11-04-2019 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
O.f. Brouwer (voorzitter)
O.f. Brouwer (voorzitter)
Agendapunt 2 Mededelingen/Afsprakenlijst
O.f. Brouwer (voorzitter)
M.c. Buising
O.f. Brouwer (voorzitter)
M.c. Buising
O.f. Brouwer (voorzitter)
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
O.f. Brouwer (voorzitter)
O.f. Brouwer (voorzitter)
Agendapunt 4 Besluitenlijst vorige raadsvergadering d.d. 28 maart 2019
O.f. Brouwer (voorzitter)
M.c. Buising
O.f. Brouwer (voorzitter)
Toos van der Vaart - CU
O.f. Brouwer (voorzitter)
O.f. Brouwer (voorzitter)
Agendapunt 5 Memo analyse resultaat jaarrekening WM2018
Financiële Chaos in de Gemeente: "Een Memo van Treurnis"
Tijdens de raadsvergadering van 11 april 2019 werd een memo over de jaarrekening van 2018 besproken. De memo, die al eerder op de Lijst Ingekomen Stukken stond, werd door de PvdA geagendeerd voor deze vergadering. Het doel was om de inhoud van de memo te bespreken en te begrijpen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een verhitte raadsvergadering uitte de Partij van de Arbeid (PvdA) scherpe kritiek op de financiële gang van zaken binnen de gemeente. De aanleiding was een memo over de jaarrekening van 2018, die volgens de PvdA een schokkend beeld schetst van financiële wanorde en incompetentie. "De lijst met fouten is meer dan triest," aldus dhr. T. Nicolai van de PvdA. "De memo toont overduidelijk financiële incompetentie en een organisatie die onbeheersbaar is."De vergadering, die een meningvormend karakter had, werd aangevraagd door Nicolai, die de memo op de agenda wilde om de ernst van de situatie te benadrukken. "Ik wil graag dat het college publiekelijk excuses maakt," eiste Nicolai. Hij vergeleek de situatie met de beroemde woorden van Mario Draghi tijdens de eurocrisis: "Whatever it takes."
Dhr. H. Bruining, de portefeuillehouder, verdedigde het college door te wijzen op de complexiteit van de organisatie en de stappen die al zijn ondernomen om de problemen aan te pakken. "We zijn druk bezig om de organisatie op orde te krijgen," verklaarde Bruining. "Het is een ingewikkelde situatie, maar we werken hard aan oplossingen."
Niet iedereen in de raad deelde de scherpe kritiek van de PvdA. Dhr. Zandbergen van een andere fractie vroeg zich af wat Nicolai met zijn betoog wilde bereiken. "We moeten ook vooruitkijken en niet alleen achteruit," stelde Zandbergen. "Er zijn fouten gemaakt, maar laten we nu samen de schouders eronder zetten."
De discussie werd verder aangezwengeld door vragen over de impact van de memo op de begroting van het volgende jaar. Dhr. Van Kammen vroeg zich af welke invloed de analyse zou hebben op de toekomstige financiële planning. Bruining verzekerde dat er hard gewerkt wordt aan een verbeterplan en dat de problemen stap voor stap worden opgelost.
Ondanks de beloftes van verbetering bleef de PvdA bij haar standpunt dat het college verantwoordelijkheid moet nemen voor de financiële chaos. "Het budgetrecht van deze raad is met voeten getreden," concludeerde Nicolai. "En daar moeten excuses voor komen."
De vergadering eindigde zonder dat er concrete besluiten werden genomen, maar met de belofte van het college om de problemen aan te pakken en de raad op de hoogte te houden van de voortgang. Het debat liet echter een verdeeldheid zien binnen de raad over hoe om te gaan met de financiële uitdagingen van de gemeente.
Samenvatting
Op 11 april 2019 wordt tijdens een raadsvergadering het agendapunt over de memo analyse van de jaarrekening WM2018 besproken. Dit agendapunt valt onder programma 0 - Bestuur en ondersteuning en heeft een mening vormend karakter. De memo werd op 8 maart 2019 op de Lijst Ingekomen Stukken geplaatst. Dhr. T. Nicolai van de PvdA heeft verzocht om deze memo te agenderen voor de vergadering. De portefeuillehouder is dhr. H. Bruining en de ambtenaar die hierbij betrokken is, is mevr. T. Arends. Het doel van de vergadering is om kennis te nemen van de inhoud van de memo.
Finansjele Chaos yn de Gemeente: "In Memo fan Fertriet"
Tidens de riedsfergadering fan 11 april 2019 waard in memo oer de jierrekken fan 2018 besprutsen. De memo, dy't earder al op de List Ynkommende Stikken stie, waard troch de PvdA op 'e aginda set foar dizze fergadering. It doel wie om de ynhâld fan de memo te besprekken en te begripen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in ferhitten riedsfergadering útten de Partij van de Arbeid (PvdA) skerpe krityk op de finansjele gong fan saken binnen de gemeente. De oanlieding wie in memo oer de jierrekken fan 2018, dy't neffens de PvdA in skokkend byld sketst fan finansjele wanorde en ynkompitinsje. "De list fan flaters is mear as betreurenswurdich," sa sei dhr. T. Nicolai fan de PvdA. "De memo toant oerdúdlik finansjele ynkompitinsje en in organisaasje dy't ûnbehearber is."De fergadering, dy't in mieningsfoarmjend karakter hie, waard oanfrege troch Nicolai, dy't de memo op 'e aginda sette om de ernst fan de situaasje te benadrukken. "Ik wol graach dat it kolleezje publyklik ekskúzes makket," easte Nicolai. Hy fergelike de situaasje mei de berne wurden fan Mario Draghi tidens de eurokrisis: "Whatever it takes."
Dhr. H. Bruining, de portefúljehâlder, ferdigene it kolleezje troch te wizen op de kompleksiteit fan de organisaasje en de stappen dy't al nommen binne om de problemen oan te pakken. "Wy binne drok dwaande om de organisaasje op oarder te krijen," ferklearre Bruining. "It is in yngewikkelde situaasje, mar wy wurkje hurd oan oplossingen."
Net elkenien yn de ried die de skerpe krityk fan de PvdA. Dhr. Zandbergen fan in oare fraksje frege him ôf wat Nicolai mei syn betoog berikke woe. "Wy moatte ek foarútsjen en net allinnich efterút," stelde Zandbergen. "Der binne flaters makke, mar lit ús no tegearre de skouders derûnder sette."
De diskusje waard fierder oanwakkerd troch fragen oer de ynfloed fan de memo op de begroting fan it folgjende jier. Dhr. Van Kammen frege him ôf hokker ynfloed de analyse hawwe soe op de takomstige finansjele planning. Bruining fersekere dat der hurd wurke wurdt oan in ferbetterplan en dat de problemen stap foar stap oplost wurde.
Nettsjinsteande de beloften fan ferbettering bleau de PvdA by har stânplak dat it kolleezje ferantwurdlikheid nimme moat foar de finansjele chaos. "It budzjetrjocht fan dizze ried is mei fuotten trede," konkludearre Nicolai. "En dêr moatte ekskúzes foar komme."
De fergadering einige sûnder dat der konkrete besluten naam waarden, mar mei de belofte fan it kolleezje om de problemen oan te pakken en de ried op 'e hichte te hâlden fan de foargong. It debat liet lykwols in ferdieldheid sjen binnen de ried oer hoe om te gean mei de finansjele útdagings fan de gemeente.
Samenvatting
Op 11 april 2019 wurdt tiidens in riedsfergadering it agindapunt oer de memo-analyse fan de jierrekken WM2018 besprutsen. Dit agindapunt falt ûnder programma 0 - Bestjoer en ûndersteuning en hat in mieningsfoarmjend karakter. De memo waard op 8 maart 2019 op de List Ynkommende Stikken pleatst. Dhr. T. Nicolai fan de PvdA hat frege om dizze memo op 'e aginda te setten foar de ferigening. De portefúljehâlder is dhr. H. Bruining en de amtner dy't hjirby belutsen is, is mevr. T. Arends. It doel fan de ferigening is om kennis te nimmen fan de ynhâld fan de memo.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Memo analyse resultaat jaarrekening WM2018". Het voorstel betreft een memo die de analyse van de jaarrekening van WM2018 presenteert. Deze memo is op 8 maart 2019 op de Lijst Ingekomen Stukken geplaatst en is door dhr. T. Nicolai (PvdA) geagendeerd voor bespreking in de raadsvergadering. Het doel is om de raad kennis te laten nemen van de financiële resultaten en bevindingen uit de jaarrekening van WM2018.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het informeren van de raad over de financiële resultaten van WM2018. Er is echter geen gedetailleerde informatie over de inhoud van de memo zelf in de samenvatting, wat de beoordeling van de volledigheid van de inhoud bemoeilijkt.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de memo en de bevindingen te bespreken. Dit kan leiden tot verdere vragen of acties afhankelijk van de inhoud van de analyse.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, hangen af van de bevindingen in de memo. Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op budgettaire aanpassingen, beleidswijzigingen of andere financiële beslissingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel zelf is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het voornamelijk een informatief karakter heeft. Zonder de inhoud van de memo is het moeilijk te zeggen of er inconsistenties zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de memo te bespreken en eventueel vervolgacties te bepalen op basis van de bevindingen.
Participatie:
Er wordt in het voorstel niets vermeld over participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf geeft geen directe informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit zou in de memo zelf moeten worden behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Memo Analyse Jaarrekening WM2018 Lijst Ingekomen Stukken (LIS) Dhr. T. Nicolai PvdA Raadsvergadering Buitenpost 8 maart 2019Verfijning van de zoekopdracht:
O.f. Brouwer (voorzitter)
O.f. Brouwer (voorzitter)
J. Stellinga
M.c. Buising
T. Nicolai
O.f. Brouwer (voorzitter)
T. Nicolai
O.f. Brouwer (voorzitter)
T. Nicolai
O.f. Brouwer (voorzitter)
T. Nicolai
A.g. Zandbergen-beishuizen
T. Nicolai
O.f. Brouwer (voorzitter)
Ij. Van Kammen
A.g. Zandbergen-beishuizen
Ij. Van Kammen
O.f. Brouwer (voorzitter)
Ij. Van Kammen
O.f. Brouwer (voorzitter)
T. Nicolai
Gert Terpstra - CDA
Gert Terpstra - CDA
O.f. Brouwer (voorzitter)
Ij. Van Kammen
O.f. Brouwer (voorzitter)
Gert Terpstra - CDA
O.f. Brouwer (voorzitter)
Gert Terpstra - CDA
O.f. Brouwer (voorzitter)
Harjan Bruining - Wethâlder
O.f. Brouwer (voorzitter)
T. Nicolai
O.f. Brouwer (voorzitter)
Harjan Bruining - Wethâlder
O.f. Brouwer (voorzitter)
T. Nicolai
O.f. Brouwer (voorzitter)
Harjan Bruining - Wethâlder
O.f. Brouwer (voorzitter)
T. Nicolai
O.f. Brouwer (voorzitter)
T. Nicolai
O.f. Brouwer (voorzitter)
Ij. Van Kammen
Harjan Bruining - Wethâlder
Ij. Van Kammen
Harjan Bruining - Wethâlder
Ij. Van Kammen
Harjan Bruining - Wethâlder
O.f. Brouwer (voorzitter)
T. Nicolai
Harjan Bruining - Wethâlder
O.f. Brouwer (voorzitter)
O.f. Brouwer (voorzitter)
J. Stellinga -
M.c. Buising -
Agendapunt 6 Aanpassing Verordening op de Controlecommissie Achtkarspelen 2014
Raadsleden Achtkarspelen stemmen in met wijziging controlecommissie
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met een wijziging in de 'Verordening op de Controlecommissie Achtkarspelen 2014'. Deze aanpassing maakt het mogelijk dat raadsleden die niet meer tot een fractie behoren, toch deel kunnen uitmaken van de controlecommissie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 11 april 2019 werd het voorstel om de samenstelling van de controlecommissie te wijzigen, uitvoerig besproken. De wijziging in artikel 2, lid 1, stelt dat de commissie uit raadsleden bestaat, met een maximum van één lid per fractie. Dit betekent dat raadsleden die zelfstandig zijn geworden of een nieuwe fractie hebben gevormd, zoals de heer M.C. Buising, lid kunnen blijven van de commissie.De discussie werd geopend door de heer Stellinga, die zijn twijfels uitte over de procedurele aspecten van het voorstel. "Ik aarzel wat, voorzitter, of ik daar ja tegen moet zeggen," begon hij. Stellinga benadrukte dat het Reglement van Orde nog niet was aangepast en dat dit een noodzakelijke stap is voordat de wijziging volledig kan worden doorgevoerd. "Het Reglement van Orde moet echt helemaal kloppen," voegde hij toe.
Mevrouw Sander reageerde op de opmerkingen van Stellinga door te benadrukken dat de wijziging van de controlecommissie noodzakelijk was om raadsleden met de juiste competenties niet uit te sluiten. "De controlecommissie moet alle raadsleden vertegenwoordigen," verklaarde ze.
De stemming over het voorstel verliep uiteindelijk soepel, met een meerderheid die voor stemde. De heer Stellinga gaf aan dat hij ondanks zijn bezwaren voor het voorstel zou stemmen, maar noemde het wel "gelegenheidswetgeving".
De wijziging zorgt ervoor dat de heer Buising, die zelfstandig raadslid is geworden, lid kan blijven van de controlecommissie. Dit werd door meerdere raadsleden als positief ervaren, hoewel er ook werd benadrukt dat persoonlijke kwaliteiten van raadsleden geen rol mogen spelen in dergelijke beslissingen. "Onze mening daarover mag geen rol spelen," aldus mevrouw Sander.
Met de goedkeuring van deze wijziging zet de gemeenteraad van Achtkarspelen een stap richting inclusievere deelname van raadsleden aan de controlecommissie, ongeacht hun fractiestatus.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 11 april 2019 besloten om de 'Verordening op de Controlecommissie Achtkarspelen 2014' aan te passen. De wijziging betreft artikel 2, lid 1, waarin nu is vastgelegd dat de controlecommissie uit raadsleden bestaat, met een maximum van één lid per fractie. Deze aanpassing maakt het mogelijk dat raadsleden die niet meer tot een fractie behoren of die een nieuwe fractie vormen, toch deel kunnen uitmaken van de controlecommissie. Dit besluit is genomen om te voorkomen dat raadsleden met de juiste competenties worden uitgesloten van deelname aan de commissie vanwege hun fractiestatus. De wijziging zorgt ervoor dat de heer M.C. Buising, die zelfstandig raadslid is geworden, lid kan blijven van de controlecommissie. De overige beperkingen voor raadsleden die uit een fractie treden, blijven ongewijzigd.
Riedsleden fan Achtkarspelen stimme yn mei feroaring fan kontrolekommisje.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei in feroaring yn de 'Ferordening op de Kontrolekommissie Achtkarspelen 2014'. Dizze oanpassing makket it mooglik dat riedsleden dy't net mear ta in fraksje hearre, dochs diel útmeitsje kinne fan de kontrolekommissie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering fan 11 april 2019 waard it foarstel om de gearstalling fan de kontrolekommisje te feroarjen, út en troch besprutsen. De feroaring yn artikel 2, lid 1, stelt dat de kommisje út riedsleden bestiet, mei in maksimum fan ien lid per fraksje. Dat betsjut dat riedsleden dy't selsstannich wurden binne of in nije fraksje foarme hawwe, lykas de hear M.C. Buising, lid bliuwe kinne fan de kommisje.De diskusje waard iepene troch de hear Stellinga, dy't syn twifels útspruts oer de prosedurele aspekten fan it foarstel. "Ik twivelje wat, foarsitter, oft ik dêr ja tsjin sizze moat," begûn er. Stellinga benadrukte dat it Reglemint fan Oarder noch net oanpast wie en dat dit in needsaaklike stap is foardat de feroaring hielendal trochfierd wurde kin. "It Reglemint fan Oarder moat echt hielendal klopje," foegde er ta.
Frou Sander reagearre op de opmerkings fan Stellinga troch te benadrukken dat de feroaring fan de kontrolekommisje needsaaklik wie om riedsleden mei de goede kwalifikaasjes net út te sluten. "De kontrolekommisje moat alle riedsleden fertsjintwurdigje," ferklearre se.
De stimming oer it foarstel ferrûn úteinlik flot, mei in mearderheid dy't foar stimde. De hear Stellinga joech oan dat er ûndanks syn bezwieren foar it foarstel stimme soe, mar neamde it wol "gelegenheidswetjouwing".
De feroaring soarget derfoar dat de hear Buising, dy't selsstannich riedslid wurden is, lid bliuwe kin fan de kontrolekommisje. Dit waard troch mear riedsleden as posityf ûnderfûn, al waard ek benadrukt dat persoanlike kwaliteiten fan riedsleden gjin rol spylje meie yn soksoarte beslúten. "Us miening dêroer mei gjin rol spylje," sa sei frou Sander.
Mei de goedkarring fan dizze feroaring set de gemeenteried fan Achtkarspelen in stap rjochting inkleazjende dielnimming fan riedsleden oan de kontrolekommisje, ûngeacht har fraksjestatus.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 11 april 2019 besletten om de 'Ferordening op de Kontrolekommissie Achtkarspelen 2014' oan te passen. De feroaring giet oer artikel 2, lid 1, dêr't no fêstlein is dat de kontrolekommissie bestiet út riedsleden, mei in maksimum fan ien lid per fraksje. Troch dizze oanpassing is it no mooglik dat riedsleden dy't net mear ta in fraksje hearre of dy't in nije fraksje foarmje, dochs diel útmeitsje kinne fan de kontrolekommissie. Dit beslút is nommen om te foarkommen dat riedsleden mei de goede kwalifikaasjes útsletten wurde fan dielnimming oan de kommisje fanwegen har fraksjestatus. De feroaring soarget derfoar dat de hear M.C. Buising, dy't selsstannich riedslid wurden is, lid bliuwe kin fan de kontrolekommissie. De oare beheiningen foar riedsleden dy't út in fraksje stappe, bliuwe ûnferoare.
-
06 - Raadsvoorstel - Aanpassing Verordening op de Controlecommissie Achtkarspelen 2014.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanpassing Verordening op de Controlecommissie Achtkarspelen 2014". Het voorstel beoogt een wijziging in de samenstelling van de Controlecommissie van de gemeente Achtkarspelen. De wijziging houdt in dat raadsleden die niet langer tot een fractie behoren of die een nieuwe fractie vormen, toch lid kunnen blijven van de Controlecommissie. Dit is met name relevant voor de heer M.C. Buising, die na zijn vertrek uit zijn fractie zijn positie in de commissie zou verliezen. De wijziging zorgt ervoor dat hij en anderen in vergelijkbare situaties hun rol kunnen behouden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de gevolgen van de wijziging beschrijft. Het biedt een heldere uitleg over de huidige situatie en de gewenste aanpassing.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om verordeningen aan te passen. In dit geval moet de raad beslissen over de voorgestelde wijziging van de verordening.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet toestaan dat raadsleden die geen deel meer uitmaken van een fractie, toch lid kunnen zijn van de Controlecommissie. Dit raakt aan de vraag hoe flexibel de regels rondom fracties en commissies moeten zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijziging die het beoogt. Het is haalbaar en relevant voor de betrokken raadsleden. De tijdsgebondenheid is impliciet, aangezien de wijziging direct effect heeft na goedkeuring. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijziging van artikel 2, lid 1 van de verordening.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne aangelegenheid van de raad betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om de samenstelling van een interne commissie.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel, wat logisch is gezien de aard van de wijziging die geen directe kosten met zich meebrengt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controlecommissie Verordening Fractie Wijziging Raadsleden Artikel 2 Reglement van Orde Samenstelling Voorzitter CompetentiesVerfijning van de zoekopdracht:
O.f. Brouwer (voorzitter)
J. Stellinga
O.f. Brouwer (voorzitter)
O.f. Brouwer (voorzitter)
A.g. Zandbergen-beishuizen
O.f. Brouwer (voorzitter)
J. Stellinga
O.f. Brouwer (voorzitter)
J. Stellinga
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.f. Brouwer (voorzitter)
A.g. Zandbergen-beishuizen
O.f. Brouwer (voorzitter)
O.f. Brouwer (voorzitter)
O.f. Brouwer (voorzitter)
O.f. Brouwer (voorzitter)
Agendapunt 7 Startnotitie duurzaamheidsagenda
Gemeenteraad Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel: Duurzaamheidsagenda in de steigers
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 11 april 2019 de startnotitie voor een gezamenlijke duurzaamheidsagenda met Tytsjerksteradiel vastgesteld. Deze agenda is een reactie op de groeiende urgentie van klimaatverandering en energietransitie. Het doel is om beide gemeenten tegen 2040 energieneutraal te maken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen groen licht gegeven voor de ontwikkeling van een gezamenlijke duurzaamheidsagenda met buurgemeente Tytsjerksteradiel. Het ambitieuze plan, dat streeft naar energieneutraliteit in 2040, richt zich op thema's zoals energietransitie, mobiliteit, biodiversiteit en klimaatbestendigheid. De kosten voor de ontwikkeling van de agenda en bijbehorende projecten worden gedeeld tussen de gemeenten en bedragen in totaal €150.000.Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat er uiteenlopende meningen zijn over de aanpak en de haalbaarheid van de duurzaamheidsdoelen. Raadslid Graansma uitte zijn zorgen over de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen en stelde dat "de energietransitie op deze manier een miljarden verslindende kapitaalvernietiging is." Hij pleitte voor een realistische benadering en waarschuwde voor de financiële gevolgen voor de burgers.
Aan de andere kant van het spectrum stond raadslid Feenstra, die benadrukte dat de urgentie van klimaatverandering vraagt om snelle en doortastende actie. "We moeten niet afwachten, we moeten de gang erin houden," aldus Feenstra. Zij riep op tot samenwerking en burgerparticipatie om de duurzaamheidsdoelen te bereiken.
De discussie werd verder aangezwengeld door de Partij van de Arbeid, die pleitte voor een gemeentelijk energiebedrijf om de regie in eigen handen te houden. "Wij willen vooruit, wij gaan voor de aarde, wij gaan voor het milieu," stelde raadslid Stellinga. De partij diende samen met GroenLinks een motie in om de mogelijkheden voor een dergelijk energiebedrijf te onderzoeken.
Ondanks de verschillende standpunten stemde de meerderheid van de raad in met de startnotitie. Wethouder Jonker benadrukte het belang van een gezamenlijke aanpak en de noodzaak om de gemeenschap te betrekken bij de duurzaamheidsdoelen. "We moeten ervoor zorgen dat transitie en ontwikkelingen goed en snel worden doorgezet," aldus Jonker.
Met de vaststelling van de startnotitie zetten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel een belangrijke stap richting een duurzame toekomst. De komende maanden zullen in het teken staan van verdere uitwerking en consultatie, met als doel de duurzaamheidsagenda in het eerste kwartaal van 2020 aan de raad voor te leggen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 11 april 2019 de startnotitie voor een gezamenlijke duurzaamheidsagenda met Tytsjerksteradiel vastgesteld. Deze agenda is een reactie op de groeiende urgentie van klimaatverandering en energietransitie. Het doel is om beide gemeenten tegen 2040 energieneutraal te maken. De agenda richt zich op thema's zoals energietransitie, mobiliteit, biodiversiteit, en klimaatbestendigheid. Er zijn wettelijke verplichtingen, zoals de transitievisie warmte, die uiterlijk in 2021 moet worden vastgesteld. De kosten voor de ontwikkeling van de agenda en bijbehorende projecten worden gedeeld tussen de gemeenten en bedragen in totaal €150.000. Er is een sterke nadruk op burgerparticipatie en communicatie om draagvlak te creëren en de gemeenschap te betrekken bij de duurzaamheidsdoelen. Het streven is om de duurzaamheidsagenda in het eerste kwartaal van 2020 aan de raad voor te leggen.
Gemeenteried Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel: Duorsumensaginda yn 'e steigers
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 11 april 2019 de startnotysje foar in gesamelike duorsumensaginda mei Tytsjerksteradiel fêststeld. Dizze aginda is in reaksje op de groeiende urginsje fan klimaatferoaring en enerzjytransysje. It doel is om beide gemeenten tsjin 2040 enerzjyneutraal te meitsjen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in libbich debat hat de gemeenteried fan Achtkarspelen grien ljocht jûn foar de ûntwikkeling fan in gesamelike duorsumens-aginda mei buorgemeente Tytsjerksteradiel. It ambisjeuze plan, dat stribbet nei enerzjyneutraliteit yn 2040, rjochtet him op tema's lykas enerzjetransysje, mobiliteit, biodiversiteit en klimaatbestindigens. De kosten foar de ûntwikkeling fan de aginda en byhearrende projekten wurde dielen tusken de gemeenten en belope yn totaal €150.000.Tidens de riedsfergadering waard dúdlik dat der ferskillende mieningen binne oer de oanpak en de haalberens fan de duorsumensdoelen. Raadslid Graansma út syn soargen oer de effektiviteit fan de foarstelde maatregels en stelde dat "de enerzjetransysje op dizze wize in miljardenferslindende kapitaalfernieling is." Hy pleite foar in realistyske benadering en warskôge foar de finansjele gefolgen foar de boargers.
Oan de oare kant fan it spektrum stie raadslid Feenstra, dy't benadrukte dat de urginsje fan klimaatferoaring freget om fluch en doeltreffen aksje. "Wy moatte net ôfwachtsje, wy moatte de gong deryn hâlde," sa Feenstra. Sy ropt op ta gearwurking en boargerpartisipaasje om de duorsumensdoelen te berikken.
De diskusje waard fierder oanwakkerd troch de Partij fan de Arbeid, dy't pleite foar in gemeentlik enerzjybedriuw om de regy yn eigen hannen te hâlden. "Wy wolle foarút, wy geane foar de ierde, wy geane foar it miljeu," stelde raadslid Stellinga. De partij diende tegearre mei GroenLinks in motyf yn om de mooglikheden foar in derglik enerzjybedriuw te ûndersykjen.
Nettsjinsteande de ferskillende stânpunten stimde de mearderheid fan de ried yn mei de startnotysje. Wethâlder Jonker benadrukte it belang fan in gesamelike oanpak en de needsaak om de mienskip te belûken by de duorsumensdoelen. "Wy moatte derfoar soargje dat transysje en ûntwikkelingen goed en fluch trochset wurde," sa Jonker.
Mei de fêststelling fan de startnotysje setten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel in wichtige stap rjochting in duorsume takomst. De kommende moannen sille yn it teken stean fan fierdere útwurking en konsultaasje, mei as doel de duorsumens-aginda yn it earste kwartiel fan 2020 oan de ried foar te lizzen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 11 april 2019 de startnotysje foar in gesamelike duorsumensaginda mei Tytsjerksteradiel fêststeld. Dizze aginda is in reaksje op de groeiende urginsje fan klimaatferoaring en enerzjytransysje. It doel is om beide gemeenten tsjin 2040 enerzjyneutraal te meitsjen. De aginda rjochtet him op tema's lykas enerzjytransysje, mobiliteit, biodiversiteit, en klimaatbestindigens. Der binne wetlike ferplichtingen, lykas de transysjefyzje waarmte, dy't úterlik yn 2021 fêststeld wurde moat. De kosten foar de ûntwikkeling fan de aginda en byhearrende projekten wurde dielt tusken de gemeenten en belope yn totaal €150.000. Der is in sterke nadruk op boargerpartisipaasje en kommunikaasje om draachflak te skeppen en de mienskip te belûken by de duorsumensdoelen. It stribjen is om de duorsumensaginda yn it earste kwartiel fan 2020 oan de ried foar te lizzen.
-
07 - Amendement RB inzake schrappen paragrafen ambities en bestaand beleid Tytsjerksteradiel - verworpen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het schrappen van specifieke paragrafen uit de startnotitie van de duurzaamheidsagenda van de gemeente Achtkarspelen. Deze paragrafen hebben betrekking op ambities, moties, bestaand beleid en de proeftuin Aardgasvrij Garyp van de gemeente Tytsjerksteradiel. Het amendement stelt dat deze onderdelen irrelevant zijn voor Achtkarspelen en dat de juistheid en volledigheid van de informatie niet kan worden gegarandeerd.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement lijkt volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke paragrafen moeten worden geschrapt en waarom. Echter, het biedt geen alternatief of suggesties voor vervangende inhoud die relevant zou zijn voor Achtkarspelen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of de genoemde paragrafen in de startnotitie van de duurzaamheidsagenda moeten worden geschrapt. Dit vereist een beoordeling van de relevantie en nauwkeurigheid van de informatie voor de gemeente Achtkarspelen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de huidige paragrafen, die mogelijk irrelevant zijn, of het schrappen ervan, wat kan leiden tot een incompleet beeld van de duurzaamheidsagenda.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van welke paragrafen moeten worden geschrapt. Het is echter niet tijdgebonden en biedt geen concrete alternatieven, wat de haalbaarheid en relevantie kan beïnvloeden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van vervangende inhoud kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen of verworpen. In dit geval is het amendement verworpen.
Participatie:
Het amendement vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen of wijzigen van de duurzaamheidsagenda.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal onderwerp, gezien het amendement betrekking heeft op de duurzaamheidsagenda. Het schrappen van paragrafen kan invloed hebben op hoe duurzaamheid wordt aangepakt binnen de gemeente.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de inhoudelijke relevantie van de paragrafen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Stemming Startnotitie Duurzaamheidsagenda Schrappen Paragrafen Ambities Bestaand beleid Tytsjerksteradiel Proeftuin Aardgasvrij GarypVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Startnotysje duorsemens" van de gemeente Achtkarspelen, specifiek gericht op het inschakelen van een externe adviseur. Het amendement voegt voorwaarden toe aan de inhuur van externe adviseurs, waarbij eerst gekeken moet worden naar interne mogelijkheden en beschikbare expertise binnen de gemeente en regio. Ook moet er een inventarisatie plaatsvinden van bestaande initiatieven en studies op het gebied van duurzaamheid binnen de provincie en onderwijsinstellingen. Dit moet leiden tot een efficiënter en effectiever gebruik van middelen en kennis.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijke voorwaarden stelt voor de inhuur van externe adviseurs en het gebruik van bestaande kennis en middelen. Het zou echter baat kunnen hebben bij meer gedetailleerde criteria voor de selectie van de externe adviseur.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement goed te keuren en toe te zien op de uitvoering ervan. Ze moeten ervoor zorgen dat de voorwaarden voor externe inhuur worden nageleefd en dat er effectief gebruik wordt gemaakt van interne en regionale expertise.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan het gebruik van lokale en regionale expertise boven externe inhuur. Dit kan invloed hebben op de snelheid en kosten van het project, maar ook op de betrokkenheid van de lokale gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke stappen en voorwaarden beschrijft. Echter, het mist concrete meetbare doelen en tijdlijnen voor de uitvoering van de inventarisaties en de selectie van de adviseur.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het amendement goed te keuren en de voorgestelde voorwaarden voor externe inhuur te implementeren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door te kijken naar lokale deskundigen en bestaande initiatieven, wat de betrokkenheid van de gemeenschap kan vergroten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, gezien de focus op energiewerkgroepen en studies over duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel impliceert dat er kostenbesparingen kunnen zijn door het gebruik van interne en regionale expertise. Er is echter geen specifieke financiële dekking of budget genoemd, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Extern adviseur Duurzaamheid Financieel kader Inhuur derden Ambtelijk apparaat Deskundigen Nulmeting Openbare verlichting Energiewerkgroepen Hogescholen en universiteitenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Startnotysje duorsemens" van de gemeente Achtkarspelen. Het amendement stelt voor om een zin te schrappen uit de startnotitie die voorstelt om voor beide gemeenten een raadswerkgroep duurzaamheid in te stellen. De toelichting geeft aan dat een startnotitie niet het juiste document is voor een dergelijk voorstel en benadrukt dat het aan de raad is om zelf te beslissen over de oprichting van een werkgroep, inclusief de doelstellingen, taken en planning.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is specifiek en duidelijk in zijn doel om een zin te schrappen. Het biedt echter geen alternatieve suggesties of verdere details over hoe de raad anders zou kunnen omgaan met de oprichting van een werkgroep.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de oprichting van werkgroepen en om te bepalen hoe zij duurzaamheid willen aanpakken. Het amendement benadrukt de autonomie van de raad in deze beslissingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de autonomie willen behouden in het instellen van werkgroepen of dat zij de voorgestelde werkgroep duurzaamheid willen accepteren zoals voorgesteld in de startnotitie.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in zijn doel om een zin te schrappen. Het is echter niet tijdgebonden en biedt geen specifieke alternatieven, wat het minder SMART maakt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties binnen het amendement zelf.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement willen aannemen en de zin uit de startnotitie willen schrappen, waardoor zij de vrijheid behouden om zelf te beslissen over de oprichting van een werkgroep.
Participatie:
Het amendement zelf zegt weinig over participatie, maar door de autonomie van de raad te benadrukken, impliceert het dat de raad zelf kan beslissen over de mate van participatie bij het instellen van een werkgroep.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is het centrale onderwerp van het amendement, aangezien het betrekking heeft op de oprichting van een raadswerkgroep duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen financiële gevolgen en geeft ook niet aan hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Dit kan een punt van overweging zijn voor de raad bij het maken van hun beslissing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheid Startnotitie Raadswerkgroep Wijziging Betrokkenheid Vrijheid Bevoegdheid Taken Tijdsplanning FNP-AchtkarspelenVerfijning van de zoekopdracht:
-
07 - Moasje FNP en GL oer bydrage foar oprjochten enerzjykooperaasjes - ynlutsen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Bydrage foar oprjochten enerzjykoöperaasjes" (Bijdrage voor oprichting energiecoöperaties). De motie verzoekt het college om een bedrag van € 1000,- beschikbaar te stellen voor elk dorp in Achtkarspelen dat een energiecoöperatie opricht. De dorpen De Harkema en Bûtenpost, die al een energiecoöperatie hebben, zouden dit bedrag met terugwerkende kracht ontvangen. De bijdrage is bedoeld om de oprichting van energiecoöperaties te stimuleren door bijvoorbeeld notaris- en vergaderkosten te dekken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijk de financiële bijdrage en het doel ervan specificeert. Echter, verdere details over de voorwaarden voor het ontvangen van de bijdrage en de verwachte resultaten zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen, te debatteren en te beslissen of de financiële bijdrage moet worden goedgekeurd en verstrekt aan de dorpen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het stimuleren van energiecoöperaties met een financiële bijdrage een effectieve manier is om duurzaamheid en energietransitie te bevorderen. Ze moeten ook overwegen of het bedrag van € 1000,- per dorp voldoende is en of er aanvullende voorwaarden moeten worden gesteld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag en het doel. Echter, het mist specifieke tijdsgebonden doelen en criteria voor succes, wat de evaluatie van de effectiviteit kan bemoeilijken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere specificatie zou het voorstel sterker maken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met het beschikbaar stellen van de financiële bijdrage aan de dorpen voor de oprichting van energiecoöperaties.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie door de dorpen, aangezien zij zelf de energiecoöperaties moeten oprichten om in aanmerking te komen voor de bijdrage.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel, aangezien het gericht is op het bevorderen van energiecoöperaties die bijdragen aan de energietransitie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft een financiële implicatie van € 1000,- per dorp dat een energiecoöperatie opricht. Het voorstel geeft niet aan hoe deze kosten gedekt worden, wat een belangrijk aspect is dat de raad moet overwegen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Enerzjykoöperaasjes Duorsumens Bydrage Doarpen Startkapitaal Notariskosten Fergaderkosten Fergearjen spesjalistyske kennis Duorsumens EnerzjytransysjeVerfijning van de zoekopdracht:
-
07 - Motie PvdA en GL inzake gemeentelijk energiebedrijf (met bijlagen) - verworpen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Gemeentelijk energiebedrijf" en is onderdeel van de startnotitie duurzaamheidsagenda van de gemeente Achtkarspelen. De motie verzoekt het college om in 2019 te onderzoeken of een gemeentelijk energiebedrijf haalbaar is, waarbij financiële en juridische kaders en draagvlak onder de bevolking centraal staan. Het doel is om duurzaamheid concreter te maken voor inwoners en te profiteren van ervaringen van andere gemeenten. De motie benadrukt dat commerciële partijen vaak gedreven worden door subsidies, die in een gemeentelijke coöperatie ten goede zouden kunnen komen aan de inwoners.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de intentie en de te onderzoeken aspecten (financiële, juridische en draagvlak) benoemt. Echter, het mist specifieke details over hoe het onderzoek uitgevoerd moet worden en welke specifieke resultaten verwacht worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken een onderzoek uit te voeren naar de haalbaarheid van een gemeentelijk energiebedrijf. De raad moet ook beslissen over de goedkeuring of verwerping van de motie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de oprichting van een gemeentelijk energiebedrijf als een haalbare en wenselijke stap ziet in het kader van de duurzaamheidsagenda. Dit omvat het afwegen van de voordelen van lokale energieproductie tegen de kosten en risico's.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is tijdgebonden (uitvoering in 2019), maar mist specifieke meetbare doelen en acceptatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie is vrij algemeen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college de opdracht geeft om het voorgestelde onderzoek uit te voeren. In dit geval is de motie verworpen, wat betekent dat de raad heeft besloten het onderzoek niet te laten uitvoeren.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van draagvlak onder de bevolking, wat wijst op een zekere mate van participatie. Echter, er worden geen specifieke participatiemechanismen genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, aangezien het gaat om de oprichting van een gemeentelijk energiebedrijf als onderdeel van de duurzaamheidsagenda.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om een onderzoek naar de financiële haalbaarheid, maar geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het impliceert dat financiële kaders een bepalende factor zijn voor de realisatie van het energiebedrijf.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheidsbedrijf Gemeentelijk energiebedrijf Duurzaamheid Financiële kaders Juridische kaders Draagvlak Participatie Commerciële partijen SDE subsidies Gemeentelijke coöperatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Startnotitie duurzaamheidsagenda". Het voorstel richt zich op het opstellen van een gezamenlijke duurzaamheidsagenda voor de gemeenten Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen. Deze agenda moet bijdragen aan de ambitie om tegen 2040 energieneutraal te zijn. De startnotitie legt de aanpak vast voor de ontwikkeling van de duurzaamheidsagenda, die thema's als energietransitie, mobiliteit, biodiversiteit, circulariteit en klimaatbestendigheid omvat. Het voorstel benadrukt de noodzaak van gemeentelijke inzet en participatie van inwoners en bedrijven om de duurzaamheidsdoelen te bereiken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, doelstellingen, financiële implicaties en participatieaspecten behandelt. Echter, specifieke details over de implementatie en meetbare doelen ontbreken nog.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Ze moeten de startnotitie vaststellen en kunnen betrokken worden bij de organisatie van bijeenkomsten om de samenleving bij het proces te betrekken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de startnotitie en de mate van betrokkenheid bij de uitvoering van de duurzaamheidsagenda. Er moeten keuzes worden gemaakt over prioriteiten binnen de duurzaamheidsdoelen en de toewijzing van middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor sommige onderdelen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere detaillering is nodig.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de startnotitie duurzaamheidsagenda vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie van inwoners, bedrijven en andere belanghebbenden. Er wordt voorgesteld om via diverse kanalen, zoals dorpsbelangen en ondernemersverenigingen, in gesprek te gaan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is het centrale thema van het voorstel, met nadruk op energieneutraliteit, energietransitie en andere duurzaamheidsaspecten.
Financiële Gevolgen:
De geschatte kosten voor het opstellen van de transitievisie warmte en de duurzaamheidsagenda bedragen €150.000, verdeeld over beide gemeenten. De dekking is geregeld via de Kadernota 2019-2022, met een surplus beschikbaar voor andere duurzaamheidsinitiatieven. Er wordt verwacht dat in de toekomst meer middelen nodig zijn om aan de duurzaamheidsambities te voldoen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheidsagenda Energietransitie Klimaatakkoord Transitievisie warmte Circulariteit Biodiversiteit Klimaatverandering Regionale energiestrategie (RES) Communicatie Boargerpartisipaasje (burgerparticipatie)Verfijning van de zoekopdracht:
O.f. Brouwer (voorzitter)
O.f. Brouwer (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
O.f. Brouwer (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
O.f. Brouwer (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
O.f. Brouwer (voorzitter)
O.f. Brouwer (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
O.f. Brouwer (voorzitter)
Toos van der Vaart - CU
O.f. Brouwer (voorzitter)
Toos van der Vaart - CU
O.f. Brouwer (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
O.f. Brouwer (voorzitter)
M.c. Buising
O.f. Brouwer (voorzitter)
M.c. Buising
O.f. Brouwer (voorzitter)
M.c. Buising
O.f. Brouwer (voorzitter)
M.y. Talma
O.f. Brouwer (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
M.y. Talma
O.f. Brouwer (voorzitter)
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.f. Brouwer (voorzitter)
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.f. Brouwer (voorzitter)
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.f. Brouwer (voorzitter)
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.f. Brouwer (voorzitter)
J. Stellinga
O.f. Brouwer (voorzitter)
J. Stellinga
O.f. Brouwer (voorzitter)
J. Stellinga
O.f. Brouwer (voorzitter)
J. Stellinga
O.f. Brouwer (voorzitter)
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.f. Brouwer (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
O.f. Brouwer (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
O.f. Brouwer (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
O.f. Brouwer (voorzitter)
M.y. Talma
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
M.y. Talma
O.f. Brouwer (voorzitter)
M.y. Talma
J. Stellinga
O.f. Brouwer (voorzitter)
M.y. Talma
J. Stellinga
M.y. Talma
O.f. Brouwer (voorzitter)
J. Stellinga
O.f. Brouwer (voorzitter)
O.f. Brouwer (voorzitter)
O.f. Brouwer (voorzitter)
P.m. Jonker (wethouder)
O.f. Brouwer (voorzitter)
P.m. Jonker (wethouder)
O.f. Brouwer (voorzitter)
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
P.m. Jonker (wethouder)
O.f. Brouwer (voorzitter)
J. Stellinga
P.m. Jonker (wethouder)
O.f. Brouwer (voorzitter)
J. Stellinga
P.m. Jonker (wethouder)
O.f. Brouwer (voorzitter)
M.y. Talma
P.m. Jonker (wethouder)
O.f. Brouwer (voorzitter)
P.m. Jonker (wethouder)
O.f. Brouwer (voorzitter)
P.m. Jonker (wethouder)
M.c. Buising
P.m. Jonker (wethouder)
O.f. Brouwer (voorzitter)
M.c. Buising
P.m. Jonker (wethouder)
O.f. Brouwer (voorzitter)
P.m. Jonker (wethouder)
M.y. Talma
P.m. Jonker (wethouder)
Ij. Van Kammen
P.m. Jonker (wethouder)
M.y. Talma
O.f. Brouwer (voorzitter)
P.m. Jonker (wethouder)
O.f. Brouwer (voorzitter)
P.m. Jonker (wethouder)
J. Stellinga
P.m. Jonker (wethouder)
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
P.m. Jonker (wethouder)
O.f. Brouwer (voorzitter)
M.c. Buising
P.m. Jonker (wethouder)
O.f. Brouwer (voorzitter)
P.m. Jonker (wethouder)
Tjitske Veenstra - GroenLinks
P.m. Jonker (wethouder)
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
P.m. Jonker (wethouder)
O.f. Brouwer (voorzitter)
P.m. Jonker (wethouder)
O.f. Brouwer (voorzitter)
O.f. Brouwer (voorzitter)
A.g. Zandbergen-beishuizen
O.f. Brouwer (voorzitter)
A.g. Zandbergen-beishuizen
O.f. Brouwer (voorzitter)
O.f. Brouwer (voorzitter)
O.f. Brouwer (voorzitter)
J. Stellinga
M.y. Talma
J. Stellinga
O.f. Brouwer (voorzitter)
M.y. Talma
O.f. Brouwer (voorzitter)
J. Stellinga
O.f. Brouwer (voorzitter)
M.c. Buising
O.f. Brouwer (voorzitter)
Toos van der Vaart - CU
O.f. Brouwer (voorzitter)
Toos van der Vaart - CU
O.f. Brouwer (voorzitter)
O.f. Brouwer (voorzitter)
O.f. Brouwer (voorzitter) -
00:48:46 - 00:59:36 - 01:01:26 - 01:03:11 - 01:03:48 - 01:04:11 - 01:06:48 - 01:07:11 - 01:07:48 - 01:08:42 - 01:13:06 - 01:13:53 - 01:16:16 - 01:21:16 - 01:21:50 - 01:28:45 - 01:30:22 - 01:32:09 - 01:33:18 - 01:35:49 - 01:35:57 - 01:42:11 - 01:43:20 - 01:44:07 - 01:44:32 - 01:44:42 - 01:44:54 - 01:46:12 - 01:47:30 - 01:48:07 - 01:48:29 - 01:48:47 - 01:55:27 - 01:57:27 - 01:59:27 - 02:01:42 - 02:04:22 - 02:05:23 - 02:06:49 - 02:07:51 - 02:09:26 - 02:09:51 - 02:10:46 - 02:12:05 - 02:13:07 - 02:13:44 - 02:16:01 - 02:16:47 - 02:17:22 - 02:17:38 - 02:18:09 - 02:23:54 - 02:24:07 - 02:26:16 - 02:26:31 - 02:26:36 - 02:28:26 - 02:29:57 - 02:30:13 - 02:31:12