19-11-2020 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Vragenhalfuur
O.F. Brouwer - Burgemeester
A.g. Zandbergen-beishuizen
Doethyna Vriesema - CDA
A.g. Zandbergen-beishuizen
O.F. Brouwer - Burgemeester
A.g. Zandbergen-beishuizen
Doethyna Vriesema - CDA
A.g. Zandbergen-beishuizen
F.d. Hoekstra
A.g. Zandbergen-beishuizen
O.F. Brouwer - Burgemeester
A.g. Zandbergen-beishuizen
F.d. Hoekstra
A.g. Zandbergen-beishuizen
O.F. Brouwer - Burgemeester
A.g. Zandbergen-beishuizen
F.d. Hoekstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.d. Hoekstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
A.g. Zandbergen-beishuizen
Ij. Van Kammen
A.g. Zandbergen-beishuizen
Ij. Van Kammen
A.g. Zandbergen-beishuizen
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 1 Opening
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 2 Mededelingen/Afsprakenlijst
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ij. Van Kammen
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ij. Van Kammen
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 4 Besluitenlijst vorige raadsvergadering d.d. 12 november 2020
O.F. Brouwer - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
Toos van der Vaart - CU
Agendapunt 5 Benoeming lid Rekenkamercommissie Achtkarspelen
Nieuwe benoeming in rekenkamercommissie Achtkarspelen: De Swart unaniem gekozen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 19 november 2020 unaniem ingestemd met de benoeming van de heer E.A.M. de Swart als nieuw lid van de rekenkamercommissie. Deze benoeming volgt op het vertrek van mevrouw J. Westinga. De Swart werd geselecteerd na een zorgvuldige procedure en gesprekken met vier kandidaten.
Samenvatting
Op 19 november 2020 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om de heer E.A.M. de Swart uit De Knipe per 1 januari 2021 te benoemen als lid van de rekenkamercommissie van de gemeente Achtkarspelen. Deze benoeming volgt op het vertrek van mevrouw J. Westinga, die de maximale zittingstermijn heeft bereikt. De selectiecommissie, bestaande uit leden van de rekenkamercommissies van Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel, heeft de heer De Swart geselecteerd na gesprekken met vier kandidaten. De rekenkamercommissie van Achtkarspelen vormt sinds 2015 een personele unie met die van Tytsjerksteradiel, en de benoeming van de heer De Swart wordt ook door de raad van Tytsjerksteradiel op dezelfde datum behandeld. Met deze benoeming is de rekenkamercommissie weer compleet, wat bijdraagt aan de continuïteit van een goed functionerende commissie.
Nije beneaming yn rekkenkeamerkommissje Achtkarspelen: De Swart ienstemmich keazen.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 19 novimber 2020 ienstemd mei de beneaming fan de hear E.A.M. de Swart as nij lid fan de rekkenkeamerkommissje. Dizze beneaming komt nei it fuortgean fan frou J. Westinga. De Swart waard selektearre nei in soarchfâldige proseduere en petearen mei fjouwer kandidaten.
Samenvatting
Op 19 novimber 2020 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om de hear E.A.M. de Swart út De Knipe per 1 jannewaris 2021 te beneamen as lid fan de rekkenkeamerkommissje fan de gemeente Achtkarspelen. Dizze beneaming folget op it ôfgean fan frou J. Westinga, dy't de maksimale sittingsperioade berikt hat. De seleksjekommissje, besteande út leden fan de rekkenkeamerkommissjes fan Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel, hat de hear De Swart selektearre nei petearen mei fjouwer kandidaten. De rekkenkeamerkommissje fan Achtkarspelen foarmet sûnt 2015 in personiele uny mei dy fan Tytsjerksteradiel, en de beneaming fan de hear De Swart wurdt ek troch de ried fan Tytsjerksteradiel op deselde datum behannele. Mei dizze beneaming is de rekkenkeamerkommissje wer kompleet, wat bydraacht oan de kontinuïteit fan in goed funksjonearjende kommissje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming lid Rekenkamercommissie Achtkarspelen". Het voorstel beoogt de benoeming van de heer E.A.M. de Swart als lid van de rekenkamercommissie van de gemeente Achtkarspelen per 1 januari 2021. Deze benoeming is noodzakelijk vanwege het vertrek van mevrouw J. Westinga, die de maximale zittingstermijn heeft bereikt. Een selectiecommissie heeft de heer De Swart geselecteerd na een wervingsprocedure. De benoeming zorgt ervoor dat de rekenkamercommissie weer voltallig is en haar werkzaamheden kan voortzetten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de achtergrond van de vacature, de selectieprocedure, en de aanbeveling van de selectiecommissie.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om leden van de rekenkamercommissie te benoemen. In dit geval moet de raad beslissen over de benoeming van de heer De Swart.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele benoeming betreft. De raad moet echter vertrouwen hebben in de selectieprocedure en de voorgedragen kandidaat.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (SMART) in termen van de benoeming van de heer De Swart per 1 januari 2021. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de heer E.A.M. de Swart te benoemen als lid van de rekenkamercommissie van de gemeente Achtkarspelen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne benoemingsprocedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een personele benoeming.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingswijzen, wat gebruikelijk is bij benoemingen van commissieleden, tenzij er sprake is van een wijziging in vergoedingen of budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Benoeming De Swart Westinga Tytsjerksteradiel Selectiecommissie Vacature Zittingstermijn Personele unie WervingsprocedureVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
03:53:32 - 03:57:17 - 03:57:33 - 04:00:23 - 04:00:43 - 04:01:36 - 04:02:11 - 04:02:57 - 04:03:01 - 04:13:23 - 04:16:32 - 04:17:09 - 04:19:44 - 04:20:28 - 04:20:45 - 04:20:56 - 04:21:26 - 04:22:34 - 04:23:28 - 04:23:56 - 04:24:45 - 04:25:35 - 04:25:40 - 04:26:33 - 04:26:55 - 04:27:01 - 04:27:38 - 04:27:48 - 04:28:31 - 04:29:37 - 04:29:49 - 04:30:40 - 04:31:24 - 04:32:04 - 04:32:59 - 04:33:07 - 04:33:36
Agendapunt 6 Duurzaamheidsagenda en transitievisie warmte
Gemeenteraad Debatteert Heftig over Duurzaamheidsagenda**
De gemeenteraad boog zich op 19 november 2020 over de Duurzaamheidsagenda en de transitievisie warmte. Het doel was om richting te geven aan het definitieve voorstel dat in januari 2021 ter besluitvorming wordt voorgelegd. Het debat was fel en divers, met uiteenlopende meningen over de haalbaarheid en wenselijkheid van de voorgestelde maatregelen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering werd duidelijk dat de meningen sterk verdeeld zijn. Wethouder Jonker presenteerde de plannen, maar kreeg te maken met kritische vragen en opmerkingen vanuit de raad. "Het leven is niet maakbaar, ook het klimaat niet," klonk het sceptisch vanuit een van de fracties. Er werd gepleit voor praktische maatregelen zoals het gebruik van radiatorfolie en ledverlichting om de energierekening te verlagen.Een belangrijk discussiepunt was de aanleg van zonneparken op agrarische grond. De VVD diende een motie in om dit te voorkomen, wat op steun kon rekenen van meerdere partijen. "We willen geen zonneparken op waardevolle landbouwgrond," aldus een VVD-raadslid. De wethouder gaf aan dat de zonneladder in de definitieve agenda geen agrarische gronden meer zal bevatten.
De CDA-fractie waarschuwde voor overhaaste beslissingen en pleitte voor realistische en haalbare doelen. "We moeten niet nu dingen doen waarvan we later zeggen dat we ze nooit hadden moeten doen," aldus een CDA-raadslid. De wethouder erkende de zorgen en benadrukte dat de agenda flexibel is en kan worden aangepast aan nieuwe technologische ontwikkelingen.
De Partij van de Arbeid uitte zorgen over de haalbaarheid van de energieneutraliteit in 2050. "Met alleen isolatie en zonnepanelen redden we het niet," stelde een PvdA-raadslid. De wethouder deelde deze zorgen en benadrukte het belang van innovatie en nieuwe technologieën.
Een motie van GBA en de ChristenUnie om biodiversiteit te bevorderen in combinatie met lokale aankopen werd positief ontvangen. "Een sympathieke motie," noemde de wethouder het, en beloofde deze mee te nemen in de definitieve agenda.
Het debat toonde aan dat de gemeenteraad nog zoekende is naar de juiste balans tussen ambitie en realisme in de duurzaamheidsplannen. De wethouder beloofde de input van de raad mee te nemen en in januari met een aangepast voorstel te komen.
Samenvatting
Op 19 november 2020 staat het agendapunt over de Duurzaamheidsagenda en transitievisie warmte op de agenda van de gemeenteraad. Dit onderwerp, dat valt onder het programma voor volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing, is eerder besproken tijdens een informatiecarrousel op 8 oktober 2020. Wethouder Jonker heeft toen een presentatie gegeven en raadsleden konden vragen stellen. Het doel van de huidige vergadering is om meningen te vormen over de voorliggende discussiestukken. De raad wordt gevraagd om richting te geven aan de inhoud van het definitieve voorstel. De input van de raad zal worden verwerkt in een aangepast voorstel, dat op 21 januari 2021 ter besluitvorming wordt voorgelegd.
Gemeenteried Debatteart Krêftich oer Duorsumensaginda**
De gemeenteried bûgde har op 19 novimber 2020 oer de Duorsumensaginda en de oergongsfisy waarmte. It doel wie om rjocht te jaan oan it definityf foarstel dat yn jannewaris 2021 foar beslútfoarming foarlein wurdt. It debat wie fel en ferskaat, mei ferskillende mienings oer de haalberens en winsklikheid fan de foarstelde maatregels.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gearkomst waard it dúdlik dat de mienings sterk ferdield binne. Wethâlder Jonker presentearre de plannen, mar krige te krijen mei krityske fragen en opmerkings fanút de ried. "It libben is net meitsjend, ek it klimaat net," klonk it skeptysk fanút ien fan de fraksjes. Der waard pleite foar praktyske maatregels lykas it brûken fan radiatorfolie en ledferljochting om de enerzjyrekken te ferlagen.In wichtich diskusjepunt wie de oanlis fan sinneparken op agraryske grûn. De VVD diende in motyf yn om dit te foarkommen, wat op stipe koe rekkenje fan mear partijen. "Wy wolle gjin sinneparken op weardefolle lânbougrûn," sa sei in VVD-riedslid. De wethâlder joech oan dat de sinneladder yn de definityf aginda gjin agraryske grûnen mear bevatten sil.
De CDA-fraksje warskôge foar oerhaaste beslúten en pleite foar realistyske en helbere doelen. "Wy moatte no net dingen dwaan dêr't wy letter fan sizze dat wy se nea dwaan hienen moatten," sa sei in CDA-riedslid. De wethâlder erkende de soargen en benadrukke dat de aginda fleksibel is en oanpast wurde kin oan nije technologyske ûntwikkelings.
De Partij fan de Arbeid útte soargen oer de helberens fan de enerzjyneutraliteit yn 2050. "Mei allinnich isolaasje en sinnepanielen rêde wy it net," stelde in PvdA-riedslid. De wethâlder diele dizze soargen en benadrukke it belang fan ynnovaasje en nije technologyske ûntwikkelings.
In motyf fan GBA en de ChristenUnie om biodiversiteit te befoarderjen yn kombinaasje mei lokale oankopen waard posityf ûntfongen. "In sympatike motyf," neamde de wethâlder it, en beloofde dizze mei te nimmen yn de definityf aginda.
It debat toande oan dat de gemeenteried noch sykjend is nei de rjochte balâns tusken ambysje en realism yn de duorsumensplannen. De wethâlder beloofde de ynpet fan de ried mei te nimmen en yn jannewaris mei in oanpast foarstel te kommen.
Samenvatting
Op 19 novimber 2020 stiet it agindapunt oer de Duorsumensaginda en oergongsfisje waarmte op 'e aginda fan de gemeenteried. Dit ûnderwerp, dat falt ûnder it programma foar folkshûsfeesting, romtlike yndieling en stedlike fernijing, is earder besprutsen tiidens in ynformaasjekarousel op 8 oktober 2020. Wethâlder Jonker hat doe in presintaasje jûn en riedsleden koenen fragen stelle. It doel fan de hjoeddeiske gearkomste is om mienings te foarmjen oer de foarige diskusjestikken. De ried wurdt frege om rjochting te jaan oan de ynhâld fan it definityf foarstel. De yngong fan de ried sil ferwurke wurde yn in oanpast foarstel, dat op 21 jannewaris 2021 ter beslútfoarming foarlein wurdt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Duurzaamheidsagenda en Transitievisie Warmte". Het document is bedoeld om de gemeente te begeleiden in haar duurzaamheidsdoelstellingen en de overgang naar duurzame warmtebronnen. Het bevat richtlijnen en plannen om de CO2-uitstoot te verminderen en de energie-efficiëntie te verbeteren. De agenda en visie zijn opgesteld om de gemeente te helpen bij het maken van strategische keuzes voor een duurzame toekomst, met aandacht voor zowel milieu als sociale aspecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt uitgebreid en gedetailleerd, met meerdere bijlagen die verschillende aspecten van de duurzaamheidsagenda en warmtevisie behandelen. Echter, de volledigheid kan pas echt beoordeeld worden na de input van de raad, aangezien het document als discussiestuk is gepresenteerd.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het geven van richting aan de inhoud van het definitieve document. Hun input is essentieel voor het aanpassen en finaliseren van het voorstel, dat later ter besluitvorming wordt voorgelegd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissingen nemen over prioriteiten binnen de duurzaamheidsagenda, zoals welke duurzame technologieën te implementeren en hoe de transitie naar duurzame warmtebronnen te faseren. Er moeten keuzes worden gemaakt over investeringen en mogelijke samenwerkingen met externe partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het is niet duidelijk of het voorstel volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) is, aangezien het nog in de discussiefase is. Inconsistenties kunnen naar voren komen tijdens de meningsvormende discussie en moeten dan worden aangepakt.
Besluit van de raad:
De raad moet richting geven aan de inhoud van het voorstel, waarna het aangepast en ter besluitvorming voorgelegd kan worden in de raadsvergadering van 21 januari 2021.
Participatie:
Het voorstel lijkt participatie te bevorderen door de raad actief te betrekken in de besluitvorming. Er is echter geen specifieke vermelding van bredere publieke participatie in de samenvatting.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met een focus op het verminderen van CO2-uitstoot en het bevorderen van energie-efficiëntie.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in de samenvatting. Het is belangrijk dat het definitieve voorstel een duidelijk overzicht biedt van de kosten en hoe deze gedekt zullen worden, mogelijk door subsidies of andere financieringsbronnen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheidsagenda Transitievisie warmte Informatiecarrousel Wethouder Jonker PowerPointpresentatie Discussiestukken Infographic Volkshuisvesting Ruimtelijke ordening Stedelijke vernieuwingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Utfieren warmtefyzje" en betreft de uitvoering van de warmtevisie van de gemeente Achtkarspelen. De raad spreekt uit dat er geen geld beschikbaar wordt gesteld voor de uitvoering van de warmtevisie totdat er op lange termijn financiële middelen zijn toegezegd. De uitvoering is afhankelijk van aanvullende rijksmiddelen en mogelijke landelijke of Europese subsidies en fondsen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk maakt dat de uitvoering van de warmtevisie afhankelijk is van externe financiering. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan over hoe deze financiering precies verkregen zal worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen of de uitvoering van de warmtevisie doorgang kan vinden zonder dat er op lange termijn financiële middelen zijn toegezegd. De raad moet ook toezien op de naleving van de motie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het direct beschikbaar stellen van middelen voor de warmtevisie of wachten op toezeggingen van externe financiering. Dit impliceert een keuze tussen proactief handelen of een meer afwachtende houding aannemen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdslijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe financiering kan als een risico worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen geld beschikbaar te stellen voor de warmtevisie totdat er lange termijn financiële toezeggingen zijn.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere stakeholders in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de warmtevisie onderdeel is van de duurzaamheidsagenda en transitievisie warmte.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn afhankelijk van de beschikbaarheid van externe middelen. Het voorstel geeft aan dat de uitvoering strikt afhankelijk is van aanvullende rijksmiddelen en mogelijke subsidies, maar biedt geen gedetailleerd financieel plan of dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheidsagenda Transitievisie warmte Warmtefyzje Financiële middelen Rijksmiddelen Subsidies Fondsen Uitvoering FNP T.O. BrinkmanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Concrete duurzaamheidsregelingen" en is aangenomen door de gemeenteraad van Achtkarspelen. Het verzoekt het college om concrete, haalbare en betaalbare duurzaamheidsregelingen te ontwikkelen met een horizon tot 2025. Voorbeelden zijn het stimuleren van isolatiemaatregelen en het benutten van bestaande daken voor zonnepanelen in plaats van grootschalige zonneweides. Grote windmolens worden afgewezen ten gunste van kleine dorpswindmolens. Bij nieuwbouw moet de gasaansluiting niet gebruikt worden, maar wel aangelegd. Het doorkijkje naar 2050 wordt achterwege gelaten vanwege de veranderlijke randvoorwaarden. De motie vraagt om een concept-duurzaamheidsagenda in 2021, inclusief financiële dekking vanuit diverse overheidslagen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in termen van het stellen van duidelijke doelen en voorbeelden voor de korte termijn (tot 2025). Echter, het ontbreken van een lange termijn visie (tot 2050) kan als een tekortkoming worden gezien, hoewel dit bewust is weggelaten vanwege de veranderlijke omstandigheden.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze heeft de motie aangenomen en verwacht dat het college de voorgestelde maatregelen uitwerkt en terugkoppelt in de concept-duurzaamheidsagenda.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen korte termijn haalbaarheid en betaalbaarheid versus lange termijn duurzaamheid. Er is ook een keuze gemaakt om geen grote windmolens te plaatsen en om de gasaansluiting bij nieuwbouw niet te gebruiken.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden (tot 2025), maar mist meetbare en realistische criteria. Er zijn geen duidelijke doelen of benchmarks voor succes gedefinieerd. Inconsistenties zijn niet direct zichtbaar, maar de afwezigheid van een lange termijn visie kan als een gemis worden ervaren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de concept-duurzaamheidsagenda in 2021 te evalueren en goed te keuren, waarbij de financiële haalbaarheid en de voorgestelde maatregelen worden beoordeeld.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van draagvlak onder de inwoners, maar geeft geen specifieke details over hoe participatie van de gemeenschap wordt bevorderd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is het centrale thema van de motie, met een focus op concrete en haalbare maatregelen die direct impact hebben op de gemeenschap.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om duidelijkheid over de financiële dekking van de voorgestelde maatregelen, waarbij gekeken moet worden naar landelijke, provinciale en gemeentelijke financiering. Echter, specifieke financiële gevolgen of budgetten worden niet genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheidsregelingen Isolatiemaatregelen Zonnepanelen Dorpswindmolens Nieuwbouw Gasaansluiting Duurzaamheidsagenda Financiering Draagvlak Haalbaar en betaalbaarVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Vergroten biodiversiteit" en werd besproken tijdens de vergadering van de gemeenteraad van Achtkarspelen op 19 november 2020. De motie verzoekt het college om stappen te ondernemen om de biodiversiteit te vergroten in combinatie met de campagne 'Wees Loyaal, Koop Lokaal'. Het idee is om lokale verenigingen en stichtingen te betrekken bij de verkoop van bloembollen en wilde bloemenzaad, wat zowel de biodiversiteit als de lokale economie ten goede zou komen. Dit initiatief zou bijdragen aan de Duurzaamheidsagenda, financiële steun bieden aan lokale organisaties en ondernemers, en burgers betrekken bij duurzaamheid.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het de voordelen en de betrokken partijen duidelijk benoemt. Echter, het mist specifieke details over de uitvoering, zoals tijdlijnen, budgetten en meetbare doelen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het college te verzoeken actie te ondernemen en om te beslissen over de goedkeuring van de motie. De raad moet ook toezicht houden op de uitvoering als de motie zou worden aangenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het vergroten van biodiversiteit op deze manier prioriteit heeft en of het de juiste aanpak is om lokale economie en duurzaamheid te bevorderen. Er moet ook worden overwogen hoe dit voorstel zich verhoudt tot andere duurzaamheidsinitiatieven.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering is vaag.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het college willen verzoeken om de voorgestelde stappen te ondernemen. In dit geval is de motie verworpen.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door lokale verenigingen, stichtingen en burgers te betrekken bij de verkoop en het planten van bloembollen en zaden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, met de nadruk op het vergroten van biodiversiteit en het bevorderen van lokale duurzame initiatieven.
Financiële gevolgen:
De motie suggereert financiële voordelen voor lokale verenigingen, stichtingen en ondernemers, maar specificeert niet hoe deze gefinancierd worden of wat de kosten voor de gemeente zouden zijn. Er is geen duidelijk dekkingsplan gepresenteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Biodiversiteit Duurzaamheidsagenda Transitievisie warmte Wees Loyaal, Koop Lokaal Bloembollen Wilde bloemenzaad Lokale verenigingen Lokale ondernemers Draagvlak DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Motie VVD, FNP, CDA, CU en GBA inzake geen zonneparken op agrarische gronden - aangenomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Geen zonneparken op agrarische gronden". Het roept het college van de gemeente Achtkarspelen op om de duurzaamheidsagenda en zonneladder aan te passen, zodat er geen zonneparken worden gebouwd op agrarische gronden of gronden bestemd voor bedrijfsmatige activiteiten. Dit omvat alle gebieden die in bestemmingsplannen als agrarisch, bos en natuur zijn gecategoriseerd. De motie benadrukt het belang van landschapsbescherming en stelt dat zonneparken een verstoring vormen van het landschap, terwijl er op nationaal en regionaal niveau al veel alternatieven voor niet-fossiele energie worden onderzocht.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk maakt wat de raad van het college verlangt en waarom. Echter, het biedt geen alternatieve locaties of oplossingen voor het behalen van de duurzaamheidsdoelen zonder gebruik te maken van agrarische gronden.
Rol van de raad:
De raad speelt een beslissende rol door het college op te roepen de duurzaamheidsagenda aan te passen. De raad heeft de verantwoordelijkheid om de belangen van de gemeenschap te vertegenwoordigen en te zorgen voor een balans tussen duurzaamheid en landschapsbehoud.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het bevorderen van duurzame energieopwekking via zonneparken en het behoud van agrarische en natuurlijke landschappen. Dit vraagt om een afweging tussen ecologische duurzaamheid en landschapsbehoud.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het verbod op zonneparken op bepaalde gronden. Het is echter niet tijdgebonden en mist specifieke alternatieven voor het behalen van de duurzaamheidsdoelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de duurzaamheidsdoelen zonder zonneparken op agrarische gronden wordt niet besproken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college willen opdragen de duurzaamheidsagenda aan te passen zoals voorgesteld in de motie.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal onderwerp, aangezien de motie betrekking heeft op de duurzaamheidsagenda en de transitie naar niet-fossiele energiebronnen.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het ontbreken van zonneparken op agrarische gronden kan echter invloed hebben op de kosten en haalbaarheid van de duurzaamheidsdoelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zonneparken Agrarische gronden Duurzaamheidsagenda Transitievisie warmte Zonneladder Alternatieve energiebronnen Landschappen Niet-fossiele energievoorziening Landschapspijn BestemmingsplannenVerfijning van de zoekopdracht:
Toos van der Vaart - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.j. Hoekstra
T. Nicolai
F.j. Hoekstra
T. Nicolai
F.j. Hoekstra
M.y. Talma
O.F. Brouwer - Burgemeester
M.y. Talma
O.F. Brouwer - Burgemeester
M.y. Talma
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
M.y. Talma
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.d. Hoekstra
M.y. Talma
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.j. Hoekstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.j. Hoekstra
F.j. Hoekstra
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.j. Hoekstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
A.g. Zandbergen-beishuizen
O.F. Brouwer - Burgemeester
M.y. Talma
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
M.y. Talma
O.F. Brouwer - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
M.y. Talma
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ij. Van Kammen
M.y. Talma
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
M.y. Talma
O.F. Brouwer - Burgemeester
M.y. Talma
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
T. Nicolai
Jacob Zwaagstra - CDA
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
M.y. Talma
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
M.y. Talma
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.j. Hoekstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ij. Van Kammen
P.m. Jonker (wethouder)
Ij. Van Kammen
P.m. Jonker (wethouder)
T. Nicolai
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
M.y. Talma
P.m. Jonker (wethouder)
M.y. Talma
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
M.y. Talma
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
Max De Haan
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Max De Haan
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
J. Van Hoppe (raadsgriffier)
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ij. Van Kammen
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ij. Van Kammen
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
M.y. Talma
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
00:31:01 - 00:37:00 - 00:37:07 - 00:37:21 - 00:37:26 - 00:38:00 - 00:38:25 - 00:48:59 - 00:49:15 - 00:50:55 - 00:51:41 - 00:53:26 - 00:53:54 - 00:53:58 - 00:54:02 - 00:54:29 - 00:54:41 - 00:54:48 - 00:54:57 - 01:03:56 - 01:04:44 - 01:05:10 - 01:08:03 - 01:09:10 - 01:11:25 - 01:11:56 - 01:12:35 - 01:13:07 - 01:13:12 - 01:13:18 - 01:13:32 - 01:14:50 - 01:16:20 - 01:17:28 - 01:17:58 - 01:20:28 - 01:21:56 - 01:23:11 - 01:24:32 - 01:24:46 - 01:24:55 - 01:25:54 - 01:26:12 - 01:26:51 - 01:42:15 - 01:42:47 - 01:43:19 - 01:43:54 - 01:44:31 - 01:44:37 - 01:44:54 - 01:47:34 - 01:51:14 - 01:54:51 - 01:57:34 - 01:57:36 - 01:58:35 - 01:59:57 - 02:00:33 - 02:00:51 - 02:02:03 - 02:02:25 - 02:02:40 - 02:03:09 - 02:03:37 - 02:03:49 - 02:05:03 - 02:05:10 - 02:06:47 - 02:07:16 - 02:08:06 - 02:08:30 - 02:10:03 - 02:12:29 - 02:14:07 - 02:14:59 - 02:15:50 - 02:16:07 - 02:16:18 - 02:17:13 - 02:17:30
F.d. Hoekstra -
A.g. Zandbergen-beishuizen -
J. Van Hoppe (raadsgriffier) -
Agendapunt 7 Begrotingswijzigingen (geen stukken)
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 8 Onderzoek rekenkamercommissie naar de energietransitie
Gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel: Ambitieuze Energietransitie Onder de Loep
De rekenkamercommissie heeft de energietransitieplannen van de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel onderzocht. Hoewel de ambities in lijn zijn met nationale doelstellingen, is de haalbaarheid ervan twijfelachtig. De commissie doet acht aanbevelingen om de plannen realistischer te maken en de betrokkenheid van de gemeenteraad en gemeenschap te vergroten.
Samenvatting
De rekenkamercommissie heeft onderzoek gedaan naar de energietransitie in de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Het doel was om inzicht te krijgen in de effectiviteit van het gemeentelijk beleid en de rol van de gemeenteraad hierin. De commissie concludeert dat de ambities van de gemeenten in lijn zijn met nationale en regionale doelstellingen, maar dat de haalbaarheid van deze ambities twijfelachtig is. Er zijn acht aanbevelingen gedaan, waaronder het realistisch maken van ambities, het geven van het goede voorbeeld door de gemeente, het actief betrekken van de raad in beleidsprocessen, en het monitoren van ontwikkelingen met concrete doelen en indicatoren. Ook wordt geadviseerd om de gemeenschap te betrekken en de rol van de raad in de fysieke leefomgeving te benutten. De controlecommissie heeft besloten het rapport direct te agenderen voor besluitvorming in de raadsvergadering, met het advies om de aanbevelingen over te nemen.
Gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel: Ambisjeuze Enerzjitransysje Ûnder de Loep
De rekkenkeamerkommissje hat de enerzjytransysjeplannen fan de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel ûndersocht. Alhoewol de ambysjes yn lijn binne mei nasjonale doelstellings, is de haalberens derfan twifelachtich. De kommisje docht acht oanbefellings om de plannen realistysker te meitsjen en de belutsenheid fan de gemeenteried en mienskip te fergrutsjen.
Samenvatting
De rekkenkeamerkommissje hat ûndersyk dien nei de enerzjytransysje yn de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. It doel wie om ynsjoch te krijen yn de effektiviteit fan it gemeentlik belied en de rol fan de gemeenteried hjiryn. De kommisje konkludearret dat de ambysjes fan de gemeenten yn line binne mei nasjonale en regionale doelstellings, mar dat de haalberens fan dizze ambysjes twifelachtich is. Der binne acht oanbefellings dien, lykas it realistysk meitsjen fan ambysjes, it jaan fan it goede foarbyld troch de gemeente, it aktief belûken fan de ried yn beliedsprosessen, en it monitoren fan ûntwikkelings mei konkrete doelen en yndikatoaren. Ek wurdt oanrêden om de mienskip te belûken en de rol fan de ried yn de fysike libbensomjouwing te benutten. De kontrolemisje hat besletten it rapport direkt te agindearjen foar beslútvorming yn de raadsfergadering, mei it advys om de oanbefellings oer te nimmen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Onderzoek rekenkamercommissie naar de energietransitie". Het voorstel betreft een onderzoeksrapport van de rekenkamercommissie over de energietransitie in de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Het rapport bevat aanbevelingen voor de gemeenteraad om de energietransitie effectief te begeleiden. De aanbevelingen richten zich op realistische doelstellingen, voorbeeldgedrag van de gemeente, participatie van de raad, monitoring van voortgang, betrokkenheid van de gemeenschap, en samenwerking met regionale en landelijke partners.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke aanbevelingen en een goed onderbouwd onderzoeksrapport. Het biedt een gedegen basis voor besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol als kadersteller en controleur. Het is aan de raad om de aanbevelingen over te nemen en het college opdracht te geven deze uit te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van ambitie in de energietransitie, de prioritering van gemeentelijke acties, en de betrokkenheid bij regionale en landelijke samenwerkingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel bevat aanbevelingen voor SMART-doelen, maar de huidige doelen zijn nog niet volledig SMART geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere uitwerking is nodig.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het rapport en de aanbevelingen over te nemen en uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie van de raad en de gemeenschap in de energietransitie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met nadruk op energiebesparing en duurzame transities.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om financiële doorrekening van maatregelen voor burgers, maar geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Verdere financiële analyse is nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Energietransitie Rekenkameronderzoek Aanbevelingen Gemeentelijk beleid Duurzaamheid RES (Regionale Energiestrategie) Mienskip Omgevingswet Energieakkoord Monitoring en evaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
D. Van Oosten
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 9 Grondbeleid (doorgeschoven)
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 10 Vaststelling Woonvisie Achtkarspelen 2020-2025
Achtkarspelen zet in op flexibele en duurzame woningbouw
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft de Woonvisie 2020-2025 vastgesteld, met als doel een passende, kwalitatief goede en duurzame woningvoorraad te realiseren. De visie is ambitieus en flexibel, zonder vaste prognoses, om snel in te kunnen spelen op veranderingen in de woningmarkt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de Woonvisie uitgebreid besproken. Mevrouw Van Denderen, inspreekster namens het plaatselijk belang, benadrukte de dringende woningbehoefte in Buitenpost. "Het is hier goed wonen, maar niet voor iedereen," stelde ze. Ze wees op de lange wachttijden voor huurwoningen en het gebrek aan woningen voor starters en ouderen.De raadsleden waren het erover eens dat er meer gebouwd moet worden. "Bouwen, bouwen, bouwen," was het credo van de avond. De heer Nicolai van de PvdA benadrukte dat de gemeente niet langer bestuurlijke luiheid kan permitteren. "Elke euro die je investeert in de bouw, levert de economie €2 op," voegde hij toe.
De VVD, bij monde van de heer Hoekstra, pleitte voor energieneutrale woningen en benadrukte het belang van bouwen voor de middenklasse. Gemeentebelangen Achtkarspelen (GBA) en de ChristenUnie dienden moties in voor meer buitenstedelijke bouwmogelijkheden, gezien de krappe contouren binnen de dorpen.
De FNP uitte zorgen over de doorstroming op de woningmarkt en pleitte voor meer levensloopbestendige woningen. "Het is belangrijk dat we bouwen voor jong en oud," aldus de FNP.
Wethouder Spoelstra reageerde op de discussie door te benadrukken dat de gemeente inzet op zowel starterswoningen als doorstroming voor ouderen. "We moeten de bovenkant aanspreken om doorstroming te creëren," legde hij uit.
De moties voor meer buitenstedelijke bouw en verduurzaming van sociale huurwoningen werden door de wethouder als ondersteunend gezien en aanbevolen. Uiteindelijk stemde de meerderheid van de raad in met de Woonvisie, waarmee Achtkarspelen een stap zet richting een flexibele en duurzame woningvoorraad.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 19 november 2020 de Woonvisie Achtkarspelen 2020-2025 vastgesteld. Deze visie, die eerder ter inzage lag en waarop 19 reacties zijn ontvangen, richt zich op het realiseren van een passende, kwalitatief goede en duurzame woningvoorraad. De visie is ambitieus en flexibel, zonder vaste prognoses, om snel in te kunnen spelen op veranderingen in de woningmarkt. Er is aandacht voor de samenstelling en kwaliteit van de bestaande woningvoorraad en de toevoeging van nieuwbouw, waarbij elk dorp ruimte krijgt voor nieuwe woningen. De visie dient als basis voor prestatieafspraken met woningcorporaties en huurdersorganisaties. De gemeente werkt samen met omliggende gemeenten en de provincie aan de uitwerking van de visie. De uitvoering van de Woonvisie zal regelmatig worden gemonitord en geëvalueerd in 2025.
Achtkarspelen set yn op fleksibele en duorsume wenningbouw.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat de Wenteferzje 2020-2025 fêststeld, mei as doel in passende, kwalitatyf goede en duorsume wenfoarried te realisearjen. De wizje is ambisjeus en fleksibel, sûnder fêste prognoses, om fluch yn te spyljen op feroaringen yn de wenmerk.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering waard de Woonfisy útwreid besprutsen. Frou Van Denderen, ynsprekker namens it plaklik belang, benadrukke de dringende wenningneed yn Bûtenpost. "It is hjir goed wenje, mar net foar elkenien," stelde se. Se wiisde op de lange wachttiden foar hierwenningen en it gebrek oan wenningen foar starters en âlderen.De riedsleden wiene it iens dat der mear boud wurde moat. "Bouwe, bouwe, bouwe," wie it credo fan de jûn. De hear Nicolai fan de PvdA benadrukke dat de gemeente net langer bestjoerlike luiheid tastean kin. "Elke euro dy't jo ynvestearje yn de bou, levert de ekonomy €2 op," foegde er ta.
De VVD, troch de hear Hoekstra, pleite foar enerzjyneutrale wenningen en benadrukke it belang fan bouwen foar de middelklasse. Gemeentebelangen Achtkarspelen (GBA) en de ChristenUnie dienen moties yn foar mear bûtenstedlike boumogelijkheden, sjoen de krappe kontouren binnen de doarpen.
De FNP útte soargen oer de trochstreaming op de wenningmerk en pleite foar mear libbensrinige wenningen. "It is belangryk dat wy bouwe foar jong en âld," sa de FNP.
Wethâlder Spoelstra reagearre op de diskusje troch te benadrukken dat de gemeente ynset op sawol starterwenningen as trochstreaming foar âlderen. "Wy moatte de boppekant oansprekke om trochstreaming te kreëarjen," lei er út.
De moties foar mear bûtenstedlike bou en ferduorsumjen fan sosjale hierwenningen waarden troch de wethâlder as stipe sjoen en oanbefolle. Oant de ein ta stimde de mearderheid fan de ried yn mei de Woonfisy, wêrmei Achtkarspelen in stap set nei in fleksibele en duorsume wenfoarried.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 19 novimber 2020 de Woonvisie Achtkarspelen 2020-2025 fêststeld. Dizze visie, dy't earder ter ynseach lei en dêr't 19 reaksjes op ûntfongen binne, rjochtet him op it realisearjen fan in passende, kwalitatyf goede en duorsume wenfoarraad. De visie is ambisjeus en fleksibel, sûnder fêste prognoses, om gau yn te spyljen op feroaringen yn de wenmerk. Der is omtinken foar de gearstalling en kwaliteit fan de besteande wenfoarraad en de tafoeging fan nijbou, wêrby't elk doarp romte krijt foar nije wenningen. De visie tsjintwurdichet de basis foar prestaasjeôfspraken mei wenningkorporaasjes en hierdersorganisaasjes. De gemeente wurket gear mei omlizzende gemeenten en de provinsje oan de útwurking fan de visie. De útfiering fan de Woonvisie sil regelmjittich wurde monitore en evalúearre yn 2025.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststelling Woonvisie Achtkarspelen 2020-2025
Samenvatting: De Woonvisie Achtkarspelen 2020-2025 is opgesteld om te anticiperen op de veranderende woningmarkt en dient als basis voor prestatieafspraken met woningcorporaties en huurdersorganisaties. De visie richt zich op het realiseren van een passende, kwalitatief goede en duurzame woningvoorraad. Er is aandacht voor de samenstelling en kwaliteit van de bestaande woningvoorraad en de toevoeging van nieuwbouw. De visie is tot stand gekomen met input van 19 instanties en personen en houdt rekening met de huidige corona-crisis en demografische veranderingen. Monitoring en een flexibele woningbouwprogrammering zijn essentieel om in te spelen op veranderingen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke beschrijving van de doelen, de context en de betrokken partijen. Er is echter geen gedetailleerde kwantitatieve prognose opgenomen, wat een bewuste keuze is vanwege de veranderlijke omstandigheden.
Rol van de Raad
De raad heeft een kaderstellende rol door de Woonvisie vast te stellen. Het college is verantwoordelijk voor de uitvoering van de visie.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de vaststelling van de Woonvisie en daarmee de richting bepalen voor het woonbeleid. Er moeten keuzes worden gemaakt over de balans tussen nieuwbouw en de kwaliteit van de bestaande woningvoorraad, evenals over de locaties voor woningbouw.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke kwantitatieve doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit in de woningbouwprogrammering kan leiden tot uitdagingen in de meetbaarheid van de resultaten.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Reactienota Inspraak voor kennisgeving aan te nemen en de Woonvisie Achtkarspelen 2020-2025 vast te stellen.
Participatie
Er is sprake van participatie door de betrokkenheid van inwoners en organisaties bij de totstandkoming van de concept Woonvisie. De participatie wordt verder voortgezet in het kader van de Omgevingsvisie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met aandacht voor de verduurzaming van de woningvoorraad en de betrokkenheid van woningcorporaties bij de Transitievisie Warmte.
Financiële Gevolgen
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het voorstel geeft aan dat er geen gemeentelijke financiële maatregelen worden genomen, maar dat er gelobbyd wordt bij het rijk voor aanpassing van landelijke maatregelen zoals de Verhuurdersheffing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woonvisie Woningbouw Duurzaamheid Woningcorporaties Betaalbaarheid Participatie Reactienota Transitievisie Warmte Woningmarktanalyse PrestatieafsprakenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Tydlike wenfoarsjenning op eigen hiem" en stelt voor om in de woonvisie van Achtkarspelen de mogelijkheid op te nemen voor tijdelijke woonvoorzieningen, zoals 'tiny houses', op eigen terrein. Dit zou mogelijk gemaakt worden door het verlenen van een tijdelijke vergunning voor vijf jaar. Het doel is om op korte termijn de randvoorwaarden hiervoor op te stellen en deze ter vaststelling aan de raad voor te leggen. De motie is ingediend vanwege het tekort aan huurwoningen, het gebrek aan betaalbare koopwoningen en de noodzaak om jongeren in de gemeente te houden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het een duidelijke probleemstelling en oplossing biedt. Echter, details over de uitvoering en specifieke randvoorwaarden ontbreken, wat verdere uitwerking vereist.
Rol van de raad:
De raad moet de randvoorwaarden voor de tijdelijke woonvoorzieningen vaststellen en het college verzoeken deze op korte termijn op te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij tijdelijke woonvoorzieningen op eigen terrein willen toestaan en onder welke voorwaarden. Dit omvat keuzes over de duur van de vergunning, de typen woningen die zijn toegestaan, en de impact op de omgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (vijf jaar), maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiemethoden beschreven, wat het minder SMART maakt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie steunen en het college opdracht geven de randvoorwaarden op te stellen.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van inwoners of andere belanghebbenden bij de ontwikkeling van de randvoorwaarden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het gebruik van 'tiny houses' kan impliceren dat er aandacht is voor milieuvriendelijke en duurzame woonoplossingen.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woonvisie Tijdelijke woonvoorziening Tiny houses Vergunning Woningtekort Huurwoningen Koopwoningen Jongeren Woningbouwprogramma RandvoorwaardenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Moasje FNP en VVD oer útwreidingsopperflaktes bûten de doarpsbestimmingsgrinzen - ynlutsen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Uitbreidingsoppervlakten buiten de dorpsbestemmingsgrenzen
Samenvatting: De gemeenteraad van Achtkarspelen verzoekt het college om in het nieuwe woningbouwprogramma locaties buiten de huidige dorpsbestemmingsgrenzen op te nemen voor dorpen waar binnen de grenzen geen ruimte meer is voor noodzakelijke en gewenste woningbouw. Dit moet gebeuren op basis van vraag en behoefte, en per dorp moeten concrete uitbreidingslocaties worden vastgesteld. De motie benadrukt dat er al te lang geen uitbreidingsmogelijkheden zijn geweest, waardoor dorpen op slot zitten. De provincie beoordeelt woningbouwplannen regionaal, wat nadelig kan zijn voor Achtkarspelen. Daarom is een sterke en onderbouwde inzet nodig.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in zijn beschrijving van het probleem en de gewenste oplossing. Het geeft een duidelijke richting aan voor het opstellen van het woningbouwprogramma, maar mist specifieke details over hoe de locaties geselecteerd zullen worden en welke criteria precies gehanteerd worden.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en sturen van het woningbouwbeleid. Ze moeten het college aansturen om de uitbreidingslocaties buiten de dorpsbestemmingsgrenzen op te nemen en ervoor zorgen dat de plannen aansluiten bij de lokale behoeften.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het uitbreiden van de dorpsgrenzen voor woningbouw, wat mogelijk conflicten kan opleveren met provinciaal beleid en regionale afspraken. Ze moeten ook bepalen hoe ze de balans willen vinden tussen lokale behoeften en regionale samenwerking.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare criteria en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en acceptatie door de provincie zijn onzeker.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om de uitbreidingslocaties buiten de dorpsbestemmingsgrenzen op te nemen in het woningbouwprogramma.
Participatie
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces van locatiebepaling en besluitvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar is een relevant onderwerp gezien de impact van woningbouw op het milieu en de noodzaak voor duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen
Het voorstel geeft geen specifieke financiële gevolgen aan, noch hoe deze gedekt zouden worden. Er kunnen kosten verbonden zijn aan het ontwikkelen van nieuwe locaties en het aanpassen van infrastructuur, maar deze worden niet besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woonvisie Uitbreidingsoppervlaktes Dorpsbestemmingsgrenzen Woningbouw Dorpen Jong en oud Provincie Noordoost Kerngebied UitbreidingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Verduurzaming van huurwoningen
Samenvatting: De motie roept het college van de gemeente Achtkarspelen op om woningbouwcorporaties te stimuleren hun huurwoningen te verduurzamen, conform wettelijke afspraken. De verduurzaming moet meetbaar worden vastgelegd in jaarlijkse prestatieafspraken. De motie benadrukt het belang van energiebesparing voor lage inkomens en wijst op de wettelijke verplichting dat corporatiewoningen in 2021 gemiddeld energielabel B moeten hebben. Het stelt dat woningcorporaties, met steun van de gemeente, een belangrijke rol kunnen spelen in het realiseren van duurzame ambities zonder dat huurprijzen boven de sociale huurgrens stijgen.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de noodzaak en voordelen van verduurzaming, evenals de wettelijke verplichtingen. Echter, het biedt weinig concrete details over hoe de gemeente de woningcorporaties precies moet stimuleren of ondersteunen.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en sturende rol door het college op te roepen tot actie en door de verduurzaming van huurwoningen te integreren in de prestatieafspraken met woningcorporaties.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen hoe proactief en ondersteunend de gemeente moet zijn in het stimuleren van verduurzaming, en hoe om te gaan met mogelijke huurverhogingen die de sociale huurgrens overschrijden.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het doel (verduurzaming) is specifiek en meetbaar (energielabel B), maar er ontbreken concrete tijdlijnen en specifieke acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist details over de uitvoering.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het college op te roepen de motie uit te voeren en de verduurzaming van huurwoningen op te nemen in de prestatieafspraken met woningcorporaties.
Participatie
De motie zegt weinig over participatie van huurders of andere belanghebbenden in het proces van verduurzaming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, met de nadruk op energiebesparing en het behalen van energielabel B voor huurwoningen.
Financiële Gevolgen
De motie erkent dat er financiële gevolgen kunnen zijn, zoals mogelijke huurverhogingen. Er wordt gesuggereerd dat de gemeente gunstige voorwaarden kan creëren, bijvoorbeeld via leningen, maar er is geen gedetailleerd financieel plan of dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verduurzaming Huurwoningen Woningbouwcorporaties Energielabel B Sociale huurwoningen Energiebesparing Prestatieafspraken Woningkrapte Huurverhoging Duurzame ambitiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Motie CU, GBA, CDA, VVD en FNP inzake extra mogelijkheden voor buitenstedelijk bouwen van woningen - aangenomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Extra mogelijkheden voor buitenstedelijk bouwen van woningen". Het verzoek aan het college is om zich in te zetten voor het verkrijgen van extra mogelijkheden voor buitenstedelijk bouwen van woningen in Achtkarspelen. Dit is met name gericht op dorpen waar de vraag naar woningen hoog is en binnenstedelijke opties beperkt zijn. De motie benadrukt de noodzaak om inwoners de kans te geven in hun eigen dorp te blijven wonen en wijst op de beperkingen van het provinciaal beleid dat uitbreiding bemoeilijkt.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de problematiek en de gewenste actie. Het benoemt de huidige beperkingen en de noodzaak voor verandering, maar mist specifieke details over hoe de provincie precies overtuigd kan worden.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en sturende rol door het college te verzoeken actie te ondernemen richting de provincie. De raad moet de urgentie van de situatie benadrukken en het college ondersteunen in de onderhandelingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze prioriteit geven aan het behoud van groene binnenstedelijke gebieden versus het uitbreiden van bouwmogelijkheden buiten de dorpscontouren. Ook moeten ze beslissen hoe ze de provincie willen benaderen en welke argumenten het zwaarst wegen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een realistische inschatting van haalbaarheid, en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het verzoek aan de provincie is onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de provincie te benaderen voor meer bouwmogelijkheden buitenstedelijk.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces, hoewel het belang van lokale behoeften wordt benadrukt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar is impliciet relevant gezien de balans tussen bouwen en behoud van groene ruimtes.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het verkrijgen van extra bouwmogelijkheden kan echter financiële implicaties hebben, zowel positief (door meer woningen) als negatief (door mogelijke kosten van onderhandelingen en aanpassingen in beleid).Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Buitenstedelijk bouwen Woningnood Provinciaal beleid Marktvraag Vrije kavels Dorpscontouren Starterswoningen Seniorenwoningen Sociale huursector UitbreidingslocatiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Motie PvdA en GBA inzake welstandsluwe woningbouw locatie kassencomplex Buitenpost - ingetrokken.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Welstandsluwe woningbouw locatie kassencomplex Buitenpost". Het voorstel roept het college van de gemeente Achtkarspelen op om zich in te zetten voor welstandsluwe bebouwing op de locatie Buitenhof / Keurloane / Kassencomplex te Buitenpost. Dit initiatief sluit aan bij de bestaande bebouwing van het voormalige RWS-complex en biedt een kans voor een creatief woningbouwexperiment op een terrein van ruim 10.000 m².
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en richt zich specifiek op het stimuleren van welstandsluwe bebouwing. Er ontbreekt echter een gedetailleerd plan van aanpak, inclusief tijdslijnen, betrokken partijen en specifieke doelen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college aan te sturen en te controleren. In dit geval wordt het college opgedragen om zich in te zetten voor het voorgestelde initiatief.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorkeur geven aan welstandsluwe bebouwing, wat kan leiden tot meer creatieve en mogelijk goedkopere woningbouw, versus traditionele bouwmethoden die meer aan esthetische normen voldoen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke doelen, meetbare criteria en een tijdsbestek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie is vaag in de uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het college willen ondersteunen in het streven naar welstandsluwe bebouwing op de genoemde locatie.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan een relevant onderwerp zijn, afhankelijk van de invulling van het welstandsluwe bouwproject.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen inzicht in de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Welstandsluwe woningbouw Buitenpost Kassencomplex Woonvisie 2020-2025 Buitenhof Keurloane Creatief woningbouwexperiment RWS-complex PvdA-Achtkarspelen GBA-AchtkarspelenVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.d. Hoekstra
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
R. Van Der Wal
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
R. Van Der Wal
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.j. Hoekstra
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ij. Van Kammen
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.j. Hoekstra
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
R. Van Der Wal
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
R. Van Der Wal
O.F. Brouwer - Burgemeester
R. Van Der Wal
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.j. Hoekstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.d. Hoekstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.j. Hoekstra
F.d. Hoekstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.d. Hoekstra
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.d. Hoekstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.d. Hoekstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.d. Hoekstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
R. Van Der Wal
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.d. Hoekstra
R. Van Der Wal
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
R. Van Der Wal
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ij. Van Kammen
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.d. Hoekstra
Ij. Van Kammen
F.d. Hoekstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ij. Van Kammen
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ij. Van Kammen
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ij. Van Kammen
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ij. Van Kammen
R. Van Der Wal
Ij. Van Kammen
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ij. Van Kammen
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ij. Van Kammen
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
M. Dotinga-van Der Veen
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
Ij. Van Kammen
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ij. Van Kammen
Ij. Van Kammen
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
D. Van Oosten
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
Ij. Van Kammen
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
Ij. Van Kammen
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.j. Hoekstra
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
O.F. Brouwer - Burgemeester
R. Van Der Wal
O.F. Brouwer - Burgemeester
R. Van Der Wal
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
Toos van der Vaart - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
02:20:05 - 02:20:40 - 02:25:56 - 02:27:11 - 02:27:24 - 02:29:22 - 02:30:16 - 02:33:42 - 02:34:02 - 02:34:22 - 02:35:57 - 02:36:35 - 02:36:42 - 02:36:43 - 02:37:42 - 02:38:07 - 02:38:12 - 02:38:35 - 02:39:28 - 02:39:51 - 02:40:45 - 02:41:27 - 02:44:02 - 02:46:51 - 02:47:36 - 02:49:09 - 02:49:16 - 02:49:32 - 02:56:06 - 02:57:10 - 02:58:25 - 02:58:54 - 03:00:33 - 03:01:16 - 03:02:04 - 03:03:07 - 03:03:36 - 03:05:19 - 03:09:10 - 03:09:45 - 03:10:21 - 03:10:32 - 03:14:02 - 03:15:21 - 03:17:08 - 03:18:41 - 03:20:58 - 03:22:33 - 03:22:53 - 03:23:20 - 03:23:35 - 03:24:16 - 03:25:50 - 03:26:10 - 03:29:26 - 03:30:44 - 03:32:22 - 03:33:03 - 03:35:32 - 03:37:30 - 03:38:30 - 03:39:34 - 03:40:29 - 03:40:57 - 03:41:24 - 03:43:27 - 03:44:09 - 03:44:52
Sierd Vegelin -
M. Dotinga-van Der Veen -
D. Van Oosten -
P.m. Jonker (wethouder) -
Agendapunt 11 Moasje frjemd oan de oarder fan de dei FNP en VVD oer útwreidingsplan ‘De Wide Pet Súd faze 2’ op De Harkema mei faasje oppakke
Gemeenteraad Achtkarspelen Twijfelt over Snelle Uitbreiding De Harkema
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een motie besproken over het uitbreidingsplan 'De Wide Pet Súd fase 2' in De Harkema. Het plan roept op tot snelle actie, maar de motie werd uiteindelijk ingetrokken na een levendig debat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 19 november 2020 stond de motie over het uitbreidingsplan 'De Wide Pet Súd fase 2' centraal. Het voorstel riep het college op om snel te beginnen met de onderhandelingen en voorbereidingen voor het plan, zonder te wachten op het nieuwe Woningbouwprogramma. De behoefte aan woningen in De Harkema is groot, en de infrastructuur is al aanwezig dankzij de uitvoering van fase 1. Toch werd de motie ingetrokken na een intens debat.De discussie begon met een pleidooi voor snelle actie. "Het is een degelijk plan en we moeten niet wachten tot medio 2023," klonk het vanuit de raad. De initiatiefnemer van het plan staat open voor ideeën en wil graag in gesprek met het college. De urgentie werd benadrukt door de regionale woningmarktanalyse uit 2017, die een behoefte aan 65 woningen tot 2025 aangaf.
Toch waren er ook zorgen. De wethouder wees op de noodzaak van zorgvuldigheid en overleg met de provincie. "Het is te prematuur om nu al te starten met de procedures," aldus de wethouder. Er werd gewaarschuwd voor het risico van overhaaste beslissingen die later problemen kunnen veroorzaken.
Sommige raadsleden waren het eens met de wethouder. "We moeten niet zomaar één project eruit pikken en andere kansrijke locaties negeren," stelde een raadslid. Er werd gepleit voor een bredere inventarisatie van mogelijke bouwlocaties in de regio.
De discussie eindigde zonder een definitieve beslissing. De motie werd ingetrokken, maar de behoefte aan woningen blijft een prangend onderwerp voor de gemeenteraad. Het debat toonde de complexiteit van het balanceren tussen snelheid en zorgvuldigheid in de besluitvorming over woningbouw.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 19 november 2020 een motie besproken over het uitbreidingsplan 'De Wide Pet Súd fase 2' in De Harkema. De motie roept het college op om snel te beginnen met de onderhandelingen, voorbereidingen en procedures voor dit plan, zonder te wachten op het nieuwe Woningbouwprogramma. Het gebied is al sinds 2013 opgenomen in de structuurvisie van de gemeente als een van de laatste uitbreidingsmogelijkheden voor De Harkema. Volgens een regionale woningmarktanalyse uit 2017 is er behoefte aan ongeveer 65 woningen tot 2025. De initiatiefnemer staat open voor ideeën over de invulling van het plan en wil hierover in gesprek met het college. Er zijn weinig mogelijkheden voor woningbouw binnen de stad, terwijl de behoefte aan woningen groot is. De infrastructuur is al aanwezig door de uitvoering van fase 1, waardoor het plan snel kan worden uitgevoerd. De motie is uiteindelijk ingetrokken.
Gemeenteried Achtkarspelen Twivelt oer Fluch Utwreiding De Harkema
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in motie besprutsen oer it útwreidingsplan 'De Wide Pet Súd fase 2' yn De Harkema. It plan ropt op ta fluchgeande aksje, mar de motie waard úteinlik yntrokken nei in libbich debat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 19 novimber 2020 stie de motie oer it útwreidingsplan 'De Wide Pet Súd fase 2' sintraal. It foarstel ropt it kolleezje op om gau te begjinnen mei de ûnderhannelings en foarbereidings foar it plan, sûnder te wachtsjen op it nije Wenningbouprogramma. De behoefte oan wenningen yn De Harkema is grut, en de ynfrastruktuer is al oanwêzich tankzij de útfiering fan fase 1. Doch waard de motie yntrokken nei in yntins debat.De diskusje begûn mei in pleitfoar snelle aksje. "It is in deeglik plan en wy moatte net wachtsje oant mei 2023," klonk it fanút de ried. De ynitiatyfnimmer fan it plan stiet iepen foar ideeën en wol graach yn petear mei it kolleezje. De urginsje waard benadrukt troch de regionale wenningmerkanalyse út 2017, dy't in behoefte oan 65 wenningen oant 2025 oanjoech.
Doch wiene der ek soargen. De wethâlder wiisde op de needsaak fan soarchfâldichheid en oerlis mei de provinsje. "It is te prematuor om no al te starten mei de prosedueres," sa sei de wethâlder. Der waard warskôge foar it risiko fan oerhaaste beslissingen dy't letter problemen ferwurkje kinne.
Sommige riedsleden wiene it iens mei de wethâlder. "Wy moatte net samar ien projekt derút helje en oare kânsrike lokaasjes negeare," stelde in riedslid. Der waard pleite foar in breedere ynventarisatie fan mooglike boulokaasjes yn de regio.
De diskusje einige sûnder in definityf beslút. De motie waard yntrokken, mar de behoefte oan wenningen bliuwt in dringend ûnderwerp foar de gemeenteried. It debat toande de kompleksiteit fan it balansearjen tusken snelheid en soarchfâldigens yn de beslútvorming oer wenningbou.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 19 novimber 2020 in motie besprutsen oer it útwreidingsplan 'De Wide Pet Súd fase 2' yn De Harkema. De motie ropt it kolleezje op om gau te begjinnen mei de ûnderhannelings, foarbereidings en prosedueres foar dit plan, sûnder te wachtsjen op it nije Woningbouwprogramma. It gebiet is al sûnt 2013 opnaam yn de struktuerfyzje fan de gemeente as ien fan de lêste útwreidingsmooglikheden foar De Harkema. Nei in regionale wenmerkanalyse út 2017 is der behoefte oan sa'n 65 wenningen oant 2025. De ynitiatyfnimmer stiet iepen foar ideeën oer de ynfolling fan it plan en wol hjirmei yn petear mei it kolleezje. Der binne mar min mooglikheden foar wenningbou binnen de stêd, wylst de behoefte oan wenningen grut is. De ynfrastruktuer is al oanwêzich troch de útfiering fan fase 1, wêrtroch it plan gau útfierd wurde kin. De motie is úteinlik yntrokken.
-
Moasje frjemd oan de oarder fan de dei FNP en VVD oer útwreidingsplan De Wide Pet Súd faze 2 op De Harkema -ynlutsen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Utwreidingsplan ‘De Wide Pet Súd faze 2’ op De Harkema mei faasje oppakke". Het roept het college van de gemeente Achtkarspelen op om snel te handelen met betrekking tot de onderhandelingen en voorbereidingen voor de uitbreiding van het woongebied 'De Wide Pet Súd fase 2' in De Harkema. Dit moet gebeuren zonder te wachten op de vaststelling van het nieuwe Woningbouwprogramma. Het gebied is al sinds 2013 opgenomen in de structuurvisie van de gemeente en er is behoefte aan ongeveer 65 woningen tot 2025. De ondernemer staat open voor ideeën en wil in gesprek met het college.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk maakt wat de intentie is en waarom er haast geboden is. Het verwijst naar eerdere plannen en analyses die de noodzaak van de uitbreiding onderbouwen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college aan te sporen tot actie en om te zorgen dat de procedures voor de uitbreiding snel worden opgestart. De raad moet ook de politieke keuzes maken die nodig zijn om het plan te realiseren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan deze uitbreiding boven andere projecten en of ze willen afwijken van de normale procedure door niet te wachten op het nieuwe Woningbouwprogramma.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en specifieke stappen ontbreken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om de onderhandelingen en voorbereidingen voor de uitbreiding met spoed op te pakken.
Participatie:
De motie vermeldt dat de ondernemer openstaat voor ideeën en in gesprek wil met het college, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn bij de verdere invulling van het plan.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het impliceert dat de infrastructuur al aanwezig is, wat kosten kan besparen, maar verdere financiële details ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Utwreidingsplan De Wide Pet Súd faze 2 De Harkema Wenning Bou Program Struktuerfysje Regionale wenningmerkanalyze Ynfrastruktuer FNP-Achtkarspelen VVD-Achtkarspelen YnformaasjekarrûselVerfijning van de zoekopdracht: