14-10-2021 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Vragenhalfuur
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Max De Haan
O.F. Brouwer - Burgemeester
Max De Haan
Sake van der Meer - FNP
Max De Haan
Sake van der Meer - FNP
Max De Haan
O.F. Brouwer - Burgemeester
Max De Haan
Sake van der Meer - FNP
Max De Haan
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
Max De Haan
O.F. Brouwer - Burgemeester
Max De Haan
O.F. Brouwer - Burgemeester
Harjan Bruining - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Harjan Bruining - Wethâlder
Jacob Zwaagstra - CDA
J. Stellinga -
Agendapunt 1 Opening
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Agendapunt 2 Mededelingen/Toezeggingen
Jeffrey Graansma - PVV
Jeffrey Graansma - PVV
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
Jeffrey Graansma - PVV
Jeffrey Graansma - PVV
Agendapunt 4 Besluitenlijst vorige raadsvergadering d.d. 16 september 2021
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
A.g. Zandbergen-beishuizen
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga
A.g. Zandbergen-beishuizen
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra -
J. Stellinga -
Agendapunt 5 Rapport Berenschot evaluatie 8KTD
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor een raadsvergadering op 14 oktober 2021, waarin de evaluatie en bestuurlijke toekomstscenario's van de samenwerking binnen de GR Werkmaatschappij 8KTD worden besproken. Bureau Berenschot heeft deze evaluatie uitgevoerd en de resultaten zijn eerder toegelicht op 29 juni, met een vragensessie op 14 september. De rapportage ligt nu voor ter meningsvorming. De raad wordt gevraagd te reflecteren op de evaluatie en in te gaan op de rode draden en aanbevelingen van Berenschot. Dit voorstel wordt ook aan de raad van Tytsjerksteradiel voorgelegd. Het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen heeft het voorstel ondertekend.
Samenvatting
It foarstel foar in riedsfergadering op 14 oktober 2021, dêr't de evaluatie en bestjoerlike takomstscenario's fan de gearwurking binnen de GR Werkmaatschappij 8KTD besprutsen wurde. Bureau Berenschot hat dizze evaluatie útfierd en de resultaten binne earder ta ljocht brocht op 29 juny, mei in fragensessje op 14 septimber. De rapportaazje leit no foar ter meinimmingsfoarming. De ried wurdt frege te reflektearjen op de evaluatie en yn te gean op de readen en oanbefellings fan Berenschot. Dit foarstel wurdt ek oan de ried fan Tytsjerksteradiel foarlein. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Achtkarspelen hat it foarstel ûndertekene.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Rapport Berenschot evaluatie 8KTD
Samenvatting: Het voorstel betreft de evaluatie van de samenwerking binnen de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Werkmaatschappij 8KTD, uitgevoerd door bureau Berenschot. De evaluatie richt zich op de kosten, effecten en resultaten van deze samenwerking. Berenschot heeft de bevindingen gepresenteerd en de raden hebben de gelegenheid gehad om vragen te stellen. Het doel van de raadsvergadering is om te reflecteren op de evaluatie en de aanbevelingen van Berenschot te bespreken. De rapportage is bedoeld om de raden te informeren en te helpen bij het vormen van een mening over de toekomstige bestuurlijke scenario's.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de evaluatie en de aanbevelingen van Berenschot omvat. Er zijn bijlagen toegevoegd, zoals de eindrapportage en een infographic, die de bevindingen ondersteunen. Het biedt voldoende informatie voor de raad om een geïnformeerde discussie te voeren.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om te reflecteren op de evaluatie van Berenschot en de aanbevelingen te bespreken. De raad moet de rode draden en aanbevelingen in overweging nemen en een mening vormen over de toekomstige bestuurlijke scenario's.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen het al dan niet volgen van de aanbevelingen van Berenschot en het bepalen van de toekomstige richting van de samenwerking binnen de GR Werkmaatschappij 8KTD. Dit kan invloed hebben op de bestuurlijke structuur en de samenwerking met andere gemeenten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk een evaluatie betreft en geen concrete acties of doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de aanbevelingen van Berenschot moeten verder worden uitgewerkt in concrete plannen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de aanbevelingen van Berenschot willen volgen en hoe zij de toekomstige samenwerking binnen de GR Werkmaatschappij 8KTD willen vormgeven.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in de evaluatie. Het richt zich voornamelijk op de reflectie van de raden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op bestuurlijke en organisatorische aspecten.
Financiële Gevolgen
Het voorstel zelf bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. De evaluatie van Berenschot kan echter inzicht geven in de kosten en baten van de samenwerking, wat de raad kan helpen bij het maken van financiële beslissingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Berenschot Evaluatie Bestuurlijke toekomstscenario’s Samenwerking GR Werkmaatschappij 8KTD Eindrapportage Reflecteren Aanbevelingen Kosten EffectenVerfijning van de zoekopdracht:
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
D. Van Oosten
O.F. Brouwer - Burgemeester
D. Van Oosten
J. Stellinga
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga
O.F. Brouwer - Burgemeester
D. Van Oosten
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
Agendapunt 6 Riedsútstel Subsidieregeling versterken zelf- en samenredzaamheid
Samenvatting
Het riedsútstel (raadsvoorstel) over de subsidieregeling voor het versterken van zelf- en samenredzaamheid werd op 31 augustus 2021 ter informatie aan de gemeenteraad gepresenteerd. Op verzoek van de PvdA-fractie werd het voorstel geagendeerd voor de raadsvergadering van 16 september 2021 voor verdere meningsvorming. Tijdens deze vergadering verzocht de CDA-fractie om het onderwerp door te schuiven naar de volgende raadsvergadering en informatiecarrousel. Het voorstel omvat subsidieregelingen voor zowel professionals als inwoners en vrijwilligers om zelf- en samenredzaamheid te bevorderen.
Samenvatting
It riedsútstel oer de subsydzjeregeling foar it fersterkjen fan sels- en gearredsumens waard op 31 augustus 2021 ter ynformaasje oan de gemeenteried presintearre. Op fersyk fan de PvdA-fraksje waard it foarstel agindearre foar de riedsfergadering fan 16 septimber 2021 foar fierdere mieningsfoarming. Tijdens dizze ferhanneling frege de CDA-fraksje om it ûnderwerp troch te skowen nei de folgjende riedsfergadering en ynformaasjekarousel. It foarstel befettet subsydzjeregelingen foar sawol profesjoneals as ynwenners en frijwilligers om sels- en gearredsumens te befoarderjen.
-
06 - Moasje FNP - Oanpassing subsydzjeregeling oangeande festiging subsydzje-oanfrager.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Riedsútstel Subsidieregeling versterken zelf- en samenredzaamheid: Oanpassing subsydzjeregeling oangeande festiging subsydzje-oanfrager." Het voorstel beoogt een wijziging in de subsidieregeling van de gemeente Achtkarspelen, specifiek gericht op de vestigingscriteria van subsidieaanvragers. Het stelt voor om de weigeringsgrond te wijzigen van "statutair buiten Achtkarspelen gevestigd" naar "buiten Achtkarspelen gevestigd," om te voorkomen dat aanvragers met schijnconstructies zonder fysieke vestiging in de gemeente subsidie kunnen aanvragen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de impact van de wijziging op huidige en toekomstige subsidieaanvragers. Er is geen uitgebreide analyse van de mogelijke gevolgen voor de betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, te debatteren en uiteindelijk te stemmen over de voorgestelde wijziging in de subsidieregeling.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige regeling of het aanpassen ervan om schijnconstructies te voorkomen. Dit vraagt om een afweging tussen toegankelijkheid voor aanvragers en het waarborgen van eerlijkheid en transparantie in het subsidieproces.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijziging die het voorstelt. Echter, het mist tijdsgebonden elementen en een duidelijke beschrijving van de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impactanalyse is beperkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde wijziging in de subsidieregeling. In dit geval is de motie verworpen met 7 stemmen voor en 11 tegen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of inwoners in het proces van het opstellen van de wijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve en juridische aspecten van de subsidieregeling.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op de criteria voor subsidieaanvragers en niet op de financiële implicaties van de wijziging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieregeling Zelfredzaamheid Samenredzaamheid Subsidieaanvrager Vestiging Vrijwilligers Inwoners Professionals Schijnconstructies Fysieke vestigingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van de Motie: Versterken Zelf- en Samenredzaamheid
Titel en Samenvatting:
De motie betreft het agendapunt "Riedsútstel Subsidieregeling zelf- en samenredzaamheid" en richt zich op het versterken van zelf- en samenredzaamheid in de gemeente Achtkarspelen. De motie benadrukt de zorgwekkende situatie van sociaal isolement en eenzaamheid, vooral onder kwetsbare groepen. Het college wordt verzocht om een nieuw voorstel te ontwikkelen dat meer ruimte biedt voor praktische invulling door inwoners en organisaties, aansluitend op de feitelijke situatie en behoeften, met als doel sociale eenzaamheid breed tegen te gaan.
Oordeel over de Volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problematiek van eenzaamheid en de tekortkomingen van de huidige subsidieregelingen. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor de uitvoering van de voorgestelde impulsregeling.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken een nieuw voorstel te ontwikkelen dat beter aansluit bij de behoeften van de gemeenschap en om te beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde subsidieregelingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de huidige subsidieregelingen met strikte voorwaarden of het ontwikkelen van een flexibeler impulsregeling die bestaande initiatieven versterkt en nieuwe initiatieven mogelijk maakt.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het verzoek om een nieuw voorstel is tijdgebonden (nog dit kalenderjaar), maar mist specifieke en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete uitvoeringsdetails.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het college verzoekt om met een nieuw voorstel te komen dat meer ruimte biedt voor praktische invulling door inwoners en organisaties.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie door inwoners en organisaties, maar geeft geen specifieke details over hoe deze participatie vorm moet krijgen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie, hoewel sociale duurzaamheid impliciet wordt nagestreefd door het bevorderen van sociale cohesie en het verminderen van eenzaamheid.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt de eenmalige financiële middelen van de rijksoverheid voor sociaal en mentaal welzijn, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor de voorgestelde impulsregeling. Het is onduidelijk hoe de middelen precies worden verdeeld of beheerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Eenzaamheid Sociaal isolement Subsidieregeling Preventie Sociale contacten Ontmoetingsmogelijkheden Mienskip Sociale activering Coronamaatregelen Empirisch onderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
-
06 - Raadsvoorstel - Riedsútstel - Subsidieregeling versterken zelf- en samenredzaamheid.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Subsidieregeling versterken zelf- en samenredzaamheid." Het voorstel richt zich op het versterken van de zelf- en samenredzaamheid van inwoners door middel van een subsidieregeling. Deze regeling is bedoeld om zowel professionals als inwoners en vrijwilligers te ondersteunen in hun initiatieven die bijdragen aan de zelfredzaamheid binnen de gemeenschap. Het doel is om de sociale cohesie te bevorderen en de afhankelijkheid van professionele zorg te verminderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het zowel de subsidieregeling voor professionals als voor inwoners en vrijwilligers omvat. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere details verschaffen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is meningvormend. De raad moet zich een oordeel vormen over de subsidieregeling en de bijbehorende documenten, en eventueel besluiten om het voorstel goed te keuren of aan te passen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde subsidieregeling steunen en of de verdeling van middelen tussen professionals en vrijwilligers passend is. Er moet ook worden overwogen hoe deze regeling past binnen de bredere sociale beleidsdoelen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel lijkt SMART te zijn, aangezien het specifieke doelen stelt (versterken van zelf- en samenredzaamheid), meetbare resultaten nastreeft (door middel van subsidiëring), en tijdgebonden is (met een duidelijke agendering). Er zijn geen duidelijke inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de voorgestelde subsidieregeling en of er eventuele aanpassingen nodig zijn.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door zowel professionals als inwoners en vrijwilligers te betrekken bij het versterken van zelf- en samenredzaamheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, maar het bevorderen van zelfredzaamheid kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel worden niet expliciet genoemd in de samenvatting. Het is belangrijk dat de raad inzicht krijgt in de kosten van de subsidieregeling en hoe deze gedekt worden binnen het gemeentelijke budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieregeling Zelfredzaamheid Samenredzaamheid Professionals Inwoners Vrijwilligers PvdA-fractie CDA-fractie Informatiecarrousel RaadsvergaderingVerfijning van de zoekopdracht:
Sierd Vegelin
Sierd Vegelin
Agendapunt 6.a Evaluatie Jobinder
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel voor de vergadering op 14 oktober 2021, waarin de evaluatie van Jobinder wordt besproken. Het voorstel is informerend van aard en werd op 13 september 2021 op de LIS geplaatst. De evaluatie vond plaats in de eerste helft van 2021. Op verzoek van de PvdA-fractie is het onderwerp meningvormend geagendeerd. Bijlagen bij het voorstel zijn onder andere de evaluatie, de jaarrekening 2020, het programmaplan 2022, een infographic over Jobinder en een memo over de besluitvorming.
Samenvatting
It foarstel foar de riedsfergadering op 14 oktober 2021 giet oer de evaluatie fan Jobinder. It foarstel is ynformaasjefan aard en is op 13 septimber 2021 op de LIS pleatst. De evaluatie fûn plak yn de earste helte fan 2021. Op fersyk fan de PvdA-fraksje is it ûnderwerp meinimmend agindearre. Bylagen by it foarstel binne ûnder oaren de evaluatie, de jierrekken 2020, it programmafoarstel 2022, in infographic oer Jobinder en in memo oer de beslútvorming.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Evaluatie Jobinder". In de eerste helft van 2021 is een evaluatie uitgevoerd naar Jobinder, een programma binnen het sociaal domein. De resultaten van deze evaluatie zijn op 13 september 2021 als informerend raadsvoorstel op de LIS geplaatst. Het doel van de evaluatie is om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van Jobinder, en om aanbevelingen te doen voor toekomstige verbeteringen. De PvdA-fractie heeft verzocht om het onderwerp meningvormend te agenderen voor de raadsvergadering van 14 oktober 2021.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het bieden van een evaluatie en bijbehorende documenten zoals een eindrapportage en infographic. Echter, het voorstel is informerend van aard en bevat mogelijk niet alle details die nodig zijn voor besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de evaluatie en om een mening te vormen over de uitkomsten en aanbevelingen. Dit kan leiden tot verdere discussies of besluiten over de toekomst van Jobinder.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de aanbevelingen uit de evaluatie worden overgenomen en welke acties eventueel moeten worden ondernomen om de werking van Jobinder te verbeteren. Dit kan ook politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten binnen het sociaal domein.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is voornamelijk informerend en bevat geen specifieke doelen of acties die SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) zijn geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsequenties vermeld, maar de afwezigheid van concrete actiepunten kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de evaluatie en de aanbevelingen accepteert en of er verdere stappen nodig zijn om de werking van Jobinder te verbeteren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in de evaluatie of in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bevat geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij het overwegen van de aanbevelingen uit de evaluatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Evaluatie Jobinder Jaarrekening 2020 Programmaplan 2022 Eindrapportage Infographic Memo Persbericht PvdA-fractie Sociaal DomeinVerfijning van de zoekopdracht:
Sierd Vegelin
Sierd Vegelin -
Agendapunt 7 Begrotingswijzigingen oktober 2021
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 14 oktober 2021 ingestemd met de voorgestelde wijzigingen in de begroting van 2021. Deze wijzigingen, die zijn opgenomen in de bijlage bij het voorstel, hebben invloed op het begrotingssaldo en de bijdrage aan de werkmaatschappij WM8KTD. Het begrotingssaldo verbetert van een nadelig saldo van € 331.000 naar een voordelig saldo van € 288.000. De wijzigingen zijn onderdeel van een bredere harmonisatie binnen de planning- en controlcyclus, waarbij vier keer per jaar begrotingswijzigingen aan de raad worden voorgelegd. Het doel is om gelijktijdige en eenduidige informatie te verstrekken aan de betrokken gemeenten en de WM8KTD, wat leidt tot meer efficiëntie en minder kans op fouten.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 14 oktober 2021 ynstimd mei de foarstelde feroaringen yn de begrutting fan 2021. Dizze feroaringen, dy't opnommen binne yn de bylage by it foarstel, hawwe ynfloed op it begruttingssaldo en de bydrage oan de wurkmaatskippij WM8KTD. It begruttingssaldo ferbetteret fan in negatyf saldo fan € 331.000 nei in posityf saldo fan € 288.000. De feroaringen binne ûnderdiel fan in breedere harmonisaasje binnen de planning- en controlcyclus, dêr't fjouwer kear yn it jier begruttingsferoaringen oan de ried foarlein wurde. It doel is om tagelyk en iendúdige ynformaasje te ferstrekken oan de belutsen gemeenten en de WM8KTD, wat liedt ta mear effisjinsje en minder kâns op flaters.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Begrotingswijzigingen oktober 2021". Het document informeert de gemeenteraad over recente ontwikkelingen die invloed hebben op de begroting van 2021. Het bevat wijzigingen die het begrotingssaldo positief beïnvloeden en de bijdrage aan de WM8KTD licht nadelig beïnvloeden. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de voorgestelde wijzigingen en kennis te nemen van overige ontwikkelingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke verwijzingen naar specifieke paragrafen in de bijlage voor gedetailleerde informatie. Het biedt een overzicht van de financiële impact en de betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad heeft de beslissingsbevoegdheid om de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren en de financiële kaders bij te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen en de financiële gevolgen daarvan, inclusief de nadelige bijdrage aan de WM8KTD.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de begroting van 2021. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de voorgestelde begrotingswijzigingen en de financiële effecten daarvan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De wijzigingen verbeteren het begrotingssaldo van € -331.000 naar € 288.000 voordelig. De bijdrage aan de WM8KTD wordt € 21.000 nadelig beïnvloed. Er wordt geen specifieke dekking voor deze effecten genoemd, maar de verbeterde saldo suggereert dat de wijzigingen financieel gunstig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen WM8KTD Informatievoorziening Harmonisatie Efficiency Ontwikkelingen Begrotingssaldo Werkmaatschappij Tytsjerksteradiel KaderstellingVerfijning van de zoekopdracht:
Sierd Vegelin
Sierd Vegelin -
Agendapunt 8 Scenario’s haalbaarheidsonderzoek De Kruidhof als gemeentelijk participatiebedrijf
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen heeft een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd om te bepalen of De Kruidhof kan worden omgevormd tot een gemeentelijk participatiebedrijf om structureel € 270.000 te besparen vanaf 2023. Het onderzoek presenteert drie scenario's: stoppen met De Kruidhof, het behouden als trekpleister, en het uitbreiden met participatieactiviteiten. Scenario 2, dat De Kruidhof als trekpleister behoudt en participatie bevordert, wordt aanbevolen. Dit scenario vereist een investering van € 470.000 en kan 60% van de financiële taakstelling realiseren door besparingen in het sociaal domein en extra inkomsten. De raad heeft ingestemd met scenario 2 en de bijbehorende financiële en organisatorische consequenties, inclusief een investering van € 130.000 voor een nieuwe kas.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen hat in haalberheidsonderzoek útfierd om te bepalen oft De Kruidhof omfoarme wurde kin ta in gemeentlik partisipaasjebêdriuw om struktioneel € 270.000 te besparjen fanôf 2023. It ûndersyk presintearret trije skenario's: stopje mei De Kruidhof, it behâlden as trekpleister, en it útwreidzjen mei partisipaasjeaktiviteiten. Skenario 2, dat De Kruidhof as trekpleister behâldt en partisipaasje befoarderet, wurdt oanbefolle. Dit skenario freget in ynfestearring fan € 470.000 en kin 60% fan de finansjele taakstellings realisearje troch besparingen yn it sosjaal domein en ekstra ynkomsten. De ried hat ynstimd mei skenario 2 en de byhearrende finansjele en organisaasjekonsekwinsjes, ynklusyf in ynfestearring fan € 130.000 foar in nije kas.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Concreet voorstel verzelfstandiging De Kruidhof
Samenvatting: De motie stelt voor om De Kruidhof, een museum en regionale trekpleister in Achtkarspelen, te verzelfstandigen door het om te vormen tot een stichting. Dit moet de afhankelijkheid van de gemeentelijke organisatie verminderen en het museum in staat stellen om zelfstandiger en kostenefficiënter te opereren. De gemeente blijft eigenaar van de grond, gebouwen en collectie, en er wordt een subsidieovereenkomst opgesteld. Het doel is dat het museum uiteindelijk financieel zelfstandig wordt, met de mogelijkheid om gemeentelijke subsidie aan te vragen indien nodig. De motie werd verworpen met 16 stemmen tegen en 2 voor.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de structuur en de stappen die nodig zijn voor de verzelfstandiging van De Kruidhof. Het bevat duidelijke uitgangspunten en voorwaarden, zoals de rechtsvorm, bestuursstructuur, en financiële afspraken. Echter, het mist specifieke details over de tijdsduur van bepaalde afspraken en de exacte financiële implicaties.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om een definitief standpunt in te nemen over de toekomst van De Kruidhof en om het college te verzoeken een gedetailleerd voorstel voor verzelfstandiging voor te leggen. De raad moet ook beslissen over de goedkeuring van de uiteindelijke verzelfstandiging en de bijbehorende voorwaarden.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het behouden van de huidige situatie of het verzelfstandigen van De Kruidhof. Dit omvat beslissingen over de mate van gemeentelijke betrokkenheid, financiële ondersteuning, en de gewenste mate van zelfstandigheid voor het museum.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en realistisch, maar mist meetbare doelen en een duidelijke tijdlijn voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdsduur voor bepaalde afspraken is vaag.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het college willen verzoeken om een gedetailleerd voorstel voor verzelfstandiging voor te leggen, en uiteindelijk of ze akkoord gaan met de verzelfstandiging onder de voorgestelde voorwaarden.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden, zoals medewerkers en vrijwilligers, wordt vormgegeven in het verzelfstandigingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op organisatorische en financiële aspecten.
Financiële Gevolgen
Het voorstel suggereert dat de verzelfstandiging kan leiden tot kostenbesparingen voor de gemeente. De hoogte van de subsidie voor de stichting is gebaseerd op de bedragen in de begroting van 2022. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van eventuele extra kosten opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verzelfstandiging De Kruidhof Stichting Museum Subsidieovereenkomst Externe verzelfstandiging Sociaal plan Bedrijfsvoering Toerisme CultuurbeleidVerfijning van de zoekopdracht:
-
08 - Raadsvoorstel - Scenarios haalbaarheidsonderzoek De Kruidhof als gemeentelijk participatiebedrijf.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Scenario’s haalbaarheidsonderzoek De Kruidhof als gemeentelijk participatiebedrijf." Het voorstel onderzoekt de haalbaarheid van het omvormen van De Kruidhof naar een gemeentelijk participatiebedrijf om structureel € 270.000 te besparen. Drie scenario's worden gepresenteerd: stoppen met De Kruidhof, het behouden als trekpleister, en het uitbreiden met participatieactiviteiten. Scenario 2 wordt aanbevolen, waarbij De Kruidhof een trekpleister blijft en inwoners helpt om weer deel te nemen aan de arbeidsmarkt. Dit scenario vereist een investering van € 470.000 en kan 60% van de beoogde besparing realiseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de scenario's, financiële implicaties, en de benodigde investeringen. Echter, er zijn enkele aspecten, zoals de exacte implementatiestrategieën en risico's, die verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende en budgetrechtelijke rol. Ze moeten beslissen over het te kiezen scenario en de bijbehorende financiële en organisatorische consequenties goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het stoppen van De Kruidhof, het behouden als trekpleister, of het uitbreiden met participatieactiviteiten. Deze keuze heeft implicaties voor de gemeentelijke financiën, sociale participatie, en toerismebeleid.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. De doelen zijn specifiek en meetbaar in termen van financiële besparingen, maar de tijdsgebondenheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk. Er zijn geen grote inconsequenties, maar de onzekerheid over de daadwerkelijke besparingen en implementatie is een aandachtspunt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen om scenario 2 te kiezen, akkoord te gaan met de financiële en organisatorische consequenties, en de voorgestelde begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van inwoners in de besluitvorming, maar scenario 2 richt zich op het bevorderen van participatie door werkgelegenheid en re-integratie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel de sociale duurzaamheid kan worden bevorderd door de participatieactiviteiten.
Financiële gevolgen:
Scenario 2 vereist een investering van € 470.000, met een verwachte besparing van € 162.000 per jaar. De financiële dekking komt deels uit gemeentelijke bijdragen en subsidies. De terugverdientijd is 4 tot 12 jaar, afhankelijk van de effectiviteit van de implementatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Kruidhof Haalbaarheidsonderzoek Participatiebedrijf Scenario's Bezuinigingen Investering Exploitatiemodel Samenwerking Sociaal Domein Financiële taakstellingVerfijning van de zoekopdracht:
Sierd Vegelin
Sierd Vegelin -
Agendapunt 9 Concept jaarstukken 2020 en conceptbegroting 2022 MOA
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 14 oktober 2021 besloten om de conceptjaarstukken 2020 en de conceptbegroting 2022 van de Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA) goed te keuren zonder zienswijze in te dienen. Het exploitatieresultaat van de MOA voor 2020 bedroeg € 255.700, wat € 126.645 hoger was dan begroot. Het stichtingsbestuur heeft voorgesteld om dit bedrag toe te voegen aan het werkkapitaal van de MOA om de liquiditeitspositie te verbeteren. De Raad van Advies heeft dit voorstel ondersteund. De conceptbegroting voor 2022 laat een nulresultaat zien, met een gemeentelijke bijdrage van € 1.356.438. De raad heeft ook besloten om een besluit te nemen over het verzoek van de MOA om een deel van het positieve exploitatieresultaat toe te voegen aan het werkkapitaal.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 14 oktober 2021 besletten om de konseptjierstikken 2020 en de konseptbegroting 2022 fan de Stichting Maatskiplike Ûndernimming Achtkarspelen (MOA) goed te keuren sûnder in sicht te jaan. It exploitatieresultaat fan de MOA foar 2020 wie € 255.700, wat € 126.645 heger wie as begroot. It stichtingsbestjoer hat foarsteld om dit bedrach ta te foegjen oan it wurkkapitaal fan de MOA om de liquiditeitsposysje te ferbetterjen. De Ried fan Advys hat dit foarstel stipe. De konseptbegroting foar 2022 lit in nulresultaat sjen, mei in gemeentlike bydrage fan € 1.356.438. De ried hat ek besletten om in beslút te nimmen oer it fersyk fan de MOA om in part fan it posityf exploitatieresultaat ta te foegjen oan it wurkkapitaal.
-
09 - Raadsvoorstel - Concept jaarstukken 2020 en conceptbegroting 2022 stichting MOA.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Concept jaarstukken 2020 en conceptbegroting 2022 stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA)
Samenvatting: Het voorstel betreft de goedkeuring van de conceptjaarstukken 2020 en de conceptbegroting 2022 van de MOA. Het stichtingsbestuur vraagt de gemeenteraad om € 126.645 van het positieve exploitatieresultaat van 2020 toe te voegen aan het werkkapitaal van de MOA om de liquiditeitspositie te verbeteren. De jaarstukken tonen een positief resultaat van € 255.700, terwijl de begroting voor 2022 een nulresultaat laat zien. De gemeenteraad moet beslissen over de goedkeuring van deze stukken en het verzoek tot verhoging van het werkkapitaal.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met bijlagen die de financiële resultaten en adviezen van de Raad van Advies en de accountant bevatten. Er is echter geen diepgaande analyse van de risico's of alternatieve scenario's.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de conceptjaarstukken en de conceptbegroting goed te keuren en moet een besluit nemen over het verzoek om het werkkapitaal te verhogen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het behouden van het volledige positieve exploitatieresultaat voor de gemeente of het toestaan van een deel daarvan voor de verbetering van de liquiditeitspositie van de MOA.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdsgebonden elementen en specifieke acties voor de toekomst. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de noodzaak voor werkkapitaalopbouw kan conflicteren met gemeentelijke bezuinigingsdoelen.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de jaarstukken en begroting en het verzoek om het werkkapitaal te verhogen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het exploitatieresultaat van 2020 is positief, en de begroting voor 2022 laat een nulresultaat zien. De gemeentelijke bijdrage voor 2022 is lager dan in 2021, wat een positief verschil oplevert. Het voorstel geeft aan dat het positieve resultaat kan worden gebruikt voor andere gemeentelijke terreinen als het niet aan het werkkapitaal wordt toegevoegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
MOA (Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen) Conceptjaarstukken 2020 Conceptbegroting 2022 Exploitatieresultaat Werkkapitaal Liquiditeitspositie Raad van Advies (RvA) Continuïteitsreserve Sociale resultaten Accountant-AdministratieconsulentVerfijning van de zoekopdracht:
Sierd Vegelin
Sierd Vegelin -
Agendapunt 10 Visie 'Versterken sociale basis'
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 14 oktober 2021 de visie 'Versterken sociale basis' vastgesteld. Deze visie is ontwikkeld om het sociale domein te moderniseren en opnieuw vorm te geven, zoals eerder vastgelegd in het beleidskader sociaal domein van april 2019. De visie richt zich op drie bouwstenen: ontmoeten en betrokkenheid, samenredzaamheid, en zelfredzaamheid en ontplooiing. Het doel is om de sociale basis in de dorpen te versterken door middel van activiteiten die bijdragen aan deze bouwstenen.
Met de vaststelling van de visie worden de huidige subsidies voor welzijnswerk en dorpsbelangen per 2023 stopgezet en vervangen door één budget van circa € 500.000 voor de sociale basis. Dit budget is bedoeld voor activiteiten die bijdragen aan de doelen van de visie. De visie is afgestemd met diverse beleidsvelden en zal ook worden voorgelegd aan de gemeenteraad van Tytsjerksteradiel.
Er is een traject gestart om samen met betrokken organisaties verder invulling te geven aan de visie en doelen. De nieuwe subsidieregeling wordt in het vierde kwartaal van 2021 voorlopig vastgesteld door het college. De visie is richtinggevend en zal over vier jaar geëvalueerd worden.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 14 oktober 2021 de fisy 'Fersterkje sosjale basis' fêststeld. Dizze fisy is ûntwikkele om it sosjale domein te modernisearjen en opnij foarm te jaan, sa't earder fêstlein yn it beliedskader sosjaal domein fan april 2019. De fisy rjochtet him op trije boustenen: ûntmoeting en belutsenheid, gearredsumens, en selsrêdsumens en ûntjouwing. It doel is om de sosjale basis yn de doarpen te fersterkjen troch middel fan aktiviteiten dy't bydrage oan dizze boustenen.
Mei it fêststellen fan de fisy wurde de hjoeddeistige subsydzjes foar wolwêzenwurk en doarpsbelangen per 2023 stopset en ferfongen troch ien budzjet fan omtrint € 500.000 foar de sosjale basis. Dit budzjet is bedoeld foar aktiviteiten dy't bydrage oan de doelen fan de fisy. De fisy is ôfstimd mei ferskate beliedsfjilden en sil ek foarlein wurde oan de gemeenteried fan Tytsjerksteradiel.
Der is in traject start om tegearre mei belutsen organisaasjes fierder ynfolling te jaan oan de fisy en doelen. De nije subsydzjeregeling wurdt yn it fjirde kwartaal fan 2021 foarlopich fêststeld troch it kolleezje. De fisy is rjochtjouwend en sil oer fjouwer jier evaluearre wurde.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel 'Visie Versterken Sociale Basis'
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Visie ‘Versterken sociale basis’". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Achtkarspelen om de visie vast te stellen die gericht is op het moderniseren en opnieuw vormgeven van het sociale domein. De visie, ontwikkeld met input van inwoners en uitvoeringsorganisaties, richt zich op drie bouwstenen: ontmoeten en betrokkenheid, samenredzaamheid, en zelfredzaamheid en ontplooiing. Het doel is om de sociale basis te versterken door activiteiten te stimuleren die bijdragen aan verbondenheid, participatie en persoonlijke ontwikkeling.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de visie, de betrokken partijen, de financiële kaders, en de stappen die genomen moeten worden om de visie te implementeren. Echter, concrete meetbare doelen ontbreken, wat de evaluatie van de effectiviteit kan bemoeilijken.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de visie vast te stellen, waarmee zij de kaders voor het college bepaalt. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële en beleidsmatige richting van het sociale domein.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde modernisering van het sociale domein, inclusief de beëindiging van bestaande subsidies en de introductie van een nieuw subsidiebeleid. Dit vraagt om een afweging tussen financiële efficiëntie en de impact op bestaande organisaties en activiteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat meetbare doelen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van concrete meetbare doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de visie ‘Versterken sociale basis’ al dan niet vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt burgerparticipatie als essentieel voor het succes van de sociale basis. Inwoners zijn betrokken geweest bij de ontwikkeling van de visie, wat eigenaarschap en betrokkenheid moet bevorderen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op sociale duurzaamheid door het versterken van de sociale cohesie en participatie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, waaronder de beëindiging van bestaande subsidies en de introductie van een nieuw budget van circa €500.000 voor de sociale basis. Het voorstel geeft aan dat deze veranderingen binnen de bestaande financiële kaders van de begroting 2021-2024 vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Versterken sociale basis Zelfredzaamheid Samenredzaamheid Ontmoeten en betrokkenheid Subsidiebeleid Welzijnswerk Burgerparticipatie Sociale basis Bouwstenen SubsidieaanvraagVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Fisy sosjale basis nei 2 jier evaluearje" en betreft een wijziging in de besluitvorming over de visie 'Versterken sociale basis' van de gemeente Achtkarspelen. Het amendement stelt voor om de visie na twee jaar te evalueren in plaats van na vier jaar. Dit biedt de mogelijkheid om eerder bij te sturen indien nodig en voorkomt dat een nieuwe gemeenteraad de evaluatie moet beoordelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en duidelijk in zijn doelstelling. Het biedt een specifieke wijziging in de evaluatieperiode van de visie, maar bevat geen uitgebreide details over de evaluatiemethode of criteria.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de aanpassing van de evaluatieperiode van de visie. Het is hun taak om te beoordelen of een kortere evaluatieperiode wenselijk en haalbaar is.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen een kortere evaluatieperiode van twee jaar, zoals voorgesteld, of de oorspronkelijke periode van vier jaar. Dit kan afhangen van prioriteiten zoals flexibiliteit en de mogelijkheid om sneller in te spelen op veranderingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van tijd (twee jaar), maar mist details over hoe de evaluatie zal worden uitgevoerd (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoerbaarheid van een evaluatie na twee jaar moet worden overwogen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met het amendement om de evaluatieperiode van de visie te verkorten naar twee jaar.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie. Het is onduidelijk of en hoe belanghebbenden betrokken worden bij de evaluatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan relevant zijn afhankelijk van de inhoud van de visie 'Versterken sociale basis'.
Financiële gevolgen:
Het amendement vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is belangrijk dat de raad overweegt of de kortere evaluatieperiode extra kosten met zich meebrengt en hoe deze gefinancierd worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visie ‘Versterken sociale basis’ Evalueren Sociale basis FNP-Achtkarspelen Fr. M. Dotinga-van der Veen Wurklistpunt Gearkomste Taljochting Fisy oanpasse EvaluaasjeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "Konkrete doelen oan de fisy sosjale basis keppelje" en is ingediend tijdens de raadsvergadering van 14 oktober 2021, met besluitvorming doorgeschoven naar 4 november 2021. Het amendement stelt voor om de visie 'Versterken sociale basis' vast te stellen en hier concrete doelen aan te koppelen die door de raad worden vastgesteld. De toelichting benadrukt dat zonder concrete doelen er geen geld beschikbaar gesteld zou moeten worden.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op het koppelen van concrete doelen aan de visie. Het biedt echter geen gedetailleerde beschrijving van wat deze doelen zouden moeten zijn, wat de volledigheid beperkt.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het vaststellen van zowel de visie als de concrete doelen die eraan gekoppeld worden. Dit betekent dat de raad actief betrokken moet zijn bij het formuleren en goedkeuren van deze doelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het koppelen van concrete doelen aan de visie en welke specifieke doelen dat zouden moeten zijn. Dit vereist een afweging van prioriteiten binnen de sociale basis en de beschikbare middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van concrete doelen maakt het moeilijk om de effectiviteit te meten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de visie 'Versterken sociale basis' willen vaststellen en of ze akkoord gaan met het koppelen van concrete doelen aan deze visie.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden bij het formuleren van de concrete doelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, dus het is onduidelijk of dit een relevant onderwerp is binnen de voorgestelde visie.
Financiële gevolgen:
Het amendement suggereert dat er geen geld beschikbaar gesteld moet worden zonder concrete doelen, maar het geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visie ‘Versterken sociale basis’ Concrete doelen Sociale basis Besluitvorming Raadsvergadering Wurklistpunt FNP-Achtkarspelen Fr. M. Dotinga-van der Veen Taljochting Jild beskikber stelleVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Leefberheidsfûns Doarpsbelangen struktureel hanthavenje" en betreft een wijziging in de besluitvorming over de visie 'Versterken sociale basis'. Het amendement stelt voor om het leefbaarheidsfonds voor Dorpsbelangen structureel te handhaven met een jaarlijkse bijdrage van € 45.000. Dit biedt duidelijkheid en zekerheid aan lokale belangenorganisaties. De wijziging is ingediend door FNP-Achtkarspelen, vertegenwoordigd door Fr. M. Dotinga-van der Veen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt maar duidelijk in zijn doelstelling om financiële zekerheid te bieden aan Dorpsbelangen. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de specifieke besteding van het fonds en de verwachte impact.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of het leefbaarheidsfonds structureel gehandhaafd wordt. Dit vereist een afweging van de financiële implicaties en de maatschappelijke voordelen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het structureel ondersteunen van lokale belangenorganisaties met financiële middelen of het heroverwegen van de toewijzing van deze middelen in het kader van andere prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag en de jaarlijkse toewijzing. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden doelen en de specifieke resultaten die met het fonds beoogd worden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de verwachte uitkomsten zouden nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de structurele handhaving van het leefbaarheidsfonds zoals voorgesteld in het amendement.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van duidelijkheid en zekerheid voor lokale belangenorganisaties, wat impliceert dat participatie van deze groepen in de besluitvorming en uitvoering van projecten wordt gewaardeerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op sociale cohesie en lokale betrokkenheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft een financiële implicatie van € 45.000 per jaar. Er wordt echter niet aangegeven hoe deze kosten gedekt worden binnen de bestaande begroting, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visie ‘Versterken sociale basis’ Leefbaarheidsfonds Dorpsbelangen Struktureel handhaven Pleatslike Belangen Dúdlikens Strukturele wissichheid FNP-Achtkarspelen Fr. M. Dotinga-van der Veen WurklistpuntVerfijning van de zoekopdracht:
-
Amendemint FNP - Strukturele maatwurk subsydzje foar it SKW foar sosjaal kulturele aktiviteiten.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Strukturele maatwurk subsydzje foar it SKW foar sosjaal kulturele aktiviteiten" en is onderdeel van de raadsvergadering van 14 oktober 2021, doorgeschoven naar 4 november 2021. Het amendement beoogt de visie 'Versterken sociale basis' vast te stellen en een structurele maatwerk-subsidie beschikbaar te houden voor het SCW (Sociaal Cultureel Werk) om sociale en culturele activiteiten voor jong en oud te ondersteunen. Het benadrukt het belang van deze activiteiten en het stimuleren van vrijwilligers en besturen van SKW-organisaties om nieuw beleid te ontwikkelen en uit te voeren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de intentie en de gewenste uitkomst beschrijft. Het biedt echter weinig detail over de specifieke financiële implicaties of de exacte criteria voor de toekenning van de subsidie.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de visie 'Versterken sociale basis' wordt vastgesteld en of de structurele subsidie voor SCW wordt goedgekeurd.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de prioriteit willen geven aan het versterken van de sociale basis door middel van financiële ondersteuning van sociale en culturele activiteiten. Dit kan impliceren dat andere budgetten mogelijk moeten worden aangepast.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdsbestek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit kan worden verbeterd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de vaststelling van de visie en de toekenning van de structurele subsidie.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door vrijwilligers en besturen van SKW-organisaties, maar geeft geen specifieke details over hoe participatie verder wordt gestimuleerd of georganiseerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn in de context van langdurige sociale cohesie en gemeenschapsontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe de subsidie gedekt wordt. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt om de haalbaarheid en impact van het voorstel te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visie ‘Versterken sociale basis’ Structurele maatwerk-subsidie Sociale culturele activiteiten Vrijwilligers SKW-organisaties Motiveren Beleidsvorming Jeugdhonken Dorps- en clubhuizen Pleatslike BelangenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Inwoners alsnog actief betrekken bij conceptvisie
Samenvatting: De motie verzoekt het college om het raadsvoorstel voor de visie 'Versterken sociale basis' in te trekken en het concept opnieuw voor te leggen aan de inwoners van Achtkarspelen. Dit moet gebeuren door middel van uitgebreide consultaties en evaluaties met de inwoners en uitvoeringspartners. De motie benadrukt dat eerdere pogingen tot interactie met de inwoners onvoldoende waren en dat de visie een gedegen fundament mist. Het uiteindelijke doel is om de uitkomsten van deze consultaties zichtbaar te verwerken in de visie voordat deze ter vaststelling aan de raad wordt voorgelegd.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de tekortkomingen in het huidige proces en biedt een duidelijke route voor verdere actie. Echter, het mist specifieke details over hoe de participatie precies vormgegeven moet worden.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt gevraagd om het voorstel in te trekken en een hernieuwd participatieproces te ondersteunen. Uiteindelijk moet de raad de herziene visie goedkeuren.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen het huidige proces voortzetten of de visie opnieuw voorleggen aan de inwoners, wat meer tijd en middelen kan vergen.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare criteria voor succes (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering van de participatie kan complex zijn.
Besluit van de raad
De raad moet beslissen of ze het voorstel willen intrekken en het participatieproces willen heropenen.
Participatie
De motie benadrukt het belang van actieve en systematische participatie van inwoners bij het ontwikkelen van de visie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar sociale duurzaamheid kan impliciet een rol spelen in het versterken van de sociale basis.
Financiële gevolgen
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Extra participatie kan echter extra kosten met zich meebrengen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visie Sociale basis Inwoners Uitvoeringspartners Modernisering Onrust Vrijwilligers Interactie Coronapandemie EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Sierd Vegelin
Sierd Vegelin -
Agendapunt 11 Vaststelling bestemmingsplan Buitengebied
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 14 oktober 2021 een partiële herziening van het bestemmingsplan voor het buitengebied vastgesteld. Deze herziening omvat aanpassingen ten opzichte van het bestemmingsplan uit 2014, zoals meer flexibiliteit in de lengte-breedte verhouding van percelen, de mogelijkheid voor kleine windmolens bij agrarische bedrijven en trekkershutten op kleine campings. Deze wijzigingen sluiten aan bij recent provinciaal beleid en lossen knelpunten uit het vorige plan op. Tijdens de inspraakperiode zijn enkele reacties ontvangen, wat heeft geleid tot aanvullende voorwaarden voor windturbines. Er is besloten geen exploitatieplan vast te stellen en het gewijzigde bestemmingsplan wordt op de voorgeschreven wijze bekendgemaakt.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 14 oktober 2021 in partiele herziening fan it bestimmingsplan foar it buitengebiet fêststeld. Dizze herziening befettet oanpassingen yn fergeliking mei it bestimmingsplan út 2014, lykas mear fleksibiliteit yn de lengte-breedte ferhâlding fan percelen, de mooglikheid foar lytse wynmûnen by agraryske bedriuwen en trekkershutten op lytse kampings. Dizze feroaringen slute oan by resint provinsjaal belied en losse knelpunten út it foarige plan op. Tidens de ynspraakperioade binne in pear reaksjes ûntfongen, wat ta oanfoljende foarwurden foar wynmûnen leid hat. Der is besletten gjin exploitatieplan fêst te stellen en it feroare bestimmingsplan wurdt op de foarskreaune wize bekendmakke.
-
11 - Amendemint FNP - Gruttere oanbou lytsere wenningen bestimmingsplan Bûtengebied.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Gruttere oanbou lytsere wenningen bestemmingsplan Bûtengebied." Het amendement beoogt een partiële herziening van het bestemmingsplan voor het buitengebied van Achtkarspelen, specifiek gericht op het uitbreiden van kleinere woningen, bekend als "wâldhûskes." Het voorstel wil eigenaren van deze traditionele woningen de mogelijkheid bieden om hun woningen uit te breiden, ondanks de beperkingen van het huidige bestemmingsplan. Dit is bedoeld om de woningen in stand te houden en aan moderne woonnormen te voldoen, zonder de karakteristieke uitstraling te verliezen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt redelijk volledig, aangezien het specifieke wijzigingen in het bestemmingsplan en de bijbehorende regels en definities bevat. Het biedt ook een toelichting op de noodzaak van de wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan worden aangenomen. Dit omvat het goedkeuren van de zienswijzennota en het vaststellen van het gewijzigde bestemmingsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behoud van de huidige bestemmingsplanregels of het toestaan van grotere uitbreidingen voor kleinere woningen. Dit kan invloed hebben op de balans tussen behoud van cultureel erfgoed en moderne woonbehoeften.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is echter niet volledig SMART, omdat het geen tijdsgebonden elementen of specifieke doelen voor de impact van de wijzigingen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen of verworpen. In dit geval is het amendement verworpen met 12 stemmen tegen en 6 voor.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces, behalve de verwijzing naar de zienswijzennota.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op het behoud van cultureel erfgoed en het aanpassen aan moderne woonnormen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de ruimtelijke en planologische aspecten van de herziening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Buitengebied Partiële herziening Wâldhûske Binnenplanse afwijkingsmogelijkheden Gemeentelijke zienswijzennota Exploitatieplan Aan- en uitbouwen Karakteristieke uitstraling Friese en Groningse heide Amendement verworpenVerfijning van de zoekopdracht:
-
11 - Raadsvoorstel - Vaststellen partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied Achtkarspelen". Het voorstel betreft een gedeeltelijke herziening van het bestemmingsplan voor het buitengebied van Achtkarspelen. De herziening omvat aanpassingen zoals een flexibeler regeling voor de lengte-breedte verhouding van percelen, de mogelijkheid voor kleine windmolens bij agrarische bedrijven, en de toelating van trekkershutten op kleine campings. Deze wijzigingen zijn bedoeld om knelpunten uit het bestemmingsplan van 2014 weg te nemen en aan te sluiten bij recent provinciaal beleid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde toelichting op de voorgestelde wijzigingen en de redenen daarvoor. Er zijn echter enkele ambtshalve wijzigingen doorgevoerd die niet uitgebreid zijn toegelicht.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Het college van burgemeester en wethouders bereidt het plan voor en legt het ter besluitvorming voor aan de raad.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van flexibiliteit in ruimtelijke ordening, zoals de toelating van kleine windmolens en trekkershutten. Er moet ook worden besloten of er een exploitatieplan nodig is.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en realistisch, maar er ontbreekt een duidelijke tijdlijn voor de implementatie. Er zijn geen grote inconsequenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de zienswijzennota en de wijzigingen in het bestemmingsplan vast te stellen, geen exploitatieplan vast te stellen, en het plan op de voorgeschreven wijze bekend te maken.
Participatie:
Er is participatie geweest met verschillende organisaties en er zijn inspraakmomenten geweest voor burgers. De insprekers zijn actief geïnformeerd over de voortgang.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral met betrekking tot de toelating van kleine windmolens, wat bijdraagt aan duurzame energieopwekking.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien er geen exploitatieplan wordt vastgesteld. In de begroting van 2021 is € 25.000,- opgenomen voor de herziening van het bestemmingsplan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Buitengebied Partiële herziening Zienswijzennota Kleine windmolens Trekkershutten Provinciale Verordening Romte Ruimtelijke kwaliteit Plan van Aanpak Veiligheidsafstanden InspraakreactiesVerfijning van de zoekopdracht:
Sierd Vegelin
Sierd Vegelin -
Agendapunt 11.a Motie vreemd aan de orde van de dag CDA, CU, GBA, FNP - Realisatie woonlocatie begeleid wonen voor jongvolwassenen
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem een motie aangenomen om de locatie Voorstraat 63 in Buitenpost te ontwikkelen tot een woonlocatie voor begeleid wonen voor jongvolwassenen. Dit besluit volgt op een eerdere motie uit 2020, waarin de raad het college verzocht om een organisatie die ouders ondersteunt te helpen bij het vinden van een geschikte locatie. De oorspronkelijke plannen voor een appartementencomplex op een andere locatie waren mislukt, ondanks een tienjarige inspanning van ouders om woonruimte voor hun kinderen te realiseren. De raad ziet Voorstraat 63, eigendom van de gemeente, als een geschikte locatie en wil deze in samenwerking met de betrokken organisatie ontwikkelen. De gemeente kan de grond direct aan de organisatie aanbieden tegen een marktconforme prijs, zoals toegestaan binnen het gemeentelijke grondbeleid. De motie benadrukt het maatschappelijke belang van het snel bieden van onderdak aan deze kwetsbare doelgroep.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich in motie oannommen om de lokaasje Foarstrjitte 63 yn Bûtenpost te ûntwikkeljen ta in wenlokaasje foar begeleide wenning foar jongfolwoeksenen. Dit beslút folget op in eardere motie út 2020, dêr't de ried it kolleezje frege om in organisaasje dy't âlden stipe by it finen fan in geskikte lokaasje te stypjen. De oarspronklike plannen foar in appartemintenkompleks op in oare lokaasje wiene mislearre, ûndanks in tsienjierrige ynspanning fan âlden om wenromte foar harren bern te realisearjen. De ried sjocht Foarstrjitte 63, eigendom fan de gemeente, as in geskikte lokaasje en wol dizze yn gearwurking mei de belutsen organisaasje ûntwikkelje. De gemeente kin de grûn direkt oanbiede oan de organisaasje tsjin in merkkonforme priis, sa't tastien wurdt binnen it gemeentlike grûnbelied. De motie benadrukt it maatskiplike belang fan it fluch bieden fan ûnderdak oan dizze kwetsbere doelgroep.
-
Motie vreemd aan de orde van de dag CDA, CU, GBA, FNP - Realisatie woonlocatie begeleid wonen voor jongvolwassenen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Realisatie woonlocatie begeleid wonen voor jongvolwassenen". Het doel is om de locatie Voorstraat 63 in Buitenpost te ontwikkelen voor begeleid wonen voor jongvolwassenen. De motie verzoekt het college om samen te werken met een ondersteunende organisatie voor ouders, en de grond aan te bieden tegen een marktconforme prijs. Dit volgt op een eerdere motie uit 2020, waarin de raad het college vroeg om de organisatie te helpen bij het vinden van een geschikte locatie. De locatie is eigendom van de gemeente, wat de regievoering vergemakkelijkt.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke context, achtergrondinformatie en een specifieke locatie. Echter, details over de planning, financiering en betrokken partijen ontbreken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken actie te ondernemen en de ontwikkeling van de locatie te faciliteren. De raad heeft ook de verantwoordelijkheid om toezicht te houden op de uitvoering van de motie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij afwijkt van het standaard selectieproces voor marktpartijen, gezien het maatschappelijke belang. Er moet ook worden besloten of de locatie Voorstraat 63 daadwerkelijk de beste optie is.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en realistisch, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer details.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college de opdracht geeft om de locatie Voorstraat 63 te ontwikkelen voor begeleid wonen, en of zij akkoord gaat met de voorgestelde afwijking van het selectieproces.
Participatie:
De motie vermeldt samenwerking met een organisatie die ouders ondersteunt, maar er is geen verdere informatie over bredere participatie van belanghebbenden of de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn bij de ontwikkeling van de locatie, bijvoorbeeld in termen van bouwmaterialen en energie-efficiëntie.
Financiële gevolgen:
De motie geeft aan dat de grond tegen een marktconforme prijs wordt aangeboden, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van kosten opgenomen. Dit zou verder moeten worden uitgewerkt om de financiële haalbaarheid te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begeleid wonen Jongvolwassenen Voorstraat 63 Buitenpost Organisatie Grondbeleid Appartementencomplex Samenwerkingspartner Marktconforme prijs Kwetsbare doelgroepVerfijning van de zoekopdracht: