08-12-2022 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Second opinion MFA Twijzelerheide
Gemeenteraad Achtkarspelen: Geen Multifunctionele Accommodatie in Twijzelerheide
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om geen verdere stappen te ondernemen voor de realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) in Twijzelerheide. Het college van burgemeester en wethouders ziet te weinig draagvlak en financiële ruimte voor het project. In plaats daarvan wordt de focus gelegd op de nieuwbouw van scholen en kinderopvang.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een motie aangenomen om een 'second opinion' te verkrijgen over de haalbaarheid van een multifunctionele accommodatie (MFA) in Twijzelerheide. Het rapport is afgerond en het college stelt voor om geen verder onderzoek te doen naar de realisatie van een MFA, vanwege gebrek aan draagvlak en financiële beperkingen. In plaats daarvan wordt voorgesteld om met schoolbesturen te overleggen over nieuwbouw van scholen en kinderopvang, en met VVT en dorpshuis 'de Jister' te praten over hun toekomstbestendigheid. Er zijn zorgen over de stijgende bouwkosten en de financiële haalbaarheid van een MFA. Het college wil prioriteit geven aan de ontwikkeling van een nieuw kindcentrum en de bijbehorende schoolgebouwen. De raad zal in de toekomst opnieuw moeten beslissen over de locatie, het ontwerp en de investeringslasten.
Gemeenteried Achtkarspelen: Gjin Multifunksjonele Akkommodaasje yn Twizelerheide
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om gjin fierdere stappen te ûndernimmjen foar de realisaasje fan in multifunksjonele akkommodaasje (MFA) yn Twizelerheide. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders sjocht te min draachflak en finansjele romte foar it projekt. Yn plak dêrfan wurdt de fokus lein op de nijbou fan skoallen en bernedeiferbliuwen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in motie oannommen om in 'second opinion' te krijen oer de haalberens fan in multifunksjonele akkommodaasje (MFA) yn Twizelerheide. It rapport is ôfrûn en it kolleezje stelt foar om gjin fierder ûndersyk te dwaan nei de realisaasje fan in MFA, fanwegen in gebrek oan draachflak en finansjele beheiningen. Yn plak dêrfan wurdt foarsteld om mei skoalbestjoeren te oerlisjen oer nijbou fan skoallen en bernedeiferbliuwen, en mei VVT en doarpshûs 'de Jister' te praten oer harren takomstbestindigens. Der binne soargen oer de stigende boukosten en de finansjele haalberens fan in MFA. It kolleezje wol prioriteit jaan oan de ûntwikkeling fan in nij bernsintrum en de byhearrende skoalgebouwen. De ried sil yn de takomst opnij beslisse moatte oer de lokaasje, it ûntwerp en de ynfesteringslêsten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Second opinion MFA Twijzelerheide
Samenvatting: Het voorstel betreft een second opinion over de haalbaarheid van een multifunctionele accommodatie (MFA) in Twijzelerheide. De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft eerder een motie aangenomen om het college te vragen een heroverweging te maken van het besluit om een MFA te realiseren. Het rapport concludeert dat er geen breed draagvlak is voor de MFA, vooral vanwege financiële en planologische bezwaren en weerstand van omwonenden. Het college stelt voor om geen verder onderzoek naar de MFA te doen, maar zich te richten op de nieuwbouw van scholen en overleg met betrokken partijen over de toekomstbestendigheid van sport- en dorpsaccommodaties.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde analyse van de financiële, planologische en sociale aspecten. Het bevat ook een second opinion en een Programma van Eisen voor een kindcentrum. Echter, er zijn nog onduidelijkheden over de exacte financiële dekking en de rolverdeling bij de exploitatie van een MFA.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over het al dan niet voortzetten van het onderzoek naar de MFA en het geven van opdrachten aan het college voor verdere stappen in de ontwikkeling van onderwijs- en sportvoorzieningen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het investeren in een MFA of het focussen op afzonderlijke voorzieningen zoals een kindcentrum. Dit omvat keuzes over financiële investeringen, draagvlak bij de gemeenschap en planologische aanpassingen.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn duidelijke doelen en tijdlijnen voor de nieuwbouw van scholen, maar de financiële dekking en exacte rolverdeling bij de exploitatie zijn nog onduidelijk.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om geen verder onderzoek naar de MFA te doen en het college opdracht te geven om met betrokken partijen te overleggen over de nieuwbouw van scholen en de toekomst van sport- en dorpsaccommodaties.
Participatie
Er zijn informatiebijeenkomsten gehouden om draagvlak te peilen. Er is participatie geweest van omwonenden en het dorp, maar er is weerstand van omwonenden tegen de MFA.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het impliciet kan spelen in de context van nieuwbouw en renovatie.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met investeringskosten tussen €6.500.000 en €7.800.000. Er is echter geen duidelijke dekking voor deze kosten, en de structurele financiële mogelijkheden van de gemeente zijn beperkt. Verdere besluitvorming is nodig om de financiële dekking te bepalen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Twijzelerheide Multifunctionele accommodatie (MFA) Second opinion Schoolbesturen Programma van Eisen (PvE) VVT (sportaccommodatie) Dorpshuis ‘de Jister’ Draagvlak Investeringslasten Kindcentrum (IKC+)Verfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
01:13:17 - 01:13:18 - 01:13:22 - 01:14:18 - 01:14:56 - 01:15:21 - 01:15:54 - 01:16:33 - 01:16:35 - 01:19:26 - 01:19:28 - 01:19:49 - 01:20:04 - 01:20:10 - 01:20:14 - 01:20:57 - 01:21:18 - 01:21:37 - 01:22:15 - 01:22:44 - 01:22:48 - 01:23:19 - 01:23:28 - 01:24:27 - 01:24:28 - 01:24:31 - 01:26:13 - 01:26:40 - 01:26:57 - 01:27:12 - 01:27:24 - 01:27:29 - 01:27:58 - 01:28:23
Agendapunt 2 Verplaatsing korfbalvereniging It Fean naar Vierstromenland
Korfbalvereniging It Fean op weg naar nieuwe locatie in Surhuisterveen
De gemeente Achtkarspelen overweegt de verplaatsing van korfbalvereniging It Fean naar sportcomplex Vierstromenland in Surhuisterveen. Dit plan, dat €898.000 aan krediet vraagt voor de aanleg van nieuwe velden en een verenigingsgebouw, werd onlangs besproken in de gemeenteraad.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen overweegt om korfbalvereniging It Fean te verplaatsen naar sportcomplex Vierstromenland in Surhuisterveen vanwege capaciteitsproblemen op het huidige sportpark It Ketting. Het voorstel omvat de aanleg van twee nieuwe korfbalvelden en de bouw van een verenigingsgebouw met kleedkamers, waarvoor €898.000 krediet wordt gevraagd. Daarnaast wordt een eenmalige bijdrage van €75.000 voorgesteld voor de cofinanciering van een LEADER-subsidie voor de bouw van een kantine. Het plan is om de verplaatsing in 2023 te starten en in 2024 te voltooien. De locatie bij Vierstromenland is gekozen vanwege de beschikbare ruimte en bestaande infrastructuur. Het voorstel wordt besproken in de gemeenteraad, waarbij ook inspraak van betrokkenen mogelijk is.
Korfbalklup It Fean op wei nei nije lokaasje yn Surhústerfean
De gemeente Achtkarspelen oerwaget de ferpleatsing fan korfbalferiening It Fean nei sportkompleks Vierstromenland yn Surhústerfean. Dit plan, dat €898.000 oan kredyt freget foar de oanlis fan nije fjilden en in ferieningsgebou, waard ûnlangs besprutsen yn de gemeenteried.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen oerwaget om korfbalferiening It Fean te ferpleatsen nei sportkompleks Vierstromenland yn Surhústerfean fanwege kapasiteitsproblemen op it hjoeddeiske sportpark It Ketting. It foarstel behellet de oanlis fan twa nije korfbalfjilden en de bou fan in ferieningsgebou mei kleedkeamers, dêr't €898.000 oan kredyt foar frege wurdt. Dêrneist wurdt in ienmalige bydrage fan €75.000 foarsteld foar de ko-finansiering fan in LEADER-subsydzje foar de bou fan in kantine. It plan is om de ferpleatsing yn 2023 te starten en yn 2024 te foltwaan. De lokaasje by Vierstromenland is keazen fanwege de beskikbere romte en besteande ynfrastruktuer. It foarstel wurdt besprutsen yn de gemeenteried, dêr't ek ynspraak fan belutsenen mooglik is.
-
02 - Raadsvoorstel - Verplaatsing Korfbalvereniging It Fean naar Vierstromenland.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verplaatsing Korfbalvereniging It Fean naar Vierstromenland". Het plan is om korfbalvereniging It Fean te verplaatsen naar sportcomplex Vierstromenland in Surhuisterveen. Dit is noodzakelijk vanwege capaciteitsproblemen op de huidige locatie, It Ketting, die verder zullen toenemen door de toekomstige overdracht van een kunstgrasveld aan beddenfabrikant Avek. Het voorstel omvat de aanleg van twee nieuwe korfbalvelden, de bouw van een verenigingsgebouw met kleedkamers, en de cofinanciering van een kantine via een LEADER-subsidie. De totale kosten bedragen €898.000, met een eenmalige gemeentelijke bijdrage van €75.000 voor de kantine.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke financiële ramingen en een overzicht van de benodigde stappen en betrokken partijen. Het bevat ook een risicoanalyse en alternatieven, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het voorstel, inclusief de financiële aspecten zoals het beschikbaar stellen van krediet en de cofinanciering van de LEADER-subsidie.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze instemmen met de verplaatsing en de bijbehorende financiële verplichtingen. Er moet ook een afweging worden gemaakt over de precedentwerking van de cofinanciering van de kantine.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren zoals subsidievoorwaarden kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de verplaatsing van de korfbalvereniging en de financiële toewijzingen zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is sprake van participatie door betrokkenen zoals de korfbalvereniging, omwonenden en andere sportverenigingen. Er is ruimte voor inspraak na de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de mogelijkheid om het nieuwe gebouw energieneutraal te realiseren.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een krediet van €898.000 voor de aanleg en bouw, en een eenmalige bijdrage van €75.000 voor de kantine. De kapitaallasten worden opgenomen in de meerjarenraming. De SPUK-regeling biedt btw-compensatie, en er is een risico op precedentwerking door de cofinanciering van de kantine.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Korfbalvereniging It Fean Vierstromenland Surhuisterveen Sportcomplex Korfbalvelden LEADER-subsidie Kleedkamers Capaciteitsbehoefte Verplaatsing SportaccommodatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
01:28:23 - 01:34:38 - 01:34:50 - 01:35:16 - 01:35:18 - 01:35:21 - 01:35:52 - 01:35:53 - 01:35:54 - 01:35:55 - 01:36:08 - 01:36:11 - 01:38:01 - 01:41:13 - 01:43:18 - 01:43:21 - 01:44:10 - 01:44:34 - 01:44:52 - 01:44:57 - 01:45:53 - 01:45:55 - 01:46:20 - 01:46:23 - 01:46:34 - 01:47:23 - 01:47:32 - 01:47:49 - 01:48:34 - 01:48:59
Agendapunt 3 Begrotingswijzigingen december 2022
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor begrotingswijzigingen van december 2022 voor de gemeente Achtkarspelen. Het voorstel, dat op 15 december 2022 door de gemeenteraad wordt besproken, omvat onder andere het goedkeuren van wijzigingen in de begroting 2022 en het beheren van overlopende posten. De wijzigingen hebben invloed op de bijdrage aan de WM8KTD, maar er wordt besloten geen zienswijze in te dienen op de wijziging van de begroting van de WM8KTD. Het doel is om de raad periodiek te informeren over ontwikkelingen met betrekking tot de begroting en om een positieve uitkomst van de jaarrekening 2022 te realiseren. De voorgestelde wijzigingen resulteren in een voordelig begrotingssaldo van € 2.180.000.
Samenvatting
De tekst befettet in foarstel foar begrotingswizigingen fan desimber 2022 foar de gemeente Achtkarspelen. It foarstel, dat op 15 desimber 2022 troch de gemeenteried besprutsen wurdt, befettet ûnder oaren it goedkennen fan feroaringen yn de begroting 2022 en it behearjen fan oerloupstikken. De feroaringen hawwe ynfloed op de bydrage oan de WM8KTD, mar der wurdt besletten gjin sicht op te jaan op de feroaring fan de begroting fan de WM8KTD. It doel is om de ried periodyk te ynformearjen oer ûntwikkelingen mei betrekking ta de begroting en om in posityf útkomst fan de jierrekken 2022 te realisearjen. De foarstelde feroaringen resultearje yn in foardielich begrotingssaldo fan € 2.180.000.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Begrotingswijzigingen december 2022". Het document informeert de raad over de wijzigingen in de begroting van 2022, met als doel een positieve uitkomst van de jaarrekening te behalen. Het voorstel omvat het toevoegen van bedragen aan de reserve overlopende posten, het doorschuiven van niet-benutte posten naar 2023, en het onttrekken van bedragen in 2023. Ook wordt de raad geïnformeerd over de effecten op de bijdrage aan de WM8KTD. Het voorstel benadrukt de noodzaak om het verwachte financiële voordeel voorlopig te reserveren vanwege onzekerheden zoals energielasten en armoede.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het gedetailleerde financiële wijzigingen en hun impact op de begroting en reserves beschrijft. Het biedt een overzicht van de financiële situatie en de noodzaak om reserves aan te passen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de beslissingsbevoegdheid om de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren en de financiële kaders bij te stellen. De raad moet ook besluiten of er een zienswijze wordt ingediend op de wijziging van de begroting van de WM8KTD.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over het al dan niet goedkeuren van de voorgestelde begrotingswijzigingen en het omgaan met de financiële reserves. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het indienen van een zienswijze op de WM8KTD-begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en wijzigingen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor beslissingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de voorgestelde begrotingswijzigingen en de bijbehorende financiële aanpassingen.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel resulteert in een voordelig begrotingssaldo van € 2.180.000. De financiële gevolgen worden gedekt door het aanpassen van de reserves en het doorschuiven van posten naar 2023. De effecten op de bijdrage aan de WM8KTD zijn ook gedetailleerd beschreven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen WM8KTD Reserve overlopende posten Financiële ontwikkelingen Harmonisatie Efficiency Informatievoorziening Jaarrekening Energielasten ArmoedeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4 Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Marrekrite
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om geen zienswijze in te dienen tegen de voorgestelde wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Marrekrite. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege gemeentelijke herindelingen en nieuwe wetgeving, zoals de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Wet versterking democratische legitimatie. De wijzigingen omvatten onder andere een naamsverandering naar GR Recreatieschap Marrekrite en aanpassingen in de bijdrageregeling en financieringsmogelijkheden. Het college van burgemeester en wethouders adviseert de raad om in te stemmen met de wijzigingen zonder zienswijze. Na eventuele zienswijzen van andere gemeenten zal het voorstel opnieuw aan de raad worden voorgelegd voor definitieve goedkeuring.
Samenvatting
It foarstel oan de ried fan Achtkarspelen is om gjin sicht op te jaan tsjin de foarstelde feroaringen yn de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Marrekrite. Dizze feroaringen binne needsaaklik fanwege gemeentlike herynjildingen en nije wetjouwing, lykas de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Wet fersterking demokratyske legitimaasje. De feroaringen behelje ûnder oaren in nammeferoaring nei GR Recreatieschap Marrekrite en oanpassingen yn de bydrage-regeling en finansieringsmooglikheden. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders advisearret de ried om yn te stimmen mei de feroaringen sûnder sicht. Nei eventuele sichten fan oare gemeenten sil it foarstel opnij oan de ried foarlein wurde foar definityf goedkarring.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Marrekrite". Het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Marrekrite stelt voor om de regeling te wijzigen vanwege gemeentelijke herindelingen en om de naam te veranderen naar GR Recreatieschap Marrekrite. Daarnaast zijn er inhoudelijke wijzigingen nodig door nieuwe wetgeving, zoals de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Wet versterking democratische legitimatie. Ook wordt de bijdrageregeling aangepast en moeten bepalingen over kredietwaardigheid worden toegevoegd om langlopende leningen mogelijk te maken. Het college adviseert de gemeenteraad om geen zienswijze in te dienen tegen deze wijzigingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig en goed onderbouwd, met duidelijke verwijzingen naar de noodzaak van de wijzigingen en de relevante wetgeving.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen tegen de voorgestelde wijzigingen en later toestemming geven voor de wijziging van de regeling.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemmen met de voorgestelde wijzigingen zonder zienswijze, of dat zij toch een zienswijze willen indienen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel laat ruimte voor toekomstige aanpassingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen ten aanzien van de voorgestelde wijzigingen.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de aanpassing van de bijdrageregeling, die al eerder is goedgekeurd en verwerkt in de meerjarenbegroting. Er zijn geen nieuwe financiële verplichtingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Marrekrite Gemeenschappelijke Regeling Wijziging Financieringsfunctie Wet gemeenschappelijke regelingen Deelnemersbijdragen Recreatieschap Langlopende leningen Kredietwaardigheid Toeristische basisinfrastructuurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Vaststellen Wmo-verordening gemeente Achtkarspelen 2023
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen heeft een voorstel gedaan om de verordening maatschappelijke ondersteuning voor 2023 vast te stellen. Deze verordening omvat onder andere de juridische borging van een verkorte aanvraagprocedure voor Wmo-voorzieningen, die succesvol is gebleken. Naast zorg in natura en persoonsgebonden budgetten, kan maatschappelijke ondersteuning ook als financiële tegemoetkoming worden verleend. De verordening bevat voornamelijk tekstuele en technische aanpassingen. Er is advies gevraagd aan de Adviesraad Achtkarspelen en de verordening wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website. De raad van Achtkarspelen zal hierover beslissen op 15 december 2022, met de verwachting dat de verordening op 1 januari 2023 in werking treedt.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen hat in foarstel dien om de feroardening maatskiplike stipe foar 2023 fêst te stellen. Dizze feroardening befettet ûnder oaren de juridyske borging fan in ferkôrte oanfraachproseduere foar Wmo-foarsjennings, dy't suksesfol bleaun is. Neist soarch yn natura en persoansbûn budzjet, kin maatskiplike stipe ek as finansjele tegemoetkoming ferliend wurde. De feroardening befettet benammen tekstuele en technyske oanpassings. Der is advis frege oan de Advysraad Achtkarspelen en de feroardening wurdt publisearre op de gemeentlike webside. De ried fan Achtkarspelen sil hjir oer beslisse op 15 desimber 2022, mei de ferwachting dat de feroardening op 1 jannewaris 2023 yn wurking treedt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen Wmo-verordening gemeente Achtkarspelen 2023". Het voorstel beoogt de juridische borging van de verkorte aanvraagprocedure voor Wmo-voorzieningen, die succesvol is gebleken in voorgaande jaren. Naast zorg in natura en persoonsgebonden budgetten, introduceert de verordening de mogelijkheid van financiële tegemoetkomingen voor bepaalde maatwerkvoorzieningen. De overige wijzigingen zijn voornamelijk tekstueel. Het doel is om de administratieve lasten te verminderen en de rechtszekerheid voor burgers te vergroten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke uitleg over de wijzigingen en de redenen daarvoor. Er zijn bijlagen toegevoegd, zoals de was-wordt-tabel en het advies van de Adviesraad, die verdere context bieden.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen. Het voorstel is informerend en zal later meningvormend en besluitvormend worden behandeld.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de juridische borging van de verkorte aanvraagprocedure en de introductie van financiële tegemoetkomingen als onderdeel van de Wmo-voorzieningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die worden voorgesteld. Het is tijdgebonden met een geplande inwerkingtreding op 1 januari 2023. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Achtkarspelen 2023 vast te stellen.
Participatie:
Er is advies gevraagd aan de Adviesraad Achtkarspelen, en er is ruimte voor inspraak van inwoners tijdens de informatiesessie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële consequenties, zoals vermeld in de documentatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wmo-verordening Verkorte aanvraagprocedure Maatschappelijke ondersteuning Financiële tegemoetkoming Zorg in natura Persoonsgebonden budget Rechtszekerheid Gespreksverslag Toekenningsbesluit Adviesraad AchtkarspelenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Afgifte ontwerpverklaring van geen bedenkingen Koartwâld 10a, Surhuizum
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen overweegt een ontwerpverklaring van geen bedenkingen (Vvgb) af te geven voor een omgevingsvergunning voor het pluimveehouderijbedrijf aan Koartwâld 10a in Surhuizum. Het bedrijf wil overdekte uitlopen bouwen om te voldoen aan het 1 ster Beter Leven keurmerk, wat vanaf 2023 verplicht is voor supermarkten in Nederland. Dit plan vereist een afwijking van het bestemmingsplan "Buitengebied Achtkarspelen", waarvoor de gemeenteraad een Vvgb moet afgeven. De uitbreiding is ruimtelijk aanvaardbaar en voldoet aan milieunormen. Als er geen zienswijzen worden ingediend, wordt de ontwerp Vvgb definitief. Bij ingediende zienswijzen zal de raad opnieuw beslissen. De kosten voor de procedure zijn vastgesteld en eventuele planschade komt voor rekening van de initiatiefnemer.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen oerwaget om in ûntwerpferklearring fan gjin bedinkingen (Vvgb) ôf te jaan foar in omjouwingsfergunning foar it pluimfeehâlderijbedriuw oan Koartwâld 10a yn Surhuzum. It bedriuw wol oerdekte útlopers bouwe om te foldwaan oan it 1 stjer Beter Libben-keurmerk, wat fanôf 2023 ferplicht is foar supermerken yn Nederlân. Dit plan freget in ôfwiking fan it bestimmingsplan "Bûtengewest Achtkarspelen", dêr't de gemeenteried in Vvgb foar jaan moat. De útwreiding is romtelik akseptabel en foldocht oan miljeunormen. As der gjin beswieren yntsjinne wurde, wurdt it ûntwerp Vvgb definityf. By yntsjinne beswieren sil de ried opnij beslute. De kosten foar de proseduere binne fêststeld en eventuele plannen skea komt foar rekken fan de ynitiatyfnimmer.
-
06 - Raadsvoorstel - Afgifte ontwerpverklaring van geen bedenkingen Koartwald 10a, Surhuizum.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Afgifte ontwerpverklaring van geen bedenkingen Koartwâld 10a, Surhuizum". Het doel is om een ontwerpverklaring van geen bedenkingen (Vvgb) af te geven voor een omgevingsvergunning voor de bouw van overdekte uitlopen voor vleeskuikens op het perceel Koartwâld 10a. Deze uitlopen zijn bedoeld om te voldoen aan het 1 ster Beter Leven keurmerk, wat supermarkten vanaf 2023 vereisen. De uitlopen bieden meer ruimte aan de kuikens, wat het dierenwelzijn verhoogt en de milieu-impact vermindert. De gemeenteraad moet instemmen met het plan door een ontwerp Vvgb af te geven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een ruimtelijke onderbouwing, landschappelijke inpassing, en een milieubeoordeling. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële analyses of alternatieve scenario's opgenomen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven. Dit is een vereiste stap in de uitgebreide afwijkingsprocedure van het bestemmingsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de afwijking van het bestemmingsplan om de bouw van de uitlopen mogelijk te maken. Dit omvat overwegingen over dierenwelzijn, milieu-impact, en economische belangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor monitoring. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit in het aantal dieren kan voor verwarring zorgen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven en deze als definitief aan te merken als er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inwoners kunnen inspreken en dat de stukken zes weken ter inzage liggen. Dit biedt ruimte voor participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op dierenwelzijn en verminderde milieu-impact door de uitlopen.
Financiële gevolgen:
De kosten voor de procedure zijn vastgesteld in de legesverordening. Eventuele planschade komt voor rekening van de initiatiefnemer. Er is geen gedetailleerde financiële impactanalyse opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Koartwâld 10a Overdekte uitlopen Vleeskuikens Beter Leven keurmerk Ruimtelijke onderbouwing Pluimveehouderij Zienswijzen Milieu ProvincieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Kultuernota Ut de kûlizen
Samenvatting
De tekst bespreekt de ontwikkeling en vaststelling van de "Kultuernota Ut de kûlizen" voor de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Deze nota biedt een kader voor het cultuurbeleid, gericht op participatie en het versterken van culturele activiteiten. De huidige nota's dateren uit 2008 en er is behoefte aan vernieuwing vanwege maatschappelijke veranderingen en de veranderende rol van de gemeente. De nota is tot stand gekomen via interactieve sessies met inwoners en organisaties. Er zijn financiële middelen nodig voor de uitvoering van nieuwe activiteiten, met een geschatte kosten van € 75.000 voor de komende twee jaar. Vanaf 2024 wordt voorgesteld om € 7.000 structureel in de begroting op te nemen. De nota is eerder besproken in de gemeenteraad, waarbij amendementen en moties zijn verwerkt. De nota wordt opnieuw voorgelegd ter vaststelling, met een evaluatie gepland na vier jaar.
Samenvatting
De tekst bespreket de ûntwikkeling en fêststelling fan de "Kultuernota Ut de kûlizen" foar de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Dizze nota biedt in kader foar it kultuerbelied, rjochte op partisipaasje en it fersterkjen fan kulturele aktiviteiten. De hjoeddeiske nota's binne út 2008 en der is behoefte oan fernijing fanwege maatskiplike feroaringen en de feroarjende rol fan de gemeente. De nota is ta stân kaam troch ynteraktive sessies mei ynwenners en organisaasjes. Der binne finansjele middels nedich foar de útfiering fan nije aktiviteiten, mei in skatte koste fan € 75.000 foar de kommende twa jier. Fanôf 2024 wurdt foarsteld om € 7.000 struktoreel yn de begroting op te nimmen. De nota is earder besprutsen yn de gemeenteried, dêr't amindeminten en moties binne ferwurke. De nota wurdt opnij foarlein ter fêststelling, mei in evaluaasje pland nei fjouwer jier.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kultuernota Ut de kûlizen". Het voorstel biedt een kader voor het cultuurbeleid van de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Het richt zich op het bevorderen van cultuurparticipatie door middel van drie thema's: meedoen, samen en nieuw & actueel. Het doel is om bestaande culturele uitingen te behouden en te versterken, en nieuwe activiteiten te stimuleren en faciliteren. Het voorstel omvat ook een financiële component, waarbij vanaf 2024 € 7.000 wordt opgenomen in de begroting voor structurele activiteiten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het rekening houdt met eerdere feedback van de raad en amendementen en moties zijn verwerkt. Echter, één amendement is niet verwerkt omdat het voorstel destijds niet was aangenomen.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de kultuernota, waarmee een kader voor het cultuurbeleid wordt gecreëerd. Het college stelt vervolgens het uitvoeringsplan vast en voert de activiteiten uit.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde financiële middelen en de prioriteiten binnen het cultuurbeleid. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde thema's en activiteiten aansluiten bij de behoeften van de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe financiering kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de Kultuernota Ut de kûlizen wil vaststellen en of zij akkoord gaat met het opnemen van € 7.000 in de begroting vanaf 2024.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie, met een interactieve totstandkoming van de nota en betrokkenheid van inwoners, organisaties en jongeren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp binnen dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een extra investering van € 75.000 voor de komende twee jaar, deels gedekt door resterende subsidies voor coronacompensatie. Vanaf 2024 is een structurele bijdrage van € 7.000 nodig, die in de begroting moet worden opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kultuernota Ut de kûlizen Kultuurbeleid Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel Kultuurparticipatie Meidwaan, mei-inoar en nij & aktueel Útfieringsplan Finânsjes Ynformaasjekarrûsel Ynwenners- en oerheidspartisipaasjeVerfijning van de zoekopdracht: