06-10-2022 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Agenda, welkom en mededelingen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 1 Woo-mandaat gemeenteraad Achtkarspelen
Gemeenteraad Debatteert over Mandaat voor Juridisch Adviseurs onder Nieuwe Wet open overheid
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werd een voorstel besproken om juridisch adviseurs van de Werkmaatschappij 8KTD mandaat te verlenen voor besluitvorming en vertegenwoordiging onder de nieuwe Wet open overheid (Woo). Dit moet de besluitvorming versnellen en efficiënter maken.
Samenvatting
Op 6 oktober 2022 werd tijdens een informatiecarrousel een voorstel besproken om mandaat te verlenen aan juridisch adviseurs van team Advies / Juridische Zaken in de Werkmaatschappij 8KTD. Dit mandaat betreft het nemen van besluiten en vertegenwoordigen van de gemeenteraad in procedures onder de nieuwe Wet open overheid (Woo), die de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) vervangt. Het doel is om de besluitvorming te versnellen en efficiënter te maken door verantwoordelijkheden lager in de organisatie te leggen. Het voorstel benadrukt dat zonder mandaat de besluitvorming vertraagd zou worden, omdat alle Woo-verzoeken dan langs de gemeenteraad moeten. Het mandaatbesluit wordt op de voorgeschreven wijze bekendgemaakt en is bedoeld om de praktische uitvoering van de Woo te verbeteren.
Gemeenteried debattearret oer mandeet foar juridyske adviseurs ûnder de Nije Wet iepen oerheid.
Tidens in resint debat yn de gemeenteried waard in foarstel besprutsen om juridyske adviseurs fan de Wurkmaatskippij 8KTD mandeet te ferlienen foar beslútvorming en ferfertiging ûnder de nije Wet iepen oerheid (Woo). Dit moat de beslútvorming fersneld en effisjinter meitsje.
Samenvatting
Op 6 oktober 2022 waard by in ynformaasjekarousel in foarstel besprutsen om mandaat te ferlienen oan juridyske adviseurs fan it team Advys / Juridyske Saken yn de Wurkmienskip 8KTD. Dit mandaat hat te krijen mei it nimmen fan besluten en it ferpleatsen fan de gemeenteried yn prosedueres ûnder de nije Wet iepen oerheid (Woo), dy't de Wet iepenbierheid fan bestjoer (Wob) ferfongt. It doel is om de beslútvorming te fersnellen en effisjinter te meitsjen troch ferantwurdlikheden leger yn de organisaasje te lizzen. It foarstel benadrukt dat sûnder mandaat de beslútvorming fertrage soe wurde, om't alle Woo-fersiken dan langs de gemeenteried moatte. It mandaatbeslút wurdt op de foarskreaune wize bekendmakke en is bedoeld om de praktyske útfiering fan de Woo te ferbetterjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Woo-mandaat gemeenteraad Achtkarspelen". Het voorstel beoogt de gemeenteraad van Achtkarspelen mandaat te verlenen aan juridisch adviseurs van het team Advies / Juridische Zaken binnen de Werkmaatschappij 8KTD. Dit mandaat stelt hen in staat om besluiten te nemen en de gemeenteraad te vertegenwoordigen in bezwaren- en (hoger)beroepsprocedures onder de Wet open overheid (Woo). De Woo vervangt de Wet openbaarheid van bestuur (Wob), en het mandaat is bedoeld om de uitvoering van de Woo te stroomlijnen en de besluitvorming te versnellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, de voorgestelde actie en de verwachte uitkomsten beschrijft. Het biedt een helder overzicht van de veranderingen die de Woo met zich meebrengt en de praktische implicaties daarvan.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de rol om het mandaat te verlenen. Dit is een noodzakelijke stap om de juridische adviseurs de bevoegdheid te geven om namens de raad op te treden in het kader van de Woo.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad het mandaat wil verlenen aan de juridisch adviseurs, wat de efficiëntie van de Woo-uitvoering kan verbeteren, of dat ze de bevoegdheden zelf willen behouden, wat mogelijk tot vertragingen kan leiden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de bevoegdheden die worden verleend. Het is haalbaar en relevant gezien de nieuwe wetgeving. De tijdsgebondenheid is impliciet aanwezig door de verwijzing naar de wettelijke termijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het mandaat willen verlenen aan de juridisch adviseurs zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden, aangezien het een interne organisatorische kwestie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en administratieve processen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel, wat suggereert dat het mandaat geen directe kostenimplicaties heeft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet open overheid (Woo) Mandaat Juridisch adviseur Bezwarenprocedures Hoger beroepsprocedures Werkmaatschappij 8KTD Team Advies / Juridische Zaken Besturingsfilosofie Behandeltermijn Vakinhoudelijke medewerkerVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 2 Armoedebeleid
Achtkarspelen worstelt met armoede: stijgende energieprijzen en voedselbankgebruik centraal in debat
Tijdens de informatiecarrousel van de gemeente Achtkarspelen op 6 oktober 2022 stond het armoedebeleid centraal. De fracties van PvdA en GroenLinks hadden vragen over de samenstelling en focus van het beleid, het budget en de verdeling daarvan, en de effectiviteit van de maatregelen. De stijgende energieprijzen en de toenemende afhankelijkheid van de voedselbank waren belangrijke gespreksonderwerpen.
Samenvatting
Op 6 oktober 2022 wordt tijdens de informatiecarrousel van de gemeente Achtkarspelen het armoedebeleid besproken. Dit is op verzoek van de fracties van PvdA en GroenLinks, die nadere vragen hebben over het beleid. De vragen richten zich op de samenstelling en focus van het armoedebeleid, het budget en de verdeling daarvan, en de organisaties die gesubsidieerd worden. Er is ook aandacht voor de effectiviteit van het beleid en de bereikbaarheid van de doelgroep. Specifieke zorgen zijn er over de impact van stijgende energieprijzen op schulddienstverlening en energiearmoede, waarbij Achtkarspelen als een van de zwaarst getroffen gemeenten wordt genoemd. Er wordt gevraagd naar de uitvoering van de energietoeslag en de communicatie van de gemeente over financiële regelingen. Tot slot is er bezorgdheid over de toename van het aantal mensen dat afhankelijk is van de voedselbank, mede door de stijgende kosten van levensonderhoud. De gemeente wordt gevraagd of zij voorbereid is op een mogelijke toename van de vraag naar voedselhulp.
Achtkarspelen strúkelt mei earmoede: stigende enerzjypriizen en it brûken fan foedselbanken sintraal yn debat.
Tiidens de ynformaasjekarousel fan de gemeente Achtkarspelen op 6 oktober 2022 stie it earmoedbelied sintraal. De fraksjes fan PvdA en GroenLinks hiene fragen oer de gearstalling en fokus fan it belied, it budzjet en de ferdieling dêrfan, en de effektiviteit fan de maatregels. De stiigjende enerzjypriizen en de tanimmende ôfhinklikheid fan de foedselbank wiene wichtige ûnderwerpen fan petear.
Samenvatting
Op 6 oktober 2022 wurdt tiidens de ynformaasjekarousel fan de gemeente Achtkarspelen it earmoedbelied besprutsen. Dit is op fersyk fan de fraksjes fan PvdA en GroenLinks, dy't neiere fragen hawwe oer it belied. De fragen rjochtsje har op de gearstalling en fokus fan it earmoedbelied, it budzjet en de ferdieling dêrfan, en de organisaasjes dy't subsidiearre wurde. Der is ek omtinken foar de effektiviteit fan it belied en de berikberens fan de doelgroep. Spesifike soargen binne der oer de ympakt fan stiigjende enerzjypriizen op skulddienstferliening en enerzjearmoede, dêr't Achtkarspelen as ien fan de swierst troffen gemeenten neamd wurdt. Der wurdt frege nei de útfiering fan de enerzjetoeslach en de kommunikaasje fan de gemeente oer finansjele regelingen. Ta beslút is der bezorgdheid oer de taname fan it oantal minsken dat ôfhinklik is fan de foedselbank, mei troch de stiigjende kosten fan libbensûnderhâld. De gemeente wurdt frege oft sy foarbereide is op in mooglike taname fan de fraach nei foedselhelp.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Armoedebeleid" van de gemeente Achtkarspelen. Het document is een informatiestuk dat vragen beantwoordt over het huidige armoedebeleid, zoals aangevraagd door de fracties van PvdA en GroenLinks. De vragen richten zich op de elementen en maatregelen van het beleid, de doelgroepen, budgetverdeling, betrokken organisaties, en de effectiviteit van het beleid. Er is speciale aandacht voor de impact van stijgende energieprijzen en de situatie rondom energiearmoede. Ook wordt gevraagd naar de communicatie van de gemeente over financiële regelingen en de voorbereiding op een toename van voedselbankgebruik.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een breed scala aan vragen adresseert die relevant zijn voor het armoedebeleid. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de huidige situatie en de uitdagingen die de gemeente ondervindt.
Rol van de raad:
De rol van de raad is informerend; het voorstel is bedoeld om de raad te voorzien van de benodigde informatie om toekomstige beleidsbeslissingen te kunnen nemen.
Politieke keuzes:
De raad moet overwegen of het huidige armoedebeleid voldoende effectief is en of er aanpassingen nodig zijn, vooral in het licht van de stijgende energieprijzen en de toenemende vraag naar voedselbanken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk een informatief karakter heeft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van het beleid kan verder worden geëvalueerd.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen direct besluit te nemen, aangezien het een informerend stuk betreft. Echter, de verstrekte informatie kan leiden tot toekomstige beleidsaanpassingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van inwoners of belanghebbenden is meegenomen in het armoedebeleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, vooral in de context van energiearmoede en de noodzaak om energie-efficiënte maatregelen te overwegen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om inzicht in het totale budget voor het armoedebeleid en de verdeling daarvan. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, maar de vragen impliceren een behoefte aan herziening van budgettoewijzing in het licht van nieuwe uitdagingen zoals energiearmoede.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Armoedebeleid Energiearmoede Energietoeslag Voedselbanken Schulddienstverlening Budget Doelgroep Communicatie DataFryslân InkomensgrensVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
00:06:25 - 00:06:56 - 00:10:25 - 00:10:39 - 00:13:16 - 00:13:18 - 00:13:30 - 00:13:44 - 00:13:46 - 00:18:33 - 00:18:36 - 00:18:41 - 00:18:47 - 00:26:52 - 00:27:00 - 00:27:36 - 00:27:40 - 00:28:23 - 00:29:00 - 00:29:02 - 00:29:05 - 00:29:36 - 00:29:40 - 00:29:46 - 00:30:33 - 00:30:36 - 00:30:52 - 00:30:54 - 00:31:19 - 00:31:25 - 00:31:33 - 00:31:50 - 00:31:52 - 00:32:50 - 00:32:55 - 00:34:05 - 00:34:06 - 00:34:34 - 00:34:56 - 00:34:58 - 00:35:19 - 00:36:04 - 00:36:12 - 00:36:18 - 00:36:20 - 00:36:50 - 00:37:33 - 00:37:52
Agendapunt 3 Woo-contactpersoon voor gemeenteraad
Samenvatting
Het college van de gemeente Achtkarspelen heeft voorgesteld om de taken van de Woo-contactpersoon, zoals vereist door de Wet open overheid (Woo), te beleggen bij het Klant Contact Centrum (KCC) van de Werkmaatschappij 8KTD. Deze Woo-contactpersoon is verantwoordelijk voor het beantwoorden van vragen over de beschikbaarheid van overheidsinformatie en het helpen van burgers bij het vinden en aanvragen van deze informatie. Het beleggen van deze taken bij het KCC zorgt ervoor dat de Woo-contactpersoon altijd bereikbaar is, wat bijdraagt aan transparantie en openheid. Het niet aanwijzen van een Woo-contactpersoon zou betekenen dat de gemeente niet voldoet aan wettelijke verplichtingen en democratische waarden. De communicatie over hoe burgers de Woo-contactpersoon kunnen bereiken, zal via de website plaatsvinden. De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft dit voorstel op 13 oktober 2022 goedgekeurd.
Samenvatting
It kolleezje fan de gemeente Achtkarspelen hat foarsteld om de taken fan de Woo-kontaktpersoan, sa't fereaske troch de Wet iepen oerheid (Woo), ûnder te bringen by it Klant Kontakt Sintrum (KKS) fan de Wurkmaatskippij 8KTD. Dizze Woo-kontaktpersoan is ferantwurdlik foar it beäntwurdzjen fan fragen oer de beskikberens fan oerheidynformaasje en it helpen fan boargers by it finen en oanfreegjen fan dizze ynformaasje. It ûnderbringen fan dizze taken by it KKS soarget derfoar dat de Woo-kontaktpersoan altyd berikber is, wat bydraacht oan transparânsje en iepenens. It net oanwizen fan in Woo-kontaktpersoan soe betsjutte dat de gemeente net foldocht oan wetlike ferplichtingen en demokratyske wearden. De kommunikaasje oer hoe't boargers de Woo-kontaktpersoan berikke kinne, sil fia de webside plakfine. De gemeenteried fan Achtkarspelen hat dit foarstel op 13 oktober 2022 goedkard.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Beleggen van de taken van de Woo-contactpersoon bij het KCC van de Werkmaatschappij 8KTD
Samenvatting: Het voorstel betreft het beleggen van de taken van de Woo-contactpersoon, zoals vereist door de Wet open overheid (Woo), bij het Klant Contact Centrum (KCC) van de Werkmaatschappij 8KTD. Dit geldt zowel voor de gemeenteraad als voor het college. De Woo-contactpersoon is verantwoordelijk voor het beantwoorden van vragen over de beschikbaarheid van overheidsinformatie en helpt burgers bij het vinden en aanvragen van deze informatie. Door deze taken bij het KCC te beleggen, wordt de bereikbaarheid en transparantie vergroot, wat bijdraagt aan de democratische waarden van openheid en toegankelijkheid.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de wettelijke verplichting en de voordelen van het beleggen van de Woo-taken bij het KCC beschrijft. Het bevat argumenten, risico's, en een communicatieplan, maar mist gedetailleerde financiële informatie.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen hoe de taken van de Woo-contactpersoon worden ingevuld. Het voorstel vraagt de raad om deze taken formeel bij het KCC van de Werkmaatschappij 8KTD te beleggen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde invulling van de Woo-contactpersoonstaken bij het KCC ondersteunt. Dit omvat het afwegen van de voordelen van centralisatie en bereikbaarheid tegen eventuele nadelen van minder directe controle.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het beleggen van taken bij het KCC. Het is echter minder specifiek over hoe de effectiviteit van deze maatregel wordt geëvalueerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met het beleggen van de Woo-contactpersoonstaken bij het KCC van de Werkmaatschappij 8KTD.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het belangrijk is dat burgers weten hoe ze de Woo-contactpersoon kunnen bereiken, wat via de website gecommuniceerd zal worden. Er is echter geen verdere participatie van burgers in het besluitvormingsproces beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op transparantie en toegankelijkheid van overheidsinformatie.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt dat er geen financiële gevolgen zijn (N.v.t.). Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt worden, wat een punt van aandacht kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet open overheid (Woo) Woo-contactpersoon Werkmaatschappij 8KTD KCC (Klant Contact Centrum) Transparantie Democratische waarden Informatievoorziening Bestuursorganen Evaluatie CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4 Benoeming in gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Afvalverwijdering Friesland
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de benoeming van wethouder S.W. Vegelin in het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Afvalverwijdering Friesland. Deze benoeming is noodzakelijk vanwege de start van een nieuwe bestuursperiode, waarbij de vertegenwoordiging van de gemeente in diverse besturen opnieuw moet worden vastgesteld. Het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen stelt voor om wethouder Vegelin, die portefeuillehouder afvalinzameling is, te benoemen. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en er zijn geen alternatieven of risico's genoemd. De benoeming zal schriftelijk aan het betreffende bestuur worden gecommuniceerd. Het besluit wordt vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 13 oktober 2022.
Samenvatting
De tekst befettet in foarstel foar de beneaming fan wethâlder S.W. Vegelin yn it Algemiene Bestjoer fan de gemeenschappelijke regeling Openbier Lichem ôffalferwidering Fryslân. Dizze beneaming is needsaaklik fanwegen it begjin fan in nije bestjoersperioade, wêrby't de fertsjintwurdiging fan de gemeente yn ferskate bestjoeren opnij fêststeld wurde moat. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Achtkarspelen stelt foar om wethâlder Vegelin, dy't portefúljehâlder ôffalynsamling is, te beneamen. It foarstel hat gjin finansjele gefolgen en der binne gjin alternativen of riziko's neamd. De beneaming sil skriftlik oan it betreffende bestjoer kommunitsearre wurde. It beslút wurdt fêststeld yn de iepenbiere riedsfergadering fan 13 oktober 2022.
-
04 - Raadsvoorstel - Benoeming in GR Openbaar Lichaam Afvalverwijdering Friesland.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming in gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Afvalverwijdering Friesland." Het voorstel betreft de benoeming van wethouder S.W. Vegelin in het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Afvalverwijdering Friesland. Deze benoeming is noodzakelijk vanwege de start van een nieuwe bestuursperiode, waarbij de vertegenwoordiging van de gemeente in diverse besturen opnieuw moet worden vastgesteld. Het college stelt voor om wethouder Vegelin, die de portefeuille afvalinzameling beheert, te benoemen om de juiste vertegenwoordiging te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak van de benoeming, de voorgestelde kandidaat, en de procedure beschrijft. Er zijn geen alternatieven of risico's vermeld, wat suggereert dat het een standaardprocedure betreft zonder complicaties.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een lid aan te wijzen voor het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling. Het is aan de raad om het voorstel van het college te beoordelen en een besluit te nemen over de benoeming.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de voorgestelde benoeming. De raad moet beslissen of wethouder Vegelin de juiste persoon is voor de vertegenwoordiging in het bestuur.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, aangezien het een benoemingsvoorstel betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van wethouder S.W. Vegelin in het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel, aangezien het een interne benoemingskwestie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in dit voorstel, hoewel afvalverwijdering een duurzaamheidsaspect kan hebben. Het voorstel richt zich echter uitsluitend op de benoeming.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals expliciet vermeld. Er is geen sprake van dekking omdat er geen kosten zijn verbonden aan de benoeming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Openbaar Lichaam Afvalverwijdering Friesland Wethouder S.W. Vegelin Algemeen Bestuur Vertegenwoordiging Bestuursperiode College Portefeuillehouder Afvalinzameling Gemeenschappelijke regelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Benoeming in Algemeen Bestuur gemeenschappelijke regeling hûs en hiem
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de benoeming van wethouder L. van der Tuin-Kuipers in het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling hûs en hiem, dat zich bezighoudt met welstandsadvisering en monumentenzorg. Deze benoeming is noodzakelijk vanwege de start van een nieuwe bestuursperiode, waarbij de vertegenwoordiging van de gemeente in diverse besturen opnieuw moet worden vastgesteld. Het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen heeft dit voorstel gedaan, en de gemeenteraad is het bevoegde orgaan om hierover te beslissen. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en het betreffende bestuur zal schriftelijk op de hoogte worden gesteld van de benoeming. De benoeming werd vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 13 oktober 2022.
Samenvatting
De tekst befettet in foarstel foar de beneaming fan wethâlder L. van der Tuin-Kuipers yn it Algemiene Bestjoer fan de gemeenschappelijke regeling hûs en hiem, dat him dwaande hâldt mei wolstânadvys en monumintsoarg. Dizze beneaming is needsaaklik fanwege it begjin fan in nije bestjoersperioade, wêrby't de fertsjintwurdiging fan de gemeente yn ferskate bestjoeren opnij fêststeld wurde moat. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Achtkarspelen hat dit foarstel dien, en de gemeenteried is it befoegde orgaan om hjir oer te beslissen. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan dit foarstel, en it oerwâldigjende bestjoer sil skriftlik op 'e hichte brocht wurde fan de beneaming. De beneaming waard fêststeld yn de iepenbiere riedsfergadering fan 13 oktober 2022.
-
05 - Raadsvoorstel - Benoeming in Algemeen Bestuur Gemeenschappelijke Regeling hûs en hiem.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming in Algemeen Bestuur gemeenschappelijke regeling hûs en hiem". Het voorstel betreft de benoeming van wethouder L. van der Tuin-Kuipers in het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling hûs en hiem. Deze benoeming is noodzakelijk vanwege de start van een nieuwe bestuursperiode, waarbij de vertegenwoordiging van de gemeente in diverse besturen opnieuw moet worden vastgesteld. Het voorstel is gericht op het waarborgen van de juiste vertegenwoordiging van de gemeente in de gemeenschappelijke regeling die zich bezighoudt met welstandsadvisering en monumentenzorg.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak van de benoeming, de voorgestelde kandidaat en de procedure beschrijft. Er zijn geen alternatieven of risico's vermeld, wat suggereert dat het een standaardprocedure betreft zonder complicaties.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een lid van het college van burgemeester en wethouders aan te wijzen voor het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling. De raad moet het voorstel goedkeuren om de benoeming te formaliseren.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een procedurele benoeming betreft. De keuze voor de kandidaat lijkt gebaseerd op de portefeuille van de wethouder, namelijk Ruimtelijke Ordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, wat begrijpelijk is gezien de aard van de benoeming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om wethouder L. van der Tuin-Kuipers te benoemen in het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling hûs en hiem.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel, wat logisch is gezien de interne bestuurlijke aard van de benoeming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op een bestuurlijke benoeming zonder directe impact op duurzaamheidsbeleid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, wat expliciet in het document wordt vermeld. Er is geen noodzaak voor financiële dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Algemeen Bestuur Gemeenschappelijke regeling Hûs en hiem Wethouder L. van der Tuin-Kuipers Bestuursperiode Vertegenwoordiging Ruimtelijke Ordening Welstandsadvisering MonumentenzorgVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Meerjarenkoers 2023-2026 Veiligheidsregio Fryslân en Regionaal Risicoprofiel 2022
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om geen zienswijze in te dienen op de meerjarenkoers 2023-2026 van de Veiligheidsregio Fryslân en het Regionaal Risicoprofiel 2022-2025. Het document beschrijft de plannen en risicoanalyses voor de komende jaren op het gebied van veiligheid en gezondheid in de regio. De meerjarenkoers is een beleidsplan dat op hoofdlijnen aangeeft wat de gemeenten kunnen verwachten, met input van raadsleden, bestuurders en netwerkpartners. Het Regionaal Risicoprofiel inventariseert en analyseert de risico’s op rampen en crises, met aandacht voor nieuwe ontwikkelingen zoals cyberveiligheid, klimaatverandering en polarisatie. De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten geen zienswijze in te dienen, wat betekent dat zij akkoord gaan met de voorgestelde plannen zonder verdere opmerkingen.
Samenvatting
It foarstel oan de gemeenteried fan Achtkarspelen is om gjin sicht op te jaan op de mearjierrenkoers 2023-2026 fan de Feiligensregio Fryslân en it Regionaal Risikoprofiel 2022-2025. It dokumint beskriuwt de plannen en risikoanalysen foar de kommende jierren op it mêd fan feiligens en sûnens yn de regio. De mearjierrenkoers is in beliedsplan dat op haadlinen oanjout wat de gemeenten ferwachtsje kinne, mei ynpit fan riedsleden, bestjoerders en netwurkpartners. It Regionaal Risikoprofiel ynspektearret en analysearret de risiko's op rampen en krisen, mei omtinken foar nije ûntwikkelingen lykas cyberfeiligens, klimaatferoaring en polarisaasje. De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten gjin sicht op te jaan, wat betsjut dat se akkoart geane mei de foarstelde plannen sûnder fierdere opmerkings.
-
06 - Raadsvoorstel - Meerjarenkoers 2023-2026 Veiligheidsregio Fryslân en Regionaal Risicoprofiel 2022-2025.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Meerjarenkoers 2023-2026 Veiligheidsregio Fryslân en Regionaal Risicoprofiel 2022-2025". Het voorstel betreft de vaststelling van een beleidsplan en risicoprofiel door de Veiligheidsregio Fryslân voor de komende jaren. Het beleidsplan beschrijft de verwachtingen en strategische keuzes op het gebied van veiligheid en gezondheid, terwijl het risicoprofiel inzicht biedt in de risico's op rampen en crises in de regio. De raad wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen, wat betekent dat zij instemmen met de voorgestelde koers zonder verdere opmerkingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de benodigde documenten en analyses bevat, zoals het Regionaal Risicoprofiel en de meerjarenkoers. Echter, het is op hoofdlijnen beschreven, waardoor specifieke details over de uitvoering en financiële implicaties ontbreken.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te beslissen of zij een zienswijze willen indienen. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen, wat betekent dat de raad instemt met de plannen zoals ze zijn gepresenteerd.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet indienen van een zienswijze op de meerjarenkoers en het risicoprofiel. Dit impliceert een keuze over de mate van invloed die de raad wil uitoefenen op het beleid van de Veiligheidsregio.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het op hoofdlijnen is beschreven en specifieke meetbare doelen en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de hoofdlijnbenadering kan leiden tot onduidelijkheid over de uitvoering.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen op de meerjarenkoers en het risicoprofiel, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van inwoners- en overheidsparticipatie in het voorstel. Het lijkt erop dat participatie voornamelijk heeft plaatsgevonden via instuifbijeenkomsten met raadsleden en gesprekken met netwerkpartners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een thema binnen het beleidsplan Veiligheid, waarbij de regio streeft naar duurzaam en omgevingsbewust werken.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen extra financiële middelen gevraagd met dit voorstel. De begroting voor 2023 is al vastgesteld, en de financiële middelen zijn eerder in beeld gebracht. Echter, de hoofdlijnbenadering maakt het moeilijk om specifieke financiële risico's te identificeren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Regionaal Risicoprofiel Meerjarenkoers 2023-2026 Beleidsplan Veiligheid Publieke Gezondheid Risico-inventarisatie Crisisbeheersing Preventie Cyber en connectiviteit KlimaatveranderingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Vaststellen bestemmingsplan Langelaan 4 Surhuisterveen (Knarrenhof)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van een bestemmingsplan voor de realisatie van een Knarrenhof op het perceel Langelaan 4 te Surhuisterveen. Het plan omvat de sloop van een voormalig schoolgebouw en de bouw van 25 levensloopbestendige seniorenwoningen, een gezamenlijke ruimte en inpandige bergingen. Het bestemmingsplan is noodzakelijk omdat de huidige bestemming "Maatschappelijke doeleinden" niet toereikend is voor de voorgenomen ontwikkeling. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, en diverse onderzoeken hebben aangetoond dat er geen planologische belemmeringen zijn. Er is een anterieure overeenkomst gesloten met de initiatiefnemer voor kostenverhaal en eventuele planschadevergoedingen. Na vaststelling van het bestemmingsplan kan beroep worden ingesteld bij de Raad van State. De initiatiefnemer is van plan om eind 2022 te starten met de sloop en in het voorjaar van 2023 met de bouw.
Samenvatting
It riedsfoarstel befettet de fêststelling fan in bestimmingsplan foar de realisaasje fan in Knarrenhof op it perceel Langelaan 4 te Surhústerfean. It plan behellet de ôfbraak fan in earder skoalgebou en de bou fan 25 libbensrinige seniorenwenten, in gemeenschappelijke romte en ynpandige bergrûmten. It bestemmingsplan is needsaaklik om't de hjoeddeistige bestimming "Maatskiplike doelen" net foldwaande is foar de foarnommen ûntwikkeling. Der binne gjin beswieren yntsjinne tiidens de ynseageperioade, en ferskate ûndersiken hawwe oantoand dat der gjin planologyske belemmeringen binne. Der is in anterieure oerienkomst slein mei de ynitiatyfnimmer foar kostenferhaal en eventuele planskadefergoedingen. Nei fêststelling fan it bestemmingsplan kin berop ynsteld wurde by de Ried fan Steat. De ynitiatyfnimmer is fan doel om ein 2022 te begjinnen mei de ôfbraak en yn it foarjier fan 2023 mei de bou.
-
07 - Raadsvoorstel - Vaststellen bestemmingsplan Langelaan 4 Surhuisterveen (Knarrenhof).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen bestemmingsplan Langelaan 4 Surhuisterveen (Knarrenhof)". Het plan beoogt de transformatie van een voormalig schoolgebouw naar een Knarrenhof, bestaande uit 25 levensloopbestendige woningen, een gezamenlijke ruimte (hofhuys) en inpandige bergingen. Het bestemmingsplan moet worden herzien om deze ontwikkeling mogelijk te maken. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de inzageperiode, en de financiële aspecten worden gedekt via een anterieure overeenkomst.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en goed onderbouwd. Het bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de juridische en financiële aspecten, en er zijn geen zienswijzen ontvangen die het proces zouden kunnen vertragen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit is een cruciale stap in het proces, aangezien het de juridische basis biedt voor de voorgenomen ontwikkeling.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de herziening van het bestemmingsplan om de ontwikkeling van de Knarrenhof mogelijk te maken. Dit omvat het afwegen van de voordelen van nieuwe seniorenwoningen tegen eventuele bezwaren van omwonenden, hoewel er geen zienswijzen zijn ontvangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel. De doelstellingen zijn specifiek en meetbaar, en de tijdlijn voor de uitvoering is duidelijk aangegeven.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie door middel van een informatieavond voor omwonenden, georganiseerd door de initiatiefnemer. Dit toont aan dat er inspanningen zijn gedaan om de gemeenschap te betrekken bij de plannen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel. Echter, de ontwikkeling van levensloopbestendige woningen kan impliciet bijdragen aan duurzame stedelijke ontwikkeling door het bevorderen van langer zelfstandig wonen voor senioren.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt via een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer. Dit omvat ook een planschadeovereenkomst voor eventuele planschadevergoedingen, wat aangeeft dat de financiële risico's goed zijn afgedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Knarrenhof Surhuisterveen Levensloopbestendige woningen Herziening Beheersverordening Anterieure overeenkomst Planschade Informatieavond Raad van StateVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Vaststellen bestemmingsplan Nijewei 89 Harkema
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor Nijewei 89 in Harkema, waar de bestaande kalvermesterij met bedrijfsgebouwen plaatsmaakt voor de bouw van twee nieuwe woningen. Het ontwerpbestemmingsplan heeft zes weken ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ingediend. De gemeenteraad wordt geadviseerd het plan ongewijzigd vast te stellen. De transformatie van de locatie biedt voordelen zoals het verdwijnen van een overbelaste geursituatie en het voorkomen van verpaupering van oude stallen. De bouw van een tweede woning is noodzakelijk voor de financiering van de sloop en herontwikkeling. De provincie Fryslân heeft ingestemd met het plan, dat voldoet aan de regionale woningbouwafspraken en voorziet in een specifieke behoefte aan ruime kavels in het buitengebied. De landschappelijke inpassing is geborgd in het bestemmingsplan. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat de kosten anderszins verzekerd zijn. De betrokken aanwonenden zijn positief over de plannen.
Samenvatting
It foarstel befettet de fêststelling fan it bestimmingsplan foar Nijewei 89 yn Harkema, dêr't de besteande kalfsmesterij mei bedriuwsgebouwen plak meitsje foar de bou fan twa nije wenningen. It ûntwerpbestimmingsplan hat seis wiken ter ynseage lein sûnder dat der beswieren yntsjinne binne. De gemeenteried wurdt oanrêden it plan ûnferoare fêst te stellen. De transformaasje fan de lokaasje biedt foardielen lykas it ferdwinen fan in oerlêste geursituaasje en it foarkommen fan ferpaupering fan âlde stâllen. De bou fan in twadde wenning is needsaaklik foar de finansiering fan de sloop en herûntwikkeling. De provinsje Fryslân hat ynstimd mei it plan, dat foldocht oan de regionale wenningbouôfspraken en foarsjocht yn in spesifike behoefte oan romme kavels yn it buitengebiet. De lânskiplike ynpassing is feilichsteld yn it bestimmingsplan. Der is gjin eksploitaasjeplan nedich, om't de kosten oarsins feilichsteld binne. De belutsen oanwenners binne posityf oer de plannen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststelling bestemmingsplan Nijewei 89 te Harkema
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan Nijewei 89 te Harkema". Het bestemmingsplan maakt de transformatie mogelijk van een kalvermesterij naar twee nieuwe woningen op ruime kavels. Het plan heeft ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ingediend. De gemeenteraad wordt geadviseerd het plan vast te stellen, waarmee de agrarische bestemming vervalt en een woonbestemming wordt toegekend. Dit leidt tot een verbeterde geursituatie en voorkomt verpaupering van de oude stallen. De bouw van een tweede woning is noodzakelijk voor de financiering van de sloop en herontwikkeling.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie, inclusief de juridische, stedenbouwkundige en financiële aspecten. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat duidt op een breed draagvlak of een gebrek aan bezwaren.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Het college van burgemeester en wethouders heeft het plan voorbereid en legt het ter besluitvorming voor aan de raad.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de transformatie van agrarisch naar woongebied, inclusief de bouw van een tweede woning. Dit vereist een afweging tussen ruimtelijke kwaliteitsverbetering en de behoefte aan woningbouw in het buitengebied.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is overleg geweest met aanwonenden, die positief staan tegenover de plannen. Dit duidt op een goede participatie van de direct betrokkenen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid speelt een rol in de zin dat de sloop van verouderde en asbesthoudende stallen bijdraagt aan een betere leefomgeving en milieukwaliteit.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de initiatiefnemer de planschade compenseert. De bouw van een tweede woning is noodzakelijk voor de financiering van de sloop en herontwikkeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Nijewei 89 Harkema Ruimte-voor-ruimte regeling Woningbouw Sloop Ruimtelijke kwaliteitsverbetering Landschappelijke inpassing Milieu-aspecten Provincie Fryslân Archeologisch onderzoek PlanschadeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Vaststellen bestemmingsplan Buitenpost Lutkepost 1
Samenvatting
Op 6 oktober 2022 werd een voorstel besproken in de gemeenteraad van Achtkarspelen om het bestemmingsplan voor Lutkepost 1 in Buitenpost te herzien van een bedrijfsbestemming naar een woonbestemming. Dit plan omvat de percelen Lutkepost 1, 1a en 1b en is onderdeel van een versnelde procedure vanwege de inwerkingtreding van de omgevingswet. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode van het ontwerpbestemmingsplan, waardoor het plan ongewijzigd kan worden vastgesteld. Er is geen milieueffectrapportage of exploitatieplan nodig, omdat de wijziging minder milieubelastend is en er een planschadeovereenkomst is gesloten. De kosten voor het bestemmingsplan zijn voor rekening van de initiatiefnemer. Na vaststelling van het plan wordt de bestemming officieel gewijzigd naar wonen. Het besluit werd op 13 oktober 2022 in de gemeenteraad vastgesteld.
Samenvatting
Op 6 oktober 2022 waard in foarstel besprutsen yn de gemeenteried fan Achtkarspelen om it bestimmingsplan foar Lutkepost 1 yn Bûtenpost te herzjen fan in bedriuwsbestimming nei in wenbestimming. Dit plan befettet de percelen Lutkepost 1, 1a en 1b en is ûnderdiel fan in fersnelde proseduere fanwege de yntreding fan de omjouwingswet. Der binne gjin sichtwizen yntsjinne tiidens de ynsjochperioade fan it ûntwerpbestimmingsplan, wêrtroch it plan ûnwizige fêststeld wurde kin. Der is gjin miljeueffektûndersyk of eksploitaasjepan nedich, om't de feroaring minder miljeubelastend is en der in planskadeoerienkomst is slein. De kosten foar it bestimmingsplan binne foar rekken fan de ynitiatyfnimmer. Nei fêststelling fan it plan wurdt de bestimming offisjeel feroare nei wenjen. It beslút waard op 13 oktober 2022 fêststeld yn de gemeenteried.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen bestemmingsplan Lutkepost 1 Buitenpost
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan Lutkepost 1 in Buitenpost, dat de herbestemming van bedrijf naar wonen mogelijk maakt voor de percelen Lutkepost 1, 1a, en 1b. Dit plan is onderdeel van een versnelde procedure in verband met de Omgevingswet. De gemeenteraad heeft eerder ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan, dat ter inzage heeft gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ingediend. Het voorstel omvat ook besluiten dat er geen milieueffectrapportage of exploitatieplan nodig is, gezien de beperkte milieubelasting en de gesloten planschadeovereenkomst.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke onderdelen bevat, zoals de planregels, verbeelding, en toelichting. Het behandelt ook de milieueffecten en financiële aspecten, en er zijn geen zienswijzen ingediend.
Rol van de Raad
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan. Het college heeft de voorbereiding verzorgd.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de herbestemming van bedrijf naar wonen. Dit omvat het overwegen van ruimtelijke en milieutechnische aspecten en de afwezigheid van zienswijzen.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het duidelijke doelen stelt, zoals de herbestemming en de afwezigheid van een milieueffectrapportage. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en te bevestigen dat er geen milieueffectrapportage of exploitatieplan nodig is.
Participatie
De initiatiefnemer heeft communicatie met de buurt verzorgd. Het plan heeft ter inzage gelegen, maar er zijn geen zienswijzen ingediend.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, aangezien de herbestemming naar wonen minder milieubelastend is dan de oorspronkelijke bedrijfsbestemming.
Financiële Gevolgen
De kosten voor het opstellen en uitvoeren van het bestemmingsplan zijn voor rekening van de initiatiefnemer. Er is een planschadeovereenkomst gesloten, waardoor de gemeente geen financieel risico loopt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Lutkepost 1 Buitenpost Wonen Omgevingsvergunning Zienswijzen Milieueffectrapportage Exploitatieplan Planschadeovereenkomst Ruimtelijke ordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Terinzagelegging ontwerp-bestemmingsplan Blauforlaet 2 Augustinusga
Samenvatting
Het voorstel betreft het ontwerpbestemmingsplan 'Augustinusga - Blauforlaet 2', dat de bestemming van een perceel van horeca naar wonen wijzigt en een extra woning toevoegt. Het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen heeft ingestemd met het ter inzage leggen van dit plan, zonder dat een plan-MER of exploitatieplan nodig is. Het plan is ruimtelijk aanvaardbaar en maakt gebruik van een versnelde procedure. De kosten zijn voor rekening van de initiatiefnemer, en er is een planschadeovereenkomst gesloten om financiële risico's voor de gemeente te vermijden. Omwonenden moeten door de verzoeker geïnformeerd worden. Het plan wordt gepubliceerd op verschillende platforms voor inspraak en overleg, waarna eventuele zienswijzen worden verwerkt. De gemeenteraad besluit op 13 oktober 2022 over de vrijgave van het plan voor ter inzagelegging.
Samenvatting
It foarstel befettet it ûntwerpbestimmingsplan 'Augustinusga - Blauforlaet 2', dat de bestimming fan in stik lân fan horeka nei wenjen feroaret en in ekstra wenning tafoeget. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Achtkarspelen hat ynstimd mei it ter ynseach lizzen fan dit plan, sûnder dat in plan-MER of eksploitaasjeplan nedich is. It plan is romtelik akseptabel en makket gebrûk fan in fersnelde proseduere. De kosten binne foar rekken fan de ynitiatyfnimmer, en der is in planskadeoerienkomst slein om finansjele riziko's foar de gemeente te fermeitsjen. Omwenners moatte troch de oanfreegjer ynformeard wurde. It plan wurdt publisearre op ferskate platfoarmen foar ynspraak en oerlis, wêrnei eventuele beswieren ferwurke wurde. De gemeenteried beslút op 13 oktober 2022 oer de frijgave fan it plan foar ter ynseachlizzing.
-
10 - Raadsvoorstel - Terinzagelegging ontwerp-bestemmingsplan Blauforlaet 2 Augustinusga.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Terinzagelegging ontwerp-bestemmingsplan Blauforlaet 2 Augustinusga". Het ontwerpbestemmingsplan maakt de herziening van de bestemming van horeca naar wonen mogelijk voor het perceel Blauforlaet 2 in Augustinusga. Daarnaast wordt het pand gesplitst om een extra woning toe te voegen. Het plan wordt vrijgegeven voor ter inzagelegging, er wordt geen milieueffectrapportage (planMER) uitgevoerd, en er is geen exploitatieplan nodig.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de herziening van het bestemmingsplan, de juridische en procedurele aspecten, en de financiële implicaties. Het biedt een duidelijke uitleg van de stappen die zijn genomen en de redenen daarvoor.
Rol van de raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan. Het college bereidt het bestemmingsplan voor en legt het ter inzage. De raad moet instemmen met het vrijgeven van het ontwerpbestemmingsplan voor de zienswijzenprocedure.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de herziening van de bestemming van horeca naar wonen en de toevoeging van een extra woning. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het al dan niet ondersteunen van woningbouw in plaats van commerciële activiteiten.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden met duidelijke stappen en termijnen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het ontwerpbestemmingsplan vrij te geven voor ter inzagelegging, geen planMER uit te voeren, en te besluiten dat er geen exploitatieplan nodig is.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de verzoeker zelf verantwoordelijk is voor het informeren van omwonenden. De terinzagelegging wordt gecommuniceerd via verschillende kanalen, zoals de gemeentepagina en de website.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op de herziening van de bestemming en de planologische aspecten.
Financiële gevolgen:
De kosten voor het opstellen van het bestemmingsplan, de procedurekosten en de uitvoeringskosten zijn voor rekening van de initiatiefnemer. Er is een planschadeovereenkomst gesloten, waardoor de gemeente geen financieel risico loopt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbestemmingsplan Augustinusga - Blauforlaet 2 Herziening Horeca naar wonen Extra woning Terinzagelegging Versnelde procedure Planologische regeling Milieuparagraaf PlanschadeovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht: