17-01-2019 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Agenda, welkom en mededelingen
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
Agendapunt 1 Aanvullend onderzoek verkeerssituatie Oude Dijk
Verkeersknip op Oude Dijk zorgt voor verhitte discussies in Achtkarspelen
Het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen heeft besloten een verkeersknip te realiseren op de Oude Dijk om sluipverkeer tegen te gaan en de verkeersveiligheid te verbeteren. Dit besluit heeft geleid tot een intens debat, waarbij bewoners en belanghebbenden hun zorgen en meningen uitten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een drukbezochte bijeenkomst kregen insprekers de kans om hun standpunten te delen. De heer J. Hoekstra, een van de insprekers, uitte zijn teleurstelling over het onderzoek van BonoTraffics, dat volgens hem onzorgvuldig en onvolledig was. "We hoopten op een goed alternatief, maar het rapport richt zich voornamelijk op de knip," aldus Hoekstra. Hij benadrukte dat de knip misschien een oplossing is voor de Oude Dijk, maar niet voor de omliggende wegen.Jan Steven van Wingerden, een andere inspreker, deelde zijn bezwaren tegen de knip en riep op tot een nieuw, onafhankelijk onderzoek. "Het huidige rapport is waardeloos vanwege de verkeerde opdrachtformulering," stelde hij. Van Wingerden pleitte voor een aanpak die zowel het sluipverkeer als de veiligheid van fietsers aanpakt.
De discussie werd verder aangezwengeld door de heer D. de Vries, die benadrukte dat de knip de beste oplossing is om sluipverkeer te keren en de veiligheid te vergroten. "Wij kiezen als direct omwonenden van de Oude Dijk niet alleen voor persoonlijk belang, maar voor het algemeen belang," verklaarde De Vries.
Het onderzoek van BonoTraffics, dat verschillende varianten van de knip onderzocht, concludeerde dat de knip de meest effectieve maatregel is. Echter, de mogelijke verschuiving van verkeersproblemen naar andere routes blijft een punt van zorg. Erik Wietsens van BonoTraffics lichtte toe dat de knipvarianten het meest effectief zijn in het verminderen van sluipverkeer en het verbeteren van de leefbaarheid.
De bijeenkomst eindigde zonder een definitieve oplossing, maar met de belofte van het college om de zorgen van de bewoners serieus te nemen en verdere stappen te overwegen. Het debat over de verkeersknip op de Oude Dijk is daarmee nog lang niet ten einde.
Samenvatting
De tekst beschrijft het proces rondom het besluit van het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen om een verkeersmaatregel, een zogenaamde "knip", te realiseren op de Oude Dijk. Dit besluit is genomen om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren door sluipverkeer tegen te gaan. Het proces begon met overleg met lokale belangenorganisaties en een inloopavond voor bewoners, waar verschillende meningen en alternatieven werden besproken. Een aanvullend onderzoek door BonoTraffics onderzocht de effecten van verschillende varianten van de knip. De varianten met een knip bleken het meest effectief, hoewel ze ook enkele nadelen hebben, zoals mogelijke verschuiving van verkeersproblemen naar andere routes. Ondanks een petitie van omwonenden tegen de knip, concludeert het onderzoek dat de knip de beste maatregel is. Het college informeert de raad over het besluit en het vervolgproces, waarbij bewoners per brief op de hoogte worden gesteld. Er wordt rekening gehouden met mogelijke bezwaren tegen het verkeersbesluit.
Ferkearsknip op Alde Dyk soarget foar ferhitte diskusjes yn Achtkarspelen.
It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Achtkarspelen hat besletten in ferkearsknip te realisearjen op de Alde Dyk om slûpferkear tsjin te gean en de ferkearssifers te ferbetterjen. Dit beslút hat lied ta in yntins debat, dêr't bewenners en belanghawwenden har soargen en mienings útdroegen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens in drok besochte gearkomst krigen ynsprekkers de kâns om harren stânpunten te dielen. De hear J. Hoekstra, ien fan de ynsprekkers, utere syn teloarstelling oer it ûndersyk fan BonoTraffics, dat neffens him ûnsorgfâldich en ûnfolle wie. "Wy hienen hoop op in goed alternatyf, mar it rapport rjochtet him foaral op de knip," sa sei Hoekstra. Hy benadrukke dat de knip miskien in oplossing is foar de Alde Dyk, mar net foar de omlizzende wegen.Jan Steven van Wingerden, in oare ynsprekker, diele syn bezwieren tsjin de knip en ropt op ta in nij, ûnôfhinklik ûndersyk. "It hjoeddeiske rapport is wurdich fanwegen de ferkearde opdrachtformulearring," stelde er. Van Wingerden pleite foar in oanpak dy't sawol it slûpferkear as de feiligens fan fytsers oanpakt.
De diskusje waard fierder oanwakkerd troch de hear D. de Vries, dy't benadrukke dat de knip de bêste oplossing is om slûpferkear te kearen en de feiligens te fergrutsjen. "Wy kieze as direkte omwenners fan de Alde Dyk net allinnich foar persoanlik belang, mar foar it algemien belang," ferklearre De Vries.
It ûndersyk fan BonoTraffics, dat ferskillende farianten fan de knip ûndersocht, konkludearre dat de knip de meast effektive maatregel is. Lykwols, de mooglike ferskowing fan ferkearsproblemen nei oare rûtes bliuwt in punt fan soarch. Erik Wietsens fan BonoTraffics ljochte ta dat de knipfarianten it meast effektive binne yn it fermeitsjen fan slûpferkear en it ferbetterjen fan de leefberens.
De gearkomst einige sûnder in definityf oplossing, mar mei de belofte fan it kolleezje om de soarchen fan de bewenners serieus te nimmen en fierdere stappen te oerwegen. It debat oer de ferkearsknip op de Alde Dyk is dêrmei noch lang net ein.
Samenvatting
De tekst beskriuwt it proses om it beslút fan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Achtkarspelen om in ferkearsmaatregel, in "knip", te realisearjen op de Alde Dyk. Dit beslút is nommen om de ferkearsfeiligens en leefberens te ferbetterjen troch slûpferkear tsjin te gean. It proses begûn mei oerlis mei lokale belangorganisaasjes en in ynljochtingsjûn foar bewenners, dêr't ferskillende mienings en alternativen besprutsen waarden. In oanfoljend ûndersyk troch BonoTraffics ûndersike de effekten fan ferskillende farianten fan de knip. De farianten mei in knip liken it meast effektyf te wêzen, al hawwe se ek in pear neidielen, lykas mooglike ferskowing fan ferkearsproblemen nei oare rûtes. Ûndanks in petysje fan omwenners tsjin de knip, konkludearret it ûndersyk dat de knip de bêste maatregel is. It kolleezje ynformeart de ried oer it beslút en it ferfolchproses, dêr't bewenners per brief op 'e hichte steld wurde. Der wurdt rekken hâlden mei mooglike beswieren tsjin it ferkearsbeslút.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Aanvullend onderzoek verkeerssituatie Oude Dijk
Samenvatting: Het voorstel betreft een aanvullend onderzoek naar de verkeerssituatie op de Oude Dijk, uitgevoerd door BonoTraffics. Het onderzoek evalueert alternatieven voor een fysieke afsluiting van de Oude Dijk om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren. Het college had eerder besloten tot een knip op de kruising Nonnepaed/Miedwei/Oude Dijk, wat leidde tot bezwaren van bewoners. Het rapport presenteert vier varianten, waarbij de knip-varianten (1 en 2) het meest effectief zijn, ondanks enkele neveneffecten. Het college besluit verder te gaan met variant 1, met monitoring van verkeersstromen om eventuele probleemverschuivingen te voorkomen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een gedetailleerd onderzoek bevat naar verschillende alternatieven en hun effecten. Het biedt een objectieve basis voor besluitvorming door het college. Echter, er is ruimte voor verbetering in de communicatie over de participatie van bewoners en de behandeling van hun bezwaren.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is voornamelijk informerend. De raad wordt op de hoogte gebracht van het onderzoek en het daaropvolgende besluit van het college. De raad hoeft geen direct besluit te nemen, maar kan wel invloed uitoefenen door vragen te stellen of aanvullende informatie te verzoeken.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De politieke keuzes betreffen het al dan niet ondersteunen van het collegebesluit om de knip te realiseren, rekening houdend met de bezwaren van bewoners en de mogelijke neveneffecten. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met eventuele verschuivingen van verkeersproblemen naar andere routes.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde maatregelen en hun verwachte effecten. Echter, de tijdsgebondenheid en acceptatie door de gemeenschap zijn minder duidelijk. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de communicatie over participatie kan beter.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad hoeft geen direct besluit te nemen, maar kan wel aanbevelingen doen of vragen stellen over de uitvoering en monitoring van het besluit.
Participatie
Het voorstel vermeldt participatie van bewoners via inloopavonden en een petitie. Echter, de mate waarin deze participatie invloed heeft gehad op het uiteindelijke besluit is beperkt, wat kan leiden tot ontevredenheid onder bewoners.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op verkeersveiligheid en leefbaarheid.
Financiële gevolgen
Het voorstel geeft aan dat variant 1 de laagste investering en beheerskosten vergt. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van de kosten opgenomen in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Oude Dijk Verkeersveiligheid Leefbaarheid Knip BonoTraffics Sluipverkeer Aanvullend onderzoek Alternatieven Petitie MonitoringVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Zwaagstra - CDA
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
Onbekende spreker
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Kabinetschef De Vries
G. Gerbrandy (voorzitter)
Kabinetschef De Vries
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jelle Boerema - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jelle Boerema - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
Jelle Boerema - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
Jelle Boerema - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Hooghiemstra - GBA
Jelle Boerema - Wethâlder
Jacob Hooghiemstra - GBA
Jelle Boerema - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jelle Boerema - Wethâlder
Onbekende spreker
Jelle Boerema - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
Kabinetschef De Vries
G. Gerbrandy (voorzitter)
Kabinetschef De Vries
G. Gerbrandy (voorzitter)
Kabinetschef De Vries
Kabinetschef De Vries
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Zwaagstra - CDA
Kabinetschef De Vries
Jacob Zwaagstra - CDA
Kabinetschef De Vries
Jacob Zwaagstra - CDA
Kabinetschef De Vries
Jacob Zwaagstra - CDA
Kabinetschef De Vries
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Wopke Veenstra - FNP
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Hooghiemstra - GBA
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Zwaagstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Zwaagstra - CDA
Onbekende spreker
Jacob Zwaagstra - CDA
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
00:03:17 - 00:04:21 - 00:09:57 - 00:12:11 - 00:12:54 - 00:15:03 - 00:16:08 - 00:16:41 - 00:16:57 - 00:19:14 - 00:23:19 - 00:24:43 - 00:25:15 - 00:26:18 - 00:27:47 - 00:29:57 - 00:30:40 - 00:31:15 - 00:36:52 - 00:37:56 - 00:39:41 - 00:40:50 - 00:41:10 - 00:42:20 - 00:43:02 - 00:48:39 - 00:49:42 - 00:50:42 - 00:52:20 - 01:04:43 - 01:04:46 - 01:08:49 - 01:10:29 - 01:12:02 - 01:12:51 - 01:13:35 - 01:14:17 - 01:14:52 - 01:16:31 - 01:18:01 - 01:19:30 - 01:20:57 - 01:22:12 - 01:22:45 - 01:25:02 - 01:25:42 - 01:26:27 - 01:28:30 - 01:29:48 - 01:30:37 - 01:31:22 - 01:31:40 - 01:32:38 - 01:33:49 - 01:34:17 - 01:34:47 - 01:35:31
Onbekende spreker -
00:04:15 - 00:04:25 - 00:10:06 - 00:12:12 - 00:13:14 - 00:14:21 - 00:15:08 - 00:15:22 - 00:16:32 - 00:17:17 - 00:19:41 - 00:23:50 - 00:24:51 - 00:25:35 - 00:25:45 - 00:26:21 - 00:27:25 - 00:40:58 - 00:42:31 - 00:53:07 - 01:04:44 - 01:05:01 - 01:08:53 - 01:11:14 - 01:12:17 - 01:13:26 - 01:13:47 - 01:15:11 - 01:15:37 - 01:16:40 - 01:17:02 - 01:18:30 - 01:20:10 - 01:21:40 - 01:22:24 - 01:22:42 - 01:23:14 - 01:25:14 - 01:25:51 - 01:27:25 - 01:28:40 - 01:29:59 - 01:31:02 - 01:31:37 - 01:31:45 - 01:32:05 - 01:32:42 - 01:33:20 - 01:33:36 - 01:33:44 - 01:33:46 - 01:34:31 - 01:34:43
Wopke Veenstra - FNP
Agendapunt 2 Uitvoeringsprogramma inwoners- en overheidsparticipatie
Gemeente Achtkarspelen zet in op participatie: "Denk groots, maar begin klein"
De gemeente Achtkarspelen heeft een nieuw uitvoeringsprogramma gepresenteerd dat de samenwerking tussen inwoners en de overheid moet versterken. Het programma, dat zich richt op inspraak, initiatieven en de gemeentelijke organisatie, werd tijdens een levendig debat besproken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadszaal van Achtkarspelen werd het nieuwe uitvoeringsprogramma voor inwoners- en overheidsparticipatie gepresenteerd. Het programma, dat drie pijlers kent, moet de samenwerking tussen de gemeente en haar inwoners verbeteren. "Denk groots, maar begin klein," benadrukte programmamanager Alador Rabinius tijdens de presentatie. Het doel is om beter aan te sluiten bij de behoeften en verwachtingen van de inwoners.Een belangrijk onderdeel van het programma is de 'samenwerktafel', waar de gemeenteraad, het college en de ambtelijke organisatie samenkomen om knelpunten te analyseren en samenwerkingsafspraken te maken. "Het is een conceptueel idee," legde Rabinius uit. "We willen een structuur bieden waarin initiatiefnemers hun ideeën kunnen presenteren en we gezamenlijk tot uitvoering kunnen komen."
Tijdens het debat werden kritische vragen gesteld. Raadslid Douwe van Oosten vroeg zich af welk probleem het programma precies oplost. "De samenleving ziet ons als één gemeente, zonder onderscheid tussen wethouder, raadslid of ambtenaar," merkte hij op. "Maar onderschat de samenleving niet, mensen weten heel goed wie hun vertegenwoordigers zijn."
Ook werd er gediscussieerd over de rol van de gemeenteraad binnen het programma. "De raad bepaalt wat de gemeente wil," stelde Van Oosten. "Er is geen sprake van gelijkwaardigheid in de driehoek van raad, college en ambtelijke organisatie."
Het programma vraagt om een jaarlijkse evaluatie om te leren en aanpassingen te doen. De financiële middelen zijn al gedekt in de begroting van 2019. "We willen vooral leren en ons aanpassen," aldus Rabinius. "Het is belangrijk dat we als gemeente snel en effectief kunnen reageren op initiatieven van onze inwoners."
Het debat maakte duidelijk dat er nog veel vragen zijn over de praktische invulling van het programma. Toch was er ook veel waardering voor de inzet om inwoners meer te betrekken bij het gemeentelijk beleid. "We willen meer dan ooit onze rol pakken als overheid," concludeerde Rabinius. "Het gaat erom dat we samen met onze inwoners tot goede ideeën en plannen komen."
Samenvatting
Het uitvoeringsprogramma voor inwoners- en overheidsparticipatie van de gemeente Achtkarspelen richt zich op drie pijlers: inspraak door inwoners, initiatieven vanuit inwoners en/of dorpen, en de gemeentelijke organisatie. Het doel is om de samenwerking met inwoners te versterken, zodat de gemeente beter kan aansluiten bij hun behoeften en verwachtingen. Belangrijke elementen zijn communicatie en verwachtingsmanagement. Het programma biedt een kader voor de gemeentelijke organisatie om zich verder te ontwikkelen en stelt voor om een 'samenwerktafel' in te richten, waar de gemeenteraad, het college en de ambtelijke organisatie samenkomen om knelpunten te analyseren en samenwerkingsafspraken te maken. Het programma is flexibel en vraagt om jaarlijkse evaluaties om te leren en aanpassingen te doen. De financiële middelen zijn gedekt in de begroting van 2019. Het voorstel is om het programma vast te stellen en de samenwerktafel te implementeren.
Gemeente Achtkarspelen set yn op partisipaasje: "Tink grut, mar begjin lyts"
De gemeente Achtkarspelen hat in nij útfieringsprogram presintearre dat de gearwurking tusken ynwenners en de oerheid fersterkje moat. It programma, dat him rjochtet op ynspraak, ynitiativen en de gemeentlike organisaasje, waard besprutsen yn in libbich debat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de riedseal fan Achtkarspelen waard it nije útfieringsprogramma foar ynwenners- en oerheidspartisipaasje presintearre. It programma, dat trije pilaren hat, moat de gearwurking tusken de gemeente en har ynwenners ferbetterje. "Tink grut, mar begjin lyts," benadrukte programmamanager Alador Rabinius tiidens de presintaasje. It doel is om better oan te sluten by de behoeften en ferwachtingen fan de ynwenners.In wichtich ûnderdiel fan it programma is de 'gearwurktafel', dêr't de gemeenteried, it kolleezje en de ambtlike organisaasje byinoar komme om knelpunten te analysearjen en gearwurkingsôfspraken te meitsjen. "It is in konseptueel idee," leis Rabinius út. "Wy wolle in struktuer biede dêr't ynnovators har ideeën presintearje kinne en wy gesamelik ta útfiering komme kinne."
Tiidens it debat waarden krityske fragen steld. Riedslid Douwe van Oosten frege him ôf hokker probleem it programma krekt oplost. "De mienskip sjocht ús as ien gemeente, sûnder ûnderskied tusken wethâlder, riedslid of amtner," neamde er op. "Mar ûnderskat de mienskip net, minsken witte hiel goed wa't har fertsjintwurdigers binne."
Ek waard der diskusjearre oer de rol fan de gemeenteried binnen it programma. "De ried bepaalt wat de gemeente wol," stelde Van Oosten. "Der is gjin sprake fan gelykweardigens yn de triangel fan ried, kolleezje en ambtlike organisaasje."
It programma freget om in jierlikse evaluasje om te learen en oanpassingen te dwaan. De finansjele middels binne al dekt yn de begrutting fan 2019. "Wy wolle foaral leare en ús oanpasse," sa Rabinius. "It is wichtich dat wy as gemeente fluch en effektyf reagearje kinne op ynnovaasjes fan ús ynwenners."
It debat makke dúdlik dat der noch in soad fragen binne oer de praktyk fan it programma. Doch wie der ek in soad waardering foar de ynset om ynwenners mear te belûken by it gemeentlik belied. "Wy wolle mear as ea ús rol pakke as oerheid," konkludearre Rabinius. "It giet derom dat wy tegearre mei ús ynwenners ta goede ideeën en plannen komme."
Samenvatting
It útfieringsprogramma foar ynwenners- en oerheidspartisipaasje fan de gemeente Achtkarspelen rjochtet him op trije pilaren: ynspraak troch ynwenners, ynisjativen fanút ynwenners en/of doarpen, en de gemeentlike organisaasje. It doel is om de gearwurking mei ynwenners te fersterkjen, sadat de gemeente better oanslute kin by har behoeften en ferwachtingen. Belangrike eleminten binne kommunikaasje en ferwachtingsmanagement. It programma biedt in kader foar de gemeentlike organisaasje om har fierder te ûntwikkeljen en stelt foar om in 'gearwurktafel' yn te rjochtsjen, dêr't de gemeenteried, it kolleezje en de ambtlike organisaasje byinoar komme om knelpunten te analysearjen en gearwurkôfspraken te meitsjen. It programma is fleksibel en freget om jierlikse evaluaasjes om te learen en oanpassingen te dwaan. De finansjele middels binne dekt yn de begrutting fan 2019. It foarstel is om it programma fêst te stellen en de gearwurktafel te ymplemintearjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Uitvoeringsprogramma inwoners- en overheidsparticipatie". Dit programma is gericht op het versterken van de samenwerking tussen de gemeente Achtkarspelen en haar inwoners. Het bestaat uit drie pijlers: inspraak door inwoners, initiatieven vanuit inwoners en/of dorpen, en de ontwikkeling van de gemeentelijke organisatie om deze participatie te faciliteren. Het doel is om beter aan te sluiten bij de behoeften van inwoners en duidelijkheid te scheppen over wat zij van de gemeente kunnen verwachten. Communicatie en verwachtingsmanagement zijn hierbij cruciaal.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelstellingen en een kader voor uitvoering. Het benoemt de belangrijkste elementen en risico's, zoals het belang van communicatie en ICT.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol, terwijl het college verantwoordelijk is voor de uitvoering. De raad moet het programma vaststellen en afspraken maken over de aanpak van knelpunten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het programma en de inrichting van de samenwerktafel. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van middelen en de aanpak van knelpunten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist concrete meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van communicatie en ICT kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het uitvoeringsprogramma vast te stellen en de samenwerktafel in te richten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door inwoners en overheid als kernonderdeel. Het richt zich op het vergroten van inspraak en betrokkenheid van inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn opgenomen in de begroting van 2019, wat aangeeft dat de benodigde middelen al zijn gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inwonersparticipatie Overheidsparticipatie Samenwerktafel Gemeentelijke organisatie Communicatie Verwachtingsmanagement Inspraak Initiatieven Dienstverlening HandelingsperspectiefVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga
Onbekende spreker
J. Stellinga
D. Van Oosten
J. Stellinga
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
J. Stellinga
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
J. Stellinga
G. Gerbrandy (voorzitter)
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Onbekende spreker
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Onbekende spreker
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Onbekende spreker
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
01:42:30 - 01:55:10 - 02:03:44 - 02:07:23 - 02:08:46 - 02:09:24 - 02:10:04 - 02:11:36 - 02:13:02 - 02:13:40 - 02:15:20 - 02:16:59 - 02:17:22 - 02:17:32 - 02:19:07 - 02:19:17 - 02:19:55 - 02:21:23 - 02:21:40 - 02:22:42 - 02:24:59 - 02:26:48 - 02:27:59 - 02:29:13 - 02:32:29
Ij. Van Kammen -
Agendapunt 3 Bouwgrondexploitatie De Lits Buitenpost
Gemeenteraad Achtkarspelen Debatteert over Bouwgrondexploitatie De Lits
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft gedebatteerd over het voorstel om de bouwgrondexploitatie voor de locatie De Lits in Buitenpost vast te stellen. Het plan omvat de ontwikkeling van sociale huurwoningen en vraagt om een uitvoeringskrediet van € 637.000, gedekt door verwachte grondopbrengsten. Een voorziening van € 197.000 wordt voorgesteld voor het verwachte negatieve saldo.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd er flink gediscussieerd over de vraag en behoefte aan sociale huurwoningen in Buitenpost. "Hoeveel vraag en hoeveel behoefte is er specifiek in Buitenpost?" vroeg een raadslid zich af. Het antwoord bleef deels uit, omdat de meest actuele informatie nog in een nieuw woningbouwprogramma verwerkt moet worden.De locatie De Lits is al sinds 2014 bestemd voor sociale woningbouw, maar de daadwerkelijke ontwikkeling heeft vertraging opgelopen. "Waarom heeft het terrein zolang braak gelegen?" vroeg de heer Zwaagstra van het CDA. De projectleider legde uit dat er tijd nodig was om de randvoorwaarden en kaders met betrokken partijen af te stemmen.
Een ander punt van discussie was de betrokkenheid van buurtbewoners bij de plannen. "Waarom zou de gemeente daar geen rol in spelen in overleg met de buurt?" vroeg een raadslid. De gemeente gaf aan dat SWA, de woningcorporatie, de lead neemt in het overleg met haar huurders, maar dat dit in samenwerking met de gemeente gebeurt.
De financiële aspecten van het project kwamen ook aan bod. Er wordt een negatief saldo verwacht vanwege de hoge kosten in verhouding tot de grondopbrengsten. "Waarom wordt er een negatief saldo verwacht?" vroeg een raadslid. De projectleider legde uit dat de waarde van het perceel in de boeken hoger is dan de verwachte opbrengsten.
Tot slot werd er gesproken over de keuze voor sociale woningbouw op deze locatie. "Waarom zoenen wij dan op dit moment dat plan dan toch terug drukken?" vroeg de heer Graansma. Het college benadrukte dat het een principiële keuze is om sociale huurwoningen te realiseren, ondanks de financiële nadelen.
Het debat maakte duidelijk dat er nog veel vragen leven over de exacte behoefte aan sociale huurwoningen en de financiële haalbaarheid van het project. De gemeenteraad zal zich in de komende maanden verder buigen over deze kwesties.
Samenvatting
Het document betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om de bouwgrondexploitatie voor de locatie De Lits in Buitenpost vast te stellen. Het doel is om financiële kaders te bepalen voor de ontwikkeling van deze locatie, krediet beschikbaar te stellen voor de uitvoering, en de financiën te beheren en verantwoorden. De raad wordt gevraagd om een uitvoeringskrediet van € 637.000 goed te keuren, dat gedekt wordt door de verwachte grondopbrengsten. Daarnaast wordt een voorziening van € 197.000 voorgesteld voor het verwachte negatieve saldo. De gronden worden vanuit de 'ruwe gronden' ingebracht in de bouwgrondexploitatie. De exploitatie dient als financieel sturingsmiddel en wordt jaarlijks geactualiseerd. Het plan is voor rekening en risico van de gemeente, die verantwoordelijk is voor de verkoop van bouwrijpe kavels en de aanleg van de openbare ruimte. De startuitgifte van de bouwkavels is voorzien eind 2019.
Gemeenteried Achtkarspelen Debattearret oer Bougrûnexploitaasje De Lits
De ried fan de gemeente Achtkarspelen hat diskusjearre oer it foarstel om de bougrûnexploitaasje foar de lokaasje De Lits yn Bûtenpost fêst te stellen. It plan behellet de ûntwikkeling fan sosjale hierwenningen en freget om in útfieringskredyt fan € 637.000, dekt troch ferwachte grûnopbringsten. In foarsjennings fan € 197.000 wurdt foarsteld foar it ferwachte negatyf saldo.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering waard der flink diskusjearre oer de fraach en need oan sosjale hierwenningen yn Bûtenpost. "Hoe grut is de fraach en need spesifyk yn Bûtenpost?" frege in riedslid him ôf. It antwurd bleau diels út, om't de meast aktuele ynformaasje noch yntegrearre wurde moat yn in nij wenbouprogramma.De lokaasje De Lits is al sûnt 2014 bestimd foar sosjale wentebou, mar de daadwurklike ûntwikkeling hat fertraging oprûn. "Wêrom hat it terrein sa lang braak lein?" frege de hear Zwaagstra fan it CDA. De projektlieder leis út dat der tiid nedich wie om de ramtfoarwurden en kaders mei belutsen partijen ôf te stimmen.
In oar punt fan diskusje wie de belutsenheid fan buertbewenners by de plannen. "Wêrom soe de gemeente dêr gjin rol yn spylje yn oerlis mei de buert?" frege in riedslid. De gemeente joech oan dat SWA, de wentekorporaasje, de lieding hat yn it oerlis mei harren hûrders, mar dat dit yn gearwurking mei de gemeente bart.
De finansjele aspekten fan it projekt kamen ek oan bar. Der wurdt in negatyf saldo ferwachte fanwegen de hege kosten yn ferhâlding ta de grûnopbringsten. "Wêrom wurdt der in negatyf saldo ferwachte?" frege in riedslid. De projektlieder leis út dat de wearde fan it perceel yn de boeken heger is as de ferwachte opbringsten.
Ta beslút waard der praat oer de kar foar sosjale wentebou op dizze lokaasje. "Wêrom drukje wy dan op dit stuit dat plan dochs werom?" frege de hear Graansma. It kolleezje benadrukke dat it in prinsipiële kar is om sosjale hierwenningen te realisearjen, ûndanks de finansjele neidielen.
It debat makke dúdlik dat der noch in soad fragen binne oer de eksakte need oan sosjale huurwenningen en de finansjele haalberens fan it projekt. De gemeenteried sil him yn de kommende moannen fierder bûge oer dizze saken.
Samenvatting
It dokumint befettet in foarstel foar de gemeenteried fan Achtkarspelen om de bougrûnexploitaasje foar de lokaasje De Lits yn Bûtenpost fêst te stellen. It doel is om finansjele kaders te bepalen foar de ûntwikkeling fan dizze lokaasje, kredyt beskikber te stellen foar de útfiering, en de finânsjes te behearjen en te ferdigenjen. De ried wurdt frege om in útfieringskredyt fan € 637.000 goed te keuren, dat dekt wurdt troch de ferwachte grûnopbringsten. Dêrneist wurdt in foarsjenning fan € 197.000 foarsteld foar it ferwachte negatyf saldo. De grûnen wurde fanút de 'rûwe grûnen' ynbringt yn de bougrûnexploitaasje. De exploitaasje docht tsjinne as finansjeel stjoermiddel en wurdt jierliks aktualisearre. It plan is foar rekken en risiko fan de gemeente, dy't ferantwurdlik is foar de ferkeap fan bourike kavels en de oanlis fan de iepenbiere romte. De startútjefte fan de boukavels is foarsjoen ein 2019.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bouwgrondexploitatie De Lits Buitenpost
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de bouwgrondexploitatie voor de locatie De Lits in Buitenpost. Het doel is om de financiële kaders voor de ontwikkeling van deze locatie vast te stellen en het benodigde uitvoeringskrediet van € 637.000 beschikbaar te stellen, gedekt door de te realiseren grondopbrengsten. Daarnaast wordt een voorziening getroffen voor een verwacht negatief saldo van € 197.000. De gronden worden vanuit de ‘ruwe gronden’ ingebracht in de bouwgrondexploitatie. Het voorstel dient als financieel sturingsmiddel en wordt jaarlijks geactualiseerd. De gemeente is verantwoordelijk voor de kosten en risico’s van de ontwikkeling.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat financiële details, de verwachte opbrengsten en kosten, en de stappen die nodig zijn voor de uitvoering. Echter, er is weinig informatie over de risicoanalyse en de betrokkenheid van belanghebbenden.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de bouwgrondexploitatie vast te stellen en het uitvoeringskrediet beschikbaar te stellen. De raad moet ook beslissen over de voorziening voor het negatieve saldo.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële kaders en het krediet. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het omgaan met het verwachte negatieve saldo.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist duidelijkheid over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de risico’s en beheersmaatregelen zijn niet uitgebreid besproken.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de bouwgrondexploitatie vast te stellen, het uitvoeringskrediet beschikbaar te stellen, een voorziening te treffen voor het negatieve saldo, en de gronden in te brengen in de exploitatie.
Participatie
Er is geen specifieke informatie over burgerparticipatie in het voorstel. Communicatietrajecten zijn wel genoemd, maar niet verder uitgewerkt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De kosten worden gedekt door de grondopbrengsten, en er is een voorziening voor het negatieve saldo. De gemeente draagt het risico voor de kosten van het bestemmingsplan en eventuele planschade.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bouwgrondexploitatie De Lits Buitenpost Bestemmingsplan Uitvoeringskrediet Grondopbrengsten Financiële kaders Grondverkoop Kosten SWA Ontwikkeling locatieVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
Jelle Boerema - Wethâlder
F.j. Hoekstra
Jelle Boerema - Wethâlder
F.j. Hoekstra
Jelle Boerema - Wethâlder
Jelle Boerema - Wethâlder
Jelle Boerema - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
Jelle Boerema - Wethâlder
F.j. Hoekstra
Jelle Boerema - Wethâlder
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
Jelle Boerema - Wethâlder
F.j. Hoekstra
Jelle Boerema - Wethâlder
F.j. Hoekstra
Jelle Boerema - Wethâlder
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Jelle Boerema - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Wopke Veenstra - FNP
Jelle Boerema - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
Wopke Veenstra - FNP
Jelle Boerema - Wethâlder
Wopke Veenstra - FNP
Jelle Boerema - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Zwaagstra - CDA
Jelle Boerema - Wethâlder
Jacob Zwaagstra - CDA
Jelle Boerema - Wethâlder
Jacob Zwaagstra - CDA
Jelle Boerema - Wethâlder
Jacob Zwaagstra - CDA
Jelle Boerema - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Zwaagstra - CDA
Jelle Boerema - Wethâlder
Jacob Zwaagstra - CDA
Jelle Boerema - Wethâlder
Jacob Zwaagstra - CDA
Jelle Boerema - Wethâlder
Jacob Zwaagstra - CDA
Jelle Boerema - Wethâlder
Jacob Zwaagstra - CDA
Jelle Boerema - Wethâlder
Jacob Zwaagstra - CDA
Jelle Boerema - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Zwaagstra - CDA
Jelle Boerema - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Jelle Boerema - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jelle Boerema - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jelle Boerema - Wethâlder
02:34:44 - 02:35:34 - 02:35:38 - 02:35:51 - 02:35:53 - 02:36:42 - 02:36:54 - 02:37:05 - 02:37:18 - 02:37:26 - 02:37:47 - 02:38:34 - 02:39:09 - 02:39:32 - 02:40:13 - 02:40:21 - 02:40:36 - 02:41:26 - 02:41:55 - 02:42:05 - 02:42:40 - 02:43:17 - 02:43:19 - 02:43:32 - 02:43:58 - 02:44:39 - 02:45:58
T. Nicolai -
Agendapunt 4 Wet Aanpak Woonoverlast
Burgemeester krijgt meer macht om woonoverlast aan te pakken
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met een voorstel dat de burgemeester meer bevoegdheden geeft om woonoverlast aan te pakken. Het nieuwe artikel in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) moet zorgen voor een effectievere aanpak van overlastsituaties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 17 januari 2019 werd het voorstel om artikel 2:79 aan de APV toe te voegen uitvoerig besproken. Dit artikel sluit aan bij de landelijke wetgeving en geeft de burgemeester de mogelijkheid om gedragsaanwijzingen te geven aan overlastveroorzakers, met als uiterste maatregel een last onder dwangsom of bestuursdwang.De discussie in de raad was levendig. Mevrouw Wini Toren benadrukte het belang van de nieuwe wet: "De bestaande instrumenten zijn vaak niet voldoende om ernstige overlast aan te pakken. Dit artikel biedt een tussenoplossing voor situaties die te licht zijn voor zware maatregelen, maar te ernstig om te negeren."
De ChristenUnie en het CDA hadden vragen over de praktische toepassing van de nieuwe regels. De heer Van Oosten van de ChristenUnie vroeg zich af voor welke situaties de huidige regeling niet toereikend is en wat de nieuwe regel precies toevoegt. "De regelgeving richt zich vooral op lichtere situaties, waarbij bemiddeling en handhaving niet voldoende zijn," legde Toren uit. "Dit artikel biedt een oplossing voor irritante overlast, zoals constant lawaai of hinderlijke verlichting."
Het voorstel werd uiteindelijk op 24 januari 2019 goedgekeurd door de gemeenteraad. Hoewel er geen directe financiële gevolgen zijn, werd wel opgemerkt dat een toename van meldingen de toezichtcapaciteit onder druk kan zetten. De samenwerking met organisaties zoals de SWA en woningcorporaties wordt als essentieel gezien voor een succesvolle uitvoering van de nieuwe maatregelen.
Met de goedkeuring van dit voorstel hoopt de gemeente Achtkarspelen een stap vooruit te zetten in de strijd tegen woonoverlast, waarbij de balans tussen preventie en handhaving centraal staat.
Samenvatting
Op 17 januari 2019 werd een voorstel besproken in de gemeenteraad van Achtkarspelen om artikel 2:79 toe te voegen aan de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Dit artikel sluit aan bij artikel 151d van de Gemeentewet, dat sinds 1 juli 2017 van kracht is. Het geeft de burgemeester de bevoegdheid om gedragsaanwijzingen te geven aan veroorzakers van woonoverlast, met de mogelijkheid van een last onder dwangsom of bestuursdwang. Het doel is om woonoverlast effectiever aan te pakken, aangezien bestaande instrumenten vaak niet voldoende zijn. Hoewel er geen directe financiële gevolgen zijn, kan een toename van meldingen de toezichtcapaciteit onder druk zetten. Het voorstel werd op 24 januari 2019 in de gemeenteraad goedgekeurd.
Boargemaster krijt mear macht om wensoerlêst oan te pakken.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei in foarstel dat de boargemaster mear befoegdheden jout om wenoverlêst oan te pakken. It nije artikel yn de Algemene Plaklike Ferordening (APV) moat soargje foar in effektiver oanpak fan oerlêstsituasjes.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsfergadering op 17 jannewaris 2019 waard it foarstel om artikel 2:79 ta te foegjen oan de APV útfierich besprutsen. Dit artikel slút oan by de lanlike wetjouwing en jout de boargemaster de mooglikheid om gedrachs-oanwizingen te jaan oan oerlêstferoarsakers, mei as útsterste maatregel in lêst ûnder dwangsom of bestjoersdwang.De diskusje yn de ried wie libbenich. Frou Wini Toren benadrukte it belang fan de nije wet: "De besteande ynstjeminten binne faak net genôch om ernstige oerlêst oan te pakken. Dit artikel biedt in tuskenoplossing foar situaasjes dy't te ljocht binne foar swiere maatregels, mar te ernstich om te negearen."
De ChristenUnie en it CDA hiene fragen oer de praktyske tapassing fan de nije regels. De hear Van Oosten fan de ChristenUnie frege him ôf foar hokker situaasjes de hjoeddeiske regeling net foldwaande is en wat de nije regel krekt tafoeget. "De regeljouwing rjochtet him foaral op ljochtere situaasjes, dêr't bemiddeling en hânfesting net genôch binne," leit Toren út. "Dit artikel biedt in oplossing foar irritante oerlêst, lykas konstant lûd of hinderlike ferljochting."
It foarstel waard úteinlik op 24 jannewaris 2019 goedkard troch de gemeenteried. Al wie der gjin direkte finansjele gefolgen, waard wol opmurken dat in taname fan meldings de tafersjochkapasiteit ûnder druk sette kin. De gearwurking mei organisaasjes lykas de SWA en wenkorporaasjes wurdt as essinsjeel sjoen foar in suksesfolle útfiering fan de nije maatregels.
Mei de goedkarre fan dit foarstel hoopet de gemeente Achtkarspelen in stap foarút te setten yn de striid tsjin wen-oerlêst, dêr't de balâns tusken previnsje en hânfesting sintraal stiet.
Samenvatting
Op 17 jannewaris 2019 waard in de gemeenteried fan Achtkarspelen in foarstel bespruts om artikel 2:79 ta te foegjen oan de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Dit artikel slút oan by artikel 151d fan de Gemeentewet, dat sûnt 1 july 2017 fan krêft is. It jout de boargemaster de befoegdheid om gedrachs-oanwizingen te jaan oan feroarsakers fan wensoerlêst, mei de mooglikheid fan in lêst ûnder dwangsom of bestjoersdwang. It doel is om wensoerlêst effektiver oan te pakken, om't besteande ynstjeminten faak net genôch binne. Al is der gjin direkte finansjele gefolgen, kin in taname fan meldings de tafersjochkapasiteit ûnder druk sette. It foarstel waard op 24 jannewaris 2019 yn de gemeenteried goedkard.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de opname van Artikel 2:79 in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Achtkarspelen, in lijn met artikel 151d van de Gemeentewet. Dit artikel geeft de burgemeester de bevoegdheid om gedragsaanwijzingen te geven aan veroorzakers van woonoverlast, middels een last onder dwangsom of bestuursdwang. Het doel is om een extra instrument te bieden voor de aanpak van woonoverlast, die met de huidige middelen niet effectief genoeg kan worden bestreden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak en de werking van het nieuwe artikel, evenals de verwachte effecten en mogelijke kanttekeningen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de APV vast te stellen en moet beslissen over de opname van het nieuwe artikel.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de burgemeester deze extra bevoegdheid wil geven en of zij de mogelijke toename van meldingen en de impact op de toezichtcapaciteit acceptabel vindt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de bevoegdheid die wordt toegekend. Het is echter minder specifiek over hoe de toename van meldingen en de benodigde toezichtcapaciteit zullen worden beheerd. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen gesteld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om Artikel 2:79 op te nemen in de APV van de gemeente Achtkarspelen.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van burgerparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen, maar er kunnen kosten ontstaan als de toezichtcapaciteit niet voldoende is om de toename van meldingen aan te kunnen. Er is geen specifieke dekking voor deze mogelijke kosten aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woonoverlast Artikel 151d Gemeentewet APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Burgemeestersbevoegdheid Gedragsaanwijzing Last onder dwangsom/bestuursdwang Beleidsregels Toezichtcapaciteit Meldingen HandhavingVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 5 Kaderbrief 2020-2023 Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting
De Kaderbrief 2020-2023 van de Veiligheidsregio Fryslân, verzonden op 6 december 2018, beschrijft de financiële en beleidsmatige ontwikkelingen die de komende jaren van invloed kunnen zijn op de brandweerzorg en publieke gezondheidszorg in Friesland. De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd om uiterlijk 8 februari 2019 een zienswijze te geven op deze brief. Belangrijke punten zijn onder andere de financiële risico's door de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, de kosten voor het Rijksvaccinatieprogramma en de investeringen in de Jeugdgezondheidszorg. Ook worden er plannen besproken voor de bouw van nieuwe brandweerkazernes en de overdracht van meldkamertaken aan de Landelijke Meldkamerorganisatie. De gemeenteraad wordt voorgesteld om in te stemmen met het geven van een zienswijze, waarin zorgen worden geuit over de jaarlijkse stijgingen van de gemeentelijke bijdrage en de noodzaak voor bepaalde keuzes. De uiteindelijke vaststelling van de Kaderbrief door het Algemeen Bestuur vindt plaats op 7 maart 2019.
Samenvatting
De Kaderbrief 2020-2023 fan de Feiligensregio Fryslân, ferstjoerd op 6 desimber 2018, beskriuwt de finansjele en beliedsmjittige ûntwikkelingen dy't de kommende jierren fan ynfloed wêze kinne op de brânwachtsoarch en de publike sûnenssoarch yn Fryslân. De gemeenteried fan Achtkarspelen wurdt frege om foar 8 febrewaris 2019 in beskôging te jaan op dizze brief. Belangrike punten binne ûnder oaren de finansjele riziko's troch de Wet normalisearring rjochtsposysje amtneren, de kosten foar it Ryksfaksjinaasjeprogramma en de ynfestearringen yn de Jeugdsûnenssoarch. Ek wurde der plannen besprutsen foar de bou fan nije brânwachtkearnes en de oerdracht fan meldkeamertaken oan de Lanlike Meldkeamerorganisaasje. De gemeenteried wurdt foarsteld om yn te stimmen mei it jaan fan in beskôging, dêr't soargen útsprutsen wurde oer de jierlikse stigingen fan de gemeentlike bydrage en de needsaak foar bepaalde karren. De úteinlike fêststelling fan de Kaderbrief troch it Algemien Bestjoer fynt plak op 7 maart 2019.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kaderbrief 2020-2023 Veiligheidsregio Fryslân". Het document betreft een kaderbrief van de Veiligheidsregio Fryslân, waarin de financiële en beleidsmatige ontwikkelingen voor de periode 2020-2023 worden geschetst. De Veiligheidsregio vraagt de Friese gemeenten om een zienswijze te geven op deze ontwikkelingen, die invloed kunnen hebben op de uitvoering en financiering van brandweerzorg en publieke gezondheidszorg. De brief behandelt onder andere de impact van landelijke wetgeving, gezondheidsinitiatieven, brandweerontwikkelingen, crisisbeheersing en organisatorische veranderingen. Gemeenten moeten reageren voor 8 februari 2019.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een breed scala aan onderwerpen behandelt die relevant zijn voor de Veiligheidsregio, inclusief financiële implicaties en beleidsontwikkelingen. Echter, er is ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de financiële dekking van bepaalde initiatieven.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om een zienswijze te geven op de Kaderbrief 2020-2023. Dit is een adviserende rol voordat het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Fryslân een definitief besluit neemt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en of zij aanvullende zorgen of alternatieve scenario’s willen aandragen, vooral met betrekking tot de stijgende kosten en de noodzaak van bepaalde beleidskeuzes.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn wel specifieke financiële cijfers en tijdlijnen genoemd, maar de meetbaarheid van de beleidsdoelen en de acceptatiecriteria zijn minder duidelijk. Er zijn geen directe inconsequenties, maar er is behoefte aan meer duidelijkheid over de financiële dekking.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met het geven van een zienswijze door middel van de bijgevoegde conceptreactie.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over burgerparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met stijgende kosten voor verschillende initiatieven. Er wordt aangegeven dat sommige kosten binnen het bestaande financiële kader kunnen worden opgevangen, maar er is zorg over de jaarlijkse stijgingen en de noodzaak om alternatieve scenario’s te overwegen. De dekking van bepaalde kosten is deels afhankelijk van prioritering binnen bestaande budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Kaderbrief 2020-2023 Brandweerzorg Publieke gezondheidszorg Friese Aanpak Omgevingsvisie Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) Rookvrije Generatie Fryslân Rijksvaccinatieprogramma CrisisbeheersingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Financiële parameters 2019 bouwgrondexploitaties
Samenvatting
Op 17 januari 2019 werd een informerende raadsvoorstel besproken over de financiële parameters voor de bouwgrondexploitaties van 2019 in de gemeente Achtkarspelen. Het voorstel, dat op 24 januari 2019 ter besluitvorming voorlag, stelde voor om de renteparameter op 0,50% en de disconteringsvoet op 2% vast te stellen. Daarnaast werd een jaarlijkse kostenstijging van 2% en een opbrengststijging van 0% voorgesteld. Deze parameters zijn bedoeld voor de jaarlijkse actualisatie van de bouwgrondexploitaties. De raad is bevoegd om deze parameters vast te stellen, waarbij wettelijke richtlijnen worden gevolgd. De parameters zijn gebaseerd op de begroting van 2019 en de richtlijnen van de commissie BBV. Het voorstel werd uiteindelijk vastgesteld in de raadsvergadering van 24 januari 2019.
Samenvatting
Op 17 jannewaris 2019 waard in ynformaasjefoarstel besprutsen oer de finansjele parameters foar de bougrûnûntwikkelingen fan 2019 yn de gemeente Achtkarspelen. It foarstel, dat op 24 jannewaris 2019 foar beslútvorming foarlei, stelde foar om de renteparameter op 0,50% en de diskontearingsfoet op 2% fêst te stellen. Dêrneist waard in jierlikse kostenstiging fan 2% en in opbringststiging fan 0% foarsteld. Dizze parameters binne bedoeld foar de jierlikse aktualisaasje fan de bougrûnûntwikkelingen. De ried is befoegd om dizze parameters fêst te stellen, dêr't wettige rjochlinen folge wurde. De parameters binne basearre op de begroting fan 2019 en de rjochlinen fan de kommisje BBV. It foarstel waard úteinlik fêststeld yn de riedsfergadering fan 24 jannewaris 2019.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Financiële parameters 2019 bouwgrondexploitaties". Het doel is om de financiële parameters voor 2019 vast te stellen voor de actualisatie van bouwgrondexploitaties. De voorgestelde parameters zijn: een renteparameter van 0,50%, een disconteringsvoet van 2%, een jaarlijkse kostenstijging van 2%, en een jaarlijkse opbrengststijging van 0%. Deze parameters zijn gebaseerd op wettelijke richtlijnen en economische verwachtingen. Het vaststellen van deze parameters is een bevoegdheid van de gemeenteraad en is noodzakelijk voor de herziening van de grondexploitaties.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke financiële parameters en hun onderbouwing biedt. Het volgt de wettelijke richtlijnen en biedt een duidelijke rationale voor de gekozen percentages.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de financiële parameters vast te stellen. Dit is een essentieel onderdeel van hun rol in het beheer en de actualisatie van bouwgrondexploitaties.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de voorgestelde parameters. De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde rente, disconteringsvoet, kostenstijging en opbrengststijging.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke en meetbare parameters biedt die binnen een specifieke tijdsperiode (2019) worden toegepast. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde financiële parameters voor 2019 vast te stellen en deze te hanteren bij de actualisatie van de bouwgrondexploitaties.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat burgerparticipatie niet van toepassing is. Dit suggereert dat er geen directe betrokkenheid van burgers is bij het vaststellen van deze financiële parameters.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële parameters.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de zin dat het de basis vormt voor de financiële planning van bouwgrondexploitaties. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe eventuele kosten worden gedekt, aangezien het voorstel zich richt op het vaststellen van parameters in plaats van op specifieke financiële uitgaven of inkomsten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële parameters Bouwgrondexploitaties Renteparameter Disconteringsvoet Kostenstijging Opbrengststijging Grondexploitaties Notitie Grondexploitaties GWW-kosten PlankostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Starten procedures bestemmingsplannen ‘Partiële herziening Gerkesklooster-Stroobos’ en ‘Gerkesklooster-Stroobos Panwerkswal 1’
Samenvatting
Het voorstel betreft de herziening van bestemmingsplannen in Gerkesklooster-Stroobos. Twee gesloopte woningen aan de Verlaatsterweg en Het Singel worden formeel wegbestemd, terwijl een nieuwe woning aan de Panwerkswal mogelijk wordt gemaakt. FrieslandCampina heeft gevraagd om de woningen weg te bestemmen vanwege milieutechnische redenen die de werking van hun melkfabriek beïnvloeden. De nieuwe woning aan de Panwerkswal kan binnen de huidige milieuvergunning van FrieslandCampina worden gerealiseerd, ondanks de geluidszonering. Het college stelt voor om de bestemmingsplannen volgens procedurevariant 1 te starten, wat tijdswinst oplevert. Er is geen milieueffectrapportage nodig, aangezien er geen negatieve milieugevolgen zijn. Het voorontwerpbestemmingsplan wordt ter inzage gelegd voor inspraak en overleg, waarna het ontwerpbestemmingsplan voor zienswijzen beschikbaar komt. De gemeenteraad van Achtkarspelen besluit op 24 januari 2019 over het voorstel.
Samenvatting
It foarstel hat betrekking op de herzjenning fan bestimmingsplannen yn Gerkesklooster-Stroobos. Twatalige wenningen oan de Verlaatsterwei en It Singel wurde offisjeel weiwurde, wylst in nije wenning oan de Panwerkswal mooglik makke wurdt. FrieslandCampina hat frege om de wenningen weiwurde fanwege miljeutechnyske redenen dy't de wurking fan har molkefabryk beynfloedzje. De nije wenning oan de Panwerkswal kin binnen de hjoeddeistige miljeufergunning fan FrieslandCampina realisearre wurde, ûndanks de lûdzonering. It kolleezje stelt foar om de bestimmingsplannen neffens proseduvariant 1 te starten, wat tiidswinst oplevert. Der is gjin miljeueffektrapportaazje nedich, om't der gjin negative miljeugevolgen binne. It foaroanûntwerpbestemmingsplan wurdt ter ynseage lein foar ynspraak en oerlis, wêrnei it ûntwerpbestemmingsplan foar sjenopmerkings beskikber komt. De gemeenteried fan Achtkarspelen beslút op 24 jannewaris 2019 oer it foarstel.
-
07 - Raadsvoorstel - Starten procedures bestemmingsplannen Partiële herziening Gerkesklooster-Stroobos en Gerkesklooster-Stroobos Panwerkswal 1.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Starten procedures bestemmingsplannen ‘Partiële herziening Gerkesklooster-Stroobos’ en ‘Gerkesklooster-Stroobos Panwerkswal 1’
Samenvatting: Het voorstel betreft de herziening van bestemmingsplannen in Gerkesklooster-Stroobos. Twee reeds gesloopte woningen aan de Verlaatsterweg en Het Singel worden wegbestemd om de bedrijfsvoering van FrieslandCampina te optimaliseren. Tegelijkertijd wordt een nieuwe woning mogelijk gemaakt aan de Panwerkswal, waarvoor een hogere grenswaarde voor industrielawaai nodig is. Het college stelt voor om de procedures te starten volgens procedurevariant 1, wat tijdswinst oplevert. Er is geen milieueffectrapportage nodig, aangezien er geen negatieve milieugevolgen worden verwacht.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de noodzakelijke informatie over de redenen voor de herziening, de betrokken partijen, en de procedurele stappen. Echter, meer gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en de participatie van omwonenden zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad bij het voorstel
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan. Het college bereidt het besluit voor en legt het ter instemming voor aan de raad. De raad moet ook besluiten of een milieueffectrapportage noodzakelijk is.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met het wegbestemmen van de woningen en het toestaan van een nieuwe woning. Dit omvat het afwegen van de belangen van FrieslandCampina tegen mogelijke bezwaren van omwonenden en het beoordelen van de noodzaak van een milieueffectrapportage.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist details over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële details en participatie-informatie kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het voorstel, de procedures te starten volgens procedurevariant 1, en vaststellen dat er geen milieueffectrapportage nodig is.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat inspraak en zienswijzen mogelijk zijn, maar geeft geen gedetailleerde informatie over hoe participatie van omwonenden wordt gefaciliteerd of gestimuleerd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid lijkt geen centraal thema in dit voorstel, hoewel milieueffecten wel worden overwogen. Het besluit dat geen milieueffectrapportage nodig is, suggereert dat duurzaamheid niet als een groot probleem wordt gezien.
Financiële gevolgen
Het voorstel bevat geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt zou moeten worden om een volledig beeld te geven van de impact van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Gerkesklooster-Stroobos Panwerkswal FrieslandCampina Milieuvergunning Woningbouw Geluidszonering Procedurevariant Milieueffectrapportage VerlaatsterwegVerfijning van de zoekopdracht: