16-02-2023 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Agenda, welkom en mededelingen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 1 Beleidsplan toerisme en recreatie
Achtkarspelen wil toerisme een boost geven met nieuw beleidsplan
Met het ambitieuze plan "Achtkarspelen: priuw de Wâlden" wil de gemeente Achtkarspelen de toeristische sector een flinke impuls geven. Het doel is om de regio te transformeren van een relatief onbekende bestemming naar een geliefde plek voor toeristen, met een verwachte toename van 50% in overnachtingen tegen 2030.
Samenvatting
Op 16 februari 2023 werd een informatiesessie gehouden over het beleidsplan toerisme en recreatie voor Achtkarspelen, met als doel om op 23 februari 2023 een besluit te nemen over de vaststelling van het plan voor de periode 2023-2030. Het plan, getiteld "Achtkarspelen: priuw de Wâlden", richt zich op het versterken van de lokale economie, het verbeteren van de natuurbeleving en het toeristisch-recreatief netwerk. Het beleidsplan is aangepast aan de wensen uit een nieuw bestuursakkoord en eerdere reacties. Het bevat vier strategielijnen: het op orde brengen van de basis, invulling van recreatieve identiteitsdragers, versterking van het logiesaanbod en samenwerking tussen ondernemers. Het plan is bedoeld om Achtkarspelen te ontwikkelen van een relatief onbekende bestemming naar een betrokken bestemming, met als doel een toename van 50% in overnachtingen tegen 2030. Het beleidsplan is opgesteld na consultatie van inwoners en belanghebbenden, en er is een breed draagvlak voor de groei van toerisme in de regio. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het plan vast te stellen, en na goedkeuring zal het gepubliceerd worden.
Achtkarspelen wol it toerisme in boost jaan mei in nij beliedsplan.
Mei it ambisjeuze plan "Achtkarspelen: priuw de Wâlden" wol de gemeente Achtkarspelen de toeristyske sektor in flinke ympuls jaan. It doel is om de regio te transformearjen fan in relative ûnbekende bestimming nei in leave plak foar toeristen, mei in ferwachte tastimming fan 50% yn oernachtings tsjin 2030.
Samenvatting
Op 16 febrewaris 2023 waard in ynformaasjesessje hâlden oer it beliedsplan foar toerisme en rekreaasje foar Achtkarspelen, mei as doel om op 23 febrewaris 2023 in beslút te nimmen oer de fêststelling fan it plan foar de perioade 2023-2030. It plan, mei de titel "Achtkarspelen: priuw de Wâlden", rjochtet him op it fersterkjen fan de lokale ekonomy, it ferbetterjen fan de natuerbelibbing en it toeristysk-rekreatyf netwurk. It beliedsplan is oanpast oan de winsken út in nij bestjoersakkoart en eardere reaksjes. It befettet fjouwer strategylinen: it op oarder bringen fan de basis, ynfolling fan rekreatyf identiteitsdragers, fersterking fan it oanbod fan oernachtings en gearwurking tusken ûndernimmers. It plan is bedoeld om Achtkarspelen te ûntwikkeljen fan in relative ûnbekende bestimming nei in belutsen bestimming, mei as doel in tastimming fan 50% yn oernachtings foar 2030. It beliedsplan is opsteld nei konsultaasje fan ynwenners en belanghawwenden, en der is in breed draachflak foar de groei fan toerisme yn de regio. De gemeenteried hat de befoegdheid om it plan fêst te stellen, en nei goedkarring sil it publisearre wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beleidsplan toerisme en recreatie ‘Achtkarspelen: priuw de Wâlden 2023-2030’". Het plan beoogt de toeristische en recreatieve sector in Achtkarspelen te versterken door de lokale economie te stimuleren, de brede welvaart te verhogen, de natuurbeleving te verbeteren en het toeristisch-recreatief netwerk uit te breiden. Het beleidsplan is aangepast aan het nieuwe bestuursakkoord en reacties uit de gemeenschap. Het bevat strategielijnen en actiepunten om de doelen te bereiken, zoals het verbeteren van logiesaanbod en samenwerking tussen ondernemers.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met een duidelijk kader en concrete actiepunten. Het omvat strategielijnen en houdt rekening met eerdere reacties en het bestuursakkoord.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het beleidsplan vast te stellen. Het is hun rol om het plan te evalueren, eventuele wijzigingen aan te brengen en uiteindelijk goed te keuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het beleidsplan en eventuele wijzigingen. Ze moeten ook overwegen hoe ze de balans willen vinden tussen toeristische groei en behoud van lokale waarden en natuur.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in termen van doelen zoals 50% meer overnachtingen tegen 2030. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het beleidsplan en bijlagenrapport vast te stellen, kennis te nemen van het ontwikkelkader logiesaccommodaties, en de ontvangen zienswijzen en enquête-resultaten voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van inwoners, ondernemers en experts via bijeenkomsten en enquêtes. Er is een breed draagvlak gecreëerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in termen van natuurbehoud en het slimme gebruik van recreatieve identiteitsdragers.
Financiële gevolgen:
De uitvoering wordt momenteel gedekt door bestaande middelen. Extra middelen kunnen in de toekomst via de Kadernota worden aangevraagd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsplan toerisme en recreatie Priuw de Wâlden 2023-2030 Ontwikkelkader logiesaccommodaties Zienswijzen en reacties Resultaten enquête Toeristische en recreatieve ontwikkeling Lokale economie Brede welvaart Noardlike Fryske Wâlden Toeristisch-recreatief netwerkVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
00:01:58 - 00:03:27 - 00:04:12 - 00:04:12 - 00:04:16 - 00:04:53 - 00:14:46 - 00:15:18 - 00:15:23 - 00:15:41 - 00:15:44 - 00:15:45 - 00:17:04 - 00:17:11 - 00:17:13 - 00:17:43 - 00:17:45 - 00:19:07 - 00:19:08 - 00:20:16 - 00:20:29 - 00:20:30 - 00:20:31 - 00:21:02 - 00:21:12 - 00:21:16 - 00:21:17 - 00:21:17 - 00:21:45 - 00:21:57 - 00:21:58 - 00:22:50 - 00:23:57 - 00:23:59 - 00:24:59 - 00:25:15 - 00:25:19 - 00:25:20 - 00:27:15 - 00:27:18 - 00:28:26 - 00:28:27 - 00:28:33 - 00:28:54 - 00:29:01 - 00:29:44 - 00:29:49 - 00:30:06 - 00:30:10 - 00:30:15 - 00:30:18 - 00:30:26 - 00:30:27 - 00:30:28 - 00:30:29 - 00:30:35 - 00:31:13 - 00:31:44 - 00:31:46 - 00:33:03 - 00:33:48
Agendapunt 2 Afwikkeling Dorpsontwikkelingsmaatschappij 2.0
Samenvatting
De tekst betreft een informatiepunt op de agenda van een bijeenkomst op 16 februari 2023, met als onderwerp de afwikkeling van het project Dorpsontwikkelingsmaatschappij 2.0. Het betreft een informerend stuk onder Programma 8, dat zich richt op volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing. De portefeuillehouder is de heer T.O. Brinkman en de ambtenaar is de heer R. Tax. Een brief van het college over de afwikkeling van het project is op 3 februari 2023 op de Lijst Ingekomen Stukken geplaatst. Op verzoek van de GBA-fractie is deze brief geagendeerd voor de informatiecarrousel om nadere vragen te kunnen stellen.
Samenvatting
De tekst hat betrekking op in ynformaasjepunt op 'e aginda fan in gearkomst op 16 febrewaris 2023, mei as ûnderwerp de ôfwikseling fan it projekt Doarpsûntwikkelingsmaatskippij 2.0. It is in ynformaasjestik ûnder Programma 8, dat him rjochtet op folkshûsfeesting, romtlike ynrjochting en stedlike fernijing. De portefúljehâlder is de hear T.O. Brinkman en de amtner is de hear R. Tax. In brief fan it kolleezje oer de ôfwikseling fan it projekt is op 3 febrewaris 2023 op de List Ynkommende Stikken pleatst. Op fersyk fan de GBA-fraksje is dizze brief agindearre foar de ynformaasjekarousel om neiere fragen te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Afwikkeling Dorpsontwikkelingsmaatschappij 2.0". Het betreft een informerend stuk waarin de raad kennisneemt van een brief van het college over de afwikkeling van het project DorpsOntwikkelingsMaatschappij 2.0. Dit project lijkt gericht te zijn op dorpsontwikkeling en stedelijke vernieuwing. De brief is geagendeerd voor een informatiecarrousel op verzoek van de GBA-fractie, die nadere vragen heeft over de afwikkeling van het project.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de raad informeert over de afwikkeling van het project. Echter, zonder de inhoud van de brief zelf te kennen, is het moeilijk te beoordelen of alle relevante details en gevolgen van de afwikkeling zijn opgenomen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is in dit geval informerend. De raad neemt kennis van de brief en kan vragen stellen tijdens de informatiecarrousel. Er is geen directe besluitvorming vereist op basis van dit stuk.
Politieke keuzes:
Er zijn geen directe politieke keuzes die gemaakt moeten worden op basis van dit informerende stuk. De raad kan echter besluiten om verdere stappen te ondernemen of aanvullende informatie te vragen, afhankelijk van de inhoud van de brief en de antwoorden op eventuele vragen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, aangezien het een informerend stuk betreft. Er zijn geen duidelijke doelen, meetbare resultaten, of tijdsgebonden elementen opgenomen. Zonder de inhoud van de brief is het moeilijk om op inconsistenties te wijzen.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen op basis van dit voorstel, aangezien het enkel om kennisname gaat. Eventuele vervolgacties kunnen voortkomen uit de informatiecarrousel.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie. Het is onduidelijk of er participatie van burgers of andere belanghebbenden heeft plaatsgevonden in het kader van de afwikkeling van het project.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of dit een relevant onderwerp is binnen de context van de afwikkeling van het project.
Financiële gevolgen:
Er is geen informatie over de financiële gevolgen van de afwikkeling van het project in het voorstel. Het is onduidelijk of en hoe eventuele kosten of besparingen worden gedekt. Dit zou een punt van aandacht kunnen zijn tijdens de informatiecarrousel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dorpsontwikkelingsmaatschappij 2.0 Afwikkeling Informatiecarrousel Brief college GBA-fractie Lijst Ingekomen Stukken (LIS) Volkshuisvesting Ruimtelijke ordening Stedelijke vernieuwing Programma 8Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3 Onderzoek rekenkamercommissie naar inwonersinitiatieven
Samenvatting
De rekenkamercommissie heeft onderzoek gedaan naar inwonersinitiatieven in de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Het doel was om inzicht te geven in hoe deze initiatieven worden gestimuleerd en welke ervaringen betrokkenen hebben. De commissie concludeert dat beide gemeenten inwoners ondersteunen bij het ontplooien van initiatieven, hoewel hun werkwijzen verschillen. Tytsjerksteradiel biedt voorspelbare ondersteuning, terwijl Achtkarspelen pragmatischer te werk gaat. Er zijn aanbevelingen gedaan om de ondersteuning te verbeteren, zoals het maken van onderscheid tussen initiatieven die door inwoners zelf of door de gemeente worden gerealiseerd, het uitwerken van een transparant beleid en afwegingskader, en het oprichten van een participatieplatform. Het college van B&W heeft positief gereageerd op de aanbevelingen en wil werken aan een algemene visie op participatie. De controlecommissie adviseert de raad om de aanbevelingen over te nemen en het college opdracht te geven deze uit te voeren.
Samenvatting
De rekkenkeamerkommissje hat ûndersyk dien nei ynwennersynisjativen yn de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. It doel wie om ynsjoch te jaan yn hoe't dizze ynisjativen stimulearre wurde en wat de ûnderfinings binne fan de belutsenen. De kommisje konkludearret dat beide gemeenten ynwenners stypje by it ûntwikkeljen fan ynisjativen, alhoewol harren wurkwizen ferskillen. Tytsjerksteradiel biedt foarspelbere stipe, wylst Achtkarspelen pragmatysker te wurk giet. Der binne oanbefellings dien om de stipe te ferbetterjen, lykas it meitsjen fan ûnderskied tusken ynisjativen dy't troch ynwenners sels of troch de gemeente realisearre wurde, it útwurkjen fan in trochskynend belied en ôfwegingskader, en it oprjochtsjen fan in partisipaasjeplatform. It kolleezje fan B&W hat posityf reagearre op de oanbefellings en wol wurkje oan in algemiene fisy op partisipaasje. De kontrolekommissje advisearret de ried om de oanbefellings oer te nimmen en it kolleezje opdracht te jaan dizze út te fieren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Onderzoek rekenkamercommissie naar inwonersinitiatieven". Het doel is om de gemeenteraad te informeren over de bevindingen van de rekenkamercommissie met betrekking tot inwonersinitiatieven in de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. De aanbevelingen richten zich op het verbeteren van de samenwerking tussen de gemeente en initiatiefnemers, het ontwikkelen van een transparant beleid en afwegingskader, en het oprichten van een participatieplatform. Het voorstel vraagt de raad om de aanbevelingen over te nemen, het college te verzoeken een plan van aanpak op te stellen en de uitvoering eind 2023 te evalueren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke aanbevelingen en een tijdlijn voor uitvoering en evaluatie. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en hoe deze gedekt worden.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de aanbevelingen van de rekenkamercommissie over te nemen en het college opdracht te geven deze uit te voeren. Daarnaast moet de raad het plan van aanpak meningvormend behandelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen overneemt en hoe zij de balans tussen gemeentelijke ondersteuning en sturing bij inwonersinitiatieven wil vormgeven. Ook moet de raad bepalen hoe participatie verder vormgegeven wordt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. De aanbevelingen zijn specifiek en tijdgebonden, maar er ontbreekt informatie over meetbare resultaten en haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is onduidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de aanbevelingen over te nemen, het college te vragen een plan van aanpak op te stellen en de uitvoering eind 2023 te evalueren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het oprichten van een participatieplatform en het ontwikkelen van een participatieverordening. Dit moet de betrokkenheid van inwoners bij initiatieven vergroten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp, maar kan impliciet een rol spelen in de ondersteuning van lokale initiatieven die bijdragen aan een duurzame leefomgeving.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het voorstel. Er is geen duidelijke dekking aangegeven, wat een aandachtspunt is voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inwonersinitiatieven Rekenkamercommissie Participatieplatform Aanbevelingen Onderzoeksrapport Afwegingskader Gemeente Tytsjerksteradiel Ondersteunende rol Sturende rol TransparantieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4 Decembercirculaire gemeentefonds 2022
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om op 23 februari 2023 te beslissen over de toewijzing van extra middelen uit de decembercirculaire 2022 van het gemeentefonds. Deze middelen zijn bedoeld voor diverse taakmutaties en decentralisatie-uitkeringen, waaronder energietoeslag, bijzondere bijstand, en ondersteuning voor Oekraïense ontheemden. Het voorstel omvat het toevoegen van een totaal van € 700.000 aan de reserve overlopende posten, het overhevelen van € 86.000 naar specifieke posten in 2022, en het vrijlaten van € 88.000 ten gunste van het begrotingssaldo 2022. Daarnaast wordt voorgesteld om in 2023 over de reserve overlopende posten te beschikken voor de besteding van de ontvangen middelen en om extra middelen voor taakmutaties 2023 te reserveren in de begroting. Tot slot wordt voorgesteld om € 45.000 aan het begrotingssaldo 2023 toe te voegen. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om deze middelen toe te wijzen, terwijl het college verantwoordelijk is voor de uitvoering.
Samenvatting
It foarstel oan de ried fan Achtkarspelen is om op 23 febrewaris 2023 te beslissen oer de taferdieling fan ekstra middels út de desimberkring fan 2022 fan it gemeentefûns. Dizze middels binne bedoeld foar ferskate takenferoarings en dekintegrearre útkearingen, lykas enerzjytoeslach, bysûndere stipe, en stipe foar ûntflechte Oekraïners. It foarstel behelst it tafoegjen fan in totaal fan € 700.000 oan de reserve oerlûpende posten, it oerheveljen fan € 86.000 nei spesifike posten yn 2022, en it frijlitten fan € 88.000 foar it begrotingssaldo fan 2022. Dêrneist wurdt foarsteld om yn 2023 te beskikken oer de reserve oerlûpende posten foar de besteging fan de ûntfongen middels en om ekstra middels foar takenferoarings 2023 te reservearjen yn de begroting. Ta beslút wurdt foarsteld om € 45.000 ta te foegjen oan it begrotingssaldo fan 2023. De gemeenteried hat de befoegdheid om dizze middels ta te wizen, wylst it kolleezje ferantwurdlik is foar de útfiering.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Decembercirculaire gemeentefonds 2022". Het voorstel informeert de gemeenteraad van Achtkarspelen over de extra middelen die beschikbaar zijn gesteld via de decembercirculaire van het gemeentefonds 2022. Deze middelen zijn bedoeld voor diverse taakmutaties en decentralisatie-uitkeringen, zoals energietoeslag, bijzondere bijstand, en ondersteuning voor Oekraïense ontheemden. Het voorstel beschrijft hoe deze middelen moeten worden toegewezen aan de begroting van 2022 en 2023, en hoe ze kunnen bijdragen aan het begrotingssaldo. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van deze middelen en de voorgestelde financiële toewijzingen goed te keuren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de bedragen en de specifieke doeleinden waarvoor de middelen zijn bedoeld. Het biedt een duidelijk overzicht van de financiële implicaties en de voorgestelde toewijzingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de algemene uitkering uit het gemeentefonds toe te delen aan de begroting voor de uitvoering van gemeentelijk beleid. De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde toewijzingen van de extra middelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen hoe de extra middelen het beste kunnen worden ingezet om de gemeentelijke beleidsdoelen te ondersteunen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten binnen het gemeentelijk beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bedragen en de doeleinden waarvoor ze zijn bedoeld. Het is echter minder specifiek over de exacte impact van de uitgaven op de beleidsdoelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de decembercirculaire en de voorgestelde financiële toewijzingen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat waar mogelijk voorlichting zal worden gegeven aan betrokken burgers over de inzet van compensatiemiddelen. Er is echter weinig detail over hoe participatie verder wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel beschrijft de financiële gevolgen in detail, met een totaal van € 875.000 aan extra middelen voor 2022 en aanvullende bedragen voor de komende jaren. Het legt uit hoe deze middelen worden toegewezen aan de begroting en het begrotingssaldo. De dekking wordt voornamelijk gevonden in de extra middelen zelf en de reserve overlopende posten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Decembercirculaire Gemeentefonds Taakmutaties Energietoeslag Bijzondere bijstand Decentralisatie uitkeringen Corona steunpakket Versterken sociale basis Gezond in de stad Compensatieregeling voogdij 18+Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Bedrijfswoning Oude Dijk 1a Buitenpost
Samenvatting
Op 23 februari 2023 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen beslissen over het ontwerpbestemmingsplan voor Oude Dijk 1a te Buitenpost. De eigenaren van het perceel willen een bedrijfswoning bouwen bij hun schapenhouderij en schapenhandelsbedrijf, maar het huidige bestemmingsplan staat dit niet toe. Het nieuwe ontwerpbestemmingsplan voorziet in een bouwvlak voor de bedrijfswoning en een uitbreiding van het bestemmingsvlak voor opslag. Er is geen planMER of exploitatieplan nodig. Het ontwerpbestemmingsplan wordt ter inzage gelegd voor zienswijzen. De noodzaak voor de bedrijfswoning is aangetoond vanwege de aard en continuïteit van het agrarisch bedrijf. De gemeenteraad moet expliciet besluiten dat er geen exploitatieplan hoeft te worden opgesteld. De initiatiefnemer heeft al overleg gehad met de buren, die instemmen met de plannen. De ter inzagelegging wordt bekendgemaakt via diverse kanalen.
Samenvatting
Op 23 febrewaris 2023 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen beslute oer it ûntwerpbestimmingsplan foar Oude Dijk 1a yn Bûtenpost. De eigeners fan it perceel wolle in bedriuwswenning bouwe by harren skieppehâlderij en skieppehannelbedriuw, mar it hjoeddeiske bestimmingsplan stiet dit net ta. It nije ûntwerpbestimmingsplan foarsjocht yn in bouflek foar de bedriuwswenning en in útwreiding fan de bestimmingsflek foar opslach. Der is gjin planMER of eksploitaasjepan nedich. It ûntwerpbestimmingsplan wurdt ter ynseach lein foar beskôgings. De needsaak foar de bedriuwswenning is oantoand fanwege de aard en kontinuïteit fan it agrarysk bedriuw. De gemeenteried moat eksplisyt beslute dat der gjin eksploitaasjepan opsteld wurde moat. De ynitiatyfnimmer hat al oerlis hân mei de buorren, dy't ynstimming jouwe mei de plannen. De ter ynseach lein wurdt bekendmakke troch ferskate kanalen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het ontwerp bestemmingsplan 'Oude Dijk 1a te Buitenpost'. De eigenaren van het perceel willen een bedrijfswoning bouwen bij hun schapenhouderij en schapenhandelsbedrijf. Het huidige bestemmingsplan staat dit niet toe, omdat er geen bouwvlak is. Het voorstel is om het ontwerpbestemmingsplan ter inzage te leggen, zodat belanghebbenden hun zienswijzen kunnen indienen. Er wordt geen planMER uitgevoerd en geen exploitatieplan vastgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de situatie, de noodzaak van de bedrijfswoning, en de planologische wijzigingen die nodig zijn. Er zijn echter geen uitgebreide financiële details of een diepgaande analyse van alternatieven.
Rol van de raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan. Het college bereidt het plan voor en legt het ter inzage.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de wijziging van het bestemmingsplan om de bouw van de bedrijfswoning mogelijk te maken. Dit omvat overwegingen over ruimtelijke ordening, duurzaamheid, en de impact op de omgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke toewijzing van verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een exploitatieplan kan vragen oproepen over de financiële dekking.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het ontwerpbestemmingsplan vrij te geven voor ter inzagelegging, geen planMER uit te voeren, en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de initiatiefnemer met directe buren heeft gesproken en dat er inspraakmogelijkheden zijn tijdens de terinzagelegging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van ruimtelijke kwaliteit en landschappelijke inpassing, maar is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien het een particulier initiatief betreft. Er is een planschadeverhaalsovereenkomst met de aanvrager om eventuele schade te compenseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Bedrijfswoning Oude Dijk 1a Buitenpost Schapenhouderij Bouwvlak Agrarisch bedrijf Natuurwetenschap Landschappelijke inpassing ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Lelylijn-Deltaplan
Samenvatting
De tekst betreft een informatievoorstel voor een raadsvergadering op 16 februari 2023, met als agendapunt de Lelylijn en het Deltaplan. Het document is informerend van aard en maakt deel uit van Programma 3 - Economie. Eerder is het onderwerp besproken tijdens een informatiecarrousel op 17 november 2022. Het vervolg is gepland voor een meningvormende bespreking op 23 februari 2023. De portefeuillehouder is de heer S.W. Vegelin en de ambtenaar is de heer J. Sijtsma. Bijlagen bij het voorstel omvatten onder andere een raadsinformatiebrief, presentaties en analyses over het Deltaplan en de Lelylijn. Het onderwerp is niet officieel geagendeerd door de raad, maar staat onder 'overige stukken' zodat inwoners erover kunnen inspreken. Het presidium heeft ingestemd met het verzoek van de FNP-fractie om het onderwerp meningvormend te agenderen voor de raadsvergadering op 23 februari 2023.
Samenvatting
De tekst befettet in ynformaasjefoarstel foar in riedsfergadering op 16 febrewaris 2023, mei as agindapunt de Lelyline en it Deltaplan. It dokumint is ynformaasjefan aard en makket diel út fan Programma 3 - Ekonomy. Earder is it ûnderwerp besprutsen tidens in ynformaasjekarousel op 17 novimber 2022. It ferfolch is pland foar in mieningsfoarmjende besprekking op 23 febrewaris 2023. De portefúljehâlder is de hear S.W. Vegelin en de amtner is de hear J. Sijtsma. Bylagen by it foarstel behannele ûnder oaren in riedsynformaasjebrief, presintaasjes en analizes oer it Deltaplan en de Lelyline. It ûnderwerp is net offisjeel agindearre troch de ried, mar stiet ûnder 'oare stikken' sadat ynwenners der oer prate kinne. It presidium hat ynstimd mei it fersyk fan de FNP-fraksje om it ûnderwerp mieningsfoarmjend te agindearjen foar de riedsfergadering op 23 febrewaris 2023.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Raadsinformatiebrief over de Lelylijn en het Deltaplan". Het document is bedoeld om de raad te informeren en een mening te vormen over de plannen rondom de Lelylijn en het Deltaplan. De Lelylijn is een voorgestelde spoorlijn die Noord-Nederland beter moet verbinden met de Randstad, terwijl het Deltaplan zich richt op bredere economische en infrastructurele ontwikkelingen in de regio. Het voorstel bevat diverse bijlagen, waaronder analyses en perspectieven van inwoners, om een breed inzicht te geven in de impact en haalbaarheid van deze plannen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met uitgebreide bijlagen die verschillende aspecten van de Lelylijn en het Deltaplan belichten. Er zijn analyses, antwoorden op vragen en perspectieven van inwoners opgenomen, wat een gedetailleerd beeld geeft.
Rol van de raad:
De raad heeft een meningvormende rol. Het is aan de raad om de informatie te bespreken en een standpunt in te nemen over de voortgang en uitvoering van de plannen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de plannen steunt en welke prioriteiten zij stelt in de ontwikkeling van de regio. Dit kan ook inhouden dat zij keuzes maken over investeringen en de balans tussen economische groei en leefbaarheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is informatief en niet direct SMART geformuleerd, omdat het vooral gericht is op het vormen van een mening. Er zijn geen duidelijke doelen, meetbare resultaten of tijdsgebonden elementen aangegeven. Inconsistenties zijn niet direct zichtbaar, maar kunnen in de details van de bijlagen zitten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de plannen steunen en welke aanbevelingen zij willen doen voor de verdere ontwikkeling van de Lelylijn en het Deltaplan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inwoners kunnen inspreken, wat wijst op een participatieve benadering. Het Friese Inwonersperspectief biedt inzicht in de mening van de lokale bevolking.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de impact van infrastructuurprojecten op het milieu en de noodzaak voor duurzame economische ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet in het voorstel genoemd, maar gezien de omvang van de projecten zijn er waarschijnlijk aanzienlijke kosten. Het is onduidelijk hoe deze gedekt worden, wat een belangrijk punt van discussie kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lelylijn Deltaplan Informatiecarrousel Meningvormend Friese Inwonersperspectief Presentatie Bouwstenen Analyse FNP-fractie ProvincieVerfijning van de zoekopdracht: