30-03-2017 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Agenda, welkom en mededelingen
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
M.c. Buising
Onbekende spreker
M.c. Buising
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
M.c. Buising
Onbekende spreker
M.c. Buising
Onbekende spreker
M.c. Buising
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
M.c. Buising
Onbekende spreker
M.c. Buising
Onbekende spreker
M.c. Buising
Onbekende spreker
M.c. Buising
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
M.c. Buising
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
00:00:01 - 00:04:18 - 00:04:19 - 00:04:31 - 00:04:39 - 00:04:42 - 00:05:06 - 00:05:26 - 00:05:29 - 00:07:45 - 00:08:00 - 00:08:20 - 00:08:55 - 00:09:21 - 00:09:24 - 00:09:36 - 00:09:59 - 00:10:16 - 00:10:19 - 00:10:20 - 00:10:20 - 00:10:48 - 00:10:51 - 00:11:25 - 00:11:48 - 00:12:29 - 00:12:54 - 00:13:06 - 00:13:18 - 00:13:32 - 00:14:27 - 00:14:47 - 00:15:30 - 00:15:35 - 00:15:56 - 00:16:07 - 00:16:13 - 00:16:38 - 00:16:52 - 00:17:24 - 00:17:54 - 00:18:03 - 00:18:19 - 00:18:35 - 00:18:43 - 00:18:58 - 00:19:23 - 00:20:05 - 00:20:23 - 00:20:55 - 00:21:10 - 00:21:17 - 00:21:28 - 00:22:06 - 00:22:23 - 00:22:26 - 00:22:47 - 00:22:58 - 00:23:08 - 00:23:10 - 00:23:20 - 00:23:32 - 00:23:47 - 00:24:08 - 00:24:14 - 00:24:19 - 00:24:33 - 00:25:18 - 00:25:29 - 00:25:51 - 00:25:55 - 00:26:02 - 00:26:16 - 00:26:28 - 00:26:37 - 00:26:52 - 00:26:58 - 00:27:12 - 00:27:26 - 00:27:44 - 00:28:05 - 00:28:17 - 00:28:39 - 00:28:54 - 00:29:00 - 00:29:20 - 00:29:52 - 00:30:10 - 00:30:13 - 00:30:17 - 00:30:31 - 00:31:14 - 00:31:16 - 00:31:25 - 00:31:27 - 00:31:37 - 00:32:14 - 00:32:52 - 00:33:52 - 00:34:01 - 00:34:19 - 00:34:51 - 00:35:02 - 00:35:20 - 00:35:56 - 00:36:13 - 00:36:19 - 00:36:30 - 00:37:09 - 00:37:39 - 00:37:49 - 00:38:08 - 00:38:10 - 00:38:15 - 00:38:48 - 00:38:55 - 00:39:03 - 00:39:23 - 00:39:53 - 00:40:11 - 00:41:21 - 00:41:53 - 00:42:03 - 00:42:43 - 00:42:49 - 00:42:59 - 00:43:26 - 00:43:31 - 00:43:57 - 00:44:29 - 00:44:32 - 00:45:08 - 00:45:15 - 00:45:50 - 00:45:53 - 00:46:12 - 00:46:16 - 00:46:31 - 00:46:53 - 00:47:49 - 00:47:52 - 00:47:52 - 00:48:06 - 00:48:06 - 00:48:11 - 00:48:20 - 00:48:24 - 00:48:27 - 00:48:31 - 00:48:42 - 00:49:05 - 00:49:19 - 00:49:21 - 00:49:51 - 00:49:55 - 00:49:59 - 00:50:16 - 00:50:21 - 00:50:37 - 00:51:08 - 00:51:32 - 00:51:50 - 00:52:22 - 00:52:25 - 00:52:42 - 00:52:57 - 00:53:15 - 00:53:35 - 00:54:17 - 00:54:19 - 00:54:33 - 00:54:50 - 00:55:12 - 00:55:22 - 00:55:41 - 00:56:07 - 00:56:20 - 00:56:23 - 00:56:32 - 00:56:34 - 00:56:54 - 00:56:55 - 00:56:56 - 00:57:28 - 00:57:50 - 00:57:55 - 00:58:00 - 00:58:03 - 00:58:08 - 00:58:12 - 00:58:14 - 00:59:43 - 00:59:58 - 01:00:46 - 01:01:20 - 01:01:31 - 01:01:48 - 01:01:51 - 01:02:13 - 01:02:16 - 01:02:37 - 01:02:56 - 01:03:42 - 01:03:56 - 01:04:11 - 01:04:15 - 01:04:22 - 01:04:57 - 01:05:37 - 01:05:38 - 01:06:15 - 01:06:21 - 01:06:37 - 01:06:51 - 01:07:02 - 01:07:12 - 01:07:17 - 01:07:34 - 01:07:41 - 01:08:37 - 01:09:02 - 01:09:07 - 01:09:35 - 01:09:38 - 01:09:53 - 01:10:00 - 01:10:09 - 01:10:23 - 01:10:52 - 01:11:06 - 01:11:20 - 01:11:28 - 01:11:37 - 01:12:39 - 01:13:02 - 01:13:59 - 01:14:07 - 01:14:08 - 01:14:11 - 01:14:37 - 01:14:45 - 01:15:11 - 01:15:36 - 01:15:43 - 01:15:58 - 01:16:33 - 01:16:35 - 01:16:51 - 01:16:53 - 01:17:04 - 01:17:16 - 01:17:39 - 01:17:44 - 01:19:39 - 01:20:02 - 01:30:50 - 01:31:27 - 01:31:41 - 01:31:51 - 01:32:21 - 01:32:34 - 01:33:23 - 01:33:42 - 01:33:49 - 01:34:18 - 01:34:58 - 01:35:44 - 01:36:33
Sake van der Meer - FNP
00:02:37 - 00:04:33 - 00:07:49 - 00:15:58 - 00:17:13 - 00:18:08 - 00:18:22 - 00:18:48 - 00:20:47 - 00:22:36 - 00:23:03 - 00:23:24 - 00:25:44 - 00:26:08 - 00:26:23 - 00:26:33 - 00:26:43 - 00:27:16 - 00:28:21 - 00:29:06 - 00:29:55 - 00:30:20 - 00:37:43 - 01:02:41 - 01:34:09 - 01:34:56 - 01:35:25
R. Van Der Wal -
00:11:06 - 00:11:30 - 00:37:17 - 00:44:09 - 00:44:51 - 00:45:17 - 00:46:21 - 00:47:07 - 00:47:51 - 00:48:45 - 00:52:44 - 00:53:19 - 00:53:49 - 00:54:18 - 00:54:51 - 00:55:27 - 00:56:11 - 00:56:28 - 00:56:36 - 00:57:03 - 00:57:44 - 00:58:18 - 01:00:04 - 01:00:47 - 01:01:27 - 01:01:53 - 01:03:22 - 01:03:53 - 01:03:59 - 01:04:13 - 01:07:52 - 01:14:17 - 01:19:03 - 01:30:14 - 01:30:51 - 01:33:03
Agendapunt 1 Evaluatie armoedebeleid ‘Iedereen van waarde'
Evaluatie Armoedebeleid 'Iedereen van Waarde' Zorgt voor Heet Debat
Tijdens een recente bijeenkomst op 30 maart 2017 werd het armoedebeleid 'Iedereen van Waarde' geëvalueerd. Het debat, aangevraagd door de PvdA-fractie, bracht verschillende meningen en zorgen naar voren over de effectiviteit en uitvoering van het beleid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Het armoedebeleid 'Iedereen van Waarde' werd onder de loep genomen tijdens een bijeenkomst geleid door portefeuillehouder J. Stellinga, met ondersteuning van ambtenaar J.J. Jager. De evaluatie, die op 13 maart 2017 aan de digitale Lijst Ingekomen Stukken was toegevoegd, stond centraal in de discussie. De bijeenkomst maakte deel uit van Programma 4 - Werk en Inkomen.De heer Jager presenteerde de evaluatie en benadrukte dat het beleid een bredere kijk op armoede vereist. "We moeten niet alleen financiële bijdragen verstrekken, maar ook ondersteuning bieden op andere gebieden zoals laaggeletterdheid," aldus Jager. Hij pleitte voor een verschuiving van aanbodgericht naar vraaggericht werken, waarbij de situatie van de klant bepalend is voor de ondersteuning die de gemeente biedt.
Een belangrijk punt van discussie was de uitbreiding van de doelgroep van 110% naar 120% van het sociaal minimum. Dit zou volgens Jager voorkomen dat mensen met een laag inkomen in armoede vervallen. "Het is essentieel om niet alleen armoede te bestrijden, maar ook te voorkomen," voegde hij toe.
De evaluatie bracht ook aan het licht dat er onbekendheid is met de uitbreiding van de doelgroep. "Mensen weten niet wat er mogelijk is," zei Jager. Ondanks inspanningen van de gemeente om via publicaties en nieuwsbrieven te informeren, lijkt de boodschap niet altijd over te komen. Dit leidde tot aanbevelingen om de communicatie te verbeteren.
Een ander punt van zorg was de rol van de dorpenteams. Deze teams spelen een cruciale rol in het signaleren van armoede, maar er zijn vragen over hun capaciteit en deskundigheid. "Is er voldoende bezetting in FTE's?" vroeg een bezorgde deelnemer. Jager erkende dat dit nog in ontwikkeling is en dat er een taak voor de dorpenteams ligt op het gebied van armoedebestrijding.
De discussie werd verder verlevendigd door vragen over de uitvoering van regelingen zoals de topregeling en de individuele studietoeslag. Er was onduidelijkheid over de terugwerkende kracht van regelingen en de rol van de vermogenstoets. Jager benadrukte dat de gemeente binnen de wettelijke kaders werkt en dat er altijd mogelijkheden zijn voor maatwerk.
De bijeenkomst eindigde met een oproep tot verdere verbetering en samenwerking. "Elk idee is welkom," concludeerde Jager. Het debat maakte duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is om het armoedebeleid effectiever en toegankelijker te maken voor iedereen.
Samenvatting
De tekst betreft een informatiepunt op de agenda van een bijeenkomst op 30 maart 2017, waarbij het onderwerp de evaluatie van het armoedebeleid 'Iedereen van waarde' is. Dit evaluatierapport is op 13 maart 2017 toegevoegd aan de digitale Lijst Ingekomen Stukken. Op verzoek van de PvdA-fractie is het onderwerp geagendeerd voor bespreking tijdens de informatiecarrousel. De bijeenkomst valt onder Programma 4 - Werk en Inkomen en wordt geleid door portefeuillehouder de heer J. Stellinga, met ondersteuning van ambtenaar de heer J.J. Jager. Er is een bijlage toegevoegd met de evaluatie van het armoedebeleid.
Evaluatie Armoedebelied 'Eltsenien fan Wearde' Soarget foar In Hite Diskusje
Tidens in resinte gearkomst op 30 maart 2017 waard it earmoedbelied 'Eltsien fan Wearde' evaluearre. It debat, oanfrege troch de PvdA-fraksje, brocht ferskillende mienings en soargen nei foaren oer de effektiviteit en útfiering fan it belied.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
It earmoedbelied 'Eltsenien fan Wearde' waard ûnder de loep nommen tiidens in gearkomst lieden troch portefúljehâlder J. Stellinga, mei stipe fan amtner J.J. Jager. De evaluasje, dy't op 13 maart 2017 tafoege wie oan de digitale List Ynkommende Stikken, stie sintraal yn de diskusje. De gearkomst makke diel út fan Programma 4 - Wurk en Ynkommen.De hear Jager presentearre de evaluasje en benadrukke dat it belied in breder each op earmoede freget. "Wy moatte net allinnich finansjele bydragen jaan, mar ek stipe biede op oare gebieten lykas leechgeletterdheid," sa Jager. Hy pleite foar in ferskowing fan oanbodgerjochte nei fraachgerjochte wurkjen, dêr't de situaasje fan de klant bepalend is foar de stipe dy't de gemeente biedt.
In wichtich punt fan diskusje wie de útwreiding fan de doelgroep fan 110% nei 120% fan it sosjaal minimum. Dit soe neffens Jager foarkomme dat minsken mei in leech ynkommen yn earmoede ferfalle. "It is essensjeel om net allinnich earmoede te bestriden, mar ek te foarkommen," foegde er ta.
De evaluasje brocht ek oan it ljocht dat der ûnbekendheid is mei de útwreiding fan de doelgroep. "Minsken witte net wat der mooglik is," sa Jager. Ûndanks ynspanningen fan de gemeente om troch publikaasjes en nijsbrieven te ynformearjen, liket de boadskip net altyd oer te kommen. Dit liede ta oanbefellings om de kommunikaasje te ferbetterjen.
In oar punt fan soarch wie de rol fan de doarpsteam. Dizze teams spylje in krúsjale rol yn it signalearjen fan earmoede, mar der binne fragen oer har kapasiteit en deskundigens. "Is der genôch besetting yn FTE's?" frege in bekoarre dielnimmer. Jager erkende dat dit noch yn ûntwikkeling is en dat der in taak leit foar de doarpsteam op it gebiet fan earmoedebestriding.
De diskusje waard fierder ferlibbe troch fragen oer de útfiering fan regelingen lykas de topregeling en de yndividuele stúdzjetoeslach. Der wie ûndúdlikheid oer de weromwurkjende krêft fan regelingen en de rol fan de fermeintoets. Jager benadrukke dat de gemeente binnen de wetlike kaders wurket en dat der altyd mooglikheden binne foar maatwurk.
De gearkomst einige mei in oprop ta fierdere ferbettering en gearwurking. "Elk idee is wolkom," konkludearre Jager. It debat makke dúdlik dat der noch in soad wurk oan de winkel is om it earmoedbelied effektiver en tagonkliker te meitsjen foar eltsenien.
Samenvatting
De tekst hat betrekking op in ynformaasjepunt op 'e aginda fan in gearkomst op 30 maart 2017, dêr't it ûnderwerp de evaluatie fan it earmoedbelied 'Iedereen van waarde' is. Dit evaluatierapport is op 13 maart 2017 tafoege oan de digitale List Ynkommende Stikken. Op fersyk fan de PvdA-fraksje is it ûnderwerp agindearre foar besprek yn 'e ynformaasjekarousel. De gearkomst falt ûnder Programma 4 - Wurk en Ynkomen en wurdt liede troch portefúljehâlder de hear J. Stellinga, mei stipe fan amtner de hear J.J. Jager. Der is in bylage tafoege mei de evaluatie fan it earmoedbelied.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Evaluatie armoedebeleid ‘Iedereen van waarde’". Het betreft een evaluatie van het armoedebeleid dat is geïmplementeerd om de sociale en economische positie van mensen in armoede te verbeteren. De evaluatie is bedoeld om inzicht te geven in de effectiviteit van het beleid en om te bepalen welke aanpassingen nodig zijn om de doelstellingen beter te bereiken. Het document is geagendeerd voor bespreking in de informatiecarrousel op verzoek van de PvdA-fractie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van een evaluatie, aangezien het een overzicht biedt van de resultaten en bevindingen van het huidige armoedebeleid. Echter, zonder de volledige evaluatie in te zien, is het moeilijk om te beoordelen of alle relevante aspecten zijn behandeld.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de evaluatie en de bevindingen te bespreken. Dit kan leiden tot verdere aanbevelingen of aanpassingen in het beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het huidige beleid effectief is en of er wijzigingen nodig zijn. Dit kan inhouden dat er keuzes gemaakt moeten worden over de prioritering van middelen en de focus van het beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het is niet duidelijk of het voorstel SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) is, aangezien het een evaluatie betreft en niet een nieuw beleidsvoorstel. Inconsistenties kunnen niet worden beoordeeld zonder de volledige evaluatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de bevindingen van de evaluatie accepteert en of er verdere stappen nodig zijn om het armoedebeleid te verbeteren.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt niets over participatie, maar de evaluatie kan inzicht geven in hoe betrokkenen bij het armoedebeleid zijn betrokken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, tenzij de evaluatie aspecten van duurzame armoedebestrijding behandelt.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet direct in het voorstel genoemd. Het is mogelijk dat de evaluatie aanbevelingen bevat die financiële implicaties hebben, maar dit zou verder moeten worden onderzocht in de evaluatie zelf.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Evaluatie Armoedebeleid Iedereen van waarde Informatiecarrousel PvdA-fractie Werk en Inkomen Programma 4 Lijst Ingekomen Stukken (LIS) Buitenpost 30 maart 2017Verfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 2 Aanbesteding taxivervoer Noordoost Fryslân
Nieuw Vervoersysteem Noordoost Fryslân: Een Stap Vooruit of Terug?
Op 30 maart 2017 kwamen raadsleden van Noordoost Fryslân bijeen om te debatteren over de aanbesteding van taxivervoer in de regio. Het voorstel, geïnitieerd door de FNP-fractie, werd gepresenteerd door portefeuillehouder J. Stellinga en ondersteund door ambtenaar S. Kraaijenga. Het doel: een efficiënter vervoersysteem dat aansluit bij de behoeften van de gemeenschap.
Samenvatting
Op 15 maart 2017 heeft Netwerk Noordoost een persbericht verstuurd naar de raadsleden over een nieuw vervoersysteem in Noordoost Fryslân. Dit onderwerp is op verzoek van de FNP-fractie geagendeerd voor de informatiecarrousel op 30 maart 2017. Het doel is om de raadsleden te informeren over de aanbesteding van taxivervoer in de regio. De bijeenkomst valt onder Programma 2 - Onderwijs en Jeugdbeleid en wordt geleid door portefeuillehouder dhr. J. Stellinga, met ondersteuning van ambtenaar mw. S. Kraaijenga.
Nij Ferfiersysteem Noardeast Fryslân: In Stap Foarút of Werom?
Op 30 maart 2017 kamen riedsleden fan Noardeast Fryslân byinoar om te debattearjen oer de oansizzing fan taxiferset yn de regio. It foarstel, ynisjearre troch de FNP-fraksje, waard presintearre troch portefúljehâlder J. Stellinga en stipe troch amtner S. Kraaijenga. It doel: in effisjinter ferfierstelsel dat oanslút op de behoeften fan de mienskip.
Samenvatting
Op 15 maart 2017 hat Netwurk Noardeast in persberjocht stjoerd nei de riedsleden oer in nij ferfiersysteem yn Noardeast Fryslân. Dit ûnderwerp is op fersyk fan de FNP-fraksje agindearre foar de ynformaasjekarousel op 30 maart 2017. It doel is om de riedsleden te ynformearjen oer de oanskaffing fan taxiferset yn de regio. De gearkomst falt ûnder Programma 2 - Ûnderwiis en Jeugdbeleid en wurdt liede troch portefúljehâlder dhr. J. Stellinga, mei stipe fan amtner mw. S. Kraaijenga.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Aanbesteding taxivervoer Noordoost Fryslân". Het gaat om een nieuw vervoersysteem in Noordoost Fryslân, zoals aangekondigd in een persbericht van Netwerk Noordoost. Dit systeem is bedoeld om het taxivervoer in de regio te verbeteren. Het persbericht is op 15 maart 2017 naar de raadsleden gestuurd en op verzoek van de FNP-fractie geagendeerd voor de informatiecarrousel van 30 maart 2017. Het doel is om de raadsleden te informeren over de plannen en de voortgang van de aanbesteding.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt voornamelijk informatief van aard en biedt geen gedetailleerde informatie over de inhoud van het nieuwe vervoersysteem of de aanbestedingsprocedure. Het is daarom niet volledig in termen van inhoudelijke details.
Rol van de raad:
De raad heeft een informerende rol in dit stadium. Het voorstel is bedoeld om de raadsleden op de hoogte te brengen van de ontwikkelingen rondom het nieuwe vervoersysteem.
Politieke keuzes:
Er zijn op dit moment geen directe politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel informatief is. Echter, toekomstige beslissingen kunnen betrekking hebben op goedkeuring van het systeem, budgettoewijzing, en evaluatie van de aanbestedingsprocedure.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het geen concrete doelen, tijdlijnen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het gebrek aan detail maakt het moeilijk om de volledigheid te beoordelen.
Besluit van de raad:
De raad hoeft op dit moment geen besluit te nemen, aangezien het voorstel informatief is. Het is bedoeld om kennis te nemen van het persbericht.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het nieuwe vervoersysteem.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, dus het is onduidelijk of dit een relevant onderwerp is binnen het nieuwe vervoersysteem.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden genoemd in het voorstel. Dit maakt het moeilijk om de financiële impact te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aanbesteding Taxivervoer Noordoost Fryslân Vervoersysteem Netwerk Noordoost Informatiecarrousel FNP-fractie Persbericht Onderwijs JeugdbeleidVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 3 Herinrichting sportcomplex Twijzel
Twijzel zet in op sport en wonen: Gemeenteraad debatteert over ambitieuze herinrichting
De gemeenteraad van Twijzel buigt zich over een ambitieus plan voor de herinrichting van het lokale sportcomplex. Het voorstel, onderdeel van de dorpsvisie "Het ondernemende dorp Twijzel", omvat de aanleg van een kunstgrasveld en de bouw van woningen. Het college vraagt om een investering van €300.000, waarvan de helft kan worden terugverdiend door grondverkoop.
Samenvatting
Het voorstel betreft de herinrichting van het sportcomplex in Twijzel, onderdeel van de dorpsvisie "Het ondernemende dorp Twijzel". Het plan omvat de aanleg van een kunstgrasveld en de bouw van woningen (sociale huur/koop of zorg). Het college vraagt de gemeenteraad om €300.000 beschikbaar te stellen, waarvan €150.000 kan terugkomen uit grondverkoop. De gemeenteraad heeft eerder aangedrongen op snelle realisatie en creatieve financiering. Het ontwerp is aangepast na buurtfeedback, met behoud van de huidige speelrichting en extra parkeerruimte. Er is een subsidie van €175.000 toegekend voor woningbouw, en diverse andere financieringsbronnen zijn benut. De totale gemeentelijke investering bedraagt €737.305, maar kan door diverse bijdragen worden verlaagd tot een netto investering van €149.980. Het college adviseert de bestemmingsplanprocedure te versnellen door deze pas bij vaststelling aan de raad voor te leggen. De gemeenteraad beslist op 6 april 2017 over het voorstel.
Twizel set yn op sport en wenjen: Gemeenteried debattearret oer ambisjeuze herynrychting.
De gemeenteried fan Twizel bûcht har oer in ambisjeus plan foar de herynrychting fan it lokale sportkompleks. It foarstel, ûnderdiel fan de doarpsfyzje "It ûndernimmende doarp Twizel", behellet de oanlis fan in keunstgersfjild en de bou fan wenningen. It kolleezje freget om in ynfestearring fan €300.000, dêr't de helte fan weromferdien wurde kin troch grûnferkeap.
Samenvatting
It foarstel hat betrekking op de herynrjochting fan it sportkompleks yn Twizel, in part fan de doarpsfisy "It ûndernimmende doarp Twizel". It plan behellet de oanlis fan in keunstgersfjild en de bou fan wenningen (sociale hier/keap of soarch). It kolleezje freget de gemeenteried om €300.000 beskikber te stellen, wêrfan €150.000 weromkomme kin út grûnferkeap. De gemeenteried hat earder oandringe op snelle realisaasje en kreative finansiering. It ûntwerp is oanpast nei buertfeedback, mei behâld fan de hjoeddeiske spylrjochting en ekstra parkearromte. Der is in subsydzje fan €175.000 takend foar wenningbou, en ferskate oare finansjeringsboarnen binne benut. De totale gemeentlike ynfestearring is €737.305, mar kin troch ferskate bydragen ferlege wurde ta in nett ynfestearring fan €149.980. It kolleezje advisearret om it bestemmingsplanproseduere te fersnellen troch dizze pas by fêststelling oan de ried foar te lizzen. De gemeenteried beslút op 6 april 2017 oer it foarstel.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Herinrichting sportcomplex Twijzel
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herinrichting sportcomplex Twijzel". Het plan omvat de herontwikkeling van het sportcomplex in Twijzel, inclusief de aanleg van een kunstgrasveld en de bouw van woningen (sociale huur/koop of zorg). Het doel is om ruimte vrij te maken voor woningbouw door het sportveld te herinrichten. De gemeenteraad wordt gevraagd om €300.000 beschikbaar te stellen, waarvan €150.000 kan worden terugverdiend via grondverkoop. Het voorstel is onderdeel van de dorpsvisie "Het ondernemende dorp Twijzel" en heeft als doel de leefbaarheid en voorzieningen in het dorp te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële overzichten en een duidelijke uitleg van de stappen die nodig zijn voor de herinrichting. Er zijn echter enkele onzekerheden over de lange termijn financiering en onderhoudskosten.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de plannen en de bijbehorende financiering. Daarnaast moet de raad kiezen voor een bestemmingsplanprocedure.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde investering en financiering goedkeuren, rekening houdend met de lange termijn financiële implicaties en de impact op de gemeentelijke schuld.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen en doelen. Echter, de tijdsgebondenheid is een punt van zorg, gezien de deadline voor de ISV-subsidie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar er zijn onzekerheden over de lange termijn financiering.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de uitvoering van de plannen, de financiering goed te keuren en te kiezen voor de bestemmingsplanprocedure variant 1.
Participatie:
Het voorstel is gebaseerd op de dorpsvisie en is in overleg met de buurt en verenigingen tot stand gekomen, wat wijst op een goede mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar de aanleg van een kunstgrasveld kan als een duurzame investering worden gezien, mits goed onderhouden.
Financiële gevolgen:
De totale gemeentelijke investering bedraagt €737.305, met een netto aanvullende bijdrage van €149.980. Er zijn verschillende financieringsbronnen, waaronder subsidies en grondverkoop. De lange termijn kosten voor vervangingsinvesteringen zijn aanzienlijk en vormen een financiële uitdaging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting sportcomplex Twijzel Kunstgrasveld Woningbouw Financiering Subsidie Parkeerproblematiek Dorpsvisie Verenigingen BestemmingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
02:08:34 - 02:09:07 - 02:09:11 - 02:11:38 - 02:12:02 - 02:12:42 - 02:12:57 - 02:13:01 - 02:13:09 - 02:13:24 - 02:13:35 - 02:13:36 - 02:13:45 - 02:13:59 - 02:14:02 - 02:14:03 - 02:14:07 - 02:14:17 - 02:14:36 - 02:14:52 - 02:14:54 - 02:15:44 - 02:15:52 - 02:16:27 - 02:16:36 - 02:16:53 - 02:17:05
F.j. Hoekstra -
Agendapunt 4 Ontwerpbegroting Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) 2018
Gemeenteraad Achtkarspelen: Onzekerheid over FUMO-begroting leidt tot kritische zienswijze
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft tijdens een recent debat besloten om een zienswijze in te dienen over de ontwerpbegroting 2018 van de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO). De raad uitte zorgen over onduidelijkheden in de begroting, met name over de financiële gevolgen van het Besluit VTH en de discrepanties in de bedrijvenlijst.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen bespreekt de ontwerpbegroting 2018 van de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO). De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze in te dienen. Het college stelt voor om niet akkoord te gaan met de stelpost van € 3.700.000 voor de gevolgen van het Besluit VTH, omdat de exacte consequenties nog onduidelijk zijn. Daarnaast komt de bedrijvenlijst in de ontwerpbegroting niet overeen met eerdere gegevens, wat leidt tot een lagere bijdrage van Achtkarspelen. Ook vervalt de IOV-subsidie voor externe veiligheid eind 2018, waardoor Achtkarspelen zelf verantwoordelijk wordt voor de financiering van deze taken. De totale begroting van de FUMO is gestegen door diverse ontwikkelingen, waaronder de inwerkingtreding van het Besluit VTH. De raad besluit een zienswijze in te dienen en de FUMO op de hoogte te stellen van hun besluit. De vaststelling van de begroting 2018 is gepland voor 29 juni 2017.
Gemeenteried Achtkarspelen: Ûnsekerheid oer FUMO-begroting liedt ta krityske beskôging.
De ried fan Achtkarspelen hat yn in koartlyn hâlden debat besletten om in sicht op 'e ûntwerp begroting 2018 fan de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) yn te tsjinjen. De ried útsoarge soargen oer ûndúdlikheden yn 'e begroting, benammen oer de finansjele gefolgen fan it Beslút VTH en de ûngelikens yn 'e bedriuwenlist.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen besprekt de ûntwerpbegroting 2018 fan de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO). De ried hat de befoegdheid om in sicht te jaan. It kolleezje stelt foar om net akkoart te gean mei de stelpost fan € 3.700.000 foar de gefolgen fan it Beslút VTH, omdat de eksakte gefolgen noch ûndúdlik binne. Dêrneist komt de bedriuwenlist yn de ûntwerpbegroting net oerien mei eardere gegevens, wat liedt ta in leger bydrage fan Achtkarspelen. Ek falt de IOV-subsydzje foar eksterne feiligens wei ein 2018, wêrtroch Achtkarspelen sels ferantwurdlik wurdt foar de finansiering fan dizze taken. De totale begroting fan de FUMO is stegen troch ferskate ûntwikkelingen, ûnder oaren de yntreeding fan it Beslút VTH. De ried beslút in sicht te jaan en de FUMO op de hichte te stellen fan har beslút. De fêststelling fan de begroting 2018 is pland foar 29 juny 2017.
-
04 - Raadsvoorstel - Ontwerpbegroting Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) 2018.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze op de ontwerpbegroting FUMO 2018". Het voorstel betreft het indienen van een zienswijze door de gemeente Achtkarspelen op de ontwerpbegroting van de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) voor 2018. De raad wordt gevraagd niet akkoord te gaan met een stelpost van € 3.700.000 voor de gevolgen van het Besluit VTH, de correctie van de bedrijvenlijst voor Achtkarspelen te eisen, en duidelijkheid te vragen over de financiering van externe veiligheidstaken na het wegvallen van de IOV-subsidie eind 2018.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele onzekerheden, zoals de exacte gevolgen van het Besluit VTH en de toekomstige financiering van externe veiligheidstaken.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting van de FUMO. Het college stelt het voorstel op, maar de raad moet hierover beslissen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de huidige stelposten en aannames in de ontwerpbegroting, en of ze de correcties en verduidelijkingen willen eisen zoals voorgesteld.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat er onzekerheden zijn over de exacte financiële consequenties en de toekomstige taken. Er zijn inconsequenties in de bedrijvenlijst en onduidelijkheden over de financiering van externe veiligheidstaken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om een zienswijze in te dienen die de voorgestelde correcties en verduidelijkingen bevat.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er informatiebijeenkomsten gepland zijn voor verdere uitwerking van de visie en ontwikkelagenda van de FUMO, wat enige mate van participatie impliceert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een totale begroting van € 15.812.000 en een stijging van € 4.491.329 ten opzichte van 2017. De dekking van deze kosten is deels onzeker, vooral met betrekking tot de stelpost voor het Besluit VTH en de toekomstige financiering van externe veiligheidstaken. De gemeentelijke bijdrage wordt verlaagd met € 6.968 vanwege een fout in de bedrijvenlijst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting FUMO 2018 Besluit VTH Externe veiligheid Bedrijvenlijst Gemeenschappelijke regeling FUMO Leefomgeving Informatie Systeem (LIS) Omgevingswet IOV-subsidie Strategische visie FUMO 2.0 ImplementatiekostenVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
J.k.s. Braams
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 5 Overheveling onderhoud sportvelden
Gemeenteraad Achtkarspelen Debatteert over Sportveldonderhoud: Zelf Doen of Uitbesteden?
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een voorstel besproken dat voetbal- en korfbalverenigingen de keuze biedt tussen zelf het maaien van hun sportvelden of het onderhoud volledig door de gemeente te laten uitvoeren. Het doel is om de kwaliteit van de velden te verbeteren en middelen vrij te maken voor renovaties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering presenteerde het CDA een voorstel dat verenigingen de mogelijkheid biedt om zelf het maaien van hun sportvelden op zich te nemen, met financiële ondersteuning voor materieel en onderhoud. Een werkgroep en pilots in vier dorpen hebben aangetoond dat zelf maaien door verenigingen de kwaliteit kan verbeteren, maar ook financiële risico's met zich meebrengt. De gemeente blijft verantwoordelijk voor specialistisch onderhoud.Mevrouw Huisma van het CDA benadrukte het belang van het voorstel: "We willen allemaal dat onze sportvelden er goed bij liggen." Ze legde uit dat verenigingen twee opties hebben: zelf maaien met ondersteuning of het volledige onderhoud door de gemeente laten uitvoeren. "De eerste optie biedt verenigingen meer flexibiliteit en kan leiden tot een kwaliteitsverbetering van de velden," aldus Huisma.
Tijdens het debat werden er vragen gesteld over de financiële implicaties en de praktische uitvoering van het voorstel. Raadslid Hoekstra vroeg zich af: "Wat verstaan we precies onder de overige werkzaamheden die de gemeente blijft uitvoeren?" Het antwoord was dat dit onder andere het onderhoud van de speelvelden en belijningen omvat.
Een belangrijk punt van discussie was de financiële ondersteuning voor verenigingen die zelf willen maaien. Er werd gevraagd of er een limiet is aan de kosten voor materieel. "Er is een bandbreedte gehanteerd, zodat ook kleinere verenigingen de mogelijkheid hebben om het onderhoud zelf te doen," legde Huisma uit.
De verenigingen moeten hun keuze maken en afspraken worden vastgelegd in overeenkomsten. De raad zal binnenkort een besluit nemen over de financiële implicaties van het voorstel. "We hopen dat dit voorstel leidt tot betere sportvelden en tevreden verenigingen," concludeerde Huisma.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een voorstel besproken over het onderhoud van sportvelden, waarbij voetbal- en korfbalverenigingen twee opties krijgen: zelf het maaien van de velden uitvoeren met financiële ondersteuning voor materieel en onderhoud, of het volledige onderhoud door de gemeente laten uitvoeren. Het doel is om de kwaliteit van de velden te verbeteren en middelen vrij te maken voor renovaties. Een werkgroep en pilots in vier dorpen hebben aangetoond dat zelf maaien door verenigingen de kwaliteit kan verbeteren, maar ook financiële risico's met zich meebrengt. De gemeente blijft verantwoordelijk voor specialistisch onderhoud. Verenigingen moeten hun keuze maken en afspraken worden vastgelegd in overeenkomsten. De raad zal een besluit nemen over de financiële implicaties van het voorstel.
Gemeenteried Achtkarspelen Debattearret oer Sportfjildûnderhâld: Sels Dwaan of Utbesteegje?
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in foarstel besprutsen dat fuotbal- en korfbalferienings de kar biedt tusken sels it maaien fan harren sportfjilden of it ûnderhâld folslein troch de gemeente út te fieren. It doel is om de kwaliteit fan de fjilden te ferbetterjen en middels frij te meitsjen foar renovaasjes.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering presintearre it CDA in foarstel dat ferienings de mooglikheid biedt om sels it maaien fan har sportfjilden op har te nimmen, mei finansjele stipe foar materiaal en ûnderhâld. In wurkgroep en pilots yn fjouwer doarpen hawwe oantoand dat sels it maaien troch ferienings de kwaliteit ferbetterje kin, mar ek finansjele riziko's meibringt. De gemeente bliuwt ferantwurdlik foar spesjalistysk ûnderhâld.Frou Huisma fan it CDA benadrukke it belang fan it foarstel: "Wy wolle allegearre dat ús sportfjilden der goed by lizze." Hja lege út dat ferienings twa opsjes hawwe: sels maaien mei stipe of it folsleine ûnderhâld troch de gemeente útfiere litte. "De earste opsje biedt ferienings mear fleksibiliteit en kin liede ta in kwaliteitsferbettering fan de fjilden," sa sei Huisma.
Tiidens it debat waarden der fragen steld oer de finansjele implikaasjes en de praktyske útfiering fan it foarstel. Riedslid Hoekstra frege him ôf: "Wat ferstean wy krekt ûnder de oare wurksumheden dy't de gemeente útfiere bliuwt?" It antwurd wie dat dit ûnder oare it ûnderhâld fan de spylfjilden en belijningen omfettet.
In wichtich punt fan diskusje wie de finansjele stipe foar ferienings dy't sels wolle maaien. Der waard frege oft der in limyt is oan de kosten foar materiaal. "Der is in bandbreedte hantearre, sadat ek lytsere ferienings de mooglikheid hawwe om it ûnderhâld sels te dwaan," lege Huisma út.
De ferienings moatte har kar meitsje en ôfspraken wurde fêstlein yn oerienkomsten. De ried sil binnenkoart in beslút nimme oer de finansjele implikaasjes fan it foarstel. "Wy hoopje dat dit foarstel liedt ta bettere sportfjilden en tefreden ferienings," konkludearre Huisma.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in foarstel besprutsen oer it ûnderhâld fan sportfjilden, dêr't fuotbal- en korfbalferienings twa opsjes krije: sels it maaien fan de fjilden útfiere mei finansjele stipe foar materiaal en ûnderhâld, of it folsleine ûnderhâld troch de gemeente útfiere litte. It doel is om de kwaliteit fan de fjilden te ferbetterjen en middels frij te meitsjen foar renovaasjes. In wurkgroep en pilots yn fjouwer doarpen hawwe oantoand dat sels it maaien troch ferienings de kwaliteit ferbetterje kin, mar ek finansjele riziko's meibringt. De gemeente bliuwt ferantwurdlik foar spesjalistysk ûnderhâld. Ferienings moatte har kar meitsje en ôfspraken wurde fêstlein yn oerienkomsten. De ried sil in beslút nimme oer de finansjele ymplikaasjes fan it foarstel.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Overheveling onderhoud sportvelden
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Overheveling onderhoud sportvelden". Het biedt voetbal- en korfbalverenigingen twee opties voor het onderhoud van hun sportvelden: zelf maaien met financiële ondersteuning of het onderhoud volledig door de gemeente laten uitvoeren. Het doel is om de kwaliteit van de velden te verbeteren en middelen vrij te maken voor renovaties. Pilots in vier dorpen hebben praktische inzichten opgeleverd. Verenigingen krijgen de vrijheid om te kiezen, met financiële implicaties voor beide opties. Het voorstel is gebaseerd op een haalbaarheidsonderzoek en evaluaties van de pilots.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de opties, de achtergrond, de financiële implicaties en de betrokkenheid van de verenigingen. Echter, er zijn enkele risico's en financiële onzekerheden die verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of de verenigingen de keuze krijgen tussen de twee voorgestelde opties voor het onderhoud van de sportvelden. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële aspecten en de uiteindelijke besluitvorming.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het stimuleren van zelfbeheer door verenigingen, wat meer autonomie en mogelijk betere kwaliteit biedt, of het behouden van gemeentelijk beheer, wat minder risico's voor de verenigingen inhoudt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare criteria voor succes en is afhankelijk van de keuzes van de verenigingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de verenigingen de voorgestelde opties krijgen en hoe de financiële aspecten worden gedekt.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van verenigingen in het proces en de pilots. Verenigingen hebben inspraak in de keuze en uitvoering van het onderhoud.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar de keuze voor zelfbeheer kan leiden tot efficiënter gebruik van middelen en mogelijk duurzamere praktijken.
Financiële gevolgen:
Er zijn aanzienlijke financiële implicaties, vooral bij de keuze voor zelfbeheer. Verenigingen ontvangen eenmalige en jaarlijkse bijdragen, maar er is geen budget gereserveerd voor de initiële investeringen. De raad moet een begrotingswijziging overwegen om dit te dekken. De besparingen op lange termijn zijn afhankelijk van de keuzes van de verenigingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderhoud sportvelden Verenigingen Pilots Haalbaarheidsonderzoek Kwaliteit velden Financiële inschatting Maaiwerkzaamheden Overeenkomst Vrijheid materieelkeuze Gemeente/MOAVerfijning van de zoekopdracht: