeld. Der is gjin eksploitaasjeplan of plan-MER nedich. De ynitiatyfnimmer hat in oerienkomst slein om eventuele planningskade te kompensearjen. It plan draacht by oan de ferbettering fan de ferkearsdurchstreaming en feiligens yn de Groningerstrjitte.
-
11 - Raadsvoorstel - Vaststellen bestemmingsplan Surhuisterveen, Groningerstraat 6 (uitrit Jumbo).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen bestemmingsplan ‘Surhuisterveen, Groningerstraat 6’ (uitrit Jumbo)
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een bestemmingsplan voor Groningerstraat 6 in Surhuisterveen, om een extra uitrit voor het parkeerterrein van de Jumbo te realiseren. Dit vereist een partiële herziening van de beheersverordening, aangezien de huidige bestemming 'Centrumdoeleinden' geen wijzigingsbevoegdheid bevat. Het ontwerpplan heeft ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ingediend. Het college stelt voor om het bestemmingsplan vast te stellen zonder een exploitatieplan of plan-MER. De uitrit zal de verkeersdoorstroming verbeteren en is ruimtelijk aanvaardbaar bevonden.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de procedure, de inspraakreacties en de ruimtelijke overwegingen. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, wat suggereert dat er geen grote bezwaren zijn.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. De raad moet beslissen of zij instemt met het voorstel van het college om het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij instemt met de wijziging van de bestemming van 'Centrumdoeleinden' naar 'Verkeers- en verblijfsdoeleinden'. Dit heeft implicaties voor de ruimtelijke ordening en de verkeerssituatie in het centrum van Surhuisterveen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen zoals concrete doelen of evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan ‘Surhuisterveen, Groningerstraat 6’ ongewijzigd vast te stellen, zonder een exploitatieplan of plan-MER.
Participatie
Er is participatie geweest in de vorm van een inloopavond en een inspraakperiode voor het voorontwerpplan. Er zijn inspraakreacties ontvangen en verwerkt, wat wijst op een zekere mate van betrokkenheid van omwonenden en belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op verkeersdoorstroming en ruimtelijke ordening.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien er een overeenkomst is met de initiatiefnemer voor het compenseren van eventuele planschade. Dit dekt de financiële risico's af die voortvloeien uit het bestemmingsplan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Surhuisterveen Groningerstraat 6 Uitrit Jumbo Beheersverordening Centrumdoeleinden Verkeers- en verblijfsdoeleinden Inspraakreacties OntwerpplanVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 12 Jobinder
Jobinder-debat: Gemeente Achtkarspelen worstelt met toekomst vervoersdienst
Tijdens een raadsvergadering op 20 april 2023 discussieerde de gemeenteraad van Achtkarspelen over de toekomst van Jobinder, een vervoersdienst binnen het sociaal domein. De FNP-fractie had het gesprek aangevraagd na een presentatie over klanttevredenheid en de toekomst van Jobinder. De raad besprak de toekomstvisie, de impact van elektrisch materieel op de ritprijs en de mogelijkheid om Jobinder zelfstandig uit te voeren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat de toekomst van Jobinder, een vervoersdienst die onder andere Wmo- en leerlingenvervoer verzorgt, een heet hangijzer is. De FNP-fractie had het debat aangevraagd na een presentatie over de klanttevredenheid en de toekomst van de dienst. De raad boog zich over drie hoofdvragen: de toekomstvisie van Jobinder, de impact van beslissingen zoals de aanschaf van elektrisch materieel op de ritprijs, en de mogelijkheid om Jobinder als gezamenlijke regeling te behouden of zelfstandig uit te voeren door de gemeente Achtkarspelen.Mevrouw Fellema van de ChristenUnie opende het debat met lof voor de hoge klanttevredenheid, maar uitte ook zorgen: "Er hangt altijd een gevoel van onbehagen. De organisatie ontwikkelt zich, maar we moeten waken voor commerciële belangen die ten koste gaan van de efficiëntie."
De discussie spitste zich toe op de vraag of Jobinder moet uitbreiden met nieuwe vervoerssoorten. De FNP en het CDA waren kritisch. "We moeten niet op de stoel van de ondernemer gaan zitten," waarschuwde de heer Feenstra van het CDA. "De gemeenschappelijke regeling mag geen concurrent zijn voor ondernemers."
De wethouder benadrukte dat het college zich houdt aan de motie van het CDA uit 2021, die stelt dat uitbreidingen alleen mogen als ze drukken op de kosten van de deelnemende gemeenten en provincies. "We willen geen taken ontwikkelen die de markt kan oppakken," aldus de wethouder.
De discussie leidde tot een motie van de ChristenUnie, FNP en Gemeentebelangen, waarin het college wordt verzocht om de discussie over de doelstellingen van Jobinder op gang te brengen. De motie roept op om alleen uit te breiden met vervoerssoorten die drukken op de kosten van de gemeenten en provincies.
De motie werd met algemene stemmen aangenomen. "Dit is een stap in de goede richting," concludeerde de heer Zwagerstra van de FNP. "We moeten zorgen dat Jobinder blijft doen waar het goed in is, zonder de markt te verstoren."
De vergadering werd afgesloten met de afspraak dat de discussie over de toekomst van Jobinder zal worden voortgezet. De volgende raadsvergadering staat gepland voor 24 mei.
Samenvatting
Op 20 april 2023 zal tijdens een raadsvergadering een meningvormend gesprek plaatsvinden over Jobinder, een vervoersdienst binnen het sociaal domein. Dit gesprek is aangevraagd door de FNP-fractie naar aanleiding van een presentatie op 16 maart 2023 over klanttevredenheid en de toekomst van Jobinder. De raad zal met de wethouder in gesprek gaan over drie hoofdvragen: de toekomstvisie van Jobinder, de impact van beslissingen zoals de aanschaf van elektrisch materieel op de ritprijs, en de mogelijkheid om Jobinder als gezamenlijke regeling te behouden of zelfstandig uit te voeren door de gemeente Achtkarspelen. Er zijn verschillende documenten bijgevoegd, waaronder een persbericht over de hoge tevredenheid van Jobinder-gebruikers en onderzoeksrapporten over leerlingen- en Wmo-vervoer.
Jobinder-debât: Gemeente Achtkarspelen strûkelt mei takomst ferfierstsjinst
Tidens in riedsfergadering op 20 april 2023 diskusjearre de gemeenteried fan Achtkarspelen oer de takomst fan Jobinder, in ferfierstsjinst binnen it sosjaal domein. De FNP-fraksje hie it petear oanfrege nei in presintaasje oer klanttefredenheid en de takomst fan Jobinder. De ried bespruts de takomstfisy, de ynfloed fan elektrysk materiaal op de rittarif en de mooglikheid om Jobinder selsstannich út te fieren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard dúdlik dat de takomst fan Jobinder, in ferfierstsjinst dy't ûnder oare Wmo- en learlingferfier fersoarget, in hurd punt is. De FNP-fraksje hie it debat oanfrege nei in presintaasje oer de klanttefredenheid en de takomst fan de tsjinst. De ried bûgde har oer trije haadfragen: de takomstfisy fan Jobinder, de ynfloed fan besluten lykas de oanskaf fan elektrysk materiaal op de rittarif, en de mooglikheid om Jobinder as gesamelike regeling te behâlden of selsstannich út te fieren troch de gemeente Achtkarspelen.Frou Fellema fan de ChristenUnie iepene it debat mei lof foar de hege klanttefredenheid, mar út ek sorgen: "Der hinget altyd in gefoel fan ûnbehagen. De organisaasje ûntwikkelet him, mar wy moatte wachtsje foar kommersjele belangen dy't te koste gean fan de effisjinsje."
De diskusje spitste him ta op de fraach oft Jobinder útwreide moatte mei nije ferfiersoarten. De FNP en it CDA wiene kritysk. "Wy moatte net op de stoel fan de ûndernimmer gean sitten," warskôge de hear Feenstra fan it CDA. "De gemeenschappelijke regeling mei gjin konkurrinsje wêze foar ûndernimmers."
De wethâlder benadrukte dat it kolleezje him hâldt oan de motie fan it CDA út 2021, dy't stelt dat útwreidingen allinnich meie as se drukke op de kosten fan de dielnimmende gemeenten en provinsjes. "Wy wolle gjin taken ûntwikkelje dy't de merk oppakke kin," sa de wethâlder.
De diskusje liede ta in motie fan de ChristenUnie, FNP en Gemeentebelangen, dêr't it kolleezje frege wurdt om de diskusje oer de doelstellings fan Jobinder op gong te bringen. De motie ropt op om allinnich út te wreiden mei ferfiersoarten dy't drukke op de kosten fan de gemeenten en provinsjes.
De motie waard mei algemiene stimmen oannommen. "Dit is in stap yn de goede rjochting," konkludearre de hear Zwagerstra fan de FNP. "Wy moatte soargje dat Jobinder docht wêr't it goed yn is, sûnder de merk te fersoargjen."
De ferigening waard ôfsluten mei de ôfspraak dat de diskusje oer de takomst fan Jobinder fuortset wurde sil. De folgjende riedsfergadering stiet pland foar 24 maaie.
Samenvatting
Op 20 april 2023 sil der in mieningsfoarmend petear plakfine tiidens in riedsfergadering oer Jobinder, in ferfierstsjinst binnen it sosjaal domein. Dit petear is oanfrege troch de FNP-fraksje nei oanlieding fan in presintaasje op 16 maart 2023 oer klanttefredenheid en de takomst fan Jobinder. De ried sil mei de wethâlder yn petear gean oer trije haadfragen: de takomstfisy fan Jobinder, de ynfloed fan besluten lykas de oanskaf fan elektrysk materiaal op de rittarif, en de mooglikheid om Jobinder as gesamelike regeling te behâlden of selsstannich út te fieren troch de gemeente Achtkarspelen. Der binne ferskate dokuminten taheakke, lykas in persberjocht oer de hege tefredenheid fan Jobinder-brûkers en ûndersykrapporten oer learlingen- en Wmo-ferfier.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jobinder". Het voorstel betreft een meningvormende discussie in de raadsvergadering over de toekomst van Jobinder, een vervoersdienst in de regio. De FNP-fractie heeft vragen gesteld over de mogelijke uitbreiding van het werkgebied van Jobinder, de impact van beslissingen zoals de aanschaf van elektrisch materieel op de ritprijs, en de toekomst van Jobinder als gemeenschappelijke regeling. De raad wordt gevraagd om hun standpunt te bepalen over deze kwesties en te overwegen of de gemeente Achtkarspelen de vervoersdienst zelfstandig kan uitvoeren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de belangrijkste vragen en overwegingen rondom Jobinder adresseert. Het bevat relevante achtergrondinformatie en verwijzingen naar eerdere onderzoeken en presentaties.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een mening te vormen over de toekomst van Jobinder en de gestelde vragen te bespreken. De raad moet overwegen of zij de huidige gemeenschappelijke regeling willen voortzetten of dat er alternatieven zijn.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de uitbreiding van het werkgebied van Jobinder steunen, hoe zij aankijken tegen de mogelijke verhoging van de ritprijs door de aanschaf van elektrisch materieel, en of zij de gemeenschappelijke regeling willen voortzetten of zelfstandig willen opereren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk een meningvormende discussie betreft zonder concrete doelen of tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitkomst van de discussie kan leiden tot verdere SMART-doelstellingen.
Besluit van de raad:
De raad moet een standpunt innemen over de toekomst van Jobinder en de gestelde vragen beantwoorden. Dit kan leiden tot verdere besluitvorming over de organisatie en uitvoering van de vervoersdienst.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar de presentatie en onderzoeken suggereren dat er enige mate van betrokkenheid is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in de context van de aanschaf van elektrisch materieel, wat kan bijdragen aan milieuvriendelijke vervoersoplossingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel wijst op mogelijke financiële gevolgen, zoals de impact van elektrisch materieel op de ritprijs. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe deze kosten gedekt zullen worden, wat een belangrijk punt van overweging voor de raad kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jobinder Toekomst Uitbreiding Aanbesteding Elektrisch materieel Ritteprijs Gemeenschappelijke regeling Zelfstandige uitvoering Klanttevredenheid PresentatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Afwikkeling motie 'Uitbreiding Jobinder'". Het voorstel betreft de uitvoering van een motie die op 20 april 2023 door de gemeenteraad van Achtkarspelen is aangenomen. De motie verzocht het college om in het bestuur van Jobinder te pleiten voor uitbreidingen van vervoersdiensten die de kosten voor deelnemende gemeenten en de provincie drukken, zoals vervoer naar dagbestedingen of vraagafhankelijk openbaar vervoer. Andere vervoersdiensten moeten aan de vrije markt worden overgelaten. Het college heeft deze motie besproken in de bestuursvergadering van Jobinder en verdere stappen zijn gepland om de visie Jobinder 2.0 te ontwikkelen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de stappen beschrijft die zijn genomen om de motie uit te voeren. Het bevat informatie over de vergaderingen en de besproken visie Jobinder 2.0.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om toezicht te houden op de uitvoering van de motie en om te beslissen over de verdere stappen die moeten worden genomen op basis van de uitkomsten van de discussie en de visie Jobinder 2.0.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde uitbreidingen van Jobinder en of zij de visie Jobinder 2.0 steunen. Dit omvat keuzes over welke vervoersdiensten door de gemeente moeten worden gefinancierd en welke aan de vrije markt moeten worden overgelaten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes of evaluatiecriteria opgenomen. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de uitwerking van de visie Jobinder 2.0 kan meer gedetailleerde SMART-doelen bevatten.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde visie Jobinder 2.0 steunen en of zij akkoord gaan met de verdere stappen die zijn voorgesteld door het Mobiliteitsbureau.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden of de gemeenschap is meegenomen in het proces. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere uitwerking.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar het onderwerp kan relevant zijn gezien de focus op efficiënter en mogelijk milieuvriendelijker vervoer.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat uitbreidingen alleen mogen plaatsvinden als ze de kosten voor de gemeenten en de provincie drukken. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking opgenomen in het voorstel. Dit kan een belangrijk punt van aandacht zijn voor de raad bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jobinder Uitbreiding Vervoer Mobiliteitsbureau Gemeenten Vrije markt Vervoerssoorten Kosten Provincie DagbestedingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Uitbreiding Jobinder" en is gericht op het sturen van de discussie binnen het bestuur van Jobinder over de uitbreiding van vervoersdiensten. De motie verzoekt het college om alleen uitbreidingen toe te staan die de kosten voor deelnemende gemeenten en de provincie drukken, zoals vervoer naar dagbestedingen of vraagafhankelijk openbaar vervoer. Andere vervoerssoorten moeten aan de vrije markt worden overgelaten. De raad wil geïnformeerd worden over de uitkomsten van deze discussie. De motie benadrukt dat de Gemeenschappelijke Regeling (GR) geen concurrent mag zijn voor ondernemers en dat het ondernemersklimaat beschermd moet worden.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen over de uitbreiding van Jobinder en de impact op het ondernemersklimaat. Het biedt duidelijke richtlijnen voor de discussie binnen het bestuur van Jobinder en vraagt om terugkoppeling naar de raad.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende en sturende rol door het college te verzoeken de discussie binnen Jobinder te beïnvloeden en de raad te informeren over de uitkomsten.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de uitbreiding van Jobinder met mogelijke negatieve effecten op de lokale markt, of het beperken van de uitbreiding om de vrije markt te beschermen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de gevraagde acties, maar mist concrete tijdsgebonden doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit hangt af van de uitvoering door het college en de respons van Jobinder.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie steunen en het college de opdracht geven om de discussie binnen Jobinder te sturen volgens de richtlijnen van de motie.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op bestuurlijke discussies.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan impliciet relevant zijn als het gaat om de efficiëntie en milieuvriendelijkheid van vervoersoplossingen.
Financiële Gevolgen:
De motie adresseert de financiële druk op gemeenten en de provincie, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking. Het richt zich op het beperken van kosten door bepaalde uitbreidingen niet toe te staan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jobinder Uitbreiding Vervoer Gemeenschappelijke Regeling Ondernemersklimaat Vervoersmiddelen Vrije markt Kosten Taxibedrijven EfficiëntieVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Anita Vellema - CU
Jacob Zwaagstra - CDA
Anita Vellema - CU
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Anita Vellema - CU
Jeffrey Graansma - PVV
Anita Vellema - CU
Jeffrey Graansma - PVV
Anita Vellema - CU
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Anita Vellema - CU
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Anita Vellema - CU
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Wopke Veenstra - FNP
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Wopke Veenstra - FNP
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Jeffrey Graansma - PVV
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Jeffrey Graansma - PVV
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Jeffrey Graansma - PVV
Jacob Zwaagstra - CDA
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Hink Speulman - PvdA
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 12.1 Motie uitbreiding Jobinder
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem een motie aangenomen met betrekking tot de uitbreiding van Jobinder, een Gemeenschappelijke Regeling voor vervoer. De motie verzoekt het college om binnen het bestuur van Jobinder een discussie te starten over de doelstellingen voor vervoersuitbreidingen. Het standpunt van Achtkarspelen is dat alleen uitbreidingen die kosten voor gemeenten en de provincie met zich meebrengen, zoals vervoer naar dagbestedingen of vraagafhankelijk openbaar vervoer, toegestaan moeten worden. Andere vervoerssoorten moeten aan de vrije markt worden overgelaten. De raad wil geïnformeerd worden over de uitkomsten van deze discussie. De motie benadrukt dat Jobinder geen concurrent mag zijn voor ondernemers en dat de uitbreiding mogelijk een negatief effect kan hebben op het ondernemersklimaat, met name voor taxibedrijven. Eerdere moties over dit onderwerp zijn als afgedaan beschouwd, maar de huidige ontwikkelingen binnen Jobinder lijken hier niet mee in lijn te zijn.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich in motie oannommen oangeande de útwreiding fan Jobinder, in Gemeenschappelijke Regeling foar ferfier. De motie freget it kolleezje om binnen it bestjoer fan Jobinder in diskusje te starten oer de doelstellings foar ferfierútwreidingen. It stânplak fan Achtkarspelen is dat allinnich útwreidingen dy't kosten foar gemeenten en de provinsje meibringe, lykas ferfier nei dei-bestedings of fraachôfhinklik iepenbier ferfier, tastien wurde moatte. Oare soarten ferfier moatte oan de frije merk oerlitten wurde. De ried wol ynformaasje krije oer de útkomsten fan dizze diskusje. De motie benadrukt dat Jobinder gjin konkurrinsje wêze mei foar ûndernimmers en dat de útwreiding mooglik in negatyf effekt hawwe kin op it ûndernimmersklimaat, benammen foar taxibedriuwen. Eardere moties oer dit ûnderwerp binne as ôfhannele beskôge, mar de hjoeddeiske ûntwikkelingen binnen Jobinder lykje hjir net mei yn linje te wêzen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Uitbreiding Jobinder
Samenvatting: De motie betreft de uitbreiding van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Jobinder, die verantwoordelijk is voor het vervoer binnen de gemeenten en provincie, zoals Wmo- en leerlingenvervoer. De raad van Achtkarspelen verzoekt het college om binnen het bestuur van Jobinder een discussie te starten over de doelstellingen van de uitbreidingen. Het standpunt van Achtkarspelen is dat alleen uitbreidingen die kosten drukken op gemeenten en provincie, zoals vervoer naar dagbestedingen of vraagafhankelijk OV, toegestaan moeten worden. Andere vervoerssoorten moeten aan de vrije markt worden overgelaten. De raad wil geïnformeerd worden over de uitkomsten van deze discussie.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijke richtlijnen geeft over welke uitbreidingen wel en niet gewenst zijn. Het bevat echter geen gedetailleerd plan van aanpak of tijdlijn voor de uitvoering van de discussie binnen het bestuur van Jobinder.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om richting te geven aan het beleid van de Gemeenschappelijke Regeling Jobinder en om toezicht te houden op de uitvoering van de motie. De raad moet ook geïnformeerd worden over de uitkomsten van de discussie.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de balans tussen publieke dienstverlening en het ondersteunen van een gezond ondernemersklimaat. De raad moet kiezen of zij de uitbreiding van Jobinder willen beperken tot kostenbesparende vervoersmiddelen of dat zij meer ruimte willen geven aan de vrije markt.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een realistische inschatting van de impact, en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de uitvoering en impact zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het college willen verzoeken om de discussie binnen Jobinder te starten en of zij akkoord gaan met de voorgestelde beperkingen op de uitbreidingen.
Participatie
Het voorstel zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden. De focus ligt op de interne discussie binnen het bestuur van Jobinder.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn in de context van vervoersmiddelen en milieuvriendelijke oplossingen.
Financiële Gevolgen
De motie impliceert dat uitbreidingen die kosten drukken op gemeenten en provincie beperkt moeten worden. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van de kosten opgenomen in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jobinder Uitbreiding Vervoersmiddelen Gemeenschappelijke Regeling Ondernemersklimaat Vervoersbehoeften Vrije markt Taxibedrijven Kosten DagbestedingenVerfijning van de zoekopdracht: