21-06-2018 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
G. Gerbrandy (voorzitter)
Toos van der Vaart - CU
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 2 Mededelingen/Afsprakenlijst
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 4 Besluitenlijst vorige raadsvergaderingen d.d. 24 mei 2018 en 31 mei 2018
G. Gerbrandy (voorzitter)
Harjan Bruining - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 4.a Vaststelling Verordening Vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Achtkarspelen 2018 en benoeming leden vertrouwenscommissie
Samenvatting
Op 21 juni 2018 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om een Verordening Vertrouwenscommissie voor de benoeming van een nieuwe burgemeester vast te stellen. Dit besluit volgt op de aankondiging van de huidige burgemeester om per 14 januari 2019 zijn ambt neer te leggen. De raad heeft een vertrouwenscommissie ingesteld, bestaande uit fractievoorzitters, om de aanbeveling voor de nieuwe burgemeester voor te bereiden. Mevrouw A.G. Zandbergen-Beishuizen is benoemd tot voorzitter van de commissie. De commissie wordt ondersteund door een wethouder als adviseur en de raadsgriffier als secretaris. De procedure voor de selectie en aanbeveling van de nieuwe burgemeester is vastgelegd in de Gemeentewet en omvat onder andere het opstellen van een profielschets en het voeren van gesprekken met kandidaten. De uiteindelijke benoeming wordt gedaan door de Koning, op voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken. De kosten voor deze procedure worden opgenomen in de programmabegroting.
Samenvatting
Op 21 juny 2018 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om in Feroardening Fertrouwenskommisje foar de beneaming fan in nije boargemaster fêst te stellen. Dit beslút folget op de oankundiging fan de hjoeddeiske boargemaster om per 14 jannewaris 2019 syn amt del te lizzen. De ried hat in fertrouwenskommisje ynsteld, besteande út fraksjefoarsitters, om de oanbefelling foar de nije boargemaster foar te berieden. Frou A.G. Zandbergen-Beishuizen is beneamd ta foarsitter fan de kommisje. De kommisje wurdt stipe troch in wethâlder as adviseur en de riedsgryfier as sekretaris. De proseduere foar de seleksje en oanbefelling fan de nije boargemaster is fêstlein yn de Gemeentewet en befettet ûnder oaren it opstelle fan in profielskets en it hâlden fan petearen mei kandidaten. De úteinlike beneaming wurdt dien troch de Kening, op oandracht fan de Minister fan Binnenlânske Saken. De kosten foar dizze proseduere wurde opnommen yn de programmabegroting.
-
04a - Raadsvoorstel - Vaststelling Verordening Vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Achtkarspelen 2018 en benoeming leden vertrouwenscommissie.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling Verordening Vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Achtkarspelen 2018 en benoeming leden vertrouwenscommissie." Het voorstel richt zich op het instellen van een vertrouwenscommissie die de aanbeveling voor de benoeming van een nieuwe burgemeester voorbereidt. De commissie bestaat uit fractievoorzitters en wordt ondersteund door een wethouder als adviseur en de raadsgriffier als secretaris. De procedure omvat het opstellen van een profielschets, het voeren van gesprekken met kandidaten en het maken van een aanbeveling aan de gemeenteraad, die uiteindelijk de keuze maakt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het beschrijft de procedure, de samenstelling van de commissie en de verantwoordelijkheden van de betrokkenen. Er zijn geen duidelijke lacunes in de informatie.
Rol van de raad:
De raad speelt een centrale rol in het benoemingsproces van de burgemeester. Ze stelt de profielschets vast, benoemt de vertrouwenscommissie en maakt uiteindelijk de keuze voor de kandidaat.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de samenstelling van de vertrouwenscommissie en de profielschets voor de nieuwe burgemeester. Dit zijn belangrijke politieke keuzes die invloed hebben op de selectie van de burgemeester.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, de vertrouwenscommissie in te stellen en de leden en ondersteunende functionarissen te benoemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er kosten zullen zijn voor het betrekken van inwoners bij het opstellen van de profielschets, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn kosten verbonden aan de procedure, zoals trainingen en vergaderingen. Deze kosten worden meegenomen in de kadernota/programmabegroting, maar specifieke bedragen of dekkingsbronnen worden niet genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vertrouwenscommissie Benoeming Burgemeester Profielschets Gemeentewet Commissaris van de Koning Fractievoorzitters Geheimhouding Procedure VerordeningVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
Agendapunt 5 Benoeming leden werkgroep samenwerking raden Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
Agendapunt 6 Benoeming leden controlecommissie raad 2018-2022
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
Agendapunt 7 Benoeming tweede nestor van de raad 2018-2022
Achtkarspelen benoemt tweede nestor: "Een belangrijke stap voor continuïteit"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 21 juni 2018 besloten om de heer F.D. Hoekstra (GBA) te benoemen als tweede nestor van de raad. Deze benoeming zorgt ervoor dat de raad altijd vertegenwoordigd is bij bijzondere gelegenheden, zelfs als de huidige nestor verhinderd is.
Samenvatting
Op 21 juni 2018 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om de heer F.D. Hoekstra (GBA) te benoemen als tweede nestor van de raad voor de periode 2018-2022. Dit besluit volgde op een voorstel van het presidium, dat het belangrijk achtte om een tweede nestor aan te wijzen voor het geval de huidige nestor, de heer T.O. Brinkman (FNP), verhinderd is. De nestor heeft de taak om namens de raad het woord te voeren bij bijzondere gelegenheden. De benoeming van de heer Hoekstra is gebaseerd op zijn status als oudste van de tweede langstzittende raadsleden. Het besluit werd officieel vastgesteld tijdens de openbare raadsvergadering.
Achtkarspelen benoemet twadde nestor: "In wichtige stap foar kontinuïteit"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 21 juny 2018 besletten om de hear F.D. Hoekstra (GBA) te beneamen as twadde nêstor fan de ried. Dizze beneaming soarget derfoar dat de ried altyd fertsjintwurdige is by bysûndere gefallen, sels as de hjoeddeistige nêstor ferhindere is.
Samenvatting
Op 21 juny 2018 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om de hear F.D. Hoekstra (GBA) te beneamen as twadde nêstor fan de ried foar de perioade 2018-2022. Dit beslút kaam nei in foarstel fan it presidium, dat it wichtich achte om in twadde nêstor oan te wizen foar it gefal dat de hjoeddeistige nêstor, de hear T.O. Brinkman (FNP), ferhindere is. De nêstor hat de taak om namens de ried it wurd te foeren by bysûndere gelegenheden. De beneaming fan de hear Hoekstra is basearre op syn status as âldste fan de twadde langst sittende riedsleden. It beslút waard offisjeel fêststeld tiidens de iepenbiere riedsfergadering.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming tweede nestor van de raad 2018-2022". Het voorstel beoogt de benoeming van de heer F.D. Hoekstra (GBA) als tweede nestor van de gemeenteraad van Achtkarspelen. De noodzaak voor een tweede nestor ontstaat omdat de huidige nestor, de heer T.O. Brinkman (FNP), mogelijk verhinderd kan zijn. De nestor heeft een ceremoniële rol en vertegenwoordigt de raad bij bijzondere gelegenheden. Het presidium heeft besloten dat de heer Hoekstra, als oudste van de tweede langstzittende raadsleden, deze rol zal vervullen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden en noodzaak voor de benoeming van een tweede nestor uiteenzet. Het biedt ook een heldere uitleg over de selectiecriteria en de rol van de nestor.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de tweede nestor te benoemen. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met de benoeming van de heer Hoekstra.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een procedurele en ceremoniële aard heeft. De keuze ligt in het al dan niet instemmen met de benoeming van de voorgestelde kandidaat.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming van een individu voor een specifieke rol. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van de heer F.D. Hoekstra als tweede nestor van de raad.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de interne en ceremoniële aard van de benoeming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een interne benoeming betreft zonder directe impact op milieubeleid of duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat impliceert dat de benoeming geen extra kosten met zich meebrengt of dat deze binnen het bestaande budget worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Tweede nestor F.D. Hoekstra T.O. Brinkman Presidium Langstzittend raadslid Rechtswege Waarneming Bijzondere gelegenheden GriffierVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
Agendapunt 8 Aanwijzen waarnemend voorzitter van de raad 2018-2022
Samenvatting
In de raadsvergadering van de gemeente Achtkarspelen op 21 juni 2018 is besloten om voor de raadsperiode 2018-2022 mevrouw A.G. Zandbergen-Beishuizen (CDA) aan te wijzen als waarnemend voorzitter van de raad. De heer T.O. Brinkman (FNP) is benoemd tot tweede waarnemend voorzitter. Dit besluit volgt op een voorstel van het presidium en houdt rekening met artikel 77 van de Gemeentewet, dat de raad de bevoegdheid geeft om een waarnemend voorzitter aan te wijzen. De keuze voor mevrouw Zandbergen-Beishuizen is gebaseerd op haar rol als voorzitter van de grootste raadsfractie, terwijl de heer Brinkman is gekozen vanwege zijn status als langstzittend raadslid.
Samenvatting
Yn de riedsfergadering fan de gemeente Achtkarspelen op 21 juny 2018 is besletten om foar de riedsperioade 2018-2022 frou A.G. Zandbergen-Beishuizen (CDA) oan te wizen as waarnimmend foarsitter fan de ried. De hear T.O. Brinkman (FNP) is beneamd ta twadde waarnimmend foarsitter. Dit beslút folget op in foarstel fan it presidium en hâldt rekken mei artikel 77 fan de Gemeentewet, dat de ried de befoegdheid jout om in waarnimmend foarsitter oan te wizen. De kar foar frou Zandbergen-Beishuizen is basearre op har rol as foarsitter fan de grutste riedsfraksje, wylst de hear Brinkman keazen is fanwegen syn status as langstsittend riedslid.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de benoeming van een waarnemend voorzitter van de raad voor de periode 2018-2022. Mevrouw A.G. Zandbergen-Beishuizen (CDA) wordt voorgesteld als waarnemend voorzitter en de heer T.O. Brinkman (FNP) als tweede waarnemend voorzitter. Dit besluit is gebaseerd op de Gemeentewet, die de raad de bevoegdheid geeft om een waarnemend voorzitter aan te wijzen bij afwezigheid van de burgemeester. Het voorstel volgt niet het principe van anciënniteit, maar kiest voor de voorzitter van de grootste raadsfractie en het langstzittende raadslid.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en biedt een duidelijke uitleg van de wettelijke basis en de voorgestelde benoemingen. Het bevat ook een toelichting op de afwijking van het anciënniteitsprincipe.
Rol van de Raad:
De raad heeft de wettelijke bevoegdheid om een waarnemend voorzitter aan te wijzen en moet hierover een besluit nemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het anciënniteitsprincipe of het benoemen van de voorgestelde kandidaten op basis van hun fractievoorzitterschap en ervaring.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde kandidaten te benoemen als waarnemend en tweede waarnemend voorzitter.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de kandidatuur is besproken met de fracties, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd, wat logisch is gezien de aard van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waarnemend voorzitter A.G. Zandbergen-Beishuizen T.O. Brinkman Raadsperiode 2018-2022 Gemeentewet artikel 77 Anciënniteit Fractievoorzitter Oppositiepartij Presidium S. GroenhofVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 9 Verordening op de werkgeverscommissie 2018 en benoeming leden werkgeverscommissie
Efficiëntere Werkgeverscommissie in Achtkarspelen: Verordening 2018 Aangenomen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 21 juni 2018 ingestemd met een nieuwe verordening die de werkgeverscommissie van de griffie efficiënter moet maken. Het aantal leden wordt gehalveerd en de voorzitter wordt voortaan uit de leden gekozen.
Samenvatting
Op 21 juni 2018 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om de 'Verordening op de Werkgeverscommissie 2018' vast te stellen en de verordening van 2017 in te trekken. De werkgeverscommissie, die het werkgeverschap over de griffie uitoefent, wordt teruggebracht van acht naar vier leden, bestaande uit de fractievoorzitters mevr. A.G. Zandbergen-Beishuizen, dhr. M.C. Buising, dhr. S.D. van der Meer en mevr. T.I. Veenstra. Dit besluit is genomen om de commissie efficiënter en effectiever te laten functioneren. De voorzitter van de commissie zal voortaan uit de leden worden gekozen om een evenwichtige verdeling van functies te waarborgen. Het besluit wordt op de gebruikelijke wijze gecommuniceerd en de nieuwe verordening treedt vervolgens in werking.
Effisjintere Wurkjouwerskommisje yn Achtkarspelen: Feroardening 2018 Oannommen
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 21 juny 2018 ynstimd mei in nije ferordening dy't de wurkjouwerskommissje fan de griffy effisjinter meitsje moat. It oantal leden wurdt helvearre en de foarsitter wurdt fan no ôf oan út de leden keazen.
Samenvatting
Op 21 juny 2018 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om de 'Ferordening op de Wurkjouwerskommissie 2018' fêst te stellen en de ferordening fan 2017 yn te lûken. De wurkjouwerskommissie, dy't it wurkjouwerskip oer de griffy útoefenet, wurdt werombrocht fan acht nei fjouwer leden, besteande út de fraksjefoarsitters frou A.G. Zandbergen-Beishuizen, hear M.C. Buising, hear S.D. van der Meer en frou T.I. Veenstra. Dit beslút is nommen om de kommisje effisjinter en effektiver te meitsjen. De foarsitter fan de kommisje sil fan no ôf oan út de leden keazen wurde om in evenwichtige ferdieling fan funksjes te wierbôgjen. It beslút wurdt op de gebrûkelike wize kommunisearre en de nije ferordening treedt dêrnei yn wurking.
-
09 - Raadsvoorstel - Vaststelling Verordening op de werkgeverscommissie 2018 en benoeming leden werkgeverscommissie.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling Verordening op de Werkgeverscommissie 2018 en benoeming leden werkgeverscommissie." Het voorstel beoogt de verordening van de werkgeverscommissie te actualiseren door de samenstelling van de commissie te reduceren van acht naar vier leden, bestaande uit fractievoorzitters. Dit moet de efficiëntie en effectiviteit van de commissie verbeteren. De verordening van 2017 wordt ingetrokken en vervangen door die van 2018. Daarnaast worden vier fractievoorzitters benoemd als leden van de commissie voor de duur van de raadsperiode.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de wijzigingen en de redenen daarvoor uiteenzet. Het bevat ook de benodigde juridische verwijzingen en benoemingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen en de leden van de werkgeverscommissie te benoemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de samenstelling van de werkgeverscommissie en de benoeming van de leden, wat invloed heeft op de representatie en besluitvorming binnen de commissie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de samenstelling van de commissie. Het is haalbaar en relevant, maar er is geen specifieke tijdsgebonden doelstelling, behalve de benoeming voor de raadsperiode. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen en de voorgestelde leden te benoemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op bestuurlijke efficiëntie.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen gemeld in het voorstel. Het betreft een organisatorische wijziging zonder directe kostenimplicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkgeverscommissie Fractievoorzitters Verordening 2018 Presidium Benoeming Griffie Gemeentewet Stemverhoudingen Voorzitter ZittingsperiodeVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
A.g. Zandbergen-beishuizen
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 10 Bestemmingsplanprocedure ‘Veegplan Achtkarspelen’
Gemeente Achtkarspelen zet stap naar efficiëntere bestemmingsplannen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met het 'Veegplan Achtkarspelen', een bestemmingsplan dat vijf locaties binnen de gemeente bundelt om de procedure te versnellen. Het plan omvat onder andere woningbouw in Lutkepost en Harkema, en tuinuitbreiding in Buitenpost.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 21 juni 2018 werd het voorstel om variant 1 van de bestemmingsplanprocedure te volgen, waarbij de raad alleen bij de vaststelling van het plan betrokken is, met een meerderheid aangenomen. Deze aanpak moet tijdwinst opleveren en er zijn geen ruimtelijke belemmeringen of uitgebreide milieueffectrapportages nodig.De discussie in de raad was levendig, met name over de bouwplannen in Harkema. "Het is een geschikte plek voor meer woningen," stelde wethouder Poelstra. Echter, niet iedereen was het daarmee eens. De heer Nicolai van de Partij van de Arbeid diende een amendement in om de bouwplannen in Harkema te schrappen, met als argument dat er voldoende andere locaties binnen het dorp zijn voor woningbouw. "Harkema heeft genoeg ruimte binnen de bebouwde kom," aldus Nicolai.
Het amendement kreeg steun van de PvdA, FNP, GroenLinks en de PVV, maar werd uiteindelijk verworpen. De meerderheid van de raad, waaronder het CDA en de VVD, stemde voor het oorspronkelijke voorstel. "We willen meer woningen in de dorpen en dan is dit een geschikte plek," verklaarde mevrouw Van der Vaart van het CDA.
Ondanks de bezwaren van enkele raadsleden en omwonenden, die vrezen voor verlies van groen en biodiversiteit, benadrukte de wethouder dat er voldoende ruimte blijft voor groenstroken en dat de biodiversiteit gewaarborgd blijft. "Het algemeen belang weegt zwaarder dan het individueel belang," concludeerde Van der Wal van de VVD.
Met de goedkeuring van het 'Veegplan Achtkarspelen' zet de gemeente een stap richting een efficiëntere afhandeling van bestemmingsplannen, wat volgens het college noodzakelijk is om aan de woningbehoefte in de regio te voldoen.
Samenvatting
Het document betreft een raadsvoorstel van de gemeente Achtkarspelen over het bestemmingsplan 'Veegplan Achtkarspelen', dat op 21 juni 2018 is behandeld. Het plan bundelt vijf locaties binnen de gemeente in één bestemmingsplanprocedure om efficiëntie te bevorderen. De locaties omvatten onder andere extra woningen in Lutkepost, tuinuitbreiding in Buitenpost, ligplaatsen voor woonboten in Twijzel, en woningbouw in Harkema. Het college stelt voor om variant 1 van de bestemmingsplanprocedure te volgen, waarbij de raad alleen bij de vaststelling van het plan betrokken is, wat tijdwinst oplevert. Er zijn geen ruimtelijke belemmeringen voor de plannen en er is geen uitgebreide milieueffectrapportage nodig. Tijdens een inloopavond in 2016 zijn omwonenden geïnformeerd en konden zij hun reacties geven. Het voorontwerp bestemmingsplan zal vier weken ter inzage liggen voor inspraak en overleg. De gemeenteraad heeft het voorstel aangenomen.
Gemeente Achtkarspelen set stap nei effisjintere bestimmingsplannen.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei it 'Feegplan Achtkarspelen', in bestimmingsplan dat fiif lokaasjes binnen de gemeente byinoar bringt om it proses te fersnellen. It plan behellet ûnder oaren wenningbou yn Lutkepost en Harkema, en túnútwreiding yn Bûtenpost.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 21 juny 2018 waard it foarstel om variant 1 fan de bestimmingsplanproseduere te folgjen, dêr't de ried allinnich by de fêststelling fan it plan belutsen is, mei in mearderheid oannommen. Dizze oanpak moat tiidwinne opleverje en der binne gjin romtelike belemmeringen of útwreide miljeueffekt-rapportages nedich.De diskusje yn de ried wie libbenich, benammen oer de bouplannen yn Harkema. "It is in geskikte plak foar mear wenningen," stelde wethâlder Poelstra. Lykwols, net elkenien wie it dêrmei iens. De hear Nicolai fan de Partij fan de Arbeid diende in amendemint yn om de bouplannen yn Harkema te skrassen, mei as argumint dat der genôch oare lokaasjes binnen it doarp binne foar wenningbou. "Harkema hat genôch romte binnen de bebuide kom," sa Nicolai.
It amendemint krige stipe fan de PvdA, FNP, GroenLinks en de PVV, mar waard úteinlik ferworpen. De mearderheid fan de ried, ûnder oaren it CDA en de VVD, stimde foar it oarspronklike foarstel. "Wy wolle mear wenningen yn de doarpen en dan is dit in geskikte plak," ferklearre frou Van der Vaart fan it CDA.
Nettsjinsteande de bezwaren fan in pear riedsleden en omwenners, dy't bang binne foar ferlies fan grien en biodiversiteit, benadrukke de wethâlder dat der genôch romte bliuwt foar grienstroken en dat de biodiversiteit warbere bliuwt. "It algemien belang weaget swierder as it yndividueel belang," konkludearre Van der Wal fan de VVD.
Mei de goedkarring fan it 'Veegplan Achtkarspelen' set de gemeente in stap rjochting in effisjintere ôfhanling fan bestimmingsplannen, wat neffens it kolleezje needsaaklik is om oan de wenbehoefte yn de regio te foldwaan.
Samenvatting
It dokumint befettet in riedsferset fan de gemeente Achtkarspelen oer it bestimmingsplan 'Veegplan Achtkarspelen', dat op 21 juny 2018 behannele is. It plan bûnt fjouwer lokaasjes binnen de gemeente gear yn ien bestimmingsplanproseduere om effisjinsje te befoarderjen. De lokaasjes behelje ûnder oaren ekstra wenningen yn Lutkepost, túnútwreiding yn Bûtenpost, lizplakken foar wenboaten yn Twizel, en wenningbou yn Harkema. It kolleezje stelt foar om fariant 1 fan de bestimmingsplanproseduere te folgjen, dêr't de ried allinnich by de fêststelling fan it plan belutsen is, wat tiidwinst oplevert. Der binne gjin romtelike belemmeringen foar de plannen en der is gjin útwreide miljeueffektûndersyk nedich. Tidens in ynljochtingsjûn yn 2016 binne omwenners ynformaarre en koene sy har reaksjes jaan. It foaroarstel bestimmingsplan sil fjouwer wiken ter ynseach lizze foar ynspraak en oerlis. De gemeenteried hat it foarstel oannommen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bestemmingsplanprocedure ‘Veegplan Achtkarspelen’
Samenvatting: Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Veegplan Achtkarspelen’, dat vijf locaties binnen de gemeente omvat. Het doel is om deze locaties in één bestemmingsplanprocedure te bundelen, waardoor afzonderlijke procedures worden vermeden. De locaties zijn: Lutkepost (extra woning), uitbreiding van een tuin in Buitenpost, ligplaatsen voor woonboten in Twijzel, een weg in Surhuisterveen die wordt omgevormd tot schoolplein, en woningbouw in Fûgelkamp, Harkema. Het college stelt voor om variant 1 van de procedure te volgen, waarbij de raad alleen bij de vaststelling van het bestemmingsplan betrokken is. Inspraak en overleg zijn voorzien.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de locaties, de procedurekeuze, en de betrokkenheid van de raad. Er zijn bijlagen toegevoegd voor verdere details, zoals het voorontwerp-bestemmingsplan en de m.e.r.-beoordeling.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. In dit voorstel wordt de raad gevraagd om kennis te nemen van het voorontwerp en te kiezen voor procedurevariant 1, waarbij de raad alleen bij de vaststelling betrokken is.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde procedurevariant en de inhoud van het veegplan. Dit omvat keuzes over ruimtelijke ordening en de invulling van gemeentelijke gronden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële risico's zoals planschade zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het voorontwerp en akkoord te gaan met procedurevariant 1.
Participatie
Er is participatie geweest met omwonenden tijdens een inloopavond, en er is ruimte voor inspraak en zienswijzen tijdens de bestemmingsplanprocedure.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen betreffen de verkoop van gemeentelijke gronden en het risico op planschade. Er is geen gedetailleerde financiële dekking aangegeven, behalve dat planschade in mindering wordt gebracht op de opbrengst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veegplan Bestemmingsplan Fûgelkamp Woningbouw Locaties Welstandskader Procedurevariant Inspraak Ruimtelijke ordening PlanschadeVerfijning van de zoekopdracht:
-
10 - Amendemint FNP, PVV, GL en PvdA oer bou fan 2 x 2 ûnder 1 kap wenningen Fûgelkamp Harkema ut feechplan skrasse - fersmiten.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "Veegplan Achtkarspelen" en richt zich specifiek op het schrappen van de bouw van 2 x 2 onder 1 kap woningen aan de Fûgelkamp in Harkema. De indieners stellen dat er geen noodzaak is voor woningbouw op deze locatie en dat het ten koste gaat van de grafrust en biodiversiteit. Er zijn toezeggingen gedaan om geen woningbouw maar een begraafplaats op deze locatie te realiseren. De argumenten van de bewoners ondersteunen dit standpunt.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn argumentatie, met verwijzingen naar eerdere toezeggingen en de impact op de biodiversiteit en grafrust. Echter, het ontbreekt aan gedetailleerde onderbouwing van de noodzaak en alternatieven voor woningbouw.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement steunen en daarmee de locatie Fûgelkamp schrappen uit het Veegplan, of dat zij de oorspronkelijke plannen voor woningbouw handhaven.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van woningbouw om aan de vraag te voldoen of het beschermen van de grafrust en biodiversiteit. Dit vraagt om een afweging tussen ruimtelijke ontwikkeling en behoud van groen en cultuurhistorische waarden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, realistische alternatieven en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de argumentatie kan sterker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aannemen en de locatie schrappen uit het Veegplan, of het amendement verwerpen en de bouwplannen voortzetten.
Participatie:
Het voorstel verwijst naar de argumenten van bewoners, wat wijst op enige mate van participatie. Echter, de mate en vorm van participatie worden niet gedetailleerd beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de nadruk op het behoud van groen en biodiversiteit. Het voorstel benadrukt het belang van groene ruimtes in dorpen.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is onduidelijk of het schrappen van de bouwplannen financiële implicaties heeft voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veegplan Achtkarspelen Fûgelkamp Harkema Bouw Woningen Grêfrêst Biodiversiteit Begraafplaats Groen Locaties BewonersargumentatieVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
Toos van der Vaart - CU
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
Toos van der Vaart - CU
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
F.d. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Toos van der Vaart - CU
Toos van der Vaart - CU
M.c. Buising -
Onbekende spreker -
F.d. Hoekstra -
Agendapunt 11 Begrotingswijzigingen
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 21 juni 2018 besloten om enkele begrotingswijzigingen vast te stellen. Deze wijzigingen betreffen onder andere de subsidiëring van ouderenbeweeggroepen en ouderensozen, waarbij een bedrag van € 10.000 wordt vrijgemaakt. Dit bedrag wordt verdeeld over programma 5 (Sport, cultuur en recreatie) en programma 6 (Sociaal Domein), met respectievelijk een nadelig effect van € 3.000 en een voordelig effect van € 13.000 op het begrotingssaldo. Daarnaast worden de financiële gevolgen van het Interreg V subsidieproject 'B-Rap' in de gemeentebegroting verwerkt. Dit project, dat zich richt op biodiversiteit en bijenactiviteiten, heeft geen effect op het saldo van de begroting, aangezien de kosten gedekt worden door subsidies. Het project omvat onder andere de installatie van slimme hommelkasten op scholen en de organisatie van een biodiversiteitssymposium.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei begrotingswizigingen: Alderen en biodiversiteit profitearje.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 21 juny 2018 besletten om in pear begrotingswizigingen fêst te stellen. Dizze wizigingen hawwe ûnder oaren betrekking op de subsidiering fan âlderenbeweeggroepen en âldersoasen, dêr't in bedrach fan € 10.000 frijmakke wurdt. Dit bedrach wurdt ferdield oer programma 5 (Sport, kultuer en rekreaasje) en programma 6 (Sosjaal Domein), mei respektivelik in negatyf effekt fan € 3.000 en in posityf effekt fan € 13.000 op it begrotingssaldo. Dêrneist wurde de finansjele gefolgen fan it Interreg V-subsydzjeprojekt 'B-Rap' ferwurke yn de gemeentebegroting. Dit projekt, dat him rjochtet op biodiversiteit en bijenaktiviteiten, hat gjin effekt op it saldo fan de begroting, om't de kosten dekt wurde troch subsydzjes. It projekt behellet ûnder oaren de ynstallaasje fan slimme hommelkasten op skoallen en de organisaasje fan in biodiversiteitsymposium.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Begrotingswijzigingen
Samenvatting: Het voorstel betreft begrotingswijzigingen die programma-overstijgend zijn binnen de gemeente Achtkarspelen. Het omvat twee hoofdpunten: een wijziging in de subsidiëring van ouderenbeweeggroepen en ouderensozen, en de verwerking van de financiële gevolgen van het Interreg V subsidieproject ‘B-Rap’ in de gemeentebegroting. De wijziging in subsidiëring resulteert in een incidenteel voordeel van €13.000 voor 2018, maar een nadelige ontwikkeling voor de jaren 2019-2021. Het B-Rap project, gericht op biodiversiteit en bijenonderzoek, heeft geen effect op het begrotingssaldo, aangezien de kosten gedekt worden door subsidies.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële overzichten en toelichtingen op de wijzigingen. Het biedt inzicht in zowel de directe als toekomstige financiële implicaties.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de voorgestelde begrotingswijzigingen vast te stellen, aangezien deze programma-overstijgend zijn en extra financiële middelen vereisen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor ouderenbeweeggroepen en ouderensozen, en de ondersteuning van het B-Rap project. Dit omvat keuzes over de verdeling van subsidies en de focus op biodiversiteit.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist concrete tijdsgebonden doelen voor de sociale impact van de subsidies. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de lange termijn effecten van de subsidiëring zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde begrotingswijzigingen vast te stellen, zoals aanbevolen door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral binnen het B-Rap project dat zich richt op biodiversiteit en bijenbehoud.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De wijziging in subsidiëring resulteert in een incidenteel voordeel voor 2018, maar nadelige gevolgen voor de jaren daarna. Het B-Rap project is budgettair neutraal door de ontvangen subsidies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Subsidieproject B-Rap Ouderenbeweeggroepen Ouderensozen Sociaal Domein Interreg V Kulturele Hoofdstad Leeuwarden-Fryslân 2018 Bijenactiviteiten Biodiversiteitssymposium Bumblebee RapsodieVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 13 Jaarstukken 2017, conceptbegroting 2019 en meerjarenraming 2020-2022 van Recreatieschap Marrekrite
Achtkarspelen Steunt Toekomstplannen Marrekrite Zonder Bezwaren
De gemeente Achtkarspelen heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de jaarstukken en toekomstplannen van Recreatieschap Marrekrite. Deze organisatie speelt een cruciale rol in het beheer van recreatieve infrastructuur in Fryslân.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen heeft kennisgenomen van de jaarstukken 2017, de conceptbegroting 2019 en de meerjarenraming 2020-2022 van Recreatieschap Marrekrite en heeft besloten geen zienswijze in te dienen. Marrekrite beheert recreatieve infrastructuur in Fryslân, zoals ligplaatsen, fietsknooppunten en wandelroutes. De organisatie werkt samen met diverse partijen om een uniforme toeristische infrastructuur te realiseren. De deelnemersbijdragen zijn gebaseerd op het nutsbeginsel, waarbij de kosten worden verdeeld op basis van inwoners, overnachtingen en aanlegvoorzieningen. Marrekrite investeert in duurzame vervangingen van voorzieningen en heeft plannen voor de ontwikkeling van toeristische overstappunten. Het groenbeheer is in eigen beheer genomen, wat leidt tot een herziening van de kostenverdeling tussen de programma's Bedrijfsvoering en Waterrecreatie. De deelnemersbijdrage blijft tot 2021 ongewijzigd, met een geplande indexatie van 2% vanaf 2021. Investeringen in maatschappelijk nut worden geactiveerd en verantwoord op de balans. Het planmatig onderhoud wordt via de balans geregeld, met een jaarlijkse budgettering van € 1.000.000, die in 2021 en 2022 wordt verlaagd.
Achtkarspelen Stipe Toekomstplannen Marrekrite sûnder Bezwaren
De gemeente Achtkarspelen hat besletten gjin besjoch yn te tsjinjen op de jierstikken en takomstplannen fan Recreatieschap Marrekrite. Dizze organisaasje spilet in krityske rol yn it behear fan rekreative ynfrastruktuer yn Fryslân.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen hat kennis nommen fan de jierstikken 2017, de konseptbegroting 2019 en de mearjierrenraming 2020-2022 fan Recreatieschap Marrekrite en hat besletten gjin besjoch yn te tsjinjen. Marrekrite behearret rekreatyf ynfrastruktuer yn Fryslân, lykas lizplakken, fytsknooppunten en kuierpaad. De organisaasje wurket gear mei ferskate partijen om in uniforme toeristyske ynfrastruktuer te realisearjen. De dielnimmersbydragen binne basearre op it nutsbeginsel, dêr't de kosten ferdield wurde op basis fan ynwenners, oernachtingen en oanlizfoarsjennings. Marrekrite ynfesteart yn duorsume ferfangings fan foarsjennings en hat plannen foar de ûntwikkeling fan toeristyske oerstappunten. It grienbehear is yn eigen behear nommen, wat liedt ta in herbesjoch fan de kostenferdieling tusken de programma's Bedriuwsfoering en Wettersport. De dielnimmersbydrage bliuwt oant 2021 ûnferoare, mei in plande yndeksasje fan 2% fanôf 2021. Ynfestearingen yn maatskiplik nut wurde aktivearre en ferantwurde op de balâns. It planmatich ûnderhâld wurdt fia de balâns regeld, mei in jierlikse budzjettering fan € 1.000.000, dy't yn 2021 en 2022 ferleage wurdt.
-
13 - Raadsvoorstel - Jaarstukken 2017, conceptbegroting 2019 en meerjarenraming 2020-2022 van Recreatieschap Marrekrite.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2017, conceptbegroting 2019 en meerjarenraming 2020-2022 van Recreatieschap Marrekrite". Het voorstel vraagt de raad om kennis te nemen van de financiële stukken van Recreatieschap Marrekrite en geen zienswijze in te dienen. Marrekrite beheert recreatieve infrastructuur in Fryslân, zoals ligplaatsen en knooppuntennetwerken voor fietsen en wandelen. De financiële bijdragen van gemeenten zijn gebaseerd op het nutsbeginsel. Het voorstel benadrukt de duurzame vervangingsopgave en de herziening van de financiële verhoudingen binnen de organisatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het gedetailleerde informatie biedt over de financiële situatie, de geplande investeringen en de operationele veranderingen binnen Marrekrite. Het bevat ook bijlagen met ondersteunende documenten zoals de conceptbegroting en jaarstukken.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de stukken en te besluiten geen zienswijze in te dienen. Dit impliceert dat de raad instemt met de voorgestelde begroting en meerjarenraming zonder verdere opmerkingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de financiële plannen van Marrekrite zonder aanvullende opmerkingen of bezwaren. Dit omvat het accepteren van de voorgestelde bijdragen en de herverdeling van kosten tussen programma's.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen en geplande investeringen. Het is tijdgebonden met duidelijke termijnen voor de begroting en meerjarenraming. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van bijdragen en reserves kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de stukken en geen zienswijze in te dienen, zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie verloopt via een brief aan Marrekrite.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de geplande vervangingen met gerecycled materiaal en de focus op duurzame investeringen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vastgestelde bijdragen van de gemeente, die niet geïndexeerd worden tot 2021. De kosten worden gedekt door bijdragen en reserves, met een focus op efficiëntie en kostenbesparing door insourcing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Recreatieschap Marrekrite Waterrecreatie Landrecreatie Fietsknooppuntennetwerk Wandelknooppuntennetwerk Onderhoudsfonds Groenbeheer Toeristische overstappunten (TOP's) Planmatig Onderhoud (PO) Investering in maatschappelijk nutVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 14 Gunning opdracht accountantscontrole 2018 e.v.
Nieuwe accountant voor Achtkarspelen: Astrium neemt het stokje over
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om de accountantscontrole vanaf 2018 toe te vertrouwen aan Astrium Overheidsaccountants B.V. Dit besluit volgt op het aflopen van het contract met de huidige accountant EY. De nieuwe overeenkomst, die ook de gemeente Tytsjerksteradiel en de Werkmaatschappij 8KTD omvat, belooft meer betrokkenheid en een toename in de benodigde uren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 21 juni 2018 werd het voorstel om Astrium Overheidsaccountants B.V. aan te stellen als nieuwe accountant voor de gemeente Achtkarspelen goedgekeurd. De keuze voor Astrium kwam na een zorgvuldig aanbestedingsproces, dat gezamenlijk werd uitgevoerd met de gemeente Tytsjerksteradiel en de Werkmaatschappij 8KTD. Hoewel de kosten per jaar hoger zijn dan voorheen, wordt dit gerechtvaardigd door de toegenomen uren en betrokkenheid van de accountant.De vergadering verliep grotendeels rustig, met enkele vragen over de kosten en de duur van het contract. "De nieuwe accountant kost ongeveer 10% meer dan de vorige," verduidelijkte de voorzitter van de controlecommissie. Dit hogere bedrag wordt echter gezien als een investering in een meer continue en betrokken controlepraktijk. "Continuous auditing," zoals het in vaktermen wordt genoemd, moet verrassingen aan het einde van het jaar voorkomen.
Er was ook discussie over de lengte van het contract. Een raadslid vroeg zich af waarom er niet voor een kortere contractduur was gekozen. "Het is al aanmerkelijk korter dan het vorige contract van vier jaar," legde een ander raadslid uit. "We hebben nu evaluatiemomenten ingebouwd na twee jaar, met de mogelijkheid tot verlenging."
De stemming over het voorstel verliep zonder verdere discussie en werd met algemene stemmen aangenomen. De gemeenteraad kijkt uit naar een vruchtbare samenwerking met Astrium en zal de voortgang en evaluatie van de nieuwe accountant nauwgezet volgen.
Samenvatting
Op 21 juni 2018 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om de opdracht voor de accountantscontrole vanaf 2018 te gunnen aan Astrium Overheidsaccountants B.V. Dit besluit volgt op het aflopen van het contract met de huidige accountant EY na de controle van het boekjaar 2017. De nieuwe overeenkomst omvat de controle van de jaren 2018 en 2019, met de mogelijkheid tot verlenging. De aanbesteding is gezamenlijk uitgevoerd met de gemeente Tytsjerksteradiel en de Werkmaatschappij 8KTD. Hoewel de kosten per jaar hoger zijn dan voorheen, wordt dit gerechtvaardigd door een toename in de benodigde uren en een grotere betrokkenheid van de accountant. Het voorstel is goedgekeurd tijdens de raadsvergadering, en de samenwerking en evaluatie met de nieuwe accountant zullen nauwgezet worden gevolgd.
Nije aksjehâlder foar Achtkarspelen: Astrium nimt it stokje oer
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om de accountantskontrole fanôf 2018 ta te fertrouwen oan Astrium Overheidsaccountants B.V. Dit beslút folget op it ôfrinnen fan it kontrakt mei de hjoeddeistige accountant EY. De nije oerienkomst, dy't ek de gemeente Tytsjerksteradiel en de Werkmaatschappij 8KTD omfettet, belooft mear belutsenens en in taname yn de nedige oeren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering fan 21 juny 2018 waard it foarstel om Astrium Overheidsaccountants B.V. oan te stellen as nije accountant foar de gemeente Achtkarspelen goedkard. De kar foar Astrium kaam nei in soarchfâldich oanskriuwingsproses, dat sûnderling útfierd waard mei de gemeente Tytsjerksteradiel en de Werkmaatschappij 8KTD. Alhoewol de kosten per jier heger binne as earder, wurdt dit rjochtfeardige troch de tanommen oeren en belutsenens fan de accountant.De ferigening ferliipe foar it grutste part rêstich, mei in pear fragen oer de kosten en de duor fan it kontrakt. "De nije accountant kostet sa'n 10% mear as de foarige," ferklearre de foarsitter fan de kontrolekommissie. Dit hegere bedrach wurdt lykwols sjoen as in ynfestearring yn in mear kontinue en belutsen kontrolepraktyk. "Continuous auditing," sa't it yn faktermen neamd wurdt, moat ferrassings oan it ein fan it jier foarkomme.
Der wie ek diskusje oer de lengte fan it kontrakt. In riedslid frege him ôf wêrom der net foar in koartere kontraktduor keazen wie. "It is al aardich koarter as it foarige kontrakt fan fjouwer jier," lege in oar riedslid út. "Wy hawwe no evaluaasjemominten ynboud nei twa jier, mei de mooglikheid ta ferlinging."
De stimming oer it foarstel ferliipe sûnder fierdere diskusje en waard mei algemiene stimmen oannommen. De gemeenteried sjocht út nei in fruchtbere gearwurking mei Astrium en sil de foarútgong en evaluasje fan de nije accountant neisjend folgje.
Samenvatting
Op 21 juny 2018 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om de opdracht foar de accountantskontrole fanôf 2018 te gunnen oan Astrium Overheidsaccountants B.V. Dit beslút folget op it ôfrinnen fan it kontrakt mei de hjoeddeiske accountant EY nei de kontrole fan it boekjier 2017. De nije oerienkomst befettet de kontrole fan de jierren 2018 en 2019, mei de mooglikheid ta ferlinging. De oanskaffing is sûnderoer útfierd mei de gemeente Tytsjerksteradiel en de Werkmaatschappij 8KTD. Alhoewol't de kosten per jier heger binne as foarhinne, wurdt dit rjochtfeardige troch in taname yn de nedige oeren en in gruttere belutsenens fan de accountant. It foarstel is goedkard tidens de riedsfergadering, en de gearwurking en evaluatie mei de nije accountant sille neisjochte wurde.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accountantscontrole Astrium Overheidsaccountants B.V. Aanbesteding Tytsjerksteradiel Werkmaatschappij 8KTD Contract Beoordelingsteam Begrotingswijziging Evaluatie ControlecommissieVerfijning van de zoekopdracht: