14-06-2018 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Agenda, welkom en mededelingen
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
Agendapunt 1 Presentatie Solarfields over realisatie Sinnegreide
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
T. Nicolai
M.y. Talma
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
Onbekende spreker
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
00:01:25 - 00:06:42 - 00:09:29 - 00:12:33 - 00:13:21 - 00:14:15 - 00:14:25 - 00:14:29 - 00:15:36 - 00:16:10 - 00:17:40 - 00:18:25 - 00:19:10 - 00:19:31 - 00:19:33 - 00:20:08 - 00:20:17 - 00:21:33 - 00:23:53 - 00:25:16 - 00:29:46 - 00:31:52 - 00:33:14 - 00:34:55 - 00:36:20 - 00:36:32 - 00:37:10
Onbekende spreker -
00:02:26 - 00:02:45 - 00:02:46 - 00:03:30 - 00:03:55 - 00:05:04 - 00:05:10 - 00:05:17 - 00:05:51 - 00:06:20 - 00:06:33 - 00:07:11 - 00:07:28 - 00:07:59 - 00:08:08 - 00:08:18 - 00:08:41 - 00:09:08 - 00:09:09 - 00:09:20 - 00:09:25 - 00:09:55 - 00:10:20 - 00:11:04 - 00:11:16 - 00:11:20 - 00:12:00 - 00:12:09 - 00:12:37 - 00:12:47 - 00:12:51 - 00:13:06 - 00:13:44 - 00:13:58 - 00:14:01 - 00:14:22 - 00:14:22 - 00:14:28 - 00:14:44 - 00:15:51 - 00:16:39 - 00:17:26 - 00:17:42 - 00:18:13 - 00:18:13 - 00:19:16 - 00:19:32 - 00:19:42 - 00:20:16 - 00:20:21 - 00:20:53 - 00:20:59 - 00:21:42 - 00:22:49 - 00:22:57 - 00:23:37 - 00:23:56 - 00:24:14 - 00:24:24 - 00:24:35 - 00:24:39 - 00:24:44 - 00:24:52 - 00:25:42 - 00:25:52 - 00:26:19 - 00:26:23 - 00:27:43 - 00:27:46 - 00:28:30 - 00:28:32 - 00:29:02 - 00:29:58 - 00:30:10 - 00:30:15 - 00:30:17 - 00:31:20 - 00:31:22 - 00:31:39 - 00:32:45 - 00:33:08 - 00:33:52 - 00:34:10 - 00:34:14 - 00:34:26 - 00:34:39 - 00:34:59 - 00:35:20 - 00:36:03 - 00:36:12 - 00:36:25 - 00:36:28 - 00:37:01
M.y. Talma -
Agendapunt 2 Verkeerssituatie Oude Dijk
Verkeersknip Oude Dijk: Bewoners verdeeld over verkeersmaatregelen
In een drukbezocht debat over de verkeerssituatie op de Oude Dijk, kwamen bewoners en gemeenteraadsleden samen om hun zorgen en ideeën te delen. Het voorstel om sluipverkeer tegen te gaan met een verkeersknip verdeelt de gemeenschap.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de informatiecarrousel op 14 juni 2018 werd het voorstel om sluipverkeer op de Oude Dijk tegen te gaan met een verkeersknip uitvoerig besproken. De bijeenkomst, geleid door portefeuillehouder Dhr. M. de Haan en ambtenaar Dhr. E.J. de Boer, bracht zowel voor- als tegenstanders van het plan naar voren.Jochem Hoekstra, bewoner van de Oude Dijk, sprak namens 45 adressen die bezwaar maken tegen de knip. "De voorgestelde knip levert voor ons meer nadelen op dan voordelen," stelde Hoekstra. Hij wees op de langere reistijden voor bewoners en de mogelijke toename van verkeer op omliggende wegen. Hoekstra benadrukte dat de procedure rondom de besluitvorming onduidelijk was en dat niet alle bewoners goed geïnformeerd waren. "Er is helemaal niets geïnventariseerd en niets genoteerd," aldus Hoekstra over de informatiebijeenkomst in april.
Aan de andere kant van het debat stond Hans Vrijhof, die de knip juist toejuicht. "De maatregel geeft meer veiligheid voor zowel mens als dier," zei Vrijhof, wijzend op het gevaarlijke sluipverkeer dat dagelijks door de straat raast. Hij prees de gemeente voor hun proactieve benadering en de keuze voor de huidige variant na overleg met bewoners.
De discussie werd verder verrijkt door alternatieve voorstellen, waaronder die van de FNP-fractie. Zij stelden voor om de weg open te houden voor bestemmingsverkeer met technische oplossingen zoals nummerplaatherkenning of versmallingen. "We willen graag meedenken om de beste oplossing te kiezen," benadrukte Hoekstra.
De bijeenkomst eindigde met de toezegging van de gemeente om de ingebrachte punten en alternatieven te heroverwegen. "We zullen deze opmerkingen meenemen in een heroverweging," bevestigde ambtenaar De Boer. Het debat toonde de complexiteit van het vinden van een balans tussen verkeersveiligheid en bereikbaarheid, en de noodzaak om alle betrokkenen in het proces te betrekken.
Samenvatting
Op 14 juni 2018 vond een informatiecarrousel plaats met als agendapunt de verkeerssituatie op de Oude Dijk. Dit onderwerp valt onder Programma 2 – Verkeer, vervoer en waterstaat en wordt behandeld door portefeuillehouder Dhr. M. de Haan en ambtenaar Dhr. E.J. de Boer. Het college had op 20 maart 2018 het voornemen uitgesproken om sluipverkeer op de Oude Dijk tegen te gaan door middel van een knip, en dit besluit werd op 22 maart 2018 ter informatie aan de gemeenteraad verstrekt. Op 16 april 2018 vond een informatiebijeenkomst plaats voor belanghebbenden en raadsleden. Op 30 mei 2018 diende een inwoner een verzoek in om dit onderwerp op de agenda van de informatiecarrousel te plaatsen, wat werd goedgekeurd door het presidium. Ook de FNP-fractie vroeg om agendering vanwege aanvullende vragen.
Ferkearsknip Alde Dyk: Bewenners ferdield oer ferkearsmaatregels
Yn in drok debat oer de ferkearssituaasje op de Alde Dyk, kamen bewenners en gemeenteriedsleden gear om harren soargen en ideeën te dielen. It foarstel om ûngewenst ferkear tsjin te gean mei in ferkearsknip ferdield de mienskip.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de ynformaasjekarousel op 14 juny 2018 waard it foarstel om slûpferkear op de Alde Dyk tsjin te gean mei in ferkearsknip út en troch besprutsen. De gearkomst, lieden troch portefúljehâlder Dhr. M. de Haan en amtner Dhr. E.J. de Boer, brocht sawol foar- as tsjinstanners fan it plan nei foaren.Jochem Hoekstra, bewenner fan de Alde Dyk, spruts namens 45 adressen dy't bezwier meitsje tsjin de knip. "De foarstelde knip levert foar ús mear neidielen op as foardielen," stelde Hoekstra. Hy wiisde op de langere reistiden foar bewenners en de mooglike taheak fan ferkear op omlizzende wegen. Hoekstra benadrukte dat de proseduere om it beslút te nimmen ûndúdlik wie en dat net alle bewenners goed ynformaasje krigen hiene. "Der is hielendal neat ynventarisearre en neat notearre," sa Hoekstra oer de ynformaasjebijienkomst yn april.
Oan de oare kant fan it debat stie Hans Vrijhof, dy't de knip krekt ta juicht. "De maatregel jout mear feiligens foar sawol minske as dier," sei Vrijhof, wizend op it gefaarlike slûpferkear dat deistich troch de strjitte raast. Hy priizge de gemeente foar harren proaktive benadering en de kar foar de hjoeddeistige fariant nei oerlis mei bewenners.
De diskusje waard fierder ferrike troch alternative foarstellen, ûnder oaren dy fan de FNP-fraksje. Sy stelden foar om de wei iepen te hâlden foar bestimmingsferkear mei technyske oplossingen lykas nûmerplaatkenning of ferneatigingen. "Wy wolle graach meitinke om de bêste oplossing te kiezen," benadrukte Hoekstra.
De gearkomst einige mei de tastimming fan de gemeente om de ynbrachte punten en alternativen te herbesjen. "Wy sille dizze opmerkings meinimme yn in herbesjoch," befestige amtner De Boer. It debat toande de kompleksiteit fan it finen fan in balâns tusken ferkearsfeiligens en berikberens, en de needsaak om alle belutsenen yn it proses te belûken.
Samenvatting
Op 14 juny 2018 fûn in ynformaasjekarousel plak mei as agindapunt de ferkearssituaasje op de Alde Dyk. Dit ûnderwerp falt ûnder Programma 2 - Ferkear, ferfier en wettersteat en wurdt behannele troch portefúljehâlder Dhr. M. de Haan en amtner Dhr. E.J. de Boer. It kolleezje hie op 20 maart 2018 it foarnimmen útsprutsen om slûpferkear op de Alde Dyk tsjin te gean troch middel fan in knip, en dit beslút waard op 22 maart 2018 ter ynformaasje oan de gemeenteried ferstrekt. Op 16 april 2018 fûn in ynformaasjebijienkomst plak foar belanghawwenden en riedsleden. Op 30 maaie 2018 die in ynwenners in fersyk om dit ûnderwerp op de aginda fan de ynformaasjekarousel te setten, wat goedkard waard troch it presidium. Ek de FNP-fraksje frege om agindearing fanwegen oanfoljende fragen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verkeerssituatie Oude Dijk". Het college van Achtkarspelen heeft het voornemen om sluipverkeer op de Oude Dijk tegen te gaan door middel van een knip. Dit besluit is ter informatie aan de gemeenteraad verstrekt. Inwoners en belanghebbenden hebben de mogelijkheid gekregen om hun mening te geven tijdens een informatiebijeenkomst. Een inwoner en de FNP-fractie hebben verzocht om dit onderwerp op de agenda van de informatiecarrousel te plaatsen voor verdere bespreking en vragen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van een informerend stuk. Het biedt een overzicht van de stappen die zijn genomen en de betrokkenheid van belanghebbenden. Echter, details over de uitvoering en impact van de voorgestelde knip ontbreken.
Rol van de raad:
De raad heeft een informerende rol in dit stadium. Ze moeten kennisnemen van de inspraakreacties en kunnen vragen stellen of verdere discussie initiëren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het collegevoorstel steunen om sluipverkeer tegen te gaan met een knip. Ze moeten ook overwegen hoe ze de belangen van verschillende belanghebbenden, zoals inwoners en lokale bedrijven, kunnen balanceren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdlijn voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van details kan tot interpretatieverschillen leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het collegevoorstel steunen en of er aanvullende maatregelen of onderzoeken nodig zijn.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er inspraakmogelijkheden zijn geweest voor inwoners en belanghebbenden, wat wijst op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het verminderen van sluipverkeer kan bijdragen aan een betere leefomgeving en minder uitstoot.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkeerssituatie Oude Dijk Informatiecarrousel Sluipverkeer Inspraakreactie Informatieavond Presidium Collegevoorstel FNP-fractie Agendering Ingekomen Stukken (LIS)Verfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
Jeffrey Graansma - PVV
F.j. Hoekstra
Jeffrey Graansma - PVV
F.j. Hoekstra
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
F.j. Hoekstra
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
Jeffrey Graansma - PVV
R. Van Der Wal
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.y. Talma
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
Onbekende spreker
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
00:37:54 - 00:40:28 - 00:47:26 - 00:48:05 - 00:49:34 - 00:53:08 - 00:54:43 - 00:55:53 - 00:56:45 - 00:57:12 - 00:57:24 - 00:57:50 - 00:58:15 - 00:58:41 - 00:59:36 - 00:59:40 - 01:01:10 - 01:02:07 - 01:02:46 - 01:02:53 - 01:05:02 - 01:05:57 - 01:06:57 - 01:07:02 - 01:07:38 - 01:08:56
M.y. Talma -
T. Nicolai -
Agendapunt 3 Begrotingswijzigingen
Samenvatting
Op 14 juni 2018 werd een informatieve raadsvergadering gehouden over begrotingswijzigingen in de gemeente Achtkarspelen. De raad werd gevraagd om op 21 juni 2018 te beslissen over twee belangrijke wijzigingen. Ten eerste, een wijziging in de subsidiëring van ouderenbeweeggroepen en ouderensozen, wat resulteert in een incidenteel voordeel van € 13.000 voor 2018, maar nadelige gevolgen heeft voor de jaren 2019-2021. Ten tweede, de verwerking van de financiële gevolgen van het Interreg V subsidieproject 'B-Rap' in de gemeentebegroting, wat geen effect heeft op het begrotingssaldo. Het project 'B-Rap' richt zich op biodiversiteit en bijenactiviteiten, met onder andere een sculptuur genaamd De Oratorio en een Bumblebee Rapsodie gecomponeerd door scholieren. De financiële wijzigingen betreffen meerdere programma's en vereisen goedkeuring door de raad.
Samenvatting
Op 14 juny 2018 waard in ynformaasje riedsfergadering hâlden oer begrotingswizigingen yn de gemeente Achtkarspelen. De ried waard frege om op 21 juny 2018 te beslissen oer twa wichtige wizigingen. Earst, in wiziging yn de subsidiering fan âlderenbeweeggroepen en âlderensoasen, wat resulteart yn in ynsidinteel foardiel fan € 13.000 foar 2018, mar neidielige gefolgen hat foar de jierren 2019-2021. Twad, de ferwurking fan de finansjele gefolgen fan it Interreg V subsidjeprojekt 'B-Rap' yn de gemeentebegroting, wat gjin effekt hat op it begrotingssaldo. It projekt 'B-Rap' rjochtet him op biodiversiteit en bijenaktiviteiten, mei ûnder oaren in skulptuer neamd De Oratorio en in Bumblebee Rapsodie komponearre troch skoallju. De finansjele wizigingen belibje meardere programma's en freegje goedkuring troch de ried.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Begrotingswijzigingen
Samenvatting: Het voorstel betreft begrotingswijzigingen die de gemeenteraad van Achtkarspelen moet vaststellen. De wijzigingen omvatten een aanpassing in de subsidiëring van ouderenbeweeggroepen en ouderensozen, wat resulteert in een incidenteel voordeel van €13.000 voor 2018. Daarnaast worden de financiële gevolgen van het Interreg V subsidieproject 'B-Rap' verwerkt in de gemeentebegroting, zonder effect op het begrotingssaldo. Het project richt zich op biodiversiteit en bijenonderzoek, met activiteiten zoals het plaatsen van slimme hommelkasten op scholen en het organiseren van een biodiversiteitssymposium. De wijzigingen zijn programma-overstijgend en vereisen goedkeuring door de raad.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële overzichten en toelichtingen op de wijzigingen. Het biedt inzicht in de financiële implicaties en de achtergrond van de wijzigingen. Echter, meer gedetailleerde informatie over de lange termijn effecten en de uitvoering van de projecten zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de voorgestelde begrotingswijzigingen vast te stellen. Dit is noodzakelijk omdat de wijzigingen programma-overstijgend zijn en extra financiële middelen vereisen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor ouderenbeweeggroepen en het B-Rap project. Er moet een afweging worden gemaakt tussen de directe financiële voordelen en de lange termijn maatschappelijke en ecologische impact.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist concrete tijdlijnen en meetbare doelen voor de maatschappelijke impact. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de lange termijn effecten zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde begrotingswijzigingen vast te stellen, zoals geadviseerd door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces. Er is wel sprake van betrokkenheid van scholen en jongeren in het B-Rap project.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in het kader van het B-Rap project dat zich richt op biodiversiteit en bijenbehoud.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De wijzigingen vereisen extra financiële middelen, maar het B-Rap project is budgettair neutraal door de ontvangen subsidies. De dekking voor de ouderenbeweeggroepen is niet volledig uitgewerkt voor de jaren na 2018.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Subsidieproject B-Rap Ouderenbeweeggroepen Subsidie Sociaal Domein Interreg V Kulturele Hoofdstad Leeuwarden-Fryslân 2018 Bijenactiviteiten Biodiversiteit OratorioVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4 Jaarstukken 2017, conceptbegroting 2019 en meerjarenraming 2020-2022 van Recreatieschap Marrekrite
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Achtkarspelen om kennis te nemen van de jaarstukken 2017, de conceptbegroting 2019 en de meerjarenraming 2020-2022 van Recreatieschap Marrekrite, zonder een zienswijze in te dienen. Marrekrite beheert recreatieve infrastructuur in Fryslân, zoals ligplaatsen, fietsknooppunten en wandelroutes. De organisatie werkt samen met diverse partijen om een uniforme toeristische infrastructuur te realiseren. De financiële bijdragen van deelnemers zijn gebaseerd op het nutsbeginsel, waarbij de kosten worden verdeeld op basis van inwoners, overnachtingen en aanlegvoorzieningen. Voor 2018 vallen de bijdragen binnen de financiële kaders. Marrekrite investeert in duurzame vervangingen van voorzieningen en vernieuwt het fietsknooppuntnetwerk. Het groenbeheer wordt volledig in eigen beheer genomen, wat leidt tot een herziening van de kostenverdeling tussen de programma's Bedrijfsvoering en Waterrecreatie. De deelnemersbijdrage blijft tot 2021 gelijk, met een geplande indexatie van 2% vanaf 2021. Het planmatig onderhoud wordt via de balans verantwoord, wat de begroting vereenvoudigt. Het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen stelt voor om geen zienswijze in te dienen en de stukken ter kennisname aan te nemen.
Samenvatting
It foarstel oan de gemeenteried fan Achtkarspelen om kennis te nimmen fan de jierstikken 2017, de konseptbegroting 2019 en de mearjierrenraming 2020-2022 fan Recreatieschap Marrekrite, sûnder in miening yn te tsjinjen. Marrekrite behearret rekreatyve ynfrastruktuer yn Fryslân, lykas lizplakken, fytsknooppunten en kuierpaad. De organisaasje wurket gear mei ferskate partijen om in uniforme toeristyske ynfrastruktuer te realisearjen. De finansjele bydragen fan dielnimmers binne basearre op it nutsbeginsel, dêr't de kosten ferdield wurde op basis fan ynwenners, oernachtingen en oanlizfoarsjennings. Foar 2018 falle de bydragen binnen de finansjele kaders. Marrekrite investearret yn duorsume ferfangings fan foarsjennings en fernijt it fytsknooppuntnetwurk. It grienbehear wurdt hielendal yn eigen behear nommen, wat liedt ta in herbesjoch fan de kostenferdieling tusken de programma's Bedriuwsfoering en Wettersport. De dielnimmersbydrage bliuwt oant 2021 itselde, mei in plande yndeksânsje fan 2% fanôf 2021. It planmatich ûnderhâld wurdt fia de balâns ferdúdlikke, wat de begroting fereenvâldiget. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Achtkarspelen stelt foar om gjin miening yn te tsjinjen en de stikken ter kennisname oan te nimmen.
-
04 - A - Raadsvoorstel - Jaarstukken 2017, conceptbegroting 2019 en meerjarenraming 2020-2022 van Recreatieschap Marrekrite.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2017, conceptbegroting 2019 en meerjarenraming 2020-2022 van Recreatieschap Marrekrite." Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Achtkarspelen om kennis te nemen van de financiële documenten van Recreatieschap Marrekrite en geen zienswijze in te dienen. Marrekrite beheert recreatieve infrastructuur in Fryslân, zoals ligplaatsen, fietsknooppunten en wandelroutes. Het voorstel benadrukt de financiële stabiliteit en de duurzame vervangingsopgaven van Marrekrite, gefinancierd door deelnemersbijdragen en een onderhoudsfonds. De raad wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen, zodat het Algemeen Bestuur van Marrekrite de begroting kan vaststellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante financiële documenten en contextuele informatie over de activiteiten van Marrekrite biedt. Het bevat ook argumenten en kanttekeningen over de financiële kaders en de rol van Marrekrite.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om kennis te nemen van de stukken en eventueel een zienswijze in te dienen. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het voorstel om geen zienswijze in te dienen. Dit impliceert vertrouwen in de financiële en operationele plannen van Marrekrite.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen en doelen. Het is tijdgebonden met duidelijke termijnen voor de begroting en meerjarenraming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de stukken en geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie verloopt via een brief aan Marrekrite.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de vervangingsopgave met gerecycled materiaal en de focus op duurzame investeringen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de deelnemersbijdrage van €13.243 voor Achtkarspelen. De begroting en meerjarenraming zijn binnen de financiële kaders en worden gedekt door bijdragen en het onderhoudsfonds.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Recreatieschap Marrekrite Waterrecreatie Landrecreatie Fietsknooppuntennetwerk Wandelknooppuntennetwerk Onderhoudsfonds Groenbeheer Toeristische overstappunten (TOP’s) Planmatig Onderhoud (PO) DeelnemersbijdrageVerfijning van de zoekopdracht: