15-02-2018 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 6 Beantwurding skriftlike fragen FNP oer wurkgelegenheidssoargen gunning taksyferfier Noardeast Fryslân
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van 15 februari 2018, met als agendapunt de beantwoording van schriftelijke vragen van de FNP-fractie over zorgen omtrent werkgelegenheid bij de gunning van taxivervoer in Noordoost Fryslân. De vragen werden oorspronkelijk op 11 oktober 2017 gesteld en de antwoorden werden op 6 december 2017 aan de gemeenteraad gepresenteerd. Op verzoek van de FNP- en CU-fracties werd het onderwerp besproken tijdens een informatiesessie op 18 januari 2018, waarna werd besloten het te agenderen voor de raadsvergadering van 15 februari 2018.
Samenvatting
De tekst befettet in foarstel foar de gemeenteried fan 15 febrewaris 2018, mei as agindapunt it beäntwurdzjen fan skriftlike fragen fan de FNP-fraksje oer soargen oangeande wurkgelegenheid by it gunnen fan taxifertoer yn Noardeast Fryslân. De fragen waarden oarspronklik op 11 oktober 2017 steld en de antwurden waarden op 6 desimber 2017 oan de gemeenteried presintearre. Op fersyk fan de FNP- en CU-fraksjes waard it ûnderwerp besprutsen tiidens in ynformatsjesessy op 18 jannewaris 2018, wêrnei besletten waard it op 'e aginda te setten foar de riedsfergadering fan 15 febrewaris 2018.
-
06 - Riedsutstel - Beantwurding skriftlike fragen FNP oer wurkgelegenheidssoargen gunning taksyferfier Noardeast Fryslân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Beantwoording schriftelijke vragen FNP over werkgelegenheidszorgen gunning taxivervoer Noardeast Fryslân." Het document behandelt de zorgen van de FNP-fractie over de werkgelegenheid in verband met de gunning van taxivervoer in de regio Noardeast Fryslân. De vragen werden oorspronkelijk op 11 oktober 2017 gesteld en de antwoorden werden op 6 december 2017 aan de gemeenteraad gepresenteerd. Op verzoek van de FNP- en CU-fracties werd het onderwerp verder besproken tijdens een informatiesessie op 18 januari 2018, waarna het werd geagendeerd voor de raadsvergadering van 15 februari 2018.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de vragen van de FNP-fractie behandelt en de daaropvolgende stappen beschrijft. Echter, zonder de inhoud van de beantwoording zelf te kennen, is het moeilijk om de volledigheid van de antwoorden te beoordelen.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de beantwoording van de vragen en om eventuele verdere vragen of zorgen te bespreken tijdens de raadsvergadering.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de beantwoording van de vragen voldoende is en of er verdere actie nodig is om de werkgelegenheidszorgen aan te pakken. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over hoe werkgelegenheid in de regio te bevorderen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel zelf is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk een informatief karakter heeft. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen aangegeven.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of de beantwoording van de vragen afdoende is en of er verdere stappen nodig zijn om de zorgen over werkgelegenheid aan te pakken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, behalve de betrokkenheid van de FNP- en CU-fracties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op werkgelegenheidszorgen in verband met taxivervoer.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de beantwoording van vragen en niet op beleidsimplementatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wurkgelegenheidssoargen Taksyferfier Noardeast Fryslân FNP-fraksje Beantwurding Ynformaasjekarrûsel CU-fraksje Skriftlike fragen Agindapunt PortefúljehâlderVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.1 Motie CU en FNP inzake vervoerder Jobinder
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 15 februari 2018 een motie aangenomen betreffende vervoerder Jobinder, naar aanleiding van zorgen over werkgelegenheid en problemen met het taxivervoer in Noardeast Fryslân. De motie roept het college op om prestatieafspraken te maken met Jobinder en de raad hierover regelmatig te informeren. Er moeten aantoonbare verbeteringen worden doorgevoerd door het mobiliteitsbureau, dat ook slecht bereikbaar is gebleken. De motie benadrukt het belang van verbeterde criteria, zoals standplaats en reiskostenvergoeding, vooral bij toekomstige contractrondes. De aanleiding voor de motie zijn onder andere blanco contracten voor chauffeurs zonder reiskostenvergoeding en problemen met het ophalen van kinderen, wat tot ongerustheid bij ouders heeft geleid. De motie werd gesteund door CU, FNP en GBA, en verworpen door PvdA, CDA en VVD.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 15 febrewaris 2018 in motie oannommen oangeande ferfierder Jobinder, nei oanlieding fan soargen oer wurkgelegenheid en problemen mei it taxifertoer yn Noardeast Fryslân. De motie ropt it kolleezje op om prestaasjeôfspraken te meitsjen mei Jobinder en de ried hjir regelmjittich oer te ynformearjen. Der moatte oantoanbere ferbetteringen trochfiert wurde troch it mobiliteitsburo, dat ek min berikber bleaun is. De motie benadrukt it belang fan ferbettere kritearia, lykas steanplak en reiskostenfergoeding, benammen by takomstige kontraktomgongen. De oanlieding foar de motie binne ûnder oaren blanke kontrakten foar chauffeurs sûnder reiskostenfergoeding en problemen mei it opheljen fan bern, wat ta ûngeriif by âlden leid hat. De motie waard stipe troch CU, FNP en GBA, en ferworpen troch PvdA, CDA en VVD.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over Vervoerder Jobinder en Werkgelegenheidszorgen in Noardeast Fryslân
Samenvatting: De motie roept het college van de gemeente Achtkarspelen op om prestatieafspraken te maken met vervoerder Jobinder en de raad hierover periodiek te informeren. Het mobiliteitsbureau moet aantoonbare verbeteringen doorvoeren en hierover rapporteren. Het college moet in gesprek blijven met het bestuur en verbeterde criteria toepassen, vooral bij nieuwe contractrondes. De motie is een reactie op problemen zoals blanco contracten voor chauffeurs, gebrek aan reiskostenvergoeding, slechte prestaties van het mobiliteitsbureau en zorgen van ouders over het vervoer van kwetsbare kinderen.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de directe problemen met de vervoerder en het mobiliteitsbureau. Het biedt echter weinig concrete oplossingen of tijdlijnen voor de voorgestelde verbeteringen.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college op te roepen tot actie en periodieke rapportage te eisen. De raad moet ook politieke keuzes maken over de prioriteiten en criteria voor toekomstige contracten.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de mate van druk die op het college en de vervoerder wordt uitgeoefend om verbeteringen door te voeren. Er moet ook worden gekozen welke criteria prioriteit krijgen bij nieuwe contractrondes.
SMART Analyse en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er ontbreken specifieke tijdlijnen en meetbare doelen voor de voorgestelde verbeteringen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete details.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het college te verplichten prestatieafspraken te maken en verbeteringen te rapporteren. De motie is al aangenomen, dus de raad moet nu toezien op de uitvoering.
Participatie
De motie vermeldt geen directe participatie van belanghebbenden zoals ouders of chauffeurs, hoewel het indirect hun zorgen adresseert.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Er wordt wel gesproken over reiskostenvergoeding, wat financiële implicaties kan hebben.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vervoerder Jobinder Mobiliteitsbureau Prestatieafspraken Reiskostenvergoeding Blanco contract Kwetsbare doelgroep Bereikbaarheid Contractronde Chauffeurs ProcescontroleVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Beantwurding skriftlike fragen FNP oer memo grûn Sinnegreide
Samenvatting
Op 15 februari 2018 staat tijdens de raadsvergadering een agendapunt gepland over de beantwoording van schriftelijke vragen van de FNP-fractie. Deze vragen, gesteld op 5 december 2017, betreffen een memo van 7 november 2017 over de tijdlijn van de nabetaling van grond in Sinnegreide. De antwoorden op deze vragen werden op 21 december 2017 digitaal beschikbaar gesteld aan de gemeenteraad. Op verzoek van de FNP-fractie werd dit onderwerp besproken tijdens een informatiesessie op 18 januari 2018, waarna de fractie verzocht om verdere bespreking tijdens de raadsvergadering van 15 februari 2018.
Samenvatting
Op 15 febrewaris 2018 stiet in agindapunt oer it beäntwurdzjen fan skriftlike fragen fan de FNP-fraksje op 'e riedsfergadering. Dizze fragen, steld op 5 desimber 2017, geane oer in memo fan 7 novimber 2017 oer de tiidline fan de nebetelling fan grûn yn Sinnegreide. De antwurden op dizze fragen waarden op 21 desimber 2017 digitaal beskikber steld oan de gemeenteried. Op fersyk fan de FNP-fraksje waard dit ûnderwerp besprutsen yn in ynformaasjesessje op 18 jannewaris 2018, wêrnei't de fraksje frege om fierdere besprekking tiidens de riedsfergadering fan 15 febrewaris 2018.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de beantwoording van schriftelijke vragen van de FNP-fractie over het memo betreffende de nabetaaltermijn van de grond Sinnegreide. De FNP-fractie had op 5 december 2017 vragen gesteld over het memo van 7 november 2017. De antwoorden werden op 21 december 2017 aan de gemeenteraad gepresenteerd. Op verzoek van de FNP-fractie is het onderwerp geagendeerd voor verdere bespreking tijdens de raadsvergadering op 15 februari 2018.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het beantwoorden van de gestelde vragen. Er is een duidelijke tijdlijn en de betrokken documenten zijn bijgevoegd.
Rol van de raad:
De raad dient kennis te nemen van de beantwoording en kan verdere vragen of opmerkingen maken tijdens de vergadering. Het is een opiniërend agendapunt, wat betekent dat er geen direct besluit hoeft te worden genomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de beantwoording van de vragen voldoende is en of er verdere actie of onderzoek nodig is. Dit kan invloed hebben op toekomstige beleidsvorming omtrent grondtransacties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar niet direct meetbaar of actiegericht, aangezien het voornamelijk informatief is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de beantwoording van de vragen bevredigend is en of er verdere discussie of actie nodig is.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het voornamelijk een interne kwestie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om de beantwoording van vragen over een memo.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
FNP-fraksje Sinnegreide Ynformaasjekarrûsel Skriftlike fragen Memo Tiidpaad Neibetelling List Ynkommen Stikken (LIS) Agindapunt WurklistVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.1 Moasje FNP en VVD oer oankeapen ûnreplik guod
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 15 februari 2018 vergaderd over de aankoop van onroerend goed. Er was een stemming over een motie waarbij de stemmen staakten: FNP, GBA en VVD stemden voor, terwijl CDA, CU en PvdA tegen stemden. De motie betrof het verplicht voorleggen van aankopen van onroerend goed met een waarde boven € 500.000 of met risicovolle bepalingen aan de raad voor goedkeuring. Er werd verwezen naar eerdere aankopen die financieel nadelig uitpakten, zoals de aankoop van grond voor bedrijventerrein de Swadde en een locatie in Bûtenpost. Bij de aankoop van de locatie in Bûtenpost in 2006, die € 1.771.000 kostte, werd het advies om deze aan de raad voor te leggen genegeerd, wat leidde tot financiële problemen. De motie benadrukt het belang van transparantie en raadpleging van de raad bij risicovolle aankopen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 15 febrewaris 2018 fergaderje oer de oankeap fan ûnroerend guod. Der wie in stimming oer in motyf dêr't de stimmen stiene: FNP, GBA en VVD stimden foar, wylst CDA, CU en PvdA tsjin stimden. De motyf gie oer it ferplicht foarlizzen fan oankopen fan ûnroerend guod mei in wearde boppe € 500.000 of mei risikofolle bepalings oan de ried foar goedkuring. Der waard ferwiisd nei eardere oankopen dy't finansjeel neidiich útpakten, lykas de oankeap fan grûn foar bedriuweterrein de Swadde en in lokaasje yn Bûtenpost. By de oankeap fan de lokaasje yn Bûtenpost yn 2006, dy't € 1.771.000 koste, waard it advys om dizze oan de ried foar te lizzen negeare, wat liede ta finansjele problemen. De motyf benadrukt it belang fan transparânsje en riedpleging fan de ried by risikofolle oankopen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Oankeapen ûnreplik guod" en richt zich op het verplicht voorleggen van aankopen van onroerend goed met een waarde hoger dan €500.000 of aankopen met risicovolle bepalingen aan de gemeenteraad voor instemming. Dit komt voort uit eerdere ervaringen waarbij aankopen zonder raadpleging van de raad tot financiële problemen leidden. Het voorstel beoogt meer controle en transparantie te bieden bij dergelijke transacties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in zijn opzet, aangezien het duidelijke criteria stelt voor wanneer de raad betrokken moet worden bij vastgoedtransacties. Echter, het zou baat kunnen hebben bij verdere specificatie van wat als "risicovolle bepalingen" wordt beschouwd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om toezicht te houden en goedkeuring te verlenen aan grote en risicovolle vastgoedtransacties, waardoor zij een belangrijke controlefunctie vervult.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij meer controle wil uitoefenen over vastgoedtransacties en of zij de voorgestelde drempel van €500.000 passend vindt. Daarnaast moeten ze overwegen hoe ze risicovolle bepalingen definiëren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële drempel, maar mist tijdsgebonden elementen en een duidelijke definitie van risicovolle bepalingen, wat tot inconsistenties kan leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorstel om aankopen boven de €500.000 en risicovolle aankopen aan hen voor te leggen.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat een gemis kan zijn in termen van transparantie en betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn bij de beoordeling van vastgoedtransacties, vooral als het gaat om de ontwikkeling van nieuwe gebieden.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar is bedoeld om toekomstige financiële risico's te beperken door meer controle uit te oefenen op grote en risicovolle aankopen. Het biedt geen specifieke dekking voor eventuele kosten die voortvloeien uit het implementeren van deze controlemechanismen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Oankeapen ûnreplik guod Sinnegreide Grûn Bedriuweterrein de Swadde Neibetellingsferplichting Lokaasje van den Brug Voorstraat 63 Bûtenpost Finansjele gefolgen Projektûntwikkelder BelangstellendenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Evaluatie samenwerking Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 15 februari 2018 een voorstel besproken en goedgekeurd met betrekking tot de evaluatie van de samenwerking tussen de dragende organisaties en de werkmaatschappij van Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Het evaluatierapport, opgesteld door onderzoekers van de Universiteit Twente/BMC, bevat conclusies en aanbevelingen voor verbetering. De raad heeft ingestemd met het herbevestigen van het 3c-samenwerkingsmodel en het opzetten van een compacte projectorganisatie onder leiding van een externe projectleider. Deze organisatie zal zich richten op de doorontwikkeling van het 3c-model en de implementatie van de verbeterpunten uit het rapport. Er is ook besloten om de benodigde financiële middelen hiervoor beschikbaar te stellen. Het doel is om de basis van de samenwerking op orde te brengen, met aandacht voor cultuurverschillen en het bevorderen van partnerschap.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 15 febrewaris 2018 in foarstel besprutsen en goedkard mei betrekking ta de evaluatie fan de gearwurking tusken de dragende organisaasjes en de wurkmaatskippij fan Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. It evaluatierapport, opsteld troch ûndersikers fan de Universiteit Twente/BMC, befettet konklúzjes en oanbefellings foar ferbettering. De ried hat ynstimd mei it herbefêstigjen fan it 3c-samenwurkingsmodel en it opsetten fan in kompakte projektorganisaasje ûnder lieding fan in eksterne projektlieder. Dizze organisaasje sil him rjochtsje op de trochûntwikkeling fan it 3c-model en de ymplemintearring fan de ferbetterpunten út it rapport. Der is ek besletten om de nedige finansjele middels hjirfoar beskikber te stellen. It doel is om de basis fan de gearwurking op oarder te bringen, mei omtinken foar kultuerferskillen en it befoarderjen fan partnerskip.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Evaluatie samenwerking dragende organisaties & werkmaatschappij Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel". Het doel is om de samenwerking tussen deze gemeenten te evalueren en te verbeteren. Het voorstel behelst het herbevestigen van het 3c-samenwerkingsmodel en het inrichten van een projectorganisatie onder leiding van een externe projectleider. Deze organisatie zal werken aan de doorontwikkeling van het model en de implementatie van verbeterpunten uit het evaluatierapport. De raad wordt gevraagd om de benodigde financiële middelen beschikbaar te stellen voor deze doorontwikkeling.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke verwijzingen naar bijlagen die de evaluatie en scenarioanalyse bevatten. Echter, specifieke details over de financiële implicaties en de exacte inhoud van het actieprogramma ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet kennisnemen van de evaluatie en instemmen met het herbevestigen van het 3c-model. Daarnaast moet de raad het college de opdracht geven om een projectorganisatie op te zetten en de benodigde financiële middelen beschikbaar te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde doorontwikkeling van het 3c-model en de bijbehorende financiële verplichtingen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van betrokkenheid en controle over het proces.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vaagheid kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het voorstel, inclusief het herbevestigen van het 3c-model en het beschikbaar stellen van financiële middelen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces, behalve dat er burgerpeilingen zijn uitgevoerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om financiële middelen voor de projectorganisatie, maar er is geen gedetailleerde financiële onderbouwing of dekking aangegeven. Dit kan een punt van zorg zijn voor de raad bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Evaluatie samenwerking 3c-model Projectorganisatie Actieprogramma Cultuurverschillen Verbetervoorstellen Organisatorische begrippen Partnerschap Bestuurlijke reactie VeranderintensiteitVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Kaderbrief 2019-2022 Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 15 februari 2018 besloten geen zienswijze in te dienen op de Kaderbrief 2019-2022 van de Veiligheidsregio Fryslân. De Kaderbrief, die op 22 december 2017 naar de Friese gemeenten is gestuurd, stelt de financiële kaders vast voor de beleidsplannen op het gebied van veiligheid en volksgezondheid. Belangrijke ontwikkelingen zijn onder andere de financiering van het Rijksvaccinatieprogramma via het gemeentefonds en de gevolgen van de wet normalisering rechtspositie ambtenaren (WNRA) voor brandweervrijwilligers. De raad heeft het voorstel van het college van burgemeester en wethouders om geen zienswijze in te dienen, goedgekeurd. De definitieve vaststelling van de Kaderbrief zal plaatsvinden in de vergadering van het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio op 14 maart 2018.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 15 febrewaris 2018 besletten gjin sicht op de Kaderbrief 2019-2022 fan de Feiligensregio Fryslân yn te tsjinjen. De Kaderbrief, dy't op 22 desimber 2017 nei de Fryske gemeenten stjoerd is, stelt de finansjele kaders fêst foar de beliedsplannen op it mêd fan feiligens en folkssûnens. Belangrike ûntwikkelingen binne ûnder oaren de finansiering fan it Ryksfaksinaasjeprogramma troch it gemeentefûns en de gefolgen fan de wet normalisearring rjochtsposysje amtneren (WNRA) foar brânwacht frijwilligers. De ried hat it foarstel fan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders om gjin sicht yn te tsjinjen, goedkard. De definitive fêststelling fan de Kaderbrief sil plakfine yn de gearkomste fan it Algemien Bestjoer fan de Feiligensregio op 14 maart 2018.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kaderbrief 2019-2022 Veiligheidsregio Fryslân". Het voorstel betreft de financiële en beleidsmatige kaders voor de Veiligheidsregio Fryslân voor de periode 2019-2022. De Kaderbrief behandelt ontwikkelingen op het gebied van gezondheid, veiligheid, organisatie en bedrijfsvoering, en de financiële implicaties daarvan. De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd om geen zienswijze in te dienen op deze Kaderbrief, wat betekent dat zij instemmen met de voorgestelde kaders zonder verdere opmerkingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het gedetailleerde informatie biedt over de financiële en beleidsmatige kaders, inclusief de specifieke bedragen per gemeente en de verwachte ontwikkelingen en risico's.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de Kaderbrief 2019-2022. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen, wat betekent dat de raad instemt met de inhoud van de Kaderbrief zonder verdere opmerkingen.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad al dan niet een zienswijze wil indienen. Door geen zienswijze in te dienen, geeft de raad aan akkoord te gaan met de voorgestelde kaders en ontwikkelingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en beleidsdoelen. Het is tijdgebonden met een duidelijke periode van 2019-2022. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen op de Kaderbrief 2019-2022 van de Veiligheidsregio Fryslân.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het voornamelijk een financieel en beleidsmatig document betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met specifieke bedragen voor de gemeentelijke bijdragen en de totale begroting van de Veiligheidsregio. Er zijn ook potentiële financiële risico's geïdentificeerd, zoals de stijgende loonkosten door de WNRA en mogelijke deelname aan landelijke academische werkplaatsen. De dekking van deze kosten lijkt te zijn opgenomen in de meerjarenbegroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Kaderbrief 2019-2022 Gezondheid Brandweerzorg Jeugdgezondheidszorg (JGZ) Dekkingsplan 2.0 Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (WNRA) Rijksvaccinatieprogramma Financiële risico's Landelijke MeldkamerVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Onderzoek rekenkamercommissie ‘SAMEN THUIS?’, Wmo2015 in 16 Friese gemeenten
Samenvatting
Het onderzoeksrapport 'SAMEN THUIS?' over de uitvoering van de Wmo2015 in 16 Friese gemeenten, waaronder Achtkarspelen, is besproken. De raad wordt geadviseerd om te sturen op kwaliteitscriteria, klanttevredenheid en maatschappelijke resultaten. Aanbevelingen zijn onder andere het continueren van de samenwerking met aanbieders, heroverwegen van het aantal contractpartners, en het bijwerken van de website www.tichtbyelkoar.nl. Er is discussie over de samenvoeging van de Wmo-adviesraad en de cliëntenraad Werk & Inkomen, waarbij het college nieuwe werkwijzen wil ontwikkelen. Ook wordt geadviseerd om de onafhankelijke cliëntondersteuning buiten de dorpenteams te organiseren. De raad heeft besloten de meeste aanbevelingen over te nemen en het college opdracht te geven deze uit te voeren.
Samenvatting
It ûndersykrapport 'SAMEN THUIS?' oer de útfiering fan de Wmo2015 yn 16 Fryske gemeenten, wêrûnder Achtkarspelen, is besprutsen. De ried wurdt oanrêden om te stjoeren op kwaliteitskritearia, klantetefredenheid en maatskiplike resultaten. Oanbefellings binne ûnder oaren it kontinjearjen fan de gearwurking mei oanbieders, it herbesjen fan it oantal kontraktspartners, en it bywurkjen fan de webside www.tichtbyelkoar.nl. Der is diskusje oer de gearfetting fan de Wmo-advysried en de kliïntenried Wurk & Ynkomen, wêrby it kolleezje nije wurkwizen ûntwikkelje wol. Ek wurdt oanrêden om de ûnôfhinklike kliïntûndersteuning bûten de doarpsteam te organisearjen. De ried hat besletten de measte oanbefellings oer te nimmen en it kolleezje opdracht te jaan dizze út te fieren.
-
10 - Raadsvoorstel - Onderzoek rekenkamercommissie SAMEN THUIS Wmo2015 in 16 Friese gemeenten.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Onderzoek rekenkamercommissie ‘SAMEN THUIS?’, Wmo2015 in 16 Friese gemeenten
Samenvatting: Het voorstel betreft de evaluatie van de uitvoering van de Wmo2015 in zestien Friese gemeenten, met specifieke aandacht voor Achtkarspelen. Het onderzoeksrapport ‘SAMEN THUIS?’ identificeert de interactie tussen cliënten, gemeenten en aanbieders als complex. De raad wordt gevraagd om aanbevelingen over te nemen die gericht zijn op het verbeteren van kwaliteitscriteria, klanttevredenheid en maatschappelijke resultaten. Het voorstel omvat ook het heroverwegen van contractpartners, het verbeteren van de informatievoorziening en het organiseren van onafhankelijke cliëntondersteuning. De raad moet beslissen over de implementatie van deze aanbevelingen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke aanbevelingen en conclusies. Het bevat echter enkele punten waar het college van B&W zich niet volledig in kan vinden, wat kan wijzen op een behoefte aan verdere verduidelijking of aanpassing.
Rol van de Raad
De raad heeft een controlerende en besluitvormende rol. Ze moeten beslissen over het al dan niet overnemen van de aanbevelingen van de rekenkamercommissie en het college van B&W opdracht geven om deze uit te voeren.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over het al dan niet samenvoegen van adviesraden, het heroverwegen van contractpartners, en het organiseren van onafhankelijke cliëntondersteuning. Deze keuzes hebben invloed op de structuur en uitvoering van de Wmo2015.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn duidelijke doelen en evaluatiemomenten, zoals de evaluatie eind 2018. Echter, er zijn inconsistenties, zoals de gedeeltelijke overname van aanbevelingen en de behoefte aan nieuwe voorstellen voor bepaalde punten.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de aanbevelingen van de rekenkamercommissie over te nemen en het college van B&W opdracht te geven deze uit te voeren, met uitzondering van enkele punten waar een nieuwe reactie of voorstel nodig is.
Participatie
Het voorstel erkent het belang van participatie, met name door de betrokkenheid van de Wmo-adviesraad en de cliëntenraad. Er is echter ruimte voor verbetering in de dialoog met inwoners en cliënten.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op de kwaliteit van dienstverlening en de organisatorische aspecten van de Wmo2015.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er wordt wel gesproken over het heroverwegen van contractpartners, wat implicaties kan hebben voor de kostenstructuur.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wmo2015 Onderzoeksrapport Rekenkamercommissie Aanbevelingen Cliëntondersteuning Samenwerking Beleidsdoelen Informatievoorziening Contractpartners ToezichtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10.1 Amendement CU, VVD en FNP inzake aanbeveling 3.6 - onafhankelijke cliëntondersteuning
-
10 - Amendement CU, VVD en FNP inzake aanbeveling 3.6 - onafhankelijke cliëntondersteuning - ingetrokken.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft agendapunt 10 van het onderzoek van de rekenkamercommissie ‘SAMEN THUIS?’ over de Wmo2015 in 16 Friese gemeenten. Het richt zich op aanbeveling 3.6, die pleit voor onafhankelijke cliëntondersteuning. Het voorstel is om deze aanbeveling volledig over te nemen en een contract aan te gaan met Zorgbelang Fryslân, een organisatie met ervaring in onafhankelijke cliëntondersteuning. Dit zou de zelfredzaamheid van burgers bevorderen en de gemeente helpen aan wettelijke verplichtingen te voldoen, terwijl het tijd en geld bespaart door het voorkomen van escalaties en juridische procedures.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het een duidelijke aanbeveling doet en de voordelen van het aangaan van een contract met Zorgbelang Fryslân uiteenzet. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en de financiële implicaties.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of ze de aanbeveling overneemt en een contract aangaat met Zorgbelang Fryslân. Dit vereist een afweging van de voordelen en eventuele kosten.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de aanbeveling willen overnemen en of ze de samenwerking met Zorgbelang Fryslân willen aangaan. Dit kan afhangen van prioriteiten zoals kostenbesparing, kwaliteit van dienstverlening en naleving van wettelijke verplichtingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdspad voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de aanbeveling overnemen en een contract aangaan met Zorgbelang Fryslân.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat de cliëntondersteuning onafhankelijk is en de regie bij de burger laat, wat participatie bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar de focus op zelfredzaamheid en het voorkomen van escalaties kan bijdragen aan een duurzamere sociale ondersteuning.
Financiële gevolgen:
Het voorstel suggereert dat de inzet van een cliëntondersteuner tijd en geld bespaart door het voorkomen van escalaties en juridische procedures. Echter, er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onafhankelijke cliëntondersteuning Zorgbelang Fryslân Wmo2015 Zelfredzaamheid Sociaal domein Participatiewet Jeugdwet Beleidsverbetering Escalaties CliëntondersteunerVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Begroting mobiliteitsbureau
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 15 februari 2018 besloten om kennis te nemen van de memo's van het Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân betreffende de tussentijdse rapportage van 2017 en de geactualiseerde begroting van 2018. Er is besloten geen zienswijzen in te dienen over de gewijzigde begroting 2018. Uit de rapportage blijkt dat er in 2017 een overschrijding van € 57.250 wordt verwacht voor het leerlingen- en Wmo-vervoer, voornamelijk door eenmalige kosten voor adviesbureaus en uitgestelde implementatie van de vervoerscentrale. Voor 2018 wordt een financieel voordeel van € 316.400 verwacht door een heraanbesteding van het vervoer. De geactualiseerde begroting past binnen de gemeentelijke begroting, en er zijn geen verschuivingen in het aantal Wmo-cliënten of leerlingen te verwachten. De eerste efficiency-voordelen van het nieuwe vervoersysteem worden zichtbaar.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 15 febrewaris 2018 besletten om kennis te nimmen fan de memo's fan it Mobiliteitsbureau Noardeast Fryslân oangeande de tuskenrapportaazje fan 2017 en de aktualisearre begrutting fan 2018. Der is besletten gjin sichtwizen yn te tsjinjen oer de feroare begrutting 2018. Ut de rapportaazje docht bliken dat der yn 2017 in oerskriding fan € 57.250 ferwachte wurdt foar it learlingen- en Wmo-ferfier, foaral troch ienmalige kosten foar advysburo's en útstel fan de ymplemintaasje fan de ferfierssintrale. Foar 2018 wurdt in finansjeel foardiel fan € 316.400 ferwachte troch in heroanbesteging fan it ferfier. De aktualisearre begrutting past binnen de gemeentlike begrutting, en der binne gjin ferskowingen yn it oantal Wmo-kliïnten of learlingen te ferwachtsjen. De earste effisjinsje-foardielen fan it nije ferfiersysteem wurde sichtber.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân". Het Mobiliteitsbureau informeert de gemeenteraden en provinciale staten over de actualiteit van de begroting 2017 en de wijzigingen in de begroting 2018. De heraanbesteding van het leerlingen- en Wmo-vervoer heeft geleid tot een financieel gunstig resultaat. De gemeente Achtkarspelen kan de geringe hogere bijdrage voor 2017 opvangen binnen het bestaande budget. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de memo’s en geen zienswijzen in te dienen over de gewijzigde begroting 2018.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het gedetailleerde financiële informatie en context biedt over de begrotingswijzigingen en de gevolgen daarvan voor de gemeente Achtkarspelen.
Rol van de Raad:
De raad moet kennisnemen van de memo’s en besluiten of zij zienswijzen willen indienen over de gewijzigde begroting 2018. In dit geval wordt geadviseerd om geen zienswijzen in te dienen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde begrotingswijzigingen zonder verdere opmerkingen of bezwaren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en verwachte resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie die wordt gepresenteerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de memo’s en geen zienswijzen in te dienen over de gewijzigde begroting 2018.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een expliciet onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn positief, met een geraamd voordeel van € 316.400 door de heraanbesteding. De gemeente Achtkarspelen kan eventuele hogere bijdragen binnen het bestaande budget opvangen. De dekking van de kosten is adequaat geregeld binnen de begrotingskaders.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân Leerlingenvervoer Wmo-vervoer Herziening begroting 2018 Tussentijdse rapportage 2017 Herziening begroting 2017 Heraanbesteding Financieel resultaat Vervoerders ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11.1 Motie CU inzake begroting vervoerssysteem Noordoost Fryslân
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem een motie aangenomen tijdens de vergadering op 15 februari 2018, met betrekking tot de begroting van het vervoerssysteem in Noordoost Fryslân. De motie roept het college op om een gedetailleerde reguliere begroting te presenteren waarin de regiekosten en de specifieke kosten van het mobiliteitsbureau worden verduidelijkt. Daarnaast wordt gevraagd om een meerjarenbegroting. De huidige begroting wordt als onvoldoende beoordeeld omdat deze niet duidelijk maakt hoe de uitgaven zijn verdeeld, met name wat betreft de regiekosten en de kosten van het mobiliteitsbureau. Hierdoor kan de raad niet adequaat haar controlerende rol vervullen. De motie is ingediend door de ChristenUnie Achtkarspelen, vertegenwoordigd door de heer D. van Oosten.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich in motie oannommen mei ienriedige stipe tiidens de gearkomste op 15 febrewaris 2018, mei betrekking ta de begroting fan it ferfierstelsel yn Noardeast Fryslân. De motie ropt it kolleezje op om in dúdlike reguliere begroting te presintearjen dêr't de regykosten en de spesifike kosten fan it mobiliteitsburo wurde ferdúdlikke. Dêrneist wurdt frege om in mearjierbegroting. De hjoeddeiske begroting wurdt as ûnvoldwaande beoardiele om't dizze net dúdlik makket hoe't de útjouwerijen ferdield binne, benammen wat betreft de regykosten en de kosten fan it mobiliteitsburo. Hjirmei kin de ried net adekwaat har kontrolearjende rol ferfolje. De motie is yntsjinne troch de ChristenUnie Achtkarspelen, fertsjintwurdige troch de hear D. van Oosten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Begroting vervoerssysteem Noordoost Fryslân". Het roept het college op om een reguliere en meerjarenbegroting voor het vervoerssysteem Noordoost Fryslân te presenteren. De huidige begroting is onvoldoende gedetailleerd, waardoor de raad niet goed kan beoordelen hoe de middelen worden besteed. Er is behoefte aan duidelijkheid over de regiekosten en een specificatie van de kosten van het mobiliteitsbureau, inclusief personeels-, huisvestings- en kantoorkosten.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is duidelijk in zijn verzoek om meer gedetailleerde financiële informatie. Het geeft aan welke specifieke informatie ontbreekt in de huidige begroting.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om toezicht te houden op de begroting en ervoor te zorgen dat de financiële middelen effectief en transparant worden beheerd. De motie stelt de raad in staat om beter geïnformeerd te zijn en daardoor effectiever toezicht te houden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het college willen verplichten om meer gedetailleerde financiële informatie te verstrekken. Dit kan invloed hebben op de prioriteiten en de manier waarop middelen worden toegewezen binnen het vervoerssysteem.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in zijn verzoek om een gedetailleerde begroting. Het is tijdgebonden door de impliciete verwachting dat het college hierop actie onderneemt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college op te roepen om de gevraagde begrotingsinformatie te verstrekken, zoals gespecificeerd in de motie.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de begroting.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn afhankelijk van de inhoud van de vervoerssystemen en de keuzes die daarin worden gemaakt.
Financiële gevolgen:
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar vraagt om een gedetailleerdere weergave van de financiële situatie. Het is onduidelijk hoe eventuele extra kosten voor het opstellen van een gedetailleerdere begroting worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vervoerssysteem Noordoost Fryslân Begroting Mobiliteitsbureau Regiekosten Meerjarenbegroting Kosten specificatie Personeelskosten Huisvestingskosten Kantoorkosten ChristenUnieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Geactualiseerd uitvoeringsprogramma bij de Woonvisie
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 15 februari 2018 ingestemd met een geactualiseerd uitvoeringsprogramma bij de Woonvisie 'Wonen voor Jong en Oud' voor de periode 2018-2020. Dit programma is een aanvulling op de Woonvisie 2014-2020 en is aangepast om beter te voldoen aan de eisen van de herziene Woningwet van 2015, die meer sturing door gemeenten op woningcorporaties mogelijk maakt. Het geactualiseerde programma richt zich op thema's zoals de kwaliteit van de woningvoorraad, duurzaamheid, en de combinatie van wonen en zorg. Er is een budget van €15.000,- beschikbaar gesteld voor de uitvoering van specifieke acties binnen het programma. Het programma is tot stand gekomen na inspraak van diverse stakeholders en heeft als doel een actueel beleidskader te bieden voor prestatieafspraken met woningcorporaties.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 15 febrewaris 2018 ynstimd mei in aktualisearre útfieringsprogramma by de Woonvisie 'Wonen voor Jong en Oud' foar de perioade 2018-2020. Dit programma is in oanfulling op de Woonvisie 2014-2020 en is oanpast om better te foldwaan oan de easken fan de herzjene Woningwet fan 2015, dy't mear stjoering troch gemeenten op wentekorporaasjes mooglik makket. It aktualisearre programma rjochtet him op tema's lykas de kwaliteit fan de wentefoarrie, duorsumens, en de kombinaasje fan wenjen en soarch. Der is in budzjet fan €15.000,- beskikber steld foar de útfiering fan spesifike aksjes binnen it programma. It programma is ta stân kommen nei ynspraak fan ferskate belutsen partijen en hat as doel in aktueel beliedskader te bieden foar prestaasjeôfspraken mei wentekorporaasjes.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Geactualiseerd uitvoeringsprogramma bij de Woonvisie – Wonen voor jong en oud
Samenvatting: Het voorstel betreft de actualisatie van het uitvoeringsprogramma van de Woonvisie 2014-2020 van de gemeente Achtkarspelen. Het doel is om een actueel beleidskader te bieden dat aansluit bij de herziene Woningwet van 2015, die meer gemeentelijke sturing op woningcorporaties mogelijk maakt. Het geactualiseerde programma richt zich op thema's zoals de kwaliteit van de woningvoorraad, duurzaamheid, en wonen in combinatie met zorg. Het voorstel vraagt om goedkeuring van de Reactienota Inspraak en het geactualiseerde uitvoeringsprogramma, en om een eenmalige financiële bijdrage van €15.000 voor de uitvoering.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de noodzaak voor actualisatie en de betrokken thema's. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke acties en hun verwachte impact zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad heeft een kaderstellende rol en moet het geactualiseerde uitvoeringsprogramma en de Reactienota Inspraak goedkeuren. Na goedkeuring is het aan het college om de uitvoering ter hand te nemen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioriteiten binnen het woonbeleid, zoals de focus op duurzaamheid en zorggerelateerde woonoplossingen. Ook moet de raad besluiten of de voorgestelde financiële middelen toereikend en gerechtvaardigd zijn.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met de Reactienota Inspraak, het geactualiseerde uitvoeringsprogramma, en de toewijzing van €15.000 voor de uitvoering.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door interviews en thematafels met stakeholders, waaronder woningcorporaties en huurdersorganisaties. Dit heeft geleid tot beleidswijzigingen en acties in het uitvoeringsprogramma.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met aandacht voor de kwaliteit en toekomstbestendigheid van de woningvoorraad en energiegebruik.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vraagt om een eenmalige financiële bijdrage van €15.000, te dekken uit de algemene middelen. Dit bedrag is bedoeld voor specifieke acties zoals dorpsclusterstrategieën en bewustwordingscampagnes.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woonvisie Uitvoeringsprogramma Woningcorporaties Prestatieafspraken Volkshuisvestingsagenda Woningwet 2015 Duurzaamheid Wonen en zorg Inspraakreacties BudgetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Kadernota inkoop en aanbesteden 2018
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 15 februari 2018 besloten om de kadernota inkoop en aanbesteden 2018 vast te stellen. Deze nota is opgesteld omdat het huidige inkoop- en aanbestedingsbeleid verouderd is en niet meer voldoet aan de gewijzigde wet- en regelgeving. De nieuwe kadernota biedt juridische, organisatorische, maatschappelijke en economische kaders voor inkopen en aanbesteden. Het doel is om rechtmatig en doelmatig in te kopen, lastenverlichting te realiseren, maatschappelijk verantwoord ondernemen te stimuleren en regionale ondernemers meer kansen te bieden. De nota is afgestemd met lokale ondernemersverenigingen en sluit aan bij het beleid van andere DDFK-gemeenten. Na vaststelling wordt de nota gepubliceerd op de gemeentelijke website en worden ondernemersverenigingen geïnformeerd. Er is een driejaarlijkse evaluatie gepland waarbij regionale ondernemers en ambtelijke organisaties betrokken worden.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 15 febrewaris 2018 besletten om de kadernota ynkopen en oanskaffen 2018 fêst te stellen. Dizze nota is opsteld omdat it hjoeddeiske ynkop- en oanskaffingsbelied ferâldere is en net mear foldocht oan de feroare wet- en regeljouwing. De nije kadernota biedt juridyske, organisaasjonele, maatskiplike en ekonomyske kaders foar ynkopen en oanskaffen. It doel is om rjochtmeatich en doelmatich ynkopen te dwaan, lêstenferljochting te realisearjen, maatskiplik ferantwurd ûndernimmerskip te stimulearjen en regionale ûndernimmers mear kânsen te bieden. De nota is ôfstimd mei lokale ûndernimmersferienings en slút oan by it belied fan oare DDFK-gemeenten. Nei fêststelling wurdt de nota publisearre op de gemeentlike webside en wurde ûndernimmersferienings ynformaasje jûn. Der is in trijejierrich evaluasje pland wêrby't regionale ûndernimmers en ambtlike organisaasjes belutsen wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kadernota inkoop en aanbesteden 2018". Het voorstel beoogt de vaststelling van een nieuwe kadernota voor inkoop en aanbesteden door de gemeente Achtkarspelen. Deze nota is noodzakelijk vanwege verouderde beleidskaders en wijzigingen in wet- en regelgeving. Het doel is om rechtmatig en doelmatig in te kopen, lasten te verlichten, maatschappelijk verantwoord ondernemen te stimuleren en regionale ondernemers meer kansen te bieden. De nota is afgestemd met lokale ondernemersverenigingen en sluit aan bij de Europese aanbestedingsregels en de Aanbestedingswet.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak, doelen en betrokkenheid van stakeholders duidelijk uiteenzet. Het biedt een uitgebreide context en achtergrondinformatie over de redenen voor de herziening van het beleid.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet de kaders vaststellen waarbinnen de inkoop en aanbestedingen plaatsvinden. Dit gebeurt met inachtneming van het budgetrecht van de raad.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de mate van focus op maatschappelijk verantwoord inkopen, regionale economische stimulering, samenwerking en innovatie binnen de kaders van de kadernota.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het duidelijke doelen en een evaluatiecyclus van drie jaar bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de kadernota inkoop en aanbesteden 2018 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door afstemming met lokale ondernemersverenigingen en het betrekken van deze stakeholders bij de evaluatie van het beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het voorstel maatschappelijk verantwoord ondernemen stimuleert, wat vaak duurzaamheid omvat.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat de kadernota binnen de kaders van het budgetrecht van de raad valt, maar er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsplannen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota inkoop en aanbesteden Inkoopbeleid Aanbestedingswet DDFK-gemeenten Werkmaatschappij Maatschappelijk verantwoord ondernemen Regionale ondernemers Budgetrecht Europese aanbestedingsregels OndernemersverenigingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13.1 Motie CDA, PvdA en CU inzake informeren ondernemers 8k en vermelden aanbestedingen op website
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem een motie aangenomen met betrekking tot het inkoop- en aanbestedingsbeleid. De motie verzoekt het college om binnen zes weken een bijeenkomst te organiseren voor regionale ondernemers om hen te informeren over het gewijzigde beleid en hoe zij in aanmerking kunnen komen voor gemeentelijke opdrachten. Daarnaast wordt het college gevraagd om op de gemeentelijke website duidelijk te maken hoe ondernemers op de hoogte worden gebracht van opdrachten en hoe zij kunnen deelnemen. De motie is ingediend door de fracties van CDA, PvdA en CU in Achtkarspelen. Het doel is om de transparantie en toegankelijkheid voor lokale ondernemers te verbeteren, vergelijkbaar met praktijken in omliggende gemeenten zoals Dantumadiel en Steenwijkerland.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich in motie oannommen mei betrekking ta it ynkop- en oanskaafbelied. De motie freget it kolleezje om binnen seis wiken in gearkomste te organisearjen foar regionale ûndernimmers om harren te ynformearjen oer it feroare belied en hoe't se yn oanmerking komme kinne foar gemeentlike opdrachten. Dêrneist wurdt it kolleezje frege om op de gemeentlike webside dúdlik te meitsjen hoe ûndernimmers op 'e hichte brocht wurde fan opdrachten en hoe't se dêr oan meidwaan kinne. De motie is yntsjinne troch de fraksjes fan CDA, PvdA en CU yn Achtkarspelen. It doel is om de trochsichtichheid en tagonklikheid foar lokale ûndernimmers te ferbetterjen, lykas praktyken yn omlizzende gemeenten lykas Dantumadiel en Steenwijkerland.
-
13 - Motie CDA, PvdA en CU inzake informeren ondernemers 8k en vermelden aanbestedingen op website - aangenomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Informeren ondernemers 8k en vermelden aanbestedingen op website". Het doel is om de communicatie tussen de gemeente Achtkarspelen en lokale ondernemers te verbeteren met betrekking tot het inkoop- en aanbestedingsbeleid. De motie verzoekt het college om binnen zes weken een bijeenkomst te organiseren voor regionale ondernemers om hen te informeren over het gewijzigde beleid en hoe zij in aanmerking kunnen komen voor opdrachten. Daarnaast moet de gemeente op haar website duidelijk maken hoe ondernemers op de hoogte worden gebracht van gemeentelijke opdrachten en hoe zij hieraan kunnen deelnemen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het geeft duidelijke instructies aan het college over wat er moet gebeuren en binnen welke termijn. Echter, het mist specifieke details over de inhoud van de bijeenkomst en de exacte informatie die op de website moet worden geplaatst.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het college te verzoeken actie te ondernemen en om toezicht te houden op de uitvoering van de motie. De raad heeft de motie unaniem aangenomen, wat aangeeft dat er brede steun is voor de voorgestelde maatregelen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het verbeteren van de transparantie en toegankelijkheid van het inkoop- en aanbestedingsproces voor lokale ondernemers. Dit kan invloed hebben op de lokale economie en de relatie tussen de gemeente en het bedrijfsleven.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (binnen zes weken), en tijdgebonden. Echter, het is minder specifiek over de exacte inhoud van de communicatie en de criteria voor deelname aan aanbestedingen, wat het minder haalbaar en realistisch maakt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken de motie uit te voeren en om de voortgang te monitoren.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door lokale ondernemers te betrekken bij het inkoop- en aanbestedingsproces en hen te informeren over kansen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn als onderdeel van de criteria voor aanbestedingen.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. De kosten kunnen verband houden met het organiseren van de bijeenkomst en het aanpassen van de website. Het is belangrijk dat het college deze kosten in kaart brengt en aangeeft hoe ze gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ondernemers Inkoop- en aanbestedingsbeleid Bijeenkomst Website Informeren Offerte Database Dantumadiel Steenwijkerland AanmeldenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Aanbestedingsprocedure accountantscontrole voor de jaren 2018 en volgend
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 15 februari 2018 besloten om een nieuwe aanbestedingsprocedure te starten voor de accountantscontrole voor de jaren 2018 en verder. Dit besluit is genomen omdat het contract met de huidige accountant, EY, na de controle van het boekjaar 2017 afloopt. De aanbesteding wordt gezamenlijk uitgevoerd met de gemeente Tytsjerksteradiel en de gemeenschappelijke regeling Werkmaatschappij 8KTD. Het doel is om een gedegen accountantscontrole te verkrijgen tegen een acceptabele prijs, waarbij de accountant ook goede ondersteuning en advisering biedt aan de raad, het college en de organisatie. De opdracht wordt gegund op basis van de economisch meest voordelige inschrijving (EMVI) en omvat onder andere de jaarlijkse en interimcontrole van de jaarrekening. Het nieuwe contract zal in eerste instantie gelden voor de jaren 2018 en 2019, met de mogelijkheid tot verlenging. De evaluatie van de samenwerking met de nieuwe accountant zal continu plaatsvinden.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 15 febrewaris 2018 besletten om in nije oanbestegingsproseduere te starten foar de accountantskontrole foar de jierren 2018 en fierder. Dit beslút is nommen om't it kontrakt mei de hjoeddeistige accountant, EY, nei de kontrole fan it boekjier 2017 ôfrûn is. De oanbesteging wurdt sûnderling útfierd mei de gemeente Tytsjerksteradiel en de gemeenschappelijke regeling Werkmaatschappij 8KTD. It doel is om in goed ûnderboude accountantskontrole te krijen tsjin in akseptabele priis, wêrby't de accountant ek goede ûndersteuning en advisearring biedt oan de ried, it kolleezje en de organisaasje. De opdracht wurdt takend op basis fan de ekonomysk meast foardielige ynskriuwing (EMVI) en behellet ûnder oaren de jierlikse en interimkontrole fan de jierrekken. It nije kontrakt sil earst jildich wêze foar de jierren 2018 en 2019, mei de mooglikheid ta ferlinging. De evaluatie fan de gearwurking mei de nije accountant sil kontinu plakfine.
-
14 - Raadsvoorstel - Aanbestedingsprocedure accountantscontrole voor de jaren 2018 en volgend.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanbestedingsprocedure accountantscontrole voor de jaren 2018 en volgend." Het voorstel betreft de Europese aanbesteding van accountantsdiensten voor de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel, en de gemeenschappelijke regeling Werkmaatschappij 8KTD. Het huidige contract met EY loopt af na de controle van het boekjaar 2017, en er moet een nieuw contract worden gesloten. De aanbesteding omvat de jaarlijkse en interimcontrole van de jaarrekening, een natuurlijke adviesfunctie, en aanvullende onderwerpen voor de gemeenteraad. De opdracht wordt gegund op basis van de economisch meest voordelige inschrijving (EMVI).
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat details over de aanbestedingsprocedure, de betrokken partijen, en de criteria voor gunning. Echter, er is weinig informatie over specifieke selectiecriteria en evaluatiemethoden.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het aanwijzen van de accountant en het vaststellen van het aanbestedingsdocument. De raad neemt uiteindelijk het besluit op basis van het advies van de controlecommissie en het college.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de inhoud van de accountantsopdracht en de criteria voor gunning. Er moet ook worden gekozen voor een accountant die niet alleen financieel voordelig is, maar ook kwalitatief goede ondersteuning biedt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de evaluatiecriteria kunnen specifieker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het aanbestedingsdocument vast te stellen en de procedure te starten.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden beperkt besproken. Er wordt verwacht dat de kosten in lijn zijn met de huidige kosten, maar er is geen gedetailleerde financiële dekking of budgettering opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aanbestedingsprocedure Accountantscontrole Tytsjerksteradiel Werkmaatschappij 8KTD Europese aanbesteding Controlecommissie Accountantscommissie Economisch meest voordelige inschrijving (EMVI) Contractverlenging Financieel adviseursVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Zwembad Buitenpost
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 15 februari 2018 besloten om een volledig energieneutraal zwembad in Buitenpost te bouwen. Hiervoor wordt een krediet van € 5.931.643,- beschikbaar gesteld, met een jaarlijkse kapitaallast van € 276.589. Daarnaast wordt een extra krediet van € 75.000,- toegekend voor het verdiepen van het zwembad met 0,20 meter, wat de gebruiksmogelijkheden voor waterpoloverenigingen vergroot. De exploitatie van het zwembad zal worden ondergebracht in een nieuwe B.V., waarvoor een jaarlijkse bijdrage van € 81.000,- wordt opgenomen in de meerjarenbegroting vanaf 2020. Het huidige zwembad blijft open totdat het nieuwe zwembad gereed is. Er zijn risico's geïdentificeerd, zoals de mogelijke verruiming van de btw-sportvrijstelling en de afhankelijkheid van restwarmte van Essentra. Alternatieve locaties worden onderzocht vanwege externe veiligheidsaspecten. Subsidiemogelijkheden voor de regionale functie en energiebesparende maatregelen worden verder onderzocht. De planning voorziet in een realisatie waarbij het huidige zwembad operationeel blijft tot de nieuwbouw voltooid is.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 15 febrewaris 2018 besletten om in folslein enerzjyneutraal swimbad yn Bûtenpost te bouwen. Hjirfoar wurdt in kredyt fan € 5.931.643,- beskikber steld, mei in jierlikse kapitaallast fan € 276.589. Dêrneist wurdt in ekstra kredyt fan € 75.000,- taerken foar it ferdjipjen fan it swimbad mei 0,20 meter, wat de gebrûksmooglikheden foar wetterpoloferenigingen fergruttet. De eksploitaasje fan it swimbad sil ûnderbrocht wurde yn in nije B.V., dêr't in jierlikse bydrage fan € 81.000,- opnommen wurdt yn de mearjierbegroting fanôf 2020. It hjoeddeiske swimbad bliuwt iepen oant it nije swimbad klear is. Der binne risiko's identifisearre, lykas de mooglike ferromming fan de btw-sportfrijstelling en de ôfhinklikheid fan restwaarmte fan Essentra. Alternatieve lokaasjes wurde ûndersocht fanwege eksterne feiligensaspekten. Subsidiemooglikheden foar de regionale funksje en enerzjybesparjende maatregels wurde fierder ûndersocht. De planning foarsjocht yn in realisaasje dêr't it hjoeddeiske swimbad operaasjoneel bliuwt oant de nijbou klear is.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zwembad Buitenpost
Samenvatting: Het voorstel betreft de bouw van een volledig energieneutraal zwembad in Buitenpost. Het plan omvat een krediet van € 5.931.643 voor de bouw en een extra € 75.000 voor een dieper zwembad. Daarnaast wordt een jaarlijkse exploitatiebijdrage van € 81.000 voorgesteld. Het zwembad zal worden geëxploiteerd door een nieuwe B.V., waarbij de gemeente wensen en bedenkingen kan uiten over toetreding tot de stichting ‘Stichting Sportcentrum 8Karspelen’. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een energieneutraal ontwerp en onderzoekt subsidiemogelijkheden voor energiebesparende maatregelen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële ramingen, risico-inventarisaties en juridische overwegingen. Er zijn echter nog enkele onzekerheden, zoals de definitieve rapportage van de FUMO en de exacte impact van toekomstige wijzigingen in de btw-sportvrijstelling.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft een kaderstellende en budgetrechtelijke rol. Ze moet beslissen over de financiering en de exploitatievorm van het zwembad en kan wensen en bedenkingen uiten over de toetreding tot de stichting.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de hoogte van de investering, de exploitatievorm (B.V. versus beheersstichting), en de locatie van het zwembad, rekening houdend met externe veiligheidsaspecten en financiële risico's.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van externe factoren zoals subsidies en regelgeving. Er zijn geen grote inconsistenties, maar er zijn onzekerheden over de locatie en toekomstige regelgeving.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om het krediet voor de bouw en exploitatie van het zwembad goed te keuren, inclusief de extra investering voor een dieper zwembad, en om wensen en bedenkingen over de stichting kenbaar te maken.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen uitgebreide participatie van burgers, maar er is wel samenwerking met buurgemeenten en overleg met het huidige stichtingsbestuur.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met de nadruk op een energieneutraal ontwerp en het gebruik van restwarmte.
Financiële gevolgen
De totale investering bedraagt € 5.931.643, met een jaarlijkse kapitaallast van € 276.589. Er is een aanvullende investering van € 75.000 voor een dieper zwembad. De exploitatiebijdrage is € 81.000 per jaar. Er zijn mogelijkheden voor subsidies, maar deze zijn nog niet zeker. De financiële dekking komt deels uit bestaande voorzieningen en toekomstige begrotingswijzigingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Energieneutraal zwembad Buitenpost Exploitatie Beheersstichting Besloten vennootschap Investering Restwarmte Externe veiligheid Haalbaarheidsonderzoek SubsidiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15.1 Moasje FNP en VVD oer swimbad de Kûpe
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft tijdens een vergadering op 15 februari 2018 een motie ingetrokken met betrekking tot de bouw van een nieuw zwembad in Buitenpost, genaamd Swimbad de Kûpe. De raad roept het college op om eerst volledige duidelijkheid te verschaffen over de risico's en gevaren van bouwen nabij een bestaande LPG-installatie. Er moet een realistische oplossing worden geboden en de raad moet worden geïnformeerd over de acceptabele mate van resterende risico's. Dit is nodig om een volledig financieel overzicht te krijgen, zodat de raad het benodigde budget kan vrijmaken voor de verdere ontwikkeling van het zwembad. Eerder advies van de brandweer en een concept rapport van de FUMO wijzen op grote veiligheidsproblemen vanwege het nabijgelegen LPG-station. De FUMO adviseert om het LPG-station op te heffen of een andere locatie voor het zwembad te zoeken. De raad benadrukt dat deze kwesties eerst moeten worden opgelost voordat verdere stappen worden ondernomen. Het opheffen van het LPG-station kan aanzienlijke financiële gevolgen hebben, die nog niet duidelijk zijn.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat tiidens in gearkomst op 15 febrewaris 2018 in motie yntrokken mei betrekking ta de bou fan in nij swimbad yn Bûtenpost, neamd Swimbad de Kûpe. De ried ropt it kolleezje op om earst folledige dúdlikheid te jaan oer de risiko's en gefaren fan bouwen neist in besteande LPG-ynstallaasje. Der moat in realistyske oplossing oanbean wurde en de ried moat ynljochte wurde oer de akseptabele mate fan oerbleaune risiko's. Dit is nedich om in folledich finansjeel oersjoch te krijen, sadat de ried it nedige budzjet frijmeitsje kin foar de fierdere ûntwikkeling fan it swimbad. Earder advys fan de brânwacht en in konseptrapport fan de FUMO wize op grutte feiligheidsproblemen fanwege it neistlizzende LPG-stasjon. De FUMO advisearret om it LPG-stasjon op te heffen of in oare lokaasje te sykjen foar it swimbad. De ried benadrukt dat dizze saken earst oplost wurde moatte foardat fierdere stappen nommen wurde. It opheffen fan it LPG-stasjon kin aansjenlike finansjele gefolgen hawwe, dy't noch net dúdlik binne.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Zwembad Buitenpost - Swimbad de Kûpe
Samenvatting: De motie roept het college van de gemeente Achtkarspelen op om eerst volledige duidelijkheid te verschaffen over de risico's en gevaren van het bouwen nabij een bestaande LPG-installatie voordat er een besluit wordt genomen over het nieuwe zwembad. Het college moet een realistische oplossing bieden en zich uitspreken over de acceptabele mate van resterende risico's. Dit moet leiden tot een duidelijk financieel plaatje, zodat de raad het benodigde budget kan vrijmaken voor de verdere ontwikkeling van het zwembad. De motie benadrukt dat veiligheid en financiële implicaties eerst moeten worden uitgewerkt.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de veiligheidsrisico's en de noodzaak voor een financieel overzicht. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of alternatieven voor de genoemde problemen.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over het vrijmaken van het budget voor de ontwikkeling van het nieuwe zwembad, maar eerst moet het college de gevraagde informatie en oplossingen presenteren.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het accepteren van de risico's van bouwen nabij de LPG-installatie of het zoeken naar alternatieve locaties of oplossingen, zoals het verplaatsen van het LPG-station.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke deadlines of criteria voor de acceptatie van risico's.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het college volgen in de voorgestelde aanpak en of ze het budget willen vrijmaken op basis van de verstrekte informatie.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen
De motie erkent dat er grote financiële gevolgen kunnen zijn, vooral als het LPG-station moet worden verplaatst. Er is echter geen gedetailleerde financiële dekking of plan gepresenteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zwembad Buitenpost Swimbad de Kûpe LPG installatie Veiligheidsrisico's FUMO rapport Brandweeradvies Financiële gevolgen Realistische oplossing Rest risico's Nieuw zwembad plannenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15.a Motie vreemd aan de orde van de dag VVD, GBA en CDA inzake welstandsnota
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem een motie aangenomen om de welstandsregels te vereenvoudigen door welstandsvrije gebieden aan te wijzen, met uitzondering van gebieden met cultuurhistorische waarde en beschermde stads- en dorpsgezichten. Dit voorstel is bedoeld om de administratieve lasten te verminderen en de vergunningsprocedures te versnellen. Hoewel welstandsvrije gebieden niet aan de gebruikelijke welstandseisen hoeven te voldoen, moeten ze nog steeds voldoen aan de basiscriteria van de Woningwet. De welstandsnota blijft van kracht, met de mogelijkheid om in te grijpen bij ernstige ontsieringen. Het doel is om duidelijke, eenvoudige regels te creëren, objectieve beoordelingen te bevorderen, procedures te verkorten, meer bouwvariatie toe te staan, kosten te besparen, de leefbaarheid te verbeteren en negatieve gevolgen van bevolkingsdaling te voorkomen. De motie is ingediend door VVD, GBA en CDA van Achtkarspelen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich in motie oannommen om de wolstânregels te fereenvâldigjen troch wolstânfrije gebieten oan te wizen, mei útsûndering fan gebieten mei kultuerhistoaryske wearde en beskerme steds- en doarpsgesichten. Dit foarstel is bedoeld om de administraasje lêsten te ferlichtsjen en de fergunningsproseduers te fersnellen. Alhoewol wolstânfrije gebieten net oan de gebrûkelike wolstâneasken foldwaan hoege, moatte se noch altyd foldwaan oan de basisriteria fan de Woningwet. De wolstânnote bliuwt fan krêft, mei de mooglikheid om yn te gripen by ernstige ûntsierearringen. It doel is om dúdlike, ienvâldige regels te skeppen, objektive beoardielingen te befoarderjen, prosedueres te ferkoartsjen, mear boufariaasje ta te stean, kosten te besparjen, de leefberens te ferbetterjen en negatieve gefolgen fan befolkingsôfnimming te foarkommen. De motie is yntsjinne troch VVD, GBA en CDA fan Achtkarspelen.
-
15a - Motie vreemd aan de orde van de dag VVD, GBA en CDA inzake welstandsnota - aangenomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie vreemd aan de orde van de dag: Welstandsnota
Samenvatting: De motie verzoekt het college van de gemeente Achtkarspelen om een voorstel te ontwikkelen voor het vereenvoudigen van de welstandsregels door het aanwijzen van welstandsvrije gebieden, met uitzondering van gebieden met cultuurhistorische waarde en beschermde stads- en dorpsgezichten. Dit moet leiden tot snellere vergunningsprocedures en minder administratieve lasten, zonder dat dit leidt tot verloedering. De motie benadrukt dat de woningwet en het bouwbesluit als vangnet blijven functioneren en dat de excessenregeling van kracht blijft om ernstige ontsiering te voorkomen.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het beschrijft duidelijk het doel, de verwachte voordelen en de wettelijke kaders waarbinnen het voorstel moet worden ontwikkeld. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en de exacte criteria voor het aanwijzen van welstandsvrije gebieden.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het college te verzoeken met een concreet voorstel te komen en om uiteindelijk te beslissen over de goedkeuring van dat voorstel. De raad moet ook toezicht houden op de uitvoering en de effecten van de wijzigingen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de balans tussen deregulering en behoud van esthetische en culturele waarden. Er moet worden gekozen welke gebieden welstandsvrij worden en hoe de excessenregeling wordt toegepast.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek voor implementatie en een gedetailleerd plan voor realisatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete details.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het college de opdracht geeft om een voorstel te ontwikkelen voor het aanwijzen van welstandsvrije gebieden en de vereenvoudiging van de welstandsregels.
Participatie
De motie vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het aanwijzen van welstandsvrije gebieden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie. Het voorstel richt zich meer op administratieve vereenvoudiging en kostenbesparing.
Financiële Gevolgen
De motie suggereert dat er kostenbesparingen kunnen worden gerealiseerd door de aanpassing van de welstandsnota. Er wordt echter niet gedetailleerd aangegeven hoe deze besparingen worden bereikt of hoe eventuele kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Welstandsregels Welstandsvrije gebieden Omgevingsvergunning Administratieve rompslomp Woningwet Bouwbesluit Bestemmingsplan Excessenregeling Leefbaarheid BevolkingsdalingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15.b Motie vreemd aan de orde van de dag van VVD, GBA en FNP inzake fietstunnel Uterwei Surhuizum
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft gestemd over een motie met betrekking tot de aanleg van een fietstunnel bij de Uterwei in Surhuizum. De stemming eindigde in een gelijkspel, met 10 stemmen voor (FNP, GBA, VVD) en 10 tegen (CDA, CU, PvdA). De motie verzoekt het college om opnieuw in gesprek te gaan met de Provincie Fryslân om de voorkeur voor een fietstunnel boven een fietsbrug te benadrukken. Het college wordt gevraagd een compromis te zoeken waarbij het bereid is een deel van de kosten te dragen. De motie benadrukt dat een fietstunnel de verkeersveiligheid verbetert, toegankelijker is voor mensen met mobiliteitsbeperkingen, minder belastend is voor het milieu en de sociale veiligheid bevordert. De indieners van de motie zijn VVD-Achtkarspelen, GBA-Achtkarspelen en FNP-Achtkarspelen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat stimd oer in motie mei betrekking ta de oanlis fan in fytsetunnel by de Uterwei yn Surhuzum. De stimming einige yn in lykspul, mei 10 stimmen foar (FNP, GBA, VVD) en 10 tsjin (CDA, CU, PvdA). De motie freget it kolleezje om opnij yn petear te gean mei de Provinsje Fryslân om de foarkar foar in fytsetunnel boppe in fytsbrêge te benadrukken. It kolleezje wurdt frege in kompromis te sykjen wêrby't beried is in part fan de kosten te dragen. De motie benadrukt dat in fytsetunnel de ferkearsfeiligens ferbetteret, tagonkliker is foar minsken mei mobiliteitsbeheiningen, minder lêstich is foar it miljeu en de sosjale feiligens befoarderet. De yndieners fan de motie binne VVD-Achtkarspelen, GBA-Achtkarspelen en FNP-Achtkarspelen.
-
15b - Motie vreemd aan de orde van de dag van VVD, GBA en FNP inzake fietstunnel Uterwei Surhuizum - stemmen staken.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie vreemd aan de orde van de dag: Fietstunnel Uterwei Surhuizum
Samenvatting: De motie verzoekt het college van de gemeente Achtkarspelen om opnieuw in gesprek te gaan met de Provincie Fryslân over de voorkeur voor een fietstunnel in plaats van een fietsbrug bij de Uterwei in Surhuizum. De motie benadrukt dat een fietstunnel de verkeersveiligheid verbetert en toegankelijker is voor rolstoelgebruikers, rollators en scootmobielen. Daarnaast zou een tunnel minder verstorend zijn voor het landschap en de sociale veiligheid verbeteren. Het college wordt gevraagd om een compromis te zoeken waarbij het bereid is een deel van de kosten te dragen en vergelijkbare projecten als referentie te gebruiken.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de redenen voor de voorkeur voor een fietstunnel boven een fietsbrug. Het biedt argumenten op basis van toegankelijkheid, verkeersveiligheid, en milieu-impact. Echter, het mist gedetailleerde financiële informatie en een concreet plan voor de uitvoering.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om te beslissen of zij het college de opdracht willen geven om opnieuw te onderhandelen met de provincie en om een deel van de kosten voor de fietstunnel op zich te nemen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de motie voor een fietstunnel, die mogelijk hogere kosten met zich meebrengt, of het accepteren van een fietsbrug als een goedkopere oplossing. Ze moeten ook overwegen hoe belangrijk verkeersveiligheid en toegankelijkheid zijn ten opzichte van budgettaire beperkingen.
SMART Analyse en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn voorkeur voor een fietstunnel, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek, en een gedetailleerd financieel plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en financiering blijven onduidelijk.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze de motie steunen en het college de opdracht geven om verder te onderhandelen met de provincie en een deel van de kosten te dragen.
Participatie
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in het voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in de motie, aangezien een fietstunnel minder belastend zou zijn voor het landschap en het leefmilieu van de omwonenden.
Financiële Gevolgen
De motie geeft aan dat het college bereid moet zijn een deel van de kosten te dragen, maar specificeert niet hoeveel dit zou zijn of hoe dit gedekt zou worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt dat verdere uitwerking vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietstunnel Verkeersveiligheid Fietsbrug Provincie Fryslân Verkeersfunctionaliteit Sociale veiligheid Natuur en landschap Leefmilieu Hoogtetransport GladheidsbestrijdingVerfijning van de zoekopdracht: