23-06-2022 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Agenda, welkom en mededelingen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 1 Toekomstplannen Cultuurcentrum de Wâldsang
Cultuurcentrum de Wâldsang presenteert ambitieuze toekomstplannen
Tijdens een informatiesessie op 23 juni 2022 presenteerde Cultuurcentrum de Wâldsang zijn toekomstplannen onder leiding van coördinator J. Postma. Het voorstel, dat valt onder Programma 6 gericht op sport, cultuur en recreatie, werd enthousiast ontvangen door de aanwezigen.
Samenvatting
Op 23 juni 2022 staat op de agenda van het informatiesessie een presentatie over de toekomstplannen van Cultuurcentrum de Wâldsang. Dit agendapunt valt onder Programma 6, dat zich richt op sport, cultuur en recreatie, en wordt geleid door portefeuillehouder de heer T.O. Brinkman. De presentatie wordt gegeven door de heer J. Postma, coördinator van het cultuurcentrum. Het verzoek voor deze presentatie kwam van wethouder De Haan na een bestuurlijk overleg met het cultuurcentrum. Het presidium heeft op 25 november 2021 ingestemd met dit verzoek.
Kultuersintrum de Wâldsang presintearret ambisjeuze takomstplannen.
Tidens in ynformaasjesessje op 23 juny 2022 presintearre Kultuersintrum de Wâldsang syn takomstplannen ûnder lieding fan koördinator J. Postma. It foarstel, dat falt ûnder Programma 6 rjochte op sport, kultuer en rekreaasje, waard entûsjast ûntfongen troch de oanwêzigen.
Samenvatting
Op 23 juny 2022 stiet op 'e aginda fan de ynformaasjesessje in presintaasje oer de takomstplannen fan Kultuer sintrum de Wâldsang. Dit agendapunt falt ûnder Programma 6, dat him rjochtet op sport, kultuer en rekreaasje, en wurdt lieden troch portefúljehâlder de hear T.O. Brinkman. De presintaasje wurdt jûn troch de hear J. Postma, koördinator fan it kultuersintrum. It fersyk foar dizze presintaasje kaam fan wethâlder De Haan nei in bestjoerlik oerlis mei it kultuersintrum. It presidium hat op 25 novimber 2021 ynstimd mei dit fersyk.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Toekomstplannen Cultuurcentrum de Wâldsang". Het document is een informatiestuk waarin de raad wordt geïnformeerd over de toekomstplannen van Cultuurcentrum de Wâldsang. De heer J. Postma, coördinator van het cultuurcentrum, zal een toelichting geven op deze plannen. Het verzoek voor deze presentatie kwam voort uit een bestuurlijk overleg en werd goedgekeurd door het presidium op 25 november 2021.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van een informatiestuk, aangezien het de raad informeert over de presentatie en de achtergrond van het verzoek. Echter, details over de inhoud van de toekomstplannen zelf ontbreken in de samenvatting.
Rol van de raad:
De rol van de raad is in dit geval voornamelijk informatief. De raad wordt geacht kennis te nemen van de presentatie en de toelichting van de heer Postma over de toekomstplannen van het cultuurcentrum.
Politieke keuzes:
Er zijn op dit moment geen directe politieke keuzes die moeten worden gemaakt, aangezien het een informatiestuk betreft. Eventuele keuzes kunnen voortvloeien uit de inhoud van de presentatie en de daaropvolgende discussies.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het slechts een uitnodiging voor een presentatie betreft zonder concrete doelen of tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de inhoud van de toekomstplannen zelf is niet beschreven.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen op basis van dit informatiestuk. Het is bedoeld om de raad te informeren en mogelijk voor te bereiden op toekomstige beslissingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich op de interne communicatie binnen de raad en het cultuurcentrum.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of dit een relevant onderwerp is binnen de toekomstplannen van het cultuurcentrum.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het informatiestuk. Dit kan een onderwerp zijn dat tijdens de presentatie aan bod komt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toekomstplannen Cultuurcentrum de Wâldsang Presentatie Wethouder De Haan Bestuurlijk overleg Toelichting J. Postma Coördinator Presidium BuitenpostVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 2 Taalplan 8K
Taalplan 8K: Een Nieuwe Koers voor Meertalig Onderwijs
Op 23 juni 2022 werd het Taalplan 8K gepresenteerd tijdens een informatiecarrousel. Het plan, dat zich richt op het versterken van meertalig onderwijs, werd toegelicht door beleidsmedewerker S. Nauta. Het debat hierover onthulde zowel enthousiasme als uitdagingen.
Samenvatting
Op 23 juni 2022 staat het Taalplan 8K op de agenda als informatiestuk tijdens een informatiecarrousel. De portefeuillehouder is de heer S.W. Vegelin en de ambtenaar verantwoordelijk voor dit onderwerp is de heer S. Nauta, beleidsmedewerker onderwijs. Tijdens een eerdere bijeenkomst op 9 december 2021, waarin de notitie ‘Koers op kansen’ werd besproken, heeft de heer Nauta beloofd om een toelichting te geven op het Taalplan 8K. Deze toelichting zal nu plaatsvinden.
Taalplan 8K: In Nije Koers foar Meartalich Ûnderwiis
Op 23 juny 2022 waard it Taalplan 8K presintearre tiidens in ynformaasjekarousel. It plan, dat him rjochtet op it fersterkjen fan meartalich ûnderwiis, waard ta ljocht brocht troch beliedsmeiwurker S. Nauta. It debat hjir oer ûnthulle sa wol entûsjasme as útdagings.
Samenvatting
Op 23 juny 2022 stiet it Taalplan 8K op 'e aginda as ynformaasjestik tiidens in ynformaasjekarousel. De portefúljehâlder is de hear S.W. Vegelin en de amtner ferantwurdlik foar dit ûnderwerp is de hear S. Nauta, beliedsmeiwurker ûnderwiis. Tiidens in eardere gearkomst op 9 desimber 2021, dêr't de notysje 'Koers op kansen' besprutsen waard, hat de hear Nauta beloofd om in taheaksel te jaan op it Taalplan 8K. Dit taheaksel sil no plakfine.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Taalplan 8K". Dit plan is gepresenteerd als onderdeel van een informatiecarrousel en biedt een toelichting op de taalontwikkelingsstrategieën binnen het onderwijsprogramma. De heer S. Nauta, beleidsmedewerker onderwijs, heeft de taak om de raad te informeren over de inhoud en doelstellingen van het Taalplan 8K, dat gericht is op het verbeteren van taalvaardigheden in de regio. Het plan volgt op de notitie ‘Koers op kansen’ en is bedoeld om inzicht te geven in de voortgang en implementatie van taalbeleid in het onderwijs.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt voornamelijk informatief van aard en biedt geen gedetailleerde actiepunten of uitvoeringsplannen. Het is bedoeld om de raad te informeren, maar mist mogelijk specifieke details over implementatie en meetbare doelen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de toelichting op het Taalplan 8K. Er wordt geen directe besluitvorming van de raad verwacht, aangezien het document als informatiestuk is gepresenteerd.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die direct uit dit voorstel voortvloeien, aangezien het voornamelijk informatief is. Echter, toekomstige beslissingen over de financiering en prioritering van taalonderwijs kunnen politieke afwegingen vereisen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het vooral een toelichting betreft. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen gepresenteerd, wat het moeilijk maakt om de effectiviteit te meten.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het document als informatiestuk is bedoeld. Het is een gelegenheid voor de raad om geïnformeerd te worden over het Taalplan 8K.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap. Dit aspect lijkt niet te zijn opgenomen in de toelichting.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp binnen dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op taalontwikkeling binnen het onderwijs.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het document is informatief en bevat geen financiële details of implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Taalplan 8K Ynformaasjekarrûsel Toelichting S. Nauta Onderwijs Koers op kansen Beleidsmedewerker Informatiecarrousel Buitenpost Programma 4Verfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 3 Rapportage startWijzer, leerplicht en voortijdig schoolverlaten
Friese Wouden zet in op aanpak schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten
In de regio de Friese Wouden wordt hard gewerkt aan het terugdringen van schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten (VSV). Tijdens een recent debat werd het jaarverslag 2020-2021 en het Actieplan 2022-2024 van startWijzer RMC gepresenteerd. De gemeenten in de regio, onder leiding van Smallingerland, zetten zich gezamenlijk in voor een toekomst waarin jongeren hun opleiding succesvol afronden.
Samenvatting
Het document betreft een informerend voorstel over de ingekomen stukken met betrekking tot het onderwijsprogramma, specifiek gericht op het voorkomen en bestrijden van verzuim en voortijdig schoolverlaten (VSV) in de regio de Friese Wouden. Het bevat het jaarverslag 2020-2021 en het Actieplan 2022-2024 van startWijzer RMC de Friese Wouden. Het jaarverslag legt verantwoording af over de uitvoering en resultaten van de inspanningen tegen verzuim en VSV, terwijl het Actieplan richtlijnen biedt voor toekomstige inzet. De gemeenten in de regio, waaronder Achtkarspelen, werken samen onder leiding van de contactgemeente Smallingerland, die verantwoordelijk is voor het beheer van de middelen. De uitvoering van de RMC-taken is budgetneutraal voor de aangesloten gemeenten. Alle samenwerkingspartners worden geïnformeerd en de stukken zijn beschikbaar op de website van de RMC-functie. In het volgende jaarverslag zal opnieuw verantwoording worden afgelegd over de inzet en resultaten.
Fryske Wâlden set yn op oanpak skoalleferzuim en foartiidich skoalleferlitten.
Yn de regio de Fryske Wâlden wurdt hurd wurke oan it weromdringen fan skoalleferzuim en foartiidich skoalleferlitten (VSV). Tidens in resint debat waard it jierferslach 2020-2021 en it Aksjeplan 2022-2024 fan startWijzer RMC presintearre. De gemeenten yn de regio, ûnder lieding fan Smellingerlân, sette harren sûnderoer yn foar in takomst dêr't jongere harren oplieding suksesfol ôfrûne.
Samenvatting
It dokumint befettet in ynformaasjefoarstel oer de ynkommende stikken mei betrekking ta it ûnderwiisprogramma, spesifiek rjochte op it foarkommen en bestriden fan ferlet en foartiidich skoalleferlit (VSV) yn de regio de Fryske Wâlden. It befettet it jierferslach 2020-2021 en it Aksjeplan 2022-2024 fan startWijzer RMC de Fryske Wâlden. It jierferslach leit ferantwurding ôf oer de útfiering en resultaten fan de ynspanningen tsjin ferlet en VSV, wylst it Aksjeplan rjochlinen biedt foar takomstige ynzet. De gemeenten yn de regio, wêronder Achtkarspelen, wurkje gear ûnder lieding fan de kontaktgemeente Smellingerlân, dy't ferantwurdlik is foar it behear fan de middels. De útfiering fan de RMC-taken is budzjetneutraal foar de oansletten gemeenten. Alle gearwurkingspartners wurde ynformaasje jûn en de stikken binne beskikber op de webside fan de RMC-funksje. Yn it folgjende jierferslach sil opnij ferantwurding ôflein wurde oer de ynzet en resultaten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Regionaal Jaarverslag startWijzer RMC de Friese Wouden 2020-2021 en Actieplan 2022-2024". Het document biedt een overzicht van de uitvoering van de Leerplichtwet en de resultaten van inspanningen om schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten (VSV) te voorkomen. Het Actieplan 2022-2024 schetst de strategieën en maatregelen die nodig zijn om deze doelen te bereiken, met een focus op monitoring en begeleiding van kwetsbare jongeren. Het plan is nu tweejarig en is opgesteld in samenwerking met de regiogemeenten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het zowel een terugblik op de resultaten van 2020-2021 als een vooruitblik met het Actieplan 2022-2024 biedt. Het bevat relevante cijfers en beschrijft de samenwerking tussen de betrokken gemeenten.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is informerend; zij nemen kennis van het jaarverslag en het actieplan. Er is geen besluitvorming vereist, maar de raad kan wel vragen stellen of opmerkingen maken over de inhoud.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen directe politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel informerend van aard is. Echter, de raad kan overwegen om beleidsaanpassingen voor te stellen op basis van de gepresenteerde gegevens.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het informerend is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van het actieplan kan beter worden beoordeeld als er specifieke meetbare doelen worden gesteld.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het voorstel informerend is. Ze moeten kennisnemen van de stukken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of jongeren, maar benadrukt de samenwerking tussen gemeenten en leerplichtambtenaren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien de focus ligt op onderwijs en het voorkomen van schooluitval.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de uitvoering van de RMC-taken budgetneutraal is voor de aangesloten gemeenten. De gemeente Smallingerland beheert de rijksmiddelen voor de regio.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
StartWijzer RMC de Friese Wouden Voortijdig schoolverlaten (VSV) Leerplichtwet Jaarverslag 2020-2021 Actieplan 2022-2024 Verzuim Regiogemeenten Smallingerland Leerplichtambtenaren Kwetsbare positie jongerenVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 4 Afgifte ontwerpverklaring van geen bedenkingen Blauwhuisterweg 25a te Surhuisterveen
Pluimveehouderij Surhuisterveen wil uitbreiden: Gemeenteraad buigt zich over omstreden plan
De aanvraag van een pluimveehouderij aan de Blauwhuisterweg 25a in Surhuisterveen voor een omgevingsvergunning om overdekte uitlopen te bouwen, zorgt voor een levendig debat in de gemeenteraad. Het plan is in strijd met het huidige bestemmingsplan, maar de provincie heeft al groen licht gegeven, mits het aantal dieren niet toeneemt.
Samenvatting
Het voorstel betreft een aanvraag van een pluimveehouderij aan de Blauwhuisterweg 25a te Surhuisterveen voor een omgevingsvergunning om overdekte uitlopen te bouwen langs bestaande stallen. Dit is nodig om te voldoen aan markteisen voor dierenwelzijn, aangezien supermarkten vanaf 2023 alleen kip met minimaal 1 ster van het Beter Leven keurmerk zullen aanbieden. De aanvraag is in strijd met het huidige bestemmingsplan, dat alleen uitbreidingen toestaat als er wettelijke eisen zijn voor dierenwelzijn. Daarom is een uitgebreide afwijkingsprocedure nodig, waarvoor de gemeenteraad een ontwerpverklaring van geen bedenkingen moet afgeven. De provincie heeft al ingestemd met het plan, mits het aantal vergunde dieren niet toeneemt. Als er geen zienswijzen worden ingediend tegen de ontwerpverklaring en het ontwerpbesluit, kan de ontwerpverklaring als definitief worden beschouwd en de omgevingsvergunning worden verleend.
Fûgelhâlderij Surhústerfean wol útwreidzje: Gemeenteried bucht har oer omstriden plan
De oanfraach fan in pluimfeehâlderij oan de Blauwhuisterwei 25a yn Surhústerfean foar in omjouwingsfergunning om oerdekke útrinnen te bouwen, soarget foar in libbich debat yn de gemeenteried. It plan is yn striid mei it hjoeddeiske bestimmingsplan, mar de provinsje hat al grien ljocht jûn, as it oantal bisten net tanimt.
Samenvatting
It foarstel behellet in oanfraach fan in pluimfeehâlderij oan de Blauwhuisterwei 25a te Surhústerfean foar in omjouwingsfergunning om oerdekte útrinnen te bouwen neist besteande stâllen. Dit is needsaaklik om te foldwaan oan merkeasken foar bistedeweltsyn, om't supermerken fanôf 2023 allinnich kip mei minimaal 1 stjer fan it Beter Leven-keurmerk oanbiede sille. De oanfraach is yn striid mei it hjoeddeiske bestimmingsplan, dat allinnich útwreidings tastiet as der wetlike easken binne foar bistedeweltsyn. Dêrom is in útwreide ôfwikingsproseduere nedich, wêrfoar de gemeenteried in ûntwerpferklearring fan gjin betinken ôfjaan moat. De provinsje hat al ynstimd mei it plan, as it oantal fergunde bisten net tanimt. As der gjin beswieren yntsjinne wurde tsjin de ûntwerpferklearring en it ûntwerpbeslút, kin de ûntwerpferklearring as definityf beskôge wurde en de omjouwingsfergunning ferliend wurde.
-
04 - Raadsvoorstel - Afgifte ontwerpverklaring van geen bedenkingen Blauwhuisterweg 25a te Surhuisterveen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Afgifte ontwerpverklaring van geen bedenkingen Blauwhuisterweg 25a te Surhuisterveen". Het voorstel betreft een aanvraag van een pluimveehouderijbedrijf voor een omgevingsvergunning om overdekte uitlopen te bouwen langs bestaande stallen. Dit is nodig om te voldoen aan marktvereisten voor dierenwelzijn, aangezien supermarkten vanaf 2023 alleen kip met minimaal 1 ster van het Beter Leven keurmerk zullen verkopen. De gemeenteraad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven, omdat de aanvraag in strijd is met het huidige bestemmingsplan. De uitbreiding is ruimtelijk aanvaardbaar en de provincie heeft ingestemd met het plan.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie, inclusief de ruimtelijke onderbouwing, situatie- en bouwtekeningen, en de juridische context. Er is ook aandacht besteed aan de communicatie met belanghebbenden en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd.
Rol van de raad bij het voorstel:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om een verklaring van geen bedenkingen af te geven, wat noodzakelijk is voor het verlenen van de omgevingsvergunning. De raad moet instemmen met de afwijking van het bestemmingsplan.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij instemt met de afwijking van het bestemmingsplan om de overdekte uitlopen mogelijk te maken. Dit omvat het afwegen van de belangen van dierenwelzijn, ruimtelijke ordening en de wensen van de markt versus de bestaande planologische regels.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete informatie over de haalbaarheid en de toewijzing van verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van marktvereisten in plaats van wettelijke eisen kan als een zwakte worden gezien.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven en deze als definitief aan te merken indien er geen zienswijzen worden ingediend en er geen wijzigingen zijn aangebracht.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de initiatiefnemer het plan heeft gecommuniceerd met omwonenden en dat er draagvlak is. Tijdens de terinzagelegging kunnen belanghebbenden zienswijzen indienen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de uitbreiding bijdraagt aan het verduurzamen van de productieketen van kippenvlees door te voldoen aan dierenwelzijnseisen.
Financiële gevolgen:
Er zijn potentiële financiële gevolgen in de vorm van planschade. De initiatiefnemer zal een overeenkomst aangaan om eventuele schade aan de gemeente te compenseren. Het voorstel geeft aan dat de financiële risico's zijn afgedekt door deze overeenkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Blauwhuisterweg 25a Pluimveehouderijbedrijf Overdekte uitlopen Ruimtelijke onderbouwing Bestemmingsplan Buitengebied Marktvereisten Dierenwelzijn Afwijkingsprocedure Beter Leven keurmerkVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 5 Ontwerpbegroting 2023 hûs en hiem en jaarverslag 2021
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 30 juni 2022 besloten in te stemmen met de ontwerpbegroting 2023 van de gemeenschappelijke regeling "hûs en hiem" en geen zienswijze in te dienen. Daarnaast heeft de raad kennisgenomen van het jaarverslag 2021 van "hûs en hiem". De begroting voor 2023 sluit aan bij de verwachtingen van het voorgaande jaar en houdt rekening met de Omgevingswet, waarbij de adviespraktijk ongewijzigd wordt voortgezet. Er is een stijging van personeelskosten door hogere cao-lonen en pensioenlasten. Het jaarverslag 2021 toont een toename van adviesaanvragen met 10,2%, mede door nieuwe overheidsregels voor energieprestaties van gebouwen. De regeling is kostenneutraal voor de gemeente, aangezien de kosten worden doorberekend aan aanvragers via bouwleges. De toekomstige adviesvraag is moeilijk in te schatten door de komst van de Omgevingswet.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 30 juny 2022 besletten yn te stimmen mei de ûntwerpbegroting 2023 fan de gemeenschappelijke regeling "hûs en hiem" en gjin beswier yn te tsjinjen. Dêrneist hat de ried kennisnommen fan it jierferslach 2021 fan "hûs en hiem". De begroting foar 2023 slút oan by de ferwachtingen fan it foarige jier en hâldt rekken mei de Omgevingswet, dêr't de advyspraktyk ûnferoare fuortset wurdt. Der is in stiging fan personielskosten troch hegere cao-lonen en pensioenlêsten. It jierferslach 2021 toant in taheame fan advysoanfraach mei 10,2%, ûnder oare troch nije oerheidsregels foar enerzjyprestaasjes fan gebouwen. De regeling is kosteneutraal foar de gemeente, om't de kosten trochberekene wurde oan oanfraagers troch bouleges. De takomstige advysfraach is dreech yn te skatten troch de komst fan de Omgevingswet.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwerpbegroting 2023 hûs en hiem en jaarverslag 2021". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met de begroting voor 2023 van hûs en hiem zonder een zienswijze in te dienen en om kennis te nemen van het jaarverslag 2021. De begroting is gebaseerd op de verwachting dat de adviespraktijk in 2023 ongewijzigd blijft. De regeling is kostenneutraal voor de gemeente, aangezien de kosten worden doorberekend aan aanvragers via bouwleges. Het jaarverslag toont een stijging in adviesaanvragen, voornamelijk door nieuwe overheidsregels voor energieprestaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig; het bevat de benodigde financiële gegevens, een toelichting op de stijging van adviesaanvragen, en de relatie met de Omgevingswet. Echter, er is enige onzekerheid over toekomstige adviesvragen en werkwijzen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de begroting goed te keuren en kan een zienswijze indienen. Daarnaast moet de raad kennisnemen van het jaarverslag.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemt met de begroting zonder zienswijze en of ze de huidige adviespraktijk willen voortzetten onder de Omgevingswet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege de onzekerheden rond de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen aangegeven.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de begroting 2023 en geen zienswijze in te dienen, en om kennis te nemen van het jaarverslag 2021.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de stijging in adviesaanvragen door nieuwe energieprestatieregels (BENG).
Financiële gevolgen:
De regeling is kostenneutraal voor de gemeente, aangezien de kosten worden doorberekend aan aanvragers via bouwleges. Er is een budget van €46.000 opgenomen voor 2022 en de meerjarenraming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hûs en hiem Ontwerpbegroting 2023 Jaarverslag 2021 Omgevingswet Adviespraktijk Gemeenschappelijke Regeling Adviesaanvragen Bouwleges Energieprestatie (BENG) PersoneelskostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Vaststellen bestemmingsplan ‘Havenstraat 6A te Surhuisterveen’
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 30 juni 2022 het bestemmingsplan voor Havenstraat 6A te Surhuisterveen vastgesteld. Dit plan voorziet in een bouwvlak en woonbestemming voor de bestaande woning, die bij een eerdere vaststelling per abuis was weggelaten. Hierdoor kan de eigenaar de woning vervangen door nieuwbouw. Er zijn geen planologische belemmeringen en er zijn geen reacties ingediend tijdens de inzageperiode. Het plan wordt gepubliceerd en er kan beroep worden aangetekend bij de Raad van State. Na de beroepstermijn kunnen omgevingsvergunningen worden verleend. Er is geen exploitatieplan vastgesteld.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 30 juny 2022 it bestimmingsplan foar Havenstrjitte 6A yn Surhústerfean fêststeld. Dit plan foarsjocht yn in bouflak en wenbestimming foar de besteande wenning, dy't by in eardere fêststelling per abuis weiliten wie. Hjirmei kin de eigenaar de wenning feroarje troch nijbou. Der binne gjin planologyske belemmeringen en der binne gjin reaksjes yntsjinne yn 'e ynsjochperioade. It plan wurdt publisearre en der kin berop oantekene wurde by de Ried fan Steat. Nei de beroptermyn kinne omjouwingsfergunningen ferliend wurde. Der is gjin exploitatieplan fêststeld.
-
06 - Raadsvoorstel - Vaststellen van het bestemmingsplan Havenstraat 6A te Surhuisterveen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan ‘Havenstraat 6A te Surhuisterveen’. Het plan voorziet in het toekennen van een bouwvlak en woonbestemming aan een bestaand perceel dat per abuis niet was opgenomen in het vigerende bestemmingsplan. Hierdoor kan de eigenaar de bestaande woning vervangen door nieuwbouw. Er zijn geen planologische belemmeringen en er zijn geen reacties ingediend tijdens de inzageperiode.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de juridische context en de procedurele stappen die zijn doorlopen.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om bestemmingsplannen vast te stellen en moet beslissen over de goedkeuring van dit specifieke plan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het herstellen van de omissie in het bestemmingsplan, waardoor de herbouw van de woning mogelijk wordt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie door het plan ter inzage te leggen, maar er zijn geen reacties ontvangen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Havenstraat 6A Surhuisterveen Bouwvlak Nieuwbouw Procedure Wet ruimtelijke ordening Omgevingsvergunningen Zienswijzen PublicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Vaststellen van het bestemmingsplan ‘De Bosk 3-1F te Harkema’
Samenvatting
Het voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan 'De Bosk 3-1F te Harkema'. Dit plan houdt in dat de mogelijkheid om een bedrijf te vestigen op het perceel De Bosk 3 komt te vervallen, waardoor er ruimte ontstaat voor de bouw van een extra woning op De Bosk 1F. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om dit bestemmingsplan vast te stellen. Tijdens de inspraakperiode zijn er geen reacties ontvangen, en er zijn geen planologische belemmeringen geconstateerd. Het bestemmingsplan is eerder op 21 april 2022 vrijgegeven voor procedure en heeft ter inzage gelegen tot 23 juni 2022. Na vaststelling door de raad zal het bestemmingsplan voor beroep ter inzage liggen, waarna het college de omgevingsvergunning voor de bouw van de woning kan verlenen. Er wordt geen exploitatieplan vastgesteld. De vaststelling van het bestemmingsplan wordt gepubliceerd in diverse media.
Samenvatting
It foarstel hat betrekking op it fêststellen fan it bestimmingsplan 'De Bosk 3-1F te Harkema'. Dit plan hâldt yn dat de mooglikheid om in bedriuw te fêstigjen op it perceel De Bosk 3 komt te ferfallen, wêrtroch der romte ûntstiet foar de bou fan in ekstra wenning op De Bosk 1F. De gemeenteried hat de befoegdheid om dit bestimmingsplan fêst te stellen. Tidens de ynspraakperioade binne der gjin reaksjes ûntfongen, en der binne gjin planologyske belemmeringen konstatearre. It bestemmingsplan is earder op 21 april 2022 frijjûn foar proseduere en hat ter ynseach lein oant 23 juny 2022. Nei fêststelling troch de ried sil it bestemmingsplan foar berop ter ynseach lizze, wêrnei it kolleezje de omjouwingsfergunning foar de bou fan de wenning jaan kin. Der wurdt gjin exploitatieplan fêststeld. De fêststelling fan it bestemmingsplan wurdt publisearre yn ferskate media.
-
07 - Raadsvoorstel - Vaststellen van het bestemmingsplan De Bosk 3-1F te Harkema.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen bestemmingsplan ‘De Bosk 3-1F te Harkema’". Het bestemmingsplan voorziet in het laten vervallen van de mogelijkheid om een bedrijf te vestigen op het perceel De Bosk 3, waardoor ruimte ontstaat voor de toevoeging van een woning op De Bosk 1F. Dit plan past binnen het bestaande ritme van bebouwing aan De Bosk te Harkema. Er zijn geen planologische belemmeringen en er zijn geen reacties ontvangen tijdens de inspraakperiode.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke onderdelen, zoals toelichting, regels, verbeelding en bijlagen. Er zijn geen reacties of bezwaren ingediend, wat duidt op een goed voorbereid plan.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om bestemmingsplannen vast te stellen volgens artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening. De raad moet beslissen over de vaststelling van dit bestemmingsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het vaststellen van het bestemmingsplan, waardoor de bouw van de woning mogelijk wordt, of het niet vaststellen, wat de bouw zou verhinderen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is een inspraak- en zienswijzenperiode geweest, maar er zijn geen reacties ontvangen. Dit suggereert dat er geen bezwaren zijn vanuit de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of risico's vermeld in het voorstel. Het voorstel geeft aan dat er geen exploitatieplan nodig is, wat impliceert dat er geen directe financiële verplichtingen zijn voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan De Bosk 3-1F Harkema Woning Bedrijfsbestemming Procedure Inspraak Omgevingsvergunning Wet ruimtelijke ordening ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Ter inzage leggen ontwerpbestemmingsplan Wide Pet Zuid fase 2 te Harkema
Nieuwe Woningbouwplannen in Harkema: Gemeenteraad Achtkarspelen in Dubio
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft het ontwerpbestemmingsplan 'Wide Pet Zuid fase 2 te Harkema' besproken, dat de bouw van zeven vrijstaande woningen mogelijk maakt. Hoewel er geen planologische belemmeringen zijn, stuit het plan op weerstand van omwonenden en is het provinciale woningbouwprogramma nog niet officieel goedgekeurd.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen bespreekt het ontwerpbestemmingsplan 'Wide Pet Zuid fase 2 te Harkema', dat de bouw van zeven vrijstaande woningen aan de zuidwestelijke rand van Harkema mogelijk maakt. Het plan vereist een herziening van het huidige bestemmingsplan, dat de gronden momenteel bestempelt voor agrarische doeleinden. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat er geen planologische belemmeringen zijn. Het plan staat op de lijst voor een versnelde procedure en een plan-MER is niet nodig. Er zijn echter procedurele risico's, zoals het ontbreken van draagvlak onder omwonenden en het feit dat het provinciale woningbouwprogramma nog niet officieel is goedgekeurd. De kosten worden gedekt via een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer. Na instemming van de raad kan het ontwerpbestemmingsplan ter inzage worden gelegd.
Nije wenbouplannen yn Harkema: Gemeenteried Achtkarspelen yn Dubio
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat it ûntwerpbestimmingsplan 'Wide Pet Súd fase 2 te Harkema' besprutsen, dat de bou fan sân frijsteande wenningen mooglik makket. Al binne der gjin planologyske belemmeringen, it stjit op werstân fan omwenners en it provinsjale wenningbouprogramma is noch net offisjeel goedkard.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen besprekt it ûntwerpbestimmingsplan 'Wide Pet Zuid fase 2 te Harkema', dat de bou fan sân frijsteande wenningen oan de súdwestlike râne fan Harkema mooglik makket. It plan freget in oanpassing fan it hjoeddeistige bestimmingsplan, dat de grûnen op dit stuit bestimmet foar agraryske doeleinden. Ferskate ûndersiken hawwe oantoand dat der gjin planologyske belemmeringen binne. It plan stiet op de list foar in fersnelde proseduere en in plan-MER is net nedich. Der binne lykwols proseduerisken, lykas it ûntbrekken fan draachflak ûnder omwenners en it feit dat it provinsjale wenningbouprogramma noch net offisjeel goedkard is. De kosten wurde dekt troch in anterieure oerienkomst mei de ynitiatyfnimmer. Nei ynstimming fan de ried kin it ûntwerpbestimmingsplan ter ynseach lein wurde.
-
08 - Raadsvoorstel - Ter inzage leggen ontwerpbestemmingsplan Wide Pet Zuid fase 2 te Harkema.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ontwerpbestemmingsplan Wide Pet Zuid fase 2 te Harkema". Het plan beoogt de bouw van zeven vrijstaande woningen aan de zuidwestelijke rand van Harkema mogelijk te maken. Het huidige bestemmingsplan staat deze ontwikkeling niet toe, aangezien de gronden momenteel bestemd zijn voor agrarische doeleinden. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om het ontwerpbestemmingsplan vrij te geven voor inzagelegging en om af te zien van een plan-MER, aangezien er geen significante milieueffecten worden verwacht.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak voor herziening van het bestemmingsplan, de juridische context, en de resultaten van relevante onderzoeken. Er is echter een gebrek aan gedetailleerde informatie over de participatie van omwonenden en de mogelijke gevolgen van het ontbreken van draagvlak.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. In dit stadium wordt de raad gevraagd om het ontwerpbestemmingsplan vrij te geven voor inzagelegging en om te besluiten geen plan-MER uit te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de vrijgave van het ontwerpbestemmingsplan voor inzagelegging en of zij akkoord gaat met het niet uitvoeren van een plan-MER. Dit impliceert een afweging tussen de behoefte aan woningbouw en de zorgen van omwonenden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral met betrekking tot participatie en draagvlak. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor het verkrijgen van draagvlak onder omwonenden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het ontwerpbestemmingsplan vrij te geven voor inzagelegging en om geen plan-MER uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel erkent het belang van participatie, maar de uitvoering lijkt beperkt. Er is geen inloopbijeenkomst gepland en er is nog geen draagvlak onder omwonenden, wat een risico kan vormen voor de voortgang van het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op de planologische en juridische aspecten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt via een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer, waarin kostenverhaal en planschade zijn geregeld. Er zijn geen directe kosten voor de gemeente vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbestemmingsplan Wide Pet Zuid fase 2 Harkema Woningbouw Participatie Inspraak Provincie Anterieure overeenkomst Planologische regeling Versnelde procedureVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 9 Verordening Nadeelcompensatie
Gemeenteraad Achtkarspelen Debatteert over Nieuwe Verordening Nadeelcompensatie
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft gedebatteerd over de invoering van de Verordening nadeelcompensatie 2023. Deze nieuwe regeling moet inwoners en bedrijven compenseren die onevenredig worden getroffen door rechtmatig overheidsingrijpen. De verordening vervangt de huidige planschaderegeling en is breder van opzet.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om de Verordening nadeelcompensatie 2023 vast te stellen. Deze verordening is bedoeld om schadevergoeding te regelen voor inwoners en bedrijven die onevenredig zwaar worden getroffen door rechtmatig overheidsingrijpen. De nieuwe verordening vervangt de huidige planschaderegeling en is breder van opzet, omdat het ook schade door feitelijke handelingen omvat. De verordening is gebaseerd op een model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en sluit aan bij de nieuwe wettelijke regelingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Omgevingswet, die naar verwachting in 2023 in werking treden. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om verordeningen vast te stellen en kan ervoor kiezen om een recht te heffen voor het behandelen van schadeverzoeken, met een maximum van €500,-. In de voorgestelde verordening is dit bedrag vastgesteld op €300,-. Na vaststelling wordt de verordening gepubliceerd en treedt deze in werking zodra de Omgevingswet van kracht wordt.
Gemeenteried Achtkarspelen Debattearret oer Nije Ferordening Skiedingsskieding
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat diskusjearre oer de ynfiering fan de Feroardening skiedingsskadekompensaasje 2023. Dizze nije regeling moat ynwenners en bedriuwen kompensearje dy't ûnevenredich rekke wurde troch rjochtfeardich oerheidsoptreden. De ferordening ferfongt de hjoeddeiske planningskade-regeling en is breder fan opset.
Samenvatting
It foarstel oan de ried fan de gemeente Achtkarspelen is om de Ferordening skiedingsskade 2023 fêst te stellen. Dizze ferordening is bedoeld om skadefergoeding te regeljen foar ynwenners en bedriuwen dy't ûnevenredich swier troffen wurde troch rjochtmeitsjend oerheidsoptreden. De nije ferordening ferfongt de hjoeddeistige planningskade-regeling en is breder fan opset, om't it ek skade troch feitelike hannelingen omfettet. De ferordening is basearre op in model fan de Feriening fan Nederlânske Gemeenten (VNG) en slút oan by de nije wetlike regelingen fan de Algemene wet bestjoersrjocht en de Omjouwingswet, dy't nei ferwachting yn 2023 fan krêft wurde sille. De gemeenteried hat de befoegdheid om ferordeningen fêst te stellen en kin derfoar kieze om in rjocht te heffen foar it behanneljen fan skadeferzoeken, mei in maksimum fan €500,-. Yn de foarstelde ferordening is dit bedrach fêststeld op €300,-. Nei fêststelling wurdt de ferordening publisearre en treedt dizze yn wurking as de Omjouwingswet fan krêft wurdt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening nadeelcompensatie Achtkarspelen 2023". Het voorstel betreft het vaststellen van een verordening die de regels en procedures vastlegt voor het aanvragen van nadeelcompensatie in de gemeente Achtkarspelen. Deze verordening is noodzakelijk vanwege de aanstaande inwerkingtreding van de Omgevingswet en titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), die een nieuwe, bredere regeling voor nadeelcompensatie introduceren. De verordening zorgt ervoor dat inwoners en bedrijven die onevenredig worden getroffen door rechtmatig overheidsingrijpen, een schadevergoeding kunnen aanvragen. Het voorstel is gebaseerd op een modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de context, noodzaak en inhoud van de verordening duidelijk uiteenzet. Het biedt een overzicht van de veranderingen die de Omgevingswet met zich meebrengt en hoe de gemeente daarop inspeelt.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om verordeningen vast te stellen. In dit geval moet de raad beslissen over de vaststelling van de Verordening nadeelcompensatie Achtkarspelen 2023.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van het recht dat geheven wordt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om schadevergoeding. Het voorstel stelt een bedrag van €300 voor, maar de raad kan kiezen voor een ander bedrag of een andere procedure.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde procedures en het bedrag voor het recht. Het is haalbaar en relevant gezien de aanstaande wetswijzigingen. De tijdsgebondenheid is gekoppeld aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening nadeelcompensatie Achtkarspelen 2023 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van inspraak of participatie van inwoners in het vaststellingsproces van de verordening, aangezien dit een bevoegdheid van de gemeenteraad is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er ontstaan geen nieuwe administratieve lasten door de verordening. De gemeente is al verplicht om in bepaalde gevallen planschade te vergoeden. Mogelijke nadeelcompensatie voor projecten van derden wordt verhaald op de initiatiefnemer via een anterieure overeenkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nadeelcompensatie Omgevingswet Planschade Algemene wet bestuursrecht (Awb) Verordening Schadevergoeding Procedure Inwerkingtreding VNG-model Rechtmatige handelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 10 Subsidie Humanitas
Humanitas NOF in de Knel: Subsidieafwijzing Dreigt Projecten te Stoppen
In een recente bijeenkomst van de informatiecarrousel van de gemeente Achtkarspelen stond de afwijzing van een subsidieaanvraag door Humanitas NOF centraal. Mevrouw S. Hylkema, bestuurslid van de stichting, lichtte de gevolgen toe voor de sociale projecten in de regio.
Samenvatting
Op 23 juni 2022 staat op de agenda van de informatiecarrousel van de gemeente Achtkarspelen een informatiestuk over subsidies in het sociaal domein. Het betreft een toelichting van mevrouw S. Hylkema, bestuurslid van de stichting Humanitas NOF, over de gevolgen van de afwijzing van een subsidieaanvraag door Humanitas. Inwoners en belanghebbende organisaties in de gemeente kunnen onderwerpen voor de informatiecarrousel aandragen, waarna het presidium beslist over de agendering. Mevrouw Hylkema heeft succesvol een verzoek ingediend om dit onderwerp te bespreken, en het presidium heeft hiermee ingestemd. De bijeenkomst biedt inzicht in de subsidieverdeling en de specifieke situatie van Humanitas.
Humanitas NOF yn de Knipe: Subsydzjeôfwizing Docht Projekten Stopje dreigje
By in resinte gearkomste fan de ynformaasjekarousel fan de gemeente Achtkarspelen stie de ôfwizing fan in subsydzje-oanfraach troch Humanitas NOF sintraal. Frou S. Hylkema, bestjoerslid fan de stifting, ljochte de gefolgen ta foar de sosjale projekten yn de regio.
Samenvatting
Op 23 juny 2022 stiet op 'e aginda fan de ynformaasjekarousel fan de gemeente Achtkarspelen in ynformaasjestik oer subsydzjes yn it sosjaal domein. It giet om in taheaksel fan frou S. Hylkema, bestjoerslid fan de stichting Humanitas NOF, oer de gefolgen fan de ôfwizing fan in subsydzje-oanfraach troch Humanitas. Ynwenners en belanghawwende organisaasjes yn de gemeente kinne ûnderwerpen foar de ynformaasjekarousel oandrage, wêrnei it presidium beslút oer de aginda. Frou Hylkema hat suksesfol in fersyk yntsjinne om dit ûnderwerp te besprekken, en it presidium hat hjirmei ynstimd. De gearkomst biedt ynsjoch yn de subsydzjefersprieding en de spesifike situaasje fan Humanitas.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Subsidie Humanitas" en richt zich op de toelichting van mevrouw S. Hylkema, bestuurslid van de stichting Humanitas NOF, over de gevolgen van de afwijzing van de subsidieaanvraag. Het doel is om de raad te informeren over de impact van deze beslissing op de activiteiten van Humanitas in de gemeente Achtkarspelen. De informatiecarrousel biedt een platform voor belanghebbenden om hun zorgen en standpunten te delen met de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van een informatiestuk. Het bevat relevante documenten zoals memo's en subsidiebeschikkingen die inzicht geven in de situatie. Echter, het biedt geen diepgaande analyse van de redenen voor de afwijzing of alternatieve oplossingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft een informerende rol in dit stadium. Het is hun taak om kennis te nemen van de presentatie en de gevolgen van de subsidieafwijzing te overwegen. Dit kan later leiden tot beleidsmatige of financiële beslissingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet overwegen of zij de subsidieaanvraag van Humanitas willen herzien of alternatieve ondersteuning willen bieden. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioritering van middelen binnen het sociaal domein.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, aangezien het voornamelijk informatief is. Er zijn geen duidelijke doelstellingen, meetbare resultaten of tijdsgebonden acties opgenomen. Inconsistenties zijn niet direct zichtbaar, maar het ontbreken van een actieplan kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft in dit stadium geen besluit te nemen, aangezien het een informatiestuk betreft. Echter, de informatie kan leiden tot toekomstige beslissingen over subsidiebeleid.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door belanghebbenden de mogelijkheid te geven hun zorgen te delen via de informatiecarrousel. Dit bevordert transparantie en betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op sociale subsidies en niet op milieubeleid.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet besproken in het voorstel. Er is geen informatie over hoe de subsidieafwijzing financieel wordt opgevangen of welke impact dit heeft op de begroting van Humanitas of de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidie Humanitas Afwijzing Informatiecarrousel Mevrouw S. Hylkema Gevolgen Subsidieaanvraag Presidium Agendering ToelichtingVerfijning van de zoekopdracht: