21-09-2017 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Mededelingen/Afsprakenlijst
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
Agendapunt 4 Besluitenlijsten vorige raadsvergaderingen d.d. 6 en 13 juli en 7 september 2017
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
Agendapunt 4.a Afschrift brief Plaatselijk Belang Surhuisterveen aan college inzake herplaatsing zitbankjes Feanster Toer
Zitbankjes in Surhuisterveen: Symbool van een Groter Probleem
In Surhuisterveen is een debat ontstaan over de herplaatsing van zitbankjes bij de Feanster Toer. Wat begon als een eenvoudig verzoek van Plaatselijk Belang Surhuisterveen, heeft zich ontwikkeld tot een discussie over jeugdoverlast en de rol van de gemeente.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 21 september 2017 werd het onderwerp van de zitbankjes besproken, nadat de fracties van de PvdA en Gemeentebelangen Achtkarspelen (GBA) hierom hadden verzocht. De bankjes, die tijdelijk waren verwijderd voor onderhoudswerkzaamheden, zijn volgens Plaatselijk Belang essentieel voor de gemeenschap. Echter, de discussie onthulde een dieperliggend probleem: jeugdoverlast op het Torenplein en bij de Feanster Toer.De heer Van Oosten van de ChristenUnie benadrukte dat het jammer is dat een onderwerp als bankjes in de raad behandeld moet worden. "College, ga met de betrokken partijen in overleg en mocht er sprake zijn van overlast, ga dan alsjeblieft handhaven," stelde hij.
De heer Brahs van de PvdA wees erop dat de bankjes zelf geen overlast veroorzaken en dat ze in principe teruggeplaatst kunnen worden. "De aanleiding is de bankjes, maar het is natuurlijk meer," zei hij. Hij benadrukte dat de overlast het echte probleem is en dat er een constructief overleg moet komen om dit aan te pakken.
Wethouder Spoelstra gaf aan dat het college bereid is om in gesprek te gaan met Plaatselijk Belang en andere betrokken partijen. "We pakken de uitnodiging op en hopen dat er een acceptabele oplossing komt voor iedereen," aldus Spoelstra.
Burgemeester Vekeling erkende de ernst van de overlast en benadrukte dat er al diverse maatregelen zijn genomen, waaronder speciale programma's en acties door de politie. "Jeugdoverlast kan je nooit volledig oplossen, maar we blijven ons inzetten," zei hij.
De discussie over de bankjes heeft de aandacht gevestigd op een breder probleem van overlast in de gemeente. De betrokken partijen hopen dat door samenwerking en dialoog een oplossing kan worden gevonden die zowel de gemeenschap als de jongeren ten goede komt.
Samenvatting
Op 31 juli 2017 heeft Plaatselijk Belang Surhuisterveen een brief gestuurd aan het college over de herplaatsing van zitbankjes bij de Feanster Toer. Deze brief is ter informatie aan de gemeenteraad toegevoegd aan de digitale Lijst Ingekomen Stukken. De fracties van de PvdA en GBA hebben gevraagd om de brief te bespreken tijdens de informatiecarrousel op 14 september 2017 vanwege aanvullende vragen. Na deze bespreking heeft de GBA-fractie verzocht om het onderwerp opiniërend te agenderen voor de raadsvergadering op 21 september 2017.
Bankjes yn Surhústerfean: Symboal fan in Grutter Probleem
Yn Surhústerfean is in debat ûntstien oer it ferpleatsen fan sittenbankjes by de Feanster Toer. Wat begûn as in eenvâldich fersyk fan Plaatselijk Belang Surhústerfean, hat him ûntwikkele ta in diskusje oer jeugdûntstjûring en de rol fan de gemeente.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering op 21 septimber 2017 waard it ûnderwerp fan de sittenbankjes besprutsen, nei't de fraksjes fan de PvdA en Gemeentebelangen Achtkarspelen (GBA) hjirom frege hiene. De bankjes, dy't tydlik fuorthelle wiene foar ûnderhâldswurksumheden, binne neffens Plaklik Belang essinsjeel foar de mienskip. Lykwols, de diskusje ûnthulde in djipper probleem: jeugdoverlêst op it Torenplein en by de Feanster Toer.De hear Van Oosten fan de ChristenUnie benadrukke dat it spitich is dat in ûnderwerp as bankjes yn de ried behannele wurde moat. "College, gean mei de belutsen partijen yn oerlis en mocht der sprake wêze fan oerlêst, gean dan asjebleaft hânhavenje," stelde er.
De hear Brahs fan de PvdA wiisde derop dat de bankjes sels gjin oerlêst feroarsake en dat se yn prinsipe weromplaatst wurde kinne. "De oanlieding is de bankjes, mar it is fansels mear," sei er. Hy benadrukke dat de oerlêst it echte probleem is en dat der in konstruktive oerlis komme moat om dit oan te pakken.
Wethâlder Spoelstra joech oan dat it kolleezje beried is om yn petear te gean mei Plaklik Belang en oare belutsen partijen. "Wy pakke de útnûging oan en hoopje dat der in akseptabele oplossing komt foar eltsenien," sa Spoelstra.
Burgemaster Vekeling erkende de serieuze aard fan de oerlêst en benadrukke dat der al ferskate maatregels nommen binne, ûnder oaren troch spesjale programma's en aksjes troch de plysje. "Jeugdoverlêst kinne jo nea hielendal oplosse, mar wy bliuwe ús ynsette," sa sei er.
De diskusje oer de bankjes hat de oandacht fêstige op in breder probleem fan oerlêst yn de gemeente. De belutsen partijen hoopje dat troch gearwurking en dialooch in oplossing fûn wurde kin dy't sawol de mienskip as de jongerein te'n goede komt.
Samenvatting
Op 31 july 2017 hat Plaatselijk Belang Surhústerfean in brief stjoerd oan it kolleezje oer it ferpleatsen fan sittenbankjes by de Feanster Toer. Dizze brief is ta ynformaasje tafoege oan de digitale List Ynkommende Stikken fan de gemeenteried. De fraksjes fan de PvdA en GBA hawwe frege om de brief te behanneljen tiidens de ynformaasjekarousel op 14 septimber 2017 fanwege oanfoljende fragen. Nei dizze behanneling hat de GBA-fraksje frege om it ûnderwerp opinyjend op 'e aginda te setten foar de riedsfergadering op 21 septimber 2017.
-
04a - A - Raadsvoorstel - Afschrift brief Plaatselijk Belang Surhuisterveen aan college inzake herplaatsing zitbankjes Feanster Toer.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de herplaatsing van zitbankjes bij de Feanster Toer in Surhuisterveen. Plaatselijk Belang Surhuisterveen heeft een brief gestuurd aan het college met het verzoek om de zitbankjes te herplaatsen. De brief is besproken tijdens een informatiecarrousel en op verzoek van de fracties PvdA en GBA geagendeerd voor een opiniërende raadsvergadering. Het doel is om de gemeenteraad te informeren en een standpunt te vormen over het verzoek van Plaatselijk Belang.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het informeren van de raad over de brief van Plaatselijk Belang. Er is echter weinig detail over de specifieke inhoud van de brief en de argumenten voor of tegen de herplaatsing van de bankjes.
Rol van de raad:
De raad heeft een opiniërende rol in dit voorstel. Ze moeten hun standpunt bepalen over het verzoek van Plaatselijk Belang en eventueel richting geven aan het college over hoe verder te handelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het verzoek van Plaatselijk Belang ondersteunen en of ze middelen willen vrijmaken voor de herplaatsing van de bankjes. Ze moeten ook overwegen hoe dit verzoek past binnen bredere beleidsdoelen voor de leefomgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch of tijdgebonden (SMART) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen aangegeven, en er is geen informatie over de kosten of uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het college willen adviseren om de bankjes te herplaatsen en of ze verdere stappen willen ondernemen om dit te faciliteren.
Participatie:
Het voorstel toont enige mate van participatie door de betrokkenheid van Plaatselijk Belang Surhuisterveen, maar er is geen verdere informatie over bredere participatie van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn als de herplaatsing van de bankjes invloed heeft op de leefomgeving en het gebruik van duurzame materialen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel. Dit is een belangrijk aspect dat de raad moet overwegen bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Plaatselijk Belang Surhuisterveen Herplaatsing zitbankjes Feanster Toer Informatiecarrousel PvdA GBA-fractie College Brief Ingekomen Stukken Opiniërend agenderenVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
D. Van Oosten
Onbekende spreker
D. Van Oosten
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
D. Van Oosten
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
D. Van Oosten
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal -
Jouke Spoelstra -
F.j. Hoekstra -
Agendapunt 5 Notitie ‘Klaar terwijl u wacht vergunning’
Snelle Vergunningen: Gemeente Overweegt Versnelling Bouwprocedures
In een poging om bureaucratische rompslomp te verminderen en het vertrouwen in burgers en bouwers te vergroten, overweegt de gemeenteraad een nieuw voorstel voor snellere bouwvergunningen. Het debat hierover vond plaats tijdens de raadsvergadering op 21 september 2017.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering werd het voorstel 'Klaar terwijl u wacht vergunning' besproken, een initiatief dat eerder door de CDA-fractie was aangevraagd. Het doel van het voorstel is om het vergunningstraject te versnellen en te vereenvoudigen, in lijn met de ontwikkelingen van de Omgevingswet. "Het idee is om te komen tot een enkelvoudige vergunning, waarbij er meer vertrouwen is in de bouwers en de gemeenschap," aldus een woordvoerder van het CDA.De discussie in de raad was levendig. De heer Van der Wal van het CDA benadrukte dat het voorstel een stap in de goede richting is, maar dat er nog veel werk aan de winkel is. "We moeten meer vertrouwen hebben in de burgers en bouwers, en minder regels hanteren," stelde hij. De heer Brabants van de PVA-fractie was het hiermee eens en voegde toe dat zijn fractie het voorstel steunt omdat het een grote stap voorwaarts is.
Wethouder Anthuma reageerde op de vragen en opmerkingen vanuit de raad. Hij erkende dat er nog veel te doen is, maar benadrukte dat de notitie een belangrijke eerste stap is. "Het is een omslag in denken, waarbij we moeten kijken hoe we de risico's kunnen beheersen zonder in een regelparadijs te belanden," aldus Anthuma.
De discussie werd afgesloten met een positieve noot. De meeste fracties waren het erover eens dat het voorstel een goede basis biedt voor verdere ontwikkeling. "We zijn tevreden met deze eerste notitie, want dit is het maximale wat het college op dit moment kan bieden," concludeerde Van der Wal.
Het voorstel zal verder worden uitgewerkt en besproken in toekomstige vergaderingen, waarbij de gemeenteraad hoopt op een snellere en efficiëntere afhandeling van bouwvergunningen.
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel voor een opiniërende vergadering op 21 september 2017, met als agendapunt de notitie 'Klaar terwijl u wacht vergunning'. Deze notitie werd eerder behandeld tijdens een informatiecarrousel op 8 juni 2017, na een verzoek van de CDA-fractie. Tijdens deze bijeenkomst werd een toelichting gegeven via een PowerPointpresentatie en werden aanvullende vragen beantwoord. De notitie werd op 23 mei 2017 op de digitale Lijst Ingekomen Stukken geplaatst en is nu geagendeerd voor verdere bespreking in de raadsvergadering.
Fluch Fergunningen: Gemeente Oerwaget Fersnelling Bouproseduers
Yn in besykjen om burokratyske rompslomp te ferljochtsjen en it fertrouwen yn boargers en bouwers te fergrutsjen, oerwaget de gemeenteried in nij foarstel foar flugger boufergunningen. It debat hjir oer fûn plak tiidens de riedsfergadering op 21 septimber 2017.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gearkomst waard it foarstel 'Klear wylst jo wachtsje kinne fergunning' besprutsen, in ynisjatyf dat earder troch de CDA-fraksje oanfrege wie. It doel fan it foarstel is om it fergunningstraject te fersnellen en te ferienfâldigjen, yn line mei de ûntwikkelingen fan de Omjouwingswet. "It idee is om te kommen ta in ienfâldige fergunning, dêr't mear fertrouwen is yn de bouwers en de mienskip," sa in wurdfierder fan it CDA.De diskusje yn de ried wie libbenich. De hear Van der Wal fan it CDA benadrukte dat it foarstel in stap yn de goede rjochting is, mar dat der noch in soad wurk te dwaan is. "Wy moatte mear fertrouwen hawwe yn de boargers en bouwers, en minder regels hantearje," stelde er. De hear Brabants fan de PVA-fraksje wie it hjirmei iens en foegde ta dat syn fraksje it foarstel stipe om't it in grutte stap foarút is.
Wethâlder Anthuma reagearre op de fragen en opmerkings fanút de ried. Hy erkende dat der noch in soad te dwaan is, mar benadrukte dat de notysje in wichtige earste stap is. "It is in omslach yn it tinken, dêr't wy sjen moatte hoe't wy de riziko's behearskje kinne sûnder yn in regelparadys te belânen," sa Anthuma.
De diskusje waard ôfsletten mei in posityf lûd. De measte fraksjes wiene it iens dat it foarstel in goede basis biedt foar fierdere ûntwikkeling. "Wy binne tefreden mei dizze earste notysje, want dit is it maksimale wat it kolleezje op dit momint biede kin," konkludearre Van der Wal.
It foarstel sil fierder útwurke wurde en besprutsen yn takomstige gearkomsten, dêr't de gemeenteried hoopet op in snellere en effisjintere ôfhanling fan boufergunningen.
Samenvatting
It foarstel foar in riedsfergadering op 21 septimber 2017, mei as agindapunt de notysje 'Klear wylst jo wachtsje op fergunning'. Dizze notysje waard earder behannele yn in ynformaasjekarousel op 8 juny 2017, nei in fersyk fan de CDA-fraksje. Tijdens dizze gearkomst waard in taljochting jûn troch middel fan in PowerPoint-presintaasje en waarden oanfoljende fragen beäntwurde. De notysje waard op 23 maaie 2017 op de digitale List Ynkommende Stikken pleatst en is no agindearre foar fierdere besprekking yn de riedsfergadering.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Notitie ‘Klaar terwijl u wacht vergunning’". Het voorstel betreft een notitie die is opgesteld om het proces van vergunningverlening te versnellen, zodat bepaalde vergunningen direct kunnen worden afgegeven terwijl de aanvrager wacht. Dit initiatief is bedoeld om de efficiëntie te verhogen en de wachttijden voor burgers en bedrijven te verkorten. De notitie is eerder besproken in een informatiecarrousel en is nu geagendeerd voor verdere bespreking in de raadsvergadering.
Oordeel over de volledigheid:
De notitie lijkt volledig in de zin dat het de achtergrond, doelstellingen en de voorgestelde werkwijze voor de ‘Klaar terwijl u wacht vergunning’ behandelt. Echter, zonder de volledige tekst van de notitie is het moeilijk om te beoordelen of alle relevante aspecten, zoals risico's en implementatiedetails, voldoende zijn uitgewerkt.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de notitie en een oordeel te vormen over de voorgestelde werkwijze. De raad kan suggesties doen voor verbeteringen of aanvullende eisen stellen voordat het voorstel verder wordt uitgewerkt of geïmplementeerd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde versnelling van het vergunningverleningsproces steunen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, zoals het afwegen van snelheid versus zorgvuldigheid en het bepalen van de prioriteit van dit initiatief binnen het bredere beleidskader.
SMART en Inconsistenties:
Het is niet duidelijk of het voorstel SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) is, aangezien de specifieke doelen, meetbare resultaten en tijdslijnen niet zijn vermeld in de samenvatting. Zonder deze informatie is het moeilijk om eventuele inconsistenties te identificeren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de notitie en de voorgestelde werkwijze voor de ‘Klaar terwijl u wacht vergunning’. Dit kan betekenen dat zij het voorstel goedkeuren, afkeuren of om verdere uitwerking vragen.
Participatie:
De samenvatting vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het opstellen van de notitie. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad om te overwegen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd in de samenvatting, dus het is onduidelijk of dit een relevant onderwerp is binnen het voorstel. De raad kan overwegen of en hoe duurzaamheid in het proces van vergunningverlening kan worden geïntegreerd.
Financiële gevolgen:
De samenvatting geeft geen informatie over de financiële gevolgen van het voorstel of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat de raad moet onderzoeken voordat zij een besluit nemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Notitie Klaar terwijl u wacht vergunning Informatiecarrousel CDA-fractie Lijst Ingekomen Stukken (LIS) PowerPointpresentatie Toelichting Vragen Buitenpost AgendapuntVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Zwaagstra - CDA
T. Nicolai
Jacob Zwaagstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Zwaagstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
D. Van Oosten -
R. Van Der Wal -
Agendapunt 5.a Vaststelling Verordening geurhinder en veehouderij, gebied Harkema-Drogeham
G. Gerbrandy (voorzitter)
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Zwaagstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 5.b Afgifte (ontwerp)verklaring van geen bedenkingen (vvgb) bouwen/vervangen stal Skieppedrifte 4 Drogeham
Nieuwe Leghennenstal Drogeham Krijgt Groen Licht van Gemeenteraad
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de bouw van een nieuwe leghennenstal in Drogeham, ondanks dat het plan in strijd is met het huidige bestemmingsplan. Het voorstel, ingediend door Pluimveebedrijf fam. Broos, kreeg brede steun en stuitte op weinig weerstand.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 21 september 2017 besloten een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven voor de bouw van een nieuwe leghennenstal op het perceel Skieppedrifte 4 te Drogeham. Deze aanvraag, ingediend door Pluimveebedrijf fam. Broos, betreft de vervanging en uitbreiding van een bestaande stal, wat in strijd is met het huidige bestemmingsplan. De raad heeft echter geoordeeld dat er geen ruimtelijke bezwaren zijn tegen de uitbreiding en dat de impact op het woon- en leefklimaat acceptabel blijft. Er zijn geen aanvullende milieu- of gezondheidsrisico's geconstateerd die de vergunningverlening in de weg staan. Indien er geen zienswijzen worden ingediend tegen de ontwerpverklaring en de omgevingsvergunning, zal de ontwerpverklaring als definitief worden beschouwd. Er is geen exploitatieplan nodig, aangezien de kosten anderszins zijn verzekerd. De communicatie met omwonenden heeft plaatsgevonden, en er zijn geen bezwaren geuit.
Nije Leghennenstal Drygehaam Kriget Grien ljocht fan Gemeenteried
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de bou fan in nije leghinnenstal yn Drogeham, ûndanks dat it plan yn striid is mei it hjoeddeiske bestimmingsplan. It foarstel, yntsjinne troch Pluimveebedriuw fam. Broos, krige brede stipe en stjitte op min werstân.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 21 septimber 2017 besletten in ûntwerpferklearring fan gjin betinken ôf te jaan foar de bou fan in nije leghinnenstal op it perceel Skieppedrifte 4 te Drogeham. Dizze oanfraach, yndien troch Pluimveebedrijf fam. Broos, behellet de ferfangende en útwreiding fan in besteande stal, wat yn striid is mei it hjoeddeiske bestimmingsplan. De ried hat lykwols befûn dat der gjin romtelike beswieren binne tsjin de útwreiding en dat de ynfloed op it wen- en libbensklimaat akseptabel bliuwt. Der binne gjin oanfoljende miljeu- of sûnensrisko's fêststeld dy't de fergunningferliening yn 'e wei steane. As der gjin sichtwizen yntsjinne wurde tsjin de ûntwerpferklearring en de omjouwingsfergunning, sil de ûntwerpferklearring as definityf beskôge wurde. Der is gjin exploitaasjeplan nedich, om't de kosten oarsins feilichsteld binne. De kommunikaasje mei omwenners hat plakfûn, en der binne gjin beswieren útbrocht.
-
05b - A - Raadsvoorstel - Afgifte (ontwerp)verklaring van geen bedenkingen (vvgb) bouwen-vervangen stal.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Afgifte (ontwerp)verklaring van geen bedenkingen (vvgb) bouwen/vervangen stal Skieppedrifte 4 Drogeham." Het voorstel betreft de aanvraag van een omgevingsvergunning door Pluimveebedrijf fam. Broos voor de vervanging en uitbreiding van een bestaande stal voor leghennen op het perceel Skieppedrifte 4 te Drogeham. De nieuwe stal zal 16.000 extra leghennen huisvesten, wat het totaal op 114.000 brengt. De aanvraag is in strijd met het bestemmingsplan, maar kan via een uitgebreide procedure worden goedgekeurd. De gemeenteraad moet een verklaring van geen bedenkingen afgeven om de procedure voort te zetten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met bijlagen die de ruimtelijke onderbouwing, gezondheidsrisico's en milieuaspecten behandelen. Het lijkt volledig in termen van de benodigde informatie voor besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad moet een verklaring van geen bedenkingen afgeven, wat essentieel is voor het verlenen van de omgevingsvergunning met afwijking van het bestemmingsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemt met de afwijking van het bestemmingsplan en of ze de uitbreiding van de intensieve veehouderij in dit gebied willen toestaan, rekening houdend met milieu- en gezondheidsaspecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de uitbreiding en de voorwaarden waaronder deze kan plaatsvinden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op geurbelasting en gezondheid kan verder worden gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven en deze als definitief aan te merken indien er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie:
Er is enige participatie geweest met omwonenden, maar niet alle omwonenden zijn geïnformeerd over de uitbreiding. Er is ruimte voor zienswijzen tijdens de formele procedure.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in termen van milieu-impact zoals geur, ammoniakuitstoot en fijnstof. Er zijn verbeteringen in het stalsysteem die de ammoniakuitstoot verminderen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien een overeenkomst is gesloten met de initiatiefnemer om eventuele schadevergoedingen te dekken. Er is geen exploitatieplan nodig omdat de kosten anderszins zijn verzekerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Leghennenstal Skieppedrifte 4 Bestemmingsplan Intensieve veehouderij Ruimtelijke onderbouwing Gezondheidsrisico’s Geurbelasting Houtwal compensatie AmmoniakuitstootVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 6 Dekkingsplan 2.0 Veiligheidsregio Fryslân
Brandweerzorg in Fryslân krijgt toekomstbestendige upgrade
Het Dekkingsplan 2.0 van de Veiligheidsregio Fryslân belooft een efficiëntere en effectievere brandweerzorg. Ondanks financiële uitdagingen stemt de gemeenteraad van Achtkarspelen in met het plan, dat een besparing van €350.000 moet opleveren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat over het Dekkingsplan 2.0 van de Veiligheidsregio Fryslân, dat gericht is op het verbeteren van de brandweerzorg, kwamen zowel lof als zorgen naar voren. Het plan, dat is ontwikkeld in samenwerking met brandweermedewerkers en gemeentebesturen, streeft naar optimalisatie van opkomsttijden en een betere spreiding van materieel en vrijwilligers. De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten geen zienswijze in te dienen, waarmee de weg vrij is voor de uitvoering van het plan.De heer Nicolai, portefeuillehouder, benadrukte de waardering voor de vrijwilligers die de ruggengraat vormen van de brandweer. "De complexiteit en omvang van het werk van de brandweer vereisen vakbekwaamheid en passende voorzieningen," aldus Nicolai. Hij wees erop dat de Friese bijdrage per inwoner lager is dan het landelijke gemiddelde, wat volgens hem getuigt van efficiëntie.
Een belangrijk punt van discussie was de bouw van een nieuwe kazerne in Huis ter Veen. Hoewel de exacte bouwdatum nog niet bekend is, verzekerde Nicolai dat de plannen in een vergevorderd stadium zijn. "De kazerne komt op de juiste plek, en het is zeker dat de bouw niet lang meer op zich laat wachten," stelde hij gerust.
De heer Hoekstra vroeg zich af of de nieuwe kazerne op dezelfde locatie zou komen als de huidige. Nicolai antwoordde dat de nieuwe locatie strategisch is gekozen om de aanrijtijden te verbeteren. "Het is een utopie om te denken dat alle panden binnen de gestelde tijd bereikt kunnen worden, vooral op het platteland," gaf hij toe, maar benadrukte dat er individuele afspraken worden gemaakt voor panden die moeilijk bereikbaar zijn.
De financiële kant van het plan kwam ook aan bod. De heer Van der Meer vroeg naar de meerkosten die gepaard gaan met de verbeteringen. Nicolai legde uit dat de extra kosten vooral zitten in het verbeteren van de vakbekwaamheid van de brandweerlieden. "Je bent vakbekwamer en beter voorbereid," zei hij, en voegde eraan toe dat dit essentieel is voor de veiligheid.
Uiteindelijk stemde de volledige raad in met het voorstel, waarmee het Dekkingsplan 2.0 groen licht kreeg. De focus ligt nu op het realiseren van de plannen en het waarborgen van een toekomstbestendige brandweerzorg in Fryslân.
Samenvatting
Het Dekkingsplan 2.0 van de Veiligheidsregio Fryslân is opgesteld om de brandweerzorg in de regio efficiënter en effectiever te maken. Het plan richt zich op het optimaliseren van opkomsttijden en de spreiding van materieel en vrijwilligers, gebaseerd op risicogebieden. Het plan is ontwikkeld in samenwerking met diverse belanghebbenden, waaronder brandweermedewerkers en gemeentebesturen. Hoewel het plan over het algemeen positief is ontvangen, zijn er financiële risico's die de uitvoering kunnen belemmeren. Het plan voorziet in een efficiencywinst van €350.000, maar er zijn ook tekorten die moeten worden opgevangen. De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten geen zienswijze in te dienen op het plan. Het uiteindelijke doel is een toekomstbestendige brandweerzorg die bijdraagt aan minder branden en slachtoffers.
Brânwacht yn Fryslân krijt takomstbestindige upgrade.
It Dekkingsplan 2.0 fan de Feiligensregio Fryslân belooft in effisjintere en effektievere brânwachtsoarg. Ûndanks finansjele útdagings stimt de gemeenteried fan Achtkarspelen yn mei it plan, dat in besparring fan €350.000 opleverje moat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in libbich debat oer it Dekkingsplan 2.0 fan de Feiligensregio Fryslân, dat rjochte is op it ferbetterjen fan de brânwachtsoarg, kamen sawol loft as soargen nei foaren. It plan, dat ûntwikkele is yn gearwurking mei brânwachtemployearen en gemeentebesturen, stribbet nei optimalisaasje fan opkomsttiiden en in bettere fersprieding fan materiaal en frijwilligers. De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten gjin sicht op te tsjinjen, wêrmei't de wei iepen is foar de útfiering fan it plan.De hear Nicolai, portefúljehâlder, benadrukte de weardering foar de frijwilligers dy't de rêchboarne foarmje fan de brânwacht. "De kompleksiteit en omfang fan it wurk fan de brânwacht fereasket fakbekwaamheid en passende foarsjennings," sa Nicolai. Hy wiisde derop dat de Fryske bydrage per ynwennert leger is as it lanlik gemiddelde, wat neffens him getúget fan effisjinsje.
In wichtich punt fan diskusje wie de bou fan in nije kazerne yn Hûs ter Veen. Al is de exacte boudatum noch net bekend, Nicolai fersekere dat de plannen yn in fier stadium binne. "De kazerne komt op de goede plak, en it is wis dat de bou net lang mear op himsels wachtsje litte sil," stelde er gerêst.
De hear Hoekstra frege him ôf oft de nije kazerne op itselde lokaasje komme soe as de hjoeddeistige. Nicolai antwurde dat de nije lokaasje strategysk keazen is om de oanridtiiden te ferbetterjen. "It is in utopy om te tinken dat alle gebouwen binnen de stelde tiid berikt wurde kinne, benammen op it plattelân," joech er ta, mar benadrukte dat der yndividuele ôfspraken makke wurde foar gebouwen dy't dreech berikber binne.
De finansjele kant fan it plan kaam ek oan bar. De hear Van der Meer frege nei de mearkosten dy't meigean mei de ferbetteringen. Nicolai lege út dat de ekstra kosten foaral sitte yn it ferbetterjen fan de fakbekwaamheid fan de brânwachtemployearen. "Do bist fakbekwamer en better foarbereide," sa sei er, en foege derby ta dat dit essinsjeel is foar de feiligens.
Oan 'e ein stimde de hiele ried yn mei it foarstel, wêrmei't it Dekkingsplan 2.0 it groene ljocht krige. De fokus leit no op it realisearjen fan de plannen en it wierborken fan in takomstbestindige brânwachtsoarg yn Fryslân.
Samenvatting
It Dekkingsplan 2.0 fan de Feiligensregio Fryslân is opsteld om de brânwachtsoarch yn de regio effisjinter en effektiver te meitsjen. It plan rjochtet him op it optimalisearjen fan opkomsttiiden en de fersprieding fan materiaal en frijwilligers, basearre op risikogebieten. It plan is ûntwikkele yn gearwurking mei ferskate belutsenen, ûnder oaren brânwachtemedewurkers en gemeentebesturen. Alhoewol it plan yn it algemien posityf ûntfongen is, binne der finansjele risiko's dy't de útfiering belemmerje kinne. It plan foarsjocht yn in effisjinsjewinst fan €350.000, mar der binne ek tekoarten dy't opfongen wurde moatte. De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten gjin sicht op it plan yn te tsjinjen. It úteinlike doel is in takomstbestindige brânwachtsoarch dy't bydraacht oan minder brannen en slachtoffers.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Dekkingsplan 2.0, Samen Paraat" van de Veiligheidsregio Fryslân. Het plan richt zich op het optimaliseren van de brandweerzorg in de provincie Fryslân door een netwerk van brandweerposten te creëren. Dit netwerk moet zorgen voor efficiënte spreiding van materieel en vrijwilligers, met als doel de opkomsttijden te verbeteren en de veiligheid te vergroten. Het plan is gebaseerd op een risicogerichte benadering en houdt rekening met verschillende risicogebieden. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om geen zienswijze in te dienen, wat betekent dat de raad instemt met het plan zoals het is gepresenteerd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de uitgangspunten, de financiële implicaties en de betrokkenheid van verschillende stakeholders. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de specifieke impact op individuele gemeenten.
Rol van de raad:
De rol van de raad is opiniërend en besluitvormend. De raad wordt gevraagd om een besluit te nemen over het al dan niet indienen van een zienswijze op het Dekkingsplan 2.0.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het plan zonder zienswijze, wat betekent dat zij akkoord gaat met de voorgestelde veranderingen en financiële implicaties. Dit omvat ook de keuze om de stijging van de bijdrage per inwoner te accepteren.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van opkomsttijden en financiële implicaties. Echter, de haalbaarheid hangt af van het oplossen van financiële risico's. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van financiële dekking kan als een risico worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen, wat betekent dat zij instemt met het Dekkingsplan 2.0 zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er uitgebreide participatie is geweest met brandweermedewerkers, vrijwilligers, de ondernemingsraad en gemeenteraadsleden via klankbordgroepen en informatiebijeenkomsten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op efficiëntie en veiligheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, waaronder een efficiencywinst van €350.000, maar ook een tekort dat oploopt tot €440.000 per jaar vanaf 2021. De dekking wordt deels gevonden door de efficiencywinst te salderen met de financiële risico's. De bijdrage per inwoner stijgt van €47 naar €52, wat onder het landelijk gemiddelde van €63 ligt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dekkingsplan 2.0 Veiligheidsregio Fryslân Brandweer Fryslân Opkomsttijden Risicogebieden Netwerkorganisatie Vrijwilligers Efficiencywinst Financiële risico’s BrandweerzorgVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
J. Stellinga
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
J. Stellinga
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
R. Van Der Wal -
Agendapunt 7 Nota Frysk taalbelied Achtkarspelen 2017-2021
Gemeente Achtkarspelen zet in op behoud Friese taal met nieuwe nota
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de nieuwe Nota Frysk taalbelied voor de periode 2017-2021. Deze nota is opgesteld in het kader van de Wet gebruik Friese taal en heeft als doel het behoud en de versterking van de Friese taal. Voor de uitvoering van nieuwe activiteiten is een extra budget van €34.000 nodig.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 21 september 2017 werd de nieuwe Nota Frysk taalbelied besproken. Het voorstel, dat de periode 2017-2021 beslaat, vervangt de vorige nota die liep van 2013-2016. De nota is een verplichting onder de Wet gebruik Friese taal en heeft als doel de Friese taal te behouden en te versterken. Voor de uitvoering van de activiteiten is een extra budget van €34.000 nodig, waarvan €6.000 per jaar structureel wordt gevraagd bij de behandeling van de programmabegroting 2018. De provincie Fryslân biedt subsidiemogelijkheden voor het Fries, waarvoor een aanvraag zal worden ingediend.Tijdens het debat benadrukte de heer Zwaagstra van het CDA het belang van de Friese taal als onderdeel van de Friese cultuur. "Voor het CDA is de Friese cultuur en dus de Friese taal belangrijk," stelde hij. Hij uitte echter ook zorgen over het proces van de nota. "We missen de inbreng van de gewone burgers," aldus Zwaagstra. Hij pleitte voor meer betrokkenheid van de gemeenschap bij het taalbeleid.
Mevrouw Haagsma van de PvdA sprak haar steun uit voor de nota en benadrukte het belang van de Friese taal in het onderwijs en toerisme. "De taal is een uiting van gevoel en cultuur," zei ze. Ze pleitte voor meer aandacht voor Friese culturele evenementen en onderwijs in de Friese taal.
De heer Brinkman van de FNP diende verschillende amendementen en moties in, waaronder een voorstel om de naam 'skeiding' officieel te veranderen in 'skearing'. Hij benadrukte het belang van de Friese taal in het dagelijks leven en pleitte voor meer Friese cursussen voor inwoners. "De Friese taal moet van onderop leven," stelde Brinkman.
Wethouder Stellinga reageerde op de ingediende voorstellen en benadrukte het belang van de Friese taal in de gemeente. "Het moet normaal zijn dat ook op het gemeentehuis Fries gesproken wordt," zei hij. Hij gaf aan dat het college de motie over de naamsverandering van 'skeiding' naar 'skearing' overneemt en dat er gekeken zal worden naar de formatieve consequenties van de andere voorstellen.
De gemeenteraad besloot uiteindelijk de nota vast te stellen en het extra budget beschikbaar te stellen. De komende jaren zullen de activiteiten ter bevordering van de Friese taal worden uitgevoerd, met steun van de provincie Fryslân.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen heeft een nieuwe Nota Frysk taalbelied voor de periode 2017-2021 opgesteld, ter vervanging van de vorige nota die liep van 2013-2016. Deze nota is noodzakelijk vanwege de Wet gebruik Friese taal, die gemeenten verplicht een eigen taalbeleidsplan en -verordening vast te stellen. Het doel van de nota is het behoud en de versterking van de Friese taal. Voor de uitvoering van nieuwe activiteiten op het gebied van de Friese taal is een extra budget van €34.000 nodig voor de komende vier jaar, waarvan €6.000 per jaar structureel wordt gevraagd bij de behandeling van de programmabegroting 2018. De provincie Fryslân biedt subsidiemogelijkheden voor het Fries, waarvoor een aanvraag zal worden ingediend. Na vaststelling van de nota zullen de activiteiten de komende jaren worden uitgevoerd. De gemeenteraad heeft op 21 september 2017 besloten de nota vast te stellen en het extra budget beschikbaar te stellen.
Gemeente Achtkarspelen set yn op behâld Frysk taal mei nije nota.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de nije Nota Frysk taalbelied foar de perioade 2017-2021. Dizze nota is opsteld yn it ramt fan de Wet gebrûk Frysk en hat as doel it behâld en de fersterking fan de Fryske taal. Foar de útfiering fan nije aktiviteiten is in ekstra budzjet fan €34.000 nedich.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 21 septimber 2017 waard de nije Nota Frysk taalbelied besprutsen. It foarstel, dat de perioade 2017-2021 befettet, ferfong de foarige nota dy't rûn fan 2013-2016. De nota is in ferplichting ûnder de Wet gebrûk Frysk en hat as doel it Frysk te behâlden en te fersterkjen. Foar de útfiering fan de aktiviteiten is in ekstra budzjet fan €34.000 nedich, dêr't €6.000 per jier struktioneel frege wurdt by de behanneling fan de programmabegroting 2018. De provinsje Fryslân biedt subsydmogelijkheden foar it Frysk, dêr't in oanfraach yntsjinne wurde sil.Tiidens it debat benadrukte de hear Zwaagstra fan it CDA it belang fan de Fryske taal as ûnderdiel fan de Fryske kultuer. "Foar it CDA is de Fryske kultuer en dus de Fryske taal wichtich," stelde er. Hy útte lykwols ek soargen oer it proses fan de nota. "Wy misse de ynbring fan de gewoane boargers," sa sei Zwaagstra. Hy pleite foar mear belutsenens fan de mienskip by it taalbelied.
Frou Haagsma fan de PvdA spriek har stipe út foar de nota en benadrukte it belang fan de Fryske taal yn it ûnderwiis en toerisme. "De taal is in úting fan gefoel en kultuer," sa sei se. Se pleite foar mear omtinken foar Fryske kulturele eveneminten en ûnderwiis yn it Frysk.
De hear Brinkman fan de FNP diende ferskillende amendeminten en moties yn, ûnder oaren in foarstel om de namme 'skeiding' offisjeel te feroarjen yn 'skearing'. Hy benadrukte it belang fan de Fryske taal yn it deistich libben en pleite foar mear Fryske kursussen foar ynwenners. "De Fryske taal moat fan ûnderop libje," stelde Brinkman.
Wethâlder Stellinga reagearre op de yntsjinne foarstellen en benadrukte it belang fan de Fryske taal yn de gemeente. "It moat normaal wêze dat ek op it gemeentehûs Frysk praat wurdt," sa sei er. Hy joech oan dat it kolleezje de motie oer de nammeferoaring fan 'skeiding' nei 'skearing' oernimt en dat der sjoen wurde sil nei de formatieve konsekwinsjes fan de oare foarstellen.
De gemeenteried besleat úteinlik de nota fêst te stellen en it ekstra budzjet beskikber te stellen. De kommende jierren sille de aktiviteiten ter befoardering fan de Fryske taal útfierd wurde, mei stipe fan de provinsje Fryslân.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen hat in nije Nota Frysk taalbelied foar de perioade 2017-2021 opsteld, ter ferfang fan de foarige nota dy't rûn fan 2013-2016. Dizze nota is needsaaklik fanwege de Wet gebrûk Frysk, dy't gemeenten ferplichtet om in eigen taalbeliedsplan en -feroardening fêst te stellen. It doel fan de nota is it behâld en de fersterking fan de Fryske taal. Foar de útfiering fan nije aktiviteiten op it mêd fan de Fryske taal is in ekstra budzjet fan €34.000 nedich foar de kommende fjouwer jier, dêr't €6.000 per jier struktureel frege wurdt by de behanneling fan de programmabegroting 2018. De provinsje Fryslân biedt subsydzjemogelijkheden foar it Frysk, dêr't in oanfraach yntsjinne wurde sil. Nei fêststelling fan de nota sille de aktiviteiten de kommende jierren útfierd wurde. De gemeenteried hat op 21 septimber 2017 besletten de nota fêst te stellen en it ekstra budzjet beskikber te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Nota Frysk taalbelied Achtkarspelen 2017-2021
Samenvatting: De Nota Frysk taalbelied Achtkarspelen 2017-2021 is opgesteld om het gebruik en de versterking van de Friese taal in de gemeente Achtkarspelen te bevorderen. Het document actualiseert het beleid voor de periode 2017-2021 en voldoet aan de eisen van de Wet gebruik Friese taal. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om de nota vast te stellen en structureel € 6.000 extra per jaar beschikbaar te stellen voor nieuwe initiatieven. De totale kosten voor de komende vier jaar worden geraamd op € 34.000, waarvan een deel gedekt wordt door bestaande budgetten en mogelijke subsidies van de provincie Fryslân.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het een duidelijk kader biedt voor het Friese taalbeleid en de financiële implicaties ervan. Het bevat een overzicht van de benodigde middelen en de dekking daarvan, evenals de wettelijke verplichtingen waaraan het voldoet.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om het kader voor het Friese taalbeleid vast te stellen door de nota goed te keuren. Daarnaast moet de raad beslissen over de toewijzing van extra financiële middelen voor de uitvoering van het beleid.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij het belangrijk vindt om extra middelen vrij te maken voor de bevordering van de Friese taal en of zij akkoord gaat met de voorgestelde initiatieven en de financiële dekking daarvan.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid van de doelen en de acceptatiecriteria zijn minder duidelijk omschreven. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om de Nota Frysk taalbelied Achtkarspelen 2017-2021 vast te stellen en structureel € 6.000 extra per jaar beschikbaar te stellen voor nieuwe initiatieven op het gebied van de Friese taal.
Participatie
Er is een interactieve bijeenkomst georganiseerd voor raadsleden en andere betrokkenen, wat wijst op enige mate van participatie in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op taalbeleid.
Financiële gevolgen en dekking
De totale kosten voor de komende vier jaar worden geraamd op € 34.000. Hiervan wordt € 10.000 gedekt door een bestaand budget en € 24.000 door een nieuw budget. Er wordt ook gekeken naar subsidiemogelijkheden bij de provincie Fryslân, wat de financiële last kan verlichten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Frysk taalbelied Fryske taal Wet gebrûk Fryske taal Taalferoardering Beliedsnota Finansiering Subsydzjemooglikheden Boargerpartisipaasje Kommunikaasje Provinsje FryslânVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
R. Van Der Wal
Sake van der Meer - FNP
S. Groenhof
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
F.j. Hoekstra
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
F.j. Hoekstra
S. Groenhof
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
Sake van der Meer - FNP
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
Sake van der Meer - FNP
S. Groenhof
F.j. Hoekstra
R. Van Der Wal
S. Groenhof
F.j. Hoekstra
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
00:48:03 - 00:55:20 - 00:56:41 - 01:01:00 - 01:01:14 - 01:12:59 - 01:16:21 - 01:16:33 - 01:17:46 - 01:21:03 - 01:23:45 - 01:26:59 - 01:28:14 - 01:30:08 - 01:30:45 - 01:31:40 - 01:31:57 - 01:32:11 - 01:33:00 - 01:33:50 - 01:35:04 - 01:35:26 - 01:36:25 - 01:36:27 - 01:36:51 - 01:54:06 - 01:55:10 - 01:57:14 - 01:57:39 - 01:58:02 - 01:58:16 - 01:58:32 - 01:59:06 - 01:59:24 - 01:59:27 - 02:00:02 - 02:00:31 - 02:01:12 - 02:01:31 - 02:02:07 - 02:03:06 - 02:03:23 - 02:04:18
F.j. Hoekstra -
01:01:08 - 01:13:15 - 01:16:17 - 01:16:37 - 01:17:47 - 01:22:11 - 01:23:56 - 01:26:49 - 01:26:57 - 01:27:44 - 01:28:55 - 01:30:04 - 01:30:14 - 01:30:54 - 01:32:33 - 01:32:37 - 01:33:09 - 01:34:45 - 01:36:49 - 01:52:40 - 01:54:16 - 01:55:25 - 01:56:24 - 01:57:53 - 01:58:13 - 01:58:39 - 02:02:10 - 02:03:20
J. Stellinga -
Agendapunt 7.1 Amendement CDA, PvdA en CU inzake Fryske cultuur - doorgeschoven
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Nota Frysk taalbelied Achtkarspelen 2017-2021" en richt zich op de Fryske cultuur. Het stelt voor om bepaalde promotionele activiteiten voor de Friese taal te schrappen en de vrijgekomen middelen te herbestemmen voor de ondersteuning van de Fryske cultuur en ambtelijke ondersteuning. De indieners menen dat de huidige middelen voor ambtelijke ondersteuning mogelijk onvoldoende zijn om de culturele ambities te realiseren. Ze benadrukken dat cultuur essentieel is voor het levend houden van een taal en dat de focus hierop moet liggen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn argumentatie en biedt duidelijke redenen voor de voorgestelde wijzigingen. Het geeft echter geen gedetailleerde financiële analyse van de herbestemming van middelen.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde wijzigingen in het uitvoeringsplan van de Nota Frysk taalbelied worden aangenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de huidige promotionele activiteiten voor de Friese taal of het herbestemmen van middelen naar culturele ondersteuning en ambtelijke versterking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor de herbestemming van middelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de herbestemming is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met het schrappen van de genoemde promotionele activiteiten en het herbestemmen van de middelen naar cultuur en ambtelijke ondersteuning.
Participatie:
Het amendement zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien de focus ligt op taal en cultuur.
Financiële gevolgen:
Het amendement stelt dat de vrijgekomen middelen van de geschrapte activiteiten worden herbestemd, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor de herbestemming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Frysk Fryske cultuur Ambtelijke ondersteuning Uitvoeringsplan Promotiefilm Campagne Openbare ruimtes Afûk Functioneringsgesprekken Regulier budgetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.2 Amendemint FNP oer foarwurd - doorgeschoven
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie kan ik een analyse geven van het amendement van de FNP-fractie in Achtkarspelen met betrekking tot het Frysk taalbeleid 2017-2021.
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft betrekking op de "Nota Frysk taalbelied Achtkarspelen 2017-2021". Het doel van het amendement lijkt te zijn om de rol van de Friese taal in het beleid te versterken en ervoor te zorgen dat de nuances van het beleid niet verloren gaan voor de betrokkenen. Het amendement is echter niet in stemming gebracht.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement lijkt specifiek gericht op het benadrukken van de gelijkwaardige rol van beide talen (Fries en Nederlands) in het beleid. Het is onduidelijk of het amendement alle aspecten van het taalbeleid adresseert, aangezien het niet in stemming is gebracht en er geen verdere details zijn verstrekt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te bespreken en te besluiten of het wordt aangenomen als onderdeel van het bredere taalbeleid. De raad moet ook overwegen hoe het amendement past binnen de bestaande beleidskaders.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde wijzigingen in het taalbeleid ondersteunen, wat kan betekenen dat zij de Friese taal een prominentere rol geven. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de standpunten van de verschillende fracties over taalbeleid.
SMART en Inconsistenties:
Op basis van de verstrekte informatie is het moeilijk te beoordelen of het amendement SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) is. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen genoemd. Zonder de volledige tekst van het amendement zijn eventuele inconsistenties moeilijk te identificeren.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement willen aannemen als onderdeel van het taalbeleid. Aangezien het amendement niet in stemming is gebracht, kan de raad ervoor kiezen om het te herzien of te verwerpen.
Participatie:
Er is geen specifieke informatie over participatie in het amendement. Het is onduidelijk of er inspraak is geweest van belanghebbenden of de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit amendement, aangezien het zich richt op taalbeleid.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in de verstrekte informatie. Het is onduidelijk of het amendement financiële implicaties heeft.
In het algemeen lijkt het amendement gericht op het versterken van de positie van de Friese taal binnen het gemeentelijk beleid, maar zonder de volledige tekst en context is het moeilijk om een gedetailleerde analyse te geven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement FNP-riedsfraksje Nota Frysk taalbelied Riedsgearkomste Wurklistpunt Frysk Taalbelied Belutsenen Lykweardige rol KanttekeningsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.3 Amendemint FNP oer funksje-eask - doorgeschoven
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Nota Frysk taalbelied Achtkarspelen 2017-2021" en richt zich specifiek op een wijziging in de functie-eisen met betrekking tot de Friese taal. Het voorstel is om de zin "passief beheersen van de Friese taal is wenselijk" te veranderen in "passief beheersen is noodzakelijk". De indiener, FNP/Tjibbe Brinkman, stelt dat de term "wenselijk" te vrijblijvend is en kan leiden tot situaties waarin medewerkers het Fries niet hoeven te begrijpen, wat in strijd zou zijn met gelijkberechtiging.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is specifiek en richt zich op een duidelijk afgebakend onderdeel van de nota. Het biedt een heldere motivatie voor de voorgestelde wijziging, maar verdere details over de implementatie en gevolgen ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde wijziging in de nota wordt opgenomen. Dit vereist een afweging van de noodzaak en implicaties van de taalvereiste.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige formulering ("wenselijk") of het aannemen van de strengere eis ("noodzakelijk"). Dit heeft implicaties voor de inclusiviteit en toegankelijkheid van functies binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in termen van taalvereisten. Echter, het is niet volledig SMART omdat het niet tijdgebonden is en geen specifieke acties of verantwoordelijkheden benoemt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de gevolgen van de wijziging zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen en de nota dienovereenkomstig wordt aangepast.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie. Het richt zich op interne taalvereisten en niet op bredere betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit amendement, aangezien het zich richt op taalbeleid en niet op milieukwesties.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen financiële gevolgen. Er is geen informatie over eventuele kosten of hoe deze gedekt zouden worden, wat een belangrijk aandachtspunt kan zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Frysk taalbelied Funksje-eask Passyf behearskjen Nedich Winsklik Lykberjochtiging FNP-riedsfraksje Tjibbe Brinkman Riedsgearkomste TaljochtingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.4 Amendemint FNP oer plaknammen - doorgeschoven
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft "Amendemint 4.7 Iepenbiere romte" van de FNP-fractie in Achtkarspelen. Het amendement stelt voor om plaatsnamen zowel in het Nederlands als in het Fries vast te stellen, in plaats van alleen in het Nederlands. Dit voorstel is onderdeel van de Nota Frysk taalbelied Achtkarspelen 2017-2021 en werd geagendeerd voor de raadsvergadering op 19 oktober 2017. Het amendement is echter niet in stemming gebracht tijdens de vergadering van 21 september 2017.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op de wijziging van de taal waarin plaatsnamen worden vastgesteld. Het biedt een duidelijke toelichting op de voorgestelde wijziging, maar mist verdere details over de implementatie en mogelijke gevolgen.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijziging in de vaststelling van plaatsnamen wordt aangenomen. Dit vereist een afweging van culturele en praktische overwegingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behoud van de huidige situatie (plaatsnamen alleen in het Nederlands) of het omarmen van tweetaligheid door ook het Fries te gebruiken. Dit kan invloed hebben op de culturele identiteit en zichtbaarheid van de Friese taal.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in zijn doelstelling om plaatsnamen in twee talen vast te stellen. Het is echter niet tijdgebonden en biedt geen specifieke criteria voor succes of evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering en kosten worden niet besproken.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou betekenen dat plaatsnamen voortaan zowel in het Nederlands als in het Fries worden vastgesteld.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op taalbeleid en culturele aspecten.
Financiële gevolgen:
Het amendement vermeldt geen financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Mogelijke kosten kunnen verband houden met het aanpassen van bewegwijzering en administratieve systemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Frysk taalbelied Plaknammen Iepenbiere romte Nederlânsk Frysk Nota Riedsgearkomste Wurklistpunt Tjibbe BrinkmanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.5 Amendemint FNP oer skriftlike korrespondinsje - doorgeschoven
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Nota Frysk taalbelied Achtkarspelen 2017-2021" en richt zich specifiek op de schriftelijke correspondentie van de gemeente. Het voorstel beoogt de laatste zin van sectie 3.3 te wijzigen, zodat het gemeentebestuur op eigen initiatief Friese brieven kan versturen, na afweging van de belangen van de geadresseerden, zonder dat de gemeentelijke organisatie als beperking wordt genoemd. De indiener, FNP/Tjibbe Brinkman, benadrukt dat de gemeente een voorbeeldfunctie heeft en dat capaciteit geen beperking mag zijn.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op een zin in de nota. Het biedt een duidelijke wijziging en toelichting, maar mist wellicht een bredere context of onderbouwing over de impact van de wijziging.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijziging in de nota wordt opgenomen. Dit vereist een afweging van de belangen van de geadresseerden en de organisatorische implicaties.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige formulering, die rekening houdt met de gemeentelijke organisatie, of het aannemen van de wijziging die de nadruk legt op de voorbeeldfunctie van de gemeente en het belang van Friese correspondentie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijziging van de tekst. Het is echter niet volledig SMART, omdat het geen tijdsgebonden of specifieke criteria voor evaluatie bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op de organisatiecapaciteit is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen en de nota dienovereenkomstig wordt aangepast.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie, maar de wijziging kan impliceren dat de gemeente meer in lijn met de Friese taalwensen van de gemeenschap wil handelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op taalbeleid en correspondentie.
Financiële gevolgen:
Het amendement vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is onduidelijk of de wijziging extra kosten met zich meebrengt, bijvoorbeeld door een toename van de behoefte aan Friese taalvaardigheid binnen de organisatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Frysk taalbelied Amendement Frysktalige brieven Gemeentebestjoer Belangen Adressearde(n) Foarbyldfunksje Kapasiteit Skriftlike korrespondinsje Tjibbe BrinkmanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.6 Moasje CDA, FNP en PvdA oer feroarje namme De Scheiding (N358) - doorgeschoven
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen overweegt om de naam van de weg N358 formeel te veranderen van "De Scheiding" naar "De Skieding", zoals deze al in de gemeente Smallingerland en de provincie Fryslân wordt genoemd. Dit voorstel is gebaseerd op het feit dat "De Skieding" de gangbare naam is in het dagelijks gebruik en al formeel is opgenomen in de BAG/GBA van Smallingerland. De raad heeft in oktober 2015 al een meerderheid voor dit voorstel uitgesproken. Er is een mogelijkheid om voor de geschatte kosten van ongeveer €7000,- subsidie aan te vragen bij de provincie. Het college wordt verzocht om, afhankelijk van de resultaten van de subsidieaanvraag, de naamswijziging door te voeren en de inwoners en instanties hiervan op de hoogte te stellen. Dit voorstel draagt bij aan de zichtbaarheid van de Friese taal, in lijn met de Wet Gebruik Friese Taal. De motie is nog niet in stemming gebracht en het onderwerp staat besluitvormend geagendeerd voor de raadsvergadering op 19 oktober 2017.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen oerwaget om de namme fan de wei N358 offisjeel te feroarjen fan "De Scheiding" nei "De Skieding", sa't dizze al neamd wurdt yn de gemeente Smellingerlân en de provinsje Fryslân. Dit foarstel is basearre op it feit dat "De Skieding" de gebrûkelike namme is yn it deistich gebrûk en al offisjeel opnommen is yn de BAG/GBA fan Smellingerlân. De ried hat yn oktober 2015 al in mearderheid foar dit foarstel útsprutsen. Der is in mooglikheid om foar de skatte kosten fan sa'n €7000,- subsydzje oan te freegjen by de provinsje. It kolleezje wurdt frege om, ôfhinklik fan de resultaten fan de subsydzje-oanfraach, de namwiziging troch te fieren en de ynwenners en ynstânsjes hjirfan op 'e hichte te stellen. Dit foarstel draacht by oan de sichtberens fan de Fryske taal, yn line mei de Wet Gebrûk Fryske Taal. De motyf is noch net yn stimming brocht en it ûnderwerp stiet beslútsjend op 'e aginda foar de riedsfergadering op 19 oktober 2017.
-
07 - Moasje CDA FNP en PvdA oer feroarje namme De Scheiding (N358) - doorgeschoven.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Moasje Wurklistpunt: 7. Nota Frysk taalbelied Achtkarspelen 2017-2021 Underwerp: feroarje namme De Scheiding (N358)." De motie stelt voor om de formele naam van de weg N358 in de gemeente Achtkarspelen te wijzigen van "De Scheiding" naar "De Skieding," in lijn met het gebruik in de gemeente Smallingerland en de provincie Fryslân. Dit zou de zichtbaarheid van de Friese taal bevorderen. Er is een mogelijkheid om subsidie aan te vragen bij de provincie voor de geschatte kosten van €7000.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke doelstelling, een financiële inschatting, en een plan voor subsidieaanvraag. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de procedurele stappen na de naamswijziging en de communicatie met betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de naamswijziging en de bijbehorende subsidieaanvraag. De raad speelt een cruciale rol in het formeel vaststellen van de nieuwe naam en het informeren van inwoners en instanties.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de zichtbaarheid van de Friese taal willen bevorderen door de naamswijziging te ondersteunen. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de prioriteit die aan taalbeleid wordt gegeven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (naamswijziging en kosten), maar mist tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van subsidie kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de naamswijziging en de subsidieaanvraag bij de provincie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inwoners en instanties op de hoogte worden gesteld, maar geeft geen details over hoe participatie wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk om taalbeleid en culturele zichtbaarheid gaat.
Financiële gevolgen:
De geschatte kosten voor de naamswijziging bedragen €7000. Het voorstel geeft aan dat er subsidie kan worden aangevraagd bij de provincie om deze kosten te dekken, maar het is onduidelijk of er een plan B is als de subsidie niet wordt toegekend.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Skieding N358 Fryske taal BAG/GBA Subsydzje Fryske strjitnammejouwing Wet Gebrûk Fryske Taal Smellingerlân Provinsje Fryslân Kosten €7000Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.7 Moasje FNP oer LEJA - doorgeschoven
Samenvatting
De tekst beschrijft een motie die niet in stemming is gebracht en een onderwerp dat geagendeerd is voor de raadsvergadering van 19 oktober 2017 in de gemeente Achtkarspelen. Het betreft punt 7 op de agenda: de Nota Frysk taalbeleid Achtkarspelen 2017-2021. Tijdens de vergadering op 21 september 2017 heeft de gemeenteraad het college verzocht om in het LEJA (Lokaal Educatief Jeugdbeleid Achtkarspelen) een plan van aanpak te realiseren met duidelijke prestatieafspraken en structureel beleid voor het primair en voortgezet onderwijs. Er wordt benadrukt dat er meer aandrang moet zijn op structureel beleid voor meertaligheid in het voor-, primair en voortgezet onderwijs, aangezien de huidige aanpak te vrijblijvend is. De toelichting is afkomstig van de FNP-fractie, vertegenwoordigd door Tjibbe Brinkman.
Samenvatting
De tekst beskriuwt in motyf dat net yn stimming brocht is en in ûnderwerp dat agindearre is foar de riedsfergadering fan 19 oktober 2017 yn de gemeente Achtkarspelen. It giet om punt 7 op 'e aginda: de Nota Frysk taalbelied Achtkarspelen 2017-2021. Tidens de ferigening op 21 septimber 2017 hat de ried it kolleezje frege om yn it LEJA (Lokaal Educatief Jeugdbeleid Achtkarspelen) in oanpakplan te realisearjen mei dúdlike prestaasjeôfspraken en struktureel belied foar it primêr en fuortset ûnderwiis. Der wurdt benadrukt dat der mear drang wêze moat op struktureel belied foar meartaligens yn it foar-, primêr en fuortset ûnderwiis, om't de hjoeddeistige oanpak te frijbliuwend is. De taheakking komt fan de FNP-fraksje, fertsjintwurdige troch Tjibbe Brinkman.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie betreft de "Nota Frysk taalbelied Achtkarspelen 2017-2021" en roept op tot een concreet actieplan binnen het LEJA (Lokaal Educatief Jeugdbeleid Achtkarspelen) met duidelijke prestatieafspraken en structureel beleid voor het primair en voortgezet onderwijs. De motie benadrukt dat het huidige beleid voor meertaligheid in het voor-, primair en voortgezet onderwijs te vrijblijvend is en vraagt om meer concrete maatregelen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt specifiek en gericht, maar mist mogelijk gedetailleerde uitwerking van hoe de prestatieafspraken en het structurele beleid eruit moeten zien. Er is behoefte aan meer concrete stappen en tijdlijnen.
Rol van de Raad:
De raad moet het college verzoeken om een actieplan te ontwikkelen en te implementeren. De raad heeft een toezichthoudende rol om ervoor te zorgen dat het beleid effectief wordt uitgevoerd.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de nadruk willen leggen op het versterken van meertaligheid in het onderwijs en hoe ze dit willen realiseren. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioritering van middelen en samenwerking met onderwijsinstellingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vaagheid kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het college willen verzoeken om het actieplan te ontwikkelen en hoe ze de voortgang willen monitoren.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van belanghebbenden zoals scholen, ouders en leerlingen. Dit kan een belangrijk aspect zijn om draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in dit voorstel, tenzij het gaat om de duurzame implementatie van meertaligheid in het onderwijs.
Financiële Gevolgen:
De motie geeft geen specifieke financiële gevolgen aan, noch hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt om de haalbaarheid van het voorstel te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Frysk taalbelied LEJA Meartaligens Primêr ûnderwiis Fuortset ûnderwiis Foarskoalsk ûnderwiis Plan fan oanpak Struktureel belied FNP-fraksje Tjibbe BrinkmanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.8 Moasje FNP oer riedsutstel ynt Frysk - doorgeschoven
Samenvatting
De tekst beschrijft een motie die niet in stemming is gebracht, maar die besluitvormend is geagendeerd voor de raadsvergadering van 19 oktober 2017 in de gemeente Achtkarspelen. Het betreft een voorstel om bij elke raadsvergadering minimaal één raadsvoorstel in het Fries op te stellen. De gemeente Achtkarspelen is tweetalig, maar het Fries speelt nog geen gelijkwaardige rol naast het Nederlands, zoals blijkt uit de Nederlandstalige borden en raadsstukken. De nota benadrukt de noodzaak om de positie van het Fries te versterken en de verantwoordelijkheid van de gemeentelijke overheid hierin te bepalen. De wethouder van het Fries, Sjon Stellinga, en de FNP-fractie ondersteunen dit initiatief.
Samenvatting
De tekst beskriuwt in motyf dat net yn stimming brocht is, mar dat beslútfoarmjend agindearre is foar de riedsfergadering fan 19 oktober 2017 yn de gemeente Achtkarspelen. It giet om in foarstel om by elke riedsfergadering minimaal ien riedsfoarstel yn it Frysk op te stellen. De gemeente Achtkarspelen is twatalich, mar it Frysk spilet noch gjin lykweardige rol neist it Nederlânsk, sa't bliken docht út de Nederlânsktalige boarnen en riedsstikken. De nota benadrukt de needsaak om de posysje fan it Frysk te fersterkjen en de ferantwurdlikheid fan de gemeentlike oerheid hjiryn te bepalen. De wethâlder fan it Frysk, Sjon Stellinga, en de FNP-fraksje stypje dit ynisjatyf.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als onderwerp "Nota Frysk taalbelied Achtkarspelen 2017-2021" en verzoekt het college om bij elke raadsvergadering minimaal één raadsvoorstel in het Fries op te stellen. De motie benadrukt de tweetaligheid van de gemeente Achtkarspelen en stelt dat het Fries en Nederlands een gelijkwaardige rol zouden moeten spelen in het dagelijks verkeer. Echter, in de praktijk is dit niet het geval, zoals blijkt uit de uitsluitend Nederlandstalige borden en raadsstukken. De motie roept op tot een herwaardering van de rol van het Fries binnen de gemeenschap en de verantwoordelijkheid van de gemeentelijke overheid hierin.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in zijn doelstelling om de positie van het Fries te versterken binnen de gemeentelijke communicatie. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en de verwachte impact van het voorstel.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij het voorstel steunt om de tweetaligheid te bevorderen door het Fries prominenter te gebruiken in raadsstukken.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de nadruk willen leggen op het bevorderen van de Friese taal en cultuur, wat mogelijk politieke en culturele implicaties heeft binnen de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek voor evaluatie, en een duidelijk plan voor acceptatie en realisatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college verzoekt om bij elke raadsvergadering minimaal één raadsvoorstel in het Fries op te stellen.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van de gemeenschap of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op taalbeleid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Dit kan een punt van zorg zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Frysk taalbelied Twataligheid Gemeente Achtkarspelen Riedsútstel Beliedsnota Talenrol Mienskip Gemeentelijke overheid Kolleezje Posysje en rolVerfijning van de zoekopdracht: