24-01-2019 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Vragenhalfuur
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Max De Haan
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 1 Opening
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 2 Mededelingen/Afsprakenlijst
G. Gerbrandy (voorzitter)
Max De Haan
Max De Haan
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
Max De Haan
Sake van der Meer - FNP
Agendapunt 4 Besluitenlijsten vorige raadsvergaderingen d.d. 13 december 2018
Sake van der Meer - FNP
J. Stellinga
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 5 Benoeming leden Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit 2019
Gemeenteraad Achtkarspelen stemt in met nieuwe benoemingen Adviescommissie
In een levendig debat heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen ingestemd met de benoeming en het ontslag van leden van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit. Dit besluit, dat in lijn is met de Woningwet 2003, zorgt voor een frisse wind binnen de commissie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 24 januari 2019 werd het voorstel besproken om leden van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit te benoemen en te ontslaan. Dit besluit is onderdeel van de Gemeenschappelijke Regeling hûs en hiem en volgt de richtlijnen van de Woningwet 2003. De wet bepaalt dat leden van de Welstandscommissie voor maximaal drie jaar kunnen worden benoemd en eenmaal kunnen worden herbenoemd. Hoewel er voor de Monumentencommissie geen expliciete termijnen zijn, wordt een vergelijkbaar roulatiemodel gehanteerd.Het debat kende enkele kritische noten. Raadslid Sjoerd uitte zijn zorgen over de invloed van de commissie: "Ik vind dat wij moeten luisteren naar wat in de verkiezingen is beloofd aan de burgers, namelijk dat de invloed van hûs en hiem zou worden afgebouwd." Hij stelde voor om tegen het voorstel te stemmen, hoewel hij de competentie van de commissieleden niet in twijfel trok.
De PVV-fractie vroeg zich af of het college van plan is om in de toekomst minder adviezen in te winnen bij hûs en hiem. "Is het college echt van plan om minder adviezen in te winnen, gezien de vertraging die deze adviezen soms veroorzaken?" vroeg een PVV-raadslid.
Wethouder Spoelstra reageerde op de vragen en opmerkingen door te benadrukken dat de gemeente in afwachting is van de nieuwe Omgevingswet, die meer vrijheid zal bieden in de vormgeving van welstandstoetsing. "Het klopt dat we in het coalitieakkoord hebben opgenomen dat de deelname aan de GR hûs en hiem zoveel mogelijk wordt afgebouwd," aldus Spoelstra. Hij benadrukte dat de gemeente op dit moment alleen adviezen inwint voor de welstandsnota en dat er geen financiële consequenties zijn verbonden aan de wijzigingen.
Ondanks de kritische geluiden stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. De stemming verliep grotendeels langs de lijnen van de coalitie, met steun van onder andere de PvdA, ChristenUnie, CDA, en GroenLinks. De PVV stemde tegen, maar kon de uitkomst niet veranderen.
Met de goedkeuring van het voorstel zet de gemeente Achtkarspelen een stap richting de herziening van haar ruimtelijke kwaliteitsbeleid, in afwachting van de nieuwe Omgevingswet die meer autonomie aan gemeenten zal geven.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 24 januari 2019 besloten over de benoeming en ontslag van leden van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit, onderdeel van de Gemeenschappelijke Regeling hûs en hiem. Dit besluit is genomen in overeenstemming met de Woningwet 2003, die bepaalt dat leden van de Welstandscommissie voor maximaal drie jaar kunnen worden benoemd en eenmaal kunnen worden herbenoemd. Voor de Monumentencommissie gelden geen expliciete termijnen, maar er wordt een vergelijkbaar roulatiemodel gehanteerd. In 2019 moeten alle deelnemende gemeenteraden zich uitspreken over de benoeming van commissieleden, wat leidt tot het ontslag van enkele zittende leden, de herbenoeming van anderen en de benoeming van nieuwe leden. Het kabinet heeft besloten dat gemeenten meer vrijheid krijgen in de vormgeving van welstandstoetsing, wat in de toekomst wordt vastgelegd in de nieuwe Omgevingswet. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan deze wijzigingen.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei nije beneamings Advyskommissje.
Yn in libbich debat hat de ried fan Achtkarspelen ynstimd mei de beneaming en it ûntslach fan leden fan de Advyskommisje Romtlike Kwaliteit. Dit beslút, dat yn oerienstimming is mei de Woningwet 2003, soarget foar in frisse wyn binnen de kommisje.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering op 24 jannewaris 2019 waard it foarstel besprutsen om leden fan de Advyskommisje Romtlike Kwaliteit te beneamen en ôf te setten. Dit beslút is ûnderdiel fan de Gemeenschappelijke Regeling hûs en hiem en folget de rjochlinen fan de Woningwet 2003. De wet bepaalt dat leden fan de Welstandskommisje foar maksimaal trije jier beneamd wurde kinne en ien kear herbeneamd wurde kinne. Alhoewol der foar de Monumentenkommisje gjin eksplisite termijnen binne, wurdt in fergelykber roulaasjemodel hantearre.It debat hie in pear krityske noaten. Riedslid Sjoerd út syn soarch oer de ynfloed fan de kommisje: "Ik fyn dat wy hearre moatte nei wat der yn de ferkiezings beloofd is oan de boargers, nammentlik dat de ynfloed fan hûs en hiem ôfboud wurde soe." Hy stelde foar om tsjin it foarstel te stimmen, alhoewol't er de kompetinsje fan de kommisjeleden net yn twivel troch.
De PVV-fraksje frege har ôf oft it kolleezje fan doel is om yn de takomst minder advisen yn te winnen by hûs en hiem. "Is it kolleezje echt fan doel om minder advisen yn te winnen, sjoen de fertraging dy't dizze advisen soms feroarsake?" frege in PVV-riedslid.
Wethâlder Spoelstra reagearre op de fragen en opmerkings troch te benadrukken dat de gemeente yn ôfwachting is fan de nije Omgevingswet, dy't mear frijheid jaan sil yn de foarmjouwing fan welstandstoetsing. "It kloppet dat wy yn it koalysjeakkoart opnaam hawwe dat de dielnimming oan de GR hûs en hiem sa folle mooglik ôfboud wurdt," sa Spoelstra. Hy benadrukke dat de gemeente op dit momint allinnich advisen ynwint foar de welstandsnota en dat der gjin finansjele konsekwinsjes binne ferbûn oan de feroaringen.
Nettsjinsteande de krityske lûden stimde de mearderheid fan de ried yn mei it foarstel. De stimming ferliep foar in grut part langs de lijnen fan de koalysje, mei stipe fan ûnder oaren de PvdA, ChristenUnie, CDA, en GroenLinks. De PVV stimde tsjin, mar koe de útkomst net feroarje.
Mei de goedkarring fan it foarstel set de gemeente Achtkarspelen in stap rjochting de herbesjochting fan har romtlike kwaliteitsbelied, yn ôfwachting fan de nije Omgevingswet dy't mear autonomie oan gemeenten jaan sil.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 24 jannewaris 2019 besletten oer de beneaming en ûntslach fan leden fan de Advyskommissie Romtelike Kwaliteit, ûnderdiel fan de Gemeenschappelijke Regeling hûs en hiem. Dit beslút is nommen yn oerienstimming mei de Woningwet 2003, dy't bepaalt dat leden fan de Welstandskommissie foar maksimaal trije jier beneamd wurde kinne en ien kear herbeneamd wurde kinne. Foar de Monumentenkommissie jilde gjin eksplisite termijnen, mar der wurdt in fergelykbier roulaasjemodel hantearre. Yn 2019 moatte alle dielnimmende gemeenterieden har útsprekke oer de beneaming fan kommisjeleden, wat liedt ta it ûntslach fan in pear sittende leden, de herbeneaming fan oaren en de beneaming fan nije leden. It kabinet hat besletten dat gemeenten mear frijheid krije yn de foarmjouwing fan welstânstoetsing, wat yn de takomst fêstlein wurdt yn de nije Omgevingswet. Der binne gjin finansjele konsekwinsjes ferbûn oan dizze feroaringen.
-
05 - Raadsvoorstel - Benoeming leden adviescommissie Ruimtelijke kwaliteit hûs en hiem 2019.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming leden adviescommissie Ruimtelijke kwaliteit hûs en hiem 2019". Het voorstel betreft de benoeming en herbenoeming van leden voor de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit in de gemeente Achtkarspelen. De commissieleden worden benoemd voor een termijn van drie jaar, met de mogelijkheid tot herbenoeming. Het voorstel is onderdeel van een bredere regeling binnen 19 gemeenten in Fryslân, waarbij de gemeenteraad verantwoordelijk is voor de benoeming van de leden. Het doel is om de commissie flexibel en effectief te laten functioneren, met een mix van nieuwe en herbenoemde leden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de namen, functies en achtergrond van de te benoemen en te herbenoemen leden vermeldt. Het biedt ook context over de wettelijke basis en de noodzaak van de benoemingen.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de leden van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit te benoemen en te ontslaan. Dit is een belangrijke verantwoordelijkheid, aangezien de commissie invloed heeft op ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de samenstelling van de commissie, waarbij ze rekening moeten houden met de balans tussen continuïteit en vernieuwing. Er moet ook worden overwogen hoe de commissie het beste kan functioneren binnen de bredere beleidsdoelen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de commissie kan niet direct worden gemeten aan de hand van het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde leden te ontslaan en/of te (her)benoemen, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de commissie naast specialisten ook burgerleden bevat, wat wijst op een zekere mate van participatie van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing vaak impliciet duurzaamheidsaspecten bevatten.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel, zoals expliciet vermeld in de tekst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit Welstandscommissie Monumentencommissie hûs en hiem Benoeming Herbenoeming Omgevingswet Welstandsnota Omgevingsvergunning Gemeenschappelijke Regeling (GR)Verfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 6 Begrotingswijzigingen
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 7 Wet Aanpak Woonoverlast
Gemeenteraad Achtkarspelen Versterkt Aanpak Woonoverlast met Nieuw APV-artikel
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de toevoeging van artikel 2:79 aan de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) om woonoverlast effectiever aan te pakken. Dit besluit geeft de burgemeester meer bevoegdheden om in te grijpen bij ernstige en herhaaldelijke hinder door bewoners of verhuurders.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 24 januari 2019 werd het voorstel om artikel 2:79 aan de APV toe te voegen uitvoerig besproken. Het nieuwe artikel stelt dat bewoners of verhuurders verantwoordelijk zijn voor het voorkomen van ernstige en herhaaldelijke hinder voor omwonenden. De burgemeester kan bij overtredingen aanwijzingen geven om verdere schendingen te voorkomen, met de mogelijkheid van een last onder dwangsom of bestuursdwang.De discussie in de raad was levendig, met verschillende raadsleden die hun visie gaven op het voorstel. VVD-raadslid Hoekstra diende een amendement in om de tekst van het artikel te verduidelijken. "Het is een draak van een zin," merkte hij op, terwijl hij pleitte voor een meer toegankelijke formulering. Hoewel zijn amendement niet door alle partijen werd gesteund, vond het uiteindelijk wel een meerderheid.
De Partij van de Arbeid sprak zich positief uit over het voorstel. "Dit is een prima voorstel," aldus raadslid Stellinga. "Het geeft de burgemeester de nodige doorzettingsmacht om op te treden tegen overlast."
Ook raadslid Brinkman van de ChristenUnie benadrukte het belang van het voorstel: "Er is niets erger dan wanneer je als buurt geterroriseerd wordt en de gemeente machteloos lijkt. Met deze aanpassing kan de burgemeester daadkrachtiger optreden."
Hoewel er geen directe financiële gevolgen zijn van het nieuwe artikel, werd er wel opgemerkt dat een toename van meldingen de toezichtcapaciteit van de gemeente onder druk kan zetten. De burgemeester en de gemeenteraad zullen daarom nauwlettend in de gaten houden hoe het nieuwe beleid in de praktijk uitpakt.
Met de stemming in de raad is het voorstel aangenomen en zal het na officiële bekendmaking in werking treden. De gemeenteraad van Achtkarspelen zet hiermee een belangrijke stap in de strijd tegen woonoverlast, in de hoop dat de nieuwe maatregelen bijdragen aan een betere leefomgeving voor alle inwoners.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om artikel 2:79 toe te voegen aan de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) om de aanpak van woonoverlast te verbeteren. Dit besluit volgt op de invoering van artikel 151d van de Gemeentewet, dat de burgemeester de bevoegdheid geeft om gedragsaanwijzingen te geven aan overlastveroorzakers via een last onder dwangsom of bestuursdwang. Het nieuwe artikel in de APV stelt dat bewoners of verhuurders ervoor moeten zorgen dat hun woning geen ernstige en herhaaldelijke hinder veroorzaakt voor omwonenden. De burgemeester kan bij overtredingen aanwijzingen geven om verdere schendingen te voorkomen. Hoewel er geen directe financiële gevolgen zijn, kan een toename van meldingen leiden tot een grotere druk op de toezichtcapaciteit van de gemeente. Het besluit is op 24 januari 2019 vastgesteld en treedt in werking na officiële bekendmaking.
Gemeenteried Achtkarspelen Fersterket Oanpak Wente-oerlêst mei Nij APV-artikel
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei it tafoegjen fan artikel 2:79 oan de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) om wensoerlêst effektiver oan te pakken. Dit beslút jout de boargemaster mear befoegdheden om yn te gripen by ernstige en weromkomme lêst troch bewenners of ferhierders.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 24 jannewaris 2019 waard it foarstel om artikel 2:79 ta te foegjen oan de APV útfierich besprutsen. It nije artikel stelt dat bewenners of ferhierders ferantwurdlik binne foar it foarkommen fan ernstige en herheljende lêst foar omwenners. De boargemaster kin by oertredingen oanwizingen jaan om fierdere oertredingen te foarkommen, mei de mooglikheid fan in lêst ûnder dwangsom of bestjoersdwang.De diskusje yn de ried wie libbenich, mei ferskillende riedsleden dy't har miening joegen oer it foarstel. VVD-riedslid Hoekstra diende in amindemint yn om de tekst fan it artikel te ferdúdelikjen. "It is in draak fan in sin," neamde er it, wylst er pleite foar in mear tagonklike formulering. Alhoewol syn amindemint net troch alle partijen stipe waard, fûn it úteinlik wol in mearderheid.
De Partij fan de Arbeid spruts har posityf út oer it foarstel. "Dit is in prima foarstel," sa sei riedslid Stellinga. "It jout de boargemaster de nedige trochsettingsmacht om op te treden tsjin oerlêst."
Ek riedslid Brinkman fan de ChristenUnie benadrukte it belang fan it foarstel: "Der is neat slimers as wannear't jo as buert terrorisearre wurde en de gemeente machteloas liket. Mei dizze oanpassing kin de boargemaster krêftiger optrede."
Alhoewol der gjin direkte finansjele gefolgen binne fan it nije artikel, waard der wol opmurken dat in taname fan meldings de tafersjochkapasiteit fan de gemeente ûnder druk sette kin. De boargemaster en de gemeenteried sille dêrom skerp yn 'e gaten hâlde hoe't it nije belied yn 'e praktyk útpakt.
Mei de stimming yn de ried is it foarstel oannommen en sil it nei offisjele bekendmakking yn wurking gean. De gemeenteried fan Achtkarspelen set hjirmei in wichtige stap yn de striid tsjin wenoerlêst, yn 'e hoop dat de nije maatregels bydrage oan in bettere libbensomjouwing foar alle ynwenners.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om artikel 2:79 ta te foegjen oan de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) om de oanpak fan wensoerlêst te ferbetterjen. Dit beslút folget op de ynfiering fan artikel 151d fan de Gemeentewet, dat de boargemaster de befoegdheid jout om gedrachs-oanwizingen te jaan oan oerlêstferoarsakers troch in lêste ûnder dwangsom of bestjoersdwang. It nije artikel yn de APV stelt dat bewenners of ferhierders derfoar soargje moatte dat harren wenning gjin ernstige en herheljende lêst feroarsaket foar omwenners. De boargemaster kin by oertredingen oanwizingen jaan om fierdere oertsjûgingen te foarkommen. Al is der gjin direkte finansjele gefolgen, kin in tal oanmeldingen liede ta in gruttere druk op de tafersjochkapasiteit fan de gemeente. It beslút is op 24 jannewaris 2019 fêststeld en treedt yn wurking nei offisjele bekendmakking.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Wijziging artikel 2:79" van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Achtkarspelen, specifiek gericht op de aanpak van woonoverlast. Het amendement stelt voor om de zorgplicht van bewoners en verhuurders te verduidelijken en de bevoegdheden van de burgemeester bij overtredingen te specificeren. Het doel is om ernstige en herhaaldelijke hinder voor omwonenden te voorkomen door duidelijke regels en handhavingsmogelijkheden vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke toelichting op de wijzigingen en de redenen daarvoor. Het biedt een heldere structuur door de splitsing van de bevoegdheden van de burgemeester in aparte leden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te bespreken en uiteindelijk goed te keuren of af te wijzen. De raad moet ervoor zorgen dat de wijzigingen in lijn zijn met de gemeentelijke doelen en de belangen van de inwoners.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen voldoende bijdragen aan het verminderen van woonoverlast en of de bevoegdheden van de burgemeester adequaat zijn. Er moet ook worden overwogen of de wijzigingen in lijn zijn met de bredere beleidsdoelen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de bevoegdheden van de burgemeester. Het is echter minder specifiek over hoe de effectiviteit van de wijzigingen zal worden geëvalueerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische implementatie van de beleidsregels kan nader worden gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen, wat in dit geval al is gebeurd met een meerderheid van stemmen.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van inwoners of andere belanghebbenden bij de totstandkoming van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de aanpak van woonoverlast.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. De implicaties lijken beperkt tot de uitvoering van handhavingsmaatregelen door de burgemeester, wat mogelijk binnen bestaande budgetten kan worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Wet Aanpak Woonoverlast Wijziging artikel 2:79 APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Zorgplicht Burgemeester Last onder dwangsom Bestuursdwang Beleidsregels HandhavingsmaatregelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het opnemen van Artikel 2:79 in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Achtkarspelen. Dit artikel geeft de burgemeester de bevoegdheid om gedragsaanwijzingen te geven aan veroorzakers van woonoverlast, in lijn met artikel 151d van de Gemeentewet. Het doel is om een extra instrument te bieden voor het effectief aanpakken van woonoverlast, wat tot nu toe onvoldoende kon worden aangepakt met bestaande middelen. De burgemeester kan een last onder dwangsom of bestuursdwang opleggen en beleidsregels vaststellen voor het gebruik van deze bevoegdheid.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de noodzaak en de werking van het nieuwe artikel in de APV. Er zijn echter enkele kanttekeningen, zoals de verwachte toename van meldingen en de impact op toezichtcapaciteit, die verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de APV vast te stellen en moet beslissen over de opname van Artikel 2:79. De raad speelt een cruciale rol in het al dan niet toekennen van deze bevoegdheid aan de burgemeester.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de burgemeester deze extra bevoegdheid wil geven, rekening houdend met de balans tussen handhaving en privacy, en de mogelijke toename van meldingen en druk op de toezichtcapaciteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (inwerkingtreding na communicatie), maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke criteria voor succes of evaluatie van de effectiviteit van het nieuwe artikel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om Artikel 2:79 op te nemen in de APV van de gemeente Achtkarspelen.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van burgerparticipatie in het voorstel. Het lijkt een top-down benadering zonder directe betrokkenheid van burgers in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op het aanpakken van woonoverlast.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen, maar er kunnen kosten ontstaan als de toezichtcapaciteit niet voldoende is om het aantal meldingen aan te kunnen. Dit risico wordt erkend, maar er is geen gedetailleerd plan voor hoe deze kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woonoverlast Artikel 151d Gemeentewet APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Burgemeestersbevoegdheid Last onder dwangsom Bestuursdwang Beleidsregels Toezichtcapaciteit Gedragsaanwijzing MeldingenVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
Jeffrey Graansma - PVV
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
F.j. Hoekstra
T. Nicolai
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.d. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.d. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
A.g. Zandbergen-beishuizen
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.d. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
E. Hooghiemstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai -
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
J. Stellinga -
A.g. Zandbergen-beishuizen -
E. Hooghiemstra -
Agendapunt 8 Kaderbrief 2020-2023 Veiligheidsregio Fryslân
Friese Gemeenten Uit Kritiek op Stijgende Kosten Veiligheidsregio
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met het geven van een zienswijze op de Kaderbrief 2020-2023 van de Veiligheidsregio Fryslân. Tijdens het debat uitten raadsleden hun zorgen over de stijgende kosten en de noodzaak voor meer transparantie en keuzes.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeenteraad van Achtkarspelen werd donderdagavond fel gedebatteerd over de Kaderbrief 2020-2023 van de Veiligheidsregio Fryslân. De brief, die financiële ontwikkelingen voor de brandweerzorg en publieke gezondheidszorg in Friesland bespreekt, vraagt om een reactie van de Friese gemeenten. De raad stemde in met het geven van een zienswijze, maar niet zonder kritische kanttekeningen.De heer Van Oosten van de ChristenUnie opende het debat met scherpe kritiek: "De Veiligheidsregio lijkt meer op een bodemloze put. Wij als gemeente moeten steeds meer autonomie uit handen geven, en dat heeft een prijs." Hij benadrukte de noodzaak van samenwerking, maar pleitte voor een scenarioanalyse om de noodzaak van extra uitgaven te onderbouwen.
De heer Terpstra van het CDA sloot zich hierbij aan en prees het werk van de vrijwilligers binnen de Veiligheidsregio, maar uitte zijn zorgen over de stijgende kosten. "Een toename van 15% is fors. We moeten als gemeente de broekriem aanhalen," aldus Terpstra. Hij riep op tot meer transparantie en vroeg zich af waarom er geen duidelijke keuzes worden gepresenteerd.
De PvdA, vertegenwoordigd door de heer Stellinga, had weinig toe te voegen en sloot zich aan bij de eerdere sprekers. "Wij zien de vragen die de heer Terpstra heeft gesteld en wachten de antwoorden af," aldus Stellinga.
De heer Van der Meer van de FNP benadrukte dat de stijgende kosten niet zomaar geaccepteerd kunnen worden. "Wij onderschrijven de zorgen van het college en vragen om een inhoudelijke reactie van de Veiligheidsregio," zei Van der Meer.
De discussie werd afgesloten door de heer Graansma, die zijn steun uitsprak voor de opmerkingen van Terpstra en Van Oosten. "De stijging van de kosten is zorgwekkend. We moeten meer invloed uitoefenen en druk zetten," aldus Graansma.
Ondanks de kritische geluiden stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel om een zienswijze te geven. De raad hoopt dat de Veiligheidsregio Fryslân de zorgen serieus neemt en met meer transparantie en keuzes komt in de toekomst.
Samenvatting
De Kaderbrief 2020-2023 van de Veiligheidsregio Fryslân bespreekt de financiële ontwikkelingen die de komende jaren van invloed kunnen zijn op de brandweerzorg en publieke gezondheidszorg in Friesland. De brief, verstuurd op 6 december 2018, vraagt om een reactie van de Friese gemeenten voor 8 februari 2019. Belangrijke punten zijn de landelijke ontwikkelingen zoals de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, die financiële risico's met zich meebrengt, en de evaluatie van de Wet veiligheidsregio’s. Op gezondheidsgebied richt de GGD zich op het project Rookvrije Generatie Fryslân en de uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma. Voor de brandweer zijn er plannen voor een nieuwe kazerne in Oudega en de overdracht van de meldkamertaak aan de Landelijke Meldkamerorganisatie. Crisisbeheersing richt zich op nieuwe crisistypen en samenwerking met publieke en private partners. De organisatie en bedrijfsvoering vragen om verdere digitalisering en onderzoek naar kostenefficiëntie. De gemeenteraad van Achtkarspelen stemt in met het geven van een zienswijze op de Kaderbrief, waarbij zorgen worden geuit over de jaarlijkse stijgingen van de gemeentelijke bijdrage en de noodzaak voor bepaalde keuzes.
Fryske gemeenten kritisearje stigende kosten fan feiligensregio.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei it jaan fan in beskôging op de Kaderbrief 2020-2023 fan de Feiligensregio Fryslân. Tidens it debat útten riedsleden har soargen oer de stigjende kosten en de need foar mear trochsicht en karren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de ried fan Achtkarspelen waard tongersdeitejûn skerp debattearre oer de Kaderbrief 2020-2023 fan de Feiligensregio Fryslân. De brief, dy't finansjele ûntwikkelingen foar de brânwachtsoarch en publike sûnenssoarch yn Fryslân besprekt, freget om in reaksje fan de Fryske gemeenten. De ried stimde yn mei it jaan fan in sichtwize, mar net sûnder krityske kanttekenings.De hear Van Oosten fan de ChristenUnie iepene it debat mei skerpe krityk: "De Feiligensregio liket mear op in ûndergrûnske put. Wy as gemeente moatte hieltyd mear autonomie út hannen jaan, en dat hat in priis." Hy benadrukke de needsaak fan gearwurking, mar pleite foar in scenarioanalyse om de needsaak fan ekstra útjouwerijen te ûnderbouwen.
De hear Terpstra fan it CDA sloot him hjirby oan en priisde it wurk fan de frijwilligers binnen de Feiligensregio, mar út syn soargen oer de stjûgende kosten. "In tastimming fan 15% is flink. Wy moatte as gemeente de broekriem oanhelje," sa sei Terpstra. Hy ropt op ta mear transparânsje en frege him ôf wêrom der gjin dúdlike karren presintearre wurde.
De PvdA, fertsjintwurdige troch de hear Stellinga, hie net folle ta te foegjen en sloot him oan by de eardere sprekkers. "Wy sjogge de fragen dy't de hear Terpstra steld hat en wachtsje de antwurden ôf," sa sei Stellinga.
De hear Van der Meer fan de FNP benadrukke dat de stjûgende kosten net sa mar akseptearre wurde kinne. "Wy ûnderskriuwe de soargen fan it kolleezje en freegje om in ynhâldlike reaksje fan de Feiligensregio," sa sei Van der Meer.
De diskusje waard ôfsluten troch de hear Graansma, dy't syn stipe útspruts foar de opmerkings fan Terpstra en Van Oosten. "De stiging fan de kosten is beangstigjend. Wy moatte mear ynfloed útoefenje en druk sette," sa sei Graansma.
Nettsjinsteande de krityske lûden stimde de mearderheid fan de ried yn mei it foarstel om in sichtwize te jaan. De ried hoopet dat de Feiligensregio Fryslân de soargen serieus nimt en mei mear transparânsje en karren komt yn de takomst.
Samenvatting
De Kaderbrief 2020-2023 fan de Feiligensregio Fryslân besprekt de finansjele ûntwikkelingen dy't de kommende jierren fan ynfloed wêze kinne op de brânwachtsoarch en de publike sûnenssoarch yn Fryslân. De brief, ferstjoerd op 6 desimber 2018, freget om in reaksje fan de Fryske gemeenten foar 8 febrewaris 2019. Belangrike punten binne de lanlike ûntwikkelingen lykas de Wet normalisearring rjochtsposysje amtneren, dy't finansjele riziko's meibringt, en de evaluaasje fan de Wet feiligensregio's. Op sûnensgebiet rjochtet de GGD har op it projekt Rookfrije Generaasje Fryslân en de útfiering fan it Ryksfaksinaasjeprogramma. Foar de brânwacht binne der plannen foar in nije kazerne yn Aldegea en de oerdracht fan de meldkamertaak oan de Lanlike Meldkamerorganisaasje. Krizisbehear rjochtet him op nije krizistypen en gearwurking mei publike en private partners. De organisaasje en bedriuwsfoering freegje om fierdere digitalisearring en ûndersyk nei kosteneffisjinsje. De gemeenteried fan Achtkarspelen stimt yn mei it jaan fan in sjenwize op de Kaderbrief, dêr't soargen útsprutsen wurde oer de jierlikse stigingen fan de gemeentlike bydrage en de needsaak foar bepaalde karren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kaderbrief 2020-2023 Veiligheidsregio Fryslân". Het voorstel betreft een reactie op de Kaderbrief 2020-2023 van de Veiligheidsregio Fryslân, waarin financiële en beleidsmatige ontwikkelingen worden geschetst die van invloed kunnen zijn op de brandweerzorg en publieke gezondheidszorg in de regio. De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd om een zienswijze te geven op deze Kaderbrief, met name gericht op de financiële implicaties en de noodzaak van bepaalde beleidskeuzes. Het voorstel benadrukt de noodzaak van transparantie en alternatieve scenario’s voor de stijgende kosten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een uitgebreide samenvatting biedt van de financiële en beleidsmatige ontwikkelingen die in de Kaderbrief worden besproken. Het bevat echter weinig gedetailleerde informatie over de specifieke impact op de gemeente Achtkarspelen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de Kaderbrief 2020-2023. Dit houdt in dat de raad zijn zorgen en aanbevelingen kenbaar maakt voordat het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Fryslân een definitief besluit neemt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en of zij aanvullende opmerkingen of bezwaren willen maken over de financiële stijgingen en beleidskeuzes die in de Kaderbrief worden voorgesteld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen concrete doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan specifieke details over hoe de financiële stijgingen gerechtvaardigd worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met het geven van een zienswijze door middel van de bijgevoegde conceptreactie.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over burgerparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel schetst aanzienlijke financiële gevolgen, waaronder stijgende loonkosten en investeringen in gezondheidszorg en brandweer. Er wordt aangegeven dat de gemeentelijke bijdrage jaarlijks stijgt, maar er is een oproep voor meer transparantie en alternatieve scenario’s om deze kosten te rechtvaardigen. De dekking van deze kosten wordt niet specifiek uitgewerkt in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Kaderbrief 2020-2023 Brandweerzorg Publieke gezondheidszorg Friese Aanpak Omgevingsvisie Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) Rookvrije Generatie Fryslân Rijksvaccinatieprogramma CrisisbeheersingVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
G. Gerbrandy (voorzitter)
Gert Terpstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
Plakferfangend Foarsitter
G. Gerbrandy (portefeuillehouder)
Plakferfangend Foarsitter
G. Gerbrandy (portefeuillehouder)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (portefeuillehouder)
Plakferfangend Foarsitter
G. Gerbrandy (portefeuillehouder)
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (portefeuillehouder)
Plakferfangend Foarsitter
G. Gerbrandy (portefeuillehouder)
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (portefeuillehouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Gert Terpstra - CDA
P.m. Jonker (wethouder)
Gert Terpstra - CDA
P.m. Jonker (wethouder)
Gert Terpstra - CDA
P.m. Jonker (wethouder)
Gert Terpstra - CDA
P.m. Jonker (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten -
J. Stellinga -
M.c. Buising -
Agendapunt 9 Uitvoeringsprogramma inwoners- en overheidsparticipatie
Gemeente Achtkarspelen zet in op burgerparticipatie met nieuw programma
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem ingestemd met een ambitieus uitvoeringsprogramma dat de betrokkenheid van inwoners bij het gemeentelijk beleid moet vergroten. Het programma richt zich op inspraak, initiatieven vanuit de gemeenschap en de ontwikkeling van de gemeentelijke organisatie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat op 24 januari 2019 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen het uitvoeringsprogramma voor inwoners- en overheidsparticipatie goedgekeurd. Het programma, dat al in de begroting van 2019 is opgenomen, moet de samenwerking tussen de gemeente en haar inwoners versterken. Een belangrijk onderdeel is de oprichting van een 'samenwerktafel', waar de gemeenteraad, het college en de ambtelijke organisatie samenkomen om knelpunten te analyseren en samenwerkingsafspraken te maken.Mevrouw Zandbergen prees het programma als een "prachtig document" en benadrukte de noodzaak van een cultuurverandering binnen de gemeentelijke organisatie. "We moeten af van het afvinken en meer ruimte geven aan initiatieven van inwoners," aldus Zandbergen. Ze herinnerde eraan dat de eerste stappen in 2015 al werden gezet, maar dat er nog veel werk aan de winkel is.
De discussie werd verder aangezwengeld door de heer Graansma van de PVV, die een motie indiende voor een digitaal raadplegingsplatform. "We moeten de stem van de burger beter horen," stelde Graansma. Hoewel de motie uiteindelijk werd aangehouden, benadrukte hij het belang van een platform dat verder gaat dan een simpele app. "Het moet een genuanceerd beeld geven van de mening van alle betrokken burgers."
Wethouder Jonkervreesje reageerde positief op het debat en benadrukte dat het programma een begin is, geen eindpunt. "We moeten voortdurend blijven werken aan het verkleinen van de kloof tussen burger en politiek," zei ze. Ze wees erop dat de gemeente al werkt aan een gepersonaliseerde dienstverlening en dat er plannen zijn voor een digitale app die de betrokkenheid van inwoners moet vergroten.
De raad stemde uiteindelijk unaniem in met het uitvoeringsprogramma, waarmee Achtkarspelen een stap zet richting meer burgerparticipatie. Het programma zal jaarlijks worden geëvalueerd en aangepast waar nodig, om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de behoeften van de inwoners.
Samenvatting
Het uitvoeringsprogramma voor inwoners- en overheidsparticipatie van de gemeente Achtkarspelen richt zich op drie pijlers: inspraak door inwoners, initiatieven vanuit inwoners en/of dorpen, en de ontwikkeling van de gemeentelijke organisatie om deze pijlers te ondersteunen. Het doel is om de samenwerking met inwoners te versterken, zodat de gemeente beter kan aansluiten bij hun behoeften en verwachtingen. Belangrijke elementen zijn communicatie en verwachtingsmanagement. Het programma biedt een kader voor de gemeentelijke organisatie en stelt voor om een 'samenwerktafel' in te richten waar de gemeenteraad, het college en de ambtelijke organisatie samenkomen om knelpunten te analyseren en samenwerkingsafspraken te maken. Het programma is flexibel en vraagt om jaarlijkse evaluaties om te leren en aanpassingen te doen. Het uitvoeringsprogramma is financieel gedekt in de begroting van 2019. De gemeenteraad heeft op 24 januari 2019 besloten het programma vast te stellen en de samenwerktafel in te richten.
Gemeente Achtkarspelen set yn op boargerpertisipaasje mei nij programma
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich ynstimd mei in ambisjeus útfieringsprogramma dat de belutsenheid fan ynwenners by it gemeentlik belied fergrutsje moat. It programma rjochtet him op ynspraak, ynisjativen fanút de mienskip en de ûntwikkeling fan de gemeentlike organisaasje.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in libbich debat op 24 jannewaris 2019 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen it útfieringsprogramma foar ynwenners- en oerheidspartisipaasje goedkard. It programma, dat al yn de begrutting fan 2019 is opnaam, moat de gearwurking tusken de gemeente en har ynwenners fersterkje. In wichtich ûnderdiel is de oprjochting fan in 'gearwurktafel', dêr't de gemeenteried, it kolleezje en de ambtlike organisaasje byinoar komme om knelpunten te analysearjen en gearwurkingsôfspraken te meitsjen.Frou Zandbergen priizge it programma as in "prachtich dokumint" en benadrukke de needsaak fan in kultuerferoaring binnen de gemeentlike organisaasje. "Wy moatte ôf fan it ôfkrúsjen en mear romte jaan oan ynisjativen fan ynwenners," sa sei Zandbergen. Se hie der oan dat de earste stappen yn 2015 al set wiene, mar dat der noch in soad wurk te dwaan is.
De diskusje waard fierder oanwakkerd troch de hear Graansma fan de PVV, dy't in motyf yndiene foar in digitaal raadpleegingsplatform. "Wy moatte de stim fan de boarger better hearre," stelde Graansma. Alhoewol't de motyf úteinlik oanhâlden waard, benadrukke er it belang fan in platform dat fierder giet as in eenvâldige app. "It moat in nuânsearre byld jaan fan de miening fan alle belutsen boargers."
Wethâlder Jonkervreesje reagearre posityf op it debat en benadrukke dat it programma in begjin is, gjin einpunt. "Wy moatte trochgeand bliuwe wurkje oan it ferlytsjen fan de ôfstân tusken boarger en polityk," sa sei se. Se wiisde derop dat de gemeente al wurket oan in persoanlike tsjinstferliening en dat der plannen binne foar in digitale app dy't de belutsenheid fan ynwenners fergrutsje moat.
De ried stimde úteinlik ienriedich yn mei it útfieringsprogramma, wêrmei Achtkarspelen in stap set nei mear boargerpartisipaasje. It programma sil jierliks wurde evalúearre en oanpast wurde wêr nedich, om sa goed mooglik oan te sluten by de behoeften fan de ynwenners.
Samenvatting
It útfieringsprogram foar ynwenners- en oerheidspartisipaasje fan de gemeente Achtkarspelen rjochtet him op trije pilaren: ynspraak troch ynwenners, ynisjativen fanút ynwenners en/of doarpen, en de ûntwikkeling fan de gemeentlike organisaasje om dizze pilaren te stypjen. It doel is om de gearwurking mei ynwenners te fersterkjen, sadat de gemeente better oanslute kin by har behoeften en ferwachtingen. Belangrike eleminten binne kommunikaasje en ferwachtingsmanagement. It programma biedt in kader foar de gemeentlike organisaasje en stelt foar om in 'gearwurktafel' yn te rjochtsjen dêr't de gemeenteried, it kolleezje en de ambtlike organisaasje byinoar komme om knelpunten te analysearjen en gearwurkingsôfspraken te meitsjen. It programma is fleksibel en freget om jierlikse evaluaasjes om te learen en oanpassingen te dwaan. It útfieringsprogram is finansjeel dekt yn de begrutting fan 2019. De gemeenteried hat op 24 jannewaris 2019 besletten it programma fêst te stellen en de gearwurktafel yn te rjochtsjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie, getiteld "Digitaal raadplegingsplatform," werd ingediend tijdens de vergadering van de gemeenteraad van Achtkarspelen op 24 januari 2019. De motie verzoekt het college om de mogelijkheid te onderzoeken voor het opzetten van een digitaal platform waarmee burgers geraadpleegd kunnen worden over diverse onderwerpen. Het doel is om een breder scala aan meningen van burgers te verzamelen en zo een genuanceerder beeld te krijgen van de publieke opinie. Dit platform zou een aanvulling kunnen zijn op bestaande participatiestructuren en kan mogelijk uitgebreid worden met digitale stemmogelijkheden.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk maakt wat het doel is en waarom het belangrijk wordt geacht. Echter, het mist specifieke details over hoe het onderzoek uitgevoerd zou moeten worden en welke criteria gebruikt zouden moeten worden om het succes van het platform te evalueren.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het college te verzoeken het onderzoek naar het digitale raadplegingsplatform uit te voeren. De raad moet ook beslissen of ze het voorstel steunen en of ze middelen willen toewijzen voor het onderzoek en de eventuele implementatie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan digitale burgerparticipatie en of ze bereid zijn middelen te investeren in het onderzoek en de mogelijke ontwikkeling van het platform. Ze moeten ook overwegen hoe dit platform zich verhoudt tot bestaande participatiestructuren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare criteria, een tijdsbestek voor het onderzoek, en een duidelijke acceptatiegraad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en kosten zijn niet gespecificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het college willen verzoeken om het onderzoek naar het digitale raadplegingsplatform uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel richt zich op het verbeteren van burgerparticipatie door een breder scala aan meningen te verzamelen via een digitaal platform.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar het gebruik van digitale middelen kan bijdragen aan een duurzamere manier van participatie door minder fysieke bijeenkomsten te vereisen.
Financiële Gevolgen:
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit zou een belangrijk aspect zijn voor de raad om te overwegen bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Digitaal raadplegingsplatform Inwonersparticipatie Overheidsparticipatie Inspraak Burgers Besluitvorming Software Vraagstelling Samenwerktafel Digitale stemmogelijkhedenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Uitvoeringsprogramma inwoners- en overheidsparticipatie". Dit programma is gericht op het versterken van de samenwerking tussen de gemeente Achtkarspelen en haar inwoners. Het bestaat uit drie pijlers: inspraak door inwoners, initiatieven vanuit inwoners en/of dorpen, en de ontwikkeling van de gemeentelijke organisatie om deze participatie te faciliteren. Het doel is om beter aan te sluiten bij de behoeften van inwoners en duidelijkheid te scheppen over wat zij van de gemeente kunnen verwachten. Communicatie en verwachtingsmanagement zijn hierbij cruciaal.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een kader voor de ontwikkeling van inwoners- en overheidsparticipatie en benoemt de belangrijkste elementen en risico's. Echter, de details over de uitvoering en specifieke actieplannen ontbreken nog.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol. Het is aan de raad om het uitvoeringsprogramma vast te stellen en afspraken te maken over de aanpak van knelpunten via de samenwerktafel.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het programma en de inrichting van de samenwerktafel. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van middelen en aandachtspunten binnen het programma.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het biedt een algemeen kader zonder specifieke meetbare doelen of tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitwerking van actieplannen ontbreekt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het uitvoeringsprogramma vast te stellen en de samenwerktafel in te richten voor het aanpakken van knelpunten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie als kernonderdeel, met een focus op inspraak en initiatieven van inwoners. De samenwerktafel is bedoeld om participatie te structureren en te bevorderen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedekt in de begroting van 2019. Specifieke bedragen worden niet genoemd in de samenvatting, maar zijn opgenomen in het uitvoeringsprogramma.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inwonersparticipatie Overheidsparticipatie Samenwerktafel Gemeentelijke organisatie Communicatie Verwachtingsmanagement Dienstverlening Inspraak Initiatieven HandelingsperspectiefVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
A.g. Zandbergen-beishuizen
G. Gerbrandy (voorzitter)
A.g. Zandbergen-beishuizen
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
A.g. Zandbergen-beishuizen
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
A.g. Zandbergen-beishuizen
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga
G. Gerbrandy (voorzitter)
A.g. Zandbergen-beishuizen
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
Toos van der Vaart - CU
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
R. Van Der Wal
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
M. Dotinga-van Der Veen
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Toos van der Vaart - CU
Jeffrey Graansma - PVV
Jeffrey Graansma - PVV
Toos van der Vaart - CU
G. Gerbrandy (voorzitter)
Toos van der Vaart - CU
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
P.m. Jonker (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
M. Dotinga-van Der Veen
P.m. Jonker (wethouder)
M. Dotinga-van Der Veen
P.m. Jonker (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
P.m. Jonker (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
P.m. Jonker (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
M. Dotinga-van Der Veen
G. Gerbrandy (voorzitter)
P.m. Jonker (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Toos van der Vaart - CU
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
01:00:17 - 01:03:32 - 01:04:05 - 01:04:32 - 01:05:02 - 01:05:30 - 01:06:31 - 01:07:04 - 01:10:06 - 01:13:58 - 01:16:46 - 01:23:53 - 01:28:22 - 01:29:35 - 01:30:02 - 01:30:16 - 01:31:38 - 01:33:30 - 01:35:28 - 01:36:19 - 01:36:21 - 01:37:38 - 01:37:47 - 01:38:27 - 01:41:05 - 01:45:17 - 01:46:20 - 01:46:51 - 01:55:53 - 01:56:32 - 01:56:49 - 01:57:54 - 01:58:23 - 02:00:34 - 02:01:39 - 02:03:12 - 02:03:28
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Agendapunt 10 Financiële parameters 2019 bouwgrondexploitaties
Gemeenteraad Achtkarspelen Stelt Nieuwe Financiële Parameters Vast voor Bouwgrond
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met nieuwe financiële parameters voor de bouwgrondexploitaties van 2019. Deze parameters, waaronder een renteparameter van 0,50% en een disconteringsvoet van 2%, zullen de basis vormen voor de jaarlijkse actualisatie van de bouwgrondexploitaties.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 24 januari 2019 besloten om de financiële parameters voor de bouwgrondexploitaties voor 2019 vast te stellen. Deze parameters zijn: een renteparameter van 0,50%, een disconteringsvoet van 2%, een jaarlijkse kostenstijging van 2% en een jaarlijkse opbrengststijging van 0%. Deze parameters worden gebruikt bij de jaarlijkse actualisatie van de bouwgrondexploitaties. Het vaststellen van deze parameters is een bevoegdheid van de raad en volgt wettelijke richtlijnen. De resultaten van de herziene grondexploitaties zullen in het voorjaar van 2019 worden gepresenteerd.
Gemeenteried Achtkarspelen Stelt Nije Finansjele Parameters Fêst foar Bougrûn
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei nije finansjele parameters foar de bougrûnexploitaasjes fan 2019. Dizze parameters, wêrûnder in renteparameter fan 0,50% en in diskontearingsfoet fan 2%, sille de basis foarmje foar de jierlikse aktualisaasje fan de bougrûnexploitaasjes.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 24 jannewaris 2019 besletten om de finansjele parameters foar de bougrûnûntwikkelingen foar 2019 fêst te stellen. Dizze parameters binne: in renteparameter fan 0,50%, in diskontearingsfoet fan 2%, in jierlikse kostenstiging fan 2% en in jierlikse opbringststiging fan 0%. Dizze parameters wurde brûkt by de jierlikse aktualisaasje fan de bougrûnûntwikkelingen. It fêststellen fan dizze parameters is in befoegdheid fan de ried en folget wetlike rjochlinen. De resultaten fan de herseachde grûnûntwikkelingen sille yn it foarjier fan 2019 presintearre wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Financiële parameters 2019 bouwgrondexploitaties". Het doel is om de financiële parameters voor 2019 vast te stellen voor de actualisatie van bouwgrondexploitaties. De parameters omvatten een renteparameter van 0,50%, een disconteringsvoet van 2%, een jaarlijkse kostenstijging van 2% en een jaarlijkse opbrengststijging van 0%. Deze parameters zijn essentieel voor het herzien van de grondexploitaties en worden vastgesteld volgens wettelijke richtlijnen. Het voorstel benadrukt dat de woningprijzen minder sterk stijgen dan de bouwkosten, wat druk zet op de kavelprijzen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke financiële parameters en hun onderbouwing bevat. Het volgt de wettelijke richtlijnen en biedt een duidelijke uitleg over de keuzes voor de rente, disconteringsvoet, kosten- en opbrengststijging.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de financiële parameters vast te stellen die gebruikt worden bij de jaarlijkse actualisatie van de bouwgrondexploitaties. Dit is een belangrijke stap in het proces van grondexploitatiebeheer.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het vaststellen van de financiële parameters die invloed hebben op de gemeentelijke grondexploitaties. De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde parameters, rekening houdend met de economische omstandigheden en de impact op de woningmarkt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke en meetbare parameters vaststelt voor een specifieke periode. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde financiële parameters voor 2019 vast te stellen en deze te hanteren bij de actualisatie van de bouwgrondexploitaties.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat burgerparticipatie niet van toepassing is. Dit suggereert dat er geen directe betrokkenheid van burgers is bij het vaststellen van deze financiële parameters.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële parameters en economische overwegingen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn dat de vastgestelde parameters invloed hebben op de berekeningen van de bouwgrondexploitaties. Het voorstel geeft aan dat deze parameters worden toegepast in de herziene exploitatieberekeningen per 1 januari 2019, maar er is geen specifieke dekking of budgettaire impact vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bouwgrondexploitaties Financiële parameters Renteparameter Disconteringsvoet Kostenstijging Opbrengststijging Grondexploitaties GWW-kosten Plankosten LoonkostenindexVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 11 Bouwgrondexploitatie De Lits Buitenpost
Gemeenteraad Achtkarspelen stemt in met bouwproject De Lits
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de bouwgrondexploitatie voor de locatie De Lits in Buitenpost. Het project, dat een uitvoeringskrediet van € 637.000 omvat, moet de bouw van sociale huurwoningen mogelijk maken. Ondanks zorgen over de financiële haalbaarheid en de rol van woningcorporatie SWA, stemde de meerderheid van de raad voor het voorstel.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 24 januari 2019 werd het voorstel voor de bouwgrondexploitatie van De Lits uitgebreid besproken. Het project, dat de bouw van sociale huurwoningen in Buitenpost mogelijk moet maken, stuitte op zowel steun als kritiek vanuit de raad.Wethouder Spoelstra benadrukte het belang van het project: "We willen bouwen, bouwen en nog eens bouwen. Het is essentieel voor de leefbaarheid in onze dorpen." Het uitvoeringskrediet van € 637.000 wordt gedekt door de verwachte grondopbrengsten, maar er is ook een voorziening getroffen voor een verwacht negatief saldo van € 197.000.
De discussie in de raad draaide vooral om de financiële aspecten en de rol van woningcorporatie SWA. Raadslid Nicolai van de PvdA uitte zijn zorgen over de kosten en de informatievoorziening: "Het is essentieel dat we als raad goed geïnformeerd worden over de kosten per vierkante meter en de verwachte opbrengsten."
Hoekstra van Gemeentebelangen Achtkarspelen (GBA) vroeg zich af waarom de gemeente verlies zou moeten nemen op de grondexploitatie: "Waarom bevoordelen we SWA met een lagere grondprijs? Particuliere ontwikkelaars betalen veel meer."
Ondanks de kritische vragen stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. De wethouder beloofde in de toekomst beter te communiceren over de financiële details en de samenwerking met SWA te evalueren. "We moeten ervoor zorgen dat de afspraken met SWA helder zijn en dat we als gemeente niet onnodig verlies lijden," aldus Spoelstra.
Met de goedkeuring van het voorstel kan de voorbereiding van het ontwerpbestemmingsplan doorgaan, met een verwachte vrijgave voor inspraak in maart 2019 en vaststelling van het planologische kader in oktober 2019. De startuitgifte van de bouwkavels is voorzien eind 2019.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 24 januari 2019 besloten om de bouwgrondexploitatie voor de locatie De Lits in Buitenpost vast te stellen. Dit besluit omvat het beschikbaar stellen van een uitvoeringskrediet van € 637.000, dat gedekt wordt door de verwachte grondopbrengsten. Daarnaast wordt er een voorziening getroffen voor een verwacht negatief saldo van € 197.000. De benodigde gronden worden vanuit de 'ruwe gronden' ingebracht in de bouwgrondexploitatie. De exploitatie dient als financieel sturingsmiddel en wordt jaarlijks geactualiseerd. Het plan is voor rekening en risico van de gemeente, die verantwoordelijk is voor de verkoop van bouwrijpe kavels en de aanleg van de omliggende openbare ruimte. De voorbereiding van het ontwerpbestemmingsplan is gestart, met een verwachte vrijgave voor inspraak in maart 2019 en vaststelling van het planologische kader in oktober 2019. De startuitgifte van de bouwkavels is voorzien eind 2019.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei bouprojekt De Lits.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de bougrûnexploitaasje foar de lokaasje De Lits yn Bûtenpost. It projekt, dat in útfieringskredyt fan € 637.000 befettet, moat de bou fan sosjale hierwenningen mooglik meitsje. Ûndanks soargen oer de finansjele haalberens en de rol fan wenkorporaasje SWA, stimde de mearderheid fan de ried foar it foarstel.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering fan 24 jannewaris 2019 waard it foarstel foar de bougrûnexploitaasje fan De Lits útwreide besprutsen. It projekt, dat de bou fan sosjale hierwenningen yn Bûtenpost mooglik meitsje moat, stjitte op sawol stipe as krityk fanút de ried.Wethâlder Spoelstra benadrukke it belang fan it projekt: "Wy wolle bouwe, bouwe en nochris bouwe. It is essinsjeel foar de leefberens yn ús doarpen." It útfieringskredyt fan € 637.000 wurdt dekt troch de ferwachte grûnopbringsten, mar der is ek in foarsjennings troffen foar in ferwachte negatyf saldo fan € 197.000.
De diskusje yn de ried draaide foaral om de finansjele aspekten en de rol fan wenningkorporaasje SWA. Riedslid Nicolai fan de PvdA útte syn soargen oer de kosten en de ynformaasjefoarsjenning: "It is essinsjeel dat wy as ried goed ynformaasje krije oer de kosten per fjouwerkante meter en de ferwachte opbringsten."
Hoekstra fan Gemeentebelangen Achtkarspelen (GBA) frege him ôf wêrom't de gemeente ferlies nimme soe op de grûnexploitaasje: "Wêrom befoardiele wy SWA mei in leger grûnpriis? Partikuliere ûntwikkelders betelje folle mear."
Nettsjinsteande de krityske fragen stimde de mearderheid fan de ried yn mei it foarstel. De wethâlder beloofde yn de takomst better te kommunisearjen oer de finansjele details en de gearwurking mei SWA te evalueren. "Wy moatte derfoar soargje dat de ôfspraken mei SWA helder binne en dat wy as gemeente net ûnnedich ferlies lije," sa Spoelstra.
Mei de goedkarring fan it foarstel kin de foarberieding fan it ûntwerpbestimmingsplan trochgong fine, mei in ferwachte frijjouwing foar ynspraak yn maart 2019 en fêststelling fan it planologyske kader yn oktober 2019. De startútjefte fan de boukavels is foarsjoen ein 2019.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 24 jannewaris 2019 besletten om de bougrûnexploitaasje foar de lokaasje De Lits yn Bûtenpost fêst te stellen. Dit beslút behellet it beskikber stellen fan in útfieringskredyt fan € 637.000, dat dekt wurdt troch de ferwachte grûnopbringsten. Dêrneist wurdt der in foarsjennig troffen foar in ferwachte negatyf saldo fan € 197.000. De nedige grûnen wurde fanút de 'rûwe grûnen' ynbringt yn de bougrûnexploitaasje. De exploitaasje docht tsjinne as finansjeel stjoermiddel en wurdt jierliks aktualisearre. It plan is foar rekken en risiko fan de gemeente, dy't ferantwurdlik is foar de ferkeap fan bourike kavels en de oanlis fan de omjouwende iepenbiere romte. De foarbereiding fan it ûntwerpbestimmingsplan is begûn, mei in ferwachte frijgave foar ynspraak yn maart 2019 en fêststelling fan it planologyske kader yn oktober 2019. De startútjefte fan de boukavels is foarsjoen ein 2019.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Bouwgrondexploitatie De Lits Buitenpost". Het doel is om de financiële kaders vast te stellen voor de ontwikkeling van de locatie De Lits in Buitenpost. Dit omvat het beschikbaar stellen van een uitvoeringskrediet van € 637.000, gedekt door grondopbrengsten, en het treffen van een voorziening voor een verwacht negatief saldo van € 197.000. De benodigde gronden worden ingebracht in de bouwgrondexploitatie. Het voorstel biedt inzicht in de kosten en opbrengsten van de planontwikkeling en dient als financieel sturingsmiddel voor de gemeente.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de financiële aspecten en de stappen die nodig zijn voor de ontwikkeling van de locatie. Er is echter weinig informatie over de inhoudelijke aspecten van het bestemmingsplan zelf.
Rol van de Raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de bouwgrondexploitatie en het beschikbaar stellen van het uitvoeringskrediet. Daarnaast moet de raad een voorziening treffen voor het verwachte negatieve saldo.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de financiële risico's en de toewijzing van middelen. Er moet ook worden overwogen of de verwachte opbrengsten en kosten realistisch zijn en of de ontwikkeling in lijn is met de bredere gemeentelijke doelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële kaders en doelen. Het is tijdgebonden met een planning voor de ontwikkeling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de financiële aannames kan een punt van discussie zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de bouwgrondexploitatie vast te stellen, het uitvoeringskrediet beschikbaar te stellen, een voorziening te treffen voor het negatieve saldo, en de gronden in te brengen in de exploitatie.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over burgerparticipatie in het voorstel. Er wordt wel vermeld dat er separate communicatietrajecten zijn doorlopen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk of er duurzame maatregelen worden overwogen in de ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een uitvoeringskrediet van € 637.000, gedekt door grondopbrengsten, en een voorziening voor een negatief saldo van € 197.000. De kosten zijn gedetailleerd opgesomd en er is rekening gehouden met de financiële dekking via grondverkoop.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bouwgrondexploitatie De Lits Buitenpost Bestemmingsplan Uitvoeringskrediet Grondopbrengsten Financiële kaders Grondposities Risico’s BBV-regelgeving SWA (verkoopcontract)Verfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.d. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.d. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
Ij. Van Kammen
R. Van Der Wal
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
R. Van Der Wal
Ij. Van Kammen
Jouke Spoelstra
Ij. Van Kammen
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
02:04:43 - 02:10:50 - 02:14:33 - 02:14:36 - 02:15:32 - 02:19:33 - 02:24:48 - 02:26:20 - 02:28:40 - 02:31:38 - 02:32:25 - 02:33:11 - 02:33:18 - 02:37:06 - 02:37:33 - 02:37:41 - 02:40:42 - 02:42:22 - 02:43:17 - 02:43:59 - 02:44:13 - 02:48:57 - 02:49:50 - 02:50:33 - 02:51:04 - 02:52:12 - 02:52:40 - 02:53:15 - 02:53:27 - 02:53:45 - 02:53:52 - 02:56:51 - 02:58:23 - 03:00:45 - 03:01:27 - 03:01:32 - 03:01:33 - 03:02:04 - 03:03:12 - 03:03:36 - 03:04:26 - 03:06:07 - 03:06:58 - 03:07:20 - 03:08:17 - 03:08:59 - 03:09:24
M.c. Buising -
Agendapunt 12 Starten procedures bestemmingsplannen ‘Partiële herziening Gerkesklooster-Stroobos’ en ‘Gerkesklooster-Stroobos Panwerkswal 1’
Gemeenteraad Achtkarspelen stemt in met herziening bestemmingsplannen Gerkesklooster-Stroobos
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft groen licht gegeven voor de herziening van bestemmingsplannen in Gerkesklooster-Stroobos. Het plan, dat onder meer de bouw van een nieuwe woning aan de Panwerkswal mogelijk maakt, werd met een meerderheid van stemmen aangenomen. FrieslandCampina speelt een centrale rol in deze herziening vanwege milieutechnische redenen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 24 januari 2019 werd het voorstel om de bestemmingsplannen in Gerkesklooster-Stroobos te herzien, uitvoerig besproken. Het plan omvat het wegbestemmen van twee reeds gesloopte woningen aan de Verlaatsterweg en Het Singel, en het mogelijk maken van een nieuwe woning aan de Panwerkswal. FrieslandCampina had hierom verzocht vanwege milieutechnische redenen die de werking van hun melkfabriek beïnvloeden.Raadslid Hoekstra van de Gemeentebelangen Achtkarspelen (GBA) opende het debat met een vraag aan het college over de mogelijkheid om meer woningen te bouwen. "Is er niet een mogelijkheid om direct nog een woning bij te bouwen?" vroeg hij. Het college, vertegenwoordigd door wethouder Spoelstra, legde uit dat de sloop van de woningen eigendom van FrieslandCampina betreft en dat de nieuwe woning binnen de bestaande milieuvergunning van FrieslandCampina gerealiseerd kan worden, ondanks de geluidszonering.
De discussie verliep vlot, met enkele kritische vragen over de impact van de plannen op de geluidscontouren en de bredere gevolgen voor de dorpsontwikkeling. "Het is belangrijk dat we de balans vinden tussen economische ontwikkeling en leefbaarheid," benadrukte een ander raadslid.
Uiteindelijk stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. "Zonder hartelijke stemmen, maar met algemene stemmen wordt dit aangenomen," concludeerde de voorzitter. Hiermee kan de procedurevariant 1 worden gevolgd, wat tijdswinst oplevert doordat niet elke tussenstap met de raad wordt overlegd. Het voorontwerpbestemmingsplan zal ter inzage worden gelegd voor inspraak en overleg, waarna het ontwerpbestemmingsplan voor zienswijzen beschikbaar komt.
De herziening van de bestemmingsplannen in Gerkesklooster-Stroobos markeert een belangrijke stap in de samenwerking tussen de gemeente Achtkarspelen en FrieslandCampina, waarbij zowel economische als milieutechnische belangen zorgvuldig worden afgewogen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 24 januari 2019 besloten om procedures te starten voor de herziening van bestemmingsplannen in Gerkesklooster-Stroobos. Het plan omvat het wegbestemmen van twee reeds gesloopte woningen aan de Verlaatsterweg en Het Singel, en het mogelijk maken van een nieuwe woning aan de Panwerkswal. FrieslandCampina had verzocht om de woningen weg te bestemmen vanwege milieutechnische redenen die de werking van hun melkfabriek beïnvloeden. De nieuwe woning aan de Panwerkswal kan gerealiseerd worden binnen de bestaande milieuvergunning van FrieslandCampina, ondanks de geluidszonering. Er is besloten dat er geen milieueffectrapportage nodig is. De procedures zullen volgens procedurevariant 1 worden uitgevoerd, wat tijdswinst oplevert doordat niet elke tussenstap met de raad wordt overlegd. Het voorontwerpbestemmingsplan wordt ter inzage gelegd voor inspraak en overleg, waarna het ontwerpbestemmingsplan voor zienswijzen beschikbaar komt.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei herbesjoch fan bestimmingsplannen Gerkesklooster-Stroobos.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat grien ljocht jûn foar de herbesjinning fan bestimmingsplannen yn Gerkesklooster-Stroobos. It plan, dat ûnder oaren de bou fan in nije wenning oan de Panwerkswal mooglik makket, is mei in mearderheid fan stimmen oannommen. FrieslandCampina spilet in sintrale rol yn dizze herbesjinning fanwegen miljeutechnyske redenen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 24 jannewaris 2019 waard it foarstel om de bestimmingsplannen yn Gerkesklooster-Stroobos te herzjen, útfierich besprutsen. It plan behellet it ôfwikseljen fan twa al sloopte wenningen oan de Verlaatsterwei en It Singel, en it mooglik meitsjen fan in nije wenning oan de Panwerkswal. FrieslandCampina hie hjirom frege fanwegen miljeutechnyske redenen dy't de wurking fan harren molkefabryk beynfloedzje.Riedslid Hoekstra fan de Gemeentebelangen Achtkarspelen (GBA) iepene it debat mei in fraach oan it kolleezje oer de mooglikheid om mear wenningen te bouwen. "Is der net in mooglikheid om direkt noch in wenning derby te bouwen?" frege er. It kolleezje, fertsjintwurdige troch wethâlder Spoelstra, lein út dat de sloopt fan de wenningen eigendom fan FrieslandCampina belibbet en dat de nije wenning binnen de besteande miljeufergunning fan FrieslandCampina realisearre wurde kin, ûndanks de lûdzonering.
De diskusje ferliep flot, mei in pear krityske fragen oer de ympakt fan de plannen op de lûdskontouren en de breedere gefolgen foar de doarpsûntwikkeling. "It is wichtich dat we de balâns fine tusken ekonomyske ûntwikkeling en leefberens," benadrukke in oar riedslid.
Oan 'e ein stimde de mearderheid fan de ried yn mei it foarstel. "Sûnder hertlike stimmen, mar mei algemiene stimmen wurdt dit oannommen," konkludearre de foarsitter. Hjirmei kin de proseduervariant 1 folge wurde, wat tiidswinst oplevert omdat net elke tuskenstap mei de ried oerlisd hoecht te wurden. It foarûntwerpbestimmingsplan sil ter ynseach lein wurde foar ynspraak en oerlis, wêrnei it ûntwerpbestimmingsplan foar sjenopmerkings beskikber komt.
De herzjenning fan de bestimmingsplannen yn Gerkesklooster-Stroobos makket in wichtige stap yn de gearwurking tusken de gemeente Achtkarspelen en FrieslandCampina, wêrby't sawol ekonomyske as miljeutechnyske belangen soarchfâldich ôfwage wurde.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 24 jannewaris 2019 besletten om prosedueres te starten foar de herzjenning fan bestimmingsplannen yn Gerkesklooster-Stroobos. It plan behellet it ôfjaan fan twa al slooppe wenningen oan de Verlaatsterwei en It Singel, en it mooglik meitsjen fan in nije wenning oan de Panwerkswal. FrieslandCampina hie frege om de wenningen ôf te jaan fanwege miljeutechnyske redenen dy't de wurking fan har molkefabryk beynfloedzje. De nije wenning oan de Panwerkswal kin realisearre wurde binnen de besteande miljeufergunning fan FrieslandCampina, ûndanks de lûdzonering. Der is besletten dat der gjin miljeueffektevaluasje nedich is. De prosedueres sille neffens proseduerfariant 1 útfierd wurde, wat tiidswinst oplevert troch't net elke tuskenstap mei de ried oerlisd wurdt. It foaroarstûntwerpbestimmingsplan wurdt ter ynseach lein foar ynspraak en oerlis, wêrnei it ûntwerpbestimmingsplan foar beswieren beskikber komt.
-
12 - Raadsvoorstel - Starten procedures bestemmingsplannen Partiële herziening Gerkesklooster-Stroobos en Gerkesklooster-Stroobos Panwerkswal 1.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Starten procedures bestemmingsplannen ‘Partiële herziening Gerkesklooster-Stroobos’ en ‘Gerkesklooster-Stroobos Panwerkswal 1’". Het doel is om twee reeds gesloopte woningen aan de Verlaatsterweg en Het Singel weg te bestemmen en een nieuwe woning aan de Panwerkswal mogelijk te maken. Dit is noodzakelijk vanwege milieutechnische redenen die de bedrijfsvoering van FrieslandCampina beïnvloeden. De herziening maakt woningbouw op de Panwerkswal mogelijk, ondanks de geluidszonering van FrieslandCampina, en vereist geen milieueffectrapportage.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de noodzakelijke informatie over de bestemmingsplannen, de redenen voor de wijzigingen, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan. Het college bereidt het besluit voor en legt het ter vaststelling voor aan de raad.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het wegbestemmen van de woningen en het mogelijk maken van een nieuwe woning. Ook moet de raad besluiten of zij akkoord gaat met het volgen van procedurevariant 1 en het niet uitvoeren van een milieueffectrapportage.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de geluidszonering op toekomstige bewoners kan verder worden onderzocht.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het voorstel, de procedures te starten conform procedurevariant 1, en uit te spreken dat een milieueffectrapportage niet noodzakelijk is.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inspraak en zienswijzen mogelijk zijn en dat deze gepubliceerd worden in lokale media en op de gemeentelijke website.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp, maar milieutechnische overwegingen spelen een rol in de besluitvorming.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere uitwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Gerkesklooster-Stroobos Panwerkswal FrieslandCampina Milieuvergunning Woningbouw Geluidszonering Procedurevariant Milieueffectrapportage VerlaatsterwegVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.d. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.d. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 12.a Moasje frjemd oan de oarder fan de dei fan alle fraksjes oer ferheegjen ferkearsfeiligens Alde Dyk
Gemeenteraad Achtkarspelen zet in op verkeersveiligheid: "Een breed gedragen oplossing"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem ingestemd met een motie om de verkeersveiligheid op de Alde Dyk en omliggende wegen te verbeteren. Het voorstel roept op tot de uitvoering van variant 4 uit het BonoTraffics-rapport, met maatregelen tegen te hard rijden en sluipverkeer. Ook de veiligheid op wegen zoals De Tjoele, Nonnepaed en Blauforlaet moet worden aangepakt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat verkeersveiligheid een belangrijk thema is voor de inwoners van Achtkarspelen. "Het is van groot belang dat we een goede oplossing vinden," benadrukte een van de raadsleden. De motie, die unaniem werd aangenomen, vraagt het college om variant 4 uit het BonoTraffics-rapport uit te voeren. Deze variant moet zorgen voor een aanzienlijke verbetering van de verkeersveiligheid in het gebied.De financiering van de maatregelen komt uit gereserveerde middelen, maar er is ruimte om terug te keren naar de raad bij een eventueel tekort. Een jaar na de uitvoering zal het effect van de maatregelen worden geëvalueerd. Bewoners en de LTO worden actief betrokken bij het proces, wat volgens de raad essentieel is voor het draagvlak van de plannen.
Wethouder De Haan reageerde positief op de motie: "Het is een breed gedragen oplossing die recht doet aan de zorgen van onze inwoners." Hij benadrukte dat het college de uitvoering serieus zal nemen en dat de betrokkenheid van de gemeenschap cruciaal is voor het succes van de maatregelen.
Hoewel de motie unaniem werd aangenomen, waren er enkele kritische noten. "Het is een vreemde motie," merkte een raadslid op, verwijzend naar de keuze voor variant 4 zonder verdere inspraakmogelijkheden. Desondanks stemden alle partijen voor de motie, met de nadruk op het belang van verkeersveiligheid voor de gemeenschap.
De vergadering eindigde met een dankwoord van de voorzitter, die de inzet van alle raadsleden en betrokkenen prees. "Het is een eer om hier te mogen werken aan de veiligheid en het welzijn van onze inwoners," aldus de voorzitter. Met de aangenomen motie zet Achtkarspelen een belangrijke stap richting een veiligere leefomgeving voor al haar inwoners.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem een motie aangenomen om de verkeersveiligheid op de Alde Dyk en omliggende wegen te verbeteren. Het college wordt opgeroepen om variant 4 uit het BonoTraffics-rapport uit te voeren, maatregelen te nemen tegen te hard rijden en sluipverkeer, en ook de veiligheid op omliggende wegen zoals De Tjoele, Nonnepaed en Blauforlaet te verbeteren. De financiering komt uit gereserveerde middelen, met de mogelijkheid om terug te keren naar de raad bij een tekort. Een jaar na de uitvoering moet het effect van de maatregelen gerapporteerd worden. Bewoners en de LTO worden bij het proces betrokken. De motie benadrukt dat er momenteel te hard wordt gereden, wat gevaarlijke situaties kan opleveren, vooral voor schoolgaande kinderen. Variant 1 bleek onvoldoende effectief. Onderhoud aan de Alde Dijk en Oude Dijk staat al gepland voor 2019.
Gemeenteried Achtkarspelen set yn op ferkearsfeiligens: "In breed droegen oplossing"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich ynstimd mei in motyf om de ferkearsfeiligens op de Alde Dyk en omlizzende wegen te ferbetterjen. It foarstel ropt op ta de útfiering fan fariant 4 út it BonoTraffics-rapport, mei maatregels tsjin te hurd riden en slûpferkear. Ek de feiligens op wegen lykas De Tjoele, Nonnepaed en Blauforlaet moat oanpakt wurde.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard dúdlik dat ferkearsfeiligens in wichtich tema is foar de ynwenners fan Achtkarspelen. "It is fan grut belang dat we in goede oplossing fine," benadrukke ien fan de riedsleden. De motie, dy't ienstimmich oannommen waard, freget it kolleezje om fariant 4 út it BonoTraffics-rapport út te fieren. Dizze fariant moat soargje foar in aansjenlike ferbettering fan de ferkearsfeiligens yn it gebiet.De finansiering fan de maatregels komt út reservearre middels, mar der is romte om werom te gean nei de ried by in eventueel tekoart. In jier nei de útfiering sil it effekt fan de maatregels wurde evaluearre. Ynwenners en de LTO wurde aktyf belutsen by it proses, wat neffens de ried essinsjeel is foar it draachflak fan de plannen.
Wethâlder De Haan reagearre posityf op de motie: "It is in breed droegen oplossing dy't rjocht docht oan de soargen fan ús ynwenners." Hy benadrukke dat it kolleezje de útfiering serieus nimme sil en dat de belutsenheid fan de mienskip krúsjiaal is foar it sukses fan de maatregels.
Al wie de motie ienstimmich oannommen, der wiene in pear krityske noaten. "It is in frjemde motie," merke in riedslid op, wizend nei de kar foar fariant 4 sûnder fierdere ynspraakmogelikheden. Nettemin stimden alle partijen foar de motie, mei de benadrukking fan it belang fan ferkearsfeiligens foar de mienskip.
De fergadering einige mei in tankwurd fan de foarsitter, dy't de ynset fan alle riedsleden en belutsenen priizge. "It is in eare om hjir te meien te wurkjen oan de feiligens en it wolwêzen fan ús ynwenners," sa de foarsitter. Mei de oannommen motie set Achtkarspelen in wichtige stap rjochting in feiligere libbensomjouwing foar al har ynwenners.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich in motie oannommen om de ferkearsfeiligens op de Alde Dyk en omlizzende wegen te ferbetterjen. It kolleezje wurdt oproppen om variant 4 út it BonoTraffics-rapport út te fieren, maatregels te nimmen tsjin te hurd riden en slûpferkear, en ek de feiligens op omlizzende wegen lykas De Tjoele, Nonnepaed en Blauforlaet te ferbetterjen. De finansiering komt út reservearre middels, mei de mooglikheid om werom te gean nei de ried by in tekoart. Ien jier nei de útfiering moat it effekt fan de maatregels rappele wurde. Bewenners en de LTO wurde by it proses belutsen. De motie benadrukt dat der op it stuit te hurd riden wurdt, wat gefaarlike situaasjes opsmite kin, benammen foar skoalgeande bern. Variant 1 blykte ûnvoldwaande effektyf. Ûnderhâld oan de Alde Dyk en Oude Dyk stiet al pland foar 2019.
-
12a - Moasje frjemd oan de oarder fan de dei fan alle fraksjes oer ferheegjen ferkearsfeiligens Alde Dyk - oannommen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verhoging verkeersveiligheid Alde Dyk
Samenvatting: De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een motie aangenomen om de verkeersveiligheid op de Alde Dyk en omliggende wegen te verbeteren. Dit moet gebeuren door middel van variant 4 uit het BonoTraffics-rapport. Naast de voorgestelde maatregelen voor de Oude Dijk, moeten ook de Alde Dyk en omliggende wegen zoals De Tjoele, Nonnepaed en Blauforlaet aangepakt worden om snelheidsovertredingen en sluipverkeer te verminderen. De financiering komt uit gereserveerde middelen, met de mogelijkheid om terug te keren naar de raad bij een tekort. Een jaar na implementatie wordt gerapporteerd over de effecten. Bewoners en LTO worden betrokken bij het proces.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat specifieke maatregelen, een financieringsplan, en een evaluatieperiode. Echter, details over de exacte maatregelen in variant 4 ontbreken in de samenvatting.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het college op te roepen tot actie en toezicht te houden op de uitvoering en evaluatie van de maatregelen. Ze moeten ook beslissen over eventuele aanvullende financiering.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen welke verkeersmaatregelen prioriteit krijgen en hoe om te gaan met eventuele financieringstekorten. Ook moeten ze beslissen over de mate van betrokkenheid van bewoners en andere belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (evaluatie na een jaar), en tijdgebonden. Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder inzicht in de kosten en exacte maatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details zouden helpen.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om het college op te roepen de voorgestelde maatregelen uit te voeren en te rapporteren over de resultaten. Ze moeten ook beslissen over eventuele aanvullende financiering indien nodig.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat bewoners en de LTO betrokken worden, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar verkeersveiligheid kan bijdragen aan een duurzame leefomgeving door het verminderen van verkeersongelukken en overlast.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen worden deels gedekt door gereserveerde middelen. Bij een tekort moet het college terugkomen naar de raad met een financieringsvoorstel. Details over de kosten zijn niet gespecificeerd in de samenvatting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkeersveiligheid Alde Dyk Maatregelen Sluipverkeer BonoTraffics Onderhoud Bewoners LTO Effectrapportage VerkeersintensiteitVerfijning van de zoekopdracht: