30-06-2022 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Vragenhalfuur
Plakferfangend Foarsitter
Hink Speulman - PvdA
Plakferfangend Foarsitter
Hink Speulman - PvdA
Plakferfangend Foarsitter
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Plakferfangend Foarsitter
Hink Speulman - PvdA
Plakferfangend Foarsitter
Wopke Veenstra - FNP
Plakferfangend Foarsitter
Lea van der Tuin - Wethâlder
Plakferfangend Foarsitter
Wopke Veenstra - FNP
Lea van der Tuin - Wethâlder
Wopke Veenstra - FNP
Plakferfangend Foarsitter
Lea van der Tuin - Wethâlder
Plakferfangend Foarsitter
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Agendapunt 1 Opening
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Agendapunt 2 Mededelingen/Toezeggingen
Plakferfangend Foarsitter
Sierd Vegelin
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Sierd Vegelin
Plakferfangend Foarsitter
IJde van Kammen - FNP
Sierd Vegelin
IJde van Kammen - FNP
Sierd Vegelin
IJde van Kammen - FNP
Plakferfangend Foarsitter
IJde van Kammen - FNP
Plakferfangend Foarsitter
Sierd Vegelin
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Plakferfangend Foarsitter
Sierd Vegelin
Plakferfangend Foarsitter
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter -
Agendapunt 4 Besluitenlijsten raadsvergaderingen 2 en 9 juni 2022
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter -
Agendapunt 5 Benoeming leden commissies en werkgroep samenwerking raden Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel
Samenvatting
Op 30 juni 2022 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om nieuwe leden te benoemen voor de klankbordcommissie, de werkgeverscommissie en de werkgroep samenwerking met de gemeente Tytsjerksteradiel. Deze benoemingen zijn noodzakelijk omdat de zittingsduur van de vorige leden is geëindigd met de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 30 maart 2022. De benoemde leden voor de klankbord- en werkgeverscommissie zijn mevrouw D. Vriesema, mevrouw T.I. Veenstra, de heer W. Veenstra en mevrouw D.A. van der Vaart-Kralt. Voor de werkgroep samenwerking zijn mevrouw T.C. Kuipers-Jorna, mevrouw W. Boonstra en de heer J.W.F. Graansma benoemd. Deze commissies en werkgroepen zijn essentieel voor het functioneren van de gemeenteraad en de samenwerking tussen de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Het besluit heeft geen financiële consequenties en wordt op de gebruikelijke wijze gepubliceerd.
Samenvatting
Op 30 juny 2022 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om nije leden te beneamen foar de klankboerdkommissie, de wurkjouwerskommissie en de wurkgroep gearwurking mei de gemeente Tytsjerksteradiel. Dizze beneamings binne needsaaklik omdat de sittingsduer fan de foarige leden ôfrûn is mei de ynstallaasje fan de nije gemeenteried op 30 maart 2022. De beneamde leden foar de klankboerd- en wurkjouwerskommissie binne frou D. Vriesema, frou T.I. Veenstra, de hear W. Veenstra en frou D.A. van der Vaart-Kralt. Foar de wurkgroep gearwurking binne frou T.C. Kuipers-Jorna, frou W. Boonstra en de hear J.W.F. Graansma beneamd. Dizze kommissies en wurkgroepen binne essensjeel foar it funksjonearjen fan de gemeenteried en de gearwurking tusken de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. It beslút hat gjin finansjele gefolgen en wurdt op de gebrûkelike wize publisearre.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming leden commissies en werkgroep samenwerking raden Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel." Het voorstel betreft de benoeming van leden voor de klankbordcommissie, werkgeverscommissie en de werkgroep samenwerking voor de zittingsperiode 2022-2026. Deze benoemingen zijn noodzakelijk om de continuïteit van het raadswerk te waarborgen en de samenwerking tussen de gemeenteraden van Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel te bevorderen. De benoemingen zorgen ervoor dat de commissies en werkgroepen hun taken kunnen hervatten, zoals het voeren van klankbordgesprekken met de burgemeester en het versterken van de samenwerking tussen de raden.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de benoemingen en de noodzaak daarvan beschrijft. Het bevat alle relevante informatie over de te benoemen leden en de context van de commissies en werkgroepen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de leden van de commissies en werkgroepen te benoemen. Het is de verantwoordelijkheid van de raad om te zorgen voor een evenwichtige vertegenwoordiging van de fracties.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de selectie van raadsleden die de verschillende fracties vertegenwoordigen in de commissies en werkgroepen. Er moet worden gezorgd voor een evenwichtige vertegenwoordiging tussen coalitie en oppositie.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het benoemingen voor een specifieke zittingsperiode betreft. Het is meetbaar in termen van het aantal benoemde leden. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde leden te benoemen voor de klankbordcommissie, werkgeverscommissie en de werkgroep samenwerking.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het zich richt op interne benoemingen binnen de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op organisatorische en bestuurlijke benoemingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, zoals expliciet vermeld in de documentatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klankbordcommissie Werkgeverscommissie Werkgroep samenwerking Benoeming Zittingsperiode 2022-2026 Gemeenteraden Verordening Vertegenwoordiging Gemeentelijke samenwerking RadenwerkgroepVerfijning van de zoekopdracht:
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Agendapunt 6 Begrotingswijzigingen juni 2022
Gemeenteraad Achtkarspelen Stemmen In Met Begrotingswijzigingen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de voorgestelde begrotingswijzigingen van juni 2022. Het voorstel, dat een voordelig saldo van € 119.000 oplevert, maakt deel uit van een bredere harmonisatie binnen de P&C-cyclus.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 30 juni 2022 vergaderd over de begrotingswijzigingen van juni 2022. Het voorstel van het college van burgemeester en wethouders omvatte drie hoofdpunten: kennisnemen van de belangrijkste ontwikkelingen, akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen in de begroting van 2022, en kennisnemen van de effecten op de bijdrage aan de WM8KTD zonder een zienswijze in te dienen. De wijzigingen leiden tot een voordelig begrotingssaldo van € 119.000. Deze wijzigingen zijn onderdeel van een bredere harmonisatie binnen de P&C-cyclus, waarbij vier keer per jaar begrotingswijzigingen worden voorgelegd aan de raad. Het doel is om gelijktijdige en eenduidige informatievoorziening te bieden aan de betrokken gemeenten en de WM8KTD, wat bijdraagt aan efficiëntie en vermindering van fouten.
Gemeenteried Achtkarspelen stimme yn mei begrotingswizigingen.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de foarstelde begrotingswizigingen fan juny 2022. It foarstel, dat in foardielich saldo fan € 119.000 oplevert, makket diel út fan in breedere harmonisaasje binnen de P&C-syklus.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 30 juny 2022 fergaderje oer de begrotingswizigingen fan juny 2022. It foarstel fan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders omfette trije haadpunten: kennisnimme fan de belangrykste ûntwikkelingen, akkoart gean mei de foarstelde wizigingen yn de begroting fan 2022, en kennisnimme fan de effekten op de bydrage oan de WM8KTD sûnder in sicht op te jaan. De wizigingen liede ta in foardielich begrotingssaldo fan € 119.000. Dizze wizigingen binne ûnderdiel fan in breedere harmonisaasje binnen de P&C-syklus, dêr't fjouwer kear yn it jier begrotingswizigingen foarlein wurde oan de ried. It doel is om tagelyk en iendúdige ynformaasje te bieden oan de belutsen gemeenten en de WM8KTD, wat bydraacht oan effisjinsje en ferminsking fan flaters.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Begrotingswijzigingen juni 2022
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijzigingen juni 2022". Het voorstel informeert de raad over recente ontwikkelingen en wijzigingen in de begroting van 2022. Het doel is om de raad op de hoogte te stellen van de financiële aanpassingen en de effecten daarvan op de bijdrage aan de WM8KTD. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de voorgestelde wijzigingen en geen zienswijze in te dienen op de wijzigingen van de WM8KTD-begroting.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de belangrijkste financiële wijzigingen en hun effecten op de begroting en de WM8KTD-bijdrage behandelt. Het biedt een overzicht van de financiële situatie vóór en na de wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de beslissingsbevoegdheid om de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren en de kaders bij te stellen. De raad moet ook besluiten geen zienswijze in te dienen op de wijzigingen van de WM8KTD-begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begrotingswijzigingen en of zij geen zienswijze indient op de WM8KTD-begroting. Dit vereist een afweging van de financiële implicaties en de strategische prioriteiten van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en effecten. Het is tijdgebonden met een duidelijke besluitvormingsdatum. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de ontwikkelingen, akkoord te gaan met de begrotingswijzigingen, en geen zienswijze in te dienen op de WM8KTD-begroting.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn een verbetering van het begrotingssaldo met € 24.000, resulterend in een voordelig saldo van € 119.000. De effecten op de bijdrage aan de WM8KTD zijn ook gespecificeerd. Het voorstel geeft aan hoe de wijzigingen financieel worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen WM8KTD Ontwikkelingen Harmonisatie Efficiency Informatievoorziening Begrotingssaldo Tytsjerksteradiel Kaderstelling AccountantscommissieVerfijning van de zoekopdracht:
Plakferfangend Foarsitter
Gert Terpstra - CDA
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Agendapunt 7 Meerjarenprognose Grondexploitaties 2022
Gemeenteraad Achtkarspelen Stemt in met Meerjarenprognose Grondexploitaties
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de Meerjarenprognose Grondexploitaties 2022. Deze prognose biedt inzicht in de financiële situatie van de grondexploitatieprojecten binnen de gemeente en is essentieel voor de vaststelling van de jaarrekening 2021.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 30 juni 2022 besloten om de Meerjarenprognose Grondexploitaties 2022 vast te stellen. Deze prognose biedt inzicht in de financiële stand van zaken van de verschillende grondexploitatieprojecten binnen de gemeente. Het vaststellen van deze prognose is wettelijk verplicht en essentieel voor de rechtmatige vaststelling van de jaarrekening 2021. In 2021 waren er 11 actieve grondexploitaties in de gemeente, waarvan enkele met winst konden worden afgesloten. De totale winst over 2021 bedroeg € 1.247.000, met winsten uit woningbouwcomplexen en bedrijventerreinen. De prognose vormt de basis voor toekomstige financiële rapportages en actualisaties.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei Mearjierprognose Grûnûntwikkelingsplannen.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de Mearjierprognose Grûnexploitaasjes 2022. Dizze prognose biedt ynsjoch yn de finansjele situaasje fan de grûnexploitaasjeprojekten binnen de gemeente en is essensjeel foar it fêststellen fan de jierrekken 2021.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 30 juny 2022 besletten om de Mearjierprognose Grûnexploitaasjes 2022 fêst te stellen. Dizze prognose jout ynsjoch yn de finansjele steat fan saken fan de ferskillende grûnexploitaasjeprojekten binnen de gemeente. It fêststellen fan dizze prognose is wettelik ferplicht en essinsjeel foar de rjochtmeitsjende fêststelling fan de jierrekken 2021. Yn 2021 wiene der 11 aktive grûnexploitaasjes yn de gemeente, wêrfan enkele mei winst ôfsluten wurde koene. De totale winst oer 2021 bedroech € 1.247.000, mei winsten út wenboukompleksen en bedriuwsterreinen. De prognose foarmet de basis foar takomstige finansjele rapportaazjes en aktualisaasjes.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Meerjarenprognose Grondexploitaties 2022". Het voorstel betreft de jaarlijkse vaststelling van de Meerjarenprognose Grondexploitaties (MPG) door de gemeenteraad van Achtkarspelen. De MPG biedt inzicht in de financiële stand van zaken van de grondexploitatiecomplexen binnen de gemeente en identificeert mogelijke financiële risico's. De vaststelling van de MPG is noodzakelijk voor de rechtmatige vaststelling van de jaarrekening 2021 en vormt de basis voor toekomstige financiële rapportages en actualisaties.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de financiële stand van zaken en de wettelijke verplichtingen met betrekking tot de grondexploitaties. Er zijn geen alternatieven of risico's vermeld, wat kan duiden op een gebrek aan overweging van andere opties of potentiële problemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de Meerjarenprognose Grondexploitaties vast te stellen. Dit is een formele stap die nodig is voor de rechtmatige vaststelling van de jaarrekening.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de vaststelling van de MPG een wettelijke verplichting is. De raad moet echter wel beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële prognoses en risico-inschattingen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de vaststelling van de MPG voor 2022. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, omdat er geen concrete doelen of resultaten worden genoemd buiten de vaststelling zelf. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Meerjarenprognose Grondexploitaties 2022 vast te stellen.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van inwoners- of overheidsparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft een overzicht van de financiële resultaten van de grondexploitaties in 2021, inclusief winsten en verliesvoorzieningen. Er wordt aangegeven dat de totale winst over 2021 € 1.247.000 bedraagt. De dekking van eventuele financiële gevolgen wordt niet expliciet besproken, maar de resultaten zijn verwerkt in de jaarrekening 2021.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Meerjarenprognose Grondexploitaties Grondexploitaties Financiële risico’s Jaarrekening 2021 Winstneming Verliesvoorzieningen Bouwgrondexploitatie Woningbouwcomplexen Bedrijventerreinen Surhuisterveen – Langelaan 4Verfijning van de zoekopdracht:
Plakferfangend Foarsitter
Gert Terpstra - CDA
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Agendapunt 8 Vaststellen jaarstukken 2021 en bestemmen rekeningresultaat
Gemeente Achtkarspelen boekt positief resultaat: "Een opgeruimd boekje in zware tijden"
De gemeente Achtkarspelen heeft de jaarstukken van 2021 gepresenteerd met een positief resultaat van € 2.257.333. De gemeenteraad heeft besloten dit bedrag toe te voegen aan de algemene reserve. Ondanks de positieve cijfers, waarschuwt de raad voor financiële onzekerheden in de toekomst.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Achtkarspelen werden de jaarstukken van 2021 besproken. De stukken, die door accountant Astrium zijn goedgekeurd, tonen een positief resultaat van ruim 2,2 miljoen euro. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de algemene reserve van de gemeente. De raad stemde in met de vaststelling van de jaarstukken en de bestemming van het rekeningresultaat.Mevrouw Vellema van de ChristenUnie complimenteerde het college en de ambtelijke organisatie voor hun werk: "Dit college kan starten met een opgeruimd boekje." Toch uitte ze zorgen over de toekomst, met name over de financiële onzekerheden die op de loer liggen. "De donkere wolken komen eraan," waarschuwde ze, verwijzend naar de mogelijke herijking van het gemeentefonds en de oplopende kosten in de jeugdzorg.
De discussie richtte zich ook op de noodzaak van een plan voor toekomstige pandemieën. De ChristenUnie diende een motie in om het college te verzoeken een plan van aanpak te maken voor een eventuele nieuwe coronagolf. Wethouder Van der Tuin benadrukte dat er al draaiboeken zijn voor verschillende sectoren, maar dat een gemeentelijk plan niet wenselijk is vanwege de landelijke en provinciale richtlijnen. De motie werd uiteindelijk verworpen.
De vergadering eindigde met een stemming over de jaarstukken, waarbij de meerderheid van de raad instemde met het voorstel. De positieve financiële resultaten van 2021 bieden de gemeente enige ademruimte, maar de raad blijft waakzaam voor de uitdagingen die de toekomst kan brengen.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen heeft de jaarstukken van 2021 gepresenteerd, die een positief resultaat van € 2.257.333 laten zien. Deze jaarstukken zijn goedgekeurd door de accountant Astrium voor zowel getrouwheid als rechtmatigheid. Het college van burgemeester en wethouders legt hiermee verantwoording af aan de gemeenteraad, die bevoegd is om de jaarstukken vast te stellen en het rekeningresultaat te bestemmen. De raad heeft besloten de jaarstukken vast te stellen, de overschrijdingen op bepaalde programma's goed te keuren, en het positieve resultaat toe te voegen aan de algemene reserve. Het verschil tussen het verwachte en het gerealiseerde positieve saldo wordt in de jaarrekening toegelicht. Na vaststelling worden de jaarstukken naar de provincie en het CBS gestuurd.
Gemeente Achtkarspelen boekt positief resultaat: "In oprûme boekje yn swiere tiden"
De gemeente Achtkarspelen hat de jierstikken fan 2021 presintearre mei in posityf resultaat fan € 2.257.333. De gemeenteried hat besletten dit bedrach ta te foegjen oan de algemiene reserve. Ûndanks de posityve sifers, warskôget de ried foar finansjele ûnsekerheden yn de takomst.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de gemeenteriedsfergadering fan Achtkarspelen waarden de jierstikken fan 2021 besprutsen. De stikken, dy't troch akkountant Astrium goedkard binne, litte in posityf resultaat fan mear as 2,2 miljoen euro sjen. Dit bedrach wurdt tafoege oan de algemiene reserve fan de gemeente. De ried stimde yn mei de fêststelling fan de jierstikken en de bestimming fan it rekkenresultaat.Frou Vellema fan de ChristenUnie komplimentearre it kolleezje en de ambtlike organisaasje foar harren wurk: "Dit kolleezje kin begjinne mei in oprûme boekje." Lykwols útte se soargen oer de takomst, benammen oer de finansjele ûnsekerheden dy't op 'e loer lizze. "De tsjustere wolken komme der oan," warskôge se, ferwizend nei de mooglike herijking fan it gemeentefûns en de oprinnende kosten yn de jeugdzorg.
De diskusje rjochte har ek op de needsaak fan in plan foar takomstige pandemys. De ChristenUnie diende in motyf yn om it kolleezje te freegjen in oanpakplan te meitsjen foar in eventuele nije coronagolf. Wethâlder Van der Tuin benadrukte dat der al draaiboeken binne foar ferskate sektoren, mar dat in gemeentlik plan net winsklik is fanwegen de lanlike en provinsjale rjochlinen. De motyf waard úteinlik ôfwiisd.
De fergadering einige mei in stimming oer de jierstikken, dêr't de mearderheid fan de ried ynstimde mei it foarstel. De posityf finansjele resultaten fan 2021 biede de gemeente wat ademromte, mar de ried bliuwt wekker foar de útdagings dy't de takomst meibringe kin.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen hat de jierstikken fan 2021 presintearre, dy't in posityf resultaat fan € 2.257.333 sjen litte. Dizze jierstikken binne goedkard troch de akkountant Astrium foar beide betrouberens en rjochtmjittichheid. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders leit hjirmei ferantwurding ôf oan de gemeenteried, dy't befoegd is om de jierstikken fêst te stellen en it rekkenresultaat te bestimmen. De ried hat besletten de jierstikken fêst te stellen, de oerskrijdingen op bepaalde programma's goed te keuren, en it posityf resultaat ta te foegjen oan de algemiene reserve. It ferskil tusken it ferwachte en it realisearre posityf saldo wurdt yn de jierrekken ta ljocht brocht. Nei fêststelling wurde de jierstikken nei de provinsje en it CBS stjoerd.
-
08 - Raadsvoorstel - Vaststellen jaarstukken 2021 en bestemmen rekeningresultaat.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen jaarstukken 2021 en bestemmen rekeningresultaat" van de gemeente Achtkarspelen. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om de jaarstukken van 2021 vast te stellen, de overschrijdingen op bepaalde programma's goed te keuren, en het positieve resultaat van € 2.257.333 toe te voegen aan de algemene reserve. Daarnaast wordt voorgesteld om € 817.000, dat vrijkomt door vertraagde initiatieven, opnieuw beschikbaar te stellen voor de begroting van 2022 en verder. De accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven voor de jaarstukken, wat betekent dat ze voldoen aan de wettelijke vereisten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de financiële resultaten, de goedkeuring van de accountant, en de voorgestelde bestemming van het rekeningresultaat.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de jaarstukken vast te stellen en de bestemming van het rekeningresultaat te bepalen. Dit is een belangrijke controlerende taak waarbij de raad de uitvoering van het beleid door het college beoordeelt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van het positieve resultaat en de goedkeuring van de overschrijdingen op programmaniveau. Dit zijn politieke keuzes die invloed hebben op de financiële positie en prioriteiten van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie in termen van bredere beleidsdoelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de jaarstukken vast te stellen, de overschrijdingen goed te keuren, en het positieve resultaat toe te voegen aan de algemene reserve.
Participatie:
Er is geen vermelding van inwoners- of overheidsparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft positieve financiële gevolgen, met een overschot van € 2.257.333 dat aan de algemene reserve wordt toegevoegd. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, aangezien het om een positief resultaat gaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2021 Algemene reserve Positief resultaat Overschrijding programma's Accountantsverklaring Begroting 2022 Verantwoording Gemeentewet Informatie provincie en CBS Controleverklaring accountantVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Plan van aanpak Corona". Het verzoek aan het college is om een kort en krachtig plan van aanpak te ontwikkelen voor de terugkeer van Corona of een vergelijkbare pandemie. Dit plan moet de verantwoordelijkheden en kaders van de gemeente beschrijven, de uitgaven van de Coronamiddelen evalueren en de impactanalyse Covid-19 uit 2021 betrekken. Het plan moet uiterlijk voor 1 oktober aan de raad worden voorgelegd. De motie benadrukt de noodzaak van een gestructureerde aanpak gezien de beperkte resterende middelen en de onzekerheid over toekomstige steun van het Rijk.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn verzoeken, maar mist specifieke details over hoe het plan van aanpak eruit moet zien en welke concrete stappen moeten worden ondernomen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken een plan van aanpak te ontwikkelen en om dit plan te beoordelen zodra het is voorgelegd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het college willen verplichten tot het opstellen van een dergelijk plan en hoe ze de resterende Coronamiddelen willen inzetten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (met een deadline), en tijdgebonden. Echter, het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder extra middelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid kan een punt van discussie zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het college willen verplichten tot het opstellen van het plan van aanpak zoals voorgesteld in de motie.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere stakeholders in het opstellen van het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn in de context van langetermijnplanning en veerkracht.
Financiële gevolgen:
De motie wijst op de beperkte resterende Coronamiddelen (€ 337.000) en de onzekerheid over toekomstige steun van het Rijk. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele extra kosten gedekt zouden moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Plan van aanpak Corona Pandemische voorbereiding Verantwoordelijkheden Kaders Uitgaven evaluatie Impactanalyse Covid-19 Coronamiddelen Onzekerheid MiddelenbeschikbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Plakferfangend Foarsitter
Gert Terpstra - CDA
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Anita Vellema - CU
Plakferfangend Foarsitter
Anita Vellema - CU
Plakferfangend Foarsitter
IJde van Kammen - FNP
Plakferfangend Foarsitter
Jouke Spoelstra
Anita Vellema - CU
Plakferfangend Foarsitter
Anita Vellema - CU
Jouke Spoelstra
Plakferfangend Foarsitter
Jouke Spoelstra
Plakferfangend Foarsitter
Jouke Spoelstra
Anita Vellema - CU
Jouke Spoelstra
Plakferfangend Foarsitter
Anita Vellema - CU
Jouke Spoelstra
Plakferfangend Foarsitter
Anita Vellema - CU
Plakferfangend Foarsitter
Jouke Spoelstra
Plakferfangend Foarsitter
Lea van der Tuin - Wethâlder
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Jeffrey Graansma - PVV
Plakferfangend Foarsitter
Anita Vellema - CU
Jeffrey Graansma - PVV
Anita Vellema - CU
Plakferfangend Foarsitter
Anita Vellema - CU
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Jacob Zwaagstra - CDA
Plakferfangend Foarsitter
Thea Kuipers-Jorna - CDA
Toos van der Vaart - CU
Plakferfangend Foarsitter
IJde van Kammen - FNP
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Gert Terpstra - CDA
Lea van der Tuin - Wethâlder
Jacob Zwaagstra - CDA
Thea Kuipers-Jorna - CDA
Toos van der Vaart - CU
Agendapunt 9 Verordening Nadeelcompensatie
Gemeenteraad Achtkarspelen Stemt in met Nieuwe Verordening Nadeelcompensatie
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de nieuwe Verordening nadeelcompensatie 2023. Deze regeling biedt een bredere aanpak voor schadevergoeding aan inwoners en bedrijven die onevenredig worden getroffen door rechtmatig overheidsingrijpen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 30 juni 2022 werd het voorstel voor de nieuwe Verordening nadeelcompensatie Achtkarspelen 2023 besproken. Deze verordening vervangt de bestaande planschaderegeling en is gebaseerd op een model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Het doel is om zowel planschade als nadeelcompensatie te omvatten, in lijn met de nieuwe Omgevingswet en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).Een belangrijk punt van discussie was de vaststelling van een bedrag van €300 voor het in behandeling nemen van een aanvraag om schadevergoeding. Dit bedrag is bedoeld om lichtvaardige aanvragen te ontmoedigen zonder een te hoge drempel op te werpen. "Wanneer de nadeelcompensatie wordt goedgekeurd, zal dit bedrag weer worden uitgekeerd aan de aanvrager," verduidelijkte de heer Schootstra van het CDA.
De heer Schootstra benadrukte ook het belang van een onafhankelijke beoordeling van de aanvragen. "Wij zijn van mening dat de aanvraag door een onafhankelijke partij moet worden beoordeeld en voorzien van advies," stelde hij. De portefeuillehouder bevestigde dat er een onafhankelijke commissie is ingesteld om deze taak te vervullen.
Na een constructief debat stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. De nieuwe verordening zal binnenkort worden gepubliceerd in lokale media en op relevante websites, zodat inwoners en bedrijven op de hoogte zijn van de veranderingen en hun rechten.
Met de goedkeuring van deze verordening zet Achtkarspelen een stap richting een meer geïntegreerde en toegankelijke aanpak van schadevergoeding, passend binnen de kaders van de nieuwe Omgevingswet.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 30 juni 2022 besloten om de Verordening nadeelcompensatie Achtkarspelen 2023 vast te stellen. Deze verordening is bedoeld om schadevergoeding te regelen voor inwoners en bedrijven die onevenredig worden getroffen door rechtmatig overheidsingrijpen. De nieuwe regeling vervangt de bestaande planschaderegeling en is breder van opzet, omdat het zowel planschade als nadeelcompensatie omvat. De verordening is gebaseerd op een model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en sluit aan bij de nieuwe wettelijke regelingen die met de Omgevingswet en titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) in werking treden. De verordening stelt een bedrag van €300 vast voor het in behandeling nemen van een aanvraag om schadevergoeding, om lichtvaardige aanvragen te ontmoedigen zonder een te hoge drempel op te werpen. Na vaststelling wordt de verordening gepubliceerd in lokale media en op relevante websites.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei nije feroardening nadelkompensaasje.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de nije Feroardening skiedingsskadefergoeding 2023. Dizze regeling biedt in breder oanpak foar skadefergoeding oan ynwenners en bedriuwen dy't ûnevenredich rekke wurde troch rjochtfeardich oerheidsoptreden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 30 juny 2022 waard it foarstel foar de nije Ferordening skiedingsskade Achtkarspelen 2023 besprutsen. Dizze ferordening ferfongt de besteande planningskade-regeling en is basearre op in model fan de Feriening fan Nederlânske Gemeenten (VNG). It doel is om beide planningskade en skiedingsskade te omfetsjen, yn oerienstimming mei de nije Omjouwingswet en de Algemiene wet bestjoersrjocht (Awb).In wichtich punt fan diskusje wie de fêststelling fan in bedrach fan €300 foar it behanneljen fan in oanfraach om skadefergoeding. Dit bedrach is bedoeld om lichtfertige oanfragen ôf te skrikken sûnder in te hege drempel op te werpen. "As de skiedingsskade goedkard wurdt, sil dit bedrach wer útkeard wurde oan de oanfrager," ferdûdele de hear Schootstra fan it CDA.
De hear Schootstra benadrukte ek it belang fan in ûnôfhinklike beoardieling fan de oanfragen. "Wy binne fan miening dat de oanfraach troch in ûnôfhinklike partij beoardiele wurde moat en foarsjoen wurde moat fan advys," stelde er. De portefúljehâlder befestige dat der in ûnôfhinklike kommisje ynsteld is om dizze taak te ferfoljen.
Nei in konstruktive debat stimde de mearderheid fan de ried yn mei it foarstel. De nije ferordening sil binnenkoart publisearre wurde yn lokale media en op relevante websiden, sadat ynwenners en bedriuwen op 'e hichte binne fan de feroaringen en harren rjochten.
Mei de goedkarring fan dizze ferordening set Achtkarspelen in stap rjochting in mear yntegrearre en tagonklike oanpak fan skadefergoeding, passend binnen de kaders fan de nije Omjouwingswet.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 30 juny 2022 besletten om de Ferordening skiedingsskieding Achtkarspelen 2023 fêst te stellen. Dizze ferordening is bedoeld om skieding te regeljen foar ynwenners en bedriuwen dy't ûnredelik troffen wurde troch rjochtfeardich oerheidsoptreden. De nije regeling ferfongt de besteande planningskiedingsregeling en is breder fan opset, omdat it beide planningskieding en skiedingsskieding befettet. De ferordening is basearre op in model fan de Feriening fan Nederlânske Gemeenten (VNG) en slút oan by de nije wetlike regelingen dy't mei de Omjouwingswet en titel 4.5 fan de Algemiene wet bestjoersrjocht (Awb) yn wurking trede. De ferordening stelt in bedrach fan €300 fêst foar it yn behanneling nimmen fan in oanfraach om skieding, om lichtfertige oanfraach te ûntmoedigjen sûnder in te hege drempel op te werpen. Nei fêststelling wurdt de ferordening publisearre yn lokale media en op relevante websiden.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Verordening nadeelcompensatie Achtkarspelen 2023
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening nadeelcompensatie Achtkarspelen 2023". Het voorstel betreft het vaststellen van een verordening die de procedures en regels vastlegt voor nadeelcompensatie binnen de gemeente Achtkarspelen. Deze verordening is bedoeld om schadevergoeding te regelen voor inwoners en bedrijven die onevenredig worden getroffen door rechtmatig overheidsingrijpen, zoals bouwprojecten of infrastructurele werken. De verordening is gebaseerd op het VNG-model en sluit aan bij de nieuwe wettelijke regelingen onder de Omgevingswet en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de achtergrond, noodzaak en inhoud van de verordening. Het biedt een duidelijke uitleg over de overgang van de huidige planschaderegeling naar de bredere nadeelcompensatieregeling onder de Omgevingswet.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om verordeningen vast te stellen. In dit geval is de raad verantwoordelijk voor het goedkeuren van de Verordening nadeelcompensatie Achtkarspelen 2023.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de verordening en kan daarbij overwegen of de voorgestelde drempelbedragen en procedures passend zijn. Er is ruimte voor lokale aanpassingen, zoals het vaststellen van het bedrag voor het in behandeling nemen van een aanvraag.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de procedures en bedragen die worden genoemd. Het is relevant en tijdgebonden, gezien de verwachte inwerkingtreding van de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Verordening nadeelcompensatie Achtkarspelen 2023 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van inspraak of participatie van inwoners in het vaststellingsproces van deze verordening, aangezien het een bevoegdheid van de gemeenteraad betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en financiële compensatieprocedures.
Financiële Gevolgen:
De verordening brengt geen nieuwe administratieve lasten met zich mee. De gemeente is al verplicht om in bepaalde gevallen schade te vergoeden. Voor projecten van derden wordt mogelijke nadeelcompensatie verhaald op de initiatiefnemer via een anterieure overeenkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nadeelcompensatie Omgevingswet Planschade Algemene wet bestuursrecht (Awb) Verordening Schadevergoeding Procedure VNG-model Recht InwerkingtredingVerfijning van de zoekopdracht:
Plakferfangend Foarsitter
Sandra van der Ploeg - CDA
Plakferfangend Foarsitter
Rienk Schootstra - CDA
Plakferfangend Foarsitter
Lea van der Tuin - Wethâlder
Plakferfangend Foarsitter
Lea van der Tuin - Wethâlder
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Agendapunt 10 Ter inzage leggen ontwerpbestemmingsplan Wide Pet Zuid fase 2 te Harkema
Zeven nieuwe woningen in Harkema: Gemeenteraad stemt in met bestemmingsplan
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft groen licht gegeven voor de bouw van zeven vrijstaande woningen aan de zuidwestelijke rand van Harkema. Het bestemmingsplan 'Wide Pet Zuid fase 2' werd goedgekeurd ondanks zorgen over draagvlak en woningbehoefte.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 30 juni 2022 werd het ontwerpbestemmingsplan 'Wide Pet Zuid fase 2 te Harkema' besproken. Dit plan maakt de bouw van zeven vrijstaande woningen mogelijk op gronden die momenteel bestemd zijn voor agrarische doeleinden. Hoewel er geen plan-MER nodig is, zijn er procedurele risico's, zoals het ontbreken van draagvlak onder omwonenden en het feit dat het woningbouwprogramma nog niet officieel door de provincie is goedgekeurd.De discussie in de raad was levendig. De heer Van der Wal vroeg zich af waarom er voor grote kavels en vrijstaande woningen was gekozen, terwijl de behoefte aan andere woningtypen groter lijkt. "Waarom kiezen we voor deze invulling terwijl er andere woningbehoeften zijn in Harkema?" vroeg hij zich af. De heer Schootstra benadrukte dat de nieuwe woningen voor doorstroming binnen het dorp kunnen zorgen, wat indirect ook starters ten goede kan komen.
Wethouder Van der Tuin legde uit dat de keuze voor deze woningen in overleg met de ontwikkelaar en de provincie tot stand is gekomen. "Het is een doorstroming en landschappelijke inpassing die uiteindelijk gekozen is," aldus de wethouder. Ze erkende dat er verschillende prioriteiten zijn in Harkema, waaronder sociale woningbouw, en dat er plannen zijn voor andere locaties in het dorp.
De raad stemde uiteindelijk in met het voorstel, hoewel er nog vragen waren over de participatie van omwonenden en de communicatie hierover. De wethouder beloofde dat er een schriftelijke reactie zou komen op de vragen van de bewoners.
De stemming verliep positief, met een meerderheid die voor het voorstel stemde. De heer Graansma gaf een stemverklaring af, waarin hij aangaf het proces van inspraak en participatie nauwlettend te zullen volgen. "Ondanks de zorgen stem ik voor, maar ik houd het proces in de gaten," zei hij.
Met de goedkeuring van het bestemmingsplan kan de bouw van de zeven woningen aan de zuidwestelijke rand van Harkema van start gaan, een stap die volgens de wethouder bijdraagt aan de doorstroming en leefbaarheid in het dorp.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 30 juni 2022 besloten om het ontwerpbestemmingsplan 'Wide Pet Zuid fase 2 te Harkema' vrij te geven voor ter inzagelegging. Dit plan maakt de bouw van zeven vrijstaande woningen aan de zuidwestelijke rand van Harkema mogelijk. Het bestemmingsplan is noodzakelijk omdat de huidige bestemming van de gronden 'Agrarische doeleinden' is, wat niet overeenkomt met de geplande woningbouw. Er is geen plan-MER nodig, aangezien uit diverse onderzoeken blijkt dat er geen planologische belemmeringen zijn. Er zijn echter procedurele risico's, zoals het ontbreken van draagvlak onder omwonenden en het feit dat het woningbouwprogramma nog niet officieel door de provincie is goedgekeurd. De financiële aspecten worden gedekt via een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer. Het plan wordt gepubliceerd op verschillende platforms voor inspraak en overleg.
Sân nije wenningen yn Harkema: Gemeenteried stimt yn mei bestimmingsplan
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat grien ljocht jûn foar de bou fan sân frijsteande wenningen oan de súdwestlike râne fan Harkema. It bestimmingsplan 'Wide Pet Zuid fase 2' is goedkard ûndanks soargen oer draachflak en wenningbehoefte.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 30 juny 2022 waard it ûntwerpbestimmingsplan 'Wide Pet Zuid fase 2 te Harkema' besprutsen. Dit plan makket de bou fan sân frijsteande wenningen mooglik op grûnen dy't op dit stuit bestimd binne foar agraryske doeleinden. Al is der gjin plan-MER nedich, der binne proseduerisken, lykas it ûntbrekken fan draachflak ûnder omwenners en it feit dat it wenningbouprogramma noch net offisjeel troch de provinsje goedkard is.De diskusje yn de ried wie libbenich. De hear Van der Wal frege him ôf wêrom't der keazen wie foar grutte kavels en frijsteande wenningen, terwiyl't de behoefte oan oare wenningtypen grutter liket. "Wêrom kieze wy foar dizze ynfolling wylst der oare wenningbehoeften binne yn Harkema?" frege er him ôf. De hear Schootstra benadrukte dat de nije wenningen foar trochstreaming binnen it doarp soargje kinne, wat yndirekt ek starters ten goede komme kin.
Wethâlder Van der Tuin lein út dat de kar foar dizze wenningen yn oerlis mei de ûntwikkelder en de provinsje ta stân kaam is. "It is in trochstreaming en lânskiplike ynpassing dy't úteinlik keazen is," sa sei de wethâlder. Se erkende dat der ferskillende prioriteiten binne yn Harkema, ûnder oaren sosjale wenningbou, en dat der plannen binne foar oare lokaasjes yn it doarp.
De ried stimde úteinlik yn mei it foarstel, al wiene der noch fragen oer de partisipaasje fan omwenners en de kommunikaasje hjir oer. De wethâlder beloofde dat der in skriftlike reaksje komme soe op de fragen fan de bewenners.
De stimming ferliep posityf, mei in mearderheid dy't foar it foarstel stimde. De hear Graansma joech in stimferklearring ôf, dêr't er oanjoech it proses fan ynspraak en partisipaasje skerp te sjen sil. "Ûndanks de soargen stim ik foar, mar ik hâld it proses yn 'e gaten," sa sei er.
Mei de goedkarst fan it bestimmingsplan kin de bou fan de sân wenningen oan de súdwestlike râne fan Harkema begjinne, in stap dy't neffens de wethâlder bydraacht oan de trochstreaming en leefberens yn it doarp.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 30 juny 2022 besletten om it ûntwerpbestimmingsplan 'Wide Pet Zuid fase 2 te Harkema' frij te jaan foar ter ynseaglechting. Dit plan makket de bou fan sân frijsteande wenningen mooglik oan de súdwestlike râne fan Harkema. It bestimmingsplan is needsaaklik om't de hjoeddeistige bestimming fan de grûnen 'Agraryske doeleinden' is, wat net oerienkomt mei de plande wenningbou. Der is gjin plan-MER nedich, om't út ferskate ûndersiken bliken dat der gjin planologyske belemmeringen binne. Der binne lykwols prosedurele riziko's, lykas it ûntbrekken fan draachflak ûnder omwenners en it feit dat it wenningbouprogramma noch net offisjeel troch de provinsje is goedkard. De finansjele aspekten wurde dekt troch in anterieure oerienkomst mei de ynitiatyfnimmer. It plan wurdt publisearre op ferskate platfoarmen foar ynspraak en oerlis.
-
10 - Raadsvoorstel - Ter inzage leggen ontwerpbestemmingsplan Wide Pet Zuid fase 2 te Harkema.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ter inzage leggen ontwerpbestemmingsplan Wide Pet Zuid fase 2 te Harkema". Het voorstel betreft het vrijgeven van het ontwerpbestemmingsplan voor de bouw van zeven vrijstaande woningen aan de zuidwestelijke rand van Harkema. Het plan is onderdeel van een bescheiden dorpsuitbreiding genaamd Wide Pet. De gemeenteraad wordt gevraagd om het ontwerpbestemmingsplan ter inzage te leggen en geen milieueffectrapportage (plan-MER) uit te voeren, aangezien er geen planologische belemmeringen zijn volgens de uitgevoerde onderzoeken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke onderbouwing van de noodzaak voor herziening van het bestemmingsplan en de resultaten van diverse onderzoeken. Er is ook aandacht besteed aan de procedurele aspecten en de communicatie met omwonenden.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. In dit geval wordt de raad gevraagd om het ontwerpbestemmingsplan vrij te geven voor inzagelegging en te besluiten geen plan-MER uit te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde dorpsuitbreiding en de bijbehorende wijziging van het bestemmingsplan. Dit omvat ook de keuze om geen plan-MER uit te voeren, wat impliceert dat de raad vertrouwen heeft in de uitgevoerde onderzoeken.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar het ontbreken van een plan-MER kan als een risico worden gezien als er later toch milieuproblemen blijken te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het ontwerpbestemmingsplan vrij te geven voor inzagelegging en om geen plan-MER uit te voeren.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest; omwonenden zijn geïnformeerd via een brief en konden vragen stellen. Er is echter geen inloopbijeenkomst gepland, wat kan leiden tot een gebrek aan draagvlak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel er wel aandacht is voor milieueffecten via de onderzoeken.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt via een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer, waarin kostenverhaal en planschade zijn geregeld. Dit lijkt de financiële risico's voor de gemeente te beperken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wide Pet Zuid fase 2 Harkema Ontwerpbestemmingsplan Woningbouw Participatie Anterieure overeenkomst Planologische regeling Beheersverordening Provinciale Verordening Romte InspraakreactiesVerfijning van de zoekopdracht:
Plakferfangend Foarsitter
Klaas Sietse van der Wal - CU
Plakferfangend Foarsitter
IJde van Kammen - FNP
Plakferfangend Foarsitter
Rienk Schootstra - CDA
Plakferfangend Foarsitter
Lea van der Tuin - Wethâlder
Plakferfangend Foarsitter
Lea van der Tuin - Wethâlder
IJde van Kammen - FNP
Plakferfangend Foarsitter
IJde van Kammen - FNP
Lea van der Tuin - Wethâlder
IJde van Kammen - FNP
Lea van der Tuin - Wethâlder
Plakferfangend Foarsitter
IJde van Kammen - FNP
Klaas Sietse van der Wal - CU
Plakferfangend Foarsitter
IJde van Kammen - FNP
Plakferfangend Foarsitter
IJde van Kammen - FNP
Plakferfangend Foarsitter
Lea van der Tuin - Wethâlder
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Toos van der Vaart - CU
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Rienk Schootstra - CDA
Jeffrey Graansma - PVV
Toos van der Vaart - CU
Agendapunt 11 Afgifte ontwerpverklaring van geen bedenkingen Blauwhuisterweg 25a te Surhuisterveen
Pluimveehouderij Surhuisterveen krijgt groen licht voor uitbreiding
De gemeenteraad van Surhuisterveen heeft ingestemd met de aanvraag van een pluimveehouderij aan de Blauwhuisterweg 25a om overdekte uitlopen te bouwen. Dit besluit is genomen om te voldoen aan de markteisen voor dierenwelzijn, aangezien supermarkten vanaf 2023 alleen kip met minimaal 1 ster van het Beter Leven keurmerk zullen aanbieden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven, uitvoerig besproken. De aanvraag van de pluimveehouderij is in strijd met het huidige bestemmingsplan, dat alleen uitbreidingen toestaat als er wettelijke eisen zijn en het aantal dierplaatsen niet toeneemt. Hoewel er geen wettelijke eisen zijn, voldoet de aanvraag aan de voorwaarde dat het aantal dierplaatsen niet toeneemt. De provincie had al ingestemd met het plan, mits het aantal dieren niet toeneemt.De heer Schootstra van het CDA sprak zijn tevredenheid uit over de plannen: "Het is een uitgelezen kans om te investeren in het verhogen van het dierenwelzijn. Het pluimveebedrijf kiest voor een reductie van kippen van 326.000 naar 322.000, wat zelfs een kleine milieuwinst oplevert." Hij benadrukte dat het CDA trots is op dit innovatieve pluimveebedrijf.
De FNP, vertegenwoordigd door de heer Veenstra, toonde zich eveneens tevreden over de plannen. "We hopen dat de ondernemer zijn plannen zo gauw mogelijk kan verwezenlijken," aldus Veenstra.
Mevrouw Feenstra van GroenLinks had echter gemengde gevoelens. Hoewel ze de stap in de goede richting prees, uitte ze haar zorgen over de bredere context van de stikstofcrisis en de onzekerheid voor boeren. "Het is een mooie stap, maar ik vraag me af of dit genoeg is voor de toekomst van boeren in deze regio," zei ze. Ze benadrukte dat de huidige crisis in Den Haag een schaduw werpt over dergelijke investeringen.
Ondanks de zorgen van GroenLinks, stemde de meerderheid van de raad voor het voorstel. Hierdoor kan de omgevingsvergunning sneller worden verleend, mits er geen zienswijzen worden ingediend. De stemming markeert een belangrijke stap voor de pluimveehouderij, die nu kan beginnen met de bouw van de overdekte uitlopen om te voldoen aan de markteisen voor dierenwelzijn.
Samenvatting
Het voorstel betreft een aanvraag van een pluimveehouderij aan de Blauwhuisterweg 25a te Surhuisterveen voor een omgevingsvergunning om overdekte uitlopen te bouwen langs bestaande stallen. Dit is nodig om te voldoen aan markteisen voor dierenwelzijn, aangezien supermarkten vanaf 2023 alleen kip met minimaal 1 ster van het Beter Leven keurmerk zullen aanbieden. De aanvraag is in strijd met het huidige bestemmingsplan, dat alleen uitbreidingen toestaat als er wettelijke eisen zijn en het aantal dierplaatsen niet toeneemt. Hoewel er geen wettelijke eisen zijn, voldoet de aanvraag aan de voorwaarde dat het aantal dierplaatsen niet toeneemt. De gemeenteraad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven om de aanvraag te kunnen goedkeuren. De provincie heeft al ingestemd met het plan, mits het aantal dieren niet toeneemt. Als er geen zienswijzen worden ingediend, kan de ontwerpverklaring als definitief worden beschouwd, waardoor de omgevingsvergunning sneller kan worden verleend.
Fûgelhâlderij Surhústerfean krijt grien ljocht foar útwreiding
De ried fan de gemeente Surhústerfean hat ynstimd mei de oanfraach fan in pluimfeehâlderij oan de Blauwhuisterwei 25a om oerwurke útlopen te bouwen. Dit beslút is nommen om te foldwaan oan de merkeasken foar bistedewelwêzen, om't supermerken fanôf 2023 allinnich mar kip mei minimaal 1 stjer fan it Better Leven-keurmerk oanbiede sille.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering waard it foarstel om in ûntwerpferklearring fan gjin bedinkingen ôf te jaan, út en troch besprutsen. De oanfraach fan de pluimfeehâlderij is yn striid mei it hjoeddeiske bestimmingsplan, dat allinnich útwreidings tastiet as der wetlike easken binne en it tal dierplakken net tanimt. Alhoewol der gjin wetlike easken binne, foldocht de oanfraach oan de foarwaarde dat it tal dierplakken net tanimt. De provinsje hie al ynstimd mei it plan, as it tal bisten net tanimt.De hear Schootstra fan it CDA útspruts syn tefredenheid oer de plannen: "It is in útkeazen kâns om te investearjen yn it ferheegjen fan it bistenwolwêzen. It pluimfeebêdriuw kiest foar in reduksje fan kippen fan 326.000 nei 322.000, wat sels in lytse miljeuwinst oplevert." Hy benadrukke dat it CDA grutsk is op dit ynnovative pluimfeebêdriuw.
De FNP, ferfettege oer de hear Veenstra, toande har ek tefreden mei de plannen. "Wy hoopje dat de ûndernimmer syn plannen sa gau mooglik realisearje kin," sa sei Veenstra.
Frou Feenstra fan GroenLinks hie lykwols ferskate gefoelens. Alhoewol se de stap yn de goede rjochting priizge, utere se har soargen oer de breedere kontekst fan de stikstofkrisis en de ûnsekerheid foar boeren. "It is in moaie stap, mar ik freegje my ôf oft dit genôch is foar de takomst fan boeren yn dizze regio," sa sei se. Se benadrukke dat de hjoeddeiske krisis yn Den Haach in skaad werpt oer sokssoarte fan ynfestearringen.
Nettsjinsteande de soargen fan GroenLinks, stimde de mearderheid fan de ried foar it foarstel. Hjirmei kin de omjouwingsfergunning flugger ferliend wurde, as der gjin sichtwizen yntsjinne wurde. De stimming makket in wichtige stap foar de pluimfeehâlderij, dy't no begjinne kin mei de bou fan de oerdekte útlopen om te foldwaan oan de merke-easken foar bistenwolwêzen.
Samenvatting
It foarstel behellet in oanfraach fan in pluimfeehâlderij oan de Blauwhuisterwei 25a yn Surhústerfean foar in omjouwingsfergunning om oerwâlde útropen te bouwen neist besteande stâllen. Dit is needsaaklik om te foldwaan oan merkeasken foar bistedeweltsyn, om't supermerken fanôf 2023 allinnich kip mei minimaal 1 stjer fan it Beter Leven-keurmerk oanbiede sille. De oanfraach is yn striid mei it hjoeddeiske bestimmingsplan, dat allinnich útwreidings tastiet as der wetlike easken binne en it tal bistedeposysjes net tanimt. Alhoewol der gjin wetlike easken binne, foldocht de oanfraach oan de foarwaarde dat it tal bistedeposysjes net tanimt. De gemeenteried moat in ûntwerpferklearring fan gjin betingsten ôfjaan om de oanfraach te kinnen goedkennen. De provinsje hat al ynstimd mei it plan, as it tal bisten net tanimt. As der gjin sichtwizen yntsjinne wurde, kin de ûntwerpferklearring as definityf beskôge wurde, wêrtroch't de omjouwingsfergunning flugger ferliend wurde kin.
-
11 - Raadsvoorstel - Afgifte ontwerpverklaring van geen bedenkingen Blauwhuisterweg 25a te Surhuisterveen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Afgifte ontwerpverklaring van geen bedenkingen Blauwhuisterweg 25a te Surhuisterveen
Samenvatting: Het voorstel betreft het afgeven van een ontwerpverklaring van geen bedenkingen voor de bouw van overdekte uitlopen bij een pluimveehouderij aan de Blauwhuisterweg 25a te Surhuisterveen. Deze uitbreiding is nodig om te voldoen aan marktvereisten voor dierenwelzijn, zoals het Beter Leven keurmerk. Hoewel de aanvraag in strijd is met het huidige bestemmingsplan, kan een afwijkingsprocedure worden gevolgd. De gemeenteraad moet instemmen met deze afwijking door een verklaring van geen bedenkingen af te geven. De uitbreiding leidt niet tot meer dierplaatsen en is ruimtelijk aanvaardbaar.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig en bevat alle benodigde informatie, inclusief ruimtelijke onderbouwing en bouwtekeningen. Het behandelt de noodzaak van de uitbreiding, de procedurele vereisten en de betrokkenheid van de provincie.
Rol van de Raad
De gemeenteraad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven, wat een noodzakelijke stap is in de afwijkingsprocedure van het bestemmingsplan. Dit is vereist om de omgevingsvergunning te kunnen verlenen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de afwijking van het bestemmingsplan, ondanks dat de aanvraag niet voldoet aan wettelijke eisen maar aan marktvereisten. Dit vraagt om een afweging tussen ruimtelijke ordening en economische belangen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de gevraagde vergunning en de voorwaarden waaronder deze wordt verleend. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van marktvereisten in plaats van wettelijke eisen kan als een grijs gebied worden beschouwd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven en deze als definitief aan te merken indien er geen zienswijzen worden ingediend en er geen wijzigingen zijn.
Participatie
Er is communicatie geweest met omwonenden en er lijkt draagvlak te zijn. Tijdens de terinzagelegging kunnen belanghebbenden zienswijzen indienen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, aangezien de uitbreiding bijdraagt aan het verduurzamen van de productieketen door te voldoen aan dierenwelzijnseisen.
Financiële Gevolgen
Er kunnen financiële gevolgen zijn in de vorm van planschadeclaims. De initiatiefnemer zal een overeenkomst aangaan om eventuele schade aan de gemeente te compenseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Pluimveehouderijbedrijf Blauwhuisterweg 25a Overdekte uitlopen Ruimtelijke onderbouwing Bestemmingsplan Buitengebied Marktvereisten Dierenwelzijn Afwijkingsprocedure Beter Leven keurmerkVerfijning van de zoekopdracht:
Plakferfangend Foarsitter
Rienk Schootstra - CDA
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Wopke Veenstra - FNP
Plakferfangend Foarsitter
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Plakferfangend Foarsitter
Wopke Veenstra - FNP
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Rienk Schootstra - CDA
Jeffrey Graansma - PVV
Agendapunt 12 Ontwerpbegroting 2023 hûs en hiem en jaarverslag 2021
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 30 juni 2022 besloten om in te stemmen met de ontwerpbegroting 2023 van de gemeenschappelijke regeling "hûs en hiem" zonder een zienswijze in te dienen. Daarnaast heeft de raad kennisgenomen van het jaarverslag 2021 van "hûs en hiem". De begroting voor 2023 sluit aan bij de verwachtingen van het afgelopen jaar en houdt rekening met de Omgevingswet, waarbij de adviespraktijk ongewijzigd wordt voortgezet. Er is een stijging in personeelskosten door hogere cao-lonen en pensioenlasten. Het jaarverslag 2021 toont een toename van adviesaanvragen met 10,2%, mede door nieuwe overheidsregels voor energieprestaties van gebouwen. De regeling is kostenneutraal voor de gemeente, aangezien de kosten worden doorberekend aan aanvragers via bouwleges. De toekomstige adviesvraag is moeilijk in te schatten vanwege de Omgevingswet, wat een risico kan vormen voor de inkomsten.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 30 juny 2022 besletten om yn te stimmen mei de ûntwerpbegroting 2023 fan de gemeenschappelijke regeling "hûs en hiem" sûnder in miening yn te tsjinjen. Dêrneist hat de ried kennisnommen fan it jierferslach 2021 fan "hûs en hiem". De begroting foar 2023 slút oan by de ferwachtingen fan it ôfrûne jier en hâldt rekken mei de Omgevingswet, dêr't de advyspraktyk ûnferoare fuortset wurdt. Der is in stiging yn personielskosten troch hegere cao-lonen en pensioenlêsten. It jierferslach 2021 toant in taheame fan advysoanfraach mei 10,2%, ûnder oare troch nije oerheidregels foar enerzjyprestaasjes fan gebouwen. De regeling is kostenneutraal foar de gemeente, om't de kosten trochberekene wurde oan oanfraagers troch bouleges. De takomstige advysfraach is dreech yn te skatten fanwege de Omgevingswet, wat in risiko foarmje kin foar de ynkomsten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwerpbegroting 2023 hûs en hiem en jaarverslag 2021". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met de begroting voor 2023 van hûs en hiem zonder een zienswijze in te dienen en om kennis te nemen van het jaarverslag 2021. De begroting is gebaseerd op de verwachting dat de adviespraktijk in 2023 ongewijzigd blijft. De regeling is kostenneutraal voor de gemeente, aangezien de kosten worden doorberekend aan aanvragers via bouwleges. Het jaarverslag toont een stijging in adviesaanvragen, voornamelijk door nieuwe regelgeving omtrent energieprestaties van gebouwen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de benodigde financiële gegevens, een samenvatting van de huidige situatie, en de verwachtingen voor de toekomst. Echter, er is enige onzekerheid over de toekomstige adviesvraag door de komst van de Omgevingswet.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de begroting goed te keuren en kan een zienswijze indienen. Daarnaast moet de raad kennisnemen van het jaarverslag.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde begroting zonder zienswijze. Ze moeten ook overwegen of de kostenneutrale benadering via bouwleges acceptabel is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege de onzekerheden rond de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van één scenario kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de begroting 2023 en geen zienswijze in te dienen, en om kennis te nemen van het jaarverslag 2021.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, gezien de stijging in adviesaanvragen door nieuwe energieprestatieregels (BENG) voor gebouwen.
Financiële Gevolgen:
De regeling is kostenneutraal voor de gemeente, aangezien de kosten worden doorberekend aan aanvragers via bouwleges. Er is een budget van € 46.000 opgenomen voor hûs en hiem in de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hûs en hiem Ontwerpbegroting 2023 Jaarverslag 2021 Omgevingswet Adviesaanvragen Gemeenschappelijke Regeling Bouwleges Adviescommissie Personeelskosten Energieprestatie (BENG)Verfijning van de zoekopdracht:
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Agendapunt 13 Vaststellen bestemmingsplan ‘Havenstraat 6A te Surhuisterveen’
Groen licht voor nieuwbouw aan Havenstraat 6A in Surhuisterveen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem ingestemd met het bestemmingsplan voor Havenstraat 6A in Surhuisterveen. Dit besluit maakt de weg vrij voor de vervanging van de bestaande woning door nieuwbouw, een stap die al langer op zich liet wachten.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 30 juni 2022 het bestemmingsplan voor Havenstraat 6A te Surhuisterveen vastgesteld. Dit plan voorziet in een bouwvlak en woonbestemming voor de bestaande woning, die per abuis niet was opgenomen in het bestemmingsplan van 2016. De eigenaar wil de woning vervangen door nieuwbouw, wat nu mogelijk wordt gemaakt door dit bestemmingsplan. Er zijn geen planologische belemmeringen en er zijn geen reacties ingediend tijdens de inzageperiode. Het plan wordt gepubliceerd en er kan beroep worden aangetekend bij de Raad van State. Er is geen exploitatieplan vastgesteld.
Grien ljocht foar nijbou oan Havenstrjitte 6A yn Surhústerfean
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich ynstimd mei it bestimmingsplan foar Havenstrjitte 6A yn Surhústerfean. Dit beslút makket de wei frij foar de ferfangende fan de besteande wenning troch nijbou, in stap dy't al langer op himsels wachte.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 30 juny 2022 it bestimmingsplan foar Havenstrjitte 6A yn Surhústerfean fêststeld. Dit plan foarsjocht yn in bouflak en wenbestimming foar de besteande wenning, dy't per abuis net opnaam wie yn it bestimmingsplan fan 2016. De eigenaar wol de wenning feroarje troch nijbou, wat no mooglik makke wurdt troch dit bestimmingsplan. Der binne gjin planologyske belemmeringen en der binne gjin reaksjes yntsjinne yn 'e ynsjochperioade. It plan wurdt publisearre en der kin berop oantekene wurde by de Ried fan Steat. Der is gjin exploitatieplan fêststeld.
-
13 - Raadsvoorstel - Vaststellen bestemmingsplan Havenstraat 6A te Surhuisterveen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan ‘Havenstraat 6A te Surhuisterveen’. Het plan voorziet in het toekennen van een bouwvlak en woonbestemming aan een bestaand perceel dat per abuis niet was opgenomen in het vigerende bestemmingsplan. Dit maakt de vervanging van de bestaande woning door nieuwbouw mogelijk. Er zijn geen planologische belemmeringen en er zijn geen reacties ontvangen tijdens de inzageperiode.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de juridische en procedurele context. Er zijn geen reacties of bezwaren ingediend, wat duidt op een breed draagvlak of gebrek aan controverse.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om bestemmingsplannen vast te stellen. In dit geval moet de raad beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan voor Havenstraat 6A.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is het al dan niet vaststellen van het bestemmingsplan, wat de herbouw van de woning mogelijk maakt. Er zijn geen alternatieven of risico’s genoemd, wat de keuze relatief eenvoudig maakt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie door middel van inzage van het ontwerpbestemmingsplan. Er zijn geen reacties ontvangen, wat kan wijzen op een gebrek aan bezwaren of betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. Het betreft voornamelijk een administratieve correctie van het bestemmingsplan.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Dit suggereert dat er geen significante financiële impact wordt verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Havenstraat 6A Surhuisterveen Bouwvlak Nieuwbouw Woning Procedure Wet ruimtelijke ordening Ontwerpbestemmingsplan OmgevingsvergunningenVerfijning van de zoekopdracht:
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter -
Agendapunt 14 Vaststellen bestemmingsplan ‘De Bosk 3-1F te Harkema’
Nieuwe Woning in Harkema: Gemeenteraad Achtkarspelen Stemmen in voor Bestemmingsplan
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft groen licht gegeven voor het bestemmingsplan 'De Bosk 3-1F te Harkema'. Dit betekent dat er een extra woning kan worden gebouwd op De Bosk 1F, nu de mogelijkheid om een bedrijf te vestigen op het perceel De Bosk 3 is komen te vervallen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 30 juni 2022 het bestemmingsplan 'De Bosk 3-1F te Harkema' vastgesteld. Dit plan houdt in dat de mogelijkheid om een bedrijf te vestigen op het perceel De Bosk 3 komt te vervallen, waardoor er ruimte ontstaat voor de bouw van een extra woning op De Bosk 1F. Er zijn geen planologische belemmeringen en tijdens de inspraakperiode zijn er geen reacties ontvangen. Het bestemmingsplan is vrijgegeven voor procedure op 21 april 2022 en heeft ter inzage gelegen tot 23 juni 2022. Er wordt geen exploitatieplan vastgesteld. Na vaststelling ligt het bestemmingsplan voor beroep ter inzage en kan het college een omgevingsvergunning verlenen voor de bouw van de woning.
Nije Wenning yn Harkema: Gemeenteried Achtkarspelen stimt foar Bestimmingsplan
De ried fan de gemeente Achtkarspelen hat grien ljocht jûn foar it bestimmingsplan 'De Bosk 3-1F te Harkema'. Dat betsjut dat der in ekstra wenning bouwe wurde kin op De Bosk 1F, no't de mooglikheid om in bedriuw te fêstigjen op it perceel De Bosk 3 is ferfallen.
Samenvatting
De ried fan Achtkarspelen hat op 30 juny 2022 it bestimmingsplan 'De Bosk 3-1F te Harkema' fêststeld. Dit plan hâldt yn dat de mooglikheid om in bedriuw te fêstigjen op it perceel De Bosk 3 ferfallen sil, wêrtroch der romte ûntstiet foar de bou fan in ekstra wenning op De Bosk 1F. Der binne gjin planologyske belemmeringen en tiidens de ynspraakperioade binne der gjin reaksjes ûntfongen. It bestemmingsplan is frijjûn foar proseduere op 21 april 2022 en hat ter ynsjoch lein oant 23 juny 2022. Der wurdt gjin exploitatieplan fêststeld. Nei fêststelling leit it bestemmingsplan foar berop ter ynsjoch en kin it kolleezje in omjouwingsfergunning ferliene foar de bou fan de wenning.
-
14 - Raadsvoorstel - Vaststellen van het bestemmingsplan De Bosk 3-1F te Harkema.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan ‘De Bosk 3-1F te Harkema’. Het plan voorziet in het laten vervallen van de mogelijkheid om een bedrijf te vestigen op het perceel De Bosk 3, waardoor ruimte ontstaat voor de toevoeging van een woning op De Bosk 1F. Dit bestemmingsplan is vrijgegeven voor procedure en er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inspraakperiode. Het voorstel beoogt een bestemmingsplan waarin de bestaande woning wordt bestemd zonder bedrijfsbestemming en met de toevoeging van een extra woning.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke onderdelen, zoals de toelichting, regels, verbeelding en bijlagen. Er zijn geen planologische belemmeringen en de inspraakprocedure is correct doorlopen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om bestemmingsplannen vast te stellen op grond van artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening. De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met het laten vervallen van de bedrijfsbestemming en het toevoegen van een woning. Dit kan invloed hebben op de ruimtelijke ordening en woningbouw in de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties aangetroffen in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
De inspraak- en zienswijzenperiode zijn doorlopen zonder dat er reacties zijn ontvangen, wat suggereert dat er geen bezwaren zijn vanuit de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan De Bosk 3-1F Harkema Woning Bedrijfsbestemming Wet ruimtelijke ordening Inspraak Omgevingsvergunning Procedure ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Agendapunt 16 Moasje frjemd oan de oarder fan de dei FNP, CDA, GBA - Kommunikaasje gjin ekstra Natura 2000-gebieten yn Achtkarspelen
Achtkarspelen zegt 'nee' tegen Natura 2000-gebieden
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een motie aangenomen die het college opdraagt om duidelijk te maken aan het Rijk en de provincie dat er geen Natura 2000-gebieden of extra stikstofgevoelige gebieden in de gemeente zullen komen. Dit besluit komt voort uit zorgen over de impact van het landelijke stikstofbeleid op lokale agrariërs en ondernemers.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een verhitte raadsvergadering op 30 juni 2022 stemde de gemeenteraad van Achtkarspelen over een motie die het college verzoekt om een krachtig signaal af te geven aan het Rijk en de provincie Friesland. De motie, gesteund door CDA, FNP, FVD, GBA en PVV, roept op tot het voorkomen van de aanwijzing van Natura 2000-gebieden binnen de gemeentegrenzen. ChristenUnie, GroenLinks en PvdA stemden tegen.De discussie in de raad was fel. De heer Veenstra van de FNP benadrukte het belang van de motie: "We willen geen extra beperkingen voor onze boeren. Dit is een signaal naar Den Haag en de provincie dat we hier geen extra stikstofgevoelige gebieden willen." Hij kreeg bijval van de heer Zwaagstra van het CDA, die stelde dat de huidige kabinetsplannen desastreus zijn voor de lokale landbouw: "Onze boeren zijn essentieel voor het landschap en de economie van Achtkarspelen."
Tegenstanders van de motie, zoals de heer Van der Wal van de ChristenUnie, wezen op de noodzaak van een genuanceerde aanpak. "Stikstof is een complex probleem dat niet alleen de agrarische sector raakt. We moeten samenwerken aan oplossingen die voor iedereen werken," aldus Van der Wal.
De heer Graafsma van de PVV uitte zijn twijfels over de haalbaarheid van de stikstofreductiedoelen en noemde de motie "pure schijn". Hij benadrukte dat de impact van het stikstofbeleid veel breder is dan alleen de agrarische sector.
Ondanks de verdeeldheid binnen de raad, werd de motie aangenomen. Het college van Achtkarspelen is nu verplicht om de boodschap over te brengen aan het Rijk en de provincie en de reacties terug te koppelen aan de gemeenteraad. De stemming weerspiegelt de zorgen van veel lokale politici over de gevolgen van het landelijke stikstofbeleid voor de lokale gemeenschap.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 30 juni 2022 een motie aangenomen waarin het college wordt verzocht om duidelijk te communiceren naar het Rijk en de provincie dat er in Achtkarspelen geen Natura 2000-gebieden en geen extra stikstofgevoelige gebieden zullen komen. Deze motie werd gesteund door de partijen CDA, FNP, FVD, GBA en PVV, terwijl CU, GroenLinks en PvdA tegenstemden. De motie is een reactie op het kabinetsbesluit om de stikstofuitstoot drastisch te verminderen, wat veel agrariërs en ondernemers in de problemen brengt. Natura 2000-gebieden staan geen agrarische activiteiten toe zonder vergunning, en door het stikstofbesluit is de kans op het verkrijgen van zo'n vergunning zeer klein. Het college moet de communicatie hierover terugkoppelen aan de gemeenteraad, inclusief eventuele reacties van de provincie en het Rijk.
Achtkarspelen seit 'nee' tsjin Natura 2000-gebieten.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in motie oannommen dy't it kolleezje opdracht jout om dúdlik te meitsjen oan it Ryk en de provinsje dat der gjin Natura 2000-gebieten of ekstra stikstofgefoelige gebieten yn de gemeente komme sille. Dit beslút komt fuort út soargen oer de ympakt fan it lanlik stikstofbelied op lokale agrariërs en ûndernimmers.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in ferhitte riedsfergadering op 30 juny 2022 stimde de gemeenteried fan Achtkarspelen oer in motie dy't it kolleezje freget om in krêftich signaal ôf te jaan oan it Ryk en de provinsje Fryslân. De motie, stipe troch CDA, FNP, FVD, GBA en PVV, ropt op ta it foarkommen fan de oanwizing fan Natura 2000-gebieten binnen de gemeentegrenzen. ChristenUnie, GroenLinks en PvdA stimden tsjin.De diskusje yn de ried wie fel. De hear Veenstra fan de FNP benadrukke it belang fan de motie: "Wy wolle gjin ekstra beheiningen foar ús boeren. Dit is in signaal nei Den Haach en de provinsje dat wy hjir gjin ekstra stikstofgefoelige gebieten wolle." Hy krige byfal fan de hear Zwaagstra fan it CDA, dy't stelde dat de hjoeddeiske kabinetplannen desastreus binne foar de lokale lânbou: "Us boeren binne essinsjeel foar it lânskip en de ekonomy fan Achtkarspelen."
Tsjinstanners fan de motie, lykas de hear Van der Wal fan de ChristenUnie, wiisden op de needsaak fan in nuânsearre oanpak. "Stikstof is in kompleks probleem dat net allinnich de agraryske sektor rûket. Wy moatte gearwurkje oan oplossingen dy't foar eltsenien wurkje," sa sei Van der Wal.
De hear Graafsma fan de PVV út syn twifels oer de haalberens fan de stikstofreduksjedoelen en neamde de motie "pure skyn". Hy benadrukke dat de ympakt fan it stikstofbelied folle breder is as allinnich de agraryske sektor.
Nettsjinsteande de ferdieldheid binnen de ried waard de motie oannommen. It kolleezje fan Achtkarspelen is no ferplichte om de boadskip oer te bringen oan it Ryk en de provinsje en de reaksjes werom te koppelen oan de gemeenteried. De stimming weerspegelt de soargen fan in soad lokale politisy oer de gefolgen fan it lanlik stikstofbelied foar de lokale mienskip.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 30 juny 2022 in motie oannommen wêryn it kolleezje frege wurdt om dúdlik te kommunisearjen nei it Ryk en de provinsje dat der yn Achtkarspelen gjin Natura 2000-gebieten en gjin ekstra stikstofgefoelige gebieten komme sille. Dizze motie waard stipe troch de partijen CDA, FNP, FVD, GBA en PVV, wylst CU, GroenLinks en PvdA tsjinstimmen. De motie is in reaksje op it kabinetbeslút om de stikstofútstjit drastysk te fermeitsjen, wat in soad agraryske bedriuwen en ûndernimmers yn de problemen bringt. Natura 2000-gebieten litte gjin agraryske aktiviteiten ta sûnder fergunning, en troch it stikstofbeslút is de kâns op it krijen fan sa'n fergunning tige lyts. It kolleezje moat de kommunikaasje hjir oer weromkeppelje oan de gemeenteried, ynklusyf eventuele reaksjes fan de provinsje en it Ryk.
-
23-17 - Brief Ministerie van LNV - Beantwoording brief van gemeente Achtkarspelen door Ministerie omtrent motie tegen aanwijzing Natura 2000-gebieden en stikstofgevoelige gebieden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel/motie is niet expliciet vermeld in de brief, maar het betreft een motie tegen de aanwijzing van Natura 2000-gebieden en stikstofgevoelige gebieden. De brief van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) aan de gemeente Achtkarspelen reageert op deze motie. Het ministerie benadrukt het belang van natuurbehoud en de verplichtingen onder de Vogel- en Habitatrichtlijn. Er wordt gewerkt aan de actualisatie van de Natura 2000-doelensystematiek, wat kan leiden tot wijzigingen in de aanwijzing van gebieden. De uitkomsten hiervan zijn nog niet bekend, en eventuele besluiten zullen ter inzage worden gelegd.
Oordeel over de volledigheid:
De brief is informatief en geeft een overzicht van de huidige stand van zaken met betrekking tot Natura 2000-gebieden. Echter, het biedt geen gedetailleerde informatie over de specifieke motie van de gemeente Achtkarspelen of de inhoudelijke argumenten daartegen.
Rol van de Raad:
De rol van de gemeenteraad is om de belangen van de lokale gemeenschap te vertegenwoordigen en te reageren op de aanwijzing van Natura 2000-gebieden die invloed kunnen hebben op lokale boeren en het landschap.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de motie tegen de aanwijzing van Natura 2000-gebieden willen ondersteunen, rekening houdend met zowel lokale belangen als nationale en internationale verplichtingen voor natuurbehoud.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het voornamelijk een informatieve reactie is. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen aangegeven.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze de motie willen handhaven, aanpassen of intrekken, afhankelijk van de verdere ontwikkelingen en informatie die beschikbaar komt na de actualisatie van de Natura 2000-doelensystematiek.
Participatie:
De brief vermeldt niet expliciet hoe participatie van lokale belanghebbenden is meegenomen in het proces. Het is belangrijk dat de raad ervoor zorgt dat de stem van de lokale gemeenschap wordt gehoord.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de bescherming van Natura 2000-gebieden bijdraagt aan het behoud van biodiversiteit en ecologische duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
De brief gaat niet in op de financiële gevolgen van het voorstel of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een aspect dat de raad mogelijk verder moet onderzoeken, vooral als er lokale economische impact is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Natura 2000 Stikstofgevoelige gebieden Vogel- en Habitatrichtlijn Agrarisch natuurbeheer Landschapsbeheer Kringlooplandbouw Ministerie van LNV Gebiedsbescherming Actualisatie Internationale verplichtingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Moasje frjemd oan de oarder fan de dei FNP, CDA, GBA - Kommunikaasje gjin ekstra Natura 2000-gebieten.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Kommunikaasje gjin ekstra stikstofgefoelige en Natura 2000-gebieten yn Achtkarspelen". Het voorstel vraagt het college van de gemeente Achtkarspelen om duidelijk te communiceren naar het Rijk en de provincie dat er geen nieuwe Natura 2000-gebieden of stikstofgevoelige gebieden in de gemeente moeten komen. Dit moet direct gebeuren en de uitkomsten moeten teruggekoppeld worden aan de gemeenteraad. De motie is aangenomen met een meerderheid van stemmen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het bevat duidelijke verzoeken aan het college en geeft een context over de stikstofproblematiek en de impact op agrariërs en ondernemers. Echter, het mist specifieke details over hoe de communicatie moet plaatsvinden en welke stappen worden ondernomen als het Rijk of de provincie niet akkoord gaan.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college te verzoeken actie te ondernemen en de resultaten terug te koppelen. De raad heeft de motie aangenomen en verwacht dat het college de communicatie uitvoert en rapporteert over de uitkomsten.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de belangen van lokale agrariërs en ondernemers vooropstellen door te voorkomen dat er nieuwe beschermde gebieden komen, of dat ze de bredere milieudoelstellingen van het Rijk en de provincie ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke consequenties of vervolgstappen beschreven voor het geval de communicatie niet het gewenste resultaat oplevert.
Besluit van de raad:
De raad heeft besloten de motie aan te nemen, waarmee ze het college de opdracht geven om de communicatie met het Rijk en de provincie op te starten en de resultaten terug te koppelen.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of belanghebbenden in het proces. Het richt zich voornamelijk op de communicatie tussen de gemeente, het Rijk, en de provincie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie betrekking heeft op stikstofreductie en de bescherming van natuurgebieden. Echter, de focus ligt meer op de economische impact voor agrariërs dan op milieubescherming.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op de beleidsmatige en communicatieve aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stikstofuitstoot Natura 2000-gebieden Agrariërs Beschermde natuurgebieden Bestuursakkoord Vergunning Provincies Communicatie Kabinetsbesluit Problemen ondernemersVerfijning van de zoekopdracht: