15-05-2025 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Test beeld en geluid
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 0.1 Agenda, welkom en mededelingen
Agendapunt 1 Presentatie vervolg Regio Deal 2.0 en NPVR (Nationaal Programma Vitale Regio’s)
Regio Deal 2.0 en NPVR: Nieuwe Impulsen voor Noordoost-Fryslân
Op 15 mei 2025 zal in Buitenpost een informatieve presentatie plaatsvinden over de voortgang van de Regio Deal 2.0 en het Nationaal Programma Vitale Regio’s (NPVR). Deze bijeenkomst, geleid door portefeuillehouder de heer A. Bruining, biedt inzicht in de ontwikkelingen en samenwerkingsverbanden die de regio moeten versterken.
Samenvatting
Op 15 mei 2025 zal er tijdens de informatiecarrousel een informerende presentatie worden gehouden over het vervolg van de Regio Deal 2.0 en het Nationaal Programma Vitale Regio’s (NPVR). Dit besluit is genomen tijdens de vergadering van de agendacommissie op 27 februari 2025. De presentatie is bedoeld om kennis te nemen van de voortgang en ontwikkelingen binnen deze programma's. De bijeenkomst vindt plaats in Buitenpost en wordt geleid door portefeuillehouder de heer A. Bruining.
Regio Deal 2.0 en NPVR: Nije Impulsen foar Noardeast-Fryslân
Op 15 maaie 2025 sil der yn Bûtenpost in ynformatyfse presintaasje plakfine oer de foarútgong fan de Regio Deal 2.0 en it Nasjonaal Programma Fitale Regio's (NPVR). Dizze gearkomst, lege troch portefúljehâlder de hear A. Bruining, jout ynsjoch yn de ûntwikkelingen en gearwurkingsferbannen dy't de regio fersterkje moatte.
Samenvatting
Op 15 maaie 2025 sil der in ynformaasje-karousel in ynformaasjejouwing hâlden wurde oer it ferfolch fan de Regio Deal 2.0 en it Nasjonaal Programma Vitale Regio's (NPVR). Dit beslút is nommen yn de gearkomste fan de agindakommisje op 27 febrewaris 2025. De presintaasje is bedoeld om kennis te nimmen fan de foarútgong en ûntwikkelingen binnen dizze programma's. De gearkomste fynt plak yn Bûtenpost en wurdt lieden troch portefúljehâlder de hear A. Bruining.
-
01 - Raadsvoorstel - Presentatie vervolg Regio Deal 2.0 en NPVR (Nationaal Programma Vitale Regios).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Presentatie vervolg Regio Deal 2.0 en NPVR (Nationaal Programma Vitale Regio’s)." Het betreft een informerende presentatie die gepland staat voor 15 mei 2025, waarin de voortgang en vervolgstappen van de Regio Deal 2.0 en het NPVR worden besproken. Deze programma's zijn gericht op het bevorderen van regionale ontwikkeling en vitaliteit. De presentatie is bedoeld om de raad te informeren over de huidige stand van zaken en toekomstige plannen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van een informerend stuk. Het biedt een duidelijk overzicht van de geplande presentatie en de onderwerpen die aan bod zullen komen. Echter, gedetailleerde inhoudelijke informatie over de Regio Deal 2.0 en het NPVR ontbreekt, wat begrijpelijk is gezien de informerende aard van het document.
Rol van de raad:
De rol van de raad is in dit geval voornamelijk om kennis te nemen van de informatie die tijdens de presentatie wordt verstrekt. Er worden geen directe beslissingen van de raad verwacht op basis van dit informatiestuk.
Politieke keuzes:
Er zijn op dit moment geen directe politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel puur informatief is. Mogelijke toekomstige keuzes kunnen voortvloeien uit de informatie die tijdens de presentatie wordt gedeeld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, aangezien het enkel een informerende presentatie betreft. Er zijn geen duidelijke doelen, meetbare resultaten, of tijdsgebonden acties beschreven. Er zijn geen evidente inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen op basis van dit voorstel, aangezien het enkel bedoeld is om te informeren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor toekomstige betrokkenheid bij de Regio Deal 2.0 en het NPVR.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan een relevant onderwerp zijn binnen de context van regionale ontwikkeling en vitaliteit.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel, wat logisch is gezien de informerende aard van het document. Eventuele financiële implicaties zouden in toekomstige, meer gedetailleerde voorstellen aan bod kunnen komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regio Deal 2.0 NPVR (Nationaal Programma Vitale Regio’s) Informatiecarrousel Presentatie Vervolg Informatie Agendacommissie Buitenpost Informerend Programma’sVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
00:29:10 - 00:30:40 - 00:32:14 - 00:32:22 - 00:32:39 - 00:35:12 - 00:35:17 - 00:35:33 - 00:36:44 - 00:37:06 - 00:40:28 - 00:40:32 - 00:40:47 - 00:45:01 - 00:45:04 - 00:45:32 - 00:46:10 - 00:46:18 - 00:47:23 - 00:47:42 - 00:52:18 - 00:52:47 - 00:52:50 - 00:52:51 - 00:55:02 - 00:55:04 - 00:56:03 - 00:56:07 - 00:56:37 - 00:57:11 - 00:57:13 - 00:58:31 - 01:09:43 - 01:10:03
Agendapunt 2 Presentatie KazerneVolgordeTabel en nieuw Dekkingsplan brandweer VRF
Gemeenteraad Achtkarspelen: Geen Zienswijze op Brandweerplan
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten geen zienswijze in te dienen op het Dekkingsplan 2026-2029 van Brandweer Fryslân. Dit plan, dat de opkomsttijden en positionering van brandweerposten vastlegt, blijft grotendeels ongewijzigd. Het biedt echter wel financiële voordelen die kunnen helpen bij het opvangen van bezuinigingen.
Samenvatting
Het document betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om geen zienswijze in te dienen op het Dekkingsplan 2026-2029 van Brandweer Fryslân. Dit plan, dat verplicht is volgens artikel 14 van de Wet Veiligheidsregio’s, legt de verwachte opkomsttijden van de brandweer vast en biedt inzicht in de positionering van kazernes, de spreiding van materieel en de beschikbaarheid van vrijwilligers. Het huidige dekkingsplan loopt tot eind 2025, en het nieuwe plan behoudt het netwerk van 66 brandweerposten, met enkele wijzigingen in specialistische taken. Het plan levert een financieel voordeel op, dat mogelijk gebruikt wordt om een deel van de BDuR-korting op te vangen. De gemeenteraad heeft de mogelijkheid om voor 12 juni 2025 een zienswijze in te dienen, maar het voorstel is om dit niet te doen. De definitieve vaststelling van het plan wordt rond de zomer verwacht.
Gemeenteried Achtkarspelen: Gjin Sjoch op Brandweerplan
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten gjin sicht op it Dekkingsplan 2026-2029 fan Brandweer Fryslân yn te tsjinjen. Dit plan, dat de opkomsttiden en posysjonearring fan brânwachtstasjons fêstlein, bliuwt foar in grut part ûnferoare. It biedt lykwols wol finansjele foardielen dy't helpe kinne by it opfongen fan besunigingen.
Samenvatting
It dokumint befettet in foarstel foar de ried fan Achtkarspelen om gjin sicht op te jaan op it Dekkingsplan 2026-2029 fan Brandweer Fryslân. Dit plan, dat fereaske is neffens artikel 14 fan de Wet Veiligheidsregio’s, leit de ferwachte opkomsttiiden fan de brânwacht fêst en jout ynsjoch yn de posysjonearring fan kazerne, de fersprieding fan materiaal en de beskikberens fan frijwilligers. It hjoeddeiske dekkingsplan rint oant ein 2025, en it nije plan behâldt it netwurk fan 66 brânwacht posten, mei in pear feroaringen yn spesjalistyske taken. It plan jout in finansjeel foardiel, dat mooglik brûkt wurdt om in part fan de BDuR-korting op te fangen. De ried hat de mooglikheid om foar 12 juny 2025 in sicht op te jaan, mar it foarstel is om dit net te dwaan. De definitive fêststelling fan it plan wurdt omtrint de simmer ferwachte.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Dekkingsplan Brandweer Fryslân 2026-2029
Samenvatting: Het Dekkingsplan Brandweer Fryslân 2026-2029 is opgesteld om te voldoen aan de wettelijke verplichting van artikel 14 van de Wet Veiligheidsregio’s, die vereist dat er elke vier jaar een dekkingsplan wordt vastgesteld. Dit plan beschrijft de verwachte opkomsttijden van de brandweer in de regio, de positionering van kazernes, de spreiding van materieel en de beschikbaarheid van vrijwilligers in relatie tot risico’s. Het plan behoudt het netwerk van 66 brandweerposten en voert wijzigingen door in specialistische taken om de dekkingsgraad te verbeteren. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen op dit plan.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de wettelijke verplichtingen, de inhoud van het dekkingsplan, en de financiële implicaties. Er zijn geen alternatieven of risico’s genoemd, wat suggereert dat deze niet van toepassing zijn of als niet relevant worden beschouwd.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft de rol om kennis te nemen van het dekkingsplan en de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen, wat betekent dat de raad instemt met het plan zoals het is gepresenteerd.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze is of de raad al dan niet een zienswijze wil indienen op het dekkingsplan. Dit kan afhangen van lokale prioriteiten of zorgen over de voorgestelde wijzigingen in specialistische taken.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van meetbare doelen kan een punt van verbetering zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen om geen zienswijze in te dienen op het Dekkingsplan 2026-2029 van Brandweer Fryslân.
Participatie
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in het voorstel. Dit kan erop wijzen dat het plan voornamelijk een technische en administratieve aangelegenheid is.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op efficiëntie en dekkingsgraad.
Financiële Gevolgen
Het dekkingsplan levert een financieel voordeel op van €239.000 door het afstoten van materiaal, tegenover een investering van €66.000 voor waterlevering. Het financiële voordeel kan worden gebruikt om een mogelijke BDuR-korting op te vangen, en als dat niet nodig is, wordt het voordeel naar de gemeenten overgeheveld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dekkingsplan Brandweer Fryslân 2026-2029 Veiligheidsregio Brandweerposten Vrijwilligers Specialistische taken Materieel Opkomsttijden Kazernes Wet Veiligheidsregio’s FinanciënVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 3 Opvang alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’s) in Achtkarspelen
Gemeente Achtkarspelen Debatteert over Opvang Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen
In een levendig debat besprak de gemeenteraad van Achtkarspelen vier scenario's voor de opvang van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv's). Het voorstel varieert van geen opvang tot de oprichting van een asielzoekerscentrum voor 150 personen, inclusief 14 amv's. De raad moet een voorkeur uitspreken om verdere besluitvorming mogelijk te maken.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van het college van Achtkarspelen vraagt de gemeenteraad om een debat te voeren over vier mogelijke scenario’s voor de opvang van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’s) in de gemeente. De scenario’s variëren van geen opvang realiseren tot het opzetten van een asielzoekerscentrum voor 150 personen, inclusief 14 amv’s. Het college wil dat de raad een voorkeur uitspreekt voor één van de scenario’s, zodat verdere besluitvorming kan plaatsvinden. De discussie is ingegeven door een motie uit januari 2024, waarin werd gevraagd naar kleinschalige opvangplekken. De Spreidingswet verplicht gemeenten tot opvang, maar de intrekking ervan is in overweging. Elk scenario heeft zijn eigen argumenten en risico’s, zoals financiële haalbaarheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid en de impact op de gemeentelijke organisatie. Na de raadsvergadering op 22 mei 2025 zal het college een principebesluit voorbereiden voor het najaar.
Gemeente Achtkarspelen Debattearret oer Opfang Alleensteande Minderjierrige Frjemdelingen
Yn in libbich debat bespruts de gemeenteried fan Achtkarspelen fjouwer skenariums foar de opfang fan ienliksteande minderjierrige frjemdelingen (amv's). It foarstel ferskilt fan gjin opfang oant it oprjochtsjen fan in asylsykje sintrum foar 150 persoanen, ynklusyf 14 amv's. De ried moat in foarkar útsprekke om fierdere beslútfoarming mooglik te meitsjen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan it kolleezje fan Achtkarspelen freget de gemeenteried om in debat te hâlden oer fjouwer mooglike skenariums foar de opfang fan ienliksteande minderjierrige frjemdlingen (amv's) yn de gemeente. De skenariums fariëarje fan gjin opfang realisearje oant it oprjochtsjen fan in asylsikerssintrum foar 150 persoanen, ynklusyf 14 amv's. It kolleezje wol dat de ried in foarkar útsprekt foar ien fan de skenariums, sadat fierdere beslútvorming plakfine kin. De diskusje is yngeven troch in motyf út jannewaris 2024, dêr't frege waard nei lytskalske opfangplakken. De Spreidingswet ferplichtet gemeenten ta opfang, mar de yntrekking dêrfan is yn oerweging. Elk skenarium hat syn eigen arguminten en risiko's, lykas finansjele haalberens, maatskiplike ferantwurdlikheid en de ympakt op de gemeentlike organisaasje. Nei de riedsfergadering op 22 maaie 2025 sil it kolleezje in prinsipebeslút foarbereidzje foar it najaar.
-
03 - A - Raadsvoorstel - Opvang alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amvs) in Achtkarspelen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Opvang alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’s) in Achtkarspelen". Het college vraagt de gemeenteraad om een voorkeur uit te spreken voor één van de vier scenario’s voor de opvang van amv’s. De scenario’s variëren van geen opvang tot de realisatie van een asielzoekerscentrum voor 150 personen, inclusief 14 amv’s. Elk scenario heeft zijn eigen argumenten en risico’s, en de keuze zal invloed hebben op de wettelijke verplichtingen, maatschappelijke verantwoordelijkheid, en de financiële en organisatorische belasting van de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke argumenten en risico’s voor elk scenario. Het bevat ook relevante bijlagen voor context en achtergrondinformatie.
Rol van de Raad:
De raad moet een voorkeur uitspreken voor één van de voorgestelde scenario’s. Dit is een belangrijke stap voordat het college verdere besluitvormingstrajecten kan starten.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het al dan niet realiseren van opvang voor amv’s en, indien wel, de omvang en vorm van deze opvang. Dit omvat overwegingen van wettelijke verplichtingen, maatschappelijke verantwoordelijkheid, en financiële haalbaarheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de scenario’s en de aantallen amv’s. Echter, de haalbaarheid (tijdgebonden) van sommige scenario’s, zoals de realisatie vóór 1 juli, is onzeker. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdsdruk en financiële implicaties zijn belangrijke aandachtspunten.
Besluit van de Raad:
De raad moet een voorkeur uitspreken voor één van de vier scenario’s, wat richtinggevend zal zijn voor het college bij het voorbereiden van een principebesluit.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie en draagvlak onder de bevolking belangrijk zijn, vooral gezien de mogelijke weerstand tegen grootschalige opvang.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen variëren per scenario. Scenario’s met kleinere opvangcapaciteit kunnen leiden tot hoge kosten voor de gemeente, terwijl grotere schaalvoordelen door het COA kunnen worden beheerd. Er zijn bonusregelingen voor bepaalde opvangplaatsen, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Opvang alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’s) Spreidingswet Kleinschalige opvang Asielzoekerscentrum (azc) Verdeelbesluit Fryslân Maatschappelijke verantwoordelijkheid Provinciale regietafel Interbestuurlijk toezicht COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) Bonusregeling opvangplaatsenVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker -
Agendapunt 4 Fietspad Skeanpaed-Wyldpaed (West)
Veiligheid of Vertraging? Gemeente Achtkarspelen Koopt Grond voor Fietsverbinding
De gemeente Achtkarspelen heeft besloten om grond aan te kopen voor een veilige fietsverbinding van Twijzelerheide naar de N355. Door financiële beperkingen wordt de grond voorlopig ingericht als voetpad. De hoop is dat externe financiering het fietspad alsnog mogelijk maakt.
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen heeft besloten om grond aan te kopen voor de aanleg van een veilige fietsverbinding van Twijzelerheide naar de provinciale weg N355. Vanwege de huidige financiële situatie van de gemeente wordt de grond voorlopig ingericht als een eenvoudig voetpad in plaats van een fietspad. Het beschikbare budget van €180.000 is voldoende voor de aankoop van de grond, maar niet voor de aanleg van het fietspad, waarvoor een totaal van €300.000 nodig zou zijn. De gemeente hoopt dat externe middelen beschikbaar komen om het fietspad alsnog te realiseren. In de tussentijd zullen fietsers gebruik moeten maken van het Wyldpaed (West). De gemeente zal de inwoners en omwonenden informeren over de aanleg van het voetpad. Als er in de toekomst extra financiering beschikbaar komt, zal de raad hierover worden geïnformeerd.
Feiligens of Fertraging? Gemeente Achtkarspelen Keapet Grûn foar Fytsferbining
De gemeente Achtkarspelen hat besletten om grûn oan te keapjen foar in feilige fytsferbining fan Twizelerheide nei de N355. Troch finansjele beheiningen wurdt de grûn foarlopich ynrjochte as fuotpaad. De hoop is dat eksterne finansiering it fytsfyt alsnog mooglik makket.
Samenvatting
It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Achtkarspelen hat besletten om grûn oan te keapjen foar de oanlis fan in feilige fytsferbining fan Twizelerheide nei de provinsjale wei N355. Fanwegen de hjoeddeiske finansjele situaasje fan de gemeente wurdt de grûn foarlopich ynrjochte as in eenvâldich fuotpaad yn plak fan in fytspaad. It beskikbere budzjet fan €180.000 is genôch foar de oankeap fan de grûn, mar net foar de oanlis fan it fytspaad, dêr't in totaal fan €300.000 nedich wêze soe. De gemeente hoopet dat eksterne middels beskikber komme om it fytspaad dochs te realisearjen. Yn de tusken tiid sille fytsers gebrûk meitsje moatte fan it Wyldpaed (West). De gemeente sil de ynwenners en omwenners ynformearje oer de oanlis fan it fuotpaad. As der yn de takomst ekstra finansiering beskikber komt, sil de ried hjir oer ynfomearre wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Fietspad Skeanpaed-Wyldpaed (West)
Samenvatting: Het voorstel betreft de aankoop van grond voor de aanleg van een veilige fietsverbinding van Twijzelerheide naar de provinciale weg N355. Vanwege financiële beperkingen wordt de grond voorlopig ingericht als voetpad. De realisatie van het fietspad is afhankelijk van externe financiering. Het beschikbare budget van €180.000 is voldoende voor de grondaankoop, maar niet voor de aanleg van het fietspad, waarvoor €300.000 nodig is. De gemeente heeft negatief geadviseerd over kredietverhoging vanwege de financiële situatie. De grond wordt aangekocht van de provincie en een derde partij, met een deel in de gemeente Tytsjerksteradiel.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de huidige situatie, financiële beperkingen en de stappen die zijn genomen om de grond aan te kopen. Echter, het mist gedetailleerde informatie over mogelijke externe financieringsbronnen en een tijdlijn voor de realisatie van het fietspad.
Rol van de Raad
De raad wordt geïnformeerd over het besluit en moet een mening vormen over de voorgestelde aanpak. De raad kan ook betrokken worden bij het zoeken naar externe financiering en het evalueren van de voortgang.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de huidige aanpak van het inrichten van de grond als voetpad en of ze actief willen zoeken naar externe financiering voor het fietspad. Ze moeten ook overwegen of ze de financiële risico's van een kredietverhoging willen accepteren.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist een tijdgebonden plan voor de realisatie van het fietspad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe middelen maakt het voorstel onzeker.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze instemmen met de aankoop van de grond en de tijdelijke inrichting als voetpad. Ze moeten ook bepalen of ze verdere stappen willen ondernemen om externe financiering te verkrijgen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat inwoners kunnen inspreken tijdens de raadsvergadering, wat enige mate van participatie aangeeft. Er is echter geen uitgebreid participatieplan beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de aanleg van een fietspad kan bijdragen aan duurzame mobiliteit door het bevorderen van fietsen als vervoersmiddel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk: er is €180.000 beschikbaar voor de grondaankoop, maar er is een tekort van €120.000 voor de aanleg van het fietspad. De jaarlijkse kapitaalslasten zouden met €3.600 stijgen bij een kredietverhoging. Er is geen ruimte in de meerjarenbegroting voor deze verhoging, en externe financiering is nodig voor de realisatie van het fietspad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietspad Twijzelerheide Provinciale weg (N355) Grondaankoop Externe middelen Voetpad Kredietverhoging Financiële situatie Wyldpaed-west Kadernota 2022-2025Verfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 5 Intrekken financiële verordening gemeente Achtkarspelen 2023 (GW art. 212)
Samenvatting
Op 15 mei 2025 wordt tijdens een informatiesessie besproken dat de gemeenteraad van Achtkarspelen voornemens is om de financiële verordening van december 2023 in te trekken. Deze verordening, vastgesteld onder artikel 212 GW, zou met terugwerkende kracht per 1 januari 2024 worden ingetrokken. Dit besluit is noodzakelijk omdat er na de vaststelling van een nieuwe verordening in maart 2025 sprake was van twee geldende verordeningen, wat niet toegestaan is. De intrekking zorgt ervoor dat de nieuwe verordening leidend en van kracht is. Het voorstel is besproken in de controlecommissie en zal op 22 mei 2025 tijdens een raadsvergadering formeel worden vastgesteld. Er zijn geen alternatieven, risico's of financiële implicaties verbonden aan dit besluit.
Samenvatting
Op 15 maaie 2025 wurdt tiidens in ynformaasjesessje besprutsen dat de gemeenteried fan Achtkarspelen fan doel is om de finansjele ferordening fan desimber 2023 yn te lûken. Dizze ferordening, fêststeld ûnder artikel 212 GW, soe mei weromwurkjende krêft per 1 jannewaris 2024 yntrokken wurde. Dit beslút is needsaaklik om't der nei de fêststelling fan in nije ferordening yn maart 2025 sprake wie fan twa jildige ferordeningen, wat net tastien is. De yntrekking soarget derfoar dat de nije ferordening liedend en fan krêft is. It foarstel is besprutsen yn de kontrol
-
05 - A - Raadsvoorstel - Intrekken financiële verordening gemeente Achtkarspelen 2023 (GW art. 212).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Intrekken van de financiële verordening gemeente Achtkarspelen 2023 (GW art. 212)." Het doel is om de financiële verordening die in december 2023 is vastgesteld, met terugwerkende kracht per 1 januari 2024 in te trekken. Dit is noodzakelijk omdat er na publicatie van de nieuwe verordening sprake zou zijn van twee geldende verordeningen, wat juridisch niet mogelijk is. De intrekking zorgt ervoor dat de nieuwe verordening, die in maart 2025 is vastgesteld, de enige geldende verordening is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en het doel van de intrekking beschrijft. Het bevat alle relevante informatie over de achtergrond en de gevolgen van het besluit.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om verordeningen vast te stellen en in te trekken. In dit geval moet de raad expliciet besluiten om de verordening van december 2023 in te trekken.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een technische correctie betreft om juridische consistentie te waarborgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijk aangeeft welke verordening moet worden ingetrokken en vanaf wanneer. Er zijn geen inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de financiële verordening van december 2023 met terugwerkende kracht per 1 januari 2024 in te trekken.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel, aangezien het een technische correctie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een juridische en administratieve kwestie.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig. Het betreft een administratieve correctie zonder financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële verordening Intrekken Artikel 212 GW Rechtmatigheid Amendement Controlecommissie Inspreken Publicatie Juridische zaken BesluitvormingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Conceptjaarstukken 2024 Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD)
Samenvatting
Op 15 mei 2025 wordt tijdens een informatiesessie de conceptjaarrekening 2024 van de Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD) besproken. De jaarrekening toont aan dat beide gemeenten een hogere bijdrage van € 634.000 moeten betalen, voornamelijk door hogere personeelskosten. De accountant heeft de jaarstukken gecontroleerd en goedgekeurd. De gemeenteraad en het college kunnen hun zienswijze geven, maar het advies is om geen zienswijze in te dienen. De conceptjaarrekening wordt op 22 mei 2025 in de raadsvergadering behandeld en de definitieve vaststelling vindt plaats op 24 juni 2025. De stukken moeten uiterlijk 15 juli 2025 naar de provincie Fryslân worden gestuurd.
Samenvatting
Op 15 maaie 2025 wurdt tiidens in ynformatsjesessje de konseptjierrekken 2024 fan de Wurkmaatskippij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD) besprutsen. De jierrekken lit sjen dat beide gemeenten in hegere bydrage fan € 634.000 betelje moatte, foaral troch hegere personielkosten. De aksjekantoar hat de jierstikken kontrolearre en goedkard. De gemeenteried en it kolleezje kinne har miening jaan, mar it advys is om gjin miening yntsjinje. De konseptjierrekken wurdt op 22 maaie 2025 yn de riedsfergadering behannele en de definityf fêststelling fynt plak op 24 juny 2025. De stikken moatte uiterlik 15 july 2025 nei de provinsje Fryslân stjoerd wurde.
-
06 - A - Raadsvoorstel - Conceptjaarstukken 2024 Werkmaatschappij Achtkarspelen Tytsjerksteradiel (WM8KTD).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Conceptjaarstukken 2024 Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD)." Het voorstel houdt in dat de gemeenteraad van Achtkarspelen besluit geen zienswijze in te dienen op de conceptjaarrekening 2024 van de werkmaatschappij 8KTD. De jaarrekening laat zien dat beide gemeenten een hogere bijdrage hebben geleverd dan verwacht, voornamelijk door hogere personeelskosten. De accountant heeft de jaarstukken gecontroleerd en goedgekeurd. De raad heeft de mogelijkheid om een zienswijze te geven, maar het advies is om dit niet te doen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde informatie bevat over de financiële situatie, de rol van de raad, en de aanbeveling om geen zienswijze in te dienen. Het bevat ook details over de procedure en de tijdlijn voor de vaststelling van de jaarrekening.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven op de jaarrekening van de werkmaatschappij 8KTD. Dit kan zowel mondeling tijdens de vergadering als schriftelijk gebeuren.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad al dan niet een zienswijze wil indienen op de conceptjaarrekening. Het advies is om dit niet te doen, maar de raad kan ervoor kiezen om dit advies naast zich neer te leggen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke aanbeveling doet en een tijdlijn biedt voor de besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het advies van het college volgt en geen zienswijze indient op de conceptjaarrekening 2024 van de werkmaatschappij 8KTD.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel, behalve dat inwoners kunnen inspreken omdat het onderwerp onder de ‘overige stukken’ op de agenda staat.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn dat beide gemeenten € 634.000 meer hebben bijgedragen dan verwacht, voornamelijk door hogere personeelskosten. Het voorstel geeft geen specifieke dekking voor deze extra kosten, maar de accountant heeft de jaarstukken goedgekeurd, wat impliceert dat de financiële situatie als betrouwbaar wordt beschouwd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Conceptjaarrekening 2024 Werkmaatschappij 8KTD Personeelslasten Hogere bijdrage Accountant Goedkeurende verklaring Zienswijze Gemeenschappelijke Regeling Provincie Fryslân Gedeputeerde StatenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Conceptbegroting 2026-2029 Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD)
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om geen zienswijze in te dienen op de conceptbegroting 2026-2029 van de Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD). De begroting is opgesteld volgens de regels van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en is afgestemd met de toezichthouder. De bijdragen van de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel bedragen respectievelijk € 2.713.000 en € 2.736.000. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om een zienswijze te geven, maar het advies is om dit niet te doen. De definitieve besluitvorming over de begroting vindt plaats op 24 juni 2025. Het voorstel wordt besproken in de raadsvergadering van 22 mei 2025.
Samenvatting
It foarstel oan de gemeenteried fan Achtkarspelen is om gjin sicht op te jaan op de konseptbegroting 2026-2029 fan de Werkmaatskippij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD). De begroting is opsteld neffens de regels fan it Beslút Begroting en Ferantwurding (BBV) en is ôfstimd mei de tafersjochhâlder. De bydragen fan de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel binne respektivelik € 2.713.000 en € 2.736.000. De gemeenteried hat de befoegdheid om in sicht te jaan, mar it advys is om dit net te dwaan. De definitive beslútfarming oer de begroting fynt plak op 24 juny 2025. It foarstel wurdt besprutsen yn de riedsfergadering fan 22 maaie 2025.
-
07 - A - Raadsvoorstel - Conceptbegroting 2026-2029 Werkmaatschappij Achtkarspelen Tytsjerksteradiel (WM8KTD).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Conceptbegroting 2026-2029 Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD)." Het voorstel betreft de conceptbegroting voor de jaren 2026-2029 van de werkmaatschappij 8KTD, die is opgesteld volgens de regels van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). De gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel dragen respectievelijk € 2.713.000 en € 2.736.000 bij. De gemeenteraad heeft de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen, maar het advies is om dit niet te doen. De begroting is afgestemd met de toezichthouder en zal definitief worden vastgesteld op 24 juni 2025.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het de benodigde financiële details, de procedurele stappen en de betrokken partijen duidelijk uiteenzet. Er zijn geen alternatieven of aanvullende risico's genoemd, wat kan wijzen op een goed doordacht voorstel.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze in te dienen op de conceptbegroting. Dit kan zowel mondeling tijdens de vergadering als schriftelijk gebeuren. Het uiteindelijke besluit ligt echter bij het bestuur van de werkmaatschappij.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad al dan niet een zienswijze wil indienen op de conceptbegroting. Het advies is om geen zienswijze in te dienen, wat impliceert dat de raad akkoord gaat met de voorgestelde begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijke financiële bijdragen en deadlines bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen op de conceptbegroting 2026-2029 van de werkmaatschappij 8KTD.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel. Het onderwerp is niet geagendeerd door de raad, maar inwoners kunnen er wel over inspreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met specifieke bijdragen van beide gemeenten. Er is geen verdere informatie over hoe eventuele tekorten gedekt zouden worden, maar de begroting is afgestemd met de toezichthouder, wat enige zekerheid biedt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Conceptbegroting 2026-2029 Werkmaatschappij 8KTD Zienswijze Toezichthouder Gemeenschappelijke Regeling Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) Provincie Fryslân Ontvlechting Samenwerkingsorganisatie Gedeputeerde StatenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Begroting 2026 en jaarrekening 2024 Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting
De Veiligheidsregio Fryslân heeft de begroting voor 2026 en de jaarstukken van 2024 naar de Friese gemeenten gestuurd. De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten geen zienswijze in te dienen op deze stukken. De jaarrekening van 2024 toont een positief resultaat van € 3,6 miljoen, voornamelijk door vrijgevallen kapitaallasten. Dit resultaat wordt voorgesteld te gebruiken voor tekorten bij de GGD, informatiebeveiliging en een deel terug te storten aan de gemeenten. De begroting voor 2026 is gebaseerd op de Kaderbrief 2026-2029 en houdt rekening met indexeringen en mogelijke financiële risico's. De gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio zal in de komende jaren licht dalen, met een kleine stijging vanaf 2029. Het definitieve besluit over de stukken wordt op 10 juli 2025 genomen.
Samenvatting
De Feiligheidsregio Fryslân hat de begrutting foar 2026 en de jierstikken fan 2024 nei de Fryske gemeenten stjoerd. De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten gjin sicht op dizze stikken yn te tsjinjen. De jierrekken fan 2024 toant in posityf resultaat fan € 3,6 miljoen, foaral troch frijfallen kapitaallasten. Dizze resultaat wurdt foarsteld te brûken foar tekoarten by de GGD, ynformaasjesikuerens en in part werom te stoarten oan de gemeenten. De begrutting foar 2026 is basearre op de Kaderbrief 2026-2029 en hâldt rekken mei yndeksasjes en mooglike finansjele riziko's. De gemeentlike bydrage oan de Feiligheidsregio sil de kommende jierren licht dalje, mei in lyts stiging fanôf 2029. It definityf beslút oer de stikken wurdt nommen op 10 july 2025.
-
08 - A - Raadsvoorstel - Begroting 2026 en jaarrekening 2024 Veiligheidsregio Fryslân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2026 en jaarrekening 2024 Veiligheidsregio Fryslân". Het document biedt een overzicht van de financiële resultaten van 2024 en de begroting voor 2026 van de Veiligheidsregio Fryslân. Het jaar 2024 werd afgesloten met een positief resultaat van €3,6 miljoen, voornamelijk door vrijval van kapitaallasten. Het voorstel is om dit resultaat te gebruiken voor tekorten bij de GGD, informatiebeveiliging en een deel terug te storten aan de gemeenten. De begroting 2026 is opgesteld volgens de Kaderbrief 2026-2029 en houdt rekening met indexeringen en mogelijke financiële risico's.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide financiële analyse, inclusief risico's en toekomstige verwachtingen. Het bevat alle noodzakelijke financiële documenten en toelichtingen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting en de jaarrekening. Dit biedt de raad de kans om invloed uit te oefenen op de financiële planning en uitvoering van de Veiligheidsregio.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om geen zienswijze in te dienen. Dit impliceert een goedkeuring van de voorgestelde financiële plannen en resultaatbestemming.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor zienswijzen en besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet een zienswijze in te dienen op de begroting 2026 en de jaarstukken 2024 van de Veiligheidsregio Fryslân.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van inwoners- of overheidsparticipatie in het voorstel. Het onderwerp staat echter op de agenda zodat inwoners kunnen inspreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een risico, maar er is geen specifieke focus op duurzaamheid in de financiële plannen of resultaatbestemming.
Financiële gevolgen:
Het positieve resultaat van 2024 wordt grotendeels gebruikt voor functiewaardering, organisatiekosten en informatiemanagement. De begroting 2026 leidt tot een verlaging van de gemeentelijke bijdrage voor de komende jaren. Er wordt geen zienswijze geadviseerd vanuit financiën, wat impliceert dat de financiële gevolgen als acceptabel worden beschouwd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Begroting 2026 Jaarrekening 2024 Positief resultaat Zienswijze Kaderbrief 2026-2029 Egalisatiereserve Functiewaardering Organisatiekosten InformatiemanagementVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Ontwerpbegroting 2026, meerjarenraming 2027-2029 en conceptjaarrekening 2024 Marrekrite
Samenvatting
Het voorstel van de gemeente Achtkarspelen betreft de besluitvorming over de begrotingswijziging 2025 en de ontwerpbegroting 2026-2029 van Marrekrite. Het college stelt voor geen zienswijze in te dienen tegen de door het Algemeen Bestuur (AB) gevolgde procedure, en in te stemmen met de begrotingswijziging 2025 en de begroting 2026. Dit houdt in dat de financiële effecten worden opgenomen in de gemeentebegroting 2026-2029. Daarnaast wordt voorgesteld in te stemmen met een conceptbrief aan Marrekrite en kennis te nemen van de jaarrekening 2024 en de vastgestelde Gemeenschappelijke Regeling (GR). Het routebureau, dat een belangrijke rol speelt in de recreatie en toerisme in de provincie, wordt centraal belegd bij Marrekrite. Hoewel de financiële lasten voor de gemeenten toenemen, wordt het belang van het routebureau als groter gezien. Er is echter kritiek op de procedurele gang van zaken en de financiële lastenverdeling, wat aanleiding kan zijn voor het indienen van een zienswijze. Het voorstel wordt op 22 mei 2025 besproken in de gemeenteraad.
Samenvatting
It foarstel fan de gemeente Achtkarspelen hat betrekking op de beslútvorming oer de begrotingswiziging 2025 en de ûntwerpbegroting 2026-2029 fan Marrekrite. It kolleezje stelt foar gjin sicht op te jaan tsjin de troch it Algemien Bestjoer (AB) folge proseduere, en yn te stimmen mei de begrotingswiziging 2025 en de begroting 2026. Dit hâldt yn dat de finansjele effekten opnaam wurde yn de gemeentebegroting 2026-2029. Dêrneist wurdt foarsteld yn te stimmen mei in konseptbrief oan Marrekrite en kennis te nimmen fan de jierrekken 2024 en de fêststelde Gemeenschappelijke Regeling (GR). It rûteburo, dat in wichtige rol spilet yn de rekreaasje en toerisme yn de provinsje, wurdt sintraal belegd by Marrekrite. Alhoewol de finansjele lêsten foar de gemeenten tanimme, wurdt it belang fan it rûteburo as grutter sjoen. Der is lykwols krityk op de prosedurele gong fan saken en de finansjele lêstenferdieling, wat oanlieding wêze kin foar it yndienen fan in sicht. It foarstel wurdt op 22 maaie 2025 besprutsen yn de gemeenteried.
-
09 - A - Raadsvoorstel - Ontwerpbegroting 2026, meerjarenraming 2027-2029 en conceptjaarrekening 2024 Marrekrite.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwerpbegroting 2026, meerjarenraming 2027-2029 en conceptjaarrekening 2024 Marrekrite". Het voorstel behelst de instemming met de begrotingswijziging 2025 en de begroting 2026, zonder zienswijze in te dienen richting Marrekrite. Het routebureau, dat recreatieve routes in de provincie beheert en ontwikkelt, wordt structureel ondergebracht bij Marrekrite. De financiële lasten worden deels door de provincie en deels door de gemeenten gedragen. Het voorstel benadrukt het belang van het routebureau voor toerisme en recreatie in Fryslân en stelt dat de financiële impact voor de gemeente beperkt is.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële en juridische overwegingen. Echter, er zijn zorgen over de procedurele gang van zaken en de toekomstige financiële lasten voor de gemeenten.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet indienen van een zienswijze en instemmen met de begrotingswijzigingen en de conceptbrief aan Marrekrite.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen instemmen met de financiële lasten van het routebureau of een zienswijze indienen als signaal tegen de procedurele aanpak en financiële gevolgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART, vooral omdat de financiële gevolgen na 2026 nog onduidelijk zijn. Er zijn procedurele inconsistenties met betrekking tot de juridische stappen voor het routebureau.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten geen zienswijze in te dienen en in te stemmen met de begrotingswijzigingen en de conceptbrief.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van inwoners of andere stakeholders vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt voor 2025 en 2026, met een grotere impact vanaf 2027. De dekking is deels door de provincie en deels door de gemeenten, maar er is kritiek op de financiële lasten voor de gemeenten op lange termijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Marrekrite Routebureau Begrotingswijziging 2025 Begroting 2026 Meerjarenraming 2027-2029 Jaarrekening 2024 Zienswijze Weerstandsvermogen Toekomstvisie VoorzichtigheidsbeginselVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om geen zienswijze in te dienen en in te stemmen met het Wijzigingsbesluit van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân), mits er geen wijzigingen worden aangebracht door zienswijzen van andere gemeenten. De wijzigingen in de GR SW Fryslân zijn noodzakelijk vanwege aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), die de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen willen versterken. Belangrijke aanpassingen betreffen informatieverstrekking, begroting en jaarrekening, en procedures voor toetreding en uittreding. Het college vraagt de raad om toestemming voor het vaststellen van het Wijzigingsbesluit, waarbij geen zienswijzen van andere gemeenten worden verwacht. Het besluit wordt definitief vastgesteld en gepubliceerd na goedkeuring door de raad.
Samenvatting
It foarstel oan de ried fan Achtkarspelen is om gjin sicht op te jaan en yn te stimmen mei it Wizigingsbeslút fan de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân), as der gjin feroaringen wurde oanbrocht troch sichten fan oare gemeenten. De feroaringen yn de GR SW Fryslân binne needsaaklik fanwege oanpassingen yn de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), dy't de demokratyske legitimaasje fan gemeenschappelijke regelingen sterkje wolle. Belangrike oanpassingen binne ynformaasjeferstrekking, begrutting en jierrekken, en prosedueres foar tagong en úttreding. It kolleezje freget de ried om tastimming foar it fêststellen fan it Wizigingsbeslút, dêr't gjin sichten fan oare gemeenten ferwachte wurde. It beslút wurdt definityf fêststeld en publisearre nei goedkarkeuring troch de ried.
-
10 - A - Raadsvoorstel - Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân) naar aanleiding van wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Deze wijzigingen zijn bedoeld om de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken. De belangrijkste aanpassingen betreffen informatieverstrekking, financiële bepalingen en procedures voor toetreding en uittreding. Het college vraagt de raad om geen zienswijze in te dienen en in te stemmen met het Wijzigingsbesluit, mits er geen wijzigingen worden aangebracht door zienswijzen van andere gemeenten.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen in de GR SW Fryslân beschrijft en de context van de wetswijziging uitlegt. Het bevat ook een duidelijk advies aan de raad en beschrijft de gevolgen van het niet indienen van een zienswijze.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze in te dienen over het Wijzigingsbesluit. Het college vraagt de raad echter om geen zienswijze in te dienen en in te stemmen met het besluit, tenzij andere gemeenten wijzigingen voorstellen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen of niet. Dit is een politieke keuze die afhangt van de beoordeling van de raad over de voorgestelde wijzigingen en hun impact op de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen en in te stemmen met het Wijzigingsbesluit, onder het voorbehoud dat er geen wijzigingen worden aangebracht door andere gemeenten.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het onderwerp niet door de raad is geagendeerd, maar wel op de agenda staat voor inspraak van inwoners. Er is echter geen verdere informatie over participatieprocessen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen van het voorstel, zoals aangegeven in de documentatie. De accountant heeft bevestigd dat er geen juridische of financiële consequenties zijn door de vertraging in de afstemming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân) Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Wijzigingsbesluit Zienswijze Caparis N.V. Democratische legitimatie Kaderstellende en controlerende rollen Toetreding en uittreding Evaluatie en burgerparticipatie DienstverleningsovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Ontwerpbegroting 2026 en conceptjaarverslag 2024 hûs en hiem
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om in te stemmen met de ontwerpbegroting 2026 van de gemeenschappelijke regeling 'hûs en hiem' en geen zienswijze in te dienen. Daarnaast wordt de raad gevraagd kennis te nemen van het jaarverslag 2024. De begroting is sluitend en gebaseerd op een ongewijzigde voortzetting van de huidige adviespraktijk. Deelname aan de regeling is kostenneutraal voor de gemeente, aangezien de kosten worden doorberekend aan aanvragers van bouwplannen via bouwleges. Het aantal adviesaanvragen is in 2024 met 7,2% gedaald ten opzichte van 2023, maar het totale aantal planbehandelingen is licht gestegen. Het voorstel wordt op 22 mei 2025 ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad.
Samenvatting
De tekst hat in foarstel foar de gemeenteried fan Achtkarspelen om yn te stimmen mei de ûntwerpbegroting 2026 fan de gemeenschappelijke regeling 'hûs en hiem' en gjin beswier yn te tsjinjen. Dêrneist wurdt de ried frege om kennis te nimmen fan it jierferslach 2024. De begroting is slútend en basearre op in ûnferoare fuortsetting fan de hjoeddeiske advyspraktyk. Dielnimming oan de regeling is kosteneutraal foar de gemeente, om't de kosten trochberekene wurde oan oanfraachers fan bouplannen troch bouleges. It oantal advysoanfraach is yn 2024 mei 7,2% sakke fergeleken mei 2023, mar it totale oantal planbehandelingen is licht stegen. It foarstel wurdt op 22 maaie 2025 foar beslútfoarming foarlein oan de gemeenteried.
-
11 - A - Raadsvoorstel - Ontwerpbegroting 2026 en conceptjaarverslag 2024 hûs en hiem.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerpbegroting 2026 en conceptjaarverslag 2024 hûs en hiem." Het voorstel betreft de goedkeuring van de ontwerpbegroting 2026 en het kennisnemen van het jaarverslag 2024 van de gemeenschappelijke regeling 'hûs en hiem, adviseurs omgevingskwaliteit'. De begroting is sluitend en er wordt geadviseerd geen zienswijze in te dienen. De regeling is kostenneutraal voor de gemeente, aangezien de kosten worden doorberekend aan aanvragers via bouwleges.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het zowel de begroting als het jaarverslag omvat. Het biedt een gedetailleerde financiële raming en beschrijft de context en verwachtingen voor de komende jaren.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de begroting en kennisnemen van het jaarverslag. Er is ruimte om een zienswijze in te dienen, maar het advies is om dit niet te doen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde begroting zonder zienswijze. Dit impliceert vertrouwen in de huidige koers en financiële planning van 'hûs en hiem'.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en verwachtingen. Het is realistisch en tijdgebonden, gezien de jaarlijkse cyclus van begrotingen en jaarverslagen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de begroting 2026 en geen zienswijze in te dienen, en om kennis te nemen van het jaarverslag 2024.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het onderwerp niet door de raad is geagendeerd, maar dat inwoners erover kunnen inspreken, wat enige mate van participatie mogelijk maakt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de regeling kostenneutraal is voor de gemeente. De kosten worden doorberekend aan aanvragers via bouwleges. De begroting is realistisch en sluitend, wat financiële stabiliteit impliceert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hûs en hiem Ontwerpbegroting 2026 Jaarverslag 2024 Gemeenschappelijke regeling Kostenneutraal Adviesaanvragen Bouwleges Communicatie Meerjarenraming AdviespraktijkVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Ontwikkeling perceel Betonwei Harkema
Samenvatting
Het voorstel van de gemeente Achtkarspelen betreft het beëindigen van het onderzoek naar woningbouwmogelijkheden op een perceel aan de Betonwei in Harkema. Uit het onderzoek blijkt dat woningbouw daar niet mogelijk is vanwege geluidsnormen voor wegverkeerslawaai. Hoewel theoretische maatregelen mogelijk zijn, worden deze als ruimtelijk ongewenst beschouwd. De voorbereidingskosten van € 15.000 worden afgeboekt en verwerkt in de begrotingswijziging van juni 2025. Alternatieven zoals het bestemmen van het perceel tot bedrijventerrein of het gebruik als compensatiegrond zijn niet onderzocht. Het besluit wordt genomen in de raadsvergadering van 22 mei 2025.
Samenvatting
It foarstel fan de gemeente Achtkarspelen hat te krijen mei it beëinigjen fan it ûndersyk nei wenningboumogelijkheden op in stik grûn oan de Betonwei yn Harkema. Ut it ûndersyk docht bliken dat wenningbou dêr net mooglik is fanwege lûdsnormen foar wei ferkearslawaai. Alhoewol theoretyske maatregels mooglik binne, wurde dizze beskôge as romtelik ûnwinsklik. De foarbereidingskosten fan € 15.000 wurde ôfskreaun en ferwurke yn de begrotingswiziging fan juny 2025. Alternativen lykas it bestimmen fan de grûn ta bedriuweterrein of it gebrûk as kompensaasjegrûn binne net ûndersocht. It beslút wurdt nommen yn de riedsfergadering fan 22 maaie 2025.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwikkeling perceel Betonwei Harkema". Het voorstel beoogt het beëindigen van het onderzoek naar woningbouwmogelijkheden op het perceel aan de Betonwei in Harkema. Uit het onderzoek blijkt dat woningbouw op deze locatie niet mogelijk is vanwege geluidsoverlast van wegverkeer. Hoewel theoretische maatregelen mogelijk zijn, worden deze als ruimtelijk ongewenst beschouwd. Het voorstel vraagt om de voorbereidingskosten van € 15.000 af te boeken en deze financiële effecten te verwerken in de begrotingswijziging van juni 2025.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de redenen uiteenzet waarom woningbouw niet mogelijk is en welke financiële stappen moeten worden ondernomen. Het bevat echter geen uitgebreide alternatieve plannen voor het perceel.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beëindigen van het onderzoek naar woningbouw en het afboeken van de voorbereidingskosten. De raad speelt een rol in het goedkeuren van de financiële afhandeling en het vaststellen van de toekomstige bestemming van het perceel.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze instemt met het beëindigen van de woningbouwplannen en het afboeken van de kosten. Er is ook een keuze om te onderzoeken of het perceel voor andere doeleinden kan worden gebruikt, zoals bedrijventerrein of compensatiegrond.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist concrete alternatieven voor de toekomst van het perceel. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een toekomstvisie voor het perceel kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het onderzoek naar woningbouw te beëindigen en de voorbereidingskosten af te boeken.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van inwoners in het besluitvormingsproces, hoewel het onderwerp wel op de agenda staat voor inspraak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het vermijden van ongewenste woningbouw vanuit een ruimtelijk perspectief als duurzaam kan worden beschouwd.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen het afboeken van € 15.000 aan voorbereidingskosten. Deze worden verwerkt in de begrotingswijziging van juni 2025. Er is geen specifieke dekking aangegeven, maar het lijkt te worden opgenomen in de reguliere begrotingscyclus.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Betonwei Woningbouw Harkema Geluidsnormen Ruimtelijke ordening FUMO Voorbereidingskosten Omgevingswet Grondruil ETFALVerfijning van de zoekopdracht: