16-01-2020 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Presentatie Centrumplan Surhuisterveen
Centrumplan Surhuisterveen: Een Nieuwe Visie op de Toekomst
Op 16 januari 2020 presenteerde de werkgroep Centrumplan Surhuisterveen hun langverwachte plannen tijdens de informatiecarrousel van de gemeente Achtkarspelen. Na drie jaar van voorbereiding en overleg met diverse belanghebbenden, is het tijd om de visie voor het centrum van Surhuisterveen te delen.
Samenvatting
Op 16 januari 2020 staat het agendapunt "Presentatie Centrumplan Surhuisterveen" op de agenda van de informatiecarrousel van de gemeente Achtkarspelen. Dit agendapunt is informerend van aard en valt onder Programma 3 - Economie. De portefeuillehouders zijn de heren H. Bruining en M. de Haan, en de ambtenaren betrokken bij dit onderwerp zijn de heren A.P. van der Meulen, E.J. de Boer en J. de Boer. Inwoners en belanghebbende organisaties binnen de gemeente Achtkarspelen hebben de mogelijkheid om onderwerpen voor de informatiecarrousel aan te dragen. Op 8 november 2019 heeft de werkgroep Centrumplan Surhuisterveen een verzoek ingediend om hun plannen te presenteren.
Sintrumplan Surhústerfean: In nije fisy op 'e takomst
Op 16 jannewaris 2020 presintearre de wurkgroep Sintrumplan Surhústerfean har langferwachte plannen tiidens de ynformaasjekarousel fan de gemeente Achtkarspelen. Nei trije jier fan foarberieding en oerlis mei ferskate belutsenen, is it tiid om de fisy foar it sintrum fan Surhústerfean te dielen.
Samenvatting
Op 16 jannewaris 2020 stiet it agindapunt "Presintaasje Sintrumplan Surhústerfean" op 'e aginda fan 'e ynformaasjekarousel fan 'e gemeente Achtkarspelen. Dit agindapunt is ynformaasjeferskaffend fan aard en falt ûnder Programma 3 - Ekonomy. De portefúljehâlders binne de hearren H. Bruining en M. de Haan, en de amtneren belutsen by dit ûnderwerp binne de hearren A.P. van der Meulen, E.J. de Boer en J. de Boer. Ynwenners en belanghawwende organisaasjes binnen de gemeente Achtkarspelen hawwe de mooglikheid om ûnderwerpen foar de ynformaasjekarousel oan te dragen. Op 8 novimber 2019 hat de wurkgroep Sintrumplan Surhústerfean in fersyk yntsjinne om har plannen te presintearjen.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Presentatie Centrumplan Surhuisterveen". Het doel is om de gemeenteraad en belanghebbenden te informeren over de plannen voor het centrum van Surhuisterveen. De werkgroep Centrumplan Surhuisterveen heeft een verzoek ingediend om hun plannen te presenteren tijdens de informatiecarrousel. Dit biedt een platform voor inwoners en organisaties om hun ideeën en plannen te delen met de gemeenteraad, met als doel het verbeteren van de economische en sociale leefbaarheid van het centrum.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van een informerend stuk. Het biedt een duidelijke structuur voor de presentatie en participatie van belanghebbenden. Echter, details over de inhoud van de plannen zelf ontbreken, wat begrijpelijk is gezien de aard van het document.
Rol van de raad:
De rol van de raad is voornamelijk informerend in dit stadium. De raad neemt kennis van de presentatie en kan vragen stellen of opmerkingen maken, maar er worden nog geen besluiten genomen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zullen waarschijnlijk volgen na de presentatie, wanneer de raad moet beslissen over de ondersteuning, aanpassing of afwijzing van de voorgestelde plannen. Dit kan betrekking hebben op prioriteiten in economische ontwikkeling, budgettoewijzing en participatie van de gemeenschap.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het een informerend stuk betreft. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de effectiviteit hangt af van de inhoud van de presentatie.
Besluit van de raad:
De raad hoeft op dit moment geen besluit te nemen, aangezien het een informerend agendapunt betreft. Eventuele besluiten zullen volgen na verdere discussie en evaluatie van de gepresenteerde plannen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door inwoners en belanghebbende organisaties, wat een positief aspect is. Het biedt een platform voor betrokkenheid en input van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan een relevant onderwerp zijn afhankelijk van de inhoud van de plannen voor het centrum.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het informerende stuk. Deze zullen waarschijnlijk worden besproken na de presentatie en verdere evaluatie van de plannen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centrumplan Surhuisterveen Presentatie Informatiecarrousel Werkgroep Inwoners Belanghebbende organisaties Agendering Raadsgriffie Verzoek WoordvoerderVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
00:01:41 - 00:03:23 - 00:05:01 - 00:05:09 - 00:06:47 - 00:06:49 - 00:07:43 - 00:07:46 - 00:07:52 - 00:07:56 - 00:11:32 - 00:11:58 - 00:12:01 - 00:12:54 - 00:14:46 - 00:15:42 - 00:16:15 - 00:17:19 - 00:17:24 - 00:17:40 - 00:18:07 - 00:18:37 - 00:20:12 - 00:20:19 - 00:20:25 - 00:21:28 - 00:22:10 - 00:24:51 - 00:25:12 - 00:25:23 - 00:25:33 - 00:25:46 - 00:26:16 - 00:26:19 - 00:28:09 - 00:28:19 - 00:28:24 - 00:28:25 - 00:28:30 - 00:28:31 - 00:28:32 - 00:28:41 - 00:29:03 - 00:29:10 - 00:30:15 - 00:30:18 - 00:30:47 - 00:31:29 - 00:31:31 - 00:31:43 - 00:31:55 - 00:32:11 - 00:32:27 - 00:32:33 - 00:32:38 - 00:33:21 - 00:33:46 - 00:34:07 - 00:34:09 - 00:34:20 - 00:34:48 - 00:34:50 - 00:35:12 - 00:35:17 - 00:35:28 - 00:35:30 - 00:35:31 - 00:35:34 - 00:35:38 - 00:35:50 - 00:36:00 - 00:36:03 - 00:36:17 - 00:36:41 - 00:36:51 - 00:36:59 - 00:37:16
Agendapunt 2 Regionale visie Toerisme en Recreatie
Toerisme in Noordoost-Fryslân: Ambitieus Plan voor Groei
De gemeenteraad van Achtkarspelen debatteerde over een regionale visie op toerisme en recreatie in Noordoost-Fryslân voor de periode 2020-2030. Het plan, ontwikkeld in samenwerking met Stichting RegioMarketing Toerisme (RMT) en andere belanghebbenden, streeft naar een aanzienlijke groei in toerisme en werkgelegenheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Achtkarspelen werd een ambitieus voorstel besproken om het toerisme in Noordoost-Fryslân de komende tien jaar flink te laten groeien. De visie, die in samenwerking met de Stichting RegioMarketing Toerisme (RMT) is ontwikkeld, heeft als doel om 50% meer toeristen aan te trekken en het aantal overnachtingen met 50% te verhogen. Daarnaast moet de werkgelegenheid in de sector groeien naar 7% van de totale werkgelegenheid.Het debat werd gekenmerkt door vragen over de haalbaarheid van de gestelde doelen en de rol van de gemeente in het faciliteren van deze groei. "Het is een ambitieuze visie, maar we moeten realistisch blijven over wat we kunnen bereiken," merkte een raadslid op. Er werd benadrukt dat de visie niet alleen een gemeentelijke aangelegenheid is, maar dat samenwerking met ondernemers en andere organisaties cruciaal is.
Een belangrijk onderdeel van de visie is het versterken van vijf streekmerken en het verbeteren van promotie, productontwikkeling en samenwerking. "We willen de regio beter op de kaart zetten," aldus een woordvoerder van de RMT. Er werd ook gesproken over de noodzaak van een gezamenlijke aanpak om de leefbaarheid en economische vitaliteit van de regio te verbeteren.
Ondanks de ambitieuze doelen, waren er zorgen over de praktische uitvoering. "Hoe gaan we ervoor zorgen dat er voldoende faciliteiten zijn voor de extra toeristen?" vroeg een raadslid. Er werd ook gewezen op de noodzaak van een goede monitoring van de toeristische groei en de impact daarvan op de regio.
Na de vaststelling van de visie zullen de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel verder werken aan gemeentelijk beleid, waarbij de gemeenteraden nauw betrokken worden. "Het is belangrijk dat we als regio samenwerken om deze visie te realiseren," concludeerde de voorzitter van de vergadering.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om een regionale visie op toerisme en recreatie in Noordoost-Fryslân vast te stellen voor de periode 2020-2030. Deze visie, ontwikkeld in samenwerking met de Stichting RegioMarketing Toerisme (RMT) en andere belanghebbenden, heeft als doel de toeristische sector in de regio te laten groeien. De ambitie is om 50% meer binnen- en buitenlandse toeristen aan te trekken, het aantal overnachtingen met 50% te verhogen en de werkgelegenheid in de sector te laten groeien naar 7% van de totale werkgelegenheid. De visie richt zich op het versterken van vijf streekmerken en het verbeteren van promotie, productontwikkeling, samenwerking en kwaliteitsverbetering. Het voorstel benadrukt het belang van een gezamenlijke aanpak door gemeenten, ondernemers en organisaties om de leefbaarheid en economische vitaliteit van de regio te verbeteren. Na vaststelling van de visie zullen de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel verder werken aan gemeentelijk beleid, waarbij de gemeenteraden betrokken worden.
Toerisme yn Noardeast-Fryslân: Ambisjeus Plan foar Groei
De gemeenteried fan Achtkarspelen debattearre oer in regionale fisy op toerisme en rekreaasje yn Noardeast-Fryslân foar de perioade 2020-2030. It plan, ûntwikkele yn gearwurking mei Stichting RegioMarketing Toerisme (RMT) en oare belanghawwenden, stribbet nei in betsjuttende groei yn toerisme en wurkgelegenheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan Achtkarspelen waard in ambisjeus foarstel besprutsen om it toerisme yn Noardeast-Fryslân de kommende tsien jier flink te litten groeien. De fisy, dy't yn gearwurking mei de Stichting RegioMarketing Toerisme (RMT) ûntwikkele is, hat as doel om 50% mear toeristen oan te lûken en it oantal oernachtingen mei 50% te ferheegjen. Dêrneist moat de wurkgelegenheid yn de sektor groeie nei 7% fan de totale wurkgelegenheid.It debat waard kenmerke troch fragen oer de haalberens fan de stelde doelen en de rol fan de gemeente yn it fasilitearjen fan dizze groei. "It is in ambisjeuze fisy, mar wy moatte realistysk bliuwe oer wat wy berikke kinne," merke in riedslid op. Der waard benadrukt dat de fisy net allinnich in gemeentlike oangelegenheid is, mar dat gearwurking mei ûndernimmers en oare organisaasjes kritysk is.
In wichtich ûnderdiel fan de fisy is it fersterkjen fan fiif streekmerken en it ferbetterjen fan promoasje, produktûntwikkeling en gearwurking. "Wy wolle de regio better op 'e kaart sette," sa in wurdfierder fan de RMT. Der waard ek praat oer de needsaak fan in gesamelike oanpak om de leefberens en ekonomyske vitaliteit fan de regio te ferbetterjen.
Nettsjinsteande de ambisjeuze doelen, wiene der soargen oer de praktyk útfiering. "Hoe geane wy derfoar soargje dat der genôch fasiliteiten binne foar de ekstra toeristen?" frege in riedslid. Der waard ek wiisd op de needsaak fan in goede monitoaring fan de toeristyske groei en de ynfloed dêrfan op de regio.
Nei de fêststelling fan de fisy sille de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel fierder wurkje oan gemeentlik belied, dêr't de gemeenterieden ticht by belutsen wurde. "It is wichtich dat wy as regio gearwurkje om dizze fisy te realisearjen," konkludearre de foarsitter fan de fergadering.
Samenvatting
De tekst befettet in foarstel foar de gemeenteried fan Achtkarspelen om in regionale fisy op toerisme en rekreaasje yn Noardeast-Fryslân fêst te stellen foar de perioade 2020-2030. Dizze fisy, ûntwikkele yn gearwurking mei de Stichting RegioMarketing Toerisme (RMT) en oare belanghawwenden, hat as doel de toeristyske sektor yn de regio te litten groeien. De ambysje is om 50% mear binnen- en bûtenlânske toeristen oan te lûken, it oantal oernachtingen mei 50% te ferheegjen en de wurkgelegenheid yn de sektor te litten groeien nei 7% fan de totale wurkgelegenheid. De fisy rjochtet him op it fersterkjen fan fiif streekmerken en it ferbetterjen fan promoasje, produktûntwikkeling, gearwurking en kwaliteitsferbettering. It foarstel benadrukt it belang fan in sûnderlinge oanpak troch gemeenten, ûndernimmers en organisaasjes om de libbensberens en ekonomyske vitaliteit fan de regio te ferbetterjen. Nei fêststelling fan de fisy sille de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel fierder wurkje oan gemeentlik belied, dêr't de gemeenterieden by belutsen wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Land waar je landt; eropuit in Noordoost-Fryslân: Een gezamenlijke visie op Toerisme en Recreatie in Noordoost-Fryslân 2020/2030". Het voorstel betreft een regionale visie ontwikkeld door samenwerkende gemeenten en de Stichting RegioMarketing Toerisme (RMT) om toerisme en recreatie in Noordoost-Fryslân te bevorderen. De visie streeft naar een groei van 50% in binnen- en buitenlandse vakantiegasten en overnachtingen, en een toename van de werkgelegenheid in de sector naar 7% van de totale werkgelegenheid tegen 2030. Het doel is om de sociaaleconomische ontwikkeling te stimuleren en de leefbaarheid te verbeteren door middel van promotie, productontwikkeling en samenwerking.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelstellingen en een uitvoeringsagenda. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële planning of concrete maatregelen voor de implementatie.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft een kaderstellende rol en is bevoegd om het beleid vast te stellen. De raad moet beslissen over de vaststelling van de visie als uitgangspunt voor beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde groeiambities en de bijbehorende strategieën ondersteunen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van acties en de inzet van middelen.
SMART en Inconsistenties:
De doelstellingen zijn specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van verdere uitwerking en middelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is nog niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de visie vast te stellen als uitgangspunt voor beleid en kennis te nemen van de notitie met reacties op de visie.
Participatie:
Er is sprake van participatie door ondernemers, dorpsbelangen en andere stakeholders tijdens de ontwikkeling van de visie. Er zijn meerdere bijeenkomsten georganiseerd om input te verzamelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de visie bijdraagt aan het behoud van natuur- en cultuurerfgoed en een prettige leefomgeving.
Financiële gevolgen:
Er wordt momenteel geen budget gevraagd. De uitvoering is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van verschillende partijen. Concrete financiële gevolgen en dekking moeten nog worden uitgewerkt in toekomstige raadsvoorstellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toerisme en Recreatie Noordoost-Fryslân Visie 2020-2030 Werkgelegenheid Streekmerken RegioMarketing Toerisme (RMT) Leefbaarheid Sociaaleconomische ontwikkeling Samenwerking Promotie en productontwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
00:37:40 - 00:38:24 - 00:42:32 - 00:42:37 - 00:43:54 - 00:44:04 - 00:44:54 - 00:45:02 - 00:45:42 - 00:45:50 - 00:46:04 - 00:46:24 - 00:46:47 - 00:46:57 - 00:47:06 - 00:47:22 - 00:47:47 - 00:48:24 - 00:52:01 - 00:52:14 - 00:52:59 - 00:53:44 - 00:54:15 - 00:54:41 - 00:55:14 - 00:55:47 - 00:56:50 - 00:57:13 - 00:57:14 - 00:57:15 - 00:57:31 - 00:57:39 - 00:58:04 - 00:58:19 - 00:58:47 - 00:59:14 - 00:59:19 - 00:59:22 - 01:00:47 - 01:01:03 - 01:02:07 - 01:02:38 - 01:02:58 - 01:04:10
R. Van Der Wal -
Agendapunt 3 Initiatiefvoorstel Rookvrije Generatie
Achtkarspelen zet koers naar rookvrije toekomst
De gemeenteraad van Achtkarspelen debatteerde deze week over een initiatiefvoorstel van GroenLinks-raadslid Mevr. T.I. Veenstra om de gemeente aan te sluiten bij de beweging Rookvrije Generatie. Het doel: een rookvrije omgeving voor kinderen en een gezondere toekomst.
Samenvatting
Het initiatiefvoorstel van GroenLinks-raadslid Mevr. T.I. Veenstra roept de gemeente Achtkarspelen op om zich aan te sluiten bij de beweging Rookvrije Generatie. Het doel is om een rookvrije omgeving voor kinderen te creëren en zo bij te dragen aan een gezondere toekomst. Het voorstel vraagt het college van burgemeester en wethouders om een plan van aanpak te ontwikkelen dat gericht is op preventie en dat uiterlijk per 1 juli 2020 kan worden uitgevoerd. Dit plan moet SMART-geformuleerde beleidsdoelen bevatten en samenwerking met lokale partners zoals scholen en sportverenigingen bevorderen. Daarnaast moeten gemeentelijke gebouwen rookvrij worden gemaakt en moet er een communicatiestrategie worden ontwikkeld om het initiatief breed bekend te maken. Het voorstel benadrukt dat rookvrij opgroeien vanzelfsprekend moet worden en dat de gemeente gezondheidswinst kan behalen door een rookvrije generatie te stimuleren. De financiële impact van het plan wordt als beperkt ingeschat, met gebruik van bestaande middelen en materialen. De raad zal regelmatig worden geïnformeerd over de voortgang en resultaten van het beleid.
Achtkarspelen set kursus nei rookfrije takomst
De gemeenteried fan Achtkarspelen debattearre dizze wike oer in ynitiatyf foarstel fan GroenLinks-rjochtslid Mevr. T.I. Veenstra om de gemeente oan te sluten by de beweging Rookfrije Generaasje. It doel: in rookfrije omjouwing foar bern en in sûnere takomst.
Samenvatting
It ynitiatyf foarstel fan GroenLinks-ratslid Mevr. T.I. Veenstra ropt de gemeente Achtkarspelen op om har oan te sluten by de beweging Rookfrije Generaasje. It doel is om in rookfrije omjouwing foar bern te skeppen en sa by te dragen oan in sûnere takomst. It foarstel freget it kolleezje fan boargemaster en wethâlders om in oanpak te ûntwikkeljen dy't rjochte is op previnsje en dy't úterlik per 1 july 2020 útfierd wurde kin. Dit plan moat SMART-formulearre beliedsdoelen befetsje en gearwurking mei lokale partners lykas skoallen en sportferienings befoarderje. Dêrneist moatte gemeentlike gebouwen rookfrij makke wurde en moat der in kommunikaasjestrategy ûntwikkele wurde om it ynisjatyf breed bekend te meitsjen. It foarstel benadrukt dat rookfrij opgroeien fanselsprekkend wurde moat en dat de gemeente sûnheidswinst behelje kin troch in rookfrije generaasje te stimulearjen. De finansjele ympakt fan it plan wurdt as beheind ynskat, mei gebrûk fan besteande middels en materialen. De ried sil regelmjittich ynformaasje krije oer de foartgong en resultaten fan it belied.
-
Analyse van het document
Analyse van het Initiatiefvoorstel Rookvrije Generatie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Initiatiefvoorstel Rookvrije Generatie" en is ingediend door raadslid Mevr. T.I. Veenstra van GroenLinks. Het doel is dat de gemeente Achtkarspelen zich aansluit bij de beweging Rookvrije Generatie en een plan van aanpak ontwikkelt om een rookvrije generatie te realiseren. Dit plan moet uiterlijk per 1 juli 2020 worden uitgevoerd en richt zich op preventieve maatregelen om kinderen te beschermen tegen tabaksrook en de verleiding om te roken. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een gezonde en rookvrije omgeving voor kinderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een tijdlijn voor uitvoering. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse, hoewel het aangeeft dat de kosten grotendeels budgetneutraal kunnen zijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het college van burgemeester en wethouders op te dragen zich aan te sluiten bij de Rookvrije Generatie en een plan van aanpak te ontwikkelen. De raad moet het plan goedkeuren voordat de uitvoering kan beginnen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit geeft aan het creëren van een rookvrije generatie en of zij bereid is de benodigde middelen en ondersteuning te bieden voor de uitvoering van het plan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART, met specifieke doelen en een tijdsgebonden uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking en specifieke meetbare resultaten kunnen verder worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college op te dragen zich aan te sluiten bij de Rookvrije Generatie en een plan van aanpak te ontwikkelen en uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met lokale partners zoals scholen en sportverenigingen. Er wordt ook gesuggereerd om jongeren te betrekken bij het ontwikkelen van het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien een rookvrije generatie bijdraagt aan een gezondere bevolking en mogelijk lagere gezondheidszorgkosten op de lange termijn.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden in het plan van aanpak opgenomen. Het voorstel suggereert dat de kosten grotendeels budgetneutraal zijn, met beperkte kosten voor materialen en rookplekken.
In conclusie, het voorstel is een goed doordachte stap richting een rookvrije generatie, met een duidelijke focus op preventie en samenwerking met lokale partners. De raad moet echter zorgen voor een gedetailleerde financiële planning en duidelijke meetbare doelen om de effectiviteit van het beleid te waarborgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rookvrije Generatie Preventieve aanpak Plan van Aanpak Gezondheidsbeleid Alliantie Nederland Rookvrij Communicatiestrategie Gezonde omgeving Subsidievoorwaarden Evaluatie Samenwerking partnersVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Onbekende spreker
Agendapunt 4 Wijzigingen P&C notities
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om drie financiële notities te actualiseren en vast te stellen: het Normenkader 2020, de nota reserves en voorzieningen, en de nota waardering en afschrijvingen vaste activa. Deze notities zijn eerder besproken in de controlecommissie op 9 december 2019, zonder dat dit tot aanpassingen leidde. De actualiseringen zijn nodig vanwege nieuwe wetgeving en om de vergelijkbaarheid en begrijpelijkheid te vergroten. Het voorstel is om deze notities vast te stellen tijdens de raadsvergadering op 23 januari 2020.
Samenvatting
It foarstel oan de ried fan Achtkarspelen is om trije finansjele notysjes te aktualisearjen en fêst te stellen: it Normenkader 2020, de nota reserves en foarsjennings, en de nota weardearing en ôfskriuwingen fêste aktivabestannen. Dizze notysjes binne earder besprutsen yn de kontrolekommisje op 9 desimber 2019, sûnder dat dit ta oanpassingen liede. De aktualisearringen binne nedich fanwege nije wetjouwing en om de fergelykberens en begryplikens te fergrutsjen. It foarstel is om dizze notysjes fêst te stellen tiidens de riedsfergadering op 23 jannewaris 2020.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Wijzigingen P&C notities" en richt zich op de actualisering van drie belangrijke documenten: het Normenkader 2020, de nota reserves en voorzieningen, en de nota waardering en afschrijvingen vaste activa. Deze documenten zijn geactualiseerd om te voldoen aan nieuwe wetgeving en om de systematiek te vereenvoudigen. De wijzigingen zijn besproken in de controlecommissie en worden nu ter vaststelling aan de raad voorgelegd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke actualiseringen en de redenen daarvoor duidelijk uiteenzet. Er zijn geen alternatieven of risico's vermeld, wat suggereert dat deze niet van toepassing zijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de voorgestelde notities vast te stellen. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de actualiseringen moet goedkeuren.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk technische en wettelijke aanpassingen betreft. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het Normenkader 2020, de nota reserves en voorzieningen, en de nota waardering en afschrijvingen vaste activa vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel, wat logisch is gezien de technische aard van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld, wat suggereert dat de wijzigingen binnen de bestaande financiële kaders passen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Normenkader 2020 Nota reserves en voorzieningen Nota waardering en afschrijvingen vaste activa P&C cyclus Actualisering Ambtenarenwet 2017 Baseline Informatiebeveiliging Overheid Lineair afschrijven Activeringsgrens Financiële verordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Eneco verkoop aandelen
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen overweegt de verkoop van alle aandelen in Eneco Groep N.V. aan Diamond Chubu Europe B.V., onderdeel van Mitsubishi Corporation en Chubu Electric Power Co. Inc. Dit besluit volgt op een gecontroleerde veilingverkoop die in 2019 begon. Het consortium heeft het beste bod gedaan, met gunstige voorwaarden zoals prijs, duurzaamheid en werkgelegenheid. De gemeente heeft slechts 0,19% zeggenschap in Eneco, en 95% van de aandeelhouders steunt de verkoop. De opbrengst per aandeel is € 827,06, wat de gemeente een totaal van € 7.835.566 oplevert, minus transactiekosten. Het voorstel wordt in januari 2020 besproken in de raden van alle aandeelhoudende gemeenten.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen oerwaget de ferkeap fan alle oandielen yn Eneco Groep N.V. oan Diamond Chubu Europe B.V., ûnderdiel fan Mitsubishi Corporation en Chubu Electric Power Co. Inc. Dit beslút folget op in kontrolearre ferkop fan 2019 ôf. It konsortium hat it bêste bod dien, mei gunstige betingsten lykas priis, duorsumens en wurkgelegenheid. De gemeente hat mar 0,19% ynspraak yn Eneco, en 95% fan de oandielhâlders stypje de ferkeap. De opbringst per oandiel is € 827,06, wat de gemeente in totaal fan € 7.835.566 opleveret, minus transaksjekosten. It foarstel wurdt yn jannewaris 2020 besprutsen yn de rieden fan alle oandielhâldende gemeenten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de verkoop van aandelen Eneco door de gemeente Achtkarspelen aan Diamond Chubu Europe B.V., onderdeel van Mitsubishi Corporation en Chubu Electric Power Co. Inc. De verkoop is onderdeel van een gecontroleerde veiling, waarbij het consortium het beste bod heeft gedaan. De verkoop biedt voordelen zoals een goede prijs, transactiezekerheid, en investeringen in duurzaamheid. De gemeente heeft een kleine zeggenschap in Eneco en de verkoop is financieel aantrekkelijk. De opbrengst wordt verwerkt in de begroting en de geheimhouding van de bijlagen wordt bekrachtigd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met duidelijke argumenten voor de verkoop en een overzicht van de financiële implicaties. Het bevat ook informatie over de procedure en de betrokken partijen.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad moet instemmen met de verkoop van de aandelen en de geheimhouding van de bijlagen bekrachtigen. De raad speelt een cruciale rol in de besluitvorming.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de verkoop van de aandelen in het beste belang van de gemeente is, rekening houdend met de financiële voordelen en de strategische richting van Eneco.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, met duidelijke doelen en deadlines. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de verkoop van de aandelen en de bijbehorende geheimhouding.
Participatie:
Er is geen directe participatie van inwoners of andere overheden vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het consortium zich committeert aan investeringen in duurzaamheid en de duurzaamheidsstrategie van Eneco onderschrijft.
Financiële Gevolgen:
De verkoop levert de gemeente €7.835.566 op, minus transactiekosten. Het dividend over 2019 wordt nog ontvangen, maar toekomstige dividendopbrengsten vervallen. De opbrengst wordt via begrotingswijziging verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Eneco Consortium Aandelen Mitsubishi Corporation Chubu Electric Power Co. Inc. Verkoop Gemeente Transactie Dividend ZeggenschapVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Kaderbrief 2021-2024, Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Achtkarspelen om in te stemmen met het verzenden van een conceptreactie op de Kaderbrief 2021-2024 van Veiligheidsregio Fryslân (VRF). De Kaderbrief, verzonden op 28 november 2019, beschrijft financiële en beleidsmatige ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op de uitvoering van brandweerzorg en publieke gezondheidszorg in Friesland. Belangrijke punten zijn investeringen in bedrijfsvoering, de gevolgen van landelijke wetgeving zoals de Omgevingswet en de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, en de uitbreiding van het Rijksvaccinatieprogramma. De VRF vraagt om een reactie van de Friese gemeenten voor 7 februari 2020. Het college van Achtkarspelen adviseert akkoord te gaan met de gevraagde financiële middelen en benadrukt de noodzaak om de begroting kritisch te blijven evalueren. De gemeenteraad van Achtkarspelen zal hierover besluiten in de vergadering van 23 januari 2020.
Samenvatting
De tekst hat in foarstel oan de gemeenteried fan Achtkarspelen om yn te stimmen mei it ferstjoeren fan in konseptreaksje op de Kaderbrief 2021-2024 fan Veiligheidsregio Fryslân (VRF). De Kaderbrief, ferstjoerd op 28 novimber 2019, beskriuwt finansjele en beliedsmjittige ûntwikkelingen dy't fan ynfloed wêze kinne op de útfiering fan brânwachtsoarch en publike sûnenssoarch yn Fryslân. Belangrike punten binne ynfestearringen yn bedriuwsfoering, de gefolgen fan lanlik wetjouwing lykas de Omgevingswet en de Wet normalisering rechtsposysje amtneren, en de útwreiding fan it Ryksfaksjinaasjeprogramma. De VRF freget om in reaksje fan de Fryske gemeenten foar 7 febrewaris 2020. It kolleezje fan Achtkarspelen advisearret akkoart te gean mei de frege finansjele middels en benadrukt de needsaak om de begrutting kritysk te bliuwen evaluerjen. De gemeenteried fan Achtkarspelen sil hjir oer beslute yn de gearkomste fan 23 jannewaris 2020.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kaderbrief 2021-2024, Veiligheidsregio Fryslân". Het voorstel betreft de reactie van de gemeente Achtkarspelen op de Kaderbrief 2021-2024 van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF). Deze kaderbrief schetst de financiële en beleidsmatige ontwikkelingen die van invloed zijn op de uitvoering van taken op het gebied van brandweerzorg en publieke gezondheidszorg in de regio. De focus ligt op investeringen in de bedrijfsvoering om risico's te beheersen en de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met het verzenden van een conceptreactie op deze kaderbrief.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een uitgebreide toelichting op de financiële en beleidsmatige ontwikkelingen. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de exacte financiële gevolgen van nieuwe wetgeving en de benodigde investeringen in informatiemanagement.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de Kaderbrief 2021-2024 voordat deze wordt voorgelegd aan het Algemeen Bestuur van de VRF. Dit is een belangrijke stap in het besluitvormingsproces.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde financiële investeringen en de bijbehorende risico's. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van betrokkenheid bij de toekomstige evaluatie van de begroting en de uitvoering van taken door de VRF.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege de onzekerheden rondom de financiële gevolgen van wetgeving en investeringen. Er zijn geen directe inconsequenties, maar de onduidelijkheden kunnen tot problemen leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het verzenden van de conceptreactie op de Kaderbrief 2021-2024.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met structurele en incidentele investeringen die nodig zijn voor een toekomstbestendige bedrijfsvoering. De dekking voor 2020 komt uit de egalisatiereserve van de VRF, wat een afwijking van het financieel beleid vereist. De exacte financiële impact van toekomstige ontwikkelingen blijft deels onzeker.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Kaderbrief 2021-2024 Toekomstbestendige bedrijfsvoering Berenschot Investeringen Omgevingswet Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) Rijksvaccinatieprogramma (RVP) Brandweer GezondheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Personele uitbreiding Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) / Trochpakker
Samenvatting
Op 1 januari 2020 krijgt de gemeente Achtkarspelen nieuwe taken onder de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz). Tegelijkertijd eindigt de pilot van de Trochpakker, een preventieve samenwerking rondom personen met verward gedrag. De eerste reacties op de pilot zijn positief en er is overlap met de Wvggz-taken. Daarom wordt voorgesteld de Trochpakker-taken voort te zetten en uit te breiden met de nieuwe wettelijke taken. De gemeenteraad wordt gevraagd om € 37.658 beschikbaar te stellen voor 0,55 Fte om deze taken uit te voeren. Dit bedrag dekt de extra kosten die niet door het Rijk worden vergoed. De gemeenteraad heeft budgetrecht en kan de begrotingswijziging vaststellen. Het voorstel is om de middelen eerst incidenteel voor een jaar beschikbaar te stellen, met de mogelijkheid tot structurele financiering na evaluatie.
Samenvatting
Op 1 jannewaris 2020 krijt de gemeente Achtkarspelen nije taken ûnder de Wet ferplichte geastlike sûnenssoarch (Wvggz). Tagelyk einiget de pilot fan de Trochpakker, in previntive gearwurking om persoanen mei ferward gedrach hinne. De earste reaksjes op de pilot binne posityf en der is oerienkomst mei de Wvggz-taken. Dêrom wurdt foarsteld om de Trochpakker-taken troch te setten en út te wreidzjen mei de nije wettelike taken. De gemeenteried wurdt frege om € 37.658 beskikber te stellen foar 0,55 Fte om dizze taken út te fieren. Dit bedrach dekt de ekstra kosten dy't net troch it Ryk wurde fergoede. De gemeenteried hat budzjetrjocht en kin de begrotingswiziging fêststelle. It foarstel is om de middels earst ynkidintieel foar in jier beskikber te stellen, mei de mooglikheid ta strukturele finansiering nei evaluatie.
-
07 - Raadsvoorstel - Personele uitbreiding Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) Trochpakker.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Personele uitbreiding Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) / Trochpakker". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met een begrotingswijziging om € 37.658 beschikbaar te stellen voor de uitvoering van nieuwe taken onder de Wvggz en het voortzetten van de Trochpakker. De gemeente krijgt nieuwe wettelijke taken op het gebied van geestelijke gezondheidszorg, en de pilot Trochpakker, die zich richt op preventieve samenwerking rondom personen met verward gedrag, eindigt. De eerste resultaten van de pilot zijn positief, en er is overlap in taken tussen de Trochpakker en de Wvggz. Daarom wordt voorgesteld om de Trochpakker voort te zetten en uit te breiden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de context, de noodzaak van de uitbreiding, en de financiële implicaties. Echter, de evaluatie van de Trochpakker is nog niet afgerond, wat een belangrijk ontbrekend element is.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om het budgetrecht uit te oefenen en de voorgestelde begrotingswijziging goed te keuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze vooruitlopend op de evaluatie van de Trochpakker willen instemmen met de voortzetting en uitbreiding van de taken. Dit impliceert een keuze tussen preventieve zorg en budgettaire voorzichtigheid.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat de evaluatie van de Trochpakker nog niet is afgerond. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de evaluatie en implementatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de memo en in te stemmen met de begrotingswijziging voor de personele uitbreiding.
Participatie:
Er is enige participatie geweest met de Wmo-raad en cliëntenraad, die op de hoogte zijn gebracht van de plannen. Er lijkt echter beperkte directe participatie van inwoners te zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op geestelijke gezondheidszorg en veiligheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een extra kostenpost van € 37.658 voor 2020, die gedekt moet worden door een onttrekking uit de algemene reserve. Er is een motie ingediend bij de VNG om het Rijk te vragen de tekorten te compenseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) Trochpakker Verward gedrag Preventie Zorgmachtiging Veiligheidsregio Fryslân Regisseur crisismaatregel Begrotingswijziging Evaluatie KetenpartnersVerfijning van de zoekopdracht: