05-06-2025 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Test beeld en geluid
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 1 Vaststellen Verordening Jeugdhulp 2025 gemeente Achtkarspelen (incl. voorgenomen wijziging informele PGB-tarieven)
Gemeenteraad Achtkarspelen stelt vragen over toekomstige jeugdhulp: "Complexe materie, maar nodig voor de toekomst"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft in de informatiecarrousel vragen gesteld over de herziening van de 'Verordening Jeugdhulp 2025'. Het doel van de herziening is om de jeugdhulp aan te passen aan actuele ontwikkelingen en om een toekomstbestendige en financieel houdbare jeugdhulp te waarborgen. Belangrijke wijzigingen betreffen onder andere de aanscherping van criteria voor persoonsgebonden budgetten (pgb's) en de herziening van pgb-tarieven.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen herziet de 'Verordening Jeugdhulp 2025' om aan te sluiten bij actuele ontwikkelingen en om een toekomstbestendige, uitvoerbare en financieel houdbare jeugdhulp te waarborgen. De herziening verduidelijkt het hulpverleningsproces, versterkt de inzet van eigen mogelijkheden en probleemoplossend vermogen, en verbetert toezicht en handhaving. Belangrijke wijzigingen omvatten het verduidelijken van het proces voor toegang tot jeugdhulp, aanscherping van criteria voor persoonsgebonden budgetten (pgb's), en herziening van pgb-tarieven. De gemeenteraad heeft een kaderstellende rol en stelt de verordening vast, terwijl het college van B&W de beleidsregels en het financieel besluit vaststelt. De wijzigingen worden besproken in een informatiecarrousel op 5 juni 2025, met een besluitvorming gepland op 12 juni 2025. Het doel is om transparantie te vergroten, de uitvoeringspraktijk te versterken, eigen kracht te stimuleren, en de uitgaven voor jeugdhulp te beheersen.
Gemeenteried Achtkarspelen debattearret oer takomstige jeugdhelp: "Komplekse matearje, mar nedich foar de takomst"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat yn de ynformaasjekarrûsel fragen steld oer de herzjenning fan de 'Ferordening Jeugdhulp 2025'. It doel fan de herzjenning is om de jeugdhulp oan te passen oan aktuele ûntwikkelingen en om in takomstbestindige en finansjeel haalbere jeugdhulp te wierborken. Belangrike feroaringen binne ûnder oare de skerpere kritearia foar persoansgebonden budzjetten (pgb's) en de herzjenning fan pgb-taryven.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hersjocht de 'Feroardering Jeugdhulp 2025' om oan te sluten by aktuele ûntwikkelingen en om in takomstbestindige, útfierbere en finansjeel helbere jeugdhulp te wierborken. De wersjenning ferdûdliket it helpferlieningproses, fersterket de ynsit fan eigen mooglikheden en probleemoplossend fermogen, en ferbetteret tafersjoch en hânfetting. Belangrike feroaringen behelje it ferdûdlikjen fan it proses foar tagong ta jeugdhulp, it skerpstellen fan kritearia foar persoansboun budzjetten (pgb's), en herseging fan pgb-taryven. De gemeenteried hat in kaderstellende rol en stelt de ferordening fêst, wylst it kolleezje fan B&W de beliedsregels en it finansjeel beslút fêststelt. De feroaringen wurden besprutsen yn in ynformaasjekarousel op 5 juny 2025, mei in beslútvorming pland op 12 juny 2025. It doel is om trochsicht te fergrutsjen, de útfieringspraktyk te fersterkjen, eigen krêft te stimulearjen, en de útjouwer foar jeugdhulp te behearskjen.
-
01 - A - Raadsvoorstel - Vaststellen Verordening Jeugdhulp 2025 gemeente Achtkarspelen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen Verordening Jeugdhulp 2025 gemeente Achtkarspelen
Samenvatting: De gemeenteraad van Achtkarspelen herziet de Verordening Jeugdhulp 2025 om aan te sluiten bij actuele ontwikkelingen. De herziening verduidelijkt het hulpverleningsproces, scherpt de inzet van eigen mogelijkheden en probleemoplossend vermogen aan, en versterkt toezicht en handhaving. Deze aanpassingen beogen een toekomstbestendige, uitvoerbare en financieel houdbare jeugdhulp. Het voorstel introduceert nieuwe criteria voor persoonsgebonden budgetten (pgb) en herziet de tariefstructuur om financiële druk te beheersen. De raad wordt gevraagd de verordening vast te stellen en kennis te nemen van de beleidsregels en het financieel besluit.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke uitleg over de noodzaak van de herziening, de voorgestelde wijzigingen en de verwachte effecten. Het bevat ook argumenten voor de wijzigingen en mogelijke alternatieven, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad bij het voorstel
De gemeenteraad heeft een kaderstellende rol en is verantwoordelijk voor het vaststellen van de verordening. De raad moet ook toetsen of de beleidsregels passen binnen het vastgestelde beleid.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de balans tussen financiële houdbaarheid en toegankelijkheid van jeugdhulp. Er moet worden gekozen of de nadruk op eigen kracht en de nieuwe pgb-criteria passend zijn.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) door duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen grote inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de Verordening Jeugdhulp 2025 vast te stellen en kennis te nemen van de beleidsregels en het financieel besluit.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners in de besluitvorming, maar benadrukt wel transparantie en rechtszekerheid voor inwoners.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt indirect aangesproken door de nadruk op eigen kracht en zelfredzaamheid, wat bijdraagt aan een maatschappelijk duurzame uitvoering van jeugdhulp.
Financiële gevolgen
Het voorstel heeft geen directe financiële consequenties, maar beoogt de beheersing van uitgaven door nieuwe criteria en aangepaste tarieven voor informele pgb’s. De financiële druk op de begroting wordt aangepakt door de tariefstructuur te herzien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Jeugdhulp 2025 Beleidsregels Jeugdhulp 2025 Financieel Besluit Jeugdhulp 2025 Informele PGB-tarieven Eigen kracht Toezicht en handhaving Gebiedsteam Transparantie Zelfredzaamheid ToekenningscriteriaVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
00:48:38 - 00:48:41 - 00:48:42 - 00:49:13 - 00:50:02 - 00:50:14 - 00:50:46 - 00:50:47 - 00:50:49 - 00:51:20 - 00:51:41 - 00:52:03 - 00:52:08 - 00:52:16 - 00:52:30 - 00:52:36 - 00:52:37 - 00:52:43 - 00:52:46 - 00:52:48 - 00:53:28 - 00:56:49 - 00:57:38 - 00:58:29 - 00:58:39 - 00:59:07 - 00:59:36 - 01:00:36 - 01:00:41 - 01:01:37 - 01:01:43 - 01:01:47 - 01:02:15
Agendapunt 2 Gemeentelijk Mobiliteitsprogramma
Achtkarspelen actualiseert mobiliteitsplan: veiligheid en duurzaamheid centraal
De gemeente Achtkarspelen werkt aan een nieuw Gemeentelijk Mobiliteitsprogramma (GMP) om het verouderde plan uit 2013 te vervangen. Het nieuwe plan richt zich op verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzame mobiliteit. Een krediet van €903.000 wordt aangevraagd, deels gedekt door een SPV-subsidie. De gemeenteraad stemt op 12 juni 2025 over het voorstel.
Samenvatting
Het Gemeentelijk Mobiliteitsprogramma (GMP) van Achtkarspelen wordt geactualiseerd, aangezien het vorige plan uit 2013 verouderd is. Het nieuwe GMP richt zich op het creëren van een veilig, betrouwbaar en duurzaam verkeers- en vervoerssysteem. Belangrijke doelen zijn het verbeteren van verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid en het stimuleren van duurzame mobiliteit. Er wordt een krediet van €903.000 aangevraagd, deels gedekt door een SPV-subsidie, om de uitvoering van het GMP te financieren. Het plan is tot stand gekomen met input van inwoners en belangengroepen. De gemeenteraad wordt gevraagd om op 12 juni 2025 in te stemmen met het GMP en de bijbehorende financiële maatregelen.
Achtkarspelen aktualisearret mobiliteitsplan: feiligens en duorsumens sintraal
De gemeente Achtkarspelen is dwaande mei in nij Gemeentlik Mobiliteitsprogramma (GMP) om it âldere plan út 2013 te ferfangen. It nije plan rjochtet him op ferkearsfeiligens, berikberens, libbenskwaliteit en duorsume mobiliteit. In kredyt fan €903.000 wurdt oanfrege, dieldekkend troch in SPV-subsydzje. De gemeenteried stimt op 12 juny 2025 oer it foarstel.
Samenvatting
It Gemeentlik Mobiliteitsprogramma (GMP) fan Achtkarspelen wurdt aktualisearre, om't it foarige plan út 2013 ferâldere is. It nije GMP rjochtet him op it skeppen fan in feilich, betrouber en duorsum ferkears- en ferfierstelsel. Belangrike doelen binne it ferbetterjen fan ferkearsfeiligens, berikberens, leefberens en it stimulearjen fan duorsume mobiliteit. Der wurdt in kredyt fan €903.000 oanfrege, diels dekt troch in SPV-subsydzje, om de útfiering fan it GMP te finansieren. It plan is ta stân kaam mei yngong fan ynwenners en belangegroepen. De gemeenteried wurdt frege om op 12 juny 2025 yn te stimmen mei it GMP en de byhearrende finansjele maatregels.
-
Analyse van het document
Analyse van het Gemeentelijk Mobiliteitsprogramma Achtkarspelen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Gemeentelijk Mobiliteitsprogramma Achtkarspelen". Het doel is om een geactualiseerde visie te ontwikkelen voor een veilig, betrouwbaar en duurzaam verkeers- en vervoerssysteem in Achtkarspelen. Het programma richt zich op het verbeteren van verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid en het stimuleren van duurzame mobiliteit. Er wordt een krediet van €903.000 aangevraagd, deels gedekt door een SPV-subsidie, om de uitvoering van het programma te financieren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke visie, financiële onderbouwing, en een uitvoeringsprogramma. Er zijn echter financiële risico's en een negatief advies van de afdeling Financiën, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het mobiliteitsprogramma en het beschikbaar stellen van financiële middelen voor de uitvoering ervan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van verkeersveiligheid, bereikbaarheid, en duurzaamheid binnen het mobiliteitsbeleid. Ook moet de raad keuzes maken over de financiering en mogelijke bezuinigingen elders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en tijdgebonden, maar de financiële haalbaarheid is onzeker. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële risico's zijn een aandachtspunt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het mobiliteitsprogramma, de financiële middelen vrij te maken, en de wijzigingen in de Kadernota op te nemen.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van enquêtes onder inwoners en belangengroepen. De input heeft geleid tot prioritering van opgaven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van het voorstel, met aandacht voor elektrische voertuigen en een dekkend laadnetwerk.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een krediet van €903.000, waarvan €451.500 gedekt wordt door een SPV-subsidie. Er zijn financiële risico's door de beperkte ruimte in de gemeentelijke begroting en een negatief advies van de afdeling Financiën. De dekking komt deels uit vrijvallende kapitaallasten van andere projecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentelijk Mobiliteitsprogramma (GMP) Verkeersveiligheid Duurzame mobiliteit Fietsinfrastructuur Laadnetwerk SPV-subsidie Leefbaarheid Participatie Uitvoeringsprogramma KredietaanpassingVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
01:03:37 - 01:05:42 - 01:05:43 - 01:05:48 - 01:05:56 - 01:07:38 - 01:07:42 - 01:07:50 - 01:08:31 - 01:08:35 - 01:11:02 - 01:11:05 - 01:11:07 - 01:11:13 - 01:11:18 - 01:11:19 - 01:11:50 - 01:12:47 - 01:12:50 - 01:13:37 - 01:13:39 - 01:13:40 - 01:13:46 - 01:13:47 - 01:13:49 - 01:13:51 - 01:13:53 - 01:13:54 - 01:13:55 - 01:14:33 - 01:14:35 - 01:14:48 - 01:15:29 - 01:15:31 - 01:15:39 - 01:17:05 - 01:17:12 - 01:17:13 - 01:17:15 - 01:17:33 - 01:17:42 - 01:17:51 - 01:19:33 - 01:19:41 - 01:19:44 - 01:19:45 - 01:21:47 - 01:21:50 - 01:21:51 - 01:22:15 - 01:22:21 - 01:22:22 - 01:26:58 - 01:27:20 - 01:27:43
Agendapunt 3 Begrotingswijzigingen juni 2025
Samenvatting
Het document "Begrotingswijzigingen juni 2025" informeert de raad van de gemeente Achtkarspelen over recente ontwikkelingen en wijzigingen in de begroting van 2025. De voorgestelde wijzigingen resulteren in een positief effect van € 305.000 op het begrotingssaldo, voornamelijk door lagere kapitaallasten en een correctie op rentetoerekening. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze wijzigingen, een voorbereidingskrediet van € 79.515 voor woningbouw in Surhuizum goed te keuren, en kennis te nemen van de effecten op de bijdrage aan de WM8KTD zonder een zienswijze in te dienen. De wijzigingen worden besproken in de vergadering van 12 juni 2025. Het document maakt deel uit van de P&C cyclus, waarbij viermaal per jaar begrotingswijzigingen aan de raad worden voorgelegd.
Samenvatting
It dokumint "Begrotingswizigingen juny 2025" ynformeart de ried fan de gemeente Achtkarspelen oer resinte ûntwikkelingen en wizigingen yn de begroting fan 2025. De foarstelde wizigingen resultearje yn in posityf effekt fan € 305.000 op it begrotingssaldo, benammen troch leechere kapitaallasten en in korrizje op rentetarieding. De ried wurdt frege akkoart te gean mei dizze wizigingen, in foarbereidingskredyt fan € 79.515 foar wenningbou yn Surhúzum goed te keuren, en kennis te nimmen fan de effekten op de bydrage oan de WM8KTD sûnder in miening yn te tsjinjen. De wizigingen wurde besprutsen yn de gearkomste fan 12 juny 2025. It dokumint makket diel út fan de P&C-syklus, dêr't fjouwer kear yn it jier begrotingswizigingen oan de ried foarlein wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Begrotingswijzigingen juni 2025". Het document presenteert wijzigingen in de begroting van 2025, met een positief effect van € 305.000 op het begrotingssaldo. Dit komt voornamelijk door lagere kapitaallasten en een correctie op rentetoerekening. Er wordt voorgesteld om akkoord te gaan met deze wijzigingen, een voorbereidingskrediet van € 79.515 voor woningbouw in Surhuizum in te stellen, en geen zienswijze in te dienen op de wijziging van de begroting van de WM8KTD.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële details en de effecten van de wijzigingen. Echter, er ontbreekt informatie over participatie en communicatie met inwoners.
Rol van de Raad:
De raad heeft de beslissingsbevoegdheid om de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren en de kaders bij te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de begrotingswijzigingen en het voorbereidingskrediet voor woningbouw. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot prioriteiten in woningbouw en financiële planning.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdgebonden elementen en specifieke doelen voor de woningbouw. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van participatie-informatie kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de voorgestelde begrotingswijzigingen en het voorbereidingskrediet voor woningbouw.
Participatie:
Er is geen informatie over participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De wijzigingen hebben een positief effect van € 305.000 op het begrotingssaldo. Het voorbereidingskrediet voor woningbouw bedraagt € 79.515. Er is geen specifieke dekking voor dit krediet genoemd, maar het lijkt binnen de positieve begrotingswijzigingen te vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Voorbereidingskrediet Woningbouw Surhuizum Kapitaallasten Rentetoerekening Algemene reserve Accountantkosten P&C cyclus WM8KTD VleckehûsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4 Ferbetterjen riedskommunikaasje
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen wol de kommunikaasje mei ynwenners ferbetterje en yntinsivearje. Yn in foarstel wurdt frege om foar twa jier jierliks € 22.500 beskikber te stellen foar dit doel. It plan omfettet it brûken fan nije kommunikaasjekanalen lykas sosjale media en fideo, en it ûntwikkeljen fan in eigen hússtyl. It doel is om de ried tagonkliker en sichtberder te meitsjen foar ynwenners en harren mear te belûken by de beslútfoarming. De proefperioade sil twa jier duorje, mei in evaluaasje oan de ein om te bepalen oft de maatregels trochset wurde moatte. De gemeenteried sil op 12 juny 2025 oer it foarstel beslute.
Samenvatting
De ried fan Achtkarspelen wol de kommunikaasje mei ynwenners ferbetterje en yntinsivearje. Yn in foarstel wurdt frege om foar twa jier jierliks € 22.500 beskikber te stellen foar dit doel. It plan omfettet it brûken fan nije kommunikaasjekanalen lykas sosjale media en fideo, en it ûntwikkeljen fan in eigen hússtyl. It doel is om de ried tagonkliker en sichtberder te meitsjen foar ynwenners en harren mear te belûken by de beslútfoarming. De proefperioade sil twa jier duorje, mei in evaluaasje oan de ein om te bepalen oft de maatregels trochset wurde moatte. De ried sil op 12 juny 2025 oer it foarstel beslute.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verbeteren van de raadscommunicatie
Samenvatting: Het voorstel richt zich op het verbeteren en intensiveren van de communicatie tussen de gemeenteraad van Achtkarspelen en haar inwoners. Het plan, gepresenteerd in de 'Notysje riedskommunikaasje Achtkarspelen', vraagt om een jaarlijkse financiering van €22.500 voor een proefperiode van twee jaar. Het doel is om de raad zichtbaarder en toegankelijker te maken, en om meer inwoners te betrekken bij de besluitvorming. Dit wordt bereikt door het gebruik van nieuwe communicatiekanalen zoals sociale media en video, en door samenwerking met lokale partijen.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke doelstelling, een financiële onderbouwing, en een tijdspad voor implementatie en evaluatie. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke activiteiten en hoe deze bijdragen aan de doelstellingen zou nuttig zijn.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om kaders en budgetten vast te stellen voor de communicatie van de raad zelf. Het is aan de raad om te beslissen of de voorgestelde middelen worden toegekend.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde intensivering van de communicatie belangrijk genoeg vindt om de gevraagde middelen toe te kennen. Dit omvat ook de keuze om nieuwe communicatiekanalen te omarmen en te investeren in een meer open en toegankelijke democratie.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door evaluatie na twee jaar), en tijdgebonden. Het is echter minder duidelijk hoe realistisch en specifiek de activiteiten zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer gedetailleerde doelstellingen zouden helpen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het budget van €22.500 per jaar voor twee jaar beschikbaar stelt voor de intensivering van de raadscommunicatie.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door het gebruik van nieuwe kanalen om inwoners te betrekken en te informeren over de besluitvorming. Dit moet de politieke betrokkenheid onder inwoners stimuleren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op communicatie en participatie.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn een jaarlijkse uitgave van €22.500 voor twee jaar. Het voorstel is een incidentele uitgave en er is geen specifieke dekking aangegeven, behalve dat het binnen de bevoegdheid van de raad valt om dit budget toe te kennen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Riedskommunikaasje Ynwenners Transparante demokrasy Partisipaasje Sosjale media Finansjele dekking Ynspraak Fideo Hússtyl Gearwurking lokale partijenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Vervanging sportveldverlichtingsmasten
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen heeft tijdens een vijfjaarlijkse veiligheidskeuring gebreken geconstateerd bij 46 van de 143 lichtmasten op gemeentelijke sportparken. Hiervan zijn 22 masten eigendom van de gemeente en 24 van verenigingen. De gemeente is verantwoordelijk voor de vervanging van de eigen masten en stelt voor om eenmalig €189.005 beschikbaar te stellen voor de vervanging van 20 masten, het bijplaatsen van 6 masten en het verwijderen van 2 masten. Dit bedrag komt ten laste van de algemene reserve, na een bijdrage van €41.500 vanuit de SPUK Stimulering Sport. De vervanging is noodzakelijk om te voldoen aan veiligheidsnormen en zorgplicht. Besluitvorming hierover vindt plaats op 12 juni 2025.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen hat by in fjouwerjierrige feiligheidskeuring gebreken fêststeld by 46 fan de 143 ljochtpeallen op gemeentlike sportparken. Dêrfan binne 22 peallen eigendom fan de gemeente en 24 fan ferienings. De gemeente is ferantwurdlik foar de ferfangings fan de eigen peallen en stelt foar om ien kear €189.005 beskikber te stellen foar de ferfangings fan 20 peallen, it byplakken fan 6 peallen en it fuortheljen fan 2 peallen. Dit bedrach komt te lêste fan de algemiene reserve, nei in bydrage fan €41.500 fanút de SPUK Stimulering Sport. De ferfangings binne needsaaklik om te foldwaan oan feiligensnormen en soarchplicht. Beslútfoarming hjir oer fynt plak op 12 juny 2025.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vervanging sportveldverlichtingsmasten
Samenvatting: Het voorstel betreft de vervanging van afgekeurde sportveldverlichtingsmasten op gemeentelijke sportparken. Tijdens een vijfjaarlijkse veiligheidskeuring zijn 46 masten afgekeurd, waarvan 22 in gemeentelijk eigendom. De gemeente is verantwoordelijk voor de vervanging van deze masten, waarvoor geen middelen in de begroting zijn opgenomen. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een eenmalige bijdrage van €189.005 beschikbaar te stellen, na aftrek van een subsidie van €41.500 vanuit de SPUK Stimulering Sport. De vervanging moet binnen vijf maanden plaatsvinden om aan de zorgplicht te voldoen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, financiële onderbouwing, en een tijdspad voor uitvoering. Er zijn echter geen gedetailleerde technische specificaties of alternatieve financieringsopties opgenomen.
Rol van de raad bij het voorstel
De gemeenteraad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het benodigde budget voor de vervanging van de lichtmasten. Dit is een bevoegdheid van de raad.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde investering uit de algemene reserve willen dekken, gezien de toekomstige financiële positie van de gemeente en de ontwikkelingen in het sportbeleid.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden. Het is echter minder duidelijk of het haalbaar en relevant is binnen de bredere context van gemeentelijk beleid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de algemene reserve kan als een risico worden gezien.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om een bedrag van €189.005 beschikbaar te stellen voor de vervanging van de lichtmasten, ten laste van de algemene reserve.
Participatie
Er zijn gesprekken gevoerd met verenigingsbesturen als onderdeel van het bredere buitensportaccommodatiebeleid. Dit suggereert enige mate van participatie, maar het is onduidelijk hoe uitgebreid deze is.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de huidige masten niet geschikt zijn voor LED-armaturen. Het voorstel biedt echter geen specifieke duurzame oplossingen.
Financiële gevolgen
De totale kosten bedragen €230.505, waarvan €41.500 gedekt wordt door de SPUK Stimulering Sport. Het resterende bedrag van €189.005 moet uit de algemene reserve komen. Er is geen investeringskrediet opgenomen in de gemeentebegroting, wat een financiële uitdaging vormt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sportveldverlichtingsmasten Veiligheidskeuring SPUK Stimulering Sport Algemene reserve Vervanging Verlichtingsnormen Zorgplicht Gemeentelijke sportparken Corrosiebehandeling BuitensportbeleidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Afstemmings- en fraudeverordening Participatiewet en IOAW
Samenvatting
Op 5 juni 2025 wordt een informatiesessie gehouden over de voorgestelde wijzigingen in de Afstemmings- en fraudeverordening Participatiewet en IOAW. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk na een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep op 22 juli 2022, die stelt dat het aanleveren van bewijsstukken onder de medewerkingsverplichting valt. Hierdoor moet de verordening worden aangepast om een maatregelwaardige handeling toe te voegen voor het niet voldoen aan deze verplichting. Dit vervangt de eerdere boetebeoordeling en biedt meer ruimte voor maatwerk. Daarnaast wordt een omissie in de IOAW-bepalingen hersteld. De wijzigingen hebben geen financiële gevolgen en zijn afgestemd met de Adviesraad Sociaal Domein. De gemeenteraad van Achtkarspelen zal op 12 juni 2025 beslissen over de vaststelling van de gewijzigde verordening, die per 1 juli 2025 in werking moet treden.
Samenvatting
Op 5 juny 2025 wurdt in ynformaasjesessje hâlden oer de foarstelde feroaringen yn de ôfstimming- en fraudeferoardening fan de Dielnamewet en IOAW. Dizze feroaringen binne needsaaklik nei in útspraak fan de Sintrale Ried fan Berop op 22 july 2022, dy't stelt dat it oanleverjen fan bewiisstikken ûnder de meiwurkingsferplichting falt. Hjirmei moat de feroardening oanpast wurde om in maatregelweardige hanneling ta te foegjen foar it net foldwaan oan dizze ferplichting. Dit ferfongt de eardere boetebeoardieling en biedt mear romte foar maatwurk. Dêrneist wurdt in ûntbrek yn de IOAW-bepalingen hersteld. De feroaringen hawwe gjin finansjele gefolgen en binne ôfstimd mei de Advysraad Maatskiplik Domein. De gemeenteried fan Achtkarspelen sil op 12 juny 2025 beslisse oer de fêststelling fan de feroare feroardening, dy't per 1 july 2025 yn wurking trede moat.
-
06 - A - Raadsvoorstel - Wijziging Afstemmings- en fraudeverordening Participatiewet en IOAW.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijziging Afstemmings- en fraudeverordening Participatiewet en IOAW
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van de Afstemmings- en fraudeverordening Participatiewet en IOAW naar aanleiding van een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep (CRvB) op 22 juli 2022. De wijziging houdt in dat het niet voldoen aan de medewerkingsplicht, zoals het niet tijdig inleveren van bewijsstukken, nu als maatregelwaardige handeling wordt beschouwd. Dit vervangt de eerdere boetebeoordeling. Daarnaast wordt een omissie in de IOAW-bepalingen hersteld. De wijziging heeft geen financiële gevolgen en is afgestemd met de Adviesraad Sociaal Domein.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, inhoudelijke wijzigingen, en de juridische context beschrijft. Het bevat ook een verwijzing naar de relevante uitspraak van de CRvB en de noodzaak om de verordening aan te passen.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen. Het voorstel is informerend en zal op 12 juni 2025 meningvormend en besluitvormend worden behandeld.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de verordening. Dit omvat de keuze om de medewerkingsplicht als maatregelwaardige handeling te beschouwen en de omissie in de IOAW-bepalingen te herstellen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke implementatiedatum van 1 juli 2025. Het is meetbaar in termen van de juridische aanpassingen die worden doorgevoerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de gewijzigde verordening vast te stellen en de oude verordening in te trekken.
Participatie
De Adviesraad Sociaal Domein is geraadpleegd en heeft ingestemd met de wijzigingen. Er is geen verdere participatie van inwoners vereist.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en administratieve aanpassingen.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan deze wijziging van de verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afstemmings- en fraudeverordening Participatiewet IOAW Centrale Raad van Beroep (CRvB) Medewerkingsverplichting Bewijsstukken Maatregelwaardige handeling Verordening Wijziging InwerkingtredingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Conceptjaarrekening 2024 en conceptbegroting 2026 GR Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân)
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen aan de gemeenteraad over de conceptjaarstukken 2024 en de conceptbegroting 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân). Het voorstel is om kennis te nemen van deze stukken en geen zienswijze in te dienen, aangezien de financiële resultaten binnen de gemeentelijke kaders passen. De GR SW Fryslân is verantwoordelijk voor de sociale werkvoorziening, uitgevoerd door Caparis. Sinds 2020 worden de kosten direct aan Caparis betaald. De personele bezetting en financiële resultaten worden besproken, met een daling in het aantal medewerkers en lagere kosten dan begroot. De accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven. Het definitieve besluit over de stukken wordt op 27 juni 2025 door het Algemeen Bestuur van de GR SW Fryslân genomen.
Samenvatting
De tekst befettet in foarstel fan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Achtkarspelen oan de gemeenteried oer de konseptjierstikken 2024 en de konseptbegroting 2026 fan de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkfoarsjenning Fryslân (GR SW Fryslân). It foarstel is om kennis te nimmen fan dizze stikken en gjin sicht op te jaan, om't de finansjele resultaten binnen de gemeentlike kaders passe. De GR SW Fryslân is ferantwurdlik foar de sosjale werkfoarsjenning, útfierd troch Caparis. Fanôf 2020 wurde de kosten direkt oan Caparis betelle. De persoaniel besetting en finansjele resultaten wurde besprutsen, mei in daling yn it oantal meiwurkers en leger kosten as begroot. De akkountant hat in goedkarjende ferklearring ôfjûn. It definityf beslút oer de stikken wurdt op 27 juny 2025 troch it Algemien Bestjoer fan de GR SW Fryslân nommen.
-
07 - A - Raadsvoorstel - Conceptjaarstukken 2024 en conceptbegroting 2026 GR Sociale Werkvoorziening Fryslân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Conceptjaarstukken 2024 en conceptbegroting 2026 GR Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân)." Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor om kennis te nemen van de conceptjaarstukken 2024 en de conceptbegroting 2026 van de GR SW Fryslân en hierover geen zienswijze in te dienen. De jaarrekening en begroting passen binnen de gemeentelijke financiële kaders. De GR SW Fryslân is verantwoordelijk voor de sociale werkvoorziening, uitgevoerd door Caparis. De financiële resultaten van 2024 en de verwachtingen voor 2026 worden gepresenteerd zonder bijzonderheden die een zienswijze vereisen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante financiële documenten en verklaringen bevat, zoals de conceptjaarstukken, begroting, accountantsverslag en rechtmatigheidsverklaring. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de financiële situatie en verwachtingen.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de bevoegdheid om kennis te nemen van de stukken en kan ervoor kiezen om een zienswijze in te dienen. In dit geval wordt geadviseerd om geen zienswijze te geven, gezien de afwezigheid van bijzonderheden.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij het advies van het college volgt om geen zienswijze in te dienen of dat zij toch een zienswijze willen indienen, bijvoorbeeld als zij aanvullende informatie of wijzigingen wensen.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijke financiële gegevens en tijdlijnen biedt. Het is echter minder gericht op specifieke acties of resultaten (Achievable en Relevant) buiten de financiële kaders. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in de informatie.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de conceptjaarstukken en de conceptbegroting en om geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel. Het onderwerp is wel geagendeerd voor inspraak door inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de bijdragen van de gemeenten aan de GR SW Fryslân. Voor 2024 bedroegen deze €7.000 per gemeente, en voor 2026 is een bijdrage van €3.875 per gemeente begroot. Deze bedragen worden meegenomen in de gemeentelijke begroting voor 2026. De kosten worden grotendeels doorbelast aan Caparis, wat de financiële impact op de gemeenten beperkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GR SW Fryslân Conceptjaarstukken 2024 Conceptbegroting 2026 Sociale Werkvoorziening Caparis Lonen en sociale lasten Fair deal Rentelasten Zienswijze Financiële resultatenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Voorlopige jaarrekening 2024, ontwerp geactualiseerde begroting 2025 en ontwerpbegroting 2026 Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân
Samenvatting
Op 5 juni 2025 wordt een informatiesessie gehouden over de voorlopige jaarrekening 2024 en de ontwerpbegrotingen voor 2025 en 2026 van het Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân. De raad van Achtkarspelen wordt voorgesteld om op 12 juni 2025 de voorlopige jaarrekening 2024 en de geactualiseerde begroting 2025 voor kennisgeving aan te nemen. Daarnaast wordt voorgesteld om een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2026, vanwege onduidelijkheden en wijzigingen zonder toelichting. De gemeentelijke bijdrage aan het Mobiliteitsbureau zal in 2026 toenemen met € 56.432. De voorlopige jaarrekening 2024 toont een financiële meevaller, voornamelijk door lagere overheadkosten en WMO-vervoerskosten. Echter, er zijn aandachtspunten zoals het no show percentage van de Opstapper en de kosten per kilometer van het leerlingenvervoer. De raad heeft de mogelijkheid om binnen 12 weken een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2026.
Samenvatting
Op 5 juny 2025 wurdt in ynformaasjesessje hâlden oer de foarlopige jierrekken 2024 en de ûntwerpbegrotingen foar 2025 en 2026 fan it Mobiliteitsbureau Noardeast Fryslân. De ried fan Achtkarspelen wurdt foarsteld om op 12 juny 2025 de foarlopige jierrekken 2024 en de aktualisearre begroting 2025 foar kennisname oan te nimmen. Dêrneist wurdt foarsteld om in beskôging yn te tsjinjen op de ûntwerpbegroting 2026, fanwege ûndúdlikheden en feroaringen sûnder taljochting. De gemeentlike bydrage oan it Mobiliteitsbureau sil yn 2026 mei € 56.432 tawachtsje. De foarlopige jierrekken 2024 toant in finansjele meevaller, foaral troch leger oerheadkosten en WMO-ferfierkosten. Lykwols binne der omtinkpunten lykas it no show percentage fan de Opstapper en de kosten per kilometer fan it learlingenferfier. De ried hat de mooglikheid om binnen 12 wiken in beskôging yn te tsjinjen op de ûntwerpbegroting 2026.
-
08 - A - Raadsvoorstel - Voorlopige jaarrekening 2024, ontwerp geactualiseerde begroting 2025 en ontwerpbegroting 2026 Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Voorlopige jaarrekening 2024, ontwerp geactualiseerde begroting 2025 en ontwerpbegroting 2026 Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân". Het voorstel vraagt de raad om kennis te nemen van de voorlopige jaarrekening 2024 en de geactualiseerde begroting 2025, en om een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2026. Daarnaast wordt voorgesteld om de gemeentelijke bijdrage aan het Mobiliteitsbureau te verhogen met € 56.432 in 2026.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele onduidelijkheden in de ontwerpbegroting 2026 die om nadere toelichting vragen, zoals de wijzigingen in prestatie-indicatoren en de beveiliging van IT-systemen.
Rol van de Raad:
De raad moet kennisnemen van de jaarrekening en begrotingen en een zienswijze indienen op de ontwerpbegroting 2026. Daarnaast moet de raad besluiten over de verhoging van de gemeentelijke bijdrage.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde verhoging van de gemeentelijke bijdrage en of ze de zienswijze op de ontwerpbegroting 2026 willen indienen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART geformuleerd. Er zijn inconsistenties in de ontwerpbegroting 2026, zoals onduidelijke wijzigingen in prestatie-indicatoren en ontbrekende informatie over IT-beveiliging.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de jaarrekening en begrotingen voor kennisgeving aan te nemen, een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2026, en de verhoging van de gemeentelijke bijdrage goed te keuren.
Participatie:
Er is geen specifieke informatie over participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de gemeentelijke bijdrage met € 56.432 in 2026. Er zijn ook financiële meevallers in 2024, maar de dekking van de verhoging in 2026 wordt niet specifiek aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân Voorlopige jaarrekening 2024 Geactualiseerde begroting 2025 Ontwerpbegroting 2026 Gemeentelijke bijdrage Zienswijze Wmo-vervoer Leerlingenvervoer Prestatie-indicatoren Financiële meevallerVerfijning van de zoekopdracht: