13-07-2017 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Vragenhalfuur
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Gert Terpstra - CDA
Agendapunt 1 Opening
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Agendapunt 2 Mededelingen/Afsprakenlijst
G. Gerbrandy (voorzitter)
Harjan Bruining - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Harjan Bruining - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
Harjan Bruining - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
T. Nicolai
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 4 Besluitenlijsten vorige raadsvergaderingen d.d. 15 juni 2017 en 22 juni 2017
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 5 Zwembad Buitenpost
Nieuw Zwembad Buitenpost: Gemeente Neemt Regie in Eigen Handen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om zelf een nieuw overdekt zwembad in Buitenpost te bouwen. Dit besluit kwam na een intensief debat waarin de noodzaak van een zwembad als publieke voorziening centraal stond.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 13 juli 2017 werd duidelijk dat er geen plannen waren ingediend die voldeden aan de huidige criteria voor de bouw van een nieuw overdekt zwembad. Daarom heeft de gemeenteraad besloten om zelf de regie te nemen en een zwembad in eigen beheer te bouwen. Het nieuwe zwembad moet een 25-meterbad bevatten en de exploitatiekosten mogen maximaal € 100.000 per jaar bedragen."Een zwembad is van wezenlijk belang voor de regio," benadrukte wethouder Spoelstra. Hij wees op het belang van een zwembad voor de breedtesport, het leszwemmen en de recreatie. De wethouder kreeg bijval van de meeste raadsleden, die het belang van een zwembad voor de leefbaarheid van de regio onderstreepten.
Johan Driessen, voorzitter van de zwemvereniging PVC, sprak tijdens het debat zijn steun uit voor een nieuw zwembad. "Onze zwemmers hebben mooie resultaten behaald en om dat te kunnen blijven doen, hebben we een overdekt 25-meterbad nodig," aldus Driessen. Hij wees erop dat bijna een derde van de bevolking gebruikmaakt van een zwembad en dat het huidige zwembad jaarlijks 70.000 bezoekers trekt.
De gemeenteraad besloot unaniem om het college van burgemeester en wethouders de opdracht te geven om met een voorstel te komen voor de bouw van het zwembad. Het college moet ook onderzoeken hoe de exploitatie van het zwembad georganiseerd kan worden. In oktober 2017 zal de raad worden geïnformeerd over de voortgang en de financiële gevolgen.
Het besluit werd met enthousiasme ontvangen door de aanwezigen. "Dit is een belangrijke stap voor de toekomst van onze gemeente," aldus een tevreden wethouder Spoelstra. Met dit besluit hoopt de gemeenteraad rust te creëren voor alle betrokkenen en de continuïteit van het zwembad in Buitenpost te waarborgen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 13 juli 2017 besloten dat er geen plannen zijn ingediend die voldoen aan de huidige criteria voor de bouw van een nieuw overdekt zwembad in Buitenpost. Daarom worden er nieuwe criteria vastgesteld voor een gemeentelijke bijdrage aan een dergelijk project. Deze criteria zullen openbaar worden gemaakt en er zal een openbare (Europese) aanbesteding worden georganiseerd om nieuwe plannen te verwerven. De nieuwe criteria omvatten onder andere dat het zwembad een openbare voorziening moet zijn met een 25-meter bad, dat er geen gemeentelijke garantie voor investeringen wordt afgegeven, en dat de exploitatiekosten maximaal € 100.000 per jaar mogen bedragen. Het zwembad moet in Buitenpost worden gevestigd en de bouw moet voor 1 september 2019 zijn afgerond. Het college van burgemeester en wethouders streeft ernaar om de aanbestedingsstrategie in het najaar van 2017 aan de raad voor te leggen.
Nij Swimbad Bûtenpost: Gemeente Nimt Regy yn Eigen Hannen
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om sels in nij oerdek swembêd yn Bûtenpost te bouwen. Dit beslút kaam nei in yntinsyf debat wêryn de needsaak fan in swembêd as iepen foarsjenning sintraal stie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 13 july 2017 waard dúdlik dat der gjin plannen yntsjinne wienen dy't foldienen oan de hjoeddeistige kritearia foar de bou fan in nij oerdutsen swimbad. Dêrom hat de gemeenteried besletten om sels de regy te nimmen en in swimbad yn eigen behear te bouwen. It nije swimbad moat in 25-meterbad befetsje en de eksploitaasjekosten meie maksimaal € 100.000 per jier wêze."In swimbad is fan wêzentlik belang foar de regio," benadrukte wethâlder Spoelstra. Hy wiisde op it belang fan in swimbad foar de breedtesport, it les-swimmen en de rekreaasje. De wethâlder krige byfal fan de measte riedsleden, dy't it belang fan in swimbad foar de libbensberens fan de regio benadrukten.
Johan Driessen, foarsitter fan de swimferiening PVC, spruts tiidens it debat syn stipe út foar in nij swimbad. "Us swimmers hawwe moaie resultaten behelle en om dat te kinnen bliuwe dwaan, hawwe wy in oerdutsen 25-meterbad nedich," sa sei Driessen. Hy wiisde derop dat hast in tredde fan de befolking brûk makket fan in swimbad en dat it hjoeddeistige swimbad jierliks 70.000 besikers lûkt.
De gemeenteried besleat ienstemmich om it kolleezje fan boargemaster en wethâlders de opdracht te jaan om mei in foarstel te kommen foar de bou fan it swimbad. It kolleezje moat ek ûndersykje hoe't de eksploitaasje fan it swimbad organisearre wurde kin. Yn oktober 2017 sil de ried ynformearre wurde oer de foargong en de finansjele gefolgen.
It beslút waard mei entûsjasme ûntfongen troch de oanwêzigen. "Dit is in wichtige stap foar de takomst fan ús gemeente," sa sei in tefreden wethâlder Spoelstra. Mei dit beslút hoopet de gemeenteried rêst te skeppen foar alle belutsenen en de kontinuïteit fan it swimbad yn Bûtenpost te wierborken.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 13 july 2017 besletten dat der gjin plannen yndien binne dy't foldogge oan de hjoeddeistige kritearia foar de bou fan in nij oerdutsen swimbad yn Bûtenpost. Dêrom sille der nije kritearia fêststeld wurde foar in gemeentlike bydrage oan in sulk projekt. Dizze kritearia sille iepenbier makke wurde en der sil in iepenbiere (Europeeske) oanskriuwing organisearre wurde om nije plannen te ferwerven. De nije kritearia behelje ûnder oaren dat it swimbad in iepenbiere foarsjenning wêze moat mei in 25-meter bad, dat der gjin gemeentlike garânsje foar ynfestearrings jûn wurdt, en dat de eksploitaasjekosten maksimaal € 100.000 per jier wêze meie. It swimbad moat yn Bûtenpost fêstige wurde en de bou moat foar 1 septimber 2019 ôfrûn wêze. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders stribbet dernei om de oanskriuwingsstrategyje yn it najaar fan 2017 oan de ried foar te lizzen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zwembad Buitenpost
Samenvatting: Het voorstel betreft de toekomst van het zwembad De Kûpe in Buitenpost. In 2012 werd besloten dat het zwembad open zou blijven, mits het kostenneutraal geëxploiteerd kon worden zonder gemeentelijke subsidie. Drie initiatieven voor een nieuw overdekt zwembad voldeden niet aan de criteria. Het voorstel is om nieuwe criteria vast te stellen voor een gemeentelijke bijdrage en een openbare aanbesteding te starten. De nieuwe criteria moeten realistisch zijn, gezien de eerdere plannen niet haalbaar bleken zonder gemeentelijke steun. Het doel is om een duurzame zwemvoorziening te realiseren die toegankelijk is voor diverse gebruikersgroepen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde financiële analyses en een concreet plan voor de aanbestedingsstrategie. Het biedt echter een duidelijke richting voor de volgende stappen.
Rol van de Raad
De raad heeft de verantwoordelijkheid om nieuwe criteria vast te stellen en te beslissen over de financiële bijdrage van de gemeente. Ze moeten ook toezicht houden op het aanbestedingsproces.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de hoogte van de gemeentelijke bijdrage en de voorwaarden waaronder deze wordt verstrekt. Ze moeten ook overwegen hoe belangrijk het zwembad is voor de gemeenschap en welke concessies ze bereid zijn te maken.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er duidelijke doelen zijn, zoals de opening van het zwembad per 1 januari 2019, ontbreken specifieke meetbare criteria en een gedetailleerde tijdlijn voor de aanbesteding.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de nieuwe criteria vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde aanbestedingsprocedure.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers, maar benadrukt wel de toegankelijkheid van het zwembad voor verschillende gebruikersgroepen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van langdurige exploitatie en energie-efficiëntie van de nieuwe faciliteit.
Financiële Gevolgen
Het voorstel impliceert een jaarlijkse gemeentelijke bijdrage van maximaal €100.000 vanaf 2019. Er is geen gedetailleerd financieel plan, maar de kosten voor externe adviezen worden gedekt door bestaande middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zwembad Buitenpost Overdekt zwembad Stichting sportcentrum 8kspelen MFLC Postma & Roling Aanbesteding Exploitatievergoeding Criteria Gemeentelijke bijdrage BouwkostenVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
Sake van der Meer - FNP
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
Jouke Spoelstra
S. Groenhof
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
R. Van Der Wal
Sake van der Meer - FNP
D. Van Oosten
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
00:17:09 - 00:21:33 - 00:21:52 - 00:26:17 - 00:27:41 - 00:27:54 - 00:31:26 - 00:33:19 - 00:33:54 - 00:40:06 - 00:41:35 - 00:46:22 - 00:52:37 - 00:53:51 - 00:54:02 - 00:55:06 - 00:57:31 - 01:00:40 - 01:01:45 - 01:03:27 - 01:04:47 - 01:05:40 - 01:06:27 - 01:06:46 - 01:08:32 - 01:08:49 - 01:09:43 - 01:10:49 - 01:11:38 - 01:24:03 - 01:25:05 - 01:26:01 - 01:26:29
Onbekende spreker -
00:21:44 - 00:21:56 - 00:21:59 - 00:23:52 - 00:23:54 - 00:26:27 - 00:26:37 - 00:26:43 - 00:27:02 - 00:27:21 - 00:27:27 - 00:27:42 - 00:28:05 - 00:31:40 - 00:33:36 - 00:40:24 - 00:41:36 - 00:46:39 - 00:52:25 - 00:52:25 - 00:53:11 - 00:54:01 - 01:01:35 - 01:01:41 - 01:01:46 - 01:01:49 - 01:02:22 - 01:02:25 - 01:02:27 - 01:05:02 - 01:24:33
Ij. Van Kammen -
T. Nicolai -
Agendapunt 5.1 Amendement CDA, PvdA, CU, FNP, GBA en VVD inzake zwembad in eigen beheer - aangenomen
-
05 - Amendement CDA, PvdA, CU, FNP, GBA en VVD inzake zwembad in eigen beheer - aangenomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Zwembad Buitenpost - Zwembad in eigen beheer
Samenvatting: Het amendement, aangenomen door de gemeenteraad van Achtkarspelen, stelt dat er geen plannen zijn ingediend die voldoen aan de huidige criteria voor het zwembad in Buitenpost. Het college krijgt de opdracht om een voorstel te ontwikkelen voor de bouw van een zwembad in eigen beheer. Daarnaast moet onderzocht worden hoe de exploitatie van het nieuwe zwembad georganiseerd kan worden. Het college moet de raad in oktober 2017 informeren over de voortgang, het proces en de financiële gevolgen. Het doel is om zekerheid te bieden over het behoud van het overdekte zwembad, dat belangrijk is voor sport, recreatie en zwemlessen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de stappen die moeten worden genomen, zoals het ontwikkelen van een bouwvoorstel en het onderzoeken van exploitatiemogelijkheden. Echter, specifieke details over de criteria waaraan niet voldaan is, ontbreken.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten het college opdracht geven om met een voorstel te komen en later de voortgang en financiële implicaties beoordelen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de verantwoordelijkheid voor de bouw en exploitatie van het zwembad in eigen beheer willen nemen, wat politieke en financiële implicaties heeft.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek (bouw en exploitatie van een zwembad), meetbaar (voorstel en onderzoek), en tijdgebonden (rapportage in oktober 2017). Het is minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie, en er zijn geen duidelijke prestatie-indicatoren.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het college de opdracht te geven een voorstel te ontwikkelen en de exploitatie te onderzoeken, en later de resultaten en financiële gevolgen te evalueren.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden, maar benadrukt wel het belang van het zwembad voor de gemeenschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij de bouw en exploitatie van het zwembad, bijvoorbeeld in termen van energiegebruik en milieuvriendelijkheid.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vraagt om een onderzoek naar de financiële gevolgen, maar biedt geen gedetailleerde financiële dekking of budgettering. Dit moet in de rapportage in oktober 2017 worden verduidelijkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zwembad Buitenpost Eigen beheer Exploitatie Financiële gevolgen Breedtesport Doelgroepswimmen Recreatie Lesswimmen Personeel KlantenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.2 Amendemint FNP oer undersyk nei in gemeentlike stifting swimbad - ynlutsten
-
05 - Amendemint FNP oer undersyk nei in gemeentlike stifting swimbad - ynlutsten.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft een wijziging van een werkpunt over het zwembad in Buitenpost, specifiek gericht op het onderzoek naar de oprichting van een gemeentelijke stichting voor het zwembad. Het voorstel beoogt de punten 2 en 3 van het oorspronkelijke besluit te wijzigen. Het doel is om te onderzoeken of een gemeentelijke stichting kan worden opgericht en om in oktober met een nieuw voorstel en nieuwe criteria naar de raad te komen. Dit zou Europese aanbesteding vermijden en de kosten beperken.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op het wijzigen van twee punten in het oorspronkelijke besluit. Het biedt echter geen gedetailleerde informatie over hoe het onderzoek zal worden uitgevoerd of welke criteria zullen worden vastgesteld.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het onderzoek naar de oprichting van een gemeentelijke stichting moet worden uitgevoerd. De raad zal ook in oktober een nieuw voorstel en criteria moeten evalueren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het wenselijk is om een gemeentelijke stichting op te richten voor het zwembad en of dit de beste manier is om kosten te beperken en Europese aanbesteding te vermijden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke details of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitwerking van het onderzoek en de criteria ontbreken.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen en of het onderzoek naar de oprichting van een gemeentelijke stichting wordt uitgevoerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het amendement suggereert dat het vermijden van Europese aanbesteding kosten kan beperken, maar er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zwembad Buitenpost Gemeentelijke stichting Onderzoek Nieuw voorstel Nieuwe criteria Europese aanbesteding Kostenbeheersing FNP-Achtkarspelen Yde van Kammen Wijziging/aanvullingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Carbid-bepaling Algemene Plaatselijke Verordening Achtkarspelen
Carbidschieten in Achtkarspelen: Traditie Behouden, Veiligheid Verhoogd
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met een aanpassing van de carbid-bepaling in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Het doel is om de traditie van carbidschieten te behouden, terwijl de veiligheid en het overzicht worden verbeterd.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om de regels rondom carbidschieten aan te passen. De nieuwe regeling, die unaniem werd aangenomen, vereist dat carbidschieten wordt gemeld aan de burgemeester, zonder dat hier leges voor worden gerekend. Dit moet zorgen voor een beter overzicht van de schietlocaties, waardoor politie en handhavers effectiever kunnen controleren en handhaven.Tijdens de raadsvergadering werd er flink gediscussieerd over de details van de regeling. Een belangrijk punt van discussie was de datum waarop meldingen gedaan moeten worden. Het oorspronkelijke voorstel stelde 1 november als deadline, maar na een compromis werd dit verschoven naar 1 december. "We willen de jeugd de kans geven om spontaan te kunnen handelen, maar wel binnen veilige kaders," aldus een raadslid.
De voorwaarden voor carbidschieten zijn duidelijk: het mag alleen op 31 december tussen 08.00 en 22.00 uur, met melkbussen van maximaal 40 liter, en op een veilige afstand van woonbebouwing en dierenverblijven. Er is een vrijstellingsbepaling voor bestaande locaties die niet aan alle voorwaarden voldoen.
De discussie in de raad was soms chaotisch, met raadsleden die elkaar in de rede vielen en verwarring over termen als 'melding' en 'ontheffing'. "Het is belangrijk dat we duidelijkheid scheppen voor onze inwoners," benadrukte een ander raadslid. Uiteindelijk werd er een pragmatische oplossing gevonden, waarbij de focus ligt op veiligheid en traditie.
De regeling zal in 2019 worden geëvalueerd, waarbij ook de mening van burgers wordt meegenomen. "We willen dat carbidschieten een veilige en plezierige traditie blijft voor onze gemeenschap," aldus de burgemeester. Met deze nieuwe regels hoopt de gemeente een balans te vinden tussen het behoud van tradities en de veiligheid van haar inwoners.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met een aanpassing van de carbid-bepaling in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Het doel is om de traditie van carbidschieten te behouden, terwijl de veiligheid en het overzicht worden verbeterd. De nieuwe regeling vereist dat carbidschieten wordt gemeld aan de burgemeester, zonder dat hier leges voor worden gerekend. De melding helpt bij het verkrijgen van een overzicht van de schietlocaties, waardoor politie en handhavers effectiever kunnen controleren en handhaven. De voorwaarden voor carbidschieten zijn onder andere dat het plaatsvindt op 31 december tussen 08.00 en 22.00 uur, met melkbussen van maximaal 40 liter, en op een veilige afstand van woonbebouwing en dierenverblijven. Er is een vrijstellingsbepaling voor bestaande locaties die niet aan alle voorwaarden voldoen. De regeling wordt in 2019 geëvalueerd, waarbij ook de mening van burgers wordt meegenomen.
Kaarbidsjitten yn Achtkarspelen: Tradysje Behâlde, Feiligens Ferhege
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei in oanpassing fan de karbid-regeling yn de Algemene Plaklike Ferordening (APV). It doel is om de tradysje fan karbidsjitten te behâlden, wylst de feiligens en it oersjoch ferbettere wurde.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in libbich debat hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om de regels om utenskieten fan karbiet oan te passen. De nije regeling, dy't ienstemmich oannommen is, freget dat it utenskieten fan karbiet meld wurdt oan de boargemaster, sûnder dat hjir leechjild foar rekkene wurdt. Dit moat soargje foar in better oersjoch fan de skietlokaasjes, wêrtroch plysje en hânhavers effektiver kontrolearje en hânhaven kinne.Tidens de riedsfergadering waard der flink diskusjearre oer de details fan de regeling. In wichtich punt fan diskusje wie de datum wêrop meldingen dien wurde moatte. It oarspronklike foarstel stelde 1 novimber as deadline foar, mar nei in kompromis waard dit ferskood nei 1 desimber. "Wy wolle de jeugd de kâns jaan om spontaan te kinnen hanneljen, mar wol binnen feilige kaders," sa in riedslid.
De foarwurden foar karbiet utenskieten binne dúdlik: it mei allinnich op 31 desimber tusken 08.00 en 22.00 oere, mei molkbussen fan maksimaal 40 liter, en op in feilige ôfstân fan wenbebouwing en bistenferbliuwen. Der is in frijstellingsbepaling foar besteande lokaasjes dy't net oan alle foarwurden foldogge.
De diskusje yn de ried wie soms chaotysk, mei riedsleden dy't elkoar ynterom falle en ferwarring oer termen as 'melding' en 'ûnthef'. "It is wichtich dat wy dúdlikheid skeppe foar ús ynwenners," benadrukke in oar riedslid. Uteinlik waard der in pragmatyske oplossing fûn, dêr't de fokus leit op feilichheid en tradysje.
De regeling sil yn 2019 wurde evalúearre, wêrby ek de miening fan boargers meinaam wurdt. "Wy wolle dat karbiet utenskieten in feilige en noflike tradysje bliuwt foar ús mienskip," sa de boargemaster. Mei dizze nije regels hoopet de gemeente in balâns te finen tusken it behâld fan tradysjes en de feilichheid fan har ynwenners.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei in oanpassing fan de karbid-regeling yn de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). It doel is om de tradysje fan karbidsjitten te behâlden, wylst de feiligens en it oersjoch ferbettere wurde. De nije regeling freget dat karbidsjitten meld wurde moat oan de boargemaster, sûnder dat hjir leges foar rekkene wurde. De melding helpt by it krijen fan in oersjoch fan de skietlokaasjes, wêrtroch plysje en hânhavers effektiver kontrolearje en hânhaven kinne. De foarwurden foar karbidsjitten binne ûnder oaren dat it plakfynt op 31 desimber tusken 08.00 en 22.00 oere, mei molkbussen fan maksimaal 40 liter, en op in feilige ôfstân fan wenbebouwing en bistenferbliuwen. Der is in frijstellingsregeling foar besteande lokaasjes dy't net oan alle foarwurden foldogge. De regeling wurdt yn 2019 evaluearre, wêrby ek de miening fan boargers meinaam wurdt.
-
06 - Raadsvoorstel - Carbidbepaling Algemene Plaatselijke Verordening Achtkarspelen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Carbid-bepaling Algemene Plaatselijke Verordening Achtkarspelen
Samenvatting: Het voorstel betreft een aanpassing van de carbid-bepaling in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Achtkarspelen. Het doel is om de traditie van carbidschieten te behouden, terwijl de veiligheid en overlast beter gereguleerd worden. Dit wordt bereikt door een meldingsplicht in te voeren, waardoor de locaties van carbidschieten bekend zijn bij de autoriteiten. Dit maakt toezicht en handhaving effectiever. De wijziging harmoniseert de regels met omliggende gemeenten, zoals verzocht door de politie Noordoost Fryslân. Er zijn geen leges verbonden aan de melding, en bestaande locaties kunnen onder bepaalde voorwaarden blijven bestaan.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke richtlijnen voor de meldingsprocedure en de voorwaarden waaraan voldaan moet worden. Er is ook aandacht voor bestaande locaties die mogelijk niet aan de nieuwe voorwaarden voldoen, met een vrijstellingsbepaling als oplossing.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft de rol om de voorgestelde aanpassing van de APV goed te keuren. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad instemt met de wijzigingen zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze instemmen met de harmonisatie van de carbidregels en de invoering van een meldingsplicht. Dit omvat het afwegen van de traditie van carbidschieten tegen de noodzaak van veiligheid en overlastbeperking.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en meetbaar, zoals de meldingsplicht en de voorwaarden voor locaties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de meldingsplicht zal pas na evaluatie in 2019 volledig beoordeeld kunnen worden.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met de voorgestelde aanpassing van de carbid-bepaling in de APV.
Participatie
Er is beperkte participatie van burgers in het huidige voorstel. Er wordt echter een evaluatie in 2019 gepland waarbij burgers om hun mening gevraagd zullen worden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op veiligheid en overlastbeperking.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien er geen leges worden geheven voor de meldingen. De financiële impact lijkt minimaal, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Carbid Meldingsprocedure Veiligheid Overlast Harmonisatie Politie Noordoost Fryslân Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Locaties Vrijstellingsbepaling EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
M.y. Talma
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
M.y. Talma
Onbekende spreker
Onbekende spreker
M.y. Talma
Sake van der Meer - FNP
M.y. Talma
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
D. Van Oosten
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
M.y. Talma
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
M.y. Talma
Onbekende spreker
S. Groenhof
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
02:19:25 - 02:19:36 - 02:27:50 - 02:28:51 - 02:29:19 - 02:29:42 - 02:29:45 - 02:29:55 - 02:31:45 - 02:32:03 - 02:32:34 - 02:32:49 - 02:33:07 - 02:34:09 - 02:34:25 - 02:34:38 - 02:34:54 - 02:35:07 - 02:35:46 - 02:35:51 - 02:36:21 - 02:36:30 - 02:44:20 - 02:44:28 - 02:44:31 - 02:44:53 - 02:45:30 - 02:45:32 - 02:45:38 - 02:45:55 - 02:45:59 - 02:46:09 - 02:46:16 - 02:48:39 - 02:49:00 - 02:49:36 - 02:49:39 - 02:49:54 - 02:49:55 - 02:50:12 - 02:50:39 - 02:50:50 - 02:51:08 - 02:51:12 - 02:51:51 - 02:51:58 - 02:53:14
D. Van Oosten -
S. Groenhof -
Agendapunt 6.1 Amendement CDA, FNP, PvdA, VVD en GBA inzake wijziging datum melding - aangenomen
-
06 - Amendement CDA, FNP, PvdA, VVD en GBA inzake wijziging datum melding - aangenomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Wijziging datum melding Carbid-bepaling Algemene Plaatselijke Verordening Achtkarspelen." Het amendement stelt voor om de datum waarop melding moet worden gedaan voor het gebruik van carbid te wijzigen van 1 november naar 1 december. Dit biedt de jeugd in Achtkarspelen meer flexibiliteit om spontane acties te organiseren, aangezien zij in oktober nog niet bezig zijn met het plannen van carbid schieten voor oud en nieuw.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en duidelijk in zijn doelstelling. Het biedt een specifieke wijziging en een korte toelichting op de reden hiervoor. Echter, het zou vollediger kunnen zijn door meer context te geven over de huidige situatie en de impact van de wijziging.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te bespreken en te stemmen over de voorgestelde wijziging. De raad moet bepalen of de wijziging in lijn is met de belangen van de gemeenschap en de veiligheid.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de huidige meldingsdatum of het aanpassen ervan om meer flexibiliteit te bieden aan de jeugd. Dit kan invloed hebben op de balans tussen veiligheid en vrijheid voor spontane activiteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (wijziging van de datum), maar het mist specifieke doelen en tijdsgebonden elementen die verder gaan dan de datumwijziging. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op veiligheid en handhaving wordt niet besproken.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van de meldingsdatum van 1 november naar 1 december.
Participatie:
Het amendement impliceert participatie door de jeugd, maar er is geen expliciete vermelding van bredere participatie of consultatie van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op een specifieke datumwijziging voor een evenement.
Financiële gevolgen:
Het amendement vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het lijkt erop dat de wijziging geen directe financiële impact heeft, maar dit zou verder onderzocht moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Carbid-bepaling Algemene Plaatselijke Verordening Wijziging datum melding Gebruik van carbid Spontane acties Jeugd Oud en nieuw Oktober Burgemeester MeldingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.a Afwijken van de nota waardering en afschrijving vaste activa
Gemeenteraad Achtkarspelen Lost Conflict op met Afwijkend Financieel Besluit
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om af te wijken van de bestaande financiële regels om een rechtmatigheidsconflict op te lossen. Het gaat om een afkoopvergoeding van ruim drie miljoen euro die over twintig jaar wordt afgeschreven.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 13 juli 2017 stond een belangrijk financieel besluit op de agenda van de gemeenteraad van Achtkarspelen. Het ging om de activering van een afkoopvergoeding van € 3.315.788, die in strijd was met de nota "waardering en afschrijving vaste activa" uit 2009. Deze nota stond de activering van dergelijke vergoedingen niet toe, maar het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) bood wel ruimte voor deze mogelijkheid.De voorzitter van de controlecommissie, de heer Buizing, opende het debat met een toelichting op de situatie. "Als we dit besluit niet nemen, dan merken we dat in de jaarrekening van 2016, wat zou kunnen leiden tot een afkeurende verklaring," waarschuwde hij. De afkoopvergoeding was het gevolg van een eerdere beslissing van het college van burgemeester en wethouders om langlopende geldleningen te herfinancieren vanwege de lage rentestanden.
Buizing benadrukte dat het activeren van de afkoopvergoeding als immateriële activa noodzakelijk was om te voldoen aan interne regelgeving en om problemen bij de jaarrekening te voorkomen. "Als we akkoord gaan met de activering van die drie miljoen, dan hadden we aardig een probleem bij de jaarrekening," voegde hij toe.
Na de toelichting van Buizing was het woord aan de overige raadsleden. Er was enige discussie, maar uiteindelijk bleek er brede steun voor het voorstel. "Is dit helder en kunnen we besluiten dat dit het geval is?" vroeg de voorzitter. Zonder tegenstemmen werd het voorstel aangenomen.
Met de goedkeuring van dit besluit heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen een belangrijke stap gezet om een rechtmatigheidsconflict op te lossen en de financiële stabiliteit van de gemeente te waarborgen. Het besluit om de afkoopvergoeding over twintig jaar af te schrijven, biedt de gemeente de nodige ruimte om haar financiële verplichtingen op een verantwoorde manier na te komen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 13 juli 2017 besloten om af te wijken van de nota "waardering en afschrijving vaste activa" die op 5 maart 2009 was vastgesteld. Dit besluit houdt in dat een afkoopvergoeding van € 3.315.788, betaald op 3 oktober 2016, geactiveerd wordt en over een periode van 20 jaar wordt afgeschreven. Deze beslissing werd genomen om een rechtmatigheidsconflict op te lossen dat was ontstaan doordat de activering van de afkoopvergoeding in strijd was met de bestaande nota, hoewel het wel mogelijk was onder de bepalingen van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Het college van burgemeester en wethouders had eerder besloten tot herfinanciering van langlopende geldleningen vanwege de lage rentestanden, wat leidde tot de afkoopvergoeding. Het voorstel om af te wijken van de nota werd gedaan om te voldoen aan interne regelgeving.
Gemeenteried Achtkarspelen Lost Konflikt op mei Ofwiekend Finansjeel Beslút
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om ôf te wiken fan de besteande finansjele regels om in regelmjittichheidskonflikt op te lossen. It giet om in ôfkeapfergoeding fan rûchwei trije miljoen euro dy't oer tweintich jier ôfskreaun wurdt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 13 july 2017 stie in wichtich finansjeel beslút op 'e aginda fan de gemeenteried fan Achtkarspelen. It gie om de aktivearring fan in ôfkeapfergoeding fan € 3.315.788, dy't yn striid wie mei de nota "weardering en ôfskriuwing fêste aktivaposten" út 2009. Dy nota liet de aktivearring fan sokke ferwurdingen net ta, mar it Beslút Begroting en Verantwoording (BBV) joech wol romte foar dizze mooglikheid.De foarsitter fan de kontrolekommisje, de hear Buizing, iepene it debat mei in taheakking op 'e situaasje. "As wy dit beslút net nimme, dan merkje wy dat yn de jierrekken fan 2016, wat koe liede ta in ôfkeurende ferklearring," warskôge er. De ôfkeapfergoeding wie it gefolch fan in eardere beslissing fan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders om langrinnende jildlieningen te herfinansierjen fanwege de lege rentestannen.
Buizing benadrukte dat it aktivearjen fan de ôfkeapfergoeding as ymmateriële aktivaposten needsaaklik wie om te foldwaan oan ynterne regeljouwing en om problemen by de jierrekken te foarkommen. "As wy akkoart geane mei de aktivearring fan dy trije miljoen, dan hiene wy aardich in probleem by de jierrekken," foegde er ta.
Nei de taheakking fan Buizing wie it wurd oan de oare riedsleden. Der wie wat diskusje, mar úteinlik blykte der brede stipe te wêzen foar it foarstel. "Is dit helder en kinne wy beslute dat dit it gefal is?" frege de foarsitter. Sûnder tsjinstimmen waard it foarstel oannommen.
Mei de goedkarring fan dit beslút hat de gemeenteried fan Achtkarspelen in wichtige stap set om in rjochtmatichheidskonflikt op te lossen en de finansjele stabilitiet fan de gemeente te warberjen. It beslút om de ôfkeapfergoeding oer tweintich jier ôf te skriuwen, biedt de gemeente de nedige romte om har finansjele ferplichtingen op in ferantwurde wize nei te kommen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 13 july 2017 besletten om ôf te wiken fan de nota "weardering en ôfskriuwing fêste aktivabestân" dy't op 5 maart 2009 fêststeld wie. Dit beslút hâldt yn dat in ôfkeapfergoeding fan € 3.315.788, betelle op 3 oktober 2016, aktivearre wurdt en oer in perioade fan 20 jier ôfskreaun wurdt. Dit beslút waard nommen om in rjochtmatichheidskonflikt op te lossen dat ûntstien wie troch't de aktivearring fan de ôfkeapfergoeding yn striid wie mei de besteande nota, al wie it wol mooglik ûnder de bepalingen fan it Beslút Begroting en Verantwoording (BBV). It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hie earder besletten ta herfinansiering fan langrinnende jildlieningen fanwegen de lege rentestannen, wat liede ta de ôfkeapfergoeding. It foarstel om ôf te wiken fan de nota waard dien om te foldwaan oan ynterne regeljouwing.
-
06a - Raadsvoorstel - Afwijken van de nota waardering en afschrijving vaste activa.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Afwijken van de nota waardering en afschrijving vaste activa". Het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen stelt voor om af te wijken van de bestaande nota uit 2009 betreffende de waardering en afschrijving van vaste activa. Dit voorstel beoogt de afkoopvergoeding van € 3.315.788, betaald op 3 oktober 2016, te activeren en over een periode van 20 jaar af te schrijven. Dit is in strijd met de huidige nota, maar wel toegestaan onder het BBV. Het doel is om te voldoen aan interne regelgeving en een rechtmatigheidsconflict op te lossen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden voor de afwijking van de nota uiteenzet en de financiële implicaties van de afkoopvergoeding beschrijft. Echter, het biedt geen uitgebreide analyse van alternatieven of de lange termijn financiële impact.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om af te wijken van de bepalingen in de nota waardering en afschrijving vaste activa. De raad moet beslissen of zij instemt met het voorstel van het college om de afkoopvergoeding te activeren en af te schrijven over 20 jaar.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de bestaande nota of het toestaan van een afwijking om de afkoopvergoeding te activeren. Dit kan implicaties hebben voor toekomstige financiële beslissingen en de interpretatie van interne regels.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bedragen en tijdsperiode. Het is echter niet volledig SMART, omdat het geen specifieke tijdsgebonden doelen of evaluatiecriteria bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de noodzaak van de afwijking kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het activeren van de afkoopvergoeding en het afschrijven over 20 jaar, in afwijking van de bestaande nota.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel, wat logisch is gezien de technische en financiële aard van het onderwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële en administratieve kwesties.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de zin dat de afkoopvergoeding van € 3.315.788 wordt geactiveerd en over 20 jaar wordt afgeschreven. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe deze kosten worden gedekt, hoewel het voordeel van lagere rentelasten wordt genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afkoopvergoeding Activeren Afschrijving Vaste activa Herfinanciering BBV (Begroting en verantwoording provincies en gemeenten) Rentestanden Langlopende geldleningen Interne regelgeving RechtmatigheidsconflictVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
Onbekende spreker
T. Nicolai
M.c. Buising
Onbekende spreker
T. Nicolai
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 7 Vaststellen jaarstukken 2016 en bestemmen rekeningresultaat
Gemeenteraad Achtkarspelen Stemt In met Jaarstukken 2016
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de jaarstukken van 2016, ondanks enkele kritische noten van de controlecommissie. Het positieve rekeningresultaat van € 1.722.993 wordt toegevoegd aan de algemene reserve.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 13 juli 2017 stond de vaststelling van de jaarstukken van 2016 op de agenda. Deze stukken zijn cruciaal voor de controlerende taak van de raad, omdat ze inzicht bieden in de realisatie van de doelstellingen uit de begroting. Het college legt hiermee verantwoording af over het gevoerde bestuur. Na vaststelling worden de stukken naar de provincie en het CBS gestuurd.De vergadering verliep niet zonder discussie. De controlecommissie, die de cijfers van 2016 nauwkeurig heeft bestudeerd, bracht enkele bevindingen naar voren. "We zijn op de hoogte gebracht van de bevindingen van de accountant," aldus een lid van de commissie. De accountant gaf een verklaring die deels goedkeurend was, deels met een beperking en deels met een oordeelonthouding. "Dit laatste was geen mededeling waar we op zaten te wachten, maar het is niet anders."
Er was enige bezorgdheid over de verschillende verklaringen die de accountant had afgegeven. "Het heeft er zelfs om gespannen of het een afkeurende verklaring zou worden," merkte een raadslid op. De commissie benadrukte echter dat de marges voor fouten en onzekerheden binnen de vastgestelde percentages vielen, waardoor de jaarrekening uiteindelijk werd goedgekeurd.
De controlecommissie adviseerde de raad om het resultaat en de bestemming hiervan vast te stellen zoals voorgesteld in het raadsvoorstel. "Als controlecommissie kunnen we er gewoon voor niks anders dan ons de schade achter het oordeel van de accountants," werd er opgemerkt. De hoop werd uitgesproken dat er vanaf volgend jaar op alle onderdelen een goedkeurende verklaring zou komen.
Na een korte discussie werd het voorstel in stemming gebracht. De meerderheid van de raad stemde voor het voorstel, waarmee de jaarstukken van 2016 officieel werden vastgesteld. De voorzitter bedankte de heer Pauizing voor zijn inspanningen als voorzitter van de controlecommissie.
Met de vaststelling van de jaarstukken wordt het positieve resultaat van € 1.722.993 toegevoegd aan de algemene reserve, waarmee de gemeente Achtkarspelen een solide financiële basis behoudt voor de toekomst.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 13 juli 2017 besloten de jaarstukken van 2016 vast te stellen. Het rekeningresultaat van € 1.722.993 wordt toegevoegd aan de algemene reserve. De jaarstukken zijn essentieel voor de controlerende taak van de raad, omdat ze inzicht geven in de realisatie van de doelstellingen uit de begroting. Het college legt hiermee verantwoording af over het gevoerde bestuur. De vaststelling van de jaarstukken is wettelijk verplicht en dient ook als informatie voor de provincie en het CBS. Het resultaat van 2016 is opgebouwd uit verschillende saldi van programma's en dekkingsmiddelen. Na vaststelling worden de stukken naar de provincie en het CBS gestuurd.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei Jierstikken 2016
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de jierstikken fan 2016, ûndanks in pear krityske opmerkings fan de kontrolekommisje. It posityf rekkenresultaat fan € 1.722.993 wurdt tafoege oan de algemiene reserve.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 13 july 2017 stie de fêststelling fan de jierstikken fan 2016 op 'e aginda. Dizze stikken binne kritysk foar de kontrolearjende taak fan de ried, omdat se ynsjoch biede yn de realisaasje fan de doelstellings út de begrutting. It kolleezje leit hjirmei ferantwurding ôf oer it fierde bestjoer. Nei fêststelling wurde de stikken nei de provinsje en it CBS stjoerd.De ferhanneling ferrûn net sûnder diskusje. De kontroalekommisje, dy't de sifers fan 2016 neilêzen hat, brocht in pear bevindingen nei foaren. "Wy binne op 'e hichte brocht fan de bevindingen fan de akkountant," sa sei in lid fan de kommisje. De akkountant joech in ferklearring dy't diels goedkuerjend wie, diels mei in beheining en diels mei in oardielonthâlding. "Dit lêste wie gjin meidieling dêr't wy op sieten te wachtsjen, mar it is net oars."
Der wie wat soarch oer de ferskillende ferklearrings dy't de akkountant ôfjûn hie. "It hat sels derom spand oft it in ôfkeurende ferklearring wurde soe," merke in riedslid op. De kommisje benadrukke lykwols dat de marges foar flaters en ûnsekerheden binnen de fêststelde prosinten leinen, wêrtroch't de jierrekken úteinlik goedkard waard.
De kontroalekommisje advisearre de ried om it resultaat en de bestimming dêrfan fêst te stellen lykas foarsteld yn it riedsfoarstel. "As kontroalekommisje kinne wy der gewoan foar neat oars as ús de skea efter it oardiel fan de akkountants," waard der opmurken. De hoop waard útsprutsen dat der fanôf takom jier op alle ûnderdielen in goedkuerjende ferklearring komme soe.
Nei in koarte diskusje waard it foarstel yn stimming brocht. De mearderheid fan de ried stimde foar it foarstel, wêrmei't de jierstikken fan 2016 offisjeel fêststeld waarden. De foarsitter tankte de hear Pauizing foar syn ynset as foarsitter fan de kontroalekommisje.
Mei de fêststelling fan de jierstikken wurdt it posityf resultaat fan € 1.722.993 tafoege oan de algemiene reserve, wêrtroch de gemeente Achtkarspelen in solide finansjele basis behâldt foar de takomst.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 13 july 2017 besletten om de jierstikken fan 2016 fêst te stellen. It rekkenresultaat fan € 1.722.993 wurdt tafoege oan de algemiene reserve. De jierstikken binne essensjeel foar de kontrolearjende taak fan de ried, omdat se ynsjoch jaan yn de realisaasje fan de doelstellings út de begrutting. It kolleezje leit hjirmei ferantwurding ôf oer it fierde bestjoer. De fêststelling fan de jierstikken is wettelik ferplicht en dient ek as ynformaasje foar de provinsje en it CBS. It resultaat fan 2016 is opboud út ferskillende saldo's fan programma's en dekkingsmiddels. Nei fêststelling wurde de stikken nei de provinsje en it CBS stjoerd.
-
07 - A - Raadsvoorstel - Vaststellen jaarstukken 2016 en bestemmen rekeningresultaat.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen jaarstukken 2016 en bestemmen rekeningresultaat
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de jaarstukken 2016 van de gemeente Achtkarspelen en de bestemming van het rekeningresultaat. Het college stelt voor om het positieve rekeningresultaat van €1.722.993 toe te voegen aan de algemene reserve. De jaarstukken geven inzicht in de realisatie van de doelstellingen uit de begroting en dienen als verantwoording van het gevoerde bestuur. De raad wordt gevraagd de jaarstukken vast te stellen en de voorgestelde reservemutaties goed te keuren. Na vaststelling worden de stukken naar de provincie en het CBS gestuurd.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke financiële gegevens en verantwoordingen bevat. Het biedt een gedetailleerde weergave van de financiële resultaten en de verschillen tussen de begroting en de realisatie.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de jaarstukken vast te stellen en de bestemming van het rekeningresultaat te bepalen. Dit is een belangrijke controlerende taak waarbij de raad het gevoerde beleid van het college beoordeelt.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze betreft de bestemming van het rekeningresultaat. De raad moet beslissen of het voorstel om het resultaat toe te voegen aan de algemene reserve in lijn is met hun financiële strategie en prioriteiten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel. De financiële gegevens zijn gedetailleerd en goed onderbouwd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2016 vast te stellen, het rekeningresultaat toe te voegen aan de algemene reserve, en de reservemutaties goed te keuren.
Participatie
Er wordt geen melding gemaakt van burgerparticipatie in dit voorstel, wat logisch is gezien de technische en financiële aard van het document.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. Het betreft voornamelijk financiële verantwoording en reserveringen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft positieve financiële gevolgen door het toevoegen van €1.722.993 aan de algemene reserve. Dit versterkt de financiële positie van de gemeente. De dekking van de financiële gevolgen is duidelijk aangegeven in de bijgevoegde financiële tabellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2016 Rekeningresultaat Algemene reserve Begroting Controleverklaring Solvabiliteitsratio Gemeentewet Verantwoording Reserves Programma'sVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
T. Nicolai
M.c. Buising
T. Nicolai
M.c. Buising
T. Nicolai
Onbekende spreker
T. Nicolai
M.c. Buising
Onbekende spreker
T. Nicolai
Onbekende spreker
T. Nicolai
Onbekende spreker
T. Nicolai
M.c. Buising
T. Nicolai
M.c. Buising
T. Nicolai
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 8 Archiefverordening gemeente Achtkarspelen 2017
Nieuwe Archiefverordening Achtkarspelen: Een Stap Vooruit in Digitalisering
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 13 juli 2017 ingestemd met de nieuwe Archiefverordening 2017, waarmee de verouderde versie uit 2006 wordt vervangen. Deze verordening, gebaseerd op een model van de Branchevereniging Archiefinstellingen Nederland (BRAIN), sluit beter aan bij de huidige wet- en regelgeving, vooral op het gebied van digitalisering.
Samenvatting
Op 13 juli 2017 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om de nieuwe Archiefverordening 2017 vast te stellen en de verouderde versie uit 2006 in te trekken. Deze nieuwe verordening is gebaseerd op een model van de Branchevereniging Archiefinstellingen Nederland (BRAIN) en sluit beter aan bij de huidige wet- en regelgeving, met name op het gebied van digitalisering. De verordening legt de zorgplicht van het college van B&W vast en regelt het ambtelijk toezicht en de informatievoorziening aan de gemeenteraad. Daarnaast verplicht de verordening het college tot een tweejaarlijkse rapportage over de uitvoering van archieftaken. De vaststelling van de verordening wordt gecommuniceerd via de gemeentelijke kanalen.
Nije Argyfregeling Achtkarspelen: In Stap Foarút yn Digitalisearring
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 13 july 2017 ynstimd mei de nije Argyfferoardening 2017, dêrmei wurdt de ferâldere ferzje út 2006 ferfongen. Dizze ferordening, basearre op in model fan de Brancheferiening Argyfinstellingen Nederlân (BRAIN), slút better oan by de hjoeddeistige wet- en regeljouwing, benammen op it mêd fan digitalisearring.
Samenvatting
Op 13 july 2017 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om de nije Argyfferoardening 2017 fêst te stellen en de âldferwurde ferzje út 2006 yn te lûken. Dizze nije ferordening is basearre op in model fan de Brancheferiening Argyfinstellingen Nederlân (BRAIN) en slút better oan by de hjoeddeistige wet- en regeljouwing, benammen op it mêd fan digitalisearring. De ferordening leit de soarchplicht fan it kolleezje fan B&W fêst en regelt it amtlik tafersjoch en de ynformaasjefoarsjenning oan de gemeenteried. Dêrneist ferplichtet de ferordening it kolleezje ta in twajierlikse rapportaazje oer de útfiering fan argyftaken. De fêststelling fan de ferordening wurdt kommunisearre fia de gemeentlike kanalen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Archiefverordening gemeente Achtkarspelen 2017". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe archiefverordening die de verouderde versie uit 2006 vervangt. Deze nieuwe verordening is gebaseerd op een model van de Branchevereniging Archiefinstellingen Nederland (BRAIN) en sluit beter aan bij de huidige wet- en regelgeving, met name op het gebied van digitalisering. Het legt de zorgplicht van het college van B&W vast, regelt ambtelijk toezicht en informeert de gemeenteraad in het kader van horizontaal toezicht. De verordening ondersteunt de overgang naar digitale processen en de ontwikkeling van een E-depot.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak van de nieuwe verordening uitlegt, de wettelijke verplichtingen beschrijft en de veranderingen ten opzichte van de oude verordening duidelijk maakt. Het biedt een heldere structuur en onderbouwing voor de voorgestelde wijzigingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de archiefverordening vast te stellen. Het is de taak van de raad om het voorstel te beoordelen en te beslissen over de vaststelling ervan.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de nieuwe verordening en de intrekking van de oude. De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en de richting van digitalisering die de verordening ondersteunt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het duidelijke doelen stelt voor de archiefverordening en de rapportageverplichtingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Archiefverordening 2017 vast te stellen en de Archiefverordening 2006 in te trekken. Tevens moet de raad besluiten om van deze vaststelling mededeling te doen aan G.S.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien de verordening de digitalisering van archiefprocessen bevordert, wat kan bijdragen aan een vermindering van papiergebruik en een efficiënter beheer van middelen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op de wettelijke en organisatorische aspecten van de archiefverordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Archiefverordening 2017 Archiefwet 1995 Zorgplicht Digitalisering E-depot Horizontaal toezicht Kritische prestatie-indicatoren (KPI) Wet Revitalisering Generiek Toezicht Archiefbesluit 1995 Branchevereniging Archiefinstellingen Nederland (BRAIN)Verfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 9 Bestemmingsplan Harkema – Nijebuorren 11
Groen licht voor zorgappartementen in Harkema
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft groen licht gegeven voor de bouw van een woongebouw met tien zorggeschikte appartementen op de locatie van een voormalige school en apotheek in Harkema. Ondanks enkele bezwaren, is het bestemmingsplan ongewijzigd vastgesteld.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 13 juli 2017 besloten over het bestemmingsplan voor de locatie Nijebuorren 11 in Harkema. Het plan betreft de bouw van een woongebouw met 10 zorggeschikte appartementen op de plek van een gesloopte voormalige school en apotheek. Dit plan is in strijd met de huidige beheersverordening, waardoor een bestemmingsplanwijziging noodzakelijk is. Tijdens de inspraakperiode zijn geen reacties ontvangen, maar er zijn wel twee zienswijzen ingediend tijdens de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan. Beide zienswijzen zijn ongegrond verklaard en geven geen aanleiding tot wijziging van het plan. De provincie Fryslân heeft een overlegreactie gegeven, wat heeft geleid tot een aanvulling van de ecologische paragraaf in het bestemmingsplan. De gemeenteraad heeft besloten het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen, omdat de kosten anderszins zijn verzekerd. De vaststelling van het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning worden gezamenlijk bekendgemaakt, waarna er een beroepstermijn van zes weken geldt.
Grien ljocht foar soarchapparteminten yn Harkema
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat grien ljocht jûn foar de bou fan in wengebou mei tsien soarchgeskikte apparteminten op de lokaasje fan in foarige skoalle en apotek yn Harkema. Ûndanks in pear bezwieren, is it bestimmingsplan ûnferoare fêststeld.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 13 july 2017 besletten oer it bestimmingsplan foar de lokaasje Nijebuorren 11 yn Harkema. It plan behellet de bou fan in wengebou mei 10 soarchgeskikte apparteminten op de plak fan in ôfbrutsen eardere skoalle en apotek. Dit plan is yn striid mei de hjoeddeistige behearferoardening, wêrtroch in bestemmingsplanwiziging needsaaklik is. Tidens de ynspraakperioade binne gjin reaksjes ûntfongen, mar der binne wol twa sichtwizen yntsjinne tidens de terynsichtlizzing fan it ûntwerpbestimmingsplan. Beide sichtwizen binne ûngrûn ferklearre en jouwe gjin oanlieding ta feroaring fan it plan. De provinsje Fryslân hat in oerlisreaksje jûn, wat hat liede ta in oanfolling fan de ekologyske paragraaf yn it bestimmingsplan. De gemeenteried hat besletten it bestemmingsplan ûnwizige fêst te stellen en gjin eksploitaasjeplan op te stellen, om't de kosten oarsins feilichsteld binne. De fêststelling fan it bestemmingsplan en de omjouwingsfergunning wurde tagelyk bekendmakke, wêrnei in beropstermyn fan seis wiken jildt.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Harkema – Nijebuorren 11". Het plan beoogt de realisatie van een woongebouw met 10 zorggeschikte appartementen op de locatie van een voormalige school en apotheek in Harkema. Dit vereist een wijziging van het bestemmingsplan, aangezien het huidige plan in strijd is met de beheersverordening van de dorpen Achtkarspelen. Na inspraak en overleg, waarbij twee zienswijzen zijn ingediend, wordt voorgesteld deze ongegrond te verklaren en het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen. Er wordt geen exploitatieplan vastgesteld, omdat de kosten anderszins zijn verzekerd.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de procedure, de ingediende zienswijzen en de reacties daarop. Er is echter een kleine onvolledigheid opgetreden doordat een tweede zienswijze aanvankelijk niet was meegenomen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Het college is verantwoordelijk voor de voorbereiding en heeft de raad geadviseerd de zienswijzen ongegrond te verklaren en het plan ongewijzigd vast te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de zienswijzen ongegrond verklaart en het bestemmingsplan ongewijzigd vaststelt. Dit omvat het afwegen van de belangen van de indieners van de zienswijzen tegen de volkshuisvestelijke behoefte en ruimtelijke aanvaardbaarheid van het plan.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, behalve de aanvankelijke omissie van de tweede zienswijze.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de zienswijzen ongegrond te verklaren, het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake van participatie door overleg met direct omwonenden en de mogelijkheid voor het indienen van zienswijzen. De initiatiefnemer heeft geprobeerd tegemoet te komen aan de bezwaren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, hoewel de ecologische paragraaf is aangevuld na opmerkingen van de provincie.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de kosten zijn verzekerd door overeenkomsten en leges. Er is geen exploitatieplan nodig, wat de financiële risico's voor de gemeente beperkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Harkema – Nijebuorren 11 Woongebouw Zienswijze Ruimtelijke ordening Omgevingsvergunning Woningbouw Beheersverordening Ecologische paragraaf GrondexploitatieVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
Agendapunt 10 Nieuwe centrumregeling Sociaal Domein Fryslân (SDF)
Friese Gemeenten Versterken Samenwerking in Sociaal Domein
De Friese gemeenten hebben ingestemd met een vernieuwde centrumregeling voor samenwerking in het Sociaal Domein Fryslân. Deze regeling, die de samenwerking tussen de gemeenten moet verbeteren, introduceert onder andere een 'zwaarwegend advies' van het portefeuillehoudersoverleg en biedt meer flexibiliteit voor lokaal beleid.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de wijziging van de centrumregeling voor samenwerking in het Sociaal Domein Fryslân (SDF) voor 2018. De Friese gemeenten hebben in het verleden samengewerkt op diverse sociale taken, wat efficiëntie en effectiviteit heeft opgeleverd. De nieuwe regeling beoogt deze samenwerking voort te zetten en te verbeteren door aanpassingen in de governance structuur. De regeling biedt flexibiliteit, zodat lokaal beleid en budgetten kunnen worden vastgesteld, terwijl bovenlokale taken gezamenlijk worden georganiseerd. De centrumgemeente Leeuwarden zal namens de Friese gemeenten optreden richting zorgaanbieders. Belangrijke wijzigingen in de regeling zijn de introductie van een 'zwaarwegend advies' van het portefeuillehoudersoverleg en de mogelijkheid tot variatie in functies. De regeling is voor onbepaalde tijd, maar er is een evaluatiemoment na vier jaar. De kostenverdeling blijft grotendeels hetzelfde, maar er is meer transparantie vereist. De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 13 juli 2017 ingestemd met de wijziging van de regeling.
Fryske gemeenten fersterkje gearwurking yn it sosjaal domein.
De Fryske gemeenten hawwe ynstimd mei in fernije sintraleregelings foar gearwurking yn it Sociaal Domein Fryslân. Dizze regeling, dy't de gearwurking tusken de gemeenten ferbetterje moat, yntrodusearret ûnder oaren in 'swierwichtich advys' fan it portefúljehâldersoerlis en biedt mear fleksibiliteit foar lokaal belied.
Samenvatting
De tekst befettet in foarstel foar de feroaring fan de sintrumregeling foar gearwurking yn it Sosjaal Domein Fryslân (SDF) foar 2018. De Fryske gemeenten hawwe yn it ferline gearwurke op ferskate sosjale taken, wat effisjinsje en effektiviteit oplevere hat. De nije regeling hat as doel om dizze gearwurking fuort te setten en te ferbetterjen troch oanpassingen yn de bestjoersstruktuer. De regeling biedt fleksibiliteit, sadat lokaal belied en budzjetten fêststeld wurde kinne, wylst boppe-lokale taken gesamelik organisearre wurde. De sintrumgemeente Ljouwert sil namens de Fryske gemeenten optrede nei soarchoanbieders. Belangrike feroaringen yn de regeling binne de yntroduksje fan in 'swierwichtich advys' fan it portefúljehâldersoerlis en de mooglikheid ta fariatie yn funksjes. De regeling is foar ûnbepaalde tiid, mar der is in evaluaasjemomint nei fjouwer jier. De kostenferdieling bliuwt foar in grut part itselde, mar der is mear transparânsje ferplichte. De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 13 july 2017 ynstimd mei de feroaring fan de regeling.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Centrumregeling samenwerking Sociaal Domein Fryslân 2018
Samenvatting: Het voorstel betreft de wijziging van de centrumregeling voor de samenwerking binnen het Sociaal Domein Fryslân. De Friese gemeenten hebben de afgelopen jaren samengewerkt op diverse taken binnen de Jeugdwet en Wmo, wat heeft geleid tot efficiënte en effectieve zorginkoop. De gewijzigde regeling biedt een flexibele basis voor voortzetting van deze samenwerking, met verbeteringen in de governance structuur. De regeling maakt onderscheid tussen verplichte en vrijwillige samenwerkingstaken en introduceert variatie in functiecombinaties. De centrumgemeente Leeuwarden zal namens de Friese gemeenten optreden in contractmanagement en financieel beheer, met specifieke voorwaarden voor sturingsinformatie.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de noodzaak van de wijziging, de voordelen van de samenwerking, en de specifieke wijzigingen in de regeling. Er zijn echter enkele technische en inhoudelijke wijzigingen die verder verduidelijkt kunnen worden.
Rol van de Raad
De raad moet toestemming verlenen aan het college en de burgemeester om de gewijzigde centrumregeling vast te stellen. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de voorgestelde wijzigingen moet goedkeuren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de mate van autonomie die de gemeente behoudt versus de voordelen van regionale samenwerking. Er moet ook worden overwogen hoe flexibel de regeling moet zijn om toekomstige veranderingen in wetgeving en beleid te accommoderen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het biedt specifieke doelen en tijdsframes, zoals de evaluatie na drie jaar. Er zijn echter enkele inconsistenties, zoals de optionele functies die kunnen leiden tot variërende risicoprofielen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om toestemming te verlenen voor de wijziging van de centrumregeling, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in het proces. De focus ligt voornamelijk op de samenwerking tussen gemeenten.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De nadruk ligt op efficiëntie en effectiviteit in zorginkoop en -beheer.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden deels behandeld. Er is sprake van een risicobijdrage en de verdeling van apparaatskosten blijft ongewijzigd. De centrumgemeente heeft een grotere verantwoordelijkheid om kosten inzichtelijk te maken. Er is echter geen gedetailleerde financiële dekking of budgettering opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centrumregeling Sociaal Domein Fryslân Friese gemeenten Samenwerking Zorgaanbieders Contractmanagement Governance structuur Wmo Jeugdwet Financieel beheerVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 11 Wijzigen artikel 17 verordening Wmo
Gemeenteraad Achtkarspelen Past Wmo-Verordening Aan: "Maximale Zorgvuldigheid is Geboden"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met een aanpassing van artikel 17 van de Wmo 2015-verordening. Deze wijziging is noodzakelijk om te voldoen aan nieuwe landelijke eisen voor de prijsstelling van Wmo-diensten. Hoewel de wijziging geen directe financiële gevolgen heeft, benadrukte de raad het belang van zorgvuldigheid bij toekomstige aanbestedingen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 13 juli 2017 besloten om artikel 17 van de verordening Wmo 2015 aan te passen. Deze aanpassing is noodzakelijk vanwege een wijziging in het uitvoeringsbesluit Wmo 2015, dat sinds 1 juni 2017 van kracht is. Het nieuwe artikel 5.4 van het uitvoeringsbesluit vereist dat gemeenten een reële prijs betalen voor Wmo-diensten, zodat aanbieders kunnen voldoen aan kwaliteitseisen en arbeidsrechtelijke verplichtingen. De huidige verordening voldeed niet aan deze nieuwe eisen, wat bij aanbestedingen tot problemen kan leiden. De aanpassing van artikel 17 moet daarom snel worden doorgevoerd om toekomstige aanbestedingen correct te laten verlopen. Hoewel de wijziging geen directe financiële gevolgen heeft, zal de Wmo-raad op een later moment worden geraadpleegd vanwege de urgentie van de aanpassing.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 13 july 2017 besletten om artikel 17 fan de ferordening Wmo 2015 oan te passen. Dizze oanpassing is needsaaklik fanwege in feroaring yn it útfieringsbeslút Wmo 2015, dat sûnt 1 juny 2017 fan krêft is. It nije artikel 5.4 fan it útfieringsbeslút freget dat gemeenten in reële priis betelje foar Wmo-diensten, sadat oanbieders oan kwaliteitseasken en arbeidsrjochtlike ferplichtingen foldwaan kinne. De hjoeddeistige ferordening foldie net oan dizze nije easken, wat by oansizzings ta problemen liede kin. De oanpassing fan artikel 17 moat dêrom gau trochfierd wurde om takomstige oansizzings korrekt te litten ferrinne. Alhoewol't de feroaring gjin direkte finansjele gefolgen hat, sil de Wmo-ried op in letter stuit raadplege wurde fanwege de urginsje fan de oanpassing.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de wijziging van artikel 17 van de verordening Wmo 2015. De wijziging is noodzakelijk vanwege een nieuw artikel in het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 dat gemeenten verplicht een reële prijs te betalen voor Wmo-diensten. Dit moet ervoor zorgen dat aanbieders kunnen voldoen aan kwaliteitseisen en arbeidsrechtelijke verplichtingen. De aanpassing is urgent omdat de huidige verordening niet voldoet aan de nieuwe eisen, wat bij nieuwe aanbestedingen tot juridische problemen kan leiden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak van de wijziging uitlegt en de juridische context schetst. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de exacte inhoud van de wijziging en de gevolgen daarvan.
Rol van de raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de verordening en de voorgestelde wijzigingen. De raad moet beslissen of de wijziging van artikel 17 wordt goedgekeurd.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de wijziging van artikel 17 willen goedkeuren, rekening houdend met de juridische noodzaak en de mogelijke gevolgen voor de aanbestedingsprocessen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de urgentie van de wijziging. Het is echter niet meetbaar of realistisch in termen van de directe impact op de kwaliteit van de dienstverlening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een participatieproces kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om artikel 17 van de verordening Wmo 2015 volgens de voorgestelde aanpassing vast te stellen.
Participatie:
Participatie wordt uitgesteld vanwege de urgentie van de wijziging. Het voorstel vermeldt dat de Wmo-raad op een later tijdstip betrokken zal worden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn vooralsnog geen financiële gevolgen verbonden aan de wijziging van artikel 17. Het voorstel geeft aan dat het budget niet wordt beïnvloed.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wmo 2015 Artikel 17 Uitvoeringsbesluit Aanbesteding Verordening Aanpassing Kwaliteit Continuïteit Arbeidsrechtelijke verplichtingen VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten)Verfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 11.a Motie vreemd aan de orde van de dag CDA, PvdA, CU en FNP inzake Metselproject Bouma - aangenomen
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 13 juli 2017 unaniem een motie aangenomen om € 125.000 beschikbaar te stellen voor het 'Metselproject Bouma'. Dit bedrag wordt uit de algemene reserve gehaald, specifiek uit de gereserveerde BUIG-gelden, en is bedoeld voor de begeleiding van werkzoekenden uit het gemeentelijke bestand. Het project speelt in op de herstellende werkgelegenheid in de bouwsector, waar een grote vraag naar vakmensen is ontstaan. Door dit project krijgen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de kans om deel te nemen aan een leer/werktraject of door te stromen naar regulier werk. De motie werd gesteund door de fracties van CDA, PvdA, CU, FNP en enkele individuele raadsleden.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 13 july 2017 ienriedich in motie oannommen om € 125.000 beskikber te stellen foar it 'Metselproject Bouma'. Dit bedrach wurdt út de algemiene reserve helle, spesifyk út de reservearre BUIG-jild, en is bedoeld foar de begelieding fan wurksoekenden út it gemeentlike bestân. It projekt spilet yn op de herstellende wurkgelegenheid yn de bousektor, dêr't in grutte fraach nei fakminsken ûntstien is. Troch dit projekt krije minsken mei in ôfstân ta de arbeidsmerk de kâns om diel te nimmen oan in leare/wurktraject of troch te stromen nei regulier wurk. De motie waard stipe troch de fraksjes fan CDA, PvdA, CU, FNP en in pear yndividuele riedsleden.
-
11a - Motie vreemd aan de orde van de dag CDA, PvdA, CU en FNP inzake Metselproject Bouma - aangenomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Metselproject Bouma" en is aangenomen door de gemeenteraad van Achtkarspelen. Het project vraagt om €125.000 uit de algemene reserve, specifiek uit de gereserveerde BUIG-gelden, om werkzoekenden te begeleiden. Het doel is om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te helpen instromen in de bouwsector, die herstellende is van de crisis en kampt met een tekort aan vakmensen. Het project biedt leer- en werktrajecten aan, met de mogelijkheid om door te stromen naar regulier werk.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de uitvoering, zoals de exacte invulling van de begeleiding en de verwachte resultaten.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel goed te keuren en de financiële middelen vrij te maken. Ze moeten ook toezicht houden op de uitvoering en effectiviteit van het project.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het investeren van €125.000 in dit project de beste manier is om werkgelegenheid te bevorderen en of het gebruik van BUIG-gelden hiervoor gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist meetbare doelen en een tijdspad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit kan verbeterd worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen om het bedrag van €125.000 vrij te geven voor het project en de uitvoering ervan te monitoren.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie door werkzoekenden, maar er is geen specifieke strategie voor bredere betrokkenheid van stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het project kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid door werkgelegenheid te bevorderen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om €125.000 uit de algemene reserve, specifiek uit BUIG-gelden. Er is geen verdere uitleg over hoe dit bedrag gedekt wordt of welke impact dit heeft op de reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Metselproject Bouma Werkzoekenden Algemene reserve BUIG-gelden Begeleiding Bouwsector Werkgelegenheid Vakmensen Leer/werktraject ArbeidsmarktachterstandVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11.b Motie vreemd aan de orde van de dag PvdA inzake Rondje Augustinusga - ingetrokken
Samenvatting
De motie met betrekking tot het project 'Rondje Augustinusga' is ingetrokken. Tijdens de vergadering van de gemeenteraad van Achtkarspelen op 13 juli 2017 werd het college opgeroepen om in overleg te treden met Plaatselijk Belang en de projectgroep Augustinusga. Het doel was om het projectplan te realiseren en te onderzoeken welke steun de gemeente kan bieden, inclusief de mogelijkheid van een eenmalige financiële bijdrage. De resultaten hiervan zouden aan de raad worden teruggekoppeld, bij voorkeur tijdens de begrotingsvergadering in november 2017. De projectgroep heeft al veel zelf geregeld, zoals het aanvragen van subsidies en overleg met grondeigenaren, maar het project komt nog niet voldoende van de grond. De motie werd ingediend door de PvdA-fractie onder leiding van Jaap Braams.
Samenvatting
De motie oangeande it projekt 'Rûntsje Augustinusga' is yntrokken. Tidens de gearkomste fan de gemeenteried fan Achtkarspelen op 13 july 2017 waard it kolleezje oproppen om yn oerlis te gean mei Plaklik Belang en de projektgroep Augustinusga. It doel wie om it projektplan te realisearjen en te ûndersykjen hokker stipe de gemeente biede kin, ynklusyf de mooglikheid fan in ienmalige finansjele bydrage. De resultaten hiervan soene weromkoppeld wurde oan de ried, it leafst tidens de begrotingsgearkomste yn novimber 2017. De projektgroep hat al in soad sels regeld, lykas it oanfreegjen fan subsydzjes en oerlis mei grûneigeners, mar it projekt komt noch net genôch fan 'e grûn. De motie waard yntsjinne troch de PvdA-fraksje ûnder lieding fan Jaap Braams.
-
11b - Motie vreemd aan de orde van de dag PvdA inzake Rondje Augustinusga - ingetrokken.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Rondje Augustinusga" en roept het College van de gemeente Achtkarspelen op om in overleg te treden met Plaatselijk Belang en de projectgroep Augustinusga over het projectplan 'Rondje Augustinusga'. Het doel is om te onderzoeken welke steun de gemeente kan bieden, zowel in raad als daad, en of een eenmalige financiële bijdrage nodig is. De resultaten van dit onderzoek moeten aan de raad worden teruggekoppeld, bij voorkeur tijdens de begrotingsvergadering in november 2017.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet, maar mist specifieke details over de omvang van de mogelijke financiële bijdrage en de exacte rol van de gemeente in het project.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de eventuele financiële bijdrage en de mate van steun die de gemeente kan bieden aan het project.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze het project willen ondersteunen en in welke mate, zowel financieel als in andere vormen van steun.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke doelen of tijdlijnen, behalve de suggestie om terug te koppelen bij de begrotingsvergadering in november 2017.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het College de opdracht geven om het overleg aan te gaan en of ze bereid zijn een financiële bijdrage te overwegen.
Participatie:
De motie benadrukt de betrokkenheid van Plaatselijk Belang en de projectgroep, maar geeft geen gedetailleerde informatie over bredere participatie van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in de motie.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om een onderzoek naar de noodzaak van een eenmalige financiële bijdrage, maar geeft geen specifieke financiële details of dekkingsvoorstellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rondje Augustinusga College Plaatselijk Belang Projectgroep Augustinusga Projectplan Financiële bijdrage Subsidies Zelfwerkzaamheid Grondeigenaren OnderhoudVerfijning van de zoekopdracht: