11-10-2018 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Agenda, welkom en mededelingen
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Agendapunt 1 Vaststellen bouwgrondexploitatie Sportvelden Twijzel en vaststellen bestemmingsplan ‘Herinrichting Sportvelden Twijzel’
Gemeente Achtkarspelen: Woningbouw op oud korfbalveld Twijzel goedgekeurd
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de bouwgrondexploitatie voor woningbouw op het oude korfbalveld in Twijzel. Dit besluit, dat een verwachte winst van € 90.000 oplevert, zal bijdragen aan de algemene reserve van de gemeente. Daarnaast werd de financiële verantwoording van de herinrichting van de sportvelden besproken, wat leidde tot een verhoging van de kapitaallast met € 9.147 in het eerste jaar na afronding.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel gepresenteerd door de heer Rijpkema, die de achtergrond en financiële details toelichtte. "We hebben een plan gepresenteerd dat kunstgras en woningbouw op het oude korfbalveld omvat," legde Rijpkema uit. De herinrichting van de sportvelden is inmiddels voltooid, maar de financiering moest worden aangepast vanwege nieuwe BBV-regels.Een belangrijk punt van discussie was de wijziging in het woningbouwplan. Oorspronkelijk zouden er meer woningen worden gebouwd, maar op verzoek van de ontwikkelaars en de lokale woningcorporatie is het aantal woningen naar beneden bijgesteld. "Er komt meer openbaar gebied," aldus Rijpkema. Dit leidde tot vragen over de financiële consequenties, zoals gesteld door raadslid Nicolai: "Hoe verhoudt zich deze kavelprijs tot de normale kabelprijs die erin naar kaspelen gewoon binnen?"
De presentatie maakte duidelijk dat de kosten voor de aanleg van infrastructuur hoger zijn geworden door onder andere waterbergingsproblematiek. Ondanks deze uitdagingen is er een courant plan ontstaan dat zowel door de SWA als de lokale ontwikkelaar wordt ondersteund. "Mocht de huidige ontwikkelaar afhaken, dan kan de gemeente besluiten om woningbouw door particulieren of andere ontwikkelaars te laten realiseren," verzekerde Rijpkema.
De raad had ook de keuze om het woningbouwplan al dan niet in ontwikkeling te nemen, wat invloed heeft op de dekking van de kosten voor de sportvelden. Bij instemming met het woningbouwplan kan het oude korfbalveld worden ingebracht in de grondexploitatie, waardoor het te dekken saldo wordt verlaagd.
Na een uitgebreide discussie en presentatie van de financiële stand van zaken, besloot de raad dat een extra fractiespecialist bijeenkomst niet meer nodig was. "Het is mij nu redelijk duidelijk," concludeerde Nicolai, waarmee hij de stemming van de raad samenvatte.
Met de goedkeuring van het voorstel kan de gemeente Achtkarspelen verder met de ontwikkeling van het woningbouwproject, wat een positieve impuls zal geven aan de lokale gemeenschap in Twijzel.
Samenvatting
Het voorstel van de gemeente Achtkarspelen betreft de vaststelling van de bouwgrondexploitatie voor woningbouw op het oude korfbalveld in Twijzel en de financiële verantwoording van de herinrichting van de sportvelden aldaar. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de bouwgrondexploitatie, die een verwachte winst van € 90.000 oplevert tussen 2020 en 2024, en deze winst aan de algemene reserve toe te voegen. Daarnaast wordt de raad gevraagd akkoord te gaan met de gewijzigde investeringsopzet voor de sportvelden, die leidt tot een stijging van de kapitaallast met € 9.147 in het eerste jaar na afronding. De herinrichting van de sportvelden is voltooid, maar de financiering moet worden aangepast vanwege nieuwe BBV-regels. De raad heeft de keuze om het woningbouwplan al dan niet in ontwikkeling te nemen, wat invloed heeft op de dekking van de kosten voor de sportvelden. Bij instemming met het woningbouwplan kan het oude korfbalveld worden ingebracht in de grondexploitatie, waardoor het te dekken saldo wordt verlaagd.
Gemeente Achtkarspelen: Wenningbou op âld korfbalfjild Twizel goedkard
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de bougrûnexploitaasje foar wenningbou op it âlde korfbalfjild yn Twizel. Dit beslút, dat in ferwachte winst fan € 90.000 opleveret, sil bydrage oan de algemiene reserve fan de gemeente. Dêrneist waard de finansjele feroaring fan de herynrjochting fan de sportfjilden besprutsen, wat liede ta in ferheging fan de kapitaallast mei € 9.147 yn it earste jier nei ôfrin.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard it foarstel presintearre troch de hear Rijpkema, dy't de eftergrûn en finansjele details ta ljocht brocht. "Wy hawwe in plan presintearre dat keunstgers en wenningbou op it âlde korfbalfjild ynhâldt," ferklearre Rijpkema. De herynrjochting fan de sportfjilden is ynmidels foltôge, mar de finansiering moast oanpast wurde fanwege nije BBV-regels.In wichtich punt fan diskusje wie de feroaring yn it wenningbouplan. Oarspronklik soene der mear wenningen boud wurde, mar op fersyk fan de ûntwikkelders en de lokale wenningkorporaasje is it oantal wenningen nei beneden bysteld. "Der komt mear iepenbier gebiet," sa sei Rijpkema. Dit liede ta fragen oer de finansjele gefolgen, sa't steld troch riedslid Nicolai: "Hoe ferhâldt him dizze kavelpriis ta de normale kavelpriis dy't der yn nei kaspelen gewoan binnen?"
De presintaasje makke dúdlik dat de kosten foar de oanlis fan infrastruktuer heger wurden binne troch ûnder oare wetterbergingproblematyk. Ûndanks dizze útdagings is der in akseptabel plan ûntstien dat stipe krijt fan sawol de SWA as de lokale ûntwikkelder. "Mocht de hjoeddeistige ûntwikkelder ôfhâkje, dan kin de gemeente beslute om wenningbou troch partikulieren of oare ûntwikkelders te realisearjen," fersekere Rijpkema.
De ried hie ek de kar om it wenningbouplan al dan net yn ûntwikkeling te nimmen, wat ynfloed hat op de dekking fan de kosten foar de sportfjilden. By ynstimming mei it wenningbouplan kin it âlde korfbalfjild ynbringt wurde yn de grûnexploitaasje, wêrtroch it te dekken saldo ferlege wurdt.
Nei in útwreide diskusje en presintaasje fan de finansjele stân fan saken, besleat de ried dat in ekstra fraksjespesjalistebijienkomst net mear nedich wie. "It is my no redelijk dúdlik," konkludearre Nicolai, wêrmei't er de stimming fan de ried gearfette.
Mei de goedkarring fan it foarstel kin de gemeente Achtkarspelen fierder mei de ûntwikkeling fan it wenningbouprojekt, wat in posityf ympuls jaan sil oan de lokale mienskip yn Twizel.
Samenvatting
It foarstel fan de gemeente Achtkarspelen hat te krijen mei it fêststellen fan de bougrûnexploitaasje foar wenningbou op it âlde korfbalfjild yn Twizel en de finansjele feroaring fan de herynrjochting fan de sportfjilden dêr. De ried wurdt frege yn te stimmen mei de bougrûnexploitaasje, dy't in ferwachte winst fan € 90.000 opleveret tusken 2020 en 2024, en dizze winst ta te foegjen oan de algemiene reserve. Dêrneist wurdt de ried frege akkoart te gean mei de feroare ynfesteringsopset foar de sportfjilden, dy't liede ta in stiging fan de kapitaallast mei € 9.147 yn it earste jier nei ôfrûne. De herynrjochting fan de sportfjilden is foltôge, mar de finansiering moat oanpast wurde fanwege nije BBV-regels. De ried hat de kar om it wenningbouplan al dan net yn ûntwikkeling te nimmen, wat ynfloed hat op de dekking fan de kosten foar de sportfjilden. By ynstimming mei it wenningbouplan kin it âlde korfbalfjild ynbringt wurde yn de grûnexploitaasje, wêrtroch it te dekken saldo ferlege wurdt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bouwgrondexploitatie Sportvelden Twijzel". Het doel is om de gemeentelijke bouwgrondexploitatie voor woningbouw op het oude korfbalveld in Twijzel vast te stellen en de financiële verantwoording voor de herinrichting van de sportvelden te regelen. Het voorstel omvat het vaststellen van de financiële kaders voor de woningbouwontwikkeling en het vrijvallen van een verwacht financieel resultaat van €90.000 aan de algemene reserve. Daarnaast wordt de raad gevraagd in te stemmen met de gewijzigde investeringsopzet voor de sportvelden, wat een stijging van de kapitaallast met zich meebrengt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële informatie en bijlagen die de grondexploitatie en investeringsopzet toelichten. Echter, er is weinig informatie over participatie en duurzaamheid.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de bouwgrondexploitatie en de financiële verantwoording van de sportvelden. Dit omvat het goedkeuren van de financiële kaders en het verwerken van de kapitaallast in de begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze instemmen met de voorgestelde bouwgrondexploitatie en de financiële verantwoording. Dit omvat het al dan niet ontwikkelen van het oude korfbalveld voor woningbouw en het accepteren van de financiële consequenties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten en tijdlijnen. Echter, er zijn risico's verbonden aan de geraamde winst en kosten, wat de haalbaarheid kan beïnvloeden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van marktcondities en subsidies introduceert onzekerheden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de bouwgrondexploitatie en de financiële verantwoording vast te stellen en de kapitaallast in de begroting te verwerken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er communicatietrajecten zijn doorlopen, maar geeft geen details over de mate van participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel verwacht een positief financieel resultaat van €90.000 op termijn. De kapitaallast stijgt met €9.147 in het eerste jaar na afronding. De dekking voor de sportvelden moet deels uit de algemene reserve komen, en er is een risico verbonden aan de geraamde kosten en opbrengsten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bouwgrondexploitatie Woningbouw Sportvelden Twijzel Bestemmingsplan Herinrichting Financiële haalbaarheid Grondexploitatie Investeringsopzet BBV-regels SubsidieVerfijning van de zoekopdracht:
-
01b - A - Raadsvoorstel - Vaststellen bestemmingsplan Herinrichting Sportvelden Twijzel.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen bestemmingsplan ‘Herinrichting Sportvelden Twijzel’
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen bestemmingsplan ‘Herinrichting Sportvelden Twijzel’". Het plan maakt de bouw van maximaal 8 woningen mogelijk op het voormalige korfbalveld in Twijzel. Dit is een vervolg op de dorpsvisie van 2011 en de aanleg van een gezamenlijke sportaccommodatie. Het bestemmingsplan voorziet in de bouw van 4 twee-onder-een-kapwoningen in zowel het koop- als huursegment, met een groenzone en watercompensatie. Er zijn geen zienswijzen ingediend en een MER-beoordeling is niet nodig.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de procedure, de betrokken partijen, en de planologische en financiële aspecten. Er zijn geen belemmeringen of zienswijzen die de vaststelling in de weg staan.
Rol van de raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan op grond van artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening. Het college heeft de voorbereidingen getroffen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de bijbehorende publicatie. Er is ook een keuze om geen plan-MER vast te stellen, gebaseerd op de milieu-impact.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen, geen plan-MER vast te stellen, en het plan op de voorgeschreven wijze bekend te maken.
Participatie:
Er is overleg geweest met omwonenden en het plan heeft ter inzage gelegen voor inspraak en zienswijzen. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat duidt op voldoende participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, gezien de aanleg van een groenzone en watercompensatie. Echter, het voorstel legt hier niet expliciet de nadruk op.
Financiële gevolgen:
De financiële aspecten zijn eerder behandeld in een voorgaand raadsvoorstel. Zonder de grondexploitatie is de financiële uitvoerbaarheid niet gewaarborgd. Het voorstel zelf geeft geen gedetailleerde financiële dekking, maar verwijst naar eerdere besluiten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Herinrichting Sportvelden Twijzel Woningbouw Korfbalveld Kunstgras Omgevingsvergunningen Zienswijzen Natura2000-gebieden Grondexploitatie ISV-subsidieVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
T. Nicolai
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
T. Nicolai
Onbekende spreker
T. Nicolai
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
T. Nicolai
Onbekende spreker
T. Nicolai
Onbekende spreker
T. Nicolai
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
T. Nicolai
Onbekende spreker
T. Nicolai
Onbekende spreker
T. Nicolai
Onbekende spreker
T. Nicolai
Onbekende spreker
T. Nicolai
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
T. Nicolai
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Agendapunt 2 Beleidsplannen Veiligheidsregio Fryslân 2019-2022 en Regionaal Risicoprofiel 2018-2021
Gemeenteraad Achtkarspelen: Geen Zienswijze op Beleidsplannen Veiligheidsregio Fryslân
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de Beleidsplannen Veiligheidsregio Fryslân 2019-2022 en het Regionaal Risicoprofiel 2018-2021. Tijdens een debat werden vragen gesteld over de concrete invulling van de plannen, maar de raad besloot uiteindelijk geen bezwaar te maken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Achtkarspelen werd gediscussieerd over het al dan niet indienen van een zienswijze op de beleidsplannen van de Veiligheidsregio Fryslân. Deze plannen richten zich op brandweerzorg, crisisbeheersing, gezondheid en organisatie, en zijn bedoeld om binnen de huidige begroting te worden gerealiseerd.De discussie werd geopend door de heer Zwaagstra van het CDA, die vragen stelde over de effectiviteit van het Beleidsplan Gezondheid. "Wat is voldoende als het gaat om de toename van groene profielen?" vroeg hij, verwijzend naar de gezondheidsdoelstellingen. Uit de antwoorden bleek dat ongeveer 80% van de doelstellingen als voldoende wordt beoordeeld, wat volgens de raad bijna perfect is.
Een ander punt van discussie was de rol van de GGD en de samenwerking met de Stichting Lezen en Schrijven. De heer Zwaagstra vroeg zich af hoe deze samenwerking precies vorm krijgt. "De GGD werkt samen met de Stichting Lezen en Schrijven om laaggeletterdheid aan te pakken," werd er geantwoord, wat de raad geruststelde over de aanpak van dit probleem.
De heer Hoekstra van de VVD uitte zijn zorgen over de rol van de Veiligheidsregio in de Omgevingswet. "Hoe ziet de concrete inzet van de Veiligheidsregio eruit op gemeentelijk niveau?" vroeg hij. Er werd uitgelegd dat de Veiligheidsregio actief betrokken is bij omgevingslabs en bijeenkomsten over de Omgevingswet, maar dat de exacte invulling nog in ontwikkeling is.
Ondanks de vragen en zorgen besloot de gemeenteraad van Achtkarspelen geen zienswijze in te dienen. De raad lijkt vertrouwen te hebben in de plannen zoals ze nu zijn opgesteld. "Ik hoop dat we daar nog een antwoord op krijgen," sloot de heer Hoekstra af, verwijzend naar de openstaande vragen over de Omgevingswet.
Met de deadline voor het indienen van zienswijzen op 26 oktober 2018, lijkt de gemeenteraad van Achtkarspelen tevreden met de huidige koers van de Veiligheidsregio Fryslân.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om geen zienswijze in te dienen op de Beleidsplannen Veiligheidsregio Fryslân 2019-2022 en het Regionaal Risicoprofiel 2018-2021. Deze plannen zijn opgesteld door de Veiligheidsregio Fryslân en omvatten beleidsplannen voor veiligheid, gezondheid en organisatie. Het Beleidsplan Veiligheid richt zich op brandweerzorg en crisisbeheersing, met als basis het Regionaal Risicoprofiel dat risico's op rampen en crises inventariseert. Het Beleidsplan Gezondheid streeft naar het verminderen van ongezonde levensjaren, met speciale aandacht voor mensen met een lage sociaaleconomische status. Het Beleidsplan Organisatie focust op digitale dienstverlening, duurzaam gedrag en goed werkgeverschap. De plannen zijn abstract geformuleerd en moeten binnen de huidige begroting worden gerealiseerd. Tot 26 oktober 2018 kan een zienswijze worden ingediend, waarna definitieve besluitvorming plaatsvindt. De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten geen zienswijze in te dienen.
Gemeenteried Achtkarspelen: Gjin Sjochwize op Beliedsplannen Feiligensregio Fryslân
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten gjin sicht op te jaan op de Beliedsplannen Fan de Feiligheidsregio Fryslân 2019-2022 en it Regionaal Risikoprofiel 2018-2021. Tidens in debat waarden fragen steld oer de konkret ynfolling fan de plannen, mar de ried hat úteinlik besletten gjin beswier te meitsjen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteriedsfergadering fan Achtkarspelen waard diskusjearre oer it wol of net yndienen fan in sicht op de beliedsplannen fan de Feiligensregio Fryslân. Dizze plannen rjochtsje har op brânwachtsoarg, krisisbehear, sûnens en organisaasje, en binne bedoeld om binnen de hjoeddeistige begroting te wurden realisearre.De diskusje waard iepene troch de hear Zwaagstra fan it CDA, dy't fragen stelde oer de effektiviteit fan it Beliedsplan Sûnens. "Wat is genôch as it giet om de ta-nimme fan griene profilen?" frege er, wizend nei de sûnensdoelstellings. Ut de antwurden dook dat sa'n 80% fan de doelstellings as genôch beoardiele wurdt, wat neffens de ried hast perfekt is.
In oar punt fan diskusje wie de rol fan de GGD en de gearwurking mei de Stichting Lêzen en Skriuwen. De hear Zwaagstra frege him ôf hoe't dizze gearwurking krekt foarm krijt. "De GGD wurket gear mei de Stichting Lêzen en Skriuwen om leechgeletterdheid oan te pakken," waard der antwurde, wat de ried gerêststelde oer de oanpak fan dit probleem.
De hear Hoekstra fan de VVD utere syn soargen oer de rol fan de Feiligensregio yn de Omgevingswet. "Hoe sjocht de konkrete ynzet fan de Feiligensregio derút op gemeentlik nivo?" frege er. Der waard útlein dat de Feiligensregio aktyf belutsen is by omjouwingslabs en byienkomsten oer de Omgevingswet, mar dat de eksakte ynfolling noch yn ûntwikkeling is.
Nettsjinsteande de fragen en soargen besleat de gemeenteried fan Achtkarspelen gjin sicht yn te dienen. De ried liket betrouwen te hawwen yn de plannen sa't se no opsteld binne. "Ik hoopje dat we dêr noch in antwurd op krije," sloot de hear Hoekstra ôf, wizend nei de iepensteande fragen oer de Omgevingswet.
Mei de deadline foar it yndienen fan sichten op 26 oktober 2018, liket de gemeenteried fan Achtkarspelen tefreden te wêzen mei de hjoeddeistige koers fan de Feiligensregio Fryslân.
Samenvatting
It foarstel foar de ried fan Achtkarspelen is om gjin miening yn te tsjinjen op de Beliedsplannen fan de Feiligheidsregio Fryslân 2019-2022 en it Regionaal Risikoprofiel 2018-2021. Dizze plannen binne opsteld troch de Feiligheidsregio Fryslân en behannele beliedsplannen foar feiligens, sûnens en organisaasje. It Beliedsplan Feiligens rjochtet him op brânwacht en krisisbehear, mei as basis it Regionaal Risikoprofiel dat risiko's op rampen en krisen ynventarisearret. It Beliedsplan Sûnens stribbet nei it fermeitsjen fan ûngezûne libbensjierren, mei bysûndere oandacht foar minsken mei in lege sosjaal-ekonomyske status. It Beliedsplan Organisaasje fokusset op digitale tsjinstferliening, duorsum gedrach en goed wurkjouwerskip. De plannen binne abstrakt formulearre en moatte binnen de hjoeddeistige begroting realisearre wurde. Oant 26 oktober 2018 kin in miening yntsjinne wurde, wêrnei definityf beslútfoarming plakfynt. De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten gjin miening yn te tsjinjen.
-
02 - A - Raadsvoorstel - Beleidsplannen Veiligheidsregio Fryslân 2019-2022 en Regionaal Risicoprofiel 2018-2021.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beleidsplannen Veiligheidsregio Fryslân 2019-2022 en Regionaal Risicoprofiel 2018-2021". Het voorstel betreft de vaststelling van nieuwe beleidsplannen voor de Veiligheidsregio Fryslân voor de periode 2019-2022 en een actualisatie van het Regionaal Risicoprofiel voor 2018-2021. De beleidsplannen zijn onderverdeeld in veiligheid, gezondheid en organisatie, en zijn gebaseerd op het Regionaal Risicoprofiel. De raad wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen, wat betekent dat zij instemmen met de voorgestelde plannen zonder verdere opmerkingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het bieden van een strategisch kader en het benoemen van ambities. Echter, de abstracte formulering van de plannen en het ontbreken van gedetailleerde financiële informatie maken het moeilijk om de praktische uitvoerbaarheid en financiële implicaties volledig te beoordelen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de voorgestelde beleidsplannen en het risicoprofiel. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen, wat betekent dat de raad instemt met de plannen zoals ze zijn gepresenteerd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde beleidsplannen zonder verdere opmerkingen of dat zij toch een zienswijze willen indienen om bepaalde aspecten te wijzigen of aan te vullen.
SMART en Inconsistenties:
De plannen zijn niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral door hun abstracte aard. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen aangegeven, wat het moeilijk maakt om de voortgang en effectiviteit te evalueren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen op de Beleidsplannen Veiligheidsregio Fryslân 2019-2022 en het Regionaal Risicoprofiel 2018-2021.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er input is verkregen van gemeenteambtenaren en ketenpartners, en dat raadsleden en collegeleden hun mening konden geven tijdens instuifbijeenkomsten. Dit suggereert enige mate van participatie in de voorbereiding van de plannen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in het Beleidsplan Organisatie, met de ambitie om in 2022 "nul op de meter" te bereiken. Dit geeft aan dat duurzaamheid een relevant onderwerp is binnen het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen extra financiële middelen gevraagd met de bijgaande plannen. De begroting voor 2019 is al vastgesteld, en de financiële middelen zijn eerder al in beeld gebracht. Echter, door de abstracte formulering van de plannen is het niet direct duidelijk welke kosten ermee gemoeid zijn en wat voor financiële risico’s dit oplevert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Beleidsplan Veiligheid Regionaal Risicoprofiel Beleidsplan Gezondheid Beleidsplan Organisatie Risicoanalyse Crisisbeheersing Brandweerzorg Gezondheid NetwerksamenlevingVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Jacob Zwaagstra - CDA
Onbekende spreker
Jacob Zwaagstra - CDA
Onbekende spreker
Jacob Zwaagstra - CDA
Onbekende spreker
Jacob Zwaagstra - CDA
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Jacob Zwaagstra - CDA
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Agendapunt 3 Brief over maaien en hekkelen van De Tjoele Buitenpost
Waterpeilproblemen in Buitenpost: Familie Boersma trekt aan de bel
De familie Boersma uit Buitenpost luidt de noodklok over het waterpeil rondom hun woning. Tijdens een gemeentelijke informatiecarrousel op 11 oktober 2018 uitte Bert Boersma zijn zorgen over de gevolgen van het verhoogde waterpeil voor hun woonsituatie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering kreeg Bert Boersma de kans om zijn verhaal te doen. Hij woont in een natuurgebied van Staatsbosbeheer en heeft al geruime tijd problemen met het waterpeil rondom zijn huis. "We hebben 18 jaar zonder problemen gewoond, maar sinds de herinrichting van het gebied is het mis," aldus Boersma. Hij beschrijft hoe het waterpeil in de sloot te hoog is, waardoor hun IBA-systeem (Individuele Behandeling van Afvalwater) niet goed functioneert. "In de winter kunnen we niet douchen of naar de wc, omdat alles vol ijs zit," vertelt hij.Boersma heeft meerdere malen contact gezocht met het Wetterskip, maar zonder resultaat. "Ik krijg geen gehoor," zegt hij gefrustreerd. Hij roept de gemeenteraad op om actie te ondernemen en zijn situatie onder de aandacht te brengen bij de verantwoordelijke instanties.
Tijdens de vergadering werden er vragen gesteld door verschillende raadsleden. De heer Zwaagstra vroeg of er meer mensen in het gebied met soortgelijke problemen kampen. Boersma bevestigde dat hij van anderen heeft gehoord dat ook zij problemen ervaren. De heer Vegelingen vroeg zich af of het probleem tijdelijk zou kunnen zijn, gezien de recente herinrichting van het gebied. Boersma was echter stellig: "Ik verwacht alleen maar meer ellende."
De ambtenaar, de heer Peterson, gaf aan dat de gemeente in gesprek zal gaan met het Wetterskip om te kijken naar mogelijke oplossingen. "We proberen eerst ambtelijk tot een oplossing te komen. Lukt dat niet, dan kan de wethouder zich ermee bemoeien," aldus Peterson.
De vergadering eindigde zonder directe oplossing, maar met de belofte dat de gemeente de kwestie verder zal onderzoeken. Voor de familie Boersma blijft het hopen op een snelle en effectieve oplossing, zodat zij zonder zorgen de winter in kunnen gaan.
Samenvatting
Op 11 oktober 2018 staat tijdens de informatiecarrousel een agendapunt gepland over het maaien en hekkelen van De Tjoele in Buitenpost. Dit onderwerp valt onder Programma 5, dat zich richt op sport, cultuur en recreatie, en wordt behandeld door portefeuillehouder de heer M. de Haan en ambtenaar de heer P. Bos. De aanleiding voor dit agendapunt is een brief van de familie Boersma, gedateerd 30 augustus 2018, gericht aan het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad. Deze brief is opgenomen in de digitale Lijst Ingekomen Stukken (LIS) en op verzoek van de FNP-fractie geagendeerd voor bespreking. Bij de stukken voor de vergadering zijn zowel de oorspronkelijke brief als de antwoordbrief van het college gevoegd.
Wetterpeilproblemen yn Bûtenpost: Famylje Boersma lûkt oan 'e bel.
De Boersma- famylje út Bûtenpost lûkt oan de noodklok oer it wetterpeil om har wenning hinne. Tidens in gemeentlike ynformaasjekarousel op 11 oktober 2018 út Bert Boersma syn soargen oer de gefolgen fan it ferhege wetterpeil foar har wenningssituaasje.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de gearkomst krige Bert Boersma de kâns om syn ferhaal te dwaan. Hy wennet yn in natuergebiet fan Staatsbosbeheer en hat al in skoft problemen mei it wetterpeil om syn hûs hinne. "Wy ha 18 jier sûnder problemen wenne, mar sûnt de herynrychting fan it gebiet giet it mis," sa sei Boersma. Hy beskriuwt hoe't it wetterpeil yn de sleat te heech is, wêrtroch harren IBA-systeem (Individuele Behandeling fan Ôffalwetter) net goed funksjonearret. "Yn de winter kinne wy net dûsje of nei de wc, om't alles fol is mei iis," fertelt er.Boersma hat meardere kearen kontakt socht mei it Wetterskip, mar sûnder resultaat. "Ik krij gjin gehoar," seit er frustrearre. Hy ropt de gemeenteried op om aksje te ûndernimmen en syn situaasje ûnder de oandacht te bringen by de ferantwurdlike ynstânsjes.
Tidens de gearkomst waarden der fragen steld troch ferskillende riedsleden. De hear Zwaagstra frege oft der mear minsken yn it gebiet binne mei deselde problemen. Boersma befestige dat er fan oaren heard hat dat ek sy problemen ûnderfine. De hear Vegelingen frege him ôf oft it probleem tige wierskynlik tijdelik wêze koe, sjoen de resinte herynrychting fan it gebiet. Boersma wie lykwols streekrjochtich: "Ik ferwachtsje allinnich mar mear ellinde."
De amtner, de hear Peterson, joech oan dat de gemeente yn petear gean sil mei it Wetterskip om te sjen nei mooglike oplossingen. "Wy probearje earst amtlik ta in oplossing te kommen. As dat net slagget, dan kin de wethâlder him dermei bemuoie," sa sei Peterson.
De gearkomst einige sûnder direkte oplossing, mar mei de belofte dat de gemeente de saak fierder ûndersykje sil. Foar de famylje Boersma bliuwt it hoopje op in fluch en effektive oplossing, sadat sy sûnder soargen de winter yngaan kinne.
Samenvatting
Op 11 oktober 2018 stiet der in agindapunt op 'e ynformaasjekarousel oer it maaien en hekkelen fan De Tjoele yn Bûtenpost. Dit ûnderwerp falt ûnder Programma 5, dat him rjochtet op sport, kultuer en rekreaasje, en wurdt behannele troch portefúljehâlder de hear M. de Haan en amtner de hear P. Bos. De oanlieding foar dit agindapunt is in brief fan de famylje Boersma, datearre 30 augustus 2018, rjochte oan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders en de gemeenteried. Dizze brief is opnommen yn de digitale List Ynkommende Stikken (LIS) en op fersyk fan de FNP-fraksje agindearre foar besprekking. By de stikken foar de gearkomste binne sowol de oarspronklike brief as de antwurdbrief fan it kolleezje tafoege.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Brief over maaien en hekkelen van De Tjoele Buitenpost." Het document is een informatieve notitie over een brief van de familie Boersma aan het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad. De brief, gedateerd 30 augustus 2018, behandelt kwesties rondom het maaien en hekkelen van De Tjoele in Buitenpost. Op verzoek van de FNP-fractie is deze brief geagendeerd voor bespreking tijdens de informatiecarrousel op 11 oktober 2018. Het doel is om de raad te informeren over de inhoud en de zorgen van de familie Boersma.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van een informatieve notitie. Het bevat de relevante bijlagen en biedt de nodige achtergrondinformatie over de aanleiding en de betrokken partijen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is voornamelijk informatief. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de inhoud van de brief en de zorgen van de familie Boersma. Er is geen directe besluitvorming vereist op basis van deze notitie.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die direct uit dit voorstel voortvloeien, aangezien het primair informatief is. Echter, de raad kan besluiten om verdere actie te ondernemen of een debat te initiëren op basis van de inhoud van de brief.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het een informatieve notitie betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie die wordt verstrekt.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen formeel besluit te nemen, aangezien het voorstel informatief van aard is. De raad kan echter besluiten om verdere stappen te overwegen op basis van de inhoud van de brief.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie, maar de agendering van de brief voor de informatiecarrousel suggereert dat er aandacht is voor de zorgen van burgers, in dit geval de familie Boersma.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het gaat voornamelijk om operationele kwesties rondom maaien en hekkelen.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel, aangezien het een informatieve notitie betreft zonder directe beleidsimplicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Maaien Hekkelen De Tjoele Buitenpost Familie Boersma FNP-fractie Informatiecarrousel Brief College van burgemeester en wethouders Lijst Ingekomen Stukken (LIS)Verfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Jelle Boerema - Wethâlder
A.g. Zandbergen-beishuizen
Jelle Boerema - Wethâlder
A.g. Zandbergen-beishuizen
Wia Boonstra
Jacob Zwaagstra - CDA
Jelle Boerema - Wethâlder
A.g. Zandbergen-beishuizen
Jacob Zwaagstra - CDA
A.g. Zandbergen-beishuizen
F.j. Hoekstra
Jelle Boerema - Wethâlder
F.j. Hoekstra
Jelle Boerema - Wethâlder
A.g. Zandbergen-beishuizen
Sake van der Meer - FNP
Jelle Boerema - Wethâlder
A.g. Zandbergen-beishuizen
Sake van der Meer - FNP
A.g. Zandbergen-beishuizen
Sake van der Meer - FNP
Jelle Boerema - Wethâlder
A.g. Zandbergen-beishuizen
R. Van Der Wal
A.g. Zandbergen-beishuizen
R. Van Der Wal
Jelle Boerema - Wethâlder
A.g. Zandbergen-beishuizen
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Jacob Zwaagstra - CDA
Onbekende spreker
Jacob Zwaagstra - CDA
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Wia Boonstra -
Agendapunt 4 Presentatie bouwplan Tiny Houses
Tiny Houses in Achtkarspelen: Innovatie of Overlast?
Een burgerinitiatief voor de bouw van Tiny Houses in Harkema zorgt voor verdeeldheid. Tijdens een informatiecarrousel van de gemeente Achtkarspelen presenteerde initiatiefnemer A. Kooistra zijn plannen, maar stuitte op weerstand van omwonenden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Op 11 oktober 2018 stond de informatiecarrousel van de gemeente Achtkarspelen in het teken van een bijzonder burgerinitiatief: de bouw van Tiny Houses in Harkema. Het plan, ingediend door inwoner A. Kooistra, beoogt de realisatie van een duurzame woonvorm die inspeelt op de behoefte aan ecologisch en energieneutraal wonen. De presentatie, ondersteund door Bureau Bugel, moest de raadsleden informeren over de mogelijkheden en uitdagingen van dit project.Kooistra, die zelf in Harkema woont, schetste een ambitieus beeld van zijn plannen. "Het is een unieke kans om iets bijzonders te creëren in onze gemeente," aldus Kooistra. Hij benadrukte de duurzaamheid en de ecologische voordelen van de Tiny Houses, die volgens hem een oplossing bieden voor starters op de woningmarkt. "Er is veel interesse, vooral onder jongeren en ouderen," voegde hij toe.
Toch verliep de bijeenkomst niet zonder slag of stoot. Mevrouw Postma en mevrouw Borger, beiden woonachtig aan de Mellereed, uitten hun zorgen over de plannen. Postma wees op de mogelijke overlast en de impact op het landschap. "Wij kochten ons huis voor het vrije uitzicht. Dit plan verandert alles," zei ze bezorgd. Borger sloot zich hierbij aan en benadrukte de verkeersproblemen die de komst van de Tiny Houses met zich mee zou brengen. "De Mellereed is niet berekend op extra verkeer," waarschuwde ze.
De discussie raakte ook aan juridische en praktische bezwaren, zoals de ontsluiting van het gebied en de afwezigheid van een riolering. Beide insprekers vroegen zich af of de gemeente bereid is om de bestemming van het weiland te wijzigen, wat volgens hen vooral in het voordeel van Kooistra zou zijn.
Hoewel de raadsleden tijdens de bijeenkomst geen standpunt innamen, gaf de voorzitter aan dat de presentatie bedoeld was om te informeren en dat er op een later moment een besluit zou worden genomen. "We waarderen het enthousiasme van de heer Kooistra, maar er zijn nog veel vragen die beantwoord moeten worden," aldus de voorzitter.
Het debat over de Tiny Houses in Harkema laat zien hoe innovatief wonen en lokale belangen soms met elkaar in conflict kunnen komen. De komende maanden zullen uitwijzen of de gemeente Achtkarspelen ruimte biedt voor deze nieuwe woonvorm, of dat de bezwaren van de omwonenden zwaarder wegen.
Samenvatting
Op 11 oktober 2018 staat tijdens de informatiecarrousel van de gemeente Achtkarspelen een presentatie over het bouwplan voor Tiny Houses op de agenda. Dit onderwerp valt onder Programma 8, dat zich richt op volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing. De presentatie is bedoeld om de raadsleden te informeren. Het verzoek om dit onderwerp te agenderen werd op 10 juli 2018 ingediend door een inwoner en is goedgekeurd door het presidium. Inwoners en belanghebbende organisaties kunnen onderwerpen voor de informatiecarrousel aandragen, waarna het presidium beslist over de agendering, eventueel na advies van het college.
Lyts Hûsjes yn Achtkarspelen: Ynnovaasje of Lêst?
In boargeriniatyf foar de bou fan Lytse Hûskes yn Harkema soarget foar ferdieldheid. Tidens in ynformaasjekarousel fan de gemeente Achtkarspelen presintearre ynitiatyfnimmer A. Kooistra syn plannen, mar stjitte op werstân fan omwenners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Op 11 oktober 2018 stie de ynformaasjekarousel fan de gemeente Achtkarspelen yn it teken fan in bysûnder boargeriniatyf: de bou fan Tiny Houses yn Harkema. It plan, yntsjinne troch ynwenners A. Kooistra, hat as doel it realisearjen fan in duorsume wenfoarm dy't ynspelet op de behoefte oan ekologysk en enerzjyneutraal wenjen. De presintaasje, stipe troch Bureau Bugel, moast de riedsleden ynformearje oer de mooglikheden en útdagings fan dit projekt.Kooistra, dy't sels yn Harkema wennet, sketste in ambisjeus byld fan syn plannen. "It is in unike kâns om wat bysûnders te skeppen yn ús gemeente," sa sei Kooistra. Hy benadrukke de duorsumens en de ekologyske foardielen fan de Tiny Houses, dy't neffens him in oplossing biede foar starters op de wenmerk. "Der is in soad ynteresse, benammen ûnder jongerein en âlderen," foegde er ta.
Dochs ferrûn de gearkomst net sûnder slag of stjit. Frou Postma en frou Borger, beide wenjend oan de Mellereed, útten har soargen oer de plannen. Postma wiisde op de mooglike oerlêst en de ynfloed op it lânskip. "Wy keapen ús hûs foar it frije útsjoch. Dit plan feroaret alles," sa sei se besoarge. Borger sloot har hjirby oan en benadrukke de ferkearsproblemen dy't de komst fan de Tiny Houses mei har meibringe soe. "De Mellereed is net rekke op ekstra ferkear," warskôge se.
De diskusje gie ek oer juridyske en praktyske beswaren, lykas de ûntsluting fan it gebiet en de ôfwêzichheid fan in riool. Beide ynsprekkers wiene benijd oft de gemeente beried is om de bestimming fan it greidegebiet te feroarjen, wat neffens harren benammen yn it foardiel fan Kooistra wêze soe.
Alhiel de riedsleden tiidens de gearkomst gjin stânynamme, joech de foarsitter oan dat de presintaasje bedoeld wie om te ynformearjen en dat der op in letter momint in beslút nommen wurde soe. "Wy wurdearje it entûsjasme fan de hear Kooistra, mar der binne noch in soad fragen dy't beäntwurde wurde moatte," sa sei de foarsitter.
It debat oer de Tiny Houses yn Harkema lit sjen hoe ynnovatyf wenjen en lokale belangen soms mei elkoar yn konflikt komme kinne. De kommende moannen sille útwize oft de gemeente Achtkarspelen romte biedt foar dizze nije wenfoarm, of dat de beswaren fan de omwenners swierder weagje.
Samenvatting
Op 11 oktober 2018 stiet der in presintaasje oer it bouplan foar Tiny Houses op 'e aginda fan 'e ynformaasjekarousel fan de gemeente Achtkarspelen. Dit ûnderwerp falt ûnder Programma 8, dat him rjochtet op folkshûsfeesting, romtelike yndieling en stedlike fernijing. De presintaasje is bedoeld om de riedsleden te ynformearjen. It fersyk om dit ûnderwerp op 'e aginda te setten is op 10 july 2018 yntsjinne troch in ynwenners en is goedkard troch it presidium. Ynwenners en belanghawwende organisaasjes kinne ûnderwerpen foar de ynformaasjekarousel oandrage, wêrnei it presidium beslút oer de aginda, eventueel nei advis fan it kolleezje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de presentatie van het bouwplan Tiny Houses tijdens de informatiecarrousel. Het doel is om inwoners en belanghebbende organisaties van de gemeente Achtkarspelen te informeren over het bouwplan voor Tiny Houses. Dit initiatief biedt een innovatieve oplossing voor huisvesting en speelt in op de groeiende vraag naar betaalbare en duurzame woonoplossingen. Het verzoek om dit onderwerp te agenderen is ingediend door een inwoner en goedgekeurd door het presidium.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is informatief en duidelijk in zijn opzet, maar mist specifieke details over de inhoud van het bouwplan, zoals locatie, aantal woningen, en betrokken partijen.
Rol van de Raad:
De raad heeft een informerende rol in dit stadium. Ze nemen kennis van de presentatie en kunnen later besluiten of verdere stappen nodig zijn.
Politieke Keuzes:
De raad moet overwegen of ze het concept van Tiny Houses willen ondersteunen als onderdeel van hun volkshuisvestingsbeleid en of ze verdere ontwikkeling willen stimuleren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART geformuleerd, aangezien specifieke doelen, meetbare resultaten, en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details zouden helpen.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft op dit moment geen besluit te nemen, aangezien het een informerende sessie betreft. Mogelijk volgt later een besluit over verdere stappen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door inwoners en belanghebbenden de mogelijkheid te geven onderwerpen te agenderen, wat wijst op een open en betrokken besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien Tiny Houses vaak worden geassocieerd met milieuvriendelijke en energiezuinige woonoplossingen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bevat geen informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit zou in latere stadia van het project moeten worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tiny Houses Informatiecarrousel Bouwplan Inwoners Agendering Raadsgriffie Presidium Presentatie Belanghebbende organisaties Reglement van Orde (RvO)Verfijning van de zoekopdracht:
A.g. Zandbergen-beishuizen
Wia Boonstra
A.g. Zandbergen-beishuizen
Wia Boonstra
A.g. Zandbergen-beishuizen
F.j. Hoekstra
Wia Boonstra
A.g. Zandbergen-beishuizen
Jacob Zwaagstra - CDA
Wia Boonstra
Jacob Zwaagstra - CDA
A.g. Zandbergen-beishuizen
T. Nicolai
Wia Boonstra
A.g. Zandbergen-beishuizen
T. Nicolai
Wia Boonstra
T. Nicolai
A.g. Zandbergen-beishuizen
Jacob Zwaagstra - CDA
Wia Boonstra
A.g. Zandbergen-beishuizen
Ij. Van Kammen
Wia Boonstra
Ij. Van Kammen
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Wia Boonstra
Onbekende spreker
Wia Boonstra
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Ij. Van Kammen
Wia Boonstra
Ij. Van Kammen
Wia Boonstra
Ij. Van Kammen
Wia Boonstra
Ij. Van Kammen
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
T. Nicolai
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen
Agendapunt 5 Motie van CU, GBA, PVV, CDA, VVD en GL inzake provinciale kortingsregeling Openbaar vervoer jeugdabonnementen
Samenvatting
Op 11 oktober 2018 vond een informerende raadsvergadering plaats over een motie ingediend door de fracties CU, GBA, PVV, CDA, VVD en GL. Deze motie betreft een provinciale kortingsregeling voor jeugdabonnementen in het openbaar vervoer. De bespreking van de motie werd oorspronkelijk gepland voor de raadsvergadering van 20 september 2018, maar werd uitgesteld vanwege het late tijdstip. De motie zal verder besproken worden tijdens de meningvormende en besluitvormende vergadering op 18 oktober 2018.
Samenvatting
Op 11 oktober 2018 fûn in ynformaasjefergadering plak oer in moty yntsjinne troch de fraksjes CU, GBA, PVV, CDA, VVD en GL. Dizze moty giet oer in provinsjale koartingsregeling foar jeugdabonneminten yn it iepenbier ferfier. De besprekking fan de moty wie oarspronklik pland foar de riedsfergadering fan 20 septimber 2018, mar waard útsteld fanwege it lette tiidstip. De moty sil fierder besprutsen wurde tiidens de mieningsfoarmjende en beslútfoarmjende gearkomste op 18 oktober 2018.
-
05 - A - Raadsvoorstel - Motie van CU, GBA, PVV, CDA, VVD en GL inzake provinciale kortingsregeling Openbaar vervoer jeugdabonnementen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Provinciale kortingsregeling Openbaar vervoer jeugdabonnementen". De motie, ingediend door de fracties CU, GBA, PVV, CDA, VVD en GL, roept op tot de invoering van een provinciale kortingsregeling voor jeugdabonnementen in het openbaar vervoer. Het doel is om het openbaar vervoer toegankelijker en betaalbaarder te maken voor jongeren, wat kan bijdragen aan een duurzamere mobiliteit en minder afhankelijkheid van ouders voor vervoer.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt volledig in de zin dat het duidelijk maakt wat het doel is en welke partijen het ondersteunen. Echter, details over de uitvoering, zoals de specifieke kortingspercentages of de doelgroepdefinitie, ontbreken mogelijk.
Rol van de raad:
De raad moet de motie bespreken en besluiten of zij deze steunt. Dit omvat het evalueren van de haalbaarheid en de impact van de voorgestelde kortingsregeling.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit geeft aan het stimuleren van openbaar vervoer onder jongeren en of zij bereid is om de financiële middelen hiervoor vrij te maken. Er moet ook worden overwogen hoe deze regeling zich verhoudt tot andere beleidsdoelen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat specifieke details over de uitvoering ontbreken. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen aangegeven.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie steunt en, indien ja, hoe zij de uitvoering ervan wil vormgeven. Dit kan inhouden dat er verdere onderzoeken of plannen nodig zijn.
Participatie:
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van jongeren of andere belanghebbenden in de ontwikkeling van de regeling wordt meegenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het stimuleren van openbaar vervoer kan bijdragen aan een vermindering van de CO2-uitstoot en verkeersdrukte.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking aan. De raad moet overwegen hoe de regeling gefinancierd kan worden en welke budgettaire gevolgen dit heeft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Provinciale kortingsregeling Openbaar vervoer Jeugdabonnementen Motie CU (ChristenUnie) GBA (Gemeentebelangen Achtkarspelen) PVV (Partij voor de Vrijheid) CDA (Christen-Democratisch Appèl) VVD (Volkspartij voor Vrijheid en Democratie) GL (GroenLinks)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Motie van CU inzake versoepelen meewerkcriterium Kinderpardon
Samenvatting
Op 11 oktober 2018 vond een informerende raadsbijeenkomst plaats over het sociaal domein, met als agendapunt een motie van de ChristenUnie (CU) over het versoepelen van het meewerkcriterium voor het Kinderpardon. Deze motie was oorspronkelijk ingediend tijdens de raadsvergadering van 20 september 2018, maar de behandeling ervan werd uitgesteld vanwege het late tijdstip. De verdere bespreking en besluitvorming over deze motie staan gepland voor de raadsvergadering op 18 oktober 2018. De portefeuillehouder voor dit onderwerp is mevrouw P.M. Jonker en de ambtenaar is mevrouw R. Schievink.
Samenvatting
Op 11 oktober 2018 wie in ynformaasjebijienkomst oer it sosjaal domein, mei as agindapunt in motie fan de ChristenUnie (CU) oer it fersoepeljen fan it meiwurkcriterium foar it Kinderpardon. Dizze motie wie oarspronklik yntsjinne tiidens de riedsfergadering fan 20 septimber 2018, mar de behanneling dêrfan waard útsteld fanwege it lette tiidstip. De fierdere besprekking en beslútvorming oer dizze motie binne pland foar de riedsfergadering op 18 oktober 2018. De portefúljehâlder foar dit ûnderwerp is frou P.M. Jonker en de amtner is frou R. Schievink.
-
06 - A - Raadsvoorstel - Motie van CU inzake versoepelen meewerkcriterium Kinderpardon.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Motie van CU inzake versoepelen meewerkcriterium Kinderpardon." De motie, ingediend door de ChristenUnie (CU), pleit voor een versoepeling van het meewerkcriterium binnen het Kinderpardon. Dit criterium vereist dat ouders van kinderen die in Nederland zijn opgegroeid, actief moeten meewerken aan hun eigen uitzetting om in aanmerking te komen voor een verblijfsvergunning voor hun kinderen. De CU stelt dat dit criterium te streng is en pleit voor een humanere benadering, zodat meer kinderen die al lang in Nederland verblijven, een verblijfsvergunning kunnen krijgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk het doel en de reden voor de motie uiteenzet. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de specifieke wijzigingen die de CU voorstelt en de verwachte impact daarvan.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de motie te bespreken, een mening te vormen en uiteindelijk een besluit te nemen over het al dan niet steunen van de motie. De raad moet de argumenten voor en tegen de versoepeling van het meewerkcriterium afwegen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het steunen van een humanere benadering voor kinderen die in Nederland zijn opgegroeid en het handhaven van de huidige strikte regels die mogelijk als afschrikmiddel dienen voor illegale immigratie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete details.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de motie van de CU steunen en daarmee de regering oproepen om het meewerkcriterium te versoepelen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden, zoals de betrokken kinderen en hun families, is meegenomen in de ontwikkeling van de motie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het voornamelijk gaat om immigratiebeleid en kinderrechten.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt niet de financiële gevolgen van het versoepelen van het meewerkcriterium, noch hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder onderzocht moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kinderpardon Meewerkcriterium Motie CU-fractie Raadsvergadering Versoepelen Sociaal Domein Informerend Mening vormend BesluitvormendVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Motie van PVV inzake subsidie ouderenbeweeggroepen
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel voor een informatiesessie op 11 oktober 2018, met als agendapunt de motie van de PVV over subsidies voor ouderenbeweeggroepen. Dit onderwerp valt onder Programma 6 – Sociaal Domein en zal verder besproken worden tijdens een meningsvormende en besluitvormende vergadering op 18 oktober 2018. De portefeuillehouder is mevrouw P.M. Jonker en de ambtenaar mevrouw N. Talstra. Er zijn twee bijlagen toegevoegd: een motie van de PVV en een brief van de heer De Jonge over de gemeentelijke subsidie voor een sportgroep voor 55-plussers. De motie werd oorspronkelijk ingediend tijdens de raadsvergadering van 20 september 2018, maar de behandeling werd uitgesteld vanwege het late tijdstip.
Samenvatting
It foarstel foar in riedssesje op 11 oktober 2018, mei as agindapunt de motie fan de PVV oer subsydzjes foar âlderenbeweeggroepen. Dit ûnderwerp falt ûnder Programma 6 - Maatskiplik Domein en sil fierder besprutsen wurde yn in mieningsfoarmjende en beslútfoarmjende gearkomst op 18 oktober 2018. De portefúljehâlder is frou P.M. Jonker en de amtner frou N. Talstra. Der binne twa bylagen tafoege: in motie fan de PVV en in brief fan de hear De Jonge oer de gemeentlike subsydzje foar in sportgroep foar 55-plussers. De motie waard oarspronklik yntsjinne tiidens de riedsfergadering fan 20 septimber 2018, mar de behanneling waard útsteld fanwegen it lette tiidstip.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Motie van PVV inzake subsidie ouderenbeweeggroepen." De motie, ingediend door de PVV-fractie, pleit voor het verstrekken van subsidies aan beweeggroepen voor ouderen. Het doel is om de fysieke en sociale activiteiten onder ouderen te bevorderen, wat kan bijdragen aan hun gezondheid en welzijn. De motie werd oorspronkelijk ingediend tijdens de raadsvergadering van 20 september 2018, maar de behandeling werd uitgesteld naar een latere vergadering vanwege tijdgebrek.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt volledig in de zin dat het een duidelijk doel en doelgroep heeft. Echter, details over de exacte invulling van de subsidie, zoals de hoogte en de voorwaarden, ontbreken mogelijk en zouden verder uitgewerkt moeten worden.
Rol van de raad:
De raad moet de motie bespreken en beoordelen of het verstrekken van subsidies aan ouderenbeweeggroepen wenselijk en haalbaar is. De raad heeft de taak om te beslissen of de motie wordt aangenomen en hoe deze in de praktijk kan worden geïmplementeerd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het subsidiëren van ouderenbeweeggroepen een prioriteit is binnen het sociaal domein en of er voldoende budget beschikbaar is. Er moet ook worden overwogen hoe deze subsidie zich verhoudt tot andere sociale initiatieven en prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke details over de uitvoering, zoals meetbare doelen en een tijdsbestek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete details.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of de motie wordt aangenomen en, indien aangenomen, hoe de subsidie praktisch kan worden uitgevoerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van ouderen of andere belanghebbenden in het proces wordt meegenomen. Dit zou een belangrijk aspect kunnen zijn om te waarborgen dat de subsidie effectief wordt ingezet.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen deze motie, tenzij het gaat om de duurzame inzet van middelen en het langdurig effect van de beweeggroepen op de gezondheid van ouderen.
Financiële gevolgen:
De motie zelf geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het is belangrijk dat de raad inzicht krijgt in de kosten en mogelijke financieringsbronnen voordat een besluit wordt genomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidie Ouderenbeweeggroepen PVV Motie Sociaal Domein Sportgroep 55+ Raadsvergadering Portefúljehâlder Informerend Mening vormend/BesluitvormendVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Moasje fan FNP oer Frysk ûnderwiis op skoallen
Samenvatting
Op 11 oktober 2018 vond een informatieve raadsbijeenkomst plaats, waarbij agendapunt 8 betrekking had op een motie van de FNP over Fries onderwijs op scholen. Deze motie werd oorspronkelijk ingediend tijdens de raadsvergadering van 20 september 2018, maar de behandeling ervan werd uitgesteld naar de vergadering van 18 oktober 2018 vanwege tijdgebrek. De portefeuillehouder voor dit onderwerp is de heer J. Spoelstra en de ambtenaar is de heer S.J. Nauta. De motie is toegevoegd als bijlage bij de vergaderstukken.
Samenvatting
Op 11 oktober 2018 wie in ynformaasje riedsbyienkomst, dêr't agindapunt 8 betrekking hie op in motie fan de FNP oer Frysk ûnderwiis op skoallen. Dizze motie waard oarspronklik yntsjinne tiidens de riedsfergadering fan 20 septimber 2018, mar de behanneling dêrfan waard útsteld nei de gearkomst fan 18 oktober 2018 fanwegen tiidgebrek. De portefúljehâlder foar dit ûnderwerp is de hear J. Spoelstra en de amtner is de hear S.J. Nauta. De motie is tafoege as bylage by de gearkomststikken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Moasje fan FNP oer Frysk ûnderwiis op skoallen." De motie, ingediend door de FNP-fractie, richt zich op het bevorderen van Fries onderwijs op scholen. Het doel is om de positie van de Friese taal in het onderwijs te versterken en te waarborgen dat scholen voldoende aandacht besteden aan het Fries als instructietaal en vak. De motie werd oorspronkelijk ingediend tijdens de raadsvergadering van 20 september 2018, maar de behandeling is uitgesteld naar de vergadering van 18 oktober 2018.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt volledig in de zin dat het een duidelijk doel heeft en een specifieke kwestie adresseert. Echter, zonder de volledige tekst van de motie is het moeilijk om te beoordelen of alle relevante aspecten, zoals implementatie en evaluatie, zijn opgenomen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te bespreken, te evalueren en uiteindelijk te beslissen of deze wordt aangenomen. Dit omvat het overwegen van de argumenten voor en tegen de motie en het maken van een weloverwogen beslissing.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het belang van Fries onderwijs voldoende groot achten om de motie te steunen. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het prioriteren van regionale cultuur en taal in het onderwijsbeleid.
SMART en Inconsistenties:
Zonder de volledige tekst van de motie is het moeilijk te zeggen of deze SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) is geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties op basis van de beschikbare informatie.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie steunen en aannemen, wat zou betekenen dat zij het belang van Fries onderwijs erkennen en willen bevorderen.
Participatie:
De motie zelf zegt mogelijk weinig over participatie, maar de implementatie ervan kan participatie van scholen, docenten en mogelijk ouders vereisen om effectief te zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een relevant onderwerp in deze motie, tenzij men het behoud van culturele en taalkundige diversiteit als een vorm van sociale duurzaamheid beschouwt.
Financiële gevolgen:
De motie zelf geeft geen directe informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit zou een belangrijk punt van overweging moeten zijn tijdens de raadsdiscussie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Frysk ûnderwiis Moasje FNP-fraksje Skoallen Ynformaasjekarrûsel Riedsgearkomste Underwiis Portefúljehâlder Miening foarmjend BeslútfoarmjendVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Motie van PvdA en GL inzake aandacht provinciale overheid voor mogelijkheid plaatsing kleine windmolens
Samenvatting
Op 11 oktober 2018 vond een informatieve raadsvergadering plaats over volksgezondheid en milieu, met een focus op de mogelijkheid van het plaatsen van kleine windmolens. Dit onderwerp werd ingebracht door de fracties van PvdA en GroenLinks (GL) via een motie die oorspronkelijk op 20 september 2018 werd ingediend. Vanwege tijdgebrek werd de bespreking van deze motie uitgesteld naar de volgende vergadering op 18 oktober 2018. De motie vraagt om aandacht van de provinciale overheid voor de plaatsing van kleine windmolens. Bijlagen bij de vergadering bevatten onder andere informatie van LTO Noord en details over EAZ windmolens van 15 meter. De portefeuillehouder voor dit onderwerp is mevrouw P.M. Jonker en de ambtenaar is de heer T. Rijpkema.
Samenvatting
Op 11 oktober 2018 wie in ynformaasje riedsfergadering oer folkssûnens en miljeu, mei in fokus op de mooglikheid fan it pleatsen fan lytse wynmûnen. Dit ûnderwerp waard ynbringe troch de fraksjes fan PvdA en GroenLinks (GL) troch in motie dy't oarspronklik op 20 septimber 2018 yndiene waard. Fanwegen tiidgebrek waard de behanneling fan dizze motie útsteld nei de folgjende ferigening op 18 oktober 2018. De motie freget omtinken fan de provinsjale oerheid foar it pleatsen fan lytse wynmûnen. Bylizzers by de ferigening befetsje ûnder oaren ynformaasje fan LTO Noard en details oer EAZ wynmûnen fan 15 meter. De portefúljehâlder foar dit ûnderwerp is frou P.M. Jonker en de amtner is de hear T. Rijpkema.
-
09 - A - Raadsvoorstel - Motie van PvdA en GL inzake aandacht provinciale overheid voor mogelijkheid plaatsing kleine windmolens.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Motie van PvdA en GL inzake aandacht provinciale overheid voor mogelijkheid plaatsing kleine windmolens." De motie, ingediend door de fracties van PvdA en GroenLinks, roept de provinciale overheid op om aandacht te besteden aan de mogelijkheden voor het plaatsen van kleine windmolens. Dit initiatief is bedoeld om duurzame energieoplossingen te bevorderen en de energietransitie te ondersteunen. De motie werd oorspronkelijk ingediend tijdens de raadsvergadering van 20 september 2018, maar de behandeling werd uitgesteld vanwege tijdgebrek.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt volledig in de zin dat het een duidelijk doel en oproep bevat. Echter, details over de uitvoering, zoals specifieke locaties of technische specificaties van de windmolens, ontbreken mogelijk.
Rol van de raad:
De raad moet de motie bespreken en een standpunt innemen over de voorgestelde aandacht voor kleine windmolens. Dit kan leiden tot een besluit om de motie te steunen en de provinciale overheid aan te sporen actie te ondernemen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de focus op kleine windmolens als een prioriteit ziet binnen hun duurzaamheidsbeleid en of zij de provinciale overheid willen aanmoedigen om hier aandacht aan te besteden.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer specificiteit.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie willen aannemen en daarmee de provinciale overheid willen verzoeken om aandacht te besteden aan de plaatsing van kleine windmolens.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar het onderwerp suggereert dat er mogelijk betrokkenheid van lokale gemeenschappen nodig is bij de implementatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel, aangezien het gericht is op het bevorderen van hernieuwbare energiebronnen.
Financiële gevolgen:
De motie zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Eventuele kosten en financiering zouden waarschijnlijk afhangen van verdere beleidsontwikkeling en provinciale besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kleine windmolens Motie PvdA GL (GroenLinks) Provinciale overheid Volksgezondheid Milieu LTO Noord EAZ windmolens RaadsvergaderingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Verzoek NAM B.V. overdracht huurovereenkomst aan Vermilion B.V.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen verhuurt sinds 1986 een perceel grond aan de NAM, waar een compressiestation voor aardgas wordt geëxploiteerd. De NAM heeft verzocht de huurovereenkomst over te dragen aan Vermilion. Hoewel de NAM de locatie al aan Vermilion heeft overgedragen, is hiervoor toestemming van de gemeenteraad vereist. Juridisch advies van Trip Advocaten stelt dat de gemeente niet verplicht is mee te werken aan de overdracht, tenzij er redelijke gronden zijn. Het college van B&W wil een geactualiseerde huurovereenkomst met Vermilion sluiten, met aandacht voor de energietransitie en duurzame energie. De gemeenteraad moet hierover beslissen. Het voorstel is om het college in overleg te laten treden met Vermilion voor een nieuwe overeenkomst.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen ferhieret sûnt 1986 in stik lân oan de NAM, dêr't in kompresjestaasje foar aardgas wurdt exploitearre. De NAM hat frege om de húroerienkomst oer te dragen oan Vermilion. Alhoewol't de NAM de lokaasje al oerdroegen hat oan Vermilion, is hjirfoar tastimming fan de gemeenteried nedich. Juridysk advys fan Trip Advocaten stelt dat de gemeente net ferplicht is om mei te wurkjen oan de oerdracht, ûnless der redelike grûnen binne. It kolleezje fan B&W wol in aktualisearre húroerienkomst mei Vermilion slute, mei omtinken foar de enerzjytransysje en duorsume enerzjy. De gemeenteried moat hjir oer beslisse. It foarstel is om it kolleezje yn oerlis te litten gean mei Vermilion foar in nije oerienkomst.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huurovereenkomst NAM Vermilion Energietransitie Aardgas Compressiestation Gasunie Trip Advocaten Redelijkheid en billijkheid Duurzame energieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Begrotingswijzigingen
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen bespreekt op 11 oktober 2018 een voorstel voor begrotingswijzigingen. Deze wijzigingen zijn programma-overstijgend en vereisen goedkeuring van de raad. De belangrijkste aanpassingen zijn: een voordeel van € 450.000 uit de algemene uitkering van het gemeentefonds en € 600.000 uit de integratie-uitkering sociaal domein, beide ten gunste van het begrotingssaldo 2018. Er is echter ook een nadeel van € 770.000 door hogere personele lasten en een tekort van € 1.471.000 in het sociaal domein. Daarnaast zijn er voordelen van € 600.000 uit de BUIG en € 576.000 uit afschrijvingen en rentekosten. De financiële effecten van de WSW zijn nadelig met € 236.000. Deze wijzigingen worden besproken in de raadsvergadering van 18 oktober 2018.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen besprekt op 11 oktober 2018 in foarstel foar begrotingswizigingen. Dizze wizigingen binne programma-oerstjûgend en fereaskje goedkarring fan de ried. De belangrykste oanpassingen binne: in foardiel fan € 450.000 út de algemiene útkearing fan it gemeentefûns en € 600.000 út de yntegraasjútkearing sosjaal domein, beide ta foardiel fan it begrotingssaldo 2018. Der is lykwols ek in neidiel fan € 770.000 troch hegere personielskosten en in tekoart fan € 1.471.000 yn it sosjaal domein. Dêrneist binne der foardielen fan € 600.000 út de BUIG en € 576.000 út ôfskriuwings en rentekosten. De finansjele effekten fan de WSW binne neidiich mei € 236.000. Dizze wizigingen wurde besprutsen yn de riedsfergadering fan 18 oktober 2018.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel:
1. Titel en samenvatting:
- Titel: Begrotingswijzigingen 2018
- Samenvatting: Het voorstel betreft diverse begrotingswijzigingen voor het jaar 2018 binnen de gemeente Achtkarspelen. Het omvat aanpassingen in de ramingen van de algemene uitkering uit het gemeentefonds, integratie-uitkeringen voor het sociaal domein, personele lasten, en voorzieningen binnen het sociaal domein. Daarnaast worden de financiële effecten van de BUIG en WSW verwerkt. Het doel is om de financiële positie van de gemeente te optimaliseren door voordelen en nadelen in de begroting te verwerken, resulterend in een netto positief effect op het begrotingssaldo.
2. Oordeel over de volledigheid:
- Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende financiële aspecten van de gemeentelijke begroting. Het biedt een uitgebreide toelichting op de wijzigingen en de onderliggende oorzaken, wat bijdraagt aan de volledigheid.
3. Rol van de raad:
- De raad heeft de taak om de voorgestelde begrotingswijzigingen vast te stellen. Dit is noodzakelijk omdat de wijzigingen programma-overstijgend zijn en niet budgettair neutraal.
4. Politieke keuzes:
- De raad moet beslissen over de prioritering van middelen binnen de begroting, vooral met betrekking tot het sociaal domein en personele lasten. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe tekorten en overschotten worden geadresseerd.
5. SMART en inconsequenties:
- Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers. Het is tijdgebonden voor het jaar 2018. Echter, de lange termijn effecten en structurele oorzaken van tekorten in het sociaal domein worden niet volledig opgelost, wat een mogelijke inconsequentie kan zijn.
6. Besluit van de raad:
- De raad moet besluiten om de voorgestelde begrotingswijzigingen vast te stellen, zoals gedetailleerd in het voorstel.
7. Participatie:
- Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
8. Duurzaamheid:
- Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
9. Financiële gevolgen:
- De financiële gevolgen zijn significant, met zowel voordelen als nadelen die het begrotingssaldo beïnvloeden. Het voorstel geeft aan hoe deze wijzigingen worden gedekt door de begrotingsaanpassingen, maar vereist goedkeuring van de raad vanwege het niet-budgettair neutrale karakter.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Sociaal domein Gemeentefonds Integratie uitkering Werkmaatschappij BUIG WSW Afschrijvingen Rentekosten KapitaallastenVerfijning van de zoekopdracht: