08-06-2017 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Agenda, welkom en mededelingen
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
Agendapunt 1 Jaarrekening 2015 Caparis NV
Caparis NV boekt winst: debat over bestemming bedrijfsresultaat
Tijdens de informatiecarrousel op 8 juni 2017 werd de jaarrekening 2015 van Caparis NV besproken. Het bedrijf boekte een positief bedrijfsresultaat van € 4.463.000, aanzienlijk hoger dan het begrote bedrag. De discussie draaide om de bestemming van deze winst.
Samenvatting
Op 8 juni 2017 wordt tijdens de informatiecarrousel de jaarrekening 2015 van Caparis NV besproken. Deze jaarrekening is eerder vastgesteld en op 18 april 2017 ter informatie aan de raad aangeboden. Het bedrijfsresultaat van Caparis NV over 2015 is € 4.463.000 positief, wat hoger is dan het begrote bedrag van € 3.088.000. Dit positieve verschil komt voornamelijk door lagere loonkosten en overige kosten. Het resultaat wordt toegevoegd aan de algemene reserve, waardoor de solvabiliteit op 43% komt. Er zijn geen verdere consequenties of communicatie nodig.
Caparis NV makket winst: diskusje oer bestimming fan bedriuwsresultaat
Tiidens de ynformaasjekarousel op 8 juny 2017 waard de jierrekken 2015 fan Caparis NV besprutsen. It bedriuw boekte in posityf bedriuwsresultaat fan € 4.463.000, aansjenlik heger as it begroate bedrach. De diskusje gie oer de bestimming fan dizze winst.
Samenvatting
Op 8 juny 2017 wurdt tiidens de ynformaasjekarousel de jierrekken 2015 fan Caparis NV besprutsen. Dizze jierrekken is earder fêststeld en op 18 april 2017 ter ynformaasje oan de ried oanbean. It bedriuwsresultaat fan Caparis NV oer 2015 is € 4.463.000 posityf, wat heger is as it begroate bedrach fan € 3.088.000. Dit posityf ferskil komt foaral troch leger loonkosten en oare kosten. It resultaat wurdt tafoege oan de algemiene reserve, wêrtroch de solvabiliteit op 43% komt. Der binne gjin fierdere gefolgen of kommunikaasje nedich.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarrekening 2015 Caparis NV". Het voorstel betreft de presentatie van de jaarrekening 2015 van Caparis NV aan de gemeenteraad. Het bedrijfsresultaat van Caparis NV is positief, met een overschot van € 4.463.000, wat hoger is dan het begrote bedrag. Dit overschot wordt toegevoegd aan de algemene reserve, wat de solvabiliteit van het bedrijf op 43% brengt. De jaarrekening is ter informatie aan de raad aangeboden en geagendeerd voor nadere vragen door de PvdA-fractie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële informatie en de resultaten van Caparis NV. Het biedt een duidelijk overzicht van de financiële prestaties en de voorgestelde bestemming van het overschot.
Rol van de raad:
De rol van de raad is informerend; de raad neemt kennis van de jaarrekening en kan vragen stellen of opmerkingen maken tijdens de informatiecarrousel.
Politieke keuzes:
Er zijn geen directe politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel informerend is. Echter, de raad kan discussiëren over de bestemming van het overschot en de financiële strategie van Caparis NV.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten. Het is echter niet tijdgebonden of actiegericht, aangezien het alleen ter informatie dient. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het voorstel informerend is. Het is bedoeld om de raad op de hoogte te stellen van de financiële resultaten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie, aangezien het een informatief stuk betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn positief, met een overschot dat aan de algemene reserve wordt toegevoegd. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien het om een positief resultaat gaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarrekening 2015 Caparis NV Bedrijfsresultaat Algemene reserve Solvabiliteit Loonkosten Overige kosten Aandeelhouders PvdA-fractie InformatiecarrouselVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 2 Toelichting FUMO inzake veiligheid biovergister
Biovergister in Kootstertille: Veiligheid onder de Loep
Tijdens een recente informatiecarrousel werd de veiligheid van de biovergister in Kootstertille uitvoerig besproken. De FUMO gaf een toelichting op de vergunningen en veiligheidsprocedures, terwijl raadsleden kritische vragen stelden over mogelijke risico's en de naleving van regels.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadsvergadering van 8 juni 2017 stond de veiligheid van de biovergister in Kootstertille centraal. De discussie volgde op eerdere vragen van de FNP-fractie en aanvullende vragen tijdens een eerdere bijeenkomst. De FUMO, verantwoordelijk voor de milieutoezicht, gaf een gedetailleerde toelichting op de verleende vergunningen en de veiligheidsprocedures.De heer Bakker van de FUMO legde uit dat de vergunningen voor de biovergister volgens een uitgebreide procedure zijn verleend, waarbij geen bezwaren zijn ingediend. "De vergunning is definitief geworden na een zorgvuldige toetsing aan de veiligheidsnormen," aldus Bakker. Hij benadrukte dat de installatie voldoet aan de eisen die zijn gesteld in samenwerking met de Gasunie en het RIVM.
Tijdens het debat werden zorgen geuit over de mogelijke risico's van de biovergister, zoals explosiegevaar en de ontsnapping van gevaarlijke gassen. De heer Bakker verzekerde de raadsleden dat de risico's beperkt zijn. "Volgens het RIVM-rapport is de effectafstand van een mogelijke explosie maximaal 55 meter," legde hij uit. Ook werd benadrukt dat de installatie niet onder de categorie van zware industrie valt, zoals LPG-tankstations.
Een ander punt van discussie was de controle op de stoffen die in de biovergister worden verwerkt. De FUMO en de provincie voeren regelmatig controles uit om te verzekeren dat alleen toegestane stoffen worden gebruikt. "De provincie controleert minimaal twee keer per jaar," aldus Bakker.
Ondanks de uitgebreide toelichting bleven er vragen over de communicatie rondom de vergunningen en de exacte plannen van de exploitant. De heer Bakker gaf aan dat wijzigingen in de plannen een nieuwe vergunning vereisen, waarbij opnieuw aan de veiligheidsnormen moet worden getoetst.
Het debat maakte duidelijk dat de veiligheid van de biovergister een belangrijk onderwerp blijft voor de lokale gemeenschap. De raadsleden drongen aan op transparantie en regelmatige updates over de situatie. "We willen zeker weten dat de veiligheid van onze inwoners gewaarborgd is," concludeerde een van de raadsleden.
Samenvatting
Op 8 juni 2017 staat tijdens de informatiecarrousel een toelichting van de FUMO over de veiligheid van de biovergister in Kootstertille op de agenda. Dit volgt op schriftelijke vragen van de FNP-fractie, die op 3 april 2017 door het college zijn beantwoord. Tijdens de informatiecarrousel van 11 mei 2017 werden aanvullende vragen gesteld, die in de raadsvergadering van 15 juni 2017 verder besproken zullen worden. De FUMO zou aanvankelijk ook voor deze raadsvergadering worden uitgenodigd, maar hun toelichting is nu gepland voor de bijeenkomst op 8 juni 2017.
Biofermentaasjefabryk yn Kootstertille: Feiligens ûnder de Loep
Tidens in resinte ynformaasjekarousel waard de feiligens fan de biofergister yn Koatstertille útwreid besprutsen. De FUMO joech in taheak op de fergunningen en feiligensproseduers, wylst riedsleden krityske fragen stelden oer mooglike risiko's en de neikommen fan regels.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de riedsfergadering fan 8 juny 2017 stie de feiligens fan de biofergister yn Kootstertille sintraal. De diskusje folge op eardere fragen fan de FNP-fraksje en oanfoljende fragen tiidens in eardere gearkomst. De FUMO, ferantwurdlik foar it miljeutoezicht, joech in dúdlike taheakking op de ferliende fergunningen en de feiligensproseduers.De hear Bakker fan de FUMO leine út dat de fergunningen foar de biofergister neffens in útwreide proseduere ferliend binne, wêrby gjin beswieren yntsjinne binne. "De fergunning is definityf wurden nei in soarchfâldige tastimming oan de feiligensnormen," sa sei Bakker. Hy benadrukke dat de ynstallaasje foldocht oan de easken dy't steld binne yn gearwurking mei de Gasunie en it RIVM.
Tiidens it debat waarden soargen útsprutsen oer de mooglike risiko's fan de biofergister, lykas eksploazjegefaar en it ûntsnappen fan gefaarlike gassen. De hear Bakker fersekere de riedsleden dat de risiko's beheind binne. "Nei it RIVM-rapport is de effektôfstân fan in mooglike eksploazje maksimaal 55 meter," leine hy út. Ek waard benadrukt dat de ynstallaasje net ûnder de kategory fan swiere yndustry falt, lykas LPG-tankstasjons.
In oar punt fan diskusje wie de kontrolearje op de stoffen dy't yn de biofergister ferwurke wurde. De FUMO en de provinsje fieren regelmjittich kontrolessen út om te fersekerjen dat allinnich tastiene stoffen brûkt wurde. "De provinsje kontrolearret minimaal twa kear yn it jier," sa sei Bakker.
Nettsjinsteande de útwreide taheakking bleaunen der fragen oer de kommunikaasje om de fergunningen en de eksakte plannen fan de eksploitant. De hear Bakker joech oan dat feroaringen yn de plannen in nije fergunning fereaskje, wêrby opnij oan de feiligensnormen tastimming jûn wurde moat.
It debat makke dúdlik dat de feiligens fan de biofergister in wichtich ûnderwerp bliuwt foar de lokale mienskip. De riedsleden drongen oan op transparânsje en regelmjittige updates oer de situaasje. "Wy wolle wis wêze dat de feiligens fan ús ynwenners warskôge is," konkludearre ien fan de riedsleden.
Samenvatting
Op 8 juny 2017 stiet in toeljochting fan de FUMO oer de feiligens fan de biofergister yn Kootstertille op 'e aginda tiidens de ynformaasjekarousel. Dit komt nei oanlieding fan skriftlike fragen fan de FNP-fraksje, dy't op 3 april 2017 troch it kolleezje beäntwurde binne. Tiidens de ynformaasjekarousel fan 11 maaie 2017 binne oanfoljende fragen steld, dy't yn de riedsfergadering fan 15 juny 2017 fierder besprutsen wurde sille. De FUMO soe oarspronklik ek foar dizze riedsfergadering útnoege wurde, mar harren toeljochting is no pland foar de gearkomst op 8 juny 2017.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Toelichting FUMO inzake veiligheid biovergister". Het document informeert de raad over de veiligheid van de biovergister in Kootstertille, naar aanleiding van vragen van de FNP-fractie. De FUMO (Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing) zal een toelichting geven tijdens een informatiecarrousel. Eerdere schriftelijke vragen van de FNP zijn beantwoord door het college, maar aanvullende vragen blijven open. Het doel is om de raad te informeren en voor te bereiden op een opiniërende discussie tijdens de raadsvergadering op 15 juni 2017.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het informeren van de raad. Het biedt een overzicht van de gestelde vragen, de reeds gegeven antwoorden, en de geplande toelichting door de FUMO.
Rol van de Raad:
De raad heeft een informerende rol in dit stadium, waarbij zij kennisnemen van de toelichting van de FUMO. Tijdens de raadsvergadering op 15 juni 2017 zal de raad een opiniërende rol aannemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de informatie over de veiligheid van de biovergister voldoende is en of er verdere actie nodig is. Dit kan betrekking hebben op beleidsaanpassingen of aanvullende veiligheidsmaatregelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, omdat het primair informerend is. Er zijn geen duidelijke doelen, meetbare resultaten, of tijdsgebonden acties beschreven. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft in deze fase geen besluit te nemen, maar moet zich voorbereiden op een opiniërende discussie tijdens de raadsvergadering.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, behalve de betrokkenheid van de FNP-fractie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, gezien het onderwerp van de biovergister, maar het voorstel richt zich specifiek op veiligheidsaspecten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden, aangezien het primair informerend is over veiligheid. Eventuele financiële implicaties zouden in latere stadia kunnen worden besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Biovergister FUMO Veiligheid FNP-fractie Kootstertille Schriftelijke vragen Informatiecarrousel Toelichting Beantwoording RaadsvergaderingVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Max De Haan
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Max De Haan
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
G. Gerbrandy (voorzitter)
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
J.k.s. Braams
G. Gerbrandy (voorzitter) -
00:06:04 - 00:06:53 - 00:09:31 - 00:10:43 - 00:12:10 - 00:13:07 - 00:16:19 - 00:16:56 - 00:18:01 - 00:18:19 - 00:18:35 - 00:19:26 - 00:19:43 - 00:20:17 - 00:20:31 - 00:21:21 - 00:22:37 - 00:23:06 - 00:24:02 - 00:24:36 - 00:24:52 - 00:26:52 - 00:28:22 - 00:29:49 - 00:29:50 - 00:30:20 - 00:31:28 - 00:32:13 - 00:32:36 - 00:33:17
Onbekende spreker -
00:06:33 - 00:06:44 - 00:07:12 - 00:09:45 - 00:10:00 - 00:11:27 - 00:11:51 - 00:12:03 - 00:12:34 - 00:14:32 - 00:16:41 - 00:17:12 - 00:17:58 - 00:18:15 - 00:18:32 - 00:18:54 - 00:19:31 - 00:20:50 - 00:21:03 - 00:21:16 - 00:21:18 - 00:22:54 - 00:23:51 - 00:24:06 - 00:24:38 - 00:24:41 - 00:24:46 - 00:24:47 - 00:24:48 - 00:26:52 - 00:26:55 - 00:29:11 - 00:29:49 - 00:30:09 - 00:30:13 - 00:31:09 - 00:31:54 - 00:32:15 - 00:32:23 - 00:33:13
Agendapunt 3 Notitie ‘Klaar terwijl u wacht vergunning’
Snelle Bouwvergunningen: Een Onhaalbare Droom?
In een recent debat werd het voorstel 'Klaar terwijl u wacht vergunning' besproken, dat beoogt om bouwvergunningen direct aan de balie af te geven. Het idee, dat al 3,5 jaar geleden werd ingediend, stuit op diverse praktische bezwaren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering op 8 juni 2017 werd het voorstel om bouwvergunningen direct aan de balie af te geven, opnieuw onder de loep genomen. Het idee, dat oorspronkelijk door de CDA-fractie werd geopperd, heeft als doel om de afgifte van enkelvoudige bouwvergunningen te versnellen. De discussie werd geleid door dhr. K.H. Antuma, met dhr. B. Zuur en dhr. H. Roskammer als ambtenaren.Dhr. Zuur opende de discussie met een terugblik op de oorspronkelijke motie. "Het doel was om een enkelvoudige bouwvergunning direct na aanvraag aan de balie te verstrekken," legde hij uit. Echter, sinds de invoering van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) in 2010, zijn veel bouwwerken vergunningsvrij geworden. "Het aantal aanvragen dat in aanmerking zou komen voor een balievergunning is klein, ongeveer tien per jaar," aldus Zuur.
Een belangrijk obstakel is de toetsing door de welstandscommissie, die slechts eens in de veertien dagen bijeenkomt. "Met die constructie is het lastig om een vergunning aan de balie af te geven," benadrukte Zuur. Bovendien zal vanaf 2018 de technische toetsing van bouwaanvragen worden uitbesteed aan de markt, wat de rol van de gemeente verder beperkt.
De CDA-fractie, vertegenwoordigd door dhr. Van der Wal, toonde begrip voor de complexiteit maar drong aan op een heroverweging van het welstandsbeleid. "Kunnen we niet naar een systeem waarbij de welstandscommissie minder invloed heeft?" vroeg Van der Wal. Zuur erkende dat er mogelijkheden zijn, vooral als er een beeldkwaliteitsplan is vastgesteld. "In dat geval is er geen toetsing meer door de welstandscommissie nodig," gaf hij toe.
Als alternatief voor de balievergunning stelde Zuur voor om intern te kijken naar een snellere afhandeling van aanvragen. "Kunnen we niet afspreken om enkelvoudige aanvragen binnen vier weken af te handelen?" stelde hij voor. Dit zou een aanzienlijke verkorting zijn van de huidige termijn van acht weken.
Het debat eindigde met een voorstel van Van der Wal om het onderwerp na de zomervakantie opnieuw te bespreken. "Laten we dit na de vakantie nog eens behandelen, zodat we als raad een visie kunnen ontwikkelen," stelde hij voor. Het voorstel werd positief ontvangen, met de belofte om het onderwerp op de agenda te houden.
De discussie over de 'Klaar terwijl u wacht vergunning' toont aan dat er nog veel haken en ogen zijn aan het versnellen van de vergunningverlening. Hoewel de intentie goed is, blijft de praktische uitvoering een uitdaging.
Samenvatting
De tekst betreft een informatiepunt voor een vergadering op 8 juni 2017, waarin een notitie met de titel ‘Klaar terwijl u wacht vergunning’ wordt besproken. Deze notitie is op 23 mei 2017 toegevoegd aan de digitale Lijst Ingekomen Stukken. Op verzoek van de CDA-fractie is de notitie geagendeerd voor verdere toelichting tijdens de informatiecarrousel. De bijeenkomst valt onder Programma 6 - Ontwikkeling, met dhr. K.H. Antuma als portefeuillehouder en dhr. B. Zuur en dhr. H. Roskammer als ambtenaren.
Fluchboufergunningen: In ûnmooglike dream?
Yn in resint debat waard it foarstel 'Klear wylst jo wachtsje op fergunning' besprutsen, dat doel hat om boufergunningen direkt oan 'e balie te jaan. It idee, dat al 3,5 jier lyn yntsjinne waard, stjit op ferskate praktyske beswieren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de gearkomste op 8 juny 2017 waard it foarstel om boufergunningen direkt oan 'e balie te jaan, opnij ûnder de loep nommen. It idee, dat oarspronklik troch de CDA-fraksje nei foaren brocht waard, hat as doel om de útjefte fan ienvâldige boufergunningen te fersnellen. De diskusje waard lieden troch dhr. K.H. Antuma, mei dhr. B. Zuur en dhr. H. Roskammer as amtneren.Dhr. Zuur iepene de diskusje mei in weromsjen nei de oarspronklike motyf. "It doel wie om in ienvâldige boufergunning direkt nei oanfraach oan 'e balie te ferstrekken," leit er út. Lykwols, sûnt de ynfiering fan de Wet algemiene bepalings omjouwingsrjocht (Wabo) yn 2010, binne in soad bouwurken fergunningsfrij wurden. "It oantal oanfraachen dat yn oanmerking soe komme foar in balievergunning is lyts, sa'n tsien per jier," sa Zuur.
In wichtich obstakel is de tastimming troch de welstânskommissje, dy't mar ien kear yn fjirtjin dagen gearkomt. "Mei dy konstruksje is it dreech om in fergunning oan 'e balie te jaan," benadrukte Zuur. Dêrneist sil fanôf 2018 de technyske tastimming fan bouoanfraachen útbesteed wurde oan de merk, wat de rol fan de gemeente fierder beheint.
De CDA-fraksje, fertsjintwurdige troch dhr. Van der Wal, toande begryp foar de kompleksiteit mar drong oan op in herbesjoch fan it welstânsbelied. "Kinne wy net nei in systeem dêr't de welstânskommissje minder ynfloed hat?" frege Van der Wal. Zuur erkende dat der mooglikheden binne, benammen as der in byldkwaliteitsplan fêststeld is. "Yn dat gefal is der gjin tastimming mear troch de welstânskommissje nedich," joech er ta.
As alternatyf foar de balievergunning stelde Zuur foar om yntern te sjen nei in snellere ôfhanling fan oanfraachen. "Kinne wy net ôfsprekke om ienvâldige oanfraachen binnen fjouwer wiken ôf te hanneljen?" stelde er foar. Dit soe in betsjuttinge ferkoarting wêze fan de hjoeddeistige termyn fan acht wiken.
It debat einige mei in foarstel fan Van der Wal om it ûnderwerp nei de simmerfakânsje opnij te besprekken. "Lit ús dit nei de fakânsje nochris behannelje, sadat wy as ried in fisy ûntwikkelje kinne," stelde er foar. It foarstel waard posityf ûntfongen, mei de belofte om it ûnderwerp op 'e aginda te hâlden.
De diskusje oer de 'Klear wylst jo wachtsje fergunning' toant oan dat der noch in soad haken en eagen binne oan it fersnellen fan de fergunningferliening. Al is de yntinsje goed, bliuwt de praktyske útfiering in útdaging.
Samenvatting
De tekst hat betrekking op in ynformaasjepunt foar in gearkomst op 8 juny 2017, dêr't in notysje mei de titel 'Klear wylst jo wachtsje op fergunning' besprutsen wurdt. Dizze notysje is tafoege oan de digitale List Ynkommende Stikken op 23 maaie 2017. Op fersyk fan de CDA-fraksje is de notysje agindearre foar fierdere tastân tiidens de ynformaasjekarousel. De gearkomst falt ûnder Programma 6 - Ûntwikkeling, mei dhr. K.H. Antuma as portefúljehâlder en dhr. B. Zuur en dhr. H. Roskammer as amtneren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Notitie ‘Klaar terwijl u wacht vergunning’". Deze notitie behandelt een nieuw vergunningensysteem dat het mogelijk maakt om bepaalde vergunningen direct te verkrijgen, zonder lange wachttijden. Het doel is om de efficiëntie van het vergunningenproces te verbeteren en de administratieve lasten voor zowel de aanvragers als de gemeente te verminderen. Het systeem richt zich op eenvoudige aanvragen die snel beoordeeld kunnen worden.
Oordeel over de volledigheid:
De notitie lijkt volledig in de zin dat het de basisprincipes en doelstellingen van het nieuwe vergunningensysteem uiteenzet. Echter, verdere details over de implementatie en specifieke criteria voor de 'klaar terwijl u wacht' vergunningen kunnen ontbreken.
Rol van de raad:
De rol van de raad is voornamelijk informerend in dit stadium. De raad moet kennisnemen van de notitie en kan vragen stellen of om verduidelijking vragen tijdens de informatiecarrousel.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het eens zijn met de voorgestelde efficiëntieverbeteringen en of zij eventuele risico's of nadelen zien in het versnellen van het vergunningenproces. Er moet ook overwogen worden of er aanvullende maatregelen nodig zijn om de kwaliteit van de beoordeling te waarborgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen genoemd. Inconsistenties zijn niet direct zichtbaar, maar kunnen naar voren komen bij verdere uitwerking.
Besluit van de raad:
De raad hoeft in dit stadium geen besluit te nemen, aangezien het een informerend stuk betreft. Wel kan de raad besluiten om verdere stappen te ondernemen, zoals het vragen om een gedetailleerder plan of het organiseren van een vervolgdiscussie.
Participatie:
De notitie vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of belanghebbenden in het proces is meegenomen. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de notitie, maar kan relevant zijn als het gaat om de lange termijn impact van het versnellen van vergunningen, bijvoorbeeld in de bouwsector.
Financiële gevolgen:
De notitie geeft geen gedetailleerde financiële analyse. Het is onduidelijk of er kosten verbonden zijn aan de implementatie van het nieuwe systeem en hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk punt voor de raad om op te helderen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klaar terwijl u wacht vergunning Notitie Informatiecarrousel CDA-fractie Toelichting Lijst Ingekomen Stukken (LIS) Buitenpost Programma 6 - Ontwikkeling Portefúljehâlder BijlageVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 4 Aanvraag onderwijshuisvesting basisschool de Twa-ikker Augustinusga
Gemeenteraad Achtkarspelen kiest voor renovatie basisschool 'de Twa-ikker'
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om basisschool 'de Twa-ikker' in Augustinusga te renoveren in plaats van nieuwbouw te realiseren. Het voorstel, dat voorziet in technische en functionele verbeteringen aan het bestaande gebouw, werd na een levendig debat aangenomen. De renovatie moet de school voor de komende 15 tot 20 jaar geschikt maken en biedt ruimte voor multifunctioneel gebruik.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een voorstel besproken met betrekking tot de huisvesting van basisschool 'de Twa-ikker' in Augustinusga. Het schoolbestuur had een aanvraag ingediend voor vervangende nieuwbouw, maar deze is afgewezen. In plaats daarvan wordt voorgesteld om samen met de gemeente technische en functionele verbeteringen aan het bestaande schoolgebouw door te voeren. Dit besluit is gebaseerd op prognoses die geen recht op uitbreiding ondersteunen en de huidige huisvesting die qua locatie en oppervlakte voldoet, maar technische aanpassingen nodig heeft. Er zijn zes scenario's onderzocht, variërend van handhaving van de huidige situatie tot nieuwbouw. De voorkeur gaat uit naar een grondige verbouwing met kleine uitbreiding, die het gebouw voor 15 tot 20 jaar geschikt maakt. Dit scenario biedt ook ruimte voor multifunctioneel gebruik, zoals samenwerking met lokale verenigingen en een fysiotherapeut. De investeringskosten worden geschat tussen €250.000 en €350.000. Het besluit wordt openbaar gecommuniceerd en betrokken partijen worden geïnformeerd.
Gemeenteried Achtkarspelen kiest foar renovaasje fan basisskoalle 'de Twa-ikker'
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om de basisskoalle 'de Twa-ikker' yn Augustinusga te renovearjen yn plak fan nijbou te realisearjen. It foarstel, dat foarsjocht yn technyske en funksjonele ferbetteringen oan it besteande gebou, waard nei in libbich debat oannommen. De renovatie moat de skoalle foar de kommende 15 oant 20 jier geskikt meitsje en biedt romte foar multifunksjoneel gebrûk.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in foarstel bespruts oangeande de hûsfeesting fan basisskoalle 'de Twa-ikker' yn Augustinusga. It skoalbestjoer hie in oanfraach yntsjinne foar ferfangende nijbou, mar dizze is ôfwêzen. Yn plak dêrfan wurdt foarsteld om tegearre mei de gemeente technyske en funksjonele ferbetterings oan it besteande skoalgebou troch te fieren. Dit beslút is basearre op prognoses dy't gjin rjocht op útwreiding ûndersteune en de hjoeddeistige hûsfeesting dy't wat lokaasje en oerflak oanbelanget foldocht, mar technyske oanpassings needsaaklik hat. Der binne seis scenario's ûndersocht, fariëarjend fan haadhâlding fan de hjoeddeistige situaasje oant nijbou. De foarkar giet út nei in grûnige ferbouwing mei lytse útwreiding, dy't it gebou geskikt makket foar 15 oant 20 jier. Dit scenario biedt ek romte foar multifunksjoneel gebrûk, lykas gearwurking mei lokale ferienings en in fysioterapeut. De ynfesteringskosten wurde skatte tusken €250.000 en €350.000. It beslút wurdt iepenbier kommunisearre en belutsen partijen wurde ynformaasje jûn.
-
04 - A - Raadsvoorstel - Aanvraag Onderwijshuisvesting basisschool de Twa-ikker Augustinusga.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de aanvraag voor onderwijshuisvesting van basisschool de Twa-ikker in Augustinusga. Het schoolbestuur heeft een spoedaanvraag ingediend voor vervangende nieuwbouw, maar het voorstel van de gemeente is om deze aanvraag af te wijzen. In plaats daarvan wordt voorgesteld om technische en functieverbeterende aanpassingen aan de bestaande school te realiseren in samenwerking met de gemeente Achtkarspelen. Dit besluit is gebaseerd op prognoses die geen recht op uitbreiding ondersteunen en de wens om multifunctioneel gebruik van de school te bevorderen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat achtergrondinformatie, prognoses, scenario’s voor de toekomst, en een financiële raming. Echter, de financiële dekking is nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol van kaderstelling en financieel beleid. Ze moeten beslissen over de afwijzing van de nieuwbouwaanvraag en de goedkeuring van de aanpassingen aan de bestaande school.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen nieuwbouw of renovatie en aanpassing van de bestaande school. Dit omvat ook de keuze om multifunctioneel gebruik te bevorderen en de financiële implicaties daarvan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat de financiële dekking en exacte tijdlijnen nog ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële aspecten vereisen verdere uitwerking.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de aanvraag voor nieuwbouw af te wijzen en medewerking te verlenen aan de voorgestelde aanpassingen.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van een enquête onder verenigingen en organisaties in het dorp om multifunctioneel gebruik te verkennen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in termen van energetische aanpassingen aan het schoolgebouw.
Financiële Gevolgen:
De investeringskosten worden geraamd op €250.000 tot €350.000. De dekking is nog niet volledig uitgewerkt en zal na goedkeuring verder worden ontwikkeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderwijshuisvesting De Twa-ikker Augustinusga Nieuwbouw Renovatie Multifunctioneel gebruik Schoolbestuur Noventa Leerlingenprognose Technische aanpassingen FinancieringVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 5 Proeftuin Noordoost Fryslân
Achtkarspelen overweegt deelname aan proeftuin Noordoost Fryslân
De gemeenteraad van Achtkarspelen debatteerde over een voorstel om deel te nemen aan fase I van de proeftuin Noordoost Fryslân. Dit initiatief, gesteund door het ministerie van BZK, de VNG en het IPO, heeft als doel de economische vitaliteit en leefbaarheid van de regio te verbeteren.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om deel te nemen aan fase I van de proeftuin Noordoost Fryslân, een initiatief dat is opgezet om regionale samenwerking te bevorderen en economische groei te stimuleren. Noordoost Fryslân is geselecteerd als een van de zes proeftuinregio's door het ministerie van BZK, de VNG en het IPO. Het doel is om de economische vitaliteit en leefbaarheid van de regio te verbeteren, ondanks demografische uitdagingen zoals krimp en ontgroening. De ambitie is om tegen 2025 € 400 miljoen extra toe te voegen aan het Bruto Regionaal Product door te focussen op stuwende sectoren zoals agrifood en maakindustrie. Er zijn drie programmalijnen voorgesteld: hervorming van de arbeidsmarkt, innovatie en ondernemerschap, en organisatie van het partnership. Voor fase I van de proeftuin is een budget van € 21.165,- nodig, dat in de begroting van 2018 moet worden opgenomen. De resultaten van deze fase worden in de zomer van 2018 verwacht, waarna de verantwoordelijkheid voor de financiering van de volgende fase bij alle betrokken partners zal liggen.
Achtkarspelen oerwaget dielnimming oan proeftún Noardeast Fryslân.
De gemeenteried fan Achtkarspelen debattearre oer in foarstel om diel te nimmen oan fase I fan de proeftún Noardeast Fryslân. Dit ynisjatyf, stipe troch it ministearje fan BZK, de VNG en it IPO, hat as doel de ekonomyske vitaliteit en leefberens fan de regio te ferbetterjen.
Samenvatting
De tekst hat in foarstel foar de gemeenteried fan Achtkarspelen om diel te nimmen oan fase I fan de proeftún Noardeast Fryslân, in ynisjatyf dat opset is om regionale gearwurking te befoarderjen en ekonomyske groei te stimulearjen. Noardeast Fryslân is selektearre as ien fan de seis proeftúnregio's troch it ministearje fan BZK, de VNG en it IPO. It doel is om de ekonomyske vitaliteit en leefberens fan de regio te ferbetterjen, ûndanks demografyske útdagings lykas krimp en ûntgroening. De ambysje is om tsjin 2025 € 400 miljoen ekstra ta te foegjen oan it Bruto Regionaal Produkt troch te fokusjen op stjoerjende sektoren lykas agrifoer en meitsjûn. Der binne trije programma-lijnen foarsteld: hervorming fan de arbeidsmerk, ynnovaasje en ûndernimmerskip, en organisaasje fan it partnerskip. Foar fase I fan de proeftún is in budzjet fan € 21.165,- nedich, dat yn de begroting fan 2018 opnommen wurde moat. De resultaten fan dizze fase wurde ferwachte yn de simmer fan 2018, wêrnei de ferantwurdlikheid foar de finansiering fan de folgjende fase by alle belutsen partners komme sil te lizzen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Proeftuin Noordoost Fryslân". Het voorstel richt zich op deelname aan fase I van de proeftuin in Noordoost Fryslân, een initiatief om regionale samenwerking te bevorderen en economische groei te stimuleren. Het doel is om € 400 miljoen extra toe te voegen aan het Bruto Regionaal Product (BRP) tegen 2025 door te focussen op stuwende sectoren zoals agrifood en maakindustrie. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de rapportages en in te stemmen met deelname aan de proeftuin, inclusief een budget van € 21.165 voor 2018.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met bijlagen die de context en achtergrondinformatie bieden. Het bevat duidelijke doelen, indicatoren en een financiële onderbouwing voor fase I van de proeftuin.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het budget beschikbaar te stellen en in te stemmen met deelname aan de proeftuin. Dit omvat het goedkeuren van de financiële bijdrage en het ondersteunen van de strategische doelen van de regio.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde financiële bijdrage willen goedkeuren en of ze de strategische richting van de proeftuin ondersteunen. Dit omvat ook het overwegen van de risico's en de betrokkenheid van andere stakeholders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en indicatoren. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe stakeholders voor fase II kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de rapportages, in te stemmen met deelname aan fase I van de proeftuin, en het budget van € 21.165 op te nemen in de begroting 2018.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van regionale stakeholders, waaronder ondernemers en onderwijsinstellingen, en het belang van samenwerking binnen de triple helix.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar de focus op economische vitaliteit en leefbaarheid impliceert een duurzame benadering van regionale ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De financiële bijdrage voor fase I bedraagt € 21.165 voor de gemeente Achtkarspelen. De totale kosten voor fase I zijn € 650.000, verdeeld over het Rijk, de provincie en de regiogemeenten. De dekking komt deels uit gemeentelijke krimpmiddelen en eigen middelen van de gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Noordoost Fryslân Proeftuin Versnellingsagenda Economische vitaliteit Regiodeal Demografische transitie Triple helix Arbeidsmarkt Innovatie SamenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 6 Startbesluit diverse bestemmingsplannen
Nieuwe Bestemmingsplannen in Achtkarspelen: Raad Debatteert over Woningbouw en Duivenhouderij
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 8 juni 2017 een voorstel besproken voor nieuwe bestemmingsplannen in Harkema, Twijzelerheide en Buitenpost. Deze plannen omvatten de bouw van nieuwe woningen en een functiewijziging voor een duivenhouderij. Het debat in de raad was levendig, met veel vragen over de impact op het uitzicht en de maatschappelijke inpassing van de plannen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werden de nieuwe bestemmingsplannen voor Wide Pet Zuid in Harkema, SWA Twijzelerheide en Oost 5 in Buitenpost besproken. Deze plannen zijn noodzakelijk omdat de huidige bestemmingen niet overeenkomen met de nieuwe bouwplannen. Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de voorbereiding, terwijl de raad de plannen uiteindelijk vaststelt.Een belangrijk punt van discussie was de impact van de bouwplannen op het uitzicht van omwonenden. "Hoe wordt voorkomen dat het uitzicht onevenredig wordt verstoord?" vroeg een raadslid van het CDA. Er werd een schets gepresenteerd om te laten zien hoe de bouwvlakken zich verhouden tot de omliggende bebouwing. "Er wordt een minimale afstand van 50 meter aangehouden tussen de nieuwe bouwvlakken en de bestaande woningen," werd er uitgelegd.
De maatschappelijke inpassing van de plannen was een ander heet hangijzer. "Hoe pas je een gebouw van 12 meter hoog maatschappelijk in?" vroeg een ander raadslid. De gemeente verwees naar de visie op ruimtelijke kwaliteit, maar benadrukte dat het eisen van een bomenwal van 12 meter hoog wellicht te ver zou gaan. "Het is de vraag of dergelijke investeringen wel gevraagd kunnen worden van een initiatiefnemer," klonk het.
Ook de zorgen over mogelijke verkeersoverlast kwamen aan bod. Omwonenden kunnen eventuele overlast melden bij de gemeente, die dan in overleg met de initiatiefnemer maatregelen kan treffen. "Het is afhankelijk van de aard van de overlast welke stappen er worden ondernomen," aldus de gemeente.
Een ander raadslid uitte zorgen over de mogelijkheid dat de bedrijfsgebouwen losgekoppeld zouden worden van de woningen, zoals eerder gebeurde bij een tuincentrum. "Hoe kunnen we voorkomen dat we weer met een lelijk stalen gebouw aan de weg eindigen?" De gemeente verzekerde dat de bedrijfswoning en het bedrijf onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn volgens het bestemmingsplan.
Tot slot was er kritiek op de inspraakprocedure. Een omwonende voelde zich gediscrimineerd omdat hij niet kon inspreken. "Ik vind het een kwalijke zaak," zei een raadslid. De voorzitter erkende het probleem en beloofde dat het presidium dit zou bespreken om in de toekomst duidelijkheid te scheppen.
Het debat toonde aan dat er nog veel vragen en zorgen leven bij de raadsleden en omwonenden. De plannen zullen afzonderlijk worden voorbereid en ter inzage gelegd voor inspraak, waarna de raad ze uiteindelijk zal vaststellen.
Samenvatting
Op 8 juni 2017 werd een voorstel besproken in de gemeenteraad van Achtkarspelen over het opstellen van nieuwe bestemmingsplannen voor drie locaties: Wide Pet Zuid in Harkema, SWA Twijzelerheide, en Oost 5 in Buitenpost. Deze plannen omvatten de bouw van nieuwe woningen en een functiewijziging voor een duivenhouderij. De huidige bestemmingen van deze locaties zijn niet in overeenstemming met de nieuwe plannen, waardoor nieuwe bestemmingsplannen nodig zijn. De raad heeft de bevoegdheid om deze plannen vast te stellen, terwijl het college verantwoordelijk is voor de voorbereiding. Er is gekozen voor procedurevariant 1, waarbij het college de plannen voorbereidt tot aan de vaststelling door de raad, wat tijdwinst oplevert. Er zijn overeenkomsten gesloten met de initiatiefnemers over planschade en exploitatiekosten. Inspraak en communicatie met belanghebbenden zijn onderdeel van het proces. De plannen worden afzonderlijk voorbereid en ter inzage gelegd voor inspraak en overleg, waarna de raad ze uiteindelijk zal vaststellen.
Nije Bestimmingsplannen yn Achtkarspelen: Ried Debattearret oer Wenningbou en Dûvehâlderij
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 8 juny 2017 in foarstel besprutsen foar nije bestimmingsplannen yn Harkema, Twizelerheide en Bûtenpost. Dizze plannen behelje de bou fan nije wenningen en in funksjewikseling foar in doffehâlderij. It debat yn de ried wie libbenich, mei in soad fragen oer de ynfloed op it útsjoch en de maatskiplike ynpassing fan de plannen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waarden de nije bestimmingsplannen foar Wide Pet Zuid yn Harkema, SWA Twijzelerheide en East 5 yn Bûtenpost besprutsen. Dizze plannen binne needsaaklik om't de hjoeddeiske bestimmings net oerienkomme mei de nije bouplannen. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders is ferantwurdlik foar de foarbereiding, wylst de ried de plannen úteinlik fêststelt.In wichtich punt fan diskusje wie de ynfloed fan de bouplannen op it útsjoch fan de omwenners. "Hoe wurdt foarkommen dat it útsjoch ûnevenredich fersteurd wurdt?" frege in riedslid fan it CDA. Der waard in skets presintearre om te sjen hoe't de bouflakken har ferhâlde ta de omjouwende bebouwing. "Der wurdt in minimale ôfstân fan 50 meter oanhâlden tusken de nije bouflakken en de besteande wenningen," waard útlein.
De maatskiplike ynpassing fan de plannen wie in oar hurd punt. "Hoe pasje jo in gebou fan 12 meter heech maatskiplik yn?" frege in oar riedslid. De gemeente ferwiisde nei de fisy op romtelike kwaliteit, mar benadrukke dat it easkjen fan in beamwal fan 12 meter heech miskien te fier gean soe. "It is de fraach oft sokske ynfestearringen wol frege wurde kinne fan in ynitiatyfnimmer," klonk it.
Ek de soargen oer mooglike ferkearsoerlêst kamen oan bar. Omwenners kinne eventuele oerlêst melde by de gemeente, dy't dan yn oerlis mei de ynitiatyfnimmer maatregels nimme kin. "It is ôfhinklik fan de aard fan de oerlêst hokker stappen der nommen wurde," sa sei de gemeente.
In oar riedslid utere soargen oer de mooglikheid dat de bedriuwsgebouwen loskoppeld wurde soene fan de wenningen, lykas earder barde by in túnssintrum. "Hoe kinne wy foarkomme dat wy wer mei in lelik stielen gebou oan de wei einigje?" De gemeente fersekere dat de bedriuws wenning en it bedriuw ûnlosmaklik mei elkoar ferbûn binne neffens it bestimmingsplan.
Ta beslút wie der krityk op de ynspraakproseduere. In omwennende fielde him diskriminearre om't er net ynsprekke koe. "Ik fyn it in slimme saak," sei in riedslid. De foarsitter erkende it probleem en beloofde dat it presidium dit besprekke soe om yn de takomst dúdlikheid te jaan.
It debat toande oan dat der noch in soad fragen en soargen libje by de riedsleden en omwenners. De plannen sille ôfsûnderlik foarbereide wurde en ter ynseach lein wurde foar ynspraak, wêrnei't de ried se úteinlik fêststelle sil.
Samenvatting
Op 8 juny 2017 waard in foarstel besprutsen yn de gemeenteried fan Achtkarspelen oer it opstelle fan nije bestimmingsplannen foar trije lokaasjes: Wide Pet Súd yn Harkema, SWA Twijzelerheide, en East 5 yn Bûtenpost. Dizze plannen behelje de bou fan nije wenningen en in funksjewikseling foar in doffershâlderij. De hjoeddeistige bestimmingen fan dizze lokaasjes binne net yn oerienstimming mei de nije plannen, wêrtroch nije bestimmingsplannen needsaaklik binne. De ried hat de befoegdheid om dizze plannen fêst te stellen, wylst it kolleezje ferantwurdlik is foar de foarbereiding. Der is keazen foar proseduervariant 1, dêr't it kolleezje de plannen foarbereidet oant oan de fêststelling troch de ried, wat tiidwinst oplevert. Der binne oerienkomsten slein mei de ynitiatyfnimmers oer planskade en eksploitaasjekosten. Ynspraak en kommunikaasje mei belanghawwenden binne ûnderdiel fan it proses. De plannen wurde apart foarberied en ter ynseach lein foar ynspraak en oerlis, wêrnei de ried se úteinlik fêststelle sil.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Startbesluit diverse bestemmingsplannen" voor drie locaties: Wide Pet Zuid Harkema, Woningbouw SWA Twijzelerheide, en Oost 5 Buitenpost. Het doel is om nieuwe bestemmingsplannen op te stellen voor deze locaties, die in strijd zijn met de huidige bestemmingen. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met de opstelling van deze plannen en te kiezen voor een procedurevariant die tijdwinst oplevert door de plannen pas bij vaststelling weer aan de raad voor te leggen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beschrijvingen van de plannen en de procedure. Er zijn echter nog onderzoeken nodig voor een volledige onderbouwing van de omgevingsaspecten.
Rol van de raad:
De raad is bevoegd om bestemmingsplannen vast te stellen en moet instemmen met het opstellen van de nieuwe plannen. De raad neemt een startbesluit en beslist uiteindelijk over de vaststelling van de plannen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze instemmen met de voorgestelde bestemmingsplannen en de procedurevariant die tijdwinst oplevert. Er moet ook een beslissing worden genomen over het toepassen van nieuwe welstandskaders voor de woningbouwprojecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de te nemen stappen en de betrokken locaties. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte criteria voor de welstandskaders. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van nog uit te voeren onderzoeken kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het opstellen van de drie bestemmingsplannen en de voorgestelde procedurevariant.
Participatie:
Er is sprake van participatie doordat initiatiefnemers overleg hebben gehad met omwonenden. Tijdens de terinzagelegging kunnen belanghebbenden inspraakreacties geven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn financiële gevolgen in termen van planschade en exploitatiekosten. Deze worden gedekt door overeenkomsten met de initiatiefnemers, die de kosten voor planschade en gemeentelijke kosten zullen compenseren. Voor het plan Oost 5 Buitenpost zijn de kosten anderszins verzekerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Wide Pet Zuid Harkema Woningbouw SWA Twijzelerheide Oost 5 Buitenpost Ruimtelijke ordening Procedurevariant Welstandskader Inspraak Planschade ExploitatieovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 7 Gewijzigd vaststellen bestemmingsplan ‘Paardenfokkerij Warreboslaan nabij Surhuisterveen
Gemeenteraad Achtkarspelen Debatteert over Nieuwe Paardenfokkerij: Bezwaren en Aanpassingen Besproken
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft gedebatteerd over het voorstel om het bestemmingsplan voor een nieuwe paardenfokkerij aan de Warreboslaan nabij Surhuisterveen vast te stellen. Het oorspronkelijke plan stuitte op bezwaren van omwonenden en de provincie, wat leidde tot aanpassingen in het ontwerp. De belangrijkste wijzigingen betreffen het verwijderen van wijzigingsbevoegdheden voor intensieve veehouderij en het aanpassen van bouw- en milieuregels.Tijdens het debat werden diverse zorgen van buurtbewoners besproken. Een van de raadsleden merkte op dat de bezwaren vooral betrekking hadden op "aantasting van het uitzicht, hinder door uitstoot en geur, en toenemende verkeersdrukte." Er werd ook gevraagd of er alternatieve locaties voor de paardenfokkerij waren overwogen. Het antwoord was dat de westelijke kant van de Warreboslaan niet was onderzocht vanwege wettelijke en economische beperkingen.
Een ander belangrijk punt van discussie was de inspanningsverplichting van de gemeente, die voortkomt uit een overeenkomst van 2009. "De gemeente kan natuurlijk niet garanderen dat een bestemmingsplan de eindstreep haalt," werd er opgemerkt. Er werd benadrukt dat de inspanningsverplichting zorgvuldig moet worden uitgevoerd, maar dat het resultaat van de bestemmingsplanprocedure afhankelijk is van democratische besluitvorming.
De kwestie van planschadevergoeding kwam ook aan bod. Een raadslid vroeg of de constructie gebruikelijk of uitzonderlijk was en of er een inschatting was gemaakt van het mogelijke risico voor de gemeente. Het antwoord was dat alle aspecten, waaronder mogelijke planschade, zijn meegewogen in de aankooponderhandelingen, maar dat de exacte inschatting van het risico niet uit het dossier te halen was.
Er werd ook gevraagd of de bestemmingsplanwijziging een precedentwerking zou hebben. Het antwoord was dat elke aanvraag uniek is en op zijn eigen merites wordt beoordeeld. "Voor functies die gebonden zijn aan het buitengebied zijn er altijd mogelijkheden om te bouwen, maar dat is natuurlijk wel onder voorwaarden," werd er opgemerkt.
Tot slot werd er gesproken over het aantal paarden dat op de fokkerij gehouden mag worden. In het bestemmingsplan is een maximum van 50 paarden vastgesteld, gekoppeld aan ammoniakemissie. Dit is een vermindering ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp, dat ruimte bood voor 100 paarden.
Het debat maakte duidelijk dat er nog veel vragen en zorgen leven onder de raadsleden en omwonenden. De gemeenteraad zal de komende tijd verder moeten werken aan het adresseren van deze kwesties voordat er een definitief besluit kan worden genomen.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om het bestemmingsplan voor een nieuwe paardenfokkerij aan de Warreboslaan nabij Surhuisterveen vast te stellen. Het oorspronkelijke plan stuitte op bezwaren van omwonenden en de provincie, wat leidde tot wijzigingen in het ontwerp. De belangrijkste aanpassingen zijn het verwijderen van wijzigingsbevoegdheden voor intensieve veehouderij en het aanpassen van bouw- en milieuregels. Het plan voorziet in de bouw van een paardenfokkerij met bedrijfswoning en de herbestemming van een bestaand agrarisch bedrijf naar 'Agrarisch Kleinbedrijf'. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de wijzigingen en het plan vast te stellen zonder exploitatieplan, aangezien de uitvoerbaarheid verzekerd is. Het vastgestelde plan zal op de wettelijk voorgeschreven wijze bekend worden gemaakt, met een beroepstermijn van zes weken voor belanghebbenden.
Gemeenteried Achtkarspelen Debattearret oer Nije Hynderfokkerij: Bezwaren en Oanpassingen Besprutsen
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat debattearre oer it foarstel om it bestimmingsplan foar in nije hynderfokkerij oan de Warreboslaan by Surhústerfean fêst te stellen. It oarspronklike plan stjitte op bezwieren fan omwenners en de provinsje, wat die oanpassingen yn it ûntwerp. De belangrykste feroaringen binne it fuortheljen fan feroaringsbehearden foar yntinsive feeboerderij en it oanpasse fan bou- en miljû-regels.Tidens it debat waarden ferskate soargen fan buertbewenners besprutsen. Ien fan de riedsleden makke op dat de bezwieren foaral gongen oer "oantasting fan it útsjoch, lêst troch útstjit en geur, en tanimmende ferkearsdrokte." Der waard ek frege oft der alternative lokaasjes foar de hynderfokkerij oerwoegen wiene. It antwurd wie dat de westlike kant fan de Warreboslaan net ûndersocht wie fanwegen wetlike en ekonomyske beheiningen.
In oar wichtich punt fan diskusje wie de ynspanningsferplichting fan de gemeente, ûntstien út in oerienkomst fan 2009. "De gemeente kin fansels net garandearje dat in bestimmingsplan de einstreep hellet," waard der opmurken. Der waard benadrukt dat de ynspanningsferplichting soarchfâldich útfierd wurde moat, mar dat it resultaat fan de bestimmingsplanproseduere ôfhinklik is fan demokratyske beslútfoarming.
De kwestje fan plannenbeskiedfergoeding kaam ek oan bar. Ien riedslid frege oft de konstruksje gewoan of útsûnderlik wie en oft der in ynskatting makke wie fan it mooglike risiko foar de gemeente. It antwurd wie dat alle aspekten, ynklusyf mooglike plannenbeskied, meiwage binne yn de oankopûnderhannelingen, mar dat de eksakte ynskatting fan it risiko net út it dossier te heljen wie.
Der waard ek frege oft de bestimmingsplanwiziging in presedintewurking hawwe soe. It antwurd wie dat elke oanfraach unyk is en op syn eigen merites beoardiele wurdt. "Foar funksjes dy't bûn binne oan it bûtentoer binne der altyd mooglikheden om te bouwen, mar dat is fansels wol ûnder betingsten," waard der opmurken.
Ta beslút waard der praat oer it oantal hynders dat op de fokkerij hâlden wurde mei. Yn it bestimmingsplan is in maksimum fan 50 hynders fêststeld, keppele oan ammoniakemissje. Dit is in ferminsking fergeleken mei it oarspronklike ûntwerp, dat romte joech foar 100 hynders.
It debat makke dúdlik dat der noch in soad fragen en soargen libje ûnder de riedsleden en omwenners. De gemeenteried sil de kommende tiid fierder moatte wurkje oan it adressearjen fan dizze kwestjes foardat der in definityf beslút nommen wurde kin.
Samenvatting
De tekst hat in foarstel foar de gemeenteried fan Achtkarspelen om it bestimmingsplan foar in nije hynderfokkerij oan de Warreboslaan njonken Surhústerfean fêst te stellen. It oarspronklike plan stjitte op bezwieren fan omwenners en de provinsje, wat liede ta oanpassings yn it ûntwerp. De belangrykste oanpassings binne it fuortheljen fan feroaringsbehearden foar yntinsive feeboerderij en it oanpasse fan bou- en miljeuregels. It plan foarsjocht yn de bou fan in hynderfokkerij mei bedriuwwenning en de herbestimming fan in besteand agrarysk bedriuw nei 'Agrarysk Lytsbedriuw'. De gemeenteried wurdt frege yn te stimmen mei de oanpassings en it plan fêst te stellen sûnder exploitaasjepan, om't de útfierberens feilichsteld is. It fêststelde plan sil op de wettich foarskreaune wize bekend makke wurde, mei in beropstermyn fan seis wiken foar belanghawwenden.
-
07 - A - Raadsvoorstel - Gewijzigd vaststellen bestemmingsplan Paardenfokkerij Warreboslaan nabij Surhuisterveen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Gewijzigd vaststellen bestemmingsplan Paardenfokkerij Warreboslaan nabij Surhuisterveen." Het voorstel betreft de herziening van het bestemmingsplan om de bouw van een nieuwe paardenfokkerij met bedrijfswoning mogelijk te maken. Het plan wijzigt de bestemming van een bestaand agrarisch bedrijf naar 'Agrarisch Kleinbedrijf' zonder intensieve veehouderij. Na inspraakreacties en overleg met de provincie zijn wijzigingen doorgevoerd, zoals aanpassingen in bouwhoogte en ammoniakemissie. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met de reactienota en de wijzigingen, en het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de wijzigingen en de redenen daarvoor, evenals de reacties op inspraak en overleg. Echter, de financiële dekking van eventuele planschade wordt niet uitgebreid besproken.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan. Het college bereidt het plan voor, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de raad.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijzigingen en de reactienota. Dit omvat keuzes over ruimtelijke ordening, zoals het toestaan van een paardenfokkerij in een agrarisch gebied en het aanpassen van milieuregels.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral met betrekking tot de financiële gevolgen en duurzaamheid. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële dekking van planschade is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de reactienota, de wijzigingen in het bestemmingsplan, en het plan gewijzigd vast te stellen zonder exploitatieplan.
Participatie:
Er is sprake van participatie door inspraakreacties van omwonenden en overleg met de provincie. De initiatiefnemer heeft ook direct contact gezocht met de buren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als onderwerp genoemd, maar milieuhygiënische aspecten zoals ammoniakemissie worden wel behandeld.
Financiële gevolgen:
Er kunnen financiële gevolgen zijn in de vorm van planschade, maar de dekking hiervan wordt niet uitgebreid besproken. Het risico van planschade was al verwerkt in de aankoopprijs van de gronden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Paardenfokkerij Warreboslaan Zienswijzen Ontwerp-bestemmingsplan Agrarisch Kleinbedrijf Inspraakreacties Provinciale verordening Ruimtelijke onderbouwing Landschappelijke inpassingVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Max De Haan
Onbekende spreker
Max De Haan
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
J.k.s. Braams
G. Gerbrandy (voorzitter)
J.k.s. Braams
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 8 Ontwerp Verordening geurhinder en veehouderij, gebied Harkema-Drogeham
Strengere geurnormen voor veehouderij in Harkema-Drogeham: Gemeenteraad Achtkarspelen debatteert
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een ontwerpverordening besproken die de geurnormen voor veehouderijen in het gebied Harkema-Drogeham aanzienlijk strenger maakt. Het voorstel, dat een nieuwe norm van 4,5 ouE/m3 introduceert, stuitte op vragen en discussie, maar werd uiteindelijk met begrip ontvangen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Achtkarspelen werd een voorstel besproken dat de geurnormen voor veehouderijen in het gebied Harkema-Drogeham aanscherpt. De nieuwe norm van 4,5 ouE/m3 is een forse verlaging ten opzichte van de huidige 8 ouE/m3. Dit initiatief komt voort uit zorgen over de volksgezondheid en is in lijn met evaluaties van de Wet geurhinder en veehouderij.De heer Braems opende het debat met vragen over de technische details van de voorgestelde norm. "Ik zou graag een toelichting willen hebben op de tabel met vergunde geurbelasting," vroeg hij. Mevrouw Planting legde uit dat de emissie, oftewel de geurbelasting, berekend wordt op basis van het aantal dieren en de wettelijke dierfactor. "Sommige bedrijven zitten boven de norm, andere eronder," verduidelijkte ze.
Een belangrijk punt van discussie was de begrenzing van het gebied waar de nieuwe norm van toepassing zou zijn. "Wat is de technische noodzaak van deze beperkte begrenzing?" vroeg een raadslid. Het antwoord was dat de begrenzing voortkomt uit een politieke keuze, zoals vastgelegd in het coalitieakkoord. "Ruimer trekken heeft geen zin," werd er benadrukt.
De discussie ging verder over de mogelijkheden voor uitbreiding van veehouderijen buiten het begrensde gebied. "Welke bedrijven mogen dan nog wel uitbreiden?" vroeg een ander raadslid. Mevrouw Planting gaf aan dat bedrijven die onder de huidige norm van 8 ouE/m3 zitten, technisch gezien nog ruimte hebben voor uitbreiding.
Het debat werd afgesloten met een discussie over de achtergrondbelasting. "Waarom wordt de achtergrondbelasting niet meegenomen in dit voorstel?" vroeg de heer Hoekstra. Het antwoord was dat de nieuwe voorgrondbelasting voldoende is om de geurbelasting in het gebied te beheersen.
De ontwerpverordening en de bijbehorende geurgebiedsvisie worden zes weken ter inzage gelegd voor inspraak. De gemeenteraad hoopt dat de nieuwe verordening uiterlijk 25 november 2017 in werking treedt. "We willen voorkomen dat de geurbelasting verder toeneemt," aldus de raad.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen bespreekt een ontwerpverordening voor geurhinder en veehouderij in het gebied Harkema-Drogeham. De voorgestelde verordening stelt een strengere geurnorm van 4,5 ouE/m3 vast, lager dan de huidige norm van 8 ouE/m3, om verdere toename van geurbelasting te voorkomen. Dit is in lijn met zorgen over volksgezondheid en evaluaties van de Wet geurhinder en veehouderij. De ontwerpverordening en bijbehorende geurgebiedsvisie worden zes weken ter inzage gelegd voor inspraak. Het aanhoudingsbesluit van 2015, dat aanvragen voor omgevingsvergunningen tijdelijk stopzette, wordt ingetrokken voor gebieden buiten Harkema-Drogeham. De nieuwe verordening moet uiterlijk 25 november 2017 in werking treden om het aanhoudingsbesluit voor Harkema-Drogeham te behouden. Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, en communicatie over de terinzagelegging wordt breed verspreid.
Strikkere geurnormen foar feeboerderij yn Harkema-Drogeham: Gemeenteried Achtkarspelen debattearret
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in ûntwerpferoardening besprutsen dy't de geurnormen foar feeboerderijen yn it gebiet Harkema-Drogeham aansens strenger makket. It foarstel, dat in nije norm fan 4,5 ouE/m3 yntrodusearret, stjitte op fragen en diskusje, mar waard úteinlik mei begryp ûntfongen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering fan Achtkarspelen waard in foarstel besprutsen dat de geurnormen foar feeboerderijen yn it gebiet Harkema-Drogeham oanskerpt. De nije norm fan 4,5 ouE/m3 is in grutte ferleaging fergeleken mei de hjoeddeistige 8 ouE/m3. Dit ynisjatyf komt út soargen oer de folkssûnens en is yn line mei evaluaasjes fan de Wet geuroerlêst en feeboerderij.De hear Braems iepene it debat mei fragen oer de technyske details fan de foarstelde norm. "Ik soe graach in taheakking wolle hawwe op de tabel mei fergunde geurbelêsting," frege er. Frou Planting lege út dat de emissie, oftewol de geurbelêsting, berikt wurdt op basis fan it oantal bisten en de wetlike bistedracht. "Sommige bedriuwen sitte boppe de norm, oaren dêrûnder," ferdúdlike se.
In wichtich punt fan diskusje wie de begrenzing fan it gebiet dêr't de nije norm fan tapassing wêze soe. "Wat is de technyske needsaak fan dizze beheinde begrenzing?" frege in riedslid. It antwurd wie dat de begrenzing fuortkomt út in politike kar, sa't fêstlein yn it koalysjeakkoart. "Ruimer lûke hat gjin sin," waard benadrukt.
De diskusje gie fierder oer de mooglikheden foar útwreiding fan feeboerderijen bûten it begrensde gebiet. "Hokker bedriuwen meie dan noch wol útwreide?" frege in oar riedslid. Frou Planting joech oan dat bedriuwen dy't ûnder de hjoeddeistige norm fan 8 ouE/m3 sitte, technysk sjoen noch romte hawwe foar útwreiding.
It debat waard ôfsluten mei in diskusje oer de eftergrondbelêsting. "Wêrom wurdt de eftergrondbelêsting net meinaam yn dit foarstel?" frege de hear Hoekstra. It antwurd wie dat de nije foargrondbelêsting genôch is om de geurbelêsting yn it gebiet te behearskjen.
It ûntwerpferoardening en de byhearrende geurbietenvisy wurde seis wiken ter ynseage lein foar ynspraak. De gemeenteried hoopet dat de nije ferordening ûterlik 25 novimber 2017 yn wurking treedt. "Wy wolle foarkomme dat de geurbelêsting fierder tanimt," sa sei de ried.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen besprekt in ûntwerpferoardening foar geurhinder en feeboerderijen yn it gebiet Harkema-Drogeham. De foarstelde feroardening stelt in striktere geurnorm fan 4,5 ouE/m3 fêst, leger as de hjoeddeistige norm fan 8 ouE/m3, om fierdere tastimming fan geurbelêsting te foarkommen. Dit is yn line mei soargen oer folkssûnens en evaluasjes fan de Wet geurhinder en feeboerderijen. It ûntwerpferoardening en byhearrende geurgebiedsvisie wurde seis wiken ter ynseage lein foar ynspraak. It oanhâldingsbeslút fan 2015, dat oanfragen foar omjouwingsfergunningen tillemporeel stopsette, wurdt yntrokken foar gebieten bûten Harkema-Drogeham. De nije feroardening moat uiterlik 25 novimber 2017 yn wurking gean om it oanhâldingsbeslút foar Harkema-Drogeham te behâlden. Der binne gjin finansjele gefolgen foar de gemeente, en kommunikaasje oer de terynseagleinens wurdt breed ferspried.
-
08 - A - Raadsvoorstel - Ontwerp Verordening geurhinder en veehouderij, gebied Harkema-Drogeham.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerp Verordening geurhinder en veehouderij Achtkarspelen 2017, gebied Harkema-Drogeham." Het voorstel beoogt een nieuwe geurverordening vast te stellen voor het gebied Harkema-Drogeham, met een strengere geurnorm van 4,5 ouE/m3 voor geurgevoelige objecten in het buitengebied. Dit moet verdere toename van geurbelasting voorkomen. De verordening wordt zes weken ter inzage gelegd voor inspraak. Het aanhoudingsbesluit van 2015 wordt ingetrokken voor delen van de gemeente buiten het begrensde gebied. De focus ligt op het voorkomen van geurhinder door intensieve veehouderijen nabij dorpskernen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en onderbouwing voor de nieuwe geurnorm. Er zijn echter enkele onzekerheden over de afdwingbaarheid van geurvermindering.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de ontwerpverordening en de geurgebiedsvisie, en besluiten over de terinzagelegging en intrekking van het aanhoudingsbesluit.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze instemmen met de strengere geurnorm en de focus op het gebied Harkema-Drogeham, en of ze het aanhoudingsbesluit willen intrekken voor andere delen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de geurnorm, maar de haalbaarheid en afdwingbaarheid van geurvermindering zijn onzeker. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen voor geurvermindering.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de ontwerpverordening en -visie ter inzage te leggen en het aanhoudingsbesluit in te trekken voor gebieden buiten Harkema-Drogeham.
Participatie:
Er is overleg geweest met LTO Noord en de ontwerpverordening ligt zes weken ter inzage voor inspraak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op het verminderen van geurhinder en de mogelijke impact op volksgezondheid en leefomgeving.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geurverordening Geurhinder Veehouderij Harkema-Drogeham Geurnorm Wet geurhinder en veehouderij (Wgv) Geurbelasting Intensieve veehouderij Geurgevoelige objecten VolksgezondheidVerfijning van de zoekopdracht: