14-11-2019 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Agenda, welkom en mededelingen
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 1 Presentatie KabelNoord over plannen en voortgang aanlegproces glasvezel buitengebied
Glasvezel in het Buitengebied: Een Stap Dichterbij Sneller Internet
Op 14 november 2019 vond in Buitenpost een belangrijke presentatie plaats over de voortgang van het glasvezelproject in het buitengebied. KabelNoord gaf een update over de aanleg en de uitdagingen die daarbij komen kijken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadszaal van Buitenpost werd een update gegeven over de voortgang van het glasvezelproject in het buitengebied. De heer H. Bruining, portefeuillehouder, en de heer A.P. van der Meulen, ambtenaar, waren aanwezig om de presentatie van KabelNoord bij te wonen. Het project, dat inmiddels 1,5 jaar loopt, heeft als doel om 1020 percelen aan te sluiten op glasvezel, waarvan er al 551 klanten zijn aangemeld.Een van de opmerkelijke punten in de presentatie was de keuze om minder diep te graven dan de gebruikelijke 60 cm. "We hebben voorgesteld om op 40 cm te graven waar de gemeente dat toestaat," aldus de spreker van KabelNoord. Dit heeft geleid tot aanzienlijke kostenbesparingen en is een belangrijke stap om het project economisch rendabel te houden.
Toch zijn er ook uitdagingen. De communicatie met de abonnees verloopt niet altijd vlekkeloos. "De communicatie proberen we natuurlijk zo goed mogelijk te doen," werd er gezegd, maar er werd erkend dat er fouten zijn gemaakt, zoals het niet versturen van extra brieven aan bewoners. De heer Feenstra uitte zijn zorgen: "Waarom is de communicatie met de abonnees zo slecht?"
Daarnaast kwamen er vragen over de afhandeling van klachten. Hoewel er 19 klachten zijn binnengekomen, zijn deze volgens KabelNoord allemaal opgelost. De heer Veugeling vroeg zich echter af of alle klachten daadwerkelijk zijn afgehandeld, aangezien hij zelf nog problemen ondervond. "Volgens mij zijn nog lang niet alle klachten opgelost," merkte hij op.
De presentatie eindigde met een positieve noot over de samenwerking met de gemeente. "We hebben een buitengewoon plezierige samenwerking ervaren," benadrukte de spreker van KabelNoord. De heer Van der Wal complimenteerde KabelNoord voor hun inspanningen: "Een martelijke opgave om zo'n kwart kost het iets deze klus te doen."
Het streven is om het project begin volgend jaar af te ronden, hoewel er nog enkele uitdagingen zijn, zoals de beschikbaarheid van bewoners voor de laatste aansluitingen. De presentatie werd afgesloten met de belofte dat zodra er meer duidelijkheid is over de beschikbaarheid van meerdere providers, dit zo spoedig mogelijk gecommuniceerd zal worden.
Samenvatting
Op 14 november 2019 staat een informerend agendapunt gepland over de voortgang van het glasvezel aanlegproces in het buitengebied, onder programma 3 - Economie. De portefeuillehouder is de heer H. Bruining en de ambtenaar is de heer A.P. van der Meulen. KabelNoord heeft gevraagd om een presentatie te geven over hun plannen en de voortgang van het glasvezelproject in het buitengebied. Het presidium heeft dit verzoek goedgekeurd. De presentatie zal plaatsvinden in Buitenpost.
Samenvatting
Op 14 novimber 2019 stiet in ynformaasjepunt op 'e aginda oer de foargong fan it glêsfezel oanlisproses yn it buitengebiet, ûnder programma 3 - Ekonomy. De portefúljehâlder is de hear H. Bruining en de amtner is de hear A.P. van der Meulen. KabelNoord hat frege om in presintaasje te jaan oer harren plannen en de foargong fan it glêsfezelprojekt yn it buitengebiet. It presidium hat dit fersyk goedkard. De presintaasje sil plakfine yn Bûtenpost.
-
01 - Raadsvoorstel - Presentatie KabelNoord over plannen en voortgang aanlegproces glasvezel buitengebied.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Presentatie KabelNoord over plannen en voortgang aanlegproces glasvezel buitengebied." Het voorstel betreft een verzoek van KabelNoord om een presentatie te geven aan de gemeenteraad over hun plannen en de voortgang van het glasvezelnetwerk in het buitengebied. Het doel is om de raad te informeren over de huidige stand van zaken en toekomstige stappen in het aanlegproces. Het presidium heeft ingestemd met dit verzoek, en de presentatie is bedoeld om de raadsleden op de hoogte te brengen van de ontwikkelingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van een informerend stuk. Het bevat de nodige informatie over het onderwerp, de betrokken partijen, en de reden voor de presentatie. Er zijn echter geen details over de inhoud van de presentatie zelf.
Rol van de raad:
De rol van de raad is in dit geval voornamelijk informatief. De raadsleden worden geacht kennis te nemen van de presentatie om beter geïnformeerd te zijn over de voortgang van het glasvezelproject in het buitengebied.
Politieke keuzes:
Er zijn op dit moment geen directe politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel puur informatief is. Echter, toekomstige beslissingen over ondersteuning of financiering van het project kunnen politieke keuzes vereisen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van concrete doelen maakt het moeilijk om de effectiviteit van de presentatie te beoordelen.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het voorstel informatief is. Het doel is om de raadsleden te informeren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich op de informatievoorziening aan de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Echter, de aanleg van glasvezel kan indirect bijdragen aan duurzaamheid door efficiëntere communicatie en mogelijk minder behoefte aan fysieke verplaatsingen.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het is puur gericht op het informeren van de raad over de voortgang van het project.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
KabelNoord Glasvezel Buitengebied Presentatie Aanlegproces Plannen Voortgang Brief Presidium BuitenpostVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker -
00:01:26 - 00:01:28 - 00:01:49 - 00:02:48 - 00:03:37 - 00:04:34 - 00:04:46 - 00:05:24 - 00:05:41 - 00:06:28 - 00:06:38 - 00:07:13 - 00:07:36 - 00:07:37 - 00:08:09 - 00:08:24 - 00:08:27 - 00:08:37 - 00:08:45 - 00:09:07 - 00:09:20 - 00:09:32 - 00:09:34 - 00:10:12 - 00:11:30 - 00:12:03 - 00:12:12 - 00:12:38 - 00:12:49 - 00:13:06 - 00:13:07 - 00:14:08 - 00:14:51 - 00:15:00 - 00:15:29 - 00:16:14 - 00:16:19
R. Van Der Wal -
Agendapunt 2 VVGB Groningerstreek 35A, zienswijzen naar aanleiding van ontwerp-weigeringsbesluit omgevingsvergunning
Chalet in Stroobos: Een Voortdurende Strijd om Vergunningen
Een omgevingsvergunning voor een chalet aan de Groningerstreek 35A in Stroobos zorgt al jaren voor discussie. Het chalet, bedoeld voor begeleid wonen binnen de woonwerk-voorziening De 4 Elementen, staat centraal in een juridisch getouwtrek dat de gemoederen flink bezighoudt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 14 november 2019 werd opnieuw gedebatteerd over het al dan niet verlenen van een omgevingsvergunning voor het chalet. Eerder, in april 2019, had de gemeenteraad besloten geen ontwerp-verklaring van geen bedenkingen (VVGB) af te geven, wat leidde tot een ontwerp-weigeringsbesluit. Twee zienswijzen gaven aanleiding tot heroverweging, en nu stelt het college voor de VVGB wel af te geven.Een van de raadsleden uitte zijn frustratie over de lange geschiedenis van het dossier: "Waarom staat dit punt nog op de agenda? Het is een voortslepende ellende vanaf 2013." Hij wees op de juridische en financiële complicaties die de kwestie met zich meebrengt, waaronder een dwangsom voor het verwijderen van het bouwwerk en vermeende illegale bewoning. "Er is sprake van een blanco WMO-uitvoeringscontract, en dat roept vragen op over de geldstromen," aldus het raadslid.
De discussie werd verder aangewakkerd door vragen over de rechtmatigheid van de inkomsten die gegenereerd werden door de bewoning van het chalet. "Illegale bewoning leidt tot handhaving, en dat is hier niet gebeurd," merkte een ander raadslid op. Er werd gesuggereerd dat er aanzienlijke bedragen in het spel zijn, wat de noodzaak van een grondig onderzoek onderstreept.
De eigenaar van het chalet, die ook aanwezig was, verdedigde zijn positie door te stellen dat er geen vergunning nodig was voor de oorspronkelijke bouw, omdat het een recreatieve bestemming had. "Ik vind het jammer dat er gesproken wordt van een illegaal bouwwerk," zei hij. "Het verzoek om een zorgbestemming naast de recreatiebestemming is gedaan omdat er veel vraag is naar zorgwoningen."
De raadsleden waren verdeeld over de kwestie. Sommigen vroegen zich af of de gemeente adequaat had gehandeld en of er sprake was van een vertrouwensbreuk. "Het voelt niet prettig als je vertrouwen wordt geschaad," zei een raadslid. "We moeten alles voorleggen aan een rechterlijke macht, en dat is zonde van de tijd."
Het debat eindigde zonder een definitieve beslissing, maar met de belofte dat de kwestie verder onderzocht zou worden. De mogelijkheid om in beroep te gaan tegen de vergunningverlening blijft open, wat betekent dat het laatste woord over het chalet aan de Groningerstreek 35A nog niet is gezegd.
Samenvatting
Op 14 november 2019 werd een informerend raadsvoorstel besproken over het verlenen van een omgevingsvergunning voor een chalet aan de Groningerstreek 35A in Stroobos. Dit chalet is bedoeld voor begeleid wonen binnen de woonwerk-voorziening De 4 Elementen. Eerder, op 25 april 2019, had de gemeenteraad besloten geen ontwerp-verklaring van geen bedenkingen (VVGB) af te geven, wat leidde tot een ontwerp-weigeringsbesluit. Hierop zijn twee zienswijzen ingediend, die aanleiding gaven tot heroverweging. Het college stelt nu voor de VVGB wel af te geven, zodat de vergunning verleend kan worden. Het chalet kan dan gebruikt worden voor begeleid wonen. Als de VVGB wordt afgegeven, kunnen belanghebbenden nog in beroep gaan tegen de vergunningverlening.
Skieppehut yn Stroobos: In Oanholdende Striid om Fergunningen
In omjouwingsfergunning foar in chalet oan de Grinzerstreek 35A yn Stroobos soarget al jierren foar diskusje. It chalet, bedoeld foar begelied wenjen binnen de wenwurk-foarsjenning De 4 Elementen, stiet sintraal yn in juridysk getouw dat de gemoederen flink besichhâldt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsfergadering fan 14 novimber 2019 waard opnij debattearre oer it wol of net ferlienen fan in omjouwingsfergunning foar it chalet. Earder, yn april 2019, hie de gemeenteried besletten gjin ûntwerpferklearring fan gjin bedinkingen (VVGB) ôf te jaan, wat liede ta in ûntwerp-weigeringsbeslút. Twatal zienswizen joegen oanlieding ta heroerwaging, en no stelt it kolleezje foar de VVGB wol ôf te jaan.Ien fan de riedsleden utere syn frustraasje oer de lange skiednis fan it dossier: "Wêrom stiet dit punt noch op 'e aginda? It is in oanslepende ellinde fanôf 2013." Hy wiisde op de juridyske en finansjele komplikaasjes dy't de kwestje meibringt, ûnder oaren in dwangsom foar it fuortheljen fan it bouwurk en fermeande illegale bewenning. "Der is sprake fan in blanko WMO-útfieringskontrakt, en dat ropt fragen op oer de jildstreamen," sa sei it riedslid.
De diskusje waard fierder oanwakkerd troch fragen oer de rjochtmatigens fan de ynkomsten dy't generearre waarden troch de bewenning fan it chalet. "Illegale bewenning liedt ta hânfetting, en dat is hjir net barre," merkte in oar riedslid op. Der waard suggerearre dat der aardige bedragen yn it spul binne, wat de needsaak fan in grûnich ûndersyk benadrukt.
De eigenaar fan it chalet, dy't ek oanwêzich wie, ferdigene syn posysje troch te stellen dat der gjin fergunning nedich wie foar de oarspronklike bou, om't it in rekreatyf doel hie. "Ik fyn it jammer dat der sprutsen wurdt fan in ilegaal bouwurk," sa sei er. "It fersyk om in soarchbestimming neist de rekreaasjebestimming is dien om't der in soad fraach is nei soarchwenningen."
De riedsleden wiene ferdield oer de kwestje. In pear fan harren wiene benijd oft de gemeente adekwaat hâneld hie en oft der sprake wie fan in fertrouwensbreuk. "It fielt net noflik as jo fertrouwen skea wurdt," sa sei in riedslid. "Wy moatte alles foarlizze oan in rjochtlike macht, en dat is spitich fan 'e tiid."
It debat einige sûnder in definityf beslút, mar mei de belofte dat de kwestje fierder ûndersocht wurde soe. De mooglikheid om yn berop te gean tsjin de fergunningferliening bliuwt iepen, wat betsjut dat it lêste wurd oer it chalet oan de Groningerstreek 35A noch net sein is.
Samenvatting
Op 14 novimber 2019 waard in ynformaasjefoarstel behannele oer it ferlienen fan in omjouwingsfergunning foar in chalet oan de Groningerstreek 35A yn Stroobos. Dit chalet is bedoeld foar begeleid wenjen yn it wenwurkfoarsjennings De 4 Elementen. Earder, op 25 april 2019, hie de gemeenteried besletten gjin ûntwerpferklearring fan gjin bedinkingen (VVGB) ôf te jaan, wat liede ta in ûntwerp-weigeringsbeslút. Dêrop binne twa sjenings yntsjinne, dy't oanlieding joegen ta heroerwaging. It kolleezje stelt no foar de VVGB wol ôf te jaan, sadat de ferhurding jûn wurde kin. It chalet kin dan brûkt wurde foar begeleid wenjen. As de VVGB ôfjûn wurdt, kinne belanghawwenden noch yn berop gean tsjin de ferhurding fan de ferhurding.
-
02 - Raadsvoorstel - VVGB Groningerstreek 35A, zienswijzen naar aanleiding van ontwerp-weigeringsbesluit omgevingsvergunning.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de afgifte van een Verklaring van Geen Bedenkingen (VVGB) voor een omgevingsvergunning voor het legaliseren van een chalet aan de Groningerstreek 35A te Stroobos. Dit chalet is bedoeld voor bewoning door deelnemers van de woonwerk-voorziening De 4 Elementen. Eerder werd een ontwerp-VVGB geweigerd, maar na het indienen van zienswijzen stelt het college nu voor om de VVGB alsnog af te geven, zodat het chalet legaal kan worden gebruikt voor begeleid wonen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting van de situatie, de zienswijzen, en de argumenten voor het wijzigen van het eerdere besluit. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde financiële paragraaf.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet beslissen over het al dan niet afgeven van de VVGB, wat essentieel is voor het verlenen van de omgevingsvergunning.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het eerdere besluit om de VVGB niet af te geven of het nieuwe voorstel van het college om de VVGB wel af te geven, rekening houdend met de ingediende zienswijzen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals een financiële onderbouwing. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van financiële details is een tekortkoming.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de VVGB afgeven, waarmee de omgevingsvergunning kan worden verleend.
Participatie:
Er is participatie geweest in de vorm van een inzageperiode voor zienswijzen, waarvan twee zijn ingediend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd, wat een belangrijk gemis is in de volledigheid van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning VVGB (Verklaring van geen bedenkingen) Zienswijzen Chalet Legalisatie Woonwerk-voorziening Bestemmingsplan Begeleid wonen Recreatief gebruik RechtswegeVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
O.F. Brouwer - Burgemeester
Thea Kuipers-Jorna - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
Thea Kuipers-Jorna - CDA
T. Nicolai
Thea Kuipers-Jorna - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ij. Van Kammen
Thea Kuipers-Jorna - CDA
Ij. Van Kammen
Thea Kuipers-Jorna - CDA
Ij. Van Kammen
Thea Kuipers-Jorna - CDA
Ij. Van Kammen
Thea Kuipers-Jorna - CDA
Ij. Van Kammen
Thea Kuipers-Jorna - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
R. Van Der Wal
Thea Kuipers-Jorna - CDA
R. Van Der Wal
Thea Kuipers-Jorna - CDA
T. Nicolai
Thea Kuipers-Jorna - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
Thea Kuipers-Jorna - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
R. Van Der Wal
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker -
00:18:13 - 00:23:09 - 00:24:02 - 00:24:32 - 00:24:50 - 00:25:15 - 00:25:22 - 00:25:24 - 00:26:30 - 00:28:25 - 00:28:41 - 00:28:43 - 00:28:54 - 00:42:36 - 00:44:45 - 00:45:26 - 00:45:55 - 00:48:07 - 00:48:30 - 00:49:12 - 00:49:54 - 00:50:36 - 00:52:08 - 00:52:13 - 00:52:44 - 00:52:51
F.j. Hoekstra -
Agendapunt 3 Technische begrotingswijzigingen en organisatieplan Gebiedsteams 8KTD
Gemeenteraad Achtkarspelen Debatteert over Gebiedsteams: "Een Stap naar Resultaatgerichte Zorg"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een voorstel besproken om de Gebiedsteams 8KTD onder te brengen in de Werkmaatschappij 8KTD. Dit plan, dat budgetneutraal is, belooft een positief financieel effect vanaf 2022. Het doel is om zorg dichter bij de inwoners te brengen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Achtkarspelen werd het organisatieplan voor de Gebiedsteams 8KTD uitvoerig besproken. Het voorstel, dat gepaard gaat met technische begrotingswijzigingen, heeft als doel om de zorg dichter bij de inwoners te brengen door de teams onder te brengen in de Werkmaatschappij 8KTD. Hoewel het plan budgetneutraal is, zijn er in de jaren 2020 en 2021 incidentele kosten voor scholing, wat het resultaat tijdelijk verlaagt.De vergadering begon met vragen van verschillende raadsleden over de financiële aspecten van het plan. "We hebben een voordelig saldo, maar waarom stijgen de kosten voor de Werkmaatschappij 8KTD?" vroeg een raadslid. De uitleg was dat de kosten die voorheen via subsidies aan externe organisaties werden betaald, nu naar de werkmaatschappij gaan. Dit leidt tot een efficiëntere besteding van middelen en uiteindelijk tot een positief financieel resultaat.
Een ander belangrijk punt van discussie was de personeelsorganisatie. Er werd een uitgebreide presentatie gegeven over de structuur van de gebiedsteams en de noodzaak van een scholingsplan. "Dit werk vergt permanente scholing," werd benadrukt. De teams bestaan uit sociaal werkers, jeugdwerkers en andere specialisten die geïntegreerd gaan samenwerken. "We streven naar één plan, één regisseur, één contactpersoon," aldus de presentatie.
De huisvesting van de teams kwam ook aan bod. De vier gebiedsteams worden op verschillende locaties gehuisvest, waaronder het Vlekkenhoes. Er was enige verwarring over de kostenverdeling tussen de gemeenten Achtkarspelen en Tietjerksteradeel, maar het werd duidelijk dat de kosten op basis van daadwerkelijke uitgaven per gemeente worden verdeeld.
Een raadslid vroeg naar de moeilijkheden bij het vervullen van vacatures. "De arbeidsmarkt is krap, vooral voor functies als gedragswetenschappers," werd uitgelegd. Toch wordt er hard gewerkt om de inhuur van extern personeel terug te dringen.
Het debat werd afgesloten met een uitnodiging voor een werkbezoek aan het Vlekkenhoes, nadat een eerder bezoek niet naar wens was verlopen. "We willen dat graag overdoen," werd er gezegd, met de belofte om dit in het presidium te bespreken.
Al met al lijkt de gemeenteraad positief gestemd over het voorstel, hoewel er nog enkele vragen en zorgen zijn die in de komende tijd verder besproken zullen worden.
Samenvatting
Het document betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Achtkarspelen om kennis te nemen van het organisatieplan voor de Gebiedsteams 8KTD en in te stemmen met de bijbehorende technische begrotingswijzigingen. Deze wijzigingen zijn nodig om de gebiedsteams onder te brengen in de Werkmaatschappij 8KTD, met als doel resultaatgerichte zorg dichter bij de inwoners te brengen. Het plan is budgetneutraal en resulteert in een structureel positief financieel effect voor beide gemeenten vanaf 2022. In de jaren 2020 en 2021 zijn er incidentele kosten voor scholing, wat het resultaat tijdelijk verlaagt. De gemeenteraad heeft budgetrecht en moet instemmen met de verschuiving van budgetten tussen programma’s en de werkmaatschappij. Er is uitvoerig participatie geweest met betrokken raden en de wijziging van de begroting wordt zichtbaar gemaakt voor de jaren 2019 en verder.
Gemeenteried Achtkarspelen Debattearret oer Gebiedsteams: "In Stap nei Resultaatgerjochte Soarch"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in foarstel besprutsen om de Gebiedsteams 8KTD ûnder te bringen yn de Werkmaatskippij 8KTD. Dit plan, dat budzjetneutraal is, belooft in posityf finansjeel effekt fanôf 2022. It doel is om soarch tichterby de ynwenners te bringen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan Achtkarspelen waard it organisatieplan foar de Gebiedsteams 8KTD út en troch besprutsen. It foarstel, dat geargie mei technyske begrotingswizigingen, hat as doel om de soarch tichterby de ynwenners te bringen troch de teams ûnder te bringen yn de Werkmaatschappij 8KTD. Al is it plan budzjetneutraal, der binne yn de jierren 2020 en 2021 ienmalige kosten foar skoallearring, wat it resultaat tige ferleget.De ferhanneling begûn mei fragen fan ferskillende riedsleden oer de finansjele aspekten fan it plan. "Wy hawwe in posityf saldo, mar wêrom stige de kosten foar de Werkmaatschappij 8KTD?" frege in riedslid. De útlis wie dat de kosten dy't earder fia subsydzjes oan eksterne organisaasjes betelle waarden, no nei de werkmaatskippij geane. Dit liedt ta in effisjinter besteding fan middels en úteinlik ta in posityf finansjeel resultaat.
In oar wichtich punt fan diskusje wie de personielorganisaasje. Der waard in útwreide presintaasje jûn oer de struktuer fan de gebiedsteams en de needsaak fan in skoallearringsplan. "Dit wurk freget permaninte skoallearring," waard benadrukt. De teams besteane út sosjaal wurkers, jeugdwurkers en oare spesjalisten dy't yntegrearre gearwurkje sille. "Wy stribje nei ien plan, ien regisseur, ien kontaktpersoan," sa de presintaasje.
De hûsfeesting fan de teams kaam ek oan bar. De fjouwer gebiedsteams wurde op ferskillende lokaasjes hûsfeest, ûnder oaren it Vlekkenhoes. Der wie wat ferwarring oer de kostenferdieling tusken de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel, mar it waard dúdlik dat de kosten op basis fan de werklike útjouwer per gemeente ferdield wurde.
In riedslid frege nei de dreechheden by it ferfoljen fan fakatueres. "De arbeidsmerk is krap, benammen foar funksjes lykas gedrachswittenskipers," waard útlein. Lykwols wurdt der hurd wurke om de ynhier fan ekstern personiel werom te dringen.
It debat waard ôfsletten mei in útnûging foar in wurkbesite oan it Vlekkenhoes, nei't in earder besite net nei winsk ferrûn wie. "Wy wolle dat graach oer dwaan," waard der sein, mei de belofte om dit yn it presidium te besprekken.
Al mei al liket de gemeenteried posityf stimd oer it foarstel, al binne der noch in pear fragen en soargen dy't yn de kommende tiid fierder besprutsen wurde sille.
Samenvatting
It dokumint befettet in foarstel oan de gemeenteried fan Achtkarspelen om kennis te nimmen fan it organisaasjeplan foar de Gebiedsteams 8KTD en yn te stimmen mei de byhearrende technyske begrotingswizigingen. Dizze wizigingen binne needsaaklik om de gebiedsteams ûnder te bringen yn de Werkmaatskippij 8KTD, mei as doel resultaatgerjochte soarch tichterby de ynwenners te bringen. It plan is budzjetneutraal en resultearret yn in struktioneel posityf finansjeel effekt foar beide gemeenten fanôf 2022. Yn de jierren 2020 en 2021 binne der inisjintele kosten foar skoallearring, wat it resultaat tydlik ferleget. De gemeenteried hat budzjetrjocht en moat ynstimme mei de ferskowing fan budzjetten tusken programma's en de werkmaatskippij. Der is út en troch partisipaasje west mei belutsen rieden en de wiziging fan de begroting wurdt sichtber makke foar de jierren 2019 en fierder.
-
03 - Raadsvoorstel - Technische begrotingswijzigingen en organisatieplan Gebiedsteams 8KTD.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Technische begrotingswijzigingen en organisatieplan Gebiedsteams 8KTD". Het doel is om de gemeenteraad te informeren over de vormgeving van de Gebiedsteams in Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel en om goedkeuring te vragen voor de technische begrotingswijzigingen die nodig zijn om deze teams te realiseren. Het plan beoogt een budgetneutrale vormgeving van de teams, met een structureel positief financieel resultaat voor beide gemeenten. De teams worden ondergebracht in de Werkmaatschappij 8KTD, met als doel kwalitatief goede en resultaatgerichte zorg dichter bij de inwoners te brengen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde informatie over de financiële implicaties, de organisatorische veranderingen en de betrokkenheid van verschillende raden en stakeholders.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de begrotingswijzigingen vast te stellen en moet instemmen met de verschuiving van budgetten tussen programma's en naar de Werkmaatschappij.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de begrotingswijzigingen en de organisatorische veranderingen. Dit omvat keuzes over de financiering en de prioritering van middelen binnen het sociaal domein.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten en organisatorische doelen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het organisatieplan en in te stemmen met de voorgestelde begrotingswijzigingen.
Participatie:
Er is sprake geweest van uitgebreide participatie met betrokken raden zoals de senioren-, WMO-, en Cliëntenraad, die positief hebben geadviseerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel is budgetneutraal met een structureel positief resultaat voor beide gemeenten. De financiële dekking komt uit bestaande subsidies en middelen, en er is een krediet nodig voor verbouwing, dat over zes jaar wordt afgeschreven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsteams 8KTD Technische begrotingswijzigingen Organisatieplan Werkmaatschappij Sociaal Domein Budgetneutraal Beleidskader Scholingsbudget Externe huisvesting BoargerpartisipaasjeVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
T. Nicolai
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker -
00:54:53 - 00:57:20 - 00:57:39 - 00:58:24 - 00:58:26 - 01:02:22 - 01:02:28 - 01:02:58 - 01:03:07 - 01:03:09 - 01:03:11 - 01:03:25 - 01:03:31 - 01:05:19 - 01:05:41 - 01:07:30 - 01:08:04 - 01:08:14 - 01:10:41 - 01:10:47 - 01:10:48 - 01:10:49 - 01:10:58 - 01:11:15 - 01:11:29 - 01:11:47 - 01:12:01 - 01:12:44 - 01:12:57 - 01:13:41 - 01:13:51 - 01:14:25 - 01:14:26 - 01:14:28 - 01:14:33 - 01:14:36 - 01:14:40 - 01:15:00 - 01:15:01 - 01:15:27 - 01:15:29 - 01:15:41 - 01:15:47 - 01:16:01 - 01:16:26
T. Nicolai -
Agendapunt 4 Beleidsplan integrale schulddienstverlening
Gemeenteraad Achtkarspelen Debatteert over Schulddienstverlening: "Een Stap naar Financiële Rust"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een voorstel besproken om in te stemmen met het beleidsplan voor integrale schulddienstverlening voor de periode 2020-2024. Het plan, dat zich richt op preventie, vroegsignalering en een integrale aanpak, moet bijdragen aan financiële stabiliteit voor de inwoners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 21 november 2019 stond het beleidsplan voor integrale schulddienstverlening centraal. Het plan, dat in samenwerking met de gemeenten Tytsjerksteradiel is opgesteld, beoogt een gezamenlijke uitvoering zonder budgettaire aanpassingen, hoewel een technische begrotingswijziging nog volgt. De evaluatie van het plan is gepland voor 2023.Een belangrijk onderdeel van het debat was de bewindvoering, een dienst die de afgelopen jaren flink in kosten is gestegen. "We moeten goed kijken hoe we deze uitgaven beter kunnen beheersen," aldus een gemeenteraadslid. Er werd ook gediscussieerd over de mogelijkheid voor de gemeente om zelf een bewindvoerder in dienst te nemen, zoals andere gemeenten zoals Deventer en Groningen al doen. "Feitelijk is het mogelijk, maar er zijn juridische randvoorwaarden waar we rekening mee moeten houden," werd er opgemerkt.
Een ander punt van discussie was de vergelijking van uitgaven tussen Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. "Het valt op dat Tytsjerksteradiel structureel fors duurder is dan wij," merkte een raadslid op. De uitleg was dat de uitgaven specifiek gekoppeld zijn aan de eigen gemeente en dat er geen sprake is van het opdraaien voor elkaars kosten.
De Partij van de Arbeid vroeg naar de onderbouwing van de kosten en de verhouding ten opzichte van andere gemeenten. Er werd erkend dat er een landelijke trend is van toenemende bewindvoeringen, maar ook dat het aantal beëindigde bewindvoeringen toeneemt, wat als positief werd gezien.
Een ander belangrijk onderwerp was het verschil tussen saneringskredieten en schuldbemiddeling. Hoewel schuldbemiddeling vaker wordt toegepast, blijkt uit een benchmark van Divosa dat saneringskredieten succesvoller zijn. "Het grootste deel van de gemeenten past schuldbemiddeling toe, maar saneringskredieten leiden tot meer succes," aldus de presentatie.
De discussie werd afgesloten met vragen over de rol van de kredietbank en de rentetarieven die zij hanteren. Er werd opgemerkt dat de kredietbank zich baseert op commerciële rentetarieven met een opslag vanwege de grotere risico's. "Feitelijk zijn het de schuldeisers die dat betalen," werd er uitgelegd.
Het debat toonde de complexiteit van schulddienstverlening en de noodzaak voor een doordachte aanpak. De gemeenteraad zal binnenkort stemmen over het voorstel, dat een stap moet zijn naar meer financiële rust voor de inwoners van Achtkarspelen.
Samenvatting
Het document betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Achtkarspelen om in te stemmen met het beleidsplan voor integrale schulddienstverlening voor de periode 2020-2024. Het plan is opgesteld conform de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en richt zich op preventie, vroegsignalering, en een integrale aanpak van schulddienstverlening, met regie vanuit de gemeente. Het beleidsplan sluit aan bij de missie en visie van het sociaal domein en draagt bij aan financiële rust en stabiliteit voor inwoners. Het plan is besproken met cliëntenraden en er is samengewerkt met de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel voor een gezamenlijke uitvoering. Er zijn geen budgettaire aanpassingen nodig, maar een technische begrotingswijziging volgt nog. Evaluatie van het plan is gepland voor 2023. De gemeenteraad wordt gevraagd om in te stemmen met het plan tijdens de vergadering op 21 november 2019.
Gemeenteried Achtkarspelen Debattearret oer Skuldhâlding: "In Stap nei Finansjele Rêst"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in foarstel besprutsen om yn te stimmen mei it beliedsplan foar integrale skulddientsferliening foar de perioade 2020-2024. It plan, dat him rjochtet op previnsje, betiidige sinjalearing en in integrale oanpak, moat bydrage oan finansjele stabilitiet foar de ynwenners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 21 novimber 2019 stie it beliedsplan foar integrale skulddientsferliening sintraal. It plan, dat yn gearwurking mei de gemeenten Tytsjerksteradiel is opsteld, hat as doel in sûntemintele útfiering sûnder budzjettaire oanpassingen, al sil der noch in technyske begrotingswiziging folgje. De evaluatie fan it plan is pland foar 2023.In wichtich ûnderdiel fan it debat wie de bewâldfiering, in tsjinst dy't de ôfrûne jierren flink yn kosten is stigen. "Wy moatte goed sjen hoe't wy dizze útjouwer better behearskje kinne," sa sei in gemeenteriedslid. Der waard ek diskusjearre oer de mooglikheid foar de gemeente om sels in bewâldfierder yn tsjinst te nimmen, lykas oare gemeenten lykas Deventer en Grins dat al dogge. "Feitlik is it mooglik, mar der binne juridyske ramtfoarwaarden dêr't wy rekken mei hâlde moatte," waard der opmurken.
In oar punt fan diskusje wie de fergeliking fan útjouwer tusken Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. "It falt op dat Tytsjerksteradiel struktureel fierder duorsumer is as wy," sei in riedslid. De útlis wie dat de útjouwer spesifiek keppele binne oan de eigen gemeente en dat der gjin sprake is fan it opdraaien foar elkoars kosten.
De Partij fan de Arbeid frege nei de ûnderbouwing fan de kosten en de ferhâlding ta oare gemeenten. Der waard erkend dat der in lanlik trend is fan tanimmende bewâldfieringen, mar ek dat it tal beëindige bewâldfieringen ta nimt, wat as posityf waard sjoen.
In oar wichtich ûnderwerp wie it ferskil tusken saneaskredyten en skuldbemiddeling. Alhoewol skuldbemiddeling faker ta stân komt, docht bliken út in benchmark fan Divosa dat saneaskredyten slaggearder binne. "It grutste part fan de gemeenten past skuldbemiddeling ta, mar saneaskredyten liede ta mear sukses," sa sei de presintaasje.
It debat waard ôfsluten mei fragen oer de rol fan de kredytbank en de rentetariven dy't hja hantearje. Der waard opmurken dat de kredytbank har basearret op kommersjele rentetariven mei in opslach fanwegen de gruttere riziko's. "Feitlik binne it de skuldeisers dy't dat betelje," waard der útlein.
It debat toande de kompleksiteit fan skulddientsferliening en de needsaak foar in trochtochte oanpak. De gemeenteried sil binnenkoart stimme oer it foarstel, dat in stap wêze moat nei mear finansjele rêst foar de ynwenners fan Achtkarspelen.
Samenvatting
It dokumint befettet in foarstel oan de gemeenteried fan Achtkarspelen om yn te stimmen mei it beliedsplan foar integrale skulddientsferliening foar de perioade 2020-2024. It plan is opsteld neffens de Wet gemeentlike skuldhulpferliening en rjochtet him op previnsje, betiidige signalering, en in integrale oanpak fan skulddientsferliening, mei regy fanút de gemeente. It beliedsplan slút oan by de missy en fisy fan it sosjaal domein en draacht by oan finansjele rêst en stabilitiet foar ynwenners. It plan is bespruts mei kliïntenrieden en der is gearwurke mei de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel foar in gesamelike útfiering. Der binne gjin budzjettaire oanpassings nedich, mar in technyske begrotingswiziging folget noch. Evaluaasje fan it plan is pland foar 2023. De gemeenteried wurdt frege om yn te stimmen mei it plan tiidens de gearkomste op 21 novimber 2019.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beleidsplan integrale schulddienstverlening 2020-2024". Het plan is opgesteld conform de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) en biedt richting aan de integrale schulddienstverlening voor de inwoners van de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Het richt zich op preventie, vroegsignalering, een integrale aanpak en regie vanuit de gemeente. Het plan sluit aan bij het beleidskader sociaal domein en de missie en visie van de gemeenten. Het doel is om financiële rust en stabiliteit voor inwoners te bevorderen en een effectieve en efficiënte werkwijze binnen het sociaal domein te ondersteunen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke uitleg van de doelstellingen, de context van het beleidsplan, en de verwachte effecten. Het biedt ook inzicht in de samenwerking tussen de betrokken gemeenten en de rol van de cliëntenraden.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de taak om het beleidsplan vast te stellen. Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de uitvoering van het plan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorgestelde beleidsplan. Dit omvat keuzes over de prioritering van preventie en vroegsignalering, en de mate van integrale aanpak en gemeentelijke regie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het plan heeft een duidelijke tijdsperiode (2020-2024) en specifieke doelen zoals preventie en vroegsignalering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het beleidsplan integrale schulddienstverlening 2020-2024.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het beleidsplan is besproken met de betrokken cliëntenraden werk & bijstand van de gemeenten, die een advies hebben opgesteld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op financiële stabiliteit en sociale integratie.
Financiële gevolgen:
Het beleidsplan leidt niet tot budgettaire aanpassingen. De financiële middelen blijven zoals opgenomen in de meerjarige begroting voor schulddienstverlening, ondanks stijgende klantaantallen. Er wordt een technische begrotingswijziging voorgesteld om de middelen correct te alloceren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsplan integrale schulddienstverlening Preventie Vroegsignalering Sociaal domein Financiële rust Gemeente Evaluatie Samenwerking Schulden KlantenVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
T. Nicolai
Onbekende spreker
T. Nicolai
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
Thea Kuipers-Jorna - CDA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker -
01:18:14 - 01:21:33 - 01:22:04 - 01:22:32 - 01:22:50 - 01:23:42 - 01:23:58 - 01:24:26 - 01:24:37 - 01:24:57 - 01:25:15 - 01:27:26 - 01:27:50 - 01:28:46 - 01:28:58 - 01:29:03 - 01:29:47 - 01:30:07 - 01:30:58 - 01:31:10 - 01:31:20 - 01:31:22 - 01:32:21 - 01:32:45 - 01:32:47 - 01:32:51 - 01:33:55 - 01:34:08 - 01:34:10 - 01:34:33 - 01:34:57 - 01:35:13 - 01:35:19 - 01:38:03 - 01:38:33 - 01:38:50 - 01:39:02 - 01:39:08 - 01:39:36 - 01:39:47 - 01:39:52 - 01:40:15 - 01:41:11 - 01:41:35 - 01:41:40 - 01:41:56 - 01:42:39 - 01:42:41 - 01:42:43 - 01:42:44 - 01:43:13 - 01:43:36 - 01:43:52 - 01:44:12 - 01:45:27 - 01:45:41 - 01:45:49 - 01:45:58 - 01:46:43 - 01:47:09 - 01:47:22 - 01:47:40 - 01:47:47 - 01:48:17 - 01:48:55 - 01:49:38 - 01:50:15
Thea Kuipers-Jorna - CDA
Wopke Veenstra - FNP
Agendapunt 5 Initiatiefvoorstel Rookvrije Generatie
Achtkarspelen zet stap naar rookvrije toekomst
De gemeenteraad van Achtkarspelen debatteerde deze week over een initiatiefvoorstel van GroenLinks om de gemeente aan te sluiten bij de Rookvrije Generatie. Het voorstel, ingediend door raadslid T.I. Veenstra, beoogt een rookvrije omgeving voor kinderen te creëren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het belang van een rookvrije generatie benadrukt. "Elke week raken honderden kinderen in Nederland verslaafd aan roken," begon Veenstra haar betoog. "Ruim de helft van de mensen die blijft roken, sterft aan de gevolgen daarvan. Het is tijd om in actie te komen."Het voorstel roept de gemeente op om een Plan van Aanpak te ontwikkelen, dat uiterlijk per 1 juli 2020 moet worden uitgevoerd. Dit plan omvat onder meer het rookvrij maken van gemeentelijke gebouwen, speeltuinen en straten rondom scholen. Daarnaast wordt er een convenant voorgesteld met lokale organisaties om gezamenlijk de rookvrije boodschap uit te dragen.
Veenstra benadrukte dat het niet alleen gaat om handhaving, maar vooral om preventie en bewustwording. "Het gaat om het positief naar voren brengen van een boodschap: een rookvrije generatie," aldus Veenstra. Ze wees erop dat het plaatsen van bordjes met de boodschap 'rookvrije generatie' al effectief kan zijn.
Tijdens het debat werden er vragen gesteld over de praktische uitvoering en de kosten van het voorstel. Veenstra gaf aan dat het aansluiten bij de Rookvrije Generatie op zichzelf geen kosten met zich meebrengt, maar dat er wel kosten kunnen zijn voor bijvoorbeeld het plaatsen van bordjes. "We willen graag een voorstel van het College over hoe dit verder kan worden uitgewerkt," zei ze.
Er was enige discussie over de haalbaarheid van het rookvrij maken van straten rondom scholen en het opnemen van een rookverbod in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Veenstra maakte duidelijk dat het voorstel vooral gericht is op preventie en dat handhaving niet de prioriteit heeft.
Het debat eindigde met de afspraak dat het College van B&W een voorstel zal uitwerken, waarin de mogelijkheden en kosten verder worden onderzocht. De gemeenteraad zal hier in juni verder over spreken. "Samen op weg naar een rookvrije generatie," besloot Veenstra hoopvol.
Samenvatting
Het initiatiefvoorstel van GroenLinks, ingediend door raadslid T.I. Veenstra, roept de gemeente Achtkarspelen op om zich aan te sluiten bij het initiatief Rookvrije Generatie. Het doel is om een rookvrije omgeving voor kinderen te creëren en hen te beschermen tegen de schadelijke effecten van roken en meeroken. Het voorstel omvat het ontwikkelen van een Plan van Aanpak met actiepunten en een kostenopzet, dat uiterlijk per 1 juli 2020 moet worden uitgevoerd. Het plan beoogt onder meer het rookvrij maken van gemeentelijke gebouwen, speeltuinen en straten rondom scholen, en het opstellen van een convenant met lokale organisaties. De gemeente wordt aangemoedigd om een actieve rol te spelen in het bevorderen van een rookvrije generatie, gebruikmakend van bestaande kennis en expertise van de Alliantie Nederland Rookvrij. Het voorstel benadrukt het belang van een gezonde toekomst voor kinderen en de bredere maatschappelijke voordelen van een rookvrije omgeving.
Achtkarspelen set stap nei rookfrije takomst
De gemeenteried fan Achtkarspelen debattearre dizze wike oer in ynitiatyf foarstel fan GroenLinks om de gemeente oan te sluten by de Rookfrije Generaasje. It foarstel, yntsjinne troch riedslid T.I. Veenstra, hat as doel in rookfrije omjouwing foar bern te skeppen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waardere it belang fan in rookfrije generaasje. "Elke wike wurde hûnderten bern yn Nederlân ferslaafde oan it roken," begûn Veenstra har betoog. "Mear as de helte fan de minsken dy't trochgiet mei roken, stjerre oan de gefolgen dêrfan. It is tiid om yn aksje te kommen."It foarstel ropt de gemeente op om in Oanpakplan te ûntwikkeljen, dat foar 1 july 2020 útfierd wurde moat. Dit plan behellet ûnder oaren it rookfrij meitsjen fan gemeentlike gebouwen, boartersplakken en strjitten om skoallen hinne. Dêrneist wurdt der in konvenant foarsteld mei lokale organisaasjes om sûntemint de rookfrije boadskip út te dragen.
Veenstra benadrukte dat it net allinnich giet om hânfetting, mar foaral om previnsje en bewustwurding. "It giet om it posityf nei foaren bringen fan in boadskip: in rookfrije generaasje," sa sei Veenstra. Se wiisde derop dat it pleatsen fan boerdjes mei de boadskip 'rookfrije generaasje' al effektyf wêze kin.
Tiidens it debat waarden der fragen steld oer de praktykútfiering en de kosten fan it foarstel. Veenstra joech oan dat it oansluten by de Rookfrije Generaasje op himsels gjin kosten meibringt, mar dat der wol kosten wêze kinne foar bygelyks it pleatsen fan boerdjes. "Wy wolle graach in foarstel fan it Kolleezje oer hoe't dit fierder útwurke wurde kin," sa sei se.
Der wie wat diskusje oer de haalberens fan it rookfrij meitsjen fan strjitten om skoallen hinne en it opnimmen fan in rookferbod yn de Algemene Plaklike Ferordening (APV). Veenstra makke dúdlik dat it foarstel foaral rjochte is op previnsje en dat hânfetting net de prioriteit hat.
It debat einige mei de ôfspraak dat it Kolleezje fan B&W in foarstel útwurkje sil, dêr't de mooglikheden en kosten fierder ûndersocht wurde. De gemeenteried sil hjir yn juny fierder oer prate. "Gear op wei nei in rookfrije generaasje," besleat Veenstra hoopfol.
Samenvatting
It ynitiatyf foarstel fan GroenLinks, yntsjinne troch riedslid T.I. Veenstra, ropt de gemeente Achtkarspelen op om har oan te sluten by it yntiatyf Rookfrije Generaasje. It doel is om in rookfrije omjouwing foar bern te skeppen en har te beskermjen tsjin de skadelike effekten fan roken en meirôken. It foarstel behellet it ûntwikkeljen fan in Plan fan Oanpak mei aksjepunten en in kostenopset, dat úterlik per 1 july 2020 útfierd wurde moat. It plan hat ûnder oaren as doel om gemeentlike gebouwen, boartersplakken en strjitten om skoallen hinne rookfrij te meitsjen, en it opstelle fan in konvenant mei lokale organisaasjes. De gemeente wurdt oanmoedige om in aktyf rol te spyljen yn it befoarderjen fan in rookfrije generaasje, mei behâld fan besteande kennis en ekspertize fan de Alliantie Nederland Rookfrij. It foarstel benadrukt it belang fan in sûne takomst foar bern en de breedere maatskiplike foardielen fan in rookfrije omjouwing.
-
Analyse van het document
Analyse van het Initiatiefvoorstel Rookvrije Generatie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Initiatiefvoorstel Rookvrije Generatie" en is ingediend door raadslid Mevr. T.I. Veenstra van GroenLinks. Het doel is om de gemeente Achtkarspelen aan te sluiten bij het initiatief Rookvrije Generatie, een landelijke beweging die streeft naar een rookvrije omgeving voor kinderen. Het voorstel omvat het ontwikkelen van een Plan van Aanpak met actiepunten en een kostenopzet, en het opstellen van een convenant met lokale organisaties om samen te werken aan een rookvrije generatie. De uitvoering moet uiterlijk op 1 juli 2020 starten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke doelen, een stappenplan en een tijdlijn. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële ramingen opgenomen, wat een belangrijk aspect is voor de haalbaarheid.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en het college van burgemeester en wethouders opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren. De raad speelt een beslissende rol in het vaststellen van het Plan van Aanpak en het monitoren van de voortgang.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij zich willen aansluiten bij de Rookvrije Generatie en of zij de voorgestelde maatregelen willen ondersteunen. Dit omvat keuzes over regelgeving, samenwerking met lokale organisaties en het al dan niet aanpassen van de APV.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. De doelen zijn specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk, vooral vanwege het ontbreken van een gedetailleerde financiële onderbouwing.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college op te dragen zich aan te sluiten bij de Rookvrije Generatie, een convenant op te stellen en een Plan van Aanpak te ontwikkelen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met lokale organisaties en het betrekken van jongeren bij het ontwikkelen van het Plan van Aanpak. Er wordt echter weinig gezegd over bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het voorstel draagt bij aan een gezondere leefomgeving, wat een duurzaamheidsaspect heeft.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden in het Plan van Aanpak opgenomen. Het voorstel suggereert dat het grotendeels budgetneutraal kan worden uitgevoerd, met beperkte kosten voor materialen en aanpassingen.
In conclusie, het voorstel biedt een duidelijke richting voor het bevorderen van een rookvrije generatie in Achtkarspelen, maar vereist verdere uitwerking van financiële en meetbare aspecten om volledig SMART te zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rookvrije Generatie Gezondheidsbeleid Plan van Aanpak Convenant Volksgezondheid Alliantie Nederland Rookvrij Preventieakkoord Omgevingsvisie Communicatiestrategie SMART-geformuleerde beleidsdoelenVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Onbekende spreker
Wopke Veenstra - FNP
Onbekende spreker
Wopke Veenstra - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Wopke Veenstra - FNP
Onbekende spreker
Wopke Veenstra - FNP
Onbekende spreker
Wopke Veenstra - FNP
Onbekende spreker
Wopke Veenstra - FNP
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 6 Beantwoording schriftelijke vragen PvdA inzake schooladviezen basisscholen m.b.t. keuze middelbare school
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvergadering van 21 november 2019 waarin de beantwoording van schriftelijke vragen door de PvdA-fractie over schooladviezen van basisscholen in Achtkarspelen wordt besproken. De vragen richten zich op de discrepantie tussen de resultaten van de centrale eindtoets en het advies van de docent, en of er actie ondernomen wordt om deze verschillen te minimaliseren. Het college geeft aan dat er nog geen volledige verklaring is voor de verschillen en dat er een nadere analyse met scholen en onderzoekers zal plaatsvinden. Er wordt verwezen naar het beleidsplan "Koers op Kansen" dat zich richt op het doorbreken van lokale achterstanden met speerpunten zoals versterking van Voor- en Vroegschoolse Educatie, taalverwerving en talentontwikkeling. Het college stelt voor om eerst verder onderzoek te doen en gesprekken te voeren met onderwijspartners en onderzoekers om de situatie beter te begrijpen en te bepalen of verdere stappen nodig zijn.
Samenvatting
De tekst beskriuwt in riedsfergadering fan 21 novimber 2019 dêr't de beäntwurding fan skriftlike fragen troch de PvdA-fraksje oer skoaladvizen fan basisskoallen yn Achtkarspelen besprutsen wurdt. De fragen geane oer it ferskil tusken de resultaten fan de sintrale eintoets en it advys fan de dosint, en oft der aksje nommen wurdt om dizze ferskillen te minimalisearjen. It kolleezje jout oan dat der noch gjin folsleine ferklearring is foar de ferskillen en dat der in neiere analyse mei skoallen en ûndersikers plakfine sil. Der wurdt ferwiisd nei it beliedsplan "Koers op Kansen" dat him rjochtet op it trochbrekken fan lokale efterstannen mei spearpunten lykas fersterking fan Foar- en Vroegskoalske Edukaasje, taalferwurving en talintûntwikkeling. It kolleezje stelt foar om earst fierder ûndersyk te dwaan en petearen te hâlden mei ûnderwiispartners en ûndersikers om de situaasje better te begripen en te bepalen oft fierdere stappen nedich binne.
-
06 - Raadsvoorstel - Beantwoording schriftelijke vragen PvdA inzake schooladviezen basisscholen m.b.t. keuze middelbare school.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Beantwoording schriftelijke vragen PvdA inzake schooladviezen basisscholen m.b.t. keuze middelbare school
Samenvatting: De PvdA-fractie heeft vragen gesteld over de discrepantie tussen de schooladviezen van basisscholen en de resultaten van de centrale eindtoets. Het college heeft deze vragen beantwoord en benadrukt dat er een nadere analyse nodig is om de validiteit van de cijfers te controleren. Het beleidsplan "Koers op Kansen" richt zich op het doorbreken van lokale achterstanden met speerpunten zoals Voor- en Vroegschoolse Educatie, taalverwerving en talentontwikkeling. Het college stelt voor om samen met onderwijspartners en onderzoekers de situatie verder te onderzoeken en de raad hierover te informeren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de beantwoording van de vragen, maar mist concrete acties en tijdlijnen voor de voorgestelde analyses en vervolgstappen. Er is een duidelijke intentie om de situatie te onderzoeken, maar de details van hoe dit zal gebeuren zijn nog niet uitgewerkt.
Rol van de Raad
De rol van de raad is momenteel informerend en meningvormend. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de beantwoording en kan op basis van de uitkomsten van het nader onderzoek verdere stappen overwegen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het college willen aanmoedigen om sneller en concreter actie te ondernemen. Er moet ook worden overwogen of er extra middelen of beleidswijzigingen nodig zijn om de gesignaleerde problemen aan te pakken.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen specifieke doelen of tijdlijnen genoemd voor de voorgestelde analyses en acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vaagheid kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij akkoord gaan met de voorgestelde aanpak van het college en of zij verdere actie of aanpassingen wensen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er gesprekken zullen plaatsvinden met onderwijspartners en onderzoekers, wat wijst op een zekere mate van participatie. Echter, de mate waarin ouders en leerlingen worden betrokken, wordt niet genoemd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op onderwijs en het aanpakken van lokale achterstanden.
Financiële Gevolgen
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of de voorgestelde acties binnen het bestaande budget kunnen worden uitgevoerd of dat er extra middelen nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schooladviezen Basisscholen Middelbare schoolkeuze Discrepantie Centrale eindtoets Koers op Kansen Lokale achterstanden Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Taalverwerving TalentontwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Vaststelling bestemmingsplan herontwikkeling locatie Maskelyn Augustinusga
Samenvatting
Op 14 november 2019 werd een voorstel besproken voor de vaststelling van het bestemmingsplan voor de herontwikkeling van de locatie 't Maskelyn in Augustinusga. Het plan omvat de bouw van twee levensloopbestendige woningen en de aanleg van een groenzone. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inspraakperiode, en de provincie Fryslân heeft positief gereageerd. Het bestemmingsplan en het nieuwe welstandskader worden voorgesteld om ongewijzigd vast te stellen. Er is geen plan-MER of exploitatieplan nodig, aangezien de gemeente eigenaar is van de grond en de grondexploitatie al is vastgesteld. Na vaststelling kunnen de kavels worden verkocht en kan de bouw beginnen, waarbij de groenzone in overleg met omwonenden wordt ingericht.
Samenvatting
Op 14 novimber 2019 waard in foarstel besprutsen foar it fêststellen fan it bestimmingsplan foar de herûntwikkeling fan de lokaasje 't Maskelyn yn Augustinusga. It plan behellet de bou fan twa libbensrinige wenningen en de oanlis fan in grientegebiet. Der binne gjin sichtwizen yntsjinne yn 'e ynspraakperioade, en de provinsje Fryslân hat posityf reagearre. It bestimmingsplan en it nije welstânkader wurde foarsteld om ûnwizige fêst te stellen. Der is gjin plan-MER of eksploitaasjepan nedich, om't de gemeente eigenaar is fan de grûn en de grûneksploitaasje al fêststeld is. Nei fêststelling kinne de kavels ferkocht wurde en kin de bou losgean, wêrby't it grientegebiet yn oerlis mei de omwenners ynrjochte wurdt.
-
06 - Raadsvoorstel - Vaststelling bestemmingsplan herontwikkeling locatie Maskelyn Augustinusga.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan herontwikkeling locatie Maskelyn Augustinusga". Het bestemmingsplan maakt de bouw van twee levensloopgeschikte woningen en de aanleg van een groenzone mogelijk op de locatie van de voormalige school 't Maskelyn in Augustinusga. Er is een nieuw welstandskader nodig voor deze ontwikkeling. Er zijn geen zienswijzen ingediend op het ontwerp, waardoor de gemeenteraad wordt voorgesteld om het bestemmingsplan en het welstandskader vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de procedure, de betrokken partijen, en de juridische en planologische aspecten. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat duidt op een breed draagvlak of een gebrek aan bezwaren.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan en het welstandskader vast te stellen. Het college heeft het plan voorbereid, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de raad.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde herontwikkeling en de bijbehorende welstandscriteria. Dit omvat keuzes over ruimtelijke ordening, volkshuisvesting en de invulling van de locatie.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen inconsequenties opgemerkt. De doelen zijn duidelijk en haalbaar binnen de gestelde kaders.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en het nieuwe welstandskader vast te stellen, en om geen plan-MER of exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake van participatie met de omwonenden, met name over de invulling van de groenvoorziening. Er zijn bijeenkomsten geweest met direct omwonenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien het plan geen negatieve effecten heeft op stikstofdepositie en voldoet aan de Wet natuurbescherming.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de grondexploitatie al is vastgesteld en de gemeente eigenaar is van de grond. Er is geen exploitatieplan nodig, wat kosten bespaart. De verkoop van de kavels kan inkomsten genereren voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Herontwikkeling Maskelyn Augustinusga Welstandskader Levensloopbestendige woningen Groenzone Stedenbouwkundige randvoorwaarden Zienswijzen OmwonendenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Opstarten procedure bestemmingsplan Sarabos 2 te Gerkesklooster, verplaatsen bouwvlak
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen bespreekt een voorstel om het bestemmingsplan voor Sarabos 2 in Gerkesklooster te herzien. Dit is nodig omdat de eigenaren een onbewoonbaar geworden woning willen herbouwen op een naastliggend perceel. Het huidige bouwrecht moet worden verplaatst, wat een nieuw bestemmingsplan vereist. Het college van burgemeester en wethouders stelt voor om het voorontwerp bestemmingsplan inspraakrijp te verklaren en te kiezen voor procedurevariant 1, wat de proceduretijd verkort. Dit houdt in dat het college de voorbereidingen treft tot de vaststelling van het plan. Tijdens de inspraakperiode kunnen inwoners en belanghebbenden hun reacties geven. Het plan wordt gepubliceerd in De Feanster en op de gemeentelijke website. Na de inspraakperiode en overleg met diverse partners, zal het ontwerpbestemmingsplan ter inzage worden gelegd en uiteindelijk ter vaststelling aan de raad worden voorgelegd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen besprekt in foarstel om it bestimmingsplan foar Sarabos 2 yn Gerkesklooster te herzjen. Dit is nedich om't de eigeners in ûnbewenber wurden wenning op in neistlizzend perceel wer opbouwe wolle. It hjoeddeistige bouwrjocht moat ferskood wurde, wat in nij bestimmingsplan freget. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders stelt foar om it foaroarûntwerp bestimmingsplan ynspraakryp te ferklearjen en te kiezen foar proseduervariant 1, wat de prosedueretiid ferkoart. Dit hâldt yn dat it kolleezje de foarbereidings treft oant de fêststelling fan it plan. Tidens de ynspraakperioade kinne ynwenners en belanghawwenden har reaksjes jaan. It plan wurdt publisearre yn De Feanster en op de gemeentlike webside. Nei de ynspraakperioade en oerlis mei ferskate partners, sil it ûntwerpbestimmingsplan ter ynseach lein wurde en úteinlik ter fêststelling oan de ried foarlein wurde.
-
07 - Raadsvoorstel - Opstarten procedure bestemmingsplan Sarabos 2 te Gerkesklooster, verplaatsen bouwvlak.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Opstarten procedure bestemmingsplan Sarabos 2 te Gerkesklooster, verplaatsen bouwvlak
Samenvatting: Het voorstel betreft het opstarten van de procedure voor een nieuw bestemmingsplan voor Sarabos 2 in Gerkesklooster. Dit is nodig om een woning te verplaatsen naar een naastliggend perceel, aangezien de huidige locatie niet meer voldoet aan de eisen. De gemeenteraad wordt gevraagd om in te stemmen met het inspraakrijp verklaren van het voorontwerp en te kiezen voor procedurevariant 1, waarbij het college de voorbereidingen tot aan de vaststelling op zich neemt. Dit moet de herbouw van de woning op de nieuwe locatie mogelijk maken.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak voor het nieuwe bestemmingsplan, de procedurele stappen, en de betrokkenheid van de gemeenteraad en het college. Er zijn echter geen financiële gevolgen of duurzaamheidsoverwegingen opgenomen, wat het voorstel minder compleet maakt.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. In dit voorstel wordt de raad gevraagd om het voorontwerp inspraakrijp te verklaren en te kiezen voor een specifieke procedurevariant.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het inspraakrijp verklaren van het voorontwerp en de keuze voor procedurevariant 1. Dit impliceert een afweging tussen snelheid en zorgvuldigheid in de procedure.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden in termen van procedurele stappen. Echter, het mist concrete informatie over de haalbaarheid (Achievable) en relevantie (Relevant), zoals financiële dekking en duurzaamheidsoverwegingen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het voorontwerp bestemmingsplan inspraakrijp te verklaren en te kiezen voor procedurevariant 1.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er inspraak en overleg met burgers en maatschappelijke organisaties zal plaatsvinden. Dit wordt gedaan door publicatie in lokale media en het ter inzage leggen van het plan.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel. Dit is een gemis, aangezien financiële implicaties vaak een belangrijk aspect zijn van bestemmingsplannen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Sarabos 2 Gerkesklooster Bouwvlak Inspraak Procedurevariant Voorontwerp Herbouw Ruimtelijke ordening OverlegpartnersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Wijzigen afschrijvingsmethode
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen bespreekt een voorstel om de afschrijvingsmethode van activa te wijzigen van annuïtair naar lineair, met ingang van 1 januari 2020. Deze wijziging is in lijn met de BBV-regels, die voorschrijven dat er per subcategorie slechts één type afschrijving mag worden toegepast. Het voorstel is eerder besproken in de controlecommissie en zal verder worden behandeld in de raadsvergadering op 21 november 2019. De wijziging zorgt voor een eenduidige manier van afschrijven en voldoet aan de BBV-regels. Hoewel de kosten in de eerste jaren hoger zullen zijn, worden deze evenredig verspreid over de resterende jaren. De kosten voor riolering worden gedekt uit de voorziening voor riolering, terwijl de overige kapitaallasten ten laste komen van het begrotingssaldo. Het voorstel zal ook in Tytsjerksteradiel worden voorgelegd. De verwerking van de wijziging vindt plaats in 2020, gebaseerd op de meerjarenraming 2020-2025.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen besprekt in foarstel om de ôfskriuwingsmetoade fan aktivabestannen te feroarjen fan annuïtair nei lineêr, mei yngong fan 1 jannewaris 2020. Dizze feroaring is yn oerienstimming mei de BBV-regels, dy't foarskriuwe dat der per subkategory allinnich ien type ôfskriuwing tafoege wurde mei. It foarstel is earder besprutsen yn de kontrolekommisje en sil fierder behannele wurde yn de riedsfergadering op 21 novimber 2019. De feroaring soarget foar in iendúdige manier fan ôfskriuwen en foldocht oan de BBV-regels. Alhoewol't de kosten yn de earste jierren heger wêze sille, wurde dizze likeredich ferspraat oer de resterende jierren. De kosten foar riolearring wurde dekt út de foarsjenning foar riolearring, wylst de oare kapitaallasten foar rekken komme fan it begruttingssaldo. It foarstel sil ek foarlein wurde yn Tytsjerksteradiel. De ferwurking fan de feroaring fynt plak yn 2020, basearre op de mearjierrenramming 2020-2025.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijzigen afschrijvingsmethode". Het voorstel beoogt de afschrijvingsmethode van annuïtair naar lineair te wijzigen per 1 januari 2020, in overeenstemming met de BBV-regels. Momenteel worden activa op verschillende manieren afgeschreven, maar de BBV-regels vereisen één type afschrijving per subcategorie. Het voorstel is om alle activa lineair af te schrijven, wat al eerder is besloten voor nieuwe investeringen. Dit zorgt voor een eenduidige manier van afschrijven en voldoet aan de BBV-regels.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de voordelen van de wijziging uitlegt. Het bevat de benodigde informatie over de huidige situatie, de gewenste verandering, en de financiële implicaties.
Rol van de raad:
De raad moet een besluit nemen over de voorgestelde wijziging van de afschrijvingsmethode, aangezien dit een stelselwijziging betreft die onder de BBV-regels valt.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet instemmen met de wijziging van de afschrijvingsmethode. Dit kan invloed hebben op de financiële rapportage en de lastenverdeling over de jaren.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijziging die per 1 januari 2020 moet plaatsvinden. Het is haalbaar en relevant, gezien de noodzaak om aan de BBV-regels te voldoen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de wijziging van de afschrijvingsmethode van annuïtair naar lineair per 1 januari 2020.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel, aangezien het een technische en administratieve wijziging betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële administratie.
Financiële gevolgen:
De wijziging leidt tot hogere lasten in de eerste jaren, maar de kosten worden evenredig verspreid over de resterende jaren. De kosten voor riolering worden gedekt uit de voorziening voor riolering, terwijl de overige kapitaallasten ten laste komen van het begrotingssaldo op basis van taakveld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afschrijvingsmethode Lineair Annuïtair BBV-regels Activa Financieel pakket Accountant Investeringen Kapitaallasten BegrotingssaldoVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Begrotingswijziging GR SW Fryslân
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Achtkarspelen om de gewijzigde begroting 2019 van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân) voor kennisgeving aan te nemen zonder een zienswijze in te dienen. De wijzigingen in de begroting zijn voornamelijk te wijten aan een nieuwe CAO voor de sociale werkvoorziening, die hogere loonkosten met zich meebrengt, en een hoger aantal werknemers dan oorspronkelijk begroot. De totale bijdrage van de gemeente Achtkarspelen stijgt hierdoor met €120.000, waarvan €64.400 voor extra inwoners met een SW-dienstverband en €55.600 door stijgende loonkosten. Na een extra bijdrage vanuit het Rijk, betaalt de gemeente netto €30.000 meer. De gemeenteraden hebben tot 5 december 2019 om een zienswijze in te dienen, waarna de definitieve besluitvorming op 6 december 2019 plaatsvindt.
Samenvatting
It foarstel oan de ried fan Achtkarspelen is om de feroare begroting 2019 fan de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân) foar kennisname oan te nimmen sûnder in miening yn te tsjinjen. De feroaringen yn de begroting binne foaral te tankjen oan in nije CAO foar de sosjale wurkfoarsjenning, dy't hegere loonkosten meibringt, en in heger tal wurknimmers as oarspronklik begroot. De totale bydrage fan de gemeente Achtkarspelen stiet hjirmei mei €120.000, wêrfan €64.400 foar ekstra ynwenners mei in SW-dienstferbân en €55.600 troch stiigjende loonkosten. Nei in ekstra bydrage fanút it Ryk, betellet de gemeente netto €30.000 mear. De gemeenterieden hawwe oant 5 desimber 2019 om in miening yn te tsjinjen, wêrnei de definitive beslútfoarming op 6 desimber 2019 plakfynt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijziging GR SW Fryslân". Het voorstel betreft een gewijzigde begroting voor 2019 van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân). De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege een nieuwe CAO voor de sociale werkvoorziening, die hogere loonkosten met zich meebrengt, en een hoger aantal werknemers dan oorspronkelijk begroot. De gemeente Achtkarspelen wordt gevraagd de gewijzigde begroting voor kennisgeving aan te nemen zonder een zienswijze in te dienen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de redenen voor de begrotingswijziging duidelijk uiteenzet en de financiële implicaties voor de gemeente Achtkarspelen beschrijft. Het biedt ook inzicht in de procedurele stappen en deadlines.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de gewijzigde begroting voor kennisgeving aan te nemen. De raad heeft de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen, maar het voorstel is om dit niet te doen.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad al dan niet een zienswijze wil indienen over de gewijzigde begroting. Dit kan afhangen van de mate waarin de raad zich kan vinden in de financiële wijzigingen en de onderliggende redenen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële wijzigingen en de redenen daarvoor. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor het indienen van zienswijzen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen om de gewijzigde begroting voor kennisgeving aan te nemen en geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne begrotingskwestie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente Achtkarspelen zijn een verhoging van de bijdrage met €120.000, waarvan €64.400 voor extra SW-dienstverbanden en €55.600 door stijgende loonkosten. Door een extra WSW-bijdrage vanuit het Rijk zal de netto verhoging €30.000 bedragen. Dit wordt meegenomen in de jaarafrekening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijziging GR SW Fryslân Sociale Werkvoorziening Loonkosten Caparis CAO Zienswijze Eindafrekening Gemeente Tytsjerksteradiel Dienstverbanden-SWVerfijning van de zoekopdracht: