19-01-2023 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4 Zienswijze Ontwerp Programma van Eisen Openbaar Vervoer
Achtkarspelen Debatteert over Toekomst Openbaar Vervoer: "Het Moet van Onderop Komen"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een intens debat gevoerd over de toekomst van het openbaar vervoer in de regio. De discussie draaide om de ANNO zienswijze als reactie op het Ontwerp Programma van Eisen voor de nieuwe busconcessie 2024-2034. De raad benadrukte het belang van burgerparticipatie en alternatieve vervoersoplossingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadsvergadering van 19 januari 2023 stond de toekomst van het openbaar vervoer in Achtkarspelen centraal. De Provincie Fryslân heeft een ontwerp ter inzage gelegd, waarop de gemeenteraad nu haar zienswijze formuleert. De inspraakperiode loopt tot 20 januari 2023, en de raad wil dat de provincie de zorgen van de inwoners serieus neemt.Tijdens het debat werd duidelijk dat de verschraling van het openbaar vervoer een heet hangijzer is. "De leefbaarheid op het platteland staat onder druk," aldus een raadslid van de ChristenUnie. "We moeten ervoor zorgen dat het openbaar vervoer toegankelijk blijft voor iedereen."
Een belangrijk punt van discussie was de rol van burgerinitiatieven. De raad benadrukte dat oplossingen voor het openbaar vervoer van onderop moeten komen. "We moeten de dorpsbelangen en inwoners actief oproepen om met voorstellen te komen," stelde wethouder Vegeling. "Het is belangrijk dat we als gemeente faciliteren, maar de ideeën moeten vanuit de gemeenschap komen."
De motie van de ChristenUnie, die opriep tot het ontwikkelen van alternatieve vormen van openbaar vervoer, werd unaniem aangenomen. "Het is tijd om na te denken over alternatieven," zei een raadslid. "We moeten creatief zijn en kijken naar oplossingen zoals buurtbussen of deelauto's."
Hoewel er brede steun was voor de motie, waren er ook zorgen over de financiering. "We moeten ervoor zorgen dat de kosten niet op de schouders van de gemeente komen," waarschuwde een raadslid. "De provincie moet haar verantwoordelijkheid nemen."
De raad besloot uiteindelijk om de zienswijze van ANNO te ondersteunen en de motie van de ChristenUnie aan te nemen. Het is nu aan de provincie om de zorgen van Achtkarspelen serieus te nemen en te zorgen voor een toekomstbestendig openbaar vervoerssysteem.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt geïnformeerd over de ANNO zienswijze als reactie op het Ontwerp Programma van Eisen voor de nieuwe busconcessie 2024-2034. Deze zienswijze dient ter voorbereiding op de raadsvergadering van 19 januari 2023. De Provincie Fryslân heeft het ontwerp ter inzage gelegd en de inspraakperiode loopt van 7 december 2022 tot en met 20 januari 2023. Zodra er een reactie van de Provincie Fryslân binnenkomt, zal deze via de LIS aan de gemeenteraad worden aangeboden.
Achtkarspelen Debattearret oer Takomst Offentlik Ferfier: "It Moat fan ûnderen Komme"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in yntins debat fierd oer de takomst fan it iepenbier ferfier yn de regio. De diskusje gie oer de ANNO miening as reaksje op it ûntwerp Program fan Eisen foar de nije buskonsesje 2024-2034. De ried benadrukte it belang fan boargerpertisipaasje en alternative ferfieroplossingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de riedsfergadering fan 19 jannewaris 2023 stie de takomst fan it iepenbier ferfier yn Achtkarspelen sintraal. De Provinsje Fryslân hat in ûntwerp ter ynseach lein, dêr't de gemeenteried no har miening oer formulearret. De ynspraakperioade rint oant 20 jannewaris 2023, en de ried wol dat de provinsje de soargen fan de ynwenners serieus nimt.Tidens it debat waard dúdlik dat de ferarming fan it iepenbier ferfier in hurd punt is. "De leefberens op it plattelân stiet ûnder druk," sa sei in riedslid fan de ChristenUnie. "Wy moatte derfoar soargje dat it iepenbier ferfier tagonklik bliuwt foar elkenien."
In wichtich punt fan diskusje wie de rol fan boargerynisjativen. De ried benadrukte dat oplossingen foar it iepenbier ferfier fan ûnderen ôf komme moatte. "Wy moatte de doarpsbelangen en ynwenners aktyf oproppen om mei foarstellen te kommen," stelde wethâlder Vegeling. "It is wichtich dat wy as gemeente fasilitearje, mar de ideeën moatte fanút de mienskip komme."
De motie fan de ChristenUnie, dy't oprope ta it ûntwikkeljen fan alternative foarmen fan iepenbier ferfier, waard ienstemmich oannommen. "It is tiid om nei te tinken oer alternativen," sa sei in riedslid. "Wy moatte kreatyf wêze en sjen nei oplossingen lykas buertbussen of dielauto's."
Al wie der in brede stipe foar de motie, wiene der ek soargen oer de finansiering. "Wy moatte derfoar soargje dat de kosten net op 'e skouders fan de gemeente komme," warskôge in riedslid. "De provinsje moat har ferantwurdlikheid nimme."
De ried besleat úteinlik om de miening fan ANNO te stypjen en de motie fan de ChristenUnie oan te nimmen. It is no oan de provinsje om de soargen fan Achtkarspelen serieus te nimmen en te soargjen foar in takomstbestindich iepenbier ferfierssysteem.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen wurdt ynformaasje jûn oer de ANNO sicht op as reaksje op it ûntwerp Program fan Eisen foar de nije buskonsesje 2024-2034. Dizze sicht op is foar de foarbereiding op de riedsfergadering fan 19 jannewaris 2023. De Provinsje Fryslân hat it ûntwerp ter ynseage lein en de ynspraakperioade rint fan 7 desimber 2022 oant en mei 20 jannewaris 2023. As der in reaksje fan de Provinsje Fryslân binnenkomt, sil dy troch de LIS oan de gemeenteried oanbean wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze Ontwerp Programma van Eisen Openbaar Vervoer." Het voorstel betreft de kennisneming van de ANNO zienswijze als reactie op het Programma van Eisen voor de busconcessie 2024-2034. De Provincie Fryslân heeft dit ontwerp ter inzage gelegd, en de inspraakperiode loopt van 7 december 2022 tot en met 20 januari 2023. De gemeenteraad wordt geïnformeerd over de zienswijze van ANNO ter voorbereiding op de raadsvergadering van 19 januari 2023.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het informeren van de raad over de zienswijze van ANNO. Het bevat de benodigde documenten en achtergrondinformatie voor een goed begrip van de situatie.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de zienswijze van ANNO en zich voor te bereiden op de raadsvergadering. De raad hoeft op dit moment geen besluit te nemen, maar kan in de toekomst betrokken zijn bij verdere besluitvorming.
Politieke keuzes:
De raad moet overwegen hoe de zienswijze van ANNO past binnen de bredere doelstellingen voor openbaar vervoer in de regio. Politieke keuzes kunnen betrekking hebben op prioriteiten zoals duurzaamheid, bereikbaarheid en kosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is voornamelijk informerend en niet specifiek SMART geformuleerd, aangezien het geen concrete acties of doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet van toepassing op een informerend voorstel.
Besluit van de raad:
De raad hoeft op dit moment geen besluit te nemen, maar moet zich voorbereiden op eventuele toekomstige besluitvorming na ontvangst van de reactie van de Provincie Fryslân.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de inspraakperiode voor zienswijzen open is, wat wijst op een participatief proces. De betrokkenheid van ANNO en de mogelijkheid voor andere belanghebbenden om zienswijzen in te dienen, benadrukt participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid kan een relevant onderwerp zijn, afhankelijk van de inhoud van de zienswijze van ANNO en de eisen in het Programma van Eisen voor de busconcessie. Het voorstel zelf gaat hier niet specifiek op in.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bevat geen directe informatie over financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan in latere stadia van het besluitvormingsproces aan de orde komen, afhankelijk van de inhoud van de zienswijze en de reactie van de provincie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Busconcessie 2024-2034 ANNO zienswijze Provincie Fryslân Programma van Eisen Openbaar Vervoer Inspraakperiode Raadsvergadering Hub’s/fiets Surhuisterveen CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Nieuwe buslijn Kollum - Drachten". Het betreft een initiatief van diverse dorpen en H&I Surhuisterveen voor de oprichting van een nieuwe buslijn tussen Kollum en Drachten. De motie roept het college op om dit voorstel te ondersteunen, draagvlak te creëren binnen de ANNO-gemeenten en het project in te brengen bij de versnellingsagenda. Tevens wordt gevraagd om draagvlak te zoeken bij de niet-ANNO-gemeenten Westerkwartier en Smallingerland en het verzoek mee te nemen in de reactie naar het college van GS voor de nieuwe concessie Openbaar Vervoer Friesland.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de stappen die moeten worden ondernomen om de nieuwe buslijn te realiseren. Het benoemt de betrokken partijen en de stappen die nodig zijn om draagvlak te creëren. Echter, details over de uitvoering, zoals financiering en operationele aspecten, ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad speelt een ondersteunende en faciliterende rol door het initiatief te omarmen en het college op te roepen om actie te ondernemen. De raad fungeert als een brug tussen de initiatiefnemers en de uitvoerende instanties.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het initiatief voor de nieuwe buslijn willen ondersteunen en hoe zij dit willen doen. Dit omvat het creëren van draagvlak en het prioriteren van dit project binnen de versnellingsagenda.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke meetbare doelen, een tijdlijn voor implementatie, en concrete financiële plannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van details kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college op te roepen de genoemde acties te ondernemen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door te vermelden dat het initiatief van onderop komt en gedragen wordt door de bevolking. Dit suggereert dat er al enige mate van betrokkenheid en steun is vanuit de lokale gemeenschappen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar openbaar vervoer kan bijdragen aan duurzame mobiliteit door het verminderen van autogebruik en CO2-uitstoot.
Financiële Gevolgen:
De motie geeft geen specifieke details over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt in de vervolgstappen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwe buslijn Kollum - Drachten H&I Surhuisterveen ANNO-gemeenten Westerkwartier Smallingerland Concessie Openbaar Vervoer Friesland Initiatief Draagvlak VersnellingsagendaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vooroplopen met alternatieven voor openbaar vervoer
Samenvatting: De motie roept het college van de gemeente Achtkarspelen op om samen met dorpsbelangen, inwoners en ondernemers voorstellen te ontwikkelen voor alternatieve vormen van openbaar vervoer. Dit is noodzakelijk in gebieden waar het reguliere openbaar vervoer vermindert of verdwijnt. Het doel is om de aansluiting op de hoofdstructuur van het openbaar vervoer te optimaliseren en de bereikbaarheid te vergroten. De plannen moeten in lijn zijn met het Programma van Eisen (PvE) en worden voorgelegd aan de concessiehouder na de gunning van de busconcessie 2024-2034. De motie is unaniem aangenomen.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het benoemt de noodzaak, de betrokken partijen, en de stappen die genomen moeten worden. Echter, het mist specifieke details over de uitvoering en tijdslijnen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het college te verzoeken actie te ondernemen en om de voortgang te monitoren. De raad moet ook zorgen dat de plannen in lijn zijn met het PvE en dat er voldoende participatie is van de gemeenschap.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen hoe proactief ze willen zijn in het ontwikkelen van alternatieven voor openbaar vervoer en hoe ze de samenwerking met de gemeenschap en concessiehouder willen vormgeven.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, realistische tijdlijnen, en concrete resultaten.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het college te verzoeken de voorgestelde acties uit te voeren en om de voortgang te blijven monitoren.
Participatie
De motie benadrukt participatie door dorpsbelangen, inwoners en ondernemers te betrekken bij het ontwikkelen van voorstellen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het verbeteren van openbaar vervoer kan bijdragen aan duurzame mobiliteit.
Financiële Gevolgen
De motie geeft geen specifieke financiële gevolgen aan, noch hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor verdere uitwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Alternatief openbaar vervoer Bereikbaarheid Buurtbus Flex-OV Platteland Mobiliteit Concessiehouder Mienskip Lijn 13 LeefbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Anita Vellema - CU
Jeffrey Graansma - PVV
Anita Vellema - CU
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Anita Vellema - CU
Hink Speulman - PvdA
Anita Vellema - CU
Hink Speulman - PvdA
Anita Vellema - CU
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Anita Vellema - CU
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
O.F. Brouwer - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
Jeffrey Graansma - PVV
Sierd Vegelin
Jeffrey Graansma - PVV
Sierd Vegelin
Jeffrey Graansma - PVV
Sierd Vegelin
Jeffrey Graansma - PVV
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
Sierd Vegelin
Anita Vellema - CU
Sierd Vegelin
Anita Vellema - CU
Sierd Vegelin
Anita Vellema - CU
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Sierd Vegelin
Wopke Veenstra - FNP
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
Sierd Vegelin
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
Sierd Vegelin
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Wopke Veenstra - FNP
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Albert Van Dijk
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Sierd Vegelin
Jeffrey Graansma - PVV
Sierd Vegelin
Jeffrey Graansma - PVV
Sierd Vegelin
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
Jeffrey Graansma - PVV
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Albert Van Dijk
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
00:20:53 - 00:28:46 - 00:31:36 - 00:32:16 - 00:34:31 - 00:37:20 - 00:38:05 - 00:38:21 - 00:38:47 - 00:41:44 - 00:42:48 - 00:47:40 - 00:52:27 - 00:54:25 - 00:56:55 - 00:59:41 - 01:01:12 - 01:02:48 - 01:03:42 - 01:05:30 - 01:05:59 - 01:06:18 - 01:08:44 - 01:09:11 - 01:10:21 - 01:10:31 - 01:10:42 - 01:11:51 - 01:12:53 - 01:13:05 - 01:14:35 - 01:14:52 - 01:33:00 - 01:33:51 - 01:36:07 - 01:37:25 - 01:37:47 - 01:39:17 - 01:40:53 - 01:41:51 - 01:44:21 - 01:46:46 - 01:47:16
Sierd Vegelin -
00:54:50 - 00:56:58 - 00:57:55 - 00:58:39 - 00:58:56 - 00:59:18 - 01:00:19 - 01:00:46 - 01:01:02 - 01:01:11 - 01:01:57 - 01:02:42 - 01:02:57 - 01:04:44 - 01:05:36 - 01:06:26 - 01:08:19 - 01:08:30 - 01:08:53 - 01:09:45 - 01:10:33 - 01:14:18 - 01:37:34 - 01:39:04 - 01:39:48 - 01:40:09 - 01:40:29 - 01:41:48