22-06-2017 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 4 Ontwerp Verordening geurhinder en veehouderij, gebied Harkema-Drogeham
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 22 juni 2017 vergaderd over de geurhinder en veehouderij in het gebied Droegeham-Harkema. Het college wordt verzocht om de begrenzing van dit gebied uit te breiden met de gebieden Skieppedrifte, Reaskuorre, Legeloane en Blauwhústerwei. De FNP-fractie wil vasthouden aan het vastgestelde bestemmingsplan en vindt dat er geen uitbreiding van geurhinder meer mogelijk moet zijn. Het aanhoudingsbesluit loopt in oktober af. De toelichting is gegeven door Sake van der Meer namens de FNP-fractie.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 22 juny 2017 fergaderje oer de stankoerlêst en feeboererij yn it gebiet Droegeham-Harkema. It kolleezje wurdt frege om de begrenzing fan dit gebiet út te wreidzjen mei de gebieten Skieppedrifte, Reaskuorre, Legeloane en Blauwhústerwei. De FNP-fraksje wol fêsthâlde oan it fêststelde bestimmingsplan en fynt dat der gjin útwreiding fan stankoerlêst mear mooglik wêze moat. It oanhâldingsbeslút rint ôf yn oktober. De taheakking is jûn troch Sake van der Meer namens de FNP-fraksje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerpverordening geurhinder en veehouderij, gebied Droegeham-Harkema." Het voorstel richt zich op het uitbreiden van de begrenzing van het gebied Harkema-Droegeham met specifieke locaties zoals Skieppedrifte, Reaskuorre, Legeloane en Blauwhústerwei. De FNP-fractie benadrukt het belang van het vasthouden aan het vastgestelde bestemmingsplan en pleit tegen verdere uitbreiding van geurhinder door veehouderijen. Het voorstel komt voort uit de wens om de leefbaarheid en milieukwaliteit in het gebied te waarborgen, vooral nu een eerder genomen aanhoudingsbesluit in oktober afloopt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de intentie en de geografische uitbreiding beschrijft. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de specifieke impact van de uitbreiding en hoe deze zal worden gehandhaafd.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, te debatteren en uiteindelijk te beslissen of de voorgestelde uitbreiding van de geurhinderverordening wordt goedgekeurd.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het beschermen van de leefomgeving door strikte geurhinderbeperkingen te handhaven of het mogelijk maken van economische groei door veehouderijen meer ruimte te geven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdslijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering en handhaving zijn niet gedetailleerd uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de uitbreiding van de geurhinderverordening zoals voorgesteld door de FNP-fractie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden of de gemeenschap is meegenomen in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel gericht is op het beperken van geurhinder en daarmee bijdraagt aan een betere leefomgeving en milieukwaliteit.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geurhinder Veehouderij Droegeham-Harkema Geurnormen Begrenzing Skieppedrifte Reaskuorre Legeloane Blauwhústerwei BestemmingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
-
04 - Raadsvoorstel - Ontwerp Verordening geurhinder en veehouderij, gebied Harkema-Drogeham.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ontwerp Verordening geurhinder en veehouderij Achtkarspelen 2017 – gebied Harkema-Drogeham
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een ontwerpverordening en geurgebiedsvisie voor het gebied Harkema-Drogeham in de gemeente Achtkarspelen. De nieuwe verordening stelt een strengere geurnorm van 4,5 ouE/m3 vast voor geurgevoelige objecten in het buitengebied, ter vervanging van de standaard 8 ouE/m3. Dit moet verdere toename van geurbelasting voorkomen. De verordening wordt zes weken ter inzage gelegd voor inspraak. Het aanhoudingsbesluit van 2015 wordt ingetrokken voor gebieden buiten Harkema-Drogeham. De focus ligt op het beperken van geurhinder en het beschermen van de volksgezondheid.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak voor de nieuwe geurnorm, de juridische basis, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Er zijn echter enkele kanttekeningen over de afdwingbaarheid van geurvermindering en de mogelijkheid van toenemende geurbelasting buiten het specifieke gebied.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen en moet beslissen over de instemming met de ontwerpverordening en de intrekking van het aanhoudingsbesluit. De raad moet ook rekening houden met de inspraakreacties voordat de verordening definitief wordt vastgesteld.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij instemt met de strengere geurnorm en de focus op het gebied Harkema-Drogeham. Er moet ook worden overwogen of de intrekking van het aanhoudingsbesluit voor andere delen van de gemeente wenselijk is.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de nieuwe geurnorm. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor de inwerkingtreding. Er zijn echter onzekerheden over de daadwerkelijke vermindering van geuruitstoot, wat de haalbaarheid en realistisch aspect beïnvloedt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met de ontwerpverordening en geurgebiedsvisie en deze ter inzage te leggen. Daarnaast moet de raad beslissen over de intrekking van het aanhoudingsbesluit voor gebieden buiten Harkema-Drogeham.
Participatie
Er is participatie voorzien via een inspraakperiode van zes weken. Er is overleg geweest met LTO Noord en de inspraakverordening Achtkarspelen wordt gevolgd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien het voorstel gericht is op het verbeteren van de leefomgeving en volksgezondheid door het beperken van geurhinder.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft geen directe financiële consequenties voor de gemeente. Er is geen informatie over hoe eventuele kosten voor veehouderijen worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geurhinder Veehouderij Harkema-Drogeham Geurnorm Wet geurhinder en veehouderij (Wgv) Geurverordening Geurgebiedsvisie Geurgevoelige objecten Aanhoudingsbesluit VolksgezondheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.1 Moasje FNP oer geurnoarmen gebied Droegeham-Harkema
Samenvatting
Op 22 juni 2017 vond er een gemeenteraadsvergadering plaats in Achtkarspelen, waarin een motie van de FNP werd besproken. De motie betrof het uitbreiden van de begrenzing van het gebied Harkema-Droegeham met specifieke locaties zoals Skieppedrifte, Reaskuorre, Legeloane en Blauwhústerwei, in het kader van geurhinder en veehouderij. De FNP wilde vasthouden aan het bestaande bestemmingsplan en vond dat er geen verdere uitbreiding van geurhinder mogelijk moest zijn. De motie werd echter verworpen, met 5 stemmen voor (FNP) en 14 tegen (PvdA, CDA, CU, GBA en VVD).
Samenvatting
Op 22 juny 2017 fûn der in gemeenteriedsfergadering plak yn Achtkarspelen, dêr't in motie fan de FNP besprutsen waard. De motie hie te krijen mei it útwreidzjen fan de begrenzing fan it gebiet Harkema-Droegeham mei spesifike lokaasjes lykas Skieppedrifte, Reaskuorre, Legeloane en Blauwhústerwei, yn it ramt fan geurhinder en feeboererij. De FNP woe fêsthâlde oan it besteande bestimmingsplan en fûn dat der gjin fierdere útwreiding fan geurhinder mooglik wêze moast. De motie waard lykwols ferworpen, mei 5 stimmen foar (FNP) en 14 tsjin (PvdA, CDA, CU, GBA en VVD).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Untwerp feroardening geurhinder en veehouderij, gebied Droegeham-Harkema". Het betreft een voorstel van de FNP-fractie om de begrenzing van het gebied Harkema-Droegeham uit te breiden met specifieke gebieden zoals Skieppedrifte, Reaskuorre, Legeloane en Blauwhústerwei. De FNP wil vasthouden aan het vastgestelde bestemmingsplan en stelt dat er geen verdere uitbreiding van geurhinder mogelijk moet zijn, vooral gezien het aanhoudingsbesluit dat in oktober afloopt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt specifiek en duidelijk in zijn doelstelling om de geurhinder te beperken door de gebiedsbegrenzing uit te breiden. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de impact van deze uitbreiding en hoe dit praktisch zal worden uitgevoerd.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en beslissen of de voorgestelde uitbreiding van de gebiedsbegrenzing wordt goedgekeurd. De raad speelt een cruciale rol in het afwegen van de belangen van verschillende partijen en het maken van een besluit dat in lijn is met het bestemmingsplan en de belangen van de gemeenschap.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de FNP-motie, die verdere geurhinder wil beperken, en de belangen van andere partijen die mogelijk andere prioriteiten hebben, zoals economische ontwikkeling of agrarische belangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (met de deadline van het aanhoudingsbesluit in oktober), maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke stappen of criteria aangegeven om de effectiviteit van de uitbreiding te meten.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze de motie van de FNP steunen om de gebiedsbegrenzing uit te breiden of niet. In dit geval is de motie verworpen met 14 stemmen tegen en 5 voor.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien het voorstel gericht is op het beperken van geurhinder, wat kan bijdragen aan een betere leefomgeving. Echter, duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in de motie. Het is onduidelijk of er kosten verbonden zijn aan de uitbreiding van de gebiedsbegrenzing en hoe deze eventueel gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geurhinder Veehouderij Droegeham-Harkema Geurnormen FNP Bestemmingsplan Uitbreiding Skieppedrifte Reaskuorre BlauwhústerweiVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Gewijzigd vaststellen bestemmingsplan ‘Paardenfokkerij Warreboslaan nabij Surhuisterveen’
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 22 juni 2017 besloten om het bestemmingsplan voor een nieuwe paardenfokkerij aan de Warreboslaan nabij Surhuisterveen gewijzigd vast te stellen. Dit besluit volgt op een inspraak- en overlegperiode waarin twee zienswijzen en een overlegreactie van de provincie zijn ontvangen. De belangrijkste wijzigingen in het bestemmingsplan betreffen de toevoeging van een notitie over grondgebondenheid en het verwijderen van wijzigingsbevoegdheden voor de bestemming Agrarisch-paardenfokkerij. Ook zijn er aanpassingen gedaan in de regels omtrent bouwmogelijkheden en stikstofregelingen. Het plan maakt de bouw van een paardenfokkerij met bedrijfswoning mogelijk en wijzigt de bestemming van een bestaand agrarisch bedrijf naar 'Agrarisch Kleinbedrijf', zonder intensieve veehouderij. Er is geen exploitatieplan vastgesteld, omdat de uitvoerbaarheid anderszins verzekerd is. Het gewijzigde bestemmingsplan wordt op de wettelijk voorgeschreven wijze bekendgemaakt, en er is een beroepstermijn van zes weken voor belanghebbenden.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 22 juny 2017 besletten om it bestimmingsplan foar in nije hynderfokkerij oan de Warreboslaan njonken Surhústerfean fêst te stellen. Dit beslút folget op in ynspraak- en oerlisperioade dêr't twa sichtwizen en in oerlisreaksje fan de provinsje ûntfongen binne. De belangrykste feroaringen yn it bestemmingsplan binne de tafoeging fan in notysje oer grûngebûnens en it fuortheljen fan feroaringsbeheardheden foar de bestimming Agrarysk-hynderfokkerij. Ek binne der oanpassingen dien yn de regels oangeande boumogelijkheden en stikstofregelingen. It plan makket de bou fan in hynderfokkerij mei bedriuwwenning mooglik en feroaret de bestimming fan in besteand agrarysk bedriuw nei 'Agrarysk Lytsbedriuw', sûnder yntinsive feeboerderij. Der is gjin eksploitaasjeplan fêststeld, omdat de útfierberens oarsins feilichsteld is. It feroare bestemmingsplan wurdt op de wettich foarskreaune wize bekendmakke, en der is in beropstermyn fan seis wiken foar belanghawwenden.
-
05 - Raadsvoorstel - Gewijzigd vaststellen bestemmingsplan Paardenfokkerij Warreboslaan nabij Surhuisterveen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel/besluit
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Gewijzigd vaststellen bestemmingsplan ‘Paardenfokkerij Warreboslaan nabij Surhuisterveen’". Het doel is om een nieuwe paardenfokkerij met bedrijfswoning mogelijk te maken door het bestemmingsplan te herzien. Dit omvat het wijzigen van de bestemming van een bestaand agrarisch bedrijf naar 'Agrarisch Kleinbedrijf' zonder intensieve veehouderij. Na inspraak en overleg zijn wijzigingen doorgevoerd in het ontwerp-bestemmingsplan. De raad moet instemmen met deze wijzigingen en het gewijzigde bestemmingsplan vaststellen zonder exploitatieplan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat uitgebreide informatie over de inspraakreacties, wijzigingen en juridische overwegingen. Het lijkt volledig in de context van de procedurele en inhoudelijke eisen voor bestemmingsplannen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. De raad moet beslissen over de instemming met de reactienota, de wijzigingen en de vaststelling van het bestemmingsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en het gewijzigde bestemmingsplan. Dit omvat het afwegen van belangen van omwonenden, de initiatiefnemer en de ruimtelijke ordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen en de juridische stappen. Het is tijdgebonden met duidelijke termijnen voor inspraak en beroep. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de reactienota, de wijzigingen en het gewijzigde bestemmingsplan vast te stellen zonder exploitatieplan.
Participatie:
Er is sprake van participatie door inspraakreacties van omwonenden en overleg met de provincie. De initiatiefnemer heeft ook direct contact gezocht met de buren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt indirect behandeld via de landschappelijke inpassing en milieuhygiënische overwegingen, zoals de stikstofregeling.
Financiële gevolgen:
Er kunnen financiële gevolgen zijn in de vorm van planschade, die voor rekening van de gemeente komen. Er is geen exploitatieplan, omdat de kosten anderszins verzekerd zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Paardenfokkerij Warreboslaan Zienswijzen Agrarisch Kleinbedrijf Inspraakreacties Provinciale verordening Ruimtelijke ordening Grondgebondenheid WatercompensatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Startbesluit diverse bestemmingsplannen
Samenvatting
Op 22 juni 2017 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen ingestemd met het opstellen van drie nieuwe bestemmingsplannen voor ontwikkellocaties in Harkema, Twijzelerheide en Buitenpost. Deze plannen omvatten de bouw van negen woningen in Harkema, acht levensloopbestendige huurwoningen in Twijzelerheide, en de vestiging van een duivenhouderij met een nieuwe bedrijfswoning in Buitenpost. Omdat deze plannen in strijd zijn met de huidige bestemmingen, is een nieuwe bestemmingsplanprocedure noodzakelijk. De raad heeft gekozen voor procedurevariant 1, waarbij het college de plannen voorbereidt tot aan de vaststelling. Dit levert tijdwinst op in de procedure. Voor de woningbouwprojecten in Harkema en Twijzelerheide wordt ook een nieuw welstandskader van toepassing verklaard. Tijdens de inspraakperiode kunnen belanghebbenden hun reacties geven, en er worden overeenkomsten gesloten met de initiatiefnemers om eventuele planschade te compenseren.
Samenvatting
Op 22 juny 2017 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen ynstimd mei it opstelle fan trije nije bestimmingsplannen foar ûntwikkelingslokaasjes yn Harkema, Twizelerheide en Bûtenpost. Dizze plannen behelje de bou fan njoggen wenningen yn Harkema, acht libbensloopbestindige hierwenningen yn Twizelerheide, en de fêstiging fan in doffehâlderij mei in nije bedriuws wenning yn Bûtenpost. Om't dizze plannen yn striid binne mei de hjoeddeistige bestimmings, is in nije bestemmingsplanproseduere needsaaklik. De ried hat keazen foar proseduerevariant 1, dêr't it kolleezje de plannen foarbereidet oant oan de fêststelling. Dit levert tiidwinst op yn de proseduere. Foar de wenningbouprojekten yn Harkema en Twizelerheide wurdt ek in nij welstânskader fan tapassing ferklearre. Tidens de ynspraakperioade kinne belanghawwenden har reaksjes jaan, en der wurde oerienkomsten slein mei de ynitiatyfnimmers om eventuele plannen skea te kompensearjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Startbesluit diverse bestemmingsplannen
Samenvatting: Het voorstel betreft het opstellen van drie afzonderlijke bestemmingsplannen voor de ontwikkeling van locaties in Harkema, Twijzelerheide en Buitenpost. In Harkema worden negen woningen gepland, in Twijzelerheide acht levensloopbestendige huurwoningen en een vervanging van twee vrijstaande woningen door een twee-onder-één-kapwoning. In Buitenpost wordt een duivenhouderij met een nieuwe bedrijfswoning gerealiseerd. De plannen zijn in strijd met de huidige bestemmingen, maar worden ruimtelijk aanvaardbaar geacht. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de opstelling van de bestemmingsplannen en te kiezen voor procedurevariant 1, waarbij het college de plannen voorbereidt tot aan de vaststelling.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beschrijvingen van de plannen en de procedure. Er zijn echter nog onderzoeken en gegevens nodig voor een volledige onderbouwing van de omgevingsaspecten.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om bestemmingsplannen vast te stellen. In dit voorstel wordt de raad gevraagd in te stemmen met de opstelling van de plannen en de gekozen procedurevariant.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde plannen en de procedurevariant. Dit omvat het afwegen van ruimtelijke ordening, inspraakprocedures en mogelijke bezwaren.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de te ontwikkelen locaties en het aantal woningen. Het is echter minder specifiek over de tijdsplanning en de exacte criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van nog uit te voeren onderzoeken kan een risico vormen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met het opstellen van de drie bestemmingsplannen en de keuze voor procedurevariant 1.
Participatie
Er is sprake van burgerparticipatie, waarbij initiatiefnemers overleg hebben gehad met omwonenden. Tijdens de inspraakperiode kunnen belanghebbenden reacties geven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, maar kan relevant zijn in de context van ruimtelijke ordening en woningbouw.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden deels gedekt door overeenkomsten met initiatiefnemers, die eventuele planschade compenseren. Voor twee van de drie plannen worden exploitatieovereenkomsten gesloten om gemeentelijke kosten te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Wide Pet Zuid Harkema Woningbouw SWA Twijzelerheide Oost 5 Buitenpost Ruimtelijke ordening Procedurevariant Welstandskader Inspraak Exploitatieovereenkomst PlanschadeVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
Agendapunt 7 Ontwerpbegroting 2018 GR hûs en hiem
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 22 juni 2017 ingestemd met de Ontwerpbegroting 2018 van de gemeenschappelijke regeling "hûs en hiem", zonder een zienswijze in te dienen. Deze regeling richt zich op welstandsadvisering en monumentenzorg in Fryslân. De begroting voor 2018 blijft gelijk aan die van 2017, met een budget van € 30.600 voor welstandsadviezen. Er wordt verwacht dat de adviesvraag stabiliseert, ondanks eerdere voorspellingen van een afname. Hûs en hiem werkt aan een flexibele organisatie om in te spelen op mogelijke veranderingen in adviesaanvragen en de komst van de Omgevingswet. De kosten voor de gemeente zijn kostenneutraal, omdat deze worden doorberekend in de bouwleges.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 22 juny 2017 ynstimd mei de ûntwerpberetting 2018 fan de gemeenschappelijke regeling "hûs en hiem", sûnder in beskôging yn te tsjinjen. Dizze regeling rjochtet him op wolstânadvys en monumintsoarg yn Fryslân. De beretting foar 2018 bliuwt lyk oan dy fan 2017, mei in budzjet fan € 30.600 foar wolstânadvizen. Der wurdt ferwachte dat de advysfraach stabilisearret, ûndanks eardere foarsizzings fan in ôfname. Hûs en hiem wurket oan in fleksibele organisaasje om yn te spyljen op mooglike feroaringen yn advysoanfragen en de komst fan de Omgevingswet. De kosten foar de gemeente binne kostenneutraal, om't dizze trochrekene wurde yn de bouleges.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerpbegroting 2018 GR hûs en hiem". Het voorstel betreft de beoordeling van de ontwerpbegroting 2018 voor de gemeenschappelijke regeling "hûs en hiem", die zich richt op welstandsadvisering en monumentenzorg in de provincie Fryslân. De gemeente Achtkarspelen wordt gevraagd in te stemmen met de ontwerpbegroting zonder een zienswijze in te dienen. De begroting is kostenneutraal voor de gemeente, aangezien de kosten worden doorberekend in de bouwleges. Er wordt verwacht dat de adviesvraag in 2018 stabiel blijft, ondanks eerdere verwachtingen van een afname.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een overzicht van de financiële implicaties, de verwachtingen voor de adviesvraag, en de organisatorische aanpassingen van hûs en hiem. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke inhoud van de begroting en de mogelijke risico's bij een afwijkende adviesvraag.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om in te stemmen met de ontwerpbegroting en te besluiten geen zienswijze in te dienen. Dit is een opiniërende en besluitvormende rol.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de ontwerpbegroting zonder aanvullende opmerkingen of bezwaren. Dit impliceert vertrouwen in de prognoses en de flexibiliteit van hûs en hiem.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheid over de toekomstige adviesvraag is een aandachtspunt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de ontwerpbegroting 2018 van hûs en hiem en geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Er is geen specifieke informatie over burgerparticipatie in het voorstel. De communicatie lijkt beperkt tot het informeren van hûs en hiem na de raadsvergadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de begroting kostenneutraal is voor de gemeente. De kosten worden doorberekend in de bouwleges. Er is geen specifieke dekking nodig vanuit de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting 2018 Hûs en hiem Welstandsadviezen Adviesvraag Flexibele organisatie Omgevingswet Bouwleges Gemeenschappelijke regeling Monumentenzorg Economisch herstelVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
Agendapunt 8 Aanvraag onderwijshuisvesting basisschool de Twa-ikker Augustinusga
Gemeenteraad Achtkarspelen kiest voor renovatie basisschool de Twa-ikker
In plaats van nieuwbouw krijgt basisschool de Twa-ikker in Augustinusga een grondige renovatie. De gemeenteraad van Achtkarspelen besloot op 22 juni 2017 om de aanvraag voor vervangende nieuwbouw af te wijzen en koos voor technische en functionele verbeteringen aan het bestaande gebouw.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Achtkarspelen werd het voorstel om basisschool de Twa-ikker te renoveren in plaats van te herbouwen, uitvoerig besproken. Het besluit volgde na een intensieve voorbereidingsperiode en een enquête onder lokale verenigingen en organisaties. De huidige huisvesting van de school voldoet niet aan de moderne normen, en er is behoefte aan aanpassingen om het gebouw geschikt te maken voor multifunctioneel gebruik.Mevrouw Zandbergen van het CDA benadrukte het belang van investeren in onderwijs: "Investeren in onderwijs is investeren in de toekomst." Ze prees de samenwerking tussen de schoolbesturen van Noventa en de gemeente, die tot een akkoord heeft geleid. "Het is door de samenwerking van twee schoolbesturen dat hier straks een prachtige nieuwe school komt voor het dorp," aldus Zandbergen.
De Partij van de Arbeid, vertegenwoordigd door mevrouw Haagsma, legde de nadruk op duurzaamheid. "Energiezuinige maatregelen zoals bewegingsmelders, dubbel glas en hoogwaardig isolatiemateriaal moeten tijdens de verbouwing worden getroffen," stelde Haagsma voor. Ze pleitte ook voor de installatie van zonnepanelen, hoewel de wethouder aangaf dat dit binnen de huidige plannen nog niet was opgenomen.
Wethouder Stellinga erkende dat er enkele communicatieproblemen waren geweest tussen de gemeente en Noventa, maar benadrukte dat deze inmiddels zijn opgelost. "We streven naar een goede samenwerking en willen dat de communicatie vlekkeloos verloopt," aldus Stellinga.
De keuze voor renovatie boven nieuwbouw werd mede ingegeven door financiële overwegingen. Nieuwbouw zou ongeveer 1 miljoen euro duurder uitvallen. "Het is jammer dat het geen nieuwbouw wordt," gaf de heer Vegelin toe, "maar de renovatie biedt een goede oplossing binnen de beschikbare middelen."
Het voorstel om de school te renoveren werd uiteindelijk met een meerderheid van stemmen aangenomen. De betrokken partijen hopen dat de renovatie snel van start kan gaan, zodat de school weer aan de moderne eisen kan voldoen en een centrale rol kan spelen in de gemeenschap van Augustinusga.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 22 juni 2017 besloten om de aanvraag voor vervangende nieuwbouw van basisschool de Twa-ikker in Augustinusga af te wijzen. In plaats daarvan wordt medewerking verleend aan het schoolbestuur van Noventa om samen met de gemeente technische en functionele verbeteringen aan de school door te voeren. Dit besluit volgt na een intensieve voorbereidingsperiode en een enquête onder lokale verenigingen en organisaties. De huidige huisvesting voldoet niet aan de moderne normen, en er is behoefte aan aanpassingen om het gebouw geschikt te maken voor multifunctioneel gebruik. Er zijn verschillende scenario's onderzocht, variërend van renovatie tot nieuwbouw, waarbij renovatie de voorkeur krijgt vanwege de kortere doorlooptijd en lagere kosten. Het investeringsbedrag wordt geschat tussen €250.000 en €350.000. Het besluit is openbaar en betrokken partijen worden geïnformeerd.
Gemeenteried Achtkarspelen kiest foar renovaasje fan basisskoalle de Twa-ikker.
Yn plak fan nije bou krijt basisskoalle de Twa-ikker yn Augustinusga in grûnige renovaasje. De gemeenteried fan Achtkarspelen besleat op 22 juny 2017 om de oanfraach foar ferfangende nije bou ôf te wizen en te kiezen foar technyske en funksjonele ferbetteringen oan it besteande gebou.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens in libbenich debat yn de gemeenteried fan Achtkarspelen waard it foarstel om de basisskoalle De Twa-ikker te renovearjen yn plak fan te herbouwen, út en troch besprutsen. It beslút kaam nei in yntinsive foarberiedingsperioade en in ûndersyk ûnder lokale ferienings en organisaasjes. De hjoeddeistige hûsfeesting fan de skoalle foldocht net oan de moderne normen, en der is behoefte oan oanpassings om it gebou geskikt te meitsjen foar multifunksjoneel gebrûk.Frou Zandbergen fan it CDA benadrukte it belang fan ynfestearjen yn ûnderwiis: "Ynfestearjen yn ûnderwiis is ynfestearjen yn de takomst." Se prees de gearwurking tusken de skoallebestjoeren fan Noventa en de gemeente, dy't ta in akkoart leide. "It is troch de gearwurking fan twa skoallebestjoeren dat hjir straks in prachtige nije skoalle komt foar it doarp," sa Zandbergen.
De Partij van de Arbeid, fertsjintwurdige troch frou Haagsma, lei de nadruk op duorsumens. "Enerzjybesparjende maatregels lykas bewegingsmelders, dûbel glês en heechweardich isolaasjemateriaal moatte by de ferbouwing troffen wurde," stelde Haagsma foar. Se pleite ek foar de ynstallaasje fan sinnepanielen, alhoewol de wethâlder oanjoech dat dit noch net ynklaaid wie yn de hjoeddeistige plannen.
Wethâlder Stellinga erkende dat der wat kommunikaasjeproblemen west hiene tusken de gemeente en Noventa, mar benadrukte dat dizze ynmidels oplost binne. "Wy stribje nei in goede gearwurking en wolle dat de kommunikaasje flot ferrint," sa Stellinga.
De kar foar renovaasje boppe nijbou waard ek yngeven troch finansjele oerwegingen. Nijbou soe sa'n 1 miljoen euro djoerder útfalle. "It is spitich dat it gjin nijbou wurdt," joech de hear Vegelin ta, "mar de renovaasje biedt in goede oplossing binnen de beskikbere middels."
It foarstel om de skoalle te renovearjen waard úteinlik mei in mearderheid fan stimmen oannommen. De belutsen partijen hoopje dat de renovaasje gau fan start gean kin, sadat de skoalle wer oan de moderne easken foldocht en in sintrale rol spylje kin yn de mienskip fan Augustinusga.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 22 juny 2017 besletten om de oanfraach foar ferfangende nijbou fan basisskoalle de Twa-ikker yn Augustinusga ôf te wizen. Yn plak dêrfan wurdt meiwurking ferliend oan it skoalbestjoer fan Noventa om tegearre mei de gemeente technyske en funksjonele ferbetterings oan de skoalle troch te fieren. Dit beslút folget nei in yntinsive foarberiedingsperioade en in enkête ûnder lokale ferienings en organisaasjes. De hjoeddeistige hûsfeesting foldocht net oan de moderne normen, en der is behoefte oan oanpassingen om it gebou geskikt te meitsjen foar multifunksjoneel gebrûk. Der binne ferskillende scenario's ûndersocht, fariëarjend fan renovaasje oant nijbou, wêrby renovaasje de foarkar krijt fanwegen de koartere trochlooptiid en leechere kosten. It ynfesteringsbedrach wurdt skat tusken €250.000 en €350.000. It beslút is iepenbier en belutsen partijen wurde ynformaasje jûn.
-
08 - Raadsvoorstel - Aanvraag Onderwijshuisvesting basisschool de Twa-ikker Augustinusga.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanvraag onderwijshuisvesting basisschool de Twa-ikker Augustinusga". Het schoolbestuur van de Twa-ikker heeft een aanvraag ingediend voor vervangende nieuwbouw, die door de gemeente wordt afgewezen. In plaats daarvan wordt voorgesteld om technische en functieverbeterende aanpassingen aan het bestaande schoolgebouw te realiseren. Dit besluit is gebaseerd op prognoses die geen recht op uitbreiding ondersteunen en de wens om multifunctioneel gebruik van het gebouw te bevorderen. De voorgestelde verbouwing biedt een oplossing voor de komende 15-20 jaar en houdt rekening met de behoeften van de gemeenschap, zoals ruimte voor sport en muziekverenigingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde analyse van de huidige situatie, de behoeften van de gemeenschap, en de verschillende scenario's voor de toekomst. Er zijn echter enkele punten die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de exacte financiële dekking en de specifieke details van de samenwerking met andere gebruikers.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om kaders te stellen en financieel beleid te bepalen. In dit geval moet de raad beslissen over de afwijzing van de nieuwbouwaanvraag en het verlenen van medewerking aan de voorgestelde aanpassingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen nieuwbouw en renovatie/upgrading van het bestaande gebouw. Deze keuze heeft implicaties voor de lange termijn huisvesting en de mogelijkheid tot multifunctioneel gebruik.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en realistisch, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden plan voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de aanvraag voor nieuwbouw af te wijzen en medewerking te verlenen aan de voorgestelde aanpassingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een enquête is gehouden onder verenigingen en organisaties in het dorp om de behoeften te inventariseren. Dit wijst op enige mate van participatie, maar verdere betrokkenheid van de gemeenschap in de besluitvorming wordt niet uitgebreid besproken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in termen van energetische aanpassingen aan het gebouw. Het voorstel benadrukt de noodzaak van technische en energetische verbeteringen.
Financiële gevolgen:
De investeringskosten worden indicatief geraamd op €250.000 tot €350.000. De dekking van deze kosten is nog niet volledig uitgewerkt, en de raad zal later gevraagd worden om het benodigde budget beschikbaar te stellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderwijshuisvesting De Twa-ikker Augustinusga Nieuwbouw Verbouwing Multifunctioneel gebruik Schoolbestuur Noventa Leerlingenprognose Accommodatiebeleid Technische aanpassingenVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
S.h. Haagsma
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sierd Vegelin
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
S.h. Haagsma
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
S.h. Haagsma
J. Stellinga
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
J. Stellinga
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
J. Stellinga
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sierd Vegelin -
R. Van Der Wal -
Agendapunt 9 Proeftuin Noordoost Fryslân
Achtkarspelen zet in op regionale samenwerking voor economische groei
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met deelname aan de proeftuin Noordoost Fryslân, een initiatief dat regionale samenwerking en economische groei moet bevorderen. Met een budget van €21.165 voor de eerste fase, die tot de zomer van 2018 loopt, hoopt de gemeente bij te dragen aan een ambitieus plan om tegen 2025 €400 miljoen extra toe te voegen aan het Bruto Regionaal Product.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 22 juni 2017 werd het voorstel om deel te nemen aan de proeftuin Noordoost Fryslân uitgebreid besproken. De proeftuin maakt deel uit van een bredere versnellingsagenda die de economische vitaliteit en leefbaarheid van de regio moet verbeteren, ondanks uitdagingen zoals bevolkingskrimp en ontgroening.De heer Groenhof opende het debat met een positieve noot: "Het is een goede zaak dat we als gemeente onze bijdrage leveren om de uitdagingen aan te pakken." Hij benadrukte het belang van samenwerking binnen de regio en vroeg zich af hoe de gemeente zich in dit grotere geheel zou positioneren.
De heer Brasz van de PvdA was kritisch, maar erkende de noodzaak van samenwerking: "Het is alsof een Urker visser die nog aan de wal ligt, de buit al verkoopt. Het moet eerst nog maar waargemaakt worden." Hij benadrukte dat de samenwerking met andere gemeenten en het bedrijfsleven cruciaal is voor het succes van het project.
Vanuit de ChristenUnie sprak de heer Van Oosten zijn steun uit, mits er efficiënt met het budget wordt omgegaan: "Wij wonen in een prachtige regio. Ik zou het geen probleemregio willen noemen, maar een veerkrachtige regio."
Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Van der Wal, sprak zich eveneens positief uit over het voorstel. Hij benadrukte het belang van werkgelegenheid en leefbaarheid: "Het gaat om netwerken en de kracht om samen verder te komen."
Wethouder Bruining reageerde op de opmerkingen vanuit de raad en benadrukte dat de gemeente ook in gesprek is met zuidelijk gelegen gemeenten zoals Smallingerland. "We zijn op zoek naar de best of both worlds," aldus Bruining.
Bij de stemming bleek een meerderheid van de raad voor het voorstel te zijn, waarmee de weg vrij is voor Achtkarspelen om deel te nemen aan de proeftuin Noordoost Fryslân. De komende maanden zullen in het teken staan van het uitwerken van een meerjarenprogramma en het creëren van draagvlak onder regionale partners.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 22 juni 2017 besloten om deel te nemen aan fase I van de proeftuin Noordoost Fryslân, een initiatief dat is opgezet om regionale samenwerking te bevorderen en economische groei te stimuleren. De proeftuin maakt deel uit van een bredere versnellingsagenda die tot doel heeft om de economische vitaliteit en leefbaarheid van de regio te verbeteren, ondanks demografische uitdagingen zoals krimp en ontgroening. De ambitie is om tegen 2025 € 400 miljoen extra toe te voegen aan het Bruto Regionaal Product door te focussen op stuwende sectoren zoals agrifood en maakindustrie. De raad heeft ingestemd met een budget van € 21.165 voor fase I, dat in de begroting van 2018 wordt opgenomen. De eerste fase van de regiodeal, die loopt tot de zomer van 2018, richt zich op het uitwerken van een meerjarenprogramma en het creëren van draagvlak onder regionale partners. De financiering voor deze fase wordt gedeeld tussen het Rijk, de provincie Fryslân en de regiogemeenten. Communicatie over de voortgang en resultaten verloopt via Netwerk Noordoost.
Achtkarspelen set yn op regionale gearwurking foar ekonomyske groei.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei dielnimming oan de proeftún Noardeast Fryslân, in ynisjatyf dat regionale gearwurking en ekonomyske groei befoarderje moat. Mei in budzjet fan €21.165 foar de earste fase, dy't oant de simmer fan 2018 rint, hoopet de gemeente by te dragen oan in ambisjeus plan om tsjin 2025 €400 miljoen ekstra ta te foegjen oan it Bruto Regionaal Produkt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 22 juny 2017 waard it foarstel om diel te nimmen oan de proeftún Noardeast Fryslân útwreid besprutsen. De proeftún makket diel út fan in breedere fersnellingsagenda dy't de ekonomyske vitaliteit en leefberens fan de regio ferbetterje moat, ûndanks útdagings lykas befolkingskrimp en ûntgroening.De hear Groenhof iepene it debat mei in posityf lûd: "It is in goede saak dat wy as gemeente ús bydrage leverje om de útdagings oan te pakken." Hy benadrukke it belang fan gearwurking binnen de regio en frege him ôf hoe't de gemeente har yn dit gruttere gehiel posisjonearje soe.
De hear Brasz fan de PvdA wie kritysk, mar erkende de needsaak fan gearwurking: "It is as in Urker fisker dy't noch oan de wal leit, de buit al ferkoopt. It moat earst noch mar wier makke wurde." Hy benadrukke dat de gearwurking mei oare gemeenten en it bedriuwslibben kruciaal is foar it sukses fan it projekt.
Fanút de ChristenUnie spruts de hear Van Oosten syn stipe út, as der effisjint mei it budzjet omgien wurdt: "Wy wenje yn in prachtige regio. Ik soe it gjin probleemregio neame wolle, mar in veerkrêftige regio."
It CDA, fertsjintwurdige troch de hear Van der Wal, spruts him ek posityf út oer it foarstel. Hy benadrukke it belang fan wurkgelegenheid en leefberens: "It giet om netwurken en de krêft om tegearre fierder te kommen."
Wethâlder Bruining reagearre op de opmerkings fanút de ried en benadrukke dat de gemeente ek yn petear is mei súdlik leinende gemeenten lykas Smellingerlân. "Wy binne op syk nei it best of both worlds," sa sei Bruining.
By de stimming blike in mearderheid fan de ried foar it foarstel te wêzen, wêrmei't de wei frij is foar Achtkarspelen om diel te nimmen oan de proeftún Noardeast Fryslân. De kommende moannen sille yn it teken stean fan it útwurkjen fan in mearjierrenprogramma en it krije fan draachflak ûnder regionale partners.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 22 juny 2017 besletten om diel te nimmen oan fase I fan de proeftún Noardeast Fryslân, in ynisjatyf dat opset is om regionale gearwurking te befoarderjen en ekonomyske groei te stimulearjen. De proeftún makket diel út fan in breedere fersnellingsaginda dy't as doel hat om de ekonomyske vitaliteit en leefberens fan de regio te ferbetterjen, ûndanks demografyske útdagings lykas krimp en ûntgroening. De ambysje is om tsjin 2025 € 400 miljoen ekstra ta te foegjen oan it Bruto Regionaal Produkt troch te fokusjen op stjoerjende sektoren lykas agrifoer en meitsjûnustry. De ried hat ynstimd mei in budzjet fan € 21.165 foar fase I, dat yn de begrutting fan 2018 opnaam wurdt. De earste fase fan de regiodeal, dy't rint oant de simmer fan 2018, rjochtet him op it útwurkjen fan in mearjierrenprogramma en it skeppen fan draachflak ûnder regionale partners. De finansiering foar dizze fase wurdt dielt tusken it Ryk, de provinsje Fryslân en de regiogemeenten. Kommunikaasje oer de foarútgong en resultaten ferloopt fia Netwurk Noardeast.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Proeftuin Noordoost Fryslân
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Proeftuin Noordoost Fryslân" en richt zich op deelname aan fase I van een regiodeal om de economische vitaliteit van Noordoost Fryslân te versterken. Het doel is om € 400 miljoen extra toe te voegen aan het Bruto Regionaal Product (BRP) tegen 2025 door te focussen op stuwende sectoren zoals agrifood en maakindustrie. Dit wordt bereikt door hervorming van de arbeidsmarkt, innovatie en ondernemerschap, en versterking van regionale samenwerking. De raad wordt gevraagd om een budget van € 21.165 op te nemen in de begroting 2018 voor deelname aan deze fase.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een gedetailleerde beschrijving van de programmalijnen. Er zijn echter enkele risico's en onzekerheden, zoals het verkrijgen van voldoende draagvlak en financiële bijdragen van stakeholders.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het beschikbaar stellen van het budget en het goedkeuren van deelname aan fase I van de proeftuin. De raad moet ook toezien op de voortgang en resultaten van de proeftuin.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de financiële bijdrage en deelname aan de proeftuin, rekening houdend met de risico's en de noodzaak van regionale samenwerking.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het heeft specifieke doelen (zoals € 400 miljoen extra BRP), maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn onzeker. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden mijlpalen voor fase I, behalve de verwachting van resultaten in de zomer van 2018.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de rapportage en in te stemmen met deelname aan fase I van de proeftuin, inclusief het opnemen van het budget in de begroting.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van regionale stakeholders, waaronder ondernemers en onderwijsinstellingen, maar er is een risico dat niet alle partijen financieel willen bijdragen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een focuspunt, maar de economische versterking kan indirect bijdragen aan een duurzame regionale ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
De financiële bijdrage voor fase I bedraagt € 21.165 voor de gemeente Achtkarspelen. De totale kosten voor fase I zijn € 650.000, verdeeld over het Rijk, de provincie en regiogemeenten. Er is een risico dat stakeholders in latere fases niet financieel bijdragen.
In conclusie, het voorstel vraagt om een strategische investering in de economische toekomst van Noordoost Fryslân, met een nadruk op samenwerking en innovatie. De raad moet zorgvuldig overwegen of de voorgestelde investering de potentiële voordelen waard is, gezien de risico's en onzekerheden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Proeftuin Noordoost Fryslân Versnellingsagenda Economische vitaliteit Regiodeal Bruto Regionaal Product Demografische transitie Triple helix Arbeidsmarkt Innovatie en ondernemerschap Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
J. Stellinga
Onbekende spreker
T. Nicolai
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sierd Vegelin
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga -
T. Nicolai -
Sierd Vegelin -
D. Van Oosten -
R. Van Der Wal -
Agendapunt 10 Participatieverordening Gemeente Achtkarspelen 2017
Gemeenteraad Achtkarspelen Stemt in met Nieuwe Participatieverordening
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de Participatieverordening 2017, die de verordening van 2015 vervangt. Deze nieuwe verordening is noodzakelijk vanwege wetswijzigingen en streeft naar een inclusieve samenleving en arbeidsmarkt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 22 juni 2017 werd het voorstel om de Participatieverordening 2017 vast te stellen, uitvoerig besproken. De verordening is gebaseerd op de Contourennotitie Participatiewet en legt de nadruk op het benutten van de kracht en talenten van burgers, evenals samenwerking met lokale werkgevers. De Cliëntenraad Werk & Inkomen heeft al ingestemd met de wijzigingen, en er zijn geen financiële consequenties aan verbonden.De discussie in de raad was levendig, met verschillende partijen die hun standpunten naar voren brachten. De Partij van de Arbeid benadrukte het belang van lokale instrumenten boven regionale oplossingen. "We hebben een sterke voorkeur voor het lokale instrument," aldus een woordvoerder van de partij. Dit sentiment werd gedeeld door andere raadsleden, die het belang van maatwerk en lokale betrokkenheid onderstreepten.
Mevrouw Kingma van de VVD uitte haar zorgen over de praktische uitvoering van de verordening. Ze stelde vragen over de verantwoordelijkheid van de gemeente en de mogelijke financiële nadelen voor burgers die weer aan het werk gaan. "Participeren is natuurlijk prachtig, maar er zijn een paar andere hobbels," zei Kingma, verwijzend naar de zogenaamde armoedeval.
Wethouder Stellinga reageerde op de vragen en opmerkingen vanuit de raad. Hij erkende de uitdagingen die Kingma noemde en benadrukte dat de gemeente beperkt is in haar mogelijkheden om landelijke regelgeving te beïnvloeden. "Ons instrumentarium als gemeente is daarin overigens beperkt," gaf hij toe. Toch verzekerde hij de raad dat de gemeente alles in het werk stelt om de afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen.
De stemming over het voorstel verliep zonder verdere problemen. De meerderheid van de raad stemde in met de nieuwe verordening, waarmee Achtkarspelen een stap dichterbij een inclusieve arbeidsmarkt komt. De verordening zal binnenkort worden gepubliceerd op Overheid.nl.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 22 juni 2017 besloten om de Participatieverordening 2017 vast te stellen en de verordening van 2015 in te trekken. Deze nieuwe verordening is noodzakelijk vanwege wetswijzigingen en is gebaseerd op de Contourennotitie Participatiewet, die de visie en ambitie voor Werk & Inkomen beschrijft. De verordening streeft naar een inclusieve samenleving en arbeidsmarkt, waarbij iedereen op basis van gelijkwaardigheid kan deelnemen. Er is een focus op het benutten van de kracht en talenten van burgers en samenwerking met lokale werkgevers. De verordening wordt gepubliceerd op Overheid.nl en er zijn geen financiële consequenties aan verbonden. De Cliëntenraad Werk & Inkomen heeft ingestemd met de wijzigingen.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei Nije Partisipaasjefoardering.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de Partisipaasjeferoardening 2017, dy't de feroardening fan 2015 ferfongt. Dizze nije feroardening is needsaaklik fanwege wetwizigingen en stribbet nei in ynkluzyf maatskippij en arbeidsmerk.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsfergadering fan 22 juny 2017 waard it foarstel om de Partisipaasjeferoardening 2017 fêst te stellen, út en troch besprutsen. De feroardening is basearre op de Kontourennotysje Partisipaasjewet en leit de nadruk op it benutten fan de krêft en talinten fan boargers, lykas ek gearwurking mei lokale wurkjouwers. De Kliïntenried Wurk & Ynkomen hat al ynstimd mei de feroarings, en der binne gjin finansjele gefolgen oan ferbûn.De diskusje yn de ried wie libbenich, mei ferskillende partijen dy't har stânpunten nei foaren brochten. De Partij fan de Arbeid benadrukte it belang fan lokale middels boppe regionale oplossingen. "Wy hawwe in sterke foarkar foar it lokale middel," sa sei in wurdfierder fan de partij. Dit gefoel waard dielt troch oare riedsleden, dy't it belang fan maatwurk en lokale belutsenens benadrukten.
Frou Kingma fan de VVD útte har soargen oer de praktykútfiering fan de feroardening. Se stelde fragen oer de ferantwurdlikheid fan de gemeente en de mooglike finansjele neidielen foar boargers dy't wer oan it wurk gean. "Partisipearje is fansels prachtich, mar der binne in pear oare hobbels," sa sei Kingma, wizend nei de sa neamde earmoedfal.
Wethâlder Stellinga reagearre op de fragen en opmerkings fanút de ried. Hy erkende de útdagings dy't Kingma neamde en benadrukte dat de gemeente beheind is yn har mooglikheden om lanlik regeljouwing te beynfloedzjen. "Ús middels as gemeente binne dêryn oars beheind," joech er ta. Doch fersikere hy de ried dat de gemeente alles yn it wurk stelt om de ôfstân ta de arbeidsmerk te ferlytsjen.
De stimming oer it foarstel ferrûn sûnder fierdere problemen. De mearderheid fan de ried stimde yn mei de nije feroardening, wêrmei Achtkarspelen in stap tichterby in ynkluzyfearre arbeidsmerk komt. De feroardening sil binnenkoart publisearre wurde op Overheid.nl.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 22 juny 2017 besletten om de Partisipaasjeferoardening 2017 fêst te stellen en de feroardening fan 2015 yn te lûken. Dizze nije feroardening is needsaaklik fanwege wetwizigingen en is basearre op de Oanliedingennotysje Partisipaasjewet, dy't de fisy en ambysje foar Wurk & Ynkomen beskriuwt. De feroardening stribbet nei in ynkluzyf maatskippij en arbeidsmerk, dêr't elkenien op basis fan gelykweardigens dielnimme kin. Der is in fokus op it benutten fan de krêft en talinten fan boargers en gearwurking mei lokale wurkjouwers. De feroardening wurdt publisearre op Overheid.nl en der binne gjin finansjele gefolgen oan ferbûn. De Kliïntenried Wurk & Ynkomen hat ynstimd mei de feroarings.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Participatieverordening Gemeente Achtkarspelen 2017
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Participatieverordening Gemeente Achtkarspelen 2017, ter vervanging van de verordening uit 2015. De nieuwe verordening is noodzakelijk vanwege wetswijzigingen en is gebaseerd op de Contourennotitie Participatiewet. De verordening richt zich op het bevorderen van arbeidsinschakeling en participatie, met nadruk op maatwerk en samenwerking met lokale partners. De raad wordt gevraagd de nieuwe verordening vast te stellen, de oude in te trekken en de nieuwe verordening te publiceren op Overheid.nl.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak van de nieuwe verordening uitlegt, de beleidskaders en uitgangspunten beschrijft, en de betrokkenheid van de cliëntenraad en andere stakeholders vermeldt. Het bevat ook bijlagen met gedetailleerde wijzigingen en beleidskeuzes.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de nieuwe Participatieverordening vast te stellen en de oude in te trekken. Daarnaast moet de raad ervoor zorgen dat de verordening toegankelijk is voor burgers door deze te publiceren op Overheid.nl.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de vaststelling van de nieuwe verordening en de intrekking van de oude. Er zijn keuzes te maken over de mate van maatwerk en de inzet van lokale instrumenten naast de algemene instrumenten die door het Regionaal Werkbedrijf worden aangeboden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het duidelijke doelen en kaders stelt voor participatie en arbeidsinschakeling. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt, maar de effectiviteit van de uitvoering hangt af van de nadere invulling van beleidsregels.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Participatieverordening 2017 vast te stellen, de verordening van 2015 in te trekken en de nieuwe verordening te publiceren op Overheid.nl.
Participatie
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van de Cliëntenraad Werk & Inkomen en de Participatiewerkgroep Achtkarspelen bij de totstandkoming van de verordening, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, maar de nadruk op een inclusieve arbeidsmarkt kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen
Het voorstel stelt dat er geen financiële consequenties zijn verbonden aan de vaststelling van de nieuwe verordening, aangezien deze een uitwerking is van de reeds vastgestelde Contourennotitie Participatiewet.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatieverordening Participatiewet Werk & Inkomen Contourennotitie Inclusieve arbeidsmarkt Sociaal Maatschappelijke Agenda Beleidsuitgangspunten Regionaal Werkbedrijf Maatwerk CliëntenraadVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
S.h. Haagsma
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 11 Beleidsplan Schulddienstverlening 2017 – 2020
Gemeenteraad Achtkarspelen zet koers voort met nieuw beleidsplan schulddienstverlening
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 22 juni 2017 het Beleidsplan Schulddienstverlening 2017-2020 vastgesteld. Dit plan, dat de visie en uitgangspunten van het schuldhulpverleningsbeleid van de gemeente vastlegt, is een voortzetting van het eerdere beleidsplan. Het plan is opgesteld in overeenstemming met de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, die vereist dat de gemeenteraad elke vier jaar een dergelijk plan vaststelt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag werd het beleidsplan schulddienstverlening uitgebreid besproken. De financiële gevolgen van de ontvlechting met de gemeente Kollumerland c.a. zijn nog niet volledig duidelijk, maar zullen verder worden uitgewerkt. De Participatiewerkgroep van de Cliëntenraad en de WMO-raad hebben advies uitgebracht, dat grotendeels in het voorstel is verwerkt.Mevrouw Van der Vaart van de ChristenUnie benadrukte het belang van nazorg en preventie. "In de schulddienstverlening terechtkomen is geen pretje, laat dat duidelijk zijn," stelde ze. Ze pleitte voor meer samenwerking met de Belastingdienst en voorlichting over het stopzetten van toeslagen. Ook drong ze aan op meer initiatieven om de drempel voor inwoners te verlagen om hulp te zoeken. "Er zijn veel voorbeelden van gemeenten waar de wijkteams bij iedereen aanbellen. Hier zou ik graag op aan willen dringen."
De heer Nicolai van de Partij van de Arbeid uitte zijn verwondering over de terminologie in het beleidsplan. "In het stuk wordt nadrukkelijk uitgelegd dat de term schuldhulpverlening inferieur is, maar toch wordt deze term gebruikt," merkte hij op. Hij benadrukte dat de Partij van de Arbeid niet van het neutrale is, maar van het onwrikbare en vereiste.
Wethouder Stellinga reageerde op de vragen en opmerkingen vanuit de raad. Hij benadrukte dat Achtkarspelen trots is op het model dat al tien jaar met succes wordt gehanteerd. "Wij zeggen niet tegen de man uit Buitenpost of de vrouw uit Twijzel: ga maar naar Leeuwarden. Wij zeggen: kom naar het loket hier in dit huis," aldus Stellinga. Hij verzekerde de raad dat de samenwerking met de gemeente Tietjerksteradeel de voorkeur heeft, maar dat er ook naar andere opties gekeken kan worden als dat nodig is.
Na een levendig debat stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. Het beleidsplan schulddienstverlening 2017-2020 werd daarmee aangenomen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 22 juni 2017 het Beleidsplan Schulddienstverlening 2017-2020 vastgesteld. Dit plan is een voortzetting van het eerdere beleidsplan en legt de visie en uitgangspunten van het schuldhulpverleningsbeleid van de gemeente vast. Het plan is opgesteld in overeenstemming met de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, die vereist dat de gemeenteraad elke vier jaar een dergelijk plan vaststelt. De financiële gevolgen van de ontvlechting met de gemeente Kollumerland c.a. zijn nog niet volledig duidelijk en zullen verder worden uitgewerkt. De Participatiewerkgroep van de Cliëntenraad en de WMO-raad hebben advies uitgebracht, dat grotendeels in het voorstel is verwerkt. Na vaststelling zal het beleidskader door de afdeling Ontwikkeling worden aangepast aan het nieuwe plan.
Gemeenteried Achtkarspelen set kursus fuort mei nij beliedsplan skuldhantsjinstferliening.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 22 juny 2017 it Beliedsplan Skulddientsferliening 2017-2020 fêststeld. Dit plan, dat de fisy en útgongspunten fan it skuldhulpferlieningbelied fan de gemeente fêstlein, is in fuortsetting fan it eardere beliedsplan. It plan is opsteld yn oerienstimming mei de Wet gemeentlike skuldhulpferliening, dy't ferplichtet dat de gemeenteried elke fjouwer jier sa'n plan fêststelt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan ôfrûne tongersdei waard it beliedsplan skulddientsferliening útwreide besprutsen. De finansjele gefolgen fan de ûntflechting mei de gemeente Kollumerlân c.a. binne noch net hielendal dúdlik, mar sille fierder útwurke wurde. De Partisipaasjewurkgroep fan de Kliïntenried en de WMO-rûn hawwe advis útbrocht, dat foar in grut part yntegrearre is yn it foarstel.Frou Van der Vaart fan de ChristenUnie benadrukte it belang fan neisoarch en previnsje. "Yn de skulddientsferliening telâne komme is gjin noflikheid, lit dat dúdlik wêze," stelde se. Se pleite foar mear gearwurking mei de Belastingstsjinst en foarljochting oer it stopsetten fan taalgen. Ek drong se oan op mear ynisjativen om de drempel foar ynwenners te ferlagen om help te sykjen. "Der binne in soad foarbylden fan gemeenten dêr't de wykteams by elkenien oanbelje. Hjir soe ik graach op oanstean wolle."
De hear Nicolai fan de Partij fan de Arbeid útette syn ferwûndering oer de terminology yn it beliedsplan. "Yn it stik wurdt dúdlik útlein dat de term skuldhulpferliening minderwurdich is, mar dochs wurdt dizze term brûkt," merkte er op. Hy benadrukte dat de Partij fan de Arbeid net fan it neutrale is, mar fan it ûnwrikbere en fereaske.
Wethâlder Stellinga reagearre op de fragen en opmerkings fanút de ried. Hy benadrukte dat Achtkarspelen grutsk is op it model dat al tsien jier mei sukses hantearre wurdt. "Wy sizze net tsjin de man út Bûtenpost of de frou út Twizel: gean mar nei Ljouwert. Wy sizze: kom nei it loket hjir yn dit hûs," sa Stellinga. Hy fersekere de ried dat de gearwurking mei de gemeente Tytsjerksteradiel de foarkar hat, mar dat der ek nei oare opsjes sjoen wurde kin as dat nedich is.
Nei in libbich debat stimde de mearderheid fan de ried yn mei it foarstel. It beliedsplan skulddientsferliening 2017-2020 waard dêrmei oannommen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 22 juny 2017 it Beliedsplan Skulddientsferliening 2017-2020 fêststeld. Dit plan is in fuortsetting fan it eardere beliedsplan en leit de fisy en útgongspunten fan it skuldhulpferlieningbelied fan de gemeente fêst. It plan is opsteld yn oerienstimming mei de Wet gemeentlike skuldhulpferliening, dy't ferplichtet dat de gemeenteried elke fjouwer jier sa'n plan fêststelt. De finansjele gefolgen fan de ûntflechting mei de gemeente Kollumerlân c.a. binne noch net hielendal dúdlik en sille fierder útwurke wurde. De Partisipaasjewurkgroep fan de Kliïntenried en de WMO-rêd hawwe advis útbrocht, dat foar in grut part yn it foarstel ferwurke is. Nei fêststelling sil it beliedskader troch de ôfdieling Ûntwikkeling oanpast wurde oan it nije plan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beleidsplan Schulddienstverlening 2017 - 2020" van de gemeente Achtkarspelen. Dit beleidsplan is een voortzetting van het eerdere plan en legt de visie en uitgangspunten vast voor de schuldhulpverlening in de gemeente. Het plan is opgesteld in overeenstemming met de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), die vereist dat de gemeenteraad elke vier jaar een nieuw beleidsplan vaststelt. Het doel is om duidelijkheid te bieden over de uitvoering van schulddienstverlening, met inachtneming van de ontvlechting van de gemeente Kollumerland c.a. en de financiële implicaties daarvan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke elementen bevat zoals vereist door de Wgs. Het bevat een samenvatting en verwijst naar bijlagen voor verdere details. Echter, de financiële gevolgen van de ontvlechting met Kollumerland c.a. zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de rol om het beleidsplan vast te stellen. Dit is een wettelijke verplichting onder de Wgs.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde visie en uitgangspunten voor de schuldhulpverlening. Er moet ook rekening worden gehouden met de financiële onzekerheden die voortkomen uit de ontvlechting met Kollumerland c.a.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat de financiële gevolgen nog onduidelijk zijn. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen gepresenteerd voor het oplossen van deze onzekerheden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het Beleidsplan Schulddienstverlening 2017 - 2020 vast te stellen.
Participatie:
Er is participatie geweest van de Participatiewerkgroep van de Cliëntenraad en de WMO-raad. Hun adviezen zijn meegenomen in het voorstel, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit specifieke beleidsplan, aangezien het zich richt op schuldhulpverlening.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen van de ontvlechting met Kollumerland c.a. zijn nog onduidelijk. Het voorstel erkent deze onzekerheid en geeft aan dat dit aspect verder ontwikkeld moet worden. Er is geen specifieke dekking voor deze financiële gevolgen aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsplan Schulddienstverlening 2017 - 2020 Schuldhulpverlening Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) Participatiegroep CR-Wmo-raad Ontvlechting Kollumerland Visie en uitgangspunten Financiële gevolgen Cliëntenraad Beleidskader Advies implementatieVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
S.h. Haagsma
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
J. Stellinga
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
J. Stellinga
R. Van Der Wal
J. Stellinga
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
J. Stellinga
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga
Onbekende spreker
J. Stellinga
Onbekende spreker
J. Stellinga
S.h. Haagsma
J. Stellinga
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising -
Agendapunt 12 Moasje frjemd oan de oarder fan de dei fan de FNP oer takomst De Kûpe
Samenvatting
Op 22 juni 2017 staat tijdens een raadsvergadering een opiniërend en besluitvormend agendapunt gepland over een motie van de FNP. Deze motie, die vreemd is aan de orde van de dag, betreft de toekomst van De Kûpe. De motie werd oorspronkelijk op 15 juni 2017 ingediend en als agendapunt 19a geplaatst, maar de behandeling ervan werd uitgesteld naar de extra raadsvergadering op 22 juni vanwege het late tijdstip. De verantwoordelijke portefeuillehouder is de heer J. Spoelstra en de ambtenaar is de heer E. de Boer.
Samenvatting
Op 22 juny 2017 stiet in in riedsfergadering in opinjeformerjend en beslútfoarmjend agindapunt pland oer in motie fan de FNP. Dizze motie, dy't frjemd is oan 'e oarder fan 'e dei, giet oer de takomst fan De Kûpe. De motie waard oarspronklik yndiend op 15 juny 2017 en as agindapunt 19a pleatst, mar de behanneling dêrfan waard útsteld nei de ekstra riedsfergadering op 22 juny fanwegen it lette tiidstip. De ferantwurdlike portefúljehâlder is de hear J. Spoelstra en de amtner is de hear E. de Boer.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Moasje frjemd oan de oarder fan de dei Underwerp: Takomst de Kûpe
Samenvatting: De motie richt zich op het behoud van een overdekt recreatief/instructiezwembad in Buitenpost, Achtkarspelen en de bredere regio. Het benadrukt het belang van gemeentelijke subsidie voor de realisatie en exploitatie van een nieuw zwembad. Er is een plan ingediend voor een Multifunctioneel Leefcentrum (MFLC) dat het zwembad omvat, met een visie op maatschappelijke participatie. De motie verzoekt het college om nieuwe criteria voor het zwembad te ontwikkelen, samen te werken met initiatiefnemers van het MFLC, en financiële bijdragen te onderzoeken voor zowel exploitatie als investeringen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in zijn overwegingen en verzoeken. Het benoemt de noodzaak van gemeentelijke subsidie, de maatschappelijke visie van het plan, en de urgentie voor duidelijkheid voor personeel en gebruikers. Echter, het mist specifieke details over de financiële implicaties en concrete stappen voor de uitvoering.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt gevraagd om het college te verzoeken met een concreet voorstel te komen. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de uiteindelijke financiële bijdrage en het ondersteunen van de verdere ontwikkeling van het plan.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen over de mate van financiële steun die de gemeente bereid is te geven aan het zwembad en het Multifunctioneel Leefcentrum. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van gemeentelijke middelen en de samenwerking met private partijen.
SMART-analyse en inconsequenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsgebonden plan voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke benchmarks of deadlines genoemd, behalve de urgentie voor duidelijkheid voor de zomer van 2017.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij het college verzoekt om met een concreet voorstel te komen voor de ontwikkeling van het zwembad en het Multifunctioneel Leefcentrum, inclusief de financiële bijdrage van de gemeente.
Participatie
Het voorstel benadrukt de overgang van een verzorgingsmaatschappij naar een participatiemaatschappij, wat impliceert dat er een rol is voor maatschappelijke betrokkenheid en samenwerking met private partijen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn in de context van het bouwen en exploiteren van een nieuw zwembad en leefcentrum.
Financiële gevolgen en dekking
Het voorstel erkent dat gemeentelijke subsidie noodzakelijk is, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking. Het vraagt het college om de financiële mogelijkheden en effecten verder te onderzoeken en te concretiseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Multifunctioneel Leefcentrum (MFLC) Oerdekt rekreatief-/ynstruksje-swimbad Publieke-private samenwerking Leefberens Subsydzje Partisipaasjemienskip Maatskiplike takomstfisy Eksploitaasje Ynvestearringsbydrage YnisjatyfnimmersVerfijning van de zoekopdracht:
-
12 - Raadsvoorstel - Moasje frjemd oan de oarder fan de dei fan FNP oer takomst De Kûpe.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Motie vreemd aan de orde van de dag van FNP over de toekomst van De Kûpe." De motie, ingediend door de FNP, richt zich op de toekomst van De Kûpe, een faciliteit of project binnen de gemeenschap. Het doel is om een besluit te nemen over de richting die De Kûpe moet inslaan, waarbij de motie oorspronkelijk op 15 juni 2017 werd ingediend en vanwege tijdsgebrek werd doorgeschoven naar een extra raadsvergadering op 22 juni 2017.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt volledig in de zin dat het een duidelijk onderwerp en doel heeft. Echter, zonder de volledige tekst van de motie is het moeilijk om te beoordelen of alle relevante aspecten en details zijn opgenomen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te bespreken en een besluit te nemen over de voorgestelde richting voor De Kûpe. Dit omvat het evalueren van de argumenten en overwegingen die door de FNP zijn ingebracht.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de visie en richting die door de FNP voor De Kûpe wordt voorgesteld, ondersteunen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten binnen de gemeenschap, budgettoewijzing en mogelijke gevolgen voor andere projecten.
SMART en Inconsistenties:
Zonder de volledige tekst van de motie is het moeilijk te bepalen of het voorstel SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties op basis van de beschikbare informatie.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie van de FNP aannemen, wijzigen of verwerpen. Dit besluit zal de toekomstige richting van De Kûpe bepalen.
Participatie:
Er is geen specifieke informatie over participatie in de samenvatting. Het is onduidelijk of en hoe de gemeenschap betrokken is geweest bij het opstellen van de motie.
Duurzaamheid:
Er is geen directe vermelding van duurzaamheid in de beschikbare informatie. Het is onduidelijk of duurzaamheid een overweging is in de motie.
Financiële gevolgen:
De samenvatting geeft geen details over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit zou een belangrijk aspect zijn dat de raad moet overwegen bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Motie FNP Takomst De Kûpe Agendapunt Riedsútstel Opiniërend/Besluitvormend Programma 1 - Mienskip Moasje frjemd oan de oarder fan de dei Extra raadsvergadering BuitenpostVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
Agendapunt 12.1 Moasje frjemd oan de oarder fan de dei fan de FNP oer takomst De Kûpe
Zwembad De Kûpe blijft in onzekerheid: motie verworpen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 22 juni 2017 een motie verworpen die de toekomst van het overdekte zwembad De Kûpe in Buitenpost moest veiligstellen. Het voorstel om een Multifunctioneel Leefcentrum (MFLC) te realiseren, inclusief het zwembad, kreeg onvoldoende steun.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd een motie besproken die het behoud van een recreatief en instructiezwembad in de regio moest waarborgen. Het plan voor een Multifunctioneel Leefcentrum, dat via publiek-private samenwerking gerealiseerd zou worden, werd gepresenteerd als een kans om de leefbaarheid in de regio te verbeteren. De motie riep het college op om nieuwe criteria voor het zwembad op te stellen en de mogelijkheden voor subsidie en overname van beheer te onderzoeken.De discussie in de raad was levendig en soms chaotisch. "Dit plan biedt een geweldige ombad van faciliteiten," stelde raadslid Brinkman enthousiast. Hij benadrukte het belang van het zwembad voor de regio en pleitte voor gemeentelijke steun. Toch was niet iedereen overtuigd. "Ik vind het een beetje de omgekeerde procedure," reageerde wethouder Bruining. Hij wees erop dat er al een bijeenkomst gepland stond om de criteria voor het zwembad vast te stellen en dat de motie deze procedure zou doorkruisen.
De zorgen over de toekomst van het zwembad en het personeel waren voelbaar. "Er is onrust in de zaak," merkte raadslid Van der Wal op. Ondanks de steun van enkele partijen, waaronder de FNP en de VVD, werd de motie met 9 stemmen voor en 10 tegen verworpen. "Wij willen graag dat De Kûpe behouden blijft," verklaarde raadslid Van Oosten, "maar we moeten een weloverwogen besluit nemen."
Met de verwerping van de motie blijft de toekomst van zwembad De Kûpe onzeker. Het college zal verdergaan met de geplande bijeenkomsten om de criteria voor het zwembad vast te stellen. Ondertussen blijft de onrust onder het personeel bestaan, en de roep om duidelijkheid klinkt steeds luider.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen besprak op 22 juni 2017 een motie over de toekomst van het overdekte zwembad De Kûpe in Bûtenpost. Het belang van het behoud van een recreatief/instructiezwembad in de regio werd benadrukt, evenals de noodzaak van gemeentelijke subsidie voor de realisatie en exploitatie ervan. Er was een interessant plan ingediend voor een Multifunctioneel Leefcentrum, inclusief het zwembad, dat een goede maatschappelijke toekomstvisie toonde. Het plan zou gerealiseerd worden via publiek-private samenwerking, wat de leefbaarheid in de regio zou verbeteren. Het college werd verzocht om nieuwe criteria voor het zwembad op te stellen, in overleg te gaan met de initiatiefnemers, en de mogelijkheden voor subsidie en overname van beheer te onderzoeken. De motie werd echter verworpen met 9 stemmen voor en 10 tegen.
Swimbad De Kûpe bliuwt yn ûnwis: moty ôfwiisd
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 22 juny 2017 in motie ôfwêzen dy't de takomst fan it oerdekke swimbad De Kûpe yn Bûtenpost feilich stelle moast. It foarstel om in Multifunksjoneel Leefsintrum (MFLC) te realisearjen, ynklusyf it swimbad, krige net genôch stipe.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering waard in moty besprutsen dy it behâld fan in rekreatyf en ystruksje-swembêd yn de regio wierstelle moast. It plan foar in Multifunksjoneel Leefsintrum, dat troch in gearwurking fan publyk en privaat realisearre wurde soe, waard presintearre as in kâns om de leefberens yn de regio te ferbetterjen. De moty ropt it kolleezje op om nije kritearia foar it swembêd op te stellen en de mooglikheden foar subsydzje en oernamme fan behear te ûndersykjen.De diskusje yn de ried wie libbenich en soms chaotysk. "Dit plan biedt in geweldige oanbod fan foarsjennings," stelde riedslid Brinkman entûsjast. Hy benadrukke it belang fan it swembêd foar de regio en pleite foar gemeentlike stipe. Doch wie net elkenien oertsjûge. "Ik fyn it in bytsje de omkearde proseduere," reagearre wethâlder Bruining. Hy wiisde derop dat der al in gearkomste pland stie om de kritearia foar it swembêd fêst te stellen en dat de moty dizze proseduere trochsnijde soe.
De soargen oer de takomst fan it swembêd en it personiel wiene fieleber. "Der is ûnrêst yn de saak," merke riedslid Van der Wal op. Ûndanks de stipe fan in pear partijen, wêrûnder de FNP en de VVD, waard de moty mei 9 stimmen foar en 10 tsjin ferworpen. "Wy wolle graach dat De Kûpe behâlden bliuwt," ferklearre riedslid Van Oosten, "mar wy moatte in wolôfwage beslút nimme."
Mei de ferwerping fan de moty bliuwt de takomst fan it swembêd De Kûpe ûnseker. It kolleezje sil fierdergean mei de plande gearkomsten om de kritearia foar it swembêd fêst te stellen. Yntusken bliuwt de ûnrêst ûnder it personiel besteane, en de ropp om dúdlikheid wurdt hieltyd lûder.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen besprutsje op 22 juny 2017 in moty oer de takomst fan it oerdekke swimbad De Kûpe yn Bûtenpost. It belang fan it behâld fan in rekreatyf/ystruksjeswimbad yn de regio waard benadrukt, lykas de needsaak fan gemeentlike subsydzje foar de realisaasje en eksploitaasje dêrfan. Der wie in ynteressant plan yntsjinne foar in Multifunksjoneel Leefsintrum, ynklusyf it swimbad, dat in goede maatskiplike takomstfisy toande. It plan soe realisearre wurde troch publyk-prive-samwurking, wat de leefberens yn de regio ferbetterje soe. It kolleezje waard frege om nije kritearia foar it swimbad op te stellen, yn oerlis te gean mei de ynitiatyfnimmers, en de mooglikheden foar subsydzje en oernimmen fan behear te ûndersykjen. De moty waard lykwols ferworpen mei 9 stimmen foar en 10 tsjin.
-
12 - Moasje frjemd oan de oarder fan de dei fan FNP oer takomst De Kûpe - fersmiten.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Takomst de Kûpe" en richt zich op het behoud en de ontwikkeling van een overdekt recreatief/instructiezwembad in Buitenpost, Achtkarspelen. Het voorstel benadrukt het belang van gemeentelijke subsidie voor de realisatie en exploitatie van een dergelijk zwembad. Er is een plan ingediend voor een Multifunctioneel Leefcentrum (MFLC) dat het zwembad omvat, met een visie op maatschappelijke participatie en publiek-private samenwerking. De motie verzoekt het college om criteria voor het zwembad op te stellen, in overleg te treden met initiatiefnemers, en financiële bijdragen te onderzoeken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de geschetste visie en de stappen die het college moet ondernemen. Echter, specifieke details over de financiële implicaties en concrete stappen voor de realisatie ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet een besluit nemen over de ondersteuning van het voorstel en de daarbij behorende financiële bijdragen. De raad speelt een cruciale rol in het al dan niet goedkeuren van de benodigde subsidies en investeringen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de ontwikkeling van het MFLC en het zwembad financieel willen ondersteunen, en in hoeverre zij publiek-private samenwerking willen bevorderen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er ontbreken specifieke meetbare doelen en een tijdlijn voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële details zijn vaag.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het college de opdracht geven om verder te werken aan de criteria en financiële mogelijkheden voor het zwembad en het MFLC.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de overgang van een verzorgingsmaatschappij naar een participatiemaatschappij, wat wijst op een focus op maatschappelijke betrokkenheid en samenwerking.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van de bouw en exploitatie van het zwembad en het MFLC.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel erkent de noodzaak van gemeentelijke subsidie voor de exploitatie van het zwembad, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking. Het vraagt om onderzoek naar subsidiemogelijkheden en financiële bijdragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Multifunctioneel Leefcentrum (MFLC) Oerdekt rekreatyf-/ynstruksje-swimbad Publike-private gearwurking Leefberens Partisipaasjemienskip Subsydzje Maatskiplike takomstfisy Ynisjatyfnimmers Eksploitaasje YnfestearringsbydrageVerfijning van de zoekopdracht: