07-12-2017 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Agenda, welkom en mededelingen
A.g. Zandbergen-beishuizen
A.g. Zandbergen-beishuizen -
Agendapunt 1 Brief familie Dijkstra te Surhuisterveen inzake gemeentelijke verordening commerciële dorpsfeesten
Familie Dijkstra uit Surhuisterveen luidt noodklok over overlast dorpsfeesten
De familie Dijkstra uit Surhuisterveen heeft de gemeenteraad van de gemeente Karspelen opgeroepen om striktere regels in te voeren voor commerciële dorpsfeesten. Tijdens een bijeenkomst op 7 december 2017 sprak Hanneke Dijkstra-Postma haar zorgen uit over de geluidsoverlast en de gevolgen voor omwonenden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de informatiecarrousel van de gemeenteraad kreeg Hanneke Dijkstra-Postma de kans om haar brief, die op 20 november 2017 naar het college van B&W en de gemeenteraad was gestuurd, mondeling toe te lichten. De brief, die op verzoek van de PvdA-fractie op de agenda was geplaatst, kaartte de toenemende hinder aan die de familie ervaart van commerciële feesten op het Torenplein."De ramen trillen in hun sponningen en onze kleindochter van drie jaar zei tijdens een logeerpartij om één uur 's nachts: 'Ik ken net slepen, beppe, want de tosker die rambley maar'," vertelde Dijkstra-Postma geëmotioneerd. Ze benadrukte dat de overlast niet alleen beperkt blijft tot geluid, maar dat ook de trillingen een zorg zijn voor de structurele integriteit van hun woning.
De familie Dijkstra pleit voor een gemeentelijke verordening die duidelijke regels stelt voor buitenfeesten, zoals maximale geluidsniveaus en eindtijden. "Het kan toch niet zo zijn dat voor commerciële buitenfeesten met een eenmalige evenementenvergunning een groot aantal regels niet van toepassing is?" vroeg Dijkstra-Postma zich af.
Tijdens het debat werden er door verschillende raadsleden vragen gesteld over de huidige regelgeving en handhaving. De heer Nicolai van de PvdA vroeg zich af of er een verschil is tussen commerciële en niet-commerciële feesten en of daar andere regels voor zouden moeten gelden. Mevrouw Dijkstra-Postma antwoordde dat, hoewel beide soorten feesten overlast kunnen veroorzaken, de commerciële feesten vaak meer hinder geven vanwege de omvang en het volume.
De discussie leidde tot vragen over de huidige vergunningen en de handhaving daarvan. Mevrouw Alma, juridisch medewerker van de gemeente, legde uit dat er op dit moment geen specifieke geluidsnormen zijn vastgelegd voor buitenfeesten in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). "Er moet wel worden voldaan aan de wet geluidshinder en de wet openbare manifestaties," voegde ze toe.
De gemeenteraad heeft toegezegd de vragen over de frequentie van evenementen, de handhaving van vergunningen en de status van het Torenplein als evenemententerrein schriftelijk te beantwoorden. De familie Dijkstra hoopt dat hun oproep leidt tot een herziening van het beleid, zodat toekomstige evenementen beter gereguleerd worden en de overlast voor omwonenden beperkt blijft.
Samenvatting
Op 7 december 2017 staat tijdens de informatiecarrousel een agendapunt gepland over een brief van de familie Dijkstra uit Surhuisterveen. Deze brief, die op 20 november 2017 naar het college van B&W en de gemeenteraad is gestuurd, betreft de gemeentelijke verordening over commerciële dorpsfeesten. De brief is ter informatie op de digitale Lijst Ingekomen Stukken geplaatst. Op verzoek van de PvdA-fractie is de brief geagendeerd voor verdere bespreking en vragen tijdens de bijeenkomst.
De Dijkstra-efamily út Surhústerfean lûkt oan de noodklok oer oerlêst fan doarpsfeesten.
De Dijkstra-famylje út Surhústerfean hat de gemeenteried fan de gemeente Karspelen oproppen om striktere regels yn te fieren foar kommersjele doarpsfeesten. Tidens in gearkomst op 7 desimber 2017 spruts Hanneke Dijkstra-Postma har soargen út oer de lûdoerlêst en de gefolgen foar omwenners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de ynformaasjekarousel fan de gemeenteried krige Hanneke Dijkstra-Postma de kâns om har brief, dy't op 20 novimber 2017 nei it kolleezje fan B&W en de gemeenteried stjoerd wie, mûnling ta te ljochtsjen. De brief, dy't op fersyk fan de PvdA-fraksje op 'e aginda set wie, kaam de tanimmende lêst oan dy't de famylje ûnderfynt fan kommersjele feesten op it Torenplein."De ruten trilje yn harren sponningen en ús beppesizzer fan trije jier sei tiidens in logeepartij om ien oere 's nachts: 'Ik kin net sliepe, beppe, want de tosker dy't rambley mar'," fertelde Dijkstra-Postma emosjonearre. Se benadrukke dat de oerlêst net allinnich beheind bliuwt ta lûd, mar dat ek de trillingen in soarch binne foar de strukturele integriteit fan harren wenning.
De famylje Dijkstra pleitet foar in gemeentlike feroardening dy't dúdlike regels stelt foar bûtenfeesten, lykas maksimale lûdsnivo's en einstiden. "It kin dochs net wêze dat foar kommersjele bûtenfeesten mei in ienmalige evenemintfergunning in grut tal regels net fan tapassing is?" frege Dijkstra-Postma har ôf.
Tiidens it debat waarden der troch ferskate riedsleden fragen steld oer de hjoeddeistige regeljouwing en hânfetting. De hear Nicolai fan de PvdA frege him ôf oft der in ferskil is tusken kommersjele en net-kommersjele feesten en oft dêr oare regels foar jilde soene moatte. Frou Dijkstra-Postma antwurde dat, alhoewol beide soarten feesten oerlêst ferwurkje kinne, de kommersjele feesten faak mear lêst jaan fanwegen de omfang en it lûd.
De diskusje liede ta fragen oer de hjoeddeistige ferhuzingen en de hânfetting dêrfan. Frou Alma, juridysk meiwurkster fan de gemeente, lege út dat der op dit stuit gjin spesifike lûdsnivo's fêstlein binne foar bûtenfeesten yn de Algemene Plaklike Ferordening (APV). "Der moat wol foldien wurde oan de wet lûdhinder en de wet iepenbiere manifestaasjes," foegde se ta.
De gemeenteried hat ta sein de fragen oer de frekwinsje fan eveneminten, de hânfetting fan ferhuzingen en de status fan it Torenplein as eveneminteterrein skriftlik te beäntwurdzjen. De famylje Dijkstra hoopet dat har oprop liedt ta in herbesjoch fan it belied, sadat takomstige eveneminten better regulearre wurde en de oerlêst foar omwenners beheind bliuwt.
Samenvatting
Op 7 desimber 2017 stiet in agindapunt op 'e ynformaasjekarousel oer in brief fan de famylje Dijkstra út Surhústerfean. Dizze brief, dy't op 20 novimber 2017 nei it kolleezje fan B&W en de gemeenteried stjoerd is, giet oer de gemeentlike feroardening oer kommersjele doarpsfeesten. De brief is ter ynformaasje op 'e digitale List Ynkommende Stikken pleatst. Op fersyk fan de PvdA-fraksje is de brief op 'e aginda set foar fierdere besprekking en fragen tiidens de gearkomst.
-
01 - A - Raadsvoorstel - Brief familie Dijkstra te Surhuisterveen inzake gemeentelijke verordening commerciële dorpsfeesten.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Brief van familie Dijkstra te Surhuisterveen inzake gemeentelijke verordening commerciële dorpsfeesten." De familie Dijkstra heeft op 20 november 2017 een brief gestuurd aan het college van B&W en de gemeenteraad, waarin zij hun zorgen uiten over de gemeentelijke verordening met betrekking tot commerciële dorpsfeesten. De brief is geagendeerd voor de informatiecarrousel op 7 december 2017, op verzoek van de PvdA-fractie, die nadere vragen heeft over de inhoud en implicaties van de verordening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de raad informeert over de ontvangen brief en de context waarin deze is geagendeerd. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de inhoud van de brief en de specifieke zorgen van de familie Dijkstra.
Rol van de raad:
De rol van de raad is informerend; zij moeten kennisnemen van de brief en de vragen van de PvdA-fractie bespreken tijdens de informatiecarrousel. Er is geen directe besluitvorming vereist op basis van dit voorstel.
Politieke keuzes:
De raad moet overwegen of de huidige verordening herzien moet worden op basis van de zorgen van de familie Dijkstra en eventuele andere belanghebbenden. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over hoe commerciële dorpsfeesten gereguleerd worden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het voornamelijk informatief is en geen specifieke doelen of acties bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van concrete details over de inhoud van de brief kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen formeel besluit te nemen op basis van dit voorstel, maar kan besluiten om verdere actie te ondernemen, zoals het herzien van de verordening of het organiseren van een vervolgdiscussie.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie, maar de agendering van de brief suggereert dat er ruimte is voor inspraak en discussie over de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, tenzij de verordening aspecten van duurzaamheid in dorpsfeesten beïnvloedt.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of de zorgen van de familie Dijkstra financiële implicaties hebben voor de gemeente of de organisatoren van dorpsfeesten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Familie Dijkstra Surhuisterveen Gemeentelijke verordening Commerciële dorpsfeesten Informatiecarrousel PvdA-fractie Ingekomen Stukken College van B&W Vragen BuitenpostVerfijning van de zoekopdracht:
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
T. Nicolai
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Max De Haan
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
D. Van Oosten
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
M.y. Talma
A.g. Zandbergen-beishuizen
M.y. Talma
A.g. Zandbergen-beishuizen
R. Van Der Wal
M.y. Talma
A.g. Zandbergen-beishuizen
M.y. Talma
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
M.y. Talma
A.g. Zandbergen-beishuizen
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
M.y. Talma
Onbekende spreker
M.y. Talma
A.g. Zandbergen-beishuizen
F.j. Hoekstra
A.g. Zandbergen-beishuizen
M.y. Talma
A.g. Zandbergen-beishuizen
R. Van Der Wal
M.y. Talma
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
M.y. Talma
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
M.y. Talma
Onbekende spreker
M.y. Talma
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
M.y. Talma
Onbekende spreker
M.y. Talma
Onbekende spreker
M.y. Talma
A.g. Zandbergen-beishuizen
Max De Haan
M.y. Talma
Max De Haan
M.y. Talma
Max De Haan
M.y. Talma
A.g. Zandbergen-beishuizen
Max De Haan
A.g. Zandbergen-beishuizen
D. Van Oosten
M.y. Talma
D. Van Oosten
A.g. Zandbergen-beishuizen
A.g. Zandbergen-beishuizen -
00:00:49 - 00:01:32 - 00:05:14 - 00:07:33 - 00:08:50 - 00:11:12 - 00:12:10 - 00:14:18 - 00:15:02 - 00:15:49 - 00:16:52 - 00:17:13 - 00:17:51 - 00:18:10 - 00:19:12 - 00:20:15 - 00:20:50 - 00:21:08 - 00:22:20 - 00:23:09 - 00:24:24 - 00:25:34 - 00:26:35 - 00:27:04 - 00:27:33
Onbekende spreker -
00:01:31 - 00:01:35 - 00:06:05 - 00:08:05 - 00:08:54 - 00:10:11 - 00:11:17 - 00:11:21 - 00:11:29 - 00:11:42 - 00:12:30 - 00:12:54 - 00:13:11 - 00:13:19 - 00:13:28 - 00:13:51 - 00:13:54 - 00:14:15 - 00:14:15 - 00:14:23 - 00:14:35 - 00:15:17 - 00:18:23 - 00:19:33 - 00:19:37 - 00:22:28 - 00:23:18 - 00:24:01 - 00:24:41 - 00:25:03 - 00:25:08
T. Nicolai -
Agendapunt 2 Welzijnsopdracht 2018 – 2020
Gemeente Achtkarspelen Debatteert over Verhoogd Welzijnsbudget
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een verhitte discussie gevoerd over het voorstel om het welzijnsbudget met 175.000 euro te verhogen. Het voorstel richt zich op de voortzetting en uitbreiding van welzijnsactiviteiten, met een speciale focus op jongeren, ouderen en statushouders.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 14 december 2017 werd het voorstel gepresenteerd door mevrouw Bontekoe en mevrouw Meuleman van Kearn. Zij benadrukten de noodzaak van de extra financiering om de inclusieve samenleving te versterken en sociale problemen te voorkomen. "We willen met elkaar andere resultaten halen door het op een andere manier te doen," aldus Bontekoe.De welzijnsopdracht voor 2018-2020 omvat activiteiten die worden uitgevoerd door organisaties als Kearn, Timpaan en Young en Leisure. Deze organisaties spelen een cruciale rol in het preventieve welzijnswerk binnen de gemeente. De extra middelen zijn bedoeld voor ambulante ondersteuning van jongeren en ouderen, en de integratie van statushouders.
Tijdens het debat werden er kritische vragen gesteld over de noodzaak en de effectiviteit van de voorgestelde budgetverhoging. Mevrouw Dotinga van de FNP vroeg zich af waarom er geen evaluatie van het huidige welzijnsbudget was voordat er extra middelen werden aangevraagd. "Is het niet logisch dat er eerst een goede evaluatie komt?" vroeg ze.
De heer Zwaagstra van de VVD vroeg naar de benchmark ten opzichte van andere gemeenten. "Gaan wij nu in feite veel meer uitgeven voor welzijn? Hoe is de verhouding?" vroeg hij. Mevrouw Bontekoe antwoordde dat Achtkarspelen qua welzijnsbudget onder de middenmoot zit vergeleken met andere gemeenten.
Een ander punt van discussie was de interpretatie van de term 'volwassenenwerk'. Mevrouw Bontekoe gaf aan dat er mogelijk een misverstand was over de betekenis van deze term, wat leidde tot enige verwarring over de uitvoering van een eerdere motie.
Ondanks de kritische vragen en opmerkingen, benadrukte mevrouw Meuleman de urgentie van de extra middelen. "Dit is heel hard nodig om ons werk in alle dorpen te kunnen doen," zei ze. Volgens haar is de extra inzet van professionals essentieel om de samenleving zo sterk mogelijk te maken.
De gemeenteraad zal op 14 december een definitief besluit nemen over het voorstel. Het debat heeft duidelijk gemaakt dat er nog vragen en zorgen zijn die beantwoord moeten worden voordat er een akkoord kan worden bereikt.
Samenvatting
De welzijnsopdracht voor 2018-2020 in de gemeente Achtkarspelen richt zich op de voortzetting en uitbreiding van activiteiten uit de vorige periode, met een focus op ambulante ondersteuning voor jongeren en ouderen, en de integratie van statushouders. Het welzijnswerk, uitgevoerd door organisaties als Kearn, Timpaan en Young en Leisure, speelt een cruciale rol in preventie en het voorkomen van sociale problemen. Er is een budgetverhoging van 175.000 euro voorgesteld om deze doelen te realiseren. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de inhoud en begroting van deze opdracht. Het besluit wordt genomen in de raadsvergadering van 14 december 2017.
Gemeente Achtkarspelen Debatteart oer Ferhege Wolwêzenbudzjet
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in ferhitte diskusje hân oer it foarstel om it wolwêzenbudzjet mei 175.000 euro te ferheegjen. It foarstel rjochtet him op de fuortsetting en útwreiding fan wolwêzensaktiviteiten, mei in spesjale fokus op jongerein, âlderen en statushâlders.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 14 desimber 2017 waard it foarstel presintearre troch frou Bontekoe en frou Meuleman fan Kearn. Hja benadrukten de needsaak fan de ekstra finansiering om de ynkluzyfesamenleving te fersterkjen en sosjale problemen te foarkommen. "Wy wolle mei elkoar oare resultaten helje troch it op in oare manier te dwaan," sa sei Bontekoe.De wolwêzensopdracht foar 2018-2020 befettet aktiviteiten dy't útfierd wurde troch organisaasjes lykas Kearn, Timpaan en Young en Leisure. Dizze organisaasjes spylje in krúsjale rol yn it previntive wolwêzenwurk binnen de gemeente. De ekstra middels binne bedoeld foar ambulante stipe oan jongerein en âlderen, en de yntegraasje fan statushâlders.
Tiidens it debat waarden der krityske fragen steld oer de needsaak en de effektiviteit fan de foarstelde budzjetferheging. Frou Dotinga fan de FNP frege har ôf wêrom der gjin evaluasje fan it hjoeddeiske wolwênsbudzjet wie foardat der ekstra middels oanfrege waarden. "Is it net logysk dat der earst in goede evaluasje komt?" frege se.
De hear Zwaagstra fan de VVD frege nei de benchmark yn ferhâlding ta oare gemeenten. "Geane wy no eins folle mear útjaan foar wolwêzen? Hoe is de ferhâlding?" frege er. Frou Bontekoe antwurde dat Achtkarspelen wat wolwênsbudzjet oanbelanget ûnder it midden sit fergeleken mei oare gemeenten.
In oar punt fan diskusje wie de ynterpretaasje fan de term 'folwoeksenewurk'. Frou Bontekoe joech oan dat der mooglik in misferstân wie oer de betsjutting fan dizze term, wat ta wat ferwarring liede oer de útfiering fan in eardere motyf.
Nettsjinsteande de krityske fragen en opmerkings, benadrukte frou Meuleman de urginsje fan de ekstra middels. "Dit is tige needsaaklik om ús wurk yn alle doarpen dwaan te kinnen," sa sei se. Neffens har is de ekstra ynsit fan profesjonele essinsjeel om de mienskip sa sterk mooglik te meitsjen.
De gemeenteried sil op 14 desimber in definityf beslút nimme oer it foarstel. It debat hat dúdlik makke dat der noch fragen en soargen binne dy't beäntwurde wurde moatte foardat der in akkoart berikt wurde kin.
Samenvatting
De wolwêzensopdracht foar 2018-2020 yn de gemeente Achtkarspelen rjochtet him op de fuortsetting en útwreiding fan aktiviteiten út de foarige perioade, mei in fokus op ambulante stipe foar jongeren en âlderen, en de yntegraasje fan statushâlders. It wolwêzenswurk, útfierd troch organisaasjes lykas Kearn, Timpaan en Young en Leisure, spilet in krityske rol yn previnsje en it foarkommen fan sosjale problemen. Der is in budzjetferheging fan 175.000 euro foarsteld om dizze doelen te realisearjen. De ried wurdt frege akkoart te gean mei de ynhâld en begroting fan dizze opdracht. It beslút wurdt nommen yn de riedsfergadering fan 14 desimber 2017.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Welzijnsopdracht 2018 - 2020". Het voorstel richt zich op de voortzetting en uitbreiding van welzijnsactiviteiten in de gemeente Achtkarspelen. Belangrijke elementen zijn de uitbreiding van ambulante ondersteuning voor jongeren en ouderen, en de integratie van statushouders. Het welzijnswerk, uitgevoerd door organisaties zoals Kearn, Timpaan en Young en Leisure, focust op preventie en het voorkomen van escalatie van sociale problemen. Het voorstel vraagt om een budgetuitbreiding van 175.000 euro om deze doelen te realiseren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelstellingen en een financiële onderbouwing. Echter, de SMART-formulering van doelstellingen kan verbeterd worden, aangezien de meetbaarheid van resultaten niet altijd duidelijk is.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol op hoofdlijnen en budgetrecht. Het is aan de raad om akkoord te gaan met de inhoud en de bijbehorende begroting van de welzijnsopdracht.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van welzijnsactiviteiten en de toewijzing van extra budget. Er moet ook een keuze gemaakt worden over de mate van ondersteuning voor specifieke doelgroepen, zoals jongeren en statushouders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART geformuleerd. Hoewel er een poging is gedaan om resultaten merkbaar en meetbaar te maken, blijft dit een uitdaging in het welzijnsdomein. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de meetbaarheid van preventieve effecten kan beter worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet akkoord te gaan met de inhoud en de begroting van de welzijnsopdracht 2018 - 2020.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van burgerparticipatie en wil dit stimuleren via welzijnswerk. Er is echter weinig detail over hoe participatie concreet wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een budgetuitbreiding van 175.000 euro. Er is geen specifieke dekking aangegeven, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Welzijnsopdracht Sociaal Domein Preventie Ambulante ondersteuning Statushouders Jongerenwerk Burgerparticipatie Integratie Budgetuitbreiding Dorpenfoto’sVerfijning van de zoekopdracht:
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
M.y. Talma
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Max De Haan
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Max De Haan
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
D. Van Oosten
Onbekende spreker
D. Van Oosten
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
D. Van Oosten
Onbekende spreker
D. Van Oosten
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Max De Haan
Onbekende spreker
Max De Haan
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
A.g. Zandbergen-beishuizen -
00:28:10 - 00:43:44 - 00:47:01 - 00:47:03 - 00:49:00 - 00:49:39 - 00:50:12 - 00:50:19 - 00:50:43 - 00:51:39 - 00:52:16 - 00:52:48 - 00:53:48 - 00:54:31 - 00:55:37 - 00:56:53 - 00:57:17 - 00:58:29 - 00:59:10 - 00:59:58 - 01:01:48 - 01:02:07 - 01:03:16 - 01:03:38 - 01:04:23
Onbekende spreker -
00:29:34 - 00:35:04 - 00:44:06 - 00:47:02 - 00:47:33 - 00:47:35 - 00:47:43 - 00:47:46 - 00:47:49 - 00:47:54 - 00:47:55 - 00:47:59 - 00:48:10 - 00:48:28 - 00:48:44 - 00:48:57 - 00:49:04 - 00:49:34 - 00:49:58 - 00:50:13 - 00:50:40 - 00:51:00 - 00:51:25 - 00:51:47 - 00:52:11 - 00:52:11 - 00:52:12 - 00:52:19 - 00:52:46 - 00:52:51 - 00:53:30 - 00:54:02 - 00:54:35 - 00:54:55 - 00:55:08 - 00:55:12 - 00:55:38 - 00:56:16 - 00:57:08 - 00:57:52 - 00:58:08 - 00:58:48 - 00:58:52 - 00:59:33 - 01:00:06 - 01:00:35 - 01:00:37 - 01:01:52 - 01:02:03 - 01:02:32 - 01:02:42 - 01:03:05 - 01:03:23 - 01:03:58 - 01:04:09
M.y. Talma -
Agendapunt 3 Herziening subsidies sociaal cultureel werk (SCW)
Gemeente Achtkarspelen Herziet Subsidies: Transparantie en Gelijkheid Centraal
De gemeente Achtkarspelen heeft een nieuw voorstel gepresenteerd voor de herziening van subsidies voor sociaal cultureel werk (SCW). Het doel is om een correcte en transparante verdeling van subsidies te waarborgen, maar het voorstel stuit op gemengde reacties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Achtkarspelen werd het voorstel voor de herziening van subsidies voor sociaal cultureel werk uitvoerig besproken. Het voorstel, dat onder andere betrekking heeft op de huisvestingskosten van 't Koartling en de financiering van ouderenbeweeggroepen, is bedoeld om de subsidieverdeling eerlijker en transparanter te maken. Echter, niet iedereen is overtuigd van de voorgestelde veranderingen.Een van de belangrijkste punten van het voorstel is dat de subsidieverordening strikt wordt gevolgd. Dit betekent dat 't Koartling niet langer alle huisvestingskosten vergoed krijgt, maar alleen de kosten die in de verordening zijn beschreven. Er is een overgangsregeling voor 2017 en 2018 waarbij 't Koartling nog € 10.000 extra krijgt. "We moeten ons houden aan onze eigen regels," benadrukte een gemeenteraadslid tijdens het debat.
Daarnaast wordt in 2018 onderzocht of normbedragen voor huisvestingskosten binnen de verordening kunnen worden gehanteerd. Dit punt leidde tot enige discussie, waarbij een raadslid opmerkte: "Het is belangrijk dat we niet zomaar een standaardbedrag hanteren zonder rekening te houden met de specifieke situatie van elke organisatie."
Een ander belangrijk aspect van het voorstel is de herverdeling van het budget voor ouderenbeweeggroepen. Hoewel het totale budget niet verminderd wordt, zal de collectieve subsidie worden afgebouwd en het bedrag herverdeeld naar stimulering van ouderensport en ouderensosen. "We willen dat ouderen in alle dorpen toegang hebben tot sport en ontmoeting," aldus een woordvoerder van de gemeente.
De discussie over de deskundigheid van docenten bij ouderenbeweeggroepen riep vragen op over de aansprakelijkheid. "Wie is verantwoordelijk als er iets misgaat tijdens een les?" vroeg een raadslid zich af. De gemeente onderzoekt momenteel hoe de aansprakelijkheid beter geregeld kan worden.
Het voorstel heeft tot doel om de subsidieverdeling budgetneutraal te houden, met een eenmalige extra kostenpost van € 15.000 in 2018. De WMO-raad heeft advies gegeven en betrokken groepen zijn geïnformeerd over de veranderingen. Toch blijft er enige bezorgdheid over de impact van de herziening op lokale organisaties en vrijwilligers.
De gemeenteraad zal de komende tijd verder debatteren over het voorstel en mogelijke aanpassingen bespreken. Het is duidelijk dat de herziening van subsidies een complex en gevoelig onderwerp is, waarbij de belangen van verschillende groepen zorgvuldig moeten worden afgewogen.
Samenvatting
Het voorstel van de gemeente Achtkarspelen betreft de herziening van subsidies voor sociaal cultureel werk (SCW). De belangrijkste punten zijn:
-
De subsidieverordening voor SCW-organisaties wordt strikt gevolgd, wat betekent dat 't Koartling niet langer alle huisvestingskosten vergoed krijgt, maar alleen de kosten die in de verordening zijn beschreven. Er is een overgangsregeling voor 2017 en 2018 waarbij 't Koartling nog € 10.000 extra krijgt.
-
In 2018 wordt onderzocht of normbedragen voor huisvestingskosten binnen de verordening kunnen worden gehanteerd.
-
Het budget voor ouderenbeweeggroepen wordt niet verminderd, maar anders ingezet. De collectieve subsidie wordt afgebouwd en het bedrag wordt herverdeeld naar stimulering van ouderensport en ouderensosen.
-
Ouderensport blijft ondersteund door individuele hulp vanuit het armoedebeleid, aansluiting bij Sociaal Vitaal-groepen, en opname in de nieuwe sportnotitie met een budget van € 1.500 per jaar.
-
De subsidie voor ouderensosen wordt voortgezet en uitgebreid naar alle dorpen, gefinancierd uit een vrijval van € 6.050 per jaar. Hiervoor is een juiste juridische vorm nodig.
Het doel is een correcte en transparante subsidieverdeling volgens het gemeentelijk beleid. De wijzigingen zijn budgetneutraal, met een eenmalige extra kostenpost van € 15.000 in 2018. De WMO-raad heeft advies gegeven en betrokken groepen zijn geïnformeerd over de veranderingen.
Gemeente Achtkarspelen Herbesjocht Subsidieregelingen: Trochsichtichheid en Gelykheid Sintraal
De gemeente Achtkarspelen hat in nij foarstel presintearre foar de herbesjitting fan subsydzjes foar sosjaal-kultureel wurk (SKW). It doel is om in korrekte en trochskine ferdieling fan subsydzjes te garandearjen, mar it foarstel stjit op ferskate reaksjes.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens in resint debat yn de gemeenteried fan Achtkarspelen waard it foarstel foar de herzjenning fan subsydzjes foar sosjaal-kultureel wurk út en troch besprutsen. It foarstel, dat ûnder oaren giet oer de hûsfeestingskosten fan 't Koartling en de finansiering fan âlderenbeweeggroepen, is bedoeld om de subsydzjefersprieding earliker en trochskichter te meitsjen. Lykwols is net elkenien oertsjûge fan de foarstelde feroaringen.Ien fan de wichtichste punten fan it foarstel is dat de subsydzjefoarskrift strikt neifolge wurdt. Dat betsjut dat 't Koartling net mear alle hûsfeestingskosten fergoed krijt, mar allinnich de kosten dy't yn it foarskrift beskreaun binne. Der is in oergongsregeling foar 2017 en 2018 wêrby 't Koartling noch € 10.000 ekstra krijt. "Wy moatte ús hâlde oan ús eigen regels," benadrukke in gemeenteriedslid tiidens it debat.
Dêrneist wurdt yn 2018 ûndersocht oft normbedragen foar hûsfeestingskosten binnen it foarskrift hantearre wurde kinne. Dit punt liede ta wat diskusje, wêrby in riedslid opmerke: "It is wichtich dat wy net samar in standertbedrach hantearje sûnder rekken te hâlden mei de spesifike situaasje fan elke organisaasje."
In oar wichtich aspekt fan it foarstel is de herfersprieding fan it budzjet foar âlderenbeweeggroepen. Al wurdt it totale budzjet net ferminskt, sil de kollektive subsydzje ôfboud wurde en it bedrach herferdield nei stimulering fan âlderen sport en âlderen sosiaal. "Wy wolle dat âlderen yn alle doarpen tagong hawwe ta sport en ûntmoeting," sa in sizzensman fan de gemeente.
De diskusje oer de deskundigens fan dosinten by âlderenbeweeggroepen roan fragen op oer de oanspraklikheid. "Wa is ferantwurdlik as der wat misgiet tiidens in les?" frege in riedslid him ôf. De gemeente ûndersiket momintiel hoe't de oanspraklikheid better regeld wurde kin.
It foarstel hat as doel om de subsydzjefersprieding budzjetneutraal te hâlden, mei in ienmalige ekstra kostenpost fan € 15.000 yn 2018. De WMO-ried hat advis jûn en belutsen groepen binne ynformearre oer de feroaringen. Lykwols bliuwt der wat soarg oer de ynfloed fan de herzjenning op lokale organisaasjes en frijwilligers.
De gemeenteried sil de kommende tiid fierder debattearje oer it foarstel en mooglike oanpassingen besprekke. It is dúdlik dat de herzjenning fan subsydzjes in kompleks en gefoelig ûnderwerp is, wêrby't de belangen fan ferskillende groepen soarchfâldich ôfwege wurde moatte.
Samenvatting
It foarstel fan de gemeente Achtkarspelen hat betrekking op de herziening fan subsydzjes foar sosjaal kultureel wurk (SKW). De belangrykste punten binne:
-
De subsydzjefoarskrift foar SKW-organisaasjes wurdt strikt neifolge, wat betsjut dat 't Koartling net langer alle hûsfeestingskosten fergoed krijt, mar allinnich de kosten dy't yn de foarskrift beskreaun binne. Der is in oergongsregeling foar 2017 en 2018 wêrby 't Koartling noch € 10.000 ekstra krijt.
-
Yn 2018 wurdt ûndersocht oft normbedragen foar hûsfeestingskosten binnen de foarskrift hantearre wurde kinne.
-
It budzjet foar âlderenbeweeggroepen wurdt net ferminskt, mar oars ynzet. De kollektive subsydzje wurdt ôfboud en it bedrach wurdt herferdielt nei stimulering fan âlderen sport en âlderensoasen.
-
Âlderen sport bliuwt stipe troch yndividuele help fanút it earmoedbelied, oansluting by Sosjaal Vitaal-groepen, en opname yn de nije sportnotysje mei in budzjet fan € 1.500 per jier.
-
De subsydzje foar âlderensoasen wurdt fuortset en útwreide nei alle doarpen, finansjeare út in frijfall fan € 6.050 per jier. Hjirfoar is in rjochte juridyske foarm nedich.
It doel is in korrekte en trochskynende subsydzjefersprieding neffens it gemeentlik belied. De feroaringen binne budzjetneutraal, mei in ienmalige ekstra kostenpost fan € 15.000 yn 2018. De WMO-rûd hat advis jûn en belutsen groepen binne ynformearre oer de feroaringen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herziening subsidies sociaal cultureel werk (SCW)". Het doel is om de subsidieverordening voor SCW in dorpen uniform toe te passen, waarbij 't Koartling niet langer alle huisvestingslasten vergoed krijgt, maar alleen de kosten zoals beschreven in de verordening. Er is een overgangsregeling voor 2017 en 2018. Verder wordt voorgesteld om de subsidies voor ouderenbeweeggroepen te herverdelen naar ouderensport en ouderensosen, met behoud van het totale budget. Het voorstel beoogt een correcte en transparante subsidieverdeling conform gemeentelijk beleid.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een plan voor de overgangsperiode. Het bevat echter weinig details over de exacte uitvoering van de herverdeling van subsidies en de impact op betrokken organisaties.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad moet het voorstel goedkeuren en besluiten over de voorgestelde wijzigingen in de subsidieverdeling. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van het beleid en het waarborgen van de naleving van de verordening.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige subsidiestructuur of het doorvoeren van de voorgestelde wijzigingen. Dit omvat het beslissen over de herverdeling van middelen en het omgaan met mogelijke weerstand van betrokken partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn echter enkele inconsistenties, zoals het gebrek aan specifieke criteria voor de normbedragen en de juridische vorm van de ouderensosen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de subsidieverordening goed te keuren en de overgangsregeling voor 't Koartling te accepteren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de WMO-raad advies heeft gegeven en dat er communicatie is geweest met betrokken groepen, zoals de ouderengroepen en 't Koartling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, hoewel de herverdeling van middelen naar sport en ontmoeting indirect bijdraagt aan sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
De beleidswijziging is budgetneutraal, met een eenmalige extra kostenpost van € 15.000 in 2018 voor de overgang. Deze kosten zijn opgenomen in de begroting. Het voorstel geeft aan hoe de herverdeling van middelen wordt gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieverordening Sociaal cultureel werk (SCW) 't Koartling Huisvestingskosten Ouderenbeweeggroepen Ouderenvoorziening Ouderensport WMO-raad Subsidietoekenning NormbedragenVerfijning van de zoekopdracht:
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
D. Van Oosten
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Ij. Van Kammen
D. Van Oosten
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker -
01:05:17 - 01:11:56 - 01:16:00 - 01:17:02 - 01:17:32 - 01:17:43 - 01:18:04 - 01:18:47 - 01:19:31 - 01:20:02 - 01:20:21 - 01:21:19 - 01:21:28 - 01:22:06 - 01:22:22 - 01:22:29 - 01:22:31 - 01:22:52 - 01:23:32 - 01:23:37 - 01:23:39 - 01:23:44 - 01:23:45 - 01:24:00 - 01:24:04 - 01:24:07 - 01:24:10 - 01:24:23 - 01:24:32 - 01:24:50 - 01:25:02 - 01:25:11 - 01:26:03 - 01:26:06 - 01:26:17 - 01:26:26 - 01:26:27 - 01:26:39 - 01:27:07 - 01:27:24 - 01:27:39 - 01:27:56 - 01:29:12 - 01:30:53 - 01:32:57 - 01:32:58
Agendapunt 4 Havengelden Kootstertille
Achtkarspelen schrapt havengelden voor Haitsma Beton: een slimme zet of een financiële valkuil?
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om vanaf 1 januari 2018 geen havengelden meer te heffen voor de bevoorradingsvaartuigen van Haitsma Beton in de haven van Kootstertille. Dit besluit, dat een jaarlijks nadelig effect van € 9.000 op de gemeentelijke begroting heeft, volgt na intensieve gesprekken met het bedrijf. In ruil voor het schrappen van de havengelden neemt Haitsma Beton de kosten voor het baggeren van de haven op zich.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering, waar het voorstel werd besproken, was er veel te doen over de financiële gevolgen en de praktische uitvoering van het plan. De discussie werd aangevraagd door zowel de FNP als de Partij van de Arbeid, die voorafgaand aan de vergadering al vragen hadden ingediend.De heer Van der Meer van de FNP opende het debat met vragen over de eigendomsverhoudingen van de havenfaciliteiten. "Wie is verantwoordelijk voor de onderhoudskosten van de kades?" vroeg hij. Het antwoord kwam van de heer Van der Kooij, die uitlegde dat de kade aan de kant van Haitsma Beton eigendom is van het bedrijf zelf, terwijl de andere kant van de haven in handen is van de gemeente. "De onderhoudskosten zijn voor de eigenaar," verduidelijkte Van der Kooij.
De Partij van de Arbeid, vertegenwoordigd door de heer Nicolai, vroeg om een nadere onderbouwing van de financiële besparingen die het voorstel zou opleveren. Van der Kooij legde uit dat de gemeente € 6.000 bespaart op baggerkosten, maar dat er nog steeds kosten zijn voor andere havenactiviteiten. "De functie van de havenmeester blijft intact," benadrukte hij.
Ondanks de zorgen over de financiële impact, leek er een algemene consensus te zijn dat het voorstel een pragmatische oplossing biedt voor de bezwaren van Haitsma Beton tegen de eerdere verhogingen van de havengelden. "Het is een kwestie van de kosten eerlijk verdelen," aldus Van der Kooij.
Het debat werd afgesloten zonder verdere vragen van de raadsleden. De overeenkomst tussen de gemeente en Haitsma Beton zal binnenkort worden vastgelegd, waarmee een einde komt aan de discussie over de havengelden in Kootstertille. De vraag blijft echter of de gemeente op de lange termijn niet meer financiële schade oploopt dan nu wordt voorzien.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft voorgesteld om vanaf 1 januari 2018 geen havengelden meer te heffen voor bevoorradingsvaartuigen van Haitsma Beton in de haven van Kootstertille. Dit besluit volgt na gesprekken met Haitsma Beton, die bezwaar maakte tegen de eerdere verhogingen van de havengelden. Haitsma Beton zal de kosten voor het baggeren van de haven op zich nemen, wat voordelig is voor hen vanwege de diepgang van hun schepen. Het niet meer innen van havengelden betekent een jaarlijks nadelig effect van € 9.000 op de gemeentelijke begroting, aangezien de inkomsten van € 15.000 wegvallen, maar er € 6.000 bespaard wordt op baggerkosten. Dit besluit wordt vastgelegd in een overeenkomst tussen de gemeente en Haitsma Beton.
Achtkarspelen skrast havenjilden foar Haitsma Beton: in slûke set of in finansjele falkuil?
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om fanôf 1 jannewaris 2018 gjin havenjild mear te heffen foar de befoarradingsskûtsjes fan Haitsma Beton yn de haven fan Kootstertille. Dit beslút, dat in jierliks negatyf effekt fan € 9.000 op de gemeentlike begroting hat, folget nei yntinsive petearen mei it bedriuw. Yn ruil foar it skrassen fan de havenjilden nimt Haitsma Beton de kosten foar it baggerjen fan de haven foar har rekken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteriedsfergadering, wêr't it foarstel besprutsen waard, wie der in soad te dwaan oer de finansjele gefolgen en de praktyk fan de útfiering fan it plan. De diskusje waard oanfrege troch sawol de FNP as de Partij van de Arbeid, dy't foarôfgeand oan de fergadering al fragen yntsjinne hiene.De hear Van der Meer fan de FNP iepene it debat mei fragen oer de eigendomsferhâldings fan de havenfasiliteiten. "Wa is ferantwurdlik foar de ûnderhâldskosten fan de kaden?" frege er. It antwurd kaam fan de hear Van der Kooij, dy't útlis joech dat de kade oan de kant fan Haitsma Beton eigendom is fan it bedriuw sels, wylst de oare kant fan de haven yn hannen is fan de gemeente. "De ûnderhâldskosten binne foar de eigenaar," ferdûdelike Van der Kooij.
De Partij van de Arbeid, fertsjintwurdige troch de hear Nicolai, frege om in neiere ûnderbouwing fan de finansjele besparingen dy't it foarstel oplevere soe. Van der Kooij lêgde út dat de gemeente € 6.000 besiket op baggerkosten, mar dat der noch altyd kosten binne foar oare havenaktiviteiten. "De funksje fan de havenmaster bliuwt yntakt," benadrukke er.
Nettsjinsteande de soargen oer de finansjele ympakt, like der in algemiene konsinsus te wêzen dat it foarstel in pragmatyske oplossing biedt foar de beswieren fan Haitsma Beton tsjin de eardere ferhegingen fan de havengelden. "It is in kwestje fan de kosten earlik ferdielen," sa sei Van der Kooij.
It debat waard ôfsletten sûnder fierdere fragen fan de riedsleden. De oerienkomst tusken de gemeente en Haitsma Beton sil binnenkoart fêstlein wurde, wêrmei't in ein komt oan de diskusje oer de havengelden yn Kootstertille. De fraach bliuwt lykwols oft de gemeente op de lange termyn net mear finansjele skea oprint as no foarsjoen wurdt.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat foarsteld om fanôf 1 jannewaris 2018 gjin havenjild mear te heffen foar befoarradingsskûtsjes fan Haitsma Beton yn de haven fan Kootstertille. Dit beslút komt nei petearen mei Haitsma Beton, dy't bezwier makke tsjin eardere ferhegingen fan de havenjild. Haitsma Beton sil de kosten foar it baggerjen fan de haven foar har rekken nimme, wat foardielen hat foar har fanwege de djipgong fan har skippen. It net mear ynlûken fan havenjild betsjut in jierliks negatyf effekt fan € 9.000 op de gemeentlike begroting, om't de ynkommsten fan € 15.000 fuortfalle, mar der € 6.000 besunige wurdt op baggerkosten. Dit beslút wurdt fêstlein yn in oerienkomst tusken de gemeente en Haitsma Beton.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Geen havengeld meer heffen voor bevoorradingsvaartuigen van Haitsma Beton m.i.v. 1-1-2018
Samenvatting: Het voorstel betreft het stopzetten van het heffen van havengelden voor bevoorradingsvaartuigen van Haitsma Beton in de haven van Kootstertille. Sinds 2012 zijn de havengelden verhoogd om kostendekkend te zijn, maar Haitsma Beton heeft bezwaar gemaakt. Na onderhandelingen zijn de tarieven verlaagd, maar Haitsma Beton blijft van mening dat er geen havengeld geheven moet worden. Het voorstel beoogt duidelijkheid te scheppen en de kosten voor het baggeren van de haven door Haitsma Beton te laten dragen, wat leidt tot een structureel nadelig effect van € 9.000,- op de gemeentelijke begroting.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde achtergrond, argumenten voor het voorstel, en financiële implicaties. Echter, het zou baat hebben bij meer informatie over alternatieve financieringsopties om het begrotingstekort te dekken.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te besluiten of het heffen van havengelden voor Haitsma Beton moet worden stopgezet. De raad moet ook de financiële gevolgen voor de gemeentelijke begroting in overweging nemen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van lokale bedrijven door het afschaffen van havengelden en het behouden van inkomsten voor de gemeentelijke begroting. Er moet ook worden overwogen hoe de kosten van het onderhoud van de haven anders kunnen worden gedekt.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke toewijzing van verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking van het begrotingstekort is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorstel om geen havengeld meer te heffen voor Haitsma Beton, rekening houdend met de financiële gevolgen en de belangen van de betrokken partijen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat Haitsma Beton bereid is de kosten voor het baggeren te dragen, wat een vorm van participatie is. Er is echter geen bredere burgerparticipatie beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het voorstel richt zich voornamelijk op financiële en operationele aspecten.
Financiële Gevolgen
Het voorstel leidt tot een structureel nadelig effect van € 9.000,- op de gemeentelijke begroting. Dit tekort wordt niet volledig gedekt, hoewel er een besparing van € 6.000,- wordt gerealiseerd doordat Haitsma Beton de baggerkosten op zich neemt. Het resterende tekort komt ten laste van de algemene middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Havengelden Haitsma Beton Kootstertille Baggeren Begroting Loskade Jachthaven Onderhoud Overeenkomst HavenmeesterVerfijning van de zoekopdracht: